Maar sommige bochten zijn voor RBR misschien geen bocht meer, maar voor andere teams wel... Ik heb het volgens mij al eerder gezegd in dit topic: niemand in de F1 gaat in deze fase roepen dat zij de beste kaarten hebben, dus Newey zal ook echt niet gaan beweren dat RBR Mercedes zal kunnen bijbenen komend seizoen. Ik zeg niet dat ik het met hem oneens ben, maar je moet zijn uitspraken wel een beetje in context zien

Anderzijds lijkt me toch dat RB een groter verschil kan maken in de bochten die er nog wel zijn. Bij stabiele regelgeving kan je alleen evolutionaire verbeteringen doorvoeren. Je kunt daardoor nooit veel winnen tov je tegenstanders. Bij revolutionaire veranderingen is het voor elk team maar de vraag in hoeverre ze de nieuwe regels optimaal benutten.
Je zag dat goed in die filmpjes die een pagina of wat terug gepost waren waarin de bolides van de afgelopen jaren worden vergeleken. Sommige hadden duidelijk een lagere snelheid op het rechte stuk, maar verloren in een bocht minder snelheid. En juist het uitremmen van dat soort auto's wordt een uitdaging voor auto's met minder downforce. Op het rechte stuk begin je immers met een lagere snelheid, maar aan het eind, vlak voor de bocht, loop je ineens hard in. Probleem is alleen dat jij met je lage downforce eerder moet remmen.
De FIA gaat uit van 40km/h harder door de bocht. Laten we als benchmark RB nemen die 40km/h harder door snelle bochten gaat. Teams als Williams, die ieder jaar beetje aero achterstand oplopen, gaan misschien maar 25 km/h door diezelfde bocht. Zou de Mercedes motor 15 km/h inlopen op het rechte stuk? Lijkt me niet?
Grote probleem is echter dat Mercedes F1 ook best wel een prima aero heeft... als zij nog steeds met 35 km/h harder door diezelfde bocht gaan, dan verandert er weinig in de rangorder.
Ik denk ook dat Mercedes nog steeds domineert komend seizoen, maar het zal niet meer de volle seconde zijn die ze vorige seizoenen uit de hoed toverden. En gaandeweg het seizoen ontwikkelen Ferrari, Honda en Renault ook vrolijk door. Renault heeft al aangegeven dat ze met incrementele updates komen en niet ineens een Mercedes-rivaal zal neerzetten in Albert Park.
Daarnaast ben ik benieuwd of RBR meer downforce met minder drag kan genereren. Dat compenseert het gebrek aan vermogen misschien een beetje. Het blijft op dit moment koffiedik kijken en ik denk dat we niet teveel moeten zoeken achter uitspraken van diverse hoge figuren in de F1 dat zij toch echt in de underdog-positie zitten.
Edit: LOL
https://twitter.com/Max33...status/819956782567215104 Moet je voor de gein eens proberen