Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Tsja, lijkt mij ook dat je in dat geval beter bij Manor kunt zitten dan bij Sauber, daar is het geld al jaren op en gaan ze volgend jaar met een "verouderde" motor rijden ten opzichte van de rest van het veld. Ze konden dit jaar met een 2016 motor de oude 2015 Ferrari motoren al niet voor blijven (Torro Rosso) dus 2017 zullen het wel helemaal rijdende chicanes gaan worden...Boinkie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:05:
Je zou haast denken dat daar wel iets voorgevallen moet zijn en hij moest vertrekken.
Ik denk dat het het laatste jaar voor Wehrlein gaat zijn, het is duidelijk dat Mercedes er niet op zit te wachten hem in de hoofdmacht te plaatsen, Force India had liever Ocon en jezelf op een positieve manier in de kijker rijden met een Sauber lijkt ook een onmogelijke opgave.
Nee hoor, gaat al jaren zo, wordt geupdate.Pietervs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:08:
[...]
Ik zag het. Maar aangezien de kalender als url geïmporteerd wordt hoop ik dat de tijden er later automatisch in komen. Of verwacht ik nu te veel?
Je weet nooit hoe het loopt. Met een beetje mazzel had hij nu in een Mercedes gezeten. En wie weet zou hij dan in 2017 WC geworden zijn. Kan altijd als Hamilton een ongeluk krijgt ofzoR2D2 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:12:
[...]
Ik denk dat het het laatste jaar voor Wehrlein gaat zijn, het is duidelijk dat Mercedes er niet op zit te wachten hem in de hoofdmacht te plaatsen, Force India had liever Ocon en jezelf op een positieve manier in de kijker rijden met een Sauber lijkt ook een onmogelijke opgave.
Aan de motor veranderd er niet zoveel hoor. Dus daar zal weinig vuurwerk in zitten ben ik bang...Hippocampus schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:25:
Ik hoop dat er weer wat meer motoren ploffen dit jaar, want die betrouwbare motoren maken het ook een stukje saaier. Dus iedere race een random plof en het liefst met wat vlammen en veel rook
Vuurwerk genoeg anders in de verbrandingskamer van elke cilinder!bvbal79 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:33:
[...]
Aan de motor veranderd er niet zoveel hoor. Dus daar zal weinig vuurwerk in zitten ben ik bang...
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Sorry hoor, maar heb je uberhaupt zelf even de moeite genomen om die kalenders te bekijken?bvbal79 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:51:
[...]
Dat doen de andere calendars meestal gewoon ook hoor (F1 fanatics in ieder geval wel en volgens mij gpupdate ook). Dus uiteindelijk maakt het niks uit en zijn ze allemaal even gedetailleerd.
GPUpdate plaatst alleen een placeholder op de zondag, niet eens op de juiste tijd (ok, dit is een subscription, dus die kunnen ze evt. later nog updaten).
F1 Fanatics is gewoon een gedownload ICS bestand waarin de weekenden afgeblokt worden. Daar heb ik dus werkelijk niets aan.
Zoals ik al eerder zei, wacht ik gewoon lekker op f1calendar.com.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Nou, als ik me niet vergis zou het tokensysteem dit jaar niet meer van kracht zijn toch? Volgens mij had Renault ook al aangegeven dat ze -juist omdat ze met een nieuw concept zijn begonnen- de motoren niet op volle kracht hebben draaien in het begin van het seizoen om zo de betrouwbaarheid ten goede te komen.bvbal79 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:33:
[...]
Aan de motor veranderd er niet zoveel hoor. Dus daar zal weinig vuurwerk in zitten ben ik bang...
#heeft geprobeerd bron te zoeken, maar helaas niet terug kunnen vinden.
Ach, onze ideeën om races spannender te maken doen ze ook niks mee.Hippocampus schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:25:
Ik hoop dat er weer wat meer motoren ploffen dit jaar, want die betrouwbare motoren maken het ook een stukje saaier. Dus iedere race een random plof en het liefst met wat vlammen en veel rook
Zo hadden wij al voorgedteld:
- random schietstoelen in auto's te monteren
- een waterbak halverwege een parcours
- een looping
- een looping gevolgd door een waterbak
- Andre Rieu halverwege het parcours
Toch Bernie nog eens bellen...
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
FTFYPietervs schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:47:
[...]
Ach, onze ideeën om races spannender te maken doen ze ook niks mee.
Zo hadden wij al voorgedteld:
- random schietstoelen in auto's te monteren
- een waterbak halverwege een parcours
- een looping
- een looping gevolgd door een waterbak
- Andre Rieu halverwege het parcours
- "De Flintstone van de week" - Random* moet iemand met een trapwagen rondjes rijden.
Toch Bernie nog eens bellen...
* HAM 15 keer
ping 127.212.23.124
Token systeem is afgeschaft en teams mogen naar hartenlust ontwikkelen (alhoewel er wel nog maximaal 5 motoren per seizoen gebruikt mogen worden). In ieder geval Renault & Honda hebben aangegeven met compleet nieuwe motoren te komen. Dus bij deze twee motor leveranciers is de kans wel wat groter dat er, zeker in het begin, iets gaat ploffen. Alhoewel Renault al in het begin van het vorige seizoen aangaf de huidige motor niet meer echt verder te ontwikkelen omdat ze toch met die nieuwe motor zouden komen dit jaar. Dus laten we hopen dat die nieuwe motor al heel wat uurtjes heeft gelopen op de testbank en wellicht zelfs al wat races heeft afgelegd in RBRs "simulator".bvbal79 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:33:
[...]
Heb je vorig jaar die van GPUpdate zelf wel bekeken? Alle FP's, Q's en Races stonden netjes volgens de juiste tijd, met een juiste tijdsduur en in de juiste tijdzone in mijn agenda waarbij ik zelf kon bepalen of, en zo ja; hoe ver van tevoren, ik een agenda melding wilde hebben.JackBol schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:41:
[...]
Sorry hoor, maar heb je uberhaupt zelf even de moeite genomen om die kalenders te bekijken?
GPUpdate plaatst alleen een placeholder op de zondag, niet eens op de juiste tijd (ok, dit is een subscription, dus die kunnen ze evt. later nog updaten).
F1 Fanatics is gewoon een gedownload ICS bestand waarin de weekenden afgeblokt worden. Daar heb ik dus werkelijk niets aan.
Zoals ik al eerder zei, wacht ik gewoon lekker op f1calendar.com.
Ik vraag me af of er nog een grotere kans gaat komen voor Wehrlein mbt een stoeltje bij Mercedes. Als je ziet in wat voor bochten men zich dit jaar aan het wringen is bij Mercedes om hem maar niet dat tweede stoeltje te hoeven geven...Bigfoot schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:25:
[...]
Je weet nooit hoe het loopt. Met een beetje mazzel had hij nu in een Mercedes gezeten. En wie weet zou hij dan in 2017 WC geworden zijn. Kan altijd als Hamilton een ongeluk krijgt ofzo
Bottas is geen bijzondere coureur in mijn ogen maar zeker goed genoeg om de puntjes bij elkaar te sprokkelen voor het constructeurs kampioenschap (daar heb je geen 2 wereldkampioenen voor nodig in 1 team) dus die zullen ze niet zo maar "wippen" halverwege het jaar. Daarnaast gewoon een prima coureur voor naast Hamilton, geen rare fratsen, stabiel qua performance en zo lang die wagen presteert zoals afgelopen jaren ook goed genoeg voor regelmatige podiums.
Nee, ik heb die van vorig jaar niet bekeken, ik baseer me op deze webcal: webcal://www.gpupdate.net/nl/kalender/250/formule-1-kalender-2017/calendar.icsJoster schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:04:
[...]
Heb je vorig jaar die van GPUpdate zelf wel bekeken? Alle FP's, Q's en Races stonden netjes volgens de juiste tijd, met een juiste tijdsduur en in de juiste tijdzone in mijn agenda waarbij ik zelf kon bepalen of, en zo ja; hoe ver van tevoren, ik een agenda melding wilde hebben.
Zoals ik in mijn vorige post aangaf, kan GPUpdate die inderdaad nog updaten, dat is het voordeel van een subscriptie.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik kan prima kijken hoor. http://www.f1fanatic.co.uk/contact/f1-fanatic-calendar/JackBol schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:41:
[...]
Sterker nog, net als Gpupdate doet hij bij mij al 4 jaar lang een update zodra dingen bekend zijn inclusief test-sessies, bekendmakingen van team-presentaties (zie 24 feb bv) etc...
Dus niks alleen weekend afgeblokt
[ Voor 5% gewijzigd door bvbal79 op 02-01-2017 16:20 ]

Ferrari zou volgens motorsport weer terug gaan naar een volledig rode livery (dus zonder de witte band) Daarnaast spreken ze ook van stevige veranderingen onder die verflaag: o.a. multi-jet ignition, een andere versnellingsbak en ophanging.
http://www.motorsport.com...e-tech-in-f1-2017-862449/
Ik moet toegeven dat Ferrari in deze winterperiode haar marketing redelijk op orde heeft. Ik ben iig wel benieuwd naar hun 2017 presentatie.
[ Voor 19% gewijzigd door nachtnet op 02-01-2017 16:24 ]
Ik zit niet in de tech wereld, maar begin van het seizoen was daar nogal ophef over. Vandaar mijn interesse er naar
[ Voor 50% gewijzigd door Boinkie op 02-01-2017 17:21 ]
Voor wie denkt HCCI? Wat is dat? Hier nog even de post van vorig seizoen over dit onderwerp fynrd1 in "[F1] Seizoen 2016 - Deel 1"Boinkie schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:18:
Hoe zit het met het HCCI principe? Is dat compleet overgewaaid?
Ik zit niet in de tech wereld, maar begin van het seizoen was daar nogal ophef over. Vandaar mijn interesse er naar
Ik heb overigens geen idee of HCCI voor 2017 haalbaar is. De posts uit 2016 suggereren dat het zou kunnen. Er is iig ruimte voor alle fabrikanten om het volledige motorontwerp om te gooien (immers geen tokens meer)
Niet de beste video's maar voor wie de nieuwe regels graag in video-vorm wil zien. Een prima begin punt.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=10vobhwuxaI]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FQ40C99H0l8]
*Disclaimer: De videotitels zijn behoorlijk click-baiterig.. Qua inhoud gaat het alleen over de nieuwe 2017 regels. Er zitten geen foto's video's en renders bij van echte 2017 wagens.
[ Voor 10% gewijzigd door nachtnet op 02-01-2017 17:56 ]
Zo heb ik de start van Hamilton op SPA nog niet eerder gezien volgens mij
Of de start van Nasr in Brazilië?
[ Voor 20% gewijzigd door Martinspire op 02-01-2017 20:32 ]
Wisten dit natuurlijk al van Brazilië, maar stond mij van Silverstone niet zo bij..
https://streamable.com/5059b
[ Voor 20% gewijzigd door Gynnad op 02-01-2017 20:39 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Rosberg blijft ook de hele tijd op de droge vlakken. Verstappen was zijn banden aan het koelen en mogelijk had ie daardoor ook wat meer tractie. Plus dat ie ook al wist hoeveel grip er buiten de droge stukken was. Maar mooi om te zien dat een hele andere lijn niet langzamer isGynnad schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:36:
Apart om te zien dat Verstappen zo'n andere race lijnen rijdt dan Rosberg in de regen, vooral vlak voordat hij het rechte stuk op gaat..
Wisten dit natuurlijk al van Brazilië, maar stond mij van Silverstone niet zo bij..
https://streamable.com/5059b
nog steeds dvd...wanneer gaan ze over op blu-ray met alle races erop :-)Martinspire schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:20:
Blijkbaar is er een officiële FIA dvd uit van het jaaroverzicht 2016. Iemand heeft de extra's even op Reddit gezet: https://www.reddit.com/r/...mula_1_season_review_dvd/
Zo heb ik de start van Hamilton op SPA nog niet eerder gezien volgens mij
Of de start van Nasr in Brazilië?
Volgens mij heeft Olav Mol dit seizoen tijdens een weekend geroepen dat alle teams (motorfabrikanten) reeds met HCCI of iets wat er op lijkt aan het rijden zijn.nachtnet schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:46:
[...]
Voor wie denkt HCCI? Wat is dat? Hier nog even de post van vorig seizoen over dit onderwerp fynrd1 in "[F1] Seizoen 2016 - Deel 1"
Ik heb overigens geen idee of HCCI voor 2017 haalbaar is. De posts uit 2016 suggereren dat het zou kunnen. Er is iig ruimte voor alle fabrikanten om het volledige motorontwerp om te gooien (immers geen tokens meer)
Niet de beste video's maar voor wie de nieuwe regels graag in video-vorm wil zien. Een prima begin punt.
[video]
[video]
*Disclaimer: De videotitels zijn behoorlijk click-baiterig.. Qua inhoud gaat het alleen over de nieuwe 2017 regels. Er zitten geen foto's video's en renders bij van echte 2017 wagens.
Op het rechte stuk was duidelijk banden koelen. Maar in de bochten zoekt hij grip. Je zit het dat hij voor de inhaalactie, in de laatste bocht voor start/finish bijna uit de bocht vliegt.Martinspire schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:42:
[...]
Rosberg blijft ook de hele tijd op de droge vlakken. Verstappen was zijn banden aan het koelen en mogelijk had ie daardoor ook wat meer tractie. Plus dat ie ook al wist hoeveel grip er buiten de droge stukken was. Maar mooi om te zien dat een hele andere lijn niet langzamer is
Of gewoon online streamen. Wie haalt er nog bluraysbvbal79 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:42:
[...]
nog steeds dvd...wanneer gaan ze over op blu-ray met alle races erop :-)
Dat is zooooo 2016. De race IRL bekijken is het nieuwe streamen.Martinspire schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:40:
[...]
Of gewoon online streamen. Wie haalt er nog blurays
Hoewel IRL kijken best leuk is vind ik F1 kijken leukerSpotmatic schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:04:
[...]
Dat is zooooo 2016. De race IRL bekijken is het nieuwe streamen.
Haha. Een Ziggo abonnement is toch wat haalbaarder....Spotmatic schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:04:
Dat is zooooo 2016. De race IRL bekijken is het nieuwe streamen.
Exact expert nodig?
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
[ Voor 82% gewijzigd door naitsoezn op 03-01-2017 09:28 ]
PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
[ Voor 96% gewijzigd door naitsoezn op 03-01-2017 09:29 . Reden: het bespreken van illegale streams is niet toegestaan ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
If you choose not to decide, you still have made a choice.
Het zal dan altijd een gesynchroniseerde aankondiging zijn. Zeker als Wehrlein naar Sauber gaat, Massa naar Williams, Bottas naar Mercedes en €€€€ naar Williams & Sauber.Migrator schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:15:
Bottas schijnt gezien te zijn bij de Mercedes-fabriek, en ik denk niet dat Williams hem laat gaan zonder dat Massa terugkomt. Het lijkt vooral wachten op de aankondiging. Ben benieuwd wie eerder is: Mercedes of Williams.
Mijn glazen bol zegt dat op woensdagmiddag of donderdagochtend de boel wel eens zou kunnen ontploffen.. (figuurlijk dan.. )
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Liberty wilde toch inzetten op meer gok mogelijkheden?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:32:
Maldonado zal zeker wat extra kijkers trekken ja.
"Welke ronde crashed MAL?" of "Hoeveel auto's kan MAL bij de start in het gras zetten?"
alles kan off-topic

Artikeltje over 2016/2017 ophanging en welke grenzen nu binnen de regels mogelijk zijn..
http://www.motorsport.com...ad-of-2017-season-862612/
Inmiddels lijkt Craig Scarborough aan te geven dat de ophanging zoals die door Mercedes gebruikt werd (mid-2016) volgens de FIA niet binnen de regels past en daarom niet meer mag. (zou voor Mercedes, RB & FI wel gevolgen kunnen hebben voor hun 2017 wagen)
[ Voor 51% gewijzigd door nachtnet op 03-01-2017 13:59 ]
HA
Anoniem: 677216
Beide eenmalig winnaars in Spanje. Max de nieuwe Pastor?Ankona schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:41:
Zet die Maldonado eens in een mercedes ipv Bottas. Naar mijn mening was Maldonado echt een van de betere rijders. Dat hij nog wel eens brokken maakte kwam vooral doordat hij soms wat meer probeerde dan de gemiddelde rondjes rijder in het veld. Eigenlijk net als Max.
Leuk interview met Jack Plooij.
Vooral het verhaal over Schumacher is erg grappig.
YouTube: Pastor Maldonado Crash Compilation
Overgens won Maldonado wel zijn 24ste F1 GP, in Barcelona, net als Max.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
"When you grow up your heart dies"
Voor iemand die zoveel bakjes koffie drinkt, komt ie niet altijd even wakker over.kevlar01 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 12:57:
http://nl.motorsport.com/...e-neus-te-trekken-862470/
Leuk interview met Jack Plooij.
Vooral het verhaal over Schumacher is erg grappig.
Maar goed, het is wel leuk dat hij daar rondloopt en er wat van probeert te maken wat meer is dan de sky-mannen doen.
ping 127.212.23.124
Toch zeker in de top 100 beste F1 coureurs van deze eeuw.
Hij staat in mijn boekje als een volslagen idioot, die niet op een racebaan thuis hoort, omdat op het moment dat zijn emoties opkomen, hij het aspect; verantwoordelijkheid, en veiligheid vergeet. Het was overigens geen slechte coureur, ik denk dat als je hem in een goede auto zet, het er zeker wel uitkomt.Bigfoot schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:38:
Maldonado is een kruising van Jos Verstappen , Montoya en Ricardo Rosset
Ik vergeet daarnaast ook nooit zijn overwinning, een auto die moest strijden voor puntjes reed ineens een pole + (makkelijke) overwinning..
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
https://www.instagram.com/p/BOzFU7hgxh-/
Wordt Max vader?Boinkie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:00:
RB gooit er een teaser uit. Een klein model, wellicht windtunnels testen of iemand die het beter weet hier?
ping 127.212.23.124
Boinkie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:00:
RB gooit er een teaser uit. Een klein model, wellicht windtunnels testen of iemand die het beter weet hier?

of gewoon een RB6 in 2016 verf.. Lijkt niet echt op een nieuw 2017 model..
https://twitter.com/thebuxtonblog/status/816249583005220864

[ Voor 16% gewijzigd door nachtnet op 03-01-2017 15:29 ]
Mwah, denk dat je er niet te veel uit moet halen..Boinkie schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:00:
geposte foto op instagram:
https://scontent.cdninsta...4936556301019774976_n.jpg
eerder gepost door red bull op 22 september:
https://pbs.twimg.com/media/Cs8wCoGWYAAO-8h.jpg
100% zeker dezelfde foto, maar dan vanuit een iets andere hoek
Leuk artikel
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Testing, one, two ...
Maar de wagen is toch hetzelfde??? En ik kijk goed, maar ik zie toch gewoon hetzelfde, dat tegen de deurpost schrapen is gewoon gezichtsbedrog door verdere afstand en andere hoekSpotmatic schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:38:
De waarheid ligt in het midden. De foto van 22 september is overduidelijk in een andere achtergrond gefotosoept... Kijk maar eens goed. Niet heel mooi gedaan overigens; het platform (met daarop het chassis) lijkt nu tegen de deurpost aan te schrapen.
[ Voor 15% gewijzigd door bvbal79 op 03-01-2017 16:40 ]
yup. ik zie gewoon twee dezelfde foto's waarbij de 'nieuwe' foto een veel fellere belichting heeft. Auto is hetzelfde, achtergrond is hetzelfde..bvbal79 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:37:
[...]
Maar de wagen is toch hetzelfde??? En ik kijk goed, maar ik zie toch gewoon hetzelfde, dat tegen de deurpost schrapen is gewoon gezichtsbedrog door verdere afstand en andere hoek
Afijn, denk dat we er allemaal over eens zijn dat de nieuwswaarde 0 is. En dat is waar het om gaat.
edit: oke. UsiItalia is er wel uitgephotoshopped (schrijf je dat zo?).
[ Voor 6% gewijzigd door LoeWn op 03-01-2017 16:51 ]
De man + karretje zijn 100% het zelfde, zelfs de plooien van z'n overal komen overeen. Dit lijkt me vrij onmogelijk om te stagen. Bij de nieuwe ' foto' klopt het perspectief en de orientatie van het karretje niet ten opzichte van de ruimte. De kant waar de neus van de wagen uitsteekt, loopt niet naar het zelfde verdwijnpunt links als de lijnen van de ruimte, terwijl de orientatie wel parallel is aan de lijnen naar de diepte in rechts. Oftewel, redelijk goed geshopt. Lijkt me ook niet echt waarschijnlijk dat de de ruimte zo ingrijpend verbouwd hebbe, want de kantoren links over twee verdiepingen lijken verdwenen.
Wat zou de reden zijn dat de een foto zo recyclen?
[ Voor 94% gewijzigd door P.O. Box op 03-01-2017 17:22 ]
http://www.espn.co.uk/f1/...nt-mercedes-style-systems
http://www.motorsportmaga...ed-mercedes-2017-f1-title
Ik denk dat dit voor Merc, RB & FI nog wel een lastig staartje kan hebben..
Williams heeft ondertussen een paar prachtige foto's online gezet..

Doe mij maar een rondje door die garage..
Kijk hier voor de hele foto serie: https://drivetribe.com/p/...2Q/fCtTa43cTJGIYaIQUQFRHA
[ Voor 6% gewijzigd door nachtnet op 03-01-2017 19:00 ]
Da's toch wel echt een droom van mij
Die prijs kon je laatst winnen toch, met een soort technische race challenge. Verschillende technische vragen, soms gelieerd aan de F1, verdeeld over 5 rondes (1 ronde per week). Hoofdprijs was volgens mij een paar dagen bij Williams mee lopen..AzzKickah schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:01:
Hoe Ont. Zet. Tend. kicken is het als je daar tussendoor mag lopen zeg.
Da's toch wel echt een droom van mij
Zou je mij een eli5 kunnen geven over wat er precies t probleem is? Ik snap niet veel van de twee genoemde regelement punten die blijkbaar in de weg zitten..nachtnet schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:58:
Hier nog twee artikels over de discussie t.a.v. de mercedes stijl wielophanging.
Williams heeft ondertussen een paar prachtige foto's online gezet..
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Doe mij maar een rondje door die garage..
Kijk hier voor de hele foto serie: https://drivetribe.com/p/...2Q/fCtTa43cTJGIYaIQUQFRHA

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Dit wist o.a. Ferrari al veel langer maar als er nu een verbod gaat komen dan hebben de directe concurrenten wel een aardig 2017 "probleem" verwacht ik. Heel slim van Ferrari om niet eerder stennis te schoppen.nachtnet schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:58:
Hier nog twee artikels over de discussie t.a.v. de mercedes stijl wielophanging.
[knip]
Testing, one, two ...
Lijkt me dat er al voor zulke zaken wel een plan b ishardware-lover schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:54:
[...]
Dit wist o.a. Ferrari al veel langer maar als er nu een verbod gaat komen dan hebben de directe concurrenten wel een aardig 2017 "probleem" verwacht ik. Heel slim van Ferrari om niet eerder stennis te schoppen.
Mercedes en RB gebruiken beiden een systeem dat de wielophanging (vering) zich bij bepaalde situaties anders kan gedragen. RB zou dit systeem gebruiken om hun "rake" nog extremer te kunnen maken en daardoor in bochten snelheid te winnen.melantrix schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:51:
[...]
Zou je mij een eli5 kunnen geven over wat er precies t probleem is? Ik snap niet veel van de twee genoemde regelement punten die blijkbaar in de weg zitten..
Met dit systeem zouden ze bij bv (vanaf bepaalde snelheid bij) lange rechte stukken iets door de "achterveren" zakken en daardoor de drag verminderen (en een hogere topsnelheid halen). In de langzamere bochten zou dit dan omgekeerd kunnen.
Probleem zou kunnen zijn dat RB vrij extreem heeft ingezet op die rake en gebruik van dat ophangingssysteem. De vraag is of Merc, RB & FI dit systeem wel door de regels vinden komen en of ze het risico willen nemen dat dit niet door de uiteindelijke goedkeuringen komt.
Ferrari stelt nu dat dit systeem van ophanging niet bijdraagt aan de ophanging maar vooral een aerodynamische functie heeft , dat zou dan volgens de genoemde regels niet toegestaan zijn. Vraag is of FIA daar in een definitief besluit in mee gaat of dat de FIA het wil zien als een "gewone" ophanging. Maar wil/kan RB/MERC/FI het risico nemen?
[ Voor 14% gewijzigd door nachtnet op 04-01-2017 00:18 ]
Dit. In de laatste fases stennis schoppen en op zijn minst twijfel zaaien. Well played.hardware-lover schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 23:54:
[...]
Dit wist o.a. Ferrari al veel langer maar als er nu een verbod gaat komen dan hebben de directe concurrenten wel een aardig 2017 "probleem" verwacht ik. Heel slim van Ferrari om niet eerder stennis te schoppen.
Dat is een discussie die niet te winnen is, welk standpunt je ook inneemt. De "actieve wielophanging" (wat dit feitelijk is) zorgt ervoor dat de bodem de grond niet raakt, ondanks de extreme(re) rake-hoeken waar o.a. RBR mee rijdt. Maar door die wielophanging is die rake-hoek dus mogelijk en dat is een aero-gevalletje. Anyway: ik zou het onacceptabel vinden als de FIA hier pas laat een beslissing in neemt. De rake-hoek die je kunt rijden heeft nogal een dramatische invloed op je hele ontwerp, dus als dit niet meer mag, hebben de teams die met flinke rake rijden een groot probleem tijdens hun ontwerpproces.nachtnet schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:14:
[...]
Vraag is of FIA daar in een definitief besluit in mee gaat of dat de FIA het wil zien als een "gewone" ophanging. Maar wil/kan RB/MERC/FI het risico nemen?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Thanks! Dat maakt t een stuk duidelijker!nachtnet schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:14:
[...]
Mercedes en RB gebruiken beiden een systeem dat de wielophanging (vering) zich bij bepaalde situaties anders kan gedragen. RB zou dit systeem gebruiken om hun "rake" nog extremer te kunnen maken en daardoor in bochten snelheid te winnen.
Met dit systeem zouden ze bij bv (vanaf bepaalde snelheid bij) lange rechte stukken iets door de "achterveren" zakken en daardoor de drag verminderen (en een hogere topsnelheid halen). In de langzamere bochten zou dit dan omgekeerd kunnen.
Probleem zou kunnen zijn dat RB vrij extreem heeft ingezet op die rake en gebruik van dat ophangingssysteem. De vraag is of Merc, RB & FI dit systeem wel door de regels vinden komen en of ze het risico willen nemen dat dit niet door de uiteindelijke goedkeuringen komt.
Ferrari stelt nu dat dit systeem van ophanging niet bijdraagt aan de ophanging maar vooral een aerodynamische functie heeft , dat zou dan volgens de genoemde regels niet toegestaan zijn. Vraag is of FIA daar in een definitief besluit in mee gaat of dat de FIA het wil zien als een "gewone" ophanging. Maar wil/kan RB/MERC/FI het risico nemen?
Als ik t goed lees gebruiken Mercedes en RBR dit al langer, waarom nu pas een discussie erover? Snap dat Ferrari daarmee t ontwerp voor 2017 omver kan helpen voor andere teams maar waarom niet voor 2016? Dan had je miss al beter meegekomen?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Als je seizoen toch al om zeep is... Dan kun je beter wachten tot het laatste moment, wellicht worden je concurrenten dermate op achterstand gezet dat je zelf dominant kunt worden. Zoals ik al zei; well played Ferrari.melantrix schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 07:27:
[...]
Thanks! Dat maakt t een stuk duidelijker!
Als ik t goed lees gebruiken Mercedes en RBR dit al langer, waarom nu pas een discussie erover? Snap dat Ferrari daarmee t ontwerp voor 2017 omver kan helpen voor andere teams maar waarom niet voor 2016? Dan had je miss al beter meegekomen?
Ja maar ik ga er even vanuit dat ferrari dit ook al wist voor het 2016 seizoen? of is dit type suspension pas in de loop van 2016 geintroduceert/ontdekt? Dan snap ik inderdaad dat ze er nu mee komen. Ben benieuwd of het veel invloed gaat hebben en wat RBR en MERC er 'tegen' gaan doen.UltraSub schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:32:
[...]
Als je seizoen toch al om zeep is... Dan kun je beter wachten tot het laatste moment, wellicht worden je concurrenten dermate op achterstand gezet dat je zelf dominant kunt worden. Zoals ik al zei; well played Ferrari.
Is het officieel nu, dat haal ik er niet echt uit.
/edit
https://www.reddit.com/r/...es_trick_energy_recovery/
[ Voor 30% gewijzigd door UltraSub op 04-01-2017 09:56 ]
https://twitter.com/ScarbsTech/status/816359725587660801MikeyMan schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:02:
Hij heeft het alleen over Mercedes? Gebruiken die weer een ander systeem dan Red Bull?
Merc en RBR.
Maar inderdaad, de vraag is hoeveel pijn het gaat doen als het verboden blijkt. Misschien hebben ze voor 2017 alweer heel iets anders bedacht. Man man, kan niet wachten tot Q1 Australie

* Destruction heeft het niet zo op de Italiaanse methode
[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 04-01-2017 10:31 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Voor zover ik het begreep wilde Ferrari in dezen zekerheid over het ontwerp: Het wordt toegepast en het werkt, mogen wij het volgend jaar gebruiken of is het eigenlijk tegen de regels of zit er een loophole in?Destruction schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:25:
Illegaal is illegaal, maar het past wel weer in het straatje van Ferrari om dan maar te proberen te winnen via de heren achter de tafel, in plaats van dat men gewoon antwoord door het bouwen van een betere auto..
Ik denk ook niet dat Mercedes en Red Bull geen alternatief hebben.
Mercedes onthult overigens op donderdag 23 februari de W08. En ze hebben een wedstrijd uitgeschreven waarmee je erbij kan zijn op Silverstone: Win VIP access to the 2017 Silver Arrows Launch
In deze fase van ontwikkeling zoek je geen zekerheid meer van ontwerp, maar zoek je een verbod op het gebruik. Ze verhullen het in een mooie omschrijving, maar het is gewoon een bekende tactiek om de FIA nog eens goed naar de regels te laten kijken.Migrator schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:45:
[...]
Voor zover ik het begreep wilde Ferrari in dezen zekerheid over het ontwerp: Het wordt toegepast en het werkt, mogen wij het volgend jaar gebruiken of is het eigenlijk tegen de regels of zit er een loophole in?
Mercedes onthult overigens op donderdag 23 Februari de W08. En ze hebben een wedstrijd uitgeschreven waarmee je erbij kan zijn op Silverstone: Win VIP access to the 2017 Silver Arrows Launch
Prima verder hoor, het gebeurt over en weer. Red Bull wilde ook een ban op lange motorkappen/vinnen achterop omdat ze sterk het idee hadden dat veel teams die nodig gaan hebben om de lucht op een goede manier bij de lagere achtervleugel te krijgen en ze het zelf toevallig niet nodig hebben.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Destruction schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:25:
Illegaal is illegaal, maar het past wel weer in het straatje van Ferrari om dan maar te proberen te winnen via de heren achter de tafel, in plaats van dat men gewoon antwoord door het bouwen van een betere auto..
* Destruction heeft het niet zo op de Italiaanse methode
Source: https://twitter.com/ScarbsTech/status/816278407554236416all teams check rivals legality, some 53 clarifications were issued last year. Its not just ferrari.
/edit
This is F1. Al jaren doodnormaal. Als je met een slimme vinding om de regels heen kunt werken, waarbij je donders goed weet dat het illegaal is, maar door de omschrijving van de regel niet afgedekt is, dan is het logisch dat andere teams dat aanvechten.
Does it kill innovation? Ja. Mijns inziens wel. Bouw het gewoon na en dan heb je het zelf ook. Is natuurlijk wat te simpel gezegd, want je kunt wel vermoeden dat iemand iets doet, maar dan weet je nog niet hoe. En al die tijd heb je "oneerlijke" competitie.
Bijvoorbeeld:
Stel F1 zou bijvoorbeeld 100% gelijke auto's hebben, en iemand verzint iets technisch waardoor ze 1 sec per rondje sneller zijn. Dat is illegaal (immers niet 100% gelijk). Ga je het dan zelf ook doen of stap je naar de leiding en zegt; hee, wat die doet is niet legaal. Tik hem op de vingers.
[ Voor 40% gewijzigd door UltraSub op 04-01-2017 11:40 ]
Migrator schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:45:
[...]
Mercedes onthult overigens op donderdag 23 Februari de W08. En ze hebben een wedstrijd uitgeschreven waarmee je erbij kan zijn op Silverstone: Win VIP access to the 2017 Silver Arrows Launch
Ik zelf zit aan de lichte kant van het grijze gebied ten aanzien van de merc/RB ophanging. Het lijkt allemaal mechanisch te werken, zonder directe invloed van buiten af. Het zou mij niet verbazen als dit in een (wellicht ) andere vorm straks gewoon gebruikt gaat/mag worden. (Anders zijn er echt wel andere oplossingen te verzinnen..)
nachtnet is blij dat het even over de techkant van 2017 gaat.. Welkome afwisseling na weken alleen over stoeltjes.
[ Voor 8% gewijzigd door nachtnet op 04-01-2017 11:37 ]
Eens. Met beide puntennachtnet schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:35:
Ik zelf zit aan de lichte kant van het grijze gebied ten aanzien van de merc/RB ophanging. Het lijkt allemaal mechanisch te werken, zonder directe invloed van buiten af. Het zou mij niet verbazen als dit in een (wellicht ) andere vorm straks gewoon gebruikt gaat/mag worden. (Anders zijn er echt wel andere oplossingen te verzinnen..)
nachtnet is blij dat het even over de techkant van 2017 gaat.. Welkome afwisseling na weken alleen over stoeltjes.
Helaas weer Facebook only... Gaat dus over voor mij. Wat is dat toch? Waarom moet alles gekoppeld worden aan die ene site?Migrator schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:45:
[...]
Voor zover ik het begreep wilde Ferrari in dezen zekerheid over het ontwerp: Het wordt toegepast en het werkt, mogen wij het volgend jaar gebruiken of is het eigenlijk tegen de regels of zit er een loophole in?
Mercedes onthult overigens op donderdag 23 februari de W08. En ze hebben een wedstrijd uitgeschreven waarmee je erbij kan zijn op Silverstone: Win VIP access to the 2017 Silver Arrows Launch
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
[ Voor 4% gewijzigd door Migrator op 04-01-2017 12:13 ]

Hoge neus? Tenminste, als je er uberhaupt iets uit mag afleiden.
Het lijkt wel erg slecht op het circuit gephotoshopped.UltraSub schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:21:
[afbeelding]
Ik wacht gewoon rustig af tot de 23ste van februari
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Geen 2017 wagen, de achtervleugel staat namelijk te hoog.UltraSub schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:21:
[afbeelding]
hier is ruimte voor schaamteloze zelf promotie
Ja das waar.. nu je het zegt.not_a_robot schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:38:
[...]
Geen 2017 wagen, de achtervleugel staat namelijk te hoog.
dat hoge ding onder de doek aan de voorkant is toch gewoon de nieuw geintroduceerde high speed 360 cameraUltraSub schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:21:
[afbeelding]
mijn signature is bewust leeg :-)
Suspension row likely to rumble on into 2017 F1 season despite successful Ferrari challenge
Ferrari has successfully challenged the legality of suspension technology that rival teams have been using, but the row is set to rumble on into the 2017 season.
...
Ferrari’s chief designer Simone Resta wrote to the FIA’s F1 race director Charlie Whiting to explain that as a result the Italian team was considering its own novel suspension designs and asked for clarifications on specific areas. This could indicate that Ferrari was a few months behind their rivals like Mercedes and Red Bull in this technology, while medium size and small teams would not have the R&D resource or capability to compete in this area.
Whiting replied with his view that the concepts outlined in the letter would be illegal, which is a signal to the other teams not to appear in Melbourne with the system on their cars or they risk being sanctioned by the FIA Race Stewards.
...
Whiting’s response to Ferrari’s letter explained that the two areas Resta asked for clarification on were likely to be in breach of F1’s technical regulations.
He wrote: “In our view any suspension system which was capable of altering the response of a cars’ suspension system in the way you describe in paragraphs 1) and 2) would be likely to contravene article 3.15 of the F1 technical regulations.”
It is understood that the teams that were running the innovative suspension layout in 2016 have presented their own queries to the FIA.
Testing, one, two ...
Maar gebruikt Merc en RBR het nu wel of niet zoals in bovenstaande paragrafen. Want als ze dat doen dan zijn ze dus wel het bokje haal ik hier uit. En de koptekst zegt "likely to rumble on into 2017", wat er op lijkt dat ze niet het bokje zijn.The two areas that Resta requested be clarified in detail were:
“1) displacement in a direction opposed to the applied load over some or all of its travel, regardless of the source of the stored energy used to achieve this."
“2) a means by which some of the energy recovered from the forces and displacements at the wheel can be stored for release at a later time to extend a spring seat or other parts of the suspension assembly whose movement is not defined by the principally vertical suspension travel of the two wheels.”
Beetje wazig.
Testing, one, two ...
Nou... Dat is maar de vraag. Het is niet gezegd dat het systeem van Mercedes of RBR nu illegaal is. Je weet niet precies hoe ze werken. Maar het is wel zo dat deze uitspraak van Whiting gewicht heeft als er geklaagd zou worden over een dergelijk systeem bij een race. Het is dus een risico om nu met een dergelijk systeem te verschijnen aan de start.hardware-lover schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:44:
Ik begrijp eruit dat het niet zomaar simpelweg verboden gaat worden voor 2017 maar dat er "ergens" in 2017 duidelijkheid over gaat komen? Als het op dit moment al illegaal is wat er door o.a. Mercedes en RBR gebruikt is in 2016, dan zou Ferrari alsnog het kampioenschap hebben behaalt? Moet Rosberg ook weer terugkomen als actiever rijder
In 2016 was het sowieso niet illegaal. Alle auto's zijn gekeurd door de FIA en correct bevonden voor en na de races.hardware-lover schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:44:
Ik begrijp eruit dat het niet zomaar simpelweg verboden gaat worden voor 2017 maar dat er "ergens" in 2017 duidelijkheid over gaat komen? Als het op dit moment al illegaal is wat er door o.a. Mercedes en RBR gebruikt is in 2016, dan zou Ferrari alsnog het kampioenschap hebben behaalt? Moet Rosberg ook weer terugkomen als actiever rijder
Het kan wel dat ze de regels voor volgend jaar aanscherpen, mede door aandringen van andere teams. Bijvoorbeeld doordat de kracht van het inveren van de ophanging niet (tijdelijk) mag worden opgeslagen om op een later moment de opgeslagen energie weer te gebruiken om de ophanging terug te veren.
Verder worden dit soort dingen over het algemeen aangekondigd als over x races mag dit niet meer door teams gebruikt wordt.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nou, dat wordt lastig formuleren dan. Een standaard veer slaat al energie op, en die gaan ze echt niet verbieden. Het punt is dat ze nu systemen hebben bedacht die niet lineair reageren op de load zoals een veer, maar veel complexer gedrag laten zien.YakuzA schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:45:
[...]
In 2016 was het sowieso niet illegaal. Alle auto's zijn gekeurd door de FIA en correct bevonden voor en na de races.
Het kan wel dat ze de regels voor volgend jaar aanscherpen, mede door aandringen van andere teams, doordat de kracht van het inveren van de ophanging niet (tijdelijk) mag worden opgeslagen om op een later moment de opgeslagen energie weer te gebruiken om de ophanging terug te veren.
Verder worden dit soort dingen over het algemeen aangekondigd als over x races mag dit niet meer door teams gebruikt wordt.
Dit topic is gesloten.
Alle topics per raceweekend: Topicreeks: [F1] Seizoen 2017 - GP topics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2017
Het algemene racetopic kan je hier vinden: Algemeen race topic Deel 2
IRC: http://irc.tweakers.net/f1