Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Gezien de gelekte bench hoop ik dat er ook een review is die inzoomt op de prestaties bij verschillende types DDR4. Zijn we van dat raadspelletje af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-05 13:58
Anoniem: 792093 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:43:
[...]

Klopt met texture streaming alleen arma en dayz gebruiken een erg oude engine bij elkaar gehouden met touwtjes en ducktape en als upgrades een beetje secondelijm hier en daar ik hoop dat soort engines echt gaan uitsterven want de performance is gewoon 8)7

Maar ik denk dat het simpel is met ram of je dus lekker het '' trage '' 2133/2400 ram geheugen haalt en 50-100 euro bij een betere cpu en of gpu doet of alleen bij het ram.

Ik weet wel wat meer prestatie winst zal halen bij gamen, bij bepaalde rendertaken kan het iets snellere geheugen wel wat meer helpen maar alsnog is 2400 ram tegenover 3200 met 32/64 gig alsnog meestal liever een wat snellere cpu beter.
DDR4 met xpm 300mhz @1.35v en trage 2400 mhz@1.2 hebben een identiek prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Edmin schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:44:
Gezien de gelekte bench hoop ik dat er ook een review is die inzoomt op de prestaties bij verschillende types DDR4. Zijn we van dat raadspelletje af ;)
Nog een weekje of 2 voordat we zeker tenminste 1 goede review en 2nd-opinions hebben wat er nou eigenlijk aan de hand is.

Anyway voor mij maakt het niet veel uit aangezien ik (ook al zit ik ook te popelen om over te gaan) heb besloten om de upgrade een aantal maanden uit te stellen.

1 Geheugen is nu duur en zal zelfs duurder worden de komende 2 maanden. (vanwege Ryzen en mensen die toch Intel gaan kopen maar eerst hebben gewacht op wat Ryzen gaat doen.)
2 Fouten/bugs in AM4 en Ryzen zullen pas na een maand of 3 zichtbaar zijn, en/of de afwezigheid daarvan zal pas na die zelfde periode duidelijk zijn.
3 Als Ryzen echt goed is gaat er een prijzenoorlog ontstaan met Intel. wat ook pas na een maand of 4-6 een schuiving/prijsverlaging gaat geven.
4 Een potentiele refresh met meer performance of betere perf/watt zal pas over 6 maanden aangekondigd worden, beetje zonde om nu een 3.4ghz te kopen om over een half-jaar/jaar een 4.5ghz te kunnen kopen voor hetzelfde geld. (net als bij de RX480)

Maw ookal wil ik nu erg graag instappen, alle wijsheidsvectoren staan de andere kant op, en ik heb besloten daar maar eens naar te gaan luisteren.

[ Voor 3% gewijzigd door enchion op 19-02-2017 14:56 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127

Anoniem: 792093 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:15:
Wilt wel lage timings hebben want je kunt bevoorbeeld wel '' 4000 '' mhz hebben maar zulke hoge rot timings dat je net zogoed meeste 2400 had kunnen kopen.
Kan je categorisch stellen dat lager timings altijd beter is dan een hogere snelheid voor voor de doorsnee gebruiker (niet per se voor alle toepassingen)? Of is het niet zo simpel. 15 ns CAS en 3000 MHz vs. 14 ns. CAS en 2400 MHz.?

Ik had het hier al gevraagd maar er is nog geen antwoord gekomen.
\[DDR/DDR2/DDR3/DDR4] Informatie & Overklok Topic
Het gaat niet om de concrete getallen, het gaat om het principe, hoe weeg je de timings tegen de snelheid?
Als het nu om 19 in plaats van 15 ns. zou gaan dan zou ik het wel weten maar een iets hogere latentie en 25% hogere snelheid maakt het vergelijken voor mij onmogelijk, ik hoop dat iemand anders hier wel weet hoe je dat afweegt.
Edmin schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:44:
Dat en meer overklokresultaten. Er is nu 1 gelekte benchmark - verondersteld - die erop wijst dat met een engineering sample 4,3-4,5 GHz. wordt gehaald (goede luchtkoeler), de SCP op zijn minst die van Ivy Bridge evenaart (tusen ivy Bridge en Haswell lijkt te kloppen op basis van de R15 score en klokfrequentie) en dat de multithreading beter werkt dan de hyperthreading.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 19-02-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lekje bij de buren: https://nl.hardware.info/...ergelijkbaar-met-i7-6800k

'Nieuwe benchmarks AMD Ryzen 5 1600X gelekt: vergelijkbaar met i7 6800K

Rumour&leaks overzichtje bij Videocardz:
https://videocardz.com/66127/amd-ryzen-leaks-rumors

[ Voor 21% gewijzigd door Edmin op 19-02-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

Intels zijn zulke heethoofden mensen moeten opppasen met intels dat hun huis niet in de fik vliegt.

Nu kunnen amd trolls de intel trolls pesten dat intel zo warm draait inplaats van andersom :P

Ik denk dat amd er erg op heeft gehammert om zo min mogenlijk wat en warmte te hebben het liefst '' ver '' onder intel zoals het nu lijkt om dat negatieve '' amd zijn heethoofden '' af te komen en ook erg goed voor servers is en mensen die denken dat 20-30 watt zolen aan de dijk zet om je rekening veel lager te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Anoniem: 792093 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:29:
Intels zijn zulke heethoofden mensen moeten opppasen met intels dat hun huis niet in de fik vliegt.

Nu kunnen amd trolls de intel trolls pesten dat intel zo warm draait inplaats van andersom :P

Ik denk dat amd er erg op heeft gehammert om zo min mogenlijk wat en warmte te hebben het liefst '' ver '' onder intel zoals het nu lijkt om dat negatieve '' amd zijn heethoofden '' af te komen en ook erg goed voor servers is en mensen die denken dat 20-30 watt zolen aan de dijk zet om je rekening veel lager te krijgen :P
De TPD van AMD en Intel worden anders bepaald.Dus ik denk dat het mee zal vallen. Het zullen allebei heethoofden zijn als je ze gaat pushen met overclocken. De eerste generatie quad- en hexacores zullen vooral disfunctionele octacore zijn, waardoor TPD voordelen tegen over Intel miniem zullen zijn in deze klasse.

De grootste voordeel volgens mij is dat de quadcores door AMD in de budget-categorie, hexacores in de mainstream en octacores in de enthousiast-categorie zijn gepositioneerd. Waardoor het nu iets meer kan lonen om een te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja en ook dat meer en meer games al vaker het liefst minimaal 4 cores willen hebben en ook vaker 8 cores ondersteunen eindelijk hoop ik de doodsteek voor de dual core's zijn zodat er weer is wat verder gepushed in de game wereld kan worden.

Graphics zijn leuk, maar ik wil total war games met 50k+ soldiers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Consoles komen al met 8 cores. Dus enigzins worden games al ontwikkeld om het 'beste' uit meerdere cores tegelijk te halen. En gezien ook AMD GCN in consoles zit wordt ook hier gewerkt om het maximale eruit te kunnen halen (lijkt mij). Ook op een 8350 kan je prima gamen. Die dingen worden echtwel benut.

Maar ja, PC's zijn tegenwoordig zo snel dat je een paar honderd mhz meer of minder al eigenlijk niet eens meer merkt in dagelijkse praktijk. Vroeger was een OC van 100Mhz al 'magisch' snel, tegenwoordig moet je pushen voor een Ghz wil je datzelfde bereik weer krijgen.

De maand is bijna voorbij, reviews zullen met een weekje langzaam maar zeker gaan komen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 13:50
Ik denk dat er ook een hoop winst valt te behalen met het gebruiken van een goede koelpasta tussen de chip en de ihs, Intel gebruikt daar de laatste generaties behoorlijke troep voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een overzichtje van alle AM4-moederborden die bekend zijn.
https://videocardz.com/66116/amd-ryzen-motherboard-update
Edmin schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:15:
Lekje bij de buren: https://nl.hardware.info/...ergelijkbaar-met-i7-6800k

'Nieuwe benchmarks AMD Ryzen 5 1600X gelekt: vergelijkbaar met i7 6800K

Rumour&leaks overzichtje bij Videocardz:
https://videocardz.com/66127/amd-ryzen-leaks-rumors
Een misleidende titel aangezien enkel de multithreadscore vergelijkbaar is, de SCP is lager (5000 reeks van Intel). Als alle software standaard goede multithreadsupport zou hebben dan zou ik nu muggenziften maar helaas...
enchion schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:55:
[...]

Nog een weekje of 2 voordat we zeker tenminste 1 goede review en 2nd-opinions hebben wat er nou eigenlijk aan de hand is.

Anyway voor mij maakt het niet veel uit aangezien ik (ook al zit ik ook te popelen om over te gaan) heb besloten om de upgrade een aantal maanden uit te stellen.

1 Geheugen is nu duur en zal zelfs duurder worden de komende 2 maanden. (vanwege Ryzen en mensen die toch Intel gaan kopen maar eerst hebben gewacht op wat Ryzen gaat doen.)
2 Fouten/bugs in AM4 en Ryzen zullen pas na een maand of 3 zichtbaar zijn, en/of de afwezigheid daarvan zal pas na die zelfde periode duidelijk zijn.
3 Als Ryzen echt goed is gaat er een prijzenoorlog ontstaan met Intel. wat ook pas na een maand of 4-6 een schuiving/prijsverlaging gaat geven.
4 Een potentiele refresh met meer performance of betere perf/watt zal pas over 6 maanden aangekondigd worden, beetje zonde om nu een 3.4ghz te kopen om over een half-jaar/jaar een 4.5ghz te kunnen kopen voor hetzelfde geld. (net als bij de RX480)

Maw ookal wil ik nu erg graag instappen, alle wijsheidsvectoren staan de andere kant op, en ik heb besloten daar maar eens naar te gaan luisteren.
Het wordt voorspeld dat het RAM-geheugen tot aan het einde van het jaar duurder blijft worden, helaas.
Anoniem: 172410 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 06:36:
[...]

Nogmaals, ik geloof dat als ik het dubbelblind getest zie :) Zelfs met de beste intenties zien mensen dingen omdat ze die verwachten te zien of graag willen zien. Het is niet voor niets dat wetenschappers de grootst mogelijke moeite doen om te voorkomen dat hun verwachtingen hun waarneming beïnvloedt. Hele boeken zijn volgeschreven over de consequenties die verwachtingen steevast hebben voor de waarneming.

Het menselijk brein is een wonderlijk apparaat. Helaas is het zo onbetrouwbaar als wat :P
Dat klopt maar onderschat niet wat het brein kan. Ik weet uit ervaring dat zelfs een verschil van 10 ms. tussen beeld en geluid bij een video al heel erg goed wordt waargenomen (met de hand moeten syncen vanaf een bepaald moment in de video omdat er iets verkeerd ging bij de capturing). Zou er een stapeleffect kunnen zijn? Vele kleine vertragingen die samen een merkbaar verschil geven.

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 19-02-2017 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gingen er nu op de meeste van die chipsets niet slechts twee S-ATA-poorten zitten? Of heb ik dat mis? Op één van die Asrock B350-borden zie ik alvast vier poorten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 00:40

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Amazigh_N_Ariff schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:57:
[...]

De TPD van AMD en Intel worden anders bepaald.Dus ik denk dat het mee zal vallen. Het zullen allebei heethoofden zijn als je ze gaat pushen met overclocken. De eerste generatie quad- en hexacores zullen vooral disfunctionele octacore zijn, waardoor TPD voordelen tegen over Intel miniem zullen zijn in deze klasse.

De grootste voordeel volgens mij is dat de quadcores door AMD in de budget-categorie, hexacores in de mainstream en octacores in de enthousiast-categorie zijn gepositioneerd. Waardoor het nu iets meer kan lonen om een te upgraden.
TDP is een ding, hoe je de warmte afvoert is een tweede. AMD moet het wel heel slecht doen als ze het slechter willen doen dan Intel met de 6xxx generatie.
Steen447 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:25:
Ik denk dat er ook een hoop winst valt te behalen met het gebruiken van een goede koelpasta tussen de chip en de ihs, Intel gebruikt daar de laatste generaties behoorlijke troep voor.
Inderdaad dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:57:
[...]

TDP is een ding, hoe je de warmte afvoert is een tweede. AMD moet het wel heel slecht doen als ze het slechter willen doen dan Intel met de 6xxx generatie.
[video]

[...]

Inderdaad dus.
Mee eens, mijn vraag is dan: Waar gaat AMD op beknibbelen om prijzen te vragen die momenteel wordt geroddeld? Soldering voor de XFR enabled chips en non X met TIM? Of otcacores met soldering en Hexacores zonder? Ik twijfel of AMD gaat solderen of gewoon TIM gaat gebruikt.
Bijvoorbeeld: http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/ http://iweb.tms.org/PbF/JOM-0606-67.pdf

Edit: Ik denk dat ik niet moet twijfelen, de FX8350 is soldered. http://www.overclock.net/...vishera-owners-club/10600 & http://www.overclock.net/t/1433770/de-lidding-an-am3-fx-6300

[ Voor 14% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 20-02-2017 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Amazigh_N_Ariff schreef op maandag 20 februari 2017 @ 00:18:
[...]

Mee eens, mijn vraag is dan: Waar gaat AMD op beknibbelen om prijzen te vragen die momenteel wordt geroddeld? Soldering voor de XFR enabled chips en non X met TIM? Of otcacores met soldering en Hexacores zonder? Ik twijfel of AMD gaat solderen of gewoon TIM gaat gebruikt.
Bijvoorbeeld: http://overclocking.guide/the-truth-about-cpu-soldering/ http://iweb.tms.org/PbF/JOM-0606-67.pdf

Edit: Ik denk dat ik niet moet twijfelen, de FX8350 is soldered. http://www.overclock.net/...vishera-owners-club/10600 & http://www.overclock.net/t/1433770/de-lidding-an-am3-fx-6300
Je hoeven niet per se te beknibbelen. Houd rekening met de mogelijkheid dat Intel gewoon een enorme marge heeft op hun CPUs nu ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 444127 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:55:
Dat klopt maar onderschat niet wat het brein kan. Ik weet uit ervaring dat zelfs een verschil van 10 ms. tussen beeld en geluid bij een video al heel erg goed wordt waargenomen (met de hand moeten syncen vanaf een bepaald moment in de video omdat er iets verkeerd ging bij de capturing). Zou er een stapeleffect kunnen zijn? Vele kleine vertragingen die samen een merkbaar verschil geven.
Wat betreft het eerste heb je gelijk, maar vergeet ook daar niet dat 10 ms van een totaal andere orde is dan de signalen in een chip of op een moederbord. Het laatste is inderdaad iets waar je ook rekening mee moet houden. Desalniettemin gaan alle alarmbellen af als bij berichten van een enkele gebruiker die iets beter of minder soepel vindt voelen zonder iets gemeten of getest te hebben. Kijk alleen maar naar de jaarvoorraden aan onzin die gespuid worden op het vlak van audio :P Ga je die beweringen blind testen, vallen ze vaak als een suikerspin in een zomerbui uit elkaar.

Dat mensen het zelf oprecht geloven maakt de discussie alleen maar lastiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 20-02-2017 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou zeggen,

assembleer een oude PC bij elkaar, steek daar geheugen in dat geschikt is voor CL2 en 1T. Zet in de bios alles op 2T / CL5 ofzo. Ga vervolgens Windows XP installeren, doe je dingen ermee, en duik vervolgens het bios in om alles op CL2/1T te zetten. Herhaal je dingen in het OS. Ik durf te wedden dat je zeggen gaat, hey, hier zit merkbaar verschil in.

PC's nu zijn zo snel en zo krachtig (ook met SSD's) dat je dat niet eens meer op kunt merken dan behalve een grafiek van een syntetische of real-world benchmark. Het valt of staat of de applicatie ook baat heeft bij 8 cores / 16 threads en niet 1 core alleen.

Ik weet uit ervaring dat geheugen zo rond DDR2 tijd CL echt van invloed was op niet alleen benchmarks maar ook usability van een systeem. Een ander voorbeeld, je kunt het OS prepareren meer geheugen te laten gebruiken voor Caching. DIt maakt een computer in de regel iets responsiever t.o.v de standaard cache waarde die Windows in laat stellen. Dit merk je al in dagelijks gebruik zoals het openen van het start menu, het bladeren door windows verkenner en het starten van bijv microsoft word.

Ik game meestal FPS en het afgelopen jaar was dat op 60Hz, niet wetende dat mijn IPS scherm namelijk wel 75Hz aankon. Gelijk ingesteld, direct gaan gamen, en voor mijn gevoel zie ik dingen gewoon iets meer in het perspectief dan voorheen. Hierop kan ik sneller counteren.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=41Hfe9xfixY]

Trek zelf de conclusie maar. :) Ik ben gewend aan een bepaalde vorm van performance op m'n PC en ik merk gewoon op dat deze minder wordt naar mate mijn Windows 7 X64 installatie 'ouder' wordt. De herinstallatie van alles komt pas zodra hier een kersvers Ryzen systeem straks plaats komt nemen.

En als de discussie over 30fps vs 60fps vs 75fps echt van invloed was, waarom verkoopt men dan 140 tot 200hz schermen tergenwoordig? Waarom was vroeger bij CRT's het aantal Hz'en hoger dan 60 gewoon verkrijgbaar? Omdat mensen wel degelijk het verschil kunnen waarnemen, en zelfs hoofdpijn op kunnen lopen als een CRT 60Hz produceerde en geen 120Hz.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 20-02-2017 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:15

SG

SG surft naar info hardewaren

Er kwam eerst 120 en dat was voor 2x 60 voor 3D shutterglasses. Met extreem helderheid.
60 is net niet dus 72 en met 3D werd dat 144.
Dan heb je volk dat veel bunnyhop shooter speeld online en dan 90+ frames wel fijn.

Dat kon vroeger ook al een Trintron beelbuis monitor heeft low inputlag en in lage resoos zijn hoge refresh rates mogelijk. En daar was mijn eerste 3D ervaring mee.19" beeldbuis toen van zolder gehaald
Toen ging de hardcore voor elk voordeeltje. Ik had mijn 120 acer echt voor 3D de nVision 3D
Mijn eerste TFT had 25ms gamen ging goed met ghosting een nadeel in CQC als de mutants te dicht bij kwamen. Voordeel van npc is dat die vooral niet bunny hoppen.

En toen speelde ik niet online dus single player. Online gamen doe met ons clubje op de PS.

Voor mij is hoge FPS op PC niet zo belangrijk een stabile 60 is zat. Dus mijn Ryzen hoeft niet het beste te zijn voor huidige games. Ook 8 core voldoet. Heb 32" 1440p om te genieten van mooie singleplayer games.
Open sanbox games hebben mijn voorkeur. En ik wil uiteindelijk ook naar big monitor met 4K.
Daarnaast doe lang met CPU dus futureproof is belangrijker. DX12 en Vulkan zal over aantal jaren mainstream worden. Game engines van triple A volgt wat heeft de mainstream als soort games verlegen zit om nog meer CPU power dan gaan ze ook voorbij de 4 threads. Maar uiteraard blijf je het beleid van cheap ports houden en 4core zal helaas nog lang lower mainstream blijven. Games die de hardware pushen moeten wel , games die voor lowest mainstream gaan niet.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 58485 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 03:41:
Ik zou zeggen,

assembleer een oude PC bij elkaar, steek daar geheugen in dat geschikt is voor CL2 en 1T. Zet in de bios alles op 2T / CL5 ofzo. Ga vervolgens Windows XP installeren, doe je dingen ermee, en duik vervolgens het bios in om alles op CL2/1T te zetten. Herhaal je dingen in het OS. Ik durf te wedden dat je zeggen gaat, hey, hier zit merkbaar verschil in.
Hoewel ik begrijp dat sommige mensen zichzelf op zo'n manier overtuigen, zitten een aantal klassieke fouten in die methode waardoor een confirmation bias niet uit te sluiten valt en zelfs zeer waarschijnlijk wordt. Een goede test voldoet aan een aantal voorwaarden:

- Een test is blind of, nog beter, dubbelblind. Zodra je zelf weet naar welk resultaat je op zoek bent, worden resultaten zeer gemakkelijk beïnvloed. De eerder genoemde audiofiele wereld is daar een goed voorbeeld van: de meest fantastische dingen worden geclaimd en te vuur en te zwaard verdedigd, maar zodra er een dubbelblinde test wordt opgezet herkent men opeens het verschil tussen een kabel van honderden euro's per meter en een waslijn niet meer.

- De test sluit alle andere mogelijke oorzaken uit. Je zult dus de nodige moeite moeten steken in het absoluut gelijk maken van de beginsituatie, zodat echt alleen wat getest moet worden van invloed is.

- Tot slot: wie beweert, bewijst :)
Ik game meestal FPS en het afgelopen jaar was dat op 60Hz, niet wetende dat mijn IPS scherm namelijk wel 75Hz aankon. Gelijk ingesteld, direct gaan gamen, en voor mijn gevoel zie ik dingen gewoon iets meer in het perspectief dan voorheen. Hierop kan ik sneller counteren.
Ik noemde dit hierboven al als voorbeeld dat niet van toepassing is. Mensen zien het verschil tussen verschillende framerates, maar het blijkt wel dat iedere extra stap minder voordeel oplevert. De stap van 30 naar 60 Hz is veel groter dan die van 120 naar 150 Hz or zelfs 120 naar 240 Hz. Je begint merkbaar buiten het domein van de menselijke waarneming te raken.

Bovendien toont geheugentimings vergelijken met framerates aan dat er weinig besef is van de verschillende domeinen. De verversingssnelheid van een monitor en geheugentimings liggen zeven tot negen(!) ordes van groottes uit elkaar. Om dat even in een context te plaatsen: dat is het verschil tussen een stap en ongeveer drie keer de afstand naar de Maan.
Ik weet uit ervaring dat geheugen zo rond DDR2 tijd CL echt van invloed was op niet alleen benchmarks maar ook usability van een systeem. Een ander voorbeeld, je kunt het OS prepareren meer geheugen te laten gebruiken voor Caching. DIt maakt een computer in de regel iets responsiever t.o.v de standaard cache waarde die Windows in laat stellen. Dit merk je al in dagelijks gebruik zoals het openen van het start menu, het bladeren door windows verkenner en het starten van bijv microsoft word.
Zoals ik al zei is het lastige aan de discussie dat mensen oprecht en stellig overtuigd zijn van hun waarneming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 11:52
Niet alleen een lastige discussie maar ook volledig offtopic ;)

Er valt tot nu toe niets te zeggen hoe ZEN omgaat met geheugen frequentie en timings en of de klassieke regel nog steeds geld. (Frequentie / Cas = zo hoog mogelijk getal).

Sowieso kan je het meeste RAM wel overclocken/strakker zetten dus ik zou me echt niet blind staren op de standaard specs maar gewoon voor een vriendelijk geprijsd setje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 01:31:
[...]

Wat betreft het eerste heb je gelijk, maar vergeet ook daar niet dat 10 ms van een totaal andere orde is dan de signalen in een chip of op een moederbord. Het laatste is inderdaad iets waar je ook rekening mee moet houden. Desalniettemin gaan alle alarmbellen af als bij berichten van een enkele gebruiker die iets beter of minder soepel vindt voelen zonder iets gemeten of getest te hebben. Kijk alleen maar naar de jaarvoorraden aan onzin die gespuid worden op het vlak van audio :P Ga je die beweringen blind testen, vallen ze vaak als een suikerspin in een zomerbui uit elkaar.

Dat mensen het zelf oprecht geloven maakt de discussie alleen maar lastiger.
Ja, objectieve informatie vinden over audio is zo goed als onmogelijk zo gauw het om de kwaliteit van headphone X, versterker Y of box Z gaat. Het meest ergerlijke voor een echte audiofiel (ik ben er zelf een): al die mensen die duurder automatisch associëren met beter doordat ze zichzelf voor de gek houden. |:(
Het punt is dat mensen inderdaad heel erg goed zichzelf voor de gek kunnen houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Gelunox schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:06:
Iemand die mij kan uitleggen wat die 2 verschillende productcodes & verschillende prijzen voor dezelfde productnaam inhouden?
WOF = retail, zonder koeler
BOX = retail, met koeler
88AE = tray

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_schrijver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:35
Hallo allemaal,

Ik zie de laatste dagen met regelmaat benchmarks en dergelijke op andere sites verschijnen (oa hardware.info), maar daar vind ik eigenlijk weinig van terug op Tweakers. Hoe is jullie ervaring hierin? Op Hardware.info wordt al gezegd: "Vooralsnog de laatste paar weken geen enkel bericht over AMD Ryzen op Tweakers.net. Echt een pro Nvidia / Intel clubje daar. Zodra er een gerucht is over bovenstaande namen, zitten ze er gelijk bovenop."

Nu heb ik die ervaring niet zo, maar is het niet vreemd dat er bijvoorbeeld nog geen benchmarkgegevens van de 1600X op Tweakers zijn verschenen, terwijl deze zowel vrijdag als gisteren vanuit verschillende bronnen bekend werden? Zie bijvoorbeeld deze link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het lijkt mij dat de voornaamste reden het gebrek aan reproduceerbare tests is. Ik vermoed dat Tweakers graag zelf de hand legt op een paar processoren (als ze daar van AMD de kans toe krijgen) voor ze tests gaan publiceren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]Anoniem: 172410 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:02:
Ik noemde dit hierboven al als voorbeeld dat niet van toepassing is. Mensen zien het verschil tussen verschillende framerates, maar het blijkt wel dat iedere extra stap minder voordeel oplevert. De stap van 30 naar 60 Hz is veel groter dan die van 120 naar 150 Hz or zelfs 120 naar 240 Hz. Je begint merkbaar buiten het domein van de menselijke waarneming te raken.
Een aanvulling hierop, het is bekend van een simpel onderzoekje (uitgevoerd onder de vlag van de universiteit in Utrecht) dat straaljagerpiloten 4-5 milliseconde nodig hebben om iets waar te nemen en te herkennen, dat sluit aardig aan bij de huidige bovengrens van 240 Hz.
Het wordt echter wat complexer. Stel dat ik jou twee keer achter elkaar in 1/100ste seconde, direct opvolgend, twee kleuren laat zien, dan maakt jouw brein er een mengkleur van. Stel dat de plaatjes verschillen dan interpoleert jouw brein automatisch de tussenliggende posities. Je moet dan ook nog onderscheid maken tussen passief kijken en actief interageren. Het is moeilijk om te voorspellen wat de maximale nuttige FPS en refresh rate zijn voor de 'snelste' gamers. Wel is het duidelijk uit dubbelblinde testjes dat het verschil tussen 30 en 60 Hz. zeer duidelijk is voor de meeste gamers (misschien consolegamers uitgezonderd :P) en dat het verschil tussen 60 en 120 Hz. duidelijk is voor veel ervaren gamers die een hogere refreshrate en FPS gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:21

ABD

geert_schrijver schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:50:
Hallo allemaal,

Ik zie de laatste dagen met regelmaat benchmarks en dergelijke op andere sites verschijnen (oa hardware.info), maar daar vind ik eigenlijk weinig van terug op Tweakers. Hoe is jullie ervaring hierin? Op Hardware.info wordt al gezegd: "Vooralsnog de laatste paar weken geen enkel bericht over AMD Ryzen op Tweakers.net. Echt een pro Nvidia / Intel clubje daar. Zodra er een gerucht is over bovenstaande namen, zitten ze er gelijk bovenop."

Nu heb ik die ervaring niet zo, maar is het niet vreemd dat er bijvoorbeeld nog geen benchmarkgegevens van de 1600X op Tweakers zijn verschenen, terwijl deze zowel vrijdag als gisteren vanuit verschillende bronnen bekend werden? Zie bijvoorbeeld deze link
Ik kan niet namens Tweakers spreken, maar wat ze bij hardwareinfo posten zijn allemaal geruchten en geen betrouwbare informatie. Ik zou dat als ik een techsite beheerde ook niet posten, want als je er naast zit verlies je je goede naam.

Alle informatie die je op hardwareinfo kan vinden, vind je hier in dit topic.

[ Voor 33% gewijzigd door ABD op 20-02-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo allemaal,

Ze zijn gewoon voorzichtig uit angst dat het gerucht verzonnen is en dat plaatjes zijn vervalst en zo. Zoiets kan je lang achtervolgen, zij willen dat de lezers ervan uit kunnen gaan dat wat wordt bericht klopt, als lezers eenmaal negatieve ervaringen daarmee hebben opgedaan kunnen ze afhaken en dat kost hen geld. Naar mijn mening kan je het melden zolang je duidelijk vermeldt dat het om geruchten gaat, wat de bron is etc. maar veel mensen lezen een tekst niet volledig of lezen het onzorgvuldig, ik begrijp dat zo'n medium het risico niet wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
De titel starten met de tag ''Gerucht:'' en met disclaimer ''korreltje zout'' maak het mogelijke om zulke dingen te berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vind het wel meevallen. De grote lijnen post Tweakers wel, ook geruchten, maar niet iedere scheet a la clickbait sites als wccftech.

https://tweakers.net/nieu...5qUCxgsT01ODMqlQlK0MDg1oA

In dit topic vindt je alle geruchten sowieso wel.

[ Voor 49% gewijzigd door Help!!!! op 20-02-2017 13:11 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Echt een pro Nvidia / Intel clubje daar.
Eerder andersom.
Hoe groter de onzin hoe liever HWI het post aangezien je er dan een mooie sensatietitel bij kan drukken en veel pageviews kan genereren. Dat een heel groot deel van de reviews en nieuwsartikelen van geen kant klopt of grove gebreken heeft kan hun, maar schijnbaar ook de lezers, weinig deren. De lezers van Tweakers zijn veel kritischer en als al die onzin van HWI ook op Tweakers zou verschijnen dan komt er een nog grotere lading kritiek over de redactie van Tweakers heen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Minpuntje voor Biostar. Ze spreken over USB 3.1 gen. 1 in plaats van over USB 3.0.
http://www.biostar.com.tw...hp?S_ID=873#specification
Technisch gezien is het geen liegen maar je houdt naïeve klanten zo wel voor de gek. Niet dat je per se 3.1 nodig hebt voor externe apparatuur maar dat doet er nu even niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:21

ABD

Anoniem: 444127 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:59:
[quote]Anoniem: 172410 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:02:
[...]

Een aanvulling hierop, het is bekend van een simpel onderzoekje (uitgevoerd onder de vlag van de universiteit in Utrecht) dat straaljagerpiloten 4-5 milliseconde nodig hebben om iets waar te nemen en te herkennen, dat sluit aardig aan bij de huidige bovengrens van 240 Hz.
Het wordt echter wat complexer. Stel dat ik jou twee keer achter elkaar in 1/100ste seconde, direct opvolgend, twee kleuren laat zien, dan maakt jouw brein er een mengkleur van. Stel dat de plaatjes verschillen dan interpoleert jouw brein automatisch de tussenliggende posities. Je moet dan ook nog onderscheid maken tussen passief kijken en actief interageren. Het is moeilijk om te voorspellen wat de maximale nuttige FPS en refresh rate zijn voor de 'snelste' gamers. Wel is het duidelijk uit dubbelblinde testjes dat het verschil tussen 30 en 60 Hz. zeer duidelijk is voor de meeste gamers (misschien consolegamers uitgezonderd :P) en dat het verschil tussen 60 en 120 Hz. duidelijk is voor veel ervaren gamers die een hogere refreshrate en FPS gewend zijn.
Allemaal leuk en aardig, maar wat betreft lag in games gaat het over dips in fps oftewel frametimes. Als je in de biosscoop zit, krijg je 24 frames voorgeschoteld en toch zie je alles vloeiend(tenzij de editor met je zit te fucken, maar dan is het bewust). Dat komt omdat elke frame dezelfde frametime heeft. Videogames hebben variabele frametimes wat kan resulteren in lag en tearing.

Je ziet in deze discussie heel mooi dat mensen appels, peren en citroenen met elkaar vergelijken en daarnaast teveel op hun eigen waarnemning vertrouwen. Het wordt nog erger als mensen een punt proberen te maken terwijl 1001 variabelen verandert zijn. Daar heeft Camacha een heel goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 444127 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:19:
Minpuntje voor Biostar. Ze spreken over USB 3.1 gen. 1 in plaats van over USB 3.0.
http://www.biostar.com.tw...hp?S_ID=873#specification
Technisch gezien is het geen liegen maar je houdt naïeve klanten zo wel voor de gek. Niet dat je per se 3.1 nodig hebt voor externe apparatuur maar dat doet er nu even niet toe.
Je bedoeld pluspuntje voor Biostar omdat ze zich aan de juiste naam houden en minpuntje voor USB Implementers Forum door het onduidelijker te maken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zie ook geen M2-slots op die Biostar B350-borden...

Bah.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 20-02-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Biostar support maar t/m 2667 MHz voor RAM. Een beetje teleurstellend?

Ja Mask, die mensen die retroactief de naam USB 3.0 veranderden in USB 3.1 gen. 1 zijn inderdaad meer te wijten voor deze babylonische spraakverwarring bij de doorsnee consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Borromini schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:28:
Ik zie ook geen M2-slots op die Biostar B350-borden...
http://www.biostar.com.tw...hp?S_ID=870#specification

Edit: wat ik verder ook wel vreemd vind is dat de HDMI output niet consequent is. 1tje doet 4K@60fps, de ander 4K@30fps. Je zou toch verwachten dat ze overal een 2.0 poort monteren zodat je bij gebruik van een APU van 60fps kan genieten.

[ Voor 32% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 20-02-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje, waarvoor wil je HDMI/DP op het moederbord? Normaal gesproken gebruik je toch de poorten op de grafische kaart zelf? Het is een van de features waarmee Biostar de twee X370 modellen van elkaar onderscheidt. Zou je dat bijvoorbeeld willen gebruiken als je een tweede computer gebruikt om de output van de grafische kaart te capturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 444127 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:41:
Vraagje, waarvoor wil je HDMI/DP op het moederbord? Normaal gesproken gebruik je toch de poorten op de grafische kaart zelf? Het is een van de features waarmee Biostar de twee X370 modellen van elkaar onderscheidt.
Sommige mensen willen of hebben geen discrete kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Anoniem: 444127 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:41:
Vraagje, waarvoor wil je HDMI/DP op het moederbord? Normaal gesproken gebruik je toch de poorten op de grafische kaart zelf? Het is een van de features waarmee Biostar de twee X370 modellen van elkaar onderscheidt. Zou je dat bijvoorbeeld willen gebruiken als je een tweede computer gebruikt om de output van de grafische kaart te capturen?
Die gebruik je als je een APU in het moederbord prikt. Die heeft de GPU op de CPU zitten en dan heb je dus geen losse grafische kaart nodig :)
Prik je er een gewone CPU in zonder GPU aan boord, dan heb je volgens mij vrij weinig aan die aansluitingen.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 13:43
Anoniem: 444127 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:32:
Biostar support maar t/m 2667 MHz voor RAM. Een beetje teleurstellend?

[...]
Nee, niet helemaal. Had al eerder ergens gelezen (en nog gemeld) dat (de komende?) RyZEN CPU's t/m 2667Mhz (OC mode?) zouden ondersteunen. Dus als Biostar zich aan de CPU specs houdt snap ik het zelfs wel!

Nog genoeg andere merken en dus keuze. De MSI x370 bordjes zouden tot 3600 en 4000Mhz kunnen gaan nu is de ham vraag: kunnen de CPU's daar al/nog wat mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NINjak schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:44:
[...]

Nee, niet helemaal. Had al eerder ergens gelezen (en nog gemeld) dat (de komende?) RyZEN CPU's t/m 2667Mhz (OC mode?) zouden ondersteunen. Dus als Biostar zich aan de CPU specs houdt snap ik het zelfs wel!

Nog genoeg andere merken en dus keuze. De MSI x370 bordjes zouden tot 3600 en 4000Mhz kunnen gaan nu is de ham vraag: kunnen de CPU's daar al/nog wat mee ;)
Dat vroeg ik me nu net af, of dat Ryzen wel sneller ondersteunt. Biostar heeft namelijk wel getest met bepaalde modules die een hogere frequentie hebben.

Nog even iets anders, er wordt niet vermeld of dat de fan headers PWM ondersteunen (kast-ventilators en CPU-ventilator). Stel dat je 4 kastventilators hebt maar 2 system-fan-controllers, kan je dan altijd veilig een splitter (met bepaalde voorwaarden omtrent maximale spanning en stroomsterkte of zo) gebruiken?

Smart / Manual CPU / System Fan Control
Dit lijkt te suggeren dat er PWM wordt gebruikt maar dan heb ik toch liever dat ze gewoon PWM vermelden, dat is wel zo duidelijk. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 20-02-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:56
Lambo LP670 SV schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:33:
[...]

http://www.biostar.com.tw...hp?S_ID=870#specification

Edit: wat ik verder ook wel vreemd vind is dat de HDMI output niet consequent is. 1tje doet 4K@60fps, de ander 4K@30fps. Je zou toch verwachten dat ze overal een 2.0 poort monteren zodat je bij gebruik van een APU van 60fps kan genieten.
Die outputs gaan ook helemaal niet werken met de eerste lichting Ryzen cpu's toch? Alleen met de APU's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
spNk schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:40:
[...]

Die outputs gaan ook helemaal niet werken met de eerste lichting Ryzen cpu's toch? Alleen met de APU's?
Klopt. De Ryzen CPU's hebben geen iGPU ingebouwd, maar Raven Ridge en Bristol Ridge natuurlijk wel. Voornamelijk met het oog op een media systeem ofzo is 60fps@4K toch wel handig. Als ze dit nu standaard op alle iTX zouden zetten zou het wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Anoniem: 444127 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:48:
[...]

Dat vroeg ik me nu net af, of dat Ryzen wel sneller ondersteunt. Biostar heeft namelijk wel getest met bepaalde modules die een hogere frequentie hebben.

Nog even iets anders, er wordt niet vermeld of dat de fan headers PWM ondersteunen (kast-ventilators en CPU-ventilator). Stel dat je 4 kastventilators hebt maar 2 system-fan-controllers, kan je dan altijd veilig een splitter (met bepaalde voorwaarden omtrent maximale spanning en stroomsterkte of zo) gebruiken?

Smart / Manual CPU / System Fan Control
Dit lijkt te suggeren dat er PWM wordt gebruikt maar dan heb ik toch liever dat ze gewoon PWM vermelden, dat is wel zo duidelijk. :+
Wat ik heb gezien hallen alleen de x370 mobo 3000+ Mhz geheugen snelheden. Dat betekend 200+ euro minimaal uitgeven aan een mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:56
Ik snap niet waarom dat chipset afhankelijk zou zijn? Ik dacht eigenlijk dat zo'n beetje alles tegenwoordig in de CPU zelf zit, zeker de geheugen controller e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
VRM kwaliteit heeft ook invloed op overklokbaarheid van geheugen. En VRM kwaliteit wordt bepaald door de mobo makers. Overclock memory heeft 1.35V nodig en standaard ddr4 heeft 1.2V nodig dus weer mobo makers afhankelijk.

[ Voor 61% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 20-02-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lambo LP670 SV schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Klopt. De Ryzen CPU's hebben geen iGPU ingebouwd, maar Raven Ridge en Bristol Ridge natuurlijk wel. Voornamelijk met het oog op een media systeem ofzo is 60fps@4K toch wel handig. Als ze dit nu standaard op alle iTX zouden zetten zou het wel mooi zijn.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er geen iGPU in Ryzen zit. Bij pech met danwel verkoop van dGPU is het wel superhandig!!

Echter Intel’s iGPU neemt natuurlijk wel exorbitant veel die space in voor iets wat je als enthusiast vrijwel nooit gebruikt. Dus denk wel hele verstandige keus van AMD om hun die space in te zetten voor meer cores en daarmee intel onder druk te zetten. d:)b

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:16:
[...]

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er geen iGPU in Ryzen zit. Bij pech met danwel verkoop van dGPU is het wel superhandig!!
Het hebben liggen van een nieuw 30 euro kostend videokaartje of tweedehands gratis op te halen PCI Express kaartje voor zoiets lijkt mij ook iets wat nu heel onhandig is of veel moet kosten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
De CPU's in beeld:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Ryzen-CPUs-2.jpg

https://videocardz.com/66149/amd-ryzen-cpus-pictured

en de verpakking:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-CPU-packaging.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Echter Intel’s iGPU neemt natuurlijk wel exorbitant veel die space in voor iets wat je als enthusiast vrijwel nooit gebruikt. Dus denk wel hele verstandige keus van AMD om hun die space in te zetten voor meer cores en daarmee intel onder druk te zetten. d:)b
Dat komt nog. Raven Ridge (H2 2017) is Ryzen met geïntegreerde graphics, en de die size zal uiteraard groter zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
XWB schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:08:
[...]

Dat komt nog. Raven Ridge (H2 2017) is Ryzen met geïntegreerde graphics, en de die size zal uiteraard groter zijn.
Raven Ridge wordt dan een enkel CCX+16 CU's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ABD schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:24:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar wat betreft lag in games gaat het over dips in fps oftewel frametimes. Als je in de biosscoop zit, krijg je 24 frames voorgeschoteld en toch zie je alles vloeiend(tenzij de editor met je zit te fucken, maar dan is het bewust). Dat komt omdat elke frame dezelfde frametime heeft. Videogames hebben variabele frametimes wat kan resulteren in lag en tearing.

Je ziet in deze discussie heel mooi dat mensen appels, peren en citroenen met elkaar vergelijken en daarnaast teveel op hun eigen waarnemning vertrouwen. Het wordt nog erger als mensen een punt proberen te maken terwijl 1001 variabelen verandert zijn. Daar heeft Camacha een heel goed punt.
Dat ligt aan andere dingen, de reden dat het goed te zien is in 24fps is omdat er o.a. motion blur is en je zelf geen eigen input levert. Een spel op 24hz is onspeelbaar en niet vloeiend ook al zou elk frame dezelfde frametime hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:15

SG

SG surft naar info hardewaren

[...]

Maar mooie is je kan het wel gebruiken. Als de dev het ook gaan gebruiken voor iets. Direct compute of OpenCL of C++AMP voor render ongerelateerde zaken. Daarnaast ook te gebruiken voor ondersteuning van de render task. voor de geavanceerde multi gPU mode.

in principe is SMP en GPGPU de totale som van FLOP wat zo een CPU kan leveren Bruto.
Jammer als het er Idle of uitgeschakeld bij hangt.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Amazigh_N_Ariff schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:03:
[...]

Wat ik heb gezien hallen alleen de x370 mobo 3000+ Mhz geheugen snelheden. Dat betekend 200+ euro minimaal uitgeven aan een mobo.
Het gaat bij Biostar om de X370 moederborden die niet hoger kunnen klokken volgens de specs. Ik meen me te herinneren dat ik ook X370 moederborden van (net) onder de 200 euro heb gezien. Het zou fijn zijn als ze duidelijkheid zouden verschaffen over het verschil in overklokvermogen, een dubbele grafische kaart hoeft van mij niet (al had ik het fijn gevonden als ze wel een groter aantal lanes doen en slechts met andere features differentiëren) maar ik wil wel graag alles uit mijn CPU kunnen halen, op extreme overklokking na natuurlijk.
Lambo LP670 SV schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:49:
[...]

Wat dat betreft begrijp ik niet waarom dit geen feature is op de B350 en entrylevel moederborden bij Biostar. Hopelijk wel bij de minimodelletjes.

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 20-02-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-05 20:43
Amazigh_N_Ariff schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:22:
[...]

Raven Ridge wordt dan een enkel CCX+16 CU's?
Dat is nog onduidelijk. Maar verwacht geen Raven ridge binnen 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat verwachten jullie van het verschil in overklok tussen de B350 en de X370 moederborden? Voor de mensen die wel een goede overklok willen maar geen tweede grafische kaart willen plaatsen of 10 euro aan Nvidia willen betalen zou het interessant zijn als de B350 moederborden wel een prima overklok leveren. Ik hoorde die jongen van Tech City het verschil omschrijven als "decent" vs. ... maar wat in godsnaam is "decent". Stel dat de B350 6 fases heeft en de X370 10 fases (hetzelfde van alles per fase), wat voor verschil mag je dan verwachten als de maximale overklok bijvoorbeeld 4,5 GHz zou bedragen?
polli_ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:28:
[...]

Eens, het gaat wat langer dan dat duren. Ik zou eind 2017 gokken, net op tijd voor de kerstaankopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 20-02-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het aantal fases lijkt me niet direct gerelateerd te zijn aan de chipset. Dat je meer fases tegenkomt op een moederbord met betere chipset heeft meer met positionering in de markt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
polli_ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:28:
[...]

Anoniem: 444127 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:58:
[...]

Eens, het gaat wat langer dan dat duren. Ik zou eind 2017 gokken, net op tijd voor de kerstaankopen.
AMD heeft H2 2017 aangegeven. Dus inderdaad niet binnen drie maanden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 444127 en @dcm360 het aantal fases heeft idd niks te maken met het chipset. Behalve dat een duurder chipset normaal gesproken ook betekend duurder VRM, omdat het hele moederbord duurder is. Maar het duurste B350 moederbord zal dan wel weer een veel beter VRM hebben als het goedkoopset X370 moederbord. Overigens zegt het aantal VRM's dan weer niet zoveel over hoe goed het VRM is, het aantal VRM's is vooral een stukje marketing. Bij bijvoorbeeld server of workstation moederborden van OEM's zie je dat een goed VRM helemaal niet hoeft te betekenen dat het uit 10 of meer fases moet bestaan, dat kan net zo goed met 4 of 6, als er er maar voor zorgt dat de fases zelf voldoende kunnen leveren. Fury X en Fury Nano is ook zo'n voorbeeld waaruit blijkt dat je helemaal niet veel fases nodig hebt voor meer dan 150 ampère.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vindt die reacties onder nieuwsitems met aankondiging nieuwe moederborden soms lachwekkend. "Ja er zitten maar 4/6/8 VRM's achter, dat kan nooit oke zijn!!11" ...

Alsof iemand met een heatsink het type VRM zo op kan lezen en al direct kan raden hoeveel een VRM kan leveren. De meer vrm's des te beter een stabielere stroomtoevoer met hogere verliezen (=warmte).

Maar 4 VRM's kunnen net zo goed 100A leveren op 25A per stuk, als 8 VRM's op ieder 12.5A per stuk. Het verschil is is dat het draaien van 4VRM's minder verliezen bij komt kijken dan een design met 8VRM's.

En zo ook met 10 of 12 VRM's. Meer is niet altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het VRM bestaat uit fases, je hebt niet meerdere VRM's. Het aantal fases zegt trouwens ook niet iets over hoe efficiënt het VRM werkt, ook daar komt meer bij kijken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:52:
[...]

Het hebben liggen van een nieuw 30 euro kostend videokaartje of tweedehands gratis op te halen PCI Express kaartje voor zoiets lijkt mij ook iets wat nu heel onhandig is of veel moet kosten.
Klopt en dat had ik vroeger ook. Maar het is nog makkelijker als het gewoon in de CPU zit en het scheelt weer extra rommel in huis. Less is more is mijn moto. :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou als het '' in '' je cpu zit heb je ook wel is last dat de cpu na een crash op de onboard videocard gaat draaien moet je weer de bios ingaan :P

Eigenlijk zou amd/nvidia weer is een nieuwe echte low end gpu moeten uitbrengen voor gewoon 1080p/4K video's te bekijken en mischien erg oude games voor 40-70 euro.

Me ouders hebben nog steeds een oud dual coretje met een 8600 nvidia erin 10+ jaar oud ( ja nog steeds niet overleden zelfs niet na lekkage ) en als bevoorbeeld de gpu dood zou gaan zou een low watt kaartje daar perfect voor zijn.

Marja je hebt ook al apu's en heb dat al aangeraden aan me ouders als de pc mocht overlijden maar ik zie het al zo voor me dat die pc nog 5+ jaar mee gaat >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 792093 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:08:

Eigenlijk zou amd/nvidia weer is een nieuwe echte low end gpu moeten uitbrengen voor gewoon 1080p/4K video's te bekijken en mischien erg oude games voor 40-70 euro.
Waarom zouden ze? Er zijn nog ruim voldoende van dat soort kaartjes op de markt. Kijk maar eens naar de PW: het stikt nog van de HD5450/6450 en 720/etc. kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 08:54
Wacht effe. Dus ik lees nu dat zowel de Intel i5/i7's als de nieuwe Ryzen DDR4 3000mhz+ NIET aankan? Of alleen met het juiste moederbord? Ik zit voor mijn volgende upgrade te azen op een setje geheugen. Ik ga na deze upgrade (danwel Ryzen, danwel i5/i7 + Mobo) mijn mobo/CPU niet meer vervangen. Is DDR4 3000mhz dan overkill?

[ Voor 4% gewijzigd door Mday op 21-02-2017 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Edmin Een opvolger van die kaarten zou wel weer kunnen met DisplayPort 1.4, HDMI 2.0 en H.265/HEVC hardwareversnelling. Ook handig voor mensen met een Ryzen CPU welke geen sterke videokaart nodig hebben maar wel één of meerdere van die beeldschermaansluitingen willen en hardwareversnelling voor de nieuwe H.265/HEVC codec. Een RX 460 of GTX 1050 is vaak toch overdreven voor zulke gebruikers.

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 21-02-2017 09:55 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

@-The_Mask- Tuurlijk, maar voor die doelgroep is een 460 voor 115 euro geen obstsakel, lijkt me. De kosten voor het op de markt zetten van een nog lagere spec kaart lijken me niet opwegen tegen de opbrengsten gezien de kleine markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edmin schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:47:
Waarom zouden ze? Er zijn nog ruim voldoende van dat soort kaartjes op de markt. Kijk maar eens naar de PW: het stikt nog van de HD5450/6450 en 720/etc. kaartjes.
Modern spul zou toch een heel stuk zuiniger moeten kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als 14nm wat meer mainstream is en de geheugenprijzen weer wat dalen, moet het sowieso wel mogelijk zijn om genoeg winst te maken met een 50 euro kostende videokaart. AMD en nVidia hebben beide kaarten gehad welke vanaf begin af aan 30 euro hebben gekost, daar kon schijnbaar ook winst op worden gemaakt.

Bijvoorbeeld in het geval van AMD met een kaart met 256 stream processors en een 64 bit geheugenbus met twee chipjes DDR3 of eventueel GDDR5. Low profile PCB, niet langer dan een PCI Express slot, twee maal mini DisplayPort 1.4 en éénmaal full size HDMI 2.0, dat past prima op een low profile bracket. Dan dus H.265/HEVC hardwareversnelling en een verbruik dat waarschijnlijk rond de 25W maximaal komt te liggen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Mday schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:52:
Wacht effe. Dus ik lees nu dat zowel de Intel i5/i7's als de nieuwe Ryzen DDR4 3000mhz+ NIET aankan? Of alleen met het juiste moederbord? Ik zit voor mijn volgende upgrade te azen op een setje geheugen. Ik ga na deze upgrade (danwel Ryzen, danwel i5/i7 + Mobo) mijn mobo/CPU niet meer vervangen. Is DDR4 3000mhz dan overkill?
Toegegeven, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst maar tot nu toe was het kopen van premium geheugen de meerprijs niet waard.. Het punt is namelijk dat hoge clocks inderdaad "sneller" klinkt, maar dat dat slechts één kant van de medaille is, je latencies gaan vaak omhoog waardoor je netto performance gain verwaarloosbaar is.

(beter stop je die 50 euro extra in een goede koeler zodat je Ryzen voelt dat hij lekker door kan turbo'en :P )

YouTube: High Speed RAM - Is it Worth it? DDR3 1333MHz vs 2400MHz Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel205
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Zeer zeer veelbelovend.
€469,99 voor een CPU die (out of the box) meer rendering performance bied dan de i7 5960X (die het dubbele kost en meer verbruikt + duur moederbord nodig heeft).

Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:49
procyon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:10:
[...]

Zeer zeer veelbelovend.
€469,99 voor een CPU die (out of the box) meer rendering performance bied dan de i7 5960X (die het dubbele kost en meer verbruikt + duur moederbord nodig heeft).

Prachtig!
Niet vergeten dat die cpu al 2,5 jaar oud is natuurlijk, maar het lijkt allemaal wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:37:
Dat ligt aan andere dingen, de reden dat het goed te zien is in 24fps is omdat er o.a. motion blur is en je zelf geen eigen input levert. Een spel op 24hz is onspeelbaar en niet vloeiend ook al zou elk frame dezelfde frametime hebben.
24 Hz is prima speelbaar hoor, dat heb ik lang genoeg gedaan :P Ideaal is het niet, maar het is tegelijk verre van onspeelbaar. Het hangt uiteraard ook wel een beetje van het soort spel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:20:
[...]

24 Hz is prima speelbaar hoor, dat heb ik lang genoeg gedaan :P Ideaal is het niet, maar het is tegelijk verre van onspeelbaar. Het hangt uiteraard ook wel een beetje van het soort spel af.
Dat klopt, Final Fantasy Tactics is prima te spelen op 24fps. Maar dan nog zie ik veel liever 60fps :P.
Spellen met veel motion blur zijn soms op 30fps marginaal speelbaar.

Ik denk dat dit vooral voorkeur is, ik heb eerder last van de vertraging van input en vind ik het onspeelbaar. Veel mensen spelen prima op een tv of met dat steam stream gebeuren met een gigantische input lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikel205
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06
[...]

Zeer zeer veelbelovend.

Prachtig!
En gelijkwaardig aan i7 6900K Cinebench R15:

1700X: 154 /1537
6900K: 154 /1552 (link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Zeer zeer veelbelovend.

Prachtig!
Uiteindelijk zal Intel die prijzen drastisch moeten verlagen, ik gok dat consumenten straks in hun handen mogen wrijven.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Zit die 1700X niet 100 MHz boven zijn boost te werken bij Fire Strike volgens CPU-Z?

Eventueel het werk van XFR, maar daar verwacht ik toch wel meer van eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:30:
Dat klopt, Final Fantasy Tactics is prima te spelen op 24fps. Maar dan nog zie ik veel liever 60fps :P.
Ik heb tijden Skyrim gespeeld op 15-30 fps en dat was prima speelbaar. Niet ideaal, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. We zijn op het vlak van fps op deze site en in deze tijd ook wel behoorlijk verwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-05 13:43
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:44:
Zit die 1700X niet 100 MHz boven zijn boost te werken bij Fire Strike volgens CPU-Z?

Eventueel het werk van XFR, maar daar verwacht ik toch wel meer van eerlijk gezegd.
Hangt natuurlijk ook af wanneer die screenshot is genomen ;) Kan me zo voorstellen dat je tijdens de/een benchmark van CPU-Z geen screenshot maakt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

-The_Mask- schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:52:
[...]

Je moet er inderdaad rekening mee houden dat de CPU fors duurder wordt als ze graphics integreren. Stel dat je 50% meer ruimte nodig hebt per CPU dan liggen de productiekosten tegen de 50% hoger. Linksom of rechtsom betaal je voor die graphics, je kan net zo goed een apart grafisch kaartje gebruiken, bewaar een oude grafische kaart als backup (in mijn geval mogelijk binnenkort de HD 7850) of koop op een gegeven moment een entrylevel grafische kaart als backup. Als ik speculeer waarom Intel enkel quadcore CPU's met geïntegreerde graphics verkocht: omdat de meeste klanten niet fanatiek gamen en dus genoeg hebben aan die geïntegreerde graphics en het voor hen aantrekkelijk is dat die erop zitten. Mogelijk hoopte Intel daarnaast uit te kunnen breiden naar de markt van grafische kaarten maar als dat de opzet was dan hebben ze vooralsnog flink gefaald (al geef ik hen kudos voor hoe snel ze een deel van de achterstand inhaalden).
Als je al geïntegreerde graphics gebruikt dan zou ik niet verder gaan dan het soepel afspelen van video's en dat soort toestanden. Niet gericht op lowend gaming of zo, dat zet toch geen zoden aan de dijk, voorlopig.
Als RR inderdaad RX 460 performance haalt dan begint het enigszins interessant te worden.
Edmin schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:47:
[...]

Daarnaast zit je met het probleem dat performance/euro's afneemt. Ook voor zo'n lowend grafisch kaartje moet je een PCB ontwerpen/maken etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 21-02-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
procyon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:49:
[...]

Toegegeven, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst maar tot nu toe was het kopen van premium geheugen de meerprijs niet waard.. Het punt is namelijk dat hoge clocks inderdaad "sneller" klinkt, maar dat dat slechts één kant van de medaille is, je latencies gaan vaak omhoog waardoor je netto performance gain verwaarloosbaar is.

(beter stop je die 50 euro extra in een goede koeler zodat je Ryzen voelt dat hij lekker door kan turbo'en :P )

YouTube: High Speed RAM - Is it Worth it? DDR3 1333MHz vs 2400MHz Test
Ik heb hier 2*8gb 3200Mhz c16 met true latency van 10ns liggen. Dit koste me 136. pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
De goedkoopste is 2*8gb 2133Mhz C15 met true latency van 14ns. Deze kost 105 euro. pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Jij wil zeggen dat ik 14ns vs 10ns en 2133MHz vs 3200MHz niet gaat merken? Ik ben bereid die 31 euro extra te betalen, omdat ik de financiale mogelijkheden heb. En ik kan dan altijd nog 2400MHz met CL12 draaien. Dus minder trough output maar lage true latency.

En ik heb gelezen dat X370 tot 4000+ ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:30:
[...]

Ik denk dat dit vooral voorkeur is, ik heb eerder last van de vertraging van input en vind ik het onspeelbaar. Veel mensen spelen prima op een tv of met dat steam stream gebeuren met een gigantische input lag.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van wat je gewend bent. Ik heb ooit nog GTA III gespeeld met een underpowered grafische kaart of CPU, het leek goed te gaan totdat ik het eerste pistoolschot loste in Chinatown en je een gigantische vertraging kreeg (2 seconden of zo voordat het schot was gelost :')), het weerhield mij er niet van om het verder te spelen. Als ik nu op die manier zou spelen zou ik waarschijnlijk ragequiten en het spel later nog eens spelen nadat ik mijn systeem heb geupgrade. Veel consolegamers weten gewoon niet beter, ze hebben geen ervaring met het spelen met minder inputlag, voor hen is die inputlag normaal. Pas als ze beter hebben ervaren (overstap naar de PC) kunnen ze het niet meer hebben.
Maikel205 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:30:
[...]

En gelijkwaardig aan i7 6900K Cinebench R15:

1700X: 154 /1537
6900K: 154 /1552 (link)
Dat is prachtig maar het lijkt erop dat er ook een paar zwaktes zijn. Ik verwacht dat dit een prima CPU voor gaming wordt maar ik ga nog niet mee op de hypetrain. :)
XWB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:35:
[...]

Uiteindelijk zal Intel die prijzen drastisch moeten verlagen, ik gok dat consumenten straks in hun handen mogen wrijven.
Voor de quadcore kan Intel wellicht nog de prijzen vasthouden (de 7600k en 7700k lijken het nog wel te winnen, dan kan je misschien 70 euro meer vragen), voor de hexacore en octacore zullen ze de prijzen moeten verlagen. Ik ben benieuwd hoe lang Intel hierover gaat doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 21-02-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:50:
[...]

Voor de quadcore kan Intel wellicht nog de prijzen vasthouden (de 7600k en 7700k lijken het nog wel te winnen, dan kan je misschien 70 euro meer vragen), voor de hexacore en octacore zullen ze de prijzen moeten verlagen. Ik ben benieuwd hoe lang Intel hierover gaat doen.
Echter, als de Broadwell-E prijzen in het vaarwater van het socket 1151 platform komen, zullen ook de Core i5/i7 prijzen aan de top een beetje moeten dalen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Amazigh_N_Ariff schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:37:
Jij wil zeggen dat ik 14ns vs 10ns en 2133MHz vs 3200MHz niet gaat merken? Ik ben bereid die 31 euro extra te betalen, omdat ik de financiale mogelijkheden heb. En ik kan dan altijd nog 2400MHz met CL12 draaien. Dus minder trough output maar lage true latency.
Het is gewoon een kwestie van je er even in verdiepen in plaats van afgaan op de MHz marketing kreten. Het zijn gewoon feiten dat latency tuning gerommel in de marge is en de meerwaarde rationeel gezien totaal niet waard is.

http://www.silentpcreview.com/article1478-page4.html

Dat gezegd hebbende staat iedereen vrij om het toch te kopen uiteraard. Je hebt een erg leuke DDR4 set gekocht, misschien wil je ons wanneer je je Ryzen gekocht hebt laten weten hoeveel CAS latency / geheugensnelheid invloed heeft op die processor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:17:
[...]

Dat klopt maar dat rekende ik bewust niet tot de Ryzen CPU's omdat AMD dit (i.t.t. Intel) APU's noemt. Op de Ryzen CPU's komen geen geïntegreerde wat de productiekosten per CPU sterk verlaagt.
:?

APU is gewoon een marketingnaam. Technisch gezien is het gewoon een processor met geïntegreerde graphics. Dat de implementatie beter is dan Intel verandert daar niks aan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
XWB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:23:
[...]

APU is gewoon een marketingnaam. Technisch gezien is het gewoon een processor met geïntegreerde graphics. Dat de implementatie beter is dan Intel verandert daar niks aan.
NPU is het tegenwoordig bij AMD :)
(N staat waarschijnlijk voor iets als "Next generation oid".)

Marketing O-)
CPU SUPPORT AMD A-series APU / Ryzen CPU / NPU for Socket AM4
Maximum CPU TDP (Thermal Design Power) : 95Watt
zie: http://www.biostar.com.tw...hp?S_ID=871#specification

[ Voor 20% gewijzigd door procyon op 21-02-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Procyon, dat is een bekend verhaal maar het is wel de vraag of dat dit over een paar jaar nog steeds zo gaat zijn als programmeurs gebruik zouden maken van sneller RAM-geheugen (uitgaande van dezelfde latentie of een minder grote straf voor de latentie dan dat je winst hebt met de snelheid).
XWB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:23:
[...]

Jij miste mijn punt hier (wellicht was ik onvoldoende duidelijk), AMD maakt heel erg duidelijk een onderscheid tussen CPU's en APU's of hoe je die ook wil noemen, dus een onderscheid tussen pure CPU's en CPU's met geïntegreerde graphics. Intel noemt CPU's met geïntegreerde graphics ook CPU's, net als CPU's zonder geïntegreerde graphics. Als ik het in het kader van AMD heb over CPU's dan heb ik het enkel over pure CPU's en niet ook over de APU's aangezien AMD niet spreekt over CPU's zogauw er geÏntegreerde graphics zijn of er een GPU naast de CPU zit (niet helemaal hetzelfde naar het schijnt).
procyon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:29:
[...]

NPU is het tegenwoordig bij AMD :)
(N staat waarschijnlijk voor iets als "Next generation oid".)

Marketing O-)
In ieder geval had AMD het goede idee om de chipset de naam X370 te geven, hiermee suggereren ze bij nieuwkomers dat het beter is dan de Z270. :)
procyon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:15:
[...]

Het is gewoon een kwestie van je er even in verdiepen in plaats van afgaan op de MHz marketing kreten. Het zijn gewoon feiten dat latency tuning gerommel in de marge is en de meerwaarde rationeel gezien totaal niet waard is.

http://www.silentpcreview.com/article1478-page4.html

Dat gezegd hebbende staat iedereen vrij om het toch te kopen uiteraard. Je hebt een erg leuke DDR4 set gekocht, misschien wil je ons wanneer je je Ryzen gekocht hebt laten weten hoeveel CAS latency / geheugensnelheid invloed heeft op die processor ;)
Tegen de tijd dat ik er een heb wil ik ook wel wat data verzamelen als hier vraag naar is. Sterker nog, ik kan ook nog wat spelen door een HD 7850 te koppelen met de Ryzen-build en later een Vega-10 kaart (waarschijnlijk de grootste cut) te koppelen aan een i5-750 systeem. Dat zou wat interessante resultaten kunnen geven, vooral als je wil bepalen in welke mate een spel CPU- of juist GPU-bottlenecked kan zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 21-02-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:35:
[...]

Jij miste mijn punt hier (wellicht was ik onvoldoende duidelijk), AMD maakt heel erg duidelijk een onderscheid tussen CPU's en APU's of hoe je die ook wil noemen, dus een onderscheid tussen pure CPU's en CPU's met geïntegreerde graphics. Intel noemt CPU's met geïntegreerde graphics ook CPU's, net als CPU's zonder geïntegreerde graphics. Als ik het in het kader van AMD heb over CPU's dan heb ik het enkel over pure CPU's en niet ook over de APU's aangezien AMD niet spreekt over CPU's zogauw er geÏntegreerde graphics zijn of er een GPU naast de CPU zit (niet helemaal hetzelfde naar het schijnt).
Dat onderscheid maken ze op marketinggebied. Technisch gezien blijft het een combinatie van een processor en graphics.

Het punt was dat je straks Ryzen met geïntegreerde graphics kan aanschaffen. Ongeacht wat voor label AMD erop plakt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

XWB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:06:
[...]

Dat onderscheid maken ze op marketinggebied. Technisch gezien blijft het een combinatie van een processor en graphics.

Het punt was dat je straks Ryzen met geïntegreerde graphics kan aanschaffen. Ongeacht wat voor label AMD erop plakt.
Als je er op die manier naar kijkt wel, maar bij AMD werken de cpu en gpu veel beter samen. Lees je anders maar in op HSA (Heterogeneous Systems Architecture).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:53
Fanboy fittie tussen AMD en NVIDIA eindigt in moord
Houd je van AMD? Dan moet je dat met de dood bekopen.

Twee Russische vrienden vlogen elkaar in de haren na een verhit debat over welke videokaart-fabrikant beter was, helaas met fatale afloop.

http://webwereld.nl/hardw...n-nvidia-eindigt-in-moord

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
winwiz schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:32:

Twee Russische vrienden vlogen elkaar in de haren na een verhit debat over welke videokaart-fabrikant beter was, helaas met fatale afloop.

Rusland...
Ik ben al behoorlijk onder de indruk dat er sprake was van een debat :D
Geen voorrang verlenen kan daar al resulteren in een direct gevecht met steekwapens en knuppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-06 18:00

The Chosen One

Zie signature!

Ff snel hier neergooien gezien de discussie eerder. :)

AMD Ryzen supports DDR4 3600 MHz memory

The list is not complete yet, but it’s already confirmed that Ryzen will support 4x4GB DDR4 memory kit at 3600 MHz. In fact, Ryzen could support even faster memory, but so far no such kit was evaluated.

https://videocardz.com/66...orts-ddr4-3600-mhz-memory

[ Voor 4% gewijzigd door The Chosen One op 21-02-2017 17:24 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:27

Gelunox

Hardware addicted

Goed om te horen dat die snelheden wel zullen werken.

Ik zit op t moment heel erg te twijfelen om eind van de week 2x Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 of 1x Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 te kopen voor m'n ryzen build. Iemand nog tips?

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
winwiz schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:32:

Fake news zoals er vaker van dit onzin te vinden is. Originele opgezocht van oktober 2016.

Edit: https://translate.google....a-s.su%2Fincident%2F61486

[ Voor 13% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 21-02-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met steeds duurder wordend RAM en mogelijke aanstaande prijsgouging is dat wat lastiger. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Je kan nu kopen, en dan weer verkopen tegen een hogere prijs(ongeopend natuurlijk) of terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:20:
[...]

Met steeds duurder wordend RAM en mogelijke aanstaande prijsgouging is dat wat lastiger. :/
Amazigh_N_Ariff schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:25:
[...]
Je kan nu kopen, en dan weer verkopen tegen een hogere prijs(ongeopend natuurlijk) of terug sturen.
Prijzen stijgen maar langzaam, over twee weken is er hooguit enkele euro's bij, die paar euro gaan echt het verschil niet zijn, terug sturen gaat nog meer kosten. Als je werkelijk het dure geheugen een probleem vindt had je het vorige zomer moeten kopen want toen was het op het laagste punt en werd bekend dat de prijzen gingen stijgen doordat productie werd terug geschroefd.
Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:30:
Even iets anders, mogen we verwachten dat Windows 7 geïnstalleerd kan worden vanaf een USB-stickje met de AM4-moederborden?
Dat kan al zolang Windows 7 te koop is.
MS liever niet heeft dat mensen nog W7 installeren in plaats van W10 en ik geen optische schijflezer/brander in mijn nieuwe computer zal plaatsen.
Tja als je slim bent installeer je ook Windows 10...

Maar dit heeft allemaal helemaal niks met AMD nieuws nodig, dussss...

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.