Nee, hij heeft wel gelijk.
Het verschil tussen lage timings en hoge MHz'en was in de periode van de A64 heel erg goed te merken. Die CPU's deden het 'extreem' goed op DDR1 CL2 geheugen, of in de DDR2 tijd op 3/3/3/9 ontzettend hard. Maar het vinden van DDR2 dat op 3/3/3/9 wou was vrij moeilijk. Ik had ooit zo'n kitje in gebruik en het systeem werd daar ontzettend responsief van.
Toen waren PC's ook niet zo snel nog dat je het verschil tussen een OC nu van 1GHz opmerkt, dan behalve meer syntetische cijfers. Ter vergelijking merkte je direct de switch van CS3 naar CL2 omdat het OS (vaak XP of 2000 zelfs) veel sneller reageerde. Als je ooit een 486 25Mhz in het bezit hebt gehad, en een OC van 8Mhz toepaste (33Mhz) dan weet je als geen ander hoe dat snelheidsverschil te waarnemen was
Maar sinds DDR3 geldt snelheid boven timings meer dan andersom. En gezien DDR4 meer bitjes kan verplaatsen in 1 kloktik vergeleken met DDR3 dan zijn die hogere latencies ook meer te verwaarlozen. Je leest ook dat bij AMD systemen meestal DDR3 1600 wordt aanbevolen, omdat sneller geheugen (2000 ~ 2400Mhz) vaak weinig tot niet veel extra's biedt.
Ik heb een sneller systeem (in benchmarks) als ik op 11/13/13/45 2600MHz draai dan 8/9/8/24 1600Mhz. Het zijn echt een paar specifieke applicaties die het iets beter doen op strakkere timings vs hogere snelheid. Maar het zegt eigenlijk weinig, want uiteindelijk moet de IMC van een AM3+ CPU het aankunnen.
Zo goed als is de IMC van de Ryzen onder handen genomen, en zal het ook veel beter gebruik maken van het beschikbare geheugen dan alleen DDR4 ondersteunen.
Als je een meerprijs van honderd euro zou moeten betalen voor geheugen dat iets betere timings heeft, dan is dat verschil hoogstwaarschijnlijk te verwaarlozen. Zie bijv
categorie: Geheugen intern - Ik zou de gok er gewoon op wagen en kijken of je er een leuke OC uit kunt halen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Anoniem: 58485 op 19-02-2017 06:12
]