Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Ik ben sinds enige tijd ook wat bezig met domotica... inmiddels een Raspberry Pi2b voorzien van Domoticz en dat lijkt op zich wel aardig te functioneren, maar ik loop tegen gekke beperkingen aan. Met name de weersverwachting krijg ik niet voor elkaar. Allerhande sites die verwijzen naar DarkWeather oid. en de bijgesloten plugins, maar die hebben vaak geen gratis API's meer.

Is er een betere manier om weersverwachting (of al is het maar een grafiekje van temperatuur, neerslag e.d.) in Domoticz in te lezen?

Verder ben ik eigenlijk wel wat aan het oriënteren op automatisering van m'n zonnescherm. Ik heb nu een scherm dat je met de hand met zo'n stalen stang naar beneden moet zwengelen. Niks mis mee, maar ik zou dat graag motorisch willen hebben. Liefst via Siri (Homekit) maar anders is Homebridge of Domoticz ook prima geschikt.

Heeft iemand hier daar een pasklare oplossing al eens voor uitgedacht? Het meest ideale zou zijn dat als data van Buienradar.nl suggereert dat er over 30 min. neerslag komt, het zonnescherm omhoog gaat. Ik zou evt. een lichtsensor op de vensterbank willen hebben waar, als de zon erop schijnt, het scherm naar beneden gaat.

Wat is dan het handigste om mee te werken (voor de aansturing van het scherm zelf): een 433MHz systeem met motor, of zijn er handiger opties te bedenken?

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:43
Mozart schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:20:
[...]

Snap ik :)
Probeer het eens met dit als vertrekpunt (DzVents script dus):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    on = {
        devices = {
            'Alarm panel RFID'
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        myPanel = domoticz.devices(<Nummer opzoeken in hardware overzicht>)
        mySecurityPanel = domoticz.devices(<Nummer opzoeken in hardware overzicht>)

if (myPanel.state == 'On' and (mySecurityPanel.state== 'Arm Away' or mySecurityPanel.state== 'Arm Home')) then
            mySecurityPanel.disarm()
            domoticz.log('AlarmPanel Disarm')
        end
    end
}

Uitleg over DzVents vind je hier:
https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting

Let wel even op de versie van Domoticz en de versie van DzVents. Het stukje code wat ik hierboven beschrijf is voor DzVents 2.4 of hoger.
Thanks!! :)

Ik heb Domoticz V3.8153.. en de bijbehorende dzVents gok ik?

Script device ID's erbij gepakt, ik gok de IDx nummers aan de syntax van voorbeelden te zien.

Script opgezet en actief gemaakt, maar bij schakelen van het panel gebeurt er niets. Ook geen foutmelding. In de log van het panel zie ik wel dat ie schakelt (off, 3 seconden later, on). Schakelen op off biedt geen soelaas.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    on = {
        devices = {
            'Alarm panel RFID'
        }
    },
        myPanel = domoticz.devices(1236)
        mySecurityPanel = domoticz.devices(1167)

if (myPanel.state == 'Off' and (mySecurityPanel.state== 'Arm Away' or mySecurityPanel.state== 'Arm Home')) then
            mySecurityPanel.disarm()
        end
    end
}

En de huidige status van de devices voor de check check dubbelcheck:
code:
1
2
1167    Domoticz Internal   148702  0   Security Panel  Security    Security Panel  Arm Away
1236    Aeon stick  00000802    1   Alarm panel RFID    Light/Switch    Switch  On

Ik heb alles toch goed staan zou ik denken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:31
DigitalExcorcist schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:53:
Ik ben sinds enige tijd ook wat bezig met domotica... inmiddels een Raspberry Pi2b voorzien van Domoticz en dat lijkt op zich wel aardig te functioneren, maar ik loop tegen gekke beperkingen aan. Met name de weersverwachting krijg ik niet voor elkaar. Allerhande sites die verwijzen naar DarkWeather oid. en de bijgesloten plugins, maar die hebben vaak geen gratis API's meer.

Is er een betere manier om weersverwachting (of al is het maar een grafiekje van temperatuur, neerslag e.d.) in Domoticz in te lezen?
Hier liep ik ook tegenaan. Ik heb nu Darksky in gebruik, deze deelt nog wel gratis API's uit. Het werkt eigenlijk best goed. Je krijgt virtuele sensors voor temperatuur, vochtigheidsgraad, wind, regen, zicht, zon en UV-index. Het enige wat ik echt mis is een soort icoon voor de weersvoorspelling, zoals in Apple Weather. Darksky geeft alleen de huidige informatie, maar in principe is dat genoeg om bijvoorbeeld je zonneschermen automatisch open te draaien als het hard gaat waaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:48
Ik gebruik ook Darksy voor het huidige weer. De weersverwachting vind ik niet echt goed werken.
Voor aankomende regen gebruik ik het een aangepaste versie van het script 'Is it gonna rain'. Deze haalt van buienradar de regen voor jou locatie op en daarmee kan je je zonnewering bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:37
NiGeLaToR schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:36:
[...]

Thanks!! :)

Ik heb Domoticz V3.8153.. en de bijbehorende dzVents gok ik?

Script device ID's erbij gepakt, ik gok de IDx nummers aan de syntax van voorbeelden te zien.

Script opgezet en actief gemaakt, maar bij schakelen van het panel gebeurt er niets. Ook geen foutmelding. In de log van het panel zie ik wel dat ie schakelt (off, 3 seconden later, on). Schakelen op off biedt geen soelaas.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    on = {
        devices = {
            'Alarm panel RFID'
        }
    },
        myPanel = domoticz.devices(1236)
        mySecurityPanel = domoticz.devices(1167)

if (myPanel.state == 'Off' and (mySecurityPanel.state== 'Arm Away' or mySecurityPanel.state== 'Arm Home')) then
            mySecurityPanel.disarm()
        end
    end
}

En de huidige status van de devices voor de check check dubbelcheck:
code:
1
2
1167    Domoticz Internal   148702  0   Security Panel  Security    Security Panel  Arm Away
1236    Aeon stick  00000802    1   Alarm panel RFID    Light/Switch    Switch  On

Ik heb alles toch goed staan zou ik denken.
Het stukje
code:
1
2
        devices = {
            'Alarm panel RFID'

is de trigger. Wellicht dat die anders moet.
Zet eens een print opdracht gelijk na execute op een nieuwe regel zodat je weet of dit stukje ook wordt gestart.

Als je op de site had gekeken die ik stuurde zag je dat je versie 2.2.0 van DzVents hebt...

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 18:18
Na het updaten van mijn Raspbery Pi 3 met Debian Jessie is mosquitto bijgewerkt naar versie 1.5. Tot mijn grote frustratie werkt mosquitto nu niet meer via websockets. Hiermee bedoel ik dat er geen berichten meer worden ontvangen op port 9001, wel op 1883, iemand met hetzelfde probleem hier met een oplossing. Heb echt al van alles geprobeerd maar mijn webclient blijft leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 14:32
Vraagje; onlangs heb ik een nieuw armatuur met 3x LED spots opgehangen. Deze wil ik dimmen met een Fibaro Dimmer 2 in combinatie met een pulsdrukker. I.v..m. knipperen van de lamp heb ik hier gisteren een Bypass 2 tussen geplaatst. Als ik 2x snel de pulsdrukker in druk, om de spots op hen maximale vermogen te laten draaien, gaat de lamp vervolgens alsnog knipperen. Dim ik hem een beetje, dan blijven de spots wel stabiel branden.

Iemand enig idee of ik hier nog iets aan kan doen?
Armatuur: https://www.rietveldlicht...minium-metaal-rechthoekig
Spots: https://www.lampdirect.nl...-wit-dimbaar-vervangt-35w

Fibaro Dimmer 2
Fibaro Bypass 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 13:47
dewil1990 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:22:
Vraagje; onlangs heb ik een nieuw armatuur met 3x LED spots opgehangen. Deze wil ik dimmen met een Fibaro Dimmer 2 in combinatie met een pulsdrukker. I.v..m. knipperen van de lamp heb ik hier gisteren een Bypass 2 tussen geplaatst. Als ik 2x snel de pulsdrukker in druk, om de spots op hen maximale vermogen te laten draaien, gaat de lamp vervolgens alsnog knipperen. Dim ik hem een beetje, dan blijven de spots wel stabiel branden.

Iemand enig idee of ik hier nog iets aan kan doen?
Armatuur: https://www.rietveldlicht...minium-metaal-rechthoekig
Spots: https://www.lampdirect.nl...-wit-dimbaar-vervangt-35w

Fibaro Dimmer 2
Fibaro Bypass 2
Jep, dit betekent, dat je het max vermogen omlaag moet schroeven. Dat de Max maar 99% is oid. Dit kun je in de Z-wave instellingen doen van de dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 14:32
DarkAllMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:25:
[...]

Jep, dit betekent, dat je het max vermogen omlaag moet schroeven. Dat de Max maar 99% is oid. Dit kun je in de Z-wave instellingen doen van de dimmer.
Hiervoor heb ik neem ik aan een homecenter nodig? Deze heb ik tot nu toe niet aangeschaft omdat ik alleen de dim functionaliteit gebruik, die op mijn overige spots (qua aantal op 1 dimmer allemaal hoger..) perfect werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 13:47
dewil1990 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:41:
[...]

Hiervoor heb ik neem ik aan een homecenter nodig? Deze heb ik tot nu toe niet aangeschaft omdat ik alleen de dim functionaliteit gebruik, die op mijn overige spots (qua aantal op 1 dimmer allemaal hoger..) perfect werkte.
Neehoor.. Dat kan ook via domoticz :) Ga naar Hardware en dan naar jouw Z-Wave Connector (Z-Stick in mijn geval).
Daar vind je de Dimmer en de settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Thy... schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:42:
Ik gebruik ook Darksy voor het huidige weer. De weersverwachting vind ik niet echt goed werken.
Voor aankomende regen gebruik ik het een aangepaste versie van het script 'Is it gonna rain'. Deze haalt van buienradar de regen voor jou locatie op en daarmee kan je je zonnewering bedienen.
Hmm klinkt goed, bedankt! Ik zit het even te bekijken allemaal.. volgens mij heb ik script 1 nu wel goed staan ('text device' bestaat niet, maar als ik een dummy device maak met type 'text' wel). Het script lijkt ook iets te doen.

Script 2 staat niet echt bij gedocumenteerd wat ik daarmee zou moeten doen. In diezelfde LUA-map? Andere naam?

--

even geheel offtopic maar ik heb gisteren wél een esp8266 (Arduino-compatibel NodeMCU-bordje mét onboard Wifi) ingericht met 4 LEDjes die het weeralarm van het KNMI ophaalt elke 5 minuten en aan de hand van de LED die brandt laat zien of er een alarm is. Grappig om 'm vandaag al gelijk van groen naar geel naar oranje te zien springen.. het hóóst hier momenteel...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:28

Pixelmagic

Ubergeek

DigitalExcorcist schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:03:
[...]

Hmm klinkt goed, bedankt! Ik zit het even te bekijken allemaal.. volgens mij heb ik script 1 nu wel goed staan ('text device' bestaat niet, maar als ik een dummy device maak met type 'text' wel). Het script lijkt ook iets te doen.

Script 2 staat niet echt bij gedocumenteerd wat ik daarmee zou moeten doen. In diezelfde LUA-map? Andere naam?

--

even geheel offtopic maar ik heb gisteren wél een esp8266 (Arduino-compatibel NodeMCU-bordje mét onboard Wifi) ingericht met 4 LEDjes die het weeralarm van het KNMI ophaalt elke 5 minuten en aan de hand van de LED die brandt laat zien of er een alarm is. Grappig om 'm vandaag al gelijk van groen naar geel naar oranje te zien springen.. het hóóst hier momenteel...
En het scriptje en uitleg komen/staat op welke site ? _/-\o_ :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Alle lichtgroep en schakelaars gaan naar de meterkast. Hier ga ik alles centraal schakelen. Stap 1 is de wisselschakelaar verbinden met de lichtgroep. Dan schakelt de lichtgroep en schakelaar 1 op 1.

Stap 2 is om ethernetrelais toe te voegen. Deze kan ik dan via domoticz aansturen. Dit wordt dan de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6km0vaC.jpg

De wandschakelaar schakelt nu de lamp aan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e0l5Lyx.jpg

Hoe kan ik nu in bijvoorbeeld Domoticz zien dan de lamp aan staat? Hier is geen signaal naartoe gestuurd? Want als ik de laatste situatie de relay op NO (open) zet gaat de lamp uit. Terwijl ik in Domoticz aangeef: lamp aan 8)7

Of mis ik iets in mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:33
Ja dit gaat niet werken voor wat jij wilt, domoticz weet natuurlijk niet wat de handschakelaar doet dus in beide relaystanden is er licht mogelijk afhankelijk van de handschakelaar. Ik zou dat anders inrichten. Dan zou ik eerder een sonoff wifi wandschakelaar gebruiken maar dat houd wel in dat je op de plek van je wandschakelaar in de muur een nul en fase (bruin/blauw) moet hebben lopen dus dat wordt waarschijnlijk een blauwe erbij trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 1 buitenlamp ben ik op zoek naar een oplossing om deze via Domoticz te schakelen. Het makkelijkst is een GU10 Hue lamp. Ik heb alleen geen idee of deze zal passen. Volgens mij zijn de warmwhite Hue lampen alleen iets langer/hoger dan de halogeen spot die er nu in zit. Maar hoeveel langer/hoger? Is dat op te maken uit onderstaande foto's ?

http://nl.tinypic.com/m/juu5bd/3

http://nl.tinypic.com/m/juu5bl/3

http://nl.tinypic.com/m/juu5bn/3

Wil niet met zo'n lamp blijven zitten als die niet zou passen.....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 17:05

flexje

got-father

Kan iemand mij helpen met het volgende.

Met dzvents heb ik de volgende simpele script aangemaakt om de LED ring van de Xiaomi Gateway aan/uit te zetten op bepaalde tijdstippen. Nu doet ie het soms wel en soms niet en soms gaat ie vanzelf (ruim vóór aangegeven tijdstip) uit.

Zie ik iets over het hoofd?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
return {
    active = true, -- set to false to disable this script
    on = {
        timer = {
            'at 17:10', -- aan
            'at 07:32' -- uit
        },
    },

execute = function(domoticz, XRGB, triggerInfo)
        local dimmer = domoticz.devices('XRGB')

if (triggerInfo.trigger == 'at 17:10') then 
            if (dimmer.state == 'Off') then
                dimmer.dimTo(5)
            end
        elseif (triggerInfo.trigger == 'at 07:32') then 
            if (dimmer.state == 'On') then 
                dimmer.switchOff()
            end
        end
    end
}

Resulteert bijvoorbeeld in:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
2018-05-31 21:50:54 Off
2018-05-31 21:49:15 Off
2018-05-31 21:47:22 Off
2018-05-31 21:45:36 Off
2018-05-31 21:44:06 Off
2018-05-31 21:42:41 Off
2018-05-31 21:41:19 Off
2018-05-31 21:39:56 Off
2018-05-31 21:38:29 Off
2018-05-31 21:37:00 Off
2018-05-31 20:40:58 Off
2018-05-31 19:41:05 Off
2018-05-31 18:41:13 Off
2018-05-31 17:10:00 Set Level
2018-05-31 16:11:25 Off
2018-05-31 15:11:33 Off
2018-05-31 14:11:41 Off
2018-05-31 13:11:50 Off
2018-05-31 12:11:58 Off
2018-05-31 12:10:56 Off
2018-05-31 12:07:37 Off
2018-05-31 12:06:13 Off
2018-05-31 11:59:23 Off
2018-05-31 11:58:28 Off
2018-05-31 11:56:35 Off

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

wimmme schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 10:17:
[...]

Zelf gebruik ik meestal 255 211 155 voor warm wit ...

[afbeelding]
Hoe stel jij de RGB hex in dzvents?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
Welke dzvents versie heb je?
Draai je stable of beta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

DjAntoon schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:36:
[...]

Welke dzvents versie heb je?
Draai je stable of beta?
Domoticz 3.8153 stable
Dzvents 2.2.0

[ Voor 6% gewijzigd door flexje op 01-06-2018 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Ik ben niet zeker of je code dan werkt...
Plaats eens wat logging in je script, zodat je weet dat deze zeker maar 2 keer per dag getriggerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

DjAntoon schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:52:
Ik ben niet zeker of je code dan werkt...
Plaats eens wat logging in je script, zodat je weet dat deze zeker maar 2 keer per dag getriggerd word.
Ik heb een stuk vd log geplaatst. Je ziet dat ie vaker getriggerd wordt. Het gaat volgens mij niet goed bij het uitschakelen. Weet alleen niet waar dr fout ligt in de elseif?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
end voor de elseif

if (triggerInfo.trigger == 'at 17:10') then
if (dimmer.state == 'Off') then

Zou ik van maken:
if (triggerInfo.trigger == 'at 17:10') AND (dimmer.state == 'Off') then

[ Voor 83% gewijzigd door DjAntoon op 01-06-2018 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mozart schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:56:
[...]

Het stukje
code:
1
2
        devices = {
            'Alarm panel RFID'

is de trigger. Wellicht dat die anders moet.
Zet eens een print opdracht gelijk na execute op een nieuwe regel zodat je weet of dit stukje ook wordt gestart.

Als je op de site had gekeken die ik stuurde zag je dat je versie 2.2.0 van DzVents hebt...
Thanks voor je reactie.. kan het zijn dat we de verkeerde functie aanroepen en het daarom niets doet?
Tis echt lastig dat er nauwelijks documentatie is dus ben vooral op zoek gegaan naar voorbeeld scripts van anderen. En daar kwam ik een dzVents script tegen wat de functie als volgt aanroept:

code:
1
domoticz.security == domoticz.SECURITY_DISARMED

Om de status uit te lezen? Wellicht werkt het dus niet met de wijze zoals nu in het script staat?

Ik kan maar niet vinden hoe je met de security states in Domoticz om kunt gaan en ik ben er na 4 weken wel een beetje mee aan aan het worden :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Ik heb nog steeds af en toe dat Domoticz de verbinding met mijn MQTT gateway verliest (zelfde server, 127.0.0.1 of IP van de server maakt niets uit). Een herstart van Domoticz is het enige dat dit probleem verhelpt.Voor zo ver ik kan nagaan ligt dit niet aan de MQTT gateway (docker en syno package getest). Problemen komen vrij random voor, soms gaat het 15 dagen goed, soms gaat t na een dag al mis.

Ik gebruik versie 3.9317, op dit moment als Syno-package omdat dit t herstarten sneller maakt vanaf mijn iPhone. De time-out staat al ingesteld, maar dit helpt ook niet.

Iemand een idee waar ik verder kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:48
DigitalExcorcist schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:03:
[...]

...
Ik gebruik alleen het eerste script.
Bij het deel

code:
1
2
3
4
    if regen > 70 and otherdevices['Rain expected']=='Off' then
      commandArray['SendNotification']='Regenscript#Regen verwacht'
      commandArray['Rain expected']='On'
    end

Heb ik een commandArray toegevoegd om mijn zonneschermen Off/Open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Chrisje1983 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:31:
Ja dit gaat niet werken voor wat jij wilt, domoticz weet natuurlijk niet wat de handschakelaar doet dus in beide relaystanden is er licht mogelijk afhankelijk van de handschakelaar. Ik zou dat anders inrichten. Dan zou ik eerder een sonoff wifi wandschakelaar gebruiken maar dat houd wel in dat je op de plek van je wandschakelaar in de muur een nul en fase (bruin/blauw) moet hebben lopen dus dat wordt waarschijnlijk een blauwe erbij trekken.
De kabels moeten nog getrokken worden. Dus ik zou graag alles bedraad aan willen leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:45:
[...]

Thanks voor je reactie.. kan het zijn dat we de verkeerde functie aanroepen en het daarom niets doet?
Tis echt lastig dat er nauwelijks documentatie is dus ben vooral op zoek gegaan naar voorbeeld scripts van anderen. En daar kwam ik een dzVents script tegen wat de functie als volgt aanroept:

code:
1
domoticz.security == domoticz.SECURITY_DISARMED

Om de status uit te lezen? Wellicht werkt het dus niet met de wijze zoals nu in het script staat?

Ik kan maar niet vinden hoe je met de security states in Domoticz om kunt gaan en ik ben er na 4 weken wel een beetje mee aan aan het worden :X
Het is belangrijk dat je de juiste documentatie bij de versie van dzVents die jij hebt gebruikt. Jij zit op versie 2.2.0 en mijn voorbeeld was/is voor 2.4.0. Je kunt updaten naar de Beta versie van Domoticz of in de wiki van Domoticz naar de documentatie voor 2.2.0 kijken wat het voor die versie moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mozart schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Het is belangrijk dat je de juiste documentatie bij de versie van dzVents die jij hebt gebruikt. Jij zit op versie 2.2.0 en mijn voorbeeld was/is voor 2.4.0. Je kunt updaten naar de Beta versie van Domoticz of in de wiki van Domoticz naar de documentatie voor 2.2.0 kijken wat het voor die versie moet zijn.
Oke, ik ga even experimenteren met versie V3.9527. Aangezien dit voldoet aan Domoticz v3.8837+ moet dit een 2.4.x versie dzVents bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petturik_NL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:13
Kunnen jullie mij helpen ?

Ik zit met het volgende:
In mijn tuin heb ik een overkapping met 4 lampen in serie, deze wil ik dimmen met een dimmer op z-wave (+). Hiervoor heb ik de mogelijkheid in de schuur, echter wil ik hem ook vanuit huis kunnen dimmen.
Jammer genoeg is er behalve de stroomkabel die naar de schuur loopt, geen andere fysiek verbinding (en ook niet te creëren).

Nou is mijn vraag, kan ik met een standaard schakelmodule (bijvoorbeeld https://www.robbshop.nl/qubino-dimmer-met-z-wave-plus ) de dimmer ook aansturen ?

If so, kan ik er dan later ook nog een bewegingssensor aan toevoegen zonder een functionaliteit te verliezen ?

p.s. ik ga domoticz op een Pi3 gebruiken als controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Petturik_NL ik denk dat ik je vraag qua indeling van je stroomgroep/aansluiting nog niet begrijp, maar wat ik wel mee kan geven is dat je Domoticz inzet om de plek van een sensor en de plek waar iets geschakeld (of gedimd) wordt los van elkaar kunt maken.

Dus stel je hebt een schakelaar/dimmer en je hebt een aantal knoppen maar ook een bewegingsmelder dan kun je 1 schakelaar door diverse knoppen laten schakelen.

Let op: afhankelijk van het type schakelaar kun je wel of niet zien in domoticz wat de staat van de schakelaar is (bijv aan of uit). Gebruik je klik aan klik uit dan kun je een 'aan' of 'uit' commando sturen, maar niet zien of je lampen ook echt aan of uit staan. Zwave is inderdaad bi-directioneel, dus die laat je zien of de lamp ook echt aan of uit staat. Ideaal, want als je dan schakelaars of bewegingsmelders de lamp wilt laten schakelen op basis van de status.

Ik schakel overigens met behulp van scenes diverse lampen als 1 groep, werkt ideaal. 1 knopje, 8 lampen gaan aan.. of uit, incl vooringestelde dim-instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petturik_NL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:13
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:01:
@Petturik_NL ik denk dat ik je vraag qua indeling van je stroomgroep/aansluiting nog niet begrijp, maar wat ik wel mee kan geven is dat je Domoticz inzet om de plek van een sensor en de plek waar iets geschakeld (of gedimd) wordt los van elkaar kunt maken.
Correct. Ik wil vanuit huis mijn verlichting onder de overkapping kunnen dimmen, zonder daarbij een (schakel)draad te moeten trekken vanaf het huis naar de woning.
Daarom ben ik ook naar domotica gaan kijken.
Dus stel je hebt een schakelaar/dimmer en je hebt een aantal knoppen maar ook een bewegingsmelder dan kun je 1 schakelaar door diverse knoppen laten schakelen.
Mijn gewenste situatie zou zijn :
In de schuur een inbouwdimmer (D1) met direct daarop aangesloten de 4 lampen.
In de woning een inbouwschakelaar (S1) welke de inbouwdimmer aanstuurt. (hiervan weet ik echter niet of het zo werkt, kan ik de dimmer (D1) schakelen/dimmen met de schakelaar (S1) ?
(eventueel later nog uitgebreid met een bewegingsmelder (B1) als zijnde "schrikverlichting")
Let op: afhankelijk van het type schakelaar kun je wel of niet zien in domoticz wat de staat van de schakelaar is (bijv aan of uit). Gebruik je klik aan klik uit dan kun je een 'aan' of 'uit' commando sturen, maar niet zien of je lampen ook echt aan of uit staan. Zwave is inderdaad bi-directioneel, dus die laat je zien of de lamp ook echt aan of uit staat. Ideaal, want als je dan schakelaars of bewegingsmelders de lamp wilt laten schakelen op basis van de status.
Daar had ik me gelukkig al een beetje over ingelezen, daarom ook de keuze voor Zwave
Ik schakel overigens met behulp van scenes diverse lampen als 1 groep, werkt ideaal. 1 knopje, 8 lampen gaan aan.. of uit, incl vooringestelde dim-instellingen.
Ik vermoed dat zoiets ook mijn oplossing zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
rspoe schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:15:
Alle lichtgroep en schakelaars gaan naar de meterkast. Hier ga ik alles centraal schakelen. Stap 1 is de wisselschakelaar verbinden met de lichtgroep. Dan schakelt de lichtgroep en schakelaar 1 op 1.
De oplossing is om de schakelaar stand aan domoticz door te geven.

Mogelijke eenvoudige oplossing zijn de z wave modules, daar sluit je de schakelaar en lamp op aan. Domoticz weet als de schakelaar bedient word, en kan ook apart de lamp sturen.

Hetzelfde maar dan met een gemodificeerde sonoff.

Als je alles toch in de meterkast doet, is de goedkoopste oplossing een rpi en daarop via de GPIO alle schakelaars aansluiten, alsook alle relais.
Groot nadeel, als je controller plat ligt, is het donker, is niet zo goed voor de WAF...
Daarom heb ik alle belangrijke lichtpunten met z wave modules van qubino gemaakt. Als de controller plat ligt werkt alles nog.

Hybride oplossing zou je eigen hotel schakeling oplossing zijn met een extra contact op het relais dat je vervolgens uitleest via GPIO in domoticz. Werkt altijd, ook zonder controller, en de controller weet de status van de lamp. Kost wel wat meer scripting / afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Petturik_NL schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:22:
[...]

Correct. Ik wil vanuit huis mijn verlichting onder de overkapping kunnen dimmen, zonder daarbij een (schakel)draad te moeten trekken vanaf het huis naar de woning.
Daarom ben ik ook naar domotica gaan kijken.
Ah dat lijkt me geen probleem inderdaad - mits je de juiste dimmer hebt gevonden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 12:23
Weet eigenlijk niet meer wat ik nog kan proberen om mijn slimme meter (kabel) werkende te krijgen.. Had zelf een kabel gemaakt en die werkte niet, kabel besteld bij SOS en die lijkt ook helemaal niks te doen. (getest in windows op mijn laptop en vanuit domoticz op een pi)

Is er iemand in Groningen (of omstreken) die mijn kabel van SOS wil testen en/of die een kabel aan mij kan uitlenen? Ik woon zelf in Hoogkerk.

Heb Philips hue helaas ook nog altijd niet helemaal fijn werkende vanuit Domoticz. Erg apart, soms pakt hij de verkeerde dimstand of gaat een lamp niet goed aan/uit. Vind het vreemd want het lijkt mij dat Philips hue juist wel goed zou moeten werken, Signify doet vrij veel moeite om het zo te maken dat andere apps en zo de boel kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
warcow schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:08:
Weet eigenlijk niet meer wat ik nog kan proberen om mijn slimme meter (kabel) werkende te krijgen.. Had zelf een kabel gemaakt en die werkte niet, kabel besteld bij SOS en die lijkt ook helemaal niks te doen. (getest in windows op mijn laptop en vanuit domoticz op een pi)

Is er iemand in Groningen (of omstreken) die mijn kabel van SOS wil testen en/of die een kabel aan mij kan uitlenen? Ik woon zelf in Hoogkerk.

Heb Philips hue helaas ook nog altijd niet helemaal fijn werkende vanuit Domoticz. Erg apart, soms pakt hij de verkeerde dimstand of gaat een lamp niet goed aan/uit. Vind het vreemd want het lijkt mij dat Philips hue juist wel goed zou moeten werken, Signify doet vrij veel moeite om het zo te maken dat andere apps en zo de boel kan aansturen.
Ik heb meerdere kabels van SOS gebruikt, maar eigenlijk allemaal werken. Welke slimme meter heb jij?

Lees je USB poort eens uit op de PI waar je hem op hebt draaien? Komt alles wel goed over?

http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/

code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
grote_oever schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:51:
[...]

Ik heb meerdere kabels van SOS gebruikt, maar eigenlijk allemaal werken. Welke slimme meter heb jij?

Lees je USB poort eens uit op de PI waar je hem op hebt draaien? Komt alles wel goed over?

http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/

code:
1
cu -l /dev/ttyUSB0 -s 115200 --parity=none -E q
Ik heb de Landis E350 met DSMR4.2 en ik heb op zowel de Pi als met een windows laptop geprobeerd direct via USB dat ding uit te lezen. (cu, putty en arduino serial monitor). Wat mijn instellingen ook zijn ik krijg helemaal niks door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tragere snelheid geprobeerd? Mijn 3 jaar oude meter doet niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:09:
Tragere snelheid geprobeerd? Mijn 3 jaar oude meter doet niet snel.
9600 en 115200 geprobeerd. Krijg ook geen rare tekens of zo binnen, gewoon helemaal niets. (Ik kijk wel op de juiste COM poort met de serial monitor) Ik werk wel vaker met USB->Serial converters en tot nog toe nooit een probleem ergens mee gehad. Ik vermoed de kabel of de slimme meter die moeilijk doet. Heb online al veel tutorials gelezen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@warcow das minder. Hij geeft wel door aan je energieleverancier? Als-in dat slimme meter deel werkt uberhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Mozart ik heb nu de nieuwere (beta)versie van domoticz voor Synology draaien.. maar nu zit dzVents en Lua er wéér niet in. Dat is écht een flinke shitstorm zeg.. kan ik eerst dat weer oplossen.

Dit soort gedoe heb je niet als ik 'm gewoon op een Rpi zou draaien.. ? Wilde eigenlijk niet nóg een kastje erbij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:28:
@Mozart ik heb nu de nieuwere (beta)versie van domoticz voor Synology draaien.. maar nu zit dzVents en Lua er wéér niet in. Dat is écht een flinke shitstorm zeg.. kan ik eerst dat weer oplossen.

Dit soort gedoe heb je niet als ik 'm gewoon op een Rpi zou draaien.. ? Wilde eigenlijk niet nóg een kastje erbij..
Ik heb een PI hiervoor en heb nooit handmatig dzVents of LUA moeten toevoegen, het lijkt wel of degene die de package heeft gemaakt, dit eruit heeft gesloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:55:
@warcow das minder. Hij geeft wel door aan je energieleverancier? Als-in dat slimme meter deel werkt uberhaupt wel?
Net even ingelogd bij Eneco en ik krijg netjes al het verbruik te zien. (Heb een keer ingesteld dat hij alles mag doorsturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mozart schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:30:
[...]

Ik heb een PI hiervoor en heb nooit handmatig dzVents of LUA moeten toevoegen, het lijkt wel of degene die de package heeft gemaakt, dit eruit heeft gesloopt.
En inmiddels raak ik er wat meer in thuis en kan ik bevestigen dat dit klopt.. 'oude' stable versie (met dzVents 2.2.0) teruggezet en scripts.. tjah.. doen het nog steeds niet, maar draaien weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
rspoe schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:52:
[...]

De kabels moeten nog getrokken worden. Dus ik zou graag alles bedraad aan willen leggen. :)
Oké dan wordt het eenvoudiger ja.

Dit is een leuke oplossing, wel lastig om er stopcontacten naast te plaatsen.

Sonoff T1 EU Smart Wifi Muur Touch Lichtschakelaar 1 Gang 2 Gang Touch
http://s.aliexpress.com/uQf6Zn2I?

Of je kan dit soort relais in de meterkast plaatsen,

Sonoff 4CH Pro R2 10A/Gang 4 Kanaal
http://s.aliexpress.com/IzAVfeea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
M.v.Veelen schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:46:
Voor 1 buitenlamp ben ik op zoek naar een oplossing om deze via Domoticz te schakelen. Het makkelijkst is een GU10 Hue lamp. Ik heb alleen geen idee of deze zal passen. Volgens mij zijn de warmwhite Hue lampen alleen iets langer/hoger dan de halogeen spot die er nu in zit. Maar hoeveel langer/hoger? Is dat op te maken uit onderstaande foto's ?

http://nl.tinypic.com/m/juu5bd/3

http://nl.tinypic.com/m/juu5bl/3

http://nl.tinypic.com/m/juu5bn/3

Wil niet met zo'n lamp blijven zitten als die niet zou passen.....
Waarom niet een Sonoff in de 230v kabel opnemen en dan de huidige schakelaar altijd aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:11:
[...]

Waarom niet een Sonoff in de 230v kabel opnemen en dan de huidige schakelaar altijd aanzetten.
Het is een wandspot die buiten hangt aan de muur van de woning (in de garage heb ik wel zo'n oplossing trouwens). Binnen zit alleen een (inbouw)schakelaar waar geen Sonoff in kan. De schakelaar is losgekoppeld en de lamp brandt continu. En dat doet 'zeer' als je de rest allemaal leuk hebt geautomatiseerd. ZWave is geen optie, daar heb ik een tijd geleden al afscheid van genomen. Dus dan liever een spot zoals Hue. Maar hoeveel langer is zo'n WW spot, en is die ook iets breder? Want hij zou een cm langer / hoger mogen zijn en een paar mm breder in doorsnede. Maar kan het lastig vinden.

Een (Philips) halogeenspot zou een diameter van 50mm hebben en een hoogte van 51mm (https://www.philips.nl/c-...alogeenspot/specificaties) en een WW Hue zou een diameter van 50mm hebben en een hoogte van 57mm (https://www.philips.nl/c-...e-lamp-gu10/specificaties). Je zou dan dus zeggen dat het prima zou passen. Toch ?

[ Voor 23% gewijzigd door M.v.Veelen op 01-06-2018 19:31 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Heeft er iemand een sonoff basic geflashed naar Tasmota met Atom/platformio op OS X?

Ik krijg een communicatiefout:
error: cannot access COM5

error: espcomm_open failed
error: espcomm_upload_mem failed
*** [upload] Error 255

Nu weet ik niet hoe je de com port kunt aanpassen...
TX-RX omgewisseld, werkt ook niet btw.

Laat maar, heb het werkend gekregen door in platformio.ini het volgende aan te passen:
TX-TX - RX-RX
upload_port = COM5 naar upload_port = /dev/tty.usbserial-00000000
en upload_speed = 115200

[ Voor 23% gewijzigd door flexje op 01-06-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 19:01
iemand idee hoe ik controlicz toevoeg aan domoticz, ik heb een account en bij check verbinding in controlicz zie ik ook succes, echter zie ik helemaal geen apparaten op de site van controlicz van domoticz.
heb hem wel toegevoegd in Google home, ook dat is succesvol verlopen,zal je denken dat de schakelaars van domoticz er staan....dus niet 8)7
Alvast bedankt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Virtua op 01-06-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

warcow schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:13:
[...]

9600 en 115200 geprobeerd. Krijg ook geen rare tekens of zo binnen, gewoon helemaal niets. (Ik kijk wel op de juiste COM poort met de serial monitor) Ik werk wel vaker met USB->Serial converters en tot nog toe nooit een probleem ergens mee gehad. Ik vermoed de kabel of de slimme meter die moeilijk doet. Heb online al veel tutorials gelezen hierover.
Heeft het wel gewerkt? Bij mij werkt het uitlezen van het vebruik sinds gisteravond ineens niet meer, terwijl het een half jaar zonder noemenswaardige problemen gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007

MsG

Forumzwerver

virtua69 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:02:
iemand idee hoe ik controlicz toevoeg aan domoticz, ik heb een account en bij check verbinding in controlicz zie ik ook succes, echter zie ik helemaal geen apparaten op de site van controlicz van domoticz.
heb hem wel toegevoegd in Google home, ook dat is succesvol verlopen,zal je denken dat de schakelaars van domoticz er staan....dus niet 8)7
Alvast bedankt :)
Heb je je poorten wel open gezet? Controlicz/ Google Home vereist dat je systeem publiekelijk beschikbaar is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtua
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-09 19:01
Uiteraard,via een subdomein,poort 443.
De app van domoticz werkt perfect en kan ook natuurlijk van buitenaf inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikT
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 20:35
ik gebruik al jaren domoticz en heb er altijd via de normale timers lampen mee geschakeld, kort geleden reageerde mijn Pi niet meer en heb ik het opnieuw geïnstalleerd. Ik heb KAKU schakelaars toe gevoegd en deze reageren ook gewoon. Maar als ik een timer wil toevoegen gebeurt er niets als ik op de knop "toevoegen" klik. Het maakt niet uit in welke browser ik dit probeer, ik heb alles ook al eens opnieuw geïnstalleerd. Hoe zou dit nou kunnen? Ik gebruik momenteel een klasse 4 kaart omdat ik even niets anders heb maar omdat het overige wel werkt kan het daar toch niet aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:51:
[...]

Heeft het wel gewerkt? Bij mij werkt het uitlezen van het vebruik sinds gisteravond ineens niet meer, terwijl het een half jaar zonder noemenswaardige problemen gewerkt heeft.
Hier nog nooit gewerkt maar ook pas een paar weken terug voor het eerst geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Vraagje... ik heb een goedkoop 433MHz ontvangertje aan m'n RPi 2b hangen. Die 'snifft' de codes van m'n ELRO afstandsbediening prima (mits op 5 cm afstand...) maar m'n zojuist aangeschafte KAKU AMST-606 deursensor snapt 'ie niet.

Zie ik iets over het hoofd hierin? Wat zou er mis kunnen zijn? Ik wil eigenlijk alleen een notificatie hebben als de deur open gaat; desnoods nog eens wat LED-verlichting op de trap schakelen, maar ik zie überhaupt al geen code verschijnen in de sniffer..?

(Oh ik draai ook Domoticz maar die snapt de 433Mhz receiver al helemáál niet. Die zit via de GPIO aangesloten trouwens, geen USB-dongeltje oid).

[ Voor 13% gewijzigd door DigitalExorcist op 02-06-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben op een RPi eens met een schone / testinstallatie gaan testen met MQTT Discovery. Plugin geïnstalleerd, de settings aangepast en Dompticz herstart.

Ik zie nu:
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) Received 252 bytes of data
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) 30 f9 01 00 0c 64 6f 6d 6f 74 69 63 7a 2f 6f 75 74 7b 0a 20 0�...domoticz/out{..
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) 20 20 22 42 61 74 74 65 72 79 22 20 3a 20 32 35 35 2c 0a 20 .."Battery".:.255,..
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) 20 20 22 52 53 53 49 22 20 3a 20 31 32 2c 0a 20 20 20 22 64 .."RSSI".:.12,...."d
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) 65 73 63 72 69 70 74 69 6f 6e 22 20 3a 20 22 22 2c 0a 20 20 escription".:."",...
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) 20 22 64 74 79 70 65 22 20 3a 20 22 54 68 65 72 6d 6f 73 74 ."dtype".:."Thermost
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) 61 74 22 2c 0a 20 20 20 22 69 64 22 20 3a 20 22 30 30 31 30 at",...."id".:."0010
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) 31 30 31 22 2c 0a 20 20 20 22 69 64 78 22 20 3a 20 31 2c 0a 101",...."idx".:.1,.
2018-06-02 15:25:47.879 (MQTT discovery) 20 20 20 22 6e 61 6d 65 22 20 3a 20 22 4e 45 46 49 54 20 53 ..."name".:."NEFIT.S
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 65 74 70 6f 69 6e 74 22 2c 0a 20 20 20 22 6e 76 61 6c 75 65 etpoint",...."nvalue
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 22 20 3a 20 30 2c 0a 20 20 20 22 73 74 79 70 65 22 20 3a 20 ".:.0,...."stype".:.
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 22 53 65 74 50 6f 69 6e 74 22 2c 0a 20 20 20 22 73 76 61 6c "SetPoint",...."sval
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 75 65 31 22 20 3a 20 22 32 31 2e 35 30 22 2c 0a 20 20 20 22 ue1".:."21.50",...."
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 75 6e 69 74 22 20 3a 20 31 0a 7d 0a .. .. .. .. .. .. .. .. unit".:.1.}.
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) Received 251 bytes of data
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 30 f8 01 00 0c 64 6f 6d 6f 74 69 63 7a 2f 6f 75 74 7b 0a 20 0�...domoticz/out{..
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 20 20 22 42 61 74 74 65 72 79 22 20 3a 20 31 30 30 2c 0a 20 .."Battery".:.100,..
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 20 20 22 52 53 53 49 22 20 3a 20 31 32 2c 0a 20 20 20 22 64 .."RSSI".:.12,...."d
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 65 73 63 72 69 70 74 69 6f 6e 22 20 3a 20 22 22 2c 0a 20 20 escription".:."",...
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 20 22 64 74 79 70 65 22 20 3a 20 22 54 65 6d 70 22 2c 0a 20 ."dtype".:."Temp",..
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 20 20 22 69 64 22 20 3a 20 22 31 22 2c 0a 20 20 20 22 69 64 .."id".:."1",...."id
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 78 22 20 3a 20 32 2c 0a 20 20 20 22 6e 61 6d 65 22 20 3a 20 x".:.2,...."name".:.
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 22 4e 45 46 49 54 20 52 6f 6f 6d 20 54 65 6d 70 65 72 61 74 "NEFIT.Room.Temperat
2018-06-02 15:25:47.880 (MQTT discovery) 75 72 65 22 2c 0a 20 20 20 22 6e 76 61 6c 75 65 22 20 3a 20 ure",...."nvalue".:.
2018-06-02 15:25:47.881 (MQTT discovery) 30 2c 0a 20 20 20 22 73 74 79 70 65 22 20 3a 20 22 4c 61 43 0,...."stype".:."LaC
2018-06-02 15:25:47.881 (MQTT discovery) 72 6f 73 73 65 20 54 58 33 22 2c 0a 20 20 20 22 73 76 61 6c rosse.TX3",...."sval
2018-06-02 15:25:47.881 (MQTT discovery) 75 65 31 22 20 3a 20 22 32 33 2e 36 22 2c 0a 20 20 20 22 75 ue1".:."23.6",...."u
2018-06-02 15:25:47.881 (MQTT discovery) 6e 69 74 22 20 3a 20 31 0a 7d 0a .. .. .. .. .. .. .. .. .. nit".:.1.}.
2018-06-02 15:25:47.885 (MQTT discovery) onMQTTPublish: domoticz/out:b'{\\n "Battery" : 255,\\n "RSSI" : 12,\\n "description" : "",\\n "dtype" : "Thermostat",\\n "id" : "0010101",\\n "idx" : 1,\\n "name" : "NEFIT Setpoint",\\n "nvalue" : 0,\\n "stype" : "SetPoint",\\n "svalue1" : "21.50",\\n "unit" : 1\\n}\\n'
2018-06-02 15:25:47.885 (MQTT discovery) onMQTTPublish: domoticz/out:b'{\\n "Battery" : 100,\\n "RSSI" : 12,\\n "description" : "",\\n "dtype" : "Temp",\\n "id" : "1",\\n "idx" : 2,\\n "name" : "NEFIT Room Temperature",\\n "nvalue" : 0,\\n "stype" : "LaCrosse TX3",\\n "svalue1" : "23.6",\\n "unit" : 1\\n}\\n'
2018-06-02 15:25:48.046 (Nefit Easy server) Temp (NEFIT Flow Temperature)
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) Received 251 bytes of data
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 30 f8 01 00 0c 64 6f 6d 6f 74 69 63 7a 2f 6f 75 74 7b 0a 20 0�...domoticz/out{..
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 20 20 22 42 61 74 74 65 72 79 22 20 3a 20 31 30 30 2c 0a 20 .."Battery".:.100,..
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 20 20 22 52 53 53 49 22 20 3a 20 31 32 2c 0a 20 20 20 22 64 .."RSSI".:.12,...."d
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 65 73 63 72 69 70 74 69 6f 6e 22 20 3a 20 22 22 2c 0a 20 20 escription".:."",...
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 20 22 64 74 79 70 65 22 20 3a 20 22 54 65 6d 70 22 2c 0a 20 ."dtype".:."Temp",..
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 20 20 22 69 64 22 20 3a 20 22 33 22 2c 0a 20 20 20 22 69 64 .."id".:."3",...."id
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 78 22 20 3a 20 36 2c 0a 20 20 20 22 6e 61 6d 65 22 20 3a 20 x".:.6,...."name".:.
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 22 4e 45 46 49 54 20 46 6c 6f 77 20 54 65 6d 70 65 72 61 74 "NEFIT.Flow.Temperat
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 75 72 65 22 2c 0a 20 20 20 22 6e 76 61 6c 75 65 22 20 3a 20 ure",...."nvalue".:.
2018-06-02 15:25:48.086 (MQTT discovery) 30 2c 0a 20 20 20 22 73 74 79 70 65 22 20 3a 20 22 4c 61 43 0,...."stype".:."LaC
2018-06-02 15:25:48.087 (MQTT discovery) 72 6f 73 73 65 20 54 58 33 22 2c 0a 20 20 20 22 73 76 61 6c rosse.TX3",...."sval
2018-06-02 15:25:48.087 (MQTT discovery) 75 65 31 22 20 3a 20 22 34 37 2e 33 22 2c 0a 20 20 20 22 75 ue1".:."47.3",...."u
2018-06-02 15:25:48.087 (MQTT discovery) 6e 69 74 22 20 3a 20 33 0a 7d 0a .. .. .. .. .. .. .. .. .. nit".:.3.}.
2018-06-02 15:25:48.087 (MQTT discovery) onMQTTPublish: domoticz/out:b'{\\n "Battery" : 100,\\n "RSSI" : 12,\\n "description" : "",\\n "dtype" : "Temp",\\n "id" : "3",\\n "idx" : 6,\\n "name" : "NEFIT Flow Temperature",\\n "nvalue" : 0,\\n "stype" : "LaCrosse TX3",\\n "svalue1" : "47.3",\\n "unit" : 3\\n}\\n'
2018-06-02 15:25:57.404 (MQTT discovery) Heartbeating...
Maar er worden geen devices gevonden.

Elke Sonoff heeft een apart Topic (Sonoff30 als het IP adres eindigt op 30, enz.)
Full Topic is %prefix%/%topic%/

Dus, voorbeeld:

MQTT Topic sonoff30
MQTT Group Topic sonoffs
MQTT Full Topic cmnd/sonoff30/

In Domoticz heb ik het IP adres 127.0.0.1 en de poort (1883) ingesteld en het default Discovery topic laten staan op 'homeassistant'

Wat zie ik over het hoofd, want ik zie geen devices verschijnen oid. ?

Na herstart van Domoticz zie ik dit:
2018-06-02 15:29:27.003 (MQTT discovery) Started.
2018-06-02 15:29:27.003 NefitEasy: Worker started...
2018-06-02 15:29:27.004 EventSystem: reset all events...
2018-06-02 15:29:27.004 EventSystem: reset all device statuses...
2018-06-02 15:29:27.162 Python EventSystem: Initalizing event module.
2018-06-02 15:29:27.162 EventSystem: Started
2018-06-02 15:29:27.162 EventSystem: Queue thread started...
2018-06-02 15:29:27.399 PluginSystem: Entering work loop.
2018-06-02 15:29:27.549 (MQTT discovery) Entering work loop.
2018-06-02 15:29:27.549 (MQTT discovery) Initialized version 0.0.2
2018-06-02 15:29:27.551 (MQTT discovery) 'HomeFolder':'/home/pi/domoticz/plugins/domoticz_mqtt_discovery/'
2018-06-02 15:29:27.551 (MQTT discovery) 'Mode2':'domoticz'
2018-06-02 15:29:27.551 (MQTT discovery) 'DomoticzBuildTime':'2018-06-02 07:27:03'
2018-06-02 15:29:27.551 (MQTT discovery) 'Key':'MQTTDiscovery'
2018-06-02 15:29:27.551 (MQTT discovery) 'DomoticzHash':'b8527836'
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) 'Mode6':'Verbose'
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) 'Port':'1883'
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) 'Version':'0.0.2'
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) 'HardwareID':'4'
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) 'Address':'127.0.0.1'
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) 'DomoticzVersion':'3.9560'
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) 'Name':'MQTT discovery'
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) Device count: 0
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) Debug logging mask set to: PYTHON PLUGIN DEVICE CONNECTION MESSAGE
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) Warning: could not load plugin options '' as JSON object
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) Plugin options: {'updateVCC': False, 'updateRSSI': False, 'addDiscoveredDeviceUsed': True}
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) MqttClient::__init__
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) MqttClient::Open
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) Heartbeat interval set to: 10.
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) Protocol set to: 'MQTT'.
2018-06-02 15:29:27.552 (MQTT discovery) Transport set to: 'TCP/IP', 127.0.0.1:1883.
2018-06-02 15:29:27.601 PluginSystem: Starting I/O service thread.
2018-06-02 15:29:27.601 (MQTT discovery) Connect directive received, action initiated successfully.
2018-06-02 15:29:27.651 (MQTT discovery) MqttClient::onConnect
2018-06-02 15:29:27.651 (MQTT discovery) Successful connect to: 127.0.0.1:1883
2018-06-02 15:29:27.651 (MQTT discovery) MqttClient::Connect
2018-06-02 15:29:27.652 (MQTT discovery) MQTT CONNECT ID: 'Domoticz_MQTTDiscovery_4_1527946167'
2018-06-02 15:29:27.652 (MQTT discovery) Sending 49 bytes of data
2018-06-02 15:29:27.652 (MQTT discovery) 10 2f 00 04 4d 51 54 54 04 02 00 3c 00 23 44 6f 6d 6f 74 69 ./..MQTT...<.#Domoti
2018-06-02 15:29:27.652 (MQTT discovery) 63 7a 5f 4d 51 54 54 44 69 73 63 6f 76 65 72 79 5f 34 5f 31 cz_MQTTDiscovery_4_1
2018-06-02 15:29:27.652 (MQTT discovery) 35 32 37 39 34 36 31 36 37 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. 527946167
2018-06-02 15:29:27.702 (MQTT discovery) Received 4 bytes of data
2018-06-02 15:29:27.702 (MQTT discovery) 20 02 00 00 .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ....
2018-06-02 15:29:27.702 (MQTT discovery) onMQTTConnected
2018-06-02 15:29:27.702 (MQTT discovery) getTopics: '{'domoticz/#'}'
2018-06-02 15:29:27.702 (MQTT discovery) MqttClient::Subscribe
Maar (dus) geen devices die worden gevonden.

[ Voor 137% gewijzigd door M.v.Veelen op 02-06-2018 16:16 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l00pz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 07:26
Whizzer schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:15:
Even een post om enerzijds een ervaring te delen en anderzijds hopelijk hulp te vinden.

Ook ik zit te stoeien met presence detection en de radius wordt door de jaren heen steeds kleiner, dus ook de gebruikte technieken moeten veranderen.

Uiteindelijk wil ik het zover proberen te krijgen of ik vast kan stellen wie in welke kamer is, maar vandaag de dag probeer ik eerst vast te stellen of er iemand in het kantoor is of niet. Want als er niemand in kantoor is, hoeft de verwarming daar ook niet aan.

In het kantoor bewegen we beide te weinig om met een PIR te werken. Ook is het aan of uit staan van de computer geen garantie dat we wel of niet aan het werk zijn. Soms staat ie aan maar zijn we er niet, soms staat ie uit maar zitten we wel te werken. Dus de computer pingen werkt ook niet. Beide hebben we een iPhone, dus qua wifi valt die af, plus dat de wifi natuurlijk niet stopt bij het kantoor, maar ook gewoon de woon- en slaapkamers bedekt.

Nu is het eigenlijk wel zeker dat we onze mobieltjes bij hebben als we in het kantoor zitten, dus daar wilde ik iets mee, maar wat?? Het idee van de iBeacons enzo vond ik wel leuk, maar eigenlijk wilde ik het omgedraaid hebben, dus niet dat de telefoon een beacon ziet er daar melding van maakt, maar dat de "beacon" de telefoon ziet en daar melding van maakt. En als Hollander; niet te duur graag!

Na struikelde ik over een pagina die Bluetooth Presence detection doet middels een Raspberry Pi Zero W en via MQTT daar melding van maakt. En ik moet zeggen; Ik ben erg onder de indruk! Aan de gang krijgen is een fluitje van een cent, Die Pi Zero W is niet te duur en meteen kant&klaar. Plus het lijkt best goed te werken.

Maar het pijnpunt: Hoe krijg ik dit zo efficiënt mogelijk in Domoticz?

Ik heb nu met behulp van Node-Red het wel zover kunnen krijgen dat het "confidence level" wordt doorgegeven naar een "dummy percentage sensor" en van daaruit kan ik wel starten. Maar de schaalbaarheid is nog een probleem... De flow is specifiek voor het MAC address van mijn iPhone. Moet ik nu echt voor elk device een nieuwe flow gaan maken? Of kan dat slimmer? En kan ik ook meer doorgeven dan alleen het "confidence level"?

Hieronder een export van de "Node-Red Flow". Hopelijk zijn er wat medestanders die mij willen helpen dit flexibeler en schaalbaarder te maken dan ik nu heb gedaan...

code:
1
[{"id":"638490f9.acc31","type":"tab","label":"Flow 1"},{"id":"50266701.028fd8","type":"mqtt in","z":"638490f9.acc31","name":"Whizzers iPhone","topic":"thuis/owner/kantoor/AC:F1:74:56:E1:05","qos":"0","broker":"57f19a49.17f644","x":327,"y":431,"wires":[["b8b1a863.e8afc8"]]},{"id":"b8b1a863.e8afc8","type":"json","z":"638490f9.acc31","name":"","x":500,"y":431,"wires":[["f11e99ad.a4d268"]]},{"id":"f11e99ad.a4d268","type":"function","z":"638490f9.acc31","name":"Construct Update to Whizzers iPhone","func":"msg.payload = \"{\\\"command\\\": \\\"udevice\\\", \\\"idx\\\": 6758, \\\"svalue\\\": \\\"\" + (msg.payload.confidence) + \"\\\"}\";\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"x":734,"y":431,"wires":[["eb1eb500.70d0b8"]]},{"id":"eb1eb500.70d0b8","type":"json","z":"638490f9.acc31","name":"","x":965,"y":431,"wires":[["f73fc6b4.c04468"]]},{"id":"f73fc6b4.c04468","type":"mqtt out","z":"638490f9.acc31","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","broker":"57f19a49.17f644","x":1136,"y":431,"wires":[]},{"id":"57f19a49.17f644","type":"mqtt-broker","z":"","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":""}]
Ik maak op dit moment gebruik van de Bluetooth Presence Detection Plugin voor Python, maar deze oplossing ziet er erg mooi uit en zorgt voor ietwat meer redundantie. Is het jou nog gelukt om dit te integreren in Domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 13:08
Sinds deze week heb ik 2 Google Home's. En daarmee wil ik nu ook Domoticz gaan bedienen. Maar voor mij is nog niet helemaal duidelijk wat nou de beste manier is om dit te bereiken.
Ik heb gevonden dat je Controlicz en IFTTT kan gebruiken.

Voor Controlicz moet je een gebruikersnaam en wachtwoord van Domoticz opgeven bij het aanmaken van een account. Dat vind ik toch niet echt een prettig idee. Je kan uiteraard wel een gebruiker aanmaken met beperkte rechten.

En bij IFTTT moet je ook NAT-en en dus Domoticz open zetten.

Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09 08:00
Ik heb de GoodWe omvormer van mijn zonnepanelen ruim een half jaar geleden als apparaat in Domoticz gekoppeld via "Goodwe solar inverter via Web API".
Sinds 2 juni 2018 is er geen data meer zichtbaar in Domoticz. In het Domoticz log staat om de 5 minuten Error: GoodweAPI: Invalid user data received!
Het zal zeer vermoedelijk te maken hebben met verandering van de server van GoodWe. Echter kan bij de apparaatinstelling enkel de Goodwe-power username invullen.
Heeft iemand een oplossing?

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 15:48
Kitser schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 22:11:
Sinds deze week heb ik 2 Google Home's. En daarmee wil ik nu ook Domoticz gaan bedienen. Maar voor mij is nog niet helemaal duidelijk wat nou de beste manier is om dit te bereiken.
Ik heb gevonden dat je Controlicz en IFTTT kan gebruiken.

Voor Controlicz moet je een gebruikersnaam en wachtwoord van Domoticz opgeven bij het aanmaken van een account. Dat vind ik toch niet echt een prettig idee. Je kan uiteraard wel een gebruiker aanmaken met beperkte rechten.

En bij IFTTT moet je ook NAT-en en dus Domoticz open zetten.

Hoe doen jullie dat?
Ik gebruik zowel Controlicz als IFTTT, leuke bij IFTTT is dat je de Google home eigen antwoorden kan laten zeggen. Zonder NAT gaat het allemaal niet echt werken, je Domoticz zal van buiten bereikbaar moeten zijn. Ondanks dat je het geen prettig idee vindt zul je dat toch moeten doen wil je Domoticz kunnen bedienen met Google Home. Sowieso https gebruiken en account met eventueel beperkte rechten en een lang wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
Ik draai al een tijdje het Toon lua script om een gehackte Toon uit te lezen en te bedienen. Dit werkte prima op de stable versie, maar ben overgeschakeld naar Beta's vanwege een aantal Python scripts die ik wilde gebruiken. Op zich werkt het nog steeds prima, maar na het upgraden naar Beta krijg ik de volgende melding:

code:
1
Error: EventSystem: UpdateDevice IDX 0 not found!

Als ik het script stop, dan verdwijnt dus ook de fout, het zit dus hier in lijkt het, iemand een idee waar het probleem kan zitten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
-- Time script runs every minute, intended to sync Domoticz with Toon in case the value is changed on the physical device.
-- Updates Toon Thermostat Sensor to value set on Toon
-- Updates Toon Temperature Sensor to value set on Toon
-- Updates Toon Scenes switch based on program set on Toon
-- Updates Toon Auto Program switch to value set on Toon
-- Updates Toon program information text to value set on Toon

commandArray = {}

ToonThermostatSensorName = uservariables['UV_ToonThermostatSensorName'] -- Sensor showing current setpoint
    ToonTemperatureSensorName = uservariables['UV_ToonTemperatureSensorName'] -- Sensor showing current room temperature
    ToonScenesSensorName  = uservariables['UV_ToonScenesSensorName'] -- Sensor showing current program
    ToonAutoProgramSensorName = uservariables['UV_ToonAutoProgramSensorName'] -- Sensor showing current auto program status
    ToonProgramInformationSensorName = uservariables['UV_ToonProgramInformationSensorName'] -- Sensor showing displaying program information status
    ToonIP = uservariables['UV_ToonIP']
    DomoticzIP = uservariables['UV_DomoticzIP']

json = assert(loadfile "/domoticz/scripts/lua/JSON.lua")()  -- For Windows

local handle = assert(io.popen(string.format('curl http://%s/happ_thermstat?action=getThermostatInfo', ToonIP)))
        local ThermostatInfo = handle:read('*all')
    handle:close()

jsonThermostatInfo = json:decode(ThermostatInfo)

currentSetpoint = tonumber(jsonThermostatInfo.currentSetpoint) / 100
    currentTemperature = tonumber(jsonThermostatInfo.currentTemp) / 100
    currentProgramState = tonumber(jsonThermostatInfo.programState)
    currentActiveState = tonumber(jsonThermostatInfo.activeState)
    currentNextTime = jsonThermostatInfo.nextTime
    currentNextSetPoint = tonumber(jsonThermostatInfo.nextSetpoint) / 100

-- Update the thermostat sensor to current setpoint
    if otherdevices_svalues[ToonThermostatSensorName]*100 ~= currentSetpoint*100 then
        print('Updating thermostat sensor to new set point: ' ..currentSetpoint)
        commandArray[1] = {['Variable:UV_ToonChangedByDomoticz'] = '1'} -- Set variable changed to 1 to prevent script ToonSetPoint from shooting an event at Toon
        commandArray[2] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|0|%s', otherdevices_idx[ToonThermostatSensorName], currentSetpoint)}
    end

-- Update the temperature sensor to current room temperature
    if otherdevices_svalues[ToonTemperatureSensorName]*100 ~= currentTemperature*100 then
        print('Updating the temperature sensor to new value: ' ..currentTemperature)
        commandArray[3] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|0|%s', otherdevices_idx[ToonTemperatureSensorName], currentTemperature)}
    end

-- Update the toon scene selector sensor to current program state
    CurrentToonScenesSensorValue = otherdevices_svalues[ToonScenesSensorName]

if currentActiveState == -1 then currentActiveState = '50' -- Manual
    elseif currentActiveState == 0 then currentActiveState = '40' -- Comfort
    elseif currentActiveState == 1 then currentActiveState = '30' -- Home
    elseif currentActiveState == 2 then currentActiveState = '20' -- Sleep
    elseif currentActiveState == 3 then currentActiveState = '10' -- Away
    end

if CurrentToonScenesSensorValue ~= currentActiveState then  -- Update toon selector if it has changed
        print ('Updating Toon Scenes selector')
        commandArray[4] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|1|%s', otherdevices_idx[ToonScenesSensorName], currentActiveState)}
    end

-- Updates the toon auto program switch
    CurrentToonAutoProgramSensorValue = otherdevices_svalues[ToonAutoProgramSensorName]

if currentProgramState == 0 then currentProgramState = '10' -- No
    elseif currentProgramState == 1 then currentProgramState = '20' -- Yes
    elseif currentProgramState == 2 then currentProgramState = '30' -- Temporary
    end

if CurrentToonAutoProgramSensorValue ~= currentProgramState then -- Update toon auto program selector if it has changed
        print ('Updating Toon Auto Program selector')
        commandArray[5] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|1|%s', otherdevices_idx[ToonAutoProgramSensorName], currentProgramState)}
    end

-- Updates the toon program information text box
    CurrentToomProgramInformationSensorValue = otherdevices_svalues[ToonProgramInformationSensorName]
    if currentNextTime == 0 or currentNextSetPoint == 0 then
        ToonProgramInformationSensorValue = 'Op ' ..currentSetpoint.. '°'
    else
        ToonProgramInformationSensorValue = 'Om ' ..os.date('%H:%M', currentNextTime).. ' op ' ..currentNextSetPoint.. '°'
    end

if CurrentToomProgramInformationSensorValue ~= ToonProgramInformationSensorValue then
        commandArray[6] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|0|%s', otherdevices_idx[ToonProgramInformationSensorName], ToonProgramInformationSensorValue)}
    end

--

return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stimpy68 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:32:
Ik draai al een tijdje het Toon lua script om een gehackte Toon uit te lezen en te bedienen. Dit werkte prima op de stable versie, maar ben overgeschakeld naar Beta's vanwege een aantal Python scripts die ik wilde gebruiken. Op zich werkt het nog steeds prima, maar na het upgraden naar Beta krijg ik de volgende melding:

code:
1
Error: EventSystem: UpdateDevice IDX 0 not found!

Als ik het script stop, dan verdwijnt dus ook de fout, het zit dus hier in lijkt het, iemand een idee waar het probleem kan zitten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
-- Time script runs every minute, intended to sync Domoticz with Toon in case the value is changed on the physical device.
-- Updates Toon Thermostat Sensor to value set on Toon
-- Updates Toon Temperature Sensor to value set on Toon
-- Updates Toon Scenes switch based on program set on Toon
-- Updates Toon Auto Program switch to value set on Toon
-- Updates Toon program information text to value set on Toon

commandArray = {}

ToonThermostatSensorName = uservariables['UV_ToonThermostatSensorName'] -- Sensor showing current setpoint
    ToonTemperatureSensorName = uservariables['UV_ToonTemperatureSensorName'] -- Sensor showing current room temperature
    ToonScenesSensorName  = uservariables['UV_ToonScenesSensorName'] -- Sensor showing current program
    ToonAutoProgramSensorName = uservariables['UV_ToonAutoProgramSensorName'] -- Sensor showing current auto program status
    ToonProgramInformationSensorName = uservariables['UV_ToonProgramInformationSensorName'] -- Sensor showing displaying program information status

json = assert(loadfile "/domoticz/scripts/lua/JSON.lua")()  -- For Windows

local handle = assert(io.popen(string.format('curl http://%s/happ_thermstat?action=getThermostatInfo', ToonIP)))
        local ThermostatInfo = handle:read('*all')
    handle:close()

jsonThermostatInfo = json:decode(ThermostatInfo)

currentSetpoint = tonumber(jsonThermostatInfo.currentSetpoint) / 100
    currentTemperature = tonumber(jsonThermostatInfo.currentTemp) / 100
    currentProgramState = tonumber(jsonThermostatInfo.programState)
    currentActiveState = tonumber(jsonThermostatInfo.activeState)
    currentNextTime = jsonThermostatInfo.nextTime
    currentNextSetPoint = tonumber(jsonThermostatInfo.nextSetpoint) / 100

-- Update the thermostat sensor to current setpoint
    if otherdevices_svalues[ToonThermostatSensorName]*100 ~= currentSetpoint*100 then
        print('Updating thermostat sensor to new set point: ' ..currentSetpoint)
        commandArray[1] = {['Variable:UV_ToonChangedByDomoticz'] = '1'} -- Set variable changed to 1 to prevent script ToonSetPoint from shooting an event at Toon
        commandArray[2] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|0|%s', otherdevices_idx[ToonThermostatSensorName], currentSetpoint)}
    end

-- Update the temperature sensor to current room temperature
    if otherdevices_svalues[ToonTemperatureSensorName]*100 ~= currentTemperature*100 then
        print('Updating the temperature sensor to new value: ' ..currentTemperature)
        commandArray[3] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|0|%s', otherdevices_idx[ToonTemperatureSensorName], currentTemperature)}
    end

-- Update the toon scene selector sensor to current program state
    CurrentToonScenesSensorValue = otherdevices_svalues[ToonScenesSensorName]

if currentActiveState == -1 then currentActiveState = '50' -- Manual
    elseif currentActiveState == 0 then currentActiveState = '40' -- Comfort
    elseif currentActiveState == 1 then currentActiveState = '30' -- Home
    elseif currentActiveState == 2 then currentActiveState = '20' -- Sleep
    elseif currentActiveState == 3 then currentActiveState = '10' -- Away
    end

if CurrentToonScenesSensorValue ~= currentActiveState then  -- Update toon selector if it has changed
        print ('Updating Toon Scenes selector')
        commandArray[4] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|1|%s', otherdevices_idx[ToonScenesSensorName], currentActiveState)}
    end

-- Updates the toon auto program switch
    CurrentToonAutoProgramSensorValue = otherdevices_svalues[ToonAutoProgramSensorName]

if currentProgramState == 0 then currentProgramState = '10' -- No
    elseif currentProgramState == 1 then currentProgramState = '20' -- Yes
    elseif currentProgramState == 2 then currentProgramState = '30' -- Temporary
    end

if CurrentToonAutoProgramSensorValue ~= currentProgramState then -- Update toon auto program selector if it has changed
        print ('Updating Toon Auto Program selector')
        commandArray[5] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|1|%s', otherdevices_idx[ToonAutoProgramSensorName], currentProgramState)}
    end

-- Updates the toon program information text box
    CurrentToomProgramInformationSensorValue = otherdevices_svalues[ToonProgramInformationSensorName]
    if currentNextTime == 0 or currentNextSetPoint == 0 then
        ToonProgramInformationSensorValue = 'Op ' ..currentSetpoint.. '°'
    else
        ToonProgramInformationSensorValue = 'Om ' ..os.date('%H:%M', currentNextTime).. ' op ' ..currentNextSetPoint.. '°'
    end

if CurrentToomProgramInformationSensorValue ~= ToonProgramInformationSensorValue then
        commandArray[6] = {['UpdateDevice'] = string.format('%s|0|%s', otherdevices_idx[ToonProgramInformationSensorName], ToonProgramInformationSensorValue)}
    end

--

return commandArray
Er worden diverse variabelen gebruik in het script. UpdateDevice lukt niet en als ik het script bekijk worden er aantal variabelen dan bijgewerkt. Zou eens kijken of deze namen alle (nog) bestaan en check gelijk of de namen nog overeenkomen. Mogelijk hebben ze er iets bijgemaakt of veranderd.

En anders denk ik dat beter de vraag bij de maker kan neerleggen. Dan kunnen ze bij evt fouten dit direct oppakken.

code:
1
2
3
4
5
6
7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zie je zo snel even nergens commandArray[0] vullen, je lijkt bij 1 te beginnen, misschien dat ie daarover valt?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
MikeOO schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:34:
[...]
En anders denk ik dat beter de vraag bij de maker kan neerleggen. Dan kunnen ze bij evt fouten dit direct oppakken.
Ik heb het al 2 maal gevraagd in het topic van de maker op het Domoticz forum, maar al 2 weken geen antwoord op gekregen. Topic lijkt een beetje dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc
  • Laatst online: 14:50

Proc

Grand Admiral

Ik probeerde een SAJ omvormer uit te lezen en te koppelen aan Domoticz, maar dat lukte niet. In in een andere thread heb ik gelezen dat je in de omvormer de url real_time_data.xml kunt uitlezen, maar die url bestaat kennelijk niet in alle SAJ WiFi converters (ik heb de indruk dat hij niet in de nieuwere bestaat, maar wel in de oudere).

Het volgende heb ik gevonden:

Status van SAJ INVERTERs (in dit geval een SAJ Sununo Plus 3K-M) kan via de volgende URLs worden opgevraagd
Status of SAJ solar inverters (in this case a SAJ Sununo Plus 3K-M) can be requested via the following URLs

Uiteraard dien je de tekst tussen <> te vervangen door je eigen gegegevens
Naturally you need to replace the text betweeen <> with your own data

Device Info
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/i18n/en/info.xml
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/info.php

Device Status
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/i18n/en/status.xml
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/status/status.php
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/status/chart.php

Event Log
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/i18n/en/log.xml
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/log.php

WiFi Status
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/i18n/en/wifi.xml
http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/wifi.php

If you request the status of the SAJ inverter via http://<LOGIN_INVERTER>:<PASSWORD_INVERTER>@<IP_INVERTER>/status/status.php , then the values that will be returned are described below.

Value Description Notation
1 Statistics 1
2 Total Generated (2 decimals, unit kWh)
3 Total Running Time (1 decimal, unit h)
4 Today Generated (2 decimals, unit kWh)
5 Today Running Time (1 decimal, unit h)
6 PV1 Voltage (1 decimal, unit V)
7 PV1 Current (2 decimals, unit A)
8 PV2 Voltage (1 decimal, unit V)
9 PV2 Current (2 decimals, unit A)
10 PV3 Voltage (1 decimal, unit V)
11 PV3 Current (2 decimals, unit A)
12 PV1 StrCurr1 (2 decimals, unit A)
13 PV1 StrCurr2 (2 decimals, unit A)
14 PV1 StrCurr3 (2 decimals, unit A)
15 PV1 StrCurr4 (2 decimals, unit A)
16 PV2 StrCurr1 (2 decimals, unit A)
17 PV2 StrCurr2 (2 decimals, unit A)
18 PV2 StrCurr3 (2 decimals, unit A)
19 PV2 StrCurr4 (2 decimals, unit A)
20 PV3 StrCurr1 (2 decimals, unit A)
21 PV3 StrCurr2 (2 decimals, unit A)
22 PV3 StrCurr3 (2 decimals, unit A)
23 PV3 StrCurr4 (2 decimalen, eenheid A)
24 Grid-connected Power (1 decimal, unit W)
25 Grid-connected Frequency (2 decimals, unit Hz)
26 Line1 Voltage (1 decimal, unit V)
27 Line1 Current (2 decimals, unit A)
28 Line2 Voltage (1 decimal, unit V)
29 Line2 Current (2 decimals, unit A)
30 Line3 Voltage (1 decimal, unit V)
31 Line3 Current (2 decimals, unit A)
32 Bus Voltage (1 decimal, unit V)
33 Device Temperature (1 decimal, unit Celsius)
34 CO2emission reduction (1 decimal, unit KG)
35 Other Status 2

Note: value 65535 is status NA (Not Available)

Op basis van deze gegevens heb ik samen met een vriend een (misschien niet bijzonder efficiënte, maar wel duidelijke) Python script gemaakt o.b.v. Python 2.7, waarmee je de SAJ inverters kunt uitlezen en via een cron job bijvoorbeeld elke minuut in Domoticz kunt wegschrijven.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
#!/usr/bin/python
# (C) 2018 by proc
# This script reads the output of SAJ Solar Inverters and parses it so that it can be used in a meaningful way in Domoticz
# Import libraries
import csv
import urllib2
import urllib
import base64
import sys

def main():
    global username,password

try:

username = 'SAJ_INVERTER_USERNAME_FILL-IN;'
    password = 'SAJ_INVERTER_PASSWORD_FILL-IN;'
    domoticzUrl = 'http://DOMOTICZ_ADDRESS_FILL-IN:DOMOTICZ_PORT_FILL-IN/json.htm'

##data configuration##
    #It is required that create a dummy hardware sensor in Domoticz, and that you create virtual sensors within this Dummy sensor. For every idxict entry below there needs to be a corresponding virtual sensor.
    #This is the order in which the values will be read. Index starts with 0
    #'Statistics,Total_Generated,Total_Running_Time,Today_Generated,Today_Running_Time,PV1_Voltage,PV1_Current,PV2_Voltage,PV2_Current,PV3_Voltage,PV3_Current,PV1_StrCurr1,PV1_StrCurr2,PV1_StrCurr3,PV1_StrCurr4,PV2_StrCurr1,PV2_StrCurr2,PV2_StrCurr3,PV2_StrCurr4,PV3_StrCurr1,PV3_StrCurr2,PV3_StrCurr3,PV3_StrCurr4,Grid_connected_Power,Grid_connected_Frequency,Line1_Voltage,Line1_Current,Line2_Voltage,Line2_Current,Line3_Voltage,Line3_Current,Bus_Voltage,Device_Temperature,CO2emission_Reduction,Other_Status'
    indexdict = {'Total_Generated': 1
            ,'Total_Running_Time': 2
            ,'Today_Generated': 3
            ,'Today_Running_Time': 4
            ,'PV1_Voltage': 5
            ,'PV1_Current': 6
            ,'Grid_connected_Power': 23
            ,'Grid_connected_Frequency': 24
           ,'Line1_Voltage': 25
           ,'Line1_Current': 26
            ,'Bus_Voltage': 31
            ,'Device_Temperature': 32
            ,'CO2emission_Reduction': 33}

#Every virtual sensors that you created needs to have a matching idxict; you need to adjust the script so that the idxict matches the virtual sensors you created.      
    idxdict = {'Total_Generated': 27
            ,'Total_Running_Time': 28
            ,'Today_Generated': 29
            ,'Today_Running_Time': 30
            ,'PV1_Voltage': 31
            ,'PV1_Current': 32
            ,'Grid_connected_Power': 33
            ,'Grid_connected_Frequency': 34
            ,'Line1_Voltage': 35
            ,'Line1_Current': 36
            ,'Bus_Voltage': 37
            ,'Device_Temperature': 38
            ,'CO2emission_Reduction': 39}

request = urllib2.Request("http://SAJ_INVERTER_ADDRESS_FILL-IN/status/status.php")
    base64string = base64.b64encode('%s:%s' % (username, password))
    request.add_header("Authorization", "Basic %s" % base64string)   

response = urllib2.urlopen(request)
    status = response.read()
    status = status.replace("'", "")
    status = status.replace("[", "")
    status = status.replace("]", "")
    status = status.replace(" ", "")
    status_array = status.split(",")

##values that are delivered are not in the preferred format and will be adjusted here
    status_array[indexdict['Total_Generated']] = float(status_array[indexdict['Total_Generated']]) * 0.01
    status_array[indexdict['Total_Running_Time']] = float(status_array[indexdict['Total_Running_Time']]) * 0.1
    status_array[indexdict['Today_Generated']] = float(status_array[indexdict['Today_Generated']]) * 0.01
    status_array[indexdict['Today_Running_Time']] = float(status_array[indexdict['Today_Running_Time']]) * 0.1
    status_array[indexdict['PV1_Voltage']] = float(status_array[indexdict['PV1_Voltage']]) * 0.1
    status_array[indexdict['PV1_Current']] = float(status_array[indexdict['PV1_Current']]) * 0.01
    status_array[indexdict['Grid_connected_Power']] = float(status_array[indexdict['Grid_connected_Power']]) * 1.0
    status_array[indexdict['Grid_connected_Frequency']] = float(status_array[indexdict['Grid_connected_Frequency']]) * 0.01
    status_array[indexdict['Line1_Voltage']] = float(status_array[indexdict['Line1_Voltage']]) * 0.1
    status_array[indexdict['Line1_Current']] = float(status_array[indexdict['Line1_Current']]) * 0.01
    status_array[indexdict['Bus_Voltage']] = float(status_array[indexdict['Bus_Voltage']]) * 0.1
    status_array[indexdict['Device_Temperature']] = float(status_array[indexdict['Device_Temperature']]) * 0.1
    status_array[indexdict['CO2emission_Reduction']] = float(status_array[indexdict['CO2emission_Reduction']]) * 0.1

#build and call Domoticz url to write data to
    for key in indexdict:
        get_data = {
                    'svalue': status_array[indexdict[key]],
                    'type': 'command',
                    'param': 'udevice',
                    'idx' : idxdict[key]
                    }
        get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data)
        full_url = domoticzUrl + '?' + get_data_encoded
        urllib.urlopen(full_url)
        #print full_url

except Exception as e:
    print e

sys.exit()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Chrisje1983 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:02:
[...]

Oké dan wordt het eenvoudiger ja.

Dit is een leuke oplossing, wel lastig om er stopcontacten naast te plaatsen.

Sonoff T1 EU Smart Wifi Muur Touch Lichtschakelaar 1 Gang 2 Gang Touch
http://s.aliexpress.com/uQf6Zn2I?

Of je kan dit soort relais in de meterkast plaatsen,

Sonoff 4CH Pro R2 10A/Gang 4 Kanaal
http://s.aliexpress.com/IzAVfeea?
Dit lijkt me dan de beste oplossing: Sonoff 4CH Pro R2 10A/Gang 4 Kanaal
Jammer dat er geen ethernetaansluiting op zit. Dit is toch betrouwbaarder.

Met een normale schakelaar weet ik alleen nog steeds niet wat de status van deze schakelaar is?

[ Voor 7% gewijzigd door rspoe op 04-06-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 13:08
Stimpy68 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:27:
[...]

Ik gebruik zowel Controlicz als IFTTT, leuke bij IFTTT is dat je de Google home eigen antwoorden kan laten zeggen. Zonder NAT gaat het allemaal niet echt werken, je Domoticz zal van buiten bereikbaar moeten zijn. Ondanks dat je het geen prettig idee vindt zul je dat toch moeten doen wil je Domoticz kunnen bedienen met Google Home. Sowieso https gebruiken en account met eventueel beperkte rechten en een lang wachtwoord.
Inmiddels heb ik indd een https verbinding gemaakt. En zal er aan moeten geloven om een te NAT-en.
Zal later nog eens kijken of ik ipv 443 een andere poort kan gebruiken. Dat had ik eerst wel. Maar daarmee kon ik geen HTTPS verbinding maken op eea manier.

Ik zal eens aan de gang gaan met IFTTT en Controlicz.
Waarom gebruik jij ze beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
Kitser schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:16:
[...]
Ik zal eens aan de gang gaan met IFTTT en Controlicz.
Waarom gebruik jij ze beide?
Met IFTTT kun je weer zelf makkelijker commando's maken ipv standaard commando's. Bijv. Ik zou niet weten hoe ik met Controlizc mijn Robotstofzuiger moet laten starten, deze heeft verschillende opties, en naar mijn weten kan controlicz niet overweg met een selector switch.

Dus heb in IFTTT nu een applet, als ik zeg Hey Google, clean the floor, en krijg als antwoord: I will ask Dusty to clean the floor en et voila, ze gaat aan de gang. Het antwoord dat ik krijg heb ik zelf opgegeven in IFTTT. Je bent dus flexibeler dan met Controlicz. Voor de simpele zaken gebruik ik Controlicz.

IFTTT doet niks anders dan een webhook sturen naar je Domoticz middels een json commando, dat gebruik ik ook weer voor tasker op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49
@Proc handig ja.
als je dat soort dingen goed kan.
Ik heb hetzelfde probleem.
Ik wil rechtstreeks van mijn pv loggers data afhalen
Die hebben beide een website die live data doorgeven.

Hoe kan ik dat handig eruit krijgen en in mijn domoicz zetten.

Logger1 html page:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
function drawGauges() {
    gaugePowerData.addColumn('string', 'Label');
    gaugePowerData.addColumn('number', 'Value');
    gaugePowerData.addRows([['Power', 1111]]);
//  gaugePowerData.addRows([['Power', 0]]);
    gaugePower = new google.visualization.Gauge(document.getElementById('chart_power'));
    gaugePower.draw(gaugePowerData, GPoptions);

gaugeTempData.addColumn('string', 'Label');
    gaugeTempData.addColumn('number', 'Value');
    gaugeTempData.addRows([['Temp', 50.7]]);
//  gaugeTempData.addRows([['Temp', 0]]);
    gaugeTemp = new google.visualization.Gauge(document.getElementById('chart_temp'));
    gaugeTemp.draw(gaugeTempData, GToptions);

De power is het getal 1111 is de output in W.

[ Voor 27% gewijzigd door SpikeHome op 04-06-2018 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proc
  • Laatst online: 14:50

Proc

Grand Admiral

SpikeHome schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:05:
@Proc handig ja.
als je dat soort dingen goed kan.
Ik heb hetzelfde probleem.
Ik wil rechtstreeks van mijn pv loggers data afhalen
Die hebben beide een website die live data doorgeven.

Hoe kan ik dat handig eruit krijgen en in mijn domoicz zetten.

Logger1 html page:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
function drawGauges() {
    gaugePowerData.addColumn('string', 'Label');
    gaugePowerData.addColumn('number', 'Value');
    gaugePowerData.addRows([['Power', 1111]]);
//  gaugePowerData.addRows([['Power', 0]]);
    gaugePower = new google.visualization.Gauge(document.getElementById('chart_power'));
    gaugePower.draw(gaugePowerData, GPoptions);

gaugeTempData.addColumn('string', 'Label');
    gaugeTempData.addColumn('number', 'Value');
    gaugeTempData.addRows([['Temp', 50.7]]);
//  gaugeTempData.addRows([['Temp', 0]]);
    gaugeTemp = new google.visualization.Gauge(document.getElementById('chart_temp'));
    gaugeTemp.draw(gaugeTempData, GToptions);

De power is het getal 1111 is de output in W.
Ik ben niet geweldig goed in scripten (ik heb het originele script samen met een vriend geschreven), maar het script is in feite een vorm van scrapen van de resultaten die de ingebouwde webserver van de omvormer geeft.

Ik moest het op deze manier doen, omdat de handigere manieren zoals een real-time datafeed of API op mijn omvormer niet beschikbaar waren.

Het eerste wat je denk ik moet bepalen is wat de mogelijkheden zijn in jouw geval.
Wat voor soort omvormer heb je bijvoorbeeld, en welke urls produceert deze omvormer, en vervolgens is het uitzoeken of er andere mensen zijn die al een script hebben geschreven, en als dat niet het geval is, welke urls jouw omvormer produceert die kansen biedt om bruikbare waarden in te lezen en weg te schrijven.

Als jouw omvormer een url produceert met bruikbare waarden waar je wat mee kunt, dan kun je denk ik wel globaal een aangepast opbouw van mijn script volgen.

Ik denk dat je eerste stap het bepalen is welke omvormer je hebt, en welke bruikbare urls jouw omvormer produceert waar je misschien wat mee kunt.

N.B.:sommige omvormers worden gewoon out-of-the-box ondersteund in bijvoorbeeld Domoticz of jSunnyReports en daar hoef je eigenlijk vrij weinig aan te doen om ze uit te lezen, zie de thread over Dataloggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Heeft er iemand hier wel eens een update gedaan van stable naar beta?
Is het verstandig om dit via de instellingen pagina te doen? Dus van updates stable naar beta aanzetten en dan updates zoeken in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
ja, waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
flexje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:02:
Is het verstandig om dit via de instellingen pagina te doen? Dus van updates stable naar beta aanzetten en dan updates zoeken in het menu?
Voor de zekerheid even een backup maken van de <pad>/<naar>/domoticz directory. Daarna kan je inderdaad via de GUI de stappen uitvoeren die je zelf aangeeft maar het zou net zo goed kunnen door in <pad>/<naar>/domoticz/updatebeta.sh uit te voeren.
Mocht de beta niet werken, dan kun je de backup gebruiken om terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 12:09
Weet er iemand een programma net zoals winscp maar dan voor een macbook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
19roland70 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:19:
Weet er iemand een programma net zoals winscp maar dan voor een macbook?
Volgens mij kun je filezilla gebruiken op macos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:46
Mozart schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:35:
[...]

Volgens mij kun je filezilla gebruiken op macos.
Klopt

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Proc ok tnx maar wat ik erbij deed staat in de html pagina.
en zou alleen die waardes eruit hoeven halen.
overigens heb ik verschillende omvormers maar ik log met de fp4all loggers en die geven dezelfde output erg handig.
en logt het ook naar pvoutput waar ik het nu van ophaal.
alleen is dat per 5minuten en ik wil wat live met de data doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:15
Gisteren had ik een opvallend hoog gasverbruik aldus Domoticz, meer dan dat mijn aansluiting kan leveren. Iemand al eens een dergelijke registratiefout gezien?

https://www.dropbox.com/s...v7/gas_afwijking.JPG?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

Heren, ik krijg het echt niet voor elkaar. Klinkt misschien stom, maar op geen enkele manier blijft mijn timer script in Dzvents werken voor een Xiaomi Gateway LED.

- Heb het in blocks, lua en dzvents geprobeerd.
- Heb mijn domoticz stable geupdate naar beta 3.9571
- diverse tijdstippen geprobeerd, ook als sunset etc.

Maar wat ik ook doe, in Domoticz blijft ie gewoon random in of uitschakelen en de script en log van de Xiaomi ziet er alsvolgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
return {
    on = {
        timer = {
            'at 18:05', -- aan
            'at 07:03' -- uit
        },
    },

if triggerInfo.trigger == 'at 18:05' and dimmer.state == 'Off' then
                dimmer.dimTo(3)
        elseif triggerInfo.trigger == 'at 07:03' and dimmer.state == 'On' then 
                dimmer.switchOff()
        end
    end
}

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jRVuk8/Schermafbeelding_2018_06_04_om_22_09_16.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
weekend warrior schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:00:
Gisteren had ik een opvallend hoog gasverbruik aldus Domoticz, meer dan dat mijn aansluiting kan leveren. Iemand al eens een dergelijke registratiefout gezien?

https://www.dropbox.com/s...v7/gas_afwijking.JPG?dl=0
Niet met gas, wel met vermogen.

De tv heeft een dag een uurtje 76 kilowatt getrokken, en inderdaad net als op jouw screenshot heel het overige in de grafiek daardoor onleesbaar.

Geen idee wat het was, is ook niet weer gebeurd tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

flexje schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:17:
Heeft er iemand een sonoff basic geflashed naar Tasmota met Atom/platformio op OS X?

Ik krijg een communicatiefout:
error: cannot access COM5

error: espcomm_open failed
error: espcomm_upload_mem failed
*** [upload] Error 255

Nu weet ik niet hoe je de com port kunt aanpassen...
TX-RX omgewisseld, werkt ook niet btw.

Laat maar, heb het werkend gekregen door in platformio.ini het volgende aan te passen:
TX-TX - RX-RX
upload_port = COM5 naar upload_port = /dev/tty.usbserial-00000000
en upload_speed = 115200
Ik krijg alleen maar BSOD's als ik ga flashen via USB :( zal wel aan brakke chip liggen van Usb stick.

Heb het van de week OTA gedaan. Ging perfect!!
https://github.com/mirko/SonOTA
flexje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:02:
Zonder problemen gedaan toen mijn Xiaomi Gateway binnen was.
Wel eerst backup gemaakt O-)

Het viel me sowieso op dat Blockly bij mij vaker niet dan wel werkt. Gisteren gaan spelen met DZVents en dat ging een stuk soepeler.

[ Voor 24% gewijzigd door RoRoo op 05-06-2018 13:42 ]

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Hier ook eens tasmota OTA update getest.

Heb een nieuwe sonoff pow R2 uit de doos gepakt die nog niet is ingebouwd voor het geval ik hem met een ftdi opnieuw moet flashen.

Eerst geflashed met een ftdi en Arduino en mijn standaard 5.12.0 tasmota sketch met mijn netwerk en mqtt gegevens erin waar ik alles tot nu toe mee flash. De pow R2 is bereikbaar op netwerk en werkt.

Nu OTA

Webinterface openen, upgrade kiezen en de volgende files in volgorde uploaden.

1# sonoff-classic.bin = enable OTA updates (volgens tasmota github wiki)

2# sonoff-minimal.bin = ruimte vrij maken om een nieuwe firmware te uploaden.

3# sonoff.bin = de Engelse standaard firmware (5.14.0 in mijn geval)

Werkt zonder problemen dit, erg gaaf. Alle instellingen zoals netwerk, mqtt, devices en idx worden overgenomen van de vorige firmware, daar was ik nog even sceptisch over.

Eerst nu maar eens een tijdje testen of deze firmware goed loopt. Al mijn andere sonoff relays (een stuk of 20) lopen op 5.12 en zijn sinds mijn start met domoticz in maart stabiel.

(Of die eerste on the air flash met sonoff-basic nodig is weet ik niet maar ik heb het maar gedaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
[b][message=55426265,noline]
Heb het van de week OTA gedaan. Ging perfect!!
https://github.com/mirko/SonOTA
Welke sonoff unit? Alles wat ik binnen kreeg was al met gepatchte sonoff firmware's (basic 1.6 en hoger) waar de sonOTA methode niet meer werkt.

Of hebben ze de sonOTA methode weer aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Chrisje1983 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:38:

Heb een nieuwe sonoff pow R2 uit de doos gepakt die nog niet is ingebouwd voor het geval ik hem met een ftdi opnieuw moet flashen.

Eerst geflashed met een ftdi en Arduino en mijn standaard 5.12.0 tasmota sketch met mijn netwerk en mqtt gegevens erin waar ik alles tot nu toe mee flash. De pow R2 is bereikbaar op netwerk en werkt.

Nu OTA

Werkt zonder problemen dit, erg gaaf. Alle instellingen zoals netwerk, mqtt, devices en idx worden overgenomen van de vorige firmware, daar was ik nog even sceptisch over.

Eerst nu maar eens een tijdje testen of deze firmware goed loopt. Al mijn andere sonoff relays (een stuk of 20) lopen op 5.12 en zijn sinds mijn start met domoticz in maart stabiel.

(Of die eerste on the air flash met sonoff-basic nodig is weet ik niet maar ik heb het maar gedaan.)
Als je 20 device hebt, heb je dan dit ook in gebruik?
https://github.com/reloxx13/TasmoAdmin

Ben er zelf net mee gestart en ik vind het een prima oplossing, ook al heb ik nog maar 9 devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Nee, als ik het goed begrijp is het om een hele batch tasmota sonoffs tegelijk in te stellen?

Ja in principe klinkt het makkelijk, maar als ik een verse sonoff uit de fabriek flash is hij al klaar voor gebruik, ik hoef alleen nog maar het idx nr uit domoticz in te vullen en ik kan hem in gebruik nemen. Ik hoef er verder eigenlijk nooit meer bij. Het enige wat ik doe is alle wachtwoorden elke zoveel dagen veranderen, kan ik het daarvoor ook gebruiken om dat in batches te doen, of nog beter: te automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
flexje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:12:
Heren, ik krijg het echt niet voor elkaar. Klinkt misschien stom, maar op geen enkele manier blijft mijn timer script in Dzvents werken voor een Xiaomi Gateway LED.

Maar wat ik ook doe, in Domoticz blijft ie gewoon random in of uitschakelen en de script en log van de Xiaomi ziet er alsvolgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
return {
    on = {
        timer = {
            'at 18:05', -- aan
            'at 07:03' -- uit
        },
    },

if triggerInfo.trigger == 'at 18:05' and dimmer.state == 'Off' then
                dimmer.dimTo(3)
        elseif triggerInfo.trigger == 'at 07:03' and dimmer.state == 'On' then 
                dimmer.switchOff()
        end
    end
}

[afbeelding]
Probeer het eens met een group. Kun je aanmaken onder Scene maar dan met type Group. Kun je ook gelijk de kleur zetten.

In Dzvents gebruik je dan: domoticz.groups('GW rood').switchOn()

Deze werkt bij mij:
(zet gateway rood licht aan)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
return {
    active = true,
    logging = {
        --level = domoticz.LOG_INFO, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting
        marker = 'DeurTeLangOpen'
    },    
    on = {
        timer = {
            'every minute'
        }
    },

--local LOG_LEVEL = domoticz.LOG_ERROR -- Script default log level. You may change this.
        --local LOG_LEVEL = domoticz.LOG_INFO -- Script default log level. You may change this.
        domoticz.log('Script active')
        --domoticz.log('Hey!, I am on!', LOG_LEVEL)

if ( domoticz.devices('Garagedeur D1').state == 'Open' and (domoticz.devices('Garagedeur D1').lastUpdate.minutesAgo >= 5) ) then
            domoticz.groups('GW rood').switchOn()
            domoticz.log('Licht garagedeur aan')
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:45
Als ik vragen mag wat schakel jij allemaal?
Chrisje1983 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:38:

Nu OTA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
joostnl schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:43:
Als ik vragen mag wat schakel jij allemaal?

[...]
Camera's, lampen, audio/video, CV, afzuigers, luchtontvochtiger, afzuigkap, zwembad, fotolijstjes, ledstrips, bed (want die verbruikt in idle ook stroom), ups om automatisch de accu's te testen 1 keer in de week. Eigenlijk alles waar ik wat voor kan verzinnen wat niet onnodig aan hoeft te staan en of lekker makkelijk is of omdat het leuk is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb Domoticz draaien samen met een aantal Qubino dimmers. Waar ik niet achter kom is hoe ik ervoor kan zorgen dat een Qubino dimmer:
- altijd maximaal gedimd start (ongeacht de laatste "dimstand" van de dimmer)
- gedimd start op basis van tijd. Sommige dimmers zou ik in de ochtend/nacht bij aanzetten middels een puls schakelaar gekoppeld aan die dimmer in een minimale stand willen laten starten.

Ik ben al bezig geweest met een Blocky die op basis van tijd de dimmer terug regelt naar de gewenste dimstand op basis van tijd maar dat werkt niet goed. De dimmer gaat dan eerst aan op maximale sterkte en na 1-2 seconden pas naar de gewenste stand die ik (op basis van het tijdstip) zou willen.

TL;DR:
- Hoe zorg ik ervoor dat een Qubino dimmer altijd maximaal gedimd start?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat een Qubino dimmer start met een bepaald nivo op basis van tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 20:24
MikeOO schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Mooi dat het gelukt is. Expand Filesystem is inderdaad iets wat direct moet worden uitgevoerd omdat anders de partitie te klein is.

Zou met win32diskimager even een image maken van je SD als hij nu goed werkt. Dan heb je een goed startpunt mocht het weer fout gaan. Beter is natuurlijk om elke nacht een backup van je SD te maken zodat je bij problemen snel weer live bent.

Dit script gebruikte ik toen. Ik schreef het weg naar een NAS maar locatie kun je aanpassen naar wat je wilt.
MikeOO in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
Thanks!

Ik heb nog steeds Domoticz werken zonder gekkigheid (behalve dat als ik op de slaapkamer via de afstandsbediening de lampen uit of aan doe, Domoticz dit niet ziet, aansturen via Domoticz werkt wel).

Echter wil ik kijken of ik een bluetooth speaker kan aansluiten op de Pi voor Google Assistant. Ik wilde alleen beginnen als ik echt een goede tutorial heb. Heb nu de zwaarste voeding en grootste SD kaart, dus dat moest goed gaan, dacht ik even...

Ik kan alleen nu niet meer inloggen op de pi via Putty of VNC. Access denied, alsof het wachtwoord niet klopt. Nu zijn er maar twee opties... Die heb ik geprobeerd... Ik snap het niet, het gebeurd me telkens na een tijdje dat die het niet meer snapt. En die eindeloze fresh installs kan ook geen lange optie zijn. Als ik een monitor aan de Pi hang krijg ik zelfs geen beeld (wat een ontzettend gehannes is, gezien mijn Pi uiteraard in de meterkast zit).

Ik lees veel over het aanpassen van een log bestand, maar ik kan niet netjes de Pi sluiten zonder in te loggen. Weten jullie hoe ik dit probleem kan oplossen (zowel netjes afsluiten zonder login en zorgen dat die niet telkens zijn wachtwoord vergeet?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SilentScreamer schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:36:
[...]

Thanks!

Ik heb nog steeds Domoticz werken zonder gekkigheid (behalve dat als ik op de slaapkamer via de afstandsbediening de lampen uit of aan doe, Domoticz dit niet ziet, aansturen via Domoticz werkt wel).

Echter wil ik kijken of ik een bluetooth speaker kan aansluiten op de Pi voor Google Assistant. Ik wilde alleen beginnen als ik echt een goede tutorial heb. Heb nu de zwaarste voeding en grootste SD kaart, dus dat moest goed gaan, dacht ik even...

Ik kan alleen nu niet meer inloggen op de pi via Putty of VNC. Access denied, alsof het wachtwoord niet klopt. Nu zijn er maar twee opties... Die heb ik geprobeerd... Ik snap het niet, het gebeurd me telkens na een tijdje dat die het niet meer snapt. En die eindeloze fresh installs kan ook geen lange optie zijn. Als ik een monitor aan de Pi hang krijg ik zelfs geen beeld (wat een ontzettend gehannes is, gezien mijn Pi uiteraard in de meterkast zit).

Ik lees veel over het aanpassen van een log bestand, maar ik kan niet netjes de Pi sluiten zonder in te loggen. Weten jullie hoe ik dit probleem kan oplossen (zowel netjes afsluiten zonder login en zorgen dat die niet telkens zijn wachtwoord vergeet?).
Kun je Domoticz nog wel openen. Dan kun je daarmee de boel afsluiten/herstarten.
Als dat ook niet meer werkt kun je niet veel meer doen dan de stroom eraf halen.

Heb je wel na installatie direct je wachtwoord aangepast? Mogelijk dat iemand op je netwerk zit te rommelen en dit aanpast. Wachtwoord kan niet zo maar veranderen of je SD moet weer corrupt aan het raken zijn waardoor dit niet meer lukt.

Kan zijn dat bepaalde apparaten veel loggen waardoor je SD volloopt of zoveel schrijfbewegingen maakt dat het hier op fout gaat. Dus zou inderdaad beginnen om de logging te veranderen naar bv RAM drive
https://www.domoticz.com/...rary_Files_To_a_RAM_Drive

Verse installatie hoeft niet als je zoals aangeven direct nadat de boel goed werkt een image maakt van je SD en elke nacht van je DB. Dan ben je in korte tijd weer actief en scheelt je veel werkt.

AB heb ik ook. Lamp gaat netjes uit/aan met de AB maar registeren doe hij het niet. Heb de AB als slave hangen aan een andere AB (die wel goed gaat) maar toch weigert hij dit goed bij te werken. Moet ik ook nog eens naar kijken maar ja je leert er mee leven >:)

Google Assistant zijn leuke opties maar misschien verstandiger om eerst te zorgen dat je oorzaak vindt van de problemen en dan pas van alles gaat uitbreiden. Hiermee wordt je zoektocht alleen maar groter en zie je straks helemaal niet meer door de bomen het bos.

Ergens gebeurt er iets op je omgeving waardoor de Rasp verstoord wordt. Zelf eigenlijk nooit problemen en er draait inmiddels heel wat en werkt gewoon. Gaat nooit onderuit en zo werkt het bij de meeste ook.
Draai het nu wel via een harddisk maar heb het ruim 1,5 jaar op SD gedraaid met dezelfde ervaring.

Check je logbestanden in /var/log zoals aangeven. Daar kun je soms ook veel info uithalen waardoor je mogelijk iets ziet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
flexje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 22:12:

Maar wat ik ook doe, in Domoticz blijft ie gewoon random in of uitschakelen
Weet je wel zeker dat het script dit doet, deze mag maar op 2 momenten uitgevoerd worden.
Wat gebeurt er als je het script deactiveert?
Zet eens wat logging in je script...

Het lijkt erop alsof er iets anders is dat de lamp stuurt, heb je nog meer scripts draaien? Zet ze allemaal eens uit.
Staan er timers ingesteld, een groep, een scene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Heren,

Ik gebruik een script om elke dag mijn db naar mijn webserver te sturen.
Link site
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash
# LOCAL/FTP/SCP/MAIL PARAMETERS
SERVER="ftp.mijnwebserver.nl"   # IP of Network disk, used for ftp
USERNAME="accountnaam"         # FTP username of Network disk used for ftp
PASSWORD="wachtwoord"         # FTP password of Network disk used for ftp
DESTDIR="/tmp"   # used for temorarily storage
DOMO_IP="192.168.xx.xxx"  # Domoticz IP
DOMO_PORT="8080"        # Domoticz port
### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS
TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S`
BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db" # backups will be named "domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz"
BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz
### Stop Domoticz, create backup, ZIP it and start Domoticz again
/usr/bin/curl -s http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/backupdatabase.php > /tmp/$BACKUPFILE
gzip -9 /tmp/$BACKUPFILE
### Send to Network disk through FTP
curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEGZ" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "ftp://$SERVER/public/sites/www.website.nl/bck-domoticz/"
### Remove temp backup file
/bin/rm /tmp/$BACKUPFILEGZ
### Done!

Nu heeft mijn provider ipv ftp gewijzigd naar sftp.
Kan ik dit eenvoudig aanpassen in het script?

dacht door het volgende alleen aan te passen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#!/bin/bash
# LOCAL/FTP/SCP/MAIL PARAMETERS
SERVER="sftp.mijnwebserver.nl"   # IP of Network disk, used for ftp
USERNAME="accountnaam"         # FTP username of Network disk used for ftp
PASSWORD="wachtwoord"         # FTP password of Network disk used for ftp
DESTDIR="/tmp"   # used for temorarily storage
DOMO_IP="192.168.xx.xxx"  # Domoticz IP
DOMO_PORT="8080"        # Domoticz port
### END OF USER CONFIGURABLE PARAMETERS
TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S`
BACKUPFILE="domoticz_$TIMESTAMP.db" # backups will be named "domoticz_YYYYMMDDHHMMSS.db.gz"
BACKUPFILEGZ="$BACKUPFILE".gz
### Stop Domoticz, create backup, ZIP it and start Domoticz again
/usr/bin/curl -s http://$DOMO_IP:$DOMO_PORT/backupdatabase.php > /tmp/$BACKUPFILE
gzip -9 /tmp/$BACKUPFILE
### Send to Network disk through FTP
curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/$BACKUPFILEGZ" -u"$USERNAME:$PASSWORD" "sftp://$SERVER/public/sites/www.website.nl/bck-domoticz/"
### Remove temp backup file
/bin/rm /tmp/$BACKUPFILEGZ
### Done!

Helaas krijg ik dan de volgende foutmelding:
[code}
* Hostname was NOT found in DNS cache
* Trying 34.252.164.107...
* Connected to sftp.famspijkers.nl (34.252.164.107) port 22 (#0)
* Failed to read known hosts from /home/pi/.ssh/known_hosts
* SSH MD5 fingerprint: b157bb53ce0889d003c25d0ace760e07
* SSH host check: 2, key: <none>
* Closing connection 0
[/code]

als ik handmatig daar heen ga moet ik ook typen:
code:
1
sftp.loginnaam@mijnwebsite.nl

vervolgens het wachtwoord
dan kom ik er wel in.
maar automatisch niet.

[ Voor 70% gewijzigd door SpikeHome op 07-06-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 19:59
Pas overgegaan van een RPi1 (jessie/domoticz stable) naar een RPI(2) met stretch / domoticz beta in de hoop dat ik nu de plugins aan de gang krijg.

Enkele plugins geinstalleerd; Buienradar , Discusage (https://github.com/Xorfor/Domoticz-Disc-usage-Plugin), speedtest en mac presence. Ik zie ze voorbij komen in de logfile maar er worden geen sensoren aangemaakt. Ik doe dus iets verkeerd, maar wat? Moet ik zelf de sensoren aanmaken?

Domoticz versie: 3.9586, python versie 3.4.4. Geen foutmeldingen te zien in de logfile...
De plugins geinstalleerd via

(in de map /home/pi/domoticz/plugins;)
code:
1
2
3
git clone https://github.com/Xorfor/Domoticz-Disc-usage-Plugin
cd Domoticz-Disc-usage-Plugin
chmod +x plugin.py

en daarna domoticz opnieuw opgestart...

Nogmaals; wat gaat er fout?

[ Voor 26% gewijzigd door podarcis op 07-06-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 15:13
podarcis schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:33:
Pas overgegaan van een RPi1 (jessie/domoticz stable) naar een RPI(2) met stretch / domoticz beta in de hoop dat ik nu de plugins aan de gang krijg.

Enkele plugins geinstalleerd; Buienradar , Discusage (https://github.com/Xorfor/Domoticz-Disc-usage-Plugin), speedtest en mac presence. Ik zie ze voorbij komen in de logfile maar er worden geen sensoren aangemaakt. Ik doe dus iets verkeerd, maar wat? Moet ik zelf de sensoren aanmaken?

Domoticz versie: 3.9586, python versie 3.4.4. Geen foutmeldingen te zien in de logfile...
De plugins geinstalleerd via

(in de map /home/pi/domoticz/plugins;)
code:
1
2
3
git clone https://github.com/Xorfor/Domoticz-Disc-usage-Plugin
cd Domoticz-Disc-usage-Plugin
chmod +x plugin.py

en daarna domoticz opnieuw opgestart...

Nogmaals; wat gaat er fout?
Ik ken die plugins niet, maar als je waardes wilt weg laten schrijven naar een device/sensor, dan zal die (dummy) sensor wel aanwezig moeten zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
Phoolie schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:37:
[...]
Ik ken die plugins niet, maar als je waardes wilt weg laten schrijven naar een device/sensor, dan zal die (dummy) sensor wel aanwezig moeten zijn ja.
Maar volgens mij zie ik in de logfile iets langs komen als 'creating devices'. En als ik in de plugin.py kijk staat er ook iets in wat daarmee verband houdt;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Create devices
        if (_UNIT_USAGE not in Devices):
            # Unfortunately the image in the Percentage device can not be changed. Use Custom device!
            # Domoticz.Device(Unit=_UNIT_USAGE, Name=Parameters["Address"], TypeName="Percentage", Used=1).Create()
            Domoticz.Device(Unit=_UNIT_USAGE, Name=Parameters["Address"], TypeName="Custom", Options={"Custom": "1;%"}, Image=3, Used=1).Create()
        else:
            Devices[_UNIT_USAGE].Update(nValue=0, sValue=str(0), TimedOut=_TIMEDOUT)
        #

En als ik de wiki lees; https://www.domoticz.com/wiki/Using_Python_plugins zie ik ook niets staan dat ik zelf de devices moet aanmaken... Maar misschien begrijp ik het verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 15:13
podarcis schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:47:
[...]

Maar volgens mij zie ik in de logfile iets langs komen als 'creating devices'. En als ik in de plugin.py kijk staat er ook iets in wat daarmee verband houdt;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Create devices
        if (_UNIT_USAGE not in Devices):
            # Unfortunately the image in the Percentage device can not be changed. Use Custom device!
            # Domoticz.Device(Unit=_UNIT_USAGE, Name=Parameters["Address"], TypeName="Percentage", Used=1).Create()
            Domoticz.Device(Unit=_UNIT_USAGE, Name=Parameters["Address"], TypeName="Custom", Options={"Custom": "1;%"}, Image=3, Used=1).Create()
        else:
            Devices[_UNIT_USAGE].Update(nValue=0, sValue=str(0), TimedOut=_TIMEDOUT)
        #

En als ik de wiki lees; https://www.domoticz.com/wiki/Using_Python_plugins zie ik ook niets staan dat ik zelf de devices moet aanmaken... Maar misschien begrijp ik het verkeerd...
Heb je al geprobeerd om ze zelf aan te maken om te kijken wat er dan gebeurt? Dan weet je het meteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje

flexje

got-father

DjAntoon schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:41:
[...]

Weet je wel zeker dat het script dit doet, deze mag maar op 2 momenten uitgevoerd worden.
Wat gebeurt er als je het script deactiveert?
Zet eens wat logging in je script...

Het lijkt erop alsof er iets anders is dat de lamp stuurt, heb je nog meer scripts draaien? Zet ze allemaal eens uit.
Staan er timers ingesteld, een groep, een scene?
Ik heb andere scripts draaien die de rgb kan beinvloeden, ze staan trouwens ook gewoon uit.

Ik heb alle scripts nu uitgezet en heb gewoon 2 timers direct aangemaakt in de switch zeg maar. Tot nu toe blijft dat wel draaien,lamp gaat gewoon netjes aan en uit optijd, tussentijds gaat ie ook niet uit. Well zie ik teveel activiteiten in de log staan.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/iLEi2o/Screenshot_20180607_171617_Chrome.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hURVho/Screenshot_20180607_171638_Chrome.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door flexje op 07-06-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

flexje schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 17:21:
[...]

Ik heb andere scripts draaien die de rgb kan beinvloeden, ze staan trouwens ook gewoon uit.

Ik heb alle scripts nu uitgezet en heb gewoon 2 timers direct aangemaakt in de switch zeg maar. Tot nu toe blijft dat wel draaien,lamp gaat gewoon netjes aan en uit optijd, tussentijds gaat ie ook niet uit. Well zie ik teveel activiteiten in de log staan.

[afbeelding]

[afbeelding]
Laat eens een tijdje een tab met het log van Domoticz openstaan. Dit wordt door IETS veroorzaakt natuurlijk en het log biedt vaak uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindelijk overgestapt van de Synology naar de RPi3. Ik heb vrijwel alles overgezet, behalve de vervuiling die er in de loop der tijd in was geslopen.

Nu wil ik echter nog gebruik maken van de snapshot mogelijkheid die ik op de Synology had (heb) draaien, of misschien is er een oplossing mogelijk die volledig op de RPi3 kan draaien. Dus als er wordt aangebeld, dan....enz.
Op de Synology werd gebruik gemaakt van Audiostation door bijv.:
/volume1/@appstore/AudioStation/bin/ffmpeg -rtsp_transport tcp -i 'rtsp://'$IP'/user=admin&password=&channel=1&stream=1.sdp' -f image2 -vframes 1 -pix_fmt yuvj420p /volume1/Downloads/Snapshots/deurbel-$today.jpeg
De foto werd dan weggeschreven in de map Snapshots op de Synology en vervolgens verderop in het script geupload naar mijn website, waarna ik een linkje via Prowl kreeg die ik dan kon openen.

Dat moet dus nu anders, en liefst sneller. En nog liever, een foto direct op m'n iPhone.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Tips?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
Phoolie schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:05:
[...]

Heb je al geprobeerd om ze zelf aan te maken om te kijken wat er dan gebeurt? Dan weet je het meteen
Tsja... met welke naam? Of IDX?
Pagina: 1 ... 95 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.