Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:33
Toevallig ben ik net met hetzelfde bezig, 4 stuks ds18b20 in een RVS probe met 1/2 schroefdraad die ik weer in pvc T-stukjes met 1/2 inwendig schroefdraad kan draaien. Ik hang ze aan een nodeMCU. Lekker goedkoop en simpel geen z-wave of 433mhz nodig. Zwembad word al aangestuurd met een sonoff 4ch pro R2 en een nodeMCU vereist dus ook geen extra protocol want heeft wifi.

Waarom 4 sensors?, een voor uitgang pomp (dus zwembad temp) 1 op uitgang zonnecollector, 1 op uitgang kachel en de laatste op ingang zwembad dus meting van alle stromen samen.

Wil met de temperatuur sensoren in combi met een lux meting op de zonnecollectoren kleppen gaan aansturen zodat er maximaal gebruik wordt gemaakt van de zon.

1x DS18B20 Digitale TEMPERATUURSENSOR G1/2 "Draad Sonde DIA
http://s.aliexpress.com/Rnaiaqma?

1/2 Inch X 32mm Vrouwelijke Tee Connectors Koperen Draad Fittings PVC Nieuwe Materiaal Tuin Waterleiding/Buis Messing vrouwelijke Tee
http://s.aliexpress.com/NJnYzMJn?

Wel een dunne pvc maar het gaat om het idee, hoef je ook geen probe in je zwembad te hangen dat vind ik zo zonde.

[ Voor 35% gewijzigd door Chrisje1983 op 26-05-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-09 11:51

Sr_Ogel

Klop klop klop

maxtrash schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:27:
iemand een goede suggestie voor een temperatuurmeter die ik in het zwembad kan hangen en koppelen aan domoticz? Ik heb een rfxtrx433 en zwave als mogelijkeden.
Ik heb in mijn bad deze gebruikt

https://weerhuisje.nl/ind...group_id=10000031&lang=nl

Heb er twee 1 in een Solarmat en 1 in bad. Domoticz regelt het in en uit schakelen van een CV pomp die water uit zwembad door de Solarmat pompt.

Had eerst een drijvende maar die kon niet zo goed overweg met water. Als de kap erop gaat verzuipt de thermometer.

[ Voor 9% gewijzigd door Sr_Ogel op 26-05-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:28

Pixelmagic

Ubergeek

Chrisje1983 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:41:
Toevallig ben ik net met hetzelfde bezig, 4 stuks ds18b20 in een RVS probe met 1/2 schroefdraad die ik weer in pvc T-stukjes met 1/2 inwendig schroefdraad kan draaien. Ik hang ze aan een nodeMCU. Lekker goedkoop en simpel geen z-wave of 433mhz nodig. Zwembad word al aangestuurd met een sonoff 4ch pro R2 en een nodeMCU vereist dus ook geen extra protocol want heeft wifi.

Waarom 4 sensors?, een voor uitgang pomp (dus zwembad temp) 1 op uitgang zonnecollector, 1 op uitgang kachel en de laatste op ingang zwembad dus meting van alle stromen samen.

Wil met de temperatuur sensoren in combi met een lux meting op de zonnecollectoren kleppen gaan aansturen zodat er maximaal gebruik wordt gemaakt van de zon.

1x DS18B20 Digitale TEMPERATUURSENSOR G1/2 "Draad Sonde DIA
http://s.aliexpress.com/Rnaiaqma?

1/2 Inch X 32mm Vrouwelijke Tee Connectors Koperen Draad Fittings PVC Nieuwe Materiaal Tuin Waterleiding/Buis Messing vrouwelijke Tee
http://s.aliexpress.com/NJnYzMJn?

Wel een dunne pvc maar het gaat om het idee, hoef je ook geen probe in je zwembad te hangen dat vind ik zo zonde.
Ik bedoelde deze : https://nl.aliexpress.com...c633f75&priceBeautifyAB=0

Scheelt genoeg in geld, maar ieder zijn keuze uiteraard.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Ja ik ken ze en kwam ze veel tegen in mijn zoektocht, ik heb nog zitten bedenken hoe ik die probe's water dicht in een pvc kan verlijmen bijvoorbeeld een T-stuk met een einddop en daar de probe in verlijmen maar ik ben er maar niet aan begonnen. Helaas kon ik ze niet goedkoper vinden met schroefdraad als in de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
maxtrash schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 13:27:
iemand een goede suggestie voor een temperatuurmeter die ik in het zwembad kan hangen en koppelen aan domoticz? Ik heb een rfxtrx433 en zwave als mogelijkeden.
Je zou deze sensors kunnen gebruiken met de RFXtrx433E:
TFA WSP-320 of 30.3177
Conrad Renkforce FT007TP
Froggit FT007TK

Drijvende watersensors hebben vaak problemen met waterlekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 12:23
Nieuwe P1 kabel binnen, die zal ik zo testen. Daarnaast nu net ook een nieuwe (traditionele) deurbel opgehangen en die via de Z-uno aan domoticz gekoppeld. Ik krijg nu een melding op mijn telefoon wanneer er iemand aan de deur is.

Het lijkt mij ook handig dat wanneer er iemand aan de deur is dat dan alle lampen in huis even gaan knipperen. Is dit makkelijk te realiseren met Philips hue? Ik wil dat ze na het knipperen weer terug gaan naar de stand waarin ze stonden (aan/uit/kleur/dim) en het zou mooi zijn als dit met niet al teveel regels code i blockly kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Laatst online: 26-09 12:23
koendenb schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:24:
Ik heb sinds begin deze maand dat mijn P1 meter niks meer doorgeeft in Domoticz.
Ook andere baudrates geprobeerd en andere USB poorten. Ik heb de P1 ingesteld als Persistant USB.

Verder draai ik de laatste beta versie. Ook via het cu command, kom ik niet verder. Het enigste wat ik te zien krijg is: Connected.

Het vreemde is dat de laatste data van een moment is dat ik niet bezig ben geweest met mijn RPi.

Iemand enig idee wat te doen?
Heb jij dit nog op kunnen lossen? Ik zie ook met de nieuwe P1 kabel geen waardes doorkomen van mijn Landis E350 met DSMR4.2. (Heeft hier nog nooit gewerkt)

Klap ik de kabel in mijn laptop en lees ik met putty serieel de com poort uit dan krijg ik op baudrate 9600 en 115200 niks te zien ook.. :'( Zou de P1 kabel van SOS ook niet werken met mijn slimme meter of is mijn slimme meter moeilijk aan het doen?

[ Voor 16% gewijzigd door warcow op 26-05-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:31
Ik ben sinds een halfjaar een tevreden gebruiker van Domoticz, ik draai het op een Raspberry Pi 2. Dit weekend gebeurde er iets waardoor ik toch weer ga twijfelen: de stroom viel uit (terwijl ik niet thuis was, heel irritant). Een Raspberry Pi kan hier bijzonder slecht tegen, mijn andere Pi waar Pihole op draait was namelijk meteen kapot en zal dus opnieuw ingericht moeten worden.

De Pi met Domoticz lijkt het te hebben overleefd, maar heeft wel een tijdje erg raar gedaan. Al mijn hardware-apparaten waren namelijk opeens van het type 'unknown'. Temperatuursensoren (die ik ontvang via RFXCOM) waren nog wel zichtbaar, maar KAKU-sensoren waren ineens niet meer zichtbaar. Mijn dashboard gaf de melding dat er nog geen schakelaars waren aangemaakt en ook het 'switches' tabblad was leeg. Het gekke was dat ik wel notificaties kreeg van bv de deursensoren.

Nu ben ik weer thuis en lijkt alles weer normaal. Alle tabbladen doen het weer, de sensoren worden gewoon ontvangen en aangestuurd. Maar het zit me toch niet lekker. Straks wordt het weer tijd voor een backup en heb ik misschien corrupte data. Is er een manier om de Domotics database te controleren op integriteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PhilipsFan schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:29:
Ik ben sinds een halfjaar een tevreden gebruiker van Domoticz, ik draai het op een Raspberry Pi 2. Dit weekend gebeurde er iets waardoor ik toch weer ga twijfelen: de stroom viel uit (terwijl ik niet thuis was, heel irritant). Een Raspberry Pi kan hier bijzonder slecht tegen, mijn andere Pi waar Pihole op draait was namelijk meteen kapot en zal dus opnieuw ingericht moeten worden.

De Pi met Domoticz lijkt het te hebben overleefd, maar heeft wel een tijdje erg raar gedaan. Al mijn hardware-apparaten waren namelijk opeens van het type 'unknown'. Temperatuursensoren (die ik ontvang via RFXCOM) waren nog wel zichtbaar, maar KAKU-sensoren waren ineens niet meer zichtbaar. Mijn dashboard gaf de melding dat er nog geen schakelaars waren aangemaakt en ook het 'switches' tabblad was leeg. Het gekke was dat ik wel notificaties kreeg van bv de deursensoren.

Nu ben ik weer thuis en lijkt alles weer normaal. Alle tabbladen doen het weer, de sensoren worden gewoon ontvangen en aangestuurd. Maar het zit me toch niet lekker. Straks wordt het weer tijd voor een backup en heb ik misschien corrupte data. Is er een manier om de Domotics database te controleren op integriteit?
Even zoekfunctie gebruiken en je had het kunnen vinden :)
MikeOO in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Als je dit wilt voorkomen dan zal je een UPC moeten gaan gebruiken.

Losse UPC als je op 1 plek meerdere apparaten wilt veiligstellen. Of voor de Rasp is er ook een kleine print die je op de Rasp kan klikken.

Hangt een beetje af hoe vaak het voorkomt dat de stroom uitval in je omgeving. Gebeurt hier nog niet eens per jaar dus een goede backup is dan voldoende >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Dan zal je.die ups nog wel moeten uitlezen wanneer hij uitgaat anders als de accu leeg is en je bijvoorbeeld niet thuis bent heb je hetzelfde probleem. Heb hier de ups aan een synology hangen die weer als nut server fungeert zodat de pi hem uitleest vanaf de synology ip

[ Voor 9% gewijzigd door Chrisje1983 op 27-05-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 09:35
MikeOO schreef op maandag 21 mei 2018 @ 07:43:
[...]

Ik ook maar was een antwoord op een vraag zonder PiDrive ;)
ps, boot je Domoticz via BerryBoot of direct vanaf de pidrive? Ik boot direct van de pidrive, maar ik heb heel af en toe dat een warm boot (sudo reboot bv) er voor zorgt dat hij niet meer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik zoek een Z-wave tussenstekker die mijn netwerk groter maakt. Ik heb coolcam's tussenstekkers, maar die brengen niet zoveel qua mesh.

Ik kan natuurlijk zo'n range extender van Aeon aanschaffen. Maar ik heb liever een tussenstekker :-).

Welke pakken jullie dan? Fibaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rasper schreef op zondag 27 mei 2018 @ 10:26:
[...]

ps, boot je Domoticz via BerryBoot of direct vanaf de pidrive? Ik boot direct van de pidrive, maar ik heb heel af en toe dat een warm boot (sudo reboot bv) er voor zorgt dat hij niet meer opstart.
Gebruik een Rasp 2 en die kan niet direct vanaf harddisk starten. Berryboot staat op SD en daarmee start hij de Rasp op en start dan door naar Harddisk. Maar ik heb dat inderdaad ook. Als ik bv herstart vanaf Domoticz dan is hij soms uitgegaan ipv een herstart.

Dacht altijd dat dit door Domoticz zelf kwam maar lijkt dus ergens anders te zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MikeOO schreef op zondag 27 mei 2018 @ 08:05:
[...]

Even zoekfunctie gebruiken en je had het kunnen vinden :)

Als je dit wilt voorkomen dan zal je een UPC moeten gaan gebruiken.

Losse UPC als je op 1 plek meerdere apparaten wilt veiligstellen. Of voor de Rasp is er ook een kleine print die je op de Rasp kan klikken.

Hangt een beetje af hoe vaak het voorkomt dat de stroom uitval in je omgeving. Gebeurt hier nog niet eens per jaar dus een goede backup is dan voldoende >:)
Dank voor de uitgebreide omschrijving! Mijn database bevat geen fouten gelukkig. UPS heb ik al over nagedacht, je kunt ook een powerbank gebruiken en die constant opladen, maar het probleem is dat de Pi dan na stroomuitval die langer duurt dan de powerbank kan volhouden, niet meer aan gaat.

Eigenlijk hoef ik geen echte UPS, immers als de stroom uitvalt heb ik ook geen internet (modem is dan ook uit) dus kan het systeem toch niet communiceren, maar het zou wel prettig zijn als de Pi netjes wordt afgesloten. Helemaal mooi zou het zijn als de Pi netjes wordt afgesloten en bij het weer opstarten een notificatie wordt verstuurd dat de stroom eraf is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
PhilipsFan schreef op zondag 27 mei 2018 @ 18:47:
[...]

Dank voor de uitgebreide omschrijving! Mijn database bevat geen fouten gelukkig. UPS heb ik al over nagedacht, je kunt ook een powerbank gebruiken en die constant opladen, maar het probleem is dat de Pi dan na stroomuitval die langer duurt dan de powerbank kan volhouden, niet meer aan gaat.

Eigenlijk hoef ik geen echte UPS, immers als de stroom uitvalt heb ik ook geen internet (modem is dan ook uit) dus kan het systeem toch niet communiceren, maar het zou wel prettig zijn als de Pi netjes wordt afgesloten. Helemaal mooi zou het zijn als de Pi netjes wordt afgesloten en bij het weer opstarten een notificatie wordt verstuurd dat de stroom eraf is geweest...
http://pimodules.com
Dacht dat sossolutions dat ding ook verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 09:35
MikeOO schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:33:
[...]

Gebruik een Rasp 2 en die kan niet direct vanaf harddisk starten. Berryboot staat op SD en daarmee start hij de Rasp op en start dan door naar Harddisk. Maar ik heb dat inderdaad ook. Als ik bv herstart vanaf Domoticz dan is hij soms uitgegaan ipv een herstart.

Dacht altijd dat dit door Domoticz zelf kwam maar lijkt dus ergens anders te zitten :)
hmm dan is het dus niet de rasp zelf, ik las wel dat de pi 3+ niet zo maar boot vanaf de pidrive ivm kernel drivers, dus lijkt toch een driver issue. ik had misschien toch geen raspi-update moeten doen om de kernel te updaten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik heb alweer een nieuwe vraag. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik op de iPad het normale dashboard krijg? Dus niet de mobiele versie? In de handleiding staat dat ik het soort dashboard kan kiezen in de instellingen, dat klopt en werkt op de desktop, maar op de iPad krijg ik altijd de mobiele versie van het dashboard en die is _lelijk_. Dat moet toch anders kunnen?

Ik heb al geprobeerd om op de server te kijken, Domoticz is tenslotte opensource en werkt met jQuery. Ik vond een file DashboardController.js in de dir www, in dit file zit inderdaad een functie om te detecteren of de gebruiker op een mobiel device zit. Ik heb deze functie aangepast zodat hij altijd teruggeeft dat ik niet op een mobiel device zit, maar dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PhilipsFan schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:53:
Ik heb alweer een nieuwe vraag. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik op de iPad het normale dashboard krijg? Dus niet de mobiele versie? In de handleiding staat dat ik het soort dashboard kan kiezen in de instellingen, dat klopt en werkt op de desktop, maar op de iPad krijg ik altijd de mobiele versie van het dashboard en die is _lelijk_. Dat moet toch anders kunnen?

Ik heb al geprobeerd om op de server te kijken, Domoticz is tenslotte opensource en werkt met jQuery. Ik vond een file DashboardController.js in de dir www, in dit file zit inderdaad een functie om te detecteren of de gebruiker op een mobiel device zit. Ik heb deze functie aangepast zodat hij altijd teruggeeft dat ik niet op een mobiel device zit, maar dat maakt geen verschil.
Bij Settings --> Tab System --> bij Mobile zet je deze op Dashboard.

Krijg ik de normale dashboard op de iPad. Werkt dat niet zorg dat je het tabblad op je iPad even sluit. Dan wordt de cache verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chrisje1983 schreef op zondag 27 mei 2018 @ 09:46:
Dan zal je.die ups nog wel moeten uitlezen wanneer hij uitgaat anders als de accu leeg is en je bijvoorbeeld niet thuis bent heb je hetzelfde probleem. Heb hier de ups aan een synology hangen die weer als nut server fungeert zodat de pi hem uitleest vanaf de synology ip
Uiteraard maar dat is met elke UPS vanzelfsprekend dat je dit moet doen :)
Er zijn genoeg tools voor te vinden om dit op de Rasp te installeren en zo te controleren of de batterij leeg raakt.

Of je thuis bent of niet maakt natuurlijk niets uit. Doel van een UPS is dat hij alles netjes afsluit. Als de stroom wegvalt ben je namelijk altijd te laat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
MikeOO schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:38:
[...]

Bij Settings --> Tab System --> bij Mobile zet je deze op Dashboard.

Krijg ik de normale dashboard op de iPad. Werkt dat niet zorg dat je het tabblad op je iPad even sluit. Dan wordt de cache verwijderd.
Haha, dat boxje verschijnt alleen op een mobiel device, dus dat had ik nog niet gezien. En inderdaad, nu heb ik op de iPad het goede dashboard. Thanks! Op de iPhone krijg ik nog steeds het mobiele dashboard, maar dat heeft vast met cache oid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Momenteel ben ik bezig met een nieuwbouwwoning. Lichtgroepen en schakelaars worden naar de meterkast getrokken, waar het wordt geschakeld.

Welke dimmer raden jullie aan voor het dimmen van de verlichting? Draadloos is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:45
@rspoe Ik gebruik zelf Fibaro Dimmer 2 (je moet alleen even kijken of je de bypass nodig hebt, alhoewel je die later kan bestellen als je verlichting knippert). Volgens mij heeft het te maken met het wel of geen aarding hebben op die plek.

Maar zie nu dat je draden naar de meterkast hebt getrokken. Zijn dat communicatie draden? Of gewoon de usual.
Je moet overigens wel pulsdrukkers gebruiken, maar dat is niet zo boeiend daar de prijzen voor die modules hetzelfde zijn als gewone aan/uit schakelaars.
Ben zelf gecharmeerd van Busch Jaeger en kan dat alleen maar aanraden. Vrij robuust. Blijf iig weg bij de Bouwmarkt zooi (kwam erachter dat er schakelaars en wandcontacten verkoold waren. Dus nu alles aan het vervangen in huis voor B-J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:17
Arunia schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:00:
@rspoe Ik gebruik zelf Fibaro Dimmer 2 (je moet alleen even kijken of je de bypass nodig hebt, alhoewel je die later kan bestellen als je verlichting knippert). Volgens mij heeft het te maken met het wel of geen aarding hebben op die plek.
nee, met te weinig belasting dus een te zuinige lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Arunia schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:00:

Maar zie nu dat je draden naar de meterkast hebt getrokken. Zijn dat communicatie draden? Of gewoon de usual.
Je moet overigens wel pulsdrukkers gebruiken, maar dat is niet zo boeiend daar de prijzen voor die modules hetzelfde zijn als gewone aan/uit schakelaars.
Ben zelf gecharmeerd van Busch Jaeger en kan dat alleen maar aanraden. Vrij robuust. Blijf iig weg bij de Bouwmarkt zooi (kwam erachter dat er schakelaars en wandcontacten verkoold waren. Dus nu alles aan het vervangen in huis voor B-J.
Gewoon de normale draden. En wordt geschakeld in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-08 20:24
MikeOO schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:22:
[...]

Beta's zijn meestal stabiel en draai ook al lang op de beta. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat er ineens iets niet meer goed werkt na een update maar daarvoor is het ook een beta versie.

Maar voor je een update doet een image van je SD. Mocht het fout gaan dan kun je altijd op een goede mainer terug naar de vorige verie.

Check Github van Domoticz of er eventueel problemen zijn voor je update.

Update niet elke keer als er een nieuwe versie is. Scheelt een hoop stress als hij ineens niet meer werkt >:)
Helaas gaf de beta na een dag weer dezelfde problemen... Ik heb een nieuw SD kaartje van SOSsolutions gekregen (top service), nu een van Sandisk. Via Stretch lite kreeg ik geen verbinding met Domoticz, toen heb ik de 5-7-17 Jessie Lite geïnstalleerd, en nu geeft die aan dat de voeding te zwak is. Nu ben ik er klaar mee, en bestel ik een 3A voeding en stuur ik de 2A voeding terug. Dan zou het toch moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-09 10:51

RoRoo

Certified Prutser

Ik was even benieuwd of iemand hier ervaring heeft met deze schakelaar?
https://www.gearbest.com/..._1829217.html?wid=1433363

Wil graag de bestaande schakelaars vervangen voor "slimme" zodat de WAF in een positief vlak blijft.
Helaas passen de Xiaomi schakelaars niet, die hebben imho een meer analoge uitstraling, deze zijn de eerst volgende in het rijtje..

Maar dan moet het wel relatief simpel te koppelen zijn aan Domoticz natuurlijk :)

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Microkid schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:13:
Geen idee of het hier al eerder genoemd is: als je eenvoudig en goedkoop sensors via wifi wilt uitlezen op Domoticz, kan ik de ESP8266 NodeMCU bordjes aanbevelen.
Heb je hiervoor een device nodig die 23/7 aanstaat om de logging te ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waterkoker schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:10:
[...]

Heb je hiervoor een device nodig die 23/7 aanstaat om de logging te ontvangen?
ja, want het ESP bordje verstuurd alleen informatie, het buffert niet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 14:04
RoRoo schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:00:

Wil graag de bestaande schakelaars vervangen voor "slimme" zodat de WAF in een positief vlak blijft.
Helaas passen de Xiaomi schakelaars niet, die hebben imho een meer analoge uitstraling, deze zijn de eerst volgende in het rijtje..

Maar dan moet het wel relatief simpel te koppelen zijn aan Domoticz natuurlijk :)
Die werken prima nadat je er andere firmware opzet, kijk even in het https://gathering.tweaker.../list_messages/1673131/44 forum.
Nadat er Tasmota opstaat zijn ze simpel in domoticz toe te voegen.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

MarFan schreef op maandag 28 mei 2018 @ 15:42:
[...]

Die werken prima nadat je er andere firmware opzet, kijk even in het https://gathering.tweaker.../list_messages/1673131/44 forum.
Nadat er Tasmota opstaat zijn ze simpel in domoticz toe te voegen.
Thanks! Ook weer flashen dus. Laatste x ging dat helemaal mis. Device was leeg en geen nieuwe firmware er op te krijgen..
had ik 1 pinnetje half losgetrokken (toch niet goed gevloeid) en bij het herstellen daarvan uiteindelijk een heel baantje aan gort getrokken, hup bij het vuilnis.

Er zijn nu 3 nieuwe units onderweg.. Ik zal er vanzelf handig in worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09

Ik weet niet of je ook Z-Wave devices hebt, maar anders is die van Neo Coolcam een goede optie, werkt prima out-of-the-box:

voorbeeldje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Knielen schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:05:
[...]

Ik weet niet of je ook Z-Wave devices hebt, maar anders is die van Neo Coolcam een goede optie, werkt prima out-of-the-box:

voorbeeldje
Thanks, dat is ook een mooie.

Helaas nog geen Z-Wave in huis. Misschien dat het later nog komt, deze is nl. esthetisch wel een stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
MikeOO schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:46:
[...]
Of je thuis bent of niet maakt natuurlijk niets uit. Doel van een UPS is dat hij alles netjes afsluit. Als de stroom wegvalt ben je namelijk altijd te laat >:)
Dat ligt eraan waar je het voor gebruikt, ik wil bij stroom uitval het netwerk en beveiliging in de lucht houden. Dus naast het veilig afsluiten van de nas en de pi is het bij mij een noodstroom voorziening. Ik heb er dan ook 3 op strategische plekjes neergezet.

Bij mij blijven het modem, 2 routers, de nas, de pi met domoticz en een aantal POE cams een aantal uren in de lucht bij stroom uitval, deze randapparatuur die in de lucht blijft verbruikt bijna geen stroom en kunnen wel even mee op een ups. Wel zo fijn want ook als de stroom uitvalt als ik van huis ben blijft het netwerk in de lucht en krijg ik meldingen mocht er wat aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 16:04
Ik doe even een beroep op jullie kennis en ervaring.
Ik heb een gevalletje buiten verlichting met een waterdichte opbouw schakelaar buiten om deze te schakelen. Nu was ik opzoek naar een snelle goedkope manier deze aan Domoticz te knopen want na een uur ben ik er wel achter dat zo'n schakelaar niets is maar die zit er nog van vroeger.

Nu kwam ik uit op sonoff,die past precies in een aanwezige opbouwdoos van 10*10*6 nadeel is dat de schakelaar denk altijd aan moet staan maar is mee te leven.
Ander nadeel is dat deze voorzien moet worden van andere firmware om met domoticz te laten praten maar voor het flashen heb je ook weer spullen nodig.

Is er wellicht een ander alternatief zonder zigbee,zwave basis stations te moeten aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi2004 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:45:
Ik doe even een beroep op jullie kennis en ervaring.
Ik heb een gevalletje buiten verlichting met een waterdichte opbouw schakelaar buiten om deze te schakelen. Nu was ik opzoek naar een snelle goedkope manier deze aan Domoticz te knopen want na een uur ben ik er wel achter dat zo'n schakelaar niets is maar die zit er nog van vroeger.

Nu kwam ik uit op sonoff,die past precies in een aanwezige opbouwdoos van 10*10*6 nadeel is dat de schakelaar denk altijd aan moet staan maar is mee te leven.
Ander nadeel is dat deze voorzien moet worden van andere firmware om met domoticz te laten praten maar voor het flashen heb je ook weer spullen nodig.

Is er wellicht een ander alternatief zonder zigbee,zwave basis stations te moeten aanschaffen?
Zelf gebruik ik een Sonoff S20. Deze uit elkaar gesloopt en alleen de printplaat die overblijft in een lasdoos geplaatst. Print kun je dan aansluiten op je lamp(en) en dan eventueel de print met bv krimpkous omsluiten.

De Sonoff kun je inderdaad vrij eenvoudig voorzien van andere firmware, Tasmota bijvoorbeeld, en daarna schakel ik deze via een Xiaomi round schakelaar. Maar kan natuurlijk met elke type schakelaar wat je maar wilt zolang hij maar via Domoticz ook is aan te sturen.

Spullen die je nodig hebt is niet meer dan een FTDI controller van een paar euro en wat draadjes.
Ik soldeer pinnen op te printplaat maar andere flashen heb doet tijdelijk pinnen in de print te stekken tot ze klaar zijn.

Lijkt ingewikkeld maar stelt niets voor. Voordeel is dat je het nagenoeg niet stuk krijgt met flashen. Komt elke keer weer tot leven als het een keer niet goed gaat tijdens de leercurve >:)

Hangt er nu ruim 6 maanden in en super stabiel.

Als je MQTT gebruikt dan kun je MQTT Discovery gebruiken. Nadat de S20 stroom krijgt vindt Domoticz de Sonoff vanzelf en komt hij automatisch in je schakelaar tab te staan.

In gebruik een LUA script dit een virtuele switch omzet zodat de lamp verder na aan te zijn gegaan niet nogmaals afgevuurd wordt. Zelfde voor als hij uitgezet wordt.

De round switch heeft meerdere schakelopties dus bij 1x klikken gaat de lamp aan/uit.
Bij dubbelklikken gaat de verlichting voor 2 min aan en dan weer uit. Handig voor als ik met de hond ga lopen en via de tuin wegga. Hoeven de lampen niet te blijven branden als ik een tijd wegblijf. Kom dan via een andere kant weer het huis binnen.
Chrisje1983 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:03:
[...]

Dat ligt eraan waar je het voor gebruikt, ik wil bij stroom uitval het netwerk en beveiliging in de lucht houden. Dus naast het veilig afsluiten van de nas en de pi is het bij mij een noodstroom voorziening. Ik heb er dan ook 3 op strategische plekjes neergezet.

Bij mij blijven het modem, 2 routers, de nas, de pi met domoticz en een aantal POE cams een aantal uren in de lucht bij stroom uitval, deze randapparatuur die in de lucht blijft verbruikt bijna geen stroom en kunnen wel even mee op een ups. Wel zo fijn want ook als de stroom uitvalt als ik van huis ben blijft het netwerk in de lucht en krijg ik meldingen mocht er wat aan de hand zijn.
Klopt maar meerdere UPS die deze capaciteit hebben kost ook een aardige investering en persoon iets te veel van het goede voor de enkele keer dat het gebeurt. 1 UPS voor de Nassen is voor mij meer dan voldoende.
PhilipsFan schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:57:
[...]

Haha, dat boxje verschijnt alleen op een mobiel device, dus dat had ik nog niet gezien. En inderdaad, nu heb ik op de iPad het goede dashboard. Thanks! Op de iPhone krijg ik nog steeds het mobiele dashboard, maar dat heeft vast met cache oid te maken.
Opties hoor je ook gewoon in Windows te krijgen. Als je dat niet krijgt te zien dan zou ik even een andere browser proberen als het opschonen van je cache niet helpt.
SilentScreamer schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:11:
[...]

Helaas gaf de beta na een dag weer dezelfde problemen... Ik heb een nieuw SD kaartje van SOSsolutions gekregen (top service), nu een van Sandisk. Via Stretch lite kreeg ik geen verbinding met Domoticz, toen heb ik de 5-7-17 Jessie Lite geïnstalleerd, en nu geeft die aan dat de voeding te zwak is. Nu ben ik er klaar mee, en bestel ik een 3A voeding en stuur ik de 2A voeding terug. Dan zou het toch moeten werken?
Lijkt erop dat je voeding inderdaad niet sterkt/stabiel genoeg is. Heb het ruim 1,5 jaar op een SD gedraaid zonder problemen zoals velen. Andere hebben inderdaad ook dit soort problemen en dan blijft de voeding eigenlijk over.

[ Voor 30% gewijzigd door MikeOO op 29-05-2018 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
MikeOO schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:15:
[...]

Zelf gebruik ik een Sonoff S20. Deze uit elkaar gesloopt en alleen de printplaat die overblijft in een lasdoos geplaatst. Print kun je dan aansluiten op je lamp(en) en dan eventueel de print met bv krimpkous omsluiten.

De Sonoff kun je inderdaad vrij eenvoudig voorzien van andere firmware, Tasmota bijvoorbeeld, en daarna schakel ik deze via een Xiaomi round schakelaar. Maar kan natuurlijk met elke type schakelaar wat je maar wilt zolang hij maar via Domoticz ook is aan te sturen.

Spullen die je nodig hebt is niet meer dan een FTDI controller van een paar euro en wat draadjes.
Ik soldeer pinnen op te printplaat maar andere flashen heb doet tijdelijk pinnen in de print te stekken tot ze klaar zijn.

Lijkt ingewikkeld maar stelt niets voor. Voordeel is dat je het nagenoeg niet stuk krijgt met flashen. Komt elke keer weer tot leven als het een keer niet goed gaat tijdens de leercurve >:)

Hangt er nu ruim 6 maanden in en super stabiel.

Als je MQTT gebruikt dan kun je MQTT Discovery gebruiken. Nadat de S20 stroom krijgt vindt Domoticz de Sonoff vanzelf en komt hij automatisch in je schakelaar tab te staan.

In gebruik een LUA script dit een virtuele switch omzet zodat de lamp verder na aan te zijn gegaan niet nogmaals afgevuurd wordt. Zelfde voor als hij uitgezet wordt.

De round switch heeft meerdere schakelopties dus bij 1x klikken gaat de lamp aan/uit.
Bij dubbelklikken gaat de verlichting voor 2 min aan en dan weer uit. Handig voor als ik met de hond ga lopen en via de tuin wegga. Hoeven de lampen niet te blijven branden als ik een tijd wegblijf. Kom dan via een andere kant weer het huis binnen.
Thanks voor de uitleg ik ga spul even bestellen en er gewoon mee aan de slag, als het toch nagenoeg niet stuk kan ;)

Voor mijn beeldvorming. In mijn situatie gebruik ik dus de aanwezige muurschakelaar en zal deze altijd in aan positie moeten blijven. Of ik haal hem er tussen uit of ik moet een hotelschakeling maken als ik het goed heb?

/edit:
Moet me nog even verdiepen in hoe het aan te sluiten. Ik zie een rood, blauw en bruine draad (soms paars) maar rood en deze bruin/paars lijken op dezelfde pin te zitten, klopt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door schumi2004 op 29-05-2018 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi2004 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:47:
[...]

Thanks voor de uitleg ik ga spul even bestellen en er gewoon mee aan de slag, als het toch nagenoeg niet stuk kan ;)

Voor mijn beeldvorming. In mijn situatie gebruik ik dus de aanwezige muurschakelaar en zal deze altijd in aan positie moeten blijven. Of ik haal hem er tussen uit of ik moet een hotelschakeling maken als ik het goed heb?

/edit:
Moet me nog even verdiepen in hoe het aan te sluiten. Ik zie een rood, blauw en bruine draad (soms paars) maar rood en deze bruin/paars lijken op dezelfde pin te zitten, klopt dat?
Je kan ook kiezen voor een Sonoff Basic en deze gebruiken. Je kunt daarmee parallel een schakelen op de Sonoff aansluiten. Je koppelt de huidige schakelaar los van 220v die gebruik je daar niet meer op.

De twee draden van de schakelaar sluit je dan direct aan op de Sonoff.
Voordeel is dat je dan de schakelaar kunt blijven gebruiken zoals je gewend bent en het maakt niet uit in welke stand deze schakelaar staat. Stel je zet de lamp via Domoticz aan en daarna via de buitenschakelaar uit. Hierna zet je hem weer aan met Domoticz en kun je hem weer uitzetten met de buitenschakelaar zonder dat je deze eerst weer om moet zetten in de oude positie. Meen dat hij dit wel deed met ESPEasy ipv Tasmota maar flashen kun je beide doen en switchen van de 1 naar de andere is geen probleem.
Via ESPEasy heeft je dan aan dat de schakelaar een soort flip schakelaar is ipv normale schakelaar.

Ik heb dit ooit eens getest en werkte prima. Moet nu alleen het youtube filmpje hierover kunnen terugvinden, helaas zelf niet gedocumenteerd kom ik niet achter 8)7 Zal even kijken of ik deze nog kan terugvinden.

Kleuren van de S20 als je die wilt gebruiken, wel gedocumenteerd >:)
Rood = Bruin
Blauw = Null (blauw)
Paars = Zwart (schakeldraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Top uitleg, bedankt _/-\o_

Ik bestel ze gewoon beide maar vermoed dat het de Sonoff basic gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
RoRoo schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:29:
[...]

Thanks! Ook weer flashen dus. Laatste x ging dat helemaal mis. Device was leeg en geen nieuwe firmware er op te krijgen..
had ik 1 pinnetje half losgetrokken (toch niet goed gevloeid) en bij het herstellen daarvan uiteindelijk een heel baantje aan gort getrokken, hup bij het vuilnis.

Er zijn nu 3 nieuwe units onderweg.. Ik zal er vanzelf handig in worden :)
Het blijft tweaken ;)
Zelf soldeer ik ze niet, heb de pinnen iets gebogen en zet ze 'onder spanning' geplempt in de gaatjes.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schumi2004 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:09:
Top uitleg, bedankt _/-\o_

Ik bestel ze gewoon beide maar vermoed dat het de Sonoff basic gaat worden.
Hier staat een stuk over de schakelaar bij kopje Switches
https://www.superhouse.tv/21-six-sonoff-secrets/

De uitleg die ik toen gebruikt hebt is via YouTube: SuperHouseTV #21: Six Sonoff Secrets: Storage, Safety, Switches, Sen...
Je moet het een paar keer bekijken maar uiteindelijk begin je het te snappen hahah.

Schijnt volgende de eerste link ook met Tasmota te moeten werken en zul je dus de GPIO14 moeten aanduiden met iets van een flipswitch in de software. Dan deel kan ik zo niet testen helaas maar dat moet te doen zijn en je mag altijd even DM sturen als je vragen hebt als het binnen is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarFan schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:13:
[...]

Het blijft tweaken ;)
Zelf soldeer ik ze niet, heb de pinnen iets gebogen en zet ze 'onder spanning' geplempt in de gaatjes.
Kan inderdaad ook prima. Maar de pinnen kosten bijna niets en solderen is met 2 tellen gedaan en loop je verder niet meer te klooien tijdens het flashen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Is het mogelijk om Domoticz als server op android te draaien. Heb nog een oude smartphone liggen waarvan ik het zonde vind om er niks mee te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52

DizzyWeb

Ondertiteld

Waterkoker schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:57:
Is het mogelijk om Domoticz als server op android te draaien. Heb nog een oude smartphone liggen waarvan ik het zonde vind om er niks mee te doen :)
Volgens mij niet, maar zelfs al is het mogelijk, wat wil je er mee gaan doen? Telefoons hebben over het algemeen niet echt veel USB poorten en drivers voor een Zwave dongle of RFXcom/RFlink zullen ongetwijfeld ook lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

DizzyWeb schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:44:
[...]

Volgens mij niet, maar zelfs al is het mogelijk, wat wil je er mee gaan doen? Telefoons hebben over het algemeen niet echt veel USB poorten en drivers voor een Zwave dongle of RFXcom/RFlink zullen ongetwijfeld ook lastig zijn.
Dit proberen werkend te krijgen. Microkid in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
wil per radiator de ingaande/uitgaande temperatuur meten thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52

DizzyWeb

Ondertiteld

Als je alleen maar temperatuur wil meten is Domoticz wel heel erg overkill. Maar zover ik weet kan je de server niet op Android draaien. Dan kan je beter met een Pi aan de slag, dan heb je in de toekomst ook nog wat mogelijkheden om er meer mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:12:
Meer mensen bij wie de floorplan ineens naar z'n gootje is bij de laatste beta? Ik dacht ik update even, maar dit is de 1e keer dat er echt iets breekt hier.
Had gehoopt dat dit (alweer) opgelost was. Maar bij mij is deze nu inderdaad ook kaduuk. De plattegrond van de vorige woning staat er ineens voor in de plaats.

edit: ik had m'n plattegrond op een externe server staan (dus via een url). Blijkbaar laadt de nieuwe beta alleen maar lokale bestanden, want ik kan zo snel geen manier vinden om dit aan te passen.

[ Voor 19% gewijzigd door bartbh op 29-05-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

Ja de floorplan wordt nu volgens mij als binary in een database bewaard ipv als los bestand. Geen idee waar dat goed voor was, dat zie je namelijk bijna nooit met image-opslag. Een upgrade-path wordt dan ook niet echt geboden, maar goed het is dan ook beta.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

MarFan schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 09:13:
[...]

Het blijft tweaken ;)
uh... Kan je daar eens een foto van maken?? Zal het straks wel een stuk sneller maken.

Gaat wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:33
Alvast mijn verontschuldigingen.
Om het stroomverbruik van mijn warmtepomp te kunnen volgen is er een KwH meter
geïnstalleerd. Tis een Eastron SDM 630 met modbus. Ik wil graag het stroomverbruik kunnen loggen
op mijn laptop die via wifi in mijn netwerk hangt. Verder is mijn router vlak bij de Eastron gesitueerd.
Wat moet ik doen (aanschaffen) om op mij laptop de gegevens uit de SDM 630 kan halen?

Wie helpt mij?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49
@bartbh en @MsG de floorplans staan bij mij onder /domoticz/www/images/floorplans/

Andere vraag wie gebruikt de nefiteasy met domoticz?
Vandaag kreeg ik namelijk de melding dat de Pi nogal warm werd.
Bij controle van de processen zag ik dat het process node die daarvoor gebruikt word nogal veel cpu gebruikt.
Niks veranderd zelf al maanden niet ook geen updates van het pi os.
heb nu het process gestop dmv "sudo pm2 stop /home/pi/nefiteasyhttpserver.sh"
Alles is nu normaal maar zodra ik die start loopt de temp met cpu weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

SpikeHome schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:56:
@bartbh en @MsG de floorplans staan bij mij onder /domoticz/www/images/floorplans/
Dat is dus veranderd in de nieuwere beta's, Dan worden de images in een database gezet. Zie ook de laatste changelogs.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
MsG schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:57:
[...]

Dat is dus veranderd in de nieuwere beta's, Dan worden de images in een database gezet. Zie ook de laatste changelogs.
ah, ik gebruik idd geen Beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Als je espeasy erop flasht zouden ze moeten werken..
maar er zijn meer opties...
Koop yeelight sleutel die in je verlichting zonder switch dus altijd powered.....
Koop dan xiaomi deurcontact, soldeer daar 2 draadjes aan..
gebruik je huidige inbouw schakelaar...
En je hebt win win.
eigen [ zwakstroom] schakelmateriaal
yeelight dus veel mooier / meerkeuze licht

Enz enz

En misschien wel belangrijker...
Weinig chineze troep op je lichtnet..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier de Nefit easy server op z'n Syno of RPi in gebruik? Zonder wijzigingen aan mijn kant krijg ik sinds vandaag de melding:

Error: NefitEasy: Error getting http data!

De display werkt, de app werkt, maar Domoticz krijgt geen data meer binnen zo. Werkt het bij anderen nog wel?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
@SpikeHome @MikeOO
SpikeHome schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:56:

Andere vraag wie gebruikt de nefiteasy met domoticz?
Vandaag kreeg ik namelijk de melding dat de Pi nogal warm werd.
Bij controle van de processen zag ik dat het process node die daarvoor gebruikt word nogal veel cpu gebruikt.
Niks veranderd zelf al maanden niet ook geen updates van het pi os.
heb nu het process gestop dmv "sudo pm2 stop /home/pi/nefiteasyhttpserver.sh"
Alles is nu normaal maar zodra ik die start loopt de temp met cpu weer op.
M.v.Veelen schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:29:
Iemand hier de Nefit easy server op z'n Syno of RPi in gebruik? Zonder wijzigingen aan mijn kant krijg ik sinds vandaag de melding:

Error: NefitEasy: Error getting http data!

De display werkt, de app werkt, maar Domoticz krijgt geen data meer binnen zo. Werkt het bij anderen nog wel?
Hier werkt het ook niet meer. Als ik via de cmd line de server probeer te starten (op een synology) krijg ik melding "XMPP authentication failure".

Sinds vanochtend 08.35 geen update van de sensoren meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 17:37
bartbh schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:48:
@SpikeHome @MikeOO

[...]

[...]

Hier werkt het ook niet meer. Als ik via de cmd line de server probeer te starten (op een synology) krijg ik melding "XMPP authentication failure".

Sinds vanochtend 08.35 geen update van de sensoren meer gehad.
Ik kom er achter dat het bij mij ook niet meer werkt. Er is 3 uur geleden een update van de easy software geweest, even updaten en nu werkt het weer.
https://github.com/robertklep/nefit-easy-http-server

Updaten door het installatie commando nogmaals uit te voeren (eventueel met sudo)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mozart schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:00:
[...]

Ik kom er achter dat het bij mij ook niet meer werkt. Er is 3 uur geleden een update van de easy software geweest, even updaten en nu werkt het weer.

Updaten door het installatie commando nogmaals uit te voeren (eventueel met sudo)
Op de (test) RPi heb ik het inmiddels weer werkend. Op de Syno nog niet.

Heb je de Node versie geüpdate? Ik kreeg de melding dat ik minimaal v6 moest hebben. Heb je verder nog iets gedaan? Het viel me op dat op de RPi ik andere instellingen moest gebruiken namelijk.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
M.v.Veelen schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:23:
[...]

Heb je de Node versie geüpdate? Ik kreeg de melding dat ik minimaal v6 moest hebben. Heb je verder nog iets gedaan? Het viel me op dat op de RPi ik andere instellingen moest gebruiken namelijk.
Ik heb destijds de handleiding gebruikt en kreeg het werkend op mijn pi. Nu alleen het updaten gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:54
Oeps, ik te prutsen met de Lua / dzVents scripts - blijkt de hele script engine niet in mijn Domoticz setup te zitten. Met de hand toegevoegd, maar nu mis ik uiteraard alle variabelen.
Is er een manier om dit te herstellen? Ik draai Domoticz met een package van Jumbotroll / Jahdahl op een Synology nas.

Paden handmatig toevoegen in dzVents.lua levert nog niet veel succes op:

code:
1
2018-05-29 22:44:49.551 Error: EventSystem: in /usr/local/domoticz/var/scripts/dzVents/runtime/dzVents.lua: /usr/local/domoticz/var/scripts/dzVents/runtime/dzVents.lua:32: module 'EventHelpers' not found:

Enzovoorts :+

[ Voor 34% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-05-2018 22:49 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:23:
[...]

Hier werkt het (na de update) ook nog niet. Ik blijf een "XMPP authentication failure" foutmelding houden bij het starten van easy-server.

edit: na checken blijkt deze niet te zijn geupdate. easy-server -v geeft 3.1.1 als versie.

[ Voor 8% gewijzigd door bartbh op 29-05-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:58

WouterG

Dit is geen ondertitel

bartbh schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:48:
[...]
Hier werkt het (na de update) ook nog niet. Ik blijf een "XMPP authentication failure" foutmelding houden bij het starten van easy-server.
Is deze wel goed geupdate? Welke versie draait hij nu, dit zou 4.0.0 moeten zijn. Ik had dit ook, updaten ging niet goed omdat ik een oude versie van nodejs draaide.
Met dit commando forceer je de nieuwe versie volgens mij: sudo npm i nefit-easy-http-server@4.0.0 -g

[ Voor 14% gewijzigd door WouterG op 29-05-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterG schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:53:
[...]

Is deze wel goed geupdate? Welke versie draait hij nu, dit zou 4.0.0 moeten zijn. Ik had dit ook, updaten ging niet goed omdat ik een oude versie van nodejs draaide.
Met dit commando forceer je de nieuwe versie volgens mij: sudo npm i nefit-easy-http-server@4.0.0 -g
Goede tip, ik krijg het alleen nu helemaal niet meer draaiende:
root@DiskStation:~# node -v
v8.9.4
root@DiskStation:~# easy-server -v
-ash: easy-server: command not found

root@DiskStation:~# easy-server --serial=xxxxxxxx --access-key=xxxxxx --password=xxxxx
Wat gaat hier dan nog mis?

[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 29-05-2018 23:15 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

M.v.Veelen schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:13:
[...]

Goede tip, ik krijg het alleen nu helemaal niet meer draaiende:

[...]

Wat gaat hier dan nog mis?
Staat easy-server wel in die directory en is deze executable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterG schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:19:
[...]

Staat easy-server wel in die directory en is deze executable?
Vast niet. Blijkbaar. Maar hoe krijg ik die daar? En waar is daar? Is dit puur het bash script dat wordt aangeroepen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Bij mij bleef die file staan waar hij stond, volgens mij gewoon in de home folder. Anders even zoeken met locate?
Is de installatie wel succesvol afgerond? Misschien ./ ervoor?

Dus ./easy-server --serial=xxxxxxxx --access-key=xxxxxx --password=xxxxx

[ Voor 17% gewijzigd door WouterG op 29-05-2018 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me goed gegaan:
pi@pidomoticz:~ $ sudo npm i nefit-easy-http-server -g
/usr/bin/easy-server -> /usr/lib/node_modules/nefit-easy-http-server/bin/easy-server
+ nefit-easy-http-server@4.0.0
updated 1 package in 11.151s
Hij zou dan toch het commando

easy-server -v

op z'n minst toch wel moeten kennen?

edit:

Deze bestaat niet: /usr/bin/easy-server

Deze bestaat ook niet: /usr/lib/node_modules/nefit-easy-http-server/bin/easy-server

Zelfs /usr/lib/node_modules/ bestaat niet.

Heeft het dan iets met de Node.js versie te maken? Welke hebben jullie?
WouterG schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:29:
Bij mij bleef die file staan waar hij stond, volgens mij gewoon in de home folder. Anders even zoeken met locate?
Is de installatie wel succesvol afgerond? Misschien ./ ervoor?

Dus ./easy-server --serial=xxxxxxxx --access-key=xxxxxx --password=xxxxx
Dit lukte ook niet.

[ Voor 51% gewijzigd door M.v.Veelen op 29-05-2018 23:40 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
Ik heb sinds vanochtend ook issues met de Nefit http-server van Robert.
Ik krijg de melding: XMPP authentication failure.

Het draait op Windows 10.
Ik heb de laatste versie van de http-server erop gezet, maar nog geen goed resultaat tot nu toe.

Ik zal Robert morgen ff mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:46:
Oeps, ik te prutsen met de Lua / dzVents scripts - blijkt de hele script engine niet in mijn Domoticz setup te zitten. Met de hand toegevoegd, maar nu mis ik uiteraard alle variabelen.
Is er een manier om dit te herstellen? Ik draai Domoticz met een package van Jumbotroll / Jahdahl op een Synology nas.

code:
1
2018-05-29 22:44:49.551 Error: EventSystem: in /usr/local/domoticz/var/scripts/dzVents/runtime/dzVents.lua: /usr/local/domoticz/var/scripts/dzVents/runtime/dzVents.lua:32: module 'EventHelpers' not found:

Niemand? ¯\_(ツ)_/¯

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
Ik heb net nog even gecontroleerd welke versie van easy-server in gebruik heb en ik kom er achter dat het updaten zoals ik had aangegeven niet werkt :(
Mijn versie is nog erg oud: 2.1.0, vreemde is, deze werkt wel gewoon. Bij mij wordt de data opgehaald van de Nefit servers en ik kan ook schakelen van b.v. automatisch programma naar handmatig en terug. Stukje van de logging:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 2018-05-30 07:58:48.757 (Nefit Thermostaat) Thermostat (Ingestelde Temp)
2018-05-30 07:58:48.784 (Nefit Thermostaat) Temp (Kamer (Nefit))
2018-05-30 07:58:48.978 (Nefit Thermostaat) Temp (Nefit Flow Temperature)
2018-05-30 07:58:56.831 User: pimatic initiated a switch command (162/Nefit Clock Mode/On)
2018-05-30 07:58:57.066 (P1) P1 Smart Meter (Energie)
2018-05-30 07:58:57.437 (Nefit Thermostaat) Thermostat (Ingestelde Temp)
2018-05-30 07:58:57.446 (Nefit Thermostaat) Temp (Kamer (Nefit))
2018-05-30 07:58:57.458 (Nefit Thermostaat) Lighting 2 (Nefit Clock Mode)
2018-05-30 07:58:57.469 (Nefit Thermostaat) Lighting 2 (Nefit Clock Mode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Mozart schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:00:
[...]

Bij mij werkt het wel nu weer.

heb de hele pi ook maar geupdate (doe ik nooit eigenlijk zolang alles werkt)

versie bij mij wel 4.0.0 nu.

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 30-05-2018 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
MikeOO schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:15:
[...]

[...]

Lijkt erop dat je voeding inderdaad niet sterkt/stabiel genoeg is. Heb het ruim 1,5 jaar op een SD gedraaid zonder problemen zoals velen. Andere hebben inderdaad ook dit soort problemen en dan blijft de voeding eigenlijk over.
Ik heb het soort van werkend, maar het gaat alles behalve van harte. Ik heb de 3A voeding eraan hangen, maar op Jessie Lite bleef die een rood knipperend LED tonen. Echter deed die dat zonder niet. Toen toch maar NOOBS lite geprobeerd, daar wou die niks toeschrijven aan de SD kaart en zei die misschien beschadigd te zijn. Daarna NOOBS desktop, bleef hangen in het installeerscherm. Vervolgens Quick format gedaan ipv overwrite format (mijn geduld was op), en toen werkte het wel. Blijkbaar een trigger. Vervolgens loopt alles prima, totdat je Domoticz test. De browser weigert wederom verbinding te maken. Updaten naar de beta werkte dan weer wel (waarom?). De Beta werkt dan ook weer niet zo soepel, want als ik dummy's aan wil maken (net als de vorige keer) beginnen de knoppen te falen. Nu doet bijvoorbeeld de 'save' knop van de dummy switch het niet als in het icon verander. Ook toevoegen van timers wil niet, omdat de knop zijn actie niet uitvoert...

Ik wil heel graag vertrouwen op Domoticz maar ik krijg het gewoon niet goed werkend |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@SilentScreamer goede voeding en goede sd kaart.
Ik heb zelf bij ali een micro-sd to sd converter gekocht zodat ik niet in de pi behuizing hoef te prutsen om de microsd eruit te vissen.
Nu ik ook een accupack als ups gebruik heb ik nog maar 1x een corrupte micro-sd gehad maar dat was een oude micro-sd dus sinds die vervangen is geen problemen meer gehad.
staat wel een pi-drive klaar voor als de huidige sd toch problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SilentScreamer schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:09:
[...]

Ik heb het soort van werkend, maar het gaat alles behalve van harte. Ik heb de 3A voeding eraan hangen, maar op Jessie Lite bleef die een rood knipperend LED tonen. Echter deed die dat zonder niet. Toen toch maar NOOBS lite geprobeerd, daar wou die niks toeschrijven aan de SD kaart en zei die misschien beschadigd te zijn. Daarna NOOBS desktop, bleef hangen in het installeerscherm. Vervolgens Quick format gedaan ipv overwrite format (mijn geduld was op), en toen werkte het wel. Blijkbaar een trigger. Vervolgens loopt alles prima, totdat je Domoticz test. De browser weigert wederom verbinding te maken. Updaten naar de beta werkte dan weer wel (waarom?). De Beta werkt dan ook weer niet zo soepel, want als ik dummy's aan wil maken (net als de vorige keer) beginnen de knoppen te falen. Nu doet bijvoorbeeld de 'save' knop van de dummy switch het niet als in het icon verander. Ook toevoegen van timers wil niet, omdat de knop zijn actie niet uitvoert...

Ik wil heel graag vertrouwen op Domoticz maar ik krijg het gewoon niet goed werkend |:(
Vreemd probleem, je zou bijna gaan denken dat de Rasp zelf niet goed is.
Zelf gebruik ik een Rasp2 icm Jessie lite en draait zeer stabiel.

Heb je wel direct na gebruik te maken van de SD sudo raspi-config uitgevoerd en dan Advanced Options --> Expand Filesystem en daarna het systeem herstarten. Zo niet dan eerst dat uitvoeren. Anders blijf je problemen houden.

Je kan nog proberen om de Firmware van de Rasp bij te werken. Eerste regel kun je uitvoeren om dit te installeren als rpi-update niet wordt gevonden.

code:
1
2
3
sudo apt-get install rpi-update;
sudo rpi-update; # werk kernel en boot-scripts etc bij
sudo sync; sudo reboot

Daarna systeem herstarten. Mogelijk draait er nu een firmware op die de problemen veroorzaakt.

Tevens uitvoeren om de apps en linux bij te werken naar de laatste versie en apps die niet meer nodig zijn te verwijderen en de boel op te ruimen.
code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt-get autoclean;
sudo apt-get clean; # eerste de cache opruimen, scheelt ruimte
sudo apt-get update; # nieuwe lijst van packages
sudo apt-get upgrade; # de daadwerkelijke update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove; # opruimen packages die niet meer nodig zijn

Deze stappen voer ik af en toe uit qua onderhoud. Beste is om even een image te maken van je SD voor je dit uitvoert mocht er toch iets mis gaan en je een werkend systeem hebt op een gegeven moment ;)

Formatteer je SD eens met SD Memory Card Formatter

Dit wel ook nog wel eens helpen. Vaker SD kaarten gehad die vreemd deden en met deze tool ging het uit eindelijk wel goed.

Check de logbestanden in /var/log of er nog iets te vinden is als het dan nog fout gaat. Mogelijk dat hier nog een verklaring in te vinden is.

Weer aantal opties en hoop dat de oplossing er tussen zit.
SpikeHome schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:19:
Ik heb zelf bij ali een micro-sd to sd converter gekocht zodat ik niet in de pi behuizing hoef te prutsen om de microsd eruit te vissen.
Nu ik ook een accupack als ups gebruik heb ik nog maar 1x een corrupte micro-sd gehad maar dat was een oude micro-sd dus sinds die vervangen is geen problemen meer gehad.
Even alles lezen. Hij heeft al een nieuwe SD ontvangen en betere 3A voeding ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MikeOO op 30-05-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
SpikeHome schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:19:
MikeOO schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:30:
[...]

Vreemd probleem, je zou bijna gaan denken dat de Rasp zelf niet goed is.
Zelf gebruik ik een Rasp2 icm Jessie lite en draait zeer stabiel.

Heb je wel direct na gebruik te maken van de SD sudo raspi-config uitgevoerd en dan Advanced Options --> Expand Filesystem en daarna het systeem herstarten. Zo niet dan eerst dat uitvoeren. Anders blijf je problemen houden.

Je kan nog proberen om de Firmware van de Rasp bij te werken. Eerste regel kun je uitvoeren om dit te installeren als rpi-update niet wordt gevonden.

code:
1
2
3
sudo apt-get install rpi-update;
sudo rpi-update; # werk kernel en boot-scripts etc bij
sudo sync; sudo reboot

Daarna systeem herstarten. Mogelijk draait er nu een firmware op die de problemen veroorzaakt.

Tevens uitvoeren om de apps en linux bij te werken naar de laatste versie en apps die niet meer nodig zijn te verwijderen en de boel op te ruimen.
code:
1
2
3
4
5
6
sudo apt-get autoclean;
sudo apt-get clean; # eerste de cache opruimen, scheelt ruimte
sudo apt-get update; # nieuwe lijst van packages
sudo apt-get upgrade; # de daadwerkelijke update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove; # opruimen packages die niet meer nodig zijn

Deze stappen voer ik af en toe uit qua onderhoud. Beste is om even een image te maken van je SD voor je dit uitvoert mocht er toch iets mis gaan en je een werkend systeem hebt op een gegeven moment ;)

Formatteer je SD eens met SD Memory Card Formatter

Dit wel ook nog wel eens helpen. Vaker SD kaarten gehad die vreemd deden en met deze tool ging het uit eindelijk wel goed.

Check de logbestanden in /var/log of er nog iets te vinden is als het dan nog fout gaat. Mogelijk dat hier nog een verklaring in te vinden is.

Weer aantal opties en hoop dat de oplossing er tussen zit.

[...]

Even alles lezen. Hij heeft al een nieuwe SD ontvangen en betere 3A voeding ;)
Bedankt voor de reacties! Ik gebruik een SD adapter om vanaf mijn laptop de SD te formatteren en het OS erop te zetten.

Expand file-system werkt niet, het apparaat geeft dan aan dat ik waarschijnlijk NOOBS draai (dat klopt), en dat het er dan al op zit.

Firmware update en apps bijwerken haalt niets uit. Ik gebruik al de SDformat tool die genoemd is.

Wel had ik nog wat aan te vullen.

- Na een reboot vervalt telkens mijn wachtwoord weer terug naar standaard. Misschien dat dat een belletje doet rinkelen?
- Welk firmware zouden jullie me aanraden om te gebruiken? Ik zit met de vervelende situatie dat het niet heel makkelijk is om zowel een monitor als een internetkabel aan te sluiten. Wifi zou geen probleem zijn, maar zover kom ik vaak helemaal niet. Zolang Domoticz goed werkt ben ik blij. Nu zet ik eerst op de laptop een OS op de SD, sluit ik een laptop aan om de OS te installeren en SSH aan te zetten en hang ik hem vervolgens in de meterkast.
- Welke manier van formatteren kan ik het beste gebruiken? Tot nu werkte alleen de Quick format, maar het lijkt mij dat overwrite format normaal zorgvuldiger zou moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@SilentScreamer ik bedoel deze dan he:
https://nl.aliexpress.com...SD-To-SD/32819991189.html

maar breid je ook je sd ruimte uit als eerste?
Afbeeldingslocatie: http://www.vk3erw.com/images/raspberry/expand_SD_1.png

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 30-05-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SilentScreamer schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:22:
[...]

[...]

Bedankt voor de reacties! Ik gebruik een SD adapter om vanaf mijn laptop de SD te formatteren en het OS erop te zetten.

Expand file-system werkt niet, het apparaat geeft dan aan dat ik waarschijnlijk NOOBS draai (dat klopt), en dat het er dan al op zit.

Firmware update en apps bijwerken haalt niets uit. Ik gebruik al de SDformat tool die genoemd is.

Wel had ik nog wat aan te vullen.

- Na een reboot vervalt telkens mijn wachtwoord weer terug naar standaard. Misschien dat dat een belletje doet rinkelen?
- Welk firmware zouden jullie me aanraden om te gebruiken? Ik zit met de vervelende situatie dat het niet heel makkelijk is om zowel een monitor als een internetkabel aan te sluiten. Wifi zou geen probleem zijn, maar zover kom ik vaak helemaal niet. Zolang Domoticz goed werkt ben ik blij. Nu zet ik eerst op de laptop een OS op de SD, sluit ik een laptop aan om de OS te installeren en SSH aan te zetten en hang ik hem vervolgens in de meterkast.
- Welke manier van formatteren kan ik het beste gebruiken? Tot nu werkte alleen de Quick format, maar het lijkt mij dat overwrite format normaal zorgvuldiger zou moeten werken?
Lijkt er bijna op dat het systeem read-only is. Maar ken NOOBs niet dus mogelijk dat die iets doet.
Maar Jessie of Stretch zou gewoon moeten werken. De meeste maken hier zonder problemen gebruik van.
Voor Stretch moet je nog iets installeren maar dat is wel terug te vinden in dit topic als je even op Stretch zoekt.

Persoonlijk zou ik toch die kant op gaan en dan achterhalen qua logs waarom iets niet werkt. Steeds stap voor stap doen en dan kijken wanneer het fout gaat. Jessie of stretch alleen erop en dat allemaal installeren en kijken hoe dat loopt en of je de aanpassingen die je doorvoert wel blijven.

Dan Firmware en update stappen die ik aangaf uitvoeren. Firmware kiest hij zelf dus daar hoe je je niet mee bezig te houden. Wat hij niet kan bijwerken geeft hij ook aan en slaat hij over. Ik gebruik BerryBoot en dan doet hij ook niet alles.

Daarna Domoticz installeren en verder niets. Geen DB of iets terugzetten maar eerst de basis uitvoeren.
Start Domoticz daarna op via Putty commando. Die geeft meer info terug wat er mogelijk fout gaat.
Start het goed op en proberen of je de GUI kan bereiken en zo niet weer LOG doornemen.

Check ook goed of het poortnummer al niet in gebruik is door iets anders of een firewall die iets heeft geblokkeerd.

Update

Wifi zou ik niet doen. Is niet altijd betrouwbaar en zeker in dit stadium moet je problemen zien te voorkomen. Als alles goed werkt dan kun je altijd dit nog omzetten en testen of het betrouwbaar werkt.

Monitor heb je alleen nodig voor de eerste stap met sudo raspi-config. met dat programma kun je ook SSH aanzetten en dan kun je de rest gewoon via je PC uitvoeren via Purtty/WinSCP. nadat je Expand Filesystem hebt uitgevoerd.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeOO op 30-05-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
RoRoo schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:26:
[...]

uh... Kan je daar eens een foto van maken?? Zal het straks wel een stuk sneller maken.

Gaat wel goed?
Gaat bij mij altijd goed... T1 / Basic / Dual
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WvIwKUBOtVadIkkkggfBxlSY/full.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rT0EsuF1o7rcujMCCY0e5vCw/full.jpg

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

MarFan schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:22:
[...]

Gaat bij mij altijd goed... T1 / Basic / Dual
Ha!! Nou, dan ga ik dat eerst wel eens uitproberen!

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb me voor de Sonoff ook gebaseerd op deze 2 artikels:
http://supersimo88.alterv...noff-for-home-automotion/
K-Jay's knutselavonturen: Domotica met je oude schakelaar!!

Ik heb uiteindelijk wel de Arduino software gebruikt voor het flashen, met Atom + Platformio lukt he me niet.
Ik hou de pins ook gewoon scheef tijdens het flashen zodat ze zeker contact maken, lukt prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:46:

code:
1

Aangezien niemand hier een suggestie had, heb ik het zelf maar opgelost O-)
Blijkbaar was m'n installatie niet goed meer, heb 'm verwijderd, opnieuw package source van Jahdahl toegevoegd en backup teruggezet en nu werkt het wel.
But why ¯\_(ツ)_/¯ Enfin, opgelost.

Script werkt ook meteen.. scheelt stukken als Lua het doet.

code:
1
2018-05-30 13:53:32.832 dzVents: AlarmPanel Arm Away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
MikeOO schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:08:
[...]

Lijkt er bijna op dat het systeem read-only is. Maar ken NOOBs niet dus mogelijk dat die iets doet.
Maar Jessie of Stretch zou gewoon moeten werken. De meeste maken hier zonder problemen gebruik van.
Voor Stretch moet je nog iets installeren maar dat is wel terug te vinden in dit topic als je even op Stretch zoekt.

Persoonlijk zou ik toch die kant op gaan en dan achterhalen qua logs waarom iets niet werkt. Steeds stap voor stap doen en dan kijken wanneer het fout gaat. Jessie of stretch alleen erop en dat allemaal installeren en kijken hoe dat loopt en of je de aanpassingen die je doorvoert wel blijven.

Dan Firmware en update stappen die ik aangaf uitvoeren. Firmware kiest hij zelf dus daar hoe je je niet mee bezig te houden. Wat hij niet kan bijwerken geeft hij ook aan en slaat hij over. Ik gebruik BerryBoot en dan doet hij ook niet alles.

Daarna Domoticz installeren en verder niets. Geen DB of iets terugzetten maar eerst de basis uitvoeren.
Start Domoticz daarna op via Putty commando. Die geeft meer info terug wat er mogelijk fout gaat.
Start het goed op en proberen of je de GUI kan bereiken en zo niet weer LOG doornemen.

Check ook goed of het poortnummer al niet in gebruik is door iets anders of een firewall die iets heeft geblokkeerd.

Update

Wifi zou ik niet doen. Is niet altijd betrouwbaar en zeker in dit stadium moet je problemen zien te voorkomen. Als alles goed werkt dan kun je altijd dit nog omzetten en testen of het betrouwbaar werkt.

Monitor heb je alleen nodig voor de eerste stap met sudo raspi-config. met dat programma kun je ook SSH aanzetten en dan kun je de rest gewoon via je PC uitvoeren via Purtty/WinSCP. nadat je Expand Filesystem hebt uitgevoerd.
Ik heb het uitgevoerd zoals je zei, ik heb nu een werkende Stretch Lite draaien, en tot nu toe werkt alles heel soepel _/-\o_

Ik denk dat Expand Filesystem het belangrijkste puntje is geweest, wat ik nu voor het eerst heb uitgevoerd, sinds ik voor het eerst zonder NOOBS werk. Nu hopen dat de cache errors niet weer komen. In theorie zou het nu een heel robuust systeem moeten zijn (oke er hangen nog geen accu's achter en 4G, maar toch).

Bedankt voor alle hulp, zodra het faalt kom ik wel weer terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
Ik heb sinds een paar dagen wederom problemen met Domoticz.
Loopt elke nacht vast en nu ook de buttons die niet meer werken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dd7ZK0uq4WHKhYzvoecFdoQg/full.png

Iemand dit probleem ook?

Ook als ik een nieuwe dummy switch gemaakt en nieuwe keuzes gemaakt en opgeslagen maar blijft fout gaan.

Selector Levels:
Level Level name Order
0 T2Zm

EDIT: Ligt aan de cache, andere browser heeft dit probleem niet.

[ Voor 33% gewijzigd door makooy op 30-05-2018 17:44 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AWST6000 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:44:
Ik heb sinds vanochtend ook issues met de Nefit http-server van Robert.
Ik krijg de melding: XMPP authentication failure.

Het draait op Windows 10.
Ik heb de laatste versie van de http-server erop gezet, maar nog geen goed resultaat tot nu toe.

Ik zal Robert morgen ff mailen.
Ik heb het idee dat de meesten het op de RPi hebben draaien en ik zoek juist het laatste zetje voor de Synology. Ik heb m'n / de tutorial gebruikt (https://www.domoticz.com/wiki/Synology) en de volgende stappen genomen:

- in Package Center Node.js v8 geïnstalleerd
- via SSH naar de NAS gegaan en ingetypt:
root@DiskStation:~# sudo -i
root@DiskStation:~# npm i nefit-easy-http-server -g
/volume1/@appstore/Node.js_v8/usr/local/bin/easy-server -> /volume1/@appstore/Node.js_v8/usr/local/lib/node_modules/nefit-easy-http-server/bin/easy-server
+ nefit-easy-http-server@4.0.1
updated 1 package in 26.8s

root@DiskStation:/usr/local/etc/rc.d# ps -aux | grep easy-http
root 16689 0.0 0.0 4648 796 pts/2 S+ 19:32 0:00 grep --color=auto easy-http

root@DiskStation:/usr/local/etc/rc.d# easy-server --serial=-kuch- --password=-nogeenskuch- --access-key=-kucherdekuch-
Wie o wie ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

In welke directory staat easy-server bij je?

[ Voor 7% gewijzigd door WouterG op 30-05-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterG schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:19:
In welke directory staat easy-server bij je?
Blijkbaar nergens. Ondanks dat ik de installatie 'tig keer heb uitgevoerd.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 17:05

flexje

got-father

Sorry, maar heeft iemand een adresje in NL waar ik een FTDI kan halen om een sonoff basic te flashen? Mag in een PM

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
M.v.Veelen schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:31:
[...]

Blijkbaar nergens. Ondanks dat ik de installatie 'tig keer heb uitgevoerd.
In je output staat dit stukje:
code:
1
/volume1/@appstore/Node.js_v8/usr/local/bin/easy-server -> /volume1/@appstore/Node.js_v8/usr/local/lib/node_modules/nefit-easy-http-server/bin/easy-server

Al in een van die twee locaties gekeken?
Ik zou de eerste directory eens controleren...

[ Voor 5% gewijzigd door Mozart op 30-05-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een find geeft me dit:
/volume1/@appstore/Node.js_v8/usr/local/lib/node_modules/nefit-easy-http-server/bin/easy-server
dus:
root@DiskStation:/volume1# /volume1/@appstore/Node.js_v8/usr/local/lib/node_modules/nefit-easy-http-server/bin/easy-server -v
4.0.1
Ik zal daarom dus het hele pad op moeten geven vermoed ik:
root@DiskStation:/volume1# /volume1/@appstore/Node.js_v8/usr/local/lib/node_modules/nefit-easy-http-server/bin/easy-server --serial=xxxx --password=xxxxx --access-key=xxxxx
HTTP server listening on http://127.0.0.1:3000
En vervolgens komt de data weer binnen in Domoticz.

Enig idee hoe ik zonder dat hele pad gewoon met 'easy-server' de easy-server kan starten? En of ik het easy-server.sh bestand moet aanpassen zodat na een reboot de easy-server weer vanzelf start?

Edit:

vwb de laatste vraag heb ik het easy-server.sh script iets aangepast en het volledige pad in DAEMON ingegeven.
#DAEMON=/usr/local/bin/$NAME

DAEMON=/volume1/@appstore/Node.js_v8/usr/local/lib/node_modules/nefit-easy-http-server/bin/$NAME
Na een reboot start de easy-server netjes weer op en komt de data weer binnen. Het kan dus iets netter, maar tot iemand mij daarover meer kan vertellen moet het maar even zo :+

[ Voor 20% gewijzigd door M.v.Veelen op 30-05-2018 21:31 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

M.v.Veelen schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:06:
Een find geeft me dit:

[...]

dus:

[...]

Ik zal daarom dus het hele pad op moeten geven vermoed ik:

[...]

En vervolgens komt de data weer binnen in Domoticz.

Enig idee hoe ik zonder dat hele pad gewoon met 'easy-server' de easy-server kan starten? En of ik het easy-server.sh bestand moet aanpassen zodat na een reboot de easy-server weer vanzelf start?

Edit:

vwb de laatste vraag heb ik het easy-server.sh script iets aangepast en het volledige pad in DAEMON ingegeven.

[...]

Na een reboot start de easy-server netjes weer op en komt de data weer binnen. Het kan dus iets netter, maar tot iemand mij daarover meer kan vertellen moet het maar even zo :+
Je zou het met een symlink(snelkoppeling) kunnen proberen. Die symlink dan in je /usr/bin denk ik. Voor de exacte locatie in je synology even googelen.
ln -s /path/to/file /path/to/symlink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik gebruik de vrij basic code voor het instellen van de status van het security panel, maar behalve de print in de logs wordt de status niet ingesteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
commandArray = {}

tc=next(devicechanged)
Panel=tostring(tc)
if (Panel == 'Alarm panel RFID') then
--      set the group to the status of the switch
        if (devicechanged[Panel] == 'On') and ((otherdevices['Security Panel'] == 'Arm Away') or (otherdevices['Security Panel'] == 'Arm Home')) then
                print('AlarmPanel Disarm')
                commandArray['Security Panel'] = 'Disarm' 
        end
end
return commandArray

Dus geen foutmelding én een nette print, maar wegschrijven van de status.. nogo.

Enige wat me opvalt is dat dit nu een dzvent script is en geen Lua script, maar als ik het goed begrijp is dat juist goed.

Edit: ik heb een panel wat overigens een on - off geeft binnen 3 seconden, dus ik moet 'm zo instellen dat ie de status checkt als ik het panel bedien en 'm aan zet als ie uit is en uit zet als ie aan is. Niets meer.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-05-2018 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SilentScreamer schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:15:
[...]

Ik heb het uitgevoerd zoals je zei, ik heb nu een werkende Stretch Lite draaien, en tot nu toe werkt alles heel soepel _/-\o_

Ik denk dat Expand Filesystem het belangrijkste puntje is geweest, wat ik nu voor het eerst heb uitgevoerd, sinds ik voor het eerst zonder NOOBS werk. Nu hopen dat de cache errors niet weer komen. In theorie zou het nu een heel robuust systeem moeten zijn (oke er hangen nog geen accu's achter en 4G, maar toch).

Bedankt voor alle hulp, zodra het faalt kom ik wel weer terug :P
Mooi dat het gelukt is. Expand Filesystem is inderdaad iets wat direct moet worden uitgevoerd omdat anders de partitie te klein is.

Zou met win32diskimager even een image maken van je SD als hij nu goed werkt. Dan heb je een goed startpunt mocht het weer fout gaan. Beter is natuurlijk om elke nacht een backup van je SD te maken zodat je bij problemen snel weer live bent.

Dit script gebruikte ik toen. Ik schreef het weg naar een NAS maar locatie kun je aanpassen naar wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
NiGeLaToR schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:58:
Ik gebruik de vrij basic code voor het instellen van de status van het security panel, maar behalve de print in de logs wordt de status niet ingesteld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
commandArray = {}

tc=next(devicechanged)
Panel=tostring(tc)
if (Panel == 'Alarm panel RFID') then
--      set the group to the status of the switch
        if (devicechanged[Panel] == 'On') and ((otherdevices['Security Panel'] == 'Arm Away') or (otherdevices['Security Panel'] == 'Arm Home')) then
                print('AlarmPanel Disarm')
                commandArray['Security Panel'] = 'Disarm' 
        end
end
return commandArray

Dus geen foutmelding én een nette print, maar wegschrijven van de status.. nogo.

Enige wat me opvalt is dat dit nu een dzvent script is en geen Lua script, maar als ik het goed begrijp is dat juist goed.

Edit: ik heb een panel wat overigens een on - off geeft binnen 3 seconden, dus ik moet 'm zo instellen dat ie de status checkt als ik het panel bedien en 'm aan zet als ie uit is en uit zet als ie aan is. Niets meer.
Zoals jij het script hierboven weergeeft is het een typisch LUA script en geen DzVents variant. Een DzVents ziet er b.v. zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
return {
    on = {
        devices = {
            'Keukendeur'
        }
    },
    execute = function(domoticz, device)
        myDeur = domoticz.devices(226)
        myGarageLight = domoticz.devices(58)

if (myGarageLight.state == 'Off' and myDeur.state== 'Open') then
            myGarageLight.switchOn().forMin(5)
            domoticz.log('Garage -> Lamp aan voor 5 minuten')
        elseif (myDeur.state == 'Closed') then
            domoticz.log('Keukendeur is dicht')
        end
    end
}

Zelf vind ik de DzVents variant veel makkelijker en beter te gebruiken dan de standaard LUA scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Laatst online: 14:48
Misschien hier ook maar een specifieke vraag stellen heb ook nog een apart topic aangemaakt.

Ik wil een babyfoon opstelling maken maar wat ik mij afvraag: Als ik een camera heb bv de amazon blink kan ik dan op het moment dat geluid gedetecteerd wordt dat geluid laten afspelen via andere draadloos via domoticz verbonden speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Laatst online: 17:05

flexje

got-father

flexje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:54:
Sorry, maar heeft iemand een adresje in NL waar ik een FTDI kan halen om een sonoff basic te flashen? Mag in een PM
Ik heb net deze module gevonden in Amsterdam bij Radio Rotor. Gaat dit ook werken voor het flashen van de sonoff basic?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mxmQiJ/15277591796763905813168539633544.jpg

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mozart schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:39:
[...]

Zoals jij het script hierboven weergeeft is het een typisch LUA script en geen DzVents variant. Een DzVents ziet er b.v. zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
return {
    on = {
        devices = {
            'Keukendeur'
        }
    },
        myDeur = domoticz.devices(226)
        myGarageLight = domoticz.devices(58)

if (myGarageLight.state == 'Off' and myDeur.state== 'Open') then
            myGarageLight.switchOn().forMin(5)
            domoticz.log('Garage -> Lamp aan voor 5 minuten')
        elseif (myDeur.state == 'Closed') then
            domoticz.log('Keukendeur is dicht')
        end
    end
}

Zelf vind ik de DzVents variant veel makkelijker en beter te gebruiken dan de standaard LUA scripts.
Het irritante is dat het script uitgevoerd als LUA een foutmelding geeft en niets doet en als dzvents netjes het logbericht plaatjes na uitvoeren van de actie, maar de state niet wijzigt.

De foutmelding uitgevoerd als LUA is overigens:

code:
1
Error: EventSystem: in Alarm_panel_switch: [string "-- Title: script_device_AlarmPanel.lua ..."]:9: bad argument #1 to 'next' (table expected, got nil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
NiGeLaToR schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:50:
[...]

Het irritante is dat het script uitgevoerd als LUA een foutmelding geeft en niets doet en als dzvents netjes het logbericht plaatjes na uitvoeren van de actie, maar de state niet wijzigt.

De foutmelding uitgevoerd als LUA is overigens:

code:
1
Error: EventSystem: in Alarm_panel_switch: [string "-- Title: script_device_AlarmPanel.lua ..."]:9: bad argument #1 to 'next' (table expected, got nil)
Je moet het niet mixen. Als je jouw code als DzVents probeert uit te voeren kun je niet voorspellen wat de uitkomst is. DzVents gebruikt namelijk een framework wat uiteindelijk ook een commandarray terug geeft aan Domoticz. Dus de waarde die jij erin zet, wordt waarschijnlijk overschreven door het framework van DzVents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mozart schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:57:
[...]

Je moet het niet mixen. Als je jouw code als DzVents probeert uit te voeren kun je niet voorspellen wat de uitkomst is. DzVents gebruikt namelijk een framework wat uiteindelijk ook een commandarray terug geeft aan Domoticz. Dus de waarde die jij erin zet, wordt waarschijnlijk overschreven door het framework van DzVents.
Oke, ga ik ze als Lua gebruiken - dan zit ik alleen met de vraag waarom het de foutmelding geeft die het geeft :-) Dat dzvents beter is geloof ik graag, alleen ik zal toch echt moeten leunen op voorbeeldscripts om uiteindelijk iets werkends te produceren... zelf vanuit het niets beginnen zit er niet in en voor dzvents heb ik nog geen uitgebreide alarm configs gevonden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik heb Somfy RTS rolluiken. Deze kunnen prima bediend worden via Domoticz en RFXCOM, dat is geen probleem. Maar er is ook een normala afstandbediening bij. Als iemand die gebruikt werkt dat ook, maar de RFXCOM kan alleen Somfy RTS versturen, niet ontvangen. Dus als iemand iets doet met de gewone afstandbediening, dan klopt de status van de rolluiken in Domoticz niet meer.

Ik kan inderdaad geen RTS signaal ontvangen, op allerlei manieren geprobeerd. Het schijnt dat RTS ook een 'rolling code' bevat, dus al zou het wel lukken, dan doet de normale afstandbediening het op een gegeven moment niet meer omdat de code teveel uit de pas loopt.

Heeft iemand het wel werkend om de status van Somfy RTS rolluiken in Domoticz kloppend te krijgen als deze met de normale afstandbediening bediend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
NiGeLaToR schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:59:
[...]

Oke, ga ik ze als Lua gebruiken - dan zit ik alleen met de vraag waarom het de foutmelding geeft die het geeft :-) Dat dzvents beter is geloof ik graag, alleen ik zal toch echt moeten leunen op voorbeeldscripts om uiteindelijk iets werkends te produceren... zelf vanuit het niets beginnen zit er niet in en voor dzvents heb ik nog geen uitgebreide alarm configs gevonden helaas.
Snap ik :)
Probeer het eens met dit als vertrekpunt (DzVents script dus):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    on = {
        devices = {
            'Alarm panel RFID'
        }
    },
        myPanel = domoticz.devices(<Nummer opzoeken in hardware overzicht>)
        mySecurityPanel = domoticz.devices(<Nummer opzoeken in hardware overzicht>)

if (myPanel.state == 'On' and (mySecurityPanel.state== 'Arm Away' or mySecurityPanel.state== 'Arm Home')) then
            mySecurityPanel.disarm()
            domoticz.log('AlarmPanel Disarm')
        end
    end
}

Uitleg over DzVents vind je hier:
https://www.domoticz.com/..._generation_LUA_scripting

Let wel even op de versie van Domoticz en de versie van DzVents. Het stukje code wat ik hierboven beschrijf is voor DzVents 2.4 of hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door Mozart op 31-05-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-09 16:08
PhilipsFan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:05:
Ik heb Somfy RTS rolluiken. Deze kunnen prima bediend worden via Domoticz en RFXCOM, dat is geen probleem. Maar er is ook een normala afstandbediening bij. Als iemand die gebruikt werkt dat ook, maar de RFXCOM kan alleen Somfy RTS versturen, niet ontvangen. Dus als iemand iets doet met de gewone afstandbediening, dan klopt de status van de rolluiken in Domoticz niet meer.

Ik kan inderdaad geen RTS signaal ontvangen, op allerlei manieren geprobeerd. Het schijnt dat RTS ook een 'rolling code' bevat, dus al zou het wel lukken, dan doet de normale afstandbediening het op een gegeven moment niet meer omdat de code teveel uit de pas loopt.

Heeft iemand het wel werkend om de status van Somfy RTS rolluiken in Domoticz kloppend te krijgen als deze met de normale afstandbediening bediend worden?
Je zou de RFXtrx433E op 433.42MHz moeten zetten om Somfy RTS te ontvangen. Met een speciale RFXtrx433E zou dat kunnen werken maar wellicht handiger om de rolluiken van een Kerui D026 sensor te voorzien zodat je de status open/close ook hebt.
Pagina: 1 ... 94 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.