schumi2004 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 22:45:
Ik doe even een beroep op jullie kennis en ervaring.
Ik heb een gevalletje buiten verlichting met een waterdichte opbouw schakelaar buiten om deze te schakelen. Nu was ik opzoek naar een snelle goedkope manier deze aan Domoticz te knopen want na een uur ben ik er wel achter dat zo'n schakelaar niets is maar die zit er nog van vroeger.
Nu kwam ik uit op sonoff,die past precies in een aanwezige opbouwdoos van 10*10*6 nadeel is dat de schakelaar denk altijd aan moet staan maar is mee te leven.
Ander nadeel is dat deze voorzien moet worden van andere firmware om met domoticz te laten praten maar voor het flashen heb je ook weer spullen nodig.
Is er wellicht een ander alternatief zonder zigbee,zwave basis stations te moeten aanschaffen?
Zelf gebruik ik een Sonoff S20. Deze uit elkaar gesloopt en alleen de printplaat die overblijft in een lasdoos geplaatst. Print kun je dan aansluiten op je lamp(en) en dan eventueel de print met bv krimpkous omsluiten.
De Sonoff kun je inderdaad vrij eenvoudig voorzien van andere firmware,
Tasmota bijvoorbeeld, en daarna schakel ik deze via een Xiaomi round schakelaar. Maar kan natuurlijk met elke type schakelaar wat je maar wilt zolang hij maar via Domoticz ook is aan te sturen.
Spullen die je nodig hebt is niet meer dan een FTDI controller van een paar euro en wat draadjes.
Ik soldeer pinnen op te printplaat maar andere flashen heb doet tijdelijk pinnen in de print te stekken tot ze klaar zijn.
Lijkt ingewikkeld maar stelt niets voor. Voordeel is dat je het nagenoeg niet stuk krijgt met flashen. Komt elke keer weer tot leven als het een keer niet goed gaat tijdens de leercurve
Hangt er nu ruim 6 maanden in en super stabiel.
Als je MQTT gebruikt dan kun je
MQTT Discovery gebruiken. Nadat de S20 stroom krijgt vindt Domoticz de Sonoff vanzelf en komt hij automatisch in je schakelaar tab te staan.
In gebruik een LUA script dit een virtuele switch omzet zodat de lamp verder na aan te zijn gegaan niet nogmaals afgevuurd wordt. Zelfde voor als hij uitgezet wordt.
De round switch heeft meerdere schakelopties dus bij 1x klikken gaat de lamp aan/uit.
Bij dubbelklikken gaat de verlichting voor 2 min aan en dan weer uit. Handig voor als ik met de hond ga lopen en via de tuin wegga. Hoeven de lampen niet te blijven branden als ik een tijd wegblijf. Kom dan via een andere kant weer het huis binnen.
Chrisje1983 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:03:
[...]
Dat ligt eraan waar je het voor gebruikt, ik wil bij stroom uitval het netwerk en beveiliging in de lucht houden. Dus naast het veilig afsluiten van de nas en de pi is het bij mij een noodstroom voorziening. Ik heb er dan ook 3 op strategische plekjes neergezet.
Bij mij blijven het modem, 2 routers, de nas, de pi met domoticz en een aantal POE cams een aantal uren in de lucht bij stroom uitval, deze randapparatuur die in de lucht blijft verbruikt bijna geen stroom en kunnen wel even mee op een ups. Wel zo fijn want ook als de stroom uitvalt als ik van huis ben blijft het netwerk in de lucht en krijg ik meldingen mocht er wat aan de hand zijn.
Klopt maar meerdere UPS die deze capaciteit hebben kost ook een aardige investering en persoon iets te veel van het goede voor de enkele keer dat het gebeurt. 1 UPS voor de Nassen is voor mij meer dan voldoende.
PhilipsFan schreef op maandag 28 mei 2018 @ 09:57:
[...]
Haha, dat boxje verschijnt alleen op een mobiel device, dus dat had ik nog niet gezien. En inderdaad, nu heb ik op de iPad het goede dashboard. Thanks! Op de iPhone krijg ik nog steeds het mobiele dashboard, maar dat heeft vast met cache oid te maken.
Opties hoor je ook gewoon in Windows te krijgen. Als je dat niet krijgt te zien dan zou ik even een andere browser proberen als het opschonen van je cache niet helpt.
SilentScreamer schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:11:
[...]
Helaas gaf de beta na een dag weer dezelfde problemen... Ik heb een nieuw SD kaartje van SOSsolutions gekregen (top service), nu een van Sandisk. Via Stretch lite kreeg ik geen verbinding met Domoticz, toen heb ik de 5-7-17 Jessie Lite geïnstalleerd, en nu geeft die aan dat de voeding te zwak is. Nu ben ik er klaar mee, en bestel ik een 3A voeding en stuur ik de 2A voeding terug. Dan zou het toch moeten werken?
Lijkt erop dat je voeding inderdaad niet sterkt/stabiel genoeg is. Heb het ruim 1,5 jaar op een SD gedraaid zonder problemen zoals velen. Andere hebben inderdaad ook dit soort problemen en dan blijft de voeding eigenlijk over.
[
Voor 30% gewijzigd door
MikeOO op 29-05-2018 08:20
]