All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Verwijderd
Heb jij enige reden om te denken dat dat gaat veranderen dan?Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 12:30:
Ik ben wel benieuwd naar het toekomstbeeld van Domoticz. Is er iemand die weet of er langdurige commitment is om het opensource te houden?
maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.
Verwijderd
Nou, ik denk dat het vaker gebeurt dan je denkt dat ontwikkelaars andere interesses vinden en niet in het belang van de applicatie handelen. Vaak is die commitment dan al twijfelachtig in een vroeg stadium.inVision schreef op woensdag 21 december 2016 @ 13:43:
[...]
Heb jij enige reden om te denken dat dat gaat veranderen dan?
Ik mag zelf ook graag ontwikkelen en voordat ik mezelf stort op een dergelijk project dan is het wel fijn om commitment uitgesproken te zien worden
Das wel erg in hokjes en doom scenario denken.Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:25:
[...]
Nou, ik denk dat het vaker gebeurt dan je denkt dat ontwikkelaars andere interesses vinden en niet in het belang van de applicatie handelen. Vaak is die commitment dan al twijfelachtig in een vroeg stadium.
Ik mag zelf ook graag ontwikkelen en voordat ik mezelf stort op een dergelijk project dan is het wel fijn om commitment uitgesproken te zien worden. Daar ik die nog niet ergens gelezen heb, vraag ik er zelf maar even om?
Gizmocuz is anders als sinds 2012 bezig is nog steeds (gezien de beta releases) elke dag bezig.
Dus commitment heeft ie wel.
Okay ooit zal het ergens ophouden om wat voor redenen dan ook.
Maar zie op dit moment niet in waarom hij zou moeten stoppen.
Domoticz is en blijft iets wat zich door kan ontwikkelen.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Verwijderd
Valt wel mee toch? Gewoon een gezonde interesse, meer niet. Je hebt gelijk, de levensduur van het project getuigd inderdaad van de nodige commitment.Siewert schreef op woensdag 21 december 2016 @ 14:34:
[...]
Das wel erg in hokjes en doom scenario denken.
Gizmocuz is anders als sinds 2012 bezig is nog steeds (gezien de beta releases) elke dag bezig.
Dus commitment heeft ie wel.
Okay ooit zal het ergens ophouden om wat voor redenen dan ook.
Maar zie op dit moment niet in waarom hij zou moeten stoppen.
Domoticz is en blijft iets wat zich door kan ontwikkelen.
Zal binnenkort even een testje draaien. Ben erg nieuwsgierig.
Momenteel heb ik een Vera Edge, maar het hele online-georiënteerd denken begint me een beetje te ergeren. Ben niet eens meer in staat om mn alerts te bekijken zonder internetverbinding. Zelfs de beheerpagina laden leunt op externe libraries. Als je dan ziet in je firewall hoeveel outgoing traffic er plaatsvind, springen de tranen in je ogen.
maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.
https://github.com/domoticz/domoticz/pulls
https://github.com/home-assistant/home-assistant/pulls
Let even op het aantal open staande pull requests en het aantal closed. Wat je ziet is het verschil tussen een developer die vrijwel alleen werkt (wel met commitment overigens!) aan een project, en een project waaraan heel veel developers werken. En hoe hou je dat in de hand dan, met zoveel man tegelijk developen? Nou, door specificaties en guidelines/regels:
/editChecklist:
If user exposed functionality or configuration variables are added/changed:
Documentation added/updated in home-assistant.github.io
If the code communicates with devices, web services, or third-party tools:
* Local tests with tox run successfully. Your PR cannot be merged unless tests pass
* New dependencies have been added to the REQUIREMENTS variable ([example][ex-requir]).
* New dependencies are only imported inside functions that use them ([example][ex-import]).
* New dependencies have been added to requirements_all.txt by running script/gen_requirements_all.py.
* New files were added to .coveragerc.
If the code does not interact with devices:
* Local tests with tox run successfully. Your PR cannot be merged unless tests pass
* Tests have been added to verify that the new code works.
Voor iemand er over begint, ik ben hier niet aan het bashen of wijzen, ik geef alleen de verschillende stijlen van ontwikkelen aan. Geen waardeoordelen over de producten an sich!
[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 21-12-2016 15:14 ]
Verwijderd
Ik kan niks van C+, dus veel kan ik daar niet in betekenen. En ik heb al genoeg werk om m'n eigen systemen tot het maximum te optimaliseren.
Deze week nog mijn pass2php script verbetert, responsetijd is nu 20msec tussen signaal pir en schakelen lamp
Ik kan ook geen C+Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 18:30:
Voel je vrij om mee te werken
Ik kan niks van C+, dus veel kan ik daar niet in betekenen. En ik heb al genoeg werk om m'n eigen systemen tot het maximum te optimaliseren.
Deze week nog mijn pass2php script verbetert, responsetijd is nu 20msec tussen signaal pir en schakelen lamp
Python daarentegen ligt me wel. Als ik wat meer tijd krijg zal het er vast wel van komen dat ik een eigen component schrijf en dat dan ook wel terug zal sharen naar de community.
20ms is inderdaad mooi. Goed bezig
[ Voor 45% gewijzigd door UltraSub op 21-12-2016 20:54 ]
Max wat ik kan krijgen met 433mhz is 44ms met mijn eigen scripting, daaronder gaan we signalen missen
1
2
| 2016-12-21 20:56:25.427 (RFXtrx433e) Lighting 2 (W.C Motion) 2016-12-21 20:56:25.471 (RFXtrx433e) Lighting 2 (W.C Lamp) |
[ Voor 4% gewijzigd door Siewert op 21-12-2016 21:07 ]
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
1
2
3
4
| 2016-12-21 21:14:21.570 (RFXtrx868) Security (pirKeuken) 2016-12-21 21:14:21.589 (RFXtrx433) Lighting 2 (lichtKeukenSpot) 2016-12-21 21:14:21.596 (dummy) Lighting 1 (dummyIemandInKeuken) 2016-12-21 21:14:21.622 (Hue) Lighting Limitless/Applamp (groupKeuken) |
Hier 19ms tussen 868 pir naar 433 schakelaar. Vervolgens duurt het nog even voor het aan-signaal naar mijn Hue lampen in de keuken gaat. Het aparte is dat ik in mijn script juist eerst de de Hue lampen schakel en pas daarna het spotje op 433Mhz. Kennelijk bepaalt Domoticz zelf welke commando's het eerst stuurt en welke later?
Verwijderd
Hier inderdaad alles zwave
In het script schakel ik eerst de dummy iemandInKeuken, dan de hue lichten en daarna het spotje. Toch gek dat de volgorde uiteindelijk anders uitpakt. Je zou zeggen dat het omzetten van die dummy toch het simpelste zou moeten zijn, dat is gewoon een virtuele switch binnen domoticz.Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:53:
Of milights protocol is trager. Ik ga er toch van uit dat domoticz fifo gebruikt voor z'n queue, nog nooit anders vastgesteld.
Hier inderdaad alles zwave
Ik ben nu aan het testen met een Aeotec MultiSensor 6 (bedraad) die via een blockly een lamp schakeld en af en toe duurt dat meer dan een seconde ofzo.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Verwijderd
Ook standaard lua scripts hebben die tijd totdat de commandarray uitgevoerd wordt.
Neem daarbij dat hoe meer blocklies en/of lua scripts ook vertraagt.
Daarom bij mij slechts 1 script en zonder commandarray.
Anderen deden gelijkaardige dingen en halen allen tijden korter dan 50msec.
Verwijderd
Bevestigen de tijden in de log dat het een andere volgorde is?matthijsph schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:10:
[...]
In het script schakel ik eerst de dummy iemandInKeuken, dan de hue lichten en daarna het spotje. Toch gek dat de volgorde uiteindelijk anders uitpakt. Je zou zeggen dat het omzetten van die dummy toch het simpelste zou moeten zijn, dat is gewoon een virtuele switch binnen domoticz.
idd, vooral als je veel lua scripts hebt draaien dan zijn al die "commandArray = {}" & "return commandArray" een enorme bottleneck.Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:17:
Kijk even in de logfile. Ik schat 850 msec voordat het schakelcommando gegeven wordt.
Ook standaard lua scripts hebben die tijd totdat de commandarray uitgevoerd wordt.
Neem daarbij dat hoe meer blocklies en/of lua scripts ook vertraagt.
Daarom bij mij slechts 1 script en zonder commandarray.
Anderen deden gelijkaardige dingen en halen allen tijden korter dan 50msec.
Reactietijd van Domoticz daalt zienderogen.
Aantal hebben hun eigen oplossing hier voor gevonden.
Ik draai zelf met een container_script, die andere lua scripts aanroept waarin dus geen "commandArray = {}" & "return commandArray" zitten maar word geregeld door die container_script.
Scheelt een bult resources en reactie tijd ongeacht de hoeveelheid scripts blijft snel.
Dus als ik het goed begrijp is "script_device_container.lua" jouw enige script die in de Domoticz configuratie staat?Siewert schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:24:
[...]
idd, vooral als je veel lua scripts hebt draaien dan zijn al die "commandArray = {}" & "return commandArray" een enorme bottleneck.
Ik draai zelf met een container_script, die andere lua scripts aanroept waarin dus geen "commandArray = {}" & "return commandArray" zitten maar word geregeld door die container_script.
Scheelt een bult resources en reactie tijd ongeacht de hoeveelheid scripts blijft snel.
Worden die LUA scripts continue gerund?
Ik ben nu nog aan het spelen, in februari krijg ik mijn nieuwe huis en daar wil ik wat meer gaan automatiseren. Tegen die tijd ga ik een volledige herinstallatie doen van mijn raspberry (of zelfs overstappen op een Pi3)
Ik wil de alarm functie gaan gebruiken, inclusief rook melders.
Het zonnescherm uit zetten als er te veel licht in de kamer komt, en dan in draaien als er te veel wind wordt gemeten.
Notificaties sturen als er aangebeld wordt.
En uiteraard ook verlichting schakelen (en vooral uit schakelen als ik de deur uit ga)
Verwijderd
Ik doe het in php, vind ik prettiger en vooral makkelijker werken. De usergroep achter php is ook vele malen groter dan die van lua waardoor je alles online vindt wat je maar kan denken.
Das correct: script_device_container.lua is mijn enige device lua in domoticz.SnowDude schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:37:
[...]
Dus als ik het goed begrijp is "script_device_container.lua" jouw enige script die in de Domoticz configuratie staat?
Worden die LUA scripts continue gerund?
Ik ben nu nog aan het spelen, in februari krijg ik mijn nieuwe huis en daar wil ik wat meer gaan automatiseren. Tegen die tijd ga ik een volledige herinstallatie doen van mijn raspberry (of zelfs overstappen op een Pi3)
Ik wil de alarm functie gaan gebruiken, inclusief rook melders.
Het zonnescherm uit zetten als er te veel licht in de kamer komt, en dan in draaien als er te veel wind wordt gemeten.
Notificaties sturen als er aangebeld wordt.
En uiteraard ook verlichting schakelen (en vooral uit schakelen als ik de deur uit ga)
Alle andere lua scripts staat ergens buiten domoticz.
Deze draaien niet continue maar worden door de container script alleen opgeroepen als dat nodig is.
Dus enkel aangeroepen indien er een device van status veranderd die een event moet triggeren.
Helemaal met je eens, maar heb niks van php gegeten.Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:44:
Inderdaad, dat is het principe.
Ik doe het in php, vind ik prettiger en vooral makkelijker werken. De usergroep achter php is ook vele malen groter dan die van lua waardoor je alles online vindt wat je maar kan denken.
Lua een klein beetje, tja dan is overstappen naar iets wat je niet kent klein aangezien je iets wilt zien schakelen en met het kleine beetje kennis van lua is dat al sneller dan php gaan leren ten tijde dat de Pi hier i huis kwam ;-)
Verwijderd
Taalkeuze gaat toch bijzonder weinig uitmaken in snelheid op die enkele honderden/duizenden lijntjes.
LUA of PHP maakt voor mij niet veel uit, al moet ik toe geven dat mijn PHP scripting wel een een beetje extra opgevijzeld mag worden. LUA gebruik ik in mijn zender voor mijn RC vliegtuigen, heli's en quadcopters.Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:44:
Inderdaad, dat is het principe.
Thanks heren ik heb wat te doen met kerst
Verwijderd
Ik sta zelfs versteld van mezelf wat ik op een jaar bereikt heb. Een jaar terug had ik nog zo goed als niks gedaan in PHP.
Nu staat mijn hele automatisatie van domoticz erin, verschillende webinterfaces om domoticz te bedien, kodi, Denon, videobibliotheek, zo wat alles van media dus.
Blijft een leuke uitdaging om dingen nog net iets sneller of preciezer te laten werken
Pas vanaf heel veel concurrency gaan andere talen sneller worden.
Verwijderd
PHP7 is inderdaad wel een heel stuk sneller dan 5.6. Sommige zaken zijn gewoon verdubbeld in snelheid.
Daarnaast is de keuze van functies of uitbreidingen ook zeer belangrijk.
Bv Memcached om variables op te slaan. Deze week er achter gekomen dat acpu standaard op Syno staat. Blijkt het ca 200x sneller te zijn dan memcached.
Zelfde met bv de php functie file_exists, die is 20 keer trager dan stream_resolve_include_path terwijl ze eigenlijk precies hetzelfde doen.
Dat is ook wel voor een stuk de reden dat ik schrik heb om lua te leren. Als ik daar soms zie hoeveel lijnen code er nodig zijn voor iets wat standaard beschikbaar zou moeten zijn. Denk nog maar aan rekenen met tijden, dat ziet er zo'n ramp uit in lua. In php basic stuff.
Heb je al je scripts in het container script geplakt of roep je deze op een of andere manier aan?Siewert schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:24:
[...]
idd, vooral als je veel lua scripts hebt draaien dan zijn al die "commandArray = {}" & "return commandArray" een enorme bottleneck.
Ik ben wel redelijk bekend met PHP, maar Domoticz beginner. Indien ik PHP wil gaan gebruiken binnen domoticz, waar kan ik dan het beste beginnen met lezen. Zijn er simpele tutorials hoe ik kan scripten met PHP?Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 23:14:
Ideale manier om een taal te leren
Ik sta zelfs versteld van mezelf wat ik op een jaar bereikt heb. Een jaar terug had ik nog zo goed als niks gedaan in PHP.
Nu staat mijn hele automatisatie van domoticz erin, verschillende webinterfaces om domoticz te bedien, kodi, Denon, videobibliotheek, zo wat alles van media dus.
Blijft een leuke uitdaging om dingen nog net iets sneller of preciezer te laten werken
Verwijderd
Mijn werk staat gedeeld op https://github.com/Egregius en wat uitleg op https://egregius.be/tag/domoticzDarkAllMan schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:13:
[...]
Ik ben wel redelijk bekend met PHP, maar Domoticz beginner. Indien ik PHP wil gaan gebruiken binnen domoticz, waar kan ik dan het beste beginnen met lezen. Zijn er simpele tutorials hoe ik kan scripten met PHP?
Voor beide scripts is er ook een topic op het Domoticz forum voor support in Engels. Ik wil gerust ook helpen via reacties op Github of m'n site (kwestie van hier niet al te veel off-topic te geraken).
Alle scripts in 1 zou ik niet doen, je raakt het overzicht kwijt en Domoticz kan dat niet handelen omdat er dan te lang gedaan word over 1 script om deze door te lezen.SkorpionNL schreef op donderdag 22 december 2016 @ 04:50:
[...]
Heb je al je scripts in het container script geplakt of roep je deze op een of andere manier aan?
Het principe is heel simpel.
Neem bijvoorbeeld mijn w.c verlichtings script die buiten de domoticz Lua folder staan.
In het script is de motion detector de master switch die de verlichting moet aanzetten.
In de Domoticz Lua folder staat dus de container die al die master switches omvat.
En roep dmv die master switch vanuit de container de gehele Lua van de wc aan.
/home/pi/domoticz/scripts/lua_container/script_device_toilet.lua
Bevat dus geen "commandArray = {}" & "return commandArray"
1
2
3
4
5
| if devicechanged[toilet_motion_detector] == 'On' and otherdevices[toilet_light] == 'Off' then commandArray[toilet_light]='On' end |
/home/pi/domoticz/scripts/lua/script_device_container.lua
Dit is dus een grote container waarin alle devices die iets moeten triggeren staan.
Deze Lua is dus de enige die Domoticz leest.
En als in dit voorbeeld de motion sensor word getriggerd roept hij de daadwerkelijk Lua script op die jij aangeeft die hij moet oproepen.
1
2
3
| if devicechanged[toilet_motion_detector] then dofile(lua_path.."script_device_toilet.lua") end |
Niet echt spannend maar wel rustiger voor Domoticz om alleen script op te roepen als ze nodig zijn.
Nu is het ook zo dat je met een device meerdere scripts tegelijk kunt aanroepen.
Zo kan het dus zijn dat bijvoorbeeld je IsDonker switch in meerdere scripts iets moet triggeren.
Dan laat je simpel alle scripts aanroepen die wat moeten ondernemen.
1
2
3
4
5
| if devicechanged[isdark_sunset] =='On' then dofile(lua_path.."script_device_livingroom_lights.lua") dofile(lua_path.."script_device_garden_border_lights.lua") dofile(lua_path.."script_device_garden_lights.lua") end |
Tuurlijk zijn er tich andere en betere talen beschikbaar.
Maar ik werk als leek graag met Lua en voor mijn voldoet het in mijn behoefte.
Zal miss ooit overstappen naar een andere taal als dat nodig is om complexere zaken te kunnen regelen.
En anders kijken je even in signature hieronder.
Dan kun ja al mijn scripts bekijken, let wel: tis een rommeltje geworden en eerdaags komt er een major overhaul aan.
Wat een duidelijk uitleg!Siewert schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:26:
[...]
Alle scripts in 1 zou ik niet doen, je raakt het overzicht kwijt en Domoticz kan dat niet handelen omdat er dan te lang gedaan word over 1 script om deze door te lezen.
Het principe is heel simpel.
Zelfs ik (als programmeer noob) zie het nu zitten om er mee aan de slag te gaan!
Waar heb je die vandaan? Vind op alixexpress wel een kabel die erop lijkt.renedis schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:58:
[...]
Nee, 1 RPi is voldoende. Zorg gewoon dat je P1 kabel een serieel naar USB converter heeft. Op die manier kan je dan ook nog je razberry gebruiken. Dit is tevens de goedkoopste oplossing.
Ik heb deze P1 kabel:
[afbeelding]
Zie je de grote USB plug? In deze versie zit de serieel naar USB converter al ingebouwd. In Domoticz kan ik dan vervolgens dev/ttyUSB0 selecteren. Om te zien of je de juiste ttyUSBx hebt moet je je log bekijken. Stroom waardes komen om de 10 sec binnen, zof niet dan heb je de verkeerde ttyUSBx of baudrate.
Complete kabel inclusief verzendkosten heeft mij 12 euro gekost meen ik mij te herinneren
V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (gratis verzending)PnD schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:17:
[...]
Waar heb je die vandaan? Vind op alixexpress wel een kabel die erop lijkt.
Beetje afdingen en je komt aardig ver
Moet wel zeggen dat hij vroeger goedkoper was.
Action heeft achtereenvolgens deze types in het assortiment gehad: Impuls, Eurodomest, PROmax en nu de smartwares/Flamingo SF501.koelkast schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:57:
Het viel me laatst op dat de set met Eurodomest schakelaars verdwenen zijn bij Action. Navraag leert dat ze er 'voorlopig niet' zijn. Iemand anders ze nog gezien in voorraad?
Deze SF501 kan je aansturen in Domoticz met het AC protocol van de RFXtrx433.
Aha. Ik loop achterb_weijenberg schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:38:
[...]
Action heeft achtereenvolgens deze types in het assortiment gehad: Impuls, Eurodomest, PROmax en nu de smartwares/Flamingo SF501.
Deze SF501 kan je aansturen in Domoticz met het AC protocol van de RFXtrx433.
Er is geen enkele set meer in de Action verkrijgbaar. Tenminste, niet in 'mijn' filiaal.
Misschien een idee om binnen Domoticz een feature op te nemen waarbij je leesrechten op devices kunt toekennen aan 'public' zodat iedereen hierin kan shoppen.
(Kan in enkele gevallen handig zijn)
Verwijderd
Verwijderd
Ik was snel klaar met die setjes. Gewoon met een actie Kaku kopen. Schakelt vele malen betrouwbaarder.koelkast schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:44:
[...]
Aha. Ik loop achter
Er is geen enkele set meer in de Action verkrijgbaar. Tenminste, niet in 'mijn' filiaal.
Ik gebruik tevens het weerstation die bij hen in de tuin staat.
Je ontkomt er tegenwoordig niet meer aan. Alleen de meeste mensen weten niet dat ze 433.92 MHz spul hebben. Ze weten alleen dat het draadloos gaat.
En ik behoor daar soms ook bij. Ik heb al een jaar lang een Novy afzuigkap thuis waarvan ik pas sinds gisteren weet dat het op 433.92 MHz werkt. Nu nog werkend krijgen in Domoticz (of uberhaupt met de rfxcom).
Iemand een suggestie ?hannibal2206 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:25:
Ik heb via 1DayFly 4 stuks rolluikmotoren gekocht van Home Easy (type HE501EU). In het manual van het apparaat staat groot 'Byron'.
Ik krijg de bijgeleverde afstandbediening wel gekoppeld aan de motor, maar niet ingeleerd in Domoticz (3.5877) en de RFXCom433E met firmware 250. Het Byron SX/SelectPlus en HomeEasy EU protocol zijn actief (plus wat anderen).
Met RFXmngr op de PC zie ik ook niets gebeuren als ik de ab bedien.
Kan dit gaan werken ?
Iemand ervaring met Home Easy ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Nu kom ik info tegen voor het gebruik van HTTPS voor Domoticz maar dat is volgens mij voor op een PI en niet voor een Synology nas
https://www.domoticz.com/wiki/Native_HTTPS_/_SSL_support
Is er niet een simpele manier om van hetzelfde certificaat gebruik te maken dat al op de nas staat? Of denk ik nu te simpel ?
Het certificaat is toch gekoppeld aan mijn domein naam ? Moet er dan iets geregeld worden met poort doorsturen ?
Ik log nu gewoon in met www.mijn_domein.nl:5002 en kom netjes in Domoticz. Maar zou dit graag beveiligd hebben.
macOS 15.5
Finally I'm answering to my own question. To run domotics with HTTPS on a Synology NAS you must:
- Create a text file named server_cert.pem with the 3 blocks : Certificate, chain and private key. Meaning 3 times ---BEGIN--- ---END--- sections.
- Copy this file to Domotics install directory (usually /volume1/@appstore/domoticz)
- Edit (VI) the file /var/packages/domoticz/scripts/start-stop-status
- Set RSSLCERT="${INSTALL_DIR}/server_cert.pem"
- Change the HTTPS port if needed (RSSLPORT="xxxx")
- Stop and restart Domoticz package
There are few error messages (missing SSL DH) however it starts successfully.
bron:https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8512
Er zit een EV1527 divice in de buurt die elke keer met een random ID stuurt.AWST6000 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:21:
700 devices?![]()
Misschien een idee om binnen Domoticz een feature op te nemen waarbij je leesrechten op devices kunt toekennen aan 'public' zodat iedereen hierin kan shoppen.
(Kan in enkele gevallen handig zijn)

Ik heb gewoon domme apparaten in de buurt wonen. Hoop dat dat over 2 maanden in mijn nieuwe huis beter is.Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:33:
Bij mij staat 'new hardware' eigenlijk al altijd aan. Ik woon wellicht in een 'domme' buurt
Ik heb je basic php script aan de praat, ik zit nu op 0.2 seconden schakeltijd in de log file, kijken of ik dat nog wat strakker krijg.
[ Voor 36% gewijzigd door SnowDude op 22-12-2016 23:36 ]
Verwijderd
Welke hardware? Hoeveel used devices?
Gebruik je pass2php in CLI mode of via curl? Is opcache enabled? Opcache maakt het ongeveer dubbel zo snel.
Ik ben begonnen met het configureren van je script, maar krijg de volgende melding:Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:09:
[...]
Mijn werk staat gedeeld op https://github.com/Egregius en wat uitleg op https://egregius.be/tag/domoticz
Voor beide scripts is er ook een topic op het Domoticz forum voor support in Engels. Ik wil gerust ook helpen via reacties op Github of m'n site (kwestie van hier niet al te veel off-topic te geraken).
Error: EventSystem: in /home/user/domoticz/scripts/lua/script_device_pass2php.lua: .../user/domoticz/scripts/lua/script_device_pass2php.lua:1: attempt to call a nil value
Verwijderd
Ik heb de kabel hot in Domoticz geprikt. Heb hem toegevoegd als P1 USB met een baud van 9600 op /dev/ttyAMA0. Maar geen gas en electra meter...
Ik wilde ook persistent USB instellen maar ook daar wordt ik niet wijs uit. Zie ik de P1-kabel er wel tussen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
| Bus 001 Device 004: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT 232 USB-Serial (UART) IC Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 0 (Defined at Interface level) bDeviceSubClass 0 bDeviceProtocol 0 bMaxPacketSize0 8 idVendor 0x0403 Future Technology Devices International, Ltd idProduct 0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC bcdDevice 6.00 iManufacturer 1 RFXCOM iProduct 2 RFXtrx433 iSerial 3 A1YR74VJ bNumConfigurations 1 Configuration Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 2 wTotalLength 32 bNumInterfaces 1 bConfigurationValue 1 iConfiguration 0 bmAttributes 0xa0 (Bus Powered) Remote Wakeup MaxPower 90mA Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 0 bAlternateSetting 0 bNumEndpoints 2 bInterfaceClass 255 Vendor Specific Class bInterfaceSubClass 255 Vendor Specific Subclass bInterfaceProtocol 255 Vendor Specific Protocol iInterface 2 RFXtrx433 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0040 1x 64 bytes bInterval 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x02 EP 2 OUT bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0040 1x 64 bytes bInterval 0 Device Status: 0x0000 (Bus Powered) Bus 001 Device 005: ID 0403:6001 Future Technology Devices International, Ltd FT 232 USB-Serial (UART) IC Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 0 (Defined at Interface level) bDeviceSubClass 0 bDeviceProtocol 0 bMaxPacketSize0 8 idVendor 0x0403 Future Technology Devices International, Ltd idProduct 0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC bcdDevice 6.00 iManufacturer 1 FTDI iProduct 2 FT232R USB UART iSerial 3 A505IWIM bNumConfigurations 1 Configuration Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 2 wTotalLength 32 bNumInterfaces 1 bConfigurationValue 1 iConfiguration 0 bmAttributes 0xa0 (Bus Powered) Remote Wakeup MaxPower 90mA Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 0 bAlternateSetting 0 bNumEndpoints 2 bInterfaceClass 255 Vendor Specific Class bInterfaceSubClass 255 Vendor Specific Subclass bInterfaceProtocol 255 Vendor Specific Protocol iInterface 2 FT232R USB UART Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0040 1x 64 bytes bInterval 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x02 EP 2 OUT bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0040 1x 64 bytes bInterval 0 Device Status: 0x0000 (Bus Powered) Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 255 Vendor Specific Class bDeviceSubClass 0 bDeviceProtocol 1 bMaxPacketSize0 64 idVendor 0x0424 Standard Microsystems Corp. idProduct 0xec00 SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter bcdDevice 2.00 iManufacturer 0 iProduct 0 iSerial 0 bNumConfigurations 1 Configuration Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 2 wTotalLength 39 bNumInterfaces 1 bConfigurationValue 1 iConfiguration 0 bmAttributes 0xe0 Self Powered Remote Wakeup MaxPower 2mA Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 0 bAlternateSetting 0 bNumEndpoints 3 bInterfaceClass 255 Vendor Specific Class bInterfaceSubClass 0 bInterfaceProtocol 255 iInterface 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0200 1x 512 bytes bInterval 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x02 EP 2 OUT bmAttributes 2 Transfer Type Bulk Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0200 1x 512 bytes bInterval 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x83 EP 3 IN bmAttributes 3 Transfer Type Interrupt Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0010 1x 16 bytes bInterval 4 Device Qualifier (for other device speed): bLength 10 bDescriptorType 6 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 255 Vendor Specific Class bDeviceSubClass 0 bDeviceProtocol 1 bMaxPacketSize0 64 bNumConfigurations 1 Device Status: 0x0001 Self Powered Bus 001 Device 002: ID 0424:9514 Standard Microsystems Corp. Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 9 Hub bDeviceSubClass 0 Unused bDeviceProtocol 2 TT per port bMaxPacketSize0 64 idVendor 0x0424 Standard Microsystems Corp. idProduct 0x9514 bcdDevice 2.00 iManufacturer 0 iProduct 0 iSerial 0 bNumConfigurations 1 Configuration Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 2 wTotalLength 41 bNumInterfaces 1 bConfigurationValue 1 iConfiguration 0 bmAttributes 0xe0 Self Powered Remote Wakeup MaxPower 2mA Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 0 bAlternateSetting 0 bNumEndpoints 1 bInterfaceClass 9 Hub bInterfaceSubClass 0 Unused bInterfaceProtocol 1 Single TT iInterface 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN bmAttributes 3 Transfer Type Interrupt Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0001 1x 1 bytes bInterval 12 Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 0 bAlternateSetting 1 bNumEndpoints 1 bInterfaceClass 9 Hub bInterfaceSubClass 0 Unused bInterfaceProtocol 2 TT per port iInterface 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN bmAttributes 3 Transfer Type Interrupt Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0001 1x 1 bytes bInterval 12 Hub Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 41 nNbrPorts 5 wHubCharacteristic 0x000d Per-port power switching Compound device Per-port overcurrent protection TT think time 8 FS bits bPwrOn2PwrGood 50 * 2 milli seconds bHubContrCurrent 1 milli Ampere DeviceRemovable 0x02 PortPwrCtrlMask 0xff Hub Port Status: Port 1: 0000.0503 highspeed power enable connect Port 2: 0000.0100 power Port 3: 0000.0100 power Port 4: 0000.0103 power enable connect Port 5: 0000.0103 power enable connect Device Qualifier (for other device speed): bLength 10 bDescriptorType 6 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 9 Hub bDeviceSubClass 0 Unused bDeviceProtocol 0 Full speed (or root) hub bMaxPacketSize0 64 bNumConfigurations 1 Device Status: 0x0001 Self Powered Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub Device Descriptor: bLength 18 bDescriptorType 1 bcdUSB 2.00 bDeviceClass 9 Hub bDeviceSubClass 0 Unused bDeviceProtocol 1 Single TT bMaxPacketSize0 64 idVendor 0x1d6b Linux Foundation idProduct 0x0002 2.0 root hub bcdDevice 4.04 iManufacturer 3 Linux 4.4.34-v7+ dwc_otg_hcd iProduct 2 DWC OTG Controller iSerial 1 3f980000.usb bNumConfigurations 1 Configuration Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 2 wTotalLength 25 bNumInterfaces 1 bConfigurationValue 1 iConfiguration 0 bmAttributes 0xe0 Self Powered Remote Wakeup MaxPower 0mA Interface Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 4 bInterfaceNumber 0 bAlternateSetting 0 bNumEndpoints 1 bInterfaceClass 9 Hub bInterfaceSubClass 0 Unused bInterfaceProtocol 0 Full speed (or root) hub iInterface 0 Endpoint Descriptor: bLength 7 bDescriptorType 5 bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN bmAttributes 3 Transfer Type Interrupt Synch Type None Usage Type Data wMaxPacketSize 0x0004 1x 4 bytes bInterval 12 Hub Descriptor: bLength 9 bDescriptorType 41 nNbrPorts 1 wHubCharacteristic 0x0008 Ganged power switching Per-port overcurrent protection TT think time 8 FS bits bPwrOn2PwrGood 1 * 2 milli seconds bHubContrCurrent 0 milli Ampere DeviceRemovable 0x00 PortPwrCtrlMask 0xff Hub Port Status: Port 1: 0000.0503 highspeed power enable connect Device Status: 0x0001 Self Powered |
Kan iemand me op weg helpen?
Heb je al een hogere baudrate geprobeerd? Mijn slimme meter deed het niet op 9600. Moest hem hoger instellen. (115200)iAmRenzo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:58:
Ik heb net m'n slimme meter gekregen, een Iskra SMR 5.0 of AM550(-TD2). Ik heb een slimme meter kabel P1 - USB gekocht maar ik krijg de boel niet helemaal aan de praat.
Ik heb de kabel hot in Domoticz geprikt. Heb hem toegevoegd als P1 USB met een baud van 9600 op /dev/ttyAMA0. Maar geen gas en electra meter...
Ik wilde ook persistent USB instellen maar ook daar wordt ik niet wijs uit. Zie ik de P1-kabel er wel tussen?
Ja, heb hem aangepast naar 115200 en weer terug. Beide keren 10 minuten gewacht maar geen apparaten.DarkAllMan schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:08:
Heb je al een hogere baudrate geprobeerd? Mijn slimme meter deed het niet op 9600. Moest hem hoger instellen. (115200)
Ik hoef niet te rebooten na een wijziging, toch? Ik moet hem ook op AMA0 zetten (niet op USB0/1)? De meters (apparaten) komen automatisch?
[ Voor 34% gewijzigd door ed1703 op 23-12-2016 10:33 ]
Het is in ieder geval het 2e FTDI device in je lijst.iAmRenzo schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:58:
Ik heb net m'n slimme meter gekregen, een Iskra SMR 5.0 of AM550(-TD2). Ik heb een slimme meter kabel P1 - USB gekocht maar ik krijg de boel niet helemaal aan de praat.
Het persistent instellen kan eigenlijk niet fout gaan als je exact de handleiding van de wiki volgt.
Top! Dank je wel, ze staan er tussen (moest ze nog toevoegen als apparaat).ed1703 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:31:
Heb dezelfde meter.. kabel op USB0 of USB1 en baudrate op 115200. Werkt bij mij feilloos. Reboot was bij mij niet nodig. Er komen 2 devices beschikbaar. Energy en Gas. Gas kan tot 2 weken duren voordat het werkt. Moet je leverancier nog aanzetten.
Heb jij ze ook persistent ingesteld? Ik weet niet welke de P1-kabel is:
idVendor 0x0403 Future Technology Devices International, Ltd
idProduct 0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC
idVendor 0x0403 Future Technology Devices International, Ltd
idProduct 0x6001 FT232 USB-Serial (UART) IC
idVendor 0x0424 Standard Microsystems Corp.
idProduct 0xec00 SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
idVendor 0x0424 Standard Microsystems Corp.
idProduct 0x9514
idVendor 0x1d6b Linux Foundation
idProduct 0x0002 2.0 root hub
Bedankt! Kom er net achter dat het een ex-collega isrenedis schreef op donderdag 22 december 2016 @ 11:19:
[...]
V&A aangeboden: FTDI Slimme meter kabel (gratis verzending)
Beetje afdingen en je komt aardig ver
Moet wel zeggen dat hij vroeger goedkoper was.
Ondanks ik nog instabiliteit heb wil ik me ipv blocky toch wel met lua gaan beginnen.
Wie kan me op weg helpen met een script.
Ik heb een slimme meter die de volgende output geeft:
15 stroom 3785888;2601652;4507953;10677013;160;0 2016-12-23 11:36:49 3785888;2601652;4507953;10677013;160;0
De laatste waarde 160;0 is het huidig verbruikt en het terug leveren dus gebruik nu 160 en lever 0 terug.
met die waardes wil ik wat doen.
Hoe gebruik je die in lua
Ik wil als test als b.v. de huiskamer temp. < 21c is een electrische kachel schakelen.
Heb al youtube bekeken maar dacht als er een start script is snap ik misschien de logica erachter.
1
| sWeatherTemp, sWeatherHumidity, sHumFeelsLike, sWeatherPressure = otherdevices_svalues[sensorwu]:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)") |
Let vooral op hoe het met de ';' is gedaan, dus niet alleen copy/paste.
Als ik kijk bij de idx zie ik deze:janne_nl schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 11:54:
In de wiki staat uitgelegd hoe je via match een value uitsplits:
code:
1 sWeatherTemp, sWeatherHumidity, sHumFeelsLike, sWeatherPressure = otherdevices_svalues[sensorwu]:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)")
Let vooral op hoe het met de ';' is gedaan, dus niet alleen copy/paste.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| "LastUpdate" : "2016-12-23 12:09:49", "Name" : "stroom", "Notifications" : "false", "PlanID" : "17", "PlanIDs" : [ 17 ], "Protected" : false, "ShowNotifications" : true, "SignalLevel" : "-", "SubType" : "Energy", "SwitchTypeVal" : 0, "Timers" : "false", "Type" : "P1 Smart Meter", "TypeImg" : "counter", "Unit" : 1, "Usage" : "0 Watt", "UsageDeliv" : "270 Watt", "Used" : 1, "XOffset" : "0", "YOffset" : "0", "idx" : "15" |
Dus heb ik de Usage of UsageDeliv nodig?
Zoiets: (is natuurlijk totaal niet juist zo)
1
2
3
4
5
| commandArray = {} if (devicechanged['Nefit Temp'] <= '21' and otherdevices['stroom'] >= '800') then commandArray['Elektrisch kachel']='On' end return commandArray |
Dan moet er nog iets bij van:
Els if nefit temp >= 21 or stroom <=800 then
Electrische kachel uit
En na een week aanmodderen de handdoek in de ring gegooid.
Maar wil graag het volgende in Lua voor elkaar krijgen.
Heb hier een script die als er een 1 persoon thuis is en die persoon gaat douchen dat dan de verlichting beneden word uitgeschakeld.
Reden: ivm de vele colporteurs, en personen die te pas en te onpas langskomen op tijden dat het niet uitkomt.
Nu is die Lua ontiegelijk lang omdat er dus rekening gehouden moet worden met drie telefoons die wel of niet aanwezig moeten zijn.
Nu had ik in gedachte om er een soort function voor te maken die kijkt naar welke devices online zijn en naar gelang de hoeveelheid een return geeft van 1,2 of 3 wat gelijk staat aan de hoeveelheid telefoons.
En deze return dan gebruiken voor het script.
Is er iemand die een soort gelijks iets heeft en wil delen of iemand die er zo een oplossing voor heeft?
Dank, dat wordt dan weer een Windows computer lenenwervisser schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:08:
SSL certificaat
Finally I'm answering to my own question. To run domotics with HTTPS on a Synology NAS you must:
- Create a text file named server_cert.pem with the 3 blocks : Certificate, chain and private key. Meaning 3 times ---BEGIN--- ---END--- sections.
- Copy this file to Domotics install directory (usually /volume1/@appstore/domoticz)
- Edit (VI) the file /var/packages/domoticz/scripts/start-stop-status
- Set RSSLCERT="${INSTALL_DIR}/server_cert.pem"
- Change the HTTPS port if needed (RSSLPORT="xxxx")
- Stop and restart Domoticz package
There are few error messages (missing SSL DH) however it starts successfully.
bron:https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=8512
macOS 15.5
ff een backup maken van je db.henk99 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:16:
Ik gebruik in domoticz de sensoren van mijn weerstation. Hiermee was heel mooi een grafiek opgebouwd, maar afgelopen week moest ik de batterijen vervangen en nu kan ik in domoticz alleen opnieuw de devices aanmelden en beginnen de grafieken van voren af aan. Ik vind dat eigenlijk wel jammer. Is dat nog te combineren? De oude met de nieuwe grafieken?
Ergens in de wiki stond altijd hoe je devices die hun id verliezen na lege batterijen weer kon combineren met je oude zodat grafieken behouden blijven.
Maar weet niet meer of je oude met de nieuwe of vica versa moest combineren
[ Voor 5% gewijzigd door Siewert op 23-12-2016 13:20 ]
Werkt ook met een Mac hoorerror33 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:12:
[...]
Dank, dat wordt dan weer een Windows computer lenen
Soms kan een mens te moeilijk denken.

Zal vast een mooiere oplossing zijn maar dit werkt ook...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| local phone_1 = 'Jerina GSM' local phone_2 = 'Siewert GSM' local phone_3 = 'Natalya GSM' local trigger = 'Test Dummy_1' commandArray = {} if devicechanged[trigger] == 'On' then if otherdevices[phone_1] == 'On' then a=1 else a=0 end if otherdevices[phone_2] == 'On' then b=1 else b=0 end if otherdevices[phone_3] == 'On' then c=1 else c=0 end online=a + b + c print(online) end return commandArray |
Even een andere vraag ik heb voor een beetje testen deze laten komen : https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.w1zqtJ
Zou open en close moeten sturen maar Domoticz ziet alleen een open signaal..... een close signaal werkt toch hetzelfde lijkt me of zit ik verkeerd ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Fijne feestdagen.
Die ginge geven idd alleen een on signaal. Je moet ze met een script uitzetten na een x aantal minuten. Je kunt hiermee dus niet echt detecteren of het raam open of dicht is. Alleen wanneer het voor het laatsts bewogen heeft.Dreamcatcher schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:09:
Hallo, allen, alles werkt nog, het was dus echt een bugje denk ik in de software, heeft me wel een week van mijn leven gekost... aja..
Even een andere vraag ik heb voor een beetje testen deze laten komen : https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.w1zqtJ
Zou open en close moeten sturen maar Domoticz ziet alleen een open signaal..... een close signaal werkt toch hetzelfde lijkt me of zit ik verkeerd ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Fijne feestdagen.
Hier een voorbeeld van zo'n script: https://www.domoticz.com/...mple_PIR_into_a_Smart_PIR
[ Voor 6% gewijzigd door Maverick op 23-12-2016 18:19 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Ik gebruik deze manier voor presence detection: https://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection
Nu wil ik de waardes van het checken en de timeout aanpassen. Daarvoor doe ik
crontab -e
en wijzig de regel daar.
1
| */10 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.4.9 37 10 120 |
ik merk echter dat de wijziging niet helemaal goed doorkomt, dus ik check met
service cron status
Daar zie ik nog steeds de oude regel uitgevoerd worden, de waardes achter het ip zijn dus niet gewijzigd, terwijl als ik de crontab nogmaals open zie ik dat ze wel gesaved zijn daar.
Ik probeer ook:
service cron reload
Maar ook dit biedt geen soelaas. Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij de laatste wijzigingen meeneemt?
Ja ik wist het wel maar dat is weer een andere, volgens de verkoper geeft deze toch echt een open en dicht signaal.... maar niet dus zover ik kan meten.Maverick schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:15:
[...]
Die ginge geven idd alleen een on signaal. Je moet ze met een script uitzetten na een x aantal minuten. Je kunt hiermee dus niet echt detecteren of het raam open of dicht is. Alleen wanneer het voor het laatsts bewogen heeft.
Hier een voorbeeld van zo'n script: https://www.domoticz.com/...mple_PIR_into_a_Smart_PIR
Die python scripts draaien dan ook continu na de eerste keer opstarten. Na het aanpassen een keer 'sudo killall python' en na een tijdje worden de betreffende (nieuwe) python scripts weer gestartMaverick schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:40:
Dit is wellicht en klein beetje offtopic, maar meer mensen zullen ermee te maken hebben.
Ik gebruik deze manier voor presence detection: https://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection
crontab -e
en wijzig de regel daar.
code:
1 */10 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.4.9 37 10 120
service cron status
Daar zie ik nog steeds de oude regel uitgevoerd worden, de waardes achter het ip zijn dus niet gewijzigd, terwijl als ik de crontab nogmaals open zie ik dat ze wel gesaved zijn daar.
Ik probeer ook:
service cron reload
Maar ook dit biedt geen soelaas. Iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat hij de laatste wijzigingen meeneemt?
Kans is groot dat ze hun product wat beter voorstellen dan hij daadwerkelijk is. Al die dingen kosten zo'n beetje hetzelfde en kunnen ook hetzelfde.Dreamcatcher schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:48:
[...]
Ja ik wist het wel maar dat is weer een andere, volgens de verkoper geeft deze toch echt een open en dicht signaal.... maar niet dus zover ik kan meten.
tozzke schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:53:
[...]
Die python scripts draaien dan ook continu na de eerste keer opstarten. Na het aanpassen een keer 'sudo killall python' en na een tijdje worden de betreffende (nieuwe) python scripts weer gestart
pi@raspberrypi:~$ sudo killall python python: no process found
Ik heb er een extra script aangehangen.Maverick schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:40:
Dit is wellicht en klein beetje offtopic, maar meer mensen zullen ermee te maken hebben.
crontab -e
en wijzig de regel daar.
code:
1 */10 * * * * /home/pi/domoticz/scripts/check_device_online.py 192.168.4.9 37 10 120
service cron status
Ik probeer ook:
service cron reload
Als ik deze instelling wijzig start ik mijn bash bestandje welke alle pid files verwijderd en dan reboot.
Dan na het boot duurt het bij mij max 5min voordat check_device_online.py weer draait met nieuwe instelling
Verste dat ik ben gekomen is dat ik de homebridge in de app zie maar vervolgens krijg ik geen apparaten te zien.
Ik heb al vele handleidingen gevolgd maar kom er niet aan uit. Wie helpt mij het laatste stukje door?
Ik heb deze handleiding als laatste gevolgd maar bij regel 44 wordt het npm command niet herkend
[ Voor 6% gewijzigd door Maikie18 op 23-12-2016 20:04 . Reden: Linkje was verkeerd ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
uit de domoticz manual:Siewert schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:19:
[...]
ff een backup maken van je db.
Ergens in de wiki stond altijd hoe je devices die hun id verliezen na lege batterijen weer kon combineren met je oude zodat grafieken behouden blijven.
Maar weet niet meer of je oude met de nieuwe of vica versa moest combineren
Some devices change their unique ID when a new battery is installed.
To replace the old sensor data to the new device act as follow:
First, add the new device to the system, and call it for example ‘New UV Meter’.
Next press the Edit button on the Old device, select replace and select the new Device. (In this case the devices called ‘New UV Meter’. Next press OK.
Now you can rename the new device back to ‘UV Meter’.
Maikie18 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:57:
Leuk dit domoticz, heb het nu sinds enkele maanden en moet zeggen dat het erg stabiel is. Sinds vandaag eindelijk weer in het bezit van een iphone en ik wilde de homebridge / siri functionaliteit toevoegen (geen backup gemaakt) en ben nu alles kwijt. Ben inmiddels ook al 4x opnieuw begonnen maar krijg het helaas niet 100% werkend.
Verste dat ik ben gekomen is dat ik de homebridge in de app zie maar vervolgens krijg ik geen apparaten te zien.
Ik heb al vele handleidingen gevolgd maar kom er niet aan uit. Wie helpt mij het laatste stukje door?
Ik heb deze handleiding als laatste gevolgd maar bij regel 44 wordt het npm command niet herkend
Verwijderd
Maikie18 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 19:57:
geen backup gemaakt

Sorry, dat kon ik even niet laten.
Hoe is dat toch mogelijk dat er nog altijd mensen zijn die geen backup nemen van hun werk? ELK device kan op ELK moment zomaar sneuvelen. Mits een goede backup is dat niet zo erg, ben je zo weer online.
Zonder backup daarentegen......
En dan nog zeker voor dat je dergelijke wijzigingen op je systeem doorvoert.
Dit kom ik tijdens de installatie overigens wel tegen

[ Voor 3% gewijzigd door Maikie18 op 23-12-2016 22:18 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ja ik weet het, aan de andere kant was mijn installatie nog vrij basic, op sma en script naar pvout na dan dus is nog wel te overzien.Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:17:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe is dat toch mogelijk dat er nog altijd mensen zijn die geen backup nemen van hun werk? ELK device kan op ELK moment zomaar sneuvelen. Mits een goede backup is dat niet zo erg, ben je zo weer online.
Ach ja, al doende leert men.Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:17:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hier nog zo eentje die wel backups draaide van de db maar systeem nooit.
Dus was het weer eens raak kon je als nog opnieuw beginnen aangezien je vergat wat je veranderd en geïnstalleerd had.
Of het kwam door dat db backup een week of ouder waren.
Dat dus nooit meer...
Nu ik op mijn Pi3 de /root op USB 1tb heb draaien gelijk maar bezig met een goed backup script.
Sinds gisteren draait er een cron om elke avond een backup van Domoticz/scripts ect te maken
Gelijk 1 extra partitie aangemaakt die even groot is als de /root waar ik van plan ben om 1x per week de /root naar toe te rsyncing.
Mocht het mis gaan kan ik simpel van de 2e partitie opstarten en dus binnen 1minuut weer online ;-)
Verwijderd
Van m'n RPi's maak ik een rsync backup van de hele root met versiebeheer. Elke nieuwe backup neemt dus maar de ruimte in van de gewijzigde bestanden + enkele MB's voor de symlinks.
Alhoewel restoren werkt van daaruit van een volledig systeem ga ik toch meestal van scratch beginnen maar heb ik wel alle .conf files en scripts etc om het snel terug op dezelfde manier te hebben.
Das ook een manier maar persoonlijk zie ik daar tegenop.Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:40:
Dat klinkt als een strak plan![]()
Van m'n RPi's maak ik een rsync backup van de hele root met versiebeheer. Elke nieuwe backup neemt dus maar de ruimte in van de gewijzigde bestanden + enkele MB's voor de symlinks.
Alhoewel restoren werkt van daaruit van een volledig systeem ga ik toch meestal van scratch beginnen maar heb ik wel alle .conf files en scripts etc om het snel terug op dezelfde manier te hebben.
Had nog nooit een volledige rsync gedaan of van gehoord totdat ik mijn ging inlezen in het booten van SD en /root op usb.
Toen dus een volledige rsync van sd naar USB HDD gedaan en draait als zonnetje zonder ook maar iets te hoeven doen qua symlinks ect.
Vandaar dat ik dacht aan een twee partitie met een volledige rsync.
Dat als het mis gaat, de SD in laptop-cmdline aanpassen en opnieuw booten en we zijn weer online
Hoe ziet je config file eruit?Maikie18 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:46:
Homebridge is inmiddels weer gekoppeld alleen nu probeer ik dus in de app om accesoires toe te voegen maar dan blijft hij gewoon zoeken
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| { "bridge": { "name": "Homebridge", "username": "CC:21:3E:E4:DE:33", "port": 51826, "pin": "031-45-154" }, "description": "Configuration file for (e)xtended Domoticz platform.", "platforms": [ { "platform": "eDomoticz", "name": "eDomoticz", "server": "127.0.0.1", "port": "8080", "ssl": 0, "roomid": 0, "mqtt": 1 } ], "accessories": [] } |
Verwijderd
Valt wel mee hoor:Siewert schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:48:
[...]
Toen dus een volledige rsync van sd naar USB HDD gedaan en draait als zonnetje zonder ook maar iets te hoeven doen qua symlinks ect.
Vandaar dat ik dacht aan een twee partitie met een volledige rsync.
1
2
3
4
5
6
| NOW=$(date +"%Y-%m-%d") SOURCE="/volume1/@appstore/domoticz/" DESTINATION="/volume1/homes/guy/backup/domoticz" rsync -aP --exclude-from '/volume1/homes/guy/backup/excludedfiles.txt' --stats --delete-after --ignore-errors --links --link-dest="$DESTINATION/__prev/" "$SOURCE" "$DESTINATION/$NOW" rm -f "$DESTINATION/__prev" ln -s "$NOW" "$DESTINATION/__prev" |
Dan krijg je een mappenstructuur als deze:
41M ./2016-11-01
3.3M ./2016-11-02
3.3M ./2016-11-03
41M ./2016-11-04
3.4M ./2016-11-05
41M ./2016-11-06
3.6M ./2016-11-07
3.6M ./2016-11-08
3.6M ./2016-11-09
3.6M ./2016-11-10
3.5M ./2016-11-11
42M ./2016-11-12
3.6M ./2016-11-13
3.6M ./2016-11-14
3.5M ./2016-11-15
3.6M ./2016-11-16
3.6M ./2016-11-17
3.6M ./2016-11-18
3.6M ./2016-11-19
3.6M ./2016-11-20
3.0M ./2016-11-21
3.1M ./2016-11-22
3.1M ./2016-11-23
3.1M ./2016-11-24
3.1M ./2016-11-25
3.2M ./2016-11-26
41M ./2016-11-27
3.2M ./2016-11-28
3.2M ./2016-11-29
3.2M ./2016-11-30
3.2M ./2016-12-01
3.2M ./2016-12-02
41M ./2016-12-03
3.7M ./2016-12-04
3.7M ./2016-12-05
41M ./2016-12-06
37M ./2016-12-07
42M ./2016-12-08
3.6M ./2016-12-09
41M ./2016-12-10
4.0M ./2016-12-11
42M ./2016-12-12
4.1M ./2016-12-13
4.1M ./2016-12-14
41M ./2016-12-15
4.5M ./2016-12-16
41M ./2016-12-17
3.9M ./2016-12-18
4.0M ./2016-12-19
4.0M ./2016-12-20
41M ./2016-12-21
3.1M ./2016-12-22
40M ./2016-12-23
904M .
Dus voor elke dag een incrementele backup die bijzonder klein is. Telkens ca 41MB als er een update van domoticz was.
Voor een complete RPi mag je op ongeveer dit rekenen (besef nu net dat ik het recent wijzigde naar wekelijks omdat deze RPi's sowieso makkelijk vervangbaar zijn in hun functie):
2.4G ./2016-12-11
453M ./2016-12-18
43M ./2016-12-22
43M ./2016-12-23
302M ./2016-12-03
3.2G .
Valt mee idd...Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:40:
[...]
Valt wel mee hoor:
code:
1 2 3 4 5 6 NOW=$(date +"%Y-%m-%d") SOURCE="/volume1/@appstore/domoticz/" DESTINATION="/volume1/homes/guy/backup/domoticz" rsync -aP --exclude-from '/volume1/homes/guy/backup/excludedfiles.txt' --stats --delete-after --ignore-errors --links --link-dest="$DESTINATION/__prev/" "$SOURCE" "$DESTINATION/$NOW" rm -f "$DESTINATION/__prev" ln -s "$NOW" "$DESTINATION/__prev"
Dan krijg je een mappenstructuur als deze:
41M ./2016-11-01
3.3M ./2016-11-02
3.3M ./2016-11-03
41M ./2016-11-04
3.4M ./2016-11-05
41M ./2016-11-06
3.6M ./2016-11-07
3.6M ./2016-11-08
3.6M ./2016-11-09
3.6M ./2016-11-10
3.5M ./2016-11-11
42M ./2016-11-12
3.6M ./2016-11-13
3.6M ./2016-11-14
3.5M ./2016-11-15
3.6M ./2016-11-16
3.6M ./2016-11-17
3.6M ./2016-11-18
3.6M ./2016-11-19
3.6M ./2016-11-20
3.0M ./2016-11-21
3.1M ./2016-11-22
3.1M ./2016-11-23
3.1M ./2016-11-24
3.1M ./2016-11-25
3.2M ./2016-11-26
41M ./2016-11-27
3.2M ./2016-11-28
3.2M ./2016-11-29
3.2M ./2016-11-30
3.2M ./2016-12-01
3.2M ./2016-12-02
41M ./2016-12-03
3.7M ./2016-12-04
3.7M ./2016-12-05
41M ./2016-12-06
37M ./2016-12-07
42M ./2016-12-08
3.6M ./2016-12-09
41M ./2016-12-10
4.0M ./2016-12-11
42M ./2016-12-12
4.1M ./2016-12-13
4.1M ./2016-12-14
41M ./2016-12-15
4.5M ./2016-12-16
41M ./2016-12-17
3.9M ./2016-12-18
4.0M ./2016-12-19
4.0M ./2016-12-20
41M ./2016-12-21
3.1M ./2016-12-22
40M ./2016-12-23
904M .
Dus voor elke dag een incrementele backup die bijzonder klein is. Telkens ca 41MB als er een update van domoticz was.
Voor een complete RPi mag je op ongeveer dit rekenen (besef nu net dat ik het recent wijzigde naar wekelijks omdat deze RPi's sowieso makkelijk vervangbaar zijn in hun functie):
2.4G ./2016-12-11
453M ./2016-12-18
43M ./2016-12-22
43M ./2016-12-23
302M ./2016-12-03
3.2G .
voor een ieder die nog geïnteresseerd is in wat ik van plan was met het tellen van online telefoons icm douchen.
Hieronder een linkje naar pastbin...
Ondanks "someonehome" al aan is geef ik als er iemand een deur opent wel een nieuwe trigger naar "someonehome"
Al mijn overige scripts zijn wel zo geschreven dat als een "someonehome" getriggered word en lamp is uit dan worden ze aangezet.
http://pastebin.com/y1xKaUzK
[ Voor 5% gewijzigd door Siewert op 24-12-2016 00:10 ]
Ik heb 2 afstandsbedieningen, 1 voor 1 rolluik, een ander om de andere 4 mee aan te sturen met een selectie knop van 1-4.
https://www.creon-rolluik.../o/somfy_telis_4_pure.png

[ Voor 41% gewijzigd door vespino op 24-12-2016 09:36 ]
Kan er nog weinig over vinden
edit; oh windows iot heeft geen GUI
[ Voor 23% gewijzigd door Isane op 24-12-2016 09:55 ]
Eens kijken of dat ook met de andere lukt
Dat klopt helaas, de io spullen zijn anders.vespino schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:30:
Hum, jammer, io motoren: Somfy IO motor zonnescherm bedienen via Domoticz
De Telis 4 met ronde knoppen van je linkje werkt wel, die heb ik in gebruik.
4 motors vervangen wordt een duur grapje
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat heb ik al vaker gelezen maar mij is het nog niet gelukt. Heb jij nog een tip om het wel via mac te doen ?
Via Windows is het simpel via Winscp, via OSX heb ik al eens pogingen gedaan via Rbrowser maar zonder resultaat.
Het gebruik van terminal gaat me boven mijn pet. Kom nog uit het tijdperk DOS en heb daarna me niet meer verdiept in opvolgers er van.
macOS 15.5
Dit topic is gesloten.