Somfy IO motor zonnescherm bedienen via Domoticz

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoRpi
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-04-2022
Mijn vraag
Ik heb sinds kort een zonnescherm voorzien van een Somfy IO motor. Daarbij is geleverd een draadloze Smoove Origin RTS draadloze muurzender.

Nu wil ik mijn zonnescherm ook bedienen via het softwareprogramma Domoticz..

Ik heb getracht dit te doen aan de hand van de "RFXtrx USB RF transceiver User guide". Daarin staat op pagina 12 een verwijzing naar de site https://www.somfy.co.uk/. Echter op deze site is geen handleiding te vinden die mij uitlegt hoe ik het één en ander moet programmeren.

In de genoemde handleiding staat dat het zou moeten werken met het protocol RFY. Als ik in Domoticz via het tabblad schakelaars de keuze maak voor het aanmaken van een nieuwe schakelaar, dan krijg ik een menu met de volgende gegevens:
Hardware: KaKu_ontvanger_zender (ik kan dit verder niet wijzigen)
Apparaat naam: leeg veld
Schakelaar type: On/Off (ik heb dit een keer gewijzigd in "Blinds")
Type: RFY (een keuze die te maken is en wat het protocol zou moeten zijn)
ID: <in te voeren velden>
Unit Code: standaard op 1 en is te wijzigen.

Met de instelling Blinds aan het experimenteren geweest, maar ik krijg geen contact met de motor van het zonnescherm.

Ook de leermodus in Domoticz werkt niet als ik deze aanzet en met de afstandsbediening een signaal uitzend.

Zoekend op internet ben ik niet veel wijzer geworden.

Wie kan mij helpen aan de duidelijke uitleg, of een handleiding hiervoor (die ik niet heb kunnen vinden)

Alvast bedankt voor de moeite!!

Erwin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-03 14:05
In de RFXtrx User Guide hoofdstuk 9 staat beschreven hoe je een Somfy RTS apparaat kunt koppelen met de RFXtrx433E.

Je kunt een RFXtrx433E RFY device met een zelf gekozen ID en Unitcode met de Somfy RTS motor koppelen zoals je ook een 2e Somfy RTS afstandsbediening koppelt.

Om een RFXCOM RFY te koppelen:
- Selecteer een unieke ID en unitcode voor het RFXtrx433E RFY device. Je kunt dit met RFXmngr op een Windows systeem doen of in Domoticz. Dezelfde ID-unicode kan in RFXmngr en Domoticz gebruikt worden om de Somfy motor aan te sturen.
- Haal de voeding van alle Somfy apparaten los behalve van de motor die je wilt koppelen.
- Druk de Program knop meer dan 2 seconden in op de originele Somfy afstandsbediening totdat de motor reageert.
-Verstuur in RFXmngr het Program commando of in Domoticz druk op de TEST knop. De Somfy RTS motor moet dan reageren ten teken dat de koppeling gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Als je een Somfy IO motor hebt gaat het niet werken met een rfxcom. Rfxcom ondersteunt alleen de 433 mhz RTS motoren

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoRpi
Beste Weijenberg.
Bedankt voor je reactie, maar helaas is dit al een procedure die ik al geprobeerd heb. Ik heb het nog eens getracht zo te doen, maar er komt geen enkele reactie. Volgens mij moet ik bij het selecteren van het: "Schakelaar type" ook nog iets kiezen als "Blinds". Maar ook dit werkt niet.

Ik vrees dus dat het antwoord van Speedfightserv tot zover juist is. Ik heb een Somfy IO motor in het zonnescherm zitten.

Maar dan is mijn vraag: Hoe krijg ik die dan toch binnen Domoticz aan de praat. Moet ik daarvoor iets aanschaffen dat wel op de juist frequentie werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat wordt erg lastig, Somfy IO werkt met 868-870MHz, encryptie en 2-weg communicatie.
Als de IO motor aansluitingen zou hebben voor een bedrade schakelaar dan zou je nog een RTS besturing toe kunnen voegen, echter denk ik dat er alleen een netsnoer aan zit.
Volgens mij is het niet heel ingewikkeld om de motor om te ruilen voor oud type met alleen RTS, maar dan heb je ook een andere remote nodig,

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
Vreemde is dat je met een Smoove Origin RTS de motor aan kunt sturen. Dit apparaat verstuurt alleen Somfy RTS commando's en geen Somfy IO.

Heb je wel een Smoove Origin RTS schakelaar of een ander type?
Als het een Smoove Origin RTS schakelaar is waarmee je de motor bedient dan moet de motor ook een RTS motor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog verwarrender is dat de remote volgens deze beschrijving op 433MHz zou werken :)
Misschien even de meegeleverde handleiding erbij pakken om te zien wat het nou echt is?
Er is hier nog niet verteld welk firmware je gebruikt voor de Rfxcom, soms zit Somfy daar niet in.
AircoRpi schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:23:
Als ik in Domoticz via het tabblad schakelaars de keuze maak voor het aanmaken van een nieuwe schakelaar, dan krijg ik een menu met de volgende gegevens:
Hardware: KaKu_ontvanger_zender (ik kan dit verder niet wijzigen)
Apparaat naam: leeg veld
Schakelaar type: On/Off (ik heb dit een keer gewijzigd in "Blinds")
Type: RFY (een keuze die te maken is en wat het protocol zou moeten zijn)
ID: <in te voeren velden>
Unit Code: standaard op 1 en is te wijzigen.

Met de instelling Blinds aan het experimenteren geweest, maar ik krijg geen contact met de motor van het zonnescherm.
Dit verhaal vind ik apart, heb je Domoticz vanaf een image op een SDkaart gezet?
Ik zou eerst eens kijken of de Rfxcom bij Hardware in de lijst staat, als je die kan kiezen dan ziet het menu er anders uit bij handmatige toevoegen van een schakelaar.
Ook is het mogelijk dat je bij Set mode niet de juiste vinkjes hebt gekozen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• AircoRpi
Beste medenkers.

Allereerst mijn excuses voor de late reactie. De laatste tijd te weinig vrije tijd gehad om dit forum te kunnen volgen. Er zit te weinig vrije tijd in mijn dagen. Ik hoop dit de komende periode weer goed te maken.

Verder mijn hartelijke dank voor de reacties en adviezen.

Ik heb de Pi ingericht vanaf een SD-kaart. Daarbij is alles goed gegaan, want op zich draait deze al. Ik heb namelijk een aantal KaKu apparaten daar al op werken en dat gaat goed.

Ik heb als hardware ingesteld de RFXCOM-RFXtrx433 USB (433.92 MHz Transciever version 250)

Ik zie in de tabel om een bepaald type in te stellen ook de optie: RFXCOM-RFXtrx868 USB (868 MHz) staan. Moet ik deze soms toevoegen bij de hardware?? Kan ik daar dan iets mee doen?

Wat er met het vinkje bij de Set Mode bedoeld wordt kan ik niet zo gauw vinden. Misschien nog een aanwijzing op welke tabblad dit staat a.u.b..

Verder
=====
Volgens de gegevens van het zonnescherm zit er een Somfy IO motor in.

De handleiding waarnaar Speedy-Andre verwijst is inderdaad de handleiding die ik bij de afstandsbediening heb en alles lijkt ook precies op het apparaat waarmee ik het scherm bedien.

Kortom. Ik zal nog eens contact opnemen met de leverancier van het zonnescherm en ondertussen de aangedragen tips nog eens nalopen.

Ook blijf ik open staan voor verdere hulp en aanwijzingen, want ik heb deze spullen niet voor niets aangeschaft. Nu wil ik er ook wat mee kunnen doen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie een oude firmware van 2015 en een rfxtrx433 model waar Somfy niet mee werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoRpi
Beste Speedy-Andre, bedankt voor deze reactie. Zal eens gaan kijken wat ik hiermee kan doen. De Pi3 met toebehoren heb ik half dit jaar aangeschaft. :-(

Ik heb zojuist op de site van RFXcom gekeken en daar staan idd een aantal firmware's voor de RFXtrx433. Dit zijn de:
RFXtrx433 Type1 Firmware Versie 1012
RFXtrx433 Type2 + MCZ Firmware (1013) Versie 1012
RFXtrx433E Ext Firmware Versie 1012
RFXtrx433E Ext2 Firmware Versie 1012

Enig idee welke ik zou moeten downloaden?
Als ik namelijk de firmware history lees, dan mag ik daaruit opmaken dat ik dan moet gaan voor de versie RFXtrx433 Type1 Firmware Versie 1012. Klopt dit?

Wat betreft de specs van mijn zonnescherm, daarbij staat er dat er een S Sunea IO motor in zit en dat ik een Smoove Origin IO afstandsbediening heb.

[ Voor 50% gewijzigd door AircoRpi op 23-12-2016 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In de Rfxcom handleiding staat een tabel met ondersteunde protocollen voor beide 433 types.
De oude 433 (die Domoticz rapporteert) heeft geen firmware met Somfy, de nieuwere 433E wel.
De firmware zal type 1 of 2 moeten zijn, kijk voor de zekerheid op het label onder de Rfxcom welke het is.

Het Somfy io 868MHz spul werkt hoe dan ook niet met Rfxcom en Domoticz.
Als het om 1 zonnescherm gaat kan je overwegen om een andere motor te (laten) plaatsen.
Er zijn Kaku ontvangers die een bedrade motor kunnen aansturen, dan heb je geen andere Rfxtrx433 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AircoRpi
Speedy-Andre, bedankt voor je duidelijke uitleg.

Het is mij nu "zonneklaar" dat ik met mijn nieuwe zonnescherm (motor) in combinatie met mijn Rfxcom niets kan aanvangen. Dan kon ik dus lang zoeken en van alles proberen.

Dan ga ik maar verder knutselen met de mogelijkheden die Domoticz mij wel heeft te bieden.

Bedankt aan een ieder die heeft meegedacht. Dan sluit ik hierbij dit forum.

Een ieder een heel gezond 2017 gewenst!!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jagroeneveld
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-10-2024
Het is mij gelukt om de RTS Somfy aan de praat te krijgen met Domotics op een Raspberry Pi:
1) installeer Domoticz en de controller (RFXtrx433E)
2) de setup van de RFXtrx433E is niet relevant (je hoeft daar geen protocol te kiezen
3) maak handmatig een nieuwe schakelaar aan en kies
Hardware: RFXCOM
naam: <vul maar iets zinvols in>
Type: blinds
ID en Unit Code: kies iets dat uniek is voor jouw situatie
4) druk de program toets van de afstandsbediening in (Achterop zit een gaatje) totdat het screen reageert
5) druk op test
6) als het screen reageert, voeg het apparaat toe
6b) als het screen niet reageert, raak in paniek......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob de Waard
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-04 15:16
Goedendag samen, ook ik wens een Raspberry Pi aan te schaffen icm Domoticz tbv van onze Somfy RTS producten. Is hierbij ook de My-stand van Somfy te programeren?

Waar kan ik dit het beste bestellen en welk type Raspberry of controlers heb ik dan nodig? Ik wens ook graag onze Toon van Eneco aan te sturen icm Hue en slimme stekkers van Fibaro.

Alvast dank voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
Rob de Waard schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:59:
Goedendag samen, ook ik wens een Raspberry Pi aan te schaffen icm Domoticz tbv van onze Somfy RTS producten. Is hierbij ook de My-stand van Somfy te programeren?

Waar kan ik dit het beste bestellen en welk type Raspberry of controlers heb ik dan nodig? Ik wens ook graag onze Toon van Eneco aan te sturen icm Hue en slimme stekkers van Fibaro.

Alvast dank voor jullie reactie!
De RFXtrx433E kan Somfy RTS aansturen op 433.42MHz en wordt door Domoticz ondersteund.
De MY knop wordt ook ondersteund. MY is gelijk aan de STOP knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 836199

Ik heb de RFY On/Off om Open en Dicht aan te sturen. Maar ik zou niet weten hoe je Stop moet kiezen...
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat je RFY blinds moet kiezen, niet On/Off :)
Dat kan je aanpassen als je hem edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-nl
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-03 17:52
jagroeneveld schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:36:
Het is mij gelukt om de RTS Somfy aan de praat te krijgen met Domotics op een Raspberry Pi:
1) installeer Domoticz en de controller (RFXtrx433E)
2) de setup van de RFXtrx433E is niet relevant (je hoeft daar geen protocol te kiezen
3) maak handmatig een nieuwe schakelaar aan en kies
Hardware: RFXCOM
naam: <vul maar iets zinvols in>
Type: blinds
ID en Unit Code: kies iets dat uniek is voor jouw situatie
4) druk de program toets van de afstandsbediening in (Achterop zit een gaatje) totdat het screen reageert
5) druk op test
6) als het screen reageert, voeg het apparaat toe
6b) als het screen niet reageert, raak in paniek......
bij Switch Type kan je idd blinds invullen. maar wat vul je bij Type: in dan ? want daar heb ook nog 1001c opties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagroeneveld
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-10-2024
Mijn type is RFY subtype RFY

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De titel van dit topic is wat misleidend. Het is ook al eens genoemd: IO en RTS zijn twee verschillende oplossingen. Zie ook: https://www.somfy.nl/somfy/io-homecontrol-en-rts-technologie
topicstarter was daar ook achter gekomen.

* Was ik eventjes in de veronderstelling dat het IO-protocol gekraakt was en domoticz of openhab direct Somfy IO motoren zou kunnen aansturen.*

Ontopic Weliswaar 2 jaar oud, maar toch: Op de openhab community fora is men bezig om een KLF-100 of KLF-200 te gebruiken om IO motoren te bedienen via openHAB. En dat zal vermoedelijk hetzelfde kunnen werken in Domoticz.

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtbrt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-07-2024
De pagina naar io-homecontrol-en-rts-technologie is verplaatst. De juiste koppeling is https://www.somfy.nl/over...hnologieen-en-protocollen
Pagina: 1