Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:58
Heb onlangs 2 deursensoren van Fibaro opgenomen in Domoticz. Zowel voor als achterdeur heb ik nu uitgerust met die Fibaro deursensor inclusief temperatuurmeter. Gisteren de voordeur sensor opgehangen en vandaag al het batterij level van gisteren 100 naar vandaag 80. Dat zijn dus nog 4 dagen plezier. Bij de achterdeur zegt de sensor nu al op 34% te zitten. Dat gaat dus best rap.

Nu wil ik de Visual LED indications naar 0 (uit) hebben) en de Interval of temperature measurements van 300 naar 3600 seconden aanpassen, maar dat lijkt niet te werken. Iemand bekend met dit probleem? Het is wel een batterij gevoed apparaat, maar na een tijd wachten lijkt het nog niet aangepast te zijn.

* Witlof gaat maar vast op zoek naar nieuwe battijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210193

Witlof schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:19:
Heb onlangs 2 deursensoren van Fibaro opgenomen in Domoticz. Zowel voor als achterdeur heb ik nu uitgerust met die Fibaro deursensor inclusief temperatuurmeter. Gisteren de voordeur sensor opgehangen en vandaag al het batterij level van gisteren 100 naar vandaag 80. Dat zijn dus nog 4 dagen plezier. Bij de achterdeur zegt de sensor nu al op 34% te zitten. Dat gaat dus best rap.
Huh? :|
Dan denk ik dat er toch iets anders aan de hand is. Hier 6 Fibaro deurcontacten in gebruik. Nog maar van een paar de batterij moeten vervangen na ca 1 jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Anoniem: 210193 schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:27:
[...]

Huh? :|
Dan denk ik dat er toch iets anders aan de hand is. Hier 6 Fibaro deurcontacten in gebruik. Nog maar van een paar de batterij moeten vervangen na ca 1 jaar gebruik.
Met of zonder de DS18B20 temperatuur sensoren? Misschien dat de bijgeleverde batterijen bij mij slecht zijn? Ik zal het de komende dagen eens in de gaten houden. Lijkt mij persoonlijk ook niet goed om iedere week de batterijen te moeten vervangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
Ik wilde Domoticz 3.6185 (beta) downloaden, maar Norton geeft de melding dat het bestand onveilig is en verwijdert het vervolgens.

De melding was overigens WS.Reputation.1 detection. Dat betekent dat het bestand niet veel in gebruik is.
Ik heb een formuliertje ingevuld op de site van Norton dat dit waarschijnlijk een false positive is.

[ Voor 44% gewijzigd door AWST6000 op 18-12-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Witlof schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:36:
[...]

Met of zonder de DS18B20 temperatuur sensoren? Misschien dat de bijgeleverde batterijen bij mij slecht zijn? Ik zal het de komende dagen eens in de gaten houden. Lijkt mij persoonlijk ook niet goed om iedere week de batterijen te moeten vervangen :X
Zonder sensoren wel.
Sorry, vergeten te vermelden.
Maar dan nog, zou niet mogen.
Mijn rookmelders gebruik ik als thermometer. Ze sturen elke wijziging van 0,1°C meteen door. Batterijen houden het daar ook bijna een jaar vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
Trouwens update Domoticz als het niet lukt via het Web, gebruik dan via de ssh cd domoticz en dan ./updaterelease. Het staat inderdaad in de handleiding, maar ik wou het toch even gezegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Anoniem: 210193 schreef op zondag 18 december 2016 @ 12:35:
[...]

Zonder sensoren wel.
Sorry, vergeten te vermelden.
Maar dan nog, zou niet mogen.
Mijn rookmelders gebruik ik als thermometer. Ze sturen elke wijziging van 0,1°C meteen door. Batterijen houden het daar ook bijna een jaar vol.
Dan ga ik toch eens kijken hoe dit kan. Vind het ook vreemd dat als ik kijk naar het Z-wave network (group & nework), dan zit de sensor fysiek naast de controller (voordeur/meterkast), maar juist daar heeft hij geen rechtstreekse verbinding mee in de cirkel weergave.

[ Voor 5% gewijzigd door Witlof op 18-12-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 14:45

PnD

like in Pinda ^_^

Ik lees op internet wat complexere manieren om de RFXCOM te flashen.
Zijn dit achterhaalde manieren? Ik heb nl. in domoticz gewoon een button om het .hex bestand te selecteren en te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
PnD schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:06:
Ik heb nl. in domoticz gewoon een button om het .hex bestand te selecteren en te upgraden.
Die mogelijkheid zat er niet altijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-03 12:24
MikeOO schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:53:
[...]

Hoe krijg je de gong zelf in Domoticz.
Gebruik ook een KAKU set en aangemeld via de drukknop. Maar de Gong apart is ook handig inderdaad.
Gong op leer modus knop drukken en dan daarna via domoticz handmatig een schakelaar toevoegen via de kaku protocol. En klaar 😜

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

AWST6000 schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:13:
[...]

Die mogelijkheid zat er niet altijd in.
Is er een reden om te upgraden?

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWST6000
b_weijenberg schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:52:
[...]
Enkele kleine verbeteringen. Als je Somfy gebruikt is het aan te raden om de laatste versie firmware te flashen.
@Hokkie: Dit berichtje is van Mister Bert himself.

[ Voor 9% gewijzigd door AWST6000 op 18-12-2016 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hokkie schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:17:
[...]
Is er een reden om te upgraden?
Als al jouw devices ondersteund worden en correct werken is er op zich geen reden om te upgraden.
Heb je daarentegen iets nieuws wat niet of niet lekker werkt dan uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Anoniem: 210193 schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:05:
[...]

Als al jouw devices ondersteund worden en correct werken is er op zich geen reden om te upgraden.
Heb je daarentegen iets nieuws wat niet of niet lekker werkt dan uiteraard wel.
Thnx. Dezelfde benadering als alle andere apparaten dus... Werkt probleemloos hier.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:53

nitrodesign

There is more joy on a ...

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn vraag.
Ik ben al enige tijd bezig met Domoticz op mijn Synology DS414. Alles werkt naar behoren, kan lampen schakelen, kan mijn Logitech hub bedienen en thermostaat bedienen.

Nu heb ik overal gelezen dat het mogelijk is om deze activiteiten op te roepen met Siri.
Vandaag ben ik al de hele dag bezig geweest om informatie te zoeken over hoe ik dit aan de praat krijg.

Een van de eerste website's die ik tegengekomen ben is :
https://www.domoticz.com/wiki/Homekit_Siri

Helaas krijg ik het hiermee niet aan de praat.

Ook deze website bracht mij niet veel goeds:
https://www.npmjs.com/package/homebridge

Of er moet iets zijn wat ik verkeerd doe natuurlijk.

Bij de tweede website heb ik via een SSH verbinding gemaakt naar mijn NAS, vervolgens in de /root map de commando "sudo npm install -g --unsafe-perm homebridge", helaas krijg ik meteen allerlei errors en dergelijke.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen.

Mvg,

NitroDesign

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeOO schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:19:
[...]

Dan wordt het opvoeden van schoonmoeder - succes daarmee >:) of ze moet zelf een actie gaan uitvoeren. Je kunt niet veel meer doen. Je moet ergens op kunnen controleren of iemand thuis is of niet en een gsm is meestal een item wat iemand meeneemt. Doen ze dat niet dan kun je niet veel anders dan een sensor gebruiken.

Als dat ook niet gaat lukken dan is het een bewuste keuze van de gebruiker(s) en zullen ze ermee moeten leren leven dat ze handmatig een actie moeten uitvoeren als de thuis zijn of niet.

Eventueel een kaku switch bij de voordeur plakken en als ze weggaan die omzetten en bij thuiskomst ook.
Maar het blijft een handmatige actie dat dan weer wel.
Eergisteren een hapje wezen eten met ze en toen de keuzes nog eens kort doorgenomen. De voorlopige conclusie was eigenlijk: ach joh, dan laten we het toch zo? Als he gebeurt, dan druk ik op de KaKu knop (ligt op de schouw) en gaat het licht ook aan.

En we kwamen er ook achter dat ze haar iPhone wel mee had, maar dat dit nog een 4S was, waar iOS 7 op draait en daar kan Pilot al niet eens meer op geïnstalleerd worden. Dus we laten het maar even zo O-)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
Iemand hier met een correcte openzwave config voor een fibaro wall plug gen 5?
Zoals het nu is verwijzen ze de gen 5 gewoon naar de config van de gen 2. Dat werkt en de sensor wordt zichtbaar, maar het schijnt dat de gen 5 een hele andere config nodig heeft. En dat verklaart waarom hij zich niet laat configureren, time-outs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-03 12:24
tozzke schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 16:17:
[...]

Welke status heeft die 'Deurbel' als je bij Events 'Show current states' drukt?
De vraag is of die switch wel de waarde On en Off aanneemt.

edit:

In de 2e regel de 'and' tussen de tijden veranderen in 'or' aangezien Domoticz van 0:00u tot 24:00u kijkt. Het kan dus nooit voor 18:00u zijn EN na 23:00u op diezelfde dag.

[...]

Wat ik in mijn voorbeeld dus al gedaan had :)
idd. even niet opgelet met die and/OR.

Maar de deurbel heeft standaard altijd "aan" in domoticz. Iemand een idee hoe ik dit kan veranderen? Een set "off" werkt niet. Hij blijft op ON staan.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
Ik heb nog een stuk of 6 KAKU inbouw dimmers, het is geheel geen optie om deze te kunnen combineren met het bestaande schakelmateriaal? Zodat ik dus gewoon puls schakelaar kan gebruiken ipv. draadloze schakelaars van kaku?

Ik zou graag willen dat alles werkt maar dat de domoticz een toevoeging gaat zijn.
Volgens mij kan ik met de Fibaro Universal Dimmer, deze toepassen met mijn bestaande schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 17:52
Als in Domoticz een switch schakeld, kun je daar in principe gewoon een kaku dimmer mee schakelen vanuit domoticz. Of iets anders, zo lang je de hardware maar hebt in Domoticz.

Maar wellicht begrijp ik je vraag niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:34
Met de laatste beta release lijkt de tweede knop voor een FGS-223 eindelijk werkend te zijn. Nu heb ik nogal wat van die devices en het excluden/includen werkt wel, maar levert weer weer een aantal nieuwe devices op die op zichzelf weer gekoppeld moeten worden aan de oude instellingen. Nu zat ik te denken, aangezien ik nog niet heel veel speciaals heb ingesteld, om gewoon 'even' opnieuw te beginnen.
Is er een manier om de bestaande data van de P1 koppeling over te nemen in een nieuwe DB ? Heeft iemand daar al mee te maken gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met bv adminer (of een andere SQL3lite editor) kan je data van een tabel exporteren.
Die kan je dan achteraf bewerken om bv de IDX aan te passen om dan vervolgens te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:34
Ah ja, daar zat ik ook aan te denken. Zal eens in de structuur van de DB gaan kijken hoe de relaties zijn gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schmm schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:46:
[...]

idd. even niet opgelet met die and/OR.

Maar de deurbel heeft standaard altijd "aan" in domoticz. Iemand een idee hoe ik dit kan veranderen? Een set "off" werkt niet. Hij blijft op ON staan.
tnx voor de tip, ik vermoede al zo iets dus in het nieuwe jaar de gong ook maar eens los toevoegen.

De On melding is normaal en geeft geen Off omdat het puur een drukknop is en elke keer als je deze indrukt stuurt hij een On.

Zelf gebruik ik de deubel icm een camera en wordt er via een bash script een foto gestuurt via telegram als er wordt aangebeld.

Ik heb geen last dat er alleen een ON wordt verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

#1: Ik stuitte op deze post: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=13318
Het lijkt me mooi om dit als presence/locatie detectie te gebruiken op onze iphones. Scheelt toch weer een tientje aan een app als het werkt ;)
Iemand ervaring mee?

#2: Ik heb via deze handleiding presence detection geimplementeerd: https://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection

Nu werkt het voor 1 apparaat. Ik heb de synology taakplanner gebruikt. Nu heb ik het script gekopieerd en IP adres en IDX apparaat, maar het 2de apparaat doet gewoon niks.
De synology eens herstart en nu werken ze beide niet meer :(...Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PnD schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:43:
#1: Ik stuitte op deze post: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=13318
Het lijkt me mooi om dit als presence/locatie detectie te gebruiken op onze iphones. Scheelt toch weer een tientje aan een app als het werkt ;)
Iemand ervaring mee?
Ik kende deze nog niet, maar ga daar zeer zeker eens naar kijken. Dit staat sowieso al aan op onze iPhones en ik ben wel benieuwd naar de resultaten. Ik werk nu met Pilot en dat werkt eigenlijk al prima, maar op de 1 of andere manier weet Pilot op de iPhone van mijn vrouw soms toch niet dat ze van huis is of thuis is gekomen. En dan gaat e.e.a. al scheef. Het kan te maken hebben met instellingen die ze tweakt om zo haar accu te sparen, maar als het met Find My iPhone werkt, dan zou dat wel een nog mooier oplossing zijn.

Als iemand hier al mee werkt, ben ik ook wel benieuwd naar de ervaringen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je het hele topic leest zie je zo al dat het geen ideale oplossing is.
Eigenlijk ga je op regelmatige tijdstippen de locatie opvragen van je iPhone aan Apple en daar iets mee gaan doen.
Als je het dus wil gebruiken voor presence detection moet je al sowieso rekening houden met de tijd tussen 2 bevragingen.
Als ik ooit iets wil doen met presence detection verwacht ik dat ik zodra ik mijn oprit oprij dat gedetecteerd wordt en het systeem omgeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
De Harmony Hub werkt alleen maar in de nieuwste versie(s).
Is er misschien ook een patch voor versie 3.4834?
(Updaten is natuurlijk het beste, maar gezien de feestdagen heb ik daar helaas niet veel tijd voor)

[ Voor 31% gewijzigd door AWST6000 op 19-12-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Anoniem: 210193 schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:33:
Als je het hele topic leest zie je zo al dat het geen ideale oplossing is.
Eigenlijk ga je op regelmatige tijdstippen de locatie opvragen van je iPhone aan Apple en daar iets mee gaan doen.
Als je het dus wil gebruiken voor presence detection moet je al sowieso rekening houden met de tijd tussen 2 bevragingen.
Als ik ooit iets wil doen met presence detection verwacht ik dat ik zodra ik mijn oprit oprij dat gedetecteerd wordt en het systeem omgeschakeld wordt.
Ja, dat is inderdaad zo. Het is wellicht wel iets voor schakelingen waarbij je de afstand tot je huis wilt weten. Bijvoorbeeld de verwarming alvast aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat doe ik zo wel op m'n floorplan met 2 klikjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 14:12
Ik lees vaak dat men Domoticz heeft draaien op een Synology. Maar is er iets bekend over het draaien op een QNAP? Zou voor mij makkelijk zijn, aangezien die toch al draait en er geen RPi bij hioeft te komen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 210193 schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:40:
Dat doe ik zo wel op m'n floorplan met 2 klikjes :P
Dat heet geen automatiseren. Automatiseren is dat als je op x KM vanaf je huis aan komt rijden dat je dan zelf geen klikjes hoeft uit te voeren (al zijn het er maar 2....), maar dat dit zonder jouw bemoeienis al gedaan wordt door het systeem :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
M.v.Veelen schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:13:
[...]
Dat heet geen automatiseren...
Op zich helemaal mee eens, maar het begint me wel vaker op te vallen dat je best veel moeite moet doen om dingen voor elkaar te krijgen.
Het is natuurlijk wel een hobby, maar waar ligt het omslagpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ook mee eens. Echter die verwarming automatisch aanzetten ga ik niet voor elkaar krijgen op een manier die ik wil. In principe wil ik een half uur voor ik thuis ben de verwarming aanhebben. Dat geeft een probleem als ik minder dan een half uur reistijd van huis ben. Dat geeft ook een probleem als de reistijd door files of zo anders is dan normaal. Echter vooral de eerste is niet te programmeren. (Tenzij ik altijd precies plan hoe laat iemand thuis is maar dan ben je wel heel veel flexibiliteit kwijt).

Ik kom er langzaam achter dat geofencing voor mij vooral werkt om vertrek te signaleren. Thuiskomen gaat maar zelden goed. Ik kan wel alle gps locatie gegevens aanzetten maar dan kom ik een dag niet door met mijn s7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AWST6000 schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:17:
[...]

Op zich helemaal mee eens, maar het begint me wel vaker op te vallen dat je best veel moeite moet doen om dingen voor elkaar te krijgen.
Dat ligt voor iedereen weer anders. Bij mij hoeft bijvoorbeeld niet het licht in het toilet automatisch in te schakelen en weer uit. Dat doe ik wel met het knopje dat 20 cm voor m'n neus zit (klein toilet :D). Ik heb dan wel weer de ventilatie die dan 5 minuten inschakelt. Niet omdat het altijd moet, maar omdat het kan....
Automatisch de ventilatie op de hoogste stand als we gaan douchen met een uitlooptijd. Kan ook met de hand, maar vind zo'n extra knop lelijk op mijn nieuwe wandje. Er is dus voor ieder wel weer een andere reden om iets wel of niet te automatiseren.

Het inschakelen van de verwarming waar ik op reageerde, kan in mijn geval ook door de Nefit Easy app te openen en daar in te schakelen. Ik heb er echter voor gekozen om een standaard programma te hanteren omdat we bijna elke dag dezelfde tijden weg gaan en thuis komen. Als we daar dan een keer van afwijken, dan wordt de verwarming (automatisch op een bepaalde tijd) uitgeschakeld tot het moment dat we thuiskomen. De verwarming wordt dan automatisch ingeschakeld. Consequentie is wel dat het huis dan pas begint met opwarmen. Het zou mooier zijn als dit eerder gebeurt, maar aan de andere kant: huis is goed geïsoleerd en echt koud wordt het niet in huis.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11-2024
Mijn toilet is ook niet groot, maar ik vind het wel fijn dat ik 's nachts automatisch de verlichting kan dimmen. Maar er gaat inderdaad snel veel tijd inzitten om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:31
UltraSub schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:05:
Iemand hier met een correcte openzwave config voor een fibaro wall plug gen 5?
Zoals het nu is verwijzen ze de gen 5 gewoon naar de config van de gen 2. Dat werkt en de sensor wordt zichtbaar, maar het schijnt dat de gen 5 een hele andere config nodig heeft. En dat verklaart waarom hij zich niet laat configureren, time-outs.
Probleem is dat ze bij openzwave nog niet goed in het systeem zitten. Is een ticket van daar op het support deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Nog ff een vraag over de Harmony Hub:
Ik heb er eentje beneden staan, maar het bereik is niet voldoende voor de bovenverdieping.
Als ik er een 2e bij zou kopen, weet Domoticz dan automatisch welke Hub aangestuurd dient te worden als ik binnen de Domoticz GUI op een activiteit klik of iets tegen Siri roep? (Bijv. TV boven aan).

[ Voor 3% gewijzigd door AWST6000 op 19-12-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 15:04
AWST6000 schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:24:
Ik heb er eentje beneden staan, maar het bereik is niet voldoende voor de bovenverdieping.
Als ik er een 2e bij zou kopen, weet Domoticz dan automatisch welke Hub aangestuurd dient te worden als ik binnen de Domoticz GUI op een activiteit klik of iets tegen Siri roep? (Bijv. TV boven aan).
Ik heb geen twee Harmony Hubs, maar dat moet los van elkaar staan. Op het moment dat je een tweede harmony als hardware toevoegt zie je de programma's ook in domoticz als knoppen. Het zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
commentator schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:09:
[...]

Probleem is dat ze bij openzwave nog niet goed in het systeem zitten. Is een ticket van daar op het support deel.
I know.. degene met een schijnbaar werkende config wil graag een pull request aanmaken, maar lijkt niet te weten hoe. Ik heb hem gevraagd voor de config, zodat ik die kan testen en eventueel een pull request aan kan maken, maar heb nog geen reactie. Ik dacht laat ik het hier even vragen, misschien heeft iemand al een werkende config in elkaar gedraaid.

Zelfde geldt overigens voor de gen5 motion sensors, die hebben ook een afwijkende config.

[ Voor 7% gewijzigd door UltraSub op 19-12-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:31
AWST6000 schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:24:
IRDA gaat meestal niet zo ver, dus al zeker niet door een plafond.
Dat ding krijgt toch een aparte naam en een aparte naam voor tvaan? Dan gaat het vanzelf goed, toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M.v.Veelen schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:13:
[...]
Dat heet geen automatiseren. Automatiseren is dat als je op x KM vanaf je huis aan komt rijden dat je dan zelf geen klikjes hoeft uit te voeren (al zijn het er maar 2....), maar dat dit zonder jouw bemoeienis al gedaan wordt door het systeem :)
[...]
AWST6000 slaat de nagel op de kop. Bij ons is het op zich niet nodig om de verwarming vooraf in te schakelen. De radiatorkranen staan sowieso al volledig open door programmering. Zodra we melden dat we thuis zijn gaat de verwarming aan en op enkele minuten voor je dat al. Om voor de enkele minuten heuse dingen op te zetten om 3 smartphones te gaan monitoren wanneer ze mogelijks gaan thuis komen lijkt me gewoon overkill.
Daarbij is het een mengeling van Android en iOS, je moet dus al voor 2 platformen een goede oplossing vinden.

Enige schakelaar die hier cruciaal is, is 'weg'. Die bepaalt de hele programmering van verlichting en verwarming etc. Issue bij thuiskomst is dat die meteen moet uitgeschakeld worden anders gaat de poort niet open, om nog maar te zwijgen dat anders de sirene zou getriggerd worden.

Van geofencing lees je ook overal dat er vaak foute meldingen in zitten, dat daarom met lange timeouts moet gewerkt worden. Wat ben je er nu mee als je alarm pas een half uur na vertrek geactiveerd wordt? In die tijd kan je huis al leeg gehaald zijn, want ja, heel wat inbraken gebeuren overdag wanneer mensen amper een half uur weggaan.
Of je moet het gaan combineren met wifi of bluetooth, maar ook daar weer meteen gevaren. Wifi staat vaak uit op m'n iphone, net als bluetooth.

Om dan puur voor die 2 klikjes hele systemen op te zetten, 3 telefoons sneller te laten leeglopen etc, nee bedankt.

Oh ja, tot slot. Ik hou er ook graag controle over. Als ik die schakelaar omzet op m'n floorplan zie ik ook meteen dat het commando geaccepteerd is doordat het huisje van groen naar rood gaat en de 'bewaakte' kamers gearceerd worden met rode lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
[...]
...maar het begint me wel vaker op te vallen dat je best veel moeite moet doen...
Wellicht ten overvloede:
De 'je' is/was natuurlijk generiek bedoeld en niet voor M.v.V in het bijzonder.

Het was gewoon een algemene opmerking over de zin en onzin van domotica.
Ik bedoel: Ik ben nog steeds aan het prutsen om dingen met Siri te kunnen schakelen. Na lang puzzelen heb ik het nu eindelijk voor elkaar om ook groepen via virtuele switches in de plattegrond te kunnen schakelen.
Als ik die tijd optel, dan had ik vele honderden keren zelf uit de bank op kunnen staan en de verlichting met een fysieke schakelaar kunnen schakelen. (Of met een Kaku afstandsbediening)
Die lichaamsbeweging is nog veel gezonder ook :þ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar zie je ook meteen mee hoe verschillend mensen wel zijn.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om te roepen 'Hey siri!, schakel tv aan' oid.
Dan neem ik wel een minimote, telefoon of tablet bij de hand.
De belangrijkste functies voor als we op de bank hangen kunnen zowat allemaal met die ene minimote, superhandig.
- Radio luisteren
- TV kijken
- Kodi kijken
- sfeerverlichting 1 aan/uit
- sfeerverlichting 2 aan/uit
- volume denon stiller/luider
- kodi pause/play
- overige lichten uit

En dat allemaal op een bakje van nauwelijks 2 bij 8 met 4 knopjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:03
Wat ik nu toch weer als probleem heb. Ik heb een S0PCM 5 module met daarom alleen een watersensor van Elster FR6. Heeft meer dan 1.5 jaar perfect gewerkt. Ineens krijg ik geen data meer binnen. De batterij van de sensor zou >10 jaar mee moeten gaan. De S0PCM krijgt elke 10 seconden een update zo te zien, maar er worden geen pulsen geregistreerd. Gisteren was het geheugen van de pi vol en heb ik een herstart gedaan. Gebeurt normaal ongeveer elke paar weken als ik weer eens aan het knutselen ben. Maar nu geen respons meer. Draai beta 3.6207 op een pi2 met 2A voeding. Verder geen HW toegevoegd oid. De update naar een beta is het probleem niet. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik heb de app Home Remote weer eens van stal gehaald maar ik kom er niet achter hoe ik Hue lampen via JSON kan aan en uit zetten. Deze url werkt in ieder geval niet:
code:
1
http://192.168.2.2:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=2&switchcmd=Toggle

Ik heb ook Off en On gebruikt, maar dat lukt ook niet. Voor KaKu's werken ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03 19:29
Anoniem: 210193 schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:08:
Daar zie je ook meteen mee hoe verschillend mensen wel zijn.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om te roepen 'Hey siri!, schakel tv aan' oid.
Dan neem ik wel een minimote, telefoon of tablet bij de hand.
De belangrijkste functies voor als we op de bank hangen kunnen zowat allemaal met die ene minimote, superhandig.
- Radio luisteren
- TV kijken
- Kodi kijken
- sfeerverlichting 1 aan/uit
- sfeerverlichting 2 aan/uit
- volume denon stiller/luider
- kodi pause/play
- overige lichten uit

En dat allemaal op een bakje van nauwelijks 2 bij 8 met 4 knopjes op.
Uiteindelijk vind ik het installeren van Homebridge eigenlijk nog het leukste deel ervan. In beginsel was ik nooit linux-gebruiker dus al doende leer ik een hoop. Maar of ik het ook echt gebruik: eigenlijk nooit. Zelfde voor het bedienen van lichten etc via mijn smartphone. Van een knopje op de wand naar een knopje op de smartphone vind ik toch te weinig vooruitgang. Hier gaat het meeste dus automatisch: een paar sensoren kijken of het donker is. Als het donker is en er stapt iemand de kamer binnen gaat het licht aan. Dat blijft branden tot het licht is of tot er 2 uur lang niemand heeft bewogen. Op die manier voorkom ik dat het licht uit gaat als je een poosje op de bank ligt. Als we naar bed gaan drukken we op een "kill switch" die alles uit gooit (CV laag / gashaard uit, lichten uit, tv etc van standby). Het enige dat nog wel via de gui gaat is kodi (radiostations etc). Misschien dat zo'n minimote daarvoor een mooie vervanger is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 18:51

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Grrr, m'n thuisserver HP N36L upgrade gegeven van ProxMox 3.4 naar 4.4.
Waar voorheen de P1 USB kabel probleemloos werd doorgegeven naar de Turnkey Linux Lamp Host met Domoticz 3.5877 kapt deze er nu geregeld mee.

Vrees dat het ProxMox 4.4 (Linux proxmox 4.4.35-1-pve) gerelateerd is. Mbv een USB-reset scriptje trap ik 'm wel elk uur weer aan maar disconnect binnen 10 minuten weer. Gevolg: geen mooie logging van de P1 meter.

dmesg op de Lamp:
[84179.040960] ftdi_sio ttyUSB0: error from flowcontrol urb
[84179.041413] ftdi_sio ttyUSB0: FTDI USB Serial Device converter now disconnected from ttyUSB0

Iemand een hint?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand een idee of je een script_device of script_time op een manier kan bouwen zodat het enkel bij de start van Domoticz getriggerd wordt en dus niet elke minuut of bij elke device update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Lijkt me handiger iets met een shellscript te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou niet lukken voor mijn plan :P
Maar ga het waarschijnlijk toch niet doen, teveel kans op falen.
Bedoeling was om bij opstart otherdevices etc te pushen naar apcu cache.
Nadien enken devicechanged naar m'n pass2php.
Op zich kan het werken en zijn de resultaten positief. Responsetijd van 36msec naar 22msec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert308SW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:20
Anoniem: 210193 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:44:
Iemand een idee of je een script_device of script_time op een manier kan bouwen zodat het enkel bij de start van Domoticz getriggerd wordt en dus niet elke minuut of bij elke device update?
Bedoel je zoiets:
In de /lua folder een script script_device_x.lua die vervolgens in een andere folder buiten domoticz de daadwerkelijke lua script aanroept op het moment dat er een device veranderd van status.

De script in de /lua folder Met daarin een regel "if devicechanged["x"] then dofile(lua_path.."script_device_switch_x.lua") end

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denk dat het inderdaad makkelijkst zal gaan om hiervoor een dummy device 'startup' te maken.
Die triggeren vanuit mijn script.
Dan in lua if devicechanged["startup"] sent all else update...
Wellicht dat ik er toch voor ga gaan om alles naar apcu cache te pushen. M'n floorplan is massa's sneller als ik geen verbinding moet maken met Domoticz. Slechts 1 msec om de pagina te bouwen ipv 45msec.
Ook responsetijd op een devicechange wordt dan gehalveerd.
Ik moet vooral een manier vinden om bij opstart alles daarin te krijgen, of de scripts dusdanig opmaken dat het niet uitmaakt of ze er in staan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 730219

Guy, Is met jou php script toch een fluitje van een cent. Ik heb jou script omgebouwd dat hij bij de start alle device info ophaald en dat elke twee uur ververst. Om vervolgens in de lua alleen de updated device info door te sturen. Bij de initiele load zou je extra acties kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-05 10:46
Iemand bekend met een oplossing om via kaku de raamroosters / dauerlufting ventilatie te bediennen? Het is een mechanische schuif die een 4 a 5 cm op en neer gaat om het rooster te openen/sluiten.

Zelf knutselen ben ik aan het overwegen alleen zal het compact, en energie zuinig moeten worden. Een bestaande kleine behuizing op het kozijn of ventilatie rooster heeft de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 730219 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:49:
Guy, Is met jou php script toch een fluitje van een cent. Ik heb jou script omgebouwd dat hij bij de start alle device info ophaald en dat elke twee uur ververst. Om vervolgens in de lua alleen de updated device info door te sturen. Bij de initiele load zou je extra acties kunnen doen.
Fijn te horen dat er nog verder bouwen op m'n ding :)
Ik denk van het zo op te lossen:
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
if devicechanged['pass2cache'] == 'On'  then
    s = ''
    i = ''
    for k,v in pairs(otherdevices) do s = s..k.."|"..v.."#" end
    for k,v in pairs(otherdevices_idx) do i = i..k.."|"..v.."#" end
    os.execute('curl -s --data "s='..s..'&i='..i..'" http://127.0.0.1/secure/pass2cache_time.php &')
else
    c = ''
    for k,v in pairs(devicechanged) do c = c..k.."|"..v.."#" end
    os.execute('curl -s --data "c='..c..'" http://127.0.0.1/secure/pass2cache_device.php &')
end
commandArray={}
return commandArray

Dan hoef ik alleen maar een update te sturen van de switch pass2cache bij (her)start van apcu cache.

Het resultaat mag er alleszins zijn:
2016-12-20 08:09:07.577 (ZWAVE) Light/Switch (pirkeuken)
2016-12-20 08:09:07.597 User: Admin initiated a switch command (61/wasbak/On)
2016-12-20 08:09:07.597 OpenZWave: Domoticz has send a Switch command! NodeID: 6 (0x06)

20 msec >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 210193 op 20-12-2016 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Wat is lowbudget aan te raden spul om met de RFXCOM te gebruiken? Heb uiteraard in de wiki gekeken, maar daar staan geen prijzen, verkrijgbaarheid en reviews bij :)
Ik wil zo lowbudget mogelijk, omdat het nu nog spielerij is voor me. Wellicht dat ik later nog op een ander protocol over wil stappen als het serieuzer wordt.
Ik ben op zoek naar schakelaars, dimmers, bewegingsensoren en rookmelders.

Weet iemand of je bij die action deurbel een 2de kan kopen en dat je dan met 1 knop 2 ontvangers aan kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PnD schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:53:
Wat is lowbudget aan te raden spul om met de RFXCOM te gebruiken? Heb uiteraard in de wiki gekeken, maar daar staan geen prijzen, verkrijgbaarheid en reviews bij :)
Ik wil zo lowbudget mogelijk, omdat het nu nog spielerij is voor me. Wellicht dat ik later nog op een ander protocol over wil stappen als het serieuzer wordt.
Ik ben op zoek naar schakelaars, dimmers, bewegingsensoren en rookmelders.

Weet iemand of je bij die action deurbel een 2de kan kopen en dat je dan met 1 knop 2 ontvangers aan kan sturen?
Zolang spullen op 433Mhz werkt dan grote kans dat het werkt, al kan dit altijd weer een keer niet werken bij bepaalde hardware. Bij de RFXcom kun je in de handleiding een en ander vinden van zaken die ermee werken. Daarbuiten is er nog genoeg te vinden wat ook prima werkt. Dit topic en de vorige delen en Domticz forum is heel veel te vinden.

Wat wel / niet werk is een kwestie van proberen / merk + type en Domoticz invullen in Googel en je vindt ook genoeg. Prijzen kun je ook zelf terugvinden via dezelfde zoekmachine.

Of een deurbel meer dan 1 gong ondersteunt hangt ook per model af en is ook een kwestie van proberen.
Zolang je de spullen koopt bij winkel met een goede omruil garantie is dat geen probleem.
En zolang je het merk en modelnummer weet kom je ook een heel eind in de verschillende fora's.

Veel sensoren kun je via Banggood en andere Chinese webshops bestellen. Daarbij geld wel garantie tot de stoep omdat terugsturen duurder is.

Domotica is zelf veel uitzoeken. Er is geen pasklare handleiding voor elke product wat te koop is.
Producten veranderen snel en prijzen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Snap ik, ik heb ook al mijn hele domoticz ingericht met verschillende functies zonder onzinnige vragen te stellen en heel veel te googlen en lezen. Teruglezen in de topics heeft me alleen tot de deurbel bij de action geleid. Uit jouw post maak ik op dat ik die vraag niet hier zou mogen stellen?
Kopen proberen en terugbrengen is een beetje onzinnig als veel medetweakers je al voorgegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Voor het geval er iemand tegenaan loopt en omdat een iPhone 4S nu voordelig tweedehands op de kop te tikken is:
Ik kreeg het eerst niet voor elkaar om een 2e iPhone te koppelen aan HomeKit/Elgato Eve op de 1e iPhone.
Vanwege onbekendheid met Apple verkeerde ik in de veronderstelling dat uitnodigen met alleen een AppleID voldoende zou zijn, maar dat werkt niet. Beide iPhones dienen ingelogd te zijn met een iCloud-account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:41

DoctorV64

Cosmopoliet

USB/serial port perikelen en Rpi Domoticz.
Mijn Razberry wordt in Domoticz herkend op de serial port dev/ttAMA0 en werkt als zodanig ook gelukkig, mijn eerste node, een Fibaro Wall Plug, heb ik al kunnen toevoegen. Dus mijn tweede stap (Zwave op de domoticz) werkt.

Mijn eerste stap was voordat ik de razberry aan de praat kreeg, de P1 usb serieel kabel aan de praat krijgen en dat lukte, slimme meters uitlezen leuk en informatief. Het euvel is nu dat als ik de P1 kabel eraan hang deze dus ook op de serial port dev/ttAMA0 uitkomt en er dus een conflict is.

Betekent dit dus dat er maar 1 apparaat op de serial port mag werken?

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:42
PnD schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:26:
Snap ik, ik heb ook al mijn hele domoticz ingericht met verschillende functies zonder onzinnige vragen te stellen en heel veel te googlen en lezen. Teruglezen in de topics heeft me alleen tot de deurbel bij de action geleid. Uit jouw post maak ik op dat ik die vraag niet hier zou mogen stellen?
Kopen proberen en terugbrengen is een beetje onzinnig als veel medetweakers je al voorgegaan zijn.
Je kan ook eens kijken naar de Conrad RSL dingen. werkt ook met de RFXcom.

Kleine tip: Als je het leuk vindt, en het een beetje snapt. Stop niet zo veel geld in 433mhz spullen. Zoals iedereen hier wel ga je toch op een gegeven over op de combinatie van Z-wave en 433mhz.
Persoonlijk ben ik echt klaar met die 433mhz band, zit echt te vol met bagger door van die temp sensors.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
AWST6000 schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:00:
[...]
Na lang puzzelen heb ik het nu eindelijk voor elkaar om ook groepen via virtuele switches in de plattegrond te kunnen schakelen.
Te vroeg gejuicht. Elgate Eve kan hier niet mee overweg.

M'n opstelling:
- Een Kaku AWST-8802 dubbele wandschakelaar.
- Deze schakelen beide dezelfde lampen verdeeld over meerdere Kaku ACD-200 dimmers: De linkse schakelaar zet de verlichting op soft. De rechtse schakelaar zet de verlichting op fel.
- Vanwege de meerdere Kaku dimmers laat ik de 8802 schakelen via groepen binnen Domoticz.
- Groepen krijg je helaas niet te zien binnen Homebridge/Elgato Eve (Scenes ook niet), dus ik heb een kamer en plattegrond gemaakt waarin ik virtuele schakelaars heb geplaatst die de groepen met Json schakelt. (Ook met een timeout op de virtuele switch)
- Binnen de Domoticz GUI gaat dat goed. Binnen Elgato Eve niet, want daarbinnen wordt de switch niet gereset.

Omdat ik meerdere van bovenstaande configuraties heb en ik het leuk/gemakkelijk vind om met Siri te kunnen schakelen, loof ik een cadeaubon van 10 Euro uit voor het goede antwoord :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:57
Ik heb een device in de USB2 poort zitten op mn Synology DS215J.

Nu krijg ik 2 seriële poorten te zien, wat is nou eigenlijk het verschil? Als ik er op google dan wordt ik er niet veel wijzer van

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m2IBg0x.png
Als ik USB0 selecteer dan werkt het apparaat prima. op ACM0 niet.

Waarom eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 09:10
Ik wil mijn domoticz systeem met een Rfid reader en keypad ook gebruiken als alarm. Ik wil alleen een audio melding krijgen via een beeper ofzo bijvoorbeeld als ik het alarm arm maar er staat nog een deur of raam open. Zijn daar standaard beepers voor of kan ik beter wat aan de GPIO van mijn Raspberry hangen?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik schakel daar de deurbel voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 09:10
Misschien maar eens een klein printje ontwikkelen met een simpele arduino nano en een beeper, en dan die met 4 verschillende gpio poorten aan de pi hangen waardoor je op een simpele manier 4 verschillende soorten geluid kan laten horen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:17

DeZzL

Rocket surgeon

Isane schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:48:
Ik heb een device in de USB2 poort zitten op mn Synology DS215J.

Nu krijg ik 2 seriële poorten te zien, wat is nou eigenlijk het verschil? Als ik er op google dan wordt ik er niet veel wijzer van

[afbeelding]
Als ik USB0 selecteer dan werkt het apparaat prima. op ACM0 niet.

Waarom eigenlijk?
De ACM0 is bij mijn synology (DS211) de USB port aan de voorzijde. Daar zit bij mij de ZWave stick in.

USB0 is een USB port op de achterzijde, daar zit bij mij de RFXComm433 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
DeZzL schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:11:
[...]

De ACM0 is bij mijn synology (DS211) de USB port aan de voorzijde. Daar zit bij mij de ZWave stick in.

USB0 is een USB port op de achterzijde, daar zit bij mij de RFXComm433 in.
Dat heeft niets met de poort te maken, maar met het device dat je erin stopt ;)

https://www.rfc1149.net/b...evttyusbx-and-devttyacmx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-05 22:53
DoctorV64 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:50:
USB/serial port perikelen en Rpi Domoticz.
Mijn Razberry wordt in Domoticz herkend op de serial port dev/ttAMA0 en werkt als zodanig ook gelukkig, mijn eerste node, een Fibaro Wall Plug, heb ik al kunnen toevoegen. Dus mijn tweede stap (Zwave op de domoticz) werkt.

Mijn eerste stap was voordat ik de razberry aan de praat kreeg, de P1 usb serieel kabel aan de praat krijgen en dat lukte, slimme meters uitlezen leuk en informatief. Het euvel is nu dat als ik de P1 kabel eraan hang deze dus ook op de serial port dev/ttAMA0 uitkomt en er dus een conflict is.

Betekent dit dus dat er maar 1 apparaat op de serial port mag werken?
De rpi mag inderdaad maar 1 device rechtstreeks hebben op de serialport. Het is analoge data wat er door heen gaat. De rpi kan 2 analoge bronnen niet zo maar onderscheiden.

De verwarring hier ontstaat denk ik omdat de meeste een kant en klaar P1 kabel hebben gekocht en op USB aansluiten. In feite zit in die USB plug niet meer dan een serial --> USB converter en creëer je daarmee dus een extra serialport via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik moet nog uitzoeken of je met de action selectplus deurbel vanuit 1 bedieningsknop 2 "bel stations" kan bedienen. Hoop natuurlijk van wel, maar ga pas een 2de kopen als ik dan mijn doel ook kan bereiken.

Als dat mogelijk zou zijn: zou je het dan ook zo kunnen programmeren dat binnen bepaalde tijdslots één "bel station" zich uitschakelt?

[ Voor 10% gewijzigd door PnD op 20-12-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 730219 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:49:
Heb je zin om je code ergens te posten? Github, pastebin,...
Krijg het toch niet zo simpel voor elkaar.
En misschien nog belangrijker, waarom heb je die keuze gemaakt? Had je initieel dan grote vertragingen of zo? Wat is exact jouw voordeel van het in cache te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PnD schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:27:
Ik moet nog uitzoeken of je met de action selectplus deurbel vanuit 1 bedieningsknop 2 "bel stations" kan bedienen. Hoop natuurlijk van wel, maar ga pas een 2de kopen als ik dan mijn doel ook kan bereiken.

Als dat mogelijk zou zijn: zou je het dan ook zo kunnen programmeren dat binnen bepaalde tijdslots één "bel station" zich uitschakelt?
Moet in principe lukken.
Je meldt de belknop aan in domoticz.
Je maakt 2 deurbellen aan en meldt die afzonderlijk in elke deurbel aan.
Daarna kan je met een script perfect bepalen in welk scenario welke bel of beide moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

renedis schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:35:
[...]

De rpi mag inderdaad maar 1 device rechtstreeks hebben op de serialport. Het is analoge data wat er door heen gaat. De rpi kan 2 analoge bronnen niet zo maar onderscheiden.

De verwarring hier ontstaat denk ik omdat de meeste een kant en klaar P1 kabel hebben gekocht en op USB aansluiten. In feite zit in die USB plug niet meer dan een serial --> USB converter en creëer je daarmee dus een extra serialport via USB.
Bedankt voor je reactie! 2 Rpi's draaien dus :( Een voor de Zwave en een voor de slimme meter.
Het blijft serieel de P1 kabel. Misschien te hoog gegrepen voor me, maar op mijn Rpi 1 zijn er nog pinnen over op de GPIO (naast de Razberry module dus) kan ik daar niet iets mee?
Of de Razberry module verkopen en een Z Wave USB stick gebruiken (of is deze ook een seriele aansluiting?).

[ Voor 6% gewijzigd door DoctorV64 op 20-12-2016 17:40 ]

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert308SW
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:20
PnD schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:27:

Moet lukken al zijn het wel krengen ;-)

https://www.domoticz.com/...17&t=3262&start=20#p31650

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
DoctorV64 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 17:20:
[...]

Bedankt voor je reactie! 2 Rpi's draaien dus :( Een voor de Zwave en een voor de slimme meter.
Het blijft serieel de P1 kabel. Misschien te hoog gegrepen voor me, maar op mijn Rpi 1 zijn er nog pinnen over op de GPIO (naast de Razberry module dus) kan ik daar niet iets mee?
Of de Razberry module verkopen en een Z Wave USB stick gebruiken (of is deze ook een seriele aansluiting?).
Nee, 1 RPi is voldoende. Zorg gewoon dat je P1 kabel een serieel naar USB converter heeft. Op die manier kan je dan ook nog je razberry gebruiken. Dit is tevens de goedkoopste oplossing.

Ik heb deze P1 kabel:

Afbeeldingslocatie: https://www.momotica.nl/image/cache/catalog/P1%20Convertercable-500x500.jpg

Zie je de grote USB plug? In deze versie zit de serieel naar USB converter al ingebouwd. In Domoticz kan ik dan vervolgens dev/ttyUSB0 selecteren. Om te zien of je de juiste ttyUSBx hebt moet je je log bekijken. Stroom waardes komen om de 10 sec binnen, zof niet dan heb je de verkeerde ttyUSBx of baudrate.

Complete kabel inclusief verzendkosten heeft mij 12 euro gekost meen ik mij te herinneren

[ Voor 9% gewijzigd door renedis op 20-12-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Die kabel heb ik dus ook, maar hij pakt hem op dev/ttAMA0 ipv usb. Een system link via rules (gelezen op een ander forum) aanmaken heb ik getracht maar dat werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
DoctorV64 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:05:
Die kabel heb ik dus ook, maar hij pakt hem op dev/ttAMA0 ipv usb. Een system link via rules (gelezen op een ander forum) aanmaken heb ik getracht maar dat werkt dus niet.
Welke image gebruik jij? En heb jij überhaupt wel ttyUSBx devices? Ik denk dat je libraries van usb mist.

Wat geeft dit command voor output:
lsusb

[ Voor 5% gewijzigd door renedis op 20-12-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

Raspian Jessie met de laatste upgrades etc.
Dit krijg ik:
pi@raspberrypi:~ $ lsusb
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp. LAN9500 Ethernet 10/100 Adapter / SMSC9512/9514 Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
DoctorV64 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 18:23:
Raspian Jessie met de laatste upgrades etc.
Dit krijg ik:
pi@raspberrypi:~ $ lsusb
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp. SMSC9512/9514 Fast Ethernet Adapter
Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp. LAN9500 Ethernet 10/100 Adapter / SMSC9512/9514 Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Stuur mij even een DM.. dit werkt niet handig zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 730219

Anoniem: 210193 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:45:
[...]

Heb je zin om je code ergens te posten? Github, pastebin,...
Krijg het toch niet zo simpel voor elkaar.
En misschien nog belangrijker, waarom heb je die keuze gemaakt? Had je initieel dan grote vertragingen of zo? Wat is exact jouw voordeel van het in cache te steken?
De reden om het in cache te zetten is dat ik het onnodig vond bij elke device change alle data over te sturen, zoals jij deed. Als ik het initieel op haal en een maal per 2 uur refresh en de wijzigingen natuurlijk zelf bij houdt scheelt dat behoorlijk wat (onnodige) data over pompen.
Stuur me een PM dan zal ik je mijn script sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Done ;)

Ondertussen hou ik zelf alle timestamps bij in cache, meteen in unixtimestamp, scheelt ook weer een bewerking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
Nog steeds bezig om Lua script onder de knie te krijgen als beginnende Domoticz gebruiker.

Wat ik wil is de actuele Watt meting van een wallplug uitlezen en die naar een dummy switch in mijn Vera controller sturen.

code:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
WattActual = tonumber(otherdevices_svalues['Greenwave1 extra power'])
print ("Actual Wattage is ".. WattActual .."")
http://192.168.1.202:3480/data_request?id=variableset&DeviceNum=329&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1&Variable=Watts&Value=WattActual
return commandArray

Deze code heb ik geplaatst in Events en opgeslagen onder de naam PowerNaarVera.
Het is gelukt om de actuele watt waarde uit te lezen. Ik zie in de logs regelmatig die juiste waarde geprint )als de 4e regel ontbreekt) Ik wist overigens niet dat die Events regelmatig uitgevoerd worden zonder dat hiervoor een trigger nodig is.
Zodra ik de 4e coderegel (beginnend met http) toevoeg geeft een foutmelding. Echter zodra ik die code gebruik in een dummy switch als "on" actie dan lukt het wel om die waarde naar mijn Vera te sturen.

De foutmelding is: 2016-12-20 21:30:29.072 Error: EventSystem: in PowerNaarVera: [string "commandArray = {} ..."]:5: expected near '/'

Ik kom er maar niet achter hoe dit op te lossen. Kan iemand me helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:28
Mai Pensato schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:33:
Nog steeds bezig om Lua script onder de knie te krijgen als beginnende Domoticz gebruiker.

Wat ik wil is de actuele Watt meting van een wallplug uitlezen en die naar een dummy switch in mijn Vera controller sturen.

code:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
http://192.168.1.202:3480/data_request?id=variableset&DeviceNum=329&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1&Variable=Watts&Value=WattActual
return commandArray

Het is gelukt om de actuele watt waarde uit te lezen. Ik zie in de logs regelmatig die juiste waarde geprint )als de 4e regel ontbreekt) Ik wist overigens niet dat die Events regelmatig uitgevoerd worden zonder dat hiervoor een trigger nodig is.
Zodra ik de 4e coderegel (beginnend met http) toevoeg geeft een foutmelding. Echter zodra ik die code gebruik in een dummy switch als "on" actie dan lukt het wel om die waarde naar mijn Vera te sturen.

De foutmelding is: 2016-12-20 21:30:29.072 Error: EventSystem: in PowerNaarVera: [string "commandArray = {} ..."]:5: expected near '/'

Volgens mij kun je dit niet zomaar in een lua script neerzetten. Ik meen dat dit wel kan met os.execute()
Wat zou kunnen werken is:
Lua:
1
os.execute(string.format("wget http://192.168.1.202:3480/data_request?id=variableset&DeviceNum=329&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1&Variable=Watts&Value=%s",WattActual))

Denk dat de mnaier hieronder netter is ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03 19:29
Mai Pensato schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:33:

code:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
return commandArray

Wat ook zou moeten werken
Lua:
1
commandArray['OpenURL'] = 'http://jouw.url'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
@matthijsph

Ik heb jouw tip opgevolgd, de navolgende code:
code:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
commandArray['OpenURL'] = 'http://192.168.1.202:3480/data_request?id=variableset&DeviceNum=329&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1&Variable=Watts&Value=WattActual'
return commandArray

Geeft geen foutmelding meer. Ik zie nu in mijn Vera "WattActual" staan in plaats van het getal 5,3 ...
In de logs in Domoticz zie ik wel staan Actual Wattage is 5,3 ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:28
Mai Pensato schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:17:
@matthijsph

code:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
commandArray['OpenURL'] = 'http://192.168.1.202:3480/data_request?id=variableset&DeviceNum=329&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1&Variable=Watts&Value=WattActual'
return commandArray

Geeft geen foutmelding meer. Ik zie nu in mijn Vera "WattActual" staan in plaats van het getal 5,3 ...
je moet er
Lua:
1
commandArray['OpenURL'] = string.format("http://192.168.1.202:3480/data_request?id=variableset&DeviceNum=329&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1&Variable=Watts&Value=%s",WattActual)

van maken

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50
Mai Pensato schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:17:
@matthijsph

code:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
return commandArray

Je moet je URL op dezelfde manier opbouwen als je met je print regel hebt gedaan.
Dus zoiets
code:
1
commandArray['OpenURL'] = 'http://192.168.1.202:3480/data_request?id=variableset&DeviceNum=329&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1&Variable=Watts&Value='..WattActual

Zoals je hem had, stuur je gewoon de tekst WattActual in plaats van de variabele.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
Maverick schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:21:
[...]

je moet er
Lua:
1
commandArray['OpenURL'] = string.format("http://192.168.1.202:3480/data_request?id=variableset&DeviceNum=329&serviceId=urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1&Variable=Watts&Value=%s",WattActual)

van maken
Super, bedankt !! zo werkt het :) :) :)

Aanvullende vraag nog: ik zie in de logs dat met variërende tussentijden van 11 tot 29 seconden dit script opnieuw wordt uitgevoerd/getriggerd, ook al verandert de waarde niet . Hoe zit dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 12:11
Zijn er meer mensen die Wunderground hebben toegevoegd en waarbij de regenmeter sinds gisternacht niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
Guy, bedankt voor de tip, dat had ik ook al bedacht. Blijft nog steeds mijn vraag waarom wordt dit event steeds opnieuw met onregelmatige tussentijden opnieuw uitgevoerd terwijl de waarde niet wijzigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

elk device script wordt bij elke device update uitgevoerd.
In het script moet je opvangen of dat deel moet werken of niet, door zo'n if devicechanged...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 13:51
Zijn er mensen hier die een RP3+Domoticz in combinatie met Zwave & 433.92 hebben draaien? Dus gekoppeld met:

- Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB stick
- RFXCOM USB TRANSCEIVER 433.92MHZ

Kan een RP3 (of RP2) dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532018

Ik probeer al een tijdje de waardes van mijn sensors te mailen vanuit notifications en blockly events maar ik krijg het maar niet voor elkaar

Als return in de mail, die wel gewoon aankomt staat het volgende: My temperature is temperaturedevice[6001] degrees and the humidity is humiditydevice[6001] %

Ipv de waarde van de sensor wordt de idx zelf getoond. Kan iemand me de juiste richting opsturen ?

Dank!

Ik gebruik Domoticz op Pi3 icm RFXCom433e

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 532018 op 21-12-2016 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:14
Perlian schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:12:
Zijn er mensen hier die een RP3+Domoticz in combinatie met Zwave & 433.92 hebben draaien? Dus gekoppeld met:

Moet volgens mij makkelijk kunnen.

Ik heb een zwave.me en rfxcom draaien op een pi3
Hiervoor draaide alles op pi2, ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 13:51
SpiriTNL schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:36:
[...]

Moet volgens mij makkelijk kunnen.

Ik heb een zwave.me en rfxcom draaien op een pi3
Hiervoor draaide alles op pi2, ook zonder problemen.
Goed om te horen, ik hoop hier snel mee aan de slag te gaan. Nu nog even de goede toepassingen bedenken die mijn vrouw ook overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Voor mensen die HomeKit icm Domoticz hebben;

Fibaro nu HomeKit compatibel!! http://ow.ly/4Z2l307ic5y
http://homekit.fibaro.com

Voor mij zou een dedicated z-wave controller voorkeur hebben, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Perlian schreef op woensdag 21 december 2016 @ 08:09:
[...]

Goed om te horen, ik hoop hier snel mee aan de slag te gaan. Nu nog even de goede toepassingen bedenken die mijn vrouw ook overtuigen ;)
Gewoon klein beginnen, niet te veel tegelijk wijzigen en goed testen of alles blijft werken. En rustig uitbreiden is ook goed voor het budget, zeker als je met zwave aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Perlian schreef op woensdag 21 december 2016 @ 07:12:

Ja, geen probleem. Dat is precies de configuratie die bij mij probleemloos draait. Plus nog meer, een MySensors Gateway en een P1 kabel.
RP3 CPU load gemiddeld 0,5% :)
Pagina: 1 2 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.