Afgelopen weekend heb ik grote schoonmaak gehouden in mijn huis(je) en wilde mijn LED strip die ik nu in de woonkamer heb eens beter weg werken en er een stukje vanaf knippen om elders te gebruiken echter heb ik hier geen controller voor.
Na wat rond zoeken kwam ik een Mi light systeem tegen wat mij wel handig leek om de 2 verschillende strips aan te sturen. Vanuit daar ben ik weer verder gaan zoeken wat hier nou de mogelijkheden van zijn en kwam toen o.a. in dit topic terecht.
Vanuit daar ben ik weer verder gaan zoeken op Domoticz, andere controllers, wat 433mhz inhoud etc. Lang verhaal kort, ik raakte geïnteresseerd in domotica. Ik had inmiddels al zoveel gelezen dat het niet meer alleen om die 2 LED strips aan te sturen ging maar ook om mijn Intel NUC met Kodi en Onkyo versterker aan te sturen, mijn draaitafels en monitoren aan/uit zetten met een kaku systeem en om mijn Philips wake up light te vervangen met een zelf geknutseld systeem en een LED strip met eventueel speakers en een schermpje om de wekker te zetten met een een Arduino o.d.
Ik zie dat de mogelijkheden oneindig zijn en dat het hele gebeuren helemaal niet zo gek duur hoeft te zijn als je Z-Wave links laat liggen. Nu snap ik zeker de voordelen van Z-Wave maar ik woon in een studio dus het voegt vrij weinig toe in mijn woon situatie en het is gewoon een stuk duurder. Nu kan je je afvragen wat domotica überhaupt toevoegt in mijn woning maar het is voor mij eigenlijk een hobby project.
Nu heb ik inmiddels een boodschappen lijstje gemaakt waarmee ik zelf denk aardig mijn ideeën uit te kunnen werken en mijn vraag aan jullie is, mis ik hier nog dingen of zitten er absolute no-go's tussen etc.?
Om te beginnen kwam ik de
Arilux LC01 tegen.
Na wat rond zoeken of dit ook werkt met Domoticz kwam ik op
dit topic uit. Op pagina 8 staat iemand die daar ESP Easy firmware op heeft geflashed met een FTDI adapter. Ik ben hier bekend mee omdat ik deze af en toe ook gebruik om chips te flashen voor mijn drone. Echter kan ik niet helemaal opmaken welke pads ik nou moet shorten. Ik kwam ook een plugin tegen voor Domoticz waardoor deze controllers met de standaard firmware zouden moeten werken maar beperkt in functionaliteit.
Heeft iemand ervaring met deze controllers en eventueel met het flashen van ESP Easy firmware op deze controller of bijvoorbeeld zo'n H801 LED dimmer waar
hier over gesproken wordt? (+ link naar
AliExpress)
Om het KaKu systeem aan te sturen kwam ik via de startpost van dit topic uit op een
RFLink systeem welke je zelf in elkaar moet knutselen. Geen probleem en leuk om te doen, ben na het bouwen van m'n drone en de nodige reparaties inmiddels redelijk goed met solderen en heb hiervoor het juiste materiaal in huis.
Ik heb de device list door zitten kijken en de support lijkt me dik in orde maar werkt dit nou ook met bijvoorbeeld
stekkerdozen uit China? Ik kon hier vrij weinig over vinden.
Ik kwam ook de systemen van Xiaomi en Broadlink tegen welke sockets hebben met wifi maar ook hier kan ik nog niet heel veel over vinden of dit goed werkt met Domoticz.
Ik wil de boel gaan aansturen met een Raspberry Pi3B met dus Domoticz er op en kwam tijdens mijn zoektocht naar een case deze combi deal tegen:
Case + 3.5" touch screen. Dat leek mij wel handig om ergens aan de muur te hangen als centrale aansturing.
Ook wilde ik direct mijn LED strips gaan vervangen door
deze. Ik zag in het topic van de Arilux dat de 4e aansluiting voor een wit licht kanaal al op de chip zit en een kwestie is van het stekkertje erop solderen.
En ook niet geheel onbelangrijk,
power adapters voor de controllers.
Wat is nu jullie mening over deze lijst en zie ik dingen over het hoofd?
Ik heb Domoticz trouwens al geïnstalleerd op mijn Windows desktop om wat mee te spelen met mijn versterker en de Intel NUC maar beiden werken nog niet echt

De Onkyo maakt helemaal geen verbinding meer met mijn netwerk, kan Domoticz niets aan doen en wake on LAN op de NUC werkt ook niet echt soepel. WoL werkt alleen direct na het in de slaapstand zetten van de NUC en waarom die Onkyo niet werkt moet ik nog even uitpluizen want ook de remote op m'n telefoon werkt niet meer. Dat WoL probleem lees ik meer over op internet maar heb nog geen concrete oplossing gevonden. Ook werkt de Kodi remote niet in Domoticz maar was ook niet van plan deze te gebruiken.