Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racierox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 12:06
hondapower schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:44:
[...]

Je kunt ook de 'nieuwe hit van het moment' gebruiken; de Xiaomi Smart Home Gateway.
De temp+hum sensoren zijn een tientje. Werkt via Zigbee. De gateway (van <30 Euro) wordt dan aan Domoticz gekoppeld.
Goeie tip, dankje! Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ik kan 'm alleen vinden met type I stekker en niet met de Nederlandse type F. Of gebruikt iedereen een adapter/reisstekker hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Net begonnen met Domoticz (RP3b + Arduino + RFLink) en het ziet er allemaal erg leuk uit! Nu wat aan het testen in huis waar het beste bereik is. Verbinding via Wifi lijkt op de tot nu toe meest ideale plek niet al te best, dus dat ga ik waarschijnlijk veranderen naar ethernet.

Op de 1e verdieping vang ik zo'n 25 zenders, waarvan er 7 van mij zijn. Ik zie oa. meerdere weerstations en er zitten ook 4 temp sensoren bij, allemaal van hetzelfde type en met flink uiteenlopende temperaturen: 2, 8, 32 en 51 graden. Ben wel een beetje nieuwsgierig geworden, iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Diepvries, buitentemp, ijskast, aquarium, verwarmingswater......

Ergens bij de mensen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
Racierox schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:06:
[...]

Goeie tip, dankje! Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar ik kan 'm alleen vinden met type I stekker en niet met de Nederlandse type F. Of gebruikt iedereen een adapter/reisstekker hiervoor?
Nee je moet een adapterstekker gebruiken, het is n.m. alleen in China top de markt.
En hou er rekening mee dat de app zelf voor het grootste gedeelte in het Chinees is.
Zie daarvoor het topic op het Domoticz forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racierox
hondapower schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:32:
[...]

Nee je moet een adapterstekker gebruiken, het is n.m. alleen in China top de markt.
En hou er rekening mee dat de app zelf voor het grootste gedeelte in het Chinees is.
Zie daarvoor het topic op het Domoticz forum.
Thx :) Inmiddels besteld. Zodra alles aan Domoticz gekoppeld is, heb je met de app toch niet of weinig te maken hoop ik, m'n chinees is niet zo goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-08 00:07
Racierox schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:29:
Heeft iemand tips om goedkoop en makkelijk de temperatuur (en eventueel luchtvochtigheid) te meten in verschillende ruimtes? Omdat het om 6 a 7 ruimtes gaat vind ik z wave sensoren wel erg prijzig.

Zelf kwam ik op de volgende opties:
- Aeotec MultiSensor 6 (duur)
- Fibaro Motion Sensor (duur)
- Sonoff TH10/TH16 met AM2301 sensor
- ESP8266 en zelf sensor solderen

Op dit moment neig ik nog het meeste naar de sonoff, maar wellicht zijn er betere alternatieven.
Kijk anders ook eens naar de WeMoS D1 met een DHT 11/22 shield. Goedkoop en eenvoudig te flashen met ESPEeasy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
Racierox schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 16:36:
[...]

Thx :) Inmiddels besteld. Zodra alles aan Domoticz gekoppeld is, heb je met de app toch niet of weinig te maken hoop ik, m'n chinees is niet zo goed :P
Voor zover ik gelezen heb alleen de eerste keer om hem aan wifi te koppelen. Mijne van de week besteld...

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:01
Ik heb een vraag.
In de badkamer staat een thermometer/hum meter in combinatie met een ventilator.

Wanneer hum. op 65% staat of hoger dan gaat de ventilatie aan op 100% voor 35 min. Dit heb ik inmiddels goed staan. Maar hij blijft nu net zo lang aan tot hij onder de 65% is (logisch maar wil ik niet).
Ik wil dat hij na 35 minuten nog 1 uur op 50% blijft staan en daarna uit gaat. Hoe kan ik dat instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

tozzke

aka tozzert

vanputten80 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:04:
Ik heb een vraag.
In de badkamer staat een thermometer/hum meter in combinatie met een ventilator.

Wanneer hum. op 65% staat of hoger dan gaat de ventilatie aan op 100% voor 35 min. Dit heb ik inmiddels goed staan. Maar hij blijft nu net zo lang aan tot hij onder de 65% is (logisch maar wil ik niet).
Ik wil dat hij na 35 minuten nog 1 uur op 50% blijft staan en daarna uit gaat. Hoe kan ik dat instellen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
If [[hum] >= [65]] and [[ventilatie] = [Off]] and [[var ventilatie_al_gestart] = [0]]
Do [Set [ventilatie] = level (%) [100]]
Do [Set [var ventilatie_al_gestart] = [1]
Do [Set [ventilatie] = level (%) [50] after [2100] seconds]
Do [Set [ventilatie] = Off after [5700] seconds]
Else if [[hum] < [65]] and [[var ventilatie_al_gestart] = [1]]
Do [Set [var ventilatie_al_gestart] = [0]]

zoiets lijkt me te moeten werken ;)
de variabele dient ervoor om niet opnieuw te laten triggeren na het hele riedeltje al een keer in gang gezet te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:01
Thanks . Wat bedoel jet met Var ventilatie al gestart is 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

tozzke

aka tozzert

dat is die variabele waar ik het over heb, die moet je even aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiance
  • Laatst online: 08-09 18:18
Ik heb inmiddels de eerste stap gezet door net een Raspberry gekocht te hebben bij de Mediamarkt. :)
Alleen na veel lezen en filmpjes kijken op Youtube heb ik toch besloten om te beginnen met Home Assistant.

Ik had met Domoticz op Windows al een aantal vastlopers gehad en vind de UI echt lelijk en onoverzichtelijk.
Wie weet kom ik hier later nog op terug maar voor nu bedankt voor de info en wellicht tot ziens in het Home Assistant topic! :D

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Het lukt me niet om Domoticz van buiten te benaderen. Iemand die weet hoe ik portforwarding instel (op een Thomson modem)? En is https standaard enabled of moet ik dat nog aanzetten? Deze site geeft nu aan dat poort 443 closed is.

Zo staat het nu ingesteld in mijn modem:
Local IP Address 192.168.0.50 (ip adres van Raspberry)
Local Start Port 6144 (dit staat onder settings als remote shared poort voor remote clients, of moet dit 8080 zijn?)
Local End Port 6144
External IP xxx.xx.xx.xxx
External Start Port 443 (dit staat in etc/init.d/domoticz.sh)
External End Port 443
Protocol TCP

[ Voor 6% gewijzigd door PaPa op 02-03-2017 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PaPa schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:32:
Het lukt me niet om Domoticz van buiten te benaderen. Iemand die weet hoe ik portforwarding instel (op een Thomson modem)? En is https standaard enabled of moet ik dat nog aanzetten? Deze site geeft nu aan dat poort 443 closed is.

Zo staat het nu ingesteld in mijn modem:
Local IP Address 192.168.0.50 (ip adres van Raspberry)
Local Start Port 6144 (dit staat onder settings als remote shared poort voor remote clients, of moet dit 8080 zijn?)
Local End Port 6144
External IP xxx.xx.xx.xxx
External Start Port 443 (dit staat in etc/init.d/domoticz.sh)
External End Port 443
Protocol TCP
Het poortnummer wat je bij Remote Shared hebt ingevuld gebruik je voor de forward.

Dus
code:
1
2
IP Rasp            Start Port  End Port   Protocol
192.168.0.50     6144          6144        TCP

Wel zorgen dat de Rasp een vast ip-adres heeft.

Daarna via bv je GSM op 4G testen
WAN-IP:6144 om Domoticz te bereiken.

WAN-IP = http://www.whatsmyip.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
Duci schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:12:
[...]
...Als je de OTGW installeert en in Domoticz koppelt dan verschijnt er simpelweg een device onder "utility" waarmee je de temp kunt instellen. Mits je thermostaat dat support..

Ik weet niet wat de standaard thermostaat van Nefit is. Die staat niet in de tabel op OTGW website..
De ketel wordt waarschijnlijk met een standaard Moduline 1000 geleverd. Ik denk niet dat die 'temperature override' kent.
Ik zit daarom aan een Nefit Easy thermostaat te denken. Die heeft dat blijkbaar wel.
In combinatie met Domoticz heb ik dan een 'centraal bediende' klokthermostaat.

Ik denk niet dat ik veel zal kunnen beginnen met de overige waarden die uit te lezen zijn.

Edit:
- Draait de Nefit Easy http server ook op Windows?
- Zijn er slimme modulerende thermostaten die native werken met Domoticz?

[ Voor 9% gewijzigd door AWST6000 op 03-03-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 11:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Sinds ruim een jaar draai ik Domoticz op een synology nas zonder problemen. Ik gebruik de Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 en de RFXCOM.

Nu ben ik ruim een week geleden overgestapt van de DS214+ naar de DS 716+ii Alles goed overgezet gekregen en up and running. Maar vanochtend bij het opstaan deed de Zwave het niet meer. In de log's is niks terug te vinden van fouten. RFX blijft gewoon werken. (ik had dit de eerste avond na overstap ook)
Een herstart van Domoticz en zwave werkt weer.

Iemand enig idee waar ik kan kijken of de USB dongel geen verbinding meer heeft. Bij hardware staat deze er netjes tussen. Ook bij groep en netwerk was de waaier gewoon netjes gevuld.

Domoticz: 3.6775

macOS 15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
error33 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:45:
Sinds ruim een jaar draai ik Domoticz op een synology nas zonder problemen. Ik gebruik de Aeotec ZW090 Z-Stick Gen5 en de RFXCOM.

Nu ben ik ruim een week geleden overgestapt van de DS214+ naar de DS 716+ii Alles goed overgezet gekregen en up and running. Maar vanochtend bij het opstaan deed de Zwave het niet meer. In de log's is niks terug te vinden van fouten. RFX blijft gewoon werken. (ik had dit de eerste avond na overstap ook)
Een herstart van Domoticz en zwave werkt weer.

Iemand enig idee waar ik kan kijken of de USB dongel geen verbinding meer heeft. Bij hardware staat deze er netjes tussen. Ook bij groep en netwerk was de waaier gewoon netjes gevuld.

Domoticz: 3.6775
"Even out of the box denkend"
Heb je een spaarstand aan staan? Want dit lijkt op dat die gewoon de USB poort afschakelt na x tijd.
Zeker omdat je niks in je logs zien denk dat je te maken hebt met een probleem buiten Domoticz en iets met je DS 716+
Heb dit gezeur ook eerder gehad met het draaien van een VM Linux op Windows. Opgelost door een PI te komen en Domtoticz hier op te zetten.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• error33
  • Laatst online: 22-09 11:08

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Klinkt op zicht logisch een spaarstand. Heb eens gekeken maar daar is voor usb niks aan in te stellen.
Heb niet gekeken wat de ledjes op de Nas/ usb stick deden. Maar eens afwachten of en wanneer het nog eens gebeurt of de ledjes op de USB stick branden zo nee dan denk ik dat het inderdaad met een spaartsand zou kunnen te maken hebben.

macOS 15.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
AWST6000 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 09:32:
[...]

De ketel wordt waarschijnlijk met een standaard Moduline 1000 geleverd. Ik denk niet dat die 'temperature override' kent.
Ik zit daarom aan een Nefit Easy thermostaat te denken. Die heeft dat blijkbaar wel.
In combinatie met Domoticz heb ik dan een 'centraal bediende' klokthermostaat.

Ik denk niet dat ik veel zal kunnen beginnen met de overige waarden die uit te lezen zijn.

Edit:
- Draait de Nefit Easy http server ook op Windows?
- Zijn er slimme modulerende thermostaten die native werken met Domoticz?
"Slimme" thermostaten ben ik niet zo bekend mee, maar ik maak zelf tot zeer grote tevredenheid gebruik van een Isense thermostaat. Die kun je op Marktplaats voor een tientje of 3-4 nieuw scoren omdat mensen hem vaak bij een ketel krijgen maar vervolgens een Toon installeren. Toon is overigens wel integreerbaar met Domoticz, dacht ik. ;)

De Isense is compatible met OpenTherm.. als je gebruik wilt maken van externe override moet je wel één van de nieuwere versies hebben. Welke versie precies staat geloof ik in de OT van het OTGW topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 13:22
Sind half januari loopt mijn HDD gebruik linear pijlsnel omhoog

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/usFWb/cb229bb52f.png

Als ik via putty op de raspberry ga kijken zie ik dat bijna alles in /dev/root zit, bijna 6,5GB!?

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/usGbE/211e4415b6.png

Hoe kan ik details hier van zien? Krijg de exacte locatie niet gevonden, wat er nu zo groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Laatst online: 19:01
fetss schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:36:

[afbeelding]

Als ik via putty op de raspberry ga kijken zie ik dat bijna alles in /dev/root zit, bijna 6,5GB!?

[afbeelding]

Hoe kan ik details hier van zien? Krijg de exacte locatie niet gevonden, wat er nu zo groot is?
Het staat in een folder in / niet in /dev/root.
cd naar / en dan sudo du -hs *
Grote kans dat dit iets is in /var/log

[ Voor 3% gewijzigd door pjeterinfo op 03-03-2017 20:10 ]

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ondserstaande gaat over "Updaten of opnieuw installeren"?

Mijn Raspberry Pi 2B met Domiticz staat al weer 371 dagen continu aan. Domoticz draat nu 69 dagen stabiel.

Wanneer mijn UPS HAT board binnen is, ga ik een UPS op de Raspberry Pi zetten. Ik wil ook gelijk een CC2500 op m'n RfLink zetten om een Philips lamp aan te sturen.
Dan is de vraag of ik Domoticz en het OS van de Raspberry Pi ook gelijk zal updaten. Lijkt me natuurlijk wel het beste. (RfLink moet dan ook gelijk).

Ik heb Raspbian destijds op een USB stick kunnen installeren, om de SD kaart te ontzien. Geen idee hoe ik dat toen gedaan had, ik had een tutorial gevolgd.
De software is nog van september 2015. Kan ik dan gewoon updaten, of is een verse installatie dan vereist?
Ik zie namelijk dat het installeren van Domoticz nu met Raspbian Jessie Lite gedaan wordt, volgens mij was dat destijds "gewoon" Raspbian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
Een tijdje terug heb ik hier al eens gevraagd hoe ik mijn BUVA ventilatie kon bedienen met Domoticz, destijds geen simpele oplossing (voor mij) maar nu via domoticz.com wel, simpelweg door het het aansluiten van een KaKu ACM-LV10.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/olksvw0.jpg

Nadeel hiervan is echter dat de main unit komt te vervallen:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventishop.eu/image/cache/data/products/001241769110971_VASH2O-(6)_5-280x327.jpg

Is hier een oplossing voor? Is het bijvoorbeeld mogelijk om de kabel van de main-unit, die nu dus los hangt bij de ventilatie op zolder, aan te sluiten op 'iets' wat een signaal kan versturen naar domoticz?

Is er een dus een soort van 0-10v receiver die het signaal door kan sturen?
Op die manier hoef ik die unit niet van de muur af te halen... (hoewel ik over het gat dan wel weer een tablet kan hangen om Domoticz te bedienen, maar dat vergt wat overtuigingskracht hier in huis..)

Edit: Op een ander forum geeft iemand me de volgende suggestie:
Maybe you could use a I2C ADC board, to convert the 0-10v from the main unit to I2C.
Maar dat gaat mijn pet alweer te boven...

[ Voor 21% gewijzigd door robg1984 op 03-03-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fetss schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:36:

[afbeelding]

[afbeelding]

Met dit commando moet je daar vrij snel achter komen:
sudo du -BM | sort -n

Toont de grootte van een folder in MB gesorteerd van klein naar groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Nog ff een update over de Nefit Easy:
Huidige ketel: Nefit HRC 23VT.
Komende ketel: Nefit Proline NXT HRC24 cw4

De komende ketel heeft ondersteuning voor OTGW en je zou verwachten dat de Nefit Easy thermostaat daar direct op aangesloten zou kunnen worden. Kennelijk niet en heb ik ook de Nefit Easy Connect nodig:
Klikkie doen

Bovendien heb ik dus ook nog de Nefit-Easy via HTTP web server nodig als ik Domoticz wil koppelen.
Wel wat gedoe dus...

Ik zit me af te vragen hoelang ik erover doe om dit terug te verdienen.
De thermostaat staat in de winter continu op 19,5 graden en we verbruiken niet eens zo heel gas.(Nog geen 650 m3 per jaar en dat is inclusief koken op gas)

[ Voor 52% gewijzigd door AWST6000 op 04-03-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgoossens
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-09 19:02
Ik heb een Everspring ST814 temp/hum sensor en deze kan je instellen zodat deze een trigger-ON/OFF verstuurd wanneer de temp / hum boven / onder een bepaalde waarde komt. Echter is me niet duidelijk waar en of deze binnen komen bij Domticz (in de log zie ik deze niet terug).

Iemand hier misschien ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetss
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 07:51:
[...]

Met dit commando moet je daar vrij snel achter komen:
sudo du -BM | sort -n

Toont de grootte van een folder in MB gesorteerd van klein naar groot.
Thanks, bijna alles zit in PM2

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/uu9nC/08439ee172.png

Enig idee hoe ik dit kan leeg gooien?

sorry, ben nogal een beginner :F

EDIT: heb pm2 er verwijderd, de folder verwijderd.. kan er niet meer heen navigeren, maar via sudo du -BM | sort -n zie ik hem nog steeds...

[ Voor 15% gewijzigd door fetss op 04-03-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 22:00
Ik wil een Somfy rolgordijnmotor aanschaffen met RTS (Roll Up 28 RTS). Deze wil ik aansturen met een Rfxcom. Is het nog nodig om ook een somfy afstandsbediening aan te schaffen om eenmalig het systeem in te stellen of kan je alles vanuit de doos met alleen de Rfxcom instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Rfxcom ontvangt geen Somfy signalem, ook die van een remote niet.
Hij kan zich wel als een remote voordoen en 'pairen' met de RTS ontvanger.
Ergo je hebt geen losse Somfy remote nodig om het werkend te krijgen :)
Zie ook de wiki van Rfxcom en Domoticz waar je dit zo had op kunnen zoeken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 22:00
Speedy-Andre schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:45:
De Rfxcom ontvangt geen Somfy signalem, ook die van een remote niet.
Hij kan zich wel als een remote voordoen en 'pairen' met de RTS ontvanger.
Ergo je hebt geen losse Somfy remote nodig om het werkend te krijgen :)
Zie ook de wiki van Rfxcom en Domoticz waar je dit zo had op kunnen zoeken.
Op de wiki staat
(4) press the tiny "prog" button 3s on the back of the remote.
Dus ik heb blijkbaar wel eventjes een remote nodig die daarna de weer de kast in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fetss schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:11:
[...]

Thanks, bijna alles zit in PM2

[afbeelding]

Enig idee hoe ik dit kan leeg gooien?

sorry, ben nogal een beginner :F

EDIT: heb pm2 er verwijderd, de folder verwijderd.. kan er niet meer heen navigeren, maar via sudo du -BM | sort -n zie ik hem nog steeds...
De hele folder /root/.pm2 verwijderd of enkel de logfiles?
pm2 is wellicht onderdeel van nodejs, werkt die dan nog wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Benieuwd of het hatboard werkt dan schaf ik er ook één aan. Alleen of de case nog past...
BounceMeister schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:35:
Ondserstaande gaat over "Updaten of opnieuw installeren"?

Mijn Raspberry Pi 2B met Domiticz staat al weer 371 dagen continu aan. Domoticz draat nu 69 dagen stabiel.

Wanneer mijn UPS HAT board binnen is, ga ik een UPS op de Raspberry Pi zetten. Ik wil ook gelijk een CC2500 op m'n RfLink zetten om een Philips lamp aan te sturen.
Dan is de vraag of ik Domoticz en het OS van de Raspberry Pi ook gelijk zal updaten. Lijkt me natuurlijk wel het beste. (RfLink moet dan ook gelijk).

Ik heb Raspbian destijds op een USB stick kunnen installeren, om de SD kaart te ontzien. Geen idee hoe ik dat toen gedaan had, ik had een tutorial gevolgd.
De software is nog van september 2015. Kan ik dan gewoon updaten, of is een verse installatie dan vereist?
Ik zie namelijk dat het installeren van Domoticz nu met Raspbian Jessie Lite gedaan wordt, volgens mij was dat destijds "gewoon" Raspbian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
Ik gebruik een e thermostaat van Essent van marktplaats (vierkante versie). Native ondersteund door domoticz.
Alleen of je voor jouw ketel een power module nodig hebt. Kom je vinden op e-thermostaat.nl
AWST6000 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 09:53:
Nog ff een update over de Nefit Easy:
Huidige ketel: Nefit HRC 23VT.
Komende ketel: Nefit Proline NXT HRC24 cw4

De komende ketel heeft ondersteuning voor OTGW en je zou verwachten dat de Nefit Easy thermostaat daar direct op aangesloten zou kunnen worden. Kennelijk niet en heb ik ook de Nefit Easy Connect nodig:
Klikkie doen

Bovendien heb ik dus ook nog de Nefit-Easy via HTTP web server nodig als ik Domoticz wil koppelen.
Wel wat gedoe dus...

Ik zit me af te vragen hoelang ik erover doe om dit terug te verdienen.
De thermostaat staat in de winter continu op 19,5 graden en we verbruiken niet eens zo heel gas.(Nog geen 650 m3 per jaar en dat is inclusief koken op gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetss
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 09:17:
[...]

De hele folder /root/.pm2 verwijderd of enkel de logfiles?
pm2 is wellicht onderdeel van nodejs, werkt die dan nog wel?
Eerst pm2 uninstalled, toen /root/.pm2 verwijderd..
Kan er niet meer naar navigeren, maar als ik via sudo du -hs * kijk zie ik de folder wel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fetss schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:58:
[...]

Eerst pm2 uninstalled, toen /root/.pm2 verwijderd..
Kan er niet meer naar navigeren, maar als ik via sudo du -hs * kijk zie ik de folder wel nog.
Wat is de output van df dan? Ook nog steeds bijna alles in gebruik?
je verwijderde met sudo rm -R /root/.pm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
ocmer schreef op zondag 5 maart 2017 @ 07:41:
[...]
Dus ik heb blijkbaar wel eventjes een remote nodig die daarna de weer de kast in kan.
Ik denk dat je het beste ff contact op kunt nemen met support van RFXcom.
Je wordt dan prima geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
joostnl schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:15:
Ik gebruik een e thermostaat van Essent van marktplaats (vierkante versie). Native ondersteund door domoticz.
Alleen of je voor jouw ketel een power module nodig hebt. Kom je vinden op e-thermostaat.nl
[...]
Is dit de I.C.Y?
Ik heb wel de powermodule van ca. 50 Euro erbij nodig, staat er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
Icy inderdaad, houd marktplaats in de gaten soms staat er een hele set op voor zeventig euro.
Let op de icy moet wel los gekoppeld worden van het account van de verkoper kost 15 euro geloof ik.staat uitgelegd in de faq.
Volgens mij kun je met de nefit wel informatie over water temperatuur en flow uitlezen. Maar het gedoe van een webserver vond ik het niet waard.
AWST6000 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 11:58:
[...]

Is dit de I.C.Y?
Ik heb wel de powermodule van ca. 50 Euro erbij nodig, staat er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Welk merk/type ketel heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ocmer schreef op zondag 5 maart 2017 @ 07:41:
[...]

Dat klopt, daar sta je niet bij stil als je die al hebt :9
De RTS motor moet in de leer stand komen om een remote toe te kunnen voegen.
Een remote voor het eerst toevoegen doe je met up en down tegelijk indrukken, dat kan niet met Domoticz.
Overigens vind ik het niet verkeerd om een remote te hebben, die werkt altijd en hij is eenvoudig.
Let op welke Rfxtrx je kiest, die zonder E heeft geen Somfy code.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
Intergas kombi kompakt HR
Ik hoefde hem alleen twee draads aan te sluiten, opentherm werkten gelijk toen ik de juiste draden op de ketel gebruikten.
AWST6000 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:14:
[...]

Welk merk/type ketel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetss
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 11:13:
[...]

Wat is de output van df dan? Ook nog steeds bijna alles in gebruik?
je verwijderde met sudo rm -R /root/.pm2?
Het lijk nu opgelost te zijn.. misschien dat ik het zonder -R heb gedaan, waar staat dit voor?

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:28
-r en -R staat voor recursive, dat betekend dat sub-directories ook meegenomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

rm --help ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Speedy-Andre schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:33:
[...]

Dat klopt, daar sta je niet bij stil als je die al hebt :9
De RTS motor moet in de leer stand komen om een remote toe te kunnen voegen.
Een remote voor het eerst toevoegen doe je met up en down tegelijk indrukken, dat kan niet met Domoticz.
Overigens vind ik het niet verkeerd om een remote te hebben, die werkt altijd en hij is eenvoudig.
Let op welke Rfxtrx je kiest, die zonder E heeft geen Somfy code.
Die motoren gaan toch ook tijdelijk in de leerstand als je ze even van de stroom haalt?
Althans dat staat me bij, dan kon het zonder remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Heeft iemand hier ervaring met het updaten van de Firmware op de Aeotec multisensor 6?
lees hier dat je eerste de sensor moet excluded voordat je het doet, iemand dit wel eens geprobeerd met de sensor included in een netwerk?

[ Voor 25% gewijzigd door luigi87 op 06-03-2017 09:21 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hondapower schreef op maandag 6 maart 2017 @ 08:50:
[...]

Die motoren gaan toch ook tijdelijk in de leerstand als je ze even van de stroom haalt?
Althans dat staat me bij, dan kon het zonder remote.
Sommige motors doen dat, het valt te proberen.
Een losse RTS module voor een bedrade motor heeft een knopje, een zon/wind sensor ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
ocmer schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:15:
Ik wil een Somfy rolgordijnmotor aanschaffen met RTS (Roll Up 28 RTS). Deze wil ik aansturen met een Rfxcom. Is het nog nodig om ook een somfy afstandsbediening aan te schaffen om eenmalig het systeem in te stellen of kan je alles vanuit de doos met alleen de Rfxcom instellen?
Met RFXmngr heb je alle mogelijkheden om een Somfy motor in te stellen en een Somfy remote is niet strikt noodzakelijk. Bij rolluiken is het voor noodgevallen wel aan te raden om een remote beschikbaar te hebben. Je zou één code in alle motoren kunnen programmeren zodat je met één commando alle rolluiken kunt openen in geval van brand o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racierox
Heeft iemand ervaring met het bedienen van IR devices via domoticz?
Ik heb wat zitten zoeken, maar kwam er nog niet helemaal uit wat nou de beste oplossing is.
De opties die ik gevonden heb:
- Logitech harmony hub (duur)
- BroadLink RM2 Pro (RM bridge op android device nodig en die heb ik niet)
- Zelfbouw, bijvoorbeeld: https://infi.nl/nieuws/ho...-signalen-via-je-netwerk/

De laatste optie is nog de meest aantrekkelijke, maar als noob weet ik niet of ik daar uit ga komen.

Waar ik naar op zoek ben: apparaat wat via wifi of LAN verbonden kan worden met domoticz en vervolgens IR signalen kan leren en uitzenden.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Broadlink RM3, 10tje
Je hebt wel Domoticz neem ik aan?

Ik stuur hier met de broadlink RM3 de Velux zonwering aan + de robotstofzuiger

[ Voor 88% gewijzigd door Daannn1987 op 06-03-2017 18:05 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Hier ook toevallig vorige week een RM3 binnen gekregen, kost bijna niks en werkt prima om IR apparaten te bedienen. Wel even zo'n learn/send script installeren, staat hier:
https://www.domoticz.com/...&t=6929&start=140#p108350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer wat uitbreiding. De Coolcam NEO Power Plug kwam binnen. Proberen te koppelen en Domoticz ging op vakantie.

Even herstarten en opnieuw, geen probleem. Erg te spreken over het bereik (hangt in de garage voor de buitenlamp) en lekker simpel qua opties (heb niet veel nodig).

Nu hopen dat mijn timers en blockly er een beetje zin in hebben. Buitenlamp in de ochtend aan als het donker is en op een bepaalde tijd. Uit op gezette tijden en in de weekenden later aan dan door de weeks. Hoop tegelijk, dus zal nog wel iets niet gaan zoals verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racierox
Daannn1987 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:04:
Broadlink RM3, 10tje

Dankje, ik kwam via de zoekfunctie alleen de RM2 tegen op het domoticz forum. Goed om te horen dat de RM3 ook werkt! Ik heb inderdaad Domoticz draaien.
Luc79Ehv schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:19:
Hier ook toevallig vorige week een RM3 binnen gekregen, kost bijna niks en werkt prima om IR apparaten te bedienen. Wel even zo'n learn/send script installeren, staat hier:
https://www.domoticz.com/...&t=6929&start=140#p108350
Bedankt voor de tip en link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Ik zag in het hardware-lijstje van Domoticz ook een RFXcom op 315 Mhz. Dit lijkt een frequentie die alleen in het buitenland toegestaan is. Klopt dat? Wie weet hoe het zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:20
Ik zag in het topic dat xiaomi ook spul heeft wat werkt met het zigbee protocol. Hebben mensen niet ervaring mee? Zo ja, doet zigbee ook aan en uit signaal sturen? Ik wil bijvoorbeeld een motion sensor of deursensor gaan plaatsen in de wc badkamer en overloop. Zodra je de deur open doet dat het Licht (milight led lamp) dan aan gaat. Maar dus ook uit gaat als de deur weer dicht is. :+

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Daannn1987 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:04:
Broadlink RM3, 10tje

Kijk! Elke keer weer verbaasd als ik hier even meelees. Als ik google zie ik dat die RM3 niet alleen IR maar ook RF ondersteunt, en dat is precies wat ik zoek!

Alleen ik zie ze voor ~€35,-. Kun je aangeven waar jij hem vandaan hebt? :)

- edit -

Heb jij de RM3 versie met enkel IR, of ook RF? Die met RF is een stuk duurder zie ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Duci op 07-03-2017 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
AWST6000 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:25:
Ik zag in het hardware-lijstje van Domoticz ook een RFXcom op 315 Mhz. Dit lijkt een frequentie die alleen in het buitenland toegestaan is. Klopt dat? Wie weet hoe het zit?
Dat klopt, 315MHz is niet toegestaan in Europa. De RFXtrx315 is bestemd voor de US en Canada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Duci schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:08:
[...]

Kijk! Elke keer weer verbaasd als ik hier even meelees. Als ik google zie ik dat die RM3 niet alleen IR maar ook RF ondersteunt, en dat is precies wat ik zoek!

Alleen ik zie ze voor ~€35,-. Kun je aangeven waar jij hem vandaan hebt? :)

- edit -

Heb jij de RM3 versie met enkel IR, of ook RF? Die met RF is een stuk duurder zie ik.
Ik heb de Broadlink Remote Mini3 (RM).
De non mnii heeft idd RF, weet alleen niet hoe de ondersteuning hiervan is.
voor RF gebruik ik deze: https://www.nodo-shop.nl/...flink-arduino-dipool.html

Valt allemaal ook wel mee... ontvang hiermee de halve buurt op 433 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
b_weijenberg schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:29:
[...]
Dat klopt, 315MHz is niet toegestaan in Europa. De RFXtrx315 is bestemd voor de US en Canada.
Ik hou die 315 Mhz toch ff in het achterhoofd voor het geval 'iedereen' Kaku-spulletjes op 433 Mhz heeft en 'iedereen' elkaar in de weg zit, zoals bijvoorbeeld met Wifi soms het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-08 19:05
Ik wil gaan beginnen aan mijn eerste domotica projectje. In eerste instantie wil ik starten met het uitlezen van mijn ferrarismeter en watermeter d.m.v. twee TCRT1000 sensoren. Wellicht later wil ik dit uitbreiden met het bedienen van mijn lichtschakelaars die al aangesloten zijn op 433 MHz ontvangers (combi van zowel ARC en AC protocol). En wellicht nog later nog meer, al staat nog niets op de planning :)

Ik wil dit alles aansluiten op een Raspberry Pi. Aangezien de TCRT1000 aangesloten moeten worden op de RPi komt deze automatisch in de meterkast te hangen. Ik heb geen mogelijkheid om de RPi in de meterkast aan te sluiten met een ethernetkabel dus ben ik aangewezen op Wifi.

In eerste instantie dacht ik eraan om een hiervoor een RPi 3 te kopen maar nu de RPi Zero W te verkrijgen is vroeg ik me af of deze niet ook al geschikt zou zijn? Helaas kan ik nergens vinden of Domoticz ook op de RPi Zero W draait. Kan iemand me hier op het forum misschien antwoord op geven?

Verder vraag ik me af of ik misschien iets over het hoofd zie. Aangezien dit mijn eerste domotica projectje wordt ben ik nog een beetje onzeker over of bovenstaand idee wel de goede aanpak is. Alle tips, op- en aanmerkingen zijn dus welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Brandts schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:34:
Ik wil gaan beginnen aan mijn eerste domotica projectje. In eerste instantie wil ik starten met het uitlezen van mijn ferrarismeter en watermeter d.m.v. twee TCRT1000 sensoren. Wellicht later wil ik dit uitbreiden met het bedienen van mijn lichtschakelaars die al aangesloten zijn op 433 MHz ontvangers (combi van zowel ARC en AC protocol). En wellicht nog later nog meer, al staat nog niets op de planning :)

Ik wil dit alles aansluiten op een Raspberry Pi. Aangezien de TCRT1000 aangesloten moeten worden op de RPi komt deze automatisch in de meterkast te hangen. Ik heb geen mogelijkheid om de RPi in de meterkast aan te sluiten met een ethernetkabel dus ben ik aangewezen op Wifi.

In eerste instantie dacht ik eraan om een hiervoor een RPi 3 te kopen maar nu de RPi Zero W te verkrijgen is vroeg ik me af of deze niet ook al geschikt zou zijn? Helaas kan ik nergens vinden of Domoticz ook op de RPi Zero W draait. Kan iemand me hier op het forum misschien antwoord op geven?

Verder vraag ik me af of ik misschien iets over het hoofd zie. Aangezien dit mijn eerste domotica projectje wordt ben ik nog een beetje onzeker over of bovenstaand idee wel de goede aanpak is. Alle tips, op- en aanmerkingen zijn dus welkom :)
Heb zelf een tcrt5000 met zo'n sensitivity schroefje :+ http://www.hotmcu.com/ir-...ensor-tcrt5000-p-184.html

Deze log ik dmv een NODEMCU V3 waar ESP Easy op geflasht is. NodeMCUv3 werkt ook gewoon op WIFI en dit stuur ik door naar Domoticz op een raspberry pi2 (is allemaal vrij simpel).

Ik weet niet wat de 1000 verschilt met de 5000 eigenlijk?
Moet wel eerlijk bekennen, ik heb nog wat moeite om altijd maar de juiste waarde te loggen.. soms logt hij iets te veel soms te weinig.

M'n gasmeter lees ik met een reed relay uit via dezelfde NODEMCU.

Volgens mij zie je niets over het hoofd hoor.. gewoon de TCTR1000 op 1 van de GPIO poorten aansluiten.
Of het op een ZERO kan weet ik niet, verwacht het wel alleen of het performed weet ik niet.
ALs je later wilt uitbreiden ga je al snel naar een PI 2/3

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 07-03-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:59:
[...]
Heb zelf een tcrt5000 met zo'n sensitivity schroefje :+ http://www.hotmcu.com/ir-...ensor-tcrt5000-p-184.html

Deze log ik dmv een NODEMCU V3 waar ESP Easy op geflasht is. NodeMCUv3 werkt ook gewoon op WIFI en dit stuur ik door naar Domoticz op een raspberry pi2 (is allemaal vrij simpel).

Ik weet niet wat de 1000 verschilt met de 5000 eigenlijk?
Moet wel eerlijk bekennen, ik heb nog wat moeite om altijd maar de juiste waarde te loggen.. soms logt hij iets te veel soms te weinig.

M'n gasmeter lees ik met een reed relay uit via dezelfde NODEMCU.

Volgens mij zie je niets over het hoofd hoor.. gewoon de TCTR1000 op 1 van de GPIO poorten aansluiten.
Of het op een ZERO kan weet ik niet, verwacht het wel alleen of het performed weet ik niet.
ALs je later wilt uitbreiden ga je al snel naar een PI 2/3
Dat is precies de sensor die ik wilde gebruiken. Ik zie dat deze veel gebruikt wordt voor deze toepassingen dus dat moet wel goed komen. Dat hij niet heel accuraat is kan ik me goed voorstellen maar naast het doel om deze opstelling te maken heb ik nog een doel, spelen met domotica en er een beetje mee kennismaken zonder grote uitgaven te doen :) Deze sensor lijkt me prima om mee te starten.

NODEMCU is nieuw voor mij. Na even snel googlen lees ik het volgende: "Het programmeren van de NodeMcu is iets anders als normaal, met de API die lijkt op NodeJS, ontvangt deze module de commando's door middel van de LUA scripts die worden geupload."

Ik heb zelf maar beperkte kennis in programmeren. Ik ben goed bekend met LabVIEW en VBA, maar dit gaat me hier niet helpen. Recent heb ik de basis van Python geleerd via CodeAcademy maar dit wordt mijn eerste projectje waar ik het wellicht in de praktijk kan toepassen. Ik weet dus nog niet of NodeMcu geschikt is voor mij maar bij dit soort dingen is google mijn grote vriend, dus wie weet :)

Het meten van gas wilde ik in eerste instantie ook toevoegen maar ik zie nog geen mogelijkheid hoe ik dit met mijn huidige meter zou moeten doen (behalve met OCR de stand aflezen maar dit zie ik niet zo zitten). Een reed relay ben ik ook niet bekend mee maar ik begrijp dat deze electromagnetische velden meet. Is dit dan vergelijkbaar met een Hall sensor?

Het grootste verschil tussen de TCTR1000 en TCTR5000 is volgens mij de operating range (respectievelijk tot 4 en tot 15 mm). Voor dit soort toepassingen zou ik dus de TCTR5000 kiezen:
http://www.vishay.com/docs/83752/tcrt1000.pdf
http://www.vishay.com/docs/83760/tcrt5000.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Brandts schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:19:
[...]
Ik heb zelf maar beperkte kennis in programmeren. Ik ben goed bekend met LabVIEW en VBA, maar dit gaat me hier niet helpen. Recent heb ik de basis van Python geleerd via CodeAcademy maar dit wordt mijn eerste projectje waar ik het wellicht in de praktijk kan toepassen. Ik weet dus nog niet of NodeMcu geschikt is voor mij maar bij dit soort dingen is google mijn grote vriend, dus wie weet :)
Als je zo'n NodeMCU (Hardware) of een Wemos D1 (Hardware) en daar ESP Easy opzet (Software), weet ik heel zeker dat je dat gaan lukken.

Je hebt dat een website om hem te beheren en daar kun je gewoon de tcrt5000 toevoegen.
Het meten van gas wilde ik in eerste instantie ook toevoegen maar ik zie nog geen mogelijkheid hoe ik dit met mijn huidige meter zou moeten doen (behalve met OCR de stand aflezen maar dit zie ik niet zo zitten). Een reed relay ben ik ook niet bekend mee maar ik begrijp dat deze electromagnetische velden meet. Is dit dan vergelijkbaar met een Hall sensor?
Ik weet niet wat voor gas meter je hebt, maar misschien kan dat ook wel met een tcrt5000, vaak zit er een reflecterend deel bij bijvoorbeeld de 6 van het laatste getal achter de komma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandts
Sneezydevil schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:35:
[...]

Als je zo'n NodeMCU (Hardware) of een Wemos D1 (Hardware) en daar ESP Easy opzet (Software), weet ik heel zeker dat je dat gaan lukken.

Je hebt dat een website om hem te beheren en daar kun je gewoon de tcrt5000 toevoegen.
Dat (ESP Easy) ziet er inderdaad niet heel moeilijk uit. Wat is eigenlijk de een reden om de TCRT5000 niet direct op de RPi aan te sluiten maar om dit via een NodeMCU te doen?
Ik weet niet wat voor gas meter je hebt, maar misschien kan dat ook wel met een tcrt5000, vaak zit er een reflecterend deel bij bijvoorbeeld de 6 van het laatste getal achter de komma.
Dit is mijn gasmeter:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/awzckBp.jpg

Ik was er niet van bewust dat er 1 reflecterend deel bij zit. Ik zal er vanavond eens op letten. Bedankt in ieder geval voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezydevil
Brandts schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:53:
[...]

Dat (ESP Easy) ziet er inderdaad niet heel moeilijk uit. Wat is eigenlijk de een reden om de TCRT5000 niet direct op de RPi aan te sluiten maar om dit via een NodeMCU te doen?
Bij mij is de voornaamste reden dat mij Domoticz Pi niet in de meterkast staat en dan is zo'n ESP wel een stukje goedkoper, dan nog een extra Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 13:29
Brandts schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:53:
[...]

[...]

Dit is mijn gasmeter:

[afbeelding]

Ik was er niet van bewust dat er 1 reflecterend deel bij zit. Ik zal er vanavond eens op letten. Bedankt in ieder geval voor de tip!
Als ik me niet vergis heeft deze gasmeter ook een magneetje, dan kan je eventueel een readcontact gebruiken

hmm. hij is toch ouder dan dat ik dacht..

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 07-03-2017 15:46 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Possible schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:35:
Ik zag in het topic dat xiaomi ook spul heeft wat werkt met het zigbee protocol. Hebben mensen niet ervaring mee? Zo ja, doet zigbee ook aan en uit signaal sturen? Ik wil bijvoorbeeld een motion sensor of deursensor gaan plaatsen in de wc badkamer en overloop. Zodra je de deur open doet dat het Licht (milight led lamp) dan aan gaat. Maar dus ook uit gaat als de deur weer dicht is. :+
Voor wat ik lees kan dit, hoop je binnenkort 100% zekerheid te geven als mijn spullen binnen zijn.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
bing69 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:07:
[...]

Voor wat ik lees kan dit, hoop je binnenkort 100% zekerheid te geven als mijn spullen binnen zijn.
Wat heb je allemaal gekocht? En heb je navraag gedaan of de gateway een v2 is?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Possible schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:44:
[...]

Wat heb je allemaal gekocht? En heb je navraag gedaan of de gateway een v2 is?
Ben voorzichtig gestart met een V2 gateway en twee deursensors. Kijken of alles werkt zoals beloofd....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
bing69 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:10:
[...]

Ben voorzichtig gestart met een V2 gateway en twee deursensors. Kijken of alles werkt zoals beloofd....
Oké top.. Ben heel benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Brandts schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:19:
[...]

Dat is precies de sensor die ik wilde gebruiken. Ik zie dat deze veel gebruikt wordt voor deze toepassingen dus dat moet wel goed komen. Dat hij niet heel accuraat is kan ik me goed voorstellen maar naast het doel om deze opstelling te maken heb ik nog een doel, spelen met domotica en er een beetje mee kennismaken zonder grote uitgaven te doen :) Deze sensor lijkt me prima om mee te starten.

NODEMCU is nieuw voor mij. Na even snel googlen lees ik het volgende: "Het programmeren van de NodeMcu is iets anders als normaal, met de API die lijkt op NodeJS, ontvangt deze module de commando's door middel van de LUA scripts die worden geupload."

Het grootste verschil tussen de TCTR1000 en TCTR5000 is volgens mij de operating range (respectievelijk tot 4 en tot 15 mm). Voor dit soort toepassingen zou ik dus de TCTR5000 kiezen:
http://www.vishay.com/docs/83752/tcrt1000.pdf
http://www.vishay.com/docs/83760/tcrt5000.pdf
De antwoorden zijn inmiddels door andere wel gegeven :)
ESP easy is echt makkelijker dan je je kan voorstellen, komt geen scripten aan te pas.

Heb zelf zowel de Raspberry als de Nodemcu in de meterkast hangen, puur gemakzucht. Hoef de raspberry niet af te koppelen en uit te schakelen voor onderhoud. Kan het beter wegwerken wegens formaat.

Heb nog een Nodemcu op zolder hangen voor monitoren aanvoer + cv retour middels 2 ds18b20 sensoren
En nu sinds dit weekend nog een Nodemcu met 5 ds18b20 sensoren in de trapkast voor het inregelen van de vvw groepen.

WBT jou gas meter, lijkt een lastige idd.. even checken of hij een spiegeltje heeft en anders zou ik t ook even niet weten :)
TCTR5000 is idd prima! :)

Reed relay is hetzelfde idee als een hall sensor ja.. werkt wel wat anders geloof ik (ben hier geen expert in :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:51:
[...]

Ik heb voor RF een RFXcom, maar ik hoopte eigenlijk dat dit kastje ook de RF van de afstandsbediening kan nabootsen zodat ik die niet meer nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Duci schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:32:
[...]

Ik heb voor RF een RFXcom, maar ik hoopte eigenlijk dat dit kastje ook de RF van de afstandsbediening kan nabootsen zodat ik die niet meer nodig heb..
Kan theoretisch ook wel lijkt mij?
Je kunt feitelijk alle IR codes inleren en die koppelen aan switches..
Of dit voor jou werkbaar is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:40:
[...]

Kan theoretisch ook wel lijkt mij?
Je kunt feitelijk alle IR codes inleren en die koppelen aan switches..
Of dit voor jou werkbaar is weet ik niet.
Ik kan met geen mogelijkheid vinden op welke frequentie afstandsbedieningen van TV's werken.. Ik heb een philips. Iemand enig idee hoe ik daar achter kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:51:
[...]

Ja ik lees ook veel mee maar dit is echt iets dat ik nog niet wist en voor een klein budget kan je hier mss wel leuke dingen mee doen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Duci schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:43:
[...]

Ik kan met geen mogelijkheid vinden op welke frequentie afstandsbedieningen van TV's werken.. Ik heb een philips. Iemand enig idee hoe ik daar achter kom?
TV's werken op Infrarood

Dat is ook wat de Broadlink RM2/3 ondersteunen

Kijk hier eens naar, dit is wat ik gebruikt heb als basis:
http://www.domoticz.com/f...&t=6929&start=100#p103517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Repi3 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:47:
[...]

Ja ik lees ook veel mee maar dit is echt iets dat ik nog niet wist en voor een klein budget kan je hier mss wel leuke dingen mee doen :D
Ja dat kan :+ Ik had geen mogelijkheid om m'n velux zonwering op een "cheap" manier aan te sturen.
Nu met deze broadlink kan heb ik de IR codes ingeleerd (learn.py) en met playcode.py + path naar text bestand zend je dit uit via de RM

script:///home/pi/domoticz/scripts/python/playcode.py /home/pi/domoticz/scripts/python/luikbeneden.txt

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/m1d6scbwz/2017_03_07_21_03_09_Domoticz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
juist uit interesse wat staat er dan in je luikbeneden.txt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
De IR Code die gestuurd moet worden (die je dus ingeleerd hebt).

Zit nu in het buitenland ivm werk, en kan m'n raspberry niet benaderen via SSH vanaf hier anders had ik het je laten zien. Zijn ~30-40 unieke karakters en dat vormt de IR code die uitgezonden word

[ Voor 61% gewijzigd door Daannn1987 op 07-03-2017 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
En je zou ook een multi button switch (selector) kunnen maken wat ik voor m'n Sonos heb (die wordt overigens niet aangestuurd via IR, maar via JS scripts op http basis

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/gwvtxklkx/2017_03_07_21_07_04_Domoticz.png
https://s18.postimg.org/y..._07_21_06_46_Domoticz.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:10:
[...]

Heel benieuwd naar je ervaringen met de deursensors. Of ze een juiste status blijven doorgeven als de deur snel geopend en weer gesloten wordt en (en dat is natuurlijk lastig zo snel aan te geven) of de knoopcel een beetje lang meegaat. Ook benieuwd of er een realtime status wordt doorgegeven zonder vertraging. Ze zijn naar mijn idee nog wel aardig vormgegeven en niet al te duur (mits ze aan de verwachtingen voldoen).

Edit:

Bij 08:40 zie je hoe snel de reactie is : YouTube: Xiaomi Smart Door and Windows Sensor || Μαγν&#95...

[ Voor 26% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-03-2017 08:13 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:00:
[...]

TV's werken op Infrarood

Dat is ook wat de Broadlink RM2/3 ondersteunen

Kijk hier eens naar, dit is wat ik gebruikt heb als basis:
http://www.domoticz.com/f...&t=6929&start=100#p103517
Mijn TV heeft een RF afstandsbediening.. Nergens IR te bekennen als ik ernaar kijk met de camera van mijn telefoon. Daarnaast hoeft de afstandsbediening niet eens in dezelfde kamer te zijn, dus ben vrij zeker. :+

Alleen ik kan dus nergens zien welke frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racierox
Hebben jullie nog tips voor een (goedkope) licht/schemer sensor voor buiten?
Momenteel heb ik nog geen RFxcom/RFlink, dus KAKU zoals deze gaat niet: https://www.klikaanklikui...adloze-schemersensor.html

Heeft iemand nog alternatieven voor buiten met bij voorkeur ondersteuning voor z-wave of wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Duci schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:35:
[...]

Mijn TV heeft een RF afstandsbediening.. Nergens IR te bekennen als ik ernaar kijk met de camera van mijn telefoon. Daarnaast hoeft de afstandsbediening niet eens in dezelfde kamer te zijn, dus ben vrij zeker. :+

Ah bijzonder, nooit geweten dat dit bestaat :) Welk merk / type heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondapower
Racierox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:01:
Momenteel heb ik nog geen RFxcom/RFlink, dus KAKU zoals deze gaat niet: https://www.klikaanklikui...adloze-schemersensor.html

Heeft iemand nog alternatieven voor buiten met bij voorkeur ondersteuning voor z-wave of wifi?
Je kunt ook gewoon schakelen op basis van de zonsonder- en opgang in Domoticz.
Mijn verlichting schakelt op 20min voor zonsondergang, dat werkt goed zo.
Alle lampen zijn geclusterd in groepen die dan met timers aan en uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Daannn1987 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:13:
[...]

Bij Philips werken de RF afstandsbedieningen met ZigBee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Racierox schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:01:

Ik ban van de KaKu naar de Wemos mini D1 gegaan icm een lichtsensor. Voor rond de 5 euro ben je dan helemaal klaar en heb je een lichtsensor waarbij je de LUX waardes kunt gebruiken.

https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.PbCDC5 (2,88)
https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.PbCDC5 (0,88)

Dan nog wat losse draadjes en een (Samsung ?) adaptertje en klaar ben je. ESPEasy er op flashen en de instellingen aanpassen.

Edit: ik zie dat je voor buiten wilt hebben, dus dan zorgen dat je een mooi kunststof doosje er omheen doet. Overigens heb ik de sensor thuis binnen in een hoekje voor het raam liggen. Valt niet op en is lekker droog :)

[ Voor 37% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-03-2017 11:24 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44
Heeft iemand een oplossing voor het volgende problemen?

Situatie:
- Domoticz v3.6882
- 2 x Fibaro Roller Shutter 2

Ik heb een "Group" gemaakt en daarin de Roller Shutters toegevoegd en ingesteld dat ze bij "aan" van de groep "dicht" moeten gaan. Dat werkt prima. Ik zou verwachten dat "Uit" dan weer omhoog gaan, maar uiteindelijk gebeurt dat niet.

Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
wat is de shutter van type?

aan = open
uit = dicht
stop = stop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Repi3 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:43:
wat is de shutter van type?

aan = open
uit = dicht
stop = stop
Type = Blind Percentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
zet die eens op blinds / blinds inverted om te testen...
en op tijd maar min. 3min in de toekomst

Want ik vermoed met Blind Percentage dat je het Percentage ook moet meegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-09 14:22

S1W

Ik wil beginnen aan mijn centrale ventilator aansturen via KAKU. Liefst met een ACM-LV10 omdat ik dan traploos de fan kan aansturen. Ik kwam dit topic tegen:

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=7294

Deze uitleg gaat over een JE Storkair / Zehnder CFMeR systeem waar een RF module al voor beschikbaar is. Ik heb een iets ouder type JE Storkair, de print layout is ook wat anders. Het lijkt echter wel dat ook mijn unit de 12V en 0-10V input terminal heeft, en de dipswitches om een en ander af te regelen. Heeft iemand ervaring met dit wat oudere type JE Storkair / Zehnder CFMeR en de ACM-LV10?

Zie pic voor de print-layout.

JE Storkair / Zehnder CFMeR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Repi3 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:49:
[...]

zet die eens op blinds / blinds inverted om te testen...
en op tijd maar min. 3min in de toekomst

Want ik vermoed met Blind Percentage dat je het Percentage ook moet meegeven...
Ga ik vanavond even testen. Voor het "activeren" geef ik ook een percentage mee en dat gaat prima. Alleen de "uit" knop zorgt er niet voor dat hij weer omhoog gaat. Daarvoor kun je ook geen percentage opgeven.

Ik kan natuurlijk 2 aparte scene's maken: Zonwering omhoog en zonwering omlaag. Maar dat is eigenlijk niet wat ik wil :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BJS3xGP.png

[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 08-03-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
M.v.Veelen schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 07:53:
[...]

Heel benieuwd naar je ervaringen met de deursensors. Of ze een juiste status blijven doorgeven als de deur snel geopend en weer gesloten wordt en (en dat is natuurlijk lastig zo snel aan te geven) of de knoopcel een beetje lang meegaat. Ook benieuwd of er een realtime status wordt doorgegeven zonder vertraging. Ze zijn naar mijn idee nog wel aardig vormgegeven en niet al te duur (mits ze aan de verwachtingen voldoen).

Edit:

Bij 08:40 zie je hoe snel de reactie is : YouTube: Xiaomi Smart Door and Windows Sensor || Μαγν&#95...
Hij gaat best wel snel (af en toe) in het filmpje.
Moet zeggen dat mijn KAKU het ook snel kunnen doen als ik ze ook rechtstreeks aan de schakelaar hang, status is een ander verhaal.
Gebruik ik de KAKU op een X10 schakelaar dan moet het via Domoticz en dan zit er jammer genoeg 1 á 2 seconden vertraging in.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Duci schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:35:
[...]

Hier ook Philips TVs.
Voor zover ik weet, werken ze zowel op RF als op IR.
Ze zijn namelijk niet alleen te bedienen met de meegeleverde RF-afstandsbedieningen, maar m'n vrouw gebruikt nog de oude type IR-ABs. Ook de Harmony Hub stuurt de TV met IR aan.
Maar ik weet geen technische specs van het RF-signaal.

Overigens zijn Philips TVs ook te bedienen over Wifi/wired met JointSpace. (Helaas kun je ze hiermee niet uit standby halen omdat WOL niet wordt ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Ik heb geprobeerd om de Nefit Easy webserver te installeren zoals in de Wiki beschreven staat.
In alle documentatie over deze webserver staat 'easy-server' als executable. Ik heb alleen maar 'easy'.

Wat gaat hier mis?

Edit:
Ff updates gedraaid en Nefit-easy opnieuw binnengehaald.
Het lijkt nu te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door AWST6000 op 08-03-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:08
MiZtraL schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:48:
[...]

Kijk anders ook eens naar de WeMoS D1 met een DHT 11/22 shield. Goedkoop en eenvoudig te flashen met ESPEeasy.
Heb je een link welke uitvoering precies ? Gaat me vooral om de fysieke uitvoering, dus niet een losse ESP met wat draadjes naar een DHT sensor .. >:)

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Flappie schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:08:
[...]

Ga ik vanavond even testen. Voor het "activeren" geef ik ook een percentage mee en dat gaat prima. Alleen de "uit" knop zorgt er niet voor dat hij weer omhoog gaat. Daarvoor kun je ook geen percentage opgeven.

Ik kan natuurlijk 2 aparte scene's maken: Zonwering omhoog en zonwering omlaag. Maar dat is eigenlijk niet wat ik wil :)

[afbeelding]
begin bij het begin, werken ze afzonderlijk wel goed?

Normaal moet zoiets kunnen toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-08 00:07
hannibal2206 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:20:
[...]

Heb je een link welke uitvoering precies ? Gaat me vooral om de fysieke uitvoering, dus niet een losse ESP met wat draadjes naar een DHT sensor .. >:)
AliExpress... of andere shops.
Of kijk hier naar wat meer informatie.
http://www.cnx-software.c...-board-dht-relay-shields/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
Daannn1987 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:13:
[...]

Ik ook niet, tot ik deze had. Philips 55PFK7109.
Pagina: 1 ... 20 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.