Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
hondapower schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:14:
[...]

Bij Philips werken de RF afstandsbedieningen met ZigBee.
Die van de televisies ook? Dat zou jammer zijn, dan kan ik waarschijnlijk dus niets met die Broadlink..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
luigi87 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:14:
Heeft iemand hier ervaring met het updaten van de Firmware op de Aeotec multisensor 6?
lees hier dat je eerste de sensor moet excluded voordat je het doet, iemand dit wel eens geprobeerd met de sensor included in een netwerk?
Even terugkoppelen om iedereen tijd te besparen.
Nou gisteren firmware geupdate, ging opzich best makkelijk. Zit dus nu versie 1.08 op.
Maar bespaar je de moeite als het doet om de LED uit te schakelen. want het werk maar half.
De LED kan inderdaad uit, alleen voor beweging en Tamper (vibratie). want als hij data verstuurd met LUX e.d. dan licht het LEDje wel gewoon op.

Kortom de LED afplakken blijft de beste manier!

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
Duci schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:15:
[...]

Die van de televisies ook? Dat zou jammer zijn, dan kan ik waarschijnlijk dus niets met die Broadlink..
Juist die van de tv's.

Maar (bijna) elke Philips tv is ook via IR te bedienen. Ik heb een vrij recente Android TV van Philips en daarbij zit een ZigBee remote.
Echter stuur ik de tv daarnaast ook aan via IR middels een Harmony Hub. Zit gewoon een oogje op het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
hondapower schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:31:
[...]

Juist die van de tv's.

Maar (bijna) elke Philips tv is ook via IR te bedienen. Ik heb een vrij recente Android TV van Philips en daarbij zit een ZigBee remote.
Echter stuur ik de tv daarnaast ook aan via IR middels een Harmony Hub. Zit gewoon een oogje op het toestel.
Ik heb helaas geen android versie, maar nog een televisie met philips proprietary "smart" software. Ik denk dat ik maar even contact opneem met Philips support, zou wel heel mooi zijn als er een oogje op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-01-2023
Duci schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:04:
[...]
Ik heb helaas geen android versie, maar nog een televisie met philips proprietary "smart" software. Ik denk dat ik maar even contact opneem met Philips support, zou wel heel mooi zijn als er een oogje op zit.
Misschien kun je ff testen met een andere IR-AB, bijvoorbeeld van een DVD/Bluray-speler? Voor zover ik weet, knippert het lampje ook als het geen RC5-signaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:02
luigi87 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:36:
[...]

Even terugkoppelen om iedereen tijd te besparen.
Heb je uiteindelijk de sensor uit je netwerk gehaald of lukte het terwijl hij erin zat. Ik zit ook te overwegen, het alleen weer zon gedoe als ik hem opnieuw moet includen met gevolg een ander id, moet ik al mijn scripts weer aanpassen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duci
  • Niet online
AWST6000 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:13:
[...]

Misschien kun je ff testen met een andere IR-AB, bijvoorbeeld van een DVD/Bluray-speler? Voor zover ik weet, knippert het lampje ook als het geen RC5-signaal is.
Goed idee! Ga ik vanavond doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
gielie schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:14:
[...]

Heb je uiteindelijk de sensor uit je netwerk gehaald of lukte het terwijl hij erin zat. Ik zit ook te overwegen, het alleen weer zon gedoe als ik hem opnieuw moet includen met gevolg een ander id, moet ik al mijn scripts weer aanpassen.
Ik heb hem wel geexclude. maar ontdekte wel dat als je de Z-wave USB stick in de windows computer stop en opent met dat aeonlabs programma alle nodes te zien zijn.
Dus volgens mij kan je het ook uitvoeren zonder te excluden, maar ja weet dit niet zeker.

Maar met de update los je het LED probleem niet op helaas.
Ik ga hem vanaaf maar is afplakken en kijken of hem eventueel open kan maken.

- leeg -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:18
Na mijn eerdere vragen over het ophangen van de tablet aan de muur in een ander topic, ook maar meteen een dashboard gemaakt die ik hierop toon.

Voor de geïnteresseerden, hier meer info: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=16526
En hier is hij te downloaden: https://gitlab.com/robgeerts/dashboard/tree/master

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X7z1PPU.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Het ziet er weer fraai uit, Rob.
(Dashticz 2?) :þ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Dank je! Dat was in eerste instantie niet de bedoeling, maar het neigt er nu wel naar.... maar goed, dat is niet de insteek ivm tijdgebrek. Inmiddels ook file info toegevoegd. Het grote verschil is dat ik geen gebruik meer maak van PHP voor buienradar en fileinformatie omdat men daar toch teveel moeite mee had om dit goed werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutuss
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:21
Het ziet er naar uit dat ik vanavond weer wat te doen heb ;) ziet er weer goed uit net als Dashticz inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Racierox schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:00:
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de Sonoff en wat eventuele inbouwmogelijkheden zijn.
Noob vraagje: als je deze achter een schakelaar of in een lichtarmatuur in zou bouwen (moet er wel ruimte zijn natuurlijk). Dan moet deze parallel geschakeld worden neem ik aan? Anders gaat bediening met de fysieke schakelaar niet meer lekker lijkt me.
Ik kreeg net een Sonoff Dual binnen. PCB versie 2.0.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n2woq6pVA9lS7FGsqJvJsXiT/medium.jpg
Er zit geen audio-jack meer op aan de zijkant zoals bij eerdere versies. Er zitten op die plek wel vier pinnen met "GND, Button 0, Button 1, GND". De behuizing heeft nog wel een rond gat op die plek, dat ziet er vreemd uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5XvXnSENe9sbqsmby5eE5Coj/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fZoOoEaNmARY6O7te2FTF4K2/medium.jpg

Aan de zijkant zitten twee rijen met aansluitingen voor een pinheader. De ene "VSS, RX, TX, GND", de andere "VCC, C2X, C2D, GND". De C2 interface zou voor een SIL F330 chip zijn de de relais aanstuurt.
Ik moet nog even verder gaan zoeken wat ik hier nu precies mee kan. Het zal wat lastiger worden dan ESP EASY op een NodeMCU bordje ben ik bang.

Edit,
Volgens een forumpost ondersteunt ESP Easy geen SIL F330 chip. Dat zou erg jammer zijn.
Misschien dat iets anders dan ESP Easy hierop wel werkt, maar dan is de vraag of dat wel weer in Domoticz werkt..?

[ Voor 33% gewijzigd door BounceMeister op 10-03-2017 13:29 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie kan mij helpen met het omzetten van m'n laatste Blockly's naar LUA?

Ik heb:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ch54eg.jpg

Omgezet naar:

Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
local check1 = 'Controlelamp verlichting buiten'
local check2 = 'LichtBuitenWenselijk'
var1 = tonumber(uservariables['verlichtingcheckbuiten']) --variabele in Domoticz.

commandArray = {}

if (otherdevices[check1] == 'Off' and otherdevices[check2] == 'On' and var1 == 0) then
commandArray[check1]= 'On'
commandArray['Scene:Buitenverlichting']='On'
commandArray['Variable:var1'] = tostring(1)
print('<b style="color:Blue"> Buitenverlichting aan.</b>')

elseif (otherdevices[check1] == 'On' and otherdevices[check2] == 'Off' and var1 == 1) then
commandArray[check1]= 'Off'
commandArray['Scene:Buitenverlichting']='Off'
commandArray['Variable:var1'] = tostring(0)
print('<b style="color:Blue"> Buitenverlichting uit.</b>')

end
return commandArray

Echter, het licht gaat netjes aan als het donker genoeg is, maar het licht gaat 's morgens (als de grens-LUX waarde is bereikt) niet meer uit. Of ik kijk over de fout heen, of er gaat iets anders mis. Wie ziet het :) ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Een scene kun je niet uitzetten, je moet er een group van maken.

code:
1
commandArray['Group:Buitenverlichting']='Off'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aanschakelen kan wel, maar uit niet? Weer iets geleerd :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een scene is iets dat je activeert, daarna activeer je een andere scene (eventueel). Terwijl een group een schakelactie definieert.
Volgens mij blijkt dat ook al deels uit de settings die je kunt doen bij een scene/group.

Zie het zo, als je met een scene een bepaald aantal schakelaars in een stand zet. Als je de scene 'uitzet', wat is dan de nieuwe stand? De vorige stand?, alles uit?
Dat is het verschil met een groep.

Dus bv scene 1 is tv kijken en scene 2 is avond thuis, in plaats van scene 1 uit te zetten kies je voor scene 2.

hm, ik geloof dat mijn verhaal langzaam wazig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor en ik heb het meteen aangepast. Logisch (achteraf) !

1 ding begrijp ik alleen nog niet: de uservariabelen worden niet aangepast. Staat daar nog iets fout ?

Edit: misschien is die uservariabele zelfs niet nodig. Als ik nu 1 op 1 de Blockly heb overgezet, dan zou het in LUA ook moeten werken zonder extra uservariabele, toch?

[ Voor 30% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-03-2017 14:40 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Die var1 staat in de string, dat gaat zo niet werken.
Snelste is om in plaats van var1 in de commandArray de volledige naam te typen.

Anders wordt het iets in de trant van ['Variable:' + var1], maar ik weet zo de goede lua syntax hier niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
Dit heb ik met lua voor een variabele:

code:
1
commandArray['Variable:ventilation_timer']= tostring(uservariables["ventilation_timer"] + 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu de volledige naam:

Lua:
1
commandArray['Variable:verlichtingcheckbuiten'] = tostring(0)

en

Lua:
1
commandArray['Variable:verlichtingcheckbuiten'] = tostring(1)

@rtlpeter: hoe werkt jouw regel dan, wat doet die +1 ? Telt hij elke keer 1 erbij op? of schakelt hij evengoed op die manier tussen 0 en 1 ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dit is inderdaad eentje die optelt.
Waarneem de warme kraan aanstaat in de badkamer (onderdeel van ventilatie script) dan telt deze elke keer op vanaf een bepaalde temperatuur (elke minuut +1)
Dan loopt er een ander script die de variabele uitleest.
Waneer deze boven een bepaalde waarde uitkomt gebeurd er iets.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
commandArray = {}

sTempWarmWater = otherdevices_svalues['TempWarmWater'] -- get value temp hot water
sTempWarmWater = tonumber(sTempWarmWater)

if sTempWarmWater > 47 then
     --the sensor is over 47, so add 1 to our timer
    commandArray['Variable:ventilation_timer']= tostring(uservariables["ventilation_timer"] + 1)
  else
    --the sensor is under 47, so reset our timer
    commandArray['Variable:ventilation_timer'] = '0'
end
print('<b style="color:Purple">=========== TijdVentilatieScript ============</b>')  
return commandArray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Simpele vraag misschien : Maar als ik m'n Nest Thermostaat toevoeg krijg ik 1 Temperature widget die ook de luchtvochtigheid laat zien, en dat ziet er niet helemaal netjes uit.
Hoe kan ik dat aanpassen/scheiden?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak al enige tijd gebruik van Domoticz en heb aardig wat geautomatiseerd, maar het volgende kom ik niet helemaal uit. Wie-o-wie kan helpen?
Uitgangspunt: Ik wil graag dat als ik thuis kom en het donker is, 2 minuten lang de lamp in de gang aan gaat. Daarna mag de lamp weer uit.

Ik heb:
- Virtuele sensor die aan gaat als het donker is
- Virtuele sensor die aan gaat als er iemand thuis is
- Fysieke sensor voor de lamp

Ik heb nu in Blockly het volgende gemaakt:
If [IemandThuis]=On And [LampGang]=Off And [IsDonker]=On
Do Set [LampGang]=On
Do Set [LampGang]=Off after 120 seconds

Het probleem is dat de lamp daarna weer aan gaat, want er is nog steeds iemand thuis en het is nog steeds donker. Dus ik wil ergens een soort timer maken die eenmalig gaat lopen als er iemand thuis komt.
Ik had dus bedacht om een Var te maken en die te triggeren. Dus als de lamp eenmaal aan is gaat de VAR op 1 en die reset pas de volgende dag. Nu gaat de lamp inderdaad maar 1x per avond aan, maar als ik al thuis ben en het wordt donker gaat de lamp ook 2 minuten branden.

Wie-o-wie heeft de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

tozzke

aka tozzert

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 19:14:
Ik maak al enige tijd gebruik van Domoticz en heb aardig wat geautomatiseerd, maar het volgende kom ik niet helemaal uit. Wie-o-wie kan helpen?
Uitgangspunt: Ik wil graag dat als ik thuis kom en het donker is, 2 minuten lang de lamp in de gang aan gaat. Daarna mag de lamp weer uit.

Ik heb:
- Virtuele sensor die aan gaat als het donker is
- Virtuele sensor die aan gaat als er iemand thuis is
- Fysieke sensor voor de lamp

Ik heb nu in Blockly het volgende gemaakt:
If [IemandThuis]=On And [LampGang]=Off And [IsDonker]=On
Do Set [LampGang]=On
Do Set [LampGang]=Off after 120 seconds

Het probleem is dat de lamp daarna weer aan gaat, want er is nog steeds iemand thuis en het is nog steeds donker. Dus ik wil ergens een soort timer maken die eenmalig gaat lopen als er iemand thuis komt.
Ik had dus bedacht om een Var te maken en die te triggeren. Dus als de lamp eenmaal aan is gaat de VAR op 1 en die reset pas de volgende dag. Nu gaat de lamp inderdaad maar 1x per avond aan, maar als ik al thuis ben en het wordt donker gaat de lamp ook 2 minuten branden.

Wie-o-wie heeft de oplossing?
Met lua is dit makkelijk te realiseren:

Lua:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
if devicechanged['IemandThuis'] == 'On' and otherdevices['IsDonker'] == 'On' and otherdevices['LampGang'] == 'Off' then
commandArray['LampGang'] = 'On FOR 2'
end
return commandArray

Zet het script op 'Device'
Dit script triggert alleen op een wijziging van 'IemandThuis' naar On (devicechanged)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tozzke schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:04:
[...]

Met lua is dit makkelijk te realiseren:

Lua:
1
2
3
4
5
commandArray = {}
if devicechanged['IemandThuis'] == 'On' and otherdevices['IsDonker'] == 'On' and otherdevices['LampGang'] == 'Off' then
commandArray['LampGang'] = 'On FOR 2'
end
return commandArray

Dit script triggert alleen op een wijziging van 'IemandThuis' naar On (devicechanged)
Maar als iemand al thuis is en het dan donker wordt gaat de lamp ook aan, ik wil eigenlijk alleen de lamp schakelen voor 2 minuten als iemand thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
bing69 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:29:
[...]

Hij gaat best wel snel (af en toe) in het filmpje.
Moet zeggen dat mijn KAKU het ook snel kunnen doen als ik ze ook rechtstreeks aan de schakelaar hang, status is een ander verhaal.
Gebruik ik de KAKU op een X10 schakelaar dan moet het via Domoticz en dan zit er jammer genoeg 1 á 2 seconden vertraging in.
Vandaag de Xiaomi Gateway binnen gekregen, grootste moeite om hem onder ios te laten herkennen. Gelukkig ook nog een android in huis en hiermee was het zo gebeurd. Hierna werd ie ook onder IOS herkend.
Het is wel V3, ben benieuwd of het onder Domoticz herkend gaat worden. Zag in ieder geval dat ik opnieuw mag beginnen volgens de WIKI pagina. Moet eerst in het chinees vanwege het password....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:17:
[...]

Maar als het dan donker wordt gaat de lamp ook aan, ik wil eigenlijk alleen de lamp schakelen voor 2 minuten als iemand thuis komt.
nee, hij triggert alleen op de IemandThuis switch, die andere zijn alleen als voorwaarde erbij gezet.
Dus het moet donker zijn, de lamp moet uit zijn en de 'IemandThuis' switch moet veranderen naar On, dan pas triggert dit

[ Voor 14% gewijzigd door tozzke op 10-03-2017 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tozzke schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:20:
[...]

nee, hij triggert alleen op de IemandThuis switch, die andere zijn alleen als voorwaarde erbij gezet
Oja, ik zie het. Bedankt, ik ga het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:17:
[...]

Vandaag de Xiaomi Gateway binnen gekregen, grootste moeite om hem onder ios te laten herkennen. Gelukkig ook nog een android in huis en hiermee was het zo gebeurd. Hierna werd ie ook onder IOS herkend.
Het is wel V3, ben benieuwd of het onder Domoticz herkend gaat worden. Zag in ieder geval dat ik opnieuw mag beginnen volgens de WIKI pagina. Moet eerst in het chinees vanwege het password....
Heel benieuwd. Hoe bedoel je dat je opnieuw moet beginnen eigenlijk?

Heb je extra kosten bovenop de aankoop gekregen of had je geluk (omdat het > 22,- EUR is) ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 15:20
Tegenwoordig is dat 45 euro toch ? Teminste.. dat meende ik ergens gelezen te hebben.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:31:
Tegenwoordig is dat 45 euro toch ? Teminste.. dat meende ik ergens gelezen te hebben.
Nog steeds 22 euro volgens de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tozzke schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:20:
[...]

nee, hij triggert alleen op de IemandThuis switch, die andere zijn alleen als voorwaarde erbij gezet.
Dus het moet donker zijn, de lamp moet uit zijn en de 'IemandThuis' switch moet veranderen naar On, dan pas triggert dit
Ik krijg nu telkens de melding: Error: EventSystem: in Gang verlichting: [string "commandArray = {}..."]:2: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:39:
[...]

Ik krijg nu telkens de melding: Error: EventSystem: in Gang verlichting: [string "commandArray = {}..."]:2: attempt to index global 'devicechanged' (a nil value)
tozzke schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:04:
[...]

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
M.v.Veelen schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:28:
[...]

Heel benieuwd. Hoe bedoel je dat je opnieuw moet beginnen eigenlijk?

Heb je extra kosten bovenop de aankoop gekregen of had je geluk (omdat het > 22,- EUR is) ?
Op de Wiki staat dat je de app eerste in chinees moet starten om het password te achterhalen, voor zover ik kan zien kan ik niet meer in chinees terugkomen. Dus ff opnieuw starten en koppelen.

wbt de prijs ik heb (nog) niet bij hoeven te betalen, echter er zat een trucje achter van de verkoopster. Er werd geadverteerd met een prijs van 21,99. Toen ik kocht werd de pagina offline gehaald en als ik nog wilde mocht ik 8 euro bij betalen. Op de enveloppe stond een bedrag van 9 euro vermeld.

Maar morgen weer een poging, heb in iedergeval alvast naar de Chinese radio mogen luisteren en het alarmgeluid kunnen testen ;)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er al iemand een blijvend werkende oplossing tegen het corrupt raken van een sd kaartje?

Ik heb domoticz nu al een jaartje of 3 draaien alleen het laatste jaar kijk ik er weinig meer naar om (zoals het hoort natuurlijk) Echter eens in de zoveel tijd heb ik weer rare storingen die voortkomen uit een schrijffout op de sd kaart.

Over het probleem lees je veel, maar echte oplossingen staan er niet op internet.
Hetgeen nog het meest in de buurt komt is booten vanaf een usb device, maar ook die heeft een maximale write count.

An sich lees ik nooit de logfiles uit, dus in principe zouden die ook niet geschreven hoeven worden.
Hoe kan ik alle schrijfbewerking tot een minimum beperken, of is er ondertussen een ander opslagmedium voor de RPI beschikbaar waardoor het geheel langer blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik gebruik overlayfs. 1 van de dingen die daarmee samenhangen is het readonly maken van de ad kaart. In de wiki staat beschreven hoe dit te implementeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:18:
Heeft er al iemand een blijvend werkende oplossing tegen het corrupt raken van een sd kaartje?
Misschien heb je wat aan dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceesjori
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb op een aantal Motionsensors (pir) notificaties dus ik krijg een melding in de app bij beweging, echter als ik thuis ben dan hoef ik die meldingen niet. Is er een mogelijkheid misschien dmv een virtuele knop thuis/weg om alle notificaties in 1 keer uit of aan te zetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robg1984
Met de scripts op de volgende pagina kun je kijken of je thuis bent, deze ze een virtuele switch aan of uit (thuis of niet).
https://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection

Vervolgens kun je met een lua-script kijken of die aan staat voordat je de notificatie verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Wie weet hoe je een Nvdia Shield Pro remote uit kunt zetten?
Er draait Android op, dus ik durf hem niet zomaar achter een Kaku-switch te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 22:18:
Zelfde probleem hier, maar dan op een RPI waarmee ik mijn zonnepanelen monitor en data upload.
Er schijnen industriele kaartjes te zijn (Cactus dacht ik), maar die zijn vele malen duurder dan een normaal kaartje (> EUR 150,- voor 8 GB destijds toen ik ernaar zocht).
Ik gebruik nu alleen Samsung SD kaartjes, die gaan in ieder geval langer mee dan de no name/gerebrande kaartjes van bv de bekende RPI webshop.

Het probleem is ook niet dat de RPI onverwachts stopt (spanning weg) en de kaart corrupt schrijft, dat is een ander probleem. Dat is nog wel op te lossen met een speciaal RPI UPS'je oid.

De tip die ik kreeg was om regelmatig een backup te maken en dan ieder jaar bv. een nieuw kaartje te gaan gebruiken. Zover was ik natuurlijk ook al, maar iets beters heb ik nog niet gevonden...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:25
Zo heeft ieder zijn eigen oplossing dan wel ideeën om corrupte sd kaarten voor te zijn.
Ik draai nu een half jaar met de /boot op een 2gb kaartje en /root op usb hdd.
En sinds begin dit jaar met een PIco UPS HAT.
Heb toch al verschillende idiote shutdowns gedaan maar alles blijft draaien.
Toch nog steeds wel dagelijks een backup van domoticz en wekelijks een rsync backup op de achtergrond draaien.
Alles hangt hier aan de muur en het loopt als een trein en rete stabiel.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik herken dat toch (nog) niet. Hier 3 RPi's voor camera draaien, 1 voor Pihole en sbfspot en 1 voor Kodi. Nog geen enkel kaartje corrupt gehad.
Uiteraard worden er wel full backups gemaakt mocht dat wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ceesjori schreef op zondag 12 maart 2017 @ 09:48:
Ik heb op een aantal Motionsensors (pir) notificaties dus ik krijg een melding in de app bij beweging, echter als ik thuis ben dan hoef ik die meldingen niet. Is er een mogelijkheid misschien dmv een virtuele knop thuis/weg om alle notificaties in 1 keer uit of aan te zetten ?
Ik werk hiervoor met 2 virtuele switches: weg en slapen.
Afhankelijk van weg wordt er een melding gestuurd, afhankelijk van slapen al dan niet met geluid.
Standaard binnen domoticz kan het niet zomaar, maar als je start met scripting zijn de mogelijkheden legio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op zondag 12 maart 2017 @ 16:38:
[...]

Zelfde probleem hier, maar dan op een RPI waarmee ik mijn zonnepanelen monitor en data upload.
Er schijnen industriele kaartjes te zijn (Cactus dacht ik), maar die zijn vele malen duurder dan een normaal kaartje (> EUR 150,- voor 8 GB destijds toen ik ernaar zocht).
Ik gebruik nu alleen Samsung SD kaartjes, die gaan in ieder geval langer mee dan de no name/gerebrande kaartjes van bv de bekende RPI webshop.

Het probleem is ook niet dat de RPI onverwachts stopt (spanning weg) en de kaart corrupt schrijft, dat is een ander probleem. Dat is nog wel op te lossen met een speciaal RPI UPS'je oid.

De tip die ik kreeg was om regelmatig een backup te maken en dan ieder jaar bv. een nieuw kaartje te gaan gebruiken. Zover was ik natuurlijk ook al, maar iets beters heb ik nog niet gevonden...
Jammer dat er mog steeds niks consistents gevonden is.
Ik ben nu wat anders aan het uitproberen. Het heet berryboot, wat in feite alleen een bootloader is.
Het theoretisch mooie hieraan is dat je je complete boot bestand naar een externe usd of hdd kan schrijven. Het enige wat berryboot dan dus doet is doorverwijzen naar de hdd. En dus niks op de sd schrijft en hopelijk ook niet meer corrupt raakt.

T werkt nu. Dus maar eens kijken hoelang dat t volhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:41:
[...]

Jammer dat er mog steeds niks consistents gevonden is.
Ik ben nu wat anders aan het uitproberen. Het heet berryboot, wat in feite alleen een bootloader is.
Het theoretisch mooie hieraan is dat je je complete boot bestand naar een externe usd of hdd kan schrijven. Het enige wat berryboot dan dus doet is doorverwijzen naar de hdd. En dus niks op de sd schrijft en hopelijk ook niet meer corrupt raakt.

T werkt nu. Dus maar eens kijken hoelang dat t volhoud
Just curious.
Maar wat is de meerwaarde van Berryboot als hij alleen maar door verwijst naar een externe locatie.
Das toch ook simpel op te lossen zonder extra packages.
Verander simpel weg de root locatie in /boot/cmdline.txt naar een locatie die je wilt gebruiken en klaar is klare.
Bovendien ook zonder berryboot en andere root locatie in cmdline.txt, de boot partitie word nooit naar toe geschreven.
Als een sd-card al corrupt raakt is het op de root.

[ Voor 9% gewijzigd door Siewert op 12-03-2017 20:52 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Siewert schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:47:
[...]

Just curious.
Maar wat is de meerwaarde van Berryboot als hij alleen maar door verwijst naar een externe locatie.
Das toch ook simpel op te lossen zonder extra packages.
Verander simpel weg de root locatie in /boot/cmdline.txt naar een locatie die je wilt gebruiken en klaar is klare.
Bovendien ook zonder berryboot en andere root locatie in cmdline.txt, de boot partitie word nooit naar toe geschreven.
Als een sd-card al corrupt raakt is het op de root.
Waarschijnlijk is het voordeel dat het te begrijpen is voor iemand als ik.
Voor zover ik weet boot een raspberry alleen van sd. Dus als daar alleen een verwijzing op staat die he mogelijk maakt te booten van een ander medium dan gok ik dat er ook niet op geschreven word en de kans dat hij corrupt raakt miniem is.

Ten minste dat is mijn logica.
Aangezien dingen als kodi jaren draaien zonder te crashen leek mij dit het grootste euvel

Correct me if im wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2017 @ 21:10:
[...]

Waarschijnlijk is het voordeel dat het te begrijpen is voor iemand als ik.
Voor zover ik weet boot een raspberry alleen van sd. Dus als daar alleen een verwijzing op staat die he mogelijk maakt te booten van een ander medium dan gok ik dat er ook niet op geschreven word en de kans dat hij corrupt raakt miniem is.

Ten minste dat is mijn logica.
Aangezien dingen als kodi jaren draaien zonder te crashen leek mij dit het grootste euvel

Correct me if im wrong
Voor zover ik weet maakt berryboot wat aanpassing op je /boot en daarvoor moet je een aparte (noemt het ff OS) flashen.
Vandaar uit boot hij naar een degewenste locatie.
Hij boot dus ook vanaf de sdkaart en doet dus niks anders als men alleen de cmdline.txt aanpast met een eigen locatie.
Berryboot of manuale aanpassing, je pi zal altijd vanaf de /boot op je sdkaart booten.
Bij het booten via berryboot of manuele aanpassing leest hij alleen vanaf de kaart, zal nooit wat wegschrijven tenzij je een firmware upgrade uitvoert zal er natuurlijk wel even tijdelijk geschreven worden.

Booten naar een andere locatie is naar mijninziens minder omslachtig als gebruik makend van berryboot.
Simpel je /root overzetten naar een hdd en in de cmdline.txt die locatie aangeven.

Sinds kort (nog niet geprobeerd) is er een nieuwe feature welke je instaat stelt om volledig van een hdd op te starten.
Werkt alleen op een rpi3 aangezien er extra optie opengezet moet worden zodat de pi weet niet naar de sdkaart zoeken maar gelijk naar een externe /boot locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Siewert schreef op zondag 12 maart 2017 @ 21:24:
[...]

Booten naar een andere locatie is naar mijninziens minder omslachtig als gebruik makend van berryboot.
Simpel je /root overzetten naar een hdd en in de cmdline.txt die locatie aangeven.
Goed, ik werk nog op een rpi1b dus die nieuwe functie zal ik dus niet kunnen gebruiken.

Maar hoe schrijf je een cmdline.txt zonder dat er iets op je sd is geinstalleerd?
Mij leek berryboot hierin de snelste/lichtste en (voor mij zonder echte programmeer ervaring) makkelijkste manier om raspbian extern(usb hdd) te installeren en te booten.

De theorie is namelijk nog steeds dat de sd dus alleen bij booten gelezen word, en dus niet beschreven word.
Wat theoretisch ervoor zou kunnen zorgen dat mijn setup langer als een half jaar corrupt loos blijft draaien.

nogmaals zeg het me als ik compleet fout zit, maar ik zie niet een makkelijkere of betere manier hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Verwijderd schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:04:
[...]

Goed, ik werk nog op een rpi1b dus die nieuwe functie zal ik dus niet kunnen gebruiken.

Maar hoe schrijf je een cmdline.txt zonder dat er iets op je sd is geinstalleerd?
Mij leek berryboot hierin de snelste/lichtste en (voor mij zonder echte programmeer ervaring) makkelijkste manier om raspbian extern(usb hdd) te installeren en te booten.

De theorie is namelijk nog steeds dat de sd dus alleen bij booten gelezen word, en dus niet beschreven word.
Wat theoretisch ervoor zou kunnen zorgen dat mijn setup langer als een half jaar corrupt loos blijft draaien.

nogmaals zeg het me als ik compleet fout zit, maar ik zie niet een makkelijkere of betere manier hiervoor.
Laat ik mij even duidelijk maken.
Ik dwing niemand, iedereen moet weten wat hij wil doen voordat er miscommunicatie optreed.

Je zit goed, Berryboot en ook de manuele aanpassing zorgen ervoor dat er alleen geboot word vanaf de sdkaart.
Er word met beide manieren niks naar de sdkaart geschreven.

Die cmdline.txt is gewoon aanwezig in /boot folder.
En makelijk via elke text editor te editen.
Hierin staat o.a de root partitie (root=/....) en als je sectie veranderd naar een locatie die jij wenst ben je klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Je kunt je sd kaart partities ook readonly maken, dan kan je sd kaart ook niet corrupt raken. Dit gaat via overlayfs en staat beschreven in de Domoticz wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kleine 2wk geleden met domoticz begonnen, leuk pakket, veel mogelijk en veel werkt inmiddels.

enige wat (tot grote fustratie) niet werkend krijg op de raspberry is freaking spotify.

heb tich handleidingen gevolgt (welke volgens mij vooral kopie van elkaar zijn) maar in praktijk nog steeds geen spotify audio over de speakers.

voorheen had je libspotify, maar daarvan is ondersteunign ingetrokken.

heden dat zou dat op arm moeten werken via; http://raspberry-at-home.com/mopidy-spotify-client/

de mopidy (daemon) draait, maar ncmp kan of niet connecten (geen mpd actief)
heb spotify pemium aangeschaft, want dat was vereist (eerder melding dat systeem premium moest hebben)

kan iemand mij naar een jusite handleiding of instructei wijzen die wel werkt?

ben vrij handig met linux, maar dit .... :N :F

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

DizzyWeb

Ondertiteld

Ik mis even wat dit met domoticz te maken heeft, eigenlijk? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

DizzyWeb schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:19:
Ik mis even wat dit met domoticz te maken heeft, eigenlijk? Of zie ik iets over het hoofd?
aansturing van muziek, vai de domoticz; indien thuis, run muziek, of vreemde figuren aan de deur; speel dog sounds etc. maar gezien het op arm/raspberry draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weldie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:23
Hallo,

Ik wil via mijn mobiele telefoon met de domoticz app de boel bedienen, maar welke poort kan ik het beste open zetten, of weet iemand een linkje waar dit duidelijk word uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik doe dat via https en heb op de router een willekeurige poort geforward maar 443

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:09
ik gebruik er een vpn verbinding voor.
Maar voor alleen een poort open zetten kun je op google genoeg vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09 15:35
janne_nl schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 06:51:
Ik doe dat via https en heb op de router een willekeurige poort geforward maar 443
Ga er even vanuit dat je domotica dan bediend via een mobiele telefoon. Is dat een iOS of android?

Ik heb gemerkt dat beaderen via ssl op een iOS device steeds niet werkt. Ik had ergens gelezen dat dit komt door certificaat issues.

Nu via regulier poort (8080) en regulier http:// mijn domoticz setup benaderd en dit werkt zonder problemen.

Uiteraard bij port forwarding niet poort 8080 om van buiten te benaderen opengezet.......

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Klopt ja, mobiele telefoon en inderdaad Android. Via 8080 en http is alles plaintext (tenzij je een vpn gebruikt), let op als je op openbare wifipunten zit bv....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:20
Kun je het certificaat probleem niet oplossen door een Lets Encrypt certificaat te gaan gebruiken?
https://www.domoticz.com/..._access_with_Lets_Encrypt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uitsluiten kan ik het niet helemaal, dus hier ook maar even de vraag:

Sinds een tijd heb ik na het updaten van Domoticz dat ik bij de Aeon ZWave stick geen devices meer zie verschijnen. Na het herstarten van de Synology zie ik ze weer en werkt het allemaal weer prima. Dit houdt in dat ik bij het updaten van Domoticz nu altijd een herstart moet doen.

Ik heb al persistent USB poorten ingesteld en de stick zelf lijkt me verder in orde.

Hoe is dit op te lossen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:01
M.v.Veelen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:18:
Uitsluiten kan ik het niet helemaal, dus hier ook maar even de vraag:

Sinds een tijd heb ik na het updaten van Domoticz dat ik bij de Aeon ZWave stick geen devices meer zie verschijnen. Na het herstarten van de Synology zie ik ze weer en werkt het allemaal weer prima. Dit houdt in dat ik bij het updaten van Domoticz nu altijd een herstart moet doen.

Ik heb al persistent USB poorten ingesteld en de stick zelf lijkt me verder in orde.

Hoe is dit op te lossen?
Check eens na een herstart of het usb device in serial_port van de zwave hardware staat , en of dit de juiste is?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pjeterinfo schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:56:
[...]

Check eens na een herstart of het usb device in serial_port van de zwave hardware staat , en of dit de juiste is?
Hoe bedoel je precies? Na een herstart van de Synology is alles OK. Waar wil je dat ik wat check?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:01
M.v.Veelen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:57:
[...]

Hoe bedoel je precies? Na een herstart van de Synology is alles OK. Waar wil je dat ik wat check?
Ok, op die manier, dan zou je na de update de poort moeten checken. Ik las na een reboot.
Dat wordt dan lastig. Misschien kan je het simuleren door het Domoticz pakket te stoppen en starten.

[ Voor 10% gewijzigd door pjeterinfo op 14-03-2017 13:02 ]

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit_K
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07-11-2023
Als ik Domoticz stop en weer start werkt het uitelezen van de thermometers via de rfxtrx niet meer. Kaku schakelers kan ik wel bedienen. De rest lijkt goed te werken.Na een reboot van de Syno werkt dat ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-08 11:47
Sinds paar dagen actief in Domoticz land, ter vervanging van de homewizard die veel problemen / weinig mogelijkheden had. Vandaag de RFLink binnen gehad, werkt tot nu toe super. Alle klik aan klik uit toegevoegd etc zonder problemen.

Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik de rookmelder niet gekoppeld krijg. Ik heb een FA20RF rookmelder, de code welke homewizard meegaf was E9C1. Ik krijg hem via de learn mogelijkheid niet toegevoegd en binnen Devices wordt hij niet gevonden door de RFlink.

Iemand ideëen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit_K
rdvl schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:56:
Sinds paar dagen actief in Domoticz land, ter vervanging van de homewizard die veel problemen / weinig mogelijkheden had. Vandaag de RFLink binnen gehad, werkt tot nu toe super. Alle klik aan klik uit toegevoegd etc zonder problemen.

Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik de rookmelder niet gekoppeld krijg. Ik heb een FA20RF rookmelder, de code welke homewizard meegaf was E9C1. Ik krijg heb via de learn mogelijkheid niet toegevoegd en binnen Devices wordt hij niet gevonden door de RFlink.

Iemand ideëen?
Heb je bij Instellingen het accepteren van nieuwe hardware/sensoren aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
Gerrit_K schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:12:
[...]

Heb je bij Instellingen het accepteren van nieuwe hardware/sensoren aan staan?
Yes, ook het forceren voor 5 minuten maakt niet uit. Ik ben up to date qua firmware, versie 46 (RFLink) momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

rdvl schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:56:

Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik de rookmelder niet gekoppeld krijg. Ik heb een FA20RF rookmelder, de code welke homewizard meegaf was E9C1. Ik krijg hem via de learn mogelijkheid niet toegevoegd en binnen Devices wordt hij niet gevonden door de RFlink.

Iemand ideëen?
Staat die in slave mode? Volgens is dat nodig

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 14-03-2017 18:50 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
martinvdm schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:48:
[...]

Staat die in slave mode? Volgens is dat nodig
Paar keer hen en weer switchen tussen master en slave bleek de oplossing. Hij kwam daarna online in m'n devices. Ga nu nog even wat testen ermee doen, maar thanks again mvdm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Gerrit_K schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:25:
Als ik Domoticz stop en weer start werkt het uitelezen van de thermometers via de rfxtrx niet meer. Kaku schakelers kan ik wel bedienen. De rest lijkt goed te werken.Na een reboot van de Syno werkt dat ook weer.
Stel de protocollen eens in met RFXmngr, geef dan Set mode en Save Settings. De instellingen staan dan opgeslagen in de RFXtrx433E en als het goed is zou Domoticz die bij het opstarten correct moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04
Sinds kort begonnen met een Domoticz systeem op een Synology DS213+ in combinatie met een Gen5 AEOTEC usb stick.

Omdat de usb poort elke keer wijzigde, heb ik persistent usb toegepast. Echter, dit werkt niet goed bij mij.

In Domoticz krijg ik 2 opties;
1) /dev/ttyACM0
2) /dev/ttyusb-Zstick-5G

Als ik bij hardware mijn Aeotec wil toevoegen dan doet poort /dev/ttyACM0 het wel, de andere poort niet.
Wat kan ik fout gedaan hebben? (ID: 0658 / 0200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit_K
b_weijenberg schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:59:
[...]

Stel de protocollen eens in met RFXmngr, geef dan Set mode en Save Settings. De instellingen staan dan opgeslagen in de RFXtrx433E en als het goed is zou Domoticz die bij het opstarten correct moeten laden.
Bedankt voor de tip. Zal ik proberen als er weer gereboot moet worden en laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pjeterinfo schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:59:
[...]

Ok, op die manier, dan zou je na de update de poort moeten checken. Ik las na een reboot.
Dat wordt dan lastig. Misschien kan je het simuleren door het Domoticz pakket te stoppen en starten.
Het enige dat ik dan krijg is dat alleen de ZWave stick niet meer (goed) werkt. Hij wordt (denk ik? Kan ik dat testen?) wel herkend, maar de lijst met devices is dan leeg. Pas na een herstart is alles weer gevuld.
Ik ga maar eens kijken of ik de USB poort dan kan "unbinden" en weer "binden" (zie: kraades in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2"), kijken wat daar het resultaat van zal zijn.

Het unbinden van USB resulteerde in de melding dat de UPS ontkoppelt zou zijn. OK, dat is dan USB1. Dan verder met USB2 t/m USB4: vreemd. Na unbinden van alle 3 USB poorten kon ik nog steeds alles schakelen in Domoticz ?! Opnieuw gebind en geen meldingen, niets 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door M.v.Veelen op 15-03-2017 08:10 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWST6000
Is het eigenlijk mogelijk om meerdere antennes op een RFXcom aan te sluiten met als doel dat je een beter bereik krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
AWST6000 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:10:
Is het eigenlijk mogelijk om meerdere antennes op een RFXcom aan te sluiten met als doel dat je een beter bereik krijgt?
Dat is meestal geen succes. Je hebt splitters nodig en langere kabels waardoor je weer verlies van het signaal krijgt en worden de signalen in tegenfase ontvangen op de antenne's dan ontvang je zelf veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Ideale lengte van een antenne van het interne draad van een antenne voor 433 is theoretisch 173 mm. Splitsen etc is allemaal al eens getest en in praktijk niet werkbaar en/of optimaal.

Ik heb destijds een andere antenne op m'n rfxcom gezet. Ja er is een verbetering maar verwacht geen WOW factor/wonderen.

[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 15-03-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Het zou kunnen in principe maar uiteindelijk zul je er niet zoveel mee winnen en het kan zelfs slechter worden.
Als het goed zou werken dan had de RFXCOM al meerdere antennes waarschijnlijk.

Ik heb zelf een RFXCOM met een vrij dure ground plane antenne maar het blijft uiteindelijk aanklooien met het bereik.
Hoe langer ik met domoticz werk, hoe minder ik 433Mhz gebruik.
Z-Wave, Zigbee, Wi-Fi spul werkt gewoon zoveel beter qua stabiliteit.
Enige wat nog via de RFXCOM loopt bij mij zijn een paar temperatuursensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:23
Ik denk dat meerdere antennes geen beter bereik geeft je kan mits je zoals ik ruimte er voor hebt
beter een 2e rfxcom kopen en die ergens anders in huis plaatsen met een goede usbkabel er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
Even snel een vraag tussen door. Mijn drie maaandelijkse domoticz crash is vanavond weer geweest. Nu heb ik domoticz opnieuw geinstalleerd, maar de zwave devices zijn niet mee gekomen. Kan ik de database op de raspberry makkelijk editen en de 4 zwave devices toevoegen? Of hoe moet ik dat anders aanpakken? Ik wil namelijk de history van de apparatuur niet verliezen en dit staat er nu wel in. Alleen ik kan de zwave devices niet vinden onder hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Ik ga er vanuit dat je een zwave stick hebt en dan staat dit gewoon op de stick zelf. Maar elke drie maanden en crash? Dan klopt er echt iets niet. Bij mij draait het echt al anderhalf jaar zonder een enkele crash. Ja ik heb het wel eens gesloopt maar dan was het mijn eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
tlpeter schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:14:
Ik ga er vanuit dat je een zwave stick hebt en dan staat dit gewoon op de stick zelf. Maar elke drie maanden en crash? Dan klopt er echt iets niet. Bij mij draait het echt al anderhalf jaar zonder een enkele crash. Ja ik heb het wel eens gesloopt maar dan was het mijn eigen schuld.
Zelf hen ik de razberry. Geen idee of dit hetzelfde idee heeft, maar is aangesloten op de ttyAMA0.

Inmiddels heb ik een sql editor gevonden sqlite3 en de tabel van zwave bekeken. Hier staan nog gewoon devices in. Snap dus niet helemaal waarom ik nu geen zwave zie in domoticz.

Ik kan dit nog wel even proberen, maar heb ik nooit hoeven te proberen: http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.U_4xlxYU58E

Crash komt met name omdat onze kookplaat gek doet. Aardlek valt er dan uit en stroom van de Pi. Gevolg is dat kaart elke keer corrupt is.

[edit]
Deze link werkt helaas ook niet: http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.U_4xlxYU58E

zucht.. blijft altijd gekloot na een crash. Altijd weer iets wat niet goed werkt :(

devices staan nog wel in de database, maar als ik naar nodes ga dan zie ik helemaal niks.

[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 15-03-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-08 00:07
grote_oever schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:18:
[...]

Zelf hen ik de razberry. Geen idee of dit hetzelfde idee heeft, maar is aangesloten op de ttyAMA0.

Inmiddels heb ik een sql editor gevonden sqlite3 en de tabel van zwave bekeken. Hier staan nog gewoon devices in. Snap dus niet helemaal waarom ik nu geen zwave zie in domoticz.

Ik kan dit nog wel even proberen, maar heb ik nooit hoeven te proberen: http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.U_4xlxYU58E

Crash komt met name omdat onze kookplaat gek doet. Aardlek valt er dan uit en stroom van de Pi. Gevolg is dat kaart elke keer corrupt is.

[edit]
Deze link werkt helaas ook niet: http://www.vesternet.com/...otes/apnt-85#.U_4xlxYU58E

zucht.. blijft altijd gekloot na een crash. Altijd weer iets wat niet goed werkt :(

devices staan nog wel in de database, maar als ik naar nodes ga dan zie ik helemaal niks.
Dit werkt voor mij. Ook voor jou?
https://mysmarthomeathome...n-raspberry-pi-3.html?m=1

Werkt het Razberry boardje en is het logo in de hardware tab blauw of rood? Dat zou aangeven ok of niet ok.

[ Voor 4% gewijzigd door MiZtraL op 15-03-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
MiZtraL schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:43:
[...]

Dit werkt voor mij. Ook voor jou?
https://mysmarthomeathome...n-raspberry-pi-3.html?m=1

Werkt het Razberry boardje en is het logo in de hardware tab blauw of rood? Dat zou aangeven ok of niet ok.
Die is rood. De link die je geeft werkt inderdaad niet.

Had ook al het idee dat rood niet goed is, maar ik kan hier weinig aan veranderen.

Dit geeft de log aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 2017-03-15 19:49:26.495 OpenZWave: Closed
2017-03-15 19:49:30.006 OpenZWave: Starting...
2017-03-15 19:49:30.006 OpenZWave: Version: 1.4-2435-gc61d20d-dirty
2017-03-15 19:49:30.006 OpenZWave: using config in: /home/pi/domoticz/Config/
2017-03-15 19:49:31.009 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 0, NodeID: 255 (0xff)
2017-03-15 19:49:32.010 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 0, NodeID: 255 (0xff)
2017-03-15 19:49:33.011 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 0, NodeID: 255 (0xff)
2017-03-15 19:49:34.012 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 0, NodeID: 255 (0xff)
2017-03-15 19:49:35.014 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 0, NodeID: 255 (0xff)

Als ik op de config zoek dan moet ik een f.xml file vinden in de Config dir, maar deze staat er niet in.

[edit]

Oke, ik heb het weer werkend. Oplossing was om wederom backup terug te zetten en toen pakte hij de zwave node wel goed. Maar nu heb ik één node op dead staan. Volgens mij heb ik een beetje lopen kloten aan dat zwave device door op het connect knopje te klikken. Eens kijken hoe ik deze er weer bij krijg.

[edit 2]

mm, ik krijg mijn dode node nog niet aan de praat. Iemand enig idee wat ik kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2sLrtYL.png

Kennelijk ziet hij hem nog wel.

code:
1
2
3
 2017-03-15 21:52:51.033 OpenZWave: Received Node Dead notification from HomeID: 3434258922, NodeID: 2 (0x02)
2017-03-15 21:52:51.034 (RaZberry) Light/Switch (Tv meubel)
2017-03-15 21:52:51.111 OpenZWave: Awake Nodes queried

[ Voor 80% gewijzigd door grote_oever op 15-03-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Effe excluden en includen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 17:07
grote_oever schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:02:
Even snel een vraag tussen door. Mijn drie maaandelijkse domoticz crash is vanavond weer geweest. Nu heb ik domoticz opnieuw geinstalleerd, maar de zwave devices zijn niet mee gekomen. Kan ik de database op de raspberry makkelijk editen en de 4 zwave devices toevoegen? Of hoe moet ik dat anders aanpakken? Ik wil namelijk de history van de apparatuur niet verliezen en dit staat er nu wel in. Alleen ik kan de zwave devices niet vinden onder hardware.
Die van mij was vanmorgen ook weer gecrashed :(
even snel een hdmi tv aan gekoppeld en opnieuw geboot.
Bleek dat hij bij het booten een kernel panic had dit was de vorige keer ook al.
geen tijd om verder wat uit te zoeken snel een jessie lite image erop en de rest kan remote (wel ff ssh opengezet)

Heb jij ook de Nefit easy daarop draaien?
Ik heb een vermoeden dat die lastig doet!
Al werkt het wel altijd

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 16-03-2017 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grote_oever schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:50:
[...]
mm, ik krijg mijn dode node nog niet aan de praat. Iemand enig idee wat ik kan doen?
In OZWCP even node selecteren en kiezen voor 'has node failed' als commando. Meestal komen ze daar terug mee online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
SpikeHome schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 07:58:
[...]

Bleek dat hij bij het booten een kernel panic had dit was de vorige keer ook al.
geen tijd om verder wat uit te zoeken snel een jessie lite image erop en de rest kan remote (wel ff ssh opengezet)

Al werkt het wel altijd
Nefit easy zal het probleem niet zijn denk ik, die draait bij mij ook. En sinds ik overlayfs gebruik en daardoor mij sd-kaart read-only is, heb ik geen corruptie meer gehad. Spanning eraf/erop is geen enkel probleem meer.

Enige nadeel is, dat na een crash (of spanning eraf/erop) er een oude(re) database staat (van de laatste reboot). Daar moet ik nog eens wat op verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janne_nl schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:55:
[...]
Enige nadeel is, dat na een crash (of spanning eraf/erop) er een oude(re) database staat (van de laatste reboot). Daar moet ik nog eens wat op verzinnen.
Kan je dan niet bv wekelijks iets als dit doen?
https://www.domoticz.com/...you_can_update_the_system

Of bv elke x uur backupen naar een nas en bij start van RPi datums vergelijken en desnoods automatisch restoren? Dan verlies je al maar enkele uren meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
janne_nl schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:55:
[...]

Nefit easy zal het probleem niet zijn denk ik, die draait bij mij ook. En sinds ik overlayfs gebruik en daardoor mij sd-kaart read-only is, heb ik geen corruptie meer gehad. Spanning eraf/erop is geen enkel probleem meer.

Elke dag een backup naar een externe disk/FTP en die dan terugzetten na een storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:02:
[...]

Kan je dan niet bv wekelijks iets als dit doen?
https://www.domoticz.com/...you_can_update_the_system

Of bv elke x uur backupen naar een nas en bij start van RPi datums vergelijken en desnoods automatisch restoren? Dan verlies je al maar enkele uren meer.
goed degelijk opslag medium (quality usb-stick ipv kaart) heeft hier voor veel positiefs gezorgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
SpikeHome schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 07:58:
[...]

Al werkt het wel altijd
Nee, die heb ik niet draaien. Ik ben toch serieus aan het kijken naar een NUC en die te plaatsen met een SSD. Maar ja, deze verbruikt weer meer stroom. Zelf heb ik wel een synology, maar die wil ik er nog niet voor gebruiken. Wel een duurdere oplossing, maar vermoed dat dit gewoon stabieler gaat. Zelf begint mij kennis gewoon een probleem te worden bij de raspberry. Gisteren ben ik een halve avond bezig geweest om APT-GET werkend te krijgen en kennelijk heb ik te veel gedaan, waardoor de resize van mijn SD niet goed lukte. Gevolg is dat ik gisteren om kwart voor 11 alles werkend had en na een reboot weer alles kwijt was. Dit zal vast te maken hebben met het gegoogle op "APT-GET not working" en de vele sites met commando's die ik in SSH heb lopen rammen. Er zal vast een mogelijkheid zijn om de raspberry stabiel via USB te laten draaien zonder corrupte SD kaarten, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Nu heb ik gistereavond na de crash van 23 uur weer snel domoticz geïnstalleerd en heb ik snel de backup teruggezet. Toen had ik er geen zin in en dacht dat de belangrijkste dingen weer werkten, maar nu kom ik er vanmorgen achter dat RFXcom niet werkt. kommer en kwel als je net te weinig kennis hebt met Linux.

Raarste is wel dat ik meerdere raspberry's heb draaien en alleen bij domoticz altijd een corrupte SD kaart heb. Zelfs met verschillende kaarten geprobeerd.
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:25:
[...]

In OZWCP even node selecteren en kiezen voor 'has node failed' als commando. Meestal komen ze daar terug mee online.
Bedankt, ga ik even proberen. Ik vermoed echter wel dat ik iets op de hardware heb gedaan. Maar bedankt voor je advies en ik ga het controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
hondapower schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:05:
[...]

Elke dag een backup naar een externe disk/FTP en die dan terugzetten na een storing?
Ja, dat is allemaal ingeregeld. Maar als ik niet thuis ben, wil ik graag dat de laatste backup automatisch wordt teruggezet.
Maar goed, het is ook nauwelijks nodig. Ik sync nu ongeveer 2 keer in de maand, het spul loopt nu heel stabiel.

Uiteindelijk makkelijker (vind ik), dan een usb-stick of externe hd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
grote_oever schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:58:
[...]

Nee, die heb ik niet draaien. Ik ben toch serieus aan het kijken naar een NUC en die te plaatsen met een SSD. Maar ja, deze verbruikt weer meer stroom. Zelf heb ik wel een synology, maar die wil ik er nog niet voor gebruiken. Wel een duurdere oplossing, maar vermoed dat dit gewoon stabieler gaat. Zelf begint mij kennis gewoon een probleem te worden bij de raspberry. Gisteren ben ik een halve avond bezig geweest om APT-GET werkend te krijgen en kennelijk heb ik te veel gedaan, waardoor de resize van mijn SD niet goed lukte. Gevolg is dat ik gisteren om kwart voor 11 alles werkend had en na een reboot weer alles kwijt was. Dit zal vast te maken hebben met het gegoogle op "APT-GET not working" en de vele sites met commando's die ik in SSH heb lopen rammen. Er zal vast een mogelijkheid zijn om de raspberry stabiel via USB te laten draaien zonder corrupte SD kaarten, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Nu heb ik gistereavond na de crash van 23 uur weer snel domoticz geïnstalleerd en heb ik snel de backup teruggezet. Toen had ik er geen zin in en dacht dat de belangrijkste dingen weer werkten, maar nu kom ik er vanmorgen achter dat RFXcom niet werkt. kommer en kwel als je net te weinig kennis hebt met Linux.

Raarste is wel dat ik meerdere raspberry's heb draaien en alleen bij domoticz altijd een corrupte SD kaart heb. Zelfs met verschillende kaarten geprobeerd.

[...]

Bedankt, ga ik even proberen. Ik vermoed echter wel dat ik iets op de hardware heb gedaan. Maar bedankt voor je advies en ik ga het controleren.
Als je bv een raspberry jessie image op je pi zet, dan werkt apt-get etc toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
[...]

Ik heb ook diverse kaarten geprobeerd.
De vorige keer draaide het vanaf een ssd
Nu andere voeding erop en dan wel weer vanaf sd.
janne_nl schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:03:
[...]

Als je bv een raspberry jessie image op je pi zet, dan werkt apt-get etc toch gewoon?
idd zou gewoon moeten werken allemaal,
Vanmorgen jesse lite er gewoon weer opgezet ssh file in de boot en aan gezet.
Verder kan ik er vanaf mijn werk dmv ssh bij.
De dagelijkse backup die naar mijn domein met ftp geupt word terug gezet en uurtje later werkte alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
janne_nl schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:03:
[...]

Ja, die werkte ook. Met nadruk op werkte. Kennelijk iets te veel commando's uitgevoerd, want ik kreeg een melding dat er een HTTPS directory niet bestond. Toen moest ik handmatig een file downloaden en die fixte het probleem. Maar dan ben je weer twee uur verder en als vervolgens alles weer crashed is het wel frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Domoticz schrijft veel naar de DB en de logfile (als dat aanstaat), ik denk dat daardoor de sd-kaart sneller corrupt raakt als het systeem niet netjes wordt afgesloten of omdat de voedingsspanning niet heel constant en voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
[...]
Nee, die heb ik niet draaien. Ik ben toch serieus aan het kijken naar een NUC en die te plaatsen met een SSD. Maar ja, deze verbruikt weer meer stroom. Zelf heb ik wel een synology, maar die wil ik er nog niet voor gebruiken. Wel een duurdere oplossing, maar vermoed dat dit gewoon stabieler gaat.
[...]
Zelf gebruik ik al een hele tijd een oude laptop met Ubuntu die dichtgeklapt in de meterkast ligt. Domoticz draait hierop super stabiel in een (lxc) container. Het gebruikt wel meer stroom dat een pi, maar mocht je nog ergens een laptopje hebben slingeren zou je zo wel de aanschaf van een nuc kunnen uitstellen/uitsparen...
En bij stroomuitval blijft Domoticz in ieder geval nog even draaien op de accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ja vanwege dat sd probleem al eens naar de orange pi gekeken.
2gb geheugen en 16gb emmc flash
Pagina: 1 ... 21 ... 125 Laatste

Dit topic is gesloten.