Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 11:18
juupke schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:59:
[...]

Op mijn werk laad ik ook aan een 3,7 kwh paal, en wanneer ik hem aansluit laat hij ook altijd in eerste instantie zien op het dashboard dat het 12-13 uur gaat duren tot hij vol is. Echter wanneer ik aan het eind van de werkdag (8 uurtjes later, en soms nog eerder) weer bij de auto kom is hij altijd al lang en breed vol. Mijn ervaring is dus dat, iig bij de langzamere laders, die tijdindicatie lang niet altijd klopt, zeker als je net begint te laden. Wellicht dat bij jou ook zoiets speelt?
Dit is ook mijn ervaring met de 3,7 kwh paal op het werk. We hebben drie dubbele laadpalen op het werk. Wat ik ook heb ervaren is dat als er meerdere auto's aan het laden zijn het beschikbare vermogen slim wordt verdeeld en het kan zijn dat de laadsnelheid terug loopt.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
Ik zie net op het going electric forum dat je de update voor de ioniq ev 9ok helemaal zelf kunt doen. Zitten nog geen navigatie updates maar die schijnen later te komen. Kijk maar eens naar de volgende link en als je hem uitklapt dan zie je meer links die je naar de downloads leiden.

Youtube-link verwijderd, bevat verwijzingen naar links voor downloaden van copyrighted materiaal.

[ Voor 33% gewijzigd door deepbass909 op 20-02-2018 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Is het mogelijk om het langzaam rijden uit te zetten. Dus stil staan bij een stoplicht zonder de rem te gebruiken. Misschien om regeneratief remmen aan te zetten?

We overwegen een ioniq te komen alleen bij de proefrit vonden we dit redelijk vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-08 14:18
MeZZiN schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:53:
Is het mogelijk om het langzaam rijden uit te zetten. Dus stil staan bij een stoplicht zonder de rem te gebruiken. Misschien om regeneratief remmen aan te zetten?

We overwegen een ioniq te komen alleen bij de proefrit vonden we dit redelijk vervelend.
Gewoon het knopje autohold in de middenconsole indrukken en je kunt dan je rem loslaten bij een stoplicht zonder dat ie vooruit gaat kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Alleen moet je dat wel elke keer opnieuw doen als je de auto start. Er zijn wel trucs om dit vast te zetten. Ik heb me de gewoonte aangeleerd om na starten de autohold aan te zetten.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24
Tnx het kan soms zo simpel zijn.

Voor de rest een super fijne auto zeker de sport stand was fijn rijden. Alleen de hoeveelheid knopjes 8)7 We rijden nu 2 redelijk oude autos (16-10 jaar oud) Xsara Picasso en C1. Wat een vooruitgang. Het is een luxe auto met veel mogelijkheden en niet binnen 1 uurtje proefrijden te ontdekken. De Tesla Model X was al besteld en we leven redelijk bewust al jaren dus om nog een auto te laten staan die benzine zuipt was niet echt een optie voor ons. Probleem blijft de levertijd als je ook maar iets moet bestellen mag je lang wachten.

Maar goed we overwegen ook misschien nog een leaf maar die is toch een stukje duurder. Plus de ioniq is simpel weg de mooiere auto. Keuzes maken is moeilijk.

[ Voor 97% gewijzigd door MeZZiN op 02-02-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 06:51
Ioniq EV aan een 120Kw fastcharger! YouTube: Hundai Ioniq charging on 120 kW fast charger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:15
Gisteren de eerste grote rit gemaakt met de Ioniq. Hieronder een kort reisverslag.

We vertrokken van huis met een volle accu en op het display stond een range van 188 kilometer. We zaten met 4 personen in de auto (mijn vrouw, mijn 2 zoontjes van 6 en 2 jaar en ikzelf).
Enkele reis naar bestemming zou 115 kilometer zijn dus dat moesten we makkelijk redden. Op de heenweg gewoon 120 km/u en sommige stukken 130 km/u gereden. We kwamen op de bestemming met nog iets van 22 of 23 km range. Op loopafstand (142 meter) van de bestemming stond een openbare laadpaal. Die was gelukkig vrij, maar het laden ging heel langzaam. De auto gaf aan dat het 23,5 uur zou duren totdat de accu vol was. Dus een hele dag!
Na ongeveer 1,5 uur op bezoek geweest te zijn, gingen we weer naar huis. De auto gaf na het laden iets van 60 km range dus ongeveer een verdubbeling.
Op de snelweg eerst 100 km/u gereden, maar op een gegeven moment gaf de auto aan dat de accu bijna leeg was en gaf korte tijd daarna de melding "direct laden, beperkt vermogen". Toen ben ik maar achter een vrachtwagen gaan rijden op de CC met 90 km/u. Ik reed de hele tijd in normal mode met de verwarming op 19/20 graden. Ik was helemaal vergeten om in eco mode te rijden.
Toen we bijna bij Fastned Vundelaar waren gaf de auto geen range --- meer aan.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/fcqs1z.jpg

De auto bleef ondanks de melding "beperkt vermogen" wel netjes 90 km/u rijden en de verwarming bleef ook aan.

Bij Fastned aangekomen, merkte ik wel dat de auto niet zo goed meer reageerde op het stroompedaal (ging wat zwaarder), maar de auto reed verder nog wel normaal.
De auto liet in het display nu ook duidelijk de "turtle mode" zien met een plaatje van een schildpad. En de accu gaf nog maar 1% aan.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/f3zuoi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/35880er.jpg

Natuurlijk de auto meteen aan de 50 kW lader gehangen en na ongeveer 25 minuten was de accu weer voor 85% vol en zijn we naar huis gereden. Bij Fastned nog even gebruikgemaakt van de gratis Wi-Fi zodat de kinderen op mijn telefoon naar Netflix konden kijken.
Ik moet echt zeggen dat Fastned heel goed werkt. En die 25 minuten zijn ook zo om als je even kunt internetten, Netflix of YouTube kijken.

Is elektrisch rijden lastig? Nee, denk het niet, maar het vergt wel even wat planning. En het was ook wel even een wijze les voor ons, als ons bezoek iets korter was geweest dan was de accu minder vol geweest en hadden we Fastned waarschijnlijk niet gehaald. Dus volgende keer iets langer op bezoek blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
Sonicfreak schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:32:

Is elektrisch rijden lastig? Nee, denk het niet, maar het vergt wel even wat planning. En het was ook wel even een wijze les voor ons, als ons bezoek iets korter was geweest dan was de accu minder vol geweest en hadden we Fastned waarschijnlijk niet gehaald. Dus volgende keer iets langer op bezoek blijven :)
Of op de heen weg iets langzamer rijden, 105 ipv 120 of 130 maakt ook al een heel verschil.

Heen en terug was 230KM, ik plan dan zowiezo op de heenweg of terugweg een fastned in om iets bij te laden, meestal is 10 minuten al voldoende.

[ Voor 12% gewijzigd door Him_ op 05-02-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Him_ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:58:
[...]

Of op de heen weg iets langzamer rijden, 105 ipv 120 of 130 maakt ook al een heel verschil.

Heen en terug was 230KM, ik plan dan zowiezo op de heenweg of terugweg een fastned in om iets bij te laden, meestal is 10 minuten al voldoende.
Ja, daar zat ik zelf ook al aan te denken. En 10 a 15 km/u langzamer rijden maakt voor de reistijd ook niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3D
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10-2020

N3D

Weet iemand toevallig wat de laatste software versie is dat beschikbaar is. Als ik in mijn instellingen kijk staat er bij Software: AE_EV.EUR.SOP.003.17.161212

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
Dit zijn volgens mij de laatste versies :

AE_EV.EUR.SOP.005.3.170927
AE_EV.EUR.0.5.222.170920.MICOM
STD_AVN_MID.EUR.HMC.170927.a803344
EUR.09.47.50.582.002.2(D.C1/E.C1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Sonicfreak schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:32:
Gisteren de eerste grote rit gemaakt met de Ioniq. Hieronder een kort reisverslag.
Dan heb je wel gespeeld met vuur :D Op is bij de Ioniq namelijk ook echt op. Ik zou zelf niet op die manier bij een FastNed aan willen komen.

Overigens heb ik van het weekend ook een lange rit gereden (165km). Bij aanvang nog 180km range, maar zelfs met 110 op de teller (wel midden in de nacht 2 graden) begon het benodigde bereik toch wel weg te lopen van het beschikbare bereik. Uiteindelijk iets snelheid geminderd en met nog 10km (9%) bereik bij FastNed bijgeladen (5 minuten). Heb ook gelijk mijn auto aan FastNed gekoppeld, ben benieuwd of het werkt de volgende keer.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Shapeshifter schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:57:
[...]

Dan heb je wel gespeeld met vuur :D Op is bij de Ioniq namelijk ook echt op. Ik zou zelf niet op die manier bij een FastNed aan willen komen.
Haha, dat kun je wel zeggen. Overigens schijnt die 1% wel vrij lang te blijven staan voordat je echt nog maar iets van 15 km/u kan rijden.

https://insideevs.com/drain-hyundai-ioniq-battery-video/

Zoals gezegd kon ik nog tot Fastned met 90 km/u blijven rijden dus de auto ging nog niet helemaal in turtle mode :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Het is voor duurzaamheid van de accu beter om niet lager te gaan dan ca 15%. Als je daar op mikt, kom je sowieso niet bij de 0% in de buurt.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Jan Treur schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:13:
Het is voor duurzaamheid van de accu beter om niet lager te gaan dan ca 15%. Als je daar op mikt, kom je sowieso niet bij de 0% in de buurt.
Tja, was ook niet mijn bedoeling om zo ver leeg te rijden, maar het kan een keertje voorkomen. Ik neem aan dat Hyundai wel een beveiliging heeft ingebouwd dat 1% niet echt 1% is en dat er nog wel wat reserve in de accu zit. Ze geven ook niet voor niets 8 jaar garantie op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Er is in totaal 10% marge, wordt aangenomen. Het kan zijn dat 5% daarvan aan de onderkant zit en 5% aan de bovenkant. Zulke details kom je doorgaans niet te weten.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Vreemd, bij mij gaat-ie met nog ca. 10 km range in turtle-modus. Dan moet je het stroompedaal ver indrukken wil je nog 90 kunnen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:17:
Vreemd, bij mij gaat-ie met nog ca. 10 km range in turtle-modus. Dan moet je het stroompedaal ver indrukken wil je nog 90 kunnen rijden.
Bij mij gaf die al eerder het schildpad icoontje onder de melding "direct laden, beperkte vermogen", maar toen had ik de auto al op CC gezet dus waarschijnlijk ging het stroompedaal dan ook al zwaarder. Alleen heb ik dat niet gemerkt vanwege CC. Pas bij Fastned had ik de CC uitgezet en reed ik zelf weer. Toen merkte ik ook dat het stroompedaal verder ingedrukt moest worden.

Zie foto hieronder met nog 5 km range.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/sm64k0.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Sonicfreak op 05-02-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Jan Treur schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:13:
Mwa, heb toch met enige regelmaat dat ik rond die 15% zit hoor. Auto is wat mij betreft ook wel een gebruiksvoorwerp. Wie weet is er over 4-5 jaar wel een hogere capaciteit accu beschikbaar en wil ik die kopen. Met de snelheid waarmee nu nog wordt verbeterd wordt ga ik niet extra zuinig met de accu lopen doen.
Jan Treur schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:37:
Er is in totaal 10% marge, wordt aangenomen. Het kan zijn dat 5% daarvan aan de onderkant zit en 5% aan de bovenkant. Zulke details kom je doorgaans niet te weten.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de reserve bij de Ioniq vooral aan de bovenkant zit en dat dat ook de reden was dat je er tot ~75% zo bloedsnel mee kunt laden op gelijkstroom...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:39
Jan Treur schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:37:
Jawel, dan moet je even een OBDII dongle aan je auto hangen en uitlezen met een app op je telefoon. Dan kun je ook den BMS SOC uitlezen (en een heleboel andere parameters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, de mensen die dat deden dachten een 5% marge aan de bovenkant te zien, maar waren niet helemaal zeker hoe ze de getallen moesten interpreteren: bijvoorbeeld wat is precies het eindpunt 100 van die schaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Paul C schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:14:
[...]

Jawel, dan moet je even een OBDII dongle aan je auto hangen en uitlezen met een app op je telefoon. Dan kun je ook den BMS SOC uitlezen (en een heleboel andere parameters).
De codes die hieraan ten grondslag liggen geeft Hyundai niet vrij. Voor een app als Torque zijn de codes voor wat betreft de Ioniq volledig in elkaar geknutseld door fanatieke fans. Sommige parameters zijn makkelijk te ijken, zoals temperatuur, bandenspanning en de SOC in de display van de auto. Voor de werkelijke SOC is voor de 100% een aanname gedaan omdat er nogal geheimzinnig wordt gedaan over de werkelijke capaciteit van een accu in kWh. Deze waarde is dus niet te ijken. En dus is de totale capaciteit in kWh, en dus het werkelijke percentage SOC bij een volgeladen accu (maar dus niet echt helemaal vol vanwege de onzichtbare overcapaciteit), een slag in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3D

N3D

Kwam dit al een paar dagen geleden tegen op internet nu ook een filmpje online op youtube: YouTube: Hyundai Ioniq Electric CarStream (Youtube auto) on Android auto

Ondersteund Youtube en Plex. Gebruik het zelf nu al 2 dagen heerlijk tijdens het laden bij een fastned snel een serie of filmpje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pmiddeld schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:10:
[...]

De codes die hieraan ten grondslag liggen geeft Hyundai niet vrij. Voor een app als Torque zijn de codes voor wat betreft de Ioniq volledig in elkaar geknutseld door fanatieke fans. Sommige parameters zijn makkelijk te ijken, zoals temperatuur, bandenspanning en de SOC in de display van de auto. Voor de werkelijke SOC is voor de 100% een aanname gedaan omdat er nogal geheimzinnig wordt gedaan over de werkelijke capaciteit van een accu in kWh. Deze waarde is dus niet te ijken. En dus is de totale capaciteit in kWh, en dus het werkelijke percentage SOC bij een volgeladen accu (maar dus niet echt helemaal vol vanwege de onzichtbare overcapaciteit), een slag in de lucht.
Voor de Kia Soul EV kan ik ook via een OBDII bluetooth dongle en Android Torque App waardes uitlezen.
SOC is 100% bij volledig opgeladen, maar er is ook een BMS waarde, die dan 95% aangeeft. Dus dat suggereert inderdaad een marge van 5%. Eenzelfde marge is aan de onderkant, bij leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Bij de Ioniq krijg je dezelfde resultaten omdat de PIDs van de Ioniq eigenlijk de PIDs zijn die voor de Kia Soul zijn uitgevogeld. Maar waarschijnlijk klopt het niet omdat algemeen verondersteld wordt dat de Ioniq een accu vantotaal 31 kWh heeft en 28 kWh kan laden. Dan zou bij een volle lading verwacht worden dat de display 100% aangeeft en de BMS circa 90%. In Torque is dat niet zo (95%). Of die 5% dan aan de onderkant zit? Ik heb mijn accu nog nooit naar 0% gereden, laat staan daarbij de BMS SOC gemeten, dus ik weet het niet.

Misschien is het de moeite waard om de BMS SoC bij verschillende accuvulling te meten en dan een lijn te plotten tegen de SoC die je in de display van de auto ziet. Als je die lijn doortrekt naar 0% SoC (display), dan zou daarbij de SoC BMS 5% moeten weergeven.

Daarbij aangenomen dat deze relatie tussen SoC display en SoC BMS lineair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thobon
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 20:14
Sinds eind oktober rij ik de Ioniq. De mijne heeft last van (licht) roestende wielbouten. Niet alle bouten, maar ca. 2 of 3 per wiel. De dealer gaat nieuwe bestellen, maar heeft geen reden voor het euvel.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben, want ik heb dit nog nooit gehad met lichtmetalen wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Heeft iemand al kunnen achterhalen wat de verbeteringen / vernieuwingen zijn van de nieuwe software/firmware die recent beschikbaar is gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
WilliamGeluk schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:29:
Heeft iemand al kunnen achterhalen wat de verbeteringen / vernieuwingen zijn van de nieuwe software/firmware die recent beschikbaar is gekomen?
Bij mij stond de originele firmware van 2016 er nog op en dat zorgde ervoor dat de instellingen voor uitgesteld laden (daltarief) iedere dag verdwenen waren. Nu met de 2017 firmware heb ik daar geen last meer van.
Verdere verbeteringen/vernieuwingen heb ik nog niet gemerkt.
Na het installeren van de nieuwe firmware was ik wel mijn ingestelde radiozenders kwijt, maar de rest van de instellingen stonden er nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
Sonicfreak schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:53:
[...]

Bij mij stond de originele firmware van 2016 er nog op en dat zorgde ervoor dat de instellingen voor uitgesteld laden (daltarief) iedere dag verdwenen waren. Nu met de 2017 firmware heb ik daar geen last meer van.
Verdere verbeteringen/vernieuwingen heb ik nog niet gemerkt.
Na het installeren van de nieuwe firmware was ik wel mijn ingestelde radiozenders kwijt, maar de rest van de instellingen stonden er nog in.
Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf nog nooit iets met dat schema gedaan.
Waar ik wel last van heb met de 2016 firmware is dat de instellingen die je kunt vastleggen in de eco modus (zoals de mate van regenereren en de eco/normaal stand van de airco) niet worden vastgehouden. Die staan elke keer weer op de default instellingen.

Zal binnenkort eens langsgaan voor de update. Ik ga er vanuit dat dit probleem dan ook verholpen is met de nieuwe software/firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Vanochtend de Hyundai naar de dealer gebracht voor die terugroepactie... bellen ze net "we hadden 1 artikel niet op voorraad".... dus moet nog een keer terug. Kon je dat niet van te voren laten weten dan was het makkelijker om de afspraak te verzetten.

En denk maar niet dat ze even je auto aan het stroom zetten hoor. Kwam daar met het koude weer met nog maar 40 km range aan, normaal laad je de hele dag op kantoor. Ja we tanken auto's ook niet vol hoor, zeggen ze :') zucht.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
YoshiBignose schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:31:

En denk maar niet dat ze even je auto aan het stroom zetten hoor. Kwam daar met het koude weer met nog maar 40 km range aan, normaal laad je de hele dag op kantoor. Ja we tanken auto's ook niet vol hoor, zeggen ze :') zucht.
Tsja, misschien als je bereid bent een uur of wat te wachten.....
Die laders bij de dealer zijn iig geen snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
pmiddeld schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Tsja, misschien als je bereid bent een uur of wat te wachten.....
Die laders bij de dealer zijn iig geen snelladers.
Ze hebben niet eens een lader daar, maar goed stopcontact gaat net zo snel als bij de lader hier... is toch maar 1x16A. Ach ja, nu moest m'n werknemer overwerken om zo genoeg range te hebben. Komt het toch allemaal goed >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:03
Recent zijn er weer heel wat auto's leeggehaald door het keyless entry signaal te versterken als de auto thuis op de oprit staat en de sleutel in huis ligt. Weet iemand hoe keyless entry uitgezet kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit is wel raar. De verwachte leverdatum van mijn Ioniq zou ergens in juli zijn. Krijg ik vandaag een telefoontje van de dealer dat hij daar net op de stoep is neergezet en dat ik hem volgende week kan ophalen :| :*)

Snap nu niet echt hoe het werkt. Misschien hadden ze er één over of zo..

Maar even praktische vraag.. er zit geen laadpas bij. Wat kan ik aanraden om te nemen bij mijn werkgever? Ik wil gewoon overal kunnen laden :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 10:55
Thobon schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:40:
Sinds eind oktober rij ik de Ioniq. De mijne heeft last van (licht) roestende wielbouten. Niet alle bouten, maar ca. 2 of 3 per wiel. De dealer gaat nieuwe bestellen, maar heeft geen reden voor het euvel.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit hebben, want ik heb dit nog nooit gehad met lichtmetalen wielen.
De Ioniq heeft geen wielbouten maar wielmoeren, daar kwam ik achter toen ik de winterwielen wilde monteren.... De moeren zijn verchroomd en daaronder zit gewoon staal (gelukkig wel) dus roesten zou kunnen maar dan moeten ze wel beschadigd zijn op een of andere manier (verkeerde maat dop oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thobon
gertk schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:19:
[...]

De Ioniq heeft geen wielbouten maar wielmoeren, daar kwam ik achter toen ik de winterwielen wilde monteren.... De moeren zijn verchroomd en daaronder zit gewoon staal (gelukkig wel) dus roesten zou kunnen maar dan moeten ze wel beschadigd zijn op een of andere manier (verkeerde maat dop oid)
Ik heb ze niet los gehaald, dus ik geloof je meteen dat het moeren zijn ipv bouten :) . Ik heb de auto in oktober gekregen en een week later Michelin Crossclimate+ banden laten monteren. De bandenmonteur zei toen ook al dat hij gezien had dat er twee moeren licht aan het roesten waren en vond dat vreemd. Nu zijn het er meer. Ze zien er onbeschadigd uit. Dus wat nou de oorzaak is? Ze worden binnenkort vervangen. Hopelijk is het dan opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thobon
Standeman schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:01:
Dit is wel raar. De verwachte leverdatum van mijn Ioniq zou ergens in juli zijn. Krijg ik vandaag een telefoontje van de dealer dat hij daar net op de stoep is neergezet en dat ik hem volgende week kan ophalen :| :*)

Snap nu niet echt hoe het werkt. Misschien hadden ze er één over of zo..

Maar even praktische vraag.. er zit geen laadpas bij. Wat kan ik aanraden om te nemen bij mijn werkgever? Ik wil gewoon overal kunnen laden :p
Via de lease maatschappij laad ik met New Motion. Nette paal bij huis en goede administratie voor het scheiden van privé stroomgebruik en zakelijke oplaadstroom voor de Ioniq. Duidelijk site en app en duidelijke afrekening voor de werkgever. Voor laden elders, gebruik ik de laadpas van de lease maatschappij (Athlon), werkt in heel Nederland en zou ook in de rest van Europa moeten werken, maar dat heb ik nog niet getest. New Motion geeft ook eigen laadpassen uit die ook bij meerdere partijen schijnen te werken. Ik ben tot nu toe tevreden met deze club. Hadden ook goede service toen ik in het begin een klein probleem met mijn laadpaal thuis had. Was snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Thobon schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 23:16:
[...]

Via de lease maatschappij laad ik met New Motion. Nette paal bij huis en goede administratie voor het scheiden van privé stroomgebruik en zakelijke oplaadstroom voor de Ioniq. Duidelijk site en app en duidelijke afrekening voor de werkgever. Voor laden elders, gebruik ik de laadpas van de lease maatschappij (Athlon), werkt in heel Nederland en zou ook in de rest van Europa moeten werken, maar dat heb ik nog niet getest. New Motion geeft ook eigen laadpassen uit die ook bij meerdere partijen schijnen te werken. Ik ben tot nu toe tevreden met deze club. Hadden ook goede service toen ik in het begin een klein probleem met mijn laadpaal thuis had. Was snel opgelost.
Thuis laden gaat het niet voor mij worden aangezien ik vier hoog woon in een flatje. Dus ik heb er geen paal bij. Maar ik ga vandaag even contact opnemen met mijn werkgever / leasemaatschappij. Als die ook nog van niets weten regelt mijn werkgever wel een pas, maar ik wil ze wel een beetje kunnen sturen naar de juiste in dat geval. Het aantal bruikbare laadpunten in binnen en buitenland vind ik vele malen belangrijker dan de kosten ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 06:51
Ook mogelijk voor Apple mensen...moet je phone dan wel eerst jailbreaken via Cydia en dan de app NGXplay installeren...nadien kan je op iedere wagen met apple carplay apps als facebook, youtube, kodi, google maps,...bedienen... op eigen risico uiteraard!

YouTube: How to Get Safari and YouTube Running on Apple CarPlay & Google ...
N3D schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 11:18:
Kwam dit al een paar dagen geleden tegen op internet nu ook een filmpje online op youtube: YouTube: Hyundai Ioniq Electric CarStream (Youtube auto) on Android auto

Ondersteund Youtube en Plex. Gebruik het zelf nu al 2 dagen heerlijk tijdens het laden bij een fastned snel een serie of filmpje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:51
Weet iemand trouwens of je voor Android Auto nog een specifieke USB poort of instelling op de auto moet doen? Heb de Android Auto app gedownload met USB aangesloten op de auto met de USB poort voor maar in het menu van de auto blijft Android Auto grijs en kan ik hem niet aanklikken. Dealer vertelde mij wel dat ik een "origineel" kabeltje moet gebruiken. Maar Motorola maakt voor mijn telefoon (Moto Z Play) helemaal geen USB-A - USB-C kabels origineel. Heb nu een AlieExpress kabeltje gebruikt. Weet iemand welke USB-A - USB-C kabels wel werken?

Heb de auto een dag of vier nu overigens en het is heerlijk vooral bij lage snelheden rijd een EV veel soepeler dan welke brandstofauto met automaat dan ook, wil nooit meer wat anders. Elektrisch rijden voelt nog beter dan de EV mode op mn Lexus CT200h welke ik hiervoor had.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3D

N3D

Davidshadow13 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:34:
Weet iemand trouwens of je voor Android Auto nog een specifieke USB poort of instelling op de auto moet doen? Heb de Android Auto app gedownload met USB aangesloten op de auto met de USB poort voor maar in het menu van de auto blijft Android Auto grijs en kan ik hem niet aanklikken. Dealer vertelde mij wel dat ik een "origineel" kabeltje moet gebruiken. Maar Motorola maakt voor mijn telefoon (Moto Z Play) helemaal geen USB-A - USB-C kabels origineel. Heb nu een AlieExpress kabeltje gebruikt. Weet iemand welke USB-A - USB-C kabels wel werken?

Heb de auto een dag of vier nu overigens en het is heerlijk vooral bij lage snelheden rijd een EV veel soepeler dan welke brandstofauto met automaat dan ook, wil nooit meer wat anders. Elektrisch rijden voelt nog beter dan de EV mode op mn Lexus CT200h welke ik hiervoor had.
Ik had het zelfde probleem eerst ook. Je moet op je motorola naar de ontwikkelaars instellingen gaan en usb debugging aanzetten. Als je telefoon dan is verbonden krijg je als je op je scherm van boven naar beneden swipe dan zien je dat je telefoon verbonden met usb en charging. Klik op de media optie weet ff de naam niet maar dan krijg je de opties charging only, MTP (Media Transfer Protocol), MIDI, Audio Source etc. Daar moet je charging only selecteren. Google geeft aan dat het op MTP moet staan maar bij mij bleef hij eerst ook grijs als ik hem daar op zette en op charging only werd Android auto ineens actief op mijn scherm van de auto.

Laat maar weten of het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
vtrke schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:30:
Ook mogelijk voor Apple mensen...moet je phone dan wel eerst jailbreaken via Cydia en dan de app NGXplay installeren...nadien kan je op iedere wagen met apple carplay apps als facebook, youtube, kodi, google maps,...bedienen... op eigen risico uiteraard!

YouTube: How to Get Safari and YouTube Running on Apple CarPlay & Google ...

[...]
Volgens mij werkt NGXplay nog niet op IOS 11, nog even wachten dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-09 17:35
orillion schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:12:
Recent zijn er weer heel wat auto's leeggehaald door het keyless entry signaal te versterken als de auto thuis op de oprit staat en de sleutel in huis ligt. Weet iemand hoe keyless entry uitgezet kan worden?
Om het signaal van je sleutel te versterken moeten ze met dat apparaat binnen het zendbereik van je sleutel komen. Gewoon niet bij de voordeur (of een buitenmuur) bewaren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Robicide schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:55:
[...]

Om het signaal van je sleutel te versterken moeten ze met dat apparaat binnen het zendbereik van je sleutel komen. Gewoon niet bij de voordeur (of een buitenmuur) bewaren dus.
Het schijnt dat het over maximaal 6 meter kan, dat is al snel een heel groot deel van je huis. Ik weet dat er wel plekken te vinden zijn die daar buiten vallen, of ik kan m'n sleutels in een Faraday kooi stoppen, maar zet liever keyless entry geheel uit, kan de verzekeraar er ook niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Flex76 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 22:56:
[...]

Wederom herkenbaar, inmiddels al een keer of 3 gebeurd.

In de achterbak(onder de laadvloer) bevinden zich 2 hendeltjes, de linker is voor nood ontgrendeling van de klep, de rechter voor nood ontgrendeling van de stekker. Tis een beetje vaag systeem(vaag dun staalkabeltje)

Als je de auto ontgrendelt en niet direct de stekker eruit haalt, blijft deze dus zitten(althans bij mijn ioniq)
Vanavond voor het eerst nodig gehad. goed om te weten dat de klep noodontgrendeling links zit (net onder de bagagebodem) en de laadstekker ontgrendelen gaat via een trekkoord wat onder de kunststof opbergbak zit die weer onder de bagagebodem/laadvloer zit. dit koord zit in het midden (van links naar rechts) van de kofferbak tegen de opening aan (waar vroeger je reservewiel lag)

opvallend is dat ik vandaag (vanochtend) ook de onderhoudsbeurt heb laten uitvoeren, waarbij de recall is uitgevoerd van de weigerachtige laadstekker loslater.... :-(
morgen dealer maar bellen
Afloop: vanochtend de net vervangen module weer vervangen en nu werkt alles weer

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 09-02-2018 22:19 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Davidshadow13
Ik heb mijn Ioniq nu precies één week, inmiddels al weer 1000km gereden, moet zeggen dat het echt heerlijk soepel rijd. Gelukkig nog geen last gehad van vastzettende laadstekkers maar volgens de dealer hadden ze de laatste software er ook al opgezet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XOyAOsq.jpg
Premium uitvoering in Mica Zwart. Hele mooie lak inderdaad, moest alleen even wennen aan het feit dat de auto geen ruitenwisser achter heeft :P. Verder is de stuur- en stoelverwarming met dit weer echt heel fijn evenals het automatisch kunnen voorverwarmen op tijd als hij aan de lader hangt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:39
... maar zet liever keyless entry geheel uit, kan de verzekeraar er ook niet moeilijk over doen.
Kun je dat überhaupt wel uitzetten?

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3D

N3D

zwakie schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:30:
[...]

NOP wij niet in iedergeval misschien de dealer of specialist erin ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zwakie
Ik heb m'n Ioniq nu een paar weken en we zijn inmiddels dik 1100km verder. Wat mij positief verrast heeft is het rijbereik, op een volle accu doe ik ook bij de lage temperaturen van deze week steeds plm. 195km. Verder super tevreden over de auto. Het is nog wel even behelpen met laden omdat de laadpaal er nog niet is, maar als het goed is, is dat over 2 weken voorbij.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sd1gd23ydo.jpg

PV: 7670Wp 180°Z 40° PVOutput | WP: ME SUZ-SWM80VA ERSD-VM2D | gasloos | EV: Ioniq 5 Lounge 77kWh RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie
N3D schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:38:
[...]

NOP wij niet in iedergeval misschien de dealer of specialist erin ;)
Dat dacht ik al, fijn om dit bevestigd te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zwakie schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:30:
[...]

batterij eruit halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwakie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
Ook hier een week en ruim 1000 km verder met mijn Ioniq. Jammer genoeg vandaag erachter gekomen dat iemand de kont al geschampt heeft (waarschijnlijk bij de laadpaal) :( Extra zuur om zo snel al schade te hebben.

Auto bevalt verder super goed, op 1 kwaal na. Bij vol uitdraaien naar links lijkt er een soort krakend geluid van voren te komen, alsof er iets aanloopt. Volgende week maar even langs de garage..

[ Voor 32% gewijzigd door JottemJ op 09-02-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09 10:55
Gisteren een steentje op de voorruit.. en nu dus een scheur... balen... mety nog geen 4700 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3D

N3D

JottemJ schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:56:
Ook hier een week en ruim 1000 km verder met mijn Ioniq. Jammer genoeg vandaag erachter gekomen dat iemand de kont al geschampt heeft (waarschijnlijk bij de laadpaal) :( Extra zuur om zo snel al schade te hebben.

Auto bevalt verder super goed, op 1 kwaal na. Bij vol uitdraaien naar links lijkt er een soort krakend geluid van voren te komen, alsof er iets aanloopt. Volgende week maar even langs de garage..
Probleem heb ik ook was mij opgemerkt na een week of 2 nadat ik hem had. Ik heb het alleen als ik hem na een avond niet gebruikt heb echt de eerste 2 a 3 keer als ik een redelijk scherpe bocht neem met lage snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3D

N3D

zwakie schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:39:
Ik heb m'n Ioniq nu een paar weken en we zijn inmiddels dik 1100km verder. Wat mij positief verrast heeft is het rijbereik, op een volle accu doe ik ook bij de lage temperaturen van deze week steeds plm. 195km. Verder super tevreden over de auto. Het is nog wel even behelpen met laden omdat de laadpaal er nog niet is, maar als het goed is, is dat over 2 weken voorbij.

[afbeelding]
195km range _/-\o_ is netjes heb zelf op de mijne inmiddels bijna 16000 km erop zitten volle lading met +/- 10 graden geeft hij 161km aan :'( :'( :'( met als verbruik 17,2KW/100km.

Mooie kleur trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
N3D schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:30:
[...]

Probleem heb ik ook was mij opgemerkt na een week of 2 nadat ik hem had. Ik heb het alleen als ik hem na een avond niet gebruikt heb echt de eerste 2 a 3 keer als ik een redelijk scherpe bocht neem met lage snelheid.
Heb je er iets aan laten doen? Of rijd je er nog zo mee rond? ;)

Ik haal nu gemiddeld 15,5 kWh/100km. Valt mij niet tegen al blijf ik collegas houden die het maar veeeeuul te weinig vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door JottemJ op 12-02-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3D

N3D

JottemJ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:42:
[...]

Ik haal nu gemiddeld 15,5 kWh/100km. Valt mij niet tegen al blijf ik collegas houden die het maar veeeeuul te weinig vinden.
Rij er gewoon mee rond maar laatste tijd hoor ik het gelukkig niet meer na de terugroep actie geen idee of het daarmee te maken had of iets gedaan hebben. Wat ik wel merk is dat mijn motorkap de bestuurderskant niet goed dicht lijk te zijn ik kan bijna met mijn pink er tussen en als ik de passagierskant kijk zit die mooi dicht over het rubber. Weet niet of dat design fout is of iets anders. Zal er wel is een foto van maken ziet er raar uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xilantof
  • Laatst online: 21-09 14:59

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Lees hier al een tijdje mee, maar kan nu eindelijk melden dat mijn Ioniq deze woensdag op de stoep wordt gezet!
Laadpas is reeds binnen via de leasemaatschappij.

Kijk er naar uit mezelf elektrisch in het verkeer te begeven!

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
JottemJ schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:42:
[...]

Ik heb precies hetzelfde hoor collega's die zeggen dat het zo'n beperkte factor is, zelfs mijn vriend die tegen mij zegt dat het toch onhandig moet zijn. Het gaat om de mindset denk ik. Ja langere ritten moet je wat meer plannen, maar dat vind ik juist leuk :) Verder kan ik zowel thuis als op het werk laden dus dat hoef je eigenlijk weinig moeite te doen om die 90 km enkele reis te halen. Plus het s' ochtends voorverwarmen aan de laadpaal is ideaal.

Even voor de verbruikscijfers. De eerste 1200 km zitten er op tegen een gemiddelde van 16,0 kWh / 100 km. Dat is best netjes al zeg ik het zelf met deze temperaturen. Ik hoop in de zomer met dezelfde rijstijl rond de 13/14 kWh / 100 km uit te komen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander6501
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11-2024
Niet te vergeten dat de Ioniq ook een behoorlijk dikke kont heeft en een enorme draaicirkel. Mijn vriendin heeft er de eerste keer dat ze er in reed ook al iets mee geraakt en vaak met inparkeren heb ik ook meer tijd nodig dan normaal. Gisteren bij mij stond er na het opladen nog 165 km op de range meter bij 4 graden. Benieuwd wanneer dat weer wat omhoog gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankDoorhof
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06-2023
Net terug van nieuwe firmware en kaart update.
Super service maar wel jammer dat fastned nog steeds niet op de kaarten staat. Of misschien mis ik wat ?

Als ik bv zoek op fastned dan vind ik er maar 2 terwijl en veel meer zijn natuurlijk. Word fastned geboycot? Lijkt me toch stug dat ze er nog niet waren toen de kaart gemaakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Alexander6501 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:42:
Niet te vergeten dat de Ioniq ook een behoorlijk dikke kont heeft en een enorme draaicirkel. Mijn vriendin heeft er de eerste keer dat ze er in reed ook al iets mee geraakt en vaak met inparkeren heb ik ook meer tijd nodig dan normaal. Gisteren bij mij stond er na het opladen nog 165 km op de range meter bij 4 graden. Benieuwd wanneer dat weer wat omhoog gaat...
Valt toch wel mee? Krijg niet het idee dat ik in een reusachtige auto rijd, maar misschien komt dat doordat ik een Tesla gewend ben.

Vergeleken met de i3 heeft de Ioniq inderdaad wel een enorme draaicirkel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Mijn vorige auto was een A6 dus vind het ook wel meevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

N3D schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:34:
[...]

195km range _/-\o_ is netjes heb zelf op de mijne inmiddels bijna 16000 km erop zitten volle lading met +/- 10 graden geeft hij 161km aan :'( :'( :'( met als verbruik 17,2KW/100km.
Dan rij je er toch iets anders mee dan de gemiddelde Ioniq rijder. Op Spritmonitor staat een interessante lijst van zuinigste elektrische auto's en daar staat de Ioniq bovenaan met slechts 13,8 kWh/100km (gemiddelde van 42 auto's) https://www.spritmonitor....ic_electric_vehicles.html

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
13.8 met dit weer is niet te halen tenzij je 80-90 rijdt. Ik zit op gemiddeld 15/18 en dan rij ik redelijk rustig maar wel snelwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
FrankDoorhof schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:46:
Net terug van nieuwe firmware en kaart update.
Super service maar wel jammer dat fastned nog steeds niet op de kaarten staat. Of misschien mis ik wat ?

Als ik bv zoek op fastned dan vind ik er maar 2 terwijl en veel meer zijn natuurlijk. Word fastned geboycot? Lijkt me toch stug dat ze er nog niet waren toen de kaart gemaakt werd.
Nice nice.
Hoe lang waren ze er mee bezig?
Heb je nu de september 2017 firmware?
Welke versie van de routekaart heb je nu?

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
FrankDoorhof schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:00:
13.8 met dit weer is niet te halen tenzij je 80-90 rijdt. Ik zit op gemiddeld 15/18 en dan rij ik redelijk rustig maar wel snelwegen
Dat is ook wel mijn ervaring ja.
De GOM geeft doorgaans iets van 165km aan bij een volledig opgeladen accu.
Nu rij ik er ook relatief veel snelwegkilometers mee.

Bij enkel snelweg mag ik blij zijn als ik 140 - 150km uit een volle accu haal met koud weer.
Dat is dan op basis van:
- 110 op de teller op stukken waar je 100 mag
- 125 op de teller op stukken waar je 120/130 mag
- Cruisecontrol zoveel als mogelijk aan
- Rijmodus normaal (rijstijl ook normaal)
- Verwarming op 20 graden in de normale modus
- Stuurverwarming aan
- Winterbanden (2.7 bar)

Met max. 110km rijden, de kachel lager en alles op eco modus vallen er nog wel wat kilometers te winnen, maar aan die (rij)stijl kan ik nog niet echt wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Laatst online: 20-09 16:17
Na ruim 6000 km toch even mijn hart luchten. Over het algemeen ben ik erg tevreden met de Ioniq. Met het koude weer wel minder km's maar nog steeds voldoende voor mijn dagelijkse ritten. Het enige wat me wel dwards zit is de Cruise Control. Toen ik deze in begin gebruikte vond ik het heel erg handig maar het gebeurd nu steeds vaker dat ik 'm maar uit zet.

Op een tweebaans weg heb ik niet veel problemen, maar op de snelweg gaat het vaak niet lekker. Als je in de rechterbaan rijdt gaat het ook nog wel goed maar als je een een baan naar links gaat, gaat het mis. Ik rij dan achter een voorganger en de auto houdt normaal afstand. Maar als er dan een auto in de rechterbaan in zicht komt gaat de Ioniq afremmen totdat je er bijna voorbij bent en dan maakt hij weer vaart. Dat is super irritant. Omdat je niet goed aansluit gaan andere autos van de rechterbaan invoegen en ik krijg na enige tijd het gevoel dat ik steeds verder achterop raak, dus geef ik regelmatig maar een extra stootje stroom om het gat met mijn voorganger te dichten, En ja, de cruise is dan ingesteld op 1 blokje.

Dan het volgende scenario. Met de cruise aan rijdt ik de tweebaans afrit op met gepaste afstand tussen mijn voorganger. Mijn voorganger blijft in de inkerbaan en ik moet naar reachts dus ga ik naar de rechterbaan waar in de verte, op enkele 100-den m ook weer een voorganger, langszaam rijdt. Dan gebeurd het dat de Cruise de voorganger van de linkerbaan uit het radar verliest en als gevolg in rap tempo weer snel optrekt. De Ioniq gaat dan volstroom op de voorligger af en als ik niet als een haas ingrijp zou een een aanrijding niet meer te vookomen zijn.

Ik ben benieuwd of andere Ioniq rijder eenzelfde ervaring hebben.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Het eerste punt wat je noemt is niet normaal. ik zou de dealer daar naar laten kijken, hij staat bij jou waarschijnlijk niet goed naar het midden gericht, maar met een afwijking naar rechts.

Het tweede punt lijkt wel normaal te zijn. Als er alleen stilstaand verkeer (of andere stille objecten, bijvoorbeeld blokken die de baan versperren) voor je is, werkt het niet. Alleen de emergency stop zal je dan nog kunnen redden. Hetzelfde geldt als je vanuit de verte op een stilstaande file af rijdt. In zulke gevallen zul je altijd zelf het rempedaal moeten gebruiken, net zoals je doet bijvoorbeeld als je zonder verkeer voor je op een rood stoplicht af rijdt.

Wat soms ook handig is, is het stroompedaal iets indrukken om te voorkomen dat hij gaat versnellen (in situaties dat je onder de aangegeven snelheid rijdt en je auto plots vrijgelaten wordt). Op die manier kan ik een rotonde oversteken of een 90 graden bocht nemen zonder het rempedaal te gebruiken of de cruise control uit te zetten. Het komt wel heel precies, je moet het stroompedaal ingedrukt houden en niet iets los gaan laten want dan gaat hij toch weer versnellen. Zolang je het ingedrukt houdt, hou je zelf de controle, dus al klinkt dat paradoxaal: lagere snelheid door ingedrukt houden van het stroompedaal, hogere snelheid door loslaten ervan.

P.S. Heb je hem wel op Traag staan? Dat werkt het soepelst.

[ Voor 34% gewijzigd door Jan Treur op 13-02-2018 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankDoorhof
@wgeluk
Was hem de halve dag kwijt omdat ze ook naar het Dodehoek systeem moesten kijken. Ik dacht dat daar een fout in zat. Links werkt namelijk op alles maar rechts is erg onvoorspelbaar. Maar bij een andere ioniq was het exact gelijk.

Software 70927
Firmware 170920 micom
Nav 170927.a803344
Kaart 701.002.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
FrankDoorhof schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:04:
@wgeluk
Was hem de halve dag kwijt omdat ze ook naar het Dodehoek systeem moesten kijken. Ik dacht dat daar een fout in zat. Links werkt namelijk op alles maar rechts is erg onvoorspelbaar. Maar bij een andere ioniq was het exact gelijk.
Ik dacht hetzelfde en las in de handleiding dat het te maken heeft met het snelheidsverschil met het voertuig wat je inhaalt of wat jou inhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

wfveennl schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:27:
Na ruim 6000 km toch even mijn hart luchten. Over het algemeen ben ik erg tevreden met de Ioniq. Met het koude weer wel minder km's maar nog steeds voldoende voor mijn dagelijkse ritten. Het enige wat me wel dwards zit is de Cruise Control. Toen ik deze in begin gebruikte vond ik het heel erg handig maar het gebeurd nu steeds vaker dat ik 'm maar uit zet.

Op een tweebaans weg heb ik niet veel problemen, maar op de snelweg gaat het vaak niet lekker. Als je in de rechterbaan rijdt gaat het ook nog wel goed maar als je een een baan naar links gaat, gaat het mis. Ik rij dan achter een voorganger en de auto houdt normaal afstand. Maar als er dan een auto in de rechterbaan in zicht komt gaat de Ioniq afremmen totdat je er bijna voorbij bent en dan maakt hij weer vaart. Dat is super irritant. Omdat je niet goed aansluit gaan andere autos van de rechterbaan invoegen en ik krijg na enige tijd het gevoel dat ik steeds verder achterop raak, dus geef ik regelmatig maar een extra stootje stroom om het gat met mijn voorganger te dichten, En ja, de cruise is dan ingesteld op 1 blokje.

Dan het volgende scenario. Met de cruise aan rijdt ik de tweebaans afrit op met gepaste afstand tussen mijn voorganger. Mijn voorganger blijft in de inkerbaan en ik moet naar reachts dus ga ik naar de rechterbaan waar in de verte, op enkele 100-den m ook weer een voorganger, langszaam rijdt. Dan gebeurd het dat de Cruise de voorganger van de linkerbaan uit het radar verliest en als gevolg in rap tempo weer snel optrekt. De Ioniq gaat dan volstroom op de voorligger af en als ik niet als een haas ingrijp zou een een aanrijding niet meer te vookomen zijn.

Ik ben benieuwd of andere Ioniq rijder eenzelfde ervaring hebben.
Ik heb het gedrag uit het eerste voorbeeld alleen gezien in een bocht naar links, dan detecteert hij inderdaad auto's op de rechterbaan. Heb dit nog nooit gehad op een rechte baan. Klinkt inderdaad alsof je radar onder een hoek staat ofzo.

Dat tweede is herkenbaar ja, als je een stilstaand object nadert remt hij niet af (tenzij je zo dichtbij komt dat de noodstop actief wordt). Heb het ook een paar keer in de file gehad, dat hij opeens de voorganger vergeten is (3-4 keer op 30.000km). Ook het gedrag wat hij vertoont als er iemand tussen jou en je voorligger inschuift is een beetje erratisch. Soms mindert hij vaart om netjes op afstand te volgen, soms blijft hij heel lang dicht erop rijden.

Nog een ding trouwens, het remmen / gas loslaten en het achterlicht. Heb nu proefondervindelijk bepaald dat hij op standje 2 en 3 wel de remlichten aanzet als je het gas loslaat, maar op standje 1 niet. Dus sinds de wintermaanden rijd ik op standje 1 zodat ik kan uitrollen zonder remlichten. De cruise control zet de remlichten aan als je gelijk aan of meer dan 10km/h boven je setpoint zit en dan gaat vertragen. Dus als ik inhaal en daarna weer naar cruise snelheid wil houd ik het stroompedaal licht in (zoals Jan Treur hierboven omschreef) zodat hij afremt tot minder dan 10km/h boven het setpoint en dan laat ik het pedaal los (dan remt hij zelf tot het setpoint maar gaan de remlichten niet aan). Als ik de cruise control 10km/h naar beneden wil bijstellen doe ik eerst 2km/h, wacht tot hij minder dan 10km/h boven het gewenste setpoint zit en houd dan het knopje in zodat hij naar beneden afrond naar het eerste tiental. Vind het nog steeds een gemiste kans dat de cruise control niet de regeneratieinstelling van je flippers overneemt qua remgedrag (voor situaties als de weg voor je leeg is)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
@orillion klopt helemaal
Ook al aan de dealer uitgelegd dat ik het een zeer gevaarlijk systeem van schijnveiligheid vindt.

Links is nagenoeg perfect, elke auto of vrachtwagen word netjes aangegeven. Nu is die kant natuurlijk ook veel belangrijker laat dat voorop staan.

Rechts echter kan het een verschil uitmaken of je er met 10km verschil of 15km verschil langs gaat. En we hadden het idee dat bv rode autos altijd gedetecteerd werden.

Dit laatste zal wel niet maar het geeft wel aan hoe we hebben zitten puzzelen met het systeem wat er mis gaat. Uiteindelijk (aangezien een andere ioniq hetzelfde doet) maar besloten rechts helemaal te negeren.

Hulde voor onze dealer trouwens die zonder problemen ernaar gekeken hebben, gecalibreerd en zelfs proefritten met andere ioniqs gemaakt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Ik herken die eerste situatie met de ACC ook. Overigens heb ik dit vooral gemerkt bij vrachtwagens op de rechterbaan en in wat scherpere bochten. Je voelt de auto dan inhouden en twijfelen, om vervolgens toch gas te geven.

Grappig om te lezen dat meer mensen denken dat de dodehoekdetectie op de rechterspiegel niet lijkt te werken, ook dat viel mij van de week al meerdere malen op dat deze nogal wispelturig was. Niet geweten dat dit met snelheidsverschil te maken heeft.

Heeft iemand ook last van piepende dodehoeksensoren als je op een twee/meerstrooksafrit wil afslaan en je op de linker van de x stroken voor gaat sorteren en er dan rechts auto's naast/langs je rijden? Bijzonder irritant en heb dan de neiging om mijn knipperlicht weer uit te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
WilliamGeluk schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:15:
[...]

Dat is ook wel mijn ervaring ja.
De GOM geeft doorgaans iets van 165km aan bij een volledig opgeladen accu.
Nu rij ik er ook relatief veel snelwegkilometers mee.

Bij enkel snelweg mag ik blij zijn als ik 140 - 150km uit een volle accu haal met koud weer.
Dat is dan op basis van:
- 110 op de teller op stukken waar je 100 mag
- 125 op de teller op stukken waar je 120/130 mag
- Cruisecontrol zoveel als mogelijk aan
- Rijmodus normaal (rijstijl ook normaal)
- Verwarming op 20 graden in de normale modus
- Stuurverwarming aan
- Winterbanden (2.7 bar)

Met max. 110km rijden, de kachel lager en alles op eco modus vallen er nog wel wat kilometers te winnen, maar aan die (rij)stijl kan ik nog niet echt wennen.
Misschien valt er nog winst te behalen als je de verwarming uit of laag zet en de stoelverwarming aan (als je die hebt). Ik heb het zelf niet (comfort model), maar het schijnt dat de stoelverwarming veel minder stroom verbruikt dan de verwarming. Driver Only ook ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Je kan in de nieuwe firmware ook de airco instellen bij de eco settings. Had dat nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
FrankDoorhof schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:02:
Je kan in de nieuwe firmware ook de airco instellen bij de eco settings. Had dat nog niet eerder gezien.
Bedoel je dat je bij de eco modus ook de airco kunt instellen op eco of normaal?

Zo ja ... dat kon in de december 2016 firmware ook al.

Probleem wat ik met de oude firmware heb is dat de setting elke keer nadat de auto uit geweest is weer van eco op normaal gesprongen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JottemJ schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:58:

Heeft iemand ook last van piepende dodehoeksensoren als je op een twee/meerstrooksafrit wil afslaan en je op de linker van de x stroken voor gaat sorteren en er dan rechts auto's naast/langs je rijden? Bijzonder irritant en heb dan de neiging om mijn knipperlicht weer uit te zetten ;)
Heb maar een paar keer met de Ioniq gereden maar die dodenhoeksensor vond ik al heel snel irritant. Hij piept veel te vroeg terwijl er nog zat ruimte is. Ik weet niet of ze ooit een test in Amsterdam hebben gedaan of in files, maar dan is het doodnormaal dat je zo nog je auto er tussen zet hoor. Of ik snij iedereen af en heb het niet door ;')

Probleem bij dat soort hulpmiddelen als ze niet goed afgesteld staan, is dat ze dan ook direct helemaal geen nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Was me nog niet opgevallen in de firmware maar dat kan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Volgende week woensdag kan ik mijn nieuwe Ioniq ophalen. Kan iemand mij vertellen wat de lengte is van de druppellader?

Groetjes, Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:57:
Hoi allemaal,

Volgende week woensdag kan ik mijn nieuwe Ioniq ophalen. Kan iemand mij vertellen wat de lengte is van de druppellader?

Groetjes, Stefan
Hmmmm metertje of 4 gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Laatst online: 21-09 14:59

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Woensdag mijn Ioniq ontvangen en vandaag hem aan de eerste langere tocht zetten, heenreis van 110 km. Nu hopen dat de oplaadpunten daar vrij zijn.

Bevalt tot nu toe erg goed. Alle opties wijzen zich vanzelf, maar ben vooral nog aan het testen hoe de systemen reageren in verschillende situaties.

Fotonerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LcsRaw
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-12-2024
Hey allemaal,

Ik heb na enkele maanden wachten eindelijk mijn Ioniq voor de deur staan. Moet wel zeggen dat het behoorlijk wennen is.
Ik heb wel issues met Android Auto, AA start wel op mijn telefoon. Maar het scherm van Ioniq zegt doodleuk, AA werkt niet bekijk de telefoon in stilstand om op te lossen. Iemand anders die dit probleem ook heeft?

Hierbij een foto van m'n Ioniq :9
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/a/NAJn8

[ Voor 4% gewijzigd door LcsRaw op 16-02-2018 10:09 . Reden: verduidelijke van de foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 15:51
LcsRaw schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:08:
Hey allemaal,

Ik heb na enkele maanden wachten eindelijk mijn Ioniq voor de deur staan. Moet wel zeggen dat het behoorlijk wennen is.
Ik heb wel issues met Android Auto, AA start wel op mijn telefoon. Maar het scherm van Ioniq zegt doodleuk, AA werkt niet bekijk de telefoon in stilstand om op te lossen. Iemand anders die dit probleem ook heeft?

afbeelding
Dan vraagt AA waarschijnlijk om rechten of moet je ontwikkelaars opties nog aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik kreeg een e-mail van Fastned dat automatisch laden voorlopig niet meer mogelijk is. Dat betekent dat je weer de app moet gebruiken. Schijnt Hyundai specifiek te zijn. Fastned zoekt met Hyundai naar een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
LcsRaw schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:08:
Hey allemaal,

[afbeelding]
Is dat een nepgrill :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Gisteren enorme problemen met fastned.
Maar was niet alleen hyundai. Stond iemand met een i3 die hetzelfde probleem had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Waarom heeft Fastned autocharge uitgezet voor de ioniq?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sonicfreak schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:16:
[...]

Tja, was ook niet mijn bedoeling om zo ver leeg te rijden, maar het kan een keertje voorkomen. Ik neem aan dat Hyundai wel een beveiliging heeft ingebouwd dat 1% niet echt 1% is en dat er nog wel wat reserve in de accu zit. Ze geven ook niet voor niets 8 jaar garantie op de accu.
10 jaar garantie op de accu bij ons (Aruba), en wat ik uit fora begrijp levenslang garantie in de USA. Vreemd, die variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WilliamGeluk schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf nog nooit iets met dat schema gedaan.
Waar ik wel last van heb met de 2016 firmware is dat de instellingen die je kunt vastleggen in de eco modus (zoals de mate van regenereren en de eco/normaal stand van de airco) niet worden vastgehouden. Die staan elke keer weer op de default instellingen.

Zal binnenkort eens langsgaan voor de update. Ik ga er vanuit dat dit probleem dan ook verholpen is met de nieuwe software/firmware.
Hee. En ik vraag me juist af hoe ik van die vastlegging af moet komen. Elke keer bij het starten van de auto staat de auto in reg.stand 2. Ik wil dat ie in 0 staat. Hoe kan ik dat instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alexander6501 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:42:
En dat ondanks achteruitrijcamera en parkingassist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ook last van een hinderlijk windgeruis/gefluit ergens bij de rechter portier? Lijkt van het rubbertje rechts tussen de spiegel te komen ofzo.. dealer kon niks vinden. Zelf rubbers besteld en meerdere tests gedaan, het geluid wordt niet minder. Boven de 80km/h wordt het geluid hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evtje schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:43:
Waarom heeft Fastned autocharge uitgezet voor de ioniq?
Bij mij werden ook laadsessies van een andere Ioniq berekend....daar melding van gemaakt bij Fastned. sinds een week hebben ze autocharge bij mij uitgezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afelium
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-07 19:21
Iemand enig idee hoe hard de ioniq eigenlijk achteruit kan? Voor een elektro motor maakt het toch niet uit welke kant ie op draait?

Tesla model 3 LR AWD 2019, Tesla model Y rwd sr 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Haha ja maar dat hebben ze wel begrensd hoor. Wat denk je dat een P100D 2.5 sec naar de 100 achteruit kan? >:)

Volgens mij is de Tesla begrensd op ongeveer 30 km/u max, zal bij Ioniq niet veel anders zijn denk ik. Als je rustig naar voren rolt en dan in z'n achteruit vol gas gaat voel je wel wat G krachten :P

[ Voor 47% gewijzigd door YoshiBignose op 18-02-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@YoshiBignose En de acceleratie als je achteruit rijdt? :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maasluip schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:21:
@YoshiBignose En de acceleratie als je achteruit rijdt? :D
Geen idee wat de 0-30 tijden zijn >:) Heb het ook nooit serieus getest, maar de keren dat ik wel redelijk hard achteruit ging voelde het erg snel aan... zoals je verwacht van een EV met direct het maximum vermogen.

Wat ik me nu afvraag is wat er zou gebeuren als je 100 km/u rijdt en een EV in z'n achteruit zet. Uiteraard is die beveiligd, maar als dat niet het geval zou zijn? De elektromotor zou dat theoretisch aan moeten kunnen toch? (los van het feit dat je tanden in het stuur staan)

Pagina: 1 ... 23 ... 195 Laatste