Gisteren de eerste grote rit gemaakt met de Ioniq. Hieronder een kort reisverslag.
We vertrokken van huis met een volle accu en op het display stond een range van 188 kilometer. We zaten met 4 personen in de auto (mijn vrouw, mijn 2 zoontjes van 6 en 2 jaar en ikzelf).
Enkele reis naar bestemming zou 115 kilometer zijn dus dat moesten we makkelijk redden. Op de heenweg gewoon 120 km/u en sommige stukken 130 km/u gereden. We kwamen op de bestemming met nog iets van 22 of 23 km range. Op loopafstand (142 meter) van de bestemming stond een openbare laadpaal. Die was gelukkig vrij, maar het laden ging heel langzaam. De auto gaf aan dat het 23,5 uur zou duren totdat de accu vol was. Dus een hele dag!
Na ongeveer 1,5 uur op bezoek geweest te zijn, gingen we weer naar huis. De auto gaf na het laden iets van 60 km range dus ongeveer een verdubbeling.
Op de snelweg eerst 100 km/u gereden, maar op een gegeven moment gaf de auto aan dat de accu bijna leeg was en gaf korte tijd daarna de melding "direct laden, beperkt vermogen". Toen ben ik maar achter een vrachtwagen gaan rijden op de CC met 90 km/u. Ik reed de hele tijd in normal mode met de verwarming op 19/20 graden. Ik was helemaal vergeten om in eco mode te rijden.
Toen we bijna bij Fastned Vundelaar waren gaf de auto geen range --- meer aan.
De auto bleef ondanks de melding "beperkt vermogen" wel netjes 90 km/u rijden en de verwarming bleef ook aan.
Bij Fastned aangekomen, merkte ik wel dat de auto niet zo goed meer reageerde op het stroompedaal (ging wat zwaarder), maar de auto reed verder nog wel normaal.
De auto liet in het display nu ook duidelijk de "turtle mode" zien met een plaatje van een schildpad. En de accu gaf nog maar 1% aan.
Natuurlijk de auto meteen aan de 50 kW lader gehangen en na ongeveer 25 minuten was de accu weer voor 85% vol en zijn we naar huis gereden. Bij Fastned nog even gebruikgemaakt van de gratis Wi-Fi zodat de kinderen op mijn telefoon naar Netflix konden kijken.
Ik moet echt zeggen dat Fastned heel goed werkt. En die 25 minuten zijn ook zo om als je even kunt internetten, Netflix of YouTube kijken.
Is elektrisch rijden lastig? Nee, denk het niet, maar het vergt wel even wat planning. En het was ook wel even een wijze les voor ons, als ons bezoek iets korter was geweest dan was de accu minder vol geweest en hadden we Fastned waarschijnlijk niet gehaald. Dus volgende keer iets langer op bezoek blijven