boozzz schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:25:
Toch nog maar even een update over die soh/capaciteit in zomer en winter, het blijft wat matig hier. Gister (scheen een zonnetje, was 15 graden) 183 km gereden vanaf 100%, 11,3 kWh / 100 km verbruik (grotendeels snelweg, 100 km/u cc), en had nog 11% over. Lineair berekend een capaciteit van 23,3 kWh over, neem je de curve mee (van die ene spreadshare spreadsheet), zit ie rond 22,2 kWh. 85% van een nieuwe. Zelfde als de berekening in de winter. Vind het steeds meer net aan een beetje te weinig.
Ik heb voor de aardigheid ook maar eens 186 km gereden vandaag. Van 100% naar 9% op display.
Ik heb geen verbruikscijfer genoteerd. Maar wel datapunten uit Car Scanner: 26.1 kWh verbruikt en 1.2 kWh regeneratie, maakt 24,9 kWh gebruikt terwijl batterij van 100 naar 9 ging. Als ik
dat lineair extrapoleer dan zou je kunnen concluderen dat de batterij nog een bruikbare capaciteit heeft van (26,1 - 1,2) / 0,91 en dat geeft 27,4 kWh.
Maar gebruikelijker is om te rekenen met de batterijstand van de BMS (batterijmanagementsysteem), dan gestart op 95% en geëindigd op 10%. Extrapoleren: (26,1 - 1,2) / 0,85 geeft 29,3 kWh. Netjes.
@
boozzz Mijn resultaat 186 km tot 9% lijkt heel erg op jouw resultaat. Met hulp van de data uit de auto kom ik wel op een heel andere conclusie wat betreft de staat van mijn batterij. Heb je zelf al eens met een dongle de cijfers eruit gehaald? Ik ben bang dat je heel pessimistisch rekent nu. Of ik maak natuurlijk allemaal fouten.
Rekenmethode: voor en na de rit "Cumulative Energy Discharged" bijhouden en het verschil berekenen geeft het verbruikte vermogen. Dan nog "Cumulative Energy Charged": het verschil geeft het opgeleverde vermogen van regeneratie. Die trek je af van het eerste verschil. Dan heb je wat er bruikbaar uit de batterij kwam tijdens de rit.
Andere gegevens: cellen vrijwel geheel op 4,1V bij 100% lading. Batterij was 10ºC toen ik vertrok, direct na de rit 21ºC (wel gepauzeerd ook). Heenweg buiten ca 16 graden, binnen airco op 21. Terugweg buiten ca 18 graden, binnen airco op 22. SoH in BMS: 100%.
Bron:
https://www.insideevsforu...ain-battery-health.18280/
-edit: 4,1V cellen, stond eerst 0.41-