Heb je de auto al een paar keer op laag vermogen opgeladen, dat brengt de boel beter in balans en de gerapporteerde SOC gaat er van omhoog? Er zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen in dit topic.maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:16:
[...]
Je laadt je batterij tot 100%. Vervolgens maak je een zo lang mogelijke rit. Stel: je komt thuis na een rit van 160km en nog 20% SOC. Je verbruik was 11,5 kWh/100km. Dan verbruikte je volgens de boordcomputer 18,4kWh voor 80% capaciteit, naar 100% verrekend is dit 23kWh (netto).
Gooi hem vervolgens vol aan een snellader. De Ioniq laadt maar tot 92 of 94% DC, maar op basis van de 72-74% die erin gaat, kan je met een klein laadverlies (5%?) verrekenen wat er totaal in de batterij gaat.
Ik vertrouw de boordcomputer alleen niet (altijd). Zo heb ik de ervaring na een rit in de Ardennen waar de auto zei rond de 14kWh/100km te hebben verbruikt, maar na 120km rijden had ik met moeite nog een km of 30-40 op de GOM. Het reële verbruik zou dus eerder rond de 15-16kWh/100km moeten gelegen hebben.
Langs de andere kant heb ik hem eens tot 0,5% leeg gereden (via OBD-dongle) en vervolgens DC vol te laden, de laatste % via AC (paal enkele 100'den meters verderop). Zowel DC als DC + AC laden kwamen uit rond een capaciteit van +- 26kWh.
Gisteren zei m'n OBD-dongle overigens dat m'n SOC 98,5% is, waar deze tot voor kort 99% en tot vorig jaar 100% (Ioniq 2017 - 155k km). M'n marge bovenaan is dus duidelijk op. In de praktijk merk ik er echter niets van.
Overigens heb ik sinds kort een bi-directionele dongle waarmee ik de koelvin van de batterij kan testen, deze gaat dan in mijn auto in de gewenste stand hoor- en voelbaar draaien.
Dat kan een dealer dan zeker, als ik het met een simpele dongle al voor elkaar kan krijgen....
Heb je toevallig al eens contact met v/d Wou in Dongen opgenomen met je niet draaiende ventilator voor de batterij, ik weet zeker dat ze het daar wél snappen wat het probleem is en het is niet zo ver rijden voor je?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
/f/image/H68KsMNX90V37XLJ16yAgLcr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fNexS5pWSZCV0fGWJDCge6Qo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7NRn4FAai3fFFfnHwBoR6eYj.jpg?f=fotoalbum_large)