• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Je laadt je batterij tot 100%. Vervolgens maak je een zo lang mogelijke rit. Stel: je komt thuis na een rit van 160km en nog 20% SOC. Je verbruik was 11,5 kWh/100km. Dan verbruikte je volgens de boordcomputer 18,4kWh voor 80% capaciteit, naar 100% verrekend is dit 23kWh (netto).
Gooi hem vervolgens vol aan een snellader. De Ioniq laadt maar tot 92 of 94% DC, maar op basis van de 72-74% die erin gaat, kan je met een klein laadverlies (5%?) verrekenen wat er totaal in de batterij gaat.

Ik vertrouw de boordcomputer alleen niet (altijd). Zo heb ik de ervaring na een rit in de Ardennen waar de auto zei rond de 14kWh/100km te hebben verbruikt, maar na 120km rijden had ik met moeite nog een km of 30-40 op de GOM. Het reële verbruik zou dus eerder rond de 15-16kWh/100km moeten gelegen hebben.
Langs de andere kant heb ik hem eens tot 0,5% leeg gereden (via OBD-dongle) en vervolgens DC vol te laden, de laatste % via AC (paal enkele 100'den meters verderop). Zowel DC als DC + AC laden kwamen uit rond een capaciteit van +- 26kWh.

Gisteren zei m'n OBD-dongle overigens dat m'n SOC 98,5% is, waar deze tot voor kort 99% en tot vorig jaar 100% (Ioniq 2017 - 155k km). M'n marge bovenaan is dus duidelijk op. In de praktijk merk ik er echter niets van.
Heb je de auto al een paar keer op laag vermogen opgeladen, dat brengt de boel beter in balans en de gerapporteerde SOC gaat er van omhoog? Er zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen in dit topic.

Overigens heb ik sinds kort een bi-directionele dongle waarmee ik de koelvin van de batterij kan testen, deze gaat dan in mijn auto in de gewenste stand hoor- en voelbaar draaien.
Dat kan een dealer dan zeker, als ik het met een simpele dongle al voor elkaar kan krijgen....
Heb je toevallig al eens contact met v/d Wou in Dongen opgenomen met je niet draaiende ventilator voor de batterij, ik weet zeker dat ze het daar wél snappen wat het probleem is en het is niet zo ver rijden voor je?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:26
maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Je laadt je batterij tot 100%. Vervolgens maak je een zo lang mogelijke rit. Stel: je komt thuis na een rit van 160km en nog 20% SOC. Je verbruik was 11,5 kWh/100km. Dan verbruikte je volgens de boordcomputer 18,4kWh voor 80% capaciteit, naar 100% verrekend is dit 23kWh (netto).
Gooi hem vervolgens vol aan een snellader. De Ioniq laadt maar tot 92 of 94% DC, maar op basis van de 72-74% die erin gaat, kan je met een klein laadverlies (5%?) verrekenen wat er totaal in de batterij gaat.

Ik vertrouw de boordcomputer alleen niet (altijd). Zo heb ik de ervaring na een rit in de Ardennen waar de auto zei rond de 14kWh/100km te hebben verbruikt, maar na 120km rijden had ik met moeite nog een km of 30-40 op de GOM. Het reële verbruik zou dus eerder rond de 15-16kWh/100km moeten gelegen hebben.
Langs de andere kant heb ik hem eens tot 0,5% leeg gereden (via OBD-dongle) en vervolgens DC vol te laden, de laatste % via AC (paal enkele 100'den meters verderop). Zowel DC als DC + AC laden kwamen uit rond een capaciteit van +- 26kWh.

Gisteren zei m'n OBD-dongle overigens dat m'n SOC 98,5% is, waar deze tot voor kort 99% en tot vorig jaar 100% (Ioniq 2017 - 155k km). M'n marge bovenaan is dus duidelijk op. In de praktijk merk ik er echter niets van.
Bedankt voor de toelichting.

Over de eerste situatie zie ik een denkfout dat je het percentage vergelijkt met km's en dat werkt niet lekker omdat het percentage van de accu niet lineair is.

Over de tweede is het rijden in de bergen of heuvelachtig gebied ook een lastige om over het overgebleven percentage een uitspraak te doen over het bereik. Misschien het verbruik vergeten te resetten?

Ik heb nog nooit het idee gehad dat het aangegeven verbruik onjuist was, en zeker niet structureel. Ik bereken met enige regelmaat de capaciteit en kom geen gekke uitslagen tegen, anders dan acceptabele variaties.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-03 19:50
SpongeRob schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:53:
[...]

Heb je de auto al een paar keer op laag vermogen opgeladen, dat brengt de boel beter in balans en de gerapporteerde SOC gaat er van omhoog? Er zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen in dit topic.

Overigens heb ik sinds kort een bi-directionele dongle waarmee ik de koelvin van de batterij kan testen, deze gaat dan in mijn auto in de gewenste stand hoor- en voelbaar draaien.
Dat kan een dealer dan zeker, als ik het met een simpele dongle al voor elkaar kan krijgen....
Heb je toevallig al eens contact met v/d Wou in Dongen opgenomen met je niet draaiende ventilator voor de batterij, ik weet zeker dat ze het daar wél snappen wat het probleem is en het is niet zo ver rijden voor je?
De wagen laadt enkel op via de granny. ;)

Interessant wel! Welke dongle heb je? Kan je toelichten hoe je dan de fan kan aansturen? Ga ik eens voor kijken.
Wat betreft de te ondernemen actie: de verlichting van m'n kofferbak doet het ook niet. Vorig jaar reageerde iemand dat de kofferbankverlichting en de battery fan mogelijks op dezelfde relais/zekering (schrappen wat niet past) zijn aangesloten. Zonet het lampje uit de kofferbak gewipt: lampje is effectief verbrand. Morgen nieuw halen om te zien of de hypothese blijft staan.

Vd Wou heb ik gemaild, enkele weken geleden, maar nog geen reactie. Ga morgen eens bellen.
Hyundai België heb ik 2 weken geleden eveneens gemaild met vraag voor de mening een Ioniq expert. Ook daar blijft het windstil. Lang leve de klanten support.
PeterZ(on) schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor de toelichting.

Over de eerste situatie zie ik een denkfout dat je het percentage vergelijkt met km's en dat werkt niet lekker omdat het percentage van de accu niet lineair is.

Over de tweede is het rijden in de bergen of heuvelachtig gebied ook een lastige om over het overgebleven percentage een uitspraak te doen over het bereik. Misschien het verbruik vergeten te resetten?

Ik heb nog nooit het idee gehad dat het aangegeven verbruik onjuist was, en zeker niet structureel. Ik bereken met enige regelmaat de capaciteit en kom geen gekke uitslagen tegen, anders dan acceptabele variaties.
In de Ardennen kwam de wagen recht van de laadpaal, dus zijn verbruik was automatisch gereset. Met het overgebleven percentage kan ik inderdaad geen uitspraak doen over het bereik. Maar als ik het gemiddeld verbruik verrekende met het verbruikte percentage kwam dit uit op 22-23kWh voor 100%. Een totaal onrealistische uitkomst. Maar ik heb het verder nooit vastgesteld, doch hou ik het in het achterhoofd. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door maarte997 op 18-03-2026 22:11 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:53:
[...]

De wagen laadt enkel op via de granny. ;)

Interessant wel! Welke dongle heb je? Kan je toelichten hoe je dan de fan kan aansturen? Ga ik eens voor kijken.
Wat betreft de te ondernemen actie: de verlichting van m'n kofferbak doet het ook niet. Vorig jaar reageerde iemand dat de kofferbankverlichting en de battery fan mogelijks op dezelfde relais/zekering (schrappen wat niet past) zijn aangesloten. Zonet het lampje uit de kofferbak gewipt: lampje is effectief verbrand. Morgen nieuw halen om te zien of de hypothese blijft staan.

Vd Wou heb ik gemaild, enkele weken geleden, maar nog geen reactie. Ga morgen eens bellen.
Hyundai België heb ik 2 weken geleden eveneens gemaild met vraag voor de mening een Ioniq expert. Ook daar blijft het windstil. Lang leve de klanten support.
Idealiter laadt je de auto dan op maximaal 10A op, dus als je de granny op "H" hebt ingesteld en de in de auto het laadvermogen op maximaal, zit je ruim boven die 10A.

De dongle die ik heb is een Kingbolen Ediag Elite, daarmee kun je eenvoudig een aantal parameters testen en onderhoudszaken doen zoals de ABS ontluchten (helaas niet de koelvloeistof ontluchten...).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VADQktFqMVfATaFFPwuHKRtdFjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H68KsMNX90V37XLJ16yAgLcr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door SpongeRob op 18-03-2026 22:25 ]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-04 09:16

matroosoft

Lone Christian

Vanavond was ik helaas ook aan de beurt met de laadpoort, wilde de kabel niet vergrendelen en dus ook niet starten met laden.

Heb dezelfde symptomen als anderen: bij aansluiten hoor je even een zoem voorin de auto, maar er gebeurt niks. Portier aan de bestuurderskant opengezet en nog een keer de laadkabel aangesloten, nu hoorde ik inderdaad zachte klikjes van een relais wat probeert de vergrendeling te schakelen. Zo'n 5 klikjes, even stil, dan weer 5 klikjes en weer stil.

Heb vervolgens wat siliconenspray in het gaatje van de vergrendeling gespoten maar dat hielp helaas niet.
Hieronder trouwens even een plaatje erbij, mochten anderen hetzelfde probleem krijgen.
A = slotje van de laadklep (niet het probleem)
B = locatie waar vergrendeling van de laadstekker zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPX1lm8c5ZyhtCqBxBFNJcZh5SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNexS5pWSZCV0fGWJDCge6Qo.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens in de kofferbak tig keer aan die noodkabel van de ontgrendeling zitten trekken in de hoop dat het los zou komen maar dat hielp niet. Bleek dat ik aan de verkeerde trok, namelijk die van de laadklep. :D

Voor de juiste ontgrendeling moet je dus de plastic bak in de kofferbak eruit tillen en daar zit hij dan onder. Op de foto hieronder is het de rechtse kabel. Ik moest flink hard trekken voor zo'n dun draadje maar uiteindelijk kwam hij wel los. Al ging het niet van harte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIRKv1lx4Dno9sICbZJyx_h4qZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NRn4FAai3fFFfnHwBoR6eYj.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna laadkabel erin en vergrendelde hij gelijk. En startte het laden ook. Morgen maar eens proberen of ik hem wat beter gaande kan krijgen met wat extra beweging en siliconenspray.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

@PeterZ(on) begrijp ik het goed dat dit maar een tijdelijke oplossing is? Als ik goed gekleed teruglees heb jij hem nog wel een tijd zo kunnen gebruiken maar uiteindelijk alsnog moeten vervangen?

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

matroosoft schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:50:
Vanavond was ik helaas ook aan de beurt met de laadpoort, wilde de kabel niet vergrendelen en dus ook niet starten met laden.

Heb dezelfde symptomen als anderen: bij aansluiten hoor je even een zoem voorin de auto, maar er gebeurt niks. Portier aan de bestuurderskant opengezet en nog een keer de laadkabel aangesloten, nu hoorde ik inderdaad zachte klikjes van een relais wat probeert de vergrendeling te schakelen. Zo'n 5 klikjes, even stil, dan weer 5 klikjes en weer stil.

Heb vervolgens wat siliconenspray in het gaatje van de vergrendeling gespoten maar dat hielp helaas niet.
Hieronder trouwens even een plaatje erbij, mochten anderen hetzelfde probleem krijgen.
A = slotje van de laadklep (niet het probleem)
B = locatie waar vergrendeling van de laadstekker zit

[Afbeelding]

Vervolgens in de kofferbak tig keer aan die noodkabel van de ontgrendeling zitten trekken in de hoop dat het los zou komen maar dat hielp niet. Bleek dat ik aan de verkeerde trok, namelijk die van de laadklep. :D

Voor de juiste ontgrendeling moet je dus de plastic bak in de kofferbak eruit tillen en daar zit hij dan onder. Op de foto hieronder is het de rechtse kabel. Ik moest flink hard trekken voor zo'n dun draadje maar uiteindelijk kwam hij wel los. Al ging het niet van harte.

[Afbeelding]

Daarna laadkabel erin en vergrendelde hij gelijk. En startte het laden ook. Morgen maar eens proberen of ik hem wat beter gaande kan krijgen met wat extra beweging en siliconenspray.
Je zou de vergrendeling uit elkaar kunnen halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Je kunt alles vanuit de linker wielkast achter doen en het stelt weinig voor.

• PeterZ(on)
matroosoft schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:21:
@PeterZ(on) begrijp ik het goed dat dit maar een tijdelijke oplossing is? Als ik goed gekleed teruglees heb jij hem nog wel een tijd zo kunnen gebruiken maar uiteindelijk alsnog moeten vervangen?
Klopt, precies een jaar geleden had ik de eerste problemen en daarna niet meer nadat ik met enige regelmaat wat siliconenspray bij de vergrendeling spoot zoals destijds werd geadviseerd, of het echt helpt was altijd de vraag maar is het proberen waard. Maar net als bij iemand anders hier heeft de vergrendeling het uiteindelijk toch begeven. Thuis had ik er zelf naar kunnen kijken maar voor mij is vervangen de enige oplossing omdat die nu ergens in Frankrijk gemaakt gaat worden. Zou er afgelopen maandag over worden geïnformeerd maar heb nog niets gehoord.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PeterZ(on)
maarte997 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:53:
[...]

In de Ardennen kwam de wagen recht van de laadpaal, dus zijn verbruik was automatisch gereset. Met het overgebleven percentage kan ik inderdaad geen uitspraak doen over het bereik. Maar als ik het gemiddeld verbruik verrekende met het verbruikte percentage kwam dit uit op 22-23kWh voor 100%. Een totaal onrealistische uitkomst. Maar ik heb het verder nooit vastgesteld, doch hou ik het in het achterhoofd. ;)
Ik moet het verbruik toch altijd zelf resetten, gaat niet automatisch. Misschien dat daar dan iets mee was en wellicht eenmalig. Maar zoals reeds gezegd, ik heb de BC nog nooit op een fout aangegeven verbruik kunnen betrappen.

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:45
Hier 1,5 jaar geleden de vergrendeling laten vervangen (toen nog onder Bovag-garantie), maar een drie maanden geleden weer hetzelfde probleem.

Uiteindelijk heel vaak aan de ontgrendeling getrokken (meerdere dagen/ meerdere keren opladen) in de kofferbak en veel spray erin gespoten en doet het nu weer perfect. Ik zou het dus zeker proberen alvorens naar de garage te gaan.

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:45
PeterZ(on) schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Ik moet het verbruik toch altijd zelf resetten, gaat niet automatisch. Misschien dat daar dan iets mee was en wellicht eenmalig. Maar zoals reeds gezegd, ik heb de BC nog nooit op een fout aangegeven verbruik kunnen betrappen.
Is een instelling; of automatisch resetten na het laden of handmatig (of bij het starten van een rit als derde optie?)

• PeterZ(on)
FabianNL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:46:
Hier 1,5 jaar geleden de vergrendeling laten vervangen (toen nog onder Bovag-garantie), maar een drie maanden geleden weer hetzelfde probleem.

Uiteindelijk heel vaak aan de ontgrendeling getrokken (meerdere dagen/ meerdere keren opladen) in de kofferbak en veel spray erin gespoten en doet het nu weer perfect. Ik zou het dus zeker proberen alvorens naar de garage te gaan.
Dat is toch wel raar dat drie maanden na vervanging!!!! die dan alweer stuk is. Enig idee waarom dat was, hebben ze daar een verklaring voor gegeven? Hebben ze de vergrendeling wel vervangen denk ik dan, misschien een beetje schoongemaakt of zo of slecht gemonteerd en getest.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Dat is toch wel raar dat drie maanden na vervanging!!!! die dan alweer stuk is. Enig idee waarom dat was, hebben ze daar een verklaring voor gegeven? Hebben ze de vergrendeling wel vervangen denk ik dan, misschien een beetje schoongemaakt of zo of slecht gemonteerd en getest.
*15 Maanden na vervanging. ;)

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:05:
[...]

*15 Maanden na vervanging. ;)
Ja idd, iets te snel gelezen, maar blijft wel te snel natuurlijk. ;)

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@PeterZ(on) Het is inderdaad veel te snel, dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat het gewoon een ding is dat eens in de zoveel tijd schoon en gangbaar gemaakt dient te worden om het fatsoenlijk te laten werken.
Er zal wel vuil in de wielkast omhoog spetteren en zo zorgen dat de boel vast komt te zitten.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:30:
@PeterZ(on) Het is inderdaad veel te snel, dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat het gewoon een ding is dat eens in de zoveel tijd schoon en gangbaar gemaakt dient te worden om het fatsoenlijk te laten werken.
Er zal wel vuil in de wielkast omhoog spetteren en zo zorgen dat de boel vast komt te zitten.
Zojuist zag ik dat er een update was op de mijnpech.info waarvan ik geen bericht had ontvangen terwijl ik toch had ingestemd met de pushupdate, dat werkt dus ook al niet. Maar goed, of eigenlijk helemaal niet, ze weten dus na een hele week nog helemaal niets over wat de oorzaak ik. Ze verwachten nu in de loop van de vrijdagmiddag mij meer te kunnen berichten.

Is die diagnose stellen nu zo moeilijk? Bij het aansluiten aan een snellader zie je dat de SOC wordt uitgelezen, alleen het laden start niet omdat de vergrendeling het niet doet. Dat kan m.i. maar 1 ding betekenen, de laadpoortvergrendeling, of zouden er nog meer mogelijkheden zijn. Lijkt mij toch niet.

Net nog even hun FAQ bekeken en je bent gelukkig niet verplicht om de auto ter plekke te laten maken als je aan de hulpvoorwaarden voldoet, wat mij wel het geval lijkt. Dus na deze moeizame en nog altijd niet geslaagde poging een diagnose te stellen heb ik eigenlijk weinig vertrouwen in een reparatie ter plekke en denk ik dat ik toch maar de auto laat terug brengen naar mijn dealer voor reparatie. Al is het maar voor eventuele garantieaanspraken in voorkomend geval die dan makkelijker zijn.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Zojuist zag ik dat er een update was op de mijnpech.info waarvan ik geen bericht had ontvangen terwijl ik toch had ingestemd met de pushupdate, dat werkt dus ook al niet. Maar goed, of eigenlijk helemaal niet, ze weten dus na een hele week nog helemaal niets over wat de oorzaak ik. Ze verwachten nu in de loop van de vrijdagmiddag mij meer te kunnen berichten.

Is die diagnose stellen nu zo moeilijk? Bij het aansluiten aan een snellader zie je dat de SOC wordt uitgelezen, alleen het laden start niet omdat de vergrendeling het niet doet. Dat kan m.i. maar 1 ding betekenen, de laadpoortvergrendeling, of zouden er nog meer mogelijkheden zijn. Lijkt mij toch niet.

Net nog even hun FAQ bekeken en je bent gelukkig niet verplicht om de auto ter plekke te laten maken als je aan de hulpvoorwaarden voldoet, wat mij wel het geval lijkt. Dus na deze moeizame en nog altijd niet geslaagde poging een diagnose te stellen heb ik eigenlijk weinig vertrouwen in een reparatie ter plekke en denk ik dat ik toch maar de auto laat terug brengen naar mijn dealer voor reparatie. Al is het maar voor eventuele garantieaanspraken in voorkomend geval die dan makkelijker zijn.
Dat klinkt als een stereotype Hyundai dealer, ze snappen helemaal niets van simpele zaken.... :X

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:21
Vervelend probleem zo. Ik hoop dit probleem nooit mee te maken, want je zult zien, dat is altijd onder weg naar een verre bestemming.
Bij mij is hij niet vervangen tussen de 20k en 118k kilometers. Nooit problemen mee gehad, 1x, maar toen bleek ik de stekker niet goed aangesloten te hebben en kan hij uiteraard net vergrendelen. Dan hoor je hem proberen te vergrendelen en krijg je uiteindelijk "snelladerfout".

99% van het opladen doe ik gewoon thuis en dat gaat goed. Ik smeer hem verder niet, wellicht eens doen als er wel problemen ontstaan. En anders een paar uurtjes knutselen om het te vervangen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:53
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Kia Niro PHEV. Die wil regelmatig niet locken en gaat dan in storing voor het laden. Aan de unlock pin trekken (onder de motorkap, veel handigere plek!) lost het meestal tijdelijk weer op. Blijkt hetzelfde onderdeel te zijn.

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Dat klinkt als een stereotype Hyundai dealer, ze snappen helemaal niets van simpele zaken.... :X
Dat zou zomaar kunnen want zo moeilijk kan het toch niet zijn. Hoewel ik op het Duitse forum toch ook verschillende oplossingen geboden zie worden, tot zelfs het vervangen van de hele laadpoort voor een paar duizend euro. Maar hoe langer het duurt hoe minder vertrouwen ik er in heb.

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:00:
Vervelend probleem zo. Ik hoop dit probleem nooit mee te maken, want je zult zien, dat is altijd onder weg naar een verre bestemming.
Bij mij is hij niet vervangen tussen de 20k en 118k kilometers. Nooit problemen mee gehad, 1x, maar toen bleek ik de stekker niet goed aangesloten te hebben en kan hij uiteraard net vergrendelen. Dan hoor je hem proberen te vergrendelen en krijg je uiteindelijk "snelladerfout".

99% van het opladen doe ik gewoon thuis en dat gaat goed. Ik smeer hem verder niet, wellicht eens doen als er wel problemen ontstaan. En anders een paar uurtjes knutselen om het te vervangen.
Dat is nu juist het vervelende, je merkt het pas als het zover is. Bij mij heeft het sinds vorig jaar, thuis, en ook op andere korte vakantiereizen, prima gewerkt, tot vorige week. Die twee eerste reisdagen toch ook aardig wat keren probleemloos geladen en dan ineens, niks. Je kunt er dus absoluut geen rekening mee houden en/of dat je het ziet aankomen.

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:16
steps67 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Hopelijk is dan niet de verdamper defect, ik zou dat wel in de gaten houden als de airco koeling weer verslechterd binnen een maand of wat!
Die kans is inderdaad aanwezig, maar werkte perfect tot aan het onderhoud en ook sindsdien geen klachten. Na 6j lijkt me dit geen heel abnormale hoeveelheid en kan niet echt veel geschiedenis terugvinden van voormalig onderhoud. Ga me er dus maar druk om maken wanneer die toch slecht begint te werken, en dan naar vd Wou.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Vanmiddag heb ik de olie van de reductiebak en de koelvloeistof ververst.
De olie kwam er aardig zwart uit en er leek ook wat slijpsel in te zitten. Nu zit er ook een magnetische aftapplug in, zodat het beter opgevangen kan worden.

De olie is de 70W MTF van Motul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CmnwOe8K1qojZLTLCnaj8EIJvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqDNIY1uWDkMRmczV2QlHsHv.jpg?f=fotoalbum_large

De olie was €10,49 per liter, de koelvloeistof (Aisin P-OAT 5 liter) was €21,99 en de magneetplug was €8,-, dus al met al was het voor zo'n €50,- weer geregeld.
Uiteindelijk ben ik er een uur of 3 mee bezig geweest gewoon op een stuk karton op het gras in de tuin. B)

• Headshot_NL
SpongeRob schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:59:
Vanmiddag heb ik de olie van de reductiebak en de koelvloeistof ververst.
De olie kwam er aardig zwart uit en er leek ook wat slijpsel in te zitten. Nu zit er ook een magnetische aftapplug in, zodat het beter opgevangen kan worden.

De olie is de 70W MTF van Motul.
[Afbeelding]

De olie was €10,49 per liter, de koelvloeistof (Aisin P-OAT 5 liter) was €21,99 en de magneetplug was €8,-, dus al met al was het voor zo'n €50,- weer geregeld.
Uiteindelijk ben ik er een uur of 3 mee bezig geweest gewoon op een stuk karton op het gras in de tuin. B)
Waar heb je de olie gekocht?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Headshot_NL schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:47:
[...]

Waar heb je de olie gekocht?
Aangezien ik in Frankrijk woon, heb ik de olie en koelvloeistof bij een Franse aanbieder besteld.
Ze leveren ook naar Nederland, maar dan is het totaalplaatje wat minder voordelig, al bieden ze wel gratis verzending boven een bestelbedrag van €100,-.

• louzy82
  • Laatst online: 16:14
louzy82 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:55:
vrijdag gaat mijn auto naar de lokale garage voor een kleine beurt.

Ze gaven aan dat het advies is om elke 4 jaar een aircoservice onderhoud uit te voeren (dat zal niet specifiek Ioniq zijn verwacht ik)

Mijn auto is van 2020 en ik heb hem sinds juli, daarvoor was het een lease auto.

Wat denken jullie daarvan?
Is er sowieso iets van onderhoud te adviseren om de levensduur van de warmtepomp te verlengen?
Mijn vorige auto was een oude barrel dus die was in onderhoud bij de lokale beunhaasgarage dus ik dacht ik zal met mijn Ioniq maar naar de lokale garage gaan die wat professioneler is.

Hij is er nu voor een kleine beurt en ze hebben net even gebeld en een pro forma gestuurd voor wat er moet gebeuren.

algemene inspectie 150 euro
aircoservice (leegmaken, vullen, behandeling) 229 euro
Remvloeistof 68 euro
reductiebakolie vervangen 82 euro
Tot zoverre kon ik er nog wel mee leven

Maar deze zaken doe ik dan toch maar zelf want ik vind het belachelijk om de adviesprijs te betalen.
Wisserblad voor vervangen - 75 euro --> precies dezelfde online kopen voor 25 euro
Interieurfilter vervangen 115 euro --> de filter zelf kost 91 euro --> precies dezelfde online voor 15 euro

Geur/schimmelbehandeling 33 euro - tja dit kan ik dan niet zelf, maar is dat een ramp?

Louzy#2475

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:33
BarryH schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:04:
[...]

turtle = 5% toch?
en er is ergens ook nog laadverlies van AC naar DC.
Ik had deze week van 12% naar 100% geladen en omgerekend kwam ik op netto 26,4kWh (obv 85% laadefficientie). De auto zelf rapporteert onder "charged" 28,8kWh
2018 / 233k km gereden
Vorige week zag ik 1,8% degradatie. Paar keer geladen met 8A , en nu weer 0% degradatie..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RobinDH1
louzy82 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Mijn vorige auto was een oude barrel dus die was in onderhoud bij de lokale beunhaasgarage dus ik dacht ik zal met mijn Ioniq maar naar de lokale garage gaan die wat professioneler is.

Hij is er nu voor een kleine beurt en ze hebben net even gebeld en een pro forma gestuurd voor wat er moet gebeuren.

Remvloeistof 68 euro

Maar deze zaken doe ik dan toch maar zelf want ik vind het belachelijk om de adviesprijs te betalen.
Wisserblad voor vervangen - 75 euro --> precies dezelfde online kopen voor 25 euro
Interieurfilter vervangen 115 euro --> de filter zelf kost 91 euro --> precies dezelfde online voor 15 euro

Geur/schimmelbehandeling 33 euro - tja dit kan ik dan niet zelf, maar is dat een ramp?
Gaat dit over het interieurfilter van Mann? Die groen gele doos? Ik heb daar ook een offerte van staan van een lokale onderdelenwinkel… €96 want de goedkope die ik doorstuurde zou voor Britse RHD modellen zijn… heb er dus zelf twee besteld… voor €14.45/stuk op Autodoc en past perfect, komt zelfs inclusief foto’s van hoe te installeren in een Ioniq. Die winkel ziet me niet meer…

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

louzy82 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:02:
[...]

Remvloeistof 68 euro

Die geurbehandeling is alleen maar nuttig als je muffe geurtjes hebt, volgens mij heb je daar ook spuitbussen voor zodat je het zelf kunt doen.
Voor de wisserbladen zou ik je de Bosch Aerotwin wisser aan willen raden, die zitten er bij mij al jaren op en wissen nog steeds goed.

Het enige positieve aan het onderhoud bij de dealer is dat je een jaar pechhulp krijgt, maar die heeft ook zo z'n beperkingen zoals @PeterZ(on) laatst al gemerkt had...

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:35
Weet iemand nog wat de fix was voor gekraak over drempels? Was iets met de achterbank toch?

Intapen haken achterbank werken hier niet maar de kraak is hetzelfde. Ik neig ernaar de achterbank eruit te halen.

• luke22
Oke achterbank ligt eruit, gekraak blijft.

Achterbak open, gekraak blijft

Interessant dit. Ik dacht: doen we effe

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

luke22 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:21:
Weet iemand nog wat de fix was voor gekraak over drempels? Was iets met de achterbank toch?

Intapen haken achterbank werken hier niet maar de kraak is hetzelfde. Ik neig ernaar de achterbank eruit te halen.
Volgens mij was het een rammel die de achterbank gaf zonder de tape over de vergrendelhaken voor de rugleuning.
Het zou iets van een rubber in de wielophanging kunnen zijn die versleten is of een zonnebril die ligt te rammelen.
Het is het beste uit te sluiten door over een hobbelige weg te rijden waarbij de bijrijder op zoek gaat naar de rammel.

• BarryH

ik dacht dat je wat dikkere tape moet nemen? b.v. hansaplast spul, geen isolatietape

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 21-03-2026 12:14 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• afelium
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:19
Ik probeer mijn ioniq uit 2019 te verkopen, maar de biedingen zijn wel erg laag.

Ik vraag mij daarom af of ik de Ioniq niet als thuisbatterij kan inzetten.

Is er iemand die weet of hier mogelijkheden voor zijn? 28kwh accu zou wel lekker zijn thuis.

Tesla model 3 LR AWD 2019, Tesla model Y rwd sr 2025

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

afelium schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:23:
Ik probeer mijn ioniq uit 2019 te verkopen, maar de biedingen zijn wel erg laag.

Is er iemand die weet of hier mogelijkheden voor zijn? 28kwh accu zou wel lekker zijn thuis.
Het is economisch gezien gewoon het beste om de Ioniq compleet op te rijden.
Het is op zich wel mogelijk om de auto als thuisaccu te gebruiken, maar dat heeft dan weer een investering nodig om dat werkend te krijgen.
Aangezien je een 32kWh thuisbatterij tegenwoordig voor zo'n €3200,- kunt kopen (of minder), lijkt mij de optie om de Ioniq alleen als thuisbatterij niet de beste keuze.
Gezien de onderdeelprijzen is het nog het beste idee om de auto in onderdelen te verkopen, maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

• PeterZ(on)
Volgens Bjorn Nyland kun je in Noorwegen al accu's van de Ioniq kopen voor rond de 1000 euro, hij had plannen om er bijvoorbeeld 3 te gaan gebruiken voor opslag i.c.m. pv panelen.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Inzetten als thuisbatterij is wat lastig que teruglevering. Wel kan je er twee kopen en dan de ene overdag met goedkope stroom / gratis opladen , terwijl je de andere gebruikt. En dan de andere dag andersom.

Ik heb er hier ook aan zitten rekenen om de tweede auto door een Ioniq te vervangen. Zeker na afschaffing saldering kan dat best interessant zijn.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:29

ThsAdrns

Be the change!

De geleiding van de achterklep links en rechts boven het achterlicht is blijkbaar ook notoir. Er is een verbeterd onderdeel dat je kunt 3D printen.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• BarryH
ThsAdrns schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:18:
[...]

De geleiding van de achterklep links en rechts boven het achterlicht is blijkbaar ook notoir. Er is een verbeterd onderdeel dat je kunt 3D printen.
Dat lijkt over de Ioniq 5 te gaan

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

BarryH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:06:
[...]

Dat lijkt over de Ioniq 5 te gaan
Klopt, maar kennelijk zijn die geleiders (en het issue ermee) identiek aan onze Ioniq AE.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-04 22:27
[...]

Linkje naar het stl bestand lijkt niet meer te werken, dit is de nieuwe link: https://www.thingiverse.com/thing:5782535

• PeterZ(on)
Man man wat een prutsers bij die ANWB Pechhulp/garage. Even in het kort, vorige week maandag hebben ze de Ioniq naar een dealer in Aubenas gebracht en daar weten ze nog steeds niet wat er mis is en waarom ik niet kon laden. Gerepareerd hebben ze nog niets want daar moet je eerst toestemming voor geven volgens hun FAQ, ze zijn dus nog steeds aan het onderzoeken wat het probleem is. Voor mij is het wel duidelijk, de laadpoortvergrendeling is defect want hij vergrendeld niet. Of zou er wellicht nog een andere optie zijn waarom de laadpoort niet vergrendeld? Dus iets van dat die geen signaal krijgt om te vergrendelen, ik ben die optie nog nergens tegengekomen.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:16:
Man man wat een prutsers bij die ANWB Pechhulp/garage. Even in het kort, vorige week maandag hebben ze de Ioniq naar een dealer in Aubenas gebracht en daar weten ze nog steeds niet wat er mis is en waarom ik niet kon laden. Gerepareerd hebben ze nog niets want daar moet je eerst toestemming voor geven volgens hun FAQ, ze zijn dus nog steeds aan het onderzoeken wat het probleem is. Voor mij is het wel duidelijk, de laadpoortvergrendeling is defect want hij vergrendeld niet. Of zou er wellicht nog een andere optie zijn waarom de laadpoort niet vergrendeld? Dus iets van dat die geen signaal krijgt om te vergrendelen, ik ben die optie nog nergens tegengekomen.
Het schiet lekker op met ze dan....
Jammer dat het bijna 300 km rijden is voor me naar Aubenas, anders was ik er wel even langs gegaan om ze wat te leren.... |:(
Toevallig had ik laatst een vaag verhaal gezien van een Fransoos waarbij de laadvergrendeling ook niet meer werkte en die moest kennelijk een hele kabelboom hebben van een paar duizend Euro....
Ik had 'm gevraagd wat het nu precies was, maar daar is geen antwoord op gekomen helaas. :X

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:05:
[...]

Jammer dat het bijna 300 km rijden is voor me naar Aubenas, anders was ik er wel even langs gegaan om ze wat te leren.... |:(
Toevallig had ik laatst een vaag verhaal gezien van een Fransoos waarbij de laadvergrendeling ook niet meer werkte en die moest kennelijk een hele kabelboom hebben van een paar duizend Euro....
Ik had 'm gevraagd wat het nu precies was, maar daar is geen antwoord op gekomen helaas. :X
Nee niet echt, ze hebben al een dag of 8 naar kunnen kijken. Nu zegt de KNAC dat ze morgenavond misschien meer weten. Nou ja, maandag vertrek ik weer uit Spanje en dan is die dinsdagochtend echt niet gerepareerd.

Op het Duitse forum wilde ze zelfs de hele laadpoort vervangen voor een paar duizend euro.

Kreeg net nog bericht van Hyundai met de vraag wat ik van de service vond. Ga straks maar eens doen.

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:34
afelium schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:23:

Met een SigEnergy unit kun je bijna elke auto als thuisbatterij gebruiken. https://www.sigenergy.com/nl/products/sigenstor

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

• louzy82
  • Laatst online: 16:14
SpongeRob schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:08:
[...]
Aangezien je een 32kWh thuisbatterij tegenwoordig voor zo'n €3200,- kunt kopen (of minder),
Heb je daar een voorbeeld van?

Want wat ik tot zover gezien heb is 5kWh voor 5.000 euro al best normaal.

Louzy#2475

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
louzy82 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Moet wel zelfbouw zijn :9
Niet zelfbouw kan ik vinden 30kWh voor 5000 euro

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hey nou rij ik toch al een flink aantal kilometers met de Ioniq maar er zijn twee zaken die me nog een beetje een mysterie zijn:

Als je in eco modus rijdt heb je los van de 'power/charge' meter helemaal links, ook een groene 'ring' die meeloopt rondom de snelheidsmeter. Die ring geeft aan hoeveel power je geeft met het gaspedaal, en gaat van groen uiteindelijk naar oranje als dat veel is. Maar daarbinnen staat nóg een ring van witte streepjes die tot ongeveer de helft van de omtrek loopt. Wat is dat? De marge waarbinnen je moet blijven om 'zuinig' op te trekken?

Rij je in normal of sport heb je dit niet - dan heb je een blauwe of rode ring waar ik geen specifieke functie in heb kunnen ontdekken.

En dan de tweede:

Rechtsboven dit hele spul zit een klein 'metertje' met een tankicoontje erbij dat vol begint te lopen als je ofwel zelf remt ofwel via de paddle links - inhouden, of via ingestelde regen (niveau 1/2/3). Zodra je weer gas geeft 'dumpt' hij dit metertje weer leeg. Saillant is dat wanneer je de accu goed vol hebt (SoC boven de 95% uit mijn hoofd) de auto dan ook een melding geeft dat regeneratie beperkt is omdat de accu vol is.

Het lijkt mij onlogisch dat er twee 'charge' meters hebt - er zit er toch sowieso uiterst links in het dash al eentje? Is dit een capacitor die ook opgeladen word voor een boost bij het weer wegrijden ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-03-2026 16:57 ]

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 20:13
De oranje demente idioot heeft veel misère over de wereld uitgestrooid. Maar toen ik even keek naar de ioniq prijzen op marktplaats keek bleek er toch een lichtpuntje.

Vraagprijzen ongeveer 3000,-- in de plus, dat is niet mis.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SvenHe schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:13:
De oranje demente idioot heeft veel misère over de wereld uitgestrooid. Maar toen ik even keek naar de ioniq prijzen op marktplaats keek bleek er toch een lichtpuntje.

Vraagprijzen ongeveer 3000,-- in de plus, dat is niet mis.
Waarom is dat een lichtpuntje? Nu kost het mensen meer geld om van de benzine af te gaan :P.

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 20:13
Ik hoef er geen te kopen, ik heb er al één.
Nu heb ik opeens veel minder hard afgeschreven.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

SvenHe schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:39:
Ik hoef er geen te kopen, ik heb er al één.
Nu heb ik opeens veel minder hard afgeschreven.
Dat is ook maar een wassen neus natuurlijk. Als die oorlog ineens afgelopen is of de prijzen om een andere reden weer dalen heb je weer méér afgeschreven. Zolang je in de auto blijft rijden is er niks besloten of zeker. Ik ben in principe van plan om deze auto tot over de 2 ton te rijden, net zoals de bestaande benzineauto die we er nog naast hebben.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

louzy82 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Dan mag je toch nog wat beter zieken, je kunt een kant en klare batterij bij NKON kopen. Dat is een Nederlands bedrijf en die kost net geen €3600,-.
In China kun je zoiets ook zelf bestellen voor rond de €3000,-. Het probleem is alleen dat die krengen zo zwaar zijn....

En nee, het is (uiteraard) geen plug en play, maar wanneer je je auto wilt gebruiken als thuisaccu moet je er ook nog hardware voor aanschaffen.

• BarryH
Er komt nog een omvormer bij . Eur 1000,- lukt wel.

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

HTT-Thalan schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:56:
Als je in eco modus rijdt heb je los van de 'power/charge' meter helemaal links, ook een groene 'ring' die meeloopt rondom de snelheidsmeter. Die ring geeft aan hoeveel power je geeft met het gaspedaal, en gaat van groen uiteindelijk naar oranje als dat veel is. Maar daarbinnen staat nóg een ring van witte streepjes die tot ongeveer de helft van de omtrek loopt. Wat is dat? De marge waarbinnen je moet blijven om 'zuinig' op te trekken?
Die heb ik niet helder, zal morgen eens kijken.
Rechtsboven dit hele spul zit een klein 'metertje' met een tankicoontje erbij dat vol begint te lopen als je ofwel zelf remt ofwel via de paddle links - inhouden, of via ingestelde regen (niveau 1/2/3). Zodra je weer gas geeft 'dumpt' hij dit metertje weer leeg. Saillant is dat wanneer je de accu goed vol hebt (SoC boven de 95% uit mijn hoofd) de auto dan ook een melding geeft dat regeneratie beperkt is omdat de accu vol is.

Het lijkt mij onlogisch dat er twee 'charge' meters hebt - er zit er toch sowieso uiterst links in het dash al eentje? Is dit een capacitor die ook opgeladen word voor een boost bij het weer wegrijden ofzo?
Ik denk dat dit metertje alleen een gimmick is. Heb nog nergens gelezen over een capacitor in onze Ioniq en dat zou ook een beste moeten zijn. In de Kona zit ook een dergelijke feature in de eco-modus, daar geeft een tellertje aan hoeveel meter je hebt teruggewonnen bij het afremmen.

Ik ben ook regelmatig met het momentane verbruik bezig (ik heb de ritinfo standaard in de klok staan). Het valt me dan bij kortere ritten op hoe groot de bijdrage van het volledig tot stilstand brengen of uit stilstand optrekken van de wagen is. Die 1550 kg naar 80 km/h katapulteren of tot 0 afremmen geeft altijd een flinke uitslag.

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:12
Mooie video van Bjørn Nyland over batterij reparatie van de Ioniq 28 kWh: https://youtu.be/ovFhEDIoPQg
De Ioniq is natuurlijk ook geleverd als brandstofauto, en dat is volgens mij wel te zien aan de manier hoe de batterij is vormgegeven. De achteras loopt door de batterij heen, en het BMS ligt ervoor in de transmissie tunnel.
spoiler: title
Wel jammer dat voor het repareren van 1 cell monitoring sensor een hele nieuwe batterij nodig is :-( Een klein stukje electronica dat de hele auto waardeloos maakt. De batterij zelf is nog prima.

• PeterZ(on)
Teutlepel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:13:
Mooie video van Bjørn Nyland over batterij reparatie van de Ioniq 28 kWh: https://youtu.be/ovFhEDIoPQg
De Ioniq is natuurlijk ook geleverd als brandstofauto, en dat is volgens mij wel te zien aan de manier hoe de batterij is vormgegeven. De achteras loopt door de batterij heen, en het BMS ligt ervoor in de transmissie tunnel.
Wel jammer dat voor het repareren van 1 cell monitoring sensor een hele nieuwe batterij nodig is :-( Een klein stukje electronica dat de hele auto waardeloos maakt. De batterij zelf is nog prima.
Had net de video ook bekeken. Interessant om te zien om zoiets in elkaar zit want dat zie je anders nooit.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Teutlepel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:13:
Waarschijnlijk is gewoon een condensatortje, IC, of diode defect, dat zijn dingen die gewoon op componentniveau vervangen kunnen worden.
Dus dat kost hooguit een paar Euro in onderdelen en wat arbeid. Ik gok dat een electronicus (of hoe je zo'n persoon ook dient te noemen) dit vrij snel en makkelijk kan repareren.

Tegenwoordig wordt alles maar gewoon compleet vervangen en dan kom je op zulke bedragen uit voor een simpel defect smd componentje van een paar cent.

• luke22
[...]

ik ben ze aan het printen as we speak, vind het helemaal geen gekke gedachte

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Waarschijnlijk is gewoon een condensatortje, IC, of diode defect, dat zijn dingen die gewoon op componentniveau vervangen kunnen worden.
Dus dat kost hooguit een paar Euro in onderdelen en wat arbeid. Ik gok dat een electronicus (of hoe je zo'n persoon ook dient te noemen) dit vrij snel en makkelijk kan repareren.

Tegenwoordig wordt alles maar gewoon compleet vervangen en dan kom je op zulke bedragen uit voor een simpel defect smd componentje van een paar cent.
Ja idd, maar ze vervangen liever dan dat ze repareren. Daarnaast kost onderzoek en het repareren vaak ook veel tijd en met een duur uurloon wordt het alsnog duur. Als je het zelf doet is dat natuurlijk een goede optie, moet je er wel verstand van hebben en het aandurven. :)

• PeterZ(on)
[...]

Nou, er is weer vooruitgang geboekt. Eerst zou men in de loop van gisterenavond met nieuws komen maar zoals gewoonlijk weer niets gehoord. Ook een email die ik gisterenochtend had gestuurd met hoe ik dacht over de gang van zaken en wat ik wil bleef onbeantwoord.

Dus vanmorgen maar weer eens gebeld. Allemaal excuses hoe het verlopen is maar ze gaan er nu echt werk van maken. Ze gingen eerst nog de dealer bellen en zouden dan terugbellen, en warempel, na een kwartier belde ze terug. De werkplaats was dicht, dus maandag een laatste poging om de auto te laten repareren en ze gaan mij nu echt informeren, ik heb nu prio achter mijn naam.

Nu vertrek ik dinsdag naar noord Spanje en de woensdagochtend ga ik, als de Ioniq gerepareerd is die ophalen in Aubenas of ik ga met de vervangauto terug naar Nederland. Ik gok het laatste want die gaan ze echt niet gerepareerd krijgen. Voor het geval ze dat toch kunnen heb ik al duidelijk aangegeven dat ik de defecte onderdelen in handen wil hebben zodat ze niet kunnen sjoemelen en ik zelf kan zien wat er mee is. Altijd handig om daar naar te kijken.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42
Dag allen,

Is het nog interessant om deze auto te kopen in 2026?

Zo ja wat zouden jullie als KM stand en SoH nog acceptabel vinden?

Voordelen die ik zie is dat je leuk kan granny laden over de nacht en al ons woon werkverkeer kunnen we ermee doen.

Rijdt hij prettig op snelwegen? Beetje stil?

Ik ga zelf nog een keer proefrijden.

• ErgoStijn
  • Laatst online: 12:29
Atomius schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:16:
Dag allen,

Voordelen die ik zie is dat je leuk kan granny laden over de nacht en al ons woon werkverkeer kunnen we ermee doen.

Juist, heb het net zelf gedaan. Lage wegenbeelasting, laag verbruik, rijdt erg comfortabel. Ook snelweg gaat prima. Perfect voor woonwerk tot 150km en als tweede auto

• Atomius
ErgoStijn schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Juist, heb het net zelf gedaan. Lage wegenbeelasting, laag verbruik, rijdt erg comfortabel. Ook snelweg gaat prima. Perfect voor woonwerk tot 150km en als tweede auto
En wat is de SoH van jouw aangekochte auto? En heb je gekozen voor comfort of premium?

• ErgoStijn
  • Laatst online: 12:29
Atomius schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:46:
[...]

En wat is de SoH van jouw aangekochte auto? En heb je gekozen voor comfort of premium?
Ik kwam een premium tegen voor den juiste prijs. Anders had ik comfort genomen, maar stoelverwarming is erg welkom moet ik zeggen.

Ik wist de soh bij aanschaf niet, maar schatte in dat deze vrij goed is. Ik schat nu in tussen 90 en 95%. Dat is voor mij voldoende.

• PeterZ(on)
Atomius schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:46:
[...]

Deze video over de degradatie of te wel de SoH is hier al vaker verlinkt geeft een goed beeld. YouTube: Battery Degradation of 80+ Hyundai Ioniq 28kWh EVs - How much is lef...

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Wat mij betreft wel, ik heb 7 maanden geleden een 38 kWh Premium gekocht en ben er erg blij mee. Voor die prijs en voor zijn tijd een heel goede auto en een heel goede EV. Er zijn er nu die sneller, verder, meer kunnen, maar dat heb ik niet nodig.

• RobinDH1
Dag allen,

Als de Ioniq aansluit bij je noden en je geen pech hebt (verdamper, laadvergrendeling, accu zoals in de video van Bjorn Nyland) is de Ioniq een prima optie. Wij hebben in maart ‘24 een Premium (38kWh 12/2019) gekocht en sindsdien zo overtuigd geraakt dat we ook de andere wagen vervangen hebben door een MY. Rijden een kleine 20k/jaar met de wagen tot grote tevredenheid.

Stilte op de snelweg (op Belgisch wegdek) valt wat tegen maar is geen drama. Verder hebben we de bijna-versleten voorbanden vervangen en daarbij gekozen voor UniRoyal ipv de waardeloze fabrieksaf eco-Michelin want die hebben belachelijk weinig grip vanaf het nat ligt op de weg. Bereik voorbije maand op 100% ~280km. Op 50.000km de reductiebakolie laten vervangen bij vdWou in Dongen (€150). En nog steeds op onderhoud bij de dealer (15.000km interval, €300/keer met remvloeistof/aircobeurt inclusief). Vooral want accugarantie tot 12/2027.

Ik zou zeggen ga testrijden en let vooral op de opties. Er is een zeer goede adaptieve cruise control aanwezig in mijn ervaring , verder moet je maar voelen welke opties jij nou net belang aan hecht. De geventileerde stoelen zijn zeker niet mis!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27
http://youtube.com/watch?v=ovFhEDIoPQg1

Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik voor een hyundai heb gekozen. Je moet alleen helaas niet naar de dealer met een batterijprobleem. Heb dan wel een Kona, maar ik word wel blij van de constateringen.

[ Voor 23% gewijzigd door CopyCatz op 29-03-2026 14:21 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

CopyCatz schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:19:
http://youtube.com/watch?v=ovFhEDIoPQg1

Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik voor een hyundai heb gekozen. Je moet alleen helaas niet naar de dealer met een batterijprobleem. Heb dan wel een Kona, maar ik word wel blij van de constateringen.
Je doet je naam wel eer aan op deze manier. :D :+
De link naar die video heeft @Teutlepel gisteren al gepost. ;)

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27
SpongeRob schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Je doet je naam wel eer aan op deze manier. :D :+
De link naar die video heeft @Teutlepel gisteren al gepost. ;)
Ow sorry. Ik werd gewoon heel blij van dit filmpje.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19
@PeterZ(on) @CopyCatz kunnen jullie de conclusie van het filmpje delen ( in 1 zin)?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• PeterZ(on)
inquestos schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:12:
@PeterZ(on) @CopyCatz kunnen jullie de conclusie van het filmpje delen ( in 1 zin)?
Het zijn overigens twee verschillende video's en met de conclusie dat de accu van de Ioniq kwalitatief erg goed is.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@PeterZ(on) Ik zie twee keer dezelfde video, of mis ik iets?

• PeterZ(on)
De video van @Teutlepel is twee keer verlinkt en was van TeslaBjorn, en ik had die van EVDabler verlinkt met daarin de degradatie verschillen..

• Atomius
RobinDH1 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Als de Ioniq aansluit bij je noden en je geen pech hebt (verdamper, laadvergrendeling, accu zoals in de video van Bjorn Nyland) is de Ioniq een prima optie.
Ik las online juist dat hij bekend staat bij de ANWB als zeer betrouwbaar waar zelden iets mis mee is.

Kan je iets met deze punten mee als je hem gaat proefrijden? Behalve checken of airco en verwarming het doen.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Atomius schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Ik las online juist dat hij bekend staat bij de ANWB als zeer betrouwbaar waar zelden iets mis mee is.

Kan je iets met deze punten mee als je hem gaat proefrijden? Behalve checken of airco en verwarming het doen.
In elk topic ga je wel bekende zwaktes van elke auto horen. Ik denk niet dat een Ioniq een bovengemiddeld onbetrouwbare auto is, maar de zwaktes zijn wel hardnekkig:

- Verdamper, lijkt elke auto uiteindelijk mee te maken te krijgen. Hele dure reparatie, want het hele dashboard moet er uit.
- 12V accu. Deze is gewoon te klein bemeten, moet elke paar jaar vervangen worden en altijd een booster bij de hand hebben is geen overbodige luxe.
- ABS sensoren, onnodig dure reparatie tenzij je handig bent (hele naaf ipv sensor vervangen).
- Lagers in de aandrijflijn. Hyundai wil de hele motor vervangen, inmiddels zijn er ook aanbieders die kunnen reviseren. Alsnog zeer kostbaar.

Als je op die termen zoekt in dit topic heb je een waardevolle schat aan informatie.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Joriz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Het is wel belangrijk om te checken of de SoH (State of Health) echt 100% is. Er is geen standaard hoe de SoH moet worden gemeten en bepaald. Dat verschilt per hoe je test en per merk.
Zo ver ik begrijp kijkt Hyundai/Kia naar het voltage verschil tussen cellen en daalt de SoH zodra dit verschil te veel is. Waardoor er in de praktijk ook weinig Ioniqs bestaan die een SoH onder de garantie-waarde van 80% hebben omdat stukke cellen gelukkig zeldzaam zijn door goede kwaliteitscontrole bij productie.

Als het voltage in een van de cellen veel lager is dan de rest kan een van je cellen stuk zijn en zul je in de praktijk ook snel in turtle mode komen of opeens stil komen te staan.

Als tip zou ik daarom nemen een OBD link te kopen/lenen en kijken of die 100% rapporteert (of er dicht tegenaan) en het voltage verschil tussen de cellen max 0,02 Volt is (mogelijk is net iets meer ook nog okay maar dat weet ik niet).

Het echt bepalen hoe slecht de accu er aan toe is zou je een duurtest moeten doen. Maar dat lijkt me beetje lastig als je een auto koopt.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Een lage SOH lijkt bij de Ioniq alleen goed te bepalen bij een lage SOC (20% of lager).

De 12V batterij is in mijn bijna 7 jaar oude Ioniq nog de originele, dus wat @Tom Paris zegt over de 12V batterij kan ik me niet in vinden.
Overigens is alles zelf te vervangen als je zelf handig bent, ik ben van plan om alles zelf te repareren wanneer het defect gaat. Zo ben ik bijvoorbeeld van plan om wanneer de verdamper gaat lekken (dat is een garantie bij alle KIA/Hyundai auto's lijkt het wel....) de @topaj modificatie uit te voeren aan de verdamper zodat die dan niet weer op de koppeling gaat lekken.

Verder is de Ioniq gewoon een beetje een unicorn, erg zuinig en (in het geval van de 28kWh versie) laadt erg snel weer op aan de DC lader.
Doemdenkers die zeggen dat je een grote batterij nodig hebt om ergens te kunnen komen zullen niet gauw een Ioniq overwegen, mensen die er wat beter over nadenken kopen voor een spreekwoordelijke appel en een ei een Ioniq en rijden goedkoop nog vele jaren met plezier rond in hun auto.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-04 22:56
Joriz schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:59:
Het echt bepalen hoe slecht de accu er aan toe is zou je een duurtest moeten doen. Maar dat lijkt me beetje lastig als je een auto koopt.
Ach, met 200km range kan je in een dag je proefrit + dc + restantje ac wel kwijt. Even de dealer/handelaar met puppyogen aankijken :')

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
SpongeRob schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:15:
De 12V batterij is in mijn bijna 7 jaar oude Ioniq nog de originele, dus wat @Tom Paris zegt over de 12V batterij kan ik me niet in vinden.
Dan heb je heel erg veel geluk. Als je in dit topic op '12V' zoekt krijg je 29 pagina's aan resultaten :P

Veel rijders voeren deze mod uit, om een grotere te plaatsen:

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Headshot_NL
Tom Paris schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Dan heb je heel erg veel geluk. Als je in dit topic op '12V' zoekt krijg je 29 pagina's aan resultaten :P

[YouTube: Hyundai Ioniq 28kWh - 12V battery replacement]
Ook gedaan inderdaad, die accu is niet eens duurder. En natuurlijk is 45ah vs 40ah niet zoveel verschil, toch kan dat net het verschil zijn tussen wel/niet de auto kunnen starten.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Tom Paris schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:41:
[...]

[YouTube: Hyundai Ioniq 28kWh - 12V battery replacement]
Dan heb ik toch nog ergens geluk mee!! *O*

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:16
Even een reactie op de betrouwbaarheid van de Ioniq.
Nu 8 jaar geleden een nieuw gekocht, inmiddels 220k verder.
Reparaties: 1 nieuw 12v accu en 2x een abs sensor. Laatste keer zelf gedaan, de eerste door de universele vakgarage in mijn toenmalige woonplaats (<300 euro).
Verder geen bijzonderheden. Ook geen bandenvreter, in vergelijking met de andere auto(s) in ons huishouden.
Per km by far de goedkoopste in onderhoud die ik heb gehad.
Sinds 2 jaar onze 2e auto en weinig behoefte om hem weg te doen. Behalve wellicht de stoelen, want die zijn na deze km's wel wat minder geworden (is wel 3,5 tot 4000 uur zitten...)

• Atomius
Dat klinkt goed.

Ik ben zelf een beetje aan het rondkijken voor een Ioniq, het liefst een premium. Echter ik merk dat ik het wel wat spannend vind nu uit dit topic blijkt dat dure reparaties van 12v batterijen, verdampers, ABS sensoren en lagers vaak voorkomen.

Anyway, even over de batterij. Ik begrijp dat deze auto na een ton KM vaak nog wel op 95-100% SoH zit cq zou moeten zitten. Want verborgen batterijtje etc.

Maar, als ik bijvoorbeeld naar wat recente occasions kijk:

1. https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2019-59087052 Deze heeft pas 45k gelopen en zit nu al op een relatief lage (?) 92,4%.

2. https://www.hyundaiwitten...q-premium-ev-52449092-145 Deze heeft 133k op de teller en zit al op 89,8%. Klinkt ook niet megabest.

Kunnen jullie mij richting geven hierin?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Atomius schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:34:
Dat klinkt goed.

Ik ben zelf een beetje aan het rondkijken voor een Ioniq, het liefst een premium. Echter ik merk dat ik het wel wat spannend vind nu uit dit topic blijkt dat dure reparaties van 12v batterijen, verdampers, ABS sensoren en lagers vaak voorkomen.

Anyway, even over de batterij. Ik begrijp dat deze auto na een ton KM vaak nog wel op 95-100% SoH zit cq zou moeten zitten. Want verborgen batterijtje etc.

Maar, als ik bijvoorbeeld naar wat recente occasions kijk:

1. https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2019-59087052 Deze heeft pas 45k gelopen en zit nu al op een relatief lage (?) 92,4%.

2. https://www.hyundaiwitten...q-premium-ev-52449092-145 Deze heeft 133k op de teller en zit al op 89,8%. Klinkt ook niet megabest.

Als ze die auto even aan een langzame lader tot 100% laden zal de SoH waarschijnlijk wel weer op 100% komen om eerlijk te zijn.

De SoH kijkt naar het inbalans van de voltages tussen de cellen. En als je langzaam laad daan gaat de BMS ze zo goed als mogelijk balanceren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-04 12:28

Heb je ook het 2020-model overwogen? Die heeft standaard een 38kWh batterij en een WLTP van 311 kilometer. Een grotere batterij slijt minder snel (minder vaak opladen) en als je daar 10% verliest dan hou je nog steeds een flinke actieradius over.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:03
Bij veel verkopen worden gestandaardizeerde testen zoals MOBA of Aviloo gebruikt, die geven een andere uitkomst dan de SoH die de auto rapporteert (jouw beide voorbeelden Aviloo). Doorgaans zullen deze testen wat lager uitvallen, alsnog vind ik wat je hier noemt niet heel goed klinken. Maar, ik heb onvoldoende data om dat te kunnen staven.

Ter referentie, mijn Niro uit 2019 die ik twee maanden geleden heb ik ingeruild met 169kkm gaf in de auto nog SoH 100% aan en het MOBA rapport kwam op 98%. Uiteraard een grotere accu dus heeft ook wel minder te lijden dan bij de Ioniq.

Edit;
Bij je eerste link kan je QC code scannen en krijg je rapport wat aangeeft dat de SoH bovengemiddeld is.
Bij de tweede link zit er een afbeelding bij die aangeeft dat hij ondergemiddeld is.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 01-04-2026 07:36 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Atomius
@Kodess dat weet ik niet.

@pzijde ja, overwogen, maar:
- De Ioniq 2017-2019 is een stuk goedkoper dan de faceliftversie.
- De faceliftversie laadt minder snel bij snelladen.
- Het leeuwendeel van onze tripjes valt binnen de 150-200 km.

@assje ik zie het. De tweede link is bovengemiddeld. Is het dan een interessant exemplaar met 133k km en 89,8% SoH? Of kan je beter wachten op een exemplaar met een betere SoH?

• assje
Atomius schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:39:
@assje ik zie het. De tweede link is bovengemiddeld. Is het dan een interessant exemplaar met 133k km en 89,8% SoH? Of kan je beter wachten op een exemplaar met een betere SoH?
Het is inmiddels 4 jaar geleden dat ik mijn Ioniq verkocht heb (wat doe ik hier eigenlijk :9 ), ik weet dus niet exact wat goed of slecht is voor een Ioniq. Mijn Ioniq liet in de auto destijds in ieder geval nog SoH 100% zien met een kilometerstand van 160115kkm.

Hoe dan ook vind ik dat er relatief veel gevraagd wordt voor de Ioniq. Ik heb mijn Niro 2 maanden terug ingeruil voor €12.250 met een SoH van 98%. Met goed zoeken en aankoop bij een particulier is dan een haalbaar prijsniveau. Dat is naar mijn mening op alle vlakken een veel betere en bruikbare auto. Met deze vraagprijzen zou ik zelf helemaal geen Ioniq overwegen. Enige echte voordeel van de Ioniq zal de wegenbelasting zijn maar dat is toch maar een beperkte factor.

Zelf ga ik altijd maar een beetje uit van 80% SoH voor aanname end of life. Volgens die logica zit deze Ioniq nu dus ongeveer op de helft van zijn verwachtte levensduur.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 31-03-2026 15:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Atomius
assje schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:47:
[...]

Het is inmiddels 4 jaar geleden dat ik mijn Ioniq verkocht heb (wat doe ik hier eigenlijk :9 ), ik weet dus niet exact wat goed of slecht is voor een Ioniq. Mijn Ioniq liet in de auto destijds in ieder geval nog SoH 100% zien met een kilometerstand van 160kkm.

Hoe dan ook vind ik dat er relatief veel gevraagd wordt voor de Ioniq. Ik heb mijn Niro 2 maanden terug ingeruil voor €12.250 met een SoH van 98%. Met goed zoeken en aankoop bij een particulier is dan een haalbaar prijsniveau. Dat is naar mijn mening op alle vlakken een veel betere en bruikbare auto. Met deze vraagprijzen zou ik zelf helemaal geen Ioniq overwegen. Enige echte voordeel van de Ioniq zal de wegenbelasting zijn maar dat is toch maar een beperkte factor.

Zelf ga ik altijd maar een beetje uit van 80% SoH voor aanname end of life. Volgens die logica zit deze Ioniq nu dus ongeveer op de helft van zijn verwachtte levensduur.
Dat is best een goed punt. Ik zie Niro EV's alleen niet voor dat bedrag voorbijkomen. En klopt, ik keek ook vooral naar de MRB en het feit dat ik bij de Ioniq 1 niet per se een laadpaal hoef.

• assje
Atomius schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:58:
Dat is best een goed punt. Ik zie Niro EV's alleen niet voor dat bedrag voorbijkomen. En klopt, ik keek ook vooral naar de MRB en het feit dat ik bij de Ioniq 1 niet per se een laadpaal hoef.
Mijn Niro ging daarna ook de verkoop in voor €13.750; dat is nu eenmaal de opslag van een garage/handel. Mijn inruilprijs is dan ook niet echt een eerlijk vergelijk met aanbod bij een garage.

Dan nog vind ik het prijsverschil vrij beperkt; in 2019 toen ik mijn Ioniq kocht kostte een Niro nog 2,5x zoveel (Ioniq 2017 v.s. Niro 2019 nieuw). Nu is het verschil misschien 20-40%. Nog steeds wel geld natuurlijk maar de levensduur van de grotere accu kan echt wel beter zijn (zowel technisch als praktisch).

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-04 12:28
assje schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:47:
[...]
Uit praktijkcijfers blijkt dat accudegradatie niet lineair verloopt, maar regressief. De degradatie gaat dus steeds langzamer. In tegenstelling tot wat je zou verwachten.

• assje
pzijde schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:12:
Uit praktijkcijfers blijkt dat accudegradatie niet lineair verloopt, maar regressief. De degradatie gaat dus steeds langzamer. In tegenstelling tot wat je zou verwachten.
Dat is niet helemaal waar; het is niet zozeer regressief maar meer dat er een initiele meer significante degradatie is die daarna afvlakt. Bij lagere SoH wordt de degradatie juist weer hoger door hogere interne weerstanden/temperaturen en neemt ook de kans op falen toe. Dan moet je wel denken in de richting van 60-70% SoH dus de door mij genoemde 80% is behoorlijk conservatief.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 31-03-2026 16:39 ]

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:08
Maar even realistisch, ik zie geen signalen dat Ioniq's nu met significant slechtere accu's worden verkocht dan voorheen. Ik heb 2 jaar geleden een 28kWh gekocht met teller net boven de 100.000; de praktijktest van Dekra (op basis van rijden) gaf 96% health. In de praktijk normaal bereik zoals iedereen het rapporteert. Geen verandering gemerkt afgelopen twee jaar. Toen het zo koud was een maand geleden was men hier licht in paniek maar ik heb geen serieuze cijfers gezien die echt iets aantonen.

Over SoH gesproken: ik kwam deze rekenmethode tegen waar ik nog niemand over gehoord heb. Mogelijk is dit ook wat Dekra doet als je 'm laat testen.

• PeterZ(on)
[...]

Ze zijn er daar nu eindelijk achter, de laadpoortvergrendeling. Hoe verrassend, en voor die diagnose rekenen ze dan 170 euro als ik de offerte goed begrijp. Die offerte kreeg ik van de KNAC/ANWB. De vergrendeling zelf was een 140 euro. Uiteindelijk met arbeid e.d. zou de hele grap daar 500 euro gekost hebben maar de Ioniq gaat ongerepareerd terug naar mijn dealer, benieuwd wat ze daar gaan rekenen.

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:10
PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Ze zijn er daar nu eindelijk achter, de laadpoortvergrendeling. Hoe verrassend, en voor die diagnose rekenen ze dan 170 euro als ik de offerte goed begrijp. Die offerte kreeg ik van de KNAC/ANWB. De vergrendeling zelf was een 140 euro. Uiteindelijk met arbeid e.d. zou de hele grap daar 500 euro gekost hebben maar de Ioniq gaat ongerepareerd terug naar mijn dealer, benieuwd wat ze daar gaan rekenen.
Toch raar dat ik reeds 3 jaar met laadpoortvergrendeling rijd die niet meer werkt, heb telkens jaarlijks onderhoud gehad en updates en toch kan ik thuis laden en snel laden zonder problemen.
Dus moet het toch mogelijk zijn om (eventueel tijdelijk) te rijden zonder die vergrendeling.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:10:
[...]

Wat een intelligentie.... En voor zulke incompetentie mag je dan €170,- afrekenen... :(
Ik verwacht een ongeveer gelijk bedrag, wellicht iets lager bij je eigen dealer.
Goede thuisreis!

• Atomius
martijnst schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:27:
Maar even realistisch, ik zie geen signalen dat Ioniq's nu met significant slechtere accu's worden verkocht dan voorheen. Ik heb 2 jaar geleden een 28kWh gekocht met teller net boven de 100.000; de praktijktest van Dekra (op basis van rijden) gaf 96% health. In de praktijk normaal bereik zoals iedereen het rapporteert. Geen verandering gemerkt afgelopen twee jaar. Toen het zo koud was een maand geleden was men hier licht in paniek maar ik heb geen serieuze cijfers gezien die echt iets aantonen.

Over SoH gesproken: ik kwam deze rekenmethode tegen waar ik nog niemand over gehoord heb. Mogelijk is dit ook wat Dekra doet als je 'm laat testen.
Hoe ver komt ie in de winter? 150? 180? 120 als het -7 is?

• luke22
ik zit steeds meer te overwegen om de verlaagveren te gaan vervangen voor een schroefset. Nu is alleen de vraag of een ioniq AE hybrid (waar ik best wel een aantal opties voor kan vinden) ook passen op de Ioniq AE EV mmmm
Pagina: 1 ... 203 204 Laatste