Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 17:11
HTT-Thalan schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:10:
Nou, het gezeik is weer begonnen hoor :(. 12v accu naar de donder, moet nieuwe in. Auto is 4j oud... Mijn aangeven dat het een terugkerend probleem is bij deze auto's waar ook mijn vorige last van had hielp niet, moet gewoon dokken want slechts 2j garantie op de accu...
Ja 12V accu, ABS sensoren en verdamper zijn gewoon reparaties die je als Ioniq-rijder moet incalculeren. Met wat meer pech ook nog de lagers.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:13

matroosoft

Lone Christian

Heb mijn Ioniq met 170k gekocht en staat nu 240k op. Hoe groot is de kans dat de lagers shot zijn? Hoor verder niks vreemds tijdens rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-10 21:41
skaffa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Remvloeistof moet elke 2 jaar vervangen worden bij elke auto dus dat is maar een keer in de zoveel tijd. Voor de rest doet de dealer niet zo veel inderdaad naast een softwareupdate en interieurfilter. Ik neem het risisco niet zolang ik garantie heb maar zodra dit voorbij is laat ik hem lekker door mijn vaste moneteur onderhouden, scheelt de helft denk ik :)
En ook die remvloeistof elke twee jaar is twijfelachtig. Die van mij zit er nu ruim drie jaar in, testte hem laatst met zo'n testpen op waterpercentage, en dat was nog helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:51
Okay, gisteren een paar keer opgemerkt een willekeurige sis (leek wel een turbo blow off valve) tijdens het rijden. Heat & A/C werken nog allebei. De vrouw belde vandaag dat het geluid haar ook opviel.

Er zit geen consistentie in. Iemand een idee? Verdamper is net een paar maanden geleden vervangen in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-10 21:31
sigmundfreund schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:21:
Okay, gisteren een paar keer opgemerkt een willekeurige sis (leek wel een turbo blow off valve) tijdens het rijden. Heat & A/C werken nog allebei. De vrouw belde vandaag dat het geluid haar ook opviel.

Er zit geen consistentie in. Iemand een idee? Verdamper is net een paar maanden geleden vervangen in elk geval.
Ik heb hetzelde geluid af en toe. Ik gok dat de keerklep van warm naar koud of andersom dan in werking gaat en het systeem zichzelf leegt oid. Maar geen airco kenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-10 21:35
Sinds kort kan ik spotify niet meer bedienen in de auto. Ik kan nog in grote lijnen zoeken wat ik wil spelen maar skippen kan niet, niet via het stuur en niet via het scherm.

Na een recente update staan de iconen nu aan de linkerkant van het scherm ipv onderaan. Dat is op zich een verbetering, maar de widget voor spotify die er dan bij stond is nu verdwenen.

Mijn vrouw ervaart hetzelfde met andere telefoon en andere android variant, ik heb grapheneOS, zij een wat oudere geroote motorola met lineage os.

Ik krijg in de instellingen van zowel android auto als spotify niet gevonden wat het kan zijn.

Iemand eenzelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:13

matroosoft

Lone Christian

sigmundfreund schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:21:

Weet niet precies wat het is maar schijnt vaker voor te komen als je koelgas niveau lager wordt. Als het echt veel gebeurd (elke paar minuten) dan is het zo niveau zo laag dat je airco duidelijk minder goed gaat koelen. Dan is het echt bijna op. Je compressor gaat dan ook veel meer geluid maken. Maar als het heel af en toe gebeurt is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:51
matroosoft schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:25:
[...]

Weet niet precies wat het is maar schijnt vaker voor te komen als je koelgas niveau lager wordt. Als het echt veel gebeurd (elke paar minuten) dan is het zo niveau zo laag dat je airco duidelijk minder goed gaat koelen. Dan is het echt bijna op. Je compressor gaat dan ook veel meer geluid maken. Maar als het heel af en toe gebeurt is er niks aan de hand.
Spul is dus net een paar maanden geleden gevuld na herstel verdamper. Ik hoop het niet, garantie loopt af in december en het was al getouwtrek om de verdamper gefixed te krijgen. Ik hou het in de gaten, misschien alvast even een melding bij de verkoper maken. Ze zien me al weer aankomen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:06
SvenHe schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:13:
Sinds kort kan ik spotify niet meer bedienen in de auto. Ik kan nog in grote lijnen zoeken wat ik wil spelen maar skippen kan niet, niet via het stuur en niet via het scherm.

Na een recente update staan de iconen nu aan de linkerkant van het scherm ipv onderaan. Dat is op zich een verbetering, maar de widget voor spotify die er dan bij stond is nu verdwenen.

Mijn vrouw ervaart hetzelfde met andere telefoon en andere android variant, ik heb grapheneOS, zij een wat oudere geroote motorola met lineage os.

Ik krijg in de instellingen van zowel android auto als spotify niet gevonden wat het kan zijn.

Iemand eenzelfde ervaring?
Android Auto instellingen staan op je telefoon in je normale settings app.

Als de iconen nu aan de zijkant zitten dan zou je nu een split moeten hebben met 2/3 maps en 1/3 media.
Anders kan je tijdens het rijden klikken op de splitscreen knop die onderaan staat bij de iconen links.
Tenminste zo was het bij mij toen ik overging op de nieuw android auto layout 2 jaar geleden in mijn ioniq.. :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 14:29
Ik regel dat met mijn laadstation (Zappi) en Home Assistant. Op de dagen dat mijn vriendin werkt wil ik de auto minstens op 55% hebben. Dan komt ze altijd met meer dan 15% thuis.

Auto gaat iedere ochtend als de zon opkomt naar 80% en de Zappi naar ECO+ (laden op de zon). Op de dagen dat de auto vroeg gebruikt wordt controleert Home Assistant na middernacht het percentage. Als dat onder de 55% is dan gaat de Zappi naar FAST (laden van het net), de auto naar 60% en start ik het opladen. Als het echt hard vriest dan gaat de Zappi ook naar FAST in de ochtend en programmeer ik met de Hyundai app het voorverwarmen.

Als ik een keer ver weg moet dan gaat de auto naar 100% en start ik de laadsessie zo dat hij op het laatst het benodigde deel nog bijlaadt. Dat is beter voor het batterijsysteem.

Met deze methode profiteer je optimaal van de opgewekte zonne-energie en ontlast je het batterijsysteem door hem zoveel mogelijk tussen de 20% en 80% te houden.
sigmundfreund schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:39:
[...]

Nouja dat is dus het punt inderdaad. Ik heb woonwerk 70-80 retour afhankelijk van of ik de kinderen wegbreng, 4 dagen in de week. Natuurlijk zijn de momenten vaak zat dat ik een volle lading nodig heb en dan is die gewoon lekker ingeplugd, soms meermaals per dag als het moet.

Maar ik probeer wat bewuster om te gaan met het opladen om alvast een andere mindset te krijgen voor als de saldering wegvalt in de toekomst.

Schema staat ingesteld voor alle dagen in de week dat ik verwacht de auto in de ochtend nodig te hebben, eigenlijk ma t/m za, met hun eigen tijden. Het leven is niet zo regelmatig dat dat altijd uitkomt maar dat is verder geen probleem.

Waar ik dus in dit geval niet goed uit kom is dit, als voorbeeld: Maandag opladen in de zon, dinsdag 80km, woensdag 80km, dan opladen in de nacht voor donderdag en vrijdag. Ik kan natuurlijk de auto elke nacht naar de 100% jagen maar het is dus niet altijd nodig en zo kan ik meer gebruik maken van de zonuren. Alleen heb ik graag de auto 's ochtends gewoon direct ontwasemd en (binnenkort) ijsvrij, zodat het instappen en rijden is. Vooralsnog lijkt het bijprikken 's ochtends terwijl we ons klaarmaken voor vertrek de enige optie of toch elke keer naar 100% in de nacht gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-10 21:35
@Kodess Dank voor je beschrijving. Het wisselen naar split screen had ik nog niet gevonden.
Maar wat ik daar kan doen is incompleet, waar ik een afbeelding verwacht is een donker scherm met een play button die niks doet. Ik zal nog checken of het bij mijn vrouw anders is.

Ook nog wat ingangen gevonden voor menu's waaronder een mogelijkheid laadstekkers te selecteren voor weergave in maps.
Die optie heb ik niet gezien als de telefoon ontkoppeld was.

Ik speur verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:55

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31
Volgens mij is al langer bekend dat je het DC protocol kan (mis)gebruiken maar ik heb nog geen compleet bewijs gezien voor Hyundai Ioniqs (28 of 38 kWh).Nadeel van deze methode is dat de auto "half aan staat" en daardoor ~300 watt weggooit terwijl de auto (ont)laadt. Sommige merken geven na een tijdje V2L DC ontladen een time-out.

Bjorn Nyland had bijvoorbeeld de "tesla v2l discharger" van evniculus getest op VW Golf etc. Youtube link

Evniculus zelf heeft ook een filmpje met een Kona 2020 . Dicht in de buurt maar zwakke demo en geen Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:55
Da_Poncho schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:13:
[...]

Volgens mij is al langer bekend dat je het DC protocol kan (mis)gebruiken maar ik heb nog geen compleet bewijs gezien voor Hyundai Ioniqs (28 of 38 kWh).Nadeel van deze methode is dat de auto "half aan staat" en daardoor ~300 watt weggooit terwijl de auto (ont)laadt. Sommige merken geven na een tijdje V2L DC ontladen een time-out.

Bjorn Nyland had bijvoorbeeld de "tesla v2l discharger" van evniculus getest op VW Golf etc. Youtube link

Evniculus zelf heeft ook een filmpje met een Kona 2020 . Dicht in de buurt maar zwakke demo en geen Ioniq.
idd, dit is het eerste bewijs dat er iets mogelijk is met de ioniq

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10 20:18

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Na ruim rweeyjaar ioniq rijden was het vandaag eindelijk zover: laden bij een 22kw ac paal. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPYMv949mD3RZ4ICJuosBmTPoJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fokIJvQvKU2nU2KkdjPgoUID.jpg?f=fotoalbum_large

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-10 11:38
BarryH schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

idd, dit is het eerste bewijs dat er iets mogelijk is met de ioniq
ik zag gisteren een filmpje bij Bright dat er ook een commerciele DC lader/ontlader van Eplucon op de markt komt, leuke ontwikkelingen: YouTube: Mag dit wel? Futuristische laadpaal passeert automerken

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:36

ThsAdrns

Be the change!

Interessante analyse van de degradatie van de 28 kWh accu als functie van gereden afstand en van leeftijd aan de hand van bijna 100 rijdende Ioniqs...
YouTube: Battery Degradation of 80+ Hyundai Ioniq 28kWh EVs - How much is lef...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-10 19:07
Classic Ioniq ftw. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:31
Er is al eerder over gepost maar toch nog even voor de volledigheid omdat het niet heel makkelijk te vinden is:

Heb de olie van de reductiebak inmiddels twee keer vervangen. Eerste keer was 1,5 jaar geleden bij 55000 km en met (achteraf de verkeerde) 75W-90 GL4 olie. Toen niet gezien hoe de oude olie eruit kwam want Hyundai dealer heeft het gedaan.

Nu vroeg ik het dit keer aan een lokale garage, en die wisten me te vertellen dat Hyundai zelf (!) voorschrijft om de 70W-75 GL4 olie te gebruiken. Deze heeft een veel lagere viscositeit en is dus vloeibaarder bij lagere temperaturen (mogelijk ook iets efficiënter dus). Oude olie was overigens pikzwart maar zonder zichtbare grote metaaldeeltjes. Heb ook nog geen last van gekke geluiden (66000 km), 🤞.

Oh en nog een link naar een forum topic met instructies en super veel details (want Google is ruk tegenwoordig).

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:39

Zorro

Z

SpongeRob schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:52:
@BarryH @PeterZ(on) @Zorro
De link naar SpeakEV heeft een post waar de oplossing staat, die post linkt naar Reddit en daar staan de foto's van alles.
Ik heb even een foto geleend van Reddit, de cirkel en de pijl geven aan waar de connector zit en iets naar links van de connector zit het ventilatiedopje (dat zwarte cirkeltje).
[Afbeelding]

Het ventilatie dopje heb ik zojuist even open gewipt en er blijkt een licht ademend membraampje in te zitten, ik had in eerste instantie het idee dat er een verend membraampje/terugslagklepje in zou zitten, masr het is dus hermetisch afgesloten. Wellicht is er een versie te vinden die wat beter ademt.
[Afbeelding]

De connector is niet erg goed bereikbaar vanaf de bovenkant door het frame waar de motor in hangt, maar hij is wel zichtbaar en je zou 'm wellicht ook nog los kunnen halen. Om de connectoren aan de binnenkant van de motor te controleren zou ik wel aanraden om het vanaf de onderkant te doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@PeterZ(on) Op dat verbruik heb ik wel m'n best gedaan, hoefde de airco niet aan en ik woon op 600m boven zeeniveau. :)
Op de terugweg heb ik iets meer doorgereden wat ook het hogere verbruik laat zien.
Nog even hierop terugkomend: Ik heb dit stekkertje laten nakijken en schoonmaken indien nodig. Sindsdien (*klopt af*) geen meldingen meer gehad *O*

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Pagina: 1 ... 195 196 Laatste