• N3D
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10-2020

N3D

evtje schreef op donderdag 21 december 2017 @ 07:53:
Maar als hij groen aangeeft moet ie toch goed tussen de lijntjes blijven? En hoeveel is de minimale snelheid voor LKAS? Ik rij daar 75 km/h.
Minimale snelheid is 60km/h dat LKAS werkt

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 10:31
Misschien dat de nieuwe lijnen van een materiaal zijn dat de sensor niet herkent? Maar dan zou het icoontje wit moeten zijn. Vreemd...

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• N3D
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10-2020

N3D

LKAS bij een ioniq werkt samen met de camera bij je achteruitkijkspiegel en aan de voorkant waar je hyundai badge is zit ook een sensor. Dat zijn de 2 factoren die de ioniq gebruikt voor LKAS het kan zijn dat er bijvoorbeeld iets van vuil of dergelijke. Ik zou het gewoon een paar keer op de snelweg proberen.
Als tip ik zou je LKAS aanzetten als actief en niet pasief. Mocht je ook merken dat de auto op de snelweg met bv 100km/h toch niet doet wat hij moet doen als het icoontje groen brand. Zou ik naar de dealer gaan ervoor en het na vragen.

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Oke maar ik heb het altijd aan staan en op actief. Op de snelweg naar Amsterdam werkt het wel goed.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• evtje
Vandaag op de snelweg viel het me opeens op. De lijnen op de snelweg zijn anders van structuur.
De ononderbroken lijn zijn stukjes van pak 'm beet 20 cm. Zodra ik de snelweg verlaat gaat het oven in één lange lijn . Toen werd ook tegelijk het icoontje wit. Ik denk dat het dit moet zijn.🤓

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Het moet ook goed werken bij een solid lijn. Bij mij werkt het bijvoorbeeld ook goed bij die vluchtstroken die soms gebruikt mogen worden en die een vrij dunne solid lijn hebben.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 07:35
Op b-wegen die een dubbele midden lijn hebben heeft Lkas ook vaak moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
inmiddels wel weer een aantal nieuw uit voorraad leverbaar....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-11-2024
Mario52 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 06:55:
Op b-wegen die een dubbele midden lijn hebben heeft Lkas ook vaak moeite
Klopt, heb ik soms ook, ik denk dat hij de linkse van de dubbele lijn dan beter ziet ofzo en die aanhoud, waardoor hij te ver naar links wilt. Ach ja, moet je soms toch nog iets zelf doen.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Voor de Hybrid komt er binnen nu en vier weken een terugroep actie vertelde de garage. Er zou iets in de bestuursunit vervangen moeten worden.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mario52
Wijzigingen voor het 2018 model.

Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/15935629/1024/Hyundai-Ioniq-Electric/FB-IMG-1513864870660.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
Toch fijn dat dit er bij komt. Ben benieuwd of dat standaard gaat gebeuren voor alle nog te produceren auto's? Zou leuk zijn, aangezien mijn exemplaar nog in elkaar geschroefd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De HEV is de gewone hybride toch (niet plug-in)?

Gisteren voor de tweede keer een proefrit mee gemaakt en een offerte laten opstellen. De 2018 prijs gaat iets omhoog ivm overheid. Dat hij trekgewicht kreeg en flippers is mij verteld. Hij dacht ook geventileerde stoelen maar zei later, na uitzoeken, dat dit enkel voor de EV opging.

Waar heb je deze info vandaan, want geventileerde stoelen en alu look pedalen is natuurlijk een leuke extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario52
Het gaat in dit geval uiteraard om de EV in het rechter gedeelte, info komt vanaf Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Jammer dat die geventileerde stoelen niet al standaard waren zoals in UK en andere landen. Gebruikte dat meer dan stoelverwarming.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankDoorhof
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06-2023
Als het goed is krijgen we onze blauwe premium woensdag of donderdag.

Staat al sinds de 20e op uitleveren. Dealer zit er steeds achteraan maar voor de kerst lukte niet meer.

Nog getwijfeld om hem het jaar over te tillen maar qua inruil over 1-2 jaar schijnt het nagenoeg niets uit te maken en we hebben onze A6 al weggebracht dus wil toch wel weer snel in een luxe auto rijden. rij nu in een vw caravelle van mijn vrouw ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Net mailtje gehad. Hij is er ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
En hoelang heb je erop moeten wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Ongeveer anderhalve maand.
Maar we hebben aangegeven dat het niet uitmaakte welke versie of kleur.

Leuke is dat we hoopte op een zwarte of blauwe premium en het is een blauwe premium geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Gefeliciteerd Frank met je nieuwe aankoop.En veel veilige E.V km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie net een applicatie voor android, helaas niet voor iOS

https://www.hyundai.nl/acties/live-services-app

De Hyundai Access Point App activeert automatisch de hotspot van uw smartphone zodra u uw Hyundai start en maakt direct verbinding met uw navigatiesysteem. Hierdoor profiteert u direct van LIVE Services, zonder dat u steeds handmatig verbinding moet maken met uw smartphone.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb net de leverdatum van mijn Hyundai gehoord. 07-2018 ;(

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
Oef, ik wilde net in blijdschap melden dat mijn exemplaar over ongeveer 4 weken klaar staat voor aflevering!

Sterkte met wachten @Standeman

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:04
Mijn Ioniq wordt eind volgende week geleverd. Eind mei besteld, op 9 december aangekomen in Rotterdam. Zou ik nu moeten kiezen, zou ik toch voor een new Leaf gaan denk ik ivm het grotere bereik tegen een redelijk vergelijkbaar prijspeil.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• FrankDoorhof
Er komt als het goed is een upgrade voor de ioniq met meer range. Je kan die in een bestaande auto laten uitvoeren zoals ik het nu begrijp.

We hebben trouwens deel 2 online : YouTube: Electrifying the DOORhofs Part II

• Jan Treur
Heb je dat van de dealer gehoord?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Verwijderd

FrankDoorhof schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:11:
Er komt als het goed is een upgrade voor de ioniq met meer range. Je kan die in een bestaande auto laten uitvoeren zoals ik het nu begrijp.

We hebben trouwens deel 2 online : YouTube: Electrifying the DOORhofs Part II
Ik ben benieuwd hoe dat gaat met de lease auto's.

• FrankDoorhof
De dealer bevestigde het gerucht. Alleen wanneer..... Kan eind van het jaar zijn maar ook zomaar de zomer.

De ioniq loopt op heel veel voor en is stukken beter geprijsd dan de egolf en ampera. Hij loopt alleen achter op accupack en met een ev is dat natuurlijk zeer makkelijk te upgraden.

• Jan Treur
Dit is bij mijn weten voor het eerst dat vanuit Hyundai-kant bevestigd wordt dat upgraden van de accu van al verkochte auto's mogelijk wordt, en zelfs al op korte termijn. Dat is wel groot nieuws want lang niet elk merk doet dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 28-12-2017 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Hadden ze het niet gedaan waren ze hun positie waarschijnlijk snel kwijt.

Wij hebben de ioniq gekocht omdat het de enige auto (buiten de Tesla) was die er normaal en sportief uitzag. De rest vind ik meer opgevoerde golfkarretjes (op een positieve manier) of een heel stuk duurder.

De ioniq tikte alle boxjes aan.
Behalve accu.
Ons idee was 2 jaar houden en inruilen op groter bereik auto. Nu word dat misschien totaal anders.

Vraag word nu wat word de prijs.
2500-5000 = nog brainer
5000-10000 = nog maar eens goed over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb in feite geen groter bereik nodig; ik rij zelfs voor 99.9% op de stroom van thuis. Toch zou ik me kunnen voorstellen dat ik over een aantal jaren interesse zou hebben in zo'n upgrade als er de mogelijkheid is om de oude batterij dan als thuisbatterij te gebruiken. Dan zou het financieel wel aantrekkelijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tom Paris schreef op donderdag 28 december 2017 @ 16:20:
Mijn Ioniq wordt eind volgende week geleverd. Eind mei besteld, op 9 december aangekomen in Rotterdam. Zou ik nu moeten kiezen, zou ik toch voor een new Leaf gaan denk ik ivm het grotere bereik tegen een redelijk vergelijkbaar prijspeil.
Verkijk je er niet op. Die 40 kWh tov 31 is niet zo boeiend, vooral niet omdat de Ioniq volgens mij wat zuiniger is. De 60 versie kwam volgens mij pas eind 2018 ofzo, dan zou je nog een jaar moeten wachten.

Wel interessant om te horen dat de Ioniq misschien ook geupgrade kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Ik gok dat ze een inruil actie doen.
Denk niet dat je het oude pakket thuis kan gebruiken als 123.

Het is volgens mij gevormd en niet een met vierkantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Vraag me af hoe lease maatschappijen ermee omgaan. Iemand ervaring mee met bijvoorbeeld een Zoe lease en upgrade van batterij?

Stel dat het €7000 kost en je hebt nog een looptijd van 50 maanden, dan zou het €140 p/m zijn. Maar je moet de auto natuurlijk weer inleveren en de leasemaatschappij heeft weer een hogere restwaarde dus het maandbedrag zal sowieso lager zijn dan dat. Als het €70 p/m zal zijn dan is het op zich interessant. Geen idee hoe ze zoiets berekenen... (en of ze het überhaupt mogelijk maken).

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 29-12-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Andere merken zoeken ook naar goede hergebruikopties van oudere accu's. Als thuisbatterij zou een interessante optie zijn. Deze platte vorm is best geschikt, bijvoorbeeld weggewerkt onder de vloer of tegen het plafond, of tegen een wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:58
FrankDoorhof schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:28:
Ik gok dat ze een inruil actie doen.
Denk niet dat je het oude pakket thuis kan gebruiken als 123.

Het is volgens mij gevormd en niet een met vierkantje.
Jan Treur schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:09:
Andere merken zoeken ook naar goede hergebruikopties van oudere accu's. Als thuisbatterij zou een interessante optie zijn. Deze platte vorm is best geschikt, bijvoorbeeld weggewerkt onder de vloer of tegen het plafond, of tegen een wand.
Je accu pakket bestaat gewoon uit kleine cellen hoor. In iedere vorm te schikken. Zie bijvoorbeeld dit filmpje waar ze een Tesla accu uit elkaar halen: YouTube: TESLA MODEL S BATTERY TEARDOWN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Ik schrijf het wat apart op zie ik net.
Wat ik bedoelde is dat het pakket waarschijnlijk gevormd is naar de auto. Dus het is niet zo 123 thuis neer te zetten. Daarnaast zullen er omvormers in moeten voor bv Solar en naar het net toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, de vorm dat lukt wel op welke manier dan ook. Het gaat erom dat de juiste omvormers heen en terug naar 230V AC (terug is al beschikbaar, die zit ook in de auto) en regelsoftware ter beschikking komen. Het zou goed zijn als daarin wat geinvesteerd wordt; een kleinigheid vergeleken met een hele auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 30-12-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Helemaal waar
Wij wachten zelf zo lang mogelijk met accu's maar als de saldering stopt dan gaan we van het net.

2 huis accu's, 47 panelen en een ev die kan terug leveren zou ons door de winter moeten brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Voor mij iets dergelijks voor de toekomst, maar iets bescheidener: 32 panelen, 1 thuisbatterij, en 1 EV; en toch maar niet helemaal van het net met mijn warmtepomp.

[ Voor 22% gewijzigd door Jan Treur op 30-12-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Beroerde is dat je zoveel geld aan belastingen en transport en "overige (erg)" kosten betaald.

Zelfs met maximale terug levering is het nog geen eerlijke balans.

Voordeel van terug leverende ev is dat je hem 1-2x per week even vol gooit bij fastned en dan weer je huis kan bedienen voor een paar dagen als de panelen het niet trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
FrankDoorhof schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:30:
Beroerde is dat je zoveel geld aan belastingen en transport en "overige (erg)" kosten betaald.

Zelfs met maximale terug levering is het nog geen eerlijke balans.

Voordeel van terug leverende ev is dat je hem 1-2x per week even vol gooit bij fastned en dan weer je huis kan bedienen voor een paar dagen als de panelen het niet trekken.
dat wordt dan wel gecompenseerd door de teruggave EB van ca. 370 eur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Kan daar alleen dit over vinden

Teruggaafregeling energiebelasting
Bepaalde instellingen kunnen in aanmerking komen voor teruggaaf van een deel van de energiebelasting (EB). Deze energiebelasting betaalt u aan de energieleverancier en staat vermeld op de jaarlijkse eindafrekening. De teruggaaf is 50% van de energiebelasting die de energieleverancier in rekening heeft gebracht, minus de EB-heffingskorting. Instellingen die voor teruggaaf in aanmerking kunnen komen zijn:

instellingen van levensbeschouwelijke of religieuze aard
charitatieve, culturele of wetenschappelijke instellingen
instellingen voor het algemeen nut
sociale instellingen
multifunctionele centra zoals dorpshuizen (met ingang van 1 januari 2006)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Laat maar al gevonden
Zal eens kijken of dat bij ons wel gedaan word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Even een verslagje van vandaag, de eerste lange rit met de Ioniq
Video word later vanavond geupload op YouTube: Frank Doorhof onder documentaries (electrifying the DOORhofs Part III)

Vandaag was de uitdaging om naar Meppen DLD te rijden.
Dit is ver buiten de range van de Ioniq in de winter, en dus moet je laden.
Het eerste plan was om te plannen via de Fastned app en dan gewoon netjes op de heenweg vol te laden en op de weg terug alleen wat we nodig hadden.... maar waar is het avontuur in die opstelling toch.... laten we eens kijken hoe het net er nu echt uitziet..... en zoals gezegd ik ben altijd eerlijk in mijn meningen dus nu ook.

Vertrek van huis 100%
OFFCIEEL zouden we rond Hoogeveen al bij moeten laden om alles via Fastned te laten lopen, maar aangezien er toen nog ruim 100km op de range beschikbaar was besloten we het gewoon wild-west style te doen. Dit was een mixed experience :D

We hebben in de app ingevuld dat we alleen maar fast chargers en accelerated chargers wilde zien en we kwamen netjes uit bij chargers bij Wildlands (zoo), daar aangekomen bleek al snel dat je het Qpark terrein op moest van de dierentuin en we wilde dat risico niet nemen, ook aangezien we nog eigenlijk genoeg lading hadden om het naar duitsland te halen en terug naar Nederland, we besloten daarom maar gewoon naar een winkelcentrum te gaan, aangezien het ook lunch tijd was, en daar in een parkeer garage aan een (volgens de app) versnelde lader van 11Kwh op te laden voor een uurtje.... dat viel dus zwaar tegen. De lader gaf bij het aansluiten direct aan 7 uur tot een volle lading, tja... dat gaat thuis dus 2x zo snel en wij hebben geen 11Kwh lader maar een 6.6Khw lader (max wat de Ioniq op 1 fase kan laden), maar goed.... we hadden maar een paar extra veiligheids kilometers nodig.

Na een klein uurtje waren we terug en was er genoeg bijgeladen voor wat ik zonder meer veilig vond om naar Duitsland te rijden.
We hebben nog geen kaart die ook in Duitsland werkt dus dat maakte het een stuk spannender... (mijn fout, kaart is besteld)
Voor de weg terug hebben we wel de fastned app gebruikt voor de route en deze overgezet via Android auto naar de Ioniq, dit werkt trouwens zeer mooi via Waze en Google maps. Dit was best spannend aangezien we niet exact weten wat de auto doet als hij in "ademnood" komt, maar gelukkig bleek de km stand van de auto erg nauwkeurig, we zouden bij vertrek uit Duitsland met 15km extra aankomen bij Fastned, uiteindelijk werden dit er 13.... en dat is toch wel zeer betrouwbaar al zeg ik het zelf.

Aangezien we maar 70km naar huis terug hoefde hebben we bij Fastned ik gok 20 minuten geladen en toen zat de auto al weer voor 120km vol. Het is trouwens leuk te zien hoe snel fastned laadt via de computer, je ziet redelijk rap de range oplopen. Het eerste gedeelte gaat behoorlijk traag (was denk ik iets te ver leeg) maar daarna liep het behoorlijk snel op.

Met nog 50-60km aan range zijn we aangekomen in Emmeloord.

Ok, nu wil je natuurlijk de eerlijke ervaring weten.
Sommige zullen roepen "roze wolk" maar dit is absoluut mijn eerlijke mening.

Rij je volgens de app is er absoluut niets aan de hand, we hebben een paar proef routes gemaakt en de app geeft netjes precies aan hoe je moet rijden en waar je kan laden, je kan ook netjes aangeven hoe ver je leeg wilt rijden en de range van de auto waardoor je een letterlijk op maat gemaakte route krijgt. Hadden we deze rit PUUR op de Fastned app gedraaid dan hadden we in totaal 35 minuten aan laden kwijt geweest, eenmalig kort (40km) en eenmalig langer (80 km) met een nagenoeg (10%) lege accu. Dus de Fastned app en manier niets dan lof. En die 35 minuten ben ik normaal zeker ook kwijt met even een WC bezoek en wat drinken halen bv.

Dan de andere kant, want waar positieve dingen zijn zijn ook negatieve dingen.
De lader die wij troffen in het parkeerhuis was veel te traag om serieus vol te laden, tenzij je onderhand voor een weeshuis boodschappen moet doen. Aangezien we vandaag lange afstanden moesten rijden is het dus 100% duidelijk dat je echt Fastned of alternatieven van Fastned moet gebruiken, die ervaring was nogmaals zeer positief.

Wat betekend dit dus in de praktijk in mijn optiek voor EVs.
Ik blijf van mening dat gezien het feit dat er elke week palen en opties bij komen, een EV zonder meer op dit moment niet hoeft te gelden als een "auto erbij" maar het kan absoluut je auto vervangen mits je aan wat eisen voldoet....

1. Eigen oplaad punt thuis bij <400km

Fastned zit in onze regio goed, maar de route die we vandaag reden zat er eigenlijk maar 1 in Nederland en dat is toch wel HEEL karig om volledig op te vertrouwen, rij je richting Amsterdam of de grote steden, dan is er absoluut geen probleem, ze zitten daar veel meer en dichter bij elkaar maar deze kant op was wel een kwestie van "je moet hem pakken anders ben je de sjaak".

Ga je richting de 400km range bij een EV dan word het nut van thuis laden minder DRINGEND, het blijft ideaal maar in feite ligt het heel erg aan wat je doet en waarvoor je je EV nodig hebt, het meeste woon werk verkeer is 30-40 km en dus kan je makkelijk 1-2x per week even bij fastned volladen. Met een Ioniq die 200 gemiddeld haalt (zomer meer, winter wat minder) vind ik dat toch wel wat eng zonder een paal bij het huis of het bedrijf waar je werkt.

2. BLIJF LADEN.
Vandaag kan ik natuurlijk enorm veel pech gehad hebben met de lader, maar ik ben bang van niet.
Dit betekend dat ik dan ook simpelweg van mening ben (en blijf) dat je gewoon moet aanpluggen waar mogelijk, in het uurtje winkelen hadden we toch weer flink wat kms erbij, en als je je gewoon aanleert dit elke keer te doen dan duurt het wel heel lang voordat je echt VERPLICHT aan een fastned station moet, het ligt natuurlijk ook aan hoe lang je boodschappen doet.

Bijkomend voordeel was (ook hier) dat de laadpalen wel ENORM gunstig staan, vlak bij de uitgang direct naast de invaliden plekken, dus de tijd die je nodig hebt om aan te pluggen win je dubbel en dwars terug tov een plek zoeken en lopen naar de uitgang.

3. Lange ritten.

Nogmaals dit gebaseerd op 1 rit en op wat ervaringen die ik van andere heb gehoord.
Pak gewoon Fastned of de alternatieven, de apps werken echt zeer goed en je hoeft absoluut niet overal 20-30 minuten te staan, sterker bij een van de routes die we als test hadden gemaakt zaten twee stops van 10 minuten en een langere stop (dit waren flinke routes trouwens). Het is namelijk erg lullig als je DENKT bij een fast charger te staan met 10% lading en het blijft 12 uur te duren voor je vol zit, dan is de lol er snel vanaf. Filter dus echt alleen op de 50Kwh laders, die versnelde laders.... tja kunnen teleurstellen blijkbaar, maar nogmaals dit was de eerste ervaring.

Vooroordelen...
Je bent een slaaf van de laadstations en de apps.

JA/JA/JA.
Je hebt helemaal gelijk, alleen het is natuurlijk geen slaaf van.
Het is een manier van rijden en misschien wel levensstijl.
Natuurlijk is het makkelijker met een ICE, je kan nagenoeg overal met dezelfde snelheid tanken... helemaal waar.
Met een EV ben je dus afhankelijk van het netwerk van snelladers en tot die echt overal zitten moet je voor de zekerheid een app gebruiken, maar goed wat is daar verkeerd aan, we gebruiken ook allemaal navigatie.

Daarnaast wat je ECHT moet doen is gewoon OVERAL waar mogelijk inpluggen, de laders kunnen dan misschien niet snel zijn maar je hebt mooie parkeerplekken en je haalt toch weer flink wat kilometers binnen, voor woon werk verkeer zou dit voor veel mensen gewoon kunnen betekenen dat ze eigenlijk nooit echt naar een fastned station hoeven. Ga je lange ritten doen, dan zul je inderdaad nu moeten werken via de navigatie van de stations, helemaal met EVs die minder dan 300-400km halen zoals de Ioniq. Let trouwens wel met de aanschaf ERG goed op dat je een auto koopt met snel laad functie, zover ik begreep zijn er ook auto's zonder die functie en dat zou ik mezelf en andere toch echt niet aandoen. Niemand wil 3-4 uur verplicht moeten wachten op een lading, 20-30 minuten is lang maar is goed te doen helemaal als je even naar de toilet moet en even je mail wil checken, veel langer zou ik toch echt naar van worden als dat vaak gebeurt.

Ik zie dat echter niet als "onoverkomelijk", er zijn zat fastned stations met minimale afstanden omrijden en het geld dat bespaart word tov van een ICE en de mileu voordelen zijn het me meer dan waard, zou Fastned er NIET zijn..... dan is Nederland nog lang niet klaar voor serieus EV gebruik op langere afstanden, 7 uur wachten op een lading is natuurlijk niet te doen.

Er komen gelukkig wekelijks palen bij en als je je aanleert gewoon overal aan te pluggen waar mogelijk hou je feitelijk de auto gewoon nagenoeg in veel gevallen volledig vol geladen bij normaal auto gebruik, woon/werk, boodschappen, vrienden bezoeken etc. Je zou dan indien het echt nodig is altijd bij fastned etc. een keer helemaal vol kunnen laden als je geen paal thuis hebt.

Geen paal bij het bedrijf?
Dat is eigenlijk onvergefelijk, er zijn bedrijven die de palen gratis plaatsen en ook werkgevers kunnen er voor kiezen het zelf te doen, bij de eerste optie heeft de werkgever er absoluut geen kosten of omkijken naar, bij de 2e optie heeft hij wel de kosten maar verdiend hij dat redelijk rap weer terug aan de kosten die hij doorberekend aan de lader. Dit zal puur een mentaliteit kwestie zijn die moet veranderen wil de EV echt volledig doorbreken.

Conclusie na 1 lange rit
Let wel dit is dus letterlijk na 1 lange rit, dus neem het ook met een korreltje zout.
Zonder fastned wild west rijden is niet aan te raden, de apps zijn heel leuk maar 11Kwh is zeker geen 11Kwh in mijn geval, ik gok dat er niet meer dan 3.6Kwh uitkwam. Gebruik je fastned is de ervaring echt subliem, de auto zelf rijdt enorm rustig en is lekker vlot in het verkeer, vooral in de stad moet je echt oppassen dat mensen niet denken dat je een race wilt doen, bij de stoplichten is hij echt erg snel weg.

Voor lange afstanden zul je echt moeten plannen en weten wat je doet.
Een EV zoals de Ioniq met tussen de 170 (worst case) en 250 (best case) range is een fantastische auto voor wat wij doen. Het meeste wat wij rijden zit tussen de 100-250km op een dag, en gemiddeld 2x per maand ga ik daar dik overheen maar dan vind ik de wachttijd de besparing meer dan waard (en het maakt je lekker rustig :D)

Zodra het upgrade pack van 400km eraan komt zal ik dat echter wel zeker overwegen.
Niet omdat ik het perse nodig heb, maar zoals vandaag blijkt gewoon wel dat als je Fastned mist je in bepaalde regios voor verassingen kan komen te staan qua laadtijden, we hebben trouwens geen gebrek aan palen gezien, overal waren er zat opties die 3.6Kwh aangaven, maar de 11-22Kwh en 50Kwh waren veel minder aanwezig, en als een 11Kwh lader dan ook maar 3.6Kwh uitstuurt..... tja dan word het wel krapjes als je daarop aangewezen bent. Aan de andere kant, ook met een 3.6Kwh lader komen de kms er wel bij, het ligt er dus echt wat je met de auto doet, en dat moet je je gewoon enorm goed realiseren.

We hebben zelf een half jaar voor aanschaf al "droog" geoefend door elke keer te kijken hoe ver iets was, of we palen of fastned tegen kwamen etc. En toen hebben we de beslissing genomen dat 200-250km range meer dan voldoende was als ik genoegen nam met 1 fastned stop in 90% van de gevallen. Check dit dus goed voor jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Mooi uitgebreide review. De palen van 11 kW geven wel 11 kW, maar verdeeld over drie fasen. De ioniq heeft echter een lader geschikt voor slechts een fase. Dat komt overeen met de 3,6 kWh die jij noemt. Wil je sneller kunnen laden moet je een 22 kW laadpaal zoeken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Vandaar.
Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
Ik rijd nu een kleine 1000 km in de Ioniq en zie elke morgen slechts zo'n 170 km bereik op de teller. Ik rijd rustig, in eco modus voornamelijk 80km en bebouwde kom, rem vrijwel alles door regeneratie. Wat is jullie range bij deze (toch niet echt lage) temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Ik heb hem net maar zie ook tussen de 170-180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-09 21:37
Ik heb nu 4500km gereden , en het gemiddelde staat op 12.8Kw. De range geeft meestal rond 205 aan maar, in praktijk is dit maar 190km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb nog rond de 220 km, maar rij doorgaans niet harder dan 90 km/h. Regeneratie in stand 1 en lang van tevoren laten uitrijden.

[ Voor 30% gewijzigd door Jan Treur op 03-01-2018 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Ik rij op de snelweg gewoon 120-130.
Je ziet hem dan wel terug lopen maar zolang ik niet hoef bij te laden wil ik eigenlijk niet mijn rijstijl aanpassen.

Als ik merk dat ik een rit doe die krap is ben ik wel een stuk voorzichtiger en blijf dan bv op 110 hangen. Verlies anders de winst weer met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb mijn rijstijl ook niet hoeven aanpassen, ik hield al nooit van die hogere snelheden of haasten. De enige uitzondering die ik maak is wanneer ik 1/3 van het voetbalelftal van mijn zoon na een verre uitwedstrijd naar huis rijd, dan kan ik wel naar 115 of 120 km/h gaan om iedereen sneller thuis te hebben, of ze in elk geval dat idee te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 03-01-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Haasten hou ik niet van. Maar op de snelweg wil ik wel doorrijden.

Drukke dagen dus dan wil ik gewoon sneller zijn waar ik moet zijn ;) maar jakkeren of haasten doe ik nooit. Maar 90 op de snelweg ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:51
Werd net gebeld door mijn dealer dat de Ioniq Premium eraan komt en dan hij deze waarschijnlijk eind januari binnen heeft. Is in juli besteld dus dat betekent een 7 maanden ongeveer.

Nu krijg ik er vanuit de LM winterbanden onder en wil ik eigenlijk wel banden die zo min mogelijk invloed hebben op mijn range straks. CrossClimates mogen helaas niet, moeten echt winterbanden zijn.

Uit een ANWB test van dit jaar komt de Dunlop Winter Sport 5 als beste uit de test met ook nog eens een lage rolweerstand. Is dit een beetje en goede keuze of raad iemand andere winterbanden aan?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
FrankDoorhof schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:50:
Haasten hou ik niet van. Maar op de snelweg wil ik wel doorrijden.

Drukke dagen dus dan wil ik gewoon sneller zijn waar ik moet zijn ;) maar jakkeren of haasten doe ik nooit. Maar 90 op de snelweg ook niet.
M'n werknemert rijdt zo'n 120 km/u op de snelweg en de Ioniq geeft 180 km range aan bij vol laden. Hij geeft wel vrij veel gas bij stoplichten maar volgens mij maakt dat bij EV's niet heel veel uit (als je niet daarna direct weer vol op de rem moet). Regeneratie op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
enig idee welke stekker je aan moet geven in de car nav om de juiste laadpalen te krijgen?

Krijg dit niet goed voor elkaar, heb nu maar chademo genomen omdat de kans hoog is dat deze ook een ccs stekker heeft.

Ben dus op zoek naar de snelladers zoals fastned of mister green om deze in de nav terug te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Him_ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:59:
enig idee welke stekker je aan moet geven in de car nav om de juiste laadpalen te krijgen?

Krijg dit niet goed voor elkaar, heb nu maar chademo genomen omdat de kans hoog is dat deze ook een ccs stekker heeft.

Ben dus op zoek naar de snelladers zoals fastned of mister green om deze in de nav terug te vinden
kijk maar even op fastned side daar kun je ook een csv bestand downloaden.
als ik het goed begepen heb kun je dat op een stick zetten en in je routeplanner zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 11:18
Davidshadow13 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:02:
Werd net gebeld door mijn dealer dat de Ioniq Premium eraan komt en dan hij deze waarschijnlijk eind januari binnen heeft. Is in juli besteld dus dat betekent een 7 maanden ongeveer.

Nu krijg ik er vanuit de LM winterbanden onder en wil ik eigenlijk wel banden die zo min mogelijk invloed hebben op mijn range straks. CrossClimates mogen helaas niet, moeten echt winterbanden zijn.

Uit een ANWB test van dit jaar komt de Dunlop Winter Sport 5 als beste uit de test met ook nog eens een lage rolweerstand. Is dit een beetje en goede keuze of raad iemand andere winterbanden aan?
Dat is fijn nieuws. Ik heb eind vorig jaar hetzelfde nieuws ontvangen. Ook besteld in juli.
Ik heb bij de leasemaatschappij gevraagd of er Continental WinterContact TS 860 banden onder mogen. Zie ook de ANWB test van 2017 (195/65 categorie). Lage rolweerstand voor een winterband en zeer goede grip. Ik ga er vanuit dat de 205/55 versie in die categorie ook het beste jongetje van de klas is. Het is nog even de reactie van de leasemaatschappij (Alphabet) afwachten.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
Vandaag mijn 1 jaar onderhoud na 8500 km. Kosten € 70,48. En ja, een kaartupdate!
Verder alles in orde. Wel voor dat geld ook nog een paar vochtvlekken uit de rechter voorstoel weggwerkt en de auto gewassen.

Afbeeldingslocatie: https://www.few.vu.nl/~treur/kaartupdate20180103.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Jan Treur op 03-01-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Laatst online: 18-08 14:18
Wil je de kaart data even posten hier. 2 weken terug was er nog geen kaartupdate beschikbaar. Ben benieuwd welke versie je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Klinkt als hele mooie timing dan? Volgens mij ik geen update gehad paar weken/maanden terug. Denk je dat Hyundai dat gewoon gratis doet als je even langs rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humungus
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-09 09:51
Davidshadow13 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:02:

Ik rij sinds een dikke maand met Conti Wintercontact TS860 op de originele velgen, en kan niet anders zeggen dat ik zeer teverden ben. Prima grip, zeer stil en qua verbruik merk ik geen verschil. Moet daarbij wel zeggen dat ik alleen op secundaire wegen rij, en dus vrijwel nooit boven de 90 kom. Wat mij betreft is deze band dus een regelrechte aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Jan Treur schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:54:
Vandaag mijn 1 jaar onderhoud na 8500 km. Kosten € 70,48. En ja, een kaartupdate!
Verder alles in orde. Wel voor dat geld ook nog een paar vochtvlekken uit de rechter voorstoel weggwerkt en de auto gewassen.

[afbeelding]
Was er ook nog een software update van de auto ? Vanwege de laad tijden en rij instellingen die af en toe op nul/stand 1 springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
evtje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:50:
[...]

Was er ook nog een software update van de auto ? Vanwege de laad tijden en rij instellingen die af en toe op nul/stand 1 springen.
Ja, die heb ik enkele maanden geleden al ontvangen. Had ik ook gepost, misschien niet in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
orillion schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:07:
[...]

Ja, die heb ik enkele maanden geleden al ontvangen. Had ik ook gepost, misschien niet in dit topic.
Zijn de problemen daarmee opgelost?en wat is de update nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
evtje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:54:
[...]

Zijn de problemen daarmee opgelost?en wat is de update nummer?
Ja, anders zou ik dat toch niet tegen je zeggen?
De eerste drie versienummers bevatten nu 170927 of 170922. Dat zal wel duiden op september 2017. Voorheen was dat bij mij 201612XX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
bij mij in november de update door de dealer opgezet maar probleem is erger geworden
Volgens de dealer was er een fix in de maak, zou ondertussen klaar moeten zijn

zal morgen eens bellen om te zien of de update er nu is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Bij mij werkt de update voor de laadtijden ook goed. Heeft geen instellingen meer gereset sinds de update 2 weken geleden.
Een navigatie update heb ik niet gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Him_ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:36:
bij mij in november de update door de dealer opgezet maar probleem is erger geworden
Volgens de dealer was er een fix in de maak, zou ondertussen klaar moeten zijn

zal morgen eens bellen om te zien of de update er nu is
Ik kreeg de update op 9 november. Volgens m'n dealer was het een beta versie. Deze loste het bij mij dus wel op. Welke datum staat er in je versienummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Dezelfde data als bij jou, en mijn dealer zei ook dat het om een bèta versie ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
Ik kreeg ook direct een nieuwe laad poort uit voorzorg geplaatst, ondanks dat ik geen last heb gehad van de laad vergrendeling issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, dat vergat ik nog, die kreeg ik ook, als onderdeel van een recall; ik had er ook geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Vergrendeling issues heb ik in het begin ook een paar keer gehad maar maar nu totaal geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Vandaag weer eens tot 100% geladen. Aangegeven bereik: 241 km, na aanzetten verwarming 231 km. Dit is een stuk meer dan ik verwacht had in deze wintertijd. Na mijn trip van ruim 44 km over A9, A4 en A10 (bij 6 graden buiten, met verwarming aan op 21 graden) waren de getallen 197 km en 191 km, dus de indicatie lijkt ook nog behoorlijk realistisch.

P.S. Die kaartupdate kent nog niet de nieuwe situatie met de A9 bij Badhoevedorp, dus echt up to date is het niet.

Edit
Na de terugweg moet ik de getallen wat bijstellen. Na de 89 km in totaal was het aangegeven bereik 146 km, dat is 95 km minder dan de oorspronkelijke 241 km. Dan is een betere schatting van het reele bereik (voor mijn omstandigheden) voor deze tijd van het jaar 241*89/95 = 226 km. Dat zit meer in de richting van wat ik zou denken. Blijkbaar speelde de wind een rol.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan Treur op 04-01-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
net met de dealer gebeld, er komt in maart/april een kaart update uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dan heb ik nu waarschijnlijk de vorige update gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 06:51
Volgens de Ioniq Elektro FB pagina van grote duitse Hyundai dealer "Auto Sangl" komt er GEEN grotere batterij in de IONIQ in 2018, pas in 2019!! Wel gaat het plastic voorfront in karosseriekleur gespoten worden.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/169rnyv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/ev9a1v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
orillion schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:08:
[...]

Ja, anders zou ik dat toch niet tegen je zeggen?
De eerste drie versienummers bevatten nu 170927 of 170922. Dat zal wel duiden op september 2017. Voorheen was dat bij mij 201612XX.
Dus dan heeft mijn 3 weken terug geleverde Ioniq comfort met versie 161212 / 161218 / 161209 (laatste cyfers bovenste 3 versies) software, firmware en kaarten van een jaar oud? Het zou het vergeten van de laadtijden wel verklaren. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thobon
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-07 20:14
Jan Treur schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:40:
Vandaag weer eens tot 100% geladen. Aangegeven bereik: 241 km, na aanzetten verwarming 231 km. Dit is een stuk meer dan ik verwacht had in deze wintertijd. Na mijn trip van ruim 44 km over A9, A4 en A10 (bij 6 graden buiten, met verwarming aan op 21 graden) waren de getallen 197 km en 191 km, dus de indicatie lijkt ook nog behoorlijk realistisch.

P.S. Die kaartupdate kent nog niet de nieuwe situatie met de A9 bij Badhoevedorp, dus echt up to date is het niet.

Edit
Na de terugweg moet ik de getallen wat bijstellen. Na de 89 km in totaal was het aangegeven bereik 146 km, dat is 95 km minder dan de oorspronkelijke 241 km. Dan is een betere schatting van het reele bereik (voor mijn omstandigheden) voor deze tijd van het jaar 241*89/95 = 226 km. Dat zit meer in de richting van wat ik zou denken. Blijkbaar speelde de wind een rol.
De actieradius van 241 km is behoorlijk meer dan dat ik op mijn scherm zie. Bij 100% lading kom ik niet verder dan 178 km op het moment. Waardoor wordt dit grote verschil veroorzaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Thobon schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:18:
[...]

De actieradius van 241 km is behoorlijk meer dan dat ik op mijn scherm zie. Bij 100% lading kom ik niet verder dan 178 km op het moment. Waardoor wordt dit grote verschil veroorzaakt?
Doordat hij 90 rijdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankDoorhof
Snaptnie
Heb dezelfde versie nummers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Snelheid komt met een prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jan Treur schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 01:03:
[...]

Snelheid komt met een prijs...
Die prijs valt nog best mee. Als ik doorrijd in de Tesla zit ik op 250 watt per km. Dat is 4 km voor €0,22 even simpel gezegd. Als je 1 op 15 rijdt met benzine a € 1.50 kost 4 km je €0,40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 06:51
Maar je moet wel sneller gaan bijladen en net dat laden kost geld want time is money....
YoshiBignose schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:15:
[...]

Die prijs valt nog best mee. Als ik doorrijd in de Tesla zit ik op 250 watt per km. Dat is 4 km voor €0,22 even simpel gezegd. Als je 1 op 15 rijdt met benzine a € 1.50 kost 4 km je €0,40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 11:18
WilliamGeluk schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:32:
[...]

Dat is fijn nieuws. Ik heb eind vorig jaar hetzelfde nieuws ontvangen. Ook besteld in juli.
Ik heb bij de leasemaatschappij gevraagd of er Continental WinterContact TS 860 banden onder mogen. Zie ook de ANWB test van 2017 (195/65 categorie). Lage rolweerstand voor een winterband en zeer goede grip. Ik ga er vanuit dat de 205/55 versie in die categorie ook het beste jongetje van de klas is. Het is nog even de reactie van de leasemaatschappij (Alphabet) afwachten.
Reactie gehad van Alphabet: de WinterContact TS 860 banden zijn akkoord. Die mag ik door mijn dealer laten monteren.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
vtrke schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:44:
Maar je moet wel sneller gaan bijladen en net dat laden kost geld want time is money....

[...]
Dan moet je inderdaad enkele ritten van meer dan 170 km gaan maken voordat dat speelt. Bovendien betekent sneller rijden ook dat je sneller op locatie bent, dus dan maak je tijdwinst.

Met de Tesla heeft iemand een keer een test gedaan en het was gunstiger om 150 km/u te rijden en dan maar langer te laden bij de supercharger, dan zuinig 100 km/u te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 11:43
YoshiBignose schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:50:
[...]
Met de Tesla heeft iemand een keer een test gedaan en het was gunstiger om 150 km/u te rijden en dan maar langer te laden bij de supercharger, dan zuinig 100 km/u te gaan.
Als je de ruwe getallen hebt kun je met wat wiskunde een optimale snelheid berekenen. Iemand die toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
In Duitsland hebben ze een keer 24 uur achter elkaar gereden en daarbij meer dan 2100 km gehaald.
Zie hier: https://www.goingelectric...mit-dem-ioniq-t27214.html
Ook daar bleek inderdaad dat je met de hogere snelheden het verst komt in die 24 uur, ook al moet je dan vaker laden.

Ik bedoelde hierboven met prijs ook wat je aan bereik inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
YoshiBignose schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:15:
Als je thuis kan laden is stroom als brandstof inderdaad zo goedkoop dat je daar weinig winst mee kan halen door langzamer te gaan rijden. Mijn stroom kost 11 ct/kWh, waardoor ik voor ca 1 a 1.5 ct/km rij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 11:43
Aangezien ik toch vrij heb ben ik maar eens gaan spelen met wat cijfers van de Tesla Model S. Op de website geven ze een indicatie van het bereik van 70 km/h t/m 120 km/h. Ik ben uitgegaan van een exponentiële fit en kom dan hierop uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LTBzVXN.png

Vervolgens met het Supercharger netwerk uitgegaan van 60% laden in 30 minuten hiermee doorgerekend hoelang het per snelheid duurt om 1000km af te leggen inclusief laadtijden. En inderdaad: een dal bij ongeveer 150 km/h:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ar6Ph2l.png

Theoretisch zou je dus 2210km kunnen rijden in 24 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door tweegroenethee op 05-01-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ga je nu hetzelfde ook voor de Ioniq doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar en wanneer ik op de snelweg rijdt doorgaans kan ik de maximaal toegestane snelheid zelden of niet halen, laat staan gemiddeld... 150 is praktisch onhaalbaar hier in Nederland tussen 6 en 20 uur.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Jan Treur schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:47:
[...]

Als je thuis kan laden is stroom als brandstof inderdaad zo goedkoop dat je daar weinig winst mee kan halen door langzamer te gaan rijden. Mijn stroom kost 11 ct/kWh, waardoor ik voor ca 1 a 1.5 ct/km rij.
Ja als je aan Fastned afgeleverd bent en geen abo hebt dan wil je inderdaad zo zuinig mogelijk rijden. Ben je nog meer kwijt dan benzine (bij €0.59 per kwh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daan87423 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:47:
Aangezien ik toch vrij heb ben ik maar eens gaan spelen met wat cijfers van de Tesla Model S. Op de website geven ze een indicatie van het bereik van 70 km/h t/m 120 km/h. Ik ben uitgegaan van een exponentiële fit en kom dan hierop uit:
[afbeelding]

Vervolgens met het Supercharger netwerk uitgegaan van 60% laden in 30 minuten hiermee doorgerekend hoelang het per snelheid duurt om 1000km af te leggen inclusief laadtijden. En inderdaad: een dal bij ongeveer 150 km/h:
[afbeelding]

Theoretisch zou je dus 2210km kunnen rijden in 24 uur.
Komt overeen met praktijktesten. Daar kwam iig uit dat de penalty van meer laden bij 160 km/h opweegt dan minder laden met 120 km/h.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
Jan Treur schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:37:
Dan heb ik nu waarschijnlijk de vorige update gekregen.
Welke versies heb je nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaptnie
Vandaag had ik een rit van 201 km te gaan, (2x100km) een goede test voor de maximale range dacht ik. Bij 100% werd een bereik van 178 km aangegeven. Het was een route over de autoweg, ik ben achter een vrachtwagen gaan "plakken" (lang leve ACC) met 88km/uur. Op de terugweg minder vracht verkeer, dus voornamelijk "in de wind" 90km/uur.
Verwarming 95% van de tijd uit. Uiteindelijk heb ik de 201 km gehaald, al was dat met ongeveer 1 a 2 km over (bij zo weinig zie je alleen nog maar ---)

Temp.: 6°C
Totale afstand: 201,1 km (totaal mogelijk 203)
Gem. snelheid: 75 km/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Dat moet ik nog een keer opzoeken en fotograferen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:51
WilliamGeluk schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:38:
[...]

Reactie gehad van Alphabet: de WinterContact TS 860 banden zijn akkoord. Die mag ik door mijn dealer laten monteren.
Top mijne wordt ook geleverd via Alphabet dus ga ook eens een mailtje sturen dat ik die banden er ook onder wil.

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1 ... 20 ... 195 Laatste