Leuk om de discussies zo te lezen over OPD en de levels van regeneratie.
In Nederland rij ik eigenlijk altijd in Level 1 en heel soms hoog ik hem op naar Level 2. Level 3 gebruik ik eigenlijk nooit, tenzij ik met de linker flipper even wat meer af wil remmen voor een bocht of volledig tot stilstand wil komen, maar ik vind het fijner "voelen" gewoon even iets bij te remmen met de voet. Level 3 is in 1x zo... Level 3

. Level 0 gebruik ik eigenlijk nooit in Nederland, als ik "gas" los moet laten dan is dat met een reden (afrit, opstropend verkeer).
Deze week ben ik in het buitenland (nabij Winterberg) en daar schakel ik veel meer tussen de standen 0, 1, 2 en 3. Er zijn hier stukken die een bepaalde hellingshoek hebben, waardoor je op standje 0 gewoon kunt afdalen zonder snelheid te winnen of te verliezen. Wordt het dan wat steiler, dan zet je hem in 1 of 2.
Verder stoor ik me vrij erg aan het feit dat de LKA \ LDW iedere keer weer opnieuw aan staat. De binnenwegen hier zijn vrij smal en hebben soms een beperkte belijning, zonder midden streep. Dus de auto ziet hier de weg voor 2-richtingen soms aan voor 1 rijbaan. Krijg je vervolgens een tegenligger en stuur je dus iets naar rechts, dan stuurt hij soms vrolijk weer terug. Uiteraard ben je sterker dan het systeem, maar op momenten dat het niet schikt of je het niet verwacht geeft dan toch weer een gemopper.
Verder had ik de heenweg zo gepland dat ik met mijn Bonnet app bij de snelladers bij Van der Valk Venlo kon laden. Helaas waren de 4 snelladers vol (waarvan er 2 al een tijdje idle waren...), dus vervolgens maar doorgereden (de auto reed zuiniger dan het referentieverbruik met ABRP, dus ik had nog 35% over op dat moment). Dus uiteindelijk stuurde ABRP me naar een LIDL in Duitsland (Neukirchen-Vluyn) die toevallig niemand aan de CCS stekker had hangen op dat moment. Dus daar in een minuut of 30 weer bijgeladen naar 80% (en de enige kosten waren een broodje uit de LIDL

. Tijdens het wachten kwamen er wel 3 Tesla's aan rijden, allen kwamen die puur voor het laden (ah, bezet, weg dan maar weer). Vanuit daar doorgereden naar de Aral langs de A40 nabij Lütgendortmund (vriendinlief was daar even gestopt om de jongste telg te voeden), daar nog even opnieuw bijgeladen van 50% naar 80% (en dit alles eigenlijk tijdens een plasstop en het kopen van wat drinken). Deze snellader gewoon met de creditcard geactiveerd.
Op het vakantiepark aangekomen en gespot dat het park 4 laders heeft --> allemaal bezet. Dus, ik de palen getagd met mijn Shell Recharge app. In de avond (rond 21.30) kreeg ik een melding dat er een paal vrij was. Meteen naar de paal gereden (had de auto nog niet op de algemene parkeerplaats gezet), ik stond werkelijk waar nog geen 15 seconden stil en er kwam al een volgende EV-rijder aan (overigens, alle EV-rijders hebben hier een NL kenteken

). Volgende ochtend vroeg meteen de auto weer weggehaald, maar de 3 andere auto's stonden er nog steeds (waarvan er 2 de middag daarvoor er ook al stonden en toen ik mijn auto om 21.30 ging aansluiten ook al niet meer aan het laden waren). Uiteindelijk hou je dit dan toch wat in de gaten als je er dan langs loopt en het viel gewoon op dat er 2 auto's op een gegeven moment al 48-uur aan de paal stonden (en dan heb ik het pas kunnen zien vanaf het moment dat ik er was). Gezien er meer EV-rijders mopperden bij de palen waren de 2 kentekens doorgegeven bij de receptie. 1 vd kentekens was te herleiden naar een huisje en die was na een belletje weg. Maar de Tesla die er stond was gewoon niet te traceren qua eigenaar. De dames bij de receptie gaven aan dit vaker te hebben, maar ze bellen de politie niet omdat het anders negatief kan uitpakken voor het park. Op de retorische vraag of het op de ongeveer 30 aanwezige EV-rijders niet tot frustratie zou leiden gaf ze eigenlijk geen antwoord.
Aanbieders van palen moeten gewoon een Tesla Supercharger oplossing gaan inbouwen. Staan zonder laden gaat je per minuut gewoon € x,- kosten. Dan is het waarschijnlijk een stuk sneller klaar met de (al dan niet onbewuste) laadpaalklevers.
[
Voor 12% gewijzigd door
fredkroket op 29-04-2022 11:35
]