Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-10 17:54
evtje schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:34:
@iGadget
Je kunt ook op de achterkant van de grannycharger op de knop drukken om van snelheid te veranderen. Net zo handig. Uit mijn hoofd iets van 6 - 8 en 10 amp. Dus drie stappen.
Ja, en dat combineert dan met de laadsnelheid die je in de auto in stelt.. er was een tabel in dit forum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaYpt4HZIaz0O4qTbSEUoLRrgSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ePQDZbyVUWXFm2xP8LOnmE92.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:53
@sir_knudde Ben wel benieuwd naar de 3A stand: goed voor maximaliseren eigen verbruik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
prothello schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:40:
Vergeet ook niet dat de laadsnelheid wordt beperkt tot 0.5 kWh wanneer je de auto ontgrendeld.
Eh, nee hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:54:
[...]Hier heb ik me dus gisteren nog op vergist idd. Je moet toch even plannen als je >300km op 1 dag wilt afleggen met 28kwh.
Klopt, maar het is prima te doen! Ik heb vandaag in twee ritten in totaal 375km gereden. Ongeveer halverwege heb ik 20,35 kWh bij een Fastnet snellader geladen, in 27 minuten. Met een rustig tempo (max.100km/uur) had ik bij thuiskomst nog 13% (28km) over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-10 17:54
@BarryH Die stand heb ik nog nooit gebruikt.

Bij de schoonouders is het me wel al overkomen dat het nodig was om de laadsnelheid te verlagen omdat de wcd buiten in het zonnetje te warm werd.
Dan knippert de granny rood en wordt het laden gepauzeerd tot de temperatuur is gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:52
BarryH schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:02:
@sir_knudde Ben wel benieuwd naar de 3A stand: goed voor maximaliseren eigen verbruik.
Houd er wel rekening mee dat de efficientie naar beneden gaat met een lagere laadsnelheid. Stel dat de Ioniq 200 watt gebruikt tijdens het laden, dan is dat een veel groter gedeelte van 600 watt, dan van 2400 watt. Ideaal lijkt mij dan toch een lader die met de opwekking rekening houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 16:32
iGadget schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:58:
Vandaag heeft mijn Ioniq de fix voor het mogelijke issue met de massakabel gekregen. Uurtje werk, kopje koffie en klaar.

Hierna de auto met nog 37% in de accu weer aan de paal in de straat gehangen. Geschatte laadtijd... 18 uur?! Dat kan niet kloppen. Even wachten dan maar, misschien moet de boel even 'settelen'. Maar na 8 minuten nog altijd, 18 uur. Kennelijk wordt er helemaal niet opgeladen, dus ik haal mijn pasje weer langs de paal, stekker eruit, stekker er weer in, pasje er weer langs... 17,5 uur. WTF...
En toen bleek er ook nog eens een schokkende 0,014kWh geladen te zijn tijdens die 8 minuten, dus *poef* starttarief (ik moet nog kijken of een maandelijks tarief uit kan) gerekend.
Inmiddels hangt de wagen bijna 1,5 uur aan de paal en er is iets meer dan 1,1kWh geladen, waar dit normaal gesproken meer dan het driedubbele is. De paal kan 11kW AC leveren als ik de online gegevens mag geloven.

Nou hangt / hing er tegelijkertijd met mij ook een Ford Mustang Mach-E aan dezelfde paal, kan het zijn dat die alle capaciteit naar zich toetrekt? Of moet ik terug naar de garage? :|
Was het toevallig een Ecotap-Allego paal? Daar had ik ook gisterochtend maar 1 kWh geladen na 4 uur laden. Rond vijf uur 's middag begon-ie weer op de juiste snelheid te laden. Misschien een landelijke/regionale storing?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tijd voor 2 nieuwe winterbanden na 63k km. Bij autoweek is het beste energie efficientie voor winterbanden voor:

continental/crosscontact-winter/205-55-r16-91v

Iemand nog een betere suggestie?
Bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-10 07:36
BarryH schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:25:
Tijd voor 2 nieuwe winterbanden na 63k km. Bij autoweek is het beste energie efficientie voor winterbanden voor:

Bedankt
Crosscontact is een all season.

Ik had voor mijn ioniq Continental WinterContact TS850 205/55 R16 91H. Die waren prima.

H is tot 210km/h V is tot 240km/h en daarmee waarschijnlijk weer een wat zwaardere, stuggere band.

[ Voor 12% gewijzigd door RaymondD op 14-04-2022 19:02 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04 16:52
Kodess schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:00:
[...]

de auto kan ontgrendeld zijn. Het gaat erom dat je na de kabel erin te hebben gestoken (en je hem zijn lock hoort activeren) je de ontgrendel knop op je sleutel klikt (en je de kabel hoort ontgrendelen). dan gaat ie langzamer laden omdat je elk moment die kabel eruit kan rukken
ik heb het vanmorgen even gecheckt. De laadsnelheid daalt inderdaad naar bijna niets als je op de ontgrendelknop van de sleutel klikt. Na +- 5 seconden wordt de stekker weer gelocked en is de laadsnelheid weer normaal. Het kan dus niet zo zijn dat de auto langzaam laadt omdat de auto ontgrendelt is.
(Tenzij je iedere paar seconde op de ontgrendelknop drukt.)

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Bedankt
Ik heb de Vredestein Quatrac banden onder m'n Ioniq liggen en die bevallen tot nog toe prima. Ze kwamen als beste uit de test samen met de Continental all-seasons, alleen waren de Vredesteins wat prettiger geprijsd in november toen ik ze bestelde.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 11:20

Bedankt
Ik heb sinds enkele weken een Ioniq uit 2017. Er zaten winterbanden onder. Ik heb er nu nieuwe all season banden onder laten zetten. Heb specifiek gezocht naar de banden met A label brandstofefficiency. Ik heb de Goodyear Vector 4season Gen3 eronder laten zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tirelabels.goodyear.eu/regulatory/578810.svg

Heb er nu 2.7 bar in gepompt. Hiermee haalde ik 9.4 kWh/100km, waar ik met de winterbanden krap op 11.5 kWh/100km uitkwam. Scheelt dus een hoop, goede banden.

-EDIT-
Oeps, ik zie nu dat je op zoek bent naar winterbanden, geen all season banden..

[ Voor 5% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 14-04-2022 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik ben dus nog niet zo lang in het bezit van een mooie Ioniq Premium uit juni 2017 :)
Hij rijdt echt fantastisch en ik heb er mijn eerste lange rit mee gemaakt vorige week, naar Noord Frankrijk. 400 km heen, 2 dagen later weer 400 km terug. Langs Lidl snelladers in Belgie gegaan waar ik gratis kon snelladen :D De hele trip heeft me dus alleen de stroom gekost die ik moest bijladen toen ik thuis aankwam met nog 20% in mijn accu. Ofwel 800 km voor ongeveer 6,- aan stroom :P

Wat ik me wel afvraag. Ik hoor regelmatig een ratelend geluid. Het klinkt als een snel schakelend relais, met 5 a 10 Hz ratelt hij gedurende 1 a 2 seconden, als ik mijn rem vanuit stilstand loslaat. Verder is er niks raars te merken aan de auto. Een vriend van me heeft een Ioniq en hij zegt dat dat geluid hem niet bekend voorkomt. Is er hier iemand die weet wat dit geluid betekent? Moet ik me zorgen maken? Ik heb nog pakweg 5 maanden Bovag garantie en nog 1,5 maand Hyundai fabrieks garantie (begin juni is hij 5 jr oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:58
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:07:
Wat ik me wel afvraag. Ik hoor regelmatig een ratelend geluid. Het klinkt als een snel schakelend relais, met 5 a 10 Hz ratelt hij gedurende 1 a 2 seconden, als ik mijn rem vanuit stilstand loslaat. Verder is er niks raars te merken aan de auto. Een vriend van me heeft een Ioniq en hij zegt dat dat geluid hem niet bekend voorkomt. Is er hier iemand die weet wat dit geluid betekent? Moet ik me zorgen maken? Ik heb nog pakweg 5 maanden Bovag garantie en nog 1,5 maand Hyundai fabrieks garantie (begin juni is hij 5 jr oud).
Bedoel je niet het geluid als je onder de 30km/u rijdt?
Dat is je VESS (ufo geluid zodat mensen jou horen rijden gezien alle EVs stil zijn).

Ik vermoed tenminste dat dat is wat je bedoeld.

[ Voor 52% gewijzigd door Curapica op 15-04-2022 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Curapica schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 05:15:
[...]

Bedoel je niet het geluid als je onder de 30km/u rijdt?
Dat is je VESS (ufo geluid zodat mensen jou horen rijden gezien alle EVs stil zijn).

Ik vermoed tenminste dat dat is wat je bedoeld.
Nee ik bedoel VESS niet. Het is echt een licht ratelend geluid, wat hooguit een seconde te horen is als ik vanuit stilstand de rem loslaat. Het is niet te horen als je je radio aan hebt, het is vrij zacht. Als ik ergens inparkeer en ik moet een paar keer naar voor en achter dan hoor ik het dus een aantal keren. Ik zal later vanmiddag eens een poging doen het geluid op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:23
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:24:
[...]

Nee ik bedoel VESS niet. Het is echt een licht ratelend geluid, wat hooguit een seconde te horen is als ik vanuit stilstand de rem loslaat. Het is niet te horen als je je radio aan hebt, het is vrij zacht. Als ik ergens inparkeer en ik moet een paar keer naar voor en achter dan hoor ik het dus een aantal keren. Ik zal later vanmiddag eens een poging doen het geluid op te nemen.
een plakkende rem?
Ik zou er in ieder geval even mee naar de dealer gaan, want het is niet iets herkenbaars of normaals :P

(en die garantie kan je met 2 jaar verlengen bij een hyundai dealer ;))

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:58
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:24:
[...]

Kan het de handrem zijn? En dat ie er dan vanaf gaat?
Als ik mijn auto op de handrem zet hoor ik ook zo een soort raar geluidje. Maar dat is alleen bij de handrem, heb er niks achter gezocht zelf en denk van.. Dat ding zet hem op de elektrische handrem ofzo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-10 19:51
hoi daar.. vraagje: heeft iemand een tip waar ik een originele ruitenwisser linksvoor kan bestellen? ik kan m zelf wel vervangen, maar ik zie nergens een typenr op de wisser. wel dat het een 26" = 66 cm is..

ik zie nu dat de rechterwisser ook scheurtjes in het rubber heeft, dus een hele nieuwe set is nodig.

ik kan er een bosch (of vergelijkbaar) aanzetten, maar de originele wissers hebben een kunststof huis en dat is wel zo netjes/gestroomlijnd..

de vraag: wat is beste route: via dealer of is er een alternatieve, goedkopere route ? advies welkom..

[ Voor 11% gewijzigd door zonetjes op 15-04-2022 14:08 ]

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Kodess schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:18:
[...]

een plakkende rem?
Ik zou er in ieder geval even mee naar de dealer gaan, want het is niet iets herkenbaars of normaals :P

(en die garantie kan je met 2 jaar verlengen bij een hyundai dealer ;))
Nee het is niet echt een mechanisch geluid, plakkende rem. Het is te regelmatig. Maar het heeft mogelijk wel met het remsysteem of stuurbekrachtiging oid te maken.

Over die garantie heb ik idd gelezen. Kost ongeveer EUR 650,- oid voor 2 jaar extra fabrieksgarantie. Ik zit me echt af te vragen of dat de moeite waard is. Ik vind het nogal veel geld. Aan de andere kant weet ik niet hoe groot het risico is op grote reparaties in die tijd. Dus ik vind het een lastige afweging. Ik moet beslissen voor begin mei of ik die garantie verleng of niet (1 maand voordat hij 5 jaar is). Tips, advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Curapica schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:27:
[...]

Kan het de handrem zijn? En dat ie er dan vanaf gaat?
Als ik mijn auto op de handrem zet hoor ik ook zo een soort raar geluidje. Maar dat is alleen bij de handrem, heb er niks achter gezocht zelf en denk van.. Dat ding zet hem op de elektrische handrem ofzo :9
De automatische handrem maakt idd een duidelijk geluid, maar dat is een heel ander geluid. Wel dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:39
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:40:
[...]
... Ik moet beslissen voor begin mei of ik die garantie verleng of niet (1 maand voordat hij 5 jaar is). Tips, advies?
Ik zit er wel aan te denken, maar heb nog een jaar. Maar soms lees je hier dit soort dingen en dan lijkt me het toch wel een fijn gevoel:
assje schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:14:
...
Vandaag werd ik gebeld dat de gearbox kapot is en vervangen moet worden. Ze hebben contact opgenomen met Hyundai voor toestemming, het zou garantie moeten zijn.

Toch wel blij dat er nog garantie op zit met zo'n incident, zoiets zou wel een flinke impact hebben op lange termijn onderhoudskosten. Datum op kenteken is juli 2017 dus wel aardig kantje boord met 5 jaar garantie.

...
Of voor de vergrendelingsmotor van de laadkabel, die hoor je ook wel vaak (al is dat vast minder dan 650 als je dat zelf mag dokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:12
zonetjes schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:52:
hoi daar.. vraagje: heeft iemand een tip waar ik een originele ruitenwisser linksvoor kan bestellen? ik kan m zelf wel vervangen, maar ik zie nergens een typenr op de wisser. wel dat het een 26" = 66 cm is..

ik zie nu dat de rechterwisser ook scheurtjes in het rubber heeft, dus een hele nieuwe set is nodig.

ik kan er een bosch (of vergelijkbaar) aanzetten, maar de originele wissers hebben een kunststof huis en dat is wel zo netjes/gestroomlijnd..

de vraag: wat is beste route: via dealer of is er een alternatieve, goedkopere route ? advies welkom..
Ik heb ze recent laten vervangen bij de dealer, kosten voor 2 ruitenwissers: €54,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:08
zonetjes schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:52:

Bij de meeste webshops kun je op model auto of kenteken zoeken. Ik kocht een tijd geleden Bosch 2 stuks voor 38 euro op https://www.winparts.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Bakko schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:58:
[...]

Ik zit er wel aan te denken, maar heb nog een jaar. Maar soms lees je hier dit soort dingen en dan lijkt me het toch wel een fijn gevoel:

[...]

[knip]
Wat kost zo'n gearbox reparatie dan ongeveer? Hebben we het dan over 1500,- oid, of moet ik dan meer denken aan 5000,- oid of meer? Risico is kans maal effect (kosten). Als de kans vrij klein is op een reparatie van zeg 1500,- dan zou ik daar geen 650,- extra garantie kosten voor over hebben. Maar voor reparaties van zeg 5000,- is dat dan wel weer de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-10 19:51
orillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:50:
[...]

Bij de meeste webshops kun je op model auto of kenteken zoeken. Ik kocht een tijd geleden Bosch 2 stuks voor 38 euro op winparts
dank voor jullie tips. mbt de quoter hierboven: dan heb je niet de originele, toch met (aero) kunststof omkapping/behuizing ? die kon ik namelijk niet vinden.

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:08
zonetjes schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 00:22:
[...]

dank voor jullie tips. mbt de quoter hierboven: dan heb je niet de originele, toch met (aero) kunststof omkapping/behuizing ? die kon ik namelijk niet vinden.
Dit zijn dezelfde als wat ik origineel had op mijn auto: https://www.winparts.nl/r...ssers-ar813s/p255786.html
Die zijn aero en momenteel zelfs maar €25.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 16-04-2022 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Die Bosch Aerotwin wissers zijn inderdaad veel beter en ook nog eens goedkoper dan de originele wissers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10 13:27
Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook eigenaar van een 2017 Ioniq Comfort. Hele fijne auto om te rijden.
Echter, staat die nog op een winterset.

Nou is het zo, dat ik nog een set 17 inch wielen van mijn vorige auto heb, die toevallig kwa naafdiameter en steekmaat overeen komen met de Ioniq, en ook nog lichtgewicht zijn.

17" x 7" 5x114.3, naafdiameter 67.1, bandenmaat 205-45-17 ET50, 7.7kg gewicht (vrij laag)

Ik zat te denken om daar de 205/45R17 88H CONTINENTAL ecocontact 6 xl (Rolweerstand A, grip A) op te leggen.

Zijn er nog argumenten te bedenken om dit niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Hier nog een adviesvraag voor zomerbanden - mijn 2018 premium werd ook geleverd met winterbanden en die mogen er nu toch echt wel af. De dealer adviseerde een set Vredestein Ultra 91V maar die kwamen inclusief velg op een bedrag van bijna €1400... Dat vind ik wel een heleboel geld (ik hield rekening met 400-600 Euro...)

Volgens de dealer komt dit omdat er ook sensoren in de band (?) zitten. Dus vraag me af - is dit noodzaak of meer een gimmick? En los daarvan:
- Welke zomerband(en) bevelen jullie aan?
- Beter inclusief of exclusief velg kopen?
- Hoe regelen jullie de opslag van de winterbanden? Zelf of via 'bandenhotel'?
- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Looks boeien me niet, efficiëntie, duurzaamheid en prijs wel :)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:12
ravenstein schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:29:
Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook eigenaar van een 2017 Ioniq Comfort. Hele fijne auto om te rijden.
Echter, staat die nog op een winterset.

Nou is het zo, dat ik nog een set 17 inch wielen van mijn vorige auto heb, die toevallig kwa naafdiameter en steekmaat overeen komen met de Ioniq, en ook nog lichtgewicht zijn.

17" x 7" 5x114.3, naafdiameter 67.1, bandenmaat 205-45-17 ET50, 7.7kg gewicht (vrij laag)

Ik zat te denken om daar de 205/45R17 88H CONTINENTAL ecocontact 6 xl (Rolweerstand A, grip A) op te leggen.

Zijn er nog argumenten te bedenken om dit niet te doen?
Vergeet niet de TPMS sensoren.
iGadget schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:56:
Hier nog een adviesvraag voor zomerbanden - mijn 2018 premium werd ook geleverd met winterbanden en die mogen er nu toch echt wel af. De dealer adviseerde een set Vredestein Ultra 91V maar die kwamen inclusief velg op een bedrag van bijna €1400... Dat vind ik wel een heleboel geld (ik hield rekening met 400-600 Euro...)

Volgens de dealer komt dit omdat er ook sensoren in de band (?) zitten. Dus vraag me af - is dit noodzaak of meer een gimmick? En los daarvan:
- Welke zomerband(en) bevelen jullie aan?
- Beter inclusief of exclusief velg kopen?
- Hoe regelen jullie de opslag van de winterbanden? Zelf of via 'bandenhotel'?
- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Looks boeien me niet, efficiëntie, duurzaamheid en prijs wel :)
Ik heb zelf bij de dealer een setje gebruikte originele Ioniq velgen gekocht. Met 4 nieuwe Hankook winterbanden kwam ik op €765.

[ Voor 40% gewijzigd door M Raafs op 19-04-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-10 14:45

WhySoSerious

Be the change.

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:07:

Ik herken het geluid. Is inderdaad bij de eerste paar km/h als je begint te rijden. Lijkt mij ook iets van een relais te zijn.

Misschien dit;
https://www.cautoklasse.c...rachtiging_eps_-2042.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Net even een account aangemaakt op mijnhyundai.nl, maar de eerste indruk is security-wise niet heel hoopvol. Ik gebruik altijd mijn wachtwoordmanager om een uniek en veilig wachtwoord te genereren. Gebruik ik echter een (automatisch gegenereerd) wachtwoord als
code:
1
0L^HVyI{u)r?e[h!M<Pcrg"G_Ph}a}1U
dan crasht de website:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNNkuZVqSXnMhw8AeI36aKdKFPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LVghd0eMPgru6iQJ89IfehmO.png?f=fotoalbum_large
Maak ik er iets simpelers van zoals
code:
1
s3curityIsMoeilijk.
dan werkt het wel... 8)7
Waarom bekruipt me ineens het gevoel dat we binnen afzienbare tijd waarschijnlijk een data-breach gaan krijgen op deze site? ;(

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
WhySoSerious schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:44:
[...]

Ik herken het geluid. Is inderdaad bij de eerste paar km/h als je begint te rijden. Lijkt mij ook iets van een relais te zijn.

Misschien dit;
Hey, interessant dat jij het ook hoort. Ik hoor het ook als ik een lange rit heb gemaakt en bijvoorbeeld achteruit inparkeer. Elke keer als ik dan volledig stil sta en vervolgens de rem loslaat en weer begin met rollen dan hoor ik het geklik/ratel even een halve seconde oid.

Ik ga er nog een keer mee langs de dealer (geen Hyundai specialist) waar ik hem gekocht heb. Als die het niet herkennen of niet weten of het normaal is dan ga ik langs een Hyundai dealer/specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:30
WhySoSerious schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:44:
[...]

Misschien dit;
Ik heb met mijn vorige Ioniq (2017) twee problemen gehad met tikken en/of ratelen. Volgens mij was het ratelen toen verholpen door de dealer door de remleidingen te ontluchten.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Laatst online: 22:57
orillion schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:05:
[...]

Dit zijn dezelfde als wat ik origineel had op mijn auto: https://www.winparts.nl/r...ssers-ar813s/p255786.html
Die zijn aero en momenteel zelfs maar €25.
Ik heb deze nu één dag er op zitten. Geluid en verbruik kan ik nog niet zoveel over zeggen maar lijkt allemaal hetzelfde. De nieuwe ruitenwissers maken wel een stuk beter schoon. >:) Echte test in de regen moet nog even op zich laten wachten. Zelf er op zetten is makkelijk.

Als ik de ramen open heb dan hoor ik bij wegrijden en remmen op lage snelheid een hoog piepgeluid. Niet super luid, maar wel aanwezig. Ik trek dan niet eens hard op. Met de ramen dicht hoor ik het niet. Andere die dit ook merken?

Verder valt het mij op dat als ik mijn voet op de grond plat zet (dus dichter bij de bestuurdersstoel) ik op de snelweg de trillingen goed voel - beetje "scherpe" trillingen. Herkennen jullie dat ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 12:31
Pfieww, ik hoef niet opgehaald te worden door een berger.

Ik kreeg onze auto niet meer aan het laden. Vanochtend was het al vreemd dat ie niet vol was, maar oké, op me werk 40km op de gom, 25km naar huis + 5km kinderen ophalen. Niet ruim, dus laden.

Weer niet opgeladen, 2 snelladers geprobeerd: geen communicatie met de auto. Fuckk.

Ik kom met 2% op de slak thuis. Opladen, ho maar.

Zekering van de lader gewisseld, instellingen gereset, misschien ging uitgesteld laden niet goed. (Niet in die volgorde)

Nog steeds niets, toen hier even gelezen over kapotte vergrendelmotors, ik hoorde wel een relais meerdere keren schakelen bij het insteken van de stekker....

Dus ik ben even gaan vissen en heb wat aan dat kabeltje getrokken, best stevig. Laatste poging, anders moet ie geborgen worden, en ja hoor. Stekker erin, het fijne geluidje dat ik niet wist dat ik kon missen, prrha. En hij laad!

Morgen bellen om te laten vervangen, of zouden jullie weer 70k durven door te rijden? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-10 09:50
tweedebas schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:44:

Ik kreeg onze auto niet meer aan het laden. Vanochtend was het al vreemd dat ie niet vol was, maar oké, op me werk 40km op de gom, 25km naar huis + 5km kinderen ophalen. Niet ruim, dus laden.

Weer niet opgeladen, 2 snelladers geprobeerd: geen communicatie met de auto. Fuckk.

Zekering van de lader gewisseld, instellingen gereset, misschien ging uitgesteld laden niet goed. (Niet in die volgorde)

Nog steeds niets, toen hier even gelezen over kapotte vergrendelmotors, ik hoorde wel een relais meerdere keren schakelen bij het insteken van de stekker....

Dus ik ben even gaan vissen en heb wat aan dat kabeltje getrokken, best stevig. Laatste poging, anders moet ie geborgen worden, en ja hoor. Stekker erin, het fijne geluidje dat ik niet wist dat ik kon missen, prrha. En hij laad!

Morgen bellen om te laten vervangen, of zouden jullie weer 70k durven door te rijden? })
haha. de vraag stellen is m beantwoorden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

tweedebas schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:44:

Er kan ook iets in de stekker hebben gezeten waardoor de stekker niet ver genoeg erin kan worden gedrukt en de stekker daardoor niet vergrendelt. Zo heb ik vorig jaar eens staan vloeken bij een snellader die niet werkte en de AC stekker wilde niet vergrendelen, de vergendelmotor probeerde de stekker wel te vergrendelen maar dat lukte niet omdat er wat bijenwas in de stekker van de lader zat. Nadat ik de bijenwas uit de stekker had gepulkt kon ik de stekker wel diep genoeg steken en vergrendelde de stekker wel netjes. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:35:
[...]

Hey, interessant dat jij het ook hoort. Ik hoor het ook als ik een lange rit heb gemaakt en bijvoorbeeld achteruit inparkeer. Elke keer als ik dan volledig stil sta en vervolgens de rem loslaat en weer begin met rollen dan hoor ik het geklik/ratel even een halve seconde oid.

Ik ga er nog een keer mee langs de dealer (geen Hyundai specialist) waar ik hem gekocht heb. Als die het niet herkennen of niet weten of het normaal is dan ga ik langs een Hyundai dealer/specialist.
Ben benieuwd wat de dealer zegt. Ik hoor trouwens ook altijd paar zachte klikjes (rem of relais) als ik (bijna) tot stilstand kom met de rem.

Edit: En misschien ter overvloede, maar het is echt een ander geluid dan VESS en parkeerrem.

[ Voor 5% gewijzigd door Da_Poncho op 21-04-2022 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:14

uFx

Da_Poncho schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:49:
[...]

Ben benieuwd wat de dealer zegt. Ik hoor trouwens ook altijd paar zachte klikjes (rem of relais) als ik (bijna) tot stilstand kom met de rem.

Edit: En misschien ter overvloede, maar het is echt een ander geluid dan VESS en parkeerrem.
Enige wat ik toe kan voegen is dat ik dat klikgeluid ook had bij mij Ioniq 28 kWh. Volgens de dealer hoort dat zo en heeft het te maken met het remsysteem. Is verder niet op te lossen behalve er mee te leven volgens de dealer :)

Ik heb daarvoor nog een iets ouder model Ioniq 28 kWh gehad en die had daar geen last van.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-10 14:45

WhySoSerious

Be the change.

uFx schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:04:
[...]

Enige wat ik toe kan voegen is dat ik dat klikgeluid ook had bij mij Ioniq 28 kWh. Volgens de dealer hoort dat zo en heeft het te maken met het remsysteem. Is verder niet op te lossen behalve er mee te leven volgens de dealer :)

Ik heb daarvoor nog een iets ouder model Ioniq 28 kWh gehad en die had daar geen last van.
Dit.

Ervaar het ook totaal niet als storend gelukkig :)

Overigens sinds paar dagen zomerbanden er weer op liggen gelukkig. Rijdt toch wat efficiënter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds een aantal weken eigenaar van een zwarte Hyundai Ioniq Premium van 07-2020.
Gekocht bij GoGreenCars met een maagdelijke kilometerstand van nog geen 6200.

Ik ben de auto nog aan het ontdekken, maar ik ben erg blij met de auto. Het rijdt heerlijk en past ook goed bij mijn rijstijl van de laatste jaren (ik rij vaak 110/115 overdag). Ik vind het ook echt een sport om zo zuinig mogelijk te rijden, haasten heeft (amper) zin en als ik even de de hoonigan uit wil hangen dan pak ik mijn motor wel. Aan de andere kant, als 120 of 130 mag, dan rijd ik dat op dat moment ook gewoon.

Ik heb de instelling van de auto zo staan dat hij slechts tot 90% oplaadt bij het gebruik van een AC-lader. En eigenlijk kom ik met die instelling ver genoeg (2 werkdagen red ik er makkelijk mee). Afhankelijk hoe leeg de auto is bij thuiskomst (+ het tijdstip) is hij de volgende dag altijd weer vol genoeg. Op dit moment gebruik ik de granny charger nog thuis (maximaal 12A / 2,7KW), binnenkort dan is mijn Wallbox Pulsar Plus aangesloten en dan kan ik in ieder geval iets vlotter laden (16A / 3,7KW minimaal). Ik heb echter gezien dat de Wallbox Pulsar Plus ook op 20A in te stellen is en dat zou prima moeten kunnen met mijn thuisinstallatie. Dan gaat het laden met 4,6KW. Daarmee heb ik ook echt één van de weinige minpunten (voor mij) van de auto aangestipt. Het trage laden. Recent even bij een 11KW paal hier op het dorp geladen en daar gaat het 1-fase laden (toen ik nog alleen aan de paal stond) met 4,5KW, voor mij prima genoeg.

Op dit moment heb ik er een kleine 1000 kilometer op zitten en zit het gemiddelde verbruik op 7,5 km per kWh (of 13,33kWh per 100 kilometer).

Ander puntje is dat elke keer automatisch de LDW\LKA weer aan staat als je de auto opnieuw start. Het maakt niet uit of je uitschakelt via de knop of via het menu, iedere keer staat het weer aan... De LFA onthoudt zijn laatste status daarentegen weer wel gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0IPMWT91Ig9jBCq_-2ZVklQ_JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOmhsj4yctpUzFI373UbbWSN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooov2pwD9GDwU6MJE6Ylckrw80c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUUCYPROLgtHD9HpWNNlF2s3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaEClr-K6nus5wicMn-Nu-FW3EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmYQgAG3nTAGPOI2XJa2Irj6.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens was mijn auto op 1 april (geen grapje) nog niet klaar en heb ik zonder enige moeite voor bijna 2 weken een Renault Zoe te leen gekregen van GoGreenCars. Ondanks dat ze geen blitse showroom hebben of de beste locatie, ik zou er zo weer een auto kopen.

Volgende week op vakantie met de auto, zo'n 400 kilometer rijden. Mijn vriendin gaat met de V40 en 1 passagier en ik ga met de Ioniq en 2 passagiers. Gezien de hoeveelheid babyspullen die mee moeten hadden we nog niet voldoende gehad aan mijn (voorheen) Renault Talisman en de Ioniq extra mee nemen kost toch nagenoeg niets. Wel al gezien dat het 2x bijladen zou moeten worden, dat gaan we proberen te doen met de Bonnet app.

[ Voor 5% gewijzigd door fredkroket op 23-04-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
Ziet er goed uit @fredkroket
Veel comfortabele kilometers gewenst!

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-07 13:57
Keurig @fredkroket Wij hebben letterlijk een kopie van jullie auto. Kochten hem met 3000 km. Afgelopen januari. Wat een fijne auto.

Kan alleen maar adviseren (Ivm lange ritten) zorg dat je navigatie up 2 date is. (Voorkomt mogelijk "gekke" keuzes in routes. (Hoewel wij ABRP gebruiken in combi met een dongle)

De app Chargemap ben je misschien ook bekend mee? Ik ga daar en tegen eens kijken naar de app welke jij noemt. Nog niet eerder gehoord. (Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij) haha.

Veel veilige kilometers.

Enneh, ik deel je mening mbt het laden. Ik vind dat tot nu toe eigenlijk ook het enigste mindere puntje. Maar wanneer je er rekening mee houd is het prima te doen. (Enneh, af en toe naar 100% laden kan echt geen kwaad hoor. De nieuwe accu's moeten daar mee om kunnen gaan - hoewel ik het ook niet altijd doe).

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04:19
Ik zit net even te kijken wat de vraagprijzen van een vergelijkbare Ioniq zijn van mijn auto.
Een camper blijft toch lonken, maar dan moet de Ioniq helaas weg.

De prijzen schommelen enorm. Die van mij is een Premium nieuw model uit 2019 met schuifdak een btw auto. Ik zie ze voor 36.950,- en voor 27.995,- en alles daar tussenin.
Ook valt me op dat voor het eerste model uit 2019 ook nog zeer fikse bedragen gevraagd worden.

Ik vraag me af of die van bijna 37K ooit verkocht gaat worden en heb geen idee wat ik voor mijn auto moet vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@RonaldPr Voer 'm eens in op wijkopenautos(.nl) of een dergelijke site. Zonder foto's etc. De prijs die ze geven is redelijk aan de bovengrens, maar dan heb je een indicatie.
(Als je doorgaat met zo'n site en je brengt de auto bij hen, dan kraken ze 'm eerst helemaal af en krijg je er veel minder voor.)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik behoorde bij de mensen die het sticky/hakend/plakkende stuur hebben wat ervoor zorgt dat je bijna niet kan corrigeren op de snelweg (2018 28kwh model). Relatief veel voorkomend probleem met Ioniq en Kia-Hyundai in het algemeen.

Eerder poste ik dat het smeren van de kruiskoppelingen aan de stuurkolom een oplossing was: dit helpt iets maar niet 100%. Nadat ik in een andere Ioniq gereden had die wel goed stuurde was ik er klaar mee.

Probleem zit in de 'worm gear' in de stuurkolom. Deze zit af fabriek veel te hard vast gedraaid met plakkend vet. Het lager krijgt op zijn donder en blijft hierdoor steken :'(

Toevallig kun je bij de Ioniq redelijk goed bij en hoeft de hele stuurkolom er niet af, enkel plastic, airbag en stuurcomputer. Na opnieuw smeren van de 'worm gear', de anti-tril veer/schroef losser te zetten en de behuizing iets minder vast te zetten rijdt hij weer zoals het moet. Wereld van verschil en rijdt weer zoals de andere Ioniq!!! :)

Bij interesse kan ik wat foto's en stappen er op zetten. Totaal 2 uur bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
RonaldPr schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:42:
Ik zit net even te kijken wat de vraagprijzen van een vergelijkbare Ioniq zijn van mijn auto.
Een camper blijft toch lonken, maar dan moet de Ioniq helaas weg.

De prijzen schommelen enorm. Die van mij is een Premium nieuw model uit 2019 met schuifdak een btw auto. Ik zie ze voor 36.950,- en voor 27.995,- en alles daar tussenin.
Ook valt me op dat voor het eerste model uit 2019 ook nog zeer fikse bedragen gevraagd worden.

Ik vraag me af of die van bijna 37K ooit verkocht gaat worden en heb geen idee wat ik voor mijn auto moet vragen?
Ik vraag me ook af wat de zakelijke interesse zou zijn. Een nieuwe Ioniq 5 zal ongeveer eenzelfde catalogusprijs (en dus bijtelling) hebben, de jouwe is toch alweer 3 jaar oud (kilometers vallen zeker mee).

Verder raak jij hem zelf ws niet aan een particulier kwijt, de subsidie is alleen geldig indien gekocht bij een aan voorwaarden voldoend bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
daandegoeiste schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:41:
Ik behoorde bij de mensen die het sticky/hakend/plakkende stuur hebben wat ervoor zorgt dat je bijna niet kan corrigeren op de snelweg (2018 28kwh model). Relatief veel voorkomend probleem met Ioniq en Kia-Hyundai in het algemeen.

Eerder poste ik dat het smeren van de kruiskoppelingen aan de stuurkolom een oplossing was: dit helpt iets maar niet 100%. Nadat ik in een andere Ioniq gereden had die wel goed stuurde was ik er klaar mee.

Probleem zit in de 'worm gear' in de stuurkolom. Deze zit af fabriek veel te hard vast gedraaid met plakkend vet. Het lager krijgt op zijn donder en blijft hierdoor steken :'(

Toevallig kun je bij de Ioniq redelijk goed bij en hoeft de hele stuurkolom er niet af, enkel plastic, airbag en stuurcomputer. Na opnieuw smeren van de 'worm gear', de anti-tril veer/schroef losser te zetten en de behuizing iets minder vast te zetten rijdt hij weer zoals het moet. Wereld van verschil en rijdt weer zoals de andere Ioniq!!! :)

Bij interesse kan ik wat foto's en stappen er op zetten. Totaal 2 uur bezig geweest.
Ja, heel graag! Op de snelweg heb ik er soms last van.

Is het sturen bij lage snelheid nu ook directer? Misschien is dit een ander probleem, maar ik heb soms het idee dat bij lage snelheid ik af en toe naar het 'nul punt' moet zodat de ondersteuning weer correct werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
fredkroket schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:00:
[...]

Ik vraag me ook af wat de zakelijke interesse zou zijn. Een nieuwe Ioniq 5 zal ongeveer eenzelfde catalogusprijs (en dus bijtelling) hebben, de jouwe is toch alweer 3 jaar oud (kilometers vallen zeker mee).

Verder raak jij hem zelf ws niet aan een particulier kwijt, de subsidie is alleen geldig indien gekocht bij een aan voorwaarden voldoend bedrijf.
Die van mij heeft wel minder bijtelling, nog een aantal jaren 4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
RonaldPr schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:16:
[...]

Die van mij heeft wel minder bijtelling, nog een aantal jaren 4%.
Oh ja, dat is waar. Die had ik even gemist :).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
Da_Poncho schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:07:
[...]

Ja, heel graag! Op de snelweg heb ik er soms last van.

Is het sturen bij lage snelheid nu ook directer? Misschien is dit een ander probleem, maar ik heb soms het idee dat bij lage snelheid ik af en toe naar het 'nul punt' moet zodat de ondersteuning weer correct werkt.
Ik weet niet precies of jij hetzelfde probleem hebt, maar mijn stuur loopt gewoon niet soepel en met schokjes.
Zie voorbeeld: YouTube: Hyundai Ioniq - klebende Lenkung / sticky steering

Volgende stappenplan is op eigen risico omdat je van de fabrikant specificaties afwijkt (die verkeerd zijn in mijn ogen). Als onderstaand te onduidelijk is dan kun je er beter niet aan beginnen ;)

Stap 1: Zet je stuur recht

Stap 2: Minpool van accu los

Stap 3: Zie foto 1.Plastic zekeringkast eruit. 2. Gebruik tool om zijkant netjes los te halen, hieronder zitten een paar schroeven die los moeten. 3. Schroef onderzijde dashboard eruit. 4. Complete plastic unit (niet airbag) dmv de tool er uit trekken, ook de OBD connector even los maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdI7A3c4asURRq9U6w3XWgukGOc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZhvPswT1H9rrvEQcmAW4OOSo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrZv0uIJrwIr2eDjY4NfNKS5YDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7vPl6NplkNsTkMqybvU4THi.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 4: Verwijder de airbag, deze zit met 3 moeren vast. Plug de airbagstekker er uit. Leg airbag voor de zekerheid met AIRBAG naar boven toe op veilige plek.

Stap 5: Je kijkt nu aan de onderzijde tegen de Mobis stuurcomputer aan (zie foto van Google voor indruk). Handigste is om alle stekkers hiervan er uit te trekken. Sommige zitten met clipjes die je eerst 'uit' moet schuiven alvorens de stekker te verwijderen. De stekkers kunnen er allemaal maar op één manier in dus je hoeft niet iets te markeren. De stuurcomputer zit met 2 bouten vast, deze er uit halen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfuoMrdQ-Ni2X_yrjslCk0tQeWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nsg8WLFnS6e0WGv6dnjdpQP.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 6: Je ziet nu onderstaand. Ter oriëntatie is 0. De elektromotor voor stuurbekrachtiging. 1. Rempedaal. 2. Maak kruiskoppeling schoon en spuit in met b.v. PTFE Lithiumspray, let er op dat er nog een kruiskoppeling er boven zit (niet op foto). 3. Schroef deze los met je doppenset zodat je dit ziet (zit te vast, dit is onderdeel van probleem). 4. Deze inbus losmaken en veer er uit pakken (ook dit zit te vast, ook onderdeel van probleem).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RuHIIFYWxuGIkrt_DCZs6onBNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rheDzCidqQTBWIjmrsqPUjg9.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 7: Nu alles open is de oplossing: wip het witte kunststof (zie 3 op foto) er uit met een schroevendraaier.
Je kijkt nu tegen de 'worm gear' aan vol met dikke niet soepele olie (laatste onderdeel van het probleem). Maak zoveel mogelijk schoon en spuit vol met nieuw lithiumvet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMpKXm1pbm46eGKDnmd_6DsxKFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3fWdR55LUXNwPyYoacuyQvnj.jpg?f=user_large

Stap 8: Zet witte kunststof weer terug. Nu de bout en inbus uit stap 6 weer terugzetten. Omdat deze te hard vastgedraaid zaten drukken deze te 'hard' op je worm gear wat er voor zorgt dat hij niet soepel ronddraait. Bij terugplaatsen er op letten dat je deze bout en torx NIET hard vast draait zoals in de fabriek. Sticky steering probleem zou nu weg moeten zijn.

Stap 9: Sluit alle stekkers weer aan. Zet je minpool weer op de accu. Start de auto. Resultaat moet je direct al merken bij stilstand. Als hij goed lijkt, de rest weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-10 11:45
daandegoeiste schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:02:
[...]

Ik weet niet precies of jij hetzelfde probleem hebt, maar mijn stuur loopt gewoon niet soepel en met schokjes.

Volgende stappenplan is op eigen risico omdat je van de fabrikant specificaties afwijkt (die verkeerd zijn in mijn ogen). Als onderstaand te onduidelijk is dan kun je er beter niet aan beginnen ;)

Stap 3: Zie foto 1.Plastic zekeringkast eruit. 2. Gebruik tool om zijkant netjes los te halen, hieronder zitten een paar schroeven die los moeten. 3. Schroef onderzijde dashboard eruit. 4. Complete plastic unit (niet airbag) dmv de tool er uit trekken, ook de OBD connector even los maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stap 4: Verwijder de airbag, deze zit met 3 moeren vast. Plug de airbagstekker er uit. Leg airbag voor de zekerheid met AIRBAG naar boven toe op veilige plek.

Stap 5: Je kijkt nu aan de onderzijde tegen de Mobis stuurcomputer aan (zie foto van Google voor indruk). Handigste is om alle stekkers hiervan er uit te trekken. Sommige zitten met clipjes die je eerst 'uit' moet schuiven alvorens de stekker te verwijderen. De stekkers kunnen er allemaal maar op één manier in dus je hoeft niet iets te markeren. De stuurcomputer zit met 2 bouten vast, deze er uit halen

[Afbeelding]

Stap 6: Je ziet nu onderstaand. Ter oriëntatie is 0. De elektromotor voor stuurbekrachtiging. 1. Rempedaal. 2. Maak kruiskoppeling schoon en spuit in met b.v. PTFE Lithiumspray, let er op dat er nog een kruiskoppeling er boven zit (niet op foto). 3. Schroef deze los met je doppenset zodat je dit ziet (zit te vast, dit is onderdeel van probleem). 4. Deze torx losmaken en veer er uit pakken (ook dit zit te vast, ook onderdeel van probleem).

[Afbeelding]

Stap 7: Nu alles open is de oplossing: wip het witte kunststof (zie 3 op foto) er uit met een schroevendraaier.
Je kijkt nu tegen de 'worm gear' aan vol met dikke niet soepele olie (laatste onderdeel van het probleem). Maak zoveel mogelijk schoon en spuit vol met nieuw lithiumvet.

[Afbeelding]

Stap 8: Zet witte kunststof weer terug. Nu de bout en torx uit stap 6 weer terugzetten. Omdat deze te hard vastgedraaid zaten drukken deze te 'hard' op je worm gear wat er voor zorgt dat hij niet soepel ronddraait. Bij terugplaatsen er op letten dat je deze bout en torx NIET hard vast draait zoals in de fabriek. Sticky steering probleem zou nu weg moeten zijn.

Stap 9: Sluit alle stekkers weer aan. Zet je minpool weer op de accu. Start de auto. Resultaat moet je direct al merken bij stilstand. Als hij goed lijkt, de rest weer terugzetten.
Zou je niet eerst kunnen proberen om die torx bout een beetje losser te draaien, of is dat te gemakkelijk gedacht?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
@daandegoeiste dank voor de info!

[ Voor 38% gewijzigd door Gelder op 24-04-2022 20:25 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:51:
[...]

Zou je niet eerst kunnen proberen om die torx bout een beetje losser te draaien, of is dat te gemakkelijk gedacht?
Zou je inderdaad kunnen proberen, zeker omdat je daarna relatief makkelijk weer kunt 'proberen' omdat je de hele stuurkolom niet hoeft te laten zakken. Omdat de hele boel zo aan klonterde heb ik direct alles maar aangepakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daandegoeiste schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:42:
[...]

Zou je inderdaad kunnen proberen, zeker omdat je daarna relatief makkelijk weer kunt 'proberen' omdat je de hele stuurkolom niet hoeft te laten zakken. Omdat de hele boel zo aan klonterde heb ik direct alles maar aangepakt ;)
Ok das mooi. Toen ik de Ioniq net had bleef die bij mij ook wat plakken maar daarna is het wel verminderd. Mocht het weer erger worden kan ik kijken of die torx wat losser draaien helpt. Iig bedankt voor je uitgebreide uitleg. (y)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:47:
[...]

Ok das mooi. Toen ik de Ioniq net had bleef die bij mij ook wat plakken maar daarna is het wel verminderd. Mocht het weer erger worden kan ik kijken of die torx wat losser draaien helpt. Iig bedankt voor je uitgebreide uitleg. (y)
Heb gemerkt dat wanneer het warmer wordt het sturen wat soepeler wordt. Weet niet hoe lang je de auto hebt, maar je loopt anders ongetwijfeld in de herfst/winter weer tegen het probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daandegoeiste schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:07:
[...]

Heb gemerkt dat wanneer het warmer wordt het sturen wat soepeler wordt. Weet niet hoe lang je de auto hebt, maar je loopt anders ongetwijfeld in de herfst/winter weer tegen het probleem aan.
In oktober heb ik hem drie jaar, dus toch al een paar winters ervaring. Moet wel zeggen, ik rij er niet zo veel mee en dan nog meest lokaal wanneer je het niet zo merkt. Maar mijn indruk is dat het minder is dan in het begin. Ik ga er iig eens naar kijken of je er makkelijk bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:26:
[...]

In oktober heb ik hem drie jaar, dus toch al een paar winters ervaring.
Als je hem op de snelweg met 1 vinger losjes op het stuur makkelijk van de ene naar de andere rijstrook kan verplaatsen bij 130, dan is ie goed. Dat kan de mijne nu wel maar kon absoluut niet. Misschien ben ik te kritisch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daandegoeiste schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:44:
[...]

Als je hem op de snelweg met 1 vinger losjes op het stuur makkelijk van de ene naar de andere rijstrook kan verplaatsen bij 130, dan is ie goed. Dat kan de mijne nu wel maar kon absoluut niet. Misschien ben ik te kritisch 8)
Nou dat zal lastig worden, ik rij nooit 130km/h ;) Maar ik zal het eens met een lagere snelheid met 1 vinger proberen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-10 14:46
Vandaag in Munchen, gisteren op de snelweg wat ingehouden en wat ben ik toch blij met zo een efficiente wagen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5_P7oIBpnn2Twu-M6g4XRlnuis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVwdOS5CXLbAyAU9qMtcd3oa.png?f=fotoalbum_large

Nu ABRP nog wat beter onder controle zien te krijgen. Had een voorkeursnetwerk ingesteld, maar ABRP wilde onder geen enkel beding een ander netwerk gebruiken, dan nog liever de boodschap dat een deel van het traject niet mogelijk was als ik het toch probeerde te forceren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-10 17:09
Impressionant!

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Mag ik nog even een hele domme vraag stellen: ik krijg adressen maar niet ingevoerd in de navigatiesoftware. Nu gebruik ik vaak ABRP of maps, maar toch.
Wat doe ik fout?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRXEb5HzZSyErC_RtiAD5btGvVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/os5qIXVFahE5GQBrYUYWrH0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2iJ3f8Z59G4TgzXjT3MH2vkSl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9sclDEifJ6ONN23edYOUEr8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hilversum met een hoofdletter misschien?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Was het niet omgekeerd, dat je met de stad moet beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
het is toch omnisearch? Ik vul vrijwel altijd alleen straat + huisnummer in.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Ach, er had volgens mij meer in gezeten. Denk met iets beter weer dat ik onder de 10 had kunnen gaan. Die regen heeft zeker niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Kodess schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:38:
het is toch omnisearch? Ik vul vrijwel altijd alleen straat + huisnummer in.
Probeer dat maar eens met sportlaan of dorpstraat :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:43:
[...]

Probeer dat maar eens met spoortlaan of dorpstraat :p
Spoortlaan zal redelijk uniek zijn. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08

Standeman

Prutser 1e klasse

daemonix schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:45:
[...]

Spoortlaan zal redelijk uniek zijn. :P
Oeps :D

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@BarryH Is het alleen vor dit specifiek adres dat-ie geen resultaten geeft of ook bij andere adressen? Misschien kent de navigatie dit adres niet (of kent-ie wel Byenmeent?). Heb ik wel eens gehad met een adres dat Google Maps wel kent maar de navigatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@pmiddeld Nee, heb het met meerdere adressen. En als ik gewoon "Hilversum" ingeef ook geen resultaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 14:38
Blokker_1999 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:38:
[...]

Ach, er had volgens mij meer in gezeten. Denk met iets beter weer dat ik onder de 10 had kunnen gaan. Die regen heeft zeker niet geholpen.
Wat is het grote geheim ? Dat zijn serieus lage cijfers 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
BarryH schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:11:
Mag ik nog even een hele domme vraag stellen: ik krijg adressen maar niet ingevoerd in de navigatiesoftware. Nu gebruik ik vaak ABRP of maps, maar toch.
Wat doe ik fout?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb het net zelf gecontroleerd.
welke versie heb jij?
Ik heb afgelopen juli voor het laatst geupdate en bij mij ziet het er anders uit. Ik dacht dat ik niet de oude variant had, maar misschien dan toch wel :+
Heb wel ook die bug die mensen bij de nieuwe aangeven dat de helderheid van het scherm niet aanpast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XHU9Z5APfuJGrZdB-3IJrcbS-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcF4Kb9rNGFdrxGsYghA4dBa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1TmvbEYJn2wgRP4FTK-w1K_cYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6hDVvgZtHUI0upkA30sv45h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vutPF0v7yqFMO0bBFekCm8CO-ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3B8b0ouJRsArqOd1DEVHOmF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0NCHkqDdtjkNVox38n1OlpFRUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVdoJjBW5QF7SnIHFdtQphEP.jpg?f=fotoalbum_tile

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Kodess
Bedankt!
Ik heb navigatie-app-versie: STD5L.EUR.HMC.220128.c22f9b6
Ik ga morgen testen zonder de "," tussen straat en plaats. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
BarryH schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:51:
@Kodess
Bedankt!
Ik heb navigatie-app-versie: STD5L.EUR.HMC.220128.c22f9b6
Ik ga morgen testen zonder de "," tussen straat en plaats. Ben benieuwd
oh, ik zit wat ouder, maar ik dacht dat dit wel een nieuwere manier was van invoeren dan het begin van 2021...

ik zit op STD5LE.EUR.HMC.210506.d208fe8

Dus jij hebt 2022-01-28 en ik 2021-05-06.
Zelf de update gedaan begin oktober.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
FranDaMan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:36:
[...]

Wat is het grote geheim ? Dat zijn serieus lage cijfers 😁
Er is niet echt een geheim, zuiniger rijden kan iedereen leren. In dit geval is het natuurlijk een stuk extremer, op het randje van hypermilen, al durf ik gerust nog wel wat extra verbruiken om het comfortabel te houden ;)

Een eerste belangrijk punt is dat je de snelheid tijdens het cruisen zo constant mogelijk wenst te houden. Op de snelweg betekend dat voor mij simpelweg op de adaptive cruise control rijden. Als ik niet op de snelweg rij, zet ik continue de begrenzer aan en stel ik deze zo in dat ik er ook zoveel mogelijk tegenaan kan rijden. Bij vlot verkeer op de snelheidslimiet, en anders op een snelheid waarbij ik toch wat afstand kan houden ten opzichte van de voorligger die mogelijks een minder constante snelheid heeft.

Op de snelweg zal je mij ook zo goed als altijd op de rechter rijstrook vinden, tussen de vrachtwagens. Ja, dat kost tijd, maar bespaard enorm veel. Op mijn dagelijks woon/werk verkeer is het verlies ook nog eens beperkt tot hoogsten 3 a 4 minuten per dag (al is dat nog veel als je dat op jaarbasis uitrekent), in het geval van een trip zoals naar Munchen is het verlies natuurlijk een heel stuk groter door de lagere snelheid. Dat loopt op tot enkele uren. Of het dat waard is, moet je zelf maar uitrekenen want de besparing is er natuurlijk ook wel.

Naast de snelweg kijk ik ook zoveel mogelijk vooruit, niet enkel de wagen voor mij, maar ik probeer ook verder te kijken, wat doet de wagen die voor de wagen voor mij zit, als ik verder naar voren remlichten zie aangaan, dan zal ik ook onmiddelijk van het gas afgaan. Anticipeer op wat je kunt zien en wat je denkt te verwachten, gebruik de rem zo min mogelijk, maar speel met die flippers aan je stuur om snelheid te minderen wanneer noodzakelijk. Zelfs op korte ritten pas ik regelmatig de regen settings aan aan de situatie rondom mij.

Combineer dat met wat oefening en het feit dat ik alleen in de wagen zit, en als dan het weer wat meezit dan krijg je een resultaat als dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gs9dqt96s4sVcwoRGnQG7YLLqwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yWNk8FrvXShCAJjy7Ysk9B94.png?f=user_large
(damn, zal nog eens terug moeten, heb ineens het gevoel dat ik onder die 9 kan duiken :+ )

De bijna 1500km heen en terug heeft me 65,59 euro aan snelladen gekost onderweg, laden aan het hotel was gratis.

En voor hen die het willen weten, de banden die hierbij gebruikt worden zijn ook geen EV banden, maar Cross Climate 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Blokker_1999 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:14:
[...]

Er is niet echt een geheim, zuiniger rijden kan iedereen leren. In dit geval is het natuurlijk een stuk extremer, op het randje van hypermilen, al durf ik gerust nog wel wat extra verbruiken om het comfortabel te houden ;)

Een eerste belangrijk punt is dat je de snelheid tijdens het cruisen zo constant mogelijk wenst te houden. Op de snelweg betekend dat voor mij simpelweg op de adaptive cruise control rijden. Als ik niet op de snelweg rij, zet ik continue de begrenzer aan en stel ik deze zo in dat ik er ook zoveel mogelijk tegenaan kan rijden. Bij vlot verkeer op de snelheidslimiet, en anders op een snelheid waarbij ik toch wat afstand kan houden ten opzichte van de voorligger die mogelijks een minder constante snelheid heeft.

Op de snelweg zal je mij ook zo goed als altijd op de rechter rijstrook vinden, tussen de vrachtwagens. Ja, dat kost tijd, maar bespaard enorm veel. Op mijn dagelijks woon/werk verkeer is het verlies ook nog eens beperkt tot hoogsten 3 a 4 minuten per dag (al is dat nog veel als je dat op jaarbasis uitrekent), in het geval van een trip zoals naar Munchen is het verlies natuurlijk een heel stuk groter door de lagere snelheid. Dat loopt op tot enkele uren. Of het dat waard is, moet je zelf maar uitrekenen want de besparing is er natuurlijk ook wel.

Naast de snelweg kijk ik ook zoveel mogelijk vooruit, niet enkel de wagen voor mij, maar ik probeer ook verder te kijken, wat doet de wagen die voor de wagen voor mij zit, als ik verder naar voren remlichten zie aangaan, dan zal ik ook onmiddelijk van het gas afgaan. Anticipeer op wat je kunt zien en wat je denkt te verwachten, gebruik de rem zo min mogelijk, maar speel met die flippers aan je stuur om snelheid te minderen wanneer noodzakelijk. Zelfs op korte ritten pas ik regelmatig de regen settings aan aan de situatie rondom mij.

Combineer dat met wat oefening en het feit dat ik alleen in de wagen zit, en als dan het weer wat meezit dan krijg je een resultaat als dit
[Afbeelding]
(damn, zal nog eens terug moeten, heb ineens het gevoel dat ik onder die 9 kan duiken :+ )

De bijna 1500km heen en terug heeft me 65,59 euro aan snelladen gekost onderweg, laden aan het hotel was gratis.

En voor hen die het willen weten, de banden die hierbij gebruikt worden zijn ook geen EV banden, maar Cross Climate 2
Thanks voor de info. Ik rijd pas sinds januari in de Ioniq en het is mijn eerste EV. Ondanks dat het voor mij zeker op het moment niet nodig is om zuinig te rijden (mag tijdelijk gratis laden op mijn werk) is het voor mij toch altijd weer een sport om te kijken hoe laag ik hem kan krijgen. Afgelopen weekend van Huizen naar Hillegom en daarna naar Zutphen gereden. Vondt het best knap 198 km met 12.0 kWh/100km. Maar ik zie dat er voor mij nog veel werk aan de winkel is 😂

Dank je voor de tips, ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
daandegoeiste schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:02:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stap 6: Je ziet nu onderstaand. Ter oriëntatie is 0. De elektromotor voor stuurbekrachtiging. 1. Rempedaal. 2. Maak kruiskoppeling schoon en spuit in met b.v. PTFE Lithiumspray, let er op dat er nog een kruiskoppeling er boven zit (niet op foto). 3. Schroef deze los met je doppenset zodat je dit ziet (zit te vast, dit is onderdeel van probleem). 4. Deze torx losmaken en veer er uit pakken (ook dit zit te vast, ook onderdeel van probleem).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stap 8: Zet witte kunststof weer terug. Nu de bout en torx uit stap 6 weer terugzetten. Omdat deze te hard vastgedraaid zaten drukken deze te 'hard' op je worm gear wat er voor zorgt dat hij niet soepel ronddraait. Bij terugplaatsen er op letten dat je deze bout en torx NIET hard vast draait zoals in de fabriek. Sticky steering probleem zou nu weg moeten zijn.

Dankjewel voor de uitgebreide instructies, maar heb toch paar opmerkingen. :)

Het is mij gelukt om zonder iets los te halen bij bout "nummer 4" te komen (OBD deksel er wel af). Nummer 4 is geen torx! Dit is een inbus. Daarnaast is deze inbus bij mijn auto - of vast of los! Er is geen overgang in vastdraaien. Oftewel, deze kan ik niet losser draaien, want dan zit ie gewoon helemaal los. Is er informatie over hoe vast deze moet? Het vergde wel wat kracht om los te krijgen. Nu zit de bout stevig vast, maar geen fijn idee als die los trilt. Misschien dat ik er wat loctite op doe. Maar welke? Iemand tips?

Ik betwijfel dan ook dat hoe vast inbusbout (#4) zit invloed heeft. Het zal dan eerder het vet zijn. Ik vermoed dat het veertje (niet zelf gezien) achter bout #4 dan ook even hard blijft drukken ongeacht hoe vast #4 zit.

Twee foto's toegevoegd. Eerste gewoon door OBD deksel. Tweede foto met inbussleutel. Groene lijntje is van mij om terug te kunnen draaien naar oude plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e5FgF2xRy5XV_W-i2FBS_rsrR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V30K2lJlE95BoLEnLVpbFrua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ3nl-sLCSsqv9bgpKdRrBu6JIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c64Bbd8FVAb9a58X3Apw94jk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
Da_Poncho schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:15:
[...]

Het is mij gelukt om zonder iets los te halen bij bout "nummer 4" te komen (OBD deksel er wel af). Nummer 4 is geen torx! Dit is een inbus.
Klopt, foutje. Pas het aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
pmiddeld schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:13:
@RonaldPr Voer 'm eens in op wijkopenautos(.nl) of een dergelijke site. Zonder foto's etc. De prijs die ze geven is redelijk aan de bovengrens, maar dan heb je een indicatie.
(Als je doorgaat met zo'n site en je brengt de auto bij hen, dan kraken ze 'm eerst helemaal af en krijg je er veel minder voor.)
Ik heb je tip opgevolgd en als dit de bovengrens is en er ook nog van afgedongen wordt bij een mini gebruiksspoor, laat dan maar zitten.

Het bod is 22.000,- en daar staan nu zelfs Ioniq’s van het eerste model uit 2017 voor te koop en dan ook nog ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Blokker_1999 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:14:
[...]
maar speel met die flippers aan je stuur om snelheid te minderen wanneer noodzakelijk. Zelfs op korte ritten pas ik regelmatig de regen settings aan aan de situatie rondom mij.
Ik heb daar over nog wel eens een discussie over met collega's. Ik zit zelf nog heel erg in mijn handbak diesel rijstijl. Zijn sommige afslagen waar ik de auto laat uitrollen omdat ik van 100, naar 70 naar 50 moet. En dan zet ik de flipper op 0 en afhankelijk van de snelheid een hogere stand pak. Terwijl die collega's juist enorm hameren op 1 pedal driving en hem standaard op 3 zetten.

Gelukkig ben ik dus niet de enige gek die graag flippert

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-10 11:24
mvt schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:47:
[...]

Ik heb daar over nog wel eens een discussie over met collega's. Ik zit zelf nog heel erg in mijn handbak diesel rijstijl. Zijn sommige afslagen waar ik de auto laat uitrollen omdat ik van 100, naar 70 naar 50 moet. En dan zet ik de flipper op 0 en afhankelijk van de snelheid een hogere stand pak. Terwijl die collega's juist enorm hameren op 1 pedal driving en hem standaard op 3 zetten.

In mijn ervaring is veel flipperen om maximaal uit te rollen altijd efficienter dan "one pedal driving". Dat is zo'n kansloze hype, ik heb dat nooit begrepen. Flipperen ftw! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Roper schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:33:
[...]

In mijn ervaring is veel flipperen om maximaal uit te rollen altijd efficienter dan "one pedal driving". Dat is zo'n kansloze hype, ik heb dat nooit begrepen. Flipperen ftw! _/-\o_
Ik rij altijd met standje nul en om te remmen gebruik ik gewoon het rempedaal die namelijk ook regenereert en pas bij onvoldoende vertraging de frictierem gebruikt. Flipperen doe ik dus eigenlijk nooit. Dat OPD vind ik ook een hype en is ook zeker niet efficiënter, maar er mensen die dat anders zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
mvt schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:47:
[...]

Continue in 3 en met OPD is niet ontspannend rijden, dan moet je ook continue dat gaspedaal ingedrukt houden en heb je een heel stuk minder travel om snelheid mee te maken of te houden. Bij mij staat regen op 0 als ik aan het cruisen ben zodat ik af en toe ook eens gewoon dat pedaal kan loslaten of op 1 als het wat drukker rondom mij is zodat ik het motorremmen van een ICE onder de voet heb.

Grootste reden om niet continue met hoge regen te rijden is dat het regeneren van energie altijd minder efficient is dan het verbruiken er van. Als je de snelheid kunt verliezen op regen 0 of 1 dan zal dat alsnog efficienter zijn dan op 3. En met de pre-facelift Ioniq is het ook niet mogelijk om echte OPD te doen omdat je niet tot stilstand kunt komen. Weet niet of het facelift model dit wel kan, zoals in de Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
PeterZ(on) schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:48:
[...]

Ik rij altijd met standje nul en om te remmen gebruik ik gewoon het rempedaal die namelijk ook regenereert en pas bij onvoldoende vertraging de frictierem gebruikt. Flipperen doe ik dus eigenlijk nooit. Dat OPD vind ik ook een hype en is ook zeker niet efficiënter, maar er mensen die dat anders zien.
OPD heeft zeker wel zijn voordelen, maar je moet het op het juiste moment gebruiken vind ik. Daarom ook dat ik het principe hanteer van de juiste setting op het juiste moment. Maar wat voor mij het belangrijkste is, is dat iedereen rijdt op een manier die hij/zij het ontspannendste vindt voor zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:04:
[...]

OPD heeft zeker wel zijn voordelen, maar je moet het op het juiste moment gebruiken vind ik. Daarom ook dat ik het principe hanteer van de juiste setting op het juiste moment. Maar wat voor mij het belangrijkste is, is dat iedereen rijdt op een manier die hij/zij het ontspannendste vindt voor zichzelf.
Eens, je moet dat zelf kunnen bepalen maar dat kan helaas niet in ieder merk/model. Is ook jammer dat je het in de Ioniq niet permanent kunt vastzetten en dat zou ik ook voor de hillhold willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
OPD of flipperen. Er staan fora vol met deze discussies. De ene nog wetenschappelijker onderbouwd dan de andere 😁

Laten we het er maar op houden dat we sowieso super zuinig rijden met onze Ioniq en dat je inderdaad moet rijden waarbij je je het lekkerste voelt.
Ik rijd vanaf het begin veel met OPD en als ik dan switch naar flipperen moet ik dondersgoed oppassen dat ik niet gewoon het gaspedaal loslaat. Dat levert nog wel eens een schrik momentje op zullen we maar zeggen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
RonaldPr schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:39:
[...]

Ik heb je tip opgevolgd en als dit de bovengrens is en er ook nog van afgedongen wordt bij een mini gebruiksspoor, laat dan maar zitten.

Het bod is 22.000,- en daar staan nu zelfs Ioniq’s van het eerste model uit 2017 voor te koop en dan ook nog ex btw.
Hmm, bij mij klopte het wel redelijk. Of ik ben gigantisch afgezet bij de inruil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-10 17:24
Ik rijd juist altijd met regen standje 3, voor mij hebben stand 1 en 2 niet zoveel zin, dan heeft mijn voet iets minder ver optillen hetzelfde effect, terwijl ik met 3 wel altijd het volledige regen bereik beschikbaar heb. Maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat flipperen handig is als je gewend bent je voet ineens helemaal van het gas te halen.

Ik gebruik alleen de linker flipper om uiteindelijk helemaal tot stilstand te komen (lang ingedrukt houden). Als ik met de gewone rem tot stilstand kom lukt het meestal niet zonder 'knikje' op het eind, wat ik irritant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 08:12

mvt

ja ik ja

Lintesir schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:49:

Ik gebruik alleen de linker flipper om uiteindelijk helemaal tot stilstand te komen (lang ingedrukt houden). Als ik met de gewone rem tot stilstand kom lukt het meestal niet zonder 'knikje' op het eind, wat ik irritant vind.
Die ken ik niet, vanavond eens proberen. Heb zelf het facelift model en die stopt bij 10km/u met regenereren

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Kodess Een sd kaart met de voorgaande versie gepakt en nu werkt alles weer normaal :)
bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:30
BarryH schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:11:
Wat doe ik fout?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen komma ertussen.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10 11:12
mvt schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:05:
[...]

Die ken ik niet, vanavond eens proberen. Heb zelf het facelift model en die stopt bij 10km/u met regenereren
Wat grappig. Hier kwam ik gisteren per toeval achter. Maar ook mijn facelift regeneert harder en langer als je de linker flipper inhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
MatsSkoe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:28:
[...]

Wat grappig. Hier kwam ik gisteren per toeval achter. Maar ook mijn facelift regeneert harder en langer als je de linker flipper inhoudt.
als het goed is kan je daarmee tot stilstand komen met alleen regenereren. Is een feature van de kia en hyundais van na 2018 ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
Kodess schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:38:
[...]

als het goed is kan je daarmee tot stilstand komen met alleen regenereren. Is een feature van de kia en hyundais van na 2018 ;)
Ik heb eerst een lease Kona gereden, dit is de functie die ik het meeste mis! Flipper inhouden voor max re-gen tot stilstand. Ik kon het na een tijdje ook heel goed inschatten. Plus dat je het als een dynamische autohold functie kan gebruiken. Sta je toch langer stil dan gedacht, ff flipper inhouden en voet van de rem. En met de andere flipper inhouden kon ik on the fly schakelen tussen automatische re-gen op basis van de cruise sensors of helemaal manueel, gebruikte ik ook veel.
Mijn 2018 Ioniq e. premium is fantastisch, maar dat mis ik toch wel echt.

Wel mooi om te zien hoe Hyundai/Kia in staat is op dergelijke gebruiksgemak functies te blijven verbeteren,

Iets dat mij nog erg prettig lijkt is de mogelijkheid om on the fly te kunnen schakelen tussen dynamische cruise en reguliere cruise. Hoewel daar mogelijk wat veiligheidsrisico's aan kleven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05:21
Lintesir schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:49:
Ik rijd juist altijd met regen standje 3, voor mij hebben stand 1 en 2 niet zoveel zin, dan heeft mijn voet iets minder ver optillen hetzelfde effect, terwijl ik met 3 wel altijd het volledige regen bereik beschikbaar heb. Maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat flipperen handig is als je gewend bent je voet ineens helemaal van het gas te halen.

Welke versie ioniq heb jij? vanochtend geprobeerd met de 28kWh, maar hij ging nog vrolijk door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
djoenez schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:01:
[...]

Welke versie ioniq heb jij? vanochtend geprobeerd met de 28kWh, maar hij ging nog vrolijk door :(
Niet OP, maar mijn 2018 28kwh doet dat dus ook niet. Inhouden is bij mij re-gen naar max of re-gen naar min.
In de praktijk gebruik ik dat eigenlijk niet, het is sneller om twee keer te klikken.

Maar daar is Hyundai/Kia dus zelf ook al achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-10 17:24
djoenez schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:01:
[...]

Ik heb inderdaad de facelift versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Leuk om de discussies zo te lezen over OPD en de levels van regeneratie.

In Nederland rij ik eigenlijk altijd in Level 1 en heel soms hoog ik hem op naar Level 2. Level 3 gebruik ik eigenlijk nooit, tenzij ik met de linker flipper even wat meer af wil remmen voor een bocht of volledig tot stilstand wil komen, maar ik vind het fijner "voelen" gewoon even iets bij te remmen met de voet. Level 3 is in 1x zo... Level 3 ;). Level 0 gebruik ik eigenlijk nooit in Nederland, als ik "gas" los moet laten dan is dat met een reden (afrit, opstropend verkeer).

Deze week ben ik in het buitenland (nabij Winterberg) en daar schakel ik veel meer tussen de standen 0, 1, 2 en 3. Er zijn hier stukken die een bepaalde hellingshoek hebben, waardoor je op standje 0 gewoon kunt afdalen zonder snelheid te winnen of te verliezen. Wordt het dan wat steiler, dan zet je hem in 1 of 2.

Verder stoor ik me vrij erg aan het feit dat de LKA \ LDW iedere keer weer opnieuw aan staat. De binnenwegen hier zijn vrij smal en hebben soms een beperkte belijning, zonder midden streep. Dus de auto ziet hier de weg voor 2-richtingen soms aan voor 1 rijbaan. Krijg je vervolgens een tegenligger en stuur je dus iets naar rechts, dan stuurt hij soms vrolijk weer terug. Uiteraard ben je sterker dan het systeem, maar op momenten dat het niet schikt of je het niet verwacht geeft dan toch weer een gemopper.

Verder had ik de heenweg zo gepland dat ik met mijn Bonnet app bij de snelladers bij Van der Valk Venlo kon laden. Helaas waren de 4 snelladers vol (waarvan er 2 al een tijdje idle waren...), dus vervolgens maar doorgereden (de auto reed zuiniger dan het referentieverbruik met ABRP, dus ik had nog 35% over op dat moment). Dus uiteindelijk stuurde ABRP me naar een LIDL in Duitsland (Neukirchen-Vluyn) die toevallig niemand aan de CCS stekker had hangen op dat moment. Dus daar in een minuut of 30 weer bijgeladen naar 80% (en de enige kosten waren een broodje uit de LIDL ;). Tijdens het wachten kwamen er wel 3 Tesla's aan rijden, allen kwamen die puur voor het laden (ah, bezet, weg dan maar weer). Vanuit daar doorgereden naar de Aral langs de A40 nabij Lütgendortmund (vriendinlief was daar even gestopt om de jongste telg te voeden), daar nog even opnieuw bijgeladen van 50% naar 80% (en dit alles eigenlijk tijdens een plasstop en het kopen van wat drinken). Deze snellader gewoon met de creditcard geactiveerd.

Op het vakantiepark aangekomen en gespot dat het park 4 laders heeft --> allemaal bezet. Dus, ik de palen getagd met mijn Shell Recharge app. In de avond (rond 21.30) kreeg ik een melding dat er een paal vrij was. Meteen naar de paal gereden (had de auto nog niet op de algemene parkeerplaats gezet), ik stond werkelijk waar nog geen 15 seconden stil en er kwam al een volgende EV-rijder aan (overigens, alle EV-rijders hebben hier een NL kenteken ;)). Volgende ochtend vroeg meteen de auto weer weggehaald, maar de 3 andere auto's stonden er nog steeds (waarvan er 2 de middag daarvoor er ook al stonden en toen ik mijn auto om 21.30 ging aansluiten ook al niet meer aan het laden waren). Uiteindelijk hou je dit dan toch wat in de gaten als je er dan langs loopt en het viel gewoon op dat er 2 auto's op een gegeven moment al 48-uur aan de paal stonden (en dan heb ik het pas kunnen zien vanaf het moment dat ik er was). Gezien er meer EV-rijders mopperden bij de palen waren de 2 kentekens doorgegeven bij de receptie. 1 vd kentekens was te herleiden naar een huisje en die was na een belletje weg. Maar de Tesla die er stond was gewoon niet te traceren qua eigenaar. De dames bij de receptie gaven aan dit vaker te hebben, maar ze bellen de politie niet omdat het anders negatief kan uitpakken voor het park. Op de retorische vraag of het op de ongeveer 30 aanwezige EV-rijders niet tot frustratie zou leiden gaf ze eigenlijk geen antwoord.
Aanbieders van palen moeten gewoon een Tesla Supercharger oplossing gaan inbouwen. Staan zonder laden gaat je per minuut gewoon € x,- kosten. Dan is het waarschijnlijk een stuk sneller klaar met de (al dan niet onbewuste) laadpaalklevers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbIcxE4Yh34gegam7-PADhb_jw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seyWwUxyg4GQ49WiHLMv3dD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiGJDu-xE5noUwtTZbeWsedaejA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FO0a8c676tSBdrtmWAc9gBn2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p78Y46YmnxiSHySS684W3hhIv74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnsDXy60Pe6oqG648GgqC7KS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door fredkroket op 29-04-2022 11:35 ]

Pagina: 1 ... 122 ... 196 Laatste