Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:22
@Gelder Sinds kort probeer ik het te meten. Ik laad op 5.6kW en heb dan een laadverlies van 2,4% tussen laadpaal en kWh geladen in de accu.

Ik heb op andere snelheden nog niet getest. Een korte test paar jaar terug leek op 150watt continu verlies ongeacht de laadsnelheid. Dat klopt wel ongeveer met die 2,4%, alleen je zou denken dat bij lagere snelheden er minder warmteverliezen zijn.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-04 16:52
Dank je @BarryH ,
Ik zal binnenkort ook eens kijken of ik wat kan meten.
Hoe meet jij je accu?

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Gelder Ik gebruik daarvoor EVnotify met een obd2 dongle. Met de iOS versie kan je kWh charged uitlezen (sinds fabrikage auto) en de Android versie kan additioneel kWh discharged uitlezen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:14

iGadget

Arnie FTW!

Inmiddels nog geen week de trotse eigenaar van een Ioniq Premium (2018), maar nu al de eerste issues :-(

Gisteravond kwam mijn vriendin me ophalen van mijn werk (door de giga-storing bij NS reden er geen treinen) en het was voor haar voor het eerst dat ze met de auto de snelweg op ging, super spannend voor haar.
De heenweg was allemaal goed gegaan, al fluctueerde het bereik wel enorm met soms sprongen van 5-20km omhoog en omlaag, vertelde ze.
Op de terugweg viel mij een 'stromend' geluid op achter het dashboard, alsof je vloeistof door leidingen hoort lopen. "Deed 'ie op de heenweg ook al". Ik deed het nog af met hoe stil EV's zijn en dat je daarom vaak meer hoort van systemen die een ICE ook heeft, maar die je door het motorgeluid meestal niet hoort.
Het fluctuerende bereik bleef ook tijdens de terugweg, ook op stukken snelweg waarbij mijn vriendin echt heel soepel en gelijkmatig reed. We hadden de auto die dag voor het eerst tot 100% aan de paal geladen, dus ik dacht nog dat het daar mss mee te maken had.

Toen we thuis kwamen mocht ik de auto achteruit inparkeren (beetje spannend in het donker) en terwijl ik plaats nam achter het stuur verscheen ineens de melding "Check electric vehicle system" op het dashboard. Ik zette de auto in z'n achteruit, parkeerde in, maar het gele driehoekje bleef zichtbaar.

Gelijk het boekje erbij gepakt en die is vrij duidelijk - "Ga niet rijden als deze waarschuwing wordt gegeven".
We waren thuis en het was laat, dus we zijn toen maar gaan slapen. Al sliep het niet heel lekker met zo'n storing in je achterhoofd.
Vanochtend verscheen de melding meteen weer bij het starten van de auto. Dus gelijk contact opgenomen met CarNext, die me doorverwezen naar Autotrust. Die wilden de kilometerstand weten dus ik weer terug naar de auto. Ik start de auto.
Wat schetst mijn verbazing - geen melding! :?
Toch de melding maar afgemaakt bij Autorust, die me vervolgens doorverwezen naar het Bosch Service Center in Breukelen.
Eerste optie voor een afspraak was morgenochtend. Balen, want morgen had ik juist een lange rit in de planning met voor het eerst snelladen onderweg. En 20km rijden naar een garage met een auto die een paar keer de melding heeft gegeven waarvan het boekje zegt "Ga niet rijden"... dat voelt niet zo fijn.
Dus Autotrust gevraagd of ik geen contact op kon nemen met de Hyundai garage in mijn eigen woonplaats. "Die zijn niet bij ons aangesloten meneer." *Zucht*.
Er was wel nog een andere Bosch Service Center, maar die had pas plek vanaf volgende week... *Dubbel zucht*.

Dussss... Wat denken jullie, morgenochtend maar even afwachten en duimen dat de melding niet opnieuw verschijnt onderweg naar Breukelen? Of zijn er nog andere opties die ik kan proberen?

Needless to say - mijn vriendin is hier ab-so-luut niet blij mee.

Sowieso is het voor haar een enorme stap, we hebben de Ioniq samen gekocht van een flink deel van ons spaargeld, met name omdat ik al jaren loop te roepen dat een EV beter / zuiniger / milieuvriendelijker / goedkoper in onderhoud enz. enz. is.
De laatste rekening voor het regulier onderhoud van onze ICE (Citroën C3) gaf voor mij de doorslag - weer dik duizend euro (en eigenlijk nog veel meer als ik alle issues die de garage had gevonden had laten fixen) terwijl 'ie nog geen jaar ervoor nog een grote beurt had gehad.

Dus op zoek naar een geschikte EV occasion. Via CarNext in eerste instantie een andere 'standaard' Ioniq gevonden maar toen ik daar was voor de proefrit stond daar ook een prachtige Premium voor maar 300 euro meer. Op die prijs (20K+) natuurlijk een schijntje. Dus eerst die maar geprobeerd... en ik was meteen verliefd.
Wat. Een. Wagen.
Maar zoveel geld voor een 2e hands auto... Mijn vriendin twijfelde enorm. En het bereik dan? Konden we nog wel naar onze familie in Friesland? En hoe moet dat met laden? En en en...

Na alles zoveel mogelijk grondig te hebben uitgezocht ging mijn vriendin toch overstag, maar er is een enorm stuk koudwatervrees dat overwonnen moet worden. En dan helpt dit natuurlijk niet :|

[ Voor 32% gewijzigd door iGadget op 04-04-2022 10:47 . Reden: (veel) te vroeg op 'Verstuur' geklikt ]

Nuff' said...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:51
Maar @iGadget wat is dan specifiek het issue? Behalve dat je vriendin nog duidelijk moet wennen aan de nieuwe auto, waarvan ik alleen maar kan zeggen ga heel veel rijden. Het duurt gewoon een paar maanden voor dat je volledig gewend bent aan de nieuwe manier van rijden met regeneratie, one-pedal driving etc.

De GOM zal verder in het begin nogal veel fluctueren omdat deze nog ingeleerd moet worden op jullie rijstijl. Deze zal de komende maanden alleen maar accurater gaan worden. Verder om het bereik te maximaliseren zorg voor banden met lage rolweerstand en pomp ze wat harder op (2.9 bar i.p.v 2.6) dat scheelt zeker in de winter zo 15 tot 20 km range en dat is voor een Ioniq 28 kWh zowat 10%.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:22

timovd

Voorsprong door techniek

@iGadget PE staat voor Premium Edition? Wordt overal premium genoemd en dat maakt het duidelijker.
Als het goed is heb je nog garantie en zou ik terug gaan naar de dealer met je klacht over het geluid. Zeker omdat je de auto pas net hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

Davidshadow13 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:18:
Maar @iGadget wat is dan specifiek het issue?
Maandagmorgen.... Was nog druk bezig met het tikken van de post, druk op backspace... Tekst weg. Dacht ik. Blijk ik kennelijk op 'Verstuur' te hebben geklikt ofzo. Ik ga 'm aanpassen zodat het echte issue duidelijk wordt.

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:06
Hoi,

Ik ben afgelopen week voor de 45.000 km beurt bij de garage geweest. Er vielen mij een paar dingen op:

- Ze konden de terugroepactie niet uitvoeren. De massakabels zijn nog niet binnengekomen en men verwacht ook niet dat deze dit jaar nog binnen zullen komen. Hier schrok ik wel van.
- Mijn Premium-uitvoering van oktober 2018 heeft een zogenaamd blackpack en deze begint af te bladderen. Dit is die zwarte sticker op de grille en achterbumper. Weet iemand of dit al standaard was per oktober 2018. Ik heb nog wel een grijs Hyundai logo. Heeft iemand anders dit probleem ook? Men geeft aan dat als het standaard was dit onder de lakgarantie zou moeten vallen, maar als optie er maar 1 jaar garantie op zou kunnen zitten.
- Er is een vervelende kraak van de achterzijde te horen. Men gaf aan dat het de kofferklep is, maar men heeft het niet kunnen fixen en er moet een vervolgafspraak gemaakt worden. Iemand anders ook zoiets ervaren?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@kevinjkok Als je een grijs Hyundai logo hebt, is het black pack waarschijnlijk later gemonteerd (RaymondD in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic").
Als ze een nieuw onderdeel bestellen op basis van je nummerbord, krijg je waarschijnlijk een grijs exemplaar, tenzij ze 'm opnieuw spuiten, maar dat zou zomaar duurder kunnen zijn.
Gooi de achterbank eens plat en kijk of de kraak er nog in zit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

timovd schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:19:
@iGadget PE staat voor Premium Edition? Wordt overal premium genoemd en dat maakt het duidelijker.
Als het goed is heb je nog garantie en zou ik terug gaan naar de dealer met je klacht over het geluid. Zeker omdat je de auto pas net hebt.
Heb het aangepast in de post, dank. Sowieso wil ik eerst die foutmelding (zie mijn aanvulling op mijn post) gecheckt hebben. Als ik onderweg naar Breukelen weer het geluid hoor ga ik dat ook zeker melden. Dit hoort dus niet begrijp ik?

Nuff' said...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
Hier staat de Ioniq inmiddels een mooie 3 weken voor de deur :) wat een ontzettend fijne auto blijft het!

Afgelopen donderdag dus voor het eerst door de sneeuw gereden. Da's dus wel even opletten, want voor je het weet zit je radar onder de sneeuw en ziet hij je voorligger niet meer. Bizar eigenlijk hoe snel je gewend bent aan LKAS en ACC.
Bereik met harde tegenwind in de sneeuw op snelheid, is ook wel iets om rekening mee te houden...

Leuk detail trouwens, ik zag in een review van een splinternieuwe Kia EV6 dat die auto dus praktisch dezelfde techniek heeft voor LKAS en ACC. Het menu lijkt enorm op die van de Ioniq en ook daar de klacht dat hij soms wat 'stuitert' tussen de lijnen. Eigenlijk bizar dat deze feature, evenals bijvoorbeeld Android Auto, gewoon standaard op een Ioniq zit :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 16:16

mvt

ja ik ja

Ik vond de afgelopen dagen vooral het voorverwarmen van de auto heerlijk, overal sneeuw en ijs op de auto's terwijl ik meteen weg kon rijden

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42
Die melding is bekend. Die van mij gaf dat ook af en toe aan. Als ik dan de auto uitlees is er niets te vinden. Ik reed er altijd gewoon mee door, omdat het een gele melding was.

Ik moet zeggen dat ik het niet meer heb gehad na de terugroepactie van de massa kabel.
Toen ik het wel had was het vaak na een natte nacht. Leek alsof het kwam als er vocht in de oplaadpoort kwam door bv vorst.

Is dat stromen wat je hoort niet gewoon de ventilatie of de wind buiten, aangezien je vanaf een ICE komt :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 19:20
Wat betreft het oranje driehoekje check ev melding. (zie ook eerdere berichten) Uiteindelijk is het mij gelukt om met deze foutmelding bij de dealer te komen en daar is de auto direct uitgelezen. Het probleem zit hem in de drieweg klep van de warmtepomp. Deze wordt bij mij aankomende woensdag vervangen. Dit is ook reeds gebeurt bij de auto van @Arnold T en hij geeft aan geen problemen meer te ervaren. (@Arnold T , correct me if im wrong :) )

zie ook deze thread https://www.speakev.com/t...ev-system-warning.155686/

[ Voor 8% gewijzigd door mrturk76 op 04-04-2022 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@iGadget Overweeg verlengen fabrieksgarantie, dat geeft extra zekerheid tm jaar 7.

Heb de melding 1 keer gehad, toen was daarvoor mijn laadpoort flink nat.

[ Voor 31% gewijzigd door BarryH op 04-04-2022 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:51
iGadget schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:22:
[...]

Maandagmorgen.... Was nog druk bezig met het tikken van de post, druk op backspace... Tekst weg. Dacht ik. Blijk ik kennelijk op 'Verstuur' te hebben geklikt ofzo. Ik ga 'm aanpassen zodat het echte issue duidelijk wordt.
@iGadget, ah het Check EV lampje. Die heb ik nu ook al een keer of 10 gehad. Soms bij de beurt aangegeven, konden ze niks vinden. Hij gaat inderdaad vanzelf weer weg, een volledige herstart van de auto helpt vaak wel. Ik zou er gewoon mee doorrijden in ieder geval. Auto rijd hetzelfde, laad ook gewoon prima op en ondervind er zelf geen hinder van. Vaak wordt er dus ook geen echte storing in ODB gelogd dus dan kan de dealer ook niks terugvinden. Maar ja die van mij is lease dus als het stuk gaat dan mogen ze het toch fixen. Snap dat bij koop dat iets anders ligt.

Zelf zou ik de komende weken even naar de dealer gaan verhaal uitleggen en laten uitlezen als het echt niks is behalve een soms triggerende sensor, zou ik dit laten bevestigen door de dealer en dan lekker verder rijden ;). Heb dit ook soms bij de ACC dan zegt deze "Radar geblokkeerd" soms zit er dan iets te veel modder, vuil op net een verkeerde plek (of sneeuw) en dat stoort dan de radar en geeft hij zon heftige foutmelding terwijl dat in principe iets onschuldigs is.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:06
timovd schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:36:
@kevinjkok Als je een grijs Hyundai logo hebt, is het black pack waarschijnlijk later gemonteerd (RaymondD in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic").
Als ze een nieuw onderdeel bestellen op basis van je nummerbord, krijg je waarschijnlijk een grijs exemplaar, tenzij ze 'm opnieuw spuiten, maar dat zou zomaar duurder kunnen zijn.
Gooi de achterbank eens plat en kijk of de kraak er nog in zit.
Helaas laat juist het spuitwerk los...
De bank is vaak genoeg plat, maar hierbij blijft de kraak aanwezig. Is er iemand waarbij de massakabel al wel geplaatst is?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:19
kevinjkok schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:54:
[...]

Is er iemand waarbij de massakabel al wel geplaatst is?
Bij mij is hij in Januari geplaatst, tijdens de aankoop beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 21:59
kevinjkok schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:26:
Hoi,

Ik ben afgelopen week voor de 45.000 km beurt bij de garage geweest. Er vielen mij een paar dingen op:

- Ze konden de terugroepactie niet uitvoeren. De massakabels zijn nog niet binnengekomen en men verwacht ook niet dat deze dit jaar nog binnen zullen komen. Hier schrok ik wel van.
- Mijn Premium-uitvoering van oktober 2018 heeft een zogenaamd blackpack en deze begint af te bladderen. Dit is die zwarte sticker op de grille en achterbumper. Weet iemand of dit al standaard was per oktober 2018. Ik heb nog wel een grijs Hyundai logo. Heeft iemand anders dit probleem ook? Men geeft aan dat als het standaard was dit onder de lakgarantie zou moeten vallen, maar als optie er maar 1 jaar garantie op zou kunnen zitten.
- Er is een vervelende kraak van de achterzijde te horen. Men gaf aan dat het de kofferklep is, maar men heeft het niet kunnen fixen en er moet een vervolgafspraak gemaakt worden. Iemand anders ook zoiets ervaren?
Als je een grijs hyundai logo hebt is het blackback niet af-fabriek maar achteraf gespoten. Weinig aanspraak op garantie dan denk ik.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 23:30
Hoi,

Maand geleden onze (2e :> ) Ionic 28k gekocht. Deze had de terugroepactie en een vervelende kraak bij elke bobbel in de weg. Vorige week is de massakabel geplaatst en de kraak is verholpen. Ik kan navragen wat precies het issue was (ze dachten de stoelbevestiging, maar ik weet niet wat ze definitief hebben gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Is er iemand waarbij de massakabel al wel geplaatst is?
Als het goed is dan is die afgelopen donderdag geplaatst.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-05 12:20
Hier hetzelfde verhaal. Drie weken geleden onderhoudsbeurt laten uitvoeren en afgelopen week nieuwe banden (Cross Climate 2, wat een fijne band!) laten monteren.

Tijdens beide afspraken kon de terugroepactie niet worden uitgevoerd vanwege ontbrekende massakabels. Garage gaf laatste keer aan dat kabels "met een paar weken" binnenkomen en ik dan gebeld wordt. Ben benieuwd hoelang het exact gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:53
De Ioniq is van de site van Hyundai verdwenen. Einde van een tijdperk.

https://www.hyundai.com/nl/modellen.html

Gelukkig is de Ioniq tweedehands nog wel te krijgen.

Geeft wel duidelijk aan dat de focus van Hyundai verlegd is naar de Ioniq 5 en Kona.

In het buitenland was de Ioniq al eerder uit het aanbod verdwenen.

https://www.jdpower.com/c...iscontinued-cars-for-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Sonicfreak schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:50:
De Ioniq is van de site van Hyundai verdwenen. Einde van een tijdperk.

https://www.hyundai.com/nl/modellen.html
Viel mij vanochtend toevallig ook op :/ was op zoek naar accessoires, maar die pagina is er nu dus ook niet meer.

Nu op AliExpress maar op zoek naar een dashboard-organizer :P

In ander nieuws... er is momenteel geen Ioniq Electric voor minder dan €20.000 inclusief BTW te vinden op Gaspedaal en Autotrack. (de ads die je vind zijn ofwel stiekem ex btw, of al verkocht, of geen EV).

Nu worden alle occasions gek genoeg alleen maar duurder, dus in dat opzicht is het niet heel gek. Tegelijkertijd, toen ik 2 maanden geleden op zoek was, waren er nog best een paar Comforts te vinden voor <18k inclusief BTW...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelder
Die prijsstijging is toch wel bizar! 1 jaar geleden kocht ik een 10/2017 comfort met krap 100k km voor onder 16k incl btw, excl subsidie.

PV 5400wp OZO | EV Ioniq 28kwh Smart EVSE | WP Fujitsu waterstage duo | Gasvrij sinds 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
iGadget schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:13:
Inmiddels nog geen week de trotse eigenaar van een Ioniq Premium (2018), maar nu al de eerste issues :-(

Gisteravond kwam mijn vriendin me ophalen van mijn werk (door de giga-storing bij NS reden er geen treinen) en het was voor haar voor het eerst dat ze met de auto de snelweg op ging, super spannend voor haar.
De heenweg was allemaal goed gegaan, al fluctueerde het bereik wel enorm met soms sprongen van 5-20km omhoog en omlaag, vertelde ze.
Op de terugweg viel mij een 'stromend' geluid op achter het dashboard, alsof je vloeistof door leidingen hoort lopen. "Deed 'ie op de heenweg ook al". Ik deed het nog af met hoe stil EV's zijn en dat je daarom vaak meer hoort van systemen die een ICE ook heeft, maar die je door het motorgeluid meestal niet hoort.
Het fluctuerende bereik bleef ook tijdens de terugweg, ook op stukken snelweg waarbij mijn vriendin echt heel soepel en gelijkmatig reed. We hadden de auto die dag voor het eerst tot 100% aan de paal geladen, dus ik dacht nog dat het daar mss mee te maken had.
Je foutmelding heb ik geen ervaring mee, maar is het wisselende bereik niet het automatisch uit/aangaan van verwarming of ruitontwaseming? Die laatste kan je uitzetten door de knop voor maximale ruitontwaseming even ingedrukt te houden als test (of gewoon, ik reed meestal zonder). Of gewoon een stuk rijden met de ventilatie helemaal op off, waarschijnlijk schommelt de range dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
Gelder schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:42:
Die prijsstijging is toch wel bizar! 1 jaar geleden kocht ik een 10/2017 comfort met krap 100k km voor onder 16k incl btw, excl subsidie.
Vorig jaar raakte ik mijn Premium 38 kWh uit 2019 aan de straatstenen niet kwijt, ik vroeg toen iets van 25k inclusief btw en heb hem toen maar gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Vorige week een APK gehad. Toen was de massakabel er niet, maar deze week zijn ze wel geleverd. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opt1mus1973
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06-2023
opt1mus1973 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:22:
[...]

Inmiddels bericht van de dealer gekregen; de mijne wordt ook gespoeld, 80K op de teller
Blijkbaar niet de oplossing voor mijn auto, ze gaan nu de waterpomp vervangen omdat die te weinig toeren zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 17:16

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Helaas laat juist het spuitwerk los...
De bank is vaak genoeg plat, maar hierbij blijft de kraak aanwezig. Is er iemand waarbij de massakabel al wel geplaatst is?
Tijdens jaarlijkse beurt maand geleden is dit uitgevoerd bij onze Ioniq.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:51

WhySoSerious

Be the change.

Blijft mooi om een auto te rijden met 0 afschrijving tot nu toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:06
WhySoSerious schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:10:
Blijft mooi om een auto te rijden met 0 afschrijving tot nu toe :+
Idd, ik heb mijn Ioniq premium nieuw voor €32.900 gekocht afgelopen november dus kan nooit veel afschrijving hebben. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

Dank allen voor de reacties. Gister langs Bosch Car Service Breukelen geweest om de auto uit te laten lezen. Mocht meekijken met de monteur, dat was wel tof. Maar op één 'onbekende fout' na was er alleen een incidentele lage spanning op de 12V accu in de logs te vinden, verder niks. Ik kon dus inderdaad gewoon veilig de weg op. Pfew.

Daarna alsnog richting Friesland gereden, met een tussenstop bij FastNed. Quickchargen voor de eerste keer, leuke ervaring. Binnen 20 mins bijna 16,4kWh geladen en weer 88% in de batterij, wauw! Toen met de CC vast op 110km/uur, stoelverwarming aan op standje 2, muziek op standje aso :+ richting de schoonouders. Vanaf FastNed had ik toen 102km gereden en nog 38% lading over, exact 50% verbruikt. Dat strookt volgens mij met een bereik van 200km op een volle lading, so far so good!

Bij de familie de auto vervolgens aan de granny gehangen op standje 2, waarna ik 's avonds weer 89% in de batterij had zitten. Goed voor dik 180km volgens de auto. Naar huis was het maar 138km dus ik had ruim 40km 'speling'. Vol vertrouwen vertrok ik en zette net als op de heenweg de wagen met 110 op de CC.

Al snel merkte ik dat 40km speling te positief geschat was. Na een minuut of 20 was dit nog 35km. Na een half uur minder dan 30. Dit leek steeds sneller te gaan en na 45 minuten had ik nog maar een dikke 10km speling. De snelheid eruit, dacht ik. Terug naar 100.
50 minuten - 7km speling. Ik vertraagde naar 90km/uur. 6km speling. Toen 5.
Nu raakte ik toch een beetje in paniek, met dit tempo ging ik waarschijnlijk thuis niet eens halen! Hoe kon dit nou? Ik had wel wat tegenwind gehad maar nou ook weer geen storm ofzo.
Gelukkig was ik na bijna 100km rijden bij FastNed Lelystad / Aalscholver, dus daar toch nog 8 minuutjes bijgeladen.

Met deze extra 8,5kWh kwam ik uiteindelijk riant thuis, maar heb aan dit ritje toch wel een beetje nare smaak overgehouden. Is deze gigantische terugval in bereik normaal bij tegenwind met deze snelheden op langere stukken? Of moet ik me zorgen gaan maken over de SoH van de batterij van mijn Ioniq?

Ben vanaf nu iig elk ritje zoveel mogelijk de kilometerstand, SoC en het geschatte bereik van de auto aan het bijhouden bij zowel vertrek als aankomst. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen?

Nuff' said...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Je leert wel hoeveel % je nodig hebt voor het laatste stuk.
Verder:
-tegenwind op de terugweg? dat kan flink schelen: 4Bft = 13-16 knopen = 20-27km/uur, dus ipv 100 rijd je 120-130km/uur. En het waaide harder denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDbN4-0dunR8Z07rYxjYVTa0QU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZ7sVjrl3Bchx25VfzZjrPw4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
Mijn ervaring is dat 50% soc niet 50% van het rijbereik betekent. De heft van de accucapaciteit lijkt eerder rond de 55 -60% soc te liggen.
Als ik de auto vanaf 50% tot 100% oplaad, is er volgens het bms van de auto 14,8kwh toegevoegd.

Onder de 40% soc neemt het voorspelde rijbereik bij mijn auto ook schrikbarend snel af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

BarryH schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:36:
Je leert wel hoeveel % je nodig hebt voor het lage stuk.
Verder:
-tegenwind op de terugweg? dat kan flink schelen: 4Bft = 13-16 knopen = 20-27km/uur, dus ipv 100 rijd je 120-130km/uur. En het waaide harder denk ik:
Zo, dat is idd bizar veel meer dan :o Dus feitelijk zou ik, als ik tegenwind merk/vermoed, heel goed het verbruik van de motor in de gaten moeten houden ook? Die getallen zeggen me nu nog niet zoveel, zag vandaag dat bij de CC op 103km/uur het verbruik zo rond de 12kW ligt volgens de boordcomputer. Ik reed toen richting het Westen met Zuid / Zuid-Wester wind.
Gelder schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:49:
Mijn ervaring is dat 50% soc niet 50% van het rijbereik betekent. De heft van de accucapaciteit lijkt eerder rond de 55 -60% soc te liggen.
Als ik de auto vanaf 50% tot 100% oplaad, is er volgens het bms van de auto 14,8kwh toegevoegd.
Dat zou neerkomen op 29,6kWh, klinkt alsof het 'reserve'-gedeelte hier ook meegeladen wordt dan. Of is dit te verklaren door efficiëntie-verliezen bij het laden?
Onder de 40% soc neemt het voorspelde rijbereik bij mijn auto ook schrikbarend snel af
Oh man ik had zo gewild dat ik van dat euvel af zou zijn bij het switchen van ICE naar EV, maar nee dus. En bij een EV is dat nog extra onhandig ook vanwege de range-anxiety :/

Houdt ook in dat als je een betrouwbaar rijbereik wil èn je wil je batterij sparen (dus zo min mogelijk boven de 80% laden), je effectief maar 40-50% 'duurzame' capaciteit hebt... Oftwel 90-100km?! Als dit zo is, hoe maken mensen dan in vredesnaam lange ritten met de Ioniq? Fuck de battery-health (en de wachttijd) en altijd naar 100% laden? Negeer het verwachte bereik onder de 40% en gok dat je de geplande laadpaal wel gaat halen? Of echt iedere 100km laden? #hoedan

Nuff' said...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

iGadget schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:22:
[...]
Als dit zo is, hoe maken mensen dan in vredesnaam lange ritten met de Ioniq? Fuck de battery-health (en de wachttijd) en altijd naar 100% laden? Negeer het verwachte bereik onder de 40% en gok dat je de geplande laadpaal wel gaat halen? Of echt iedere 100km laden? #hoedan
Tot op zekere hoogte: ja. Ik rijd normaalgesproken zo'n 150km op een dag. Bij mooi weer hoef ik nergens op te letten omdat het bereik altijd toereikend is. Als het echt koud is of hard waait dan wil ik nog wel eens preventief achter een vrachtwagen gaan hangen. Al die adviezen over je batterij onder de 80% houden e.d. zijn vast allemaal goed bedoeld, maar zeker met een Ioniq rijd ik gewoon de batterij leeg en laad ik hem weer helemaal op voor ik wegga. Volgens mij heb ik er na 185.000km nog geen kilometer minder range om, dat ding is gewoon onverwoestbaar.

Je leert de auto vanzelf beter kennen. Toen ik de eerste paar zinnen van je bericht las van 40 naar 35 wist ik al waar het heen zou gaan. In jouw geval was ik dus al eerder achter een vrachtwagen gaan hangen. Ben je 5 minuten later thuis, maar het scheelt je laden. Op een gegeven moment voel je gewoon aan wat krap is en wat niet en hoe je daar het beste op kunt inspelen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Kort vraagje,

Ik heb altijd dit icoontje in mijn ACC schermpje staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4Cv7yAr3klgnPyi4sIf04Uu_Dg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1aXKBK2Dz6B4LyvFWw1ZpT8M.png?f=user_large

Hij wordt wel weergegeven in de handleiding maar er staat eigenlijk nergens vermeld wat het is of wat het doet ?
Vanwege het klokje vermoed ik dat het iets getimed is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

Tripl3 D

Brother in Arms

FranDaMan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:14:
Kort vraagje,

Ik heb altijd dit icoontje in mijn ACC schermpje staan.

[Afbeelding]

Hij wordt wel weergegeven in de handleiding maar er staat eigenlijk nergens vermeld wat het is of wat het doet ?
Vanwege het klokje vermoed ik dat het iets getimed is ?
Dat klokje betekend dat je op een bepaald tijdstip wil gaan vertrekken en de ventilator geeft aan dat je dan op tijdstip de wagen op een bepaalde temperatuur wilt hebben (bij de 28kW alleen aangesloten aan een oplaadpunt). Dit kun je onder EV en dan geloof ik laadopties aangeven met een schema (dag van de week + tijdstip en al dan niet op temperatuur).

Ideaal in de winter als je geen garage/carport hebt, maar niet wil krabben en wachten todat de auto op temperatuur is.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Shapeshifter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 05:54:
[...]

Tot op zekere hoogte: ja. Ik rijd normaalgesproken zo'n 150km op een dag. Bij mooi weer hoef ik nergens op te letten omdat het bereik altijd toereikend is. Als het echt koud is of hard waait dan wil ik nog wel eens preventief achter een vrachtwagen gaan hangen. Al die adviezen over je batterij onder de 80% houden e.d. zijn vast allemaal goed bedoeld, maar zeker met een Ioniq rijd ik gewoon de batterij leeg en laad ik hem weer helemaal op voor ik wegga. Volgens mij heb ik er na 185.000km nog geen kilometer minder range om, dat ding is gewoon onverwoestbaar.

Je leert de auto vanzelf beter kennen. Toen ik de eerste paar zinnen van je bericht las van 40 naar 35 wist ik al waar het heen zou gaan. In jouw geval was ik dus al eerder achter een vrachtwagen gaan hangen. Ben je 5 minuten later thuis, maar het scheelt je laden. Op een gegeven moment voel je gewoon aan wat krap is en wat niet en hoe je daar het beste op kunt inspelen...
Hier iets vergelijkbaars. We hebben de Ionic net 3 maanden. EIgenlijk hebben we sinds dit jaar de 2 haperende zeer oude en onzuinige ICE's vervangen door 2 Ionics :9 : een Premium en Comfort, allebei 28kWh. Waarbij de comfort een zelfverklaarde range heeft (nu) van 220km en de premium van 200km :o :?

De range van de auto vind ik juist redelijk betrouwbaar. Afgelopen weekend naar Zutphen (vanaf den haag) en aangekomen in Zutphen nog 18 km resterend. De laatste 60 km hangen op de rechterbaan met 95 - 100 km/h in de Ecostand. Dus naar een van de 4 beschikbare snelladers volgens chargeprice. De Vattenfall/Mac oplader gaf een internal error (de zoveelste die het niet doet) Vervolgens een paar honderd meter verder naar een groepje van 2 snelladers gereden: die waren in geen velden of wegen te vinden. Het was ook een soort opslagterrein voor hout. Een grap van iemand in de buurt? En de enige snellader die overbleef was bezet door iemand die net op 20% zat. Dus in slakkentempo door naar Deventer (nog 6 km over) waar gelukkig wel voldoende Allego laders waren.

Het is gelukt, de auto bleek vrij accuraat de range weer te geven (geen plotse uitval!). Maar wel geleerd: 15 minuten extra inbouwen om tussendoor even te laden omdat het hoofdprobleem niet de range is, maar de onbetrouwbaarheid van opladers. Je moet er range bij optellen om een alternatieve lader te zoeken. En dus note to self: over 3 jaar de Ionic toch maar inruilen voor een 64kWh variant zodra die in een betaalbare range zijn (< 30 k euro). Ik wil de prijs voor EV's met die range nu niet uitgeven. Moderne auto's hebben veel betere snufjes (zoals 3fase laden en een app) en dan zit je snel > 40keuro. En de combinatie betrouwbaarheid + snelladen maakt dat ik die 3 jaar waarschijnlijk prima doorkom. We gebruiken de auto(s) overigens voor meer dan 99% voor ritjes < 50 km.
By the way: het leverde geen huwelijkse spanningen op omdat ik de vrouw de auto uit had geduwd op de bestemming en zei "ik kom later wel, eerst even opladen".

[ Voor 5% gewijzigd door oltk op 07-04-2022 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gelder
@iGadget over de levensduur van de accu hoef je je bij de Ioniq niet druk te maken.
Bij de Nissan Leaf is/was dat een issue maar de Ioniq heeft een veel beter accupakket met aan de boven- en onderkant ruime reservecapaciteit.

Zoals shapeshifter zegt: die accu lijkt onverwoestbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Tripl3 D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:39:
[...]

Dat klokje betekend dat je op een bepaald tijdstip wil gaan vertrekken en de ventilator geeft aan dat je dan op tijdstip de wagen op een bepaalde temperatuur wilt hebben (bij de 28kW alleen aangesloten aan een oplaadpunt). Dit kun je onder EV en dan geloof ik laadopties aangeven met een schema (dag van de week + tijdstip en al dan niet op temperatuur).

Ideaal in de winter als je geen garage/carport hebt, maar niet wil krabben en wachten todat de auto op temperatuur is.
Ahhhh. Dat is hem dus. Waarschijnlijk ingesteld door de vorige eigenaar. Ik heb hem thuis vrijwel nooit aan de lader hangen, dus dan ga ik dat maar eens even uit zetten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
oltk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:52:
[...]

De range van de auto vind ik juist redelijk betrouwbaar. Afgelopen weekend naar Zutphen (vanaf den haag) en aangekomen in Zutphen nog 18 km resterend. De laatste 60 km hangen op de rechterbaan met 95 - 100 km/h in de Ecostand. Dus naar een van de 4 beschikbare snelladers volgens chargeprice. De Vattenfall/Mac oplader gaf een internal error (de zoveelste die het niet doet)
Bij ons in Zutphen staat bij de Mac ook zo'n vattenfall snellader. Heb er de eerste keer ook zo'n 10 minuten mee staan stoeien voordat ik hem aan de praat kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
FranDaMan schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:20:
[...]

Bij ons in Zutphen staat bij de Mac ook zo'n vattenfall snellader. Heb er de eerste keer ook zo'n 10 minuten mee staan stoeien voordat ik hem aan de praat kreeg.
Ah. ok. Nou die had ik dus. Bij Amersfoort ook al aan de hand gehad. Gebeld naar Vattenfal en laten resetten, maar na 20 min gedoe zijn we maar doorgereden naar een snellader elders.

En nu je toch uit Zuthpen komt (nogal offtopic): deze twee snelladers. Er is er ook nog een op het benzinestation "Netto" rechts (lader wordt nu niet weergegeven :? ). Of zijn de laders gewoon verkeerd ingetekend en zijn dit de 2 van het benzinestation?? Daar staan een Chademo en een CCS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9HDEhyFeaKcZSdScJv5TdjnZqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cnTOxBkSi7erY1cEpjqyd4bu.png?f=fotoalbum_large

Maar Chargeprice zegt 2x CCS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO4HvJZFOmYE8Ly0lvltubq5Zco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLXPlAAg3Xxw3yJikpxlvomp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door oltk op 07-04-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
oltk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:34:
[...]

A

En nu je toch uit Zuthpen komt (nogal offtopic): deze twee snelladers. Er is er ook nog een op het benzinestation "Netto" rechts (lader wordt nu niet weergegeven :? ). Of zijn de laders gewoon verkeerd ingetekend en zijn dit de 2 van het benzinestation?? Daar staan een Chademo en een CCS.
[Afbeelding]

Maar Chargeprice zegt 2x CCS
[Afbeelding]
Volgens mij verkeerd ingetekend. Er staat inderdaad ook een lader bij de EcoTap, maar samen met die bij de Mac zijn dit de enige snelladers in Zutphen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:06

Geckoo

Good news, everyone!

Tripl3 D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:39:
[...]

vervelend dat hij dit alleen doet als hij aan de lader ligt. als ik op >80% accu (of in te stellen percentage) zit mag hij dit gewoon automatisch doen.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-05 11:55
Ik heb als 2e auto ook een Ioniq gekocht uit 2017 met 82k op de teller, het betreft de Comfort versie.
Zit er nu halogeen / xenon / led in? ( ik moet hem nog ophalen bij de garage)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

Gelder schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:53:
@iGadget over de levensduur van de accu hoef je je bij de Ioniq niet druk te maken.
Bij de Nissan Leaf is/was dat een issue maar de Ioniq heeft een veel beter accupakket met aan de boven- en onderkant ruime reservecapaciteit.

Zoals shapeshifter zegt: die accu lijkt onverwoestbaar.
Dus jullie zeggen eigenlijk - gewoon tot 100% laden dagelijks is geen enkel probleem? Dat zou het wel flink makkelijker maken...
Mijn grootste angst is dat ik de vorige eigenaar onzorgvuldig is omgesprongen met de accu (dagelijks leegrijden en snelladen tot 100% bijv.) maar zelfs als dat zo zou zijn, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken?

Nuff' said...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
iGadget schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:48:
[...]

Dus jullie zeggen eigenlijk - gewoon tot 100% laden dagelijks is geen enkel probleem? Dat zou het wel flink makkelijker maken...
Mijn grootste angst is dat ik de vorige eigenaar onzorgvuldig is omgesprongen met de accu (dagelijks leegrijden en snelladen tot 100% bijv.) maar zelfs als dat zo zou zijn, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken?
Geen enkel probleem dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bubbelbart
iGadget schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:48:
[...]

Ik zou me er geen zorgen over maken en gewoon laden tot 100% als je dat nodig hebt.

Sinds augustus ben ik een Ioniq bezitter (Premium uit 2018) en ik had in het begin exact dezelfde vragen en ervaring met een snel teruglopende GOM. In het begin zelfs een keer midden in een woonwijk (Marken Binnen) aan een straatpaal geladen omdat er geen snellader was tussen Amsterdam en Alkmaar (A8-N244) en de GOM sneller terugliep dan gedacht.

Inmiddels bijna 20k gereden met de auto en kan nu goed inschatten hoe het verbruik is en hoe betrouwbaar de GOM is (best betrouwbaar!). Vandaag bijvoorbeeld veel wind, dus is het verbruik een stuk hoger. Rustiger rijden, eventueel achter een vrachtwagen aan op cruise control, is dan slim om je verbruik onder controle te houden.

Zelf laad ik tot 100% als ik een dag verder weg moet. Wel zorg ik dat de auto zo kort mogelijk met een volle accu staat (via tijdschema). In het weekend laad ik meestal tot 70-80%, tenzij er een langere rit gepland is. En op je bestemming gewoon laden als het kan maar niet per se hoeft. Heb je extra marge of je kunt een keer wat harder rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

bubbelbart schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:57:
[...]

Wel zorg ik dat de auto zo kort mogelijk met een volle accu staat (via tijdschema).
Waarom is dit belangrijk? En wat bedoel je met een tijdschema?
En op je bestemming gewoon laden als het kan maar niet per se hoeft. Heb je extra marge of je kunt een keer wat harder rijden ;)
Mja dat had ik dus gedaan, maar ik kon er kennelijk niet harder mee door rijden (en veel ICE rijders zouden 110 al aan de langzame kant vinden trouwens). Thank heavens for FastNed...

Anyway, ik moet er voorlopig maar op vertrouwen dat ik vriendjes ga worden met de GOM op termijn. Hoop dat ik dat ook aan het verstand van mijn wederhelft gepeuterd krijg... :(:)

Nuff' said...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 20:53

Shapeshifter

Get it over with

iGadget schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:20:
[...]

[...]

Mja dat had ik dus gedaan, maar ik kon er kennelijk niet harder mee door rijden (en veel ICE rijders zouden 110 al aan de langzame kant vinden trouwens). Thank heavens for FastNed...

Anyway, ik moet er voorlopig maar op vertrouwen dat ik vriendjes ga worden met de GOM op termijn. Hoop dat ik dat ook aan het verstand van mijn wederhelft gepeuterd krijg... :(:)
De GOM is best ok, maar het volgende level is het accupercentage (wat je kunt zien als je op die EV knop op je dashboard drukt). Als je een rit hebt waarbij het allemaal een beetje nauw luistert kun je die in de gaten houden en zelf extrapoleren waar nodig. Maar doorgaans werkt het ook wel om gewoon langzamer te gaan rijden als je GOM harder gaat dan de afgelegde kilometers.

Oh en last resort, als je je auto bij de dealer laat onderhouden krijg je mobiliteitsgarantie en die slepen je gewoon naar een paal mocht het echt misgaan. Mijn vrouw heeft dit voor mij getest en dat werkt (ghehehe).

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
[...]

[...]
Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb begrepen dat het beter is voor de accu die geen dagen op 100% te laten staan. Daarom probeer ik dat te voorkomen waar mogelijk. Overigens staat mijn auto met regelmaat een paar uurtjes op 100% hoor, bijvoorbeeld als ik onderweg ben en gebruik maak van een laadpaal.

Je kunt in het EV-menu van de auto bij Oplaad-/airco-instellingen aangeven dat je direct wilt laden of op basis van tijdschema. Als je kiest voor laden op basis van tijdschema en een schema instelt, berekent de auto zelf wanneer gestart moet worden met laden om op ingestelde vertrektijd te beschikken over een volle accu. Als je een schema instelt en de auto op een lader aansluit, zal niet meteen begonnen worden met laden maar gewacht worden tot het berekende startmoment bereikt is. Ook kun je rekening laten houden met dal-tarieven.
Range anxiety verdwijnt vanzelf, geef het even de tijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:38
[...]

[...]

Dat onderweg continu herberekenen van je 'marge' om te zien of je verbruik hoger is dan de GOM verwacht doe ik ook, zeker op lange ritten.
Voor mijn vrouw is dat toch echt te veel gevraagd, dus die deed dat niet en werd dan ook wel eens in negatieve zin verrast.
Nu hebben we een OBD2 dongel en ABRP geeft je dan een percentage bij aankomst op bestemming. Dat is nu waar ze op let. Sterker nog, ze is bang dat ze vergeet wat het percentage was. Haar oplossing is om goolge te vragen mij het percentage te appen. Dat kan lekker hands free en dan kan ze ook mooi het verloop over tijd zien... best een goede oplossing.

Wel jammer dat ik dan kapot gespammed wordt. Gelukkig maakt ze niet vaak lange ritten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

bubbelbart schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:43:
[...]

Je kunt in het EV-menu van de auto bij Oplaad-/airco-instellingen aangeven dat je direct wilt laden of op basis van tijdschema. Als je kiest voor laden op basis van tijdschema en een schema instelt, berekent de auto zelf wanneer gestart moet worden met laden om op ingestelde vertrektijd te beschikken over een volle accu. Als je een schema instelt en de auto op een lader aansluit, zal niet meteen begonnen worden met laden maar gewacht worden tot het berekende startmoment bereikt is. Ook kun je rekening laten houden met dal-tarieven.
Woah... wat een heerlijke feature! Die gaan we zeker gebruiken O+
[...]

Range anxiety verdwijnt vanzelf, geef het even de tijd ;)
Small steps... Dank voor de geruststelling :)

Welke OBD2 dongle raden jullie trouwens aan? Wil graag met EVNotify aan de slag maar daar wordt al gewaarschuwd voor slechte exemplaren.

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:17
bubbelbart schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:43:
Als je kiest voor laden op basis van tijdschema en een schema instelt, berekent de auto zelf wanneer gestart moet worden met laden om op ingestelde vertrektijd te beschikken over een volle accu. Als je een schema instelt en de auto op een lader aansluit, zal niet meteen begonnen worden met laden maar gewacht worden tot het berekende startmoment bereikt is. Ook kun je rekening laten houden met dal-tarieven.
Dit is helaas niet waar, tenminste bij de 28 kWh versie. De auto begint te laden op het start-tijdstip dat je hebt ingesteld en stopt als het eind-tijdstip is bereikt, of eerder als de 100% bereikt is. Er wordt niks berekend, was het maar waar...

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 08-04-2022 11:49 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

Tripl3 D

Brother in Arms

pmiddeld schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:46:
Dit is helaas niet waar, tenminste bij de 28 kWh versie. De auto begint te laden op het start-tijdstip dat je hebt ingesteld en stopt als het eind-tijdstip is bereikt, of eerder als de 100% bereikt is. Er wordt niks berekend, was het maar waar...
Volgens mij juist wel! Je kunt namelijk kiezen tussen meteen beginnen met laden, of uitgesteld

Je hebt gelijk:

https://carmanuals2.com/d/104350

Pagina 16:
U kunt de datum en het tijdstip
instellen waarop u de
hoogspanningsbatterij wilt opladen
en u kunt de temperatuur voor het
verwarmings- en ventilatiesysteem
instellen. Er kunnen twee aparte
schema's worden ingesteld.
Ook kunt u het tijdstip zo instellen
dat het laden buiten piekuren begint.

[ Voor 30% gewijzigd door Tripl3 D op 08-04-2022 14:05 ]

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
pmiddeld schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:46:
[...]

Ik heb de 28 kWh versie. Als ik instel dat ik wil vertrekken om 8.00 (vertrektijd) en accu is bijvoorbeeld 65% vol, dan start de auto rond 6.00 met laden. Als de accu een lager percentage heeft, start het laden eerder.

Ik heb geen ervaring met de dal-tarief instellingen om eerlijk te zijn (wel gezien, nooit gebruikt). Ik kan me voorstellen dat het dan werkt zoals je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
iGadget schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:43:
Welke OBD2 dongle raden jullie trouwens aan? Wil graag met EVNotify aan de slag maar daar wordt al gewaarschuwd voor slechte exemplaren.
Ik heb zelf een OBDLink LX. Geen goedkoop apparaat, maar vaak aangeraden als betrouwbare dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik ben even kwijt hoe je in de huidige navigatie een adres kan invoeren.

Hoe krijg je dat ook al weer voor elkaar??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 15:20
[...]

[...]
Hoop dat ik dat ook aan het verstand van mijn wederhelft gepeuterd krijg... :(:)
Dat lukt wel, geduld. Is bij mij hetzelfde verhaal geweest zie:
Philos31 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Eerst EV vervloeken, nu zelf een EV besteld.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:17
bubbelbart schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:35:
[...]

Ik heb de 28 kWh versie. Als ik instel dat ik wil vertrekken om 8.00 (vertrektijd) en accu is bijvoorbeeld 65% vol, dan start de auto rond 6.00 met laden. Als de accu een lager percentage heeft, start het laden eerder.

Ik heb geen ervaring met de dal-tarief instellingen om eerlijk te zijn (wel gezien, nooit gebruikt). Ik kan me voorstellen dat het dan werkt zoals je beschrijft.
Interessant, mijn Ioniq uit januari 2017 had dat niet. Heeft m.i. niets met dal-tarief instellingen te maken.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
BarryH schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:33:
Ik ben even kwijt hoe je in de huidige navigatie een adres kan invoeren.

Hoe krijg je dat ook al weer voor elkaar??
is dit serieus :? :9
Je kiest navigeer naar
dan vul je een straat en huisnummer, straat of postcode en huisnummer in. Dan druk je op zoek en selecteer je de juiste

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
iGadget schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:43:
[...]

Woah... wat een heerlijke feature! Die gaan we zeker gebruiken O+

[...]

Small steps... Dank voor de geruststelling :)

Ik heb een kungfuren OBD2 Bluetooth 4.0 adapter voor iPhone iOS en Android . Op Amazon z'n 20 euro. Deze werkt direct met ABRP. Maar je kunt hem ook gebruiken met Evnotify. Ik zelf heb een account bij ABRP en dat heeft als voordeel dat het weer en verkeer wordt meegenomen in de berekening. En ABRP wordt als navigatie op het Hyundai scherm getoond. Wel zo handig.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Kodess schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:36:
[...]

Je kiest navigeer naar
dan vul je een straat en huisnummer, straat of postcode en huisnummer in. Dan druk je op zoek en selecteer je de juiste
Ja,
En ik ben normaal gesproken best wel handig, maar zelfs het adres van Artis lukt niet. En gewoon “amsterdam” geeft ook geen resultaten…
Dus ik zal iets over het hoofd zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:13
Kodess schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:36:
[...]

Je kiest navigeer naar
Zal over de firmware gaan waarbij maar 1 zoekvak is ipv los adres, plaats en huisnr. Niemand begreep hoe dat werkte dus heeft Hyundai het gelukkig ongedaan gemaakt.

@BarryH volgens mij moet je eerst de plaatsnaam typen en dan de straat oid.
bubbelbart schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:35:
[...]

Weet je het zeker? Ik heb dit nog nooit van een 28kWh rijder gehoord. Die van mij doet dat iig niet, begint dom gelijk met laden, tenzij daltarief instelling actief is. Of heb je misschien een import model en is het daar anders?

[ Voor 41% gewijzigd door orillion op 09-04-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
orillion schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:12:
[...]

Zal over de firmware gaan waarbij maar 1 zoekvak is ipv los adres, plaats en huisnr. Niemand begreep hoe dat werkte dus heeft Hyundai het gelukkig ongedaan gemaakt.

@BarryH volgens mij moet je eerst de plaatsnaam typen en dan de straat oid.

[...]

Weet je het zeker? Ik heb dit nog nooit van een 28kWh rijder gehoord. Die van mij doet dat iig niet, begint dom gelijk met laden, tenzij daltarief instelling actief is. Of heb je misschien een import model en is het daar anders?
Ik heb 1 zoekvak. Ik moet zeggen dat ik er geen problemen mee heb, op welke manier ik ook het adres invul hij vindt de juiste

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@orillion
Ik heb in begin dat ik mij auto had ook wel eens met het op schema laden zitten te spelen en dat werk ook.
Jij zegt dat hij tegelijk begint te laden maar dan moet je even kijken bij waar je een vinkje moet zetten (aan of uit) precies weet ik het ook niet meer.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
evtje schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:46:
@orillion
Ik heb in begin dat ik mij auto had ook wel eens met het op schema laden zitten te spelen en dat werk ook.
Jij zegt dat hij tegelijk begint te laden maar dan moet je even kijken bij waar je een vinkje moet zetten (aan of uit) precies weet ik het ook niet meer.
Ik denk al 4,5 jaar dat het niet zo werkt. Zal ik toch nog eens testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bubbelbart
Hieronder de procedure die ik gebruik voor laden volgens tijdschema:
  1. Open EV-menu;
  2. Kies Oplaad-/airco-instellingen;
  3. Vul onder 1 of 2 de gewenste vertrektijd in. Tevens kun je aangeven of auto op vertrektijd een bepaalde temperatuur moet hebben (voorverwarm functie);
  4. Check of blauw vinkje ingeschakeld is (eerste gele balk in screenshot);
  5. Activeer "Volgens tijdschema" (tweede gele balk in screenshot).
Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yMFVDu_IX4zC3XPkdWuVNmk5tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oL5VylDj1tUiv2wQws2lVgPi.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens schakel ik de auto uit, sluit laadkabel van Zappi laadpaal aan en start de normale laadprocedure. Zappi geeft aan dat gewacht wordt op EV en na 30 seconden verschijnt de melding "Opladen uitgesteld" op Zappi-display en in Zappi-app. De auto bepaalt nu zelf wanneer gestart wordt met laden.

@orillion: ik heb een 28 kWh versie uit 2018, geen importmodel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@bubbelbart Dat lijkt dan "verborgen functionaliteit" want op mijn 2017 versie gaat - MET ingestelde daltarieven - de auto laden binnen de daltarieftijden. en niet er buiten.

Bij start daltarieftijd start het laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-05 10:39
Dus als je met 3,7 per uur laad en je je tot ongeveer 80% wilt laden volstaat het om je vertrektijd in te stellen op 2 uur later dan je daadwerkelijk vertrekt.
Of je daluren bijstellen zodat in dat tijdsvenster geladen wordt wat je gebruikt hebt. Dus uurtje of 5 afhankelijk van hoe ver leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:15:
@bubbelbart Dat lijkt dan "verborgen functionaliteit" want op mijn 2017 versie gaat - MET ingestelde daltarieven - de auto laden binnen de daltarieftijden. en niet er buiten.

Bij start daltarieftijd start het laden
Bij onze 2019 gaat het precies zoals bij jou (of er moet in de laatste firmware update iets veranderd zijn, hij heeft sindsdien niet meer aan de lader gestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wellicht verandert het gedrag als je geen dal tarief tijden invult?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:55:
Wellicht verandert het gedrag als je geen dal tarief tijden invult?
En dat is nou juist niet handig want we hebben wel een daltarief... en dus goedkoper laden 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik heb een vraag over straatladers. De meeste zijn 11Kwh, maar er zijn er ook met 22 Kwh.
Stel mijn accu is nog 20%, ca. 6 Kwh, en ik ik wil naar 17 Kwh.
Klopt dan mij redenering dat ik bij de 11 Kwh-lader een uur nodig heb?
En is het an zo dat het 2 keer zo snel gaat, dus ca. 30 minuten, als ik mijn Ioniq uit 2018 aan een 22 Kwh lader hang?

Ik las ergens dat de omvormer van AC naar Dc in de auto de beperkende factor is en dat daardoor de laadsnelheid , zelfs bij een 11 Kwh lader, al minder is dan die 11 Kwh.

Wie kan mij hier wat over bijbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Gerard1950 Het is alleen 11 kW bij een 3 fase (3x 16A) on-board charger. De Ioniq heeft slechts één fase, dus die berekening klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
daemonix schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:18:
[...]

En dat is nou juist niet handig want we hebben wel een daltarief... en dus goedkoper laden 's nachts.
Volgens mijn energieleverancier is het daltarief volledig achterhaald. Wanneer je 1 tarief neemt dan ben je hetzelfde uiteindelijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
RonaldPr schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:03:
[...]

Volgens mijn energieleverancier is het daltarief volledig achterhaald. Wanneer je 1 tarief neemt dan ben je hetzelfde uiteindelijk kwijt.
Hangt er van af waar je woont. Wij hebben laag tarief van 21.00 tot ik meen 07.00 uur. Volgens Greenchoice is het voor ons voordeliger om dubbel tarief te hebben. In de vorige woonplaats was het van 23.00 tot 06.00 uur. dat is een stuk korter en ligt het omslag punt dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@RonaldPr Hier met PV en de EV 's nachts laden verbruik ik bijna al mijn nette E in nachttarief :)

Om dan solidair te zijn met de energieleverancier laad ik de auto in het weekend wel midden op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelder
Gerard1950 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:29:
Ik heb een vraag over straatladers. De meeste zijn 11Kwh, maar er zijn er ook met 22 Kwh.
En is het an zo dat het 2 keer zo snel gaat, dus ca. 30 minuten, als ik mijn Ioniq uit 2018 aan een 22 Kwh lader hang?

Ik las ergens dat de omvormer van AC naar Dc in de auto de beperkende factor is en dat daardoor de laadsnelheid , zelfs bij een 11 Kwh lader, al minder is dan die 11 Kwh.

@Gerard1950

De laadpaal levert 11kw verdeeld over 3 fasen. De Ioniq laadt met 1 fase, ofwel 11 delen door 3. De laadsneheid zal bij een 11kw laadpaal dus ongeveer 3.7kw zijn.
Bij een 22kw laadpaal zal je met 6,6 (Ioniq 28kwh) of 7,2kw (Ioniq 38kwh) laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 16:16

mvt

ja ik ja

Gerard1950 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:29:

Zoals gezegd, op de 11 KWh paal zal je die snelheid nooit halen. Maar merk wel dat ik (bij de paal in de straat) geregeld 4 tot 5 KWh haal op de 11KWh paal als er geen 2e auto staat. Al was het wel een teleurstelling dat ik nog nooit een redelijke snelheid heb gehaald in parkeergarages. Met als dieptepunt 1KWh gemiddeld over 4 uur laden op een 22KWh paal. En dus een trip naar Fastned om thuis te kunnen komen.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Ja, die daltarieven zullen bij mij de verwarring veroorzaken. Dat heb ik ook aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
daemonix schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:21:
[...]

Hangt er van af waar je woont. Wij hebben laag tarief van 21.00 tot ik meen 07.00 uur. Volgens Greenchoice is het voor ons voordeliger om dubbel tarief te hebben. In de vorige woonplaats was het van 23.00 tot 06.00 uur. dat is een stuk korter en ligt het omslag punt dichterbij.
Ok, dat wist ik niet.
Bij mij was het zo dat het verschil in de tarieven zeer minimaal was en ik een korting op het enkeltarief kreeg. Vroeger maakte het veel meer uit wat ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

Vandaag heeft mijn Ioniq de fix voor het mogelijke issue met de massakabel gekregen. Uurtje werk, kopje koffie en klaar.

Hierna de auto met nog 37% in de accu weer aan de paal in de straat gehangen. Geschatte laadtijd... 18 uur?! Dat kan niet kloppen. Even wachten dan maar, misschien moet de boel even 'settelen'. Maar na 8 minuten nog altijd, 18 uur. Kennelijk wordt er helemaal niet opgeladen, dus ik haal mijn pasje weer langs de paal, stekker eruit, stekker er weer in, pasje er weer langs... 17,5 uur. WTF...
En toen bleek er ook nog eens een schokkende 0,014kWh geladen te zijn tijdens die 8 minuten, dus *poef* starttarief (ik moet nog kijken of een maandelijks tarief uit kan) gerekend.
Inmiddels hangt de wagen bijna 1,5 uur aan de paal en er is iets meer dan 1,1kWh geladen, waar dit normaal gesproken meer dan het driedubbele is. De paal kan 11kW AC leveren als ik de online gegevens mag geloven.

Nou hangt / hing er tegelijkertijd met mij ook een Ford Mustang Mach-E aan dezelfde paal, kan het zijn dat die alle capaciteit naar zich toetrekt? Of moet ik terug naar de garage? :|

Nuff' said...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
iGadget schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:58:
Vandaag heeft mijn Ioniq de fix voor het mogelijke issue met de massakabel gekregen. Uurtje werk, kopje koffie en klaar.

Hierna de auto met nog 37% in de accu weer aan de paal in de straat gehangen. Geschatte laadtijd... 18 uur?! Dat kan niet kloppen. Even wachten dan maar, misschien moet de boel even 'settelen'. Maar na 8 minuten nog altijd, 18 uur. Kennelijk wordt er helemaal niet opgeladen, dus ik haal mijn pasje weer langs de paal, stekker eruit, stekker er weer in, pasje er weer langs... 17,5 uur. WTF...
En toen bleek er ook nog eens een schokkende 0,014kWh geladen te zijn tijdens die 8 minuten, dus *poef* starttarief (ik moet nog kijken of een maandelijks tarief uit kan) gerekend.
Inmiddels hangt de wagen bijna 1,5 uur aan de paal en er is iets meer dan 1,1kWh geladen, waar dit normaal gesproken meer dan het driedubbele is. De paal kan 11kW AC leveren als ik de online gegevens mag geloven.

Nou hangt / hing er tegelijkertijd met mij ook een Ford Mustang Mach-E aan dezelfde paal, kan het zijn dat die alle capaciteit naar zich toetrekt? Of moet ik terug naar de garage? :|
Eh 99,9999% kans dat het ligt aan de paal. Als zoiets je overkomt gewoon naar een andere paal in de buurt om te proberen.
Het zal niet zijn dat de Ford het naar zich toe trekt, die zal ook heel weinig krijgen. Palen gaan stuk. De auto's (vaak) niet.
En wat je van een paal kan zien is wat hij maximaal kan leveren. Er worden geen beloftes gedaan over de minimum snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 13-04-2022 13:35 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 10:40
Vergeet ook niet dat de laadsnelheid wordt beperkt tot 0.5 kWh wanneer je de auto ontgrendeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

prothello schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:40:
Vergeet ook niet dat de laadsnelheid wordt beperkt tot 0.5 kWh wanneer je de auto ontgrendeld.
Oh joh... Dat wist ik niet. En gaat de snelheid dan (weer) omhoog zodra de auto vergrendeld is? Kennelijk niet, want de auto is nu vergrendeld en het gaat nog steeds super traag.
Wel raar trouwens, want ik heb volgens mij wel vaker de laadsessie gestart terwijl de auto ontgrendeld was en toen ging het wel gewoon op normale snelheid. Sterker nog - bij het snelladen de laatste keer is de auto überhaupt nooit vergrendeld geweest en dat ging toch echt *heel* veel sneller dan 0,5kWh...

[ Voor 39% gewijzigd door iGadget op 13-04-2022 13:50 . Reden: aanvulling ]

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
timovd schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:40:
@Gerard1950 Het is alleen 11 kW bij een 3 fase (3x 16A) on-board charger. De Ioniq heeft slechts één fase, dus die berekening klopt niet.
Hier heb ik me dus gisteren nog op vergist idd. Je moet toch even plannen als je >300km op 1 dag wilt afleggen met 28kwh. Gegeten bij een wegrestaurant waar ik mooi tussendoor kon laden, maar vond het ook weer zoiets om in de spits, aan de A4, een half uur een FastNed paal bezet te houden :P

Er stond immers ook een 22kwh paal van Total, dat moest ook ruim voldoende zijn om hem in een half uur weer vol te krijgen. Uiteindelijk is er maar +3kwh bijgeladen :/
Moet je ook maar net even bij stil staan... volgende keer gewoon aan de echte snellader hangen, dus :P

Gelukkig voldoende snelladers onderweg, heerlijk om op de rustige snelweg in de Ioniq op hogere snelheid naar huis te karren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Is dat zo? Ik sta eigenlijk nooit aan een openbare paal, maar aan een snellader kan ik gewoon de deur opendoen en met 70kwh door laden. Ook thuis pakt ie gewoon 3.6kwh, ook als ik hem even ontgrendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

Kodess schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:35:
[...]

Eh 99,9999% kans dat het ligt aan de paal. Als zoiets je overkomt gewoon naar een andere paal in de buurt om te proberen.
Het zal niet zijn dat de Ford het naar zich toe trekt, die zal ook heel weinig krijgen. Palen gaan stuk. De auto's (vaak) niet.
En wat je van een paal kan zien is wat hij maximaal kan leveren. Er worden geen beloftes gedaan over de minimum snelheid.
De koeling van de Mustang was wel flink aan het loeien, dus tenzij dit een standaard 'feature' is van het ding tijdens het laden, neem ik aan dat er flink wat vermogen die kant op ging waardoor actieve koeling noodzakelijk was.

Maar de volgende keer ga ik zeker een andere paal proberen. Tikt alleen wel aan, iedere keer dat starttarief. Prima voor 'complete' laadsessies, maar bij dit soort issues word ik er wel een beetje kriegel van. Heb de auto gewoon nog niet lang genoeg om te kunnen bepalen of een maandelijks tarief uit kan. En als ik die overstap maak, dan moet dat natuurlijk wel om de juiste reden zijn.

Wat me overigens ook is opgevallen, is dat als ik de laadsessie beëindig, het lampje van de paal altijd op 'rood' springt uiteindelijk (= fout) en nooit op groen. Kan wel gewoon de stekker eruit halen en de auto is gewoon opgeladen dus heb er tot nu toe niks achter gezocht. Maar dit klopt toch niet lijkt me?

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
iGadget schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:58:

Kan het zijn dat je in het oplaad menu het laden heb gereduceerd naar ac laden minimum? Ik had dat laatst eens geprobeert op een 22 kW paal. In eerste instantie lade hij met 3,5 kW dat leek me goed maar later heeft de auto het in stappen naar beneden gezet waarna ik maar 1, 1 kW aan het laden was. En ook nog boven de 30% laadverlies. Ik heb het maar weer terug gezet naar maximum en laad ik bij de zelde paal 6,6 kW met een verlies van z'n 9 %.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKHDbTp3BuJFds3aVVI02n7WP1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xip52jb5RN7NF9P3Vvgnl9q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:06
Weet je dat wel zeker?
Die van mij staat nooit op slot tijdens het laden maar gaat toch echt met 2.3kWh met de granny. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

evtje schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:42:
[...]

Kan het zijn dat je in het oplaad menu het laden heb gereduceerd naar ac laden minimum? Ik had dat laatst eens geprobeert op een 22 kW paal. In eerste instantie lade hij met 3,5 kW dat leek me goed maar later heeft de auto het in stappen naar beneden gezet waarna ik maar 1, 1 kW aan het laden was. En ook nog boven de 30% laadverlies. Ik heb het maar weer terug gezet naar maximum en laad ik bij de zelde paal 6,6 kW met een verlies van z'n 9 %.
[Afbeelding]
Goede suggestie en dit klopt idd voor het stukje 'mobiel laden'. Deze staat bij mij op 'minimum' zodat ik de gedeelde groep niet overbelast als ik de grannycharger gebruik. Maar 'vast laden' staat op maximaal. Heb 1x geprobeerd te laden terwijl dit op iets anders dan 'maximaal' stond, maar toen gebeurden er hele rare dingen bij zowel de paal als de auto... Hoorde allerlei geklik onder motorkap, er werd niet geladen en de paal schoot als ik me goed herinner ook in error. Dus die heb ik snel teruggezet en ben ik niet meer aan geweest sindsdien.

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
iGadget schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:04:
[...]

Goede suggestie en dit klopt idd voor het stukje 'mobiel laden'. Deze staat bij mij op 'minimum' zodat ik de gedeelde groep niet overbelast als ik de grannycharger gebruik. Maar 'vast laden' staat op maximaal. Heb 1x geprobeerd te laden terwijl dit op iets anders dan 'maximaal' stond, maar toen gebeurden er hele rare dingen bij zowel de paal als de auto... Hoorde allerlei geklik onder motorkap, er werd niet geladen en de paal schoot als ik me goed herinner ook in error. Dus die heb ik snel teruggezet en ben ik niet meer aan geweest sindsdien.
Ik geloof dat de Mennekes stekker als 'mobiele lader' wordt aangezien en CCS als vast. Ik was ook verbaasd dat op enig moment het laden traag ging, na het terug zetten naar max voor mobiel laden ging aan de laadpaal het vermogen ook weer terug omhoog.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iGadget

iGadget

Arnie FTW!

Methew schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:22:
[...]

Ik geloof dat de Mennekes stekker als 'mobiele lader' wordt aangezien en CCS als vast. Ik was ook verbaasd dat op enig moment het laden traag ging, na het terug zetten naar max voor mobiel laden ging aan de laadpaal het vermogen ook weer terug omhoog.
Wuuuuuut... Inderdaad joh! Ik zet 'm net weer terug naar max en *boem* de laadtijd terug naar 6 uur en een beetje. Zou toch zweren dat ik eerder met de mobiele settings op 'minimaal' aan de straatpaal heb geladen en dat het toen een stuk sneller ging... Ik ga het in de gaten houden, dank voor de tip!

Nuff' said...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
iGadget schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:34:
[...]

Wuuuuuut... Inderdaad joh! Ik zet 'm net weer terug naar max en *boem* de laadtijd terug naar 6 uur en een beetje. Zou toch zweren dat ik eerder met de mobiele settings op 'minimaal' aan de straatpaal heb geladen en dat het toen een stuk sneller ging... Ik ga het in de gaten houden, dank voor de tip!
Hebben jullie het nu over bepaalde settings in het menu van de auto?

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
iGadget schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:34:
[...]

Je massakabel is er af geweest dus er zijn wellicht wat instellingen veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Idanue schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:58:
[...]

Weet je dat wel zeker?
Die van mij staat nooit op slot tijdens het laden maar gaat toch echt met 2.3kWh met de granny. 8)
de auto kan ontgrendeld zijn. Het gaat erom dat je na de kabel erin te hebben gestoken (en je hem zijn lock hoort activeren) je de ontgrendel knop op je sleutel klikt (en je de kabel hoort ontgrendelen). dan gaat ie langzamer laden omdat je elk moment die kabel eruit kan rukken

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
@iGadget
Je kunt ook op de achterkant van de grannycharger op de knop drukken om van snelheid te veranderen. Net zo handig. Uit mijn hoofd iets van 6 - 8 en 10 amp. Dus drie stappen.

Pagina: 1 ... 121 ... 188 Laatste