xFeverr schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:01:
Wat @
Antonio di zegt, je moet hier namelijk echt met andere systemen aan de slag gaan. Koop een Raspberry Pi met een Zigbee USB stick (of draai het op een computer/server die altijd aan staat), installeer Home Assistant (mijn voorkeur), bouw een mooi dashboard en zet het op een tablet.
Ik zou zelf wel wegblijven bij 433 kaku apparaten omdat die geen status terug kunnen koppelen. Je kunt niet zien of het aan of uit staat. Kun je beter de Zigbee-stekker van kaku, ikea, philips of whatever kopen.
Wil je kant en klaar? Dan moet je iets als een Nest Hub doen. Die werkt met onder andere de ICS/Smart Bridge, maar is niet heel erg configureerbaar.
Zoals @
xFeverr al schrijft : Weet waaraan je begint als je van ICS over wilt stappen naar Domoticz of Home Assistant etc.. Je kunt heel veel met deze genoemde software/systemen, maar het is iets anders als een "kant-en-klaar" ICS systeem inrichten. Ik ben zelf ook trouwens meer Fan van Home Assistant dan Domoticz en OpenHab.
Ik heb een algemeen artikel geschreven op Tweakers (in "Forum vorm") over de voorwaarden van een draadloos Alarm/Smarthome systeem. Zoveel mogelijk in "Jip & Janneke" taal. Dit gaat primair over een Alarm systeem maar zeer veel aspecten van Smarthome komen hier ook in voor en/of komen hiermee overeen. Dus als je van lezen houdt

, zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Ook in mijn review over mijn Lupus-XT2 staat waarom je zo'n soort systeem zou moeten kiezen, Zie:
Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di . Jammer genoeg is de XT2-plus beperkter in Smarthome mogelijkheden en ook minder in open standaards!
Als ik een meer kant-en-klaar-systeem zou moeten kiezen i.p.v. de ICS, dan zou ik gaan voor Fibaro Home Center 3 OF het in ieder geval goed bestuderen (software is nog wat in ontwikkeling, de Home center 2 is wat stabieler)!.
Fibaro 3 is wel moeilijker dan ICS maar kant-en-klaar. Deze Fibaro 3 zou werken met SmartThings, Google Home, Amazon Echo, Philips HUE, IFTTT, Sonos Protocol, Zigbee (sinds april 2022), Z-wave Plus, "NICE" 433Mhz, WiFi 5Ghz, Bluetooth, WiFi 2.4Ghz en "NICE 868MHz". Dan zit je natuurlijk wel met de vraag of je Kaku 433Mhz spullen hierop werken (weet ik niet) en of je Kaku Zigbee spullen allemaal hierop werken (veel meer kans van wel, heb het niet getest)! Last but not Least: de Fibaro werkt ook zonder internet

. Natuurlijk is de Homey-pro ook een goed meer 'kant-en-klaar" alternatief waarover trouwens meer positieve reviews zijn (systeem is stabieler) dan over de nieuwe Fibaro 3!.
Maar oh ja, ik vind de Fibaro 3 wel veel mooier dan de Homey pro
Vind je de Cloud geen probleem en/of vind je de Fibaro te duur en wil je van "ICS af", dan zou ik eens naar de Hornbach Smarthome Hub kijken voor 40 euro, Cloud staat in Duitsland en Hornbach blijft denk ik ook nog wel even bestaan. Bij Hornbach wordt Kaku compatibiliteit expliciet genoemd (zal wel niet alles zijn) en kun je ook nog andere merken koppelen. Ik heb zelf nul ervaring met deze Hub!. Zie:
https://www.hornbach.nl/projecten/smart-home-by-hornbach/
Hornbach Smart Home?
Ik heb zelf het idee dan de nieuwe Kaku
"Smart Bridge" helemaal de Cloud kant op gaat, waar ik zelf geen voorstander van ben. Het hoe en waarom hiervan (o.a. mijn visie), staat ook allemaal in het bovengenoemde Algemene artikel. Het Algemene artikel vergt 140 minuten leestijd en de Lupus XT2-plus review 170 minuten. Veel leesplezier

. Je kunt ook alleen bepaalde hoofdstukjes lezen want het Algemene artikel en de XT2-plus Review zijn geïndexeerd via een Inhoudsopgave!
Is de Cloud afhankelijkheid voor jouw geen probleem dan is de ICS Smart Bridge denk ik wel het makkelijkst om "bij ICS te blijven" met je bestaande Kaku spullen! Wel zou ik in de toekomst alleen Zigbee Kaku spullen kopen i.p.v. de 433Mhz (zie ook opmerking hierover van @
xFeverr hierboven en het "Algemene artikel" hierover) !
zie spec's Fibaro Home center 3 : op ROBBshop:
https://www.robbshop.nl/m..._HC3_Black_download_1.pdf
[
Voor 24% gewijzigd door
Antonio di op 06-07-2022 20:40
]