Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 07:33
Wouter! schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:37:
Ja, dat was handig geweest hè, als dat had gewerkt ...
Nee, helaas, dat werkte dus niet.

Er zit hier in de buurt gewoon iemand op hetzelfde kanaal. Kan bijna niet anders. Da's natuurlijk ook wel een probleem van die drukke 433MHz-band. En dat zou dus betekenen dat ik ze opnieuw moet toevoegen op een ander kanaal, en al m'n regels en scenes moet nalopen en aanpassen.

.,,,,,,,.
Kan ook een bijna lege batterij zijn. Bij mij die van de AB die 3 lampen aanstuurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 15:39
Ah, da's wel goed om te weten, tnx!
Maar gaat die afstandsbediening dan toch stiekem iets schakelen? Da's ook wel bijzonder ...

Één van die afstandsbedieningen ligt altijd in de kast en gebruik ik alleen rond kerst voor wat kerstverlichting.

[ Voor 31% gewijzigd door Wouter! op 04-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Ja, er staat al eerder op het dit forum dat bijna lege batterijen merkwaardige gevolgen hebben, bij Kaku? Bij mij gingen 2 lampen en een TV zelfstandig midden in de nacht zowel aan als uit. Nu is het weer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:03
Wouter! schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:37:
Ja, dat was handig geweest hè, als dat had gewerkt ...
Nee, helaas, dat werkte dus niet.

Er zit hier in de buurt gewoon iemand op hetzelfde kanaal. Kan bijna niet anders. Da's natuurlijk ook wel een probleem van die drukke 433MHz-band. En dat zou dus betekenen dat ik ze opnieuw moet toevoegen op een ander kanaal, en al m'n regels en scenes moet nalopen en aanpassen.

Dat, terwijl ik toch steeds meer naar Zigbee over wil, is me best een 10'tje waard :).

Inmiddels die Lidl-stekkers ontvangen. Koppelen ging snel en makkelijk, en alles werkt nu perfect!
Voor KAKU zijn er ongeveer 67 miljoen verschillende codes, het is dus vrij onwaarschijnlijk dat iemand anders dezelfde code heeft 'gekozen'. Het oude KAKU systeem met de letter en cijfer draaischijven heeft overigens maar 256 codes. Daar is de kans wel heel reëel.

Iemand anders zou theoretisch zijn ICS2000 in leermodes gehad kunnen hebben terwijl net jouw zender schakelde. Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat die persoon vervolgens die code is gaan gebruiken. Hij zal dan ook een ontvanger weer hebben moeten inleren op die code.

Waarschijnlijker lijkt mij, dat jouw stekker zich heeft ingeleerd op een code van een buurman. De door jouw gebruikte stekkers staan na iedere stroomonderbreking 6 seconde in leermodes. Als een buurman net op zo'n moment op een code heeft verzonden dan is jouw stekker per ongeluk ingeleerd op zijn code. Dit kan zijn als je zelf de stekker net hebt ingeplugd of na een stroomstoring. Ik kan me voorstellen dat bij een stroomstoring mensen druk in de weer zijn om apparaten te proberen in te schakelen.

Dit kun je verhelpen door het hele geheugen van de stekker te wissen en de stekker opnieuw in te leren op jouw eigen code. Hierbij hoef je inn de ICS dus geen regels weg te gooien en opnieuw aan te maken.
In de handleiding staat hoe je met een groepcode 'uit' het hele geheugen van de stekker (dus niet van de ICS2000) kan wissen. Vervolgens leer je de code weer in die je zelf gebruikt door vanaf je iCS een aan-signaal te sturen.

Mocht je benieuwd zijn hoe je kan weten wat er allemaal aan KAKU codes door de ether vliegen. Ik heb zelf naast de ICS2000 ook een Domoticz setup draaien waar een RFCOM aanhangt. Die maakt automatisch een apparaat aan voor iedere code die hij ontvangt. Je kunt de kanaal codes van die apparaten gewoon aflezen. Hiermee is het dus super easy om te monitoren wat voor KAKU verkeer er allemaal is door je huis vliegt. En als je kwaadwillend of ondeugend bent kun je de verlichting van de buren gaan besturen. In mijn geval ontvang ik geen KAKU verkeer van buren (althans alleen heel incidenteel). Wel codes die zich identificeren als rookmelders.

Ik heb overigens niks tegen Zigbee. Ik ben zelf ook een mix van Zigbee en KAKU in huis. Bij mij werkt KAKU nog altijd behoorlijk betrouwbaar. Grootste voordeel van Zigbee vind ik dat je de huidige status van de schakelaar of lamp ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter!
Strontvlieg schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Waarschijnlijker lijkt mij, dat jouw stekker zich heeft ingeleerd op een code van een buurman. De door jouw gebruikte stekkers staan na iedere stroomonderbreking 6 seconde in leermodes. Als een buurman net op zo'n moment op een code heeft verzonden dan is jouw stekker per ongeluk ingeleerd op zijn code. Dit kan zijn als je zelf de stekker net hebt ingeplugd of na een stroomstoring. Ik kan me voorstellen dat bij een stroomstoring mensen druk in de weer zijn om apparaten te proberen in te schakelen.

Dit kun je verhelpen door het hele geheugen van de stekker te wissen en de stekker opnieuw in te leren op jouw eigen code. Hierbij hoef je inn de ICS dus geen regels weg te gooien en opnieuw aan te maken.
In de handleiding staat hoe je met een groepcode 'uit' het hele geheugen van de stekker (dus niet van de ICS2000) kan wissen. Vervolgens leer je de code weer in die je zelf gebruikt door vanaf je iCS een aan-signaal te sturen.
Dit is denk ik ook precies wat er aan de hand is. Dat heb ik namelijk, zoals ik al eerder zei, zelf ook na een stroomstoring. Er ligt zo'n schakelaar onder de keuken met daaraan een schemerlampje, en die zit bij op de groep van de oven. Bij overmatige stoom in de oven wil die groep er nog wel eens uit klappen. In de hal zit een bewegingsmelder, en onderweg naar de meterkast in de hal moet ik er dus altijd aan denken om die even af te dekken. Anders koppelt de schakelaar zich na het inschakelen van de groep bij het terugwandelen (= beweging) direct weer aan de bewegingsmelder :|. En dan krijg je dus een geknipper van de schemerlamp als je de hal in loopt ...

Dus ik ben ook bekend met het resetten, opnieuw koppelen e.d. ;). Dat moet ik helaas regelmatig doen 8)7.

Om precies deze reden had ik trouwens liever een "pairing" of "connect" knopje op de schakelaar gezien, i.p.v. dat hij iedere keer na het spanningsloos maken vanzelf in de koppelstand staat.
Ik heb overigens niks tegen Zigbee. Ik ben zelf ook een mix van Zigbee en KAKU in huis. Bij mij werkt KAKU nog altijd behoorlijk betrouwbaar. Grootste voordeel van Zigbee vind ik dat je de huidige status van de schakelaar of lamp ziet.
Dit vind ik ook het voornaamste voordeel van Zigbee, en dat het veel sneller/directer werkt.
Op den duur wil ik eigenlijk nog een keer helemaal over naar HomeAssistant en dan werkt dit ook wat mooier samen i.c.m. dashboards e.d. Eerst nog even wat tijd vinden om te hobbyen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wouter! op 05-10-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
Ik heb in mijn ICS-2000 een regeling die de ventilatie naar stand 3 schakelt als de vochtigheid in de badkamer gemeten door de ZTHS-100 te hoog wordt.
Dat werkt al jaren zoals verwacht.

Ik wil het nu veranderen zodanig dat de ventilatie 's ochtends voor 7 uur niet omhoog gaat (om de rest van het huis niet wakker te maken.). Om 7 uur moet de ventilatie dan alsnog omhoog als de vochtigheid hoog is in de badkamer.

Ik heb nu 2 regels aangemaakt.

Regel #1
Triggers: Humidity becomes greater than 80%
Conditions: Within timespan: 07:00 until 23:00
Action: Turn on ventilatie stand 3

Regel #2:
Triggers: Fixed time: 07:00
Conditions: Humidity is greater than 80%
Action: Turn on ventilatie stand 3

Hoe komt het nu dat overdag regel #2 meerdere keren wordt getriggerd terwijl de vochtigheid hoog is (en tussentijds niet onder de drempel komt) en regel #1 helemaal niet triggered.
Is dit een bug?

Als workaround kan ik proberen om bij regel #1 de condition weg te halen, zodat deze weer 24/7 werkt en met 2 nieuwe regels om 23 uur regel #1 uit te schakelen en om 7 uur regel #1 weer in te schakelen. Ik verwacht dan echter dat als de vochtigheid om 7 uur al hoog is dat de regel #1 dan niet meteen getriggerd wordt om 7 uur (maar misschien ook wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:11
Haal de conditie uit regel 2. Maak een derde regel met de vochtigheid als trigger, en laat die regel 2 inschakelen. Maak ook een vierde regel die de regel uitzet als de luchtvochtigheid weer onder de drempelwaarde komt.

Als het dan 7u is, en de regel staat ingeschakeld omdat de luchtvochtigheid over de drempelwaarde is gegaan, dan zal je ventilatiebox dus vol gaan blazen. En als voor 7u de vochtigheid weer terug onder de drempelwaarde komt, dan gebeurt dat dus niet meer, want dan is de regel weer uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
xFeverr schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:13:
Haal de conditie uit regel 2. Maak een derde regel met de vochtigheid als trigger, en laat die regel 2 inschakelen. Maak ook een vierde regel die de regel uitzet als de luchtvochtigheid weer onder de drempelwaarde komt.

Als het dan 7u is, en de regel staat ingeschakeld omdat de luchtvochtigheid over de drempelwaarde is gegaan, dan zal je ventilatiebox dus vol gaan blazen. En als voor 7u de vochtigheid weer terug onder de drempelwaarde komt, dan gebeurt dat dus niet meer, want dan is de regel weer uitgezet.
Dank voor je reactie. Ik heb het geïmplementeerd. Komende dagen even aankijken of nu wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 19:49
M'n vader heeft een ICS-2000 control station.

Deze zat oorspronkelijk in de meterskast, met een P1 kabel naar P1-poot om de meterstand uit te lezen.

Omdat de afstand wel erg groot was tussen de ICS-2000 en Kaku-apparatuur (hij heeft een groot huis), is de ICS-2000 naar het midden van het huis verplaatst. Er zit nog wel een ethernet-kabel in. Maar hij heeft geen verbinding met de P1-poort meer. Er zitten meerdere kamers tussen waardoor het ondoenlijk is om een heel lange P1-kabel van 40 meter (van meterskast naar boven, via zolder, weer terug naar een andere kamer) te trekken.

Wat zouden de alternatieven kunnen zijn? Ik zat aan een P1-dongle te denkendie weer naar een andere P1-dongle stuurt die bij ICS-2000 eindigt, maar dat kon ik niet vinden. Misschien dat jullie tips hebben? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter!
Ik heb die P1-kabel ook even aan m'n ICS-2000 gehad maar vond de mogelijkheden erg beperkt.
Ik heb nu HomeWizard met P1-dongle. Werkt perfect en helemaal draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 19:49
Maar die P1-dongle kun je niet aan je ICS-2000 koppelen, toch? En helaas is het - het is een wat oudere man - alleen beperkt voor ICS-2000, dus niet dat we dan op een nieuw systeem moeten overstappen dan 433Mhz/Kaku/Zigbee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
Hatsieflatsie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:01:
Maar die P1-dongle kun je niet aan je ICS-2000 koppelen, toch? En helaas is het - het is een wat oudere man - alleen beperkt voor ICS-2000, dus niet dat we dan op een nieuw systeem moeten overstappen dan 433Mhz/Kaku/Zigbee.
Die HomeWizard doet eigenlijk alleen maar energie meten. Ja, ze hebben stopcontactschakelaars, maar dat is niet echt hun core business. De HomeWizard dongle heeft dus een eigen app die apart staat van de ICS-2000. Je blijft verder je lampen en alles via je ICS bedienen dus.

En heel eerlijk, in de kaku-app is het verder ook helemaal apart van de rest en integreert het verder met he-le-maal niets. Kun je net zo goed een aparte app ernaast hebben waarmee je wèl langer dan een maand terug kan kijken.

Mocht die ICS ooit stuk gaan en je vervangt hem met de nieuwe Smart Bridge, dan heb je niet eens meer de mogelijkheid om P1 te meten. Dus ze hebben het daar ook al opgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 07:53
Lees de p1 hier inmiddels ook met 5 verschillende apparaten uit. Ook een ics-2000. Gebruik de info van de ics-2000 eigenlijk nauwelijks meer. Zo beperkt.
Misschien heeft je vader nog een ouderwets pstn telefoon netwerk in huis liggen wat naar de meterkast gaat en niet meer gebruikt wordt.
Dat is prima te gebruiken. Wel zeker weten dat dat netwerk niet meer aan provider is aangesloten anders staat er spanning op natuurlijk en gaat de boel stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-04 23:12
Wouter! schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:57:
Ik heb die P1-kabel ook even aan m'n ICS-2000 gehad maar vond de mogelijkheden erg beperkt.
Ik heb nu HomeWizard met P1-dongle. Werkt perfect en helemaal draadloos.
Idem hier hetzelfde.

• robbergroom
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-02 10:34
Hallo, ik ben een nieuwe gebruiker van de ICS 2000 en ik vroeg me af of de intensiteit van de vierkante led verlichting op het apparaat te dimmen is?
Wie weet raad, alvast bedankt..

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:10
@robbergroom Je kunt hem ook uitzetten in de app ;)
(dimmen kan niet)

• robbergroom
Bedankt voor je snelle reactie. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PThijssen
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 23:41
robbergroom schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:48:
Hallo, ik ben een nieuwe gebruiker van de ICS 2000 en ik vroeg me af of de intensiteit van de vierkante led verlichting op het apparaat te dimmen is?
Wie weet raad, alvast bedankt..
In de app, bij de drie puntjes rechtsonderin (Meer) -> Instellingen
Status LEDs kunnen alleen uit of aan (met schuifje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzla7gIOOxw17mwi555t4RqCzfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtzirg3bWB7qU9tJY31PiIlo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door PThijssen op 01-12-2023 09:18 ]

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbergroom
ja ik had hem al gevonden na de tip van je voorganger. bedankt allebei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-04 23:12
Hatsieflatsie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:09:
M'n vader heeft een ICS-2000 control station.

Deze zat oorspronkelijk in de meterskast, met een P1 kabel naar P1-poot om de meterstand uit te lezen.

Omdat de afstand wel erg groot was tussen de ICS-2000 en Kaku-apparatuur (hij heeft een groot huis), is de ICS-2000 naar het midden van het huis verplaatst. Er zit nog wel een ethernet-kabel in. Maar hij heeft geen verbinding met de P1-poort meer. Er zitten meerdere kamers tussen waardoor het ondoenlijk is om een heel lange P1-kabel van 40 meter (van meterskast naar boven, via zolder, weer terug naar een andere kamer) te trekken.

Wat zouden de alternatieven kunnen zijn? Ik zat aan een P1-dongle te denkendie weer naar een andere P1-dongle stuurt die bij ICS-2000 eindigt, maar dat kon ik niet vinden. Misschien dat jullie tips hebben? :)
Als het alleen om het bijhouden de meterstanden betreft kun je ook je meter koppelen met slimmemeterportal.nl, dan kun je de data uitlezen met hun app. Gratis ook nog, en zelfs uitgebreider dan die beperkte funcie op de ICS2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:36
Iemand vertelde me laatst dat een stekkerdimmer defect kan raken als je er een niet dimbaar apparaat op aansluit en deze met de app bijvoorbeeld toch probeert te dimmen. Zelf heb ik een drietal ACD200 stekkerdimmers in huis en wil de proef op de som niet nemen.... Iemand ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
rowicom schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:56:
Iemand vertelde me laatst dat een stekkerdimmer defect kan raken als je er een niet dimbaar apparaat op aansluit en deze met de app bijvoorbeeld toch probeert te dimmen. Zelf heb ik een drietal ACD200 stekkerdimmers in huis en wil de proef op de som niet nemen.... Iemand ervaring?
Kan ook zijn dat je het aangesloten apparaat sloopt, dat wil je niet. Die dimmers ‘faden’ altijd aan volgens mij, dus je kunt het niet zonder dimmen doen. En 1x nog een keer op ‘aan’ drukken zorgt er ook voor dat de dimmer gaat dimmen.

Mijn advies: lekker niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccladder
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik ben lampen aan het aansluiten zonder schakelaar. Ik wil de Ikea Tradfri lampen gebruiken om deze lampen aan en uit te kunnen die icm de ics2000 van Kaku. Vervolgens wil ik de 2 ikea lampen (Ik heb 2 hanglampen) kunnen schakelen met een schakelaar van kaku.
Ik heb hier een aantal vragen voor:
1. Kan dit en is het verstandig?
2. Hoe koppel ik de ICS2000 aan de Ikea lamp? En is het ook mogelijk om dat te doen zonder schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:12

Tarin

Just plain weird.

ccladder schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:07:
Ik ben lampen aan het aansluiten zonder schakelaar. Ik wil de Ikea Tradfri lampen gebruiken om deze lampen aan en uit te kunnen die icm de ics2000 van Kaku. Vervolgens wil ik de 2 ikea lampen (Ik heb 2 hanglampen) kunnen schakelen met een schakelaar van kaku.
Ik heb hier een aantal vragen voor:
1. Kan dit en is het verstandig?
2. Hoe koppel ik de ICS2000 aan de Ikea lamp? En is het ook mogelijk om dat te doen zonder schakelaar?
1. Ja, dat werkt. Ik bedien op het moment vrijwel alles met 433mhz remotes en wandschakelaars van kaku (en via timers enzo). Gewoon een regel aanmaken met als trigger de knop.
2. Je moet de ICS en de lamp in koppel-modus zetten en (serieus) dicht bij elkaar houden. Minder dan een meter.

ICS in koppelmodus: nieuw device toevoegen, bladeren naar type: ander merk, lamp.

Lamp in koppelmodus: 7 (?) keer kort aan / uit / aan schakelen; als je hem daarna aan houdt begint hij een dim-loopje. Uiteindelijk wordt hij iets van twee keer kort fel om aan te geven dat het gelukt is.

Ik gebruik zelf losse E27-fitting (van die verhuisfittingen van de bouwmarkt werken goed) aan een snoer met snoerschakelaar (zorg voor een fatsoenlijke, veilige verbinding, evt. met wago-klemmetjes in plaats van een kroonsteentje!), en heb daar een GU10-naar-E27-converter bij voor de spotjes. Voor E14-lampen pak ik even een van onze nachtlampjes maar daarvoor bestaan ook verloopfittingen. Wel buiten bereik van kinderen houden, is bijna net zo gevaarlijk als zo'n domme Amerikaanse ik-heb-mijn-snoer-kerstlampjes-verkeerdom-opgehangen-en-ben-lui-verloopkabel.

[ Voor 16% gewijzigd door Tarin op 06-01-2024 12:53 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
Ik doe precies hetzelfde als @Tarin . Belangrijk is ook de snoerschakelaar(liefst op de fase). Eerder gebruikte ik zo'n stekker met E27 fitting, maar dan ontkoppel/koppel je de fase en 0 tegelijk(bij het in het stopcontact steken en er uit). Blijkbaar vinden de zigbee(Ikea) lampen dat niet zo lekker.

Wij hebben de hanglampen boven de tafel voorzien van die 3 kleuren wit tradfri lampen(weet niet of die nog bestaan). We hebben een dubbele wandschakelaar(AWST-8802) op tafel. Dan heb je 4 commands voor de ics-2000. bijvoorbeeld 1 voor uit, 1 voor 2100k, 1 voor 2700k en 1 voor 3000k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
Rode led op ics-2000 sinds half uur en app zegt bij cloud connection 'unknown'.
Lokaal werkt alles wel.
Anderen zelfde ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02

Gaitman

The Real One

floriszz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:33:
Lokaal werkt alles wel.
Anderen zelfde ervaring
Had ik vanavond ook rond dat tijdstip. Net zag ik dat de rode led weer uit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het KIKU protocol bekend en zijn er andere hubs / dongles om het aan te sturen of is de officiële hub de enige manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 23:40
Olaf van der Spek schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:30:
Is het KIKU protocol bekend en zijn er andere hubs / dongles om het aan te sturen of is de officiële hub de enige manier?
Ik stuur ze ook aan met homey maar andere platforms kan dat ook(HomeAssistant bijv).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
renzo4000 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:34:
[...]

Ik stuur ze ook aan met homey maar andere platforms kan dat ook(HomeAssistant bijv).
Zonder een ICS-2000? Welke dongle gebruik je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Olaf van der Spek schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Zonder een ICS-2000? Welke dongle gebruik je daarvoor?
Voor Homey heb je dat niet nodig, die heeft alle protocollen aan boord.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgobee
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-12-2024
Werkt beide, met schakelaar kaku en vanuit een scene/regel vanuit ics. Nb ikea lampen kunnen per lamp aan 1 zender gekoppeld worden. Óf de ikea tradfri-schakelaar, óf de kaku-ICS (kaku schakelaar communiceerde met ICS en niet met de lamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
Olaf van der Spek schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:30:
Ik gebruik een rfxcom icm met een domoticz setup voor. Ik heb ook nog een ics2000 draaien. De rfxcom is echter 2x zo duur als waarvoor je nu soms de ics2000 in de aanbieding kunt krijgen.

Ics2000 werkt prima maar is een erg gesloten platform. Op zich geen probleem, zolang je niet te veel verschillende systemen wil mixen. En geen al te ingewikkelde regelingen wil bouwen. Alleen via Olisto kun je triggers van buiten in het systeem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ics2000 is ook met google home te integreren, daar kan je ook laagdrempelig automatisering toepassen middels routines. Wil je echt wat complexe automatisering toepassen dan kom je eerder uit bij HomeAssistant en Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Strontvlieg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:25:
De rfxcom is echter 2x zo duur als waarvoor je nu soms de ics2000 in de aanbieding kunt krijgen.
De ICS-2000 is end-of-sale en proprietary, waarom zou je die nog willen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
Olaf van der Spek schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:29:
[...]

De ICS-2000 is end-of-sale en proprietary, waarom zou je die nog willen kopen?
Omdat je tevreden bent met je KAKU spullen die je hebt verzameld?
Omdat het robuust is. Ik bedoel hiermee niet het 433MHz protocol, maar wel het systeem zelf. Het crasht nooit, geen gezeur met updates. Na een stroomstoring weer gewoon online. Relatief simpele automatiseringen.

Uiteraard zijn er ook hoop redenen te bedenken waarom je het niet wilt hebben.
- 433 MHZ protocol geen feedback.
- geen encryptie
- apparaat interface nauwelijks met andere systemen,
- Geen complexe schakelingen
- Geen logs.
- Enz.

Ik gebruik het zelf omdat ik een hoop van die rommel in de afgelopen 25 jaar heb verzameld, toen er nog geen Zigbee, Wifi, Bluetooth etc was. Meeste spul werkt nog steeds. Daarnaast heb ik inmiddels ook een hoop Zigbee dingen draaien (niet via de ICS2000).
De ICS2000 stuurt hier de WTW ventilatie aan op basis van vochtigheid, CO2, timer programma's.

Daarnaast ook een Raspberry Pi draaien die de boel monitort en nog wat intelligentere schakelingen toevoegd, maar als een van de tig componenten van het RPI systeem stuk gaat dan toert de ICS2000 nog lekker door.

Als je nog geen 433Mhz spul hebt dan zou ik het lekker bij Zigbee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceXuick
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-04-2024
Het ICS systeem heeft inderdaad wel redelijk goed gedraaid.

Echter na het even van de stroom af te hebben moeten halen, en toen weer aangesloten, zijn ineens al mijn apparaten, regels, scenes en instellingen weg.

Dat is voor mij zo een dag werk en ik twijfel of ik dat nog weer allemaal gaan instellen, als het bij de volgende stroomstoring weer allemaal wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:34
IceXuick schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:42:
Het ICS systeem heeft inderdaad wel redelijk goed gedraaid.

Echter na het even van de stroom af te hebben moeten halen, en toen weer aangesloten, zijn ineens al mijn apparaten, regels, scenes en instellingen weg.

Dat is voor mij zo een dag werk en ik twijfel of ik dat nog weer allemaal gaan instellen, als het bij de volgende stroomstoring weer allemaal wegvalt.
Wellicht een probleem met inloggen of de verbinding met de KaKu server. Thuis ook wel eens stroom uitval gehad, maar nog nooit opnieuw regels e.d. aan moeten maken. (Gelukkig maar, zijn er best veel ondertussen)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Strontvlieg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:25:
[...]
Alleen via Olisto kun je triggers van buiten in het systeem krijgen.
Ik genereer triggers vanuit HomeAssitant. Gebruik een 433mHz aan of uit commando van een niet aanwezige AB. Dat commando pakt de ICS op. Nadeel is de (on)betrouwbaarheid van 433 MHz

@Olaf heb je klantenservice gevraagd of ze een backup hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
Heb ook Kaku als main systeem icm Olisto voor weersafhankelijkheid etc. en complexere routines en een rpi(Homeassistant) voor energie dashboard en frigate integratie.

Zou het mogelijk zijn via de custom connector van Olisto een integratie tussen HomeAssistant(rpi) te maken met KAKU(ics-2000) voor triggers? (Is dan natuurlijk wel afhankelijk van internet/cloud connectie dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AB_
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-04-2024

AB_

Wij hebben een KAKU Smart bridge voor het bedienen van 4 inbouwschakelaars die zijn aangesloten voor lampen.
Nu is het telkens dat wanneer wij deze 4 inbouwschakelaars/ontvangers instellen in de app, ze voor korte duur werken tot je automatisch wordt uitgelogd en bij het opnieuw inloggen is de app terug leeg en zijn al de instellingen verdwenen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
KAKU Smart Bridge, 4 KAKU inbouwschakelaars en de KAKU app.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Zowel te verbinden via Ethernetconnectie als gewoon via de WiFi, app al meerdere keren verwijderd en opnieuw geïnstalleerd , nieuw account,... We hebben ook al na communicatie met de helpdesk een nieuwe smart bridge opgestuurd gekregen maar ook dit heeft niets geholpen.

Is er iemand die bekend is met het probleem en/of weet hoe je dit kan oplossen?
Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag hadden we een stroomstoring. Daarna werken een aantal van mijn zigbee lampen niet meer. Kan ze zowel via de app als afstandsbediening niet meer bedienen. In de app staan ze niet offline, maar ze reageren niet op aan of uit zetten of dimmen. De lampen hebben wel gewoon stroom en staan aan.

Het gekke is dat sommige zigbee lampen nog wel werken. En een klikaanklikuit schakelaar ook nog.

Ik heb de ics2000 al een paar keer van het stroom gehad en via de app gereset.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn of een suggestie wat te doen? Alles opnieuw koppelen is een laatste oplossing en als dat moet overweeg ik direct over te stappen naar een ander systeem.

[Update] ben inmiddels al bezig eea naar ikea dirigera over te zetten. Deze vraag is dus niet heel dringend meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 23-04-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nark0tiX
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 10:30

Nark0tiX

Software Engineer

floriszz schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:33:
Lokaal werkt alles wel.
Anderen zelfde ervaring
Bij mijn ouders zelfde probleem. Na reset doet de app het soms even. Via de afstandbediening werkt alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeweijer2
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-05 15:37
Ik heb dezelfde problemen in huis. Volgens mij niet gerelateerd aan een stroomstoring, want die hebben we niet gehad.

Ik gebruik de schakelaars die tussen de "echte" schakelaars geinstalleerd zijn, en die werken wel. Een losse Kaku schakelaar werkt ook. Maar via de Kaku app of voice commands (Google Home) werkt niet.

Via Google Home ook geen feedback met 'this device has not been set up yet' zoals je zou verwachten als de service down. Via de Kaku app meestal geen feedback, maar als je vaak genoeg probeert verschijnt er wel heel kort een berichtje over een timeout.

Vreemd genoeg lukte het me gisteren om de service een paar minuten weer te laten werken door mijn router weer 5Ghz in plaats van alleen maar 2.4 te laten uitzenden. Maar dat was dus van korte duur. Misschien dat het toeval was.

Het vreemde is dat ik hier pas sinds een paar dagen last van heb, terwijl ik hier lees dat mensen al een paar maanden tegen dezelfde problemen aanlopen. Misschien dat er een update (Van de bridge firmware? Van server side dingen bij Kaku?) niet bij iedereen tegelijkertijd uitgerold is? Ik denk echt dat het aan die kant zit, en niet bij ons allemaal thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:40
Iemand ervaring met de rookmelders?

Alle melders hier zijn zichtbaar in de app en volledig groene batterij, maar als ik ze test krijg ik niet van ze allemaal een melding op mijn telefoon.

Reboot van de 2000 brengt ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik heb tot op heden geen problemen met de rookmelders. Wat wel vreemd is dat er vanuit de app geen waarschuwing voor lege batterij is.

Testen en een push bericht ontvangen nog niet gedaan. Zo af en toe met klussen gaat er 1 af door wat stof en dan werkt het. (Push melding en er start een scène die alle verlichting aan doet en het rolluik opent)

[ Voor 44% gewijzigd door Erwin_83 op 04-08-2024 16:28 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Ik heb 5 van die rookmelders en 1 koolmonoxidemelder. Ik test ze af en toe en heb de indruk dat de push-meldingen niet altijd betrouwbaar zijn. Bij het testen zijn er altijd 1 of 2 die geen push-melding geven.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

Wieltje schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:51:
Ik zou ook graag een Senic wandzender kopen om te koppelen aan de ICS en had hiervoor aan de andere kant geinformeerd; bij Senic. Dat leverde ook niets op:

[...]

Jammer dat KAKU niet wil helpen. Mocht je het nog aan de praat krijgen dan hoor ik het graag.

Voor zover ik weet betekent "Friends of Hue" namelijk wel degelijk dat het zigbee spreekt, behelst de EnOcean term voor de switch enkel het energy harvesting gedeelte en maakt het geen gebruik van het EnOcean protocol (wat ook bestaat).

Edit: een mogelijk alternatief zij zijn om het binnenwerk uit een Hue Tap in een duur kadertje te klikken. Zie dit filmpje. Heeft er iemand ervaring met de Hue Tap en de ICS2000?
Heeft iemand dit ooit nog werkend gekregen?
Ik wilde namelijk hetzelfde bereiken maar kreeg ze gisteren ook niet gepaird.

De hue ledstrip ging daarentegen supermakkelijk en lampen zie ik er ook wel tussen staan echter geen enkele schakelaar.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corrado20vt
  • Laatst online: 29-04 21:23
Het is mij opgevallen dat het pairen vaak makkelijker gaat na het herstarten van de ics-2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

corrado20vt schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:47:
Het is mij opgevallen dat het pairen vaak makkelijker gaat na het herstarten van de ics-2000
Ook met friends of Hue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corrado20vt
Dat was met andere merken met zigbee maar misschien werkt het ook bij jou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
icecreamfarmer schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Heeft iemand dit ooit nog werkend gekregen?
Ik wilde namelijk hetzelfde bereiken maar kreeg ze gisteren ook niet gepaird.

De hue ledstrip ging daarentegen supermakkelijk en lampen zie ik er ook wel tussen staan echter geen enkele schakelaar.
FoH-schakelaars gaan niet werken. Die gebruiken een protocol (Zigbee GreenPower) dat niet ondersteund wordt op de ICS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

xFeverr schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:03:
[...]

FoH-schakelaars gaan niet werken. Die gebruiken een protocol (Zigbee GreenPower) dat niet ondersteund wordt op de ICS.
Dank je. Jammer want we wilden langzaamaan overschakelen op Hue omdat met name de kaku schakelaars batterijen leegtrekken en onbetrouwbaar lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
icecreamfarmer schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:28:
[...]

Dank je. Jammer want we wilden langzaamaan overschakelen op Hue omdat met name de kaku schakelaars batterijen leegtrekken en onbetrouwbaar lijken te zijn.
Dan zul je een Hue-bridge moeten gebruiken, daarop werkt het vlekkeloos en Zigbee is een heel stuk betrouwbaarder daarop. Maar dan zul je al je 433-spul moeten gaan vervangen.

Of je moet naar een oplossing grijpen zoals Home Assistant. Ook geen straf trouwens. Maar net even wat meer werk dan een Hue bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

xFeverr schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:39:
[...]

Dan zul je een Hue-bridge moeten gebruiken, daarop werkt het vlekkeloos en Zigbee is een heel stuk betrouwbaarder daarop. Maar dan zul je al je 433-spul moeten gaan vervangen.

Of je moet naar een oplossing grijpen zoals Home Assistant. Ook geen straf trouwens. Maar net even wat meer werk dan een Hue bridge.
Het mis voor mijn broertje en alle kaku in 1x vervangen is te kostbaar voor hem. Dus ik zat ook al aan de HA oplossing te denken. Dat heb ik zelf al draaien namelijk.

Heeft het een goede integratie met HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
icecreamfarmer schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:31:
[...]

Heeft het een goede integratie met HA?
Als je de ICS bedoelt: Nee. Totaal niet.

Als je 433mhz spullen bedoelt: Dat kan volgens mij wel werken als je een goede 433-zender aan kan sluiten op HA. Maar je blijft het nadeel houden dat je niet weet of het signaal is aangekomen.

Als je FoH-schakelaars bedoelt: ja, dat kan werken. Als je Zigbee-stick het protocol niet kan, dan kun je de communicatie via een Hue-lamp laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online

icecreamfarmer

en het is

xFeverr schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:02:
[...]

Als je de ICS bedoelt: Nee. Totaal niet.

Als je 433mhz spullen bedoelt: Dat kan volgens mij wel werken als je een goede 433-zender aan kan sluiten op HA. Maar je blijft het nadeel houden dat je niet weet of het signaal is aangekomen.

Als je FoH-schakelaars bedoelt: ja, dat kan werken. Als je Zigbee-stick het protocol niet kan, dan kun je de communicatie via een Hue-lamp laten lopen.
Ik bedoelde inderdaad de ics.
Er lijkt een hacs te zijn maar die is al lang niet meer geüpdate.

Doel is om via HA de foh aan de ics te koppelen middels acties. De foh is zichtbaar op mijn eigen ha systeem.

Maar als ik het goed begrijp moet ik dan de ics vervangen door ha met 433 MHz stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:11
Sinds vandaag kan ik niet meer in de KAKU app (op iphone en ipad)
Krijg de melding 'Error Unable to retreive account data from server (#2)'.
Password gereset, maar dat helpt niet.
De ICS-2000 werkt wel gewoon.

Meer mensen hier last van?

[ Voor 4% gewijzigd door connos op 04-10-2024 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Hier met een Cat telefoon met Android geen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03:11
connos schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 23:03:
Sinds vandaag kan ik niet meer in de KAKU app (op iphone en ipad)
Krijg de melding 'Error Unable to retreive account data from server (#2)'.
Password gereset, maar dat helpt niet.
De ICS-2000 werkt wel gewoon.

Meer mensen hier last van?
Opgelost door de support afdeling van KAKU .
Een foute programmaregel bleek de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Deze brandmeldertjes werken niet meer met de ICS-1000?

Daarnaast ik heb een ICS-1000. Ik neem aan dat deze vervangen door een bridge niet evt andere hardware vervangen moet worden? Rolluiken gaan hier bv automatisch open en dicht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7NHsBj4NcaLICH5lmainCjiNV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCJxYXUbwN5B0iiAQnuOPMdT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-05 13:51
@Devke Zover ik weet werkt de ICS-1000 alleen met 433 Mhz en nog niet met Zigbee. De rookmelders werken juist wel met Zigbee. Om ze volledig (anders dan standalone) te laten werken is dus een andere bridge nodig, zoals de ICS-2000.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Patrick_6369 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:25:
@Devke Zover ik weet werkt de ICS-1000 alleen met 433 Mhz en nog niet met Zigbee. De rookmelders werken juist wel met Zigbee. Om ze volledig (anders dan standalone) te laten werken is dus een andere bridge nodig, zoals de ICS-2000.
Oude systemen om bv je rolluiken te openen werken neem ik aan wel gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Devke schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:43:
[...]

Oude systemen om bv je rolluiken te openen werken neem ik aan wel gewoon?
Als je bedoelt of de ICS-2000 met 433 Mhz opverweg kan en daarbij tevens Zigbee-signalen kan versturen en ontvangen, dan is het antwoord: ja!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Patrick_6369 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:13:
[...]

Als je bedoelt of de ICS-2000 met 433 Mhz opverweg kan en daarbij tevens Zigbee-signalen kan versturen en ontvangen, dan is het antwoord: ja!
Ik heb de bridge gekocht. De 2000 kan ook niet meer. Ben ermee bezig en idd de oude spullen werken gewoon. Jammer dat je niet de configuratie makkelijk kunt overzetten dan 1000 naar de bridge.

Maar goed. Houdt je ook weer van de straat. Dank voor je antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Ik merk wel dat een onderstaande schakelblokje zich niet laat toevoegen aan de bridge. Aansturing voor rolluik. Is van Kaku.

Op de ics1000 is het knopje indrukken 1 sec en verbinden via app. Dat gaat bij de bridge niet. Moet ik die dan ook vervangen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikBje99wOygFkCSlJ-DuNNbrV1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lF1cnTi3dzFnffcVk0JdxUep.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Het zou in theorie wel moeten werken en wel op dezelfde manier.
Kan het zijn dat het geheugen vol is? D.w.z. dat er al meerdere zenders gekoppeld zijn en er geen plek meer is voor een andere?
Hmm volgens de handleiding van de ASUN zijn er 32 mogelijk, lijkt me sterk?
Wat is de afstand tussen de bridge en ASUN? Vaak is voor koppelen wat dichterbij beter, al geldt dat meestal voor Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Patrick_6369 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:54:
Het zou in theorie wel moeten werken en wel op dezelfde manier.
Kan het zijn dat het geheugen vol is? D.w.z. dat er al meerdere zenders gekoppeld zijn en er geen plek meer is voor een andere?
Hmm volgens de handleiding van de ASUN zijn er 32 mogelijk, lijkt me sterk?
Wat is de afstand tussen de bridge en ASUN? Vaak is voor koppelen wat dichterbij beter, al geldt dat meestal voor Zigbee.
Ik heb 1 zender gebruikt. 3 mogelijkheden. En een all off" knop erop.
De afstand tussen dat schakelmechanisme (ASUN?) Is tussen de 3 en 7 meter. 1 zelfs op 1 meter afstand en die had ook geen zin. Die kon ik met de afstandsbediening klonen. Dat werkte wel.

Klonen met de andere mogelijkheden die dan nog overbleven op de afstandsbediening liet keuken woonkamer en boven op de meest verrassende manieren open en dichtgaan. Heel apart.

Boven heb ik ook nog 2 rolluiken die zo bestuurd worden. Daar zit een betonnen verdiepingsvloer tussen. Daarnaast 32 wordt niet gehaald bij de ASUN. Ik stuur 5 rolluiken aan met kaku. Paar stopcontacten ook maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 15-11-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjansma
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 08:46
Ik gebruik in huis diverse Aqara temperatuursensoren met de ICS-2000 en ben niet overal tevreden over de batterijduur van deze sensoren (met CR2032 knoopcel moet ik bij sommige wel 10x per jaar wisselen, mogelijk ook afhankelijk van de lokale condities). Daarom was ik op zoek naar een alternatief waarbij ook een display wenselijk was. De oplossing van KAKU zelf (ZTHS-200) vind ik zelf nogal fors geprijsd.

Ik heb daarom de gok gewaagd en via Aliexpress de Sonoff SNZB-02D temperatuur sensor met display besteld, https://s.click.aliexpress.com/e/_DmqciKd. Ik kan inmiddels bevestigen dat die werkt met de ICS-2000. Deze is voorzien van CR2450 knoopcel en ik kan nog een uitspraken doen over de levensduur daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
fjansma schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:41:
Ik gebruik in huis diverse Aqara temperatuursensoren met de ICS-2000 en ben niet overal tevreden over de batterijduur van deze sensoren (met CR2032 knoopcel moet ik bij sommige wel 10x per jaar wisselen, mogelijk ook afhankelijk van de lokale condities). Daarom was ik op zoek naar een alternatief waarbij ook een display wenselijk was. De oplossing van KAKU zelf (ZTHS-200) vind ik zelf nogal fors geprijsd.

Ik heb daarom de gok gewaagd en via Aliexpress de Sonoff SNZB-02D temperatuur sensor met display besteld, https://s.click.aliexpress.com/e/_DmqciKd. Ik kan inmiddels bevestigen dat die werkt met de ICS-2000. Deze is voorzien van CR2450 knoopcel en ik kan nog een uitspraken doen over de levensduur daarvan.
Vreemd, ik heb hier in huis behoorlijk wat van die aqara sensoren maar die gaan juist super lang mee, minimaal een jaar. Enige verschil is dat ik ze aan mijn Homey heb gekoppeld en niet aan de ICS-2000. Daarnaast kan het ook zo zijn dat je misschien een setje brakke knopcellen te pakken hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Kan ook zijn dat de ICS de temperatuursensor niet goed instelt, met welke drempelwaarden er gebruikt moeten worden (vanaf hoeveel temperatuurverschil of luchtvochtigheidverschil moet het direct gemeld worden) en welke interval (bijv. elke 30 minuten).
Dan stuurt je sensor waarschijnlijk veel te vaak updates waardoor je batterij erdoorheen vliegt.

Dit zijn zaken die je bijvoorbeeld wel kunt instellen in Zigbee2Mqtt, maar vanuit de ICS wordt dat door KlikAanKlikUit beheerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
xFeverr schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:38:
Kan ook zijn dat de ICS de temperatuursensor niet goed instelt, met welke drempelwaarden er gebruikt moeten worden (vanaf hoeveel temperatuurverschil of luchtvochtigheidverschil moet het direct gemeld worden) en welke interval (bijv. elke 30 minuten).
Dan stuurt je sensor waarschijnlijk veel te vaak updates waardoor je batterij erdoorheen vliegt.

Dit zijn zaken die je bijvoorbeeld wel kunt instellen in Zigbee2Mqtt, maar vanuit de ICS wordt dat door KlikAanKlikUit beheerd
Nou zover ik weer bepaalt de sensor wanneer er iets verstuurd wordt, dus bij een waarde wijziging wordt het richting ICS-2000 gestuurd. Als ik kijk naar een sensor hier wordt er soms om de 5 minuten een update verzonden, Bijv verwarming wordt aangezet, temperatuur stijgt voor een x periode.Vervolg is de temp bereikt en blijft hij een uur ongeroerd en komt er weer eens een update van een tiende graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
renzo4000 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:49:
[...]

Nou zover ik weer bepaalt de sensor wanneer er iets verstuurd wordt, dus bij een waarde wijziging wordt het richting ICS-2000 gestuurd. Als ik kijk naar een sensor hier wordt er soms om de 5 minuten een update verzonden, Bijv verwarming wordt aangezet, temperatuur stijgt voor een x periode.Vervolg is de temp bereikt en blijft hij een uur ongeroerd en komt er weer eens een update van een tiende graad.
Ja, de sensor bepaalt dat, maar wel volgens een configuratie die de ICS kan instellen. De configuratie bestaat uit een interval (minimale en maximale wachttijd) en dus een drempelwaarde (hoeveel moet de huidige waarde afwijken)

Hier een quote uit de Z2M-documentatie:
Zigbee devices often have attributes that can report changes in their state, such as temperature, humidity, battery level, etc. Attribute reporting allows these devices to automatically send updates when there is a change in the values of these attributes.

[...]

It is a good practice to keep a balance between staying updated with relevant information and conserving energy, especially in the case of battery-powered devices.

[...]

Parameters
  • Minimum reporting interval (minimum_report_interval) In other words: how long after the attribute changes on the device should it send an update. A value of 0 means: send an update as soon as the attribute (e.g.: temperature) changes.
  • Maximum reporting interval (maximum_report_interval) In other words: how frequently shall the device send a report if there is no change in the attribute constantly. A value of 60 means: if the bulb is off for 30 minutes, it still sends 30 updates (every 60 seconds) even if there was no any attribute changes(e.g.: it was not turned on or off).
  • Minimum reporting change (reportable_change) The Minimum Reporting Change is like telling your device to speak up only when something significant happens. If you set a minimum reporting change of 1 degree for a temperature sensor, it means the sensor won't bother you with updates unless the temperature changes by at least 1 degree. It's a way to filter out minor fluctuations and focus on important changes in the environment.
toon volledige bericht
Ik ben dus bang dat de ICS dit niet goed instelt op de Aqara-sensoren omdat het niet herkent wordt als een temperatuursensor van hunzelf bij het koppelen ervan.

• fjansma
Hahaha, een hele discussie over de batterijen en de frequentie van de sensoren had ik niet verwacht. Maar ik denk wel dat er een relatie is tussen de locatie en de veranderlijkheid van de temperaturen in die ruimte want er is wel verschil tussen de ruimtes en hoe lang de batterij meegaat. Wat ik al aangaf de lokale condities.

Wat ik alleen wilde meegeven is dat die andere sensor ook werkte, maar ook waarom ik daar naar opzoek ben gegaan.

[ Voor 15% gewijzigd door fjansma op 28-11-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-05 18:37
Ik heb sinds een jaar of 3 een ICS2000 met hieraan een aantal KaKu inbouwschakelaars en stekkerschakelaars. In de app meerdere regels aangemaakt die schakelen op zonsondergang en/of zonsopgang. Is altijd goed gegaan tot een paar dagen geleden: bij sommige regels worden de zonsondergang c.q. zonsopgang regels wel uitgevoerd, echter bij andere regels niet meer. Er is geen logica in terug te vinden, het is dan weer de ene regel en dan weer de andere regel die niet werkt. Herinstalleren van de app heeft ook niet geholpen. Ook het uit- en weer inschakelen van de regels helpt niet. Als laatste ook nog de ICS2000 spanningsloos gemaakt en weer opnieuw opgestart, echter zonder resultaat. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cimpel
  • Laatst online: 12:37
Nous112 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:02:
Ik heb sinds een jaar of 3 een ICS2000 met hieraan een aantal KaKu inbouwschakelaars en stekkerschakelaars. In de app meerdere regels aangemaakt die schakelen op zonsondergang en/of zonsopgang. Is altijd goed gegaan tot een paar dagen geleden: bij sommige regels worden de zonsondergang c.q. zonsopgang regels wel uitgevoerd, echter bij andere regels niet meer. Er is geen logica in terug te vinden, het is dan weer de ene regel en dan weer de andere regel die niet werkt. Herinstalleren van de app heeft ook niet geholpen. Ook het uit- en weer inschakelen van de regels helpt niet. Als laatste ook nog de ICS2000 spanningsloos gemaakt en weer opnieuw opgestart, echter zonder resultaat. Heeft iemand een idee?
Zoiets heb ik ook eens aan de hand gehad.
Ik heb toen het aantal acties in de diverse scènes en regels gesnoeid tot strikt noodzakelijk, Daarna liep alles weer als een zonnetje.

Lijkt op een gevalletje geheugen vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjansma
Nous112 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:02:
Helaas mist hij bij mij ook regelmatig dit soort schakelmomenten (gebruik ca. 5 jaar). Geen idee waarom, heb het eigenlijk een soort van geaccepteerd. Wel heb ik voor een aantal lampen een extra schakelmoment gemaakt als een soort fail-safe (allemaal Zigbee).

Voor de andere opmerking over scenes (andere poster). Heb ik ooit als tip van KAKU gehad om tussen de acties een vertraging in te bouwen van 1 a 2 seconden. Ik doe dit om de 3 acties, dat werkt meestal wel. Dan krijgt de ICS-2000 wat tijd deze te verwerken, was de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Het vreemde is dat het ruim 3 jaar goed heeft gewerkt. Heb nu een deel van de zonsondergang -zonsopgang triggersvervangen door een vaste tijd, nu lijkt het goed te gaan. Zal nog wel navraag doen bij KaKu hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Update: KlikAanKlikUit heeft op afstand de ICS2000 gereset en opnieuw voorzien van de programmaregels die erin zaten. Maar eventjes afwachten op dit helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Update: probleem bleek uiteindelijk in een losse stekkerschakelaar te zitten. Op de een af andere manier was het programma in de stekker ontregeld. Door de stekker uit het stopcontact te halen, er na weer opnieuw in te doen en dan na 5 seconden in de desbetreffende kamer een Groep Uit signaal te geven (de kamer moet daarvoor in bewerkingsmodus worden gezet) was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
...in de desbetreffende kamer een Groep Uit signaal te geven (de kamer moet daarvoor in bewerkingsmodus worden gezet)....
Kan je deze handeling toelichten. Soms komen er nieuwe dingen in de apps. Maar deze ken ik niet. Ik gebruik nu de Klikaanklikuit(dus niet Trust) app op IOS.

• floriszz
Hele nacht brandde de ring volledig rood op de ICS-2000.
Nu brand alleen de linkerkant rood.
Wij hebben de led indicator via de app standaard uit staan.(Zodat er standaard geen groene ring brand, maar er geen licht is).

Zover ik kan nagaan werkt lokaal en remote(Via cloud) schakelen wel gewoon.

Iemand anders dezelfde ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corrado20vt
Hier werkt het prima.

Voor het eerst in lange tijd een paar nieuwe zigbee lampen toegevoegd (ikea tradfri) en dat ging een heel stuk vlotter dan de laatste keer dat ik dat deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
floriszz schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:40:
[...]

Kan je deze handeling toelichten. Soms komen er nieuwe dingen in de apps. Maar deze ken ik niet. Ik gebruik nu de Klikaanklikuit(dus niet Trust) app op IOS.
Ga in de kaku iOS app naar kamers, open de desbetreffende kamer. Klik op het potlood, daarna wordt groep uit zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
Nous112 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ga in de kaku iOS app naar kamers, open de desbetreffende kamer. Klik op het potlood, daarna wordt groep uit zichtbaar.
Ik zie het nu inderdaad staan. Maar snap 'm nog steeds niet in de context van een enkele stekker schakelaar bewerking....?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lInfYrwbC3r4g3-GpnZdP1rf4I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YO8p8QSmjYA3h9Zngz8VPx4m.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xFeverr
floriszz schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:04:
[...]

Ik zie het nu inderdaad staan. Maar snap 'm nog steeds niet in de context van een enkele stekker schakelaar bewerking....?
[Afbeelding]
De ‘Groep uit’ knop wordt voor producten zonder eigen reset/koppel-knop gebruikt om te resetten. Zoals de stekkerschakelaars uit de APC3-2300R set. Die gaan altijd even kort in koppelstand als je de stekker net stroom krijgt, bijzonder vervelend als je buurman op dat moment net zijn kastdeur met contactsensor opent oid. Want dan gaat jouw lamp aan als buurman een zak chips pakt.

Op dat moment moet je je stekkerschakelaar even resetten, maar waar lag die verdomde afstandsbediening ookalweer? Nou, daarvoor is die knop in de app dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
Ik heb dit hele topic doorzocht, maar is er iemand die kan vertellen wat de diverse leds en combinaties daarvan op de ICS2000 betekenen? Daar moet toch een mooi overzichtje van te vinden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriszz
rowicom schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:42:
Ik heb dit hele topic doorzocht, maar is er iemand die kan vertellen wat de diverse leds en combinaties daarvan op de ICS2000 betekenen? Daar moet toch een mooi overzichtje van te vinden zijn?
Ik heb me dit ook al jaren afgevraagd, maar weet ook nog steeds niet precies wat elke stand/kleur van de led betekent. Hij kan dus aan 2 of 4 zijdes apart branden in 3 kleuren(rood,oranje,groen) of meer.
Standaard heb ik 'm nu uit staan(Via app settings), omdat de groene ring wel heel fel is.
Met regelmaat zie je de de linker kant(aansluitingen naar boven) heel kort een rood flits geven. Geen idee waarom.
Laatst branden die hele nacht rondom rood(maar werkte zowel lokaal als via cloud).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• floriszz
Zigbee temperatuur en vochtigheid sensor met AAA batterij.
Normaal gebruik ik ze alleen in m'n homeassistant setup, omdat ik daar m'n klimaat/energie regeling mee doe, maar voor een paar dingen heb ik er nu ook een paar aan de ICS-2000 gekoppeld.
Ze werken nu een half jaar. Voordeel is dat je er oplaadbare AAA batterijen in kunt doen.
Alleen de batterij level werkt niet(goed) ook niet in Homeassistant. Level staat nu al maanden op minimaal en blijft gewoon werken.
Dacht ik deel het hier even. Toch handiger dan knoopcellen en milieu...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pizdc2etFAdwcmpCKeYLz4vYC58=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O4JHDOCKz4RgkTUy7zFDWJIK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnlszclnqFGc8nDaEGmSkAoUtCg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JqIzHiTvnlfgFLMee8LXyHif.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjansma
floriszz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:28:
Zigbee temperatuur en vochtigheid sensor met AAA batterij.
Normaal gebruik ik ze alleen in m'n homeassistant setup, omdat ik daar m'n klimaat/energie regeling mee doe, maar voor een paar dingen heb ik er nu ook een paar aan de ICS-2000 gekoppeld.
Ze werken nu een half jaar. Voordeel is dat je er oplaadbare AAA batterijen in kunt doen.
Alleen de batterij level werkt niet(goed) ook niet in Homeassistant. Level staat nu al maanden op minimaal en blijft gewoon werken.
Dacht ik deel het hier even. Toch handiger dan knoopcellen en milieu...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip. Ik heb deze inmiddels ook besteld en hij werkt inderdaad. Ik heb hem nog iets goedkoper gevonden (https://s.click.aliexpress.com/e/_ooVxfhS), maar dan moet je wel meer bestellen voor gratis verzending (dat zie ik de laatste tijd wel vaker bij Aliexpress). Batterij stand is inderdaad twijfelachtig maar kan ook aan mijn oplaadbare AAA batterijen liggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Laatst online: 12:37
fjansma schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:59:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb deze inmiddels ook besteld en hij werkt inderdaad.
Zie je dan ook de temperatuur en vochtigheid binnen de ICS-2000?
Kun je die gegevens ook naar HomeAssistant doorsluizen via de ICS integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjansma
Cimpel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Zie je dan ook de temperatuur en vochtigheid binnen de ICS-2000?
Kun je die gegevens ook naar HomeAssistant doorsluizen via de ICS integratie?
Ik zie temperatuur en luchtvochtigheid in de KAKU app. Met Homeassistent heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik loop elke keer ertegen aan het dat groeperen van Zigbee lampen niet gaat. Via edit kan je lampen aan de groep toevoegen of verwijderen, dan lijkt het gelukt maar worden ze niet toegevoegd en nu is mijn groep leeg en krijg ik dit niet meer voor elkaar…

Voorheen gooide ik de groep weg en maakte ik alles weer opnieuw aan, maar dat werkt ook niet meer.

Ik begin een beetje klaar te zijn met die KlikAanKlikUit troep eerlijk gezegd, maarja overstappen is ook niet alles :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
Atlas schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:37:
Ik begin een beetje klaar te zijn met die KlikAanKlikUit troep eerlijk gezegd, maarja overstappen is ook niet alles :/
Heb je veel spullen dan? Zeker het Zigbee-spul werkt heel goed op een platform zoals Home Assistant. Aanradertje hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
Ik ben afgelopen weekend deels overgestapt naar Homey. De komende week moet ik de andere helft van de apparaten en ruimtes en regels nog overzetten. De overstap viel me redelijk mee, hoewel je veel handmatig opnieuw moet aanmaken, gaat het toch redelijk vlot, mede door de webinterface.

Maar interessant in de opmerking van @Atlas vind ik dan dat ik in de ICS-2000 nooit een probleem heb gehad met Zigbee groepen, maar dat dat in de Homey niet native ondersteund wordt en tot veel vragen en onbegrip in de community leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:12
De stroom aansluiting op mijn ics-2000 is kapot door te hard aan de draad trekken. Alleen als ik het kabeltje heel specifiek erin steek en de draad onder een bepaalde hoek hou dan doet hij het nog. Ik vrees dat ik dus moet gaan wisselen. Hoe makkelijk gaat dat i.r.t. alle gekoppelde apparaten? Is het een kwestie van de oude ICS verwijderen in de app, de nieuwe toevoegen en dan door of moet er wat meer gebeuren? (ergste geval, moet ik alles opnieuw koppelen?)

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
Ik had hetzelfde met mijn ics2000. De ene keer wel contact, de andere keer niet.
Ik heb het kastje open gemaakt en de plus en de min van de adapter direct op de contactjes gesoldeerd. Maak een trekontlasting door een knoopje in de draad te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Bob-B190 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:22:
De stroom aansluiting op mijn ics-2000 is kapot door te hard aan de draad trekken. Alleen als ik het kabeltje heel specifiek erin steek en de draad onder een bepaalde hoek hou dan doet hij het nog. Ik vrees dat ik dus moet gaan wisselen. Hoe makkelijk gaat dat i.r.t. alle gekoppelde apparaten? Is het een kwestie van de oude ICS verwijderen in de app, de nieuwe toevoegen en dan door of moet er wat meer gebeuren? (ergste geval, moet ik alles opnieuw koppelen?)
Je kunt bij de klantenservice vragen of ze de gegevens over willen zetten naar een nieuwe ICS. Dan hoef je verder alleen nog maar je Zigbee-apparaten opnieuw te koppelen en is alles verder geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:12
xFeverr schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Je kunt bij de klantenservice vragen of ze de gegevens over willen zetten naar een nieuwe ICS. Dan hoef je verder alleen nog maar je Zigbee-apparaten opnieuw te koppelen en is alles verder geregeld.
Oei, juist dat koppelen van al die rookmelders en ingebouwde zooi heb ik vrij weinig zin in om me zachtjes uit te drukken...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job-lek
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 16:08
floriszz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb me dit ook al jaren afgevraagd, maar weet ook nog steeds niet precies wat elke stand/kleur van de led betekent. Hij kan dus aan 2 of 4 zijdes apart branden in 3 kleuren(rood,oranje,groen) of meer.
Standaard heb ik 'm nu uit staan(Via app settings), omdat de groene ring wel heel fel is.
Met regelmaat zie je de de linker kant(aansluitingen naar boven) heel kort een rood flits geven. Geen idee waarom.
Laatst branden die hele nacht rondom rood(maar werkte zowel lokaal als via cloud).
Volgens mij heeft Arjen in zijn review beschreven wat je kunt lezen aan de leds.
Wat ik in ieder geval zie:
Rood: geen verbinding
Rood ronddraaien: update software
Groen: alles verbonden
Groen en één rode led. Systeem werkt maar geen netwerk verbinding.
Blauw knippert: komt signaal binnen op ICS-2000

Job

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste