Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14

Tjark

DON'T PANIC

Topicstarter
Kent iemand al de Hornbach Smart Home?

de SMART HOME by hornbach gateway. Deze besturingseenheid van SMART HOME by Hornbach voldoet aan verschillende radionormen zoals Z-Wave, Zigbee, WiFi of Bluetooth. Je commando's worden via de speciale app naar de gateway gestuurd, die op zijn beurt de commando's doorstuurt naar het betreffende apparaat.

https://www.hornbach.nl/projecten/smart-home-by-hornbach/

https://www.hornbach.nl/s...71.Smart+Home+by+HORNBACH.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjark op 14-02-2020 16:21 ]

*insert signature here

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb vorige week wat reclame ervoor gezien in de Hornbach maar me er verder niet in verdiept. De tekst is lekker enthousiast geschreven, maar er staan wel wat gekke dingen in en ze spreken zichzelf tegen. Het voelt alsof ze net begonnen zijn (zal ook wel) maar beschrijven het alsof ze al jaren bezig zijn en duizenden apparaten ondersteunen.

Wat mij opvalt:

Cloudbased, dus als Hornbach er geen zin meer in heeft is in ieder geval je hub nutteloos.
Wij gebruiken dezelfde veiligheidsstandaard die ook wordt gebruikt door grote banken. De informatie wordt opgeslagen in een goed beveligd Europees datacentrum.
Gebruiken grote banken 1 veiligheidsstandaard? Waar hebben ze het over? Bedoelen ze eenvoudigweg dat het verkeer over https loopt? Of two-factor authentication? Of extra strenge regels m.b.t. welke medewerker data in mag zien? Audits? Vaag statement in ieder geval, maar een leek geeft het vast een vertrouwd gevoel.
Er geldt geen abonnement, of andere maandelijkse kosten. Dat noemen wij 100% kostentransparantie. Je koopt je producten één keer, en gebruikt ze voor áltijd.

(..) Altijd en automatisch gratis updates
Ik ben benieuwd. Het is nogal een statement van een bouwmarkt zonder enige geschiedenis met software-development dat dit product eeuwigdurend onderhouden zou worden. Hoeveel serieuze softwarebedrijven kennen wij die hard toezeggen dat ze altijd met updates blijven komen (dus ook over 10, 20, 30 jaar?) Ik ken er geen enkele :P
Ook de gateway kan in de toekomst worden uitgebreid via de USB-aansluiting, en is bovendien beveliigd door de geïntegreerde radionormen.
Wat is een geïntegreerde radionorm? Bedoelen ze bijvoorbeeld dat ze het z-wave protocol aanhouden? Dat zal wel moeten, want hoe praat je anders met alle andere apparaten? Ze presenteren het hier als een soort extra feature of extra beveiligingslaag, en als dat ook daadwerkelijk zo is snap ik het niet.
Wist je dat 60% van je energiekosten aan verwarming opgaat? Dat kan je fors verminderen door slimme verwarming en slimme verlichting te plaatsen!
Door slimme verlichting ga ik minder dan 60% van mijn energiekosten aan verwarming besteden? Hoe dan? Door alle slimme lampen op 100% te laten branden zodat ik een klein beetje elektrisch bijverwarm? :) Enigszins vreemde uitspraak.
HORNBACH heeft niet zomaar een paar producten voor jou beschikbaar. Wij hebben een ijzersterke samenwerking met bekende en betrouwbare merken als Philips Hue, Ring, Amazon Alexa, Google Assistant, KlikAanKlikUit, en nog veel meer.
Leuk die ijzersterke samenwerking, maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom een partij als Hornbach dé aangewezen partij is als softwareontwikkelaar. Geen ervaring, geen trackrecord, niks.

Ok, laten we niet flauw doen en dan kijken wat die ijzersterke samenwerking inhoudt. Bijvoorbeeld met KlikAanKlikUit: een in Nederland bekend merk, al jaren te koop bij verschillende bouwmarkten. Als je daar al veel van in huis hebt is het natuurlijk fantastisch (neem ik aan) om dat verder uit te breiden met deze Hornbach hub.
Even in lijst met ondersteunde apparaten kijken. Wat blijkt? Er worden wel 5 apparaten van KlikAanKlikUit ondersteund, wauw! Op dit moment heeft KaKu 94 producten op hun website staan en daar zijn de producten die niet meer in het assortiment zitten (maar wel in huizen van mensen) niet eens bijgeteld. Een ijzersterke samenwerking en je ondersteunt letterlijk 5 van de 100+ producten van een van je ijzersterke samenwerkingspartners. Hmm.

Ook grappig, in de tekst wordt meerdere keren het aansturen van de robotstofzuiger genoemd als prettige functionaliteit van Smart Home by Hornbach. Het aantal soorten robotstofzuigers dat volgens hun eigen lijst ondersteund wordt: 0.

Het is vrijdagmiddag en dan vind ik het extra leuk om even te klagen ;) Maar samengevat zie ik hele enthousiaste teksten, eeuwigdurende ondersteuning en een ietwat dubieuze onderbouwing met radionormen en bankenbeveiliging. En ze eindigen met 3 en een half a4'tje met een handjevol apparaten die werken met dit systeem. Het klinkt wat prematuur. Maar wel enthousiast!

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:49
Ik hoor het voor het eerst van.

First of all: tof! Hoe meer domotica bij mijn favoriete bouwmarkt, hoe beter. Of ik die gateway nou wel of niet zou gebruiken, er gaat vast meer spul bij de Hornbach in de schappen komen zo.

De hardware lijkt verdacht veel op een pricewatch: Vera Plus Controller qua de buttons op de zijkant, het formaat van het kastje en de plaatsing van de LED's. Maar dan wit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tWsQ0iNeeZAphqRbUhQKh5jhtk=/i/2000961109.jpeg

Mogelijk een soort rebrand met eigen software schil? Vind het wel gek dat ze beweren een clouddienst te leveren die voor eeuwig gratis is. Volgens mij draait dat ding gewoon een eigen webserver en is het geen echte clouddienst, maar correct me if i'm wrong.

Moet zeggen dat de prijs best scherp is voor een device wat zowel Z-Wave, Zigbee als 433mhz/kaku support. Die Vera Secure kost bijna het dubbele. Andere concurrenten die dat kunnen zoals de Homey gaan naar 300 piek.
Al heb ik dus niet het idee dat hij direct met je Hue-lampen kan praten, maar dat je daarvoor dan wel weer een Hue bridge voor nodig hebt, als ik de lijst zo lees.

Ik snap de kritiek van @Gizz hierboven ook wel, het is nog wel erg onduidelijk en vrijblijvend voor nu. Maar laten we het niet gelijk afschieten! Als dit ding ooit net zoveel kan als een dure Homey en domotica bij de lokale bouwmarkt komt te liggen, maak je domotica voor heel veel mensen bereikbaar en dat is gaaf.

Voor nu kijk ik nog wel even de kat uit de boom, maar hou dit zeker in de gaten!

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 14-02-2020 17:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Richh schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:26:
Moet zeggen dat de prijs best scherp is voor een device wat zowel Z-Wave, Zigbee als 433mhz/kaku support.
Dat laatste heeft hij niet voor zover ik zie.

Op deze pagina staat:
Z-Wave, Zigbee, WiFi of Bluetooth
Op deze pagina staat dat je apparaten kunt koppelen met:
Z-Wave
ZigBee
WiFi
De 5 producten van KaKu die ze ondersteunen zijn op basis van Zigbee. Ik voorzie dat dit nog wel eens tot teleurstellingen gaat leiden bij de gemiddelde Hornbachklant. Met dikke logo's en in koeienletters aangeven dat je een ijzersterke samenwerking hebt met Kaku om vervolgens vrijwel al hun producten niet te ondersteunen omdat je kastje alleen z-wave, zigbee en wifi kan :X

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• os_dui
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09-2024
Ze hebben sinds april-2020 een "lijst-van-compatibele-apparaten".

https://www.hornbach.nl/projecten/smart-home-by-hornbach/
-> puntje nummer 5. Lijst van compatibele apparaten.

Ik zie nu apparaten van Philips hue (via bridge), gardena, boasc, ABUS, Fibaro, Flair, etc staan. Kijk vooral zelf even op de lijst.

@Richh Goed gevonden. De gelijkenis met Vera Plus controller is praktisch één-op-één als ik het zo zie. Buiten dat ze hetzelfde eruit zien hebben ze dezelfde functies.

@Gizz Aanmelden gaat via de Hornbach website, cloudbased maar dus redelijk verankerd in de bestaande infrastructuur van Hornbach. Dat geeft wat meer hoop op een langdurige ondersteuning. Misschien hoopt Hornbach nog meer verkopen er uit te halen via klant profielen & marketing.
De rest van je opmerkingen en vragen heeft op de site inmiddels een beter antwoord gekregen.

Ik vindt het top dat ze komen met een goedkopere (bijna)-alles verbinder. Wel erg benieuwd hoe snel de lijst met compatibele apparaten zal doorgroeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 08:23
Lijst met Compatible producten is wel erg kort, een Vera plus kan met veel meer Zwave producten werken. Misschien heeft Hornbach de lijst een beetje ingekort.

Wat natuurlijk echt interessant is of het mogelijk is om deze controller te flashen met Vera firmware. Dan heb je een goedkope Vera Plus. Is er al iemand die dit heeft geprobeerd?

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
Heeft iemand al zo'n ding? Ben benieuwd hoe de interface er uit ziet.

Ben ondertussen de voorwaarde aan het doorlezen, zie al dat het niks voor mij is... Always online ;)

b.Toegang tot het internet
i. De toegang van de klant voor het bedienen en beheren van de
functies van de SMART HOME by hornbach diensten vindt
steeds plaats via het internet.
ii. Daarom is de klant verplicht om voor alle delen van de SMART
HOME by hornbach diensten een goede, betrouwbare
internetverbinding te gebruiken voor het gebruik daarvan.

g. Beschikbaarheid
HORNBACH garandeert dat de SMART HOME by hornbach
diensten buiten de tijden van 22:00 tot 05:00 uur jaarlijks voor 98%
beschikbaar zijn, tenzij niet beschikbaarheid wordt veroorzaakt door
de niet adequate werking van de SMART HOME-apparatuur of de
internetverbinding, dan wel anderszins te wijten is aan de klant zelf.

Schijnbaar blijven je automatiseringen het wel doen..

a. De klant dient zorg te dragen voor een adequate verbinding met het
SMART HOME by hornbach-platform, aangezien die noodzakelijk is
voor een correcte werking van SMART HOME by hornbach.
b. Een storing van deze verbinding kan optreden door uitval van de
apparaten of internetverbindingen van de klant en/of de aan
HORNBACH toe te wijzen internetverbindingen of servers en kan
tevens tijdens onderhoudsventers optreden.
c. Bij een dergelijke storing blijven alle voorgeprogrammeerde SMART
HOME-automatiseringen bestaan (voor zover aan de overige
voorwaarden is voldaan, met name dat de SMART HOME by
hornbach-gateway van stroom is voorzien). Wijzigingen in de
automatiseringen kunnen echter niet worden uitgevoerd. Ook
kunnen berichten niet meer worden verzonden of ontvangen en de
status kan niet meer extern worden opgevraagd. HORNBACH is
nooit aansprakelijk voor (de gevolgen van) dergelijke storingen.

[ Voor 92% gewijzigd door Dacuuu op 10-06-2020 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-04 17:27
Kan dit direct communiceren met Somfy, of hun eigen bridge verplicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:49
De producten van Hornbach lijken best wel "scherp" geprijsd. (heb enkele sensoren vergelijken met Robbshop). Het zijn geen grote verschillen maar 5 euro verschil per schakelaar/sensor is best wel leuk. Kan dit alleen maar toejuichen als z-wave producten hierdoor steeds betaalbaarder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Raimundus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:38:
Kan dit direct communiceren met Somfy
Somfy gebruikt twee systemen:
  • Somfy RTS op basis van 433Mhz en de Hornbach Smart Home heeft geen hardware aan boord om op die frequentie te communiceren.
  • Somfy IO op basis van 866Mhz (net als Z-wave) en is een gesloten protocol wat dus ook niet door Hornbach Smart Home aan te sturen is.
of hun eigen bridge verplicht?
Ook dat gaat je niet verder helpen om Somfy aan te sturen via Smart Home. Er is in ieder geval geen enkele aanwijzing dat je via die route Somfy op zou kunnen nemen in Smart Home. Ook in de lijst met ondersteunde producten komt Somfy niet voor.

Pagina: 1