Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

YakuzA schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:28:
[...]

Rare snuiters ;)
Iedereen weet toch dat juist de zijkant lekkerder is omdat die verder gerijpt is? :)
Jij snijdt zeker ook de schimmel weg? :)

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:08:
[...]
* Hahn koopt altijd plakken kaas. Het gemak, dat elke plak even lekker is, en geen restantje weg te hoeven gooien aan het einde, is voor mij de meerprijs waard. Maakt mij dat lui? Sure, wat jij wilt.
Restantje om weg te gooien ? Even raspen en op de diepvries pizza gooien als extra kaas. Aardappels over die gekookt zijn ? Even bewaren/opsparen en opbakken met wat paprikapoeder als lunch. Niet dat het hoeft voor die paar euro, maar van vrijwel alles wat over is kan je heerlijke dingen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
alaintje schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Ik wil hier ook wel eens posten over het onbestaan van het midden inkomen.
In mijn situatie als single 26j voel ik amper meer incentive om meer, moeilijker en harder werk te gaan doen als ik mijn salaris van 3->4k er netto 400€ op vooruit gaat (door pensioenpremies in de cao's). Puur vanwege belasting. Ik werk namelijk met gemak 50 uur.
Nu is 400€ netto een hoop geld. Maar als ik een nieuwe auto wil kopen ben ik ~100 maanden bezig + dat al mijn lasten voor die nieuwe auto exploderen (verzekering en wss wegenbelasting).
Maar ook voor een nieuwe badkamer sparen kost, met een hoop zelf doen zo'n 8-12 jaar. Ik begrijp dat dat 'normaal' is, maar het voelt vreemd.
Je moet als particulier ook nooit een nieuwe auto kopen. Dat is een van de slechtste investeringen die je kan doen.

Mijn tip van mij als 36 jarige is: je werk moet ook niet meer, moeilijker en harder worden. De werkdruk moet gelijk blijven of minder worden(deels doordat je ervaren wordt), uren minder en salaris omhoog. Meestal gaat dat vanzelf met de jaren door te job hoppen.

Er is niks vreemds aan dat je op je 26ste bepaalde zaken niet goed kan veroorloven. De beste keuze die ik heb gemaakt is om van 40 uur naar 32 uur te gaan en meer te genieten van de schaarse jaren dat je nog jong bent. Wat moet je uberhaupt op je 26ste met een splinternieuwe auto?
Hahn schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Dit zit je wel heel erg dwars, hè? Kots-smiley en alles :X

* Hahn koopt altijd plakken kaas. Het gemak, dat elke plak even lekker is, en geen restantje weg te hoeven gooien aan het einde, is voor mij de meerprijs waard. Maakt mij dat lui? Sure, wat jij wilt.
Welnee, ik vind het alleen opmerkelijk dat het gaat over de prijs maar mensen het duurdere interieure product kopen. Smaakt minder lekker, bederft sneller, teveel kaas op je boterham en duurder per kilo.

Het is hetzelfde als met voorgesneden groente(75g slappe sla voor 2 euro :+ ) of fruit kopen in van die plastic bakjes. Ik wacht nog altijd tot de voorgeschilde bananen in het schap liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:14
Trichoglossus schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Goedkoper geworden >:)

[...]

Niet herkenbaar in dat dorp waar ik ben geboren.
Mijn vader (onderwijzer) kocht in 1970 op 1 inkomen zijn woning voor 30.000 gulden. Vrijwel al mijn klasgenootjes woonden in koopwoningen, waarbij de vader werkte, en de moeder het huishouden deed, en voor de kinderen zorgde. Tweeverdieners waren er amper.
Onderwijzer was een best goedbetaalde baan. Jouw vader zat blijkbaar in de luxe positie dat hij kon/mocht studeren.
En ja, in kleine dorpen zijn de woningprijzen altijd lager geweest en de voorraad sociale huurwoningen (veel) kleiner. Dat is in het algemeen nog steeds zo.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 19:09
BarôZZa schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Je moet als particulier ook nooit een nieuwe auto kopen. Dat is een van de slechtste investeringen die je kan doen.

Mijn tip van mij als 36 jarige is: je werk moet ook niet meer, moeilijker en harder worden. De werkdruk moet gelijk blijven of minder worden(deels doordat je ervaren wordt), uren minder en salaris omhoog. Meestal gaat dat vanzelf met de jaren door te job hoppen.

Er is niks vreemds aan dat je op je 26ste bepaalde zaken niet goed kan veroorloven. De beste keuze die ik heb gemaakt is om van 40 uur naar 32 uur te gaan en meer te genieten van de schaarse jaren dat je nog jong bent. Wat moet je uberhaupt op je 26ste met een splinternieuwe auto?

[...]

Welnee, ik vind het alleen opmerkelijk dat het gaat over de prijs maar mensen het duurdere interieure product kopen. Smaakt minder lekker, bederft sneller, teveel kaas op je boterham en duurder per kilo.

Het is hetzelfde als met voorgesneden groente(75g slappe sla voor 2 euro :+ ) of fruit kopen in van die plastic bakjes. Ik wacht nog altijd tot de voorgeschilde bananen in het schap liggen.
In het geval van de bovengenoemde plakken kaas is dit niet eens "heel duur" hoor. Een kilo kwaliteitskaas kost nog wel even wat meer.
3.59 = 400 gram gesneden plakken (niet top, maar prima te eten)
Een kilo lokale belegen stolwijkse kaas (heerlijk!! Inderdaad) kost iets van 14 euro.
Soms in de korting iets minder maar nog steeds bijna het dubbele.

Maar feit blijft... Wij kijken van dik 100 eu week boodschappen al niet eens meer op. En dan heb je echt niet gek geshopt. Best bizar.
Dat was 2 jaar terug nog 60-70 EU.

Hier thuis hebben we al paar keer de discussie over onze auto gehad. Wat mij betreft gaat ie er gewoon uit. Werken beide in de buurt. Auto is puur luxe en gemak maar naast wonen de grootse kostenpost.
Vrouwlief wil er niet in mee, die kan zich er niks bij voorstellen om geen auto voor de deur te hebben...
Ook niet als ik voorreken dat dit 2 dikke vakanties per jaar kost en feitelijk niks oplevert. Behalve wat "gemak".

[ Voor 18% gewijzigd door GeeEs op 18-06-2022 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:36
Ivow85 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:45:
[...]

Maar ook 30-40 jaar geleden was het echt niet overal in Nederland vanzelfsprekend om op één inkomen een huis te kopen. ...Het gaat om een wijk van eind jaren '70 met premie-woningen, waarbij de ouders van mijn klasgenoten meestal de eerste bewoners waren.
Vanaf begin jaren '80 is het inderdaad steeds minder vanzelfsprekend geworden om op één inkomen een huis te kopen. Maar in de jaren '60 en '70 was dat nog wel heel normaal. En dan kon het gezin ook nog een paar weken per jaar in het buitenland op vakantie, én een goed pensioen opbouwen.

Het is toch ook niet dat we niet weten dat met name vanaf de jaren '90 de prijzen van vastgoed enorm zijn gestegen, veel meer dan inflatie (ruim 300% vanaf 1995 tot 2022 - daarom wordt vastgoed gepromoot als "één van de beste investeringen die je kunt doen").
En het is toch onvermijdelijk dat als de lonen niet zo snel stijgen, daardoor steeds minder mensen aan één inkomen genoeg hebben om zich een koopwoning te kunnen veroorloven.

Om het nog eens in herinnering te brengen:
Die sterke stijging van vastgoed prijzen is voornamelijk veroorzaakt door deregulering van de financiële sector indertijd, waardoor het mogelijk was om nieuwe 'financiële instrumenten' te maken, zoals obligaties waarbij vastgoed als onderpand dient. Hypotheken zijn een vorm van financiële schuld, en handel in allerlei vormen van schuld (bvb ook aandelen) en aanverwante instrumenten is wat de financiële sector doet.
Handel in dergelijke instrumenten is meer winstgevend naarmate het onderpand meer waard is. De instituten die hypotheken verstrekken zijn deel van de financiële sector, die hebben dus een drijfveer om de vraag naar vastgoed op te drijven, want meer vraag veroorzaakt hogere prijzen.
De vraag naar vastgoed is opgedreven door hypotheken aantrekkelijker te maken, oa door de eisen mbt inkomen te versoepelen. Met name in de VS ging dat heel ver, zie de zgn "no income, no assets" hypotheken; je kon een hypotheek krijgen ook als je geen inkomen en geen bezit had. In NL was het minder extreem maar in principe dezelfde ontwikkeling, zie rommelhypotheek.
Probleem is dat daardoor de kans toeneemt dat die hypotheken niet worden terugbetaalt, waardoor de reële waarde van die hypotheken (als onderpand voor financiële instrumenten) lager wordt. Maar dat staat haaks op het belang van de financiële sector om zoveel mogelijk winst te maken - en ook de instituten die formeel de waarde van hypotheken vaststellen zijn onderdeel van de financiële sector.
Zodoende heeft de financiële sector zichzelf voor de gek gehouden tot dat niet meer was vol te houden, met als gevolg de krediet crisis van 2007.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 19:09
... NVM . Edit/quotefout

[ Voor 98% gewijzigd door GeeEs op 18-06-2022 14:54 . Reden: Quote fout/edit ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De kwaliteit van kaas is een prachtig inkomen voor een gastronomisch topic. Hier op PFSL wat minder relevant.

[ Voor 91% gewijzigd door t_captain op 21-06-2022 08:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
offtopic

[ Voor 255% gewijzigd door polthemol op 23-06-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BadRespawn schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Vanaf begin jaren '80 is het inderdaad steeds minder vanzelfsprekend geworden om op één inkomen een huis te kopen. Maar in de jaren '60 en '70 was dat nog wel heel normaal. En dan kon het gezin ook nog een paar weken per jaar in het buitenland op vakantie, én een goed pensioen opbouwen.
Je bedoelt het pensioen wat werd opgebouwd op basis van een eindloonregeling waardoor het inderdaad riant is in vergelijking met de daadwerkelijke inkomsten uit de werkende fase?

We wisten al - of hadden in moeten kunnen schatten dat - sinds dat de vergrijzing er aan zat te komen dat het een onhoudbare situatie is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 23-06-2022 11:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

offtopic

[ Voor 72% gewijzigd door polthemol op 23-06-2022 11:18 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 19:05
offtopic

[ Voor 88% gewijzigd door polthemol op 23-06-2022 11:18 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

In Engeland hebben ze onderzoek gedaan naar inflatie:
An analysis of the FTSE 350 reveals profit margins for the UK’s biggest listed companies were 73% higher in 2021 than pre-pandemic levels in 2019. Even though sales were down in 2021, profits still rocketed. Even removing energy companies from the tally, average profit margins still jumped an astonishing 52%.

Unite general secretary Sharon Graham said: “The weight of evidence shows that the UK is in the grip of a profiteering crisis. Workers’ wages and what they can buy, are being squeezed by corporate wreckers pursuing runaway profits, quite literally at our expense.”
https://www.unitetheunion...lation-not-workers-wages/

Het is een vakbond, so take that as you will. Maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:51:
In Engeland hebben ze onderzoek gedaan naar inflatie:

[...]
https://www.unitetheunion...lation-not-workers-wages/

Het is een vakbond, so take that as you will. Maar toch.
Bij dit soort cijfers vraag ik me altijd af wat de echte getallen zijn.
Als je van 0,5% margin naar 0,75% margin gaat heb je ook een 50% stijging van je margin. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:51
Maar feit blijft... Wij kijken van dik 100 eu week boodschappen al niet eens meer op. En dan heb je echt niet gek geshopt. Best bizar.
Dat was 2 jaar terug nog 60-70 EU.
Daar blijf ik mij ook elke week weer over verbazen. Bijna wekelijks kijk ik na het afrekenen in de kar om te kijken waardoor die hoge prijs nou door veroorzaakt wordt (bijv. door extra kopen bij een aanbieding). Steeds vaker kan ik het niet aanwijzen.

Daar komt nog bij dat ik, na de berichtgeving een tijdje terug, ik ook steeds meer begin te letten op de inhoud/hoeveelheid van een product. Dat wordt inderdaad ook zienderogen minder, tegen dezelfde of zelfs hogere prijs.

Ik heb daar, ondanks dat we het kunnen hebben, meer moeite mee dan de hoge brandstofprijzen. Een lange niet noodzakelijke rit kun je nog een keer overslaan, de wekelijkse boodschappen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:26
Zingo schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat hij €3,59 bedoeld (https://www.ah.nl/product...nse-hoeve-jong-48-plakken). Wat natuurlijk ook een compleet waanzinnige prijsstijging is die op geen enkele manier in verhouding staat tot de gestegen inflatie. Zo zien we de laatste tijd wel meer dingen onzinnig veel duurder worden.
Iets waar ik van schrok laatst: 3pack knakworsten Unox: €7.29

Verder is de echte slager inmiddels gewoon goedkoper dan een supermarkt, en dan het kwaliteitsverschil dat enorm is.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
B-Real schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Daar blijf ik mij ook elke week weer over verbazen. Bijna wekelijks kijk ik na het afrekenen in de kar om te kijken waardoor die hoge prijs nou door veroorzaakt wordt (bijv. door extra kopen bij een aanbieding). Steeds vaker kan ik het niet aanwijzen.

Daar komt nog bij dat ik, na de berichtgeving een tijdje terug, ik ook steeds meer begin te letten op de inhoud/hoeveelheid van een product. Dat wordt inderdaad ook zienderogen minder, tegen dezelfde of zelfs hogere prijs.

Ik heb daar, ondanks dat we het kunnen hebben, meer moeite mee dan de hoge brandstofprijzen. Een lange niet noodzakelijke rit kun je nog een keer overslaan, de wekelijkse boodschappen niet.
Ik had nog een persoonlijke bonusaanbieding van kip: van €3,19 voor €2,79. In de winkel aangekomen was de prijs aangepast van €3,49 voor €3,09… blijkbaar foutje in het systeem van AH waardoor die nog met de prijs van de week ervoor rekende. Ik haalde altijd al Zaanse hoeve melk: van 77 cent naar 95 cent in een paar maanden. Toch even 30%. Tja als ieder product 30-50% stijgt in 1 jaar dan kom je wel van die €70 naar €100 per week. Ik verbaas mij trouwens ook over potjes saus of pesto, beginnen gewoon zonder blozen €3,50 te vragen voor 1 klein potje. Ik loop er maar met een grote boog omheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Havermout is ook van €0,49 naar €0,69 gegaan. Het is nog steeds een bedrag van niks maar wel een enorme procentuele prijsstijging.

Toch maar weer eens vaker naar de Haagse Markt en die Poolse/Turkse/Marokkaanse winkeltjes bezoeken.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:51
Exact dat dus. Alles stijgt een paar cent omdat de individuele producten zo duur niet zijn. Procentueel tikt het wel aan en vervolgens sta je dus, net als ik, na het afrekenen met verbazing naar je karretje te kijken en weet je niet waar die hoge prijs in zit.

Dit is, lijkt mij, ook gewoon één van de grote problemen van Jan Modaal.
- Boodschappen worden duurder
- Energieprijzen gaan door het dak
- Brandstof is niet meer te betalen
- Dagje weg of uiteten, voor degene die dat nog wel kunnen betalen, kosten een lieve duit.

Uiteraard is er her en der wel te besparen, maar als ook Jan Modaal net zoals de minima de aanbiedingen moet gaan afstruinen voor de wekelijkse boodschappen dan gaat er toch iets niet goed in dit land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
B-Real schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:45:
- Dagje weg of uiteten, voor degene die dat nog wel kunnen betalen, kosten een lieve duit.
Dit ook inderdaad, wat kost de dierentuin of de efteling tegenwoordig wel niet p.p.? Is dit proportioneel gegaan de afgelopen 15 jaar of lijkt dat maar zo en word ik gewoon oud :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
Vrijdag schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:34:
Havermout is ook van €0,49 naar €0,69 gegaan. Het is nog steeds een bedrag van niks maar wel een enorme procentuele prijsstijging.

Toch maar weer eens vaker naar de Haagse Markt en die Poolse/Turkse/Marokkaanse winkeltjes bezoeken.
Zou ik zeker doen! Ik koop ons vlees ook bij voorkeur bij de islamistische slager om de hoek. Lekkerder en een stuk goedkoper dan in de super... + ze hebben een breed assortiment, ook gewoon lam, kalf, soepkippen / poten en zo. Alleen geen varkensvlees dus :Y)

Enige nadeel is dat je met beter leven en zo niet bij ze aan hoeft te komen, dus dat probeer ik dan maar te compenseren door gewoon minder vlees te eten. O-)

Groente en fruit doet de lidl al vrij aardig, dus dat halen me meestal wel gewoon bij de super.

[ Voor 8% gewijzigd door Charly op 23-06-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:24
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Dit ook inderdaad, wat kost de dierentuin of de efteling tegenwoordig wel niet p.p.? Is dit proportioneel gegaan de afgelopen 15 jaar of lijkt dat maar zo en word ik gewoon oud :+
Was laatst bij de laatste Jurassic Parc bij Pathé. 19 euro voor één filmkaartje. Exclusief popcorn en drankje. Ben je gewoon 25 euro kwijt voor een avondje bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Janpietertje89 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Was laatst bij de laatste Jurassic Parc bij Pathé. 19 euro voor één filmkaartje. Exclusief popcorn en drankje. Ben je gewoon 25 euro kwijt voor een avondje bios.
Doordeweeks gaan naar een 2D film, €7 via ING rentepunten winkel. Dat soort prijzen weiger ik ook te betalen. €13 oid is wel mn max voor 3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
[...]

Zoals met van alles zijn enkeltjes vaak gewoon duur. Een dagpas voor de sportschool kost soms bijna net zoveel als een maandabonnement, en datzelfde zie je bij de bios.

Ik mag voor zo'n €20 per maand onbeperkt naar de film, waar ik gemiddeld ook 2x per week zit. Kan weinig tegenop qua value for money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:28
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:10:
[...]

Vroegâh, toen ik een jaar of 10, was dus rond 2002, kostte een entreekaartje voor de Efteling net zoveel als een CD, dus rond de €20. Op de goedkoopste dagen is een toegangskaartje €38.

Volgens berekenhet zou een kaartje puur met inflatie nu €28 moeten kosten. Gaat niet helemaal proportioneel dus :)

Weet wel dat het destijds al voor veel gezinnen niet te doen was om met z'n allen naar de Efteling te gaan, laat staan daar te eten/overnachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

[...]

Wat voor luxe gedoe kreeg je er dan wel bij? Ik betaal 11,50 voor dezelfde film bij Pathe namelijk.. met popcorn en drinken in m'n tas, zoals ik altijd al deed :p

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:04
GAIAjohan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:21:
[...]

ik ben dus niet de enige die daar van schrok: jeetje wat een geld voor een blikje niks....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:24
TerraGuy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Wat voor luxe gedoe kreeg je er dan wel bij? Ik betaal 11,50 voor dezelfde film bij Pathe namelijk.. met popcorn en drinken in m'n tas, zoals ik altijd al deed :p
Was 4DX met bewegende stoelen en fancy geurtjes (8>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:50
Nou ik heb het wel met mensen te doen, ik leef zuinig geen dikke lease bak bij de deur enz. Hou genoeg over in de maand.

En ik vroeg me altijd af hoe mensen met minder betaalde banen waar doen ze het van??? Dat begint nu duidelijk te worden het verbaast me hoeveel mensen het normaal vinden om op het financiële randje te leven.

Als dit zo doorgaat hou ik mijn hart vast want de overheid gaat niet veel meer doen aan de prijsstijgingen en de prijzen gaan ook niet meer omlaag. Dit wordt straks een klappende bubbel. Mensen die hun huis niet meer kunnen betalen huizen prijzen die weer gaan zakken enz. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Knul schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:45:
Vroegâh, toen ik een jaar of 10, was dus rond 2002, kostte een entreekaartje voor de Efteling net zoveel als een CD, dus rond de €20. Op de goedkoopste dagen is een toegangskaartje €38.
Dat valt nog mee: dacht deze zomer met het gezin op doorreis een dagje EuroDisney te doen, ruim twintig jaar niet geweest en je wilt de kids er over laten meepraten. Goedkoopste dagkaart is rond €120, met z'n vijven meer dan €600 alleen om binnen te komen en te parkeren. 8)7

Duur betaald de hele dag in de rij staan, dacht het niet...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:01
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:28:
[...]. Ik verbaas mij trouwens ook over potjes saus of pesto, beginnen gewoon zonder blozen €3,50 te vragen voor 1 klein potje. Ik loop er maar met een grote boog omheen.
Je overdrijft gigantisch. Een bakje verse pesto bij de Lidl kost €1,79. En dan heb je beter spul dan ingepot grande italia van de AH.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Skywalker27 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:38:

En ik vroeg me altijd af hoe mensen met minder betaalde banen waar doen ze het van??? Dat begint nu duidelijk te worden het verbaast me hoeveel mensen het normaal vinden om op het financiële randje te leven.
Ik denk dat velen dat niet normaal vinden hoor, en hetzelfde geldt voor mensen die arbeidsongeschikt zijn (waaronder ondergetekende). Maar het algemeen geaccepteerde geluid is dat deze mensen dat aan zichzelf te danken hebben. Hadden ze maar moeten studeren/hun ziekte niet erger moeten maken dan het is en laten zien dat ze willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

dawg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Ik denk dat velen dat niet normaal vinden hoor, en hetzelfde geldt voor mensen die arbeidsongeschikt zijn (waaronder ondergetekende). Maar het algemeen geaccepteerde geluid is dat deze mensen dat aan zichzelf te danken hebben. Hadden ze maar moeten studeren/hun ziekte niet erger moeten maken dan het is en laten zien dat ze willen.
Dat het genormaliseerd is wil niet zeggen dat het ook normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009

mwa

Sammy_tukker schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:15:
[...]

ik ben dus niet de enige die daar van schrok: jeetje wat een geld voor een blikje niks....
Haha ik zei letterlijk hetzelfde tegen mijn vrouw een paar dagen geleden. Wij hebben vrijwel nooit knakworsten, maar heel af en toe zeurt mijn dochter erom. Ik naar het schap met de unox knakworsten.. 7,55 voor drie blikjes. Te triest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
GAIAjohan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:21:
Dacht je van de AXE deo bij de AH. Meeste busjes waren volgens mij eerst tussen de €3,00 en €3,50, nu zijn de meeste ineens €5,99. Voor een busje deo?!
Knul schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:45:

Volgens berekenhet zou een kaartje puur met inflatie nu €28 moeten kosten. Gaat niet helemaal proportioneel dus :)

Weet wel dat het destijds al voor veel gezinnen niet te doen was om met z'n allen naar de Efteling te gaan, laat staan daar te eten/overnachten.
Froegah, in 2001, was de Efteling 42 gulden. In 2002 is het €21,- geworden. Deze maand, bijna afgelopen, kan je nog voor €41,- en over een week wordt het €46,- voor een kaartje.
Nou is bij de Efteling wel het voordeel dat je vooraf eigenlijk altijd wel ergens €10,- korting kan scoren/sparen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:00
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig sympathie kan opbrengen voor de mensen die wel hadden kunnen verduurzamen maar dit (bewust of onbewust) niet hebben gedaan.

Wat de huidige inflatie kenbaar maakt voor mij, is dat veel mensen hun geld verkeerd hebben besteed. Veel van onze kennissen hebben hun (zuur) verdiende centjes er letterlijk doorheen gebrast. Vakantie hier, weekendje weg zo, auto’tje erbij. Hoppa! Deze zitten nu allemaal te “zeiken” dat alles zo duur is geworden. Terwijl ze met GEMAK hun woning hadden kunnen verduurzamen om de energiekosten te drukken.

Wij zijn inmiddels gasloos+PV en eten vanaf mei tot november uit de moestuin. Vlees eten we met mate, halen dit bij een biologische boer en maak er zelf porties van. We doen 1x per 2 weken boodschappen voor de houdbare zaken.

Niet dat we weinig te besteden hebben, in tegendeel, maar we proberen met weinig rond te komen.

Dus 0,0 last van de inflatie. Voor de mensen die wel willen maar niet kunnen betalen draag ik graag wat extra belasting voor af.

Mijn tip: neem een moestuin. Goed voor jezelf en de portemonnee!

[ Voor 3% gewijzigd door c0sje op 23-06-2022 21:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007

_Apache_

For life.

De energieprijzen leggen een nog groter probleem bloot.
Naast het feit dat we veel te afhankelijk zijn van Russisch gas. Zijn we amper groen bezig.
Je merkt het aan de prijzen, die schieten omhoog, het is niet groen, het is groen verkocht. Groen gewassen, geef het beestje een naampje. Maar feitelijk gewoon grijs of zwart.

De stroom die van m'n PV rechtstreeks m'n elektrische oven ingaat, DAT is groene stroom, niet wat importeer vanuit het net.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:51
Ik denk ook dat wij het meeste merken van de boodschappen. Waar we eerst rond de 60/65 euro zaten tikken we nu regelmatig tussen de 80/90 euro aan. En dan heb je er inderdaad niet iets geks bij zitten.

Wij hebben een nieuwbouw gekocht 2 jaar geleden en zijn pas net een paar weken ingetrokken. Tijdje bij mijn ouders gezeten waar we weer kostgeld hebben betaald ;) dus ik zag steeds de kosten van de boodschappen kar niet.

Dan is het verschil van 2 jaar heeeeeel duidelijk te merken als je nu weer op jezelf woont. Toch wel heel blij met gasloos en 24 paneeltjes op het dak! dan besef je je wel dat je redelijk bevoorrecht bent om dat in eerste instantie te kunnen betalen zo'n nieuwbouwpaleisje.

Vorig huis wel veel vanuit de moestuin gedaan maar vooralsnog is onze tuin niet beplantbaar dus ben bang dat we dit seizoen zonder doen en dan volgend jaar even gaan kijken.

Zit ook al steeds meer te kijken naar om bijvoorbeeld een x% koe te kopen bij de slager en deze in te vriezen, je hebt dan voor net zo veel geld vlees als bij de supermarkt maar wel hogere kwaliteit.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

c0sje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:10:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig sympathie kan opbrengen voor de mensen die wel hadden kunnen verduurzamen maar dit (bewust of onbewust) niet hebben gedaan.

Wat de huidige inflatie kenbaar maakt voor mij, is dat veel mensen hun geld verkeerd hebben besteed. Veel van onze kennissen hebben hun (zuur) verdiende centjes er letterlijk doorheen gebrast. Vakantie hier, weekendje weg zo, auto’tje erbij. Hoppa! Deze zitten nu allemaal te “zeiken” dat alles zo duur is geworden. Terwijl ze met GEMAK hun woning hadden kunnen verduurzamen om de energiekosten te drukken.

Wij zijn inmiddels gasloos+PV en eten vanaf mei tot november uit de moestuin. Vlees eten we met mate, halen dit bij een biologische boer en maak er zelf porties van. We doen 1x per 2 weken boodschappen voor de houdbare zaken.

Niet dat we weinig te besteden hebben, in tegendeel, maar we proberen met weinig rond te komen.

Dus 0,0 last van de inflatie. Voor de mensen die wel willen maar niet kunnen betalen draag ik graag wat extra belasting voor af.

Dit is wel lekker kortzichtig. Maar fijn voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:24

BroWohsEdis

George Orwell was right.

[...]

19 euro? Ongekend. Laatste keer dat ik naar de bios ging was het iets van 12,50.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 21:36
[...]

Zijn de prijzen daar zo uit de hand gelopen? Bij ons in Vlaardingen (Vue) is een kaartje gelukkig maar 5 euro. Hoe ze nog overeind blijven is mij een raadsel. Maar goed ik klaag niet, zo'n beetje het enige wat nog goedkoop is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:53
Dimitri_Klokov schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:37:
[...]

Zijn de prijzen daar zo uit de hand gelopen? Bij ons in Vlaardingen (Vue) is een kaartje gelukkig maar 5 euro. Hoe ze nog overeind blijven is mij een raadsel. Maar goed ik klaag niet, zo'n beetje het enige wat nog goedkoop is gebleven.
Ja ik verbaasde me daar ook al over van de week. 5 eur…. Op zaterdag in de vooravond

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet dan ook niet kijken naar wat iets kost, maar hoeveel je er voor moet doen. Als in het jaar 2000 een vakkenvuller 1e klasse tien uur moest werken om een avondje zuipen te bekostigen dan moet dat nu nog steeds zo zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
Skywalker27 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:38:
Nou ik heb het wel met mensen te doen, ik leef zuinig geen dikke lease bak bij de deur enz. Hou genoeg over in de maand.

Ik vind dat ook altijd wel bijzonder om te zien. Mensen die minder verdienen, maar allemaal groter wonen en leven. Maximale huur/hypotheken halen. Ik zie het mensen soms vieren als ze een bepaalde hoge hypotheek kunnen krijgen. Nooit begrepen.
Als dit zo doorgaat hou ik mijn hart vast want de overheid gaat niet veel meer doen aan de prijsstijgingen en de prijzen gaan ook niet meer omlaag. Dit wordt straks een klappende bubbel. Mensen die hun huis niet meer kunnen betalen huizen prijzen die weer gaan zakken enz. enz.
Zou geweldig zijn. Weg van de idioterie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
dawg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Deze mensen heb ik het niet over de gewone Jan Modaal, maar die met een nieuw vrijstaand huis Audi Q5 onder de kont. En dan ben je bv loodgieter in loondienst. Tuurlijk her en der kan er een erfenisje zijn maar dat kan nooit de verklaring zijn wat er nu gebeurd. Volgens mij leeft iedereen gewoon op de pof en in het hier en nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

Licko

ZVDK

Skywalker27 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:30:
[...]

...Jan Modaal met een nieuw vrijstaand huis Audi Q5 onder de kont...
Blijkbaar zijn er nog verschillende versies van Jan Modaal. Weinig die ik ken hebben de luxe die jij schetst.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Licko schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Blijkbaar zijn er nog verschillende versies van Jan Modaal. Weinig die ik ken hebben de luxe die jij schetst.
Precies in mijn ogen kan dit dus niet gezond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
[...]

Deze mensen heb ik het niet over de gewone Jan Modaal, maar die met een nieuw vrijstaand huis Audi Q5 onder de kont. En dan ben je bv loodgieter in loondienst. Tuurlijk her en der kan er een erfenisje zijn maar dat kan nooit de verklaring zijn wat er nu gebeurd. Volgens mij leeft iedereen gewoon op de pof en in het hier en nu.
Financiële crisis incoming. Het lijkt wel alsof de gemiddelde Nederlander denkt dat het zijn/haar baan toch niet zal zijn wanneer het wat minder gaat. En dan verlies je een deel inkomen: Geen spaarcenten, want dat geef je uit aan luxegoederen en een dikke auto.

Huis verkopen? Dacht het niet, want we hebben 50.000 euro meer op het koophuis geboden dan dat het eigenlijk waard is. Met een gouden ketting leven lijkt me toch een onzeker gevoel op te moeten wekken?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperko
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-07 19:38
[...]

Het kan ook zijn dat deze loodgieter veel overwaarde op zn oude woning heeft gepakt en dat in zn nieuwe vrijstaande woning heeft gepompt en dus eigenlijk een gratis upgrade heeft gemaakt? Iemand beoordelen op zn auto vind ik riskant. Misschien is het wel zijn hobby, rookt, drinkt hij niet en geeft niet om vakanties maar wel om zn auto. Iedereen zo zijn ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Dat huis is nog tot daar aan toe, erfenisje, overwaarde en verder gelden dan natuurlijk nog de normale hypotheekregels (dus als je met de eerste 2 bronnen van geld nog maximaal bij leent kom je een heel eind).

Die Q5, tja, ik zie hier ook in de wijk heel veel twintigers die nieuwe Duitse auto's rijden. Maar dat kan heel goed allemaal (private) lease zijn. Als iemand het het waard vind om 1000+ per maand aan een auto uit te geven dan kan je ze moeilijk tegenhouden. Of het verstandig is, dat is een andere vraag natuurlijk....
Aan de andere kant, als je toch geen uitzicht op een (koop)woning hebt snap ik het ergens ook wel dat je jezelf verwent met zoiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Dat valt toch ook wel mee? Als ik nu uit het raam kijk zie ik, buiten veel regen, de volgende auto's; VW Passat station, Fiat Punto, Peugeot 107, Fiat 500, Mazda 6 station, Ford Transit (zo'n kleinere versie voor de ZZP schilder), Dacia Logan, VW Transporter, Toyota Auris, Audi A4 en BMW M140i. Straat met allemaal koophuizen, geen vrijstaande huizen, en niet iedereen is momenteel thuis natuurlijk. Ook in de straat waar mijn ouders wonen met koophuizen van ik gok 5 tot 8 ton, misschien wat meer, herken ik dat beeld niet. Er staan inderdaad een paar duurdere auto's tussen en wat nieuwere leasebakken, maar dat is niet de standaard.

Ik ken natuurlijk ook wel zo'n voorbeeld zoals jij benoemd, maar niet veel. Tevens is het lastig oordelen over andermans portemonnee. Die loodgieter pakt misschien best veel extra geld in de avonden en in het weekend. Onderschat het zwarte inkomen van sommige doelgroepen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
Dat snap ik zeker maar ik heb er ook een paar in de kennissen kring. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
TheBrut3 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Onderschat het zwarte inkomen van sommige doelgroepen niet.
Zelfs hier Ferrari in de straat :9, maar die gast werkt zich de pleuris met z'n 2 bedrijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Skywalker27 op 24-06-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperko
Voor mijn beeldvorming het middeninkomen ligt voor een huishouden tussen 35k en 70k per jaar? Ik kon dat even niet zo snel hier terug vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

YakuzA schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Bij dit soort cijfers vraag ik me altijd af wat de echte getallen zijn.
Als je van 0,5% margin naar 0,75% margin gaat heb je ook een 50% stijging van je margin. :)
Meeste bedrijven halen een EBITA (netto marge) van zo'n 5-10%.
Ook bij mijn bedrijf wordt er druk op gelegd (door het bestuur / aandeelhouders) om toch minimaal 15% te gaan halen, want een gezonde marge is niet meer genoeg blijkbaar. En die marge vertaalt zich in winst, en die is voor de aandeelhouders, uiteindelijk opgehoest door de consument.
Ik herken het dus wel.
TheBrut3 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Dat valt toch ook wel mee? Als ik nu uit het raam kijk zie ik, buiten veel regen, de volgende auto's; VW Passat station, Fiat Punto, Peugeot 107, Fiat 500, Mazda 6 station, Ford Transit (zo'n kleinere versie voor de ZZP schilder), Dacia Logan, VW Transporter, Toyota Auris, Audi A4 en BMW M140i. Straat met allemaal koophuizen, geen vrijstaande huizen, en niet iedereen is momenteel thuis natuurlijk. Ook in de straat waar mijn ouders wonen met koophuizen van ik gok 5 tot 8 ton, misschien wat meer, herken ik dat beeld niet. Er staan inderdaad een paar duurdere auto's tussen en wat nieuwere leasebakken, maar dat is niet de standaard.

Ik ken natuurlijk ook wel zo'n voorbeeld zoals jij benoemd, maar niet veel. Tevens is het lastig oordelen over andermans portemonnee. Die loodgieter pakt misschien best veel extra geld in de avonden en in het weekend. Onderschat het zwarte inkomen van sommige doelgroepen niet.
Hier staat in de straat van WOZ van ~430k
Renault Megane, MG EHS, 2 x Fiat 500, een Audi A5 (model van eind '00), een Audi S5 (ook ouder model), een Prius, een 308 station, etc etc.

[ Voor 48% gewijzigd door DropjesLover op 24-06-2022 09:50 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
jasperko schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:44:
Voor mijn beeldvorming het middeninkomen ligt voor een huishouden tussen 35k en 70k per jaar? Ik kon dat even niet zo snel hier terug vinden :)
Daar zijn de meningen over verdeeld: twee keer anderhalf modaal is ongeveer een ton bruto, dan heb je echt geen gouden kranen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperko
hoevenpe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Daar zijn de meningen over verdeeld: twee keer anderhalf modaal is ongeveer een ton bruto, dan heb je echt geen gouden kranen thuis.
Een ton vind ik nog wel flink, zou je nu nog wel aardig van rond kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri_Klokov
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 21:36
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Financiële crisis incoming. Het lijkt wel alsof de gemiddelde Nederlander denkt dat het zijn/haar baan toch niet zal zijn wanneer het wat minder gaat. En dan verlies je een deel inkomen: Geen spaarcenten, want dat geef je uit aan luxegoederen en een dikke auto.

Huis verkopen? Dacht het niet, want we hebben 50.000 euro meer op het koophuis geboden dan dat het eigenlijk waard is. Met een gouden ketting leven lijkt me toch een onzeker gevoel op te moeten wekken?
Als je die 50.000 niet overbiedt maak je sowieso weinig kans op een woning. Als je twee jaar al op zoek bent word je vanzelf wanhopig. Of het verstandig is, is een ander verhaal. Maar het is of helemaal geen huis, met voorlopig nog geen zicht op verbetering, of extra geld over de balk smijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:30 . Reden: Klein rekenfoutje ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
jasperko schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:57:
De meeste middeninkomens komen nog steeds gewoon rond, die maken zich vooral druk over de chaos op Schiphol of de wachttijd voor een nieuwe elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
jasperko schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:44:
Dat is echt te laag. Het modale inkomen, per persoon, in Nederland is €38k. Het gemiddelde huishouden in Nederland bestaat uit 2.14 personen. Dus ik gok dat het middeninkomen eerder tussen de €50k en €80k zit. Kan daar zo snel geen cijfers over vinden, enkel dat het modaal inkomen per huishouden in 2015 €64k was.
DropjesLover schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:45:
Renault Megane, MG EHS, 2 x Fiat 500, een Audi A5 (model van eind '00), een Audi S5 (ook ouder model), een Prius, een 308 station, etc etc.
Precies mijn punt, ook geen gekke auto's lijkt mij.

[ Voor 23% gewijzigd door TheBrut3 op 24-06-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

jasperko schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Ligt er aan of je wel/geen kinderen hebt.
Hier staat een mooie tabel van het CBS met equivalentiefactoren https://www.cbs.nl/nl-nl/...mijn-besteedbaar-inkomen-

In ons geval wordt ons inkomen nagenoeg gehalveerd ivm 2 kinderen

Daar gaat het hele topic ook over, lage inkomens worden flink gesteund (terecht) met als resultaat dat een hoog inkomen hebben zich lange tijd niet vertaalt in ook echt een hogere standaard hebben. Goed, de stijging van de energierekening en een kapotte wasmachine is niet direct een probleem, maar buiten het budget hebben voor langzaam buffers opbouwen, rij je nog steeds geen nieuwe BMW 5-serie.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 19:05
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Precies. Prijzen stijgen, maar sommige lonen stijgen ook flink mee.
Als voorbeeld: Het bruto salaris, wat een leerkracht basisonderwijs op zijn/haar loonstrookje ziet staan:
Nu weet ik niet hoe het voor het onderwijs is, maar als ik naar de zorg kijk... ja, ook daar zijn de lonen met zo'n 10% gestegen. Maar dat was wel nadat er vorig jaar überhaupt geen salarisstijging bij was gekomen omdat de onderhandelingen vast lagen. Dan lijkt het veel, maar het was vooral een inhaalslag.

Overigens vind ik 3k na 1 jaar werkervaring zeker niet verkeerd. Ik ken software engineers die dat zelfs anno 2022 niet bereiken na 1 jaar 8)7

Ter vergelijking, een HBO verpleegkundige (FWG 45) die eigenlijk bijna nooit een voltijd 36-urig contract krijgt (door flexibele planning zijn 28/32 urige contracten waarschijnlijker), krijgt zelfs na 10 jaar werkervaring niet een dergelijk bedrag 'vast' overgemaakt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:57
Richh schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Nu weet ik niet hoe het voor het onderwijs is, maar als ik naar de zorg kijk... ja, ook daar zijn de lonen met zo'n 10% gestegen. Maar dat was wel nadat er vorig jaar überhaupt geen salarisstijging bij was gekomen omdat de onderhandelingen vast lagen. Dan lijkt het veel, maar het was vooral een inhaalslag.

Overigens vind ik 3k na 1 jaar werkervaring zeker niet verkeerd. Ik ken software engineers die dat zelfs anno 2022 niet bereiken na 1 jaar 8)7

Ter vergelijking, een HBO verpleegkundige (FWG 45) die eigenlijk bijna nooit een voltijd 36-urig contract krijgt (door flexibele planning zijn 28/32 urige contracten waarschijnlijker), krijgt zelfs na 10 jaar werkervaring niet een dergelijk bedrag 'vast' overgemaakt.
ik en als software engineer begonnen anno 2010 met 2100 en na 1,5 jaar was het nog 2100 8)7
Ik werk nu in als ondersteunend personeel bij een hbo met met mijn 12 jaar ervaring schaal 9, als ik de vacatures bekijkt begint een hbo docent, zonder master opleiding al in schaal 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:32:
Leraren hebben dan ook niks te klagen over het salaris (mijn mening), maar eerder over de omstandigheden.
Als je 1 FTE in het onderwijs, 1659 uur op jaarbasis, omrekent naar een reguliere baan, dan zou fulltime in het onderwijs ongeveer 33 uur per week zijn. En inderdaad, 3k per maand op basis van 33 uur is zeer zeker niet slecht te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
TheBrut3 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Leraren hebben dan ook niks te klagen over het salaris (mijn mening), maar eerder over de omstandigheden.
Als je 1 FTE in het onderwijs, 1659 uur op jaarbasis, omrekent naar een reguliere baan, dan zou fulltime in het onderwijs ongeveer 33 uur per week zijn. En inderdaad, 3k per maand op basis van 33 uur is zeer zeker niet slecht te noemen.
De crux bij het onderwijs zit hem er volgens mij vooral in dat er structureel meer uren gemaakt worden dan er betaald worden. Vergaderingetje hier, nakijken daar, oudergesprekken zus, beleidssessie zo... Allemaal buiten schooltijd / in de avonduren, want overdag moet er -begrijpelijk- gewoon les gegeven worden.

Dit is een vd redenen dat mijn moeder al jaren alleen nog maar in wil vallen, want dan heeft ze met al die fluff er omheen niks meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:27
DropjesLover schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Meeste bedrijven halen een EBITA (netto marge) van zo'n 5-10%.
Ook bij mijn bedrijf wordt er druk op gelegd (door het bestuur / aandeelhouders) om toch minimaal 15% te gaan halen, want een gezonde marge is niet meer genoeg blijkbaar. En die marge vertaalt zich in winst, en die is voor de aandeelhouders, uiteindelijk opgehoest door de consument.
Ik herken het dus wel.
Ik zie vooral dat werknemers hier de dupe van zijn. Salarisverhogingen staan immers haaks op de behaalde marge. Het mes snijdt dus aan twee kanten, enerzijds hogere prijzen betalen, anderszijds een eeuwig durende loonmatiging.
Gezien de waarde van de huizen zie ik hier, als iemand die veel in het buitenland komt, vooral wagens "beneden de stand". Hetgeen natuurlijk alles te maken heeft met de relatief hoge huizenprijs en de relatief nog hogere autokosten. En cultuur. Je ziet daar in Nederland nu wel enigszins een kentering. Juist omdat de hogere segment PHEV's en EV's relatief goedkoop zijn door de afwezigheid (of reductie) van BPM, is het wagenpark er wel wat luxer op geworden dan pak 'm beet 15 jaar terug. Al is het gat wel groter geworden tussen Jan met de pet en degene die een voordeeltje kon pakken.

Overigens kan ik me ook erg vinden in het statement dat men ergens z'n genot vandaan moet halen. Zelf bevind ik me ook tussen wal en schip door wel een flinke inkomstenstijging te hebben meegemaakt de afgelopen 12 jaar, maar niet in hebben kunnen stappen in de woningmarkt. Heb je de boot gemist, valt er niet tegenop te sparen ongeacht je inkomen. Als je daar bovenop nog huurt, is het pijnlijk te zien hoe groot het gat is tussen wat er van je salaris overblijft na de woonkosten t.o.v. degenen die wel in hebben kunnen stappen, laat staan wanneer je nu nog aan een hypotheek voor iets "gelijkwaardigs" zou moeten beginnen. Het nastreven van een hoog salaris heeft een stuk minder nut dan het nastreven van op het juiste moment de juiste keuzes maken. :|
TheBrut3 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Leraar =! leraar.
Het hangt enorm af in welke schaal je zit, tussen de schrijnende gevallen van het basisonderwijs en eerstegraads middelbaar zit een enorm verschil. De laatste categorie heeft daarentegen een paar masters op zak, dus ook flink moeten investeren, maar als je er eenmaal bent is het wel smooth sailing in vergelijk met het bedrijfsleven.

Verder zijn het inderdaad wel vooral de omstandigheden waar ik bij de leraren in mijn vriendenkring veel over mee krijg. Het is hollen of stilstaan met een hoge verantwoordelijkheid op persoonlijk niveau. Gelukkig dat het salaris niet nóg een stressfactor is :)
Charly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:54:
[...]

De crux bij het onderwijs zit hem er volgens mij vooral in dat er structureel meer uren gemaakt worden dan er betaald worden. Vergaderingetje hier, nakijken daar, oudergesprekken zus, beleidssessie zo... Allemaal buiten schooltijd / in de avonduren, want overdag moet er -begrijpelijk- gewoon les gegeven worden.

Dit is een vd redenen dat mijn moeder al jaren alleen nog maar in wil vallen, want dan heeft ze met al die fluff er omheen niks meer te maken.
Leraren staan dan ook geen 40 uur voor de klas. En vergaderingen buiten werktijd om is zeker niet leraar-specifiek. Evenals gesprekken met teamleden of beleidssessies. Dat zijn naar mijn ervaring dingen die vanuit de kant van de leraren nog wel eens worden vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:01

Wimo.

Shake and Bake!

DropjesLover schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Hier staat een mooie tabel van het CBS met equivalentiefactoren https://www.cbs.nl/nl-nl/...mijn-besteedbaar-inkomen-

Daar gaat het hele topic ook over, lage inkomens worden flink gesteund (terecht) met als resultaat dat een hoog inkomen hebben zich lange tijd niet vertaalt in ook echt een hogere standaard hebben. Goed, de stijging van de energierekening en een kapotte wasmachine is niet direct een probleem, maar buiten het budget hebben voor langzaam buffers opbouwen, rij je nog steeds geen nieuwe BMW 5-serie.
Uh nee, een nieuwe BMW 5 serie is ook nooit voor middeninkomen een realistisch doel geweest. Dit is directie niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Charly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:54:
[...]

offtopic:
Ik heb een aantal jaren in het hbo als docent hbo-ict gewerkt. De werkdruk was echt verschrikkelijk hoog. Ik werk nu weer in het bedrijfsleven en het voelt alsof ik permanent op vakantie ben. Na elk blok of semester in het onderwijs waar ik dagen van 12u maakte, in het weekend doorwerkte, vooral omdat je studenten niet wilt teleurstellen kon ik niet meer compenseren met de lange zomervakantie. De eerste periode van elke vakantie kon ik niet genieten, alleen maar bijkomen. Het is vooral de piekdrukte, geen tijd om jezelf te ontwikkelen (maar wel ineens een vak moet geven waar je niet echt in zit), elke 4 minuten iets anders moeten doen (geen focus) en onzinnige taken die je doet omdat je op papier nog tijd over hebt om vervolgens uitgeput op je beoordelingsgesprek te zitten waar je gevraagd wordt hoe je je nog kan verbeteren en de promotie steeds wordt uitgesteld wegens het feit dat er teveel in de hogere schaal zitten. “Maar we zien je inzet echt wel hoor”.

Ik mis het werken met studenten / leerlingen elke dag, docent zijn zit in m’n hart en nieren maar niet op deze manier. Salaris was niet slecht 5200 bruto maar geen een collega die dat haalde; iedereen, echt iedereen, werkte vier dagen om in niet-piekweken het werk in 40 uur af te krijgen en een weekend te hebben.

En dan heb ik het nog niet eens over de tweejaarlijkse management wisselingen waarbij alles anders moet en je naast onderwijs ook ineens beoordeeld wordt op onderzoek (hoe dan?). En de certificaten die je ineens erbij moet halen (bke) om een tentamen af te nemen en waarbij je elke 3-5 jaar op moet ….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

DropjesLover schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Mijn equivalentie factor is 2,09. Dat is echt bizar veel eigenlijk. Nu snap ik wel waarom we met zo’n goed inkomen (zie vorige post) zo moeilijk kunnen sparen. Ik ben ook eenverdiener, dat helpt niet. Mijn vrouw is arbeidsongeschikt. Best gek eigenlijk, als ze er niet zou zijn zou ik alleenstaande ouder korting kunnen krijgen. Nu moet ik voor 1p meer zorgen maar krijg minder.

Nu moet ik gaan, moet even 700 euro aftikken voor zwemlessen. Iets wat ik gewoon nog op school kreeg …

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 24-06-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Wimo. schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Uh nee, een nieuwe BMW 5 serie is ook nooit voor middeninkomen een realistisch doel geweest. Dit is directie niveau.
Niet voor het middeninkomen, maar wel iets wat je associeert met een (gezamenlijk) inkomen van een ton/jaar of meer.
Terwijl dat gewoon echt niet haalbaar is voor een gezin.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

DropjesLover schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Niet voor het middeninkomen, maar wel iets wat je associeert met een (gezamenlijk) inkomen van een ton/jaar of meer.
Terwijl dat gewoon echt niet haalbaar is voor een gezin.
Nee? Een fatsoenlijke nieuwe 5 kost je dan 75+ % bruto jaarinkomen. Dat is toch geen gezonde situatie? Leasen, misschien. Nieuw kopen, nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:05

Garyu

WW

Wimo. schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:41:
[...]

Nee? Een fatsoenlijke nieuwe 5 kost je dan 75+ % bruto jaarinkomen. Dat is toch geen gezonde situatie? Leasen, misschien. Nieuw kopen, nee?
Kunnen we hier even normaliseren naar jaarlijkse afschrijving? Dan is koop vs. lease tenminste vergelijkbaar.
Maar inderdaad, een BMW 5 (of een Audi A6 of zo) is inderdaad nooit een auto voor een middeninkomen geweest. Betekent niet dat er geen mensen zijn die er een hebben, maar gemiddeld zou ik het niet echt zo zien inderdaad. Ook niet in het buitenland overigens.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wij focussen ons hier op inkomen uit werk, besef dat veel middengroepen aandelen, crypto en/of andere beleggingen bezitten. De winst die daarop gemaakt wordt telt niet mee in al deze berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:37
hoevenpe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Wij focussen ons hier op inkomen uit werk, besef dat veel middengroepen aandelen, crypto en/of andere beleggingen bezitten. De winst die daarop gemaakt wordt telt niet mee in al deze berekeningen.
Afhankelijk van hoe je het midden inkomen bekijkt denk ik dat het maar een erg erg kleine groep is die dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

hoevenpe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Laten we dan ook het verlies meetellen waardoor een Twingo realistischer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Zingo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:56:
Afhankelijk van hoe je het midden inkomen bekijkt denk ik dat het maar een erg erg kleine groep is die dat heeft.
42% van de jongeren heeft beleggingen en/of crypto, dat zijn meestal niet de rijkste groepen in de samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
c0sje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:10:

Vergeet niet dat die mensen wél onze economie draaiende houden en zorgen dat het MKB ook hun personeel kan blijven betalen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:41
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Precies. Prijzen stijgen, maar sommige lonen stijgen ook flink mee.
Als voorbeeld: Het bruto salaris, wat een leerkracht basisonderwijs op zijn/haar loonstrookje ziet staan:

[/tr]
[/table]
Dan pak je ook wel een bijzonder voorbeeld wat totaal niet representatief is.
Leerkrachten in het PO hebben een flinke sprong gemaakt omdat de salarissen gelijk getrokken zijn met die van het VO. In veel andere sectoren zie je nu ook wel wat stijgingen maar lang niet zo groot als deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:57
[...]

Een nieuwe 520e touring kost je 900 euro per maand als je hem 4 jaar rijdt met 15k km per jaar. Een brutosalaris van een ton is netto 5000 per maand (of 6000 als twee partners allebei 50000 verdienen). Dat kan dan toch prima uit.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

https://nos.nl/artikel/24...-de-knip-vanwege-inflatie
"Wat heel duidelijk wordt", zegt onderzoeker Melle Conradie van I&O Research, "is dat niet alleen de minima last hebben van de inflatie, maar dat ook een deel van de lagere middeninkomens in de problemen dreigt te komen".

Conradie ziet dat ook terug in de antwoorden op vragen over eventuele verdere financiële compensatie door de overheid. Bijna de helft (45 procent) wil graag dat naast de lage inkomens ook de middeninkomens meer tegemoetgekomen worden.
Niet zo heel verwonderlijk, aangezien verreweg de meeste mensen in de mideninkomensgroep vallen. En nu merkt de onderlaag van die groep dat hun koopkracht achteruit gaat. of je zou cynischer ook kunnen stellen dat de grens van de groep lage inkomens omhoog verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 09:58

Lordy79

Vastberaden

Vrijdag schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:57:
https://nos.nl/artikel/24...-de-knip-vanwege-inflatie

[...]

Niet zo heel verwonderlijk, aangezien verreweg de meeste mensen in de mideninkomensgroep vallen. En nu merkt de onderlaag van die groep dat hun koopkracht achteruit gaat. of je zou cynischer ook kunnen stellen dat de grens van de groep lage inkomens omhoog verschuift.
Mja.. als iedereen last heeft van de inflatie en dus omlaag gaat in koopkracht dan schuiven er automatisch meer mensen onder de lat.

Als de laagste worden gecompenseerd en de midden niet dan denk ik dat je kunt concluderen dat het netto resultaat is dat er nu nog steeds meer mensen onder de lat zitten dan voor de inflatie stijging die vorig jaar begon.
De vraag is of dit gerepareerd kan worden. De enige manier is denk ik om de hoogste inkomens zwaarder te belasten en die krijgen dan naar de inflatie ook nog een hogere belasting op hun bord.

(Ik geef verder geen waardeoordeel maar probeer de feiten te benoemen)

Cynisch hoef je hier niet voor te zijn.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

Een artikel op nu.nl over part-time werkers. Met geen woord over de bruto-netto loon-kloof uit de TS. In plaats daarvan wordt enkel gewezen naar 'cultuur'.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

The Zep Man schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:20:
Een artikel op nu.nl over part-time werkers. Met geen woord over de bruto-netto loon-kloof uit de TS. In plaats daarvan wordt enkel gewezen naar 'cultuur'.
Wat kunnen bedrijven dan regelen?

"Werkgevers moeten dan ook beter naar de roosters kijken, zodat het voor werknemers ook makkelijker wordt om de kinderopvang te regelen." De AWVN wijst er verder op dat er belastingtechnisch iets moet veranderen. "Als je meer gaat werken, betekent dat een hoger inkomen. Dan hebben mensen geen recht meer op bepaalde toeslagen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Met geen woord over de bruto-netto loon-kloof uit de TS. In plaats daarvan wordt enkel gewezen naar 'cultuur'.
Het staat er impliciet, de relatief lage 'prijs' van meer vrije tijd:
Zijn er ook mensen die kiezen voor deeltijd, omdat ze bijvoorbeeld lage maandlasten hebben?

Zeker, sommige mensen hebben een groot deel van hun hypotheek bijvoorbeeld afbetaald en hebben daardoor lagere maandlasten. "Dan kun je je afvragen waarom je nog fulltime zou moeten werken. Zodra je daarvoor het budget hebt, 'koop' je misschien wel liever vrije tijd door minder te gaan werken", licht Rabo-econoom Vrieselaar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

hoevenpe schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:30:
[...]

Het staat er impliciet, de relatief lage 'prijs' van meer vrije tijd:

[...]
Volgens mij is de implicatie meer dat de inkomensbelastingdruk in Nederland hoog is. ik denk niet dat de Rabobank-econoom refereert naar wat in dit topic genoemd wordt, zeker niet omdat gesproken wordt over hypotheken.

Het punt is dat men snel wijst naar cultuur, maar dat geld slechts tussen neus en lippen genoemd wordt. Juist in een vrije arbeidsmarkt is vraag en aanbod van werk belangrijk. Loont meer werken niet (voldoende)? Dan gaat men niet meer werken. Dat is denk ik veel belangrijker dan 'een cultuur hebben van part-time werken'.

[ Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 27-07-2022 07:36 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Wat mij ook stoort is dat er geen woord wordt gerept over het feit dat wij vergeleken met andere (Europese) landen een hoge productiviteit hebben, hoge arbeidsparticipatie en de hoogste pensioenleeftijd.

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Wat een dom verhaal. Een stukje cultuur?

Ik ben minder gaan werken omdat tijd schaars is. Dan maar wat minder maar wel meer tijd voor andere dingen die ik belangrijk vind.

In Nederland staat "werken" op een enorm voetstuk, alles staat in het teken van het werk dat je doet.

Ik gok dat dit best voor veel mensen, als ze de mogelijkheid hebben, geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
The Zep Man schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:34:
Loont meer werken niet (voldoende)? Dan gaat men niet meer werken. Dat is denk ik veel belangrijker dan 'een cultuur hebben van part-time werken'.
Maar dat kan alleen als je dat 'beetje' in de portemonnee kunt missen, iemand die geld tekort komt zal niet denken 'een extra dag vrij kost maar 200,- netto in de maand'.

Het overgrote deel van de parttimers is tweeverdiener, daar speelt de onbetaalbaarheid van het middeninkomen minder. Mijn vrouw en ik werken ook nu de kinderen groter zijn beide 4 dagen, zou nooit meer anders willen.

Laat onverlet dat ik fiscale probleem absoluut onderschrijf, zeker rond toeslagen zijn er perverse effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Als een vrije dag je maar 200 in de maand kost verdien je sowieso al weinig...

Het is ook een hellende schaal, als je meer verdient kun je het je waarschijnlijk veroorloven maar dan is het alsnog wel een smak geld waar je heel veel andere leuke dingen mee kunt doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

FreakNL schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:47:
Als een vrije dag je maar 200 in de maand kost verdien je sowieso al weinig...

Het is ook een hellende schaal, als je meer verdient kun je het je waarschijnlijk veroorloven maar dan is het alsnog wel een smak geld waar je heel veel andere leuke dingen mee kunt doen.
Waar je dan geen tijd voor hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, maar als ik een dag minder ga werken heb ik er wel tijd voor maar geen geld :+

Net even uitgerekend, bij mij scheelt het meer dan 500 netto. Nee dank je..

Vrije tijd genoeg hier trouwens, ik heb nog 80+ dagen op mijn saldo.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 27-07-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

FreakNL schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:51:
Ja, maar als ik een dag minder ga werken heb ik er wel tijd voor maar geen geld :+

Net even uitgerekend, bij mij scheelt het meer dan 500 netto. Nee dank je..
"Mehr" :)

Even zonder gekheid, kost je vrije tijd zoveel dat je direct zonder geld zit als je minder werkt?

Gewoon wat aanklooien met dingen die ik interessant vind kost niet zoveel geld. :)

Die 80 dagen zeggen mij wat anders, maar ieder zijn ding.

[ Voor 6% gewijzigd door Sandor_Clegane op 27-07-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 09:58

Lordy79

Vastberaden

Sandor_Clegane schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:55:
[...]

"Mehr" :)

Even zonder gekheid, kost je vrije tijd zoveel dat je direct zonder geld zit als je minder werkt?
Nou misschien heeft ie die 500 euro gewoon nodig voor zijn vaste lasten en andere uitgaven...?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

crisp schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:39:
[...]

Wat mij ook stoort is dat er geen woord wordt gerept over het feit dat wij vergeleken met andere (Europese) landen een hoge productiviteit hebben, hoge arbeidsparticipatie en de hoogste pensioenleeftijd.
Specifiek die arbeidsparticipatie is lager dan ik verwachtte. Ik dacht altijd dat dat hoge percentage deeltijd kwam omdat veel vrouwen werken die niet zouden meetellen als ze helemaal niet zouden werken.

Maar in onderstaande link zie je dat het toch wat anders zit:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eken-met-andere-eu-landen

In arbeidsdeelname wat betreft aantal personen staat Nederland boven in. Maar als het gaat om aantal FTE's (fulltime, over de hele groep 15-75 jarigen) valt het toch wel mee. Dit is het getal dat groter zou zijn als bovenstaande aanname zou kloppen.

Het is trouwens wel wat opmerkelijk. In die tweede grafiek staan twee groepen landen bovenaan: de wat armere landen en de landen met goede voorzieningen voor kinderopvang. Ohja. En Engeland. Maar dat valt volgens mij niet specifiek in een van beide groepen. Iemand enig idee wat dat daar doet?

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 27-07-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Lordy79 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:00:
[...]

Nou misschien heeft ie die 500 euro gewoon nodig voor zijn vaste lasten en andere uitgaven...?
Dat kan, maar dat is niet hoe ik het las. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Sandor_Clegane schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:55:
Die 80 dagen zeggen mij wat anders, maar ieder zijn ding.
Vaak genoeg is dat geen keuze, ook daarom is een vaste vrije dag een uitkomst.

Pagina: 1 ... 96 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!