Spikeee schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:46:
[...]
3300 euro netto, geen pensioenopbouw dus alleen aow
-1200 euro huur
- 400 euro (200 pp. zelf pensioenopbouw)
- 300 eten
- 270 zorg (2 personen)
- 200 vervoer
-130 gwe
- 100 telcom/tv etc
- 50 verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheids-, rechtsbijstand)
- 33 belastingen
Dan heb je nog 500/600 over voor de rest. reserves, reparaties, uitstapjes, Kleding, sparen, vakanties etc.
Kan je daar mee leven? ja, maar is het een vetpot? nee.
Dat huis wat afgelopen jaar weer 10% duurder is geworden daar is dan al helemaal lastig tegenop te sparen.
[
Afbeelding]
*vorig jaar had ik ~10k minder inkomen vanwege andere baan*
Ik zal mijn best doen om een aantal elementen eruit te lichten waarmee jouw beeldvorming wellicht een beetje aangescherpt wordt en wij beter kunnen begrijpen over hoe jouw n=1 situatie er eigenlijk uitziet.:
Jij praat over een bruto inkomen van 65-70k, wat een riant salaris is. Maar tegelijk wek je de indruk dat het om een ZZP inkomen gaat waarbij mogelijk al (geheel of gedeeltelijk) in autogebruik wordt voorzien. Hier is het belangrijk om geen appels met peren te gaan vergelijken, want ZZP inkomen is niet hetzelfde als inkomen uit loondienst.
- Bij bruto inkomen uit loondienst, zijn pensioenpremies geheel of gedeeltelijk al afgedragen. Voor een zuivere vergelijking zul je dat moeten corrigeren om niet op het verkeerde been gezet te worden.
- In loondienst worden lease auto's opgeteld bij je bruto inkomen, waarmee je inkomen een stuk hoger lijkt dan wat je werkelijke bruto inkomen is. (hier staat ook tegenover dat je netto uitgaven ook feitelijk vertekent zijn).
Wanneer ik puur naar jouw netto inkomen kijk van 3300 per maand en ik zie pensioen afdracht van 400 per maand, dat zou ik zeggen dat jouw netto inkomen feitelijk 'maar' 2900 per maand is. In gewone loondienst hoort hier een bruto inkomen bij van €53,000/jaar inclusief vakantiegeld. Dit verschilt nogal van de 65-70k die jij noemt.
Bij jouw uitgaven zijn de meeste uitgaven vrij representatief denk ik, alleen vervoer/eten vind ik vrij laag (ik dacht dat jij aangaf dat jullie 2 auto's hadden, dan is 200 euro onrealistisch denk ik), en ook eten vind ik vrij weinig voor 2 personen, maar het is lang geleden dat ik voor 2 personen boodschappen deed.
Wonen daarentegen is vrij grote uitgavenpost.
Dit is het tweede element dat belangrijk is om conclusies te verbinden aan een bepaalde N=1 situatie. Jij hebt een goed inkomen (welk getal je ook neemt, zeker ook omdat jullie huidige situatie tijdelijk lijkt te zijn). Met jullie inkomen komen jullie ruim in aanmerking voor koopwoningen en geef je aan dat dat dus een verstandige keuze is. Neem dat dan als vertrek punt en kijk wat je dan over hebt, want anders creëer je een vertekend beeld van je eigen situatie. Let hierbij op dat woonlasten wel wat breder zijn dan hoe jij je vergelijking uitvoert. Je krijgt met een eigen woning te maken met meer verplichte uitgaven die je bij een huurwoning niet hebt dan alleen de hypotheek.
Eigen woning, voorbeeld huis 250k:
- Hypotheek (inderdaad rente + aflossing) bruto €825, netto €760/maand
- Opstal verzekering (€300/jaar ofzo)
- Overlijdensrisico verzekering (voor velen nog verplicht) (€500/jaar ofzo)
- Onroerend zaak belasting (€500/jaar ongeveer)
- Onderhoud (1% waarde woning/jaar, ongeveer €2500/jaar dus)
- Eigen woning forfait, wisselt sterk, zeg €300 gemiddeld, maar stijgt ieder jaar nog.
- Service, je moet het ook allemaal regelen, wat bij een huurwoning niet zo is.
- Totaal ongeveer €340/maand die je wel in je vergelijk moet meenemen. Totale netto maandlasten €1200/maand (waarvan inderdaad een groot deel, ~€700/maand vermogensopbouw is).
Daarnaast is een koopwoning onderhevig aan waardestijgingen (maar ook dalingen) van de woningwaarde.
Vervolgens houd je nog steeds €600/maand over waarvan nog echt wel verplichte uitgaven onder gaan vallen als kleding/meubilair/cadeaus etc. Maar als basis zou ik daar €100/maand/persoon voor aanhouden, en de andere €400/maand is dan over om te sparen, leuke dingen van te doen of fancy kleding van te kopen of toffe hobby's van te bekostigen.
Totale uitgaven exclusief die €400/maand die je vrij te besteden hebt is dan ongeveer €2500/maand. Iemand die minimumloon verdient betaald aan woonlasten/zorgpremies e.d. waarschijnlijk iets van €800-1000/maand minder dan jij. Wat netto €1500-1700 aan uitgaven zijn, wat wel redelijk klopt.
Twee giga verschillen:
- Jullie
kunnen een huis kopen en daarmee per maand €700 vermogen opbouwen (excl. waardestijgingen)
- Jullie houden €400/maand over om leuke dingen van te doen, of te sparen of besteden zoals jullie zouden willen.
Of dat een vetpot is, tjsa.... nivellering heeft tot doel dat iedereen er minimaal 'goed' van kan leven. En met €53,000 zit je aan de bovenkant van de middeninkomens en daar merk je inderdaad dat het verschil tussen 'jullie' en minima niet gigantisch is in inkomen, maar op de lange termijn worden die verschillen wel gigantisch (vermogensopbouw).
Stel jij koopt nu dat huis van 250k, die los je af over 30 jaar, over 30 jaar is dat huis met 4% waardestijging per jaar al ruim 800k waard. En het is ook reëel dat je tussendoor een keer een stapje groter bent gaan wonen omdat je inkomen is gestegen. Dan is het reëel dat over 30 jaar jullie een vermogen hebben >€1,000,000 en minima hebben nog steeds niets aan vermogen opgebouwd.
(sidenote: vroeger hoefde je niet verplicht af te lossen, en zou je bij de huidige rente dus nog €700/maand extra vrij te besteden hebben met als nadeel dat je dan geen kapitaal opbouwt(anders dan eventuele waardestijgingen woning) en wel het risico van schommelende huizenprijzen hebt).
Make it fool proof and someone will make a better fool.