Ik lees dit topic nogsteeds zoveel mogelijk mee, maar wil toch even inhaken op de discussie van afgelopen pagina's en hopelijk kan mijn blik hierop mensen overtuigen hoe de maatschappij in elkaar zit.
Ik ben zelf opgegroeid in Rotterdam-Zuid, in een gezin dat de meeste tijd net boven bijstands niveau heeft geleefd. En 2 ouders zonder enige opleiding.
Zelf heb ik verschillende scholen gezien (Wit en zwart). en ben door vrijwel alle niveaus van het onderwijs gejast.
Ben begonnen op het gymnasium, gezakt naar VMBO basis om vervolgens mijn HAVO diploma te halen.
Daarna HBO voltijd gedaan, proberen of te ronden in deeltijd om vervolgens zonder Diploma mijn opleiding te staken.
Door het leven heen heb ik dus diverse geluk en pech momenten gehad die alles hebben beinvloed.
Van een zwaar autoongeluk tot smaad, tot het vinden van een perfecte werkgever voor mij.
Tevens heb ik vrienden en inzichten gekregen in vrijwel alle lagen van de maatschappij.
Van bijstandsgezinnen tot CEO's en mensen van adel.
Al met al ben ik goed terecht gekomen. maar tegelijk besef ik keihard dat bepaalde geluks punten mij op een veel betere plek hadden kunnen zetten. Tot aan dat als sommige punten erniet waren geweest dat ik nu van een bijstands uitkering had moeten rondkomen.
Van beiden ben ik overtuigd dat dit hooguit "1" gebeurtenis van mij verwijderd waren. op een moment in mijn leven.
gebeurtenissen waar ik dus geen invloed op kan uitoefenen.
Waar ik wel invloed op kon uitoefenen heb ik altijd het beste gekozen
Blijkbaar denken veel mensen dat je met hard werken je jezelf uit bepaalde posities kan brengen, maar dan moet je wel de capaciteit hebben om ook met dat harde werken iets te bereiken.
Om dit toe te lichten wil ik aan aantal voorbeelden uit mijn leven naar voren halen.
Ik ben zwaar dyslectisch. behalve dat bekend is dat dit problemen geeft met lezen en schrijven geeft de oorzaak nog meer problemen.
Mijn werkgeheugen is te klein met dat daarnaast de verbinding naar het lange termijn geheugen niet aanwezig is zoals bij andere mensen.
Dit heeft een aantal concequenties: Audio wordt vertraagd verwerkt, leren kan ik niet door herhaling en kan maximaal 3 dingen tegelijk onthouden. 923 kan ik nog, 9235 lukt dus niet om over 30 seconden weer op ratelen.
Dat alles heeft nogal wat impact als je een taal probeert te leren. Een taal leren bestaat uit audio herhalen met een betekenis en vrij vlot komt dat bruikbaar in je geheugen.
Om dit in concreet perspectief te zetten, ik begon dus pas op mijn 5e te praten (meer dan mijn eerste 4 woordjes).
En kan een boek voorlezen zonder dat ik enige informatie kan opnemen.
Hoe leer ik dan wel; Logica en verbanden!.
Ik kan dan de tafel van 10 nogsteeds niet uit mijn hoofd. kan ik hem wel heel snel en goed berekenen. Ik kan geen formules uit mijn hoofd leren, maar kan wel de logica leren. Dit werkt vaak contraproductief met veel docenten die maar al te graag zeggen, leer de formules maar dan gaat de rest vanzelf.
Concreet voorbeeld uit de praktijk, ik had het HBO enorm veel problemen met de Opamp
Wikipedia: Operationele versterker
De hele lesstof was gebaseerd op schakelingen en de schema's die erbij hoorden met de formules. Ik snapte er gaan zak van, ook omdat de V- en V+ in al die formules op 0 verschil stonden en dit ook zo moest aannemen in de tentamens.
Toen iemand mij uiteindelijk vertelde dat het gewoon de uitgang een versterking is van het verschil V- en V+. kon ik alle schakelingen uit mijzelf beredeneren, berekenen en uitvoeren. zonder enige problemen.
Ik moet doorhebben wat ik aan het doen ben, daarna leid ik zelf de formules wel af. (al dan niet met de juiste symbolen).
Mijn IQ (grotendeels gebaseerd op het kunnen leggen van verbanden) is dus ruim boven de 130... Zonder kennis heb ik er alleen niet zoveel aan.
Ik heb naar mijn idee dus een duidelijk beeld wat inteligentie inhoud en hoe je dit kan toepassen.
mensen die niet kunnen leren maar een hoog IQ hebben kunnen naar de universiteit. maar ook mensen die goed kunnen leren maar een laag IQ hebben kunnen uiteindelijk naar de universiteit.
Mensen die beiden hebben zullen het met 2 vingers in de neus doen. en mensen die beiden niet hebben maken geen schijn van kans.
Dit zijn overigens niet de enige 2 assen die invloed hebben in waarin je capabel bent, onderandere concentratie vermogen, doe vermogen en sociaal vermogen zijn 3 niet te onderschatte elementen hieruit, maar er zijn er meer die ik hier niet verder ga toelichten.
De meeste mensen vinden zichzelf normaal, maar kunnen zich moeilijk indenken hoe het is als 1 van die capaciteiten minder is. Dat jij met 20 uur werk een stuk text uit je hoofd kan leren. Daar kan iemand anders zomaar een factor 50 meer nodig voor hebben.
Dan kan je nog zoveel motivatie hebben maar je gaat geen 20 weken krijgen als iemand anders het in 2 dagen voor elkaar krijgt.
Het feit dat ik duidelijk verbanden zie, begrijp en kan bewijzen. zegt niet dat iemand anders ze ook begrijpt. al kan een ander ze wel "aanleren" zonder ze te begrijpen. (zie bijvoorbeeld de veel hoog opgeleide conspirity-theorie aanhangers).
Sommige mensen krijgen een kijkje in de keuken van andermans hersennen bij bijvoorbeeld een burnout. (deel van de functionaliteit is dan niet meer beschikbaar zoals normaal).
Dit is meetbaar met een before en after analyze. maar als iemand op dat andere niveau zit vanaf het begin dan noemen we dat geen burn-out maar gewoon "dom" maar heeft die persoon wel een mogelijkheid om te leren hoe daarmee om te gaan ipv dat het een accuut iets is.
En ik vind dat meer mensen moeten inzien hoeveel invloed deze kaarten hebben op iemands leven. en dat een hoge opleiding lang niet voor iedereen haalbaar is.
Hierboven op komt natuurlijk "inzet" of doe vermogen, wat voor veel mensen toch het belangrijkste lijkt te zijn en daarna willen reffereren. Maar ook dit "doe" vermogen zijn gewoon kaarten die geschud zijn.
Stel dat je het hele bovenstaande verhaal je niets doet, niet wilt geloven of zelfs onzin vindt.
We hebben nogsteeds mensen nodig die ons vuil ophalen, de straat vegen, achter de kassa zitten, onze honden uitlaten, bier komen brengen op een terrasje, ons haar knippen en later ons kunnen verzorgen in een verzorgingstehuis.
Willen we beroepen hebben die uiteindelijk mensen toch moeten uitvoeren zo slecht betalen dat ze daarmee geen zorgeloos leven kunnen leiden zoals de rest van ons?
Deze mensen zijn essentieel voor de maatschappij, maar we behandelen ze als restproducten.
Ben ik dan voor om iedereen dan hetzelfde te betalen. Nee absoluut niet. Ben op zekere hoogte zeer verenigd met het kapitalisme.
Je wilt iedereen namelijk motiveren om het beter te doen. door een hogere beloning neer te zetten voor moeilijker werk. En dat werkt het zorgt ervoor dat veel mensen dat extra stapje doen om verder te komen.
Het gaat echter mis omdat we tegenwoordig mensen niet beter willen belonen. maar vooral mensen slechter willen belonen om dat process in gang te houden. zodat mensen gemotiveerd worden om het beter te doen.
Ook dat is ingegeven vanuit het kapitalisme, iedereen zo min mogelijk betalen. dat is niet enkel van toepassing op de onderste laag. maar dat zie je overal door de hele bedrijfscultuur.
Dus als je weet dat lang niet alle mensen de capaciteit hebben om iets slims te doen, dan moet je ervoor zorgen dat die onderste laag alsnog goed kan leven. (zonder zorgen een dak boven het hoofd + eten / drinken + beetje vermaak).
En dat je naar boven kan werken voor meer luxe. (groter huis, meer vakanties, nieuwere technologie).
Op dit moment hebben we in nederland een groot probleem met de onderste laag, kijk naar de hoeveelheid daklozen.
En een nog groter probleem met de laag daarna (middeninkomens) die door alle toeslagen en regels allemaal bijna exact hetzelfde binnenkrijgen, en er bijna geen insentive is om het iets beter te doen. omdat het NIETS opleverd. Als je in die inkomensgroep zit heb je eigenlijk te maken met een communistisch systeem. je hebt werk en je kan leven. of je hebt geen werk en je doet er maar alles aan om werk te vinden zodat je kan leven.
ipv een kapatalisch systeem waarin elke inzet wordt beloont met iets beters.
Had een hoop dingen verder willen uitschrijven, maar dat had de lengte en leesbaarheid er niet beter opgemaakt.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber