Omdat 2x24u veel goedkoper is voor de flexabiliteit in zulke baantjes, en minder risico (nouja je verspreid het risico zodat het beter in te calculeren is)..Koos2009 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:04:
[...]
Ten eerste ben ik met je eens dat het hele toeslagenapparaat niet goed is en zelf zie ik het als een verkapte werkverschaffing voor ambtenaren.
Zelf krijg ik ook toeslagen en verdien ik niet super, maar met hier en daar goed opletten is het voor mij prima te doen, maar ik snap dat er niet veel zijn die dat "even" kunnen. Mij kostte dat ook een aantal jaar.
Wat de uren betreft, een vriend heeft wajong, en de vrouw van een oud-collega van mijn vader, net als anderen denk ik, krijgen gewoon geen 32-40u contract. 24 of minder en anders nemen ze wel iemand anders.
hier gaat het wel om de "lagere" baantjes als hulp bij de slager, in de horeca etc etc.
Wellicht dat iemand kan zeggen waarom 2x 24u goedkoper is dan 1x40 want ik snap dat niet helemaal.
2x afdracht is meer dan 1x afdracht ook al is die " voor meer uren".
Zulke bedrijven hebben piek belasting en rustige tijden. en waarschijnlijk net iets meer dan 40 uur open per week. (je hebt immers ook de zaterdag).
het voordeel is dat je mensen met 24 uur, makkelijk allemaal 30 uur kan laten draaien in het piek seizoen.
terwijl mensen 46 uur laten werken niet kan. (er zit een aardige limiet op 40 uur in nederland).
Ten 2e als er iemand uitvalt kan die ander dat opvangen. 24 uur opvullen is makkelijker met veel personeel, dan 40 uur opvullen met weinig personeel.
Verder wat je ziet is dat zulke baantjes vaak langzaam groeien, zeker bij de kleinere bedrijven.
1 man erbij van 40 uur bij een ZZP'er, is letterlijk het personeel verdubbelen in een dag.
maar ook als er a 4FTE rondloopt is 1x 40 uur erbij, zo'n 25% groei van het bedrijf van 1 op de andere dag.
Uitzonderingen daar gelaten, zijn er dus goede redenen waarom de meeste vacatures minder dan 40 uur zijn in het klein bedrijf, zoals een slager.
Wil je toch 40 uur werk zoeken in dat soort baantjes, dan kan je best beginnen met 12 uur, en dan als het bedrijf groeit of er andere mensen vertrekken binnen het bedrijf die uren claimen.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber