• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:07
Sovieto schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

Maar de vraag blijft, is miljonair worden nu het gevolg van hard werken? En als dat het geval is, zouden er dan niet veel meer miljonairs zijn? Want ik ken heel veel mensen die hard werken.

En ik weet dat je de vraag net ook stelde, het is heel moeilijk om hier keuzes in te maken. Maar het gaat de laatste 15 potst wel erg over hard werken en verdienen.
Uiteraard, maar kan jij kwantitatief meten of dat het geval is?
Zo ja, kunnen we 'eerlijke' regels maken.
Zo niet, wat gaan we dan als verdeelsleutel gebruiken?

Dat is precies mijn punt ;)

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:50
Postius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:08:
[...]
Het is apart te denken dat uitkeringtrekkers geld ontvangen voor niks, maar dat mensen die superrijk zijn nog veel ergere uitkeringstrekkers zijn maar hier valt helemaal niemand over. Ik snap niet zo goed waar dit perspectief vandaan komt.
Ik denk dat het komt omdat de lagere klasse veel zichtbaarder is. Als je door een willekeurig stadspark loopt of in de slechtere wijken, zie je genoeg mensen hangen met een blik bier voor het middaguur op een werkdag. Dat de maatschappij veel meer belasting misloopt door de super rijken / multinationals zie je niet, merk je niet en wordt snel vergeten.

Ik zou echt zeggen; stap 1) zorg er eens voor dat ieder mens en ieder bedrijf eerlijk belasting betaalt in Nederland. Waarom is dat toch zo moeilijk.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:19

BTU_Natas

Superior dutchie

-100miljoen aan vermogen per gezin, daarboven 99% belasten.

Lijkt me een kek startpunt.

• FireDrunk
Dan heeft elke 'rijke' volgende maand zijn vermogen perfect gemaximalisseerd op 100 miljoen, en de rest in schaduw meuk zitten.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:33
Spookelo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Investeren zou natuurlijk mogelijk moeten blijven, maar denk je echt dat mensen als Jeff Bezos en Elon Musk het nog voor het geld doen? Die hebben letterlijk meer geld dan ze op kunnen maken. Ergens zit natuurlijk een omslagpunt waar geld nog een motivatie is, maar ik denk dat zij die allang achter zich hebben gelaten.

Los daarvan is het maar de vraag of het wenselijk is dat Bezos zo veel geld heeft om te investeren als een groot deel van zijn personeel wordt uitgebuit. Prima dat hij veel geld heeft, maar het gaat wel ten koste van zijn medewerkers. Ik denk dat dat niet wenselijk is.
Denk dat macht, aanzien, drijvende prikkels van je persoonlijke inzet en betekenis worden. Of misschien niet meer de waarde van het geld, maar de status die je eraan kan ontlenen, competitie.

[ Voor 5% gewijzigd door Tuttel op 20-08-2020 15:17 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:02
Postius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

En je denkt dat dat alleen maar kan met miljoenen?

Sorry hoor mede tweakers maar er komen hier toch een paar drog redenen/onderbuikgevoelens voorbij.

[verhaal]
Mijn onderbuik zegt dat je mijn betogen niet goed gelezen hebt. Jij trekt iedere mogelijkheid miljonair te worden of te zijn in twijfel. Waarop gebaseerd weet ik niet precies, maar dat mag. In beginsel zijn er mensen die - door hard te werken, slim te ondernemen, geluk, of een combinatie van die factoren - inderdaad één of meer miljoenen aan bezittingen kunnen tellen. Good for them.

Er zijn er zeker die zulks zien als een hoger doel, en alles bewerkstelligen om maar zoveel mogelijk geld te harken. Dat kan. Maar als je mijn betogen goed gelezen hebt, heb ik mijn vraagtekens daar al bij geplaatst. Zij hoeven niet te rekenen op mijn steun of medelijden.
En als er dan iemand een vergelijking met kinderen maakt....ja sorry maar dan ben je gewoon niet meer serieus te nemen als je niet snapt dat dat heel wat anders is. Dan ben je ook expres niet in discussie aan het gaan, beetje flauw en reageer dan gewoon niet.
Okee, dit mag je toelichten. Als iemand - laten we zeggen - drie miljoen bezit, en twee kinderen heeft - dan is het niet lastig de som te maken dat beide kinderen in nalatenschap zich eveneens rijk mogen rekenen. Miljonair, misschien wel.

Dat heeft niets te maken met het succes van deze mensen (soms zijn kinderen volwassen mensen). Ik vind de vraag wel degelijk op zijn plaats of dat terecht is. Je mag hem van mij beantwoorden trouwens, in plaats van ad hominem afserveren.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
BoB_HenK schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:03:
Om toch je vraag te beantwoorden: De beste manier lijkt mij om te nivelleren op vermogen, in plaats van arbeidsinkomen.
Dat lijkt mij juist heel onwenselijk omdat mensen dan niet meer kunnen sparen voor een grote aankopen (huis) of pensioenopbouw in eigen beheer. De minimale vrijstelling op VRH die er nu is op vermogen raakt juist werkende mensen. Daarnaast zie ik er maatschappelijk een nut in om mensen zoveel mogelijk met vroegpensioen te laten gaan omdat dit ruimte geeft op de arbeidsmarkt. Daarnaast bespaart het de samenleving veel uitkeringen aan 55-plussers die toch geen werk meer kunnen vinden of aankunnen.

Ik zie in dat opzicht meer in het verruimen van de middelings-regeling. Volgens de huidige regeling mag je inkomstenbelasting slechts vijf jaar terug middelen. Naar mijn mening moet je kunnen middelen over je hele werkende leven (zeg, vanaf 12 jaar). Dat kan iedereen zelf sparen voor vroegpensioen en de middeling inroepen zodra je genoeg hebt om de periode tot de AOW leeftijd te overbruggen.

Ook zou je kunnen denken aan een systeem van uitgestelde belasting voor pre-pensioen. Dat is eigenlijk hetzelfde als middelen van belasting. Dan betaal je gewoon IB-tarief als je opneemt van de pre-pensioen rekening en mag je onbeperkt bruto-inkomen storten.

Het belastingssysteem is echt kapot in Nederland. Het is zo ingericht dat iedereen tot zijn AOW-leeftijd slaaf van de overheid blijft. Er geen vrijheid meer om eerder te stopen met werken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Helixes schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Okee, dit mag je toelichten. Als iemand - laten we zeggen - drie miljoen bezit, en twee kinderen heeft - dan is het niet lastig de som te maken dat beide kinderen in nalatenschap zich eveneens rijk mogen rekenen. Miljonair, misschien wel.

Dat heeft niets te maken met het succes van deze mensen (soms zijn kinderen volwassen mensen). Ik vind de vraag wel degelijk op zijn plaats of dat terecht is. Je mag hem van mij beantwoorden trouwens, in plaats van ad hominem afserveren.
Dit slaat ongetwijfeld - en terecht - op deze post waarin bezit van geld wordt gelijkgesteld aan 'bezit' van kinderen:
FireDrunk in "Het (on)bestaan van het middeninkomen"

• Helixes
@Verwijderd: Dank, die link had ik nog niet gelegd.

Echter, @Postius haalde mijn eerdere post aan, en verwees niet naar @FireDrunk.

Wellicht kan dit worden opgehelderd. Indien kinderen geen betrekking had op mijn post hieronder, dan neem ik dat natuurlijk graag terug. Dat was namelijk mijn indruk.

Helixes in "Het (on)bestaan van het middeninkomen"

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

FireDrunk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:15:
Dan heeft elke 'rijke' volgende maand zijn vermogen perfect gemaximalisseerd op 100 miljoen, en de rest in schaduw meuk zitten.
Dat heet dan belastingontduiking en is strafbaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
BTU_Natas schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:15:
-100miljoen aan vermogen per gezin, daarboven 99% belasten.

Lijkt me een kek startpunt.
Je typt het als grapje maar in amerika na Wo2 was 99% het belastingtarief voor de allerrijksten (volgens mij boven 1 mil ofzoiets). Niet geheel toevallig wordt dit door veel mensen ook als het toppunt van the american dream gezien (gezin met 3 kinderen twee autos op 1 salaris)

[ Voor 3% gewijzigd door Postius op 20-08-2020 15:28 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik typ het niet als grapje. Vind het een puike grens.

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Tuttel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Denk dat macht, aanzien, drijvende prikkels van je persoonlijke inzet en betekenis worden. Of misschien niet meer de waarde van het geld, maar de status die je eraan kan ontlenen, competitie.
Mee eens. De vervolgvraag is dan hoeveel status kan je aan het geld bedrag nog ontlenen? Heeft iemand met 100 miljard nou echt minder status en macht dan iemand met 150 miljard? En moet diegene die macht en status wel kunnen krijgen? Kunnen we niet beter die laatste 50 miljard wegbelasten en in de samenleving investeren?
Er zijn toch wel constructies te bedenken om belastingontduiking en ontwijking aan te pakken.

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:46
Spookelo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:34:
[...]
Kunnen we niet beter die laatste 50 miljard wegbelasten en in de samenleving investeren?
Er zijn toch wel constructies te bedenken om belastingontduiking en ontwijking aan te pakken.
Maar is het issue niet dat de mensen met zulk vermogen dat niet op hun lokale rabobank hebben staan, maar dit in bedrijven etc verstopt zit? Hoe moet je dat belasten? Zoals Amazon, hij is veel geld waard, maar dat komt vooral doordat zijn bedrijf veel geld waard is. Ik zou niet weten hoe we bijv bij hem dan 50 miljard wegbelasten. Maar ik ben ook een leek op het gebied van aandelen/rendementen en de belastingen daarover.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spookelo
  • Nu online
MC_Sparkles schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

Maar is het issue niet dat de mensen met zulk vermogen dat niet op hun lokale rabobank hebben staan, maar dit in bedrijven etc verstopt zit? Hoe moet je dat belasten? Zoals Amazon, hij is veel geld waard, maar dat komt vooral doordat zijn bedrijf veel geld waard is. Ik zou niet weten hoe we bijv bij hem dan 50 miljard wegbelasten. Maar ik ben ook een leek op het gebied van aandelen/rendementen en de belastingen daarover.
Met winst- en dividentbelasting bijvoorbeeld, of een hoger minumumloon. Ook bedrijven betalen belasting. Precieze uitwerking kan je nog over twisten, maar onmogelijk is het allemaal niet.

• Tuttel
Spookelo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:34:
[...]

Mee eens. De vervolgvraag is dan hoeveel status kan je aan het geld bedrag nog ontlenen? Heeft iemand met 100 miljard nou echt minder status en macht dan iemand met 150 miljard? En moet diegene die macht en status wel kunnen krijgen? Kunnen we niet beter die laatste 50 miljard wegbelasten en in de samenleving investeren?
Vanuit het perspectief van de persoon met 150 miljard; ja ik denk dat deze wel degelijk meer status eraan denkt te kunnen ontlenen tov de persoon met 100 miljard. Simpelweg een andere persoonlijke referentiekader die gewoon opschuift. Denk dat je niet moet onderschatten in wat voor bubbel mensen komen te zitten.

En nee, veel geld hebben zou je niet meer macht (over anderen) moeten geven. Deze zou moeten liggen bij waar de maatschappij vind dat deze moet liggen. Maar he, was het maar zo makkelijk! ;-)

Onze benevolente democratisch verkozen bestuurders krijgen/willen het in ons eigen land niet eens écht aanpakken.

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 19:59
ari3 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:19:
[...]
Dat lijkt mij juist heel onwenselijk omdat mensen dan niet meer kunnen sparen voor een grote aankopen (huis) of pensioenopbouw in eigen beheer. De minimale vrijstelling op VRH die er nu is op vermogen raakt juist werkende mensen. Daarnaast zie ik er maatschappelijk een nut in om mensen zoveel mogelijk met vroegpensioen te laten gaan omdat dit ruimte geeft op de arbeidsmarkt. Daarnaast bespaart het de samenleving veel uitkeringen aan 55-plussers die toch geen werk meer kunnen vinden of aankunnen.

Ik zie in dat opzicht meer in het verruimen van de middelings-regeling. Volgens de huidige regeling mag je inkomstenbelasting slechts vijf jaar terug middelen. Naar mijn mening moet je kunnen middelen over je hele werkende leven (zeg, vanaf 12 jaar). Dat kan iedereen zelf sparen voor vroegpensioen en de middeling inroepen zodra je genoeg hebt om de periode tot de AOW leeftijd te overbruggen.

Ook zou je kunnen denken aan een systeem van uitgestelde belasting voor pre-pensioen. Dat is eigenlijk hetzelfde als middelen van belasting. Dan betaal je gewoon IB-tarief als je opneemt van de pre-pensioen rekening en mag je onbeperkt bruto-inkomen storten.

Het belastingssysteem is echt kapot in Nederland. Het is zo ingericht dat iedereen tot zijn AOW-leeftijd slaaf van de overheid blijft. Er geen vrijheid meer om eerder te stopen met werken.
Interessant idee om de middelingsregeling te verruimen, had ik helemaal niet bij stilgestaan :)

Sparen voor een huis bemoeilijken kan nooit de bedoeling zijn. Kom je terecht op het punt van @FireDrunk: Waar leg je de grens? Ik ben het met je eens dat de VRH nu als rem werkt voor vele 'normale' of 'gemiddelde' Nederlanders. Ter verduidelijking van mijn eerdere comments: In mijn gedachten hebben het we hier over enkele miljoenen die vrijgesteld of zeer licht belast worden, met een vrijstelling voor pensioenopbouw en een aanzienlijke zwaardere belasting daarvoven. @Helixes maakt daarbij een terecht punt dat veel grote vermogens niet of beperkt liquide, is wat het belasten lastiger maakt. Moet toegeven daar het antwoord of de oplossing ook niet voor te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MC_Sparkles schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

Als je bezit hebt, dien je daar (imo) belasting over te betalen.
Of dat vermogen nou op de bank staat, in de vorm van aandelen, vastgoed, etc, zou niet uit moeten maken. Je regelt maar iets om het bedrag aan belasting in cash om te zetten.
Laten we nou niet gaan doen alsof het zielig is als iemand met 50 miljard aan aandelen (of welk bedrag dan ook) een paar procent daarvan moet verkopen om aan zijn belastingplicht te voldoen.
Als ik als burger al mijn geld omzet in bitcoin of aandelen, moet ik nog steeds mijn belastingen met cash betalen (dus mijn bitcoin of aandelen verkopen). Waarom zou dat anders moeten zijn voor iemand die een significant belang in een groot bedrijf heeft?

Dat is overigens echt een smerig deel van ons neoliberale/kapitalistische stelsel: elke vorm van bezit (behalve dat van overheden) is per definitie privaat bezit (en dient dus in mijn ogen gelijk belast te worden). Elk bedrijf, elke investering, elk hedge fund, elke euro of dollar is uiteindelijk eigendom van een natuurlijk persoon. Maar door de constructies die er tussen zitten, of de namen die we aan die personen geven (founder, owner, entrepeneur) worden categorieën personen gecreëerd die voor de belasting volledig anders behandeld worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Postius
Gezien de bedragen die hier makkelijk rond gaan, vond ik deze wel aardig om het in perspectief te plaatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=0J6BQDKiYyM&t=3s

En is als mens gewoon geen reden dat je een miljard (nodig) hebt. Sterker nog ik denk dat je wel kan stellen dat iedere miljardair per definitie een amoreel en immoreel persoon is.

En het verschil tussen een miljoen en miljard is echt gigantisch. Iemand zonder bezit en iemand met een miljioen op de bank zitten praktisch net zo ver af van miljardair zijn. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Postius op 20-08-2020 16:10 ]

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:46
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Of dat vermogen nou op de bank staat, in de vorm van aandelen, vastgoed, etc, zou niet uit moeten maken. Je regelt maar iets om het bedrag aan belasting in cash om te zetten.
Laten we nou niet gaan doen alsof het zielig is als iemand met 50 miljard aan aandelen (of welk bedrag dan ook) een paar procent daarvan moet verkopen om aan zijn belastingplicht te voldoen.
Als ik als burger al mijn geld omzet in bitcoin of aandelen, moet ik nog steeds mijn belastingen met cash betalen (dus mijn bitcoin of aandelen verkopen). Waarom zou dat anders moeten zijn voor iemand die een significant belang in een groot bedrijf heeft?

Dat is overigens echt een smerig deel van ons neoliberale/kapitalistische stelsel: elke vorm van bezit (behalve dat van overheden) is per definitie privaat bezit (en dient dus in mijn ogen gelijk belast te worden). Elk bedrijf, elke investering, elk hedge fund, elke euro of dollar is uiteindelijk eigendom van een natuurlijk persoon. Maar door de constructies die er tussen zitten, of de namen die we aan die personen geven (founder, owner, entrepeneur) worden categorieën personen gecreëerd die voor de belasting volledig anders behandeld worden.
Ik zie ook graag dat zo iemand hard belast word(iemand die zoveel vermogen heeft, niet iemand die "slechts" 100.00 op de bank heeft als potje voor later), alleen kon ik zelf niet bedenken hoe dit in de praktijk zou kunnen. Naar mijn idee zou het voor elk bedrijf bijv. gelijk moeten zijn. Of je nu de bakker op de hoek bent of Amazone.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Postius schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:07:
Gezien de bedragen die hier makkelijk rond gaan, vond ik deze wel aardig om het in perspectief te plaatsen.

YouTube: Visualize $1 Billion

En is als mens gewoon geen reden dat je een miljard (nodig) hebt. Sterker nog ik denk dat je wel kan stellen dat iedere miljardair per definitie een amoreel en immoreel persoon is.

En het verschil tussen een miljoen en miljard is echt gigantisch. Iemand zonder bezit en iemand met een miljioen op de bank zitten praktisch net zo ver af van miljardair zijn. 8)7
Okee, okee. Die stelling wil ik wel nomineren voor een nieuw topic.

Maar we hebben het hier nog steeds over middeninkomens. Of, het onbestaan ervan -O-

Nu ben ik het niet eens met de centrale stelling (ik heb nooit recht gehad op verreweg de meeste subsidies die werden aangehaald in de TS) - maar ik denk dat we wel mogen stellen dat miljardairs niet in die onvangbare categorie van middeninkomens vallen.

• FireDrunk
[...]

Uhm, dit is best complex. Stel ik wil me inkopen in een maatschap van bijvoorbeeld een Apotheek.
Die bedragen kunnen echt _flink_ oplopen...

Heb ik dan een miljoen aan bezit? En moet ik dus maar zorgen voor liquiditeit? Dat kan sommige bedrijven de kop kosten...

Ik ben het met je eens dat iemand als Bezos gewoon een deel moet afstaan, en dat de maatschappij daar echt wel beter van wordt. Hij zal het echt niet merken.

Wel is het maken van de 'limieten' een complexe(re) berekening dan je zou vermoeden.

Juist omdat het geen hardline is, is het maken van grenzen in belastingssystemen iets waar regeringen jaren over kunnen doen. Met hele terruggave, compensatie, afbouw en vrijstellings bewegingen als gevolg.

Ik denk dat een top belastingschijf zeker van waarde kan zijn, het zou de maatschappij helpen.
Ik denk dat die grens hoger moet liggen dan wat haalbaar is in 'loondienst' of dmv 'bonnussen' bovenop wat je in loondienst zou kunnen krijgen in topfuncties.

De echt grote happen gebeuren in omzetbelasting op BigCorp Venture & Co. Het lastige is dat dat een globaal probleem is, wat unaniem door elk land tegelijk doorgevoerd zou moeten worden.

Tot die tijd houden we in NL onze brievenbus firma's.

Frankrijk doet nu echt een goede zet met het verplichten van afdracht belasting naar rato van de gedane omzet in het land. Starbucks kan dus niet meer zeggen, we geven de koffie gratis weg in land X, en we kopen grondstoffen in land Y, en we pakken de winst in land Z.

Dat lijkt me een hele, hele goede stap.

Nu Apple, Amazon, en alle digitale grote jongens nog.

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:23:
[...]

Uhm, dit is best complex. Stel ik wil me inkopen in een maatschap van bijvoorbeeld een Apotheek.

Heb ik dan een miljoen aan bezit? En moet ik dus maar zorgen voor liquiditeit? Dat kan sommige bedrijven de kop kosten...
Even drie voorbeeldsituaties:
1. Je hebt €0, leent een miljoen en koopt je daarmee in. Je hebt bezit van 1 miljoen en schuld van 1 miljoen, netto vermogen €0 dus geen belasting op vermogen verschuldigd.
2. Je bezit een miljoen (geinvesteerd in indexfondsen) en bent hierover vermogensbelasting verschuldigd. Eerlijk, lijkt me, want je haalt hier winst uit (of tenminste, dat verwacht je want anders heb je het niet geinvesteerd). Shit, geen cash voor de belasting? Verkoop dan een plukje fondsen.
3. Je verkoopt je miljoen aan indexfondsen en koopt je in in een maatschap. Je bent vermogensbelasting verschuldigd want je hebt nog steeds een vermogen van 1 miljoen. Boehoe, geen geld om deze belasting te betalen want alles zit vast in de maatschap.

Wat doe je dan in situatie 3? Genoeg keuzes natuurlijk:
1. Wacht met inkopen totdat je financieel gezond genoeg bent om de bijkomende verplichtingen aan te gaan (je koopt ook geen huis of auto waarvan je de belasting of het onderhoud niet kunt betalen)
2. Leen 100k zodat je 100k aandelen of cash over houdt om je verplichtingen te kunnen betalen
3. Koop je voor een kleiner deel in

Ik vind het verschrikkelijk pervers dat we "maar die arme bedrijven dan!" hebben geaccepteerd als geldig argument om een categorie privaat bezit (want dat zijn bedrijven gewoon) een voorkeursbehandeling te geven.
Ik ben het met je eens dat iemand als Bezos gewoon een deel moet afstaan, en dat de maatschappij daar echt wel beter van wordt. Hij zal het echt niet merken.

Wel is het maken van de 'limieten' een complexe(re) berekening dan je zou vermoeden.

Juist omdat het geen hardline is, is het maken van grenzen in belastingssystemen iets waar regeringen jaren over kunnen doen. Met hele terruggave, compensatie, afbouw en vrijstellings bewegingen als gevolg.

Ik denk dat een top belastingschijf zeker van waarde kan zijn, het zou de maatschappij helpen.
Ik denk dat die grens hoger moet liggen dan wat haalbaar is in 'loondienst' of dmv 'bonnussen' bovenop wat je in loondienst zou kunnen krijgen in topfuncties.

De echt grote happen gebeuren in omzetbelasting op BigCorp Venture & Co. Het lastige is dat dat een globaal probleem is, wat unaniem door elk land tegelijk doorgevoerd zou moeten worden.

Tot die tijd houden we in NL onze brievenbus firma's.

Frankrijk doet nu echt een goede zet met het verplichten van afdracht belasting naar rato van de gedane omzet in het land. Starbucks kan dus niet meer zeggen, we geven de koffie gratis weg in land X, en we kopen grondstoffen in land Y, en we pakken de winst in land Z.

Dat lijkt me een hele, hele goede stap.

Nu Apple, Amazon, en alle digitale grote jongens nog.
Het is zeker complex, maar dat maakt het niet minder belangrijk ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Volg dit topic al een poos, maar toch jammer dat het nu minder lijkt te gaan over het middeninkomen, maar steeds meer gaat naar 'het moet eerlijker' en 'tax the rich' (lijkt wel communistisch zo). Dit land is al kapot genivelleerd, wat mijns inziens, juist één van de redenen is dat er praktisch geen middeninkomen meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Waar zit volgens jou dan de oplossing?, want alleen maar roepen wat er kut is kan iedereen :+

De meeste tweakers hebben zo'n midden/bovenmodaal inkomen, dus wat zie jij dat er voor/door ons zou moeten veranderen?

Even niets...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 15:04
flyguy schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:57:
Volg dit topic al een poos, maar toch jammer dat het nu minder lijkt te gaan over het middeninkomen, maar steeds meer gaat naar 'het moet eerlijker' en 'tax the rich' (lijkt wel communistisch zo). Dit land is al kapot genivelleerd, wat mijns inziens, juist één van de redenen is dat er praktisch geen middeninkomen meer is.
Heee. Ik zat dit topic weer eens te browsen en het lijkt inderdaad wel de stelling te worden. Ergens las ik "alle bezit moet belast worden". Wow!
Alles wat ik heb, heb ik zelf verdiend. Daar is netjes inkomstenbelasting over betaald en als ik het straks uitgeef, dan komt incasseert de staat nog eens een schuif BTW. Als ik ervoor zorg dat ik een potje achter de hand heb zodat ik niet in de bijstand kom als er iets gebeurt, dan word ik gestraft door het opleggen van VRH.

Mag het een keer genoeg zijn?

Zo. Dat lucht op.

En overigens: 1 miljoen is niet zoveel. Ga maar eens rekenen aan wat je moet opbouwen om op een redelijk normale manier met pensioen te gaan. En tel daar dan nog de waarde van je huis bij op.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
staaltje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

Heee. Ik zat dit topic weer eens te browsen en het lijkt inderdaad wel de stelling te worden. Ergens las ik "alle bezit moet belast worden". Wow!
Alles wat ik heb, heb ik zelf verdiend. Daar is netjes inkomstenbelasting over betaald en als ik het straks uitgeef, dan komt incasseert de staat nog eens een schuif BTW. Als ik ervoor zorg dat ik een potje achter de hand heb zodat ik niet in de bijstand kom als er iets gebeurt, dan word ik gestraft door het opleggen van VRH.

Nee, als je dood gaat komt de Belastingdienst nog een keer langs.

• GlowMouse
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:23:
[...]

Het idee van inkopen is dat je er niet armer of rijker van wordt. Maar goed, als je je inkoopt valt dat meestal in box 1 ipv box 3.
Zijn vermogen zit in aandelen. Als je 50 miljard van hem wilt hebben, zal hij aandelen moeten verkopen en daardoor een deel van zijn inspraak verliezen. Daarnaast is het maar de vraag of er op de korte termijn genoeg kopers zijn voor zoveel aandelen.
De echt grote happen gebeuren in omzetbelasting op BigCorp Venture & Co.
Is dat zo? De omzetbelasting die BigCorp afdraagt, trekt het betalende bedrijf weer af, en dat gaat zo de hele keten door totdat je bij de consument komt. Ook vpb betaalt BigCorp nauwelijks.
[...]

Je kunt ook denken aan een invorderingsfaciliteit zoals rentedragende uitgestelde betaling. Als een dga emigreert, krijgt hij ook direct een aanslag over zijn koerswinst, maar wel eentje die hij niet direct hoeft te betalen.
[...]

En overigens: 1 miljoen is niet zoveel. Ga maar eens rekenen aan wat je moet opbouwen om op een redelijk normale manier met pensioen te gaan. En tel daar dan nog de waarde van je huis bij op.
:o Met een miljoen en een afbetaald huis kun je direct met pensioen, ook als je pas twintig bent. Met een potje geld word je helemaal niet bestraft door de VRH, want er is een riante vrijstelling. Je klinkt als iemand voor wie het 70%-tarief weer ingevoerd mag worden. ;)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als 100 miljoen de bovengrens wordt doneer ik alles daar boven aan een stichting. Dat die stichting eigendom is van al 'mijn' Ferrari's en de garage op mijn landgoed 'huurt' heeft niemand aan gedacht. Problemo Solved zou een bekende pinguïn zeggen.
Een 99% tax invoeren is een hartstikke nobel idee, maar zonder de rest van ons financiële stelsel om te gooien heb je er weinig aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42
GlowMouse schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:01:
[...]

:o Met een miljoen en een afbetaald huis kun je direct met pensioen, ook als je pas twintig bent. Met een potje geld word je helemaal niet bestraft door de VRH, want er is een riante vrijstelling. Je klinkt als iemand voor wie het 70%-tarief weer ingevoerd mag worden. ;)
Interessante stelling. Weet niet of ie serieus was bedoeld maar vraag mij wel oprecht af of je het daarmee gaat redden. Iemand die nu 20 is heeft een behoorlijke kans de 100 aan te tikken. Dat betekent 1000k/80 = 12.5K per jaar. Op zich geen woonlasten want afbetaald huis maar toch ook geen vetpot. Bovendien zal waarschijnlijk de wereld duurder blijven worden (aanname) . En na +- 65+ Wordt er alleen nog aangevuld door AOW, pensioenopbouw heeft een 20’er immers nog niet. Door die 1000K goed financieel weg te zetten kan er natuurlijk een bescheiden rendement gemaakt en daar een modaal jaarsalaris uit getrokken worden. Maar dat kan natuurlijk ook tegenvallen dus moet zorgvuldig mee omgegaan.

Food for thought ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

jadjong schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:47:
Als 100 miljoen de bovengrens wordt doneer ik alles daar boven aan een stichting. Dat die stichting eigendom is van al 'mijn' Ferrari's en de garage op mijn landgoed 'huurt' heeft niemand aan gedacht. Problemo Solved zou een bekende pinguïn zeggen.
Een 99% tax invoeren is een hartstikke nobel idee, maar zonder de rest van ons financiële stelsel om te gooien heb je er weinig aan.
Je kunt zoveel loopholes bedenken als je wilt, het zou prima uitvoerbaar zijn. Het is een kwestie van willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
Valorian schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

Iemand die nu 20 is heeft een behoorlijke kans de 100 aan te tikken.
Uh, nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spookelo
  • Nu online
Klopt, middeninkomens zijn weggenivelleerd. Punt is dat de hogere inkomens daarbij ontzien zijn. Als je dus minder belasting wil innen bij de middeninkomens zodat die daadwerkelijk meer overhouden moet de overheid dat geld ergens anders weghalen. Uitgaande van gelijkblijvende overheidsuitgaven. De hogere inkomens zijn dan het logische 'slachtoffer', want bij de lagere valt niets te halen.
[...]

Zo. Dat lucht op.

zacht schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:40:
[...]

Nee, als je dood gaat komt de Belastingdienst nog een keer langs.
Je betaald alleen belasting over geld wat je ontvangt. Inkomen, vermogensrendement(welliswaar fictief rendement), of een ontvangen erfenis/gift dus. Bij je inkomen houdt de werkgever het vast in om het makkelijker te maken (1 keer innen). BTW betaald het bedrijf waar je goederen of diensten afneemt, die rekent het alleen door naar de klant. Het is dus niet waar dat er meerdere keren belasting wordt geheven over hetzelfde bedrag bij 1 eigenaar.

• jadjong
  • Niet online

Een afbetaald huis valt toch onder vermogen. :? En de drempel voor VRH is iets van 30k.

• jadjong
  • Niet online
BTU_Natas schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:56:
[...]

Je kunt zoveel loopholes bedenken als je wilt, het zou prima uitvoerbaar zijn. Het is een kwestie van willen.
Ik denk dat er net zo veel loopholes al belastinginspecteurs zijn. Iedereen kan die loopholes gebruiken, maar voor mensen met een normaal inkomen wegen de kosten vaak niet op tegen de baten.

• GlowMouse
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Een afbetaald huis valt toch onder vermogen. :? En de drempel voor VRH is iets van 30k.
Een afbetaald huis kun je tot je vermogen rekenen, maar valt niet in box 3.
Spookelo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Je betaaldt alleen belasting over geld wat je ontvangt. Inkomen, vermogensrendement (welliswaar fictief rendement), of een ontvangen erfenis/gift dus.
Zo makkelijk kun je dat niet stellen. Bij een erfenis maakt het bijvoorbeeld uit waar de erflater woont. Als die in Portugal woont (en in de tien voorafgaande jaren niet in Nederland heeft gewoond), ben je geen erfbelasting verschuldigd.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42
Ok, was misschien wat overdreven. Maar de 20’er van nu staat wel geschat op 81 straks, en dat is gemiddeld. Feit is dat welvarende mensen gemiddeld nog jaren ouder worden dan minder welvarende mensen, mede door vaak betere algemene ontwikkeling /opleiding en daaraan gekoppelde gezondheid. Dus dat een aanzienlijk deel 85-90 gaat worden is dan misschien wat realistischer. En wil je dan je 1000K zo verdelen dat als je wél de 90 passeert de boel dan op is? Nee, dus 100 is echt geen gek uitgangspunt als je het gaat hebben over hoeveel geld je nodig hebt voor fin ofafhankijkheid voor een nu-twintiger. ;)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Valorian schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:49:
[...]

Interessante stelling. Weet niet of ie serieus was bedoeld maar vraag mij wel oprecht af of je het daarmee gaat redden. Iemand die nu 20 is heeft een behoorlijke kans de 100 aan te tikken. Dat betekent 1000k/80 = 12.5K per jaar. Op zich geen woonlasten want afbetaald huis maar toch ook geen vetpot. Bovendien zal waarschijnlijk de wereld duurder blijven worden (aanname) . En na +- 65+ Wordt er alleen nog aangevuld door AOW, pensioenopbouw heeft een 20’er immers nog niet. Door die 1000K goed financieel weg te zetten kan er natuurlijk een bescheiden rendement gemaakt en daar een modaal jaarsalaris uit getrokken worden. Maar dat kan natuurlijk ook tegenvallen dus moet zorgvuldig mee omgegaan.

Food for thought ;)
Je vergeet het rendement mee te nemen. Met een dergelijk bedrag is het best mogelijk om met een jaarlijkse opname van 5% (50k) gewoon niet op je vermogen in te teren. Dan heb je alleen nog het effect van inflatie, maar als je iets minder opneemt valt daar ook nog wel tegenin te sparen. Een tevens is het ook niet erg als je over tijd wel iets inteert, je hoeft het immers niet mee je graf in te nemen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:31

servies

Veni Vidi Servici

Ja, kapot genivelleerd... tot het middeninkomen en daarboven is die nivellering ineens verdwenen...
De reden dat er praktisch geen middeninkomen meer is, is juist omdat de rijksten juist relatief 'geen' belasting betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:36
Ik zal het wel niet goed begrijpen, zit zelf zeker niet in de hogere inkomens, maar waarom mensen voor een progressief belastende inkomsten belasting zouden kiezen ontgaat mij volledig.
Iemand die meer verdient betaalt al over een hoger salaris een percentage belasting. Waarom dit percentage dan ook nog zou stijgen vind ik zelfs oneerlijk.
Niet omdat het mezelf zou raken hoor, maar meer omdat ik niet vind dat je de groep mensen die meer dan 3x zoveel belasting betaalt als het gemiddelde nog meer moet belasten per euro die ze extra verdienen.

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
FireDrunk schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:03:
Waar zit volgens jou dan de oplossing?, want alleen maar roepen wat er kut is kan iedereen :+

De meeste tweakers hebben zo'n midden/bovenmodaal inkomen, dus wat zie jij dat er voor/door ons zou moeten veranderen?
Allereerst lijkt het mij goed om het aandeel van de overheid in de economie flink in te perken. De overheid neemt een flink gedeelte in (meer dan 42% in 2019 en daarvoor nog hoger, met de Corona-steun zelf meer dan 50%). Gedurende de financiële crisis en de periode daarna is het aandeel van de overheid in de economie flink gestegen en ook in absolute uitgaven. Dit heeft zaken als consumentenbestedingen weggedrukt. Met zo'n vinger in de pap, wordt er ook flink gestuurd op inkomen. En dit vindt de overheid wel prettig, dit zal de komende weken met Prinsjesdag wel weer blijken. Door aan beleidsknopen te draaien kan een groep er iets op vooruit gaan en een andere relatief wat minder.

Dit is puur om het electoraat te pleasen en als partijen om onderling wat chips te verdelen/profileren. Dit zorgt er ook voor dat met name de onderkant tot het hoger midden naar elkaar getrokken worden. Want van het (hogere) midden kan je makkelijk wat afschaven en de onderkant gaat er met een beetje meer verhoudingsgewijs relatief meer op vooruit dan de rest. Op deze groep zijn dus met name toeslagen en het gros van de belastingen van toepassing. De groep daarboven is lastiger te belasten want ze zijn mobieler (in elk geval met vermogen) en kunnen meer middelen inzetten om een tax te ontlopen (tax planning/oprichting bedrijfsvormen,etc). Die groep doet dus beperkt mee in het verhaal. Persoonlijk vind ik dat het überhaupt geen taak van de overheid is om inkomens te sturen, maar het is een makkelijke manier om aan zetels te komen ('stemmen met je portemonnee').
Maar het vervelendste van deze manier van sturen is dat het indirect een subsidie is aan onrendabele industrieën in Nederland. Deze bedrijven betalen eigenlijk te weinig om fatsoenlijk van te leven, maar door subsidies kan de situatie toch blijven bestaan. Denk bijvoorbeeld aan tuinbouw, de vraag is of dit nog rendabel is in Nederland.
Wat mij betreft is de meest praktische om te doen, het hele overheidsapparaat in te krimpen en subsidies/toeslagen zoveel mogelijk in de ban te doen. Verhoog in plaats daarvan het minimumloon naar een niveau dat er geen subsidies/toeslagen nodig om normaal te leven. Het loonhuis schuift mee en zo krijg je weer meer verschil tussen de onderkant en het midden (Dit lijkt mij beter dan bijvoorbeeld een basisinkomen, want er is meer een prikkel om te werken). Op korte termijn is dit voor bepaalde sectoren wel zwaar, maar zoals gezegd, sommige sectoren zijn praktisch zombies die zonder kunstgrepen niet meer zouden bestaan. Die kunnen best vervallen (vitale takken uitgezonderd uiteraard.). Het arbeidspotentieel dat vrij gespeeld wordt, kan gealloceerd worden naar ondernemingen die wel zonder subsidies en dergelijke fatsoenlijk draaien.

Uiteraard is dit niet voor alles een oplossing, maar ik denk wel dat dit een stap in de goede richting zou zijn.

• jadjong
  • Niet online
jopie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:43:
Ik zal het wel niet goed begrijpen, zit zelf zeker niet in de hogere inkomens, maar waarom mensen voor een progressief belastende inkomsten belasting zouden kiezen ontgaat mij volledig.
Iemand die meer verdient betaalt al over een hoger salaris een percentage belasting. Waarom dit percentage dan ook nog zou stijgen vind ik zelfs oneerlijk.
Niet omdat het mezelf zou raken hoor, maar meer omdat ik niet vind dat je de groep mensen die meer dan 3x zoveel belasting betaalt als het gemiddelde nog meer moet belasten per euro die ze extra verdienen.
Inkomstenbelasting is dit jaar bijna 50% voor mensen die veel verdienen. Maar mensen die heel veel verdienen betalen geen inkomstenbelasting meer omdat ze hun verdiensten niet in geld uitbetaald krijgen maar in andere (ontastbare) voorwerpen zoals bijvoorbeeld aandelen. Zodra je een paar ton per jaar ontvangt zijn er lego mogelijkheden om die verdiensten niet onder "box1-belastbaar inkomen uit werk en woning" te laten vallen. Dat is het moment waarop je procentueel net zo veel belasting gaat betalen als iemand met een uitkering en huursubsidie. :P
Koop je een groot landgoed in de bossen van Laren, blijkt het cultureel erfgoed te zijn waar je van het rijk jaarlijks geld voor ontvangt voor onderhoud. :+ Dat niveau.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spookelo
  • Nu online
Met een vlaktaks wordt er te weinig geld binnen gehaald om de kosten te betalen, omdat dan de lagere inkomens zoveel belasting moeten betalen dat ze niet genoeg overhouden om van te leven.
De belasting is alleen progressief over het deel wat hogere inkomens meer verdienen. Over de eerste €20.000 van het inkomen betaalt een miljardair evenveel belasting als een laag inkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Belasting is geen doel op zich, maar een manier om inkomsten voor de overheid te genereren en om gedrag te sturen.
Als je er voor het gemak van uitgaat dat de NL overheid de huidige inkomsten nodig heeft om de huidige publieke voorzieningen te betalen (sociale zekerheid, fatsoenlijk bestuur, rechtspraak en handhaving, infrastructuur, etc. etc.), dan moeten die inkomsten linksom of rechtsom binnen komen. Als je dat totaalbedrag simpelweg zou verdelen over alle inwoners, zullen er een heleboel met moeten betalen dan dat ze bruto verdienen. Terwijl de mensen met een hoger inkomen zwemmen in het geld.

Uiteindelijk is het dus de keuze voor een goed georganiseerd land met goede voorzieningen, waar ook mensen met een laag inkomen niet in diepe armoede hoeven te leven.
Doe je dat niet, dan krijg je een enorme scheiding tussen arm en rijk. Genoeg landen om uit te kiezen, als zo'n systeem je voorkeur heeft. Maar dan ook niet gaan klagen als je door een foutje of dikke pech de rest van je leven in armoede leeft ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2020 22:01 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:36
Ik bedoel niet gelijk verdelen over iedereen, dan zou iedereen bijvoorbeeld 18.000 belasting moeten betalen.
Dat iemand die meer verdient meer betaalt vind ik logisch, alleen niet dat in hogere inkomens het percentage wat je mag betalen ook nog eens stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

jadjong schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat er net zo veel loopholes al belastinginspecteurs zijn. Iedereen kan die loopholes gebruiken, maar voor mensen met een normaal inkomen wegen de kosten vaak niet op tegen de baten.
Mijn accountant koste dit jaar 134,95 inclusief btw. Dat is wat het kost om het allemaal goed te regelen voor zowel mij als mijn vrouw.

Als dat niet op kan tegen de baten, jeetje.. Zijn er dan niet andere factoren die weggelaten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 13:16
jadjong schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:51:
[...]

Inkomstenbelasting is dit jaar bijna 50% voor mensen die veel verdienen. Maar mensen die heel veel verdienen betalen geen inkomstenbelasting meer omdat ze hun verdiensten niet in geld uitbetaald krijgen maar in andere (ontastbare) voorwerpen zoals bijvoorbeeld aandelen. Zodra je een paar ton per jaar ontvangt zijn er lego mogelijkheden om die verdiensten niet onder "box1-belastbaar inkomen uit werk en woning" te laten vallen. Dat is het moment waarop je procentueel net zo veel belasting gaat betalen als iemand met een uitkering en huursubsidie. :P
Koop je een groot landgoed in de bossen van Laren, blijkt het cultureel erfgoed te zijn waar je van het rijk jaarlijks geld voor ontvangt voor onderhoud. :+ Dat niveau.
Dat ligt er dan toch echt maar net aan waar die ton vandaan komt. Is dat inkomen uit werk en woning kun je dat daar echt niet zomaar uithalen, dus krijg jij aandelen van je werkever is dat in eerste aanleg gewoon box 1 hoofdregel is immers alles wat krijgt van je werkgever is loon(even ongenuanceerd). Is dat inkomen uit box 3 wordt t idd een ander verhaal maaaar ook daar zitten weer haken en ogen aan zo mag je niet meer dan normaal vermogensbeheer doen doe je dat wel verschuift t weer naar box 1 bijvoorbeeld. Dus je kunt dat niet zomaar stellen zonder context of nuance, was het maar zo'n feest ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje

De discussie ging over alle bezittingen. Dus had ik dat huis gebruikt in de optelsom naar het miljoen.

Maar goed, dan heb je een 1M los. Je kunt uitgaan van ongeveer 4% rendement, dus dat zou je gemiddeld 50k/jaar moeten opleveren. Waarvan de belastingdienst dus minstens 1/3 wil hebben (de tarieven zijn ook daar progressief gemaakt). Dan houd je 33,5k over.
Als je dan ook nog bedenkt dat met de huidige inflatie de prijzen ongeveer elke 20 jaar verdubbelen, dan zal die 20 jarige van nu 2 tot 3 van die verdubbelingen meemaken. Dus als hij 40 is, dan is die 33.5k effectief ongeveer 17k geworden.

[edit]: je kunt ook gaan interen op je hoofdsom, dat was ik er even bij vergeten. Maar zoals Valorian hierboven heeft becijferd leverde dat iets in de orde grootte 12,5k/jaar op. Dat maakt niet extreem veel uit in de berekening. Redelijk riant in het begin, maar aanzienlijk minder naarmate de tijd vordert.

Pensioenen en lange termijn uitkeringen zijn gewoon enorm kostbaar. Vandaar dat ik denk dat 1M aan totaal bezit voor meer mensen mogelijk is dan je denkt.
Over welke groep gaat dit? Mensen rond de leeftijd waarop ze met pensioen gaan. Die hebben flink de tijd gehad om te sparen en af te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door staaltje op 21-08-2020 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@staaltje: Bij gemiddelde van 2,5% inflatie per jaar ligt die verdubbeling dichterbij de 30 jaar. Nu ja.

Ik vind je pensioenverhaal een beetje twijfelachtig. Pensioenopbouw wordt immers buiten de belastbare bezittingen gelaten in Nederland (box 3). Je hebt in principe ook geen directe toegang tot je pensioenvermogen.

In je berekening ga je er trouwens vanuit dat je aan het einde van je leven nog steeds € 1M wilt of moet bezitten. Dat is in principe natuurlijk niet zo, tenzij je wel een heel uitgebreide begrafenis tegemoet wilt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
Helixes schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:18:
@staaltje: Bij gemiddelde van 2,5% inflatie per jaar ligt die verdubbeling dichterbij de 30 jaar. Nu ja.

Ik vind je pensioenverhaal een beetje twijfelachtig. Pensioenopbouw wordt immers buiten de belastbare bezittingen gelaten in Nederland (box 3). Je hebt in principe ook geen directe toegang tot je pensioenvermogen.
Als je het daar opbouwt, dan komen ze je wel plukken op het moment dat er uitgekeerd wordt.
En op zich wel terecht, want je zet het belastingvrij weg. De casus was echter dat je 1M *nu* ter beschikking hebt om van te leven.
In je berekening ga je er trouwens vanuit dat je aan het einde van je leven nog steeds € 1M wilt of moet bezitten. Dat is in principe natuurlijk niet zo, tenzij je wel een heel uitgebreide begrafenis tegemoet wilt zien.
Je mist de edit die ik (ruim) voor jouw reactie heb gepleegd :$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:44
Het topic gaat mijns inziens wel enigszins de verkeerde kant op. Het moet er volgens mij over gaan dat er een bepaalde grote groep mensen is die met alle toeslagen/subsidies/belastingen tussen het wal en het schip invallen.

Teveel verdienen voor toeslagen, maar wel de bijbehorende belastingen mogen ophoesten waardoor ze per saldo geen stap verder komen, bij hun de marginale druk het hoogste is en mensen die (op papier) minder verdienen of zelfs niet werken het in sommige gevallen zelfs beter hebben.

Dat is toch iets anders als de directeur van een multinational die zijn beloning niet alleen in salaris krijgt, maar ook in aandelen of misschien wel wil rentenieren van een leuk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BTU_Natas schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 01:06:
[...]

Mijn accountant koste dit jaar 134,95 inclusief btw. Dat is wat het kost om het allemaal goed te regelen voor zowel mij als mijn vrouw.

Als dat niet op kan tegen de baten, jeetje.. Zijn er dan niet andere factoren die weggelaten worden?
Je denkt te simpel. BV, Ierse investeringsmaatschappij met een postadresje op de Keizersgracht. Eerder genoemde stichting voor jouw kunst of autoverzameling. Als je daarvoor 100k kwijt bent aan twee bedrijfsjuristen en een notaris is dat niet rendabel voor jou en mij. (helaas :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Tinus_Budel schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 06:37:
[...]

Dat ligt er dan toch echt maar net aan waar die ton vandaan komt. Is dat inkomen uit werk en woning kun je dat daar echt niet zomaar uithalen, dus krijg jij aandelen van je werkever is dat in eerste aanleg gewoon box 1 hoofdregel is immers alles wat krijgt van je werkgever is loon(even ongenuanceerd). Is dat inkomen uit box 3 wordt t idd een ander verhaal maaaar ook daar zitten weer haken en ogen aan zo mag je niet meer dan normaal vermogensbeheer doen doe je dat wel verschuift t weer naar box 1 bijvoorbeeld. Dus je kunt dat niet zomaar stellen zonder context of nuance, was het maar zo'n feest ;-)
Zo'n feest is het als je geen loonstrookje ontvangt maar facturen verstuurt voor geleverd werk. Je dacht toch niet dat een eenmalige bonus van 800k naast het vakantiegeld en de 13e maand op het loonstrookje staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
B-Real schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:44:
Het topic gaat mijns inziens wel enigszins de verkeerde kant op. Het moet er volgens mij over gaan dat er een bepaalde grote groep mensen is die met alle toeslagen/subsidies/belastingen tussen het wal en het schip invallen.

Teveel verdienen voor toeslagen, maar wel de bijbehorende belastingen mogen ophoesten waardoor ze per saldo geen stap verder komen, bij hun de marginale druk het hoogste is en mensen die (op papier) minder verdienen of zelfs niet werken het in sommige gevallen zelfs beter hebben.

Dat is toch iets anders als de directeur van een multinational die zijn beloning niet alleen in salaris krijgt, maar ook in aandelen of misschien wel wil rentenieren van een leuk bedrag.
Dat is toch indirect het gevolg van ons huidige belastingstelsel in stand houden en uitzonderingen bedenken voor wie het niet kan betalen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Postius
B-Real schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:44:

Het zijn de directeuren van die multinationals die er met hun lobbies voor hebben gezorgd dat de middenklasse kapot gaat. Dus dat kun je niet los zien van elkaar. De afgelopen 50 jaar is er consequent lasten verlichting geweest voor de allerrijksten en de rekening is bij de midden en lagere inkomens neer gelegd.

Wil je weer een middenklasse opbouwen dan zul je de parasieten van de maatschappij moeten aanpakken, de mensen die het meeste steuntrekken. Dat zijn over het algemeen de allerrijksten. Als we dit fenomeen niet aanpakken zullen we nooit een gezonde middenklasse terug krijgen.

Maar ipv het probleem aan te kaarten gaat het vooral over, de overheid pakt MIJN geld af!! Tweakers zijn communistisch!! Als ik werk verdien ik geld!! Niemand hier wilt dat iemand die 80k per jaar verident 99% moet betalen. Het gaat volgens mij over de absolute top vermogens. En gezien de enorme scheefgroei in nederland op vermogen is dat wel is interessant om naar te kijken. Als we een middenklasse weer serieus terug willen moeten we ophouden met afgeven op mensen die minder verdienen, volgens mij kan je beter omhoog kijken. Kost de maatschappij veel meer geld uiteindelijk dan een paar mensen in de bijstand. Maar schijnbaar is het veel erger als de zwakke in de maatschappij geld krijgen zonder tegen prestatie dan als de allerrijkste geld krijgen zonder tegen prestatie

Er wordt zonder blikken of blozen miljarden vrij gemaakt voor KLM (die al zwaar gesubsidieerd worden) Maar verzorgend personeel geld erbij? Nee natuurlijk niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Postius op 21-08-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:35:

Er wordt zonder blikken of blozen miljarden vrij gemaakt voor KLM (die al zwaar gesubsidieerd worden) Maar verzorgend personeel geld erbij? Nee natuurlijk niet.
Heb je daar een bron voor (die miljarden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
jadjong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

Heb je daar een bron voor (die miljarden)?
Euhm, het nieuws?

Moet ik serieus een bron geven voor iets wat 2 seconden google werk is en de laatste tijd best in het nieuws is geweest?

Kan zelf ook een beeeetje moeite doen om mee te gaan in de discussie.

Maar goed:

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.rtlnieuws.nl/...-34-miljard-euro-hoekstra

https://www.rijksoverheid...evolg-van-de-coronacrisis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Euhm, het nieuws?

Moet ik serieus een bron geven voor iets wat 2 seconden google werk is en de laatste tijd best in het nieuws is geweest?

Kan zelf ook een beeeetje moeite doen om mee te gaan in de discussie.

Maar goed:

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.rtlnieuws.nl/...-34-miljard-euro-hoekstra

https://www.rijksoverheid...evolg-van-de-coronacrisis
Ah, de lening van banken, die ze gewoon terug moeten betalen en waar de overheid enkel garant voor staat. Dezelfde regeling waar Ijssalon Janneke sinds het uitbreken van de coronacrisis ook voor in aanmerking komt. Ja, dat is pure staatssteun en goed vergelijkbaar met structurele extra uitgaven in de zorg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
jadjong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:00:
[...]

Ah, de lening van banken, die ze gewoon terug moeten betalen en waar de overheid enkel garant voor staat. Dezelfde regeling waar Ijssalon Janneke sinds het uitbreken van de coronacrisis ook voor in aanmerking komt. Ja, dat is pure staatssteun en goed vergelijkbaar met structurele extra uitgaven in de zorg...
Dus je weet waar het over gaat maar houd je expres van de domme en komt dan maar een paar zinloze dooddoeners?

Als je niks wilt bijdragen typ dan ook niks

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:28
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
GioStyle schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Jij wekt de suggestie dat KLM miljarden cadeau krijgt. Dat is niet zo.
Dat weten we nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zo kan je elke lening die nog niet terugbetaald is bestempelen als potentiele gift.

[sarcasme]
Al die studenten in Nederland met een studieschuld wordt potentieel zonder blikken en blozen duizende euro's voor vrijgemaakt! Banken geven potentieel zonder blikken en blozen geld voor niets aan huizenkopers! De rijken worden rijker en rijker en rijker en de mensen zonder hypotheek krijgen geen enkele steun!~
[/]

Nu weer teurg naar de realiteit. Ja de overheid loopt enig risico door de garantstelling en heeft potentieel invloed op opvolgende leningen en in het slechtste geval valt KLM om en zien we er niets van terug. Moeten we van het slechtste uitgaan? Nee, dat lijkt mij niet.

[ Voor 1% gewijzigd door Napo op 21-08-2020 13:15 . Reden: toevoeging dat een hopelijk overduidelijke manke vergelijking sarcastisch bedoeld is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Napo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:48:
[...]

Zo kan je elke lening die nog niet terugbetaald is bestempelen als potentiele gift. Al die studenten in Nederland met een studieschuld wordt potentieel zonder blikken en blozen duizende euro's voor vrijgemaakt! Banken geven potentieel zonder blikken en blozen geld voor niets aan huizenkopers! De rijken worden rijker en rijker en rijker en de mensen zonder hypotheek krijgen geen enkele steun!~

Nu weer teurg naar de realiteit. Ja de overheid loopt enig risico door de garantstelling en heeft potentieel invloed op opvolgende leningen en in het slechtste geval valt KLM om en zien we er niets van terug. Moeten we van het slechtste uitgaan? Nee, dat lijkt mij niet.
Je trekt weer een extreem kromme en kortzichtige vergelijking (wat is het hier met die stroman vergelijkingen?). Zeker als we naar het verleden kijken met "bailouts". Maar goed blijkbaar is er maar 1 geluid wat gehoord mag worden, beetje jammer

[ Voor 4% gewijzigd door Postius op 21-08-2020 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Je trekt weer een extreem kromme en kortzichtige vergelijking (wat is het hier met die stroman vergelijkingen?). Zeker als we naar het verleden kijken met "bailouts". Maar goed blijkbaar is er maar 1 geluid wat gehoord mag worden, beetje jammer
Laten we dan terug naar de essentie gaan. Welke bailouts door de Nederlandse overheid zijn er geweest waarin een lening kwijt is gescholden.

Wel fijn dat je enkel naar mijn (hopelijk overduidelijke) vergelijking kijkt en niet de tweede alinea, ook dat is vrij standaard hier ;)

Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Een ander geluid mag je prima brengen maar kom dan in ieder geval met meer dan
Er wordt zonder blikken of blozen miljarden vrij gemaakt voor KLM (die al zwaar gesubsidieerd worden)
Je doet alsof er amper over nagedacht is en dat ze blij zijn dat dit nodig is. Nee dat zijn ze niet, ze zijn zich bewust van de impact indien een werkgever als KLM omvalt, ook dat zou geen pretje geweest zijn. Daarnaast doe je alsof ze niets terug gaan zien van de garantstelling, feitelijk - hopelijk - niets van waar en ook een verwachting die ik niet als basis wil hanteren.

Mocht je daar wel vanuit gaan zou enige onderbouwing met historische momenten zeker helpen maar daar komen ook geen voorbeelden van.

[ Voor 59% gewijzigd door Napo op 21-08-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:03
Napo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:55:

Laten we dan terug naar de essentie gaan. Welke bailouts door de Nederlandse overheid zijn er geweest waarin een lening kwijt is gescholden.

Wel fijn dat je enkel naar mijn (hopelijk overduidelijke) vergelijking kijkt en niet de tweede alinea, ook dat is vrij standaard hier ;)
Griekenland?
Verschillende schulden kwijtgescholden en no way dat we alle geld wat nog open staat terug krijgen.
Italie nu hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Okee, ik grijp even terug op een deel van de discussie waar het nog wel ging over het centrale onderwerp.
Het zijn de directeuren van die multinationals die er met hun lobbies voor hebben gezorgd dat de middenklasse kapot gaat. Dus dat kun je niet los zien van elkaar. De afgelopen 50 jaar is er consequent lasten verlichting geweest voor de allerrijksten en de rekening is bij de midden en lagere inkomens neer gelegd.

Wil je weer een middenklasse opbouwen dan zul je de parasieten van de maatschappij moeten aanpakken, de mensen die het meeste steuntrekken. Dat zijn over het algemeen de allerrijksten. Als we dit fenomeen niet aanpakken zullen we nooit een gezonde middenklasse terug krijgen.
Ik proef wat Piketty in je stem :Y)

Persoonlijk vind ik zulke agressieve stellingname niet zo heel erg productief. Maar dat wil niet zeggen dat er niet ergens wel een punt zit in je betoog. De maatschappij, in bredere zin, lijkt niet gebaat te zijn bij wildgroei aan de bovenkant van de kapitaalverdeling. Nederland heeft, in die zin, ook nog wel wat stappen te maken denk ik.

Zijn er wellicht landen, situaties, of periodes in de geschiedenis die je zou willen aanhalen als lichtend voorbeeld in die zin?

Waar concludeer je trouwens dat de middenklasse ontbreekt in Nederland? In mijn beleving is die juist vrij breed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Griekenland?
Verschillende schulden kwijtgescholden en no way dat we alle geld wat nog open staat terug krijgen.
Italie nu hetzelfde.
Gaan we nu daadwerkelijk Griekenland en Italie als voorbeeld voor een (grotendeels) private organisatie gebruiken? Als de vergelijking met studenten mank gaat, gaat de vergelijking van een nationale overheid met een private commerciele organisatie dat ook.

De keuze om deel te nemen aan de eurozone (dus de monetaire eenheid) heeft een aantal gevolgen waarbij het potentieel - en niet zeggende dat het in het geval Griekenland - kosteneffectiever is om een lening te geven en potentieel kwijt te schelden dan dat je het specifieke land laat klappen.

Dat is een compleet andere relatie als die Nederland met KLM AirFrance heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door Napo op 21-08-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:45:
[...]

Griekenland?
Italie nu hetzelfde.
Dat ga je toch zeker niet vergelijken met de lening van KLM? :/

Maar om wat tegengas te geven: Hoeveel heeft de NL staatssteun van banken ook alweer opgebracht? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postius
Helixes schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:46:
Okee, ik grijp even terug op een deel van de discussie waar het nog wel ging over het centrale onderwerp.

[...]

Ik proef wat Piketty in je stem :Y)

Persoonlijk vind ik zulke agressieve stellingname niet zo heel erg productief. Maar dat wil niet zeggen dat er niet ergens wel een punt zit in je betoog. De maatschappij, in bredere zin, lijkt niet gebaat te zijn bij wildgroei aan de bovenkant van de kapitaalverdeling. Nederland heeft, in die zin, ook nog wel wat stappen te maken denk ik.

Zijn er wellicht landen, situaties, of periodes in de geschiedenis die je zou willen aanhalen als lichtend voorbeeld in die zin?

Waar concludeer je trouwens dat de middenklasse ontbreekt in Nederland? In mijn beleving is die juist vrij breed...
Ik ben het met je eens dat er nog wel een middenklasse is in Nederland. Maar ook dat we nu een generatie hebben die minder welvarend is dan de vorige generatie (en dat is voor het eerst sinds wo2 denk ik?). In je eentje een huis kopen is min of meer een utopie toch? Was tot 40 jaar geleden eigenlijk geen probleem. Niet dat ik wil zeggen dat alles 40 jaar geleden beter was, ik denk wel dat er een waarde vermindering heeft plaats gevonden van arbeid. Voor een gemiddeld gezin zullen allebei de ouders tegenwoordig toch wel inkomen moeten hebben. Als je op 1 inkomen een gezin goed kan onderhouden + opleidingen betalen etc ben je eigenlijk al upper-middleclass.

Dus ook in nederland is er denk ik wel sprake van een afbreuk van de middenklasse, iets wat je mondiaal in "het westen" meer terug ziet. In nederland is het gematigder dan in pakweg amerika, maar ook hier is er denk ik wel degelijk een tendens merkbaar. De middenklasse van nu is minder welvarend dan pakweg 50 jaar geleden (even afgezien van andere problemen die er toen waren).

Een tijds periode aanhalen is moeilijk, maar als we puur voor economisch-sociaal gaan dan ben ik wel een fan van amerika na de tweede wereld oorlog. Even afgezien van de enorme racisme problemen die ze daar hadden. Het was toen voor een gezin met 1 verdiener prima mogelijk om een heel gezin te onderhouden in een vrijstaande woning en mooie auto voor de deur. De macht van het grote geld en big bussiness was nog ingeperkt (o.a. dankzij een extreem hoge belasting boven een bepaald vermogen/inkomen). Ik snap dat deze american dream destijds alleen voor blanken was. Maar het systeem is denk ik wel erg goed wat ze toen hadden, alleen moet iedereen er gebruik van kunnen maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
KillaZ schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:00:
Maar om wat tegengas te geven: Hoeveel heeft de NL staatssteun van banken ook alweer opgebracht? ;)
Heeft wat opgebracht dat zeker, maar belachelijk dat ze überhaupt gered moesten worden.
En nog belachelijker dat ze er niks van geleerd hebben zodat we ze weer kunnen gaan redden in een crisis.

De hulp aan Griekenland was btw vooral hulp aan de banken die weer gered hadden moeten worden.
Omdat ze weer eens te veel uitgeleend hadden zonder rekening te houden met het risico.

Griekenland had gewoon failliet moeten kunnen gaan en dan was het pech banken, geld weg.
Daar is de rente voor (risico opslag).

Nu heb ik geen probleem ermee dat de NL overheid de knip heeft getrokken om de bedrijven overeind te houden nu met Covid-19, echter lange termijn zouden we ervoor moeten zorgen dat bedrijven en mensen gezonder worden en dus minder schulden.
En daarvoor moeten o.a. de vastgoed prijzen en huurprijzen omlaag naar een gezond niveau.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Al wat ouder, maar niet minder waar: https://decorrespondent.n...nisman/188072940-0971aefb

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Heeft wat opgebracht dat zeker, maar belachelijk dat ze überhaupt gered moesten worden.
En nog belachelijker dat ze er niks van geleerd hebben zodat we ze weer kunnen gaan redden in een crisis.
Scheer je nu alle bedrijven onder 1 kam? Wat kan KLM er aan doen dat overheden (!) bepalen dat er niet meer gevlogen kan worden, even los van de vraag of een lockdown uberhaupt had moeten gebeuren.
Dat kun je ondernemersrisico noemen, maar de gevolgen voor een failliet KLM hadden veel groter geweest. Je praat over een bedrijf wat direct en indirect 114000 mensen aan het werk zet. Dat is 1/3 van de huidige werkloze beroepsbevolking (!).
[...]
De hulp aan Griekenland was btw vooral hulp aan de banken die weer gered hadden moeten worden.
Omdat ze weer eens te veel uitgeleend hadden zonder rekening te houden met het risico.

Griekenland had gewoon failliet moeten kunnen gaan en dan was het pech banken, geld weg.
Daar is de rente voor (risico opslag).
Nee, Griekenland (en Italie) hebben en hadden véél grotere problemen dan alleen maar de banken in de kredietcrisis. Simpel zeggen dat het aan de banken lag heeft een iets te hoog Nu.nl gehalte. Griekenland en Italie zijn wat dat betreft macro-economisch ernstig ziek, wat ook meteen aangeeft dat een failliet Griekenland een domino effect zou hebben, het nadeel is dat je dat pas kunt berekenen als het te laat is.
Nu heb ik geen probleem ermee dat de NL overheid de knip heeft getrokken om de bedrijven overeind te houden nu met Covid-19, echter lange termijn zouden we ervoor moeten zorgen dat bedrijven en mensen gezonder worden en dus minder schulden.
En daarvoor moeten o.a. de vastgoed prijzen en huurprijzen omlaag naar een gezond niveau.
Het compleet wegvallen van omzet houdt geen enkel bedrijf "lang" vol. Ik ben met je eens dat de maatregelen voor veel bedrijven een doekje is voor het bloeden, maar zeker de horeca kun je niet onder de noemer "hadden ze hun zaakjes maar beter voor elkaar moeten hebben.

Ik zie overigens niet hoe de vastgoed prijzen en huurprijzen daar direct een impact op gaan hebben, immers is de leegstand al jaren enorm in het MKB retail. Daarvoor maak je iets te veel het verband tussen de particuliere huizensector (welke bezopen is, helemaal mee eens) en de bedrijfspanden.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Postius schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:12:
Ik ben het met je eens dat er nog wel een middenklasse is in Nederland. Maar ook dat we nu een generatie hebben die minder welvarend is dan de vorige generatie (en dat is voor het eerst sinds wo2 denk ik?). In je eentje een huis kopen is min of meer een utopie toch? Was tot 40 jaar geleden eigenlijk geen probleem. Niet dat ik wil zeggen dat alles 40 jaar geleden beter was, ik denk wel dat er een waarde vermindering heeft plaats gevonden van arbeid. Voor een gemiddeld gezin zullen allebei de ouders tegenwoordig toch wel inkomen moeten hebben. Als je op 1 inkomen een gezin goed kan onderhouden + opleidingen betalen etc ben je eigenlijk al upper-middleclass.

Dus ook in nederland is er denk ik wel sprake van een afbreuk van de middenklasse, iets wat je mondiaal in "het westen" meer terug ziet. In nederland is het gematigder dan in pakweg amerika, maar ook hier is er denk ik wel degelijk een tendens merkbaar. De middenklasse van nu is minder welvarend dan pakweg 50 jaar geleden (even afgezien van andere problemen die er toen waren).

Een tijds periode aanhalen is moeilijk, maar als we puur voor economisch-sociaal gaan dan ben ik wel een fan van amerika na de tweede wereld oorlog. Even afgezien van de enorme racisme problemen die ze daar hadden. Het was toen voor een gezin met 1 verdiener prima mogelijk om een heel gezin te onderhouden in een vrijstaande woning en mooie auto voor de deur. De macht van het grote geld en big bussiness was nog ingeperkt (o.a. dankzij een extreem hoge belasting boven een bepaald vermogen/inkomen). Ik snap dat deze american dream destijds alleen voor blanken was. Maar het systeem is denk ik wel erg goed wat ze toen hadden, alleen moet iedereen er gebruik van kunnen maken natuurlijk.
Tja. Als je focust op de woningmarkt...

Je noemt 40 jaar. Wat er verandert is, is dat er in de jaren '90, en onder aanvoering van Paars, sterk is ingezet op arbeidsparticipatie van de vrouw. Dat heeft geleid tot een ongelofelijke welvaartsstijging. Maar, omdat dat niet helemaal is hoe de woningmarkt werkt, zijn de prijzen van woningen navenant meegegroeid sinds die periode.

Uiteraard heeft de arbeidsparticipatie van vrouwen ook geleid tot inflatie op andere punten. Het gemiddelde vrij besteedbare inkomen van de gemiddelde Nederlander is toegenomen. Da's een situatie die rijp is voor inflatie.

Wat je overigens wel moet begrijpen van de situatie in de VS in de jaren '50 is dat de wereld uit een ongekende depressie kwam in de jaren '40. En, toevallig, stonden van alle ontwikkelde landen de VS er verreweg het beste voor. Hun infrastructuur was niet compleet verwoest, bijvoorbeeld. Bovendien konden zijn gladjes de dienst uit gaan maken op het wereldtoneel, met een recente militaire overwinning op zak. Dat heeft geleid tot ongelofelijke groei in de VS. Een beetje een Wirtshaftswunder in het kwadraat. In die zin weet ik niet helemaal of het eerlijk is die situatie aan te halen. Bovendien was de huisvrouw in de nuclear family gewoon weer gereduceerd van Rosie the Riveter naar de kitchen sink. Ik twijfel aan de wenselijkheid daarvan....

Voor een naar mijn idealen succesvol niveleringsbeleid in de 21e eeuw verwijs ik graag naar deze Ted Talk:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Nee ik heb het specifiek over de banken in de vorige crisis.
Die hadden gewoon failliet moeten kunnen gaan door hun eigen domme acties (subpar-hypotheken verhandelen).

Net als te veel geld lenen aan een land dat die schulden helemaal niet aan kan (oa Griekenland). Ze hadden gewoon hun geld kwijt moeten zijn en eventueel om moeten kunnen vallen als ze dat niet konden hebben.
Alleen hebben wij als samenleving toegestaan dat ze "too big to fail" zijn geworden en dus gered moesten/moeten worden. Omdat de impact te groot is.

En aan DAT probleem is nog steeds niks gedaan. De banken zijn nog steeds te groot om gewoon om te laten vallen als ze weer stomme fouten maken.

De vastgoed en huurprijzen is een verwijzing dat mensen en bedrijven veel te veel schulden en vaste lasten hebben. Ze kunnen daardoor klappen niet goed op vangen en de middenstand lijd daaronder. Het scheelt nogal als klein bedrijf of je elke maand 3K of 8K voor je pand kwijt bent.
Of als particulier of je elke maand 900+ euro of 450+ euro moet betalen puur om te kunnen wonen.

Natuurlijk zijn die prijzen niet het hele verhaal maar voor particulieren zijn de woonkosten doorsnee de hoogste vaste last.
En voor een ondernemer de hoogste last op de personeelskosten na.

Die hoge vaste lasten hangt onze samenleving als een molensteen om de nek. Heel veel toeslagen bestaan puur om het feit dat de lonen in dit land te laag zijn voor te lasten.
Alleen zijn nu de lonen te laag, of de lasten te hoog. Denk daar maar eens over na.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 21-08-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@hackerhater Allemaal plausibel wat je zegt! :Y

Maar... wat is de oplossing? Hoe komen we uit die verderfelijke economische 'gevangenis'? :?
Ik zou het niet weten...
Tja, er zijn altijd individuele deelgebieden in onze nationale en internationale samenleving die 'fout' en oneerlijk zijn. Maar waar begin je met dat te tacklen?

Feit is, dat de laatste jaren de rijken alleen maar rijker geworden zijn. :(

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 21-08-2020 15:06 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
ehtweak schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:06:

Maar... wat is de oplossing? Hoe komen we uit die verderfelijke economische 'gevangenis'? :?
Ik zou het niet weten...
Tja, er zijn altijd individuele deelgebieden in onze nationale en internationale samenleving die 'fout' en oneerlijk zijn. Maar waar begin je met dat te tacklen?

Feit is, dat de laatste jaren de rijken alleen maar rijker geworden zijn. :(
Moeilijk. Dat vereist echt politieke wil en doorzetten over een termijn van 15+ jaar.

De lagere prijzen kan de overheid langzaam afdwingen door de grond-prijzen te verlagen en een limiet aan de nieuwbouwprijzen te hangen. Plus uiteraard woonverplichting. Tevens zou ik de kraakwet weer invoeren samen met leeg laten staan financieel onaantrekkelijk maken.

Tevens de woningbouw-stichtingen in hun oude rol terug duwen en via hun een midden-segment huur neer zetten. Zet maar het gebied van 500-750 euro per maand wat dan geen sociale woningbouw is (die is lager) en zo langzaam de prijzen omlaag drukken.

Net als de zorgverzekering weer nationaliseren en de premie zo zetten dat het rondpompen van geld genaamd zorgtoeslag weg kan.

Zo kan op termijn de lasten gedrukt worden zodat ook de huursubsidie en HRA weg kan (niet meer nodig i.v.m. prijs)

En studenten simpelweg bijstand geven met prestatie-verplichting (lees studiepunten halen). Dan kan je al het gros van DUO opheffen. De controle kan simpelweg op het hebben van een inschrijving aan een MBO, HBO of Uni en dat deze je weg mogen sturen als je er met de pet heen gooit.

[ Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 21-08-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Je moet daarbij niet vergeten dat de gemiddeld inwoner ook rupsje nooitgenoeg is. Men wil op de ideale plek wonen waardoor er dus veel vraag is en weinig aanbod, het drukken van de grondprijzen is een eenmalige actie, zodra de grond verkocht is krijg je ook daar weer wat de gek er voor geeft.

Zolang we als mensheid door blijven gaan met meer-meer-meer ontkom je er niet aan dat de woonlasten verankert blijft met de financieringsnorm.

Ik ben zeer zeker geen tegenstander van lagere lasten ik ben bang dat de aangedraagde oplossingen geen oplossing zijn juist door de aard van het gedrag van de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Zeker, de drukken van de prijzen zou dan ook gecombineerd moeten worden met een gecontroleerde krimp van de bevolking naar bijvoorbeeld 10 miljoen inwoners. Wat vrij gemakkelijk kan als we ervoor zorgen dat er minder mensen geboren worden/immigreren dan er sterven/emigreren.

En het verspreiden van bedrijven over het land stimuleren. Er mogen best hotspots ontstaan voor een bepaald type bedrijven, zoals chemie rond Geleen en IT in de driehoek Breda, Eindhoven, Utrecht , maar voor de rest zouden ze gestimuleerd worden zich te verspreiden.

Zodat de last op de randstad en op de wegen omlaag gaat. En daarmee ook de vraag naar woningen en bedrijfsruimte wat de prijzen permanent gaat drukken tot inflatie-niveau.

Maar dit alles kost een hoop politieke wil en lange termijn visie.

Maar betreffende financieringslimiet ben ik met je eens. Die zou op termijn dan ook terug moeten naar 3,5X jaarsalaris en partner max 20/30% meetellen. Zodat de bovenlimiet al hard afgeremd wordt.
Dat verlaagd direct ook het risico voor huishoudens.

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 21-08-2020 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Helixes schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:55:
Wat er verandert is, is dat er in de jaren '90, en onder aanvoering van Paars, sterk is ingezet op arbeidsparticipatie van de vrouw.
Dat vrouwen zelf meer willen studeren en carrière willen maken en dus onafhankelijk zijn (voelen) heeft daar niets mee te maken? Dat is in/vanaf die tijd door het kabinet sterk gefaciliteerd/gefinancierd, helemaal mee eens.

Echter hoe meer inkomen voor vrouwen, hoe verder het gemiddelde gezinsinkomen omhoog gaat, hoe meer het gemiddelde gezin kan lenen voor een huis en dus hoe hoger de huizenprijzen. De huizenmarkt is eigenlijk niet veel meer dan een kwestie van vraag en aanbod.

Dus eigenlijk is een gevolg van de roep om onafhankelijkheid en zelfstandigheid dat mannen en vrouwen veel meer afhankelijk zijn geworden van elkaar, als het gaat over het kopen van een huis.

Als ik dan mijn persoonlijke situatie op de huizenmarkt van nu leg; Ik ben 32 jaar, alleen en kan een hypotheek krijgen van ongeveer €290.000, best een aardig bedrag. Maar als ik dan op Funda kijk wat er in mijn dorp beschikbaar is tot €275.000 (kleine buffer houden en dat is een filter), dan zijn dat maar 7 woningen! Er worden er wel 17 weergegeven, maar de overige 10 zijn verkocht onder voorbehoud.
Ik heb het hier gewoon over een standaard Brabants dorp tussen de 15.000 en 17.500 inwoners. Van het goedkoopste huis wat te koop staat is de vraagprijs €225.000, daarna €249.000 en dan €265.000.
Dat gaat toch helemaal nergens over? De gemiddelde starter is dus echt afhankelijk van het hebben van een partner tegenwoordig.

Edit: Als ik het filter aanpas van €275.000 naar €300.000 komen er maar 2 huizen van €280.000 bij.
hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:33:
Goed plan, echter... Er is geen partij die zich aan zoiets durft te branden. Grenzen voor immigratie/vluchtelingen moeten dan ook hard geknepen worden, durft ook bijna niemand mee aan te komen. Het inwonersaantal van Afrika is omhoog geschoten en dat zie ik voorlopig ook niet stabiliseren, terwijl het continent er gewoon niet op is gemaakt om zoveel mensen te huisvesten. Als men globaal af kan spreken dat de globale populatie 3 miljard (niveau 1960) is, dan kan iedereen volgens mij een stuk ruimer leven.

[ Voor 16% gewijzigd door TheBrut3 op 21-08-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:06:

Ik zou het niet weten...
Met minder luxe welvaart genoegen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
TheBrut3 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:53:
Goed plan, echter... Er is geen partij die zich aan zoiets durft te branden. Grenzen voor immigratie/vluchtelingen moeten dan ook hard geknepen worden, durft ook bijna niemand mee aan te komen. Het inwonersaantal van Afrika is omhoog geschoten en dat zie ik voorlopig ook niet stabiliseren, terwijl het continent er gewoon niet op is gemaakt om zoveel mensen te huisvesten. Als men globaal af kan spreken dat de globale populatie 3 miljard (niveau 1960) is, dan kan iedereen volgens mij een stuk ruimer leven.
Helaas ja.
Eigenlijk hebben we zo'n gekke wetenschapper nodig als in het boek Inferno van Dan Brown.
Dat zou ironisch genoeg de beste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:23:
[...]

Moeilijk. Dat vereist echt politieke wil en doorzetten over een termijn van 15+ jaar.

De lagere prijzen kan de overheid langzaam afdwingen door de grond-prijzen te verlagen en een limiet aan de nieuwbouwprijzen te hangen. Plus uiteraard woonverplichting. Tevens zou ik de kraakwet weer invoeren samen met leeg laten staan financieel onaantrekkelijk maken.

Tevens de woningbouw-stichtingen in hun oude rol terug duwen en via hun een midden-segment huur neer zetten. Zet maar het gebied van 500-750 euro per maand wat dan geen sociale woningbouw is (die is lager) en zo langzaam de prijzen omlaag drukken.

Net als de zorgverzekering weer nationaliseren en de premie zo zetten dat het rondpompen van geld genaamd zorgtoeslag weg kan.

Zo kan op termijn de lasten gedrukt worden zodat ook de huursubsidie en HRA weg kan (niet meer nodig i.v.m. prijs)

En studenten simpelweg bijstand geven met prestatie-verplichting (lees studiepunten halen). Dan kan je al het gros van DUO opheffen. De controle kan simpelweg op het hebben van een inschrijving aan een MBO, HBO of Uni en dat deze je weg mogen sturen als je er met de pet heen gooit.
hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:33:
Zeker, de drukken van de prijzen zou dan ook gecombineerd moeten worden met een gecontroleerde krimp van de bevolking naar bijvoorbeeld 10 miljoen inwoners. Wat vrij gemakkelijk kan als we ervoor zorgen dat er minder mensen geboren worden/immigreren dan er sterven/emigreren.

En het verspreiden van bedrijven over het land stimuleren. Er mogen best hotspots ontstaan voor een bepaald type bedrijven, zoals chemie rond Geleen en IT in de driehoek Breda, Eindhoven, Utrecht , maar voor de rest zouden ze gestimuleerd worden zich te verspreiden.

Zodat de last op de randstad en op de wegen omlaag gaat. En daarmee ook de vraag naar woningen en bedrijfsruimte wat de prijzen permanent gaat drukken tot inflatie-niveau.

Ik waardeer je langetermijnvisie, en ik denk ook echt dat daar de oplossing zit. Die visie kan echter alleen uitgevoerd worden door de politiek. En dat kan alleen met genoeg stemmen. De mensen die doorgaans stemmen zijn overwegend 'oud' en die hebben geen belang bij een lange termijnvisie. Die willen simpelweg niet inleveren op hun welvaart zodat de volgende generatie méér welvaart kan hebben, want 'we hebben al ons hele leven lang hard gewerkt, nu mogen WIJ genieten'. En dat kan je ze ook weer niet echt kwalijk nemen (oké, eigenlijk wel want het was 10 jaar na invoering van het huidige pensioenstelsel al duidelijk dat het geen houdbaar systeem was).

Wat betreft grondprijzen, je kan niet zomaar grondprijzen minder waard laten worden. Er zijn grofweg 2 opties:
- De grond is al eigendom van de gemeente, een afwaardering van de prijs betekend een verlies die gewoon door de belastingbetaler betaald moet worden;
- De grond is nog géén eigendom van de gemeente maar de 'opwaardering' van de grond wordt gebruikt om de gaten in de begroting op te vullen zodat de belastingbetaler niet zoveel geld hoeft te betalen.

En een limiet aan nieuwbouwprijzen? Hoe zie je dat voor je dan? Denk je dat de huizenbouwers nu schepen vol geld binnenhalen nu de prijs van nieuwbouwwoningen hoger zijn? Niet echt.. De eisen aan de bouw zijn vele malen strenger, het aanbod van arbeidspersoneel is vele malen lager.

Nationaliseren van de zorg zodat de zorgtoeslag weg kan. Wederom; hoe zie je dat voor je? Zorgtoeslag krijg je tot 21k bruto inkomen, daarboven krijg je al (bijna) niets. Je wil dus iets aanpakken zodat de zorgtoeslag weg kan, ik kan me niet anders voorstellen dan dat de lage inkomens hierbij er op achteruit gaan. Of ga je die lage inkomens op een andere manier compenseren? (Of niet en wordt het verschil tussen arm en rijk groter?)

Dan zeg je ergens dat de huursubsidie en HRA er af kan i.v.m. dalende huizenprijzen. Naast dat ik echt wel een voorstander ben van lagere huizenprijzen (en het afschaffen van de HRA) gaat een plotselinge daling van huizenprijzen wel zorgen dat pensioenfondsen het zwaarder krijgen. Banken idem dito, beiden zitten namelijk flink in de vastgoed. Moeten we nóg een keer banken gaan redden. Of de woningmarkt gaat op slot omdat alle huizen 'opeens' onder water staan waardoor niemand meer kan verhuizen.

Bijstand aan studenten geven en dan DUO opheffen. Klinkt als vestzak / broekzak. Daarnaast is het meerendeel van DUO bezig met basis en voortgezet onderwijs. Daar gaat zo'n 18 mld naartoe. Ook worden de MBO/HBO/uni's zelf gefinancierd (nog eens bijna 11 mld). Studenten kostten slechts 4,7 mld, dus als je de studenten bijstand geeft kan DUO nog lang niet opgeheven worden, misschien 1/5e... Daarnaast heb je ook weer mensen nodig die zorgen voor de hele bijstandmolen inclusief aansluiting op MBO/HBO/uni voor het stopzetten van de bijstand.

Gecontroleerde krimp, tjah. Persoonlijk ben ik er wel voorstander van hoor, maar dat gaat een gigantische vergrijzing opleveren die dus nog vele decennia duurt. Dát kost pas geld, dan wordt Nederland écht onbetaalbaar. Want denk je nou echt dat de zorgbehoevende (oudere) man/vrouw Nederland (als zorgstaat) gaat verlaten? Echt niet. De zorgkosten gaan de komende jaren nog heel ver toenemen a.g.v. technologische ontwikkelingen, nieuwe & duurdere medicijnen maar vooral vanwege de hogere levensverwachting. En de AOW natuurlijk ook.. Zonder bevolkingskrimp gaan we nog wat dure decennia tegemoet. Met een bijna 40% krimp welke o.a. moet komen uit minder geboortes wordt Nederland de komende 5 of 6 decennia onbestuurbaar/onbetaalbaar.

Wat betreft verspreiding van bedrijvigheid, helemaal mee eens. Dat is ook echt wel geprobeerd, maar op de één of andere manier werkt dat niet. Mensen wonen te graag in de grote stad.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat er gewoon niet 1 kant-en-klare oplossing is die voor iedereen werkbaar is. We hebben het gewoon hartstikke goed voor elkaar hier in Nederland; niemand hoeft in de goot te slapen en echte armoede kennen we hier gewoon niet.

Ik ben er een voorstander van dat werken moet lonen. Nu is het zo dat tussen werkloos en 40k verdienen er netto vrij weinig verschil zit. En juist vanaf 50k merk je gewoon dat je van elke euro extra toch in elk geval 50% overhoud. Van mij mag het zo zijn dat je altijd van elke euro die je verdient minimaal 40% overhoud zodat het al vanaf de eerste werkbare dag loont om te werken. Maar dát is lastig te realiseren (en daarnaast klinkt 60% belasting niet al te best ;-))

Ik heb ooit per 1 september een baan gekregen, de eerste 3 maanden van mijn salaris moest ik aan de belastingdienst betalen i.v.m. terugbetalen zorg- en huurtoeslag van dat jaar. Enerzijds kan dat voelen alsof je 75% belasting moet betalen, maar eigenlijk had ik een deel van mijn loon gewoon eerder dat jaar al gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
jadjong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:08:
[...]

Welke minder luxe? Een fatsoenlijk dak boven je hoofd is luxe?
Als ik naar mijzelf kijk zijn de grootste uitgavenposten de belastingen, hypotheek, rijtjeshuis te klein voor een gezin, en de zorgverzekeringen.

Natuurlijk zit ernaast nog luxe en dat kan ik tegenwoordig ook permitteren met mijn inkomen.
Maar voor het gros van de mensen met modaal is er nauwelijks iets over na die 3 posten en daar nauwelijks op te besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11

De meeste conversatie hier is prima on-topic. Laten we wel waken dat randzaken zoals bail-outs van KLM niet teveel pagina's krijgen.

Over vermogensongelijkheid het volgende: om Zuid-Europa binnen de EMU te kunnen houden, hebben we al jaren op zeer grote schaal geld geschapen. Dat gebeurt op verschillende manieren, maar in grote lijnen kun je stellen dat een overheid of centrale bank die kredieten verstrekt de geldhoeveelheid doet stijgen.

Dat geeft een kunstmatige inflatie, tegen het beeld van natuurlijke deflatie in. Want als je kijkt naar de reele economie, dan zitten we in een deflatoir tijdperk. We zijn niet gericht op "meer meer meer", maar vooral op "meer doen met minder".

Die tegenstrijdigheid geeft hele vreemde macro-effecten. Met name: beurskoersen en andere financiele markten die ontkoppeld lijken te zijn van de reele economie.

Als je kijkt naar vermogensverdeling, dan ontstaat er een paradox. Inflatie is normaal een manier om vermogens te nivelleren, zoals progressieve inkomstenlelasting de inkomens nivelleert. Maar tegelijk is die ontkoppeling van financiele markten en reele economie juist een factor die de grote vermogens doet stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
t_captain schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:14:
Dat geeft een kunstmatige inflatie, tegen het beeld van natuurlijke deflatie in. Want als je kijkt naar de reele economie, dan zitten we in een deflatoir tijdperk. We zijn niet gericht op "meer meer meer", maar vooral op "meer doen met minder".
Interessant betoog - hoewel ik de afvlakking van de bevolkingsgroei misschien wel als een grotere factor zie hier dan het aangehaalde "meer doen met minder".

Baseer je je hier op bronnen - of is dit je eigen observatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
@Tehh
Daarom was dit ook over een periode van 15 a 20 jaar ;)
Juist om niet zo'n grote schokken te veroorzaken.

Een flink deel van de nieuwbouwprijs is btw de grondprijs en ja dat gaat pijn doen bij de gemeentes als ze daar hun geld niet meer uit mogen halen. Maar of we passen dat bedrag voor de grond eenmalig via de belasting.
Of tig keer als onderdeel van de huizenprijzen. De gemeentes meer geld via de centrale overheid geven is goedkoper voor de burger op de lange termijn.

En ja de vastgoedbazen ed zullen dat niet leuk vinden, maar het is sowieso van de zotte dat vastgoed steeds duurder wordt terwijl het logisch zou zijn dat de prijs zakt met de jaren.
Puur door ouderdom en groot onderhoud kan dan dat zakken van de prijs dan weer een stuk afremmen.

Voor de zorgverzekering was dus het idee dat de premie zover omlaag gaat dat er geen zorgtoeslag meer nodig is. Of simpelweg dat domme rondpompen stoppen en die 1200 per persoon/jaar ook via de belastingen betalen waar nu al het gros door betaald wordt.

Betreffende de krimp en vergrijzing: De babyboomgeneratie gaat grofweg omvallen de komende 15 jaar puur door leeftijd (de oudste babyboomers zijn nu 75). Als we gecontroleerd ervoor zorgen dat ze niet vervangen worden qua inwonersaantal hebben we al een flink deel van die krimp. Dat kan gecontroleerd zonder de vergrijzing erger te laten worden.
En erna rustig door krimpen tot we de 10 miljoen inwoners bereikt hebben. Hele lange termijn.

Qua DUO is ook de stufi (of wat er van over is) niet de kosten, maar de hele controle meuk eromheen.
Door flink te snijden in de benodigde controles heb je minder mankracht nodig op die plekken.
En ja studenten geld geven die ze dan weer aan de onderwijsinstellingen moeten geven is ook waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Woei ik ga veelste offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door BTU_Natas op 21-08-2020 16:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Helixes schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Tja. Als je focust op de woningmarkt...

Je noemt 40 jaar. Wat er verandert is, is dat er in de jaren '90, en onder aanvoering van Paars, sterk is ingezet op arbeidsparticipatie van de vrouw. Dat heeft geleid tot een ongelofelijke welvaartsstijging. Maar, omdat dat niet helemaal is hoe de woningmarkt werkt, zijn de prijzen van woningen navenant meegegroeid sinds die periode.

Uiteraard heeft de arbeidsparticipatie van vrouwen ook geleid tot inflatie op andere punten. Het gemiddelde vrij besteedbare inkomen van de gemiddelde Nederlander is toegenomen. Da's een situatie die rijp is voor inflatie.
De welvaart is dus afgenomen. Er moet veel meer gewerkt worden voor dezelfde standaarden. Niet alleen om het huis te betalen (2 inkomens ipv 1) maar ook de hele keten van kinderopvang al dan niet gesubsidieerd eromheen. Natuurlijk fantastisch voor het BNP maar de gemiddelde werkende schiet er niets mee op. Al dit creëert grotere afhankelijkheden van subsidies, 2 inkomens, opvang met een groter risico op “instorten” van het kaartenhuis. En dat terwijl het voor mensen die andere waarden hebben dan carrière en werk alleen het veel moeilijker is die na te streven. De keuze om het anders te doen is er simpelweg niet omdat het hele financiële systeem van (imho de verkeerde soort) afhankelijkheden aan elkaar hangt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Helixes
@Mfpower: Ik denk dat je het welvaartsniveau van voor 1990 overschat. Natuurlijk, we zijn gewend geraakt aan het welstandsniveau van nu, maar als ik beelden terug zie van mijn jeugd dan was alles nogal... primitief. En niet alleen in termen van technologie.

Nu ben ik bang dat ik op de vrijdagavond geen tijd heb om de cijfers in te duiken, maar wat ik me er van kan herinneren is dat ook wel terug te zien in de statistieken over de periode waar ik het over had.

Dat die indruk niet zo overkomt heeft denk ik echter veelal met gewenning te maken....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:11:
[...]

Welke minder luxe? Een fatsoenlijk dak boven je hoofd is luxe?
Als ik naar mijzelf kijk zijn de grootste uitgavenposten de belastingen, hypotheek, rijtjeshuis te klein voor een gezin, en de zorgverzekeringen.

Natuurlijk zit ernaast nog luxe en dat kan ik tegenwoordig ook permitteren met mijn inkomen.
Maar voor het gros van de mensen met modaal is er nauwelijks iets over na die 3 posten en daar nauwelijks op te besparen.
Het zal misschien aan mijn eigen referentiekader liggen. Ik zie hordes kinderen met merkkleding, tablet en hagelnieuwe fietsjes. Pas drie jaar oud en al twee keer met het vliegtuig op vakantie geweest, ook hebben ze hun eigen snowboard. 8)7 Uiteraard net verhuisd en laten verbouwen volgens de ideeën uit de laatste VT-wonen, Mogelijk dat kopen op afbetaling hier de grondslag aan ligt want ik zou ook niet weten hoe je anders die levensstijl kan bekostigen.
Hoewel ik een slimme vader met een relatief goedbetaalde baan had waren mijn fietsjes tweede hands van een neef en gingen we niet elk jaar op vakantie. Laat staan naar het buitenland. Het enige wat ik nieuw kreeg was Lego omdat mijn vader daar zelf wel interesse in had. :+
Als we willen dat een havenarbeider weer een normaal betaalde baan is dan moeten we collectief zakken in welvaart want anders worden we weggeconcurreerd door alles wat buiten noord-west Europa valt.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 21-08-2020 19:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
jadjong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:25:
Het zal misschien aan mijn eigen referentiekader liggen. Ik zie hordes kinderen met merkkleding, tablet en hagelnieuwe fietsjes.
Voor de prijs van een week huur koop ik 2 nieuwe kinderfietsjes. Een tablet kost nog minder.
Elektrische fietsen daarentegen kosten een maandsalaris, maar dat is dan ook voornamelijk voor bejaarden weggelegd. Hoewel ik ook steeds meer jongeren zie die hun eigen gewicht niet meer op eigen kracht kunnen verplaatsen.

Mijn ouderlijk huis kostte ooit misschien 20 televisies, nu kost dat huis 1000 televisies. Juist elektronische prullaria zijn nu spotgoedkoop, terwijl de dingen waar je niet zonder kan enorm duur zijn geworden.
Het is eerder raar dat mensen 2 salarissen nodig hebben, en het enige wat het netto een beetje oplevert is een nieuw fietsje en een tablet voor de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Die trend, bij sommigen al dan niet gedwongen, hebben wij zelf al lang ingezet.

Maar hoe krijg je de massa zo ver? Want die vind dat 'zullie' dan dingen moeten opofferen ten gunste van 'zullie'. M.a.w. het blijft haat en nijd en vooral afgunst, tussen de haves en de haves-not. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
jadjong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Het zal misschien aan mijn eigen referentiekader liggen. Ik zie hordes kinderen met merkkleding, tablet en hagelnieuwe fietsjes. Pas drie jaar oud en al twee keer met het vliegtuig op vakantie geweest, ook hebben ze hun eigen snowboard. 8)7 Uiteraard net verhuisd en laten verbouwen volgens de ideeën uit de laatste VT-wonen, Mogelijk dat kopen op afbetaling hier de grondslag aan ligt want ik zou ook niet weten hoe je anders die levensstijl kan bekostigen.
Hoewel ik een slimme vader met een relatief goedbetaalde baan had waren mijn fietsjes tweede hands van een neef en gingen we niet elk jaar op vakantie. Laat staan naar het buitenland. Het enige wat ik nieuw kreeg was Lego omdat mijn vader daar zelf wel interesse in had. :+
Als we willen dat een havenarbeider weer een normaal betaalde baan is dan moeten we collectief zakken in welvaart want anders worden we weggeconcurreerd door alles wat buiten noord-west Europa valt.
Wat tegenwoordig een basisbehoefte is was vroeger luxe. Welvaartsstijging. :)
Het is alleen zo dat het beste jongetje van de klas nooit beloond wordt. Dus je kan maar beter mee doen.
Als ik zuinig ga leven, word ik daar uiteindelijk voor gestraft.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
jadjong schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:47:
Ik vraag me altijd af waarom "men" altijd zo sympathiseert met mensen die meer dan 100 miljoen bezitten...

Heb je het idee dat je zoiets zelf ook nog weleens gaat "bereiken" door "hard" te werken? De bulk blijft gewoon een kleine krabbelaar waar anderen alleen maar rijker worden van zijn arbeidsethos.

Steenrijken hoeven zichzelf niet te verdedigen wegens het betalen van zo min mogelijk belasting want dat doen de armen al voor hen. Wonderlijk hoe dat werkt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bart2005 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

Ik vraag me altijd af waarom "men" altijd zo sympathiseert met mensen die meer dan 100 miljoen bezitten...

Heb je het idee dat je zoiets zelf ook nog weleens gaat "bereiken" door "hard" te werken? De bulk blijft gewoon een kleine krabbelaar waar anderen alleen maar rijker worden van zijn arbeidsethos.

Steenrijken hoeven zichzelf niet te verdedigen wegens het betalen van zo min mogelijk belasting want dat doen de armen al voor hen. Wonderlijk hoe dat werkt. :)
Ik verdedig helemaal niemand, stel alleen dat zo' magisch plafond geen probleem is voor degene die je er mee wilt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiberia
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
[...]

Slechte executie hiervan kan ook leiden tot minder luxes in hetzelfde budget, omdat de hele economie prijzen aanpast waardoor je benodigdheden nu meer kosten. Dit gebeurt wanneer primaire goederen te schaars zijn voor de bevolking of in handen vallen van investeerders met een te grote machtspositie. Dan ben je terug bij af, maar nu zonder je 4k scherm. Dat zie je ook deels gebeuren in de woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
jadjong schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:19:
[...]

Ik verdedig helemaal niemand, stel alleen dat zo' magisch plafond geen probleem is voor degene die je er mee wilt raken.
Ja dat hoort men vaker. Maar het is volgens mij iets van echt willen. En die wil is er niet. Het zou natuurlijk veel mooier zijn als deze steenrijken het uit zichzelf zouden doen. Maar daar is het karakter niet geschikt voor waarschijnlijk.

Maar nogmaals verbaast het me echt hoe "gewone mensen" altijd in de bres springen voor de Rupsjes Nooitgenoeg. En hoe ze denken te weten hoe ze eronderuit komen om naar vermogen bij te dragen aan een welvarende maatschappij en dat niet eens erg vinden maar juist "slim".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Napo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:28:
Je moet daarbij niet vergeten dat de gemiddeld inwoner ook rupsje nooitgenoeg is. Men wil op de ideale plek wonen waardoor er dus veel vraag is en weinig aanbod, het drukken van de grondprijzen is een eenmalige actie, zodra de grond verkocht is krijg je ook daar weer wat de gek er voor geeft.

Zolang we als mensheid door blijven gaan met meer-meer-meer ontkom je er niet aan dat de woonlasten verankert blijft met de financieringsnorm.

Ik ben zeer zeker geen tegenstander van lagere lasten ik ben bang dat de aangedraagde oplossingen geen oplossing zijn juist door de aard van het gedrag van de mens.
Punt is alleen dat verder weg wonen relatief weinig uithaalt, vaak blijft de prijs redelijk het zelfde maar wordt de woning wat groter. Op het moment dat het aanbod toeneemt doordat er niet meer zo een enorm artificieel gebrek is (er is geen enkele reden dat bouwgrond voor woningen zo duur is tov. vergelijkbare grond met een ander bestemmingsplan) daalt het algehele prijspijl en zal, met een na-ijleffect van het bouwen de prijs overal dalen tot je echt fysieke/geografische beperkingen hebt.

Je krijgt dan namelijk weer prijs elasticiteit waar nu het aanbod bijna volledig inelastisch is, meer betaalbereidheid/vraag naar woningen zorgt tot vrijwel geen extra woningbouw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bart2005 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:47:
[...]

Ja dat hoort men vaker. Maar het is volgens mij iets van echt willen. En die wil is er niet. Het zou natuurlijk veel mooier zijn als deze steenrijken het uit zichzelf zouden doen. Maar daar is het karakter niet geschikt voor waarschijnlijk.
Dan moet je opnieuw beginnen met ons belastingstelsel en dat durft niemand. Net als een IT infrastructuur uit 1987 waar we niet aan komen zolang het blijft werken. Dat de personen die hier over beslissen na hun ambtstermijn zelf de vruchten van dit stelsel gaan plukken zal ook niet echt helpen.
Maar nogmaals verbaast het me echt hoe "gewone mensen" altijd in de bres springen voor de Rupsjes Nooitgenoeg. En hoe ze denken te weten hoe ze eronderuit komen om naar vermogen bij te dragen aan een welvarende maatschappij en dat niet eens erg vinden maar juist "slim".
Als iemand 100 miljoen bij elkaar sprokkelt via een ouderwets loonstrookje dan heb ik daar respect voor, wetende dat er tevens 99 miljoen aan inkomstenbelasting betaald is. Als iemand dat doet via een constructie met bijvoorbeeld investeringsmaatschappijen op de Kaaimaneilanden dan vind ik hem(lekker generaliseren) een lul. Maar daar blijft het dan ook bij want strafbaar is zijn actie niet.

Iets dichter bij huis: het is nu kwart over 10. Als ik een kwartiertje eerder was geweest had ik nog voor 35.- een scheerapparaat kunnen bestellen die morgen afgeleverd wordt aan de deur. We weten allemaal dat je voor dat bedrag geen scheerapparaat uit het magazijn kan halen, in een doosje doen en en dat doosje binnen 18 uur naar de klant transporteren. Onmogelijk om dat voor elkaar te krijgen binnen de bedragen die we associëren met een modaal betaalde baan. Zelfs als je de inkoopsprijs van het apparaat niet meerekent kan het eigenlijk niet. Toch kopen we massaal onze producten via dit systeem van uitbuiting en psychische mishandeling. Zelfs nadat een artikel van een undercover journalist social media tijdelijk bezette en verschillende tv-programma's er tijd aan besteden. Zodra het over geld gaat is de gemiddelde consument net zo barbaars als onze vrienden uit de Quote500.

In other news:
https://www.nu.nl/economi...acrisis-op-te-lossen.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 08:18
Item op 1 Vandaag daarjuist over hoe de economische groei vooral naar de zakken gaat van de hoge bazen en financiële mensen welke niets toevoegen aan onze maatschappij.
https://eenvandaag.avrotr...conomie-de-politiek-is-a/
Pagina: 1 ... 62 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!