hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:23:
[...]
Moeilijk. Dat vereist echt politieke wil en doorzetten over een termijn van 15+ jaar.
De lagere prijzen kan de overheid langzaam afdwingen door de grond-prijzen te verlagen en een limiet aan de nieuwbouwprijzen te hangen. Plus uiteraard woonverplichting. Tevens zou ik de kraakwet weer invoeren samen met leeg laten staan financieel onaantrekkelijk maken.
Tevens de woningbouw-stichtingen in hun oude rol terug duwen en via hun een midden-segment huur neer zetten. Zet maar het gebied van 500-750 euro per maand wat dan geen sociale woningbouw is (die is lager) en zo langzaam de prijzen omlaag drukken.
Net als de zorgverzekering weer nationaliseren en de premie zo zetten dat het rondpompen van geld genaamd zorgtoeslag weg kan.
Zo kan op termijn de lasten gedrukt worden zodat ook de huursubsidie en HRA weg kan (niet meer nodig i.v.m. prijs)
En studenten simpelweg bijstand geven met prestatie-verplichting (lees studiepunten halen). Dan kan je al het gros van DUO opheffen. De controle kan simpelweg op het hebben van een inschrijving aan een MBO, HBO of Uni en dat deze je weg mogen sturen als je er met de pet heen gooit.
hackerhater schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:33:
Zeker, de drukken van de prijzen zou dan ook gecombineerd moeten worden met een gecontroleerde krimp van de bevolking naar bijvoorbeeld 10 miljoen inwoners. Wat vrij gemakkelijk kan als we ervoor zorgen dat er minder mensen geboren worden/immigreren dan er sterven/emigreren.
En het verspreiden van bedrijven over het land stimuleren. Er mogen best hotspots ontstaan voor een bepaald type bedrijven, zoals chemie rond Geleen en IT in de driehoek Breda, Eindhoven, Utrecht , maar voor de rest zouden ze gestimuleerd worden zich te verspreiden.
Zodat de last op de randstad en op de wegen omlaag gaat. En daarmee ook de vraag naar woningen en bedrijfsruimte wat de prijzen permanent gaat drukken tot inflatie-niveau.
Maar dit alles kost een hoop politieke wil en lange termijn visie.
Ik waardeer je langetermijnvisie, en ik denk ook echt dat daar de oplossing zit. Die visie kan echter alleen uitgevoerd worden door de politiek. En dat kan alleen met genoeg stemmen. De mensen die doorgaans stemmen zijn overwegend 'oud' en die hebben geen belang bij een lange termijnvisie. Die willen simpelweg niet inleveren op hun welvaart zodat de volgende generatie méér welvaart kan hebben, want 'we hebben al ons hele leven lang hard gewerkt, nu mogen WIJ genieten'. En dat kan je ze ook weer niet echt kwalijk nemen (oké, eigenlijk wel want het was 10 jaar na invoering van het huidige pensioenstelsel al duidelijk dat het geen houdbaar systeem was).
Wat betreft grondprijzen, je kan niet zomaar grondprijzen minder waard laten worden. Er zijn grofweg 2 opties:
- De grond is al eigendom van de gemeente, een afwaardering van de prijs betekend een verlies die gewoon door de belastingbetaler betaald moet worden;
- De grond is nog géén eigendom van de gemeente maar de 'opwaardering' van de grond wordt gebruikt om de gaten in de begroting op te vullen zodat de belastingbetaler niet zoveel geld hoeft te betalen.
En een limiet aan nieuwbouwprijzen? Hoe zie je dat voor je dan? Denk je dat de huizenbouwers nu schepen vol geld binnenhalen nu de prijs van nieuwbouwwoningen hoger zijn? Niet echt.. De eisen aan de bouw zijn vele malen strenger, het aanbod van arbeidspersoneel is vele malen lager.
Nationaliseren van de zorg zodat de zorgtoeslag weg kan. Wederom; hoe zie je dat voor je? Zorgtoeslag krijg je tot 21k bruto inkomen, daarboven krijg je al (bijna) niets. Je wil dus iets aanpakken zodat de zorgtoeslag weg kan, ik kan me niet anders voorstellen dan dat de lage inkomens hierbij er op achteruit gaan. Of ga je die lage inkomens op een andere manier compenseren? (Of niet en wordt het verschil tussen arm en rijk groter?)
Dan zeg je ergens dat de huursubsidie en HRA er af kan i.v.m. dalende huizenprijzen. Naast dat ik echt wel een voorstander ben van lagere huizenprijzen (en het afschaffen van de HRA) gaat een plotselinge daling van huizenprijzen wel zorgen dat pensioenfondsen het zwaarder krijgen. Banken idem dito, beiden zitten namelijk flink in de vastgoed. Moeten we nóg een keer banken gaan redden. Of de woningmarkt gaat op slot omdat alle huizen 'opeens' onder water staan waardoor niemand meer kan verhuizen.
Bijstand aan studenten geven en dan DUO opheffen. Klinkt als vestzak / broekzak. Daarnaast is het meerendeel van
DUO bezig met basis en voortgezet onderwijs. Daar gaat zo'n 18 mld naartoe. Ook worden de MBO/HBO/uni's zelf gefinancierd (nog eens bijna 11 mld). Studenten kostten slechts 4,7 mld, dus als je de studenten bijstand geeft kan DUO nog lang niet opgeheven worden, misschien 1/5e... Daarnaast heb je ook weer mensen nodig die zorgen voor de hele bijstandmolen inclusief aansluiting op MBO/HBO/uni voor het stopzetten van de bijstand.
Gecontroleerde krimp, tjah. Persoonlijk ben ik er wel voorstander van hoor, maar dat gaat een gigantische vergrijzing opleveren die dus nog vele decennia duurt. Dát kost pas geld, dan wordt Nederland écht onbetaalbaar. Want denk je nou echt dat de zorgbehoevende (oudere) man/vrouw Nederland (als zorgstaat) gaat verlaten? Echt niet. De zorgkosten gaan de komende jaren nog heel ver toenemen a.g.v. technologische ontwikkelingen, nieuwe & duurdere medicijnen maar vooral vanwege de hogere levensverwachting. En de AOW natuurlijk ook.. Zonder bevolkingskrimp gaan we nog wat dure decennia tegemoet. Met een bijna 40% krimp welke o.a. moet komen uit minder geboortes wordt Nederland de komende 5 of 6 decennia onbestuurbaar/onbetaalbaar.
Wat betreft verspreiding van bedrijvigheid, helemaal mee eens. Dat is ook echt wel geprobeerd, maar op de één of andere manier werkt dat niet. Mensen wonen te graag in de grote stad.
Ik denk dat het wel duidelijk is dat er gewoon niet 1 kant-en-klare oplossing is die voor iedereen werkbaar is. We hebben het gewoon hartstikke goed voor elkaar hier in Nederland; niemand hoeft in de goot te slapen en echte armoede kennen we hier gewoon niet.
Ik ben er een voorstander van dat werken moet lonen. Nu is het zo dat tussen werkloos en 40k verdienen er netto vrij weinig verschil zit. En juist vanaf 50k merk je gewoon dat je van elke euro extra toch in elk geval 50% overhoud. Van mij mag het zo zijn dat je altijd van elke euro die je verdient minimaal 40% overhoud zodat het al vanaf de eerste werkbare dag loont om te werken. Maar dát is lastig te realiseren (en daarnaast klinkt 60% belasting niet al te best ;-))
Ik heb ooit per 1 september een baan gekregen, de eerste 3 maanden van mijn salaris moest ik aan de belastingdienst betalen i.v.m. terugbetalen zorg- en huurtoeslag van dat jaar. Enerzijds kan dat voelen alsof je 75% belasting moet betalen, maar eigenlijk had ik een deel van mijn loon gewoon eerder dat jaar al gekregen.