Dat bedoel ik niet. Het huidige rentepercentage is ~2% (in mijn geval: 1,7%). Dat percentage ligt ruim(!) onder het langjarig gemiddelde (gemiddelde rente 1963-2013 = 7,3%). Als de rente weer serieus stijgt (wat óóit weer gaat gebeuren) naar iets in de orde van grootte van 6 à 8 procent (het langjarig gemiddelde) dan wordt de te betalen rente natuurlijk ook verdrie- of verviervoudigd (ik laat aflossingen buiten beschouwing, dat doe je nml zelf ook consequent). Dus € 1000 rente per maand nú, wordt dan al snel iets van € 4000. Dát is een risico dat de eigenaar van een huis óók loopt.
Je verdiept je totaal niet in potentiële risico's van woningeigenaren, hebt geen idéé van de hoogte van de gebruikelijke financiële lasten en roeptoetert vervolgens een onderbuikmening waarbij je tegenargumenten stelselmatig negeert. Dat mag anno 2016 in de (inter)nationale politiek een gebruikelijke tactiek zijn, ik blijf het echter een uiterst zwakke manier van 'discussiëren' vinden.
Nu zijn we al vele posts off topic bezig alleen maar omdat men het kennelijk niet kan of wil inzien dat voor de middeninkomens huren veel duurder is dan kopen... Even de aandacht erbij houden, dat scheelt veel gedoe.
Daar draai je je natuurlijk nu niet even snel onderuit, hè... Zelf met magere argumenten komen en dan als je van meerdere kanten op- en aanmerkingen krijgt gaan roepen 'off topic!!!'. Zo werkt dat niet. Het is als moderator óf serieus meedoen met een discussie óf je er in het geheel niet inhoudelijk mee bemoeien. Niet gaan piepen als het je ineens te heet onder de voeten wordt.

Mx. Alba schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:22:
[...]
Als jouw HRA enkele tientjes is betekent dat ook dat je hypotheek heel laag is. Kan je een zelfde woning huren voor wat jij aan je koopwoning uitgeeft? Inclusief onderhoud etc? Let wel dat een huurder veel onderhoud (schilderwerk bijvoorbeeld) ook zelf moet betalen.
Héél toevallig heb ik de woning gekocht die ik vroeger heb gehuurd.
Je hoeft geen hele lage hypotheek te hebben om een lage HRA te hebben. Voorbeeldje van m'n eigen situatie:
Saldo lening: ~€ 125.000 (gemiddelde saldo over 2017, is een annuïtaire lening)
Rentepercentage: 1,7%
WOZ: € 163.000
EWF-percentage: 0,75%
Ik betaal dus over 2017 ~€2125 rente. Daarvan haal ik de EWF van ~€1225 af, resteert een aftrekpost van ~€900, tegen ~42% = ~€ 380 op jaarbasis, is dus ~€ 31 per maand.
Peanuts, dus.
Mbt het door jou genoemde schilderwerk: een huurder hoeft alleen de binnenkant van een woning te (laten) schilderen. De buitenkant heeft een huurder niks mee te maken.
Dit jaar heb ik een groot deel van de binnenkant geschilderd, maar aangezien dat voor een huurder idem is, is dat niet relevant. De zonnepanelen die ik heb laten plaatsen zijn echter wél voor mijn rekening. Volgend jaar moet er een nieuwe cv-ketel komen én moet de buitenkant geschilderd worden. Voor mijn rekening, uiteraard. En ik ga de vloer isoleren. Oók voor mijn rekening. Vloerverwarming ligt er intussen al weer jaren in. Voor mijn rekening. Over een paar jaar ga ik een aantal kozijnen vervangen. Voor mijn rekening. De keuken is een armoedig en verouderd zootje en zou in een huurwoning al láng zijn vervangen. Staat nog op het todo-lijstje, maar er zijn (al jaren) andere prioriteiten. So be it.
Allemaal dingen waar een huurder geen omkijken naar heeft. Niet alleen 'merkt' een huurder daar financieel minder van (ik betaal gericht voor specifiek onderhoud of verbeteringen aan mijn woning, bij een huurder zit dat in de huurprijs verwerkt), ook moet ik het zélf regelen en uitzoeken, terwijl het voor een huurder allemaal geregeld wordt. Ik moet dus bedragen, vaak duizenden euro's, reserveren voor toekomstig onderhoud terwijl een huurder dat niet hoeft.
Dat is allemaal niet bedoeld om te zeggen 'huurders zeuren en ach, wat zijn die woningeigenaren toch zielig!', het is bedoeld om jouw redenatie dat woningeigenaren het financieel maar zo verdomde makkelijk hebben onderuit te schoffelen.
En ik realiseer me dat 125k helemaal niet zo spannend is qua hypotheek, maar dat is dan ook mede omdat de lening al een aantal jaar loopt (en dus al behoorlijk is gedaald, ondanks een scheiding). Destijds was de financiering voldoende om de woning te kopen (en deels te verbouwen) die ik al huurde. Sindsdien zijn mijn maandelijkse lasten gedááld. Logisch ook, aangezien de rente fors gedaald is (oorspronkelijk 5,3%). Dus ik betaal nú minder dan ik tóen betaalde, terwijl wat ik tóen betaalde iets minder was dan wat ik daarvoor aan huur betaalde.
Wel moet ik nu per jaar een paar duizend euro reserveren voor periodiek onderhoud. Als huurder was dat écht niet nodig. Het ene jaar is duurder dan het andere, maar er zijn ook jaren bij dat er een bák geld doorheen gaat.
Huren heeft voor- en nadelen. Kopen ook.
[
Voor 49% gewijzigd door
Jiffy op 12-12-2016 16:04
]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...