Er zijn hele volksstammen die dat iedere dag doen, meer zelfs!
Wat is er mis om dat te rijden om te voorkomen dat je gebruik moet maken van een
vangnet?
WW is een verzekering tegen
onvrijwillige werkloosheid. Als je
echt niets kan vinden dus. Om te voorkomen dat je dakloos raakt en droog brood moet eten.
Het is geen leuk zakcentje om niet te hoeven werken en om lekker thuis met de kinderen te kunnen fröbelen.
Het is geen recht waarin je zelf kan beslissen of je wel zin hebt om te werken of niet.
Mijn vrouw rijdt bijna elke dag ruim 1,5 uur enkele reis naar haar werk. (totaal meer dan 3 uur dus). Ik begrijp dat jij dus wel extra belasting/premie wil betalen om haar WW te financieren? Want zij moet duidelijk ontslag nemen volgens jouw retoriek.
En nee, je werkt dan niet voor je eigen geld, je werkt dan o.a. om de opvang van de kinderen te betalen. Lekker doorschuiven van geld. Netto hou je er door alle extra kosten die je moet maken (vrijwel) niets aan over... Maar dat wil er bij jou dus gewoon niet in
Je draait de zaken om.
De vergoeding van kinderopvang is juist in het leven geroepen om de minstverdienende partner (meestal de vrouw) niet te verplichten om ontslag te nemen omdat de kinderopvang te duur is.
Zo kan de partner blijven werken en het gezin houdt er toch nog
iets aan over, maar een volledige vergoeding is het inderdaad niet. Dat was ook nooit de bedoeling.
Die vergoeding is hoger voor de lage en middeninkomens en bouwt af voor de rijke gezinnen, en zelfs dan krijgt je voor het 2e kind en verder nog 66.7% van de kosten vergoed.
Voor veruit de meeste situaties geldt dat je met werken meer verdient dan dat je aan kosten hebt van opvang.
Dus de situaties waarbij het loon de kosten niet dekt zijn vrij zeldzaam, dan heb je het al snel over een gezin met 3 of meer kinderen dat meer dan 190.000 euro gezinsinkomen heeft waarbij de
vrouw minstverdienende partner het minimumloon verdient in de uren dat ze wel werkt. En zelfs dan moet het werk zijn op dezelfde tijden als de
man meestverdienende partner, want anders is er geen opvang nodig.
Maar dan hebben we het al lang niet meer over het middeninkomen.
Dus uit jouw bewering dat werken niet loont voor jouw vrouw maak ik op dat jullie niet tot het lage- of middeninkomen behoren.
Indien wel dan laat ik mij graag voorrekenen hoe het werken geld kost. (nu leg je dus bij omdat je vrouw werkt?)
Maar als je het nog steeds niet doorhebt: Nee, ik hoef geen bijstandsuitkering voor mijn vrouw en dat was ook nooit de bedoeling. Zorg alleen eens dat je regels realistisch en consequent doorvoert: geen harde grenzen.
Niet de ene keer als fiscaal partner beschouwen en de andere keer doen alsof je neus bloedt...
Als de mensen onder de middeninkomens niet rond kunnen komen en veel te veel aan huisvesting etc. kwijt zijn betekent niet dat je de middeninkomens moet gaan kaalplukken en de opbrengsten daarvan door te sluizen naar woningbouwcorporaties/financiële instellingen... Dat betekent dat er ergens anders iets fout zit...
We klagen graag als volk.