Ik snap het niet. Waarom zouden laagopgeleiden de rekening betalen als ik besluit eerder met pensioen te gaan van mijn spaargeld, en dan dus minder pensioen uitgekeerd krijg van mijn pensioenvoorziener?robkrekel schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 06:18:
Lager-opgeleiden behoren vaak ook tot (de onderkant van) het middeninkomen toch? Weer een stukje uit het NHD:
[Afbeelding]
Ik denk dat dit niet per se een probleem is, maar lees het anders zo:Sissors schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:24:
[...]
Ik snap het niet. Waarom zouden laagopgeleiden de rekening betalen als ik besluit eerder met pensioen te gaan van mijn spaargeld, en dan dus minder pensioen uitgekeerd krijg van mijn pensioenvoorziener?
- Lager opgeleiden gaan later met pensioen en gemiddeld 5 jaar eerder dood.
- Hoger opgeleiden gaan eerder met pensioen en gemiddeld 5 jaar later dood.
Ik denk dat er ook hier in veel verloren gaat in de beperkte ruimte van een krantenkop:
laagopgeleiden betalen pensioen hoogopgeleiden
Dat klinkt natuurlijk beter dan mijn ietwat genuanceerdere stukje
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Bijzonder artikel. Heeft ook weinig met dit topic te maken, als je op je 29e nog in hotel mama woont heb je wel een enorm groot gat in je hand wil je geen eigen huis kunnen kopen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:19:
Edit: gevonden in een ander topic, over thuiswonende kinderen die nooit meer uit huis gaan;
https://www.rtlnieuws.nl/...heid-huizenmarkt-jong-uit
Erg knap gedaan overheid/oudere generaties
Middeninkomens?wimjongil schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:37:
[...]
Bijzonder artikel. Heeft ook weinig met dit topic te maken, als je op je 29e nog in hotel mama woont heb je wel een enorm groot gat in je hand wil je geen eigen huis kunnen kopen.
Als je op je 29e werkt als leerkracht op een basisschool verdien je bij vaste aanstelling en elk jaar een periodiek ongeveer 2500-2600€ per maand. Dan is je leenvermogen pakweg 140.000€ via zo’n online rekentool.
Hoeveel huizen in jouw regio koop je daar voor?
Kijk als je dan thuis woont en na 5-6 jaar werken niet gespaard hebt voor een woning ben je inderdaad een uitvreter
Plus: Zoals ik eerder al schreef: men neemt voor zo’n artikel niet een succesverhaal waar het allemaal heul soepeltjes ging.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En dat is hier toch gewoon aan de hand? Er zijn genoeg leraren (waarom toch steeds dit voorbeeld trouwens? Leraren verdienen prima) die wel op zichzelf wonen. Nu zijn er twee mogelijkheden:NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:49:
[...]
Middeninkomens?
Als je op je 29e werkt als leerkracht op een basisschool verdien je bij vaste aanstelling en elk jaar een periodiek ongeveer 2500-2600€ per maand. Dan is je leenvermogen pakweg 140.000€ via zo’n online rekentool.
Hoeveel huizen in jouw regio koop je daar voor?
Kijk als je dan thuis woont en na 5-6 jaar werken niet gespaard hebt voor een woning ben je inderdaad een uitvretermaar je conclusie is kort door de bocht.
Plus: Zoals ik eerder al schreef: men neemt voor zo’n artikel niet een succesverhaal waar het allemaal heul soepeltjes ging.
1. De leraar die nog thuis woont betaalt geen kostgeld. Nu houdt hij sowieso een hele bak geld over om te sparen en kan hij na een jaar of 5 met een hypotheek en een zak contant geld een huis kopen.
2. De thuiswonende leraar betaalt wel kostgeld. Dit kan meer of minder zijn dan wat een uitwonende leraar aan huur betaalt:
2a. Indien het meer is dan wat de uitwonende leraar aan huur betaalt kan de thuiswonende dus ook uit huis gaan en gaat hij er financieel op vooruit.
2b. Indien het minder is dan wat de uitwonende leraar aan huur betaalt, kan de thuiswonende (meer) sparen en sneller een huis kopen.
De keuze van de 29 jarige leraar om thuis te wonen heeft niks met financien te maken.
Veel te zwart/wit en je ontkracht je eigen stelling.wimjongil schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:00:
[...]
De keuze van de 29 jarige leraar persoon met salaris rond modaal om thuis te wonen heeft niks met financien te maken.
Bij je ouders blijven wonen heeft juist erg veel met financiën te maken. Je geeft het zelfs zelf aan: je kan immers veel sparen in sommige scenario's.
Om dan terug te komen op de leraar, of welke plaatsgebonden werknemer dan ook: vaak kan je niet eens opsparen tegen de stijging van de huizenprijzen in/rondom de stad waar je werkt, nog los van de betaalbaarheid an sich.
Dan kan je wel ergens anders gaan wonen en werken, maar dan komen we weer bij andere problemen zoals het tekort in bepaalde sectoren en regio's.
wimjongil schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:00:
[...]
(waarom toch steeds dit voorbeeld trouwens? Leraren verdienen prima)
Cliche middeninkomen. Net als verpleger, agent, prima banen met prima salaris waar je niet meer zo makkelijk van rond komt als dat je ouders deden.
Verder op zich eens met wat je zegt: al zijn huurwoningen < 1000€ per maand in de vrije sector heel schaars en sociale huurwoningen ook. Dus ‘ga je gewoon huren’ is misschien in Drenthe zo.
Hier gaan we elkaar niet vinden. Het is een voorbeeld wat je uit een rij voorbeelden haalt waar je vervolgens op inzoomt om je gelijk te bewijzen. Er zijn ook mensen van 23 of 25 die op zichzelf zouden willen. En die hoeven misschien geen volledig huis, maar een leuk appartementje zou volstaan. Ze verkochten hier in Hoorn een handvol 50m2 appartementen voor 100k€ casco ex servicekosten. Ondanks dat ik dat extreem duur vind voor een hokje zonder kamers was daar dus mega veel vraag naar. Een stukje grond in de nieuwe woonwijk kost overigens 300k€ zag ik gister, zonder huis.De keuze van de 29 jarige leraar om thuis te wonen heeft niks met financien te maken.
Als je samen bent, onder de 30 en fulltime werkt met een middeninkomen kun je een rijtjeshuis kopen op je 25e. Als je toevallig babyboomer bent kun je zo’n leuk stukje grond kopen en er een mooie villa op laten zetten. De kans dat dat jonge stel dat rond hun 50e kan is vrij klein: de huizenmarkt zal niet nog een keer zo exploderen. De besteedbare inkomens staan al > 15 jaar stil en dat zal zo blijven mede door de vergrijzing.
Qua levensstandaard een stapje terug doen of pas op de plaats maken kan, maar is voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog dat de generatie erna minder sociale voorzieningen, zekerheid en financiele vrijheid heeft dan de generatie er voor.
Precies!Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 00:41:
[...]
ZZP'er zijn is niet zo gunstig als mensen denken, de startersaftrek en winstvrijstelling maakt het allemaal echt niet veel eenvoudiger. In mijn optiek kan veel geautomatiseerd worden, ik word er doodmoe van om elke keer als een haas achter de belastingdienst aan te gaan als er onduidelijkheid is of wanneer ik geld terug krijg.
Vaak zijn velen 'gedwongen' tot ZZP-schap.
Jaren geleden werd er veel geroepen:
"we moeten saneren, maar als jij nou ontslag neemt, dan huren we je weer in als ZZP-er"
"Heel tof joh!" "Dan verdien je veeeeeel meer"
Klinkt leuk, totdat... totdat je niet meer aan de bak komt (om wat voor een reden dan ook).
Het was en is vooral voordelig voor al die bedrijven die op die manier arbeidskrachten naar believen kunnen inhuren en weer wegsmijten; zonder enige scrupules en of lastige sociale verplichtingen.
En er zijn honderdduizenden zelfstandigen die nauwelijks kunt rondkomen, maar totaal geen recht hebben c.q. gebruik maken van zaken als bijstandsuitkeringen, laat staan ww.
En de opbouw van extra pensioenvoorzieningen, naast het schamele AOW, schiet er ook bij in.
Want dat is ook zo'n foutieve (!) gedachtenkronkel van de welverdienende elite:
Alsof al de sappelaars maar bijstandsuitkeringen en ww hebben; dat is gewoon NIET zo.

Je creëert een schijntegenstelling. Maar wie is de "elite"? Ben ik dat met mijn koophuis en goed salaris?ehtweak schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:05:
Want dat is ook zo'n foutieve (!) gedachtenkronkel van de welverdienende elite:![]()
Alsof al de sappelaars maar bijstandsuitkeringen en ww hebben; dat is gewoon NIET zo.
Daarbij als al die sappelaars nu eens slim gaan stemmen, kunnen ze het redelijk goed veranderen als ze willen. Met slim stemmen bedoel ik je niet laten leiden door je onderbuik en belofte die toch niet gehouden (kunnen) worden, maar naar feiten gaan kijken en daarop hun mening baseren.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
[quote]NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:19:
[...]
Met alle respect: als je dit allemaal al te veel vindt als ondernemer ben je misschien niet geschikt voor die rol. Ik vond een bedrijf oprichten, administratie bijhouden en dat allemaal organiseren echt heel simpel. En nu ik mensen in dienst heb, een pand, leaseauto's en de hele bliksemse bende erbij krijg qua verzekeringen en pensioenen begint het pas ergens op te lijken. En wat denk je: voor een paar honderd euro heb ik daarvoor hele efficiente en effectieve mede ondernemers die me daarmee helpen (HR, fiscalist, accountant, als je eenmaal goeie hebt nemen die veel uit handen).
Dus mocht je daar echt moeite mee hebben dan heb je een uitdaging: ondernemen draait namelijk niet alleen om het binnen halen en uitvoeren van opdrachten, maar ook van het hebben van een financiele knobbel waarmee je forecasting doet en zorgt dat je je verplichtingen gewoon kunt doen en kan leven. Want zeker de eerste drie jaar moet je wel heel veel omzet draaien wil je meer dan 25-33% effectieve belasting betalen over de eerste pakweg 100k winst als ZZP'er, eenmanszaak of vof.
Ik ken aardig wat mensen in mijn omgeving die best moeite hebben om hun belastingzaken te regelen. Vaak word er wel iets vergeten of blijkt er iets in de gegevens niet te kloppen. Nou is een belletje met de belastingtelefoon zo geregeld, en als je een prettig persoon treft is die soms ook nog wel eens bereid een handje te helpen, maar waarom al dit gedoe? Mijn vriendin kon bijvoorbeeld na twee jaar geen reisgegevens meer terughalen bij de NS nadat ze de transitie maakte naar een auto. <-- wat ik overigens niet geloof, maar ja, aluhoedje. Hierdoor is er €600 aan reiskosten door haar neus geboord en heeft ze uren aan de telefoon gehangen zonder resultaat. Vanuit werk was er nota bene een verklaring gegeven dat ze dag in dag uit voor een periode die kant op reisde. Mijn punt is dat het systeem ook bij welwillende mensen die 'hard' werken op deze manier veel geld verloren gaat. Er zijn heel veel mensen die de tijd en energie er niet in willen/kunnen stoppen. Dat jij het allemaal zo 'makkelijk' en 'goed' regelt is leuk, maar het belastingsysteem straft minder oplettenden, minderbegaafden en luie mensen. Ik denk dat ik niet de enige ben die hier een moderner en eenvoudiger systeem voor zou willen, en ja, ik kan er redelijk mee overweg. Na jaren geklaag en gemekker met de belastingdienst aan de telefoon word je vaardiger.
Als iets voor jou als persoon simpel is, denken we dat dat vaak voor iedereen simpel is. Als je een laag zelfbeeld hebt ga je dit gedrag nog meer projecteren op je omgeving. 'als ik dat kan kan elke debiel dat toch?'
Edit: waarom dit lettertype? Staat dat edgy?
[...]
Met alle respect: als je dit allemaal al te veel vindt als ondernemer ben je misschien niet geschikt voor die rol. Ik vond een bedrijf oprichten, administratie bijhouden en dat allemaal organiseren echt heel simpel. En nu ik mensen in dienst heb, een pand, leaseauto's en de hele bliksemse bende erbij krijg qua verzekeringen en pensioenen begint het pas ergens op te lijken. En wat denk je: voor een paar honderd euro heb ik daarvoor hele efficiente en effectieve mede ondernemers die me daarmee helpen (HR, fiscalist, accountant, als je eenmaal goeie hebt nemen die veel uit handen).
Dus mocht je daar echt moeite mee hebben dan heb je een uitdaging: ondernemen draait namelijk niet alleen om het binnen halen en uitvoeren van opdrachten, maar ook van het hebben van een financiele knobbel waarmee je forecasting doet en zorgt dat je je verplichtingen gewoon kunt doen en kan leven. Want zeker de eerste drie jaar moet je wel heel veel omzet draaien wil je meer dan 25-33% effectieve belasting betalen over de eerste pakweg 100k winst als ZZP'er, eenmanszaak of vof.
Ik ken aardig wat mensen in mijn omgeving die best moeite hebben om hun belastingzaken te regelen. Vaak word er wel iets vergeten of blijkt er iets in de gegevens niet te kloppen. Nou is een belletje met de belastingtelefoon zo geregeld, en als je een prettig persoon treft is die soms ook nog wel eens bereid een handje te helpen, maar waarom al dit gedoe? Mijn vriendin kon bijvoorbeeld na twee jaar geen reisgegevens meer terughalen bij de NS nadat ze de transitie maakte naar een auto. <-- wat ik overigens niet geloof, maar ja, aluhoedje. Hierdoor is er €600 aan reiskosten door haar neus geboord en heeft ze uren aan de telefoon gehangen zonder resultaat. Vanuit werk was er nota bene een verklaring gegeven dat ze dag in dag uit voor een periode die kant op reisde. Mijn punt is dat het systeem ook bij welwillende mensen die 'hard' werken op deze manier veel geld verloren gaat. Er zijn heel veel mensen die de tijd en energie er niet in willen/kunnen stoppen. Dat jij het allemaal zo 'makkelijk' en 'goed' regelt is leuk, maar het belastingsysteem straft minder oplettenden, minderbegaafden en luie mensen. Ik denk dat ik niet de enige ben die hier een moderner en eenvoudiger systeem voor zou willen, en ja, ik kan er redelijk mee overweg. Na jaren geklaag en gemekker met de belastingdienst aan de telefoon word je vaardiger.
Als iets voor jou als persoon simpel is, denken we dat dat vaak voor iedereen simpel is. Als je een laag zelfbeeld hebt ga je dit gedrag nog meer projecteren op je omgeving. 'als ik dat kan kan elke debiel dat toch?'
Edit: waarom dit lettertype? Staat dat edgy?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2019 12:38 ]
@Cyberpope Idd.
Zolang je bovenmodaal verdient, geen onderwater koophuis hebt en gezond bent, met een vaste job. Is het allemaal fijn neerkijken op die 'sukkeltjes' die het allemaal fout doen in jouw ogen.
Totdat... je er toch uitgegooid wordt, je [willekeurig kul argument om je niet aan te nemen] geen nieuwe job vindt. Je hypotheeklasten de pan uit rijzen, je medische malheur overkomt.
Dan stopt op een gegeven moment de ww, en dan? Dan is je spaargeld op... Je huis kun je aan de straatstenen niet kwijt (onderwater of anderszins onverkoopbaar) en ergens anders wonen is niet realistisch; want daar heb je geen 'recht' op.
Oh wacht, maar je had ook ooit nog lijfrentes afgesloten. Die de overheid ooit promote in het kader van "zorg voor de toekomst". Alleen dat bleken ook geen langdurig standhoudende voorzieningen te zijn.
En als je die eerder wilt laten uitbetalen, als het al ooit gerendeerd heeft (want vele producten bleken van het type 'woeker' te zijn), dan komt de BD nog ff aanzetten met 20% extra boeterevisierente.
Dus ja; prijs gelukkig zolang je in goede omstandigheden, voorzien van een rijkelijke cashflow je goede leven kunt leven. Maar houdt ook rekening mee, dat het binnen een paar jaar zomaar ineens kan omslaan.
Ik ken een groepje mensen. En dat zijn toch echt niet de domste, simpelste 'sukkels' of laagopgeleiden. En daarvan zitten velen inmiddels gevangen in die vicieuze cirkel.
Hun fout? Vaak een simpel pechfeitje van van buiten komend onheil in combinatie met een leeftijd zo ergens tussen de 45 en 65. De harde feiten, waar ze zelf geen invloed op hebben. Maar wel voor gestraft en afgerekend worden.
DAT is de maatschappij waarin we NU leven.
En dat stemmen? Ach, heb je nou echt het idee, dat ongeacht WAT je stemt, dat het veel verschil maakt?
Na, welke verkiezingsuitslag dan ook, gaan ze allemaal rond de tafel, de compromissen vliegen over en weer. Degenen met de grootste bek worden gewoonweg buitengesloten.
En als puntje bij paaltje komt, verandert er uiteindelijk bar weinig. Hooguit dat bepaalde politici hun toekomstige (grootgraai) baantjes hebben veiliggesteld. Dat is de praktijk.
Zolang je bovenmodaal verdient, geen onderwater koophuis hebt en gezond bent, met een vaste job. Is het allemaal fijn neerkijken op die 'sukkeltjes' die het allemaal fout doen in jouw ogen.
Totdat... je er toch uitgegooid wordt, je [willekeurig kul argument om je niet aan te nemen] geen nieuwe job vindt. Je hypotheeklasten de pan uit rijzen, je medische malheur overkomt.
Dan stopt op een gegeven moment de ww, en dan? Dan is je spaargeld op... Je huis kun je aan de straatstenen niet kwijt (onderwater of anderszins onverkoopbaar) en ergens anders wonen is niet realistisch; want daar heb je geen 'recht' op.
Oh wacht, maar je had ook ooit nog lijfrentes afgesloten. Die de overheid ooit promote in het kader van "zorg voor de toekomst". Alleen dat bleken ook geen langdurig standhoudende voorzieningen te zijn.
En als je die eerder wilt laten uitbetalen, als het al ooit gerendeerd heeft (want vele producten bleken van het type 'woeker' te zijn), dan komt de BD nog ff aanzetten met 20% extra boeterevisierente.
Dus ja; prijs gelukkig zolang je in goede omstandigheden, voorzien van een rijkelijke cashflow je goede leven kunt leven. Maar houdt ook rekening mee, dat het binnen een paar jaar zomaar ineens kan omslaan.
Ik ken een groepje mensen. En dat zijn toch echt niet de domste, simpelste 'sukkels' of laagopgeleiden. En daarvan zitten velen inmiddels gevangen in die vicieuze cirkel.
Hun fout? Vaak een simpel pechfeitje van van buiten komend onheil in combinatie met een leeftijd zo ergens tussen de 45 en 65. De harde feiten, waar ze zelf geen invloed op hebben. Maar wel voor gestraft en afgerekend worden.
En dat stemmen? Ach, heb je nou echt het idee, dat ongeacht WAT je stemt, dat het veel verschil maakt?

En als puntje bij paaltje komt, verandert er uiteindelijk bar weinig. Hooguit dat bepaalde politici hun toekomstige (grootgraai) baantjes hebben veiliggesteld. Dat is de praktijk.

Stel voor dat we de minimumlonen verlagen, alles goedkoper!TheBrut3 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:39:
[...]
[...]
Zitten we met deze oplossingen niet in een vicieuze cirkel?
Minimumloon omhoog => Diensten worden duurder => Middeninkomen moet omhoog (of mensen krijgen het slechter) => Diensten worden nog wat duurder => Vangnet (bijstand, toeslagen) moet omhoog => Minimumloon moet omhoog. En dan is die rond.
Nee je denkfout zit hem er in dat de prijs van de meeste producten voor een groot deel niet uit de component 'loon' bestaat. Ja als die HEMA medewerker nu niet minder maar juist meer betaald zou worden in een nieuwe CAO wordt het duurder echter minder dan de procentuele loonstijging van de medewerkers.
Dit is ook precies de rede dat ondanks vergrijzing dingen als zorg en onderwijs relatief steeds duurder worden; dit bestaat juist wel uit een erg grote component loon tov. Je iPhone.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:21:
[quote]NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:19:
[...]
Ik ken aardig wat mensen in mijn omgeving die best moeite hebben om hun belastingzaken te regelen. Vaak word er wel iets vergeten of blijkt er iets in de gegevens niet te kloppen. Nou is een belletje met de belastingtelefoon zo geregeld, en als je een prettig persoon treft is die soms ook nog wel eens bereid een handje te helpen, maar waarom al dit gedoe? Mijn vriendin kon bijvoorbeeld na twee jaar geen reisgegevens meer terughalen bij de NS nadat ze de transitie maakte naar een auto. <-- wat ik overigens niet geloof, maar ja, aluhoedje. Hierdoor is er €600 aan reiskosten door haar neus geboord en heeft ze uren aan de telefoon gehangen zonder resultaat. Vanuit werk was er nota bene een verklaring gegeven dat ze dag in dag uit voor een periode die kant op reisde.
offtopic:
Heb ik ook mee te maken gehad bij een extra controle. Kostte wel twee avonden werk om de bewijsstukken (+- 20 pagina's) te verzamelen waar men naar vroeg. Sommige documenten heb je gewoon niet. Zoals een verklaring dat je geen vergoeding van werkgever hebt gehad voor reiskosten.
Ik blij dat ik bij mijn aangifte al mijn reisgeschiedenis verzameld had (26 extra pagina's). Uiteindelijk was in de brief aangeven waar het reisgedrag uit bestond voldoende (dagen + afstand). Maar documenten verzamelen en bewaren zodat je een aangifte kan onderbouwen is iets dat vanuit mijn zakelijke administratie mijn prive administratie in gekomen is. Niet iets dat ik eerder deed
.
Helemaal eens met jouw punt dat je als je voor een controle uitgekozen wordt heb je pech als je de documenten niet op orde hebt. En dat dit bepaalde groepen raakt.
Heb ik ook mee te maken gehad bij een extra controle. Kostte wel twee avonden werk om de bewijsstukken (+- 20 pagina's) te verzamelen waar men naar vroeg. Sommige documenten heb je gewoon niet. Zoals een verklaring dat je geen vergoeding van werkgever hebt gehad voor reiskosten.
Ik blij dat ik bij mijn aangifte al mijn reisgeschiedenis verzameld had (26 extra pagina's). Uiteindelijk was in de brief aangeven waar het reisgedrag uit bestond voldoende (dagen + afstand). Maar documenten verzamelen en bewaren zodat je een aangifte kan onderbouwen is iets dat vanuit mijn zakelijke administratie mijn prive administratie in gekomen is. Niet iets dat ik eerder deed

Helemaal eens met jouw punt dat je als je voor een controle uitgekozen wordt heb je pech als je de documenten niet op orde hebt. En dat dit bepaalde groepen raakt.
[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 17-08-2019 12:52 ]
Je leest het verkeerd. Het is een kwestie van prioriteiten. Wil je lekker op de zak van je ouders teren of wil je genoegen nemen met iets minder (qua oppervlakte, comfort etc.) en uit huis gaan.finsdefis schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:42:
[...]
Veel te zwart/wit en je ontkracht je eigen stelling.
Bij je ouders blijven wonen heeft juist erg veel met financiën te maken. Je geeft het zelfs zelf aan: je kan immers veel sparen in sommige scenario's.
En huren?Om dan terug te komen op de leraar, of welke plaatsgebonden werknemer dan ook: vaak kan je niet eens opsparen tegen de stijging van de huizenprijzen in/rondom de stad waar je werkt, nog los van de betaalbaarheid an sich.
Is dat jouw probleem? Als ik me niet vergis wordt er in krappe regio's ook al flink aan leraren getrokken, met onder meer leaseauto's en tekenbonussen. Marktwerking dus.Dan kan je wel ergens anders gaan wonen en werken, maar dan komen we weer bij andere problemen zoals het tekort in bepaalde sectoren en regio's.
Helder.NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 11:50:
[...]
Cliche middeninkomen. Net als verpleger, agent, prima banen met prima salaris waar je niet meer zo makkelijk van rond komt als dat je ouders deden.
Ligt eraan wat je verwacht onder huurwoning. Een compleet huis ga je niet vinden, een appartementje zeker wel, ook in de grote steden. Als je gaat woningdelen wordt er al helemaal veel beschikbaar. Is nog gezellig ook.Verder op zich eens met wat je zegt: al zijn huurwoningen < 1000€ per maand in de vrije sector heel schaars en sociale huurwoningen ook. Dus ‘ga je gewoon huren’ is misschien in Drenthe zo.
Gaan we weer... Wat is er mis met rond die leeftijd in een studentenhuis te wonen (als je nog studeert) of in een gedeelde woning? Is ook goed voor je persoonlijke ontwikkeling (zie artikel dat je had gelinkt). Het is gewoon een onrealistische wens om in je early 20s een eigen appartement/huis te kopen.[...]
Hier gaan we elkaar niet vinden. Het is een voorbeeld wat je uit een rij voorbeelden haalt waar je vervolgens op inzoomt om je gelijk te bewijzen. Er zijn ook mensen van 23 of 25 die op zichzelf zouden willen. En die hoeven misschien geen volledig huis, maar een leuk appartementje zou volstaan. Ze verkochten hier in Hoorn een handvol 50m2 appartementen voor 100k€ casco ex servicekosten. Ondanks dat ik dat extreem duur vind voor een hokje zonder kamers was daar dus mega veel vraag naar. Een stukje grond in de nieuwe woonwijk kost overigens 300k€ zag ik gister, zonder huis.
Misschien implodeert de vastgoedmarkt wel en kun je alsnog voor een prikkie een mooie villa kopen. Degenen die dan wat langer hebben gehuurd en hun vermogen niet in stenen hebben zitten kunnen dan lekker instappen.Als je samen bent, onder de 30 en fulltime werkt met een middeninkomen kun je een rijtjeshuis kopen op je 25e. Als je toevallig babyboomer bent kun je zo’n leuk stukje grond kopen en er een mooie villa op laten zetten. De kans dat dat jonge stel dat rond hun 50e kan is vrij klein: de huizenmarkt zal niet nog een keer zo exploderen. De besteedbare inkomens staan al > 15 jaar stil en dat zal zo blijven mede door de vergrijzing.
Tsja, tijden veranderen. Kijken we naar het complete plaatje, met alle technologische voorutigangen, toegenomen mobiliteit etcera, hebben we het echt niet slechter dan de vorige generatie.Qua levensstandaard een stapje terug doen of pas op de plaats maken kan, maar is voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog dat de generatie erna minder sociale voorzieningen, zekerheid en financiele vrijheid heeft dan de generatie er voor.
Dus mag ik niets zeggen ook al doen mensen sommige dingen wel fout (zeker niet alles)?ehtweak schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:32:
@Cyberpope Idd.
Ik ben de laatste die je niet zegt dat het leven je niet kan overkomen. Want dat kan gebeuren. En de dingen die je overkomen zijn nu juist de zaken waar je over dacht dat je je geen zorgen hoefte te maken.Totdat... je er toch uitgegooid wordt, je [willekeurig kul argument om je niet aan te nemen] geen nieuwe job vindt. Je hypotheeklasten de pan uit rijzen, je medische malheur overkomt.
En ook ik raakte vorig jaar (46 jaar) mijn baan kwijt. Toen mocht ik ook al niets zeggen... Immers ik kwam niet in de problemen (ondanks dat mijn ww-slechts 50% van mijn inkomen was). Maar het was mijn keuze om niet een huis te kopen met een tophypotheek, een dacia te rijden en fors te investeren in het duurzamer maken van mijn woning. Daardoor heb ik nu hele lage maandlasten. Die vriend van mij die wel een audi wilde, toch echt die 2kapper moest kopen en verbouwen had het een heel stuk moeilijker. Dat zijn wel gevolgen van keuzes.
En ja, dan zie ik bij veel mensen (ook jongeren die klagen) toch keuzes maken waarbij ik mijn twijfel zet. Niet te min is het hun keuze en krijgen ze er veel voor terug denk ik, maar dan moet je niet zeuren als dat aan de andere kant ook gevolgen heeft.
En woekerpolissen. Snel op een trein springen naar gratis geld bedoel je? Er waren genoeg mensen die hier tegen waarschuwden. De hypotheek adviseur die bij mijn binnen kwam lopen met de zin "gaan we even geld voor u verdienen" en direct begon over extra lenen om daarvan aandelen te kopen, stond in 10 minuten weer buiten (nooit belegen met geleend geld, ook niet bij hypotheek!). Idem met HRA. Ik heb mijn huis gekocht met de gedachte dat HRA binnen 10 jaar afgeschaft zou worden. Is niet gebeurd, maar ik hield er wel rekening mee. Sorry voor de hele massa's die daar wel achteraan zijn gelopen, maar ook dit was gezond verstand. (En ja, heb wel een aflossingsvrije hypotheek, maar heel bewust, want heb geen kinderen, dus waarom vermogen in stenen stoppen).
Dat doet niets af dat het op dit moment wel heel moeilijk is om de woningmarkt te betreden als starter. En dat het systeem erg uit balans is en op de helling moet. Maar ook dan zie je dat mensen het alleen een klein beetje willen bijstellen in hun eigen belang, terwijl dat niet gaat werken. Want dat is meer van hetzelfde
Doe ik ook.. Beiden zelfs. Ik geniet van wat ik heb, maar maak ook keuzes dat ik niet te afhankelijk wordt van die goede cashflow. Want die kan zo ophouden. Ik kan een forse tik hebben, maar dat is dus gevolg van keuzes die ik maak.Dus ja; prijs gelukkig zolang je in goede omstandigheden, voorzien van een rijkelijke cashflow je goede leven kunt leven. Maar houdt ook rekening mee, dat het binnen een paar jaar zomaar ineens kan omslaan.
Weet ik niet, zou ik per individu moeten kijken of het echt van buiten kwam. Maar nogmaals het leven kan je overkomen. Ik kan zomaar in een rolstoel terecht komen of ................ Maar je hebt wel op heel veel dingen invloed hoor. Maar dan moet je wel keuzes maken.Ik ken een groepje mensen. En dat zijn toch echt niet de domste, simpelste 'sukkels' of laagopgeleiden. En daarvan zitten velen inmiddels gevangen in die vicieuze cirkel.
Ik ben toch echt van overtuigd dat als mensen de afgelopen 20 jaar de SP de grootste partij gemaakt had, de samenleving er toch anders had uitgezien. Ik betwijfel erg of dat een betere samenleving geweest zou zijn, maar wel dat hij er anders uit zou zien als nu.En dat stemmen? Ach, heb je nou echt het idee, dat ongeacht WAT je stemt, dat het veel verschil maakt?Na, welke verkiezingsuitslag dan ook, gaan ze allemaal rond de tafel, de compromissen vliegen over en weer. Degenen met de grootste bek worden gewoonweg buitengesloten.
Het is echt aperte onzin als je denkt dat stemmen geen zin heeft. Zelfs onzin partijen als de PVV heeft veel invloed gehad in Nederland. Meer als hun zetelaantal eigenlijk zou opleveren.
En nee, op dat soort schreeuwlelijken stemmen (PVV, FvD) heeft weinig zin, want levert juist versnippering op van de politiek en daarmee verlamming.
En alle problemen waar je op de loopt te foeteren, worden onder FvD alleen maar erger. Het onbestaan van het middeninkomen heeft verdomd weinig te maken met het aantal asielzoekers, maar alles met de verschuiving van belasting op kapitaal en winst, naar arbeid en de burger. Privatizing Profits And Socializing Losses. Niet voor niets gaf ik het voorbeeld van reaganomics wat aan de basis hiervan ligt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Sorry, maar ik was niet de enige die het zo las. Je zei toch echt "heeft niks met financiën te maken" en dat is niet echt multi-interpretabel. Maar soit, laat ik je herziene stellingname dan maar aannemen.wimjongil schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:31:
[...]
Je leest het verkeerd. Het is een kwestie van prioriteiten. Wil je lekker op de zak van je ouders teren of wil je genoegen nemen met iets minder (qua oppervlakte, comfort etc.) en uit huis gaan.
"Wil je lekker op de zak van je ouders teren" is onnodig tendentieus en chargerend. De lui die ik ken die in de Randstad wonen en nog bij hun ouders wonen doen dat niet om op de zak van de ouders te teren.
Deze doelgroep komt namelijk niet in aanmerking voor huren, maar dat is al tig keer herhaald in dit topic. Als je dat niet voor waar aan wil nemen dan komen we ook nergens. Ze vallen buiten sociale huur. En de huurprijzen boven sociale huur zijn absurd en vaak is er een inkomenseis waar ze dan weer niet aan voldoen. En als je al ingeloot wordt heb je veelal een woonquote van >40-50%, wat natuurlijk weinig ruimte overlaat om iets op te bouwen.[...]
En huren?
Nee, maar wel dat van de maatschappij. En dat is het punt dat velen willen maken. De 'val' van het middeninkomen is niet alleen het probleem van het individu, maar vooral van de maatschappij en beperkte sociale mobiliteit.[...]
Is dat jouw probleem? Als ik me niet vergis wordt er in krappe regio's ook al flink aan leraren getrokken, met onder meer leaseauto's en tekenbonussen. Marktwerking dus.
Dit is natuurlijk allemaal subjectief. Met name de vraag over wanneer je volgens ieders maatstaven een eigen woning moet kunnen kopen en welke eisen je 'mag' hebben.[...]
Helder.
[...]
Ligt eraan wat je verwacht onder huurwoning. Een compleet huis ga je niet vinden, een appartementje zeker wel, ook in de grote steden. Als je gaat woningdelen wordt er al helemaal veel beschikbaar. Is nog gezellig ook.
[...]
Gaan we weer... Wat is er mis met rond die leeftijd in een studentenhuis te wonen (als je nog studeert) of in een gedeelde woning? Is ook goed voor je persoonlijke ontwikkeling (zie artikel dat je had gelinkt). Het is gewoon een onrealistische wens om in je early 20s een eigen appartement/huis te kopen.
Misschien implodeert de vastgoedmarkt wel en kun je alsnog voor een prikkie een mooie villa kopen. Degenen die dan wat langer hebben gehuurd en hun vermogen niet in stenen hebben zitten kunnen dan lekker instappen.
Tsja, tijden veranderen. Kijken we naar het complete plaatje, met alle technologische voorutigangen, toegenomen mobiliteit etcera, hebben we het echt niet slechter dan de vorige generatie.
Daar kan iedereen des te gelegitimeerder een eigen mening over hebben. Maar je wordt ook gevormd door je eigen ervaringen en perspectief. Voor mensen die het 'gemaakt hebben' is het vaak makkelijk om te roepen dat je je wensen maar aan moet passen of harder moet werken.
Het hele probleem is juist dat dat in het middeninkomen niet per definitie loont en meer perspectief biedt. Ik vind echt niet dat de bomen tot in de hemel hoeven te groeien, maar als we het al hebben over gedeeld wonen terwijl je bijv. misschien aan een gezin wil beginnen is dat een schraal teken des tijds.
Edit: en om mezelf even als voorbeeld te nemen: veel van het 'succes' wat ik heb is puur geluk. Overwaarde door een booming regio waar ik het geluk had net op tijd te kopen, een goede baan door een kennis die me binnenloodste, een vrouw die in de ICT werkzaam is door een gesprekje tijdens het uitgaan, een gezond gestel met een redelijke (aangeboren) intelligentie, blank/man/hetero (i.h.k.v. discriminatie), om maar wat te noemen.
[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 17-08-2019 13:48 ]
Leuk dat je dit even aanhaalt.Cyberpope schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:31:
...de verschuiving van belasting op kapitaal en winst, naar arbeid en de burger. Privatizing Profits And Socializing Losses. Niet voor niets gaf ik het voorbeeld van reaganomics wat aan de basis hiervan ligt.
De 2 belangrijkste politieke gebeurtenissen/processen na WOII zijn namelijk het loslaten van de goudstandaard in 1971 onder regering Nixon ( Wikipedia: Gouden standaard (economie) en Wikipedia: Systeem van Bretton Woods ) en het versoepelen van de regels voor banken/financiele wereld ten tijde van de regeringen Reagan en Thatcher.
Hierdoor wordt het eindeloos schulden maken gefaciliteerd en de invloed van de financiele sector op de samenleving, dmv de rente, vergroot.
Het is een pyramidespel dat niet oneindig houdbaar is, maar dat interesseerde de verantwoordelijken uiteraard niet. Ze wisten dat ze bij het instorten van het systeem allang dood zouden zijn.
Het vooruitschuiven van economische problemen dmv het maken van steeds hogere schulden heeft de naoorlogse generatie iig geen windeieren gelegd, want ze mogen zonder ook maar één werkelijke grote tegenslag in hun levens te hebben meegemaakt (afgezien van individuele pech natuurlijk) de kist in.
De puinhoop opruimen is straks aan de jongere generaties, die helaas maar matig opgeleid (steeds slechter onderwijs) aan deze klus gaan beginnen. Ik houd iig m'n hart vast en vermoed als generatie X-er op m'n oude dag nog een handje te moeten helpen. Ik ga ervan uit, dat mijn pensioenjaren niet de tofste gaan worden. Komt alles door een wonder goed, of blijft de ineenstorting langer uit dan ik verwacht, dan heb ik mazzel.
Ik vind het altijd wel interessant, dat bovengenoemde 2 zaken maar zelden genoemd worden, ondanks de enorme uitwerking op de ontwikkelingen binnen onze samenleving.
@Vanoverdegrens die twee zaken hebben heel veel invloed gehad, maar ik kan nog wel wat andere politieke beslissingen noemen die minstens zo grote invloed hebben gehad.
-plunderen van de pensioenpotten
-overfinanciering van de verzorgingsmaatschappij
-feminisme (oh nee, die komt nog)
-privatiseren woningbouwverenigingen
-massa-immigratie
-het gigantische subsidie-systeem
-vernietiging van het (uitgebreide) gezin
-bedrijven de stad uitjagen
In de kern ben ik het met je eens dat de babyboomers zwaar op de pof hebben geleefd. Niet alleen financieel, maar ook moreel.
Helaas worden we als kiezer gegijzeld door de oudere generatie, en moet het ballonnetje kennelijk nog wat verder opgeblazen worden voor het knapt.
Voordeel is wel dat over een jaar of tien de huizen weer betaalbaar zijn (naar huidige maatstaven).
-plunderen van de pensioenpotten
-overfinanciering van de verzorgingsmaatschappij
-feminisme (oh nee, die komt nog)
-privatiseren woningbouwverenigingen
-massa-immigratie
-het gigantische subsidie-systeem
-vernietiging van het (uitgebreide) gezin
-bedrijven de stad uitjagen
In de kern ben ik het met je eens dat de babyboomers zwaar op de pof hebben geleefd. Niet alleen financieel, maar ook moreel.
Helaas worden we als kiezer gegijzeld door de oudere generatie, en moet het ballonnetje kennelijk nog wat verder opgeblazen worden voor het knapt.
Voordeel is wel dat over een jaar of tien de huizen weer betaalbaar zijn (naar huidige maatstaven).
In alle tijden zijn mensen heel diep gegaan om hun eerste huis te kopen.
De prijzen die gevraagd worden, worden betaald door grote aantallen mensen, anders waren die prijzen niet zo hoog.
En iemand zonder diploma in een basisjob heeft het altijd moeilijk gehad om alleen een huis te kopen.
Mijn eerste huis kocht ik met een hypotheek aan 9%. De eerste jaren betaalde je gewoon bijna niks van kapitaal af.
De prijzen die gevraagd worden, worden betaald door grote aantallen mensen, anders waren die prijzen niet zo hoog.
En iemand zonder diploma in een basisjob heeft het altijd moeilijk gehad om alleen een huis te kopen.
Mijn eerste huis kocht ik met een hypotheek aan 9%. De eerste jaren betaalde je gewoon bijna niks van kapitaal af.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben fan van de 80/20-regel.
Als ik naar mezelf kijk: ik heb 80% van waar ik nu sta te danken aan het geluk van in een stabiel gezin geboren te zijn waar er ruimte was voor zelfontplooiing.
De overige 20% is vooral zelf geen grote stommiteiten doen.
Dit zie je ook bij de huidige miljonairs: het grootste deel is al geboren in een rijk gezin en evolueert van rijk naar heel rijk.
Ik geloof in het trickledown effect maar het probleem is dat dit op een bepaald niveau gewoon stopt.
Ik heb als zzp'er gewerkt voor rijke mensen omdat die bepaalde werken uitbesteden die ze best zelf zouden kunnen moesten ze daar zin voor hebben(bouwgerelateerd, herstellingen en zo).
Ik besteed amper iets uit.
Ik zou het wel kunnen betalen maar blijkbaar vind ik het nog steeds de moeite waard om het zelf te doen.
Als ik naar mezelf kijk: ik heb 80% van waar ik nu sta te danken aan het geluk van in een stabiel gezin geboren te zijn waar er ruimte was voor zelfontplooiing.
De overige 20% is vooral zelf geen grote stommiteiten doen.
Dit zie je ook bij de huidige miljonairs: het grootste deel is al geboren in een rijk gezin en evolueert van rijk naar heel rijk.
Ik geloof in het trickledown effect maar het probleem is dat dit op een bepaald niveau gewoon stopt.
Ik heb als zzp'er gewerkt voor rijke mensen omdat die bepaalde werken uitbesteden die ze best zelf zouden kunnen moesten ze daar zin voor hebben(bouwgerelateerd, herstellingen en zo).
Ik besteed amper iets uit.
Ik zou het wel kunnen betalen maar blijkbaar vind ik het nog steeds de moeite waard om het zelf te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 17-08-2019 18:45 ]
Met een beetje geluk, en wat hard werk met dus een bovengemiddeld inkomen en de juiste spaarmentaliteit kunnen behoorlijk wat mensen miljonair worden tegen hun pensioenleeftijd. (Als koppel.)
Neem nu dit:
- eigen afbetaald huis 300k
- zelf gespaard geld: 200k
- elk een half huis erven en elk nog 50k er bij: 300k
- pensioenverzekering van elk 100k: 200k
Dat zijn op zich geen uitzonderlijke sommen, en het gebeurt nu niet in elk gezin, maar het geeft aan dat niet elke miljonair een bedrijf moet verkopen of de lotto winnen.
En ja, een deel daarvan is geluk, maar sommige sommen kunnen gerust hoger zijn.
Neem nu dit:
- eigen afbetaald huis 300k
- zelf gespaard geld: 200k
- elk een half huis erven en elk nog 50k er bij: 300k
- pensioenverzekering van elk 100k: 200k
Dat zijn op zich geen uitzonderlijke sommen, en het gebeurt nu niet in elk gezin, maar het geeft aan dat niet elke miljonair een bedrijf moet verkopen of de lotto winnen.
En ja, een deel daarvan is geluk, maar sommige sommen kunnen gerust hoger zijn.
De discussie die we nu hebben gaat over het middeninkomen, niet over studenten. Betrek die er dan ook niet bij, dat geeft alleen verwarring in de discussie.wimjongil schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:31:
Gaan we weer... Wat is er mis met rond die leeftijd in een studentenhuis te wonen (als je nog studeert) of in een gedeelde woning? Is ook goed voor je persoonlijke ontwikkeling (zie artikel dat je had gelinkt). Het is gewoon een onrealistische wens om in je early 20s een eigen appartement/huis te kopen.
Misschien verschillen we hier dan fundamenteel in mening. Ik vindt dat iemand die gewoon een middeninkomen verdient op zichzelf zou moeten kunnen wonen. Punt. Niet financieel gedwongen bij ouders of op kamers. Misschien niet die vrijstaande woning in een goede wijk, akkoord. Daar hebben we het hier ook niet over. Maar de notie dat je met een middeninkomen maar niet moet zeuren als je bij je ouders of op kamers moet blijven wonen accepteer ik niet. Jij wel?
Wie mag dan nog wel een zelfstandige woning/appartement hebben/huren als dat voor de middeninkomens onrealistisch is?
Ik zie overigens ook niet hoe leeftijd daarin relevant is. Middeninkomen is middeninkomen.
Ja dat zeggen m’n ouders ook steeds inderdaad. Was heel zwaar. Op 1 salaris kochten ze als eerste huisje een hoekhuis buiten de randstad. Rente stond hoog en de prijzen daalden, rottig. M’n moeder is toen part time gaan werken voor de extra’s. Paar jaar later werd hun huis het dubbele in euro’s waard van wat ze in guldens betaalden en kochten een nieuw huis met een klein hypotheekje.Tommie12 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:22:
Dus combi van hard werken en geluk; maar hun vermogen is vooral de woningmarkt geweest. Ook heeft mijn vader vooral gewerkt tot aan zijn pensioen, mijn moeder heeft nog steeds een part time baan.
Ik vraag me af hoe in jonge gezinnen ze dat gaan doen: dat iemand er nog even part time bij moet gaan werken
Edit: en ik ben het met @daan! eens. Middeninkomen is de groep mensen die van oudsher een eigen huis had, een auto, vakantie, tuin, je weet wel.. middenklasse.
Als dat er niet meer in zit dan is het dus de onderklasse. Zie topictitel.
[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-08-2019 19:33 ]
Dat kon vroeger ook niet.daan! schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:29:
[...]
De discussie die we nu hebben gaat over het middeninkomen, niet over studenten. Betrek die er dan ook niet bij, dat geeft alleen verwarring in de discussie.
Misschien verschillen we hier dan fundamenteel in mening. Ik vindt dat iemand die gewoon een middeninkomen verdient op zichzelf zou moeten kunnen wonen. Punt. Niet financieel gedwongen bij ouders of op kamers. Misschien niet die vrijstaande woning in een goede wijk, akkoord. Daar hebben we het hier ook niet over. Maar de notie dat je met een middeninkomen maar niet moet zeuren als je bij je ouders of op kamers moet blijven wonen accepteer ik niet. Jij wel?
Wie mag dan nog wel een zelfstandige woning/appartement hebben/huren als dat voor de middeninkomens onrealistisch is?
Ik zie overigens ook niet hoe leeftijd daarin relevant is. Middeninkomen is middeninkomen.
Toen ik begon te werken verdiende ik 1000€ netto, en kostte een huurappartement met 1 slaapkamer 400-500€. Dus alleen was dat niet te doen.
Mijn jongste zoon begint nu te werken en zal 1800€ Netto verdienen. In de omgeving waar hij werkt kost een appartment minstens 850€. Nu heeft hij gekozen om samen met een ex studiegenoot een veel beter appartement te huren voor 1100€ per maand, dat brengt zijn woonkost op ca 600€ met kosten inbegrepen. Door op die plaats te huren heeft hij geen auto nodig.
Keuzes maken, daar draait het om.
Mijn grootouders hebben na hun huwelijk nog een tijd ingewoond bij een van hun ouders. Jaren 50/60 schat ik.
Mijn ouders hebben na hun huwelijk een tweetal jaar een mini rijwoning zonder badkamer gehuurd. Jaren 1975/1980.
Ik heb zelf nooit gehuurd maar op 25j iets gekocht met wat financiële steun van mijn ouders en ook heel wat arbeidsuren van mijn vader.
Ging in principe ook zonder hun steun gelukt zijn maar moeilijker.
Lijkt mij een trend.
Nu nog zien wat mijn zoon er zal van maken...
Mijn ouders hebben na hun huwelijk een tweetal jaar een mini rijwoning zonder badkamer gehuurd. Jaren 1975/1980.
Ik heb zelf nooit gehuurd maar op 25j iets gekocht met wat financiële steun van mijn ouders en ook heel wat arbeidsuren van mijn vader.
Ging in principe ook zonder hun steun gelukt zijn maar moeilijker.
Lijkt mij een trend.
Nu nog zien wat mijn zoon er zal van maken...
Misschien kunnen we dan wel concluderen dat je met een middeninkomen nog eigenlijk gewoon bovenin in de onderklasse zit. En dat een aardig bedrag erven voor de meeste mensen eigenlijk de enige uitweg is*NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:31:
[...]
Edit: en ik ben het met @daan! eens. Middeninkomen is de groep mensen die van oudsher een eigen huis had, een auto, vakantie, tuin, je weet wel.. middenklasse.
* ik reken starters voor wie het een tijdelijke situatie is even niet mee.
Op zich wel mee eens, maar de verdeling lag toch echt anders vroeger.Tommie12 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:22:
Tijdens de crisis kon je met een enkel ~modaal inkomen een klein appartement in de mindere buurten van Amsterdam, of in steden zoals Almere kopen. En dat zelfs nog op een tijdelijk contract.
Ik kan het weten, want ik heb destijds met bruto 2400/maand met net drie maanden in dienst én tijdelijk contract (wel met intentieverklaring) een appartement in Almere gekocht.
En ook nog zonder duizenden euro's aan extra financiering, verbouwing of dergelijke.
Tegenwoordig is een enkel inkomen met bruto 2700/maand én vast contract niet eens genoeg om in Almere bij de 'bieden vanaf'-prijs te komen.
Ik durf wel te wedden dat de starters nu veel dieper moeten gaan dan 8 jaar geleden om een woning te kopen.
Dit zie je ook terug in de steeds langere periode dat mensen bij hun ouders wonen.
Dus ja, eens dat in alle tijden mensen diep gaan om een huis te kunnen kopen, maar het aantal mensen groeit enorm in deze tijd.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Verwijderd
Met een huisgenoot wonen is ook gewoon dé oplossing. Ik woon nu voor maar 750 inclusief p.p. met een huisgenoot. Dat is bijna minder dan de kale huur van een sociale huurwoning. Dan lukt het wel om in een jaartje of 5 je studieschuld af te lossen en genoeg te sparen voor kosten koper, overbieden, verbouwen en de hele mikmak die bij een huis kopen komt. Het nadeel is alleen wel dat veel verhuurders daar niet aan willen. Of je moet zeggen dat je een stelletje bent. Kost je niets maar is wel een deuk voor je ego.Tommie12 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:59:
[...]
Dat kon vroeger ook niet.
Toen ik begon te werken verdiende ik 1000€ netto, en kostte een huurappartement met 1 slaapkamer 400-500€. Dus alleen was dat niet te doen.
Mijn jongste zoon begint nu te werken en zal 1800€ Netto verdienen. In de omgeving waar hij werkt kost een appartment minstens 850€. Nu heeft hij gekozen om samen met een ex studiegenoot een veel beter appartement te huren voor 1100€ per maand, dat brengt zijn woonkost op ca 600€ met kosten inbegrepen. Door op die plaats te huren heeft hij geen auto nodig.
Keuzes maken, daar draait het om.
Als je kijkt wie er voor de belastingdienst allemaal financieel "partner" zijjn ben je nog blij verrast met het geboortecijferVerwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:50:
[...]
Kost je niets maar is wel een deuk voor je ego.
Verwijderd
Ach mensen gooien zoveel op een hoop zonder onderbouwing. Sommige generaties hebben zoveel profijt gehad van zaken dat ze inderdaad met een 'simpele' baan onevenredig veel hebben binnengehaald met een aflossingsvrije woning die met absurde overwaarde verkocht is of nog te verkopen is. Van diezelfde generatie ken ik ook voorbeelden van mensen die de eerste 5-10 jaar van hun carrière amper fatsoenlijk aten en een vakantie was op bezoek bij de ouders elders in het land. Dat die nu enorm rijk zijn is een combinatie van vele factoren geweest, waaronder hard werk.NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:31:
[...]
Ja dat zeggen m’n ouders ook steeds inderdaad. Was heel zwaar. Op 1 salaris kochten ze als eerste huisje een hoekhuis buiten de randstad. Rente stond hoog en de prijzen daalden, rottig. M’n moeder is toen part time gaan werken voor de extra’s. Paar jaar later werd hun huis het dubbele in euro’s waard van wat ze in guldens betaalden en kochten een nieuw huis met een klein hypotheekje.
Dus combi van hard werken en geluk; maar hun vermogen is vooral de woningmarkt geweest. Ook heeft mijn vader vooral gewerkt tot aan zijn pensioen, mijn moeder heeft nog steeds een part time baan.
Ik vraag me af hoe in jonge gezinnen ze dat gaan doen: dat iemand er nog even part time bij moet gaan werken
Sommige mensen in dit topic hebben geen herinneringen aan die soberdere tijd, omdat ze nog niet geboren waren of te jong om te herinneren.
Ik zou het mooi vinden als er daadwerkelijk een overzicht is waar je alle kostenposten naar elkaar kunt vergelijken over de decennia. Dus woonlasten, energiekosten, vakantie-uitgaven, opvang, internet, tv, luxe uitgaven (telefoons, etc.).
Nu wordt veel geroepen dat vroeger alles op 1 salaris kon en beter was. Ik denk dat de conclusie wel is dat huidige generaties minder welvaart kennen, maar soms is het appels met peren vergelijken.
@Verwijderd heeft het veel zin om zo’n vergelijk te maken? De levensstandaard was toen lager dan nu, maar hoger dan die van de generatie er voor?
Ik denk dat de observatie dat de mensen die nu geboren worden mogelijk een lagere levensstandaard tegemoet gaan dan hun opa en oma opmerkelijker is. Soort gouden generatie
Maargoed, dat hoeft niet, de wereld ziet er over 10 jaar weer anders uit en geld en bezit zeggen weinig over geluk.
Wat wel veel zegt over geluk is het hebben van vooruitzicht, kansen en in ieder geval het gevoel hebben dat het zin heeft wat je doet. Daar scoren we momenteel wel een beetje matig op.
Ik denk dat de observatie dat de mensen die nu geboren worden mogelijk een lagere levensstandaard tegemoet gaan dan hun opa en oma opmerkelijker is. Soort gouden generatie
Wat wel veel zegt over geluk is het hebben van vooruitzicht, kansen en in ieder geval het gevoel hebben dat het zin heeft wat je doet. Daar scoren we momenteel wel een beetje matig op.
Verwijderd
Nederland scoort toch altijd hoog in de gelukkigste landen ter wereld? Plek 5 zie ik net.NiGeLaToR schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:54:
@Verwijderd heeft het veel zin om zo’n vergelijk te maken? De levensstandaard was toen lager dan nu, maar hoger dan die van de generatie er voor?
Ik denk dat de observatie dat de mensen die nu geboren worden mogelijk een lagere levensstandaard tegemoet gaan dan hun opa en oma opmerkelijker is. Soort gouden generatieMaargoed, dat hoeft niet, de wereld ziet er over 10 jaar weer anders uit en geld en bezit zeggen weinig over geluk.
Op basis van objectieve indicatoren inderdaad. En eerlijkheidshalve: reis de wereld over en je komt geen plek als Nederland tegen qua ‘dingen die goed geregeld zijn’. Het zit gelukkig in onze aard om geen genoegen te nemen met de status quo, kan altijd beter he?Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:59:
[...]
Nederland scoort toch altijd hoog in de gelukkigste landen ter wereld?
Ik vond wat leesvoer over het besteedbaar inkomen in Nederland. Conclusie, dat staat al 40 jaar stil.Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:10:
[...]
Ach mensen gooien zoveel op een hoop zonder onderbouwing. Sommige generaties hebben zoveel profijt gehad van zaken dat ze inderdaad met een 'simpele' baan onevenredig veel hebben binnengehaald met een aflossingsvrije woning die met absurde overwaarde verkocht is of nog te verkopen is. Van diezelfde generatie ken ik ook voorbeelden van mensen die de eerste 5-10 jaar van hun carrière amper fatsoenlijk aten en een vakantie was op bezoek bij de ouders elders in het land. Dat die nu enorm rijk zijn is een combinatie van vele factoren geweest, waaronder hard werk.
Sommige mensen in dit topic hebben geen herinneringen aan die soberdere tijd, omdat ze nog niet geboren waren of te jong om te herinneren.
Ik zou het mooi vinden als er daadwerkelijk een overzicht is waar je alle kostenposten naar elkaar kunt vergelijken over de decennia. Dus woonlasten, energiekosten, vakantie-uitgaven, opvang, internet, tv, luxe uitgaven (telefoons, etc.).
Nu wordt veel geroepen dat vroeger alles op 1 salaris kon en beter was. Ik denk dat de conclusie wel is dat huidige generaties minder welvaart kennen, maar soms is het appels met peren vergelijken.
https://economie.rabobank...rland-staat-vrijwel-stil/
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Volmondig JA!NiGeLaToR schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:00:
[...]
En eerlijkheidshalve: reis de wereld over en je komt geen plek als Nederland tegen qua ‘dingen die goed geregeld zijn’.
Maar! De verschillen tussen wie het een beetje goed heeft versus wie het heel goed heeft versus wie zich in het maatschappelijke afvoerputje voelt verdwijnen, worden steeds groter.
En dan kan de statistiek wel aantonen (ahum) dat het gemiddeld goed zit. Maar dat zegt nog weinig over de standaarddeviatie.
Zwitserland, ZwedenNiGeLaToR schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:00:
[...]
Op basis van objectieve indicatoren inderdaad. En eerlijkheidshalve: reis de wereld over en je komt geen plek als Nederland tegen qua ‘dingen die goed geregeld zijn’. Het zit gelukkig in onze aard om geen genoegen te nemen met de status quo, kan altijd beter he?
We stemmen dan ook al ruim 20 jaar voor een rechts neo-liberaal beleid. Dus willen we dat blijkbaar.ehtweak schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:29:
[...]
Volmondig JA!
Maar! De verschillen tussen wie het een beetje goed heeft versus wie het heel goed heeft versus wie zich in het maatschappelijke afvoerputje voelt verdwijnen, worden steeds groter.
Er is ook niet echt meer een partij die voor de middeninkomens opkomt, of je nou links of rechts of midden stemt: de lonen stagneren/dalen en de belastingen op inkomen en consumptie gaan omhoog.Cyberpope schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:25:
We stemmen dan ook al ruim 20 jaar voor een rechts neo-liberaal beleid. Dus willen we dat blijkbaar.
Toch knap dat je met bijna 200 landen er 2 kunt noemen. Laten we eerlijk zijn, Nederland komt vrijwel altijd in de top 10 landen voor als het gaat om kwaliteit van leven.
We hebben het niet zo slecht.
Dat betekent natuurlijk niet dat we moeten stoppen met proberen het te verbeteren.
Op bepaalde punten: eens!
Maar op andere weer niet. Zo vind ik NL erg druk, maar Zweden in de winter erg donker
Je beseft je dat zaken als segregatie en xenofobie in die landen een dingetje zijn?
Het gras is elders echt niet groener...
[ Voor 11% gewijzigd door hoevenpe op 18-08-2019 11:48 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Wat is een 'levensstandaard'?NiGeLaToR schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:54:
Ik denk dat de observatie dat de mensen die nu geboren worden mogelijk een lagere levensstandaard tegemoet gaan dan hun opa en oma opmerkelijker is. Soort gouden generatieMaargoed, dat hoeft niet, de wereld ziet er over 10 jaar weer anders uit en geld en bezit zeggen weinig over geluk.
Is 'het vooruitzicht op een betere levensstandaard' een vereiste om gelukkig te zijn? Want op het moment zelf heb je die levensstandaard nog niet.
Een periode van stabiele levensstandaard kan je dan beschouwen als een mindere/slechte periode?
Het vooruitzicht op 'beter' maakt gelukkig? Het effectieve hebben van 'beter' maakt ongelukkig? *
* filosofie op zondag
Again... als je alleen naar je eigen positie kijkt, ga je net zo hard mee in het systeem waar nu claimt slachtoffer van te worden. Als alle mensen puur gaan voor eigen belang, trek je in het middeninkomen aan het kortste eind.gold_dust schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:39:
[...]
Er is ook niet echt meer een partij die voor de middeninkomens opkomt, of je nou links of rechts of midden stemt: de lonen stagneren/dalen en de belastingen op inkomen en consumptie gaan omhoog.
De onderkant kan niet verder zakken, is niets meer te halen voor machtigen die voor hun eigen belang gaan, bij het middeninkomen wel. Dus als je puur stemt voor je eigen belang, ga je genaaid worden, want als de groepen boven jou dat ook doen ga je dat niet winnen.. Zoals de middeninkomens nu na 20 jaar plots hard begint te merken, maar al eerder is ingezet. Dus keuze genoeg, maar je moet wel even verder denken als puur koopkrachtplaatjes.
Succes!
Kopen in tijd van crisis is altijd gunstig. Als jij in 2007/2008 had moeten kopen waren de huizen ook heel wat duurder geweest.drooger schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:29:
Op zich wel mee eens, maar de verdeling lag toch echt anders vroeger.
Tijdens de crisis kon je met een enkel ~modaal inkomen een klein appartement in de mindere buurten van Amsterdam, of in steden zoals Almere kopen. En dat zelfs nog op een tijdelijk contract.
Ik kan het weten, want ik heb destijds met bruto 2400/maand met net drie maanden in dienst én tijdelijk contract (wel met intentieverklaring) een appartement in Almere gekocht.
En ook nog zonder duizenden euro's aan extra financiering, verbouwing of dergelijke.
Tegenwoordig is een enkel inkomen met bruto 2700/maand én vast contract niet eens genoeg om in Almere bij de 'bieden vanaf'-prijs te komen.
Ik durf wel te wedden dat de starters nu veel dieper moeten gaan dan 8 jaar geleden om een woning te kopen.
Dit zie je ook terug in de steeds langere periode dat mensen bij hun ouders wonen.
Dus ja, eens dat in alle tijden mensen diep gaan om een huis te kunnen kopen, maar het aantal mensen groeit enorm in deze tijd.
Is dat zo? Volgens mij valt dat best mee en hebben zelfs de armen het nog relatief goed in Nederland. Verschil tussen arm en rijk is altijd al groot geweest. Dat was niet anders bij de oude Romeinen, in de middeleeuwen en in de gouden eeuw.ehtweak schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:29:
In de zomer van 2018 wel overigens
Het is interessant om naar andere landen te kijken, maar de ogen en haken aan alles vindt je overal. Zo is men over het algemeen lyrisch over het onderwijssysteem in Finland, terwijl daar het zelfmoordcijfer onder jongeren nogal aan de hoge kant is. Al heb ik geen idee hoe en of die twee verband houden met elkaar.
Iedereen kan als hij wil emigreren, dus dat punt is niet echt aan de orde hier.
In Nederland hebben we het over het algemeen heel erg goed. Het punt van dit topic is de discussie hoe de grote groep middeninkomens het beter kan krijgen. Arbeid meer belonen is een steeds terugkerende logische optie. Het hoe en wat is een een interessante discussie, waar de politiek nog een leuke kluif aan heeft.
Zelf ben ik er overigens nog steeds niet uit wie of wat die middeninkomens precies zijn. De grenzen lijken variabel. Gezien de discussies hier lijkt het alsof de ondergrens ligt bij het punt waarop mensen gezien hun inkomen geen toeslagen meer krijgen volgens het huidige model. Al kan uit dit topic ook 'in aanmerking komen voor een sociale huurwoning' gezien worden als ondergrens.
Zelf krijg ik nog net wat toeslagen, en ik wacht even af wat de nieuwe regels in 2020 gaat brengen, in het huidige systeem zou ik er flink op achteruitgaan per 1 januari, en aangezien ik bij mijn werkgever niet meer uren kan werken is het aanlokkelijk om een paar uur minder te gaan werken om er financieel op vooruit te gaan. Hetgeen natuurlijk absurd is (en ik overigens ook niet ga doen, ik haal enorm veel voldoening uit mijn werk).
Oh heerlijkWozmro schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:31:
[...]
Wat is een 'levensstandaard'?
Is 'het vooruitzicht op een betere levensstandaard' een vereiste om gelukkig te zijn? Want op het moment zelf heb je die levensstandaard nog niet.
Een periode van stabiele levensstandaard kan je dan beschouwen als een mindere/slechte periode?
Het vooruitzicht op 'beter' maakt gelukkig? Het effectieve hebben van 'beter' maakt ongelukkig? *
* filosofie op zondag
In mijn bescheiden beleving is het aan de ene kant heel ingewikkeld maar leven mensen die ik tegen ben gekomen die heel gelukkig zeiden te zijn heel eenvoudig.
In theorie zou je je leven vooral naar jezelf en je naasten moeten beschouwen: piramide van Maslow erbij en even afvinken of we lekker bezig zijn. Zo geredeneerd staan we hoog in de ‘geluks-lijstjes’: immers volgens de objectieve meetlatten is alles wel aardig geregeld.
Maar dan komt het: zou die visser die elke dag z’n kostje moet verdienen meer momenten van geluk ervaren als ie er weer in slaagt een goede vangst binnen te halen dan de kantoormedewerker die eigenlijk ook wel weet dat ie rijke mensen nog rijker maakt ook als ie een dag helemaal niets doet.
Die voldoening, het hebben van een doel, betekenis kunnen geven aan je leven voor jezelf en de mensen om je heen zijn volgens mij essentieel voor een gezonde samenleving.
Ik merk dat ik er van overtuigd ben geraakt dat ons huidige systeem van toeslagen etc mensen een stuk van die voldoening ontneemt doordat het ook echt niet uit maakt of je nu een dag meer of minder wat in die uitzichtloze kantoorbaan doet. Het maakt mensen soort van hersendood en uiteindelijk ontevreden. Het is overigens een terugkerend dilemma van succesvolle samenlevingen en zelfs in The Matrix kwam dit terug: de perfecte Matrix zorgde er voor dat de aangekoppelde mensen van verveling dood gingen. Alleen de niet perfecte virtuele wereld was succesvol. (Hoop dat mensen hier oud genoeg zijn om deze filosofische actie cultfilm te kennen
Iemand anders misschien, maar ik niet.Cyberpope schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:25:
[...]
We stemmen dan ook al ruim 20 jaar voor een rechts neo-liberaal beleid. Dus willen we dat blijkbaar.
Het nadeel van een polderdemocratie zoals bij ons, is imho dat het één v.d. minst slechtste vormen van bestuur is.
En dat velen altijd stemmen met de korte termijn visie in gedachte. En gevoelig zijn voor de retoriek van het moment.
Zelfs toen ik, jaren geleden, een hoog salaris had, dan nog was ik geen VVD stemmer.

Ik bekijk het altijd zo:
Als we straks/later, en het nu is mooi meegenomen, een stabiele en tevreden maatschappij bouwen, dan heeft iedereen daar belang bij.
Je kunt immers wel rijk zijn in een land waar ze links en rechts van je, letterlijk in de armoede verzuipen of waar je zonder bewaking niet over straat kunt. Maar uiteindelijk geeft dat geen plezant gevoel.
Dan zit je a.h.w. gevangen in die gouden kooi.
Daarom is het zo treurig om te moeten constateren dat de laatste jaren, door die groeiende ongelijkheid, het onbehagen, de schrijnende tegenstellingen, zo nadrukkelijk aan het licht komen.
DE oplossing?
Tja, die zou ik ook niet zo 1-2-3 uit de hoge hoed kunnen toveren. Maar doorgaan op de ingeslagen weg? Dat lijkt me geen goed plan...
Wat?ehtweak schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:34:
[...]
Daarom is het zo treurig om te moeten constateren dat de laatste jaren, door die groeiende ongelijkheid, het onbehagen, de schrijnende tegenstellingen, zo nadrukkelijk aan het licht komen.
Waar?
Wel frappant dat je vaak hoort in de politiek: je studie mag best wat kosten want later verdien je ook meer en kan je het dus makkelijk terugbetalen.
maar dat lijkt dus niet helemaal te kloppen: bruto ja, netto nee.
[ Voor 25% gewijzigd door CyberMania op 20-08-2019 07:44 ]
Zo even uit mijn hoofd,
Rivierenwijk, Utrecht
Laakkwartier en de Schilderswijk in Den Haag
I rest my case
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Politici denken schijnbaar dat elke voormalig student zeker hetzelfde loon krijgt als een TK lid.CyberMania schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:44:
Wel frappant dat je vaak hoort in de politiek: je studie mag best wat kosten want later verdien je ook meer en kan je het dus makkelijk terugbetalen.
Verder is het vooral treurig dat zij die de grootste voordelen hebben gepakt, het nu bij iedereen weghalen voor hun eigen leeftijdsgroep wederom..
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Volgens mij hoef je het alleen terug te betalen als je het kan betalen en het maandbedrag hangt af van wat je verdiend en de rente is 0 procent. Volgens mij is dit redelijk uniek in de wereld en echt wel luxe.CyberMania schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 07:44:
Wel moeten ze er iets aan doen dat je met een studieschuld nog gewoon een huis kan kopen of zorgen dat er meer betaalbare huur is. Velen die klaar zijn met school hebben last van de schuld omdat ze nergens iets kunnen kopen, niet omdat ze die 100-150 euro per maand niet op kunnen brengen.
Zodra je boven het minimumloon uitkomt moet je (terecht) al terugbetalen. Maar gezien het feitelijk niet uitmaakt of je nou 20.000 of 30.000 verdient bruto versterkt het wederom het nivellerende effect. Sterker nog: het kan zijn dat je bruto meer verdient maar netto minder overhoudt dan iemand die bruto minder verdient, vanwege de aflossingsverlichting. Dat bedoel ik te zeggen: de vlieger dat je door te investeren in een studie ook meer verdient en dus prima honderden euro's per maand extra kan aflossen gaat dus lang niet altijd op. Bruto verdien je waarschijnlijk meer maar dat betekent niet automatisch netto ook meer overhouden aan de streep (+ dan nog minus aflossing).Ernemmer schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:54:
[...]
Volgens mij hoef je het alleen terug te betalen als je het kan betalen
Sterker nog een vriend van mij heeft een 100% arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar houdt minder over dan iemand met een uitkering omdat hij op papier een redelijk salaris heeft - maar doordat hij geen huurtoeslag heeft, zorgtoeslag heel weinig, 180 euro studieschuld moet aflossen en hoge zorgkosten (eigen bijdrages medicijnen). Bijv:
- bijstand 1000 euro (incl alles)
- werk: 1200 euro (te veel voor huurtoeslag) -> 180 euro aflossen, geen 150 huurtoeslag -> minder dan 1000 euro te besteden.
(grof voorbeeld)
[ Voor 45% gewijzigd door CyberMania op 20-08-2019 09:05 ]
Maar dat is dus weer een apart geval. Als jij een HBO hebt en gewoon kan werken, kan je imo ook normaal je lening aflossen, als je een normale studie hebt gedaan.CyberMania schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:59:
[...]
Zodra je boven het minimumloon uitkomt moet je (terecht) al terugbetalen. Maar gezien het feitelijk niet uitmaakt of je nou 20.000 of 30.000 verdient bruto versterkt het wederom het nivellerende effect. Sterker nog: het kan zijn dat je bruto meer verdient maar netto minder overhoudt dan iemand die bruto minder verdient, vanwege de aflossingsverlichting. Dat bedoel ik te zeggen: de vlieger dat je door te investeren in een studie ook meer verdient en dus prima honderden euro's per maand extra kan aflossen gaat dus lang niet altijd op. Bruto verdien je waarschijnlijk meer maar dat betekent niet automatisch netto ook meer overhouden aan de streep (+ dan nog minus aflossing).
Sterker nog een vriend van mij heeft een 100% arbeidsongeschiktheidsuitkering, maar houdt minder over dan iemand met een uitkering omdat hij op papier een redelijk salaris heeft - maar doordat hij geen huurtoeslag heeft, zorgtoeslag heel weinig, 180 euro studieschuld moet aflossen en hoge zorgkosten (eigen bijdrages medicijnen). Bijv:
- bijstand 1000 euro (incl alles)
- werk: 1200 euro (te veel voor huurtoeslag) -> 180 euro aflossen, geen 150 huurtoeslag -> minder dan 1000 euro te besteden.
(grof voorbeeld)
Iets minder grof gerekend
Bij 20k schuld is de maximale terugbetaling 110 per maand
Een netto inkomen van 1200 per maand is 17000 bruto per jaar. Bij dit inkomen hoef je je studieschuld niet terug te betalen en je hebt ook recht op huursubsidie.
Het is zeker een apart geval en een te snel voorbeeld maar dat de regels van het terugbetalen van de studieschuld een nivellerend effect hebben is wel het geval.Ernemmer schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:18:
[...]
Maar dat is dus weer een apart geval. Als jij een HBO hebt en gewoon kan werken, kan je imo ook normaal je lening aflossen, als je een normale studie hebt gedaan.
Iets minder grof gerekend
Bij 20k schuld is de maximale terugbetaling 110 per maand
Een netto inkomen van 1200 per maand is 17000 bruto per jaar. Bij dit inkomen hoef je je studieschuld niet terug te betalen en je hebt ook recht op huursubsidie.
Bij €20.000 schuld en een extra €1000 bruto verdienen (van €29.000 naar €30.000) moet je ongeveer €40 extra aflossen per jaar. Dat is dus ook weer 4% van die loonstijging die daardoor verdwijnt.
'luxe' dat je een lening moet afsluiten voor iets dat wezenlijk verplicht is in Nederland. Zonder minimaal MBO kom je bijna nergens meer aan de bak. Ik vond een bijdrage op voorwaarde van het afronden van je studie erg redelijk. Dit is gewoon onzin: iedereen begint dadelijk met een schuld aan zijn volwassen leven.Ernemmer schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:54:
[...]
Volgens mij hoef je het alleen terug te betalen als je het kan betalen en het maandbedrag hangt af van wat je verdiend en de rente is 0 procent. Volgens mij is dit redelijk uniek in de wereld en echt wel luxe.
Wel moeten ze er iets aan doen dat je met een studieschuld nog gewoon een huis kan kopen of zorgen dat er meer betaalbare huur is. Velen die klaar zijn met school hebben last van de schuld omdat ze nergens iets kunnen kopen, niet omdat ze die 100-150 euro per maand niet op kunnen brengen.
Je kan trouwens wel nog steeds kopen met een studieschuld. Gewoon niet vermelden. De Tweede Kamer heeft laatst de beslissing om dat te stoppen tegengehouden, waarmee het dus de facto gedoogd wordt.
https://www.nu.nl/politie...ldverklaring-van-duo.html
Lenen tegen 0 procent rente vind ik inderdaad luxe, er zijn maar weinig landen waar dat kan. Ook wordt een groot deel van de opleidingskosten door de staat betaalt, waar dat ook niet overal vanzelfsprekend is.ApexAlpha schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:04:
[...]
'luxe' dat je een lening moet afsluiten voor iets dat wezenlijk verplicht is in Nederland. Zonder minimaal MBO kom je bijna nergens meer aan de bak. Ik vond een bijdrage op voorwaarde van het afronden van je studie erg redelijk. Dit is gewoon onzin: iedereen begint dadelijk met een schuld aan zijn volwassen leven.
Je kan trouwens wel nog steeds kopen met een studieschuld. Gewoon niet vermelden. De Tweede Kamer heeft laatst de beslissing om dat te stoppen tegengehouden, waarmee het dus de facto gedoogd wordt.
https://www.nu.nl/politie...ldverklaring-van-duo.html
https://nos.nl/artikel/22...ren-in-andere-landen.html
Ik denk dat er door deze regeling veel minder pretstudies gedaan worden en er meer studies gedaan worden waar Nederland echt wat aan heeft.
En om het lekker te blijven nivelleren zal er binnenkort wel een subsidie komen voor studenten die bepaalde, veelgevraagde studies willen doen, wat imo best mag.
[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 20-08-2019 10:19 ]
Rente was eerder ruim 4%. Er is geen garantie op nul procent... Sterker nog, er is recent een wetsvoorstel niet door de eerste kamer gekomen dat de rente ging verhogen door te vergelijken met een langetermijnrente.Ernemmer schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:12:
[...]
Lenen tegen 0 procent rente vind ik inderdaad luxe, er zijn maar weinig landen waar dat kan. Ook wordt een groot deel van de opleidingskosten door de staat betaalt, waar dat ook niet overal vanzelfsprekend is.
https://nos.nl/artikel/22...ren-in-andere-landen.html
Er worden vooral wat minder studies gedaan in sociaal zwakke groepen. Daarnaast is de doorstroom van MBO->HBO hierdoor kleiner geworden. Effect is beperkt maar aanwezig.Ik denk dat er door deze regeling veel minder pretstudies gedaan worden en er meer studies gedaan worden waar Nederland echt wat aan heeft.
En om het lekker te blijven nivelleren zal er binnenkort wel een subsidie komen voor studenten die bepaalde, veelgevraagde studies willen doen.
offtopic:
Het helpt wel bij het "behoud" van de positie van minderheden. Zie bijvoorbeeld deze scienceguide column. Dat is voor sommigen mogelijk een voordeel…
Het helpt wel bij het "behoud" van de positie van minderheden. Zie bijvoorbeeld deze scienceguide column. Dat is voor sommigen mogelijk een voordeel…
Hoezo begin je na MBO met een schuld? MBO opleidingen kan je overal volgen, altijd wel iets binnen OV/fiets afstand. Voor MBO 1 en 2 zijn basis en aanvullende beurs een gift net als het reisproduct. Voor MBO 3 en 4 is het een prestatiebeurs, dus als je gewoon je best doet heb je ook geen schuld.ApexAlpha schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:04:
'luxe' dat je een lening moet afsluiten voor iets dat wezenlijk verplicht is in Nederland. Zonder minimaal MBO kom je bijna nergens meer aan de bak. Ik vond een bijdrage op voorwaarde van het afronden van je studie erg redelijk. Dit is gewoon onzin: iedereen begint dadelijk met een schuld aan zijn volwassen leven.
Dat lenen tegen 0% is niet helemaal waar.
Ruim 10 jaar geleden is tegen mij en al m'n klasgenoten op het HAVO verteld dat je volop kunt lenen tijdens je studie, want lage rente, en de rente op je spaarrekening is vele malen hoger.
Ik ben blij dat ik hier niet naar heb geluisterd, menig andere medeleerling heeft dit wel gedaan. Natuurlijk is dit de keuze van het individu, maar als DUO aan tieners verteld dat ze tegen 0% rente extra geld kunnen regelen om te verzuipen tijdens hun studie.. Dan weet iedereen wel wat er gebeurd
Het jaartal waarin je het laatst recht had op stufi/OV-abonnement bepaalt de hoogte van de rente, deze staat dan 5 jaar vast.
2013 was het laatste jaar voor mijzelf, dus mijn rentepercentage van 2014 t/m 2018 was 0,81%. Momenteel is dit weer 0% tot 2023, daarna kan dit weer veranderen.
https://duo.nl/apps/rentepercentage/index.html
Ruim 10 jaar geleden is tegen mij en al m'n klasgenoten op het HAVO verteld dat je volop kunt lenen tijdens je studie, want lage rente, en de rente op je spaarrekening is vele malen hoger.
Ik ben blij dat ik hier niet naar heb geluisterd, menig andere medeleerling heeft dit wel gedaan. Natuurlijk is dit de keuze van het individu, maar als DUO aan tieners verteld dat ze tegen 0% rente extra geld kunnen regelen om te verzuipen tijdens hun studie.. Dan weet iedereen wel wat er gebeurd
Het jaartal waarin je het laatst recht had op stufi/OV-abonnement bepaalt de hoogte van de rente, deze staat dan 5 jaar vast.
2013 was het laatste jaar voor mijzelf, dus mijn rentepercentage van 2014 t/m 2018 was 0,81%. Momenteel is dit weer 0% tot 2023, daarna kan dit weer veranderen.
De percentages lagen vroeger inderdaad hoger, maar tegenwoordig is het praktisch 0 nu je geen prestatiebeurs meer krijgt.Ariandra schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:44:
Dat lenen tegen 0% is niet helemaal waar.

Verwijderd
Dat heeft niet te maken met de afschaffing van de prestatiebeurs, maar met het feit dat de rente is gekoppeld aan de NL staatsrente. Als die in de toekomst stijgt (kan nog jaren duren, maar je weet het niet), zal ook de rente op de studielening meestijgen. Ook voor mensen die al jaren lang afgestudeerd zijn (en dus gewend zijn aan de lage rente), want de rente wordt elke 5 jaar herzien.Ernemmer schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:52:
[...]
De percentages lagen vroeger inderdaad hoger, maar tegenwoordig is het praktisch 0 nu je geen prestatiebeurs meer krijgt.
[Afbeelding]
Je doet je nickname eer aan. De renteverhoging [door te vergelijken met andere rente] is in niet door de senaat gekomen:Ernemmer schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:52:
[...]
De percentages lagen vroeger inderdaad hoger, maar tegenwoordig is het praktisch 0 nu je geen prestatiebeurs meer krijgt.
[Afbeelding]
Merk op dat die EUR 5000 bij een (huidige) rente van rond de twee procent is. Als de rente weer naar historische gemiddelden stijgt scheelt dat > 10K bij een dusdanig lang lopende lening.Scienceguide:
Van Engelshoven leek uiteindelijk niet in staat om de oppositie te overtuigen van nut en noodzaak van de renteverhoging op de studieschulden. Zij gaat in overleg met het kabinet en komt maandag, een dag voordat het wetsvoorstel in stemming wordt gebracht, met een reactie. Alles lijkt erop dat daarmee de renteverhoging op de studieschulden nu van tafel is.
Het wetsvoorstel behelsde om de rente op studieschulden te koppelen aan de tienjaars-rente op de staatsschuld in plaats van de huidige vijfjaarsrente. Met een gemiddelde studieschuld van €21.000 zouden oud-studenten ruim €5000 extra moeten betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 20-08-2019 13:14 ]
Ik heb het niet nagezocht, maar hoe is de voorlichting qua studieleningen?
Staat bij het aanvragen ook een groot banner met "let op, geld lenen kost geld!"?
An sich vind ik het studielening model niet zo gek als je het onder gunstige voorwaarden weer moet terugbetalen, het is immers een investering in je toekomst. Echter heb je natuurlijk zat jonge mensen die leven onder het mom "YOLO, gratisch geld!". Is ook een keuze, maar ze mogen daar toch wel iets beter voor gewaarschuwd worden.
Daarnaast denk ik dat het systeem nog her en der wat gefinetuned moet worden, want de huidige studenten hebben straks echt een probleem. Die kunnen geen kant op als ze eenmaal moeten terugbetalen.
Ik noem zo maar twee dingen (makkelijk bedacht/verwoord, wellicht lastiger uitvoerbaar):
- Dus misschien dat studieleningen niet/minder van invloed zijn op de maximale hypotheek (alhoewel dat o.b.v. besteedbaar inkomen is en je geld maar 1x kunt uitgeven per maand)
- Misschien moet het bedrijfsleven er meer op inspringen, zeker als de vraag naar jonge professionals toeneemt. Wellicht kunnen die de studieschuld overnemen, iets wat in veel sectoren normaal is als je via je werkgever een studie volgt en overstapt van werkgever.
Staat bij het aanvragen ook een groot banner met "let op, geld lenen kost geld!"?
An sich vind ik het studielening model niet zo gek als je het onder gunstige voorwaarden weer moet terugbetalen, het is immers een investering in je toekomst. Echter heb je natuurlijk zat jonge mensen die leven onder het mom "YOLO, gratisch geld!". Is ook een keuze, maar ze mogen daar toch wel iets beter voor gewaarschuwd worden.
Daarnaast denk ik dat het systeem nog her en der wat gefinetuned moet worden, want de huidige studenten hebben straks echt een probleem. Die kunnen geen kant op als ze eenmaal moeten terugbetalen.
Ik noem zo maar twee dingen (makkelijk bedacht/verwoord, wellicht lastiger uitvoerbaar):
- Dus misschien dat studieleningen niet/minder van invloed zijn op de maximale hypotheek (alhoewel dat o.b.v. besteedbaar inkomen is en je geld maar 1x kunt uitgeven per maand)
- Misschien moet het bedrijfsleven er meer op inspringen, zeker als de vraag naar jonge professionals toeneemt. Wellicht kunnen die de studieschuld overnemen, iets wat in veel sectoren normaal is als je via je werkgever een studie volgt en overstapt van werkgever.
Of, we doen weer een systeem waarin iedereen één studie in de korst mogelijke tijd mag afmaken en daar financiering voor krijgt. Het wordt dan indirect terugbetaald via de extra belastingen die er verdiend worden door diegene, want het is een investering in jezelf!B-Real schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:17:
Ik heb het niet nagezocht, maar hoe is de voorlichting qua studieleningen?
Verwijderd
Een chemokuur is ook een investering in jezelf, maar daar hoef je gelukkig ook geen lening voor aan te gaan...
Oh wacht:
https://www.rtlz.nl/life/...gkosten-eigen-bijdrage-ms
Hoe mooi we het ook hebben in Nederland, een land van gelijke kansen is het al lang niet meer. Geld maakt toegang tot de basale voorzieningen woning/zorg/onderwijs substantieel makkelijker. Dan ben je als land ver zoek. Dat een kind uit een arm gezin niet naar Bali op vakantie kan of een tweedehands ragbak moet kopen om in rond te rijden is helemaal prima. Dat we ze toegang ontzeggen tot basale levensbehoefte omdat men minder geld heeft is een doodszonde.
Nederland gaat de VS achterna op dat gebied. En we trappen er met open ogen in omdat de bevolking migranten, laagopgeleide of werkloze de schuld geeft van het onrecht dan ze wordt aangedaan.
Oh wacht:
https://www.rtlz.nl/life/...gkosten-eigen-bijdrage-ms
Hoe mooi we het ook hebben in Nederland, een land van gelijke kansen is het al lang niet meer. Geld maakt toegang tot de basale voorzieningen woning/zorg/onderwijs substantieel makkelijker. Dan ben je als land ver zoek. Dat een kind uit een arm gezin niet naar Bali op vakantie kan of een tweedehands ragbak moet kopen om in rond te rijden is helemaal prima. Dat we ze toegang ontzeggen tot basale levensbehoefte omdat men minder geld heeft is een doodszonde.
Nederland gaat de VS achterna op dat gebied. En we trappen er met open ogen in omdat de bevolking migranten, laagopgeleide of werkloze de schuld geeft van het onrecht dan ze wordt aangedaan.
Verwijderd
Ja, het is hier vaker voorbijgekomen maar dit is vooral wat zo schuurt. Ik vind het oprecht eerlijk dat ik nu 150 euro per maand aflos. Ik had geen zin extra te werken, ik heb vertraging opgelopen. Daar hoeft niemand anders voor te betalen dan ikzelf. Maar dan zou ik ook willen zien dat mijn concurrenten op de woningmarkt ook zo gepaald worden. Want ik kan me een miljoen dingen bedenken die ongeveer dat bedrag kosten en die niet worden doorberekend. Vooral kinderen kosten bijvoorbeeld meer dan 150 euro per maand. Niemand die zijn bolle kop haalt om dat door te berekenen in een hypotheek, en terecht ook.Ernemmer schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:54:
[...]
Volgens mij hoef je het alleen terug te betalen als je het kan betalen en het maandbedrag hangt af van wat je verdiend en de rente is 0 procent. Volgens mij is dit redelijk uniek in de wereld en echt wel luxe.
Wat dacht je van het volgende "Een aandeel in je leven":B-Real schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:17:
- Stufi's zijn leningen die verstrekt worden door Stufi-verstrekkers die voor een deel uit particuliere verstrekkers en overheden bestaan.
- Terugbetalen geschied op een moment in de verre toekomst wanneer jouw inkomen boven het minimumloon en boven een bepaalde grens komt, deze grens noemen we A.
- Dat terugbetalen geschied door in die toekomst een vast percentage ( B ) van je inkomen te pakken voor een vaste periode (C) van je leven. Die vaste periode wordt opgeschort als tijdens die periode je inkomen onder grens A komt, of die periode wordt verlengt als je minder dan fulltime werkt.
- Leningen zijn gekoppelt aan opleidingen, en de hoogte van B is afhankelijk van hoe lang je een bepaalde studie hebt gelopen.
- De aanstormende studenten kunnen opleidingen en verstrekkers vergelijken door de ratings die verstrekkers aan studies geven, doormiddel van A, B en C.
Plus dat ze weloverwogener een keuze kunnen maken. Een studie als theaterwetenschappen zal de rating [A: minimumloon, B: 8-15%, C: 40j] mee krijgen, terwijl een studie technische informatica al een hele andere rating heeft [A: modaal, B: 6-12%, C: 12j].
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Het één sluit het ander niet uit: dat de besteedbare inkomens niet stijgen helpt niet, maar dat zorgkosten en kosten voor sociale voorzieningen stijgen ook niet. Om dan naar 1 groep in bijv de bijstand oververtegenwoordigde mensen te wijzen is populistisch, maar daarmee niet onwaar.Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:47:
[...]
Met de huidige demografische ontwikkeling met vergrijzing, groei van mensen met een uitkering en groei van zorgkosten is het systeem zoals het was gewoon niet houdbaar. Het zou allicht helpen als bedrijven die iets groter zijn ook belasting betalen, om maar ‘s wat te noemen. Toch bestellen we massaal bij deze bedrijven en maken we collectief gebruik van de diensten van deze partijen.
Kwestie van tijd voordat we een negatieve rente zienVerwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:56:
[...]
Dat heeft niet te maken met de afschaffing van de prestatiebeurs, maar met het feit dat de rente is gekoppeld aan de NL staatsrente.
Verwijderd
Nee, die loophole is een paar jaar geleden gedicht. Rente op studieschuld kan niet negatief zijn.t_captain schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:23:
[...]
Kwestie van tijd voordat we een negatieve rente zien
Ik heb dit idee wel eens voorbij zien komen in de VS, waarbij particulieren investeren in de loopbaan van een student en daarmee ook een percentage 'eigenaar' worden van de opbrengsten.De 'human' is dan echt alleen een 'resource' en dat is wel een hellend vlak imho. Bovendien zal het ongetwijfeld alsnog meegewogen worden bij het verkrijgen van een hypothecaire lening en schiet Jan Modaal / Middeninkomen er per saldo weinig mee op.
Elementen hiervan kan je natuurlijk wel terug laten komen en zitten al deels in het huidige systeem.
Het enige wat hierbij niet haalbaar is is een differentiatie per studie. Want bij 2 extreme voorbeelden kan je nog wel een categorie aanduiden, maar dat gaat veel minder makkelijk bij minder extreme studiekeuzes.
Klopt, vroeger was er ook woningnood. Dit is dus van (bijna) alle tijden zoals je terecht stelt. Toen wisten mensen er ook een oplossing voor te verzinnen, dus moet dat nu ook kunnen.Tommie12 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:22:
WRONG: de woningnoodproblematiek van nu kan je totaal niet vergelijken met die van vroeger en met nu.
WRONG! Tal van die huizen worden niet gekocht door mensen die dat dus schijnbaar kunnen betalen. Nee, tal van investeerders kopen tegenwoordig zulke huizen op die dat dus kunnen betalen (anders waren de prijzen niet zo hoog) om ze vervolgens duur te verhuren aan ex-pats e.d., en dus zulke koophuizen helemaal niet meer bereikbaar zijn voor de gewone man/vrouw.De prijzen die gevraagd worden, worden betaald door grote aantallen mensen, anders waren die prijzen niet zo hoog.
In de jaren 70 en 80 kon je redelijk gemakkelijk op een eenverdienerssalaris nog een huis kopen want de vrouw deed het huishouden n en de zorg voor de kinderen. Daarnaast: hoeveel mensen hebben vroeger idd een aflossingsvrije hypotheek kunnen krijgen (alleen rente betalen) voor het huis en hoe zit dat nu. Dus what's your point? De problematiek van toen was anders dan die van nu.En iemand zonder diploma in een basisjob heeft het altijd moeilijk gehad om alleen een huis te kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 20-08-2019 21:11 ]
Het verschil met vroeger is dat het nu wel 'normaal' is om meerder keren per jaar op vakantie en vele weekendjes weg, maar je wordt simpelweg door regels weerhouden om een groter financieel risico aan te gaan.In de jaren 70 en 80 kon je redelijk gemakkelijk op een eenverdienerssalaris nog een huis kopen want de vrouw deed het huishouden n en de zorg voor de kinderen. Daarnaast: hoeveel mensen hebben vroeger idd een aflossingsvrije hypotheek kunnen krijgen (alleen rente betalen) voor het huis en hoe zit dat nu. Dus what's your point? De problematiek van toen was anders dan die van nu.
[ Voor 48% gewijzigd door Godlikev op 20-08-2019 21:04 ]
Verwijderd
Precies, ik ga 2x per jaar op vakantie. Ik beloof plechtig dat niet te doen. Ik heb nu 1000 euro per jaar meer over. Kan ik nog steeds geen huis van kopen. Of nouja ik doe er leuk om, mijn zomervakantie is nu al voor de 6e keer met de jongens hetzelfde huisje van de ouders van een vriend in Frankrijk. Kosten 0 euro. Waarom krijg ik nu geen 75k meer hypotheek dan mensen die wel op vakantie gaan met het vliegtuig?
Harstikke leuk allemaal maar het bedrag dat ik nodig heb om een huis te kopen loopt echt in de tienduizenden euro's . Wat voor belachelijk zieke vakanties denk je dat ik neem.
Harstikke leuk allemaal maar het bedrag dat ik nodig heb om een huis te kopen loopt echt in de tienduizenden euro's . Wat voor belachelijk zieke vakanties denk je dat ik neem.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 21:08 ]
Was te verwachten. Maar een loophole wil ik het niet noemen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:10:
[...]
Nee, die loophole is een paar jaar geleden gedicht. Rente op studieschuld kan niet negatief zijn.
Een rente heeft geen fundamenteel nulpunt. Kan net zo makkelijk van -1 naar -2 als hij van +1 naar +2% gaat.
Hooguit zit er een flinke technische weerstand (verklaard door het alternatief van kasgeld aanhouden tegen 0% minus kosten beveiliging / verzekering).
Ja maar dure iPhones...Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:05:
Precies, ik ga 2x per jaar op vakantie. Ik beloof plechtig dat niet te doen. Ik heb nu 1000 euro per jaar meer over. Kan ik nog steeds geen huis van kopen. Of nouja ik doe er leuk om, mijn zomervakantie is nu al voor de 6e keer met de jongens hetzelfde huisje van de ouders van een vriend in Frankrijk. Kosten 0 euro. Waarom krijg ik nu geen 75k meer hypotheek dan mensen die wel op vakantie gaan met het vliegtuig?
Nou dag he
Maar als je op nog meer fronten kan bezuinigen, wat vaak heel makkelijk is, kan je na 5 jaar sparen wel de kk betalen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:05:
En dan koop je eerst klein, en met het geld wat je dan bespaard omdat je geen huur meer betaald kan je 5 jaar later een mooier huis kopen icm je loonsverhogingen of inkomen van een partner.
PS je hoeft natuurlijk ook niet al je dagen op te maken. Als je 10 dagen uit laat betalen ik ook al snel weer 800 - 1000 euro per jaar extra
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2019 00:07 ]
Je hebt een goed punt. De regels voor hypotheken zijn eigenlijk te streng geworden. Er zijn geen mogelijkheden meer om zelf met je geld te schuiven, genoeg mensen die niet duur met vakantie hoeven maar het geld graag aan een huis besteden, maar die mogen dus geen hogere hypotheek nemen. Op die manier bepaalt het systeem eigenlijk wat je met je geld moet doen.Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:05:
Nog een voorbeeld daarvan: stel je hebt 2 personen die hetzelfde verdienen en vergelijkbare lasten hebben. Persoon 1 leeft zuinig en zet geld opzij. Persoon 2 feest al z'n geld weg. Nu raken die personen beide werkloos. Persoon 1 wordt dan geacht om eerst z'n spaargeld op te maken voordat hij een uitkering krijgt, persoon 2 krijgt meteen een uitkering. In welke wereld is dat eerlijk? Hoe is dat goed gedrag belonen?
In Nederland klagen over het verschil tussen arm en rijk slaat helemaal nergens op. We hebben een idioot systeem met toeslagen voor van alles en nog wat, armen hebben het nergens zo goed en er is geen enkele stimulans om weer te gaan werken, want je gaat er alleen maar op achteruit. Tenzij je een opleiding hebt en een goede baan kunt krijgen, maar dan was je waarschijnlijk in eerste instantie al niet in de bijstand beland. De uitkeringen zijn echt veel te hoog. Dat je mensen niet laat verhongeren of laat sterven als ze ziek zijn is natuurlijk prima, maar als iemand met een uitkering ook maar 1 sigaret kan roken of 1 huisdier kan betalen, dan is z'n uitkering te hoog. Een uitkering zou alleen basic woonruimte en zeer basic eten moeten zijn. Okee, een langzame internetverbinding en een oude pc mag ook, anders kun je niet solliciteren.
Ik weet wel dat er veel bijzondere omstandigheden zijn, alleenstaande ouders, in de bijstand met een koophuis etc, maar om m'n punt te maken. We kunnen de lonen niet verder verhogen, want die zijn al erg hoog (vergeleken met het buitenland), dus dan moeten de uitkeringen/toeslagen omlaag om werken weer aantrekkelijk te maken. Banen zijn er op dit moment genoeg.
Een ander probleem is de totaal verziekte huizenmarkt. Het zou verboden moeten worden om een woonhuis te kopen zonder erin te gaan wonen, die investeerders moeten echt van de markt. Die maken misbruik van de woningnood en dat moet flink bestraft worden. Voor verhuurders zou dan een systeem moeten komen met vergunningen (met verplichting om tegen een normaal bedrag te verhuren), zodat men niet voor investeerder kan gaan spelen. Verder moeten gemeentes eens vaart maken met het verkopen van grond (voor weinig) en bouwvergunningen gaan uitdelen, want zelfs met financiele maatregelen zijn er nog veel te weinig huizen. De trend gaat richting eenpersoonshuishoudens, dus er zijn veel meer (kleinere en betaalbare) huizen nodig.
Als laatste zou de btw op levensmiddelen omlaag moeten naar 0. Eten is echt heel duur in NL, dat is nergens voor nodig. De inkomsten van de overheid kunnen op peil worden gehouden doordat er (volgens mijn plan) veel minder geld voor uitkeringen nodig is en er veel meer mensen gaan werken en dus belasting gaan betalen. Misschien is dat effect wel zo groot dat ook de inkomstenbelasting omlaag kan, hebben we er met z'n allen profijt van...
Verwijderd
Beetje overdreven gesteld. Als je echt zo zuinig leeft, kan je makkelijk een flink bedrag sparen waardoor je i.c.m. een maximale hypotheek een groter/duurder huis kunt kopen.PhilipsFan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 02:57:
[...]
Je hebt een goed punt. De regels voor hypotheken zijn eigenlijk te streng geworden. Er zijn geen mogelijkheden meer om zelf met je geld te schuiven, genoeg mensen die niet duur met vakantie hoeven maar het geld graag aan een huis besteden, maar die mogen dus geen hogere hypotheek nemen. Op die manier bepaalt het systeem eigenlijk wat je met je geld moet doen.
Dat geldt voor de bijstand, niet voor een uitkering. Dat maakt nogal wat uit.PhilipsFan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 02:57:
Nog een voorbeeld daarvan: stel je hebt 2 personen die hetzelfde verdienen en vergelijkbare lasten hebben. Persoon 1 leeft zuinig en zet geld opzij. Persoon 2 feest al z'n geld weg. Nu raken die personen beide werkloos. Persoon 1 wordt dan geacht om eerst z'n spaargeld op te maken voordat hij een uitkering krijgt, persoon 2 krijgt meteen een uitkering.
Dat systeem gaat uit van wat je sowieso kunt dragen met een veiligheidsmarge. Als jij duur op vakantie gaat en je verliest een deel van je inkomen, kan je makkelijk stoppen met vaak en duur op vakantie gaan. Dat gaat niet als je dat in je huis steekt, dat is veel structureler. Je kan natuurlijk altijd extra aflossen en daarna nog een keer verhuizen.PhilipsFan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 02:57:
Je hebt een goed punt. De regels voor hypotheken zijn eigenlijk te streng geworden. Er zijn geen mogelijkheden meer om zelf met je geld te schuiven, genoeg mensen die niet duur met vakantie hoeven maar het geld graag aan een huis besteden, maar die mogen dus geen hogere hypotheek nemen. Op die manier bepaalt het systeem eigenlijk wat je met je geld moet doen.
Dat is het niet. Dat is natuurlijk ontstaan om het verschil tussen arm en rijk een beetje te dichten, maar compleet de verkeerde kant op gegaan. Hetzelfde zie je overigens met verzorgingshuizen.Nog een voorbeeld daarvan: stel je hebt 2 personen die hetzelfde verdienen en vergelijkbare lasten hebben. Persoon 1 leeft zuinig en zet geld opzij. Persoon 2 feest al z'n geld weg. Nu raken die personen beide werkloos. Persoon 1 wordt dan geacht om eerst z'n spaargeld op te maken voordat hij een uitkering krijgt, persoon 2 krijgt meteen een uitkering. In welke wereld is dat eerlijk? Hoe is dat goed gedrag belonen?
Of het verlagen de juiste zet is weet ik niet, maar je slaat imho de spijker op zijn kop dat het verschil in inkomen tussen werk en werkeloos te klein is. Sowieso zou ik er voorstander van zijn om het schuif met geld wat te stoppen. Grotere vrijstelling in de onderste belastingschijven zou het systeem toch makkelijker moeten kunnen maken waarmee je de overheid zou kunnen afslanken.In Nederland klagen over het verschil tussen arm en rijk slaat helemaal nergens op. We hebben een idioot systeem met toeslagen voor van alles en nog wat, armen hebben het nergens zo goed en er is geen enkele stimulans om weer te gaan werken, want je gaat er alleen maar op achteruit. Tenzij je een opleiding hebt en een goede baan kunt krijgen, maar dan was je waarschijnlijk in eerste instantie al niet in de bijstand beland. De uitkeringen zijn echt veel te hoog. Dat je mensen niet laat verhongeren of laat sterven als ze ziek zijn is natuurlijk prima, maar als iemand met een uitkering ook maar 1 sigaret kan roken of 1 huisdier kan betalen, dan is z'n uitkering te hoog. Een uitkering zou alleen basic woonruimte en zeer basic eten moeten zijn. Okee, een langzame internetverbinding en een oude pc mag ook, anders kun je niet solliciteren.
Op dit moment is natuurlijk ook alles duur: brandstof, eten, kleding. Probeer eens knap met 2 man uit eten te gaan voor 40 euro in Nederland. Is erg lastig, zo niet onmogelijk. In Duitsland lukt je dat prima.Ik weet wel dat er veel bijzondere omstandigheden zijn, alleenstaande ouders, in de bijstand met een koophuis etc, maar om m'n punt te maken. We kunnen de lonen niet verder verhogen, want die zijn al erg hoog (vergeleken met het buitenland), dus dan moeten de uitkeringen/toeslagen omlaag om werken weer aantrekkelijk te maken. Banen zijn er op dit moment genoeg.
Dat gaat niet werken, we hebben veel te weinig vakmensen. Als je de gemiddelde uitvoerder of bedrijfseigenaar spreekt over bijvoorbeeld een zaak die wordt aangespannen door omwonenden die tot de RvS loopt, maken ze zich niet zo druk. Ja, het is jammer dat ze al bezig zijn en daardoor langer alles stil komt te staan, maar die timmerman en metselaar kunnen ze nog wel 3x inzetten vandaag. Werk zat.Een ander probleem is de totaal verziekte huizenmarkt. Het zou verboden moeten worden om een woonhuis te kopen zonder erin te gaan wonen, die investeerders moeten echt van de markt. Die maken misbruik van de woningnood en dat moet flink bestraft worden. Voor verhuurders zou dan een systeem moeten komen met vergunningen (met verplichting om tegen een normaal bedrag te verhuren), zodat men niet voor investeerder kan gaan spelen. Verder moeten gemeentes eens vaart maken met het verkopen van grond (voor weinig) en bouwvergunningen gaan uitdelen, want zelfs met financiele maatregelen zijn er nog veel te weinig huizen. De trend gaat richting eenpersoonshuishoudens, dus er zijn veel meer (kleinere en betaalbare) huizen nodig.
Verder heb je natuurlijk wel een punt. Ik ben niet perse tegen verhuur, maar wel op de manier zoals het nu gaat. In een complex wat voorheen sociale huur was, nu nog gedeeltelijk de appartementen weer opkopen en particulier verhuren. Dan huur jij dus particulier wat een sociale huurder betaald voor 3 maanden. Ik heb ook complexen gezien die compleet door particuliere investeerders uit de grond zijn getrokken. Dan heb ik niet zoveel problemen ermee, die vergroten daadwerkelijk de woningvoorraad in Nederland met hun huurappartementen.
Met de zaken zoals het huis van 1,5 miljoen in Amsterdam heb ik ook niet zo'n probleem. Dat locaties die echt hot zijn skyhigh gaan hoort erbij, dat zie je in iedere stad. Ik zie ook niet waarom iemand met een uitkering om de hoek bij de zuidas moet wonen. Echter, in de buitenwijken dient wel voldoende betaalbare woonruimte te zijn. En die is er niet... Zo vind ik ergens dat als jij een stukje grond in Amsterdam gaat bebouwen, dat de gemeente je niet zou moeten verplichten ook een percentage sociale huur erin op te nemen. Zeker niet in de binnenstad. Die zijn nou eenmaal niet bereikbaar voor mensen met minder geld. Wederom: wat heeft iemand met een uitkering te zoeken in een dure, particulier opgezette woning in de binnenstad?
Of het naar 0 moet weet ik niet. De huidige 9% is natuurlijk wel te krankzinnig voor woorden. Ik zie dat je wel naar hetzelfde wilt als ik: minder geschuif met geld.Als laatste zou de btw op levensmiddelen omlaag moeten naar 0. Eten is echt heel duur in NL, dat is nergens voor nodig. De inkomsten van de overheid kunnen op peil worden gehouden doordat er (volgens mijn plan) veel minder geld voor uitkeringen nodig is en er veel meer mensen gaan werken en dus belasting gaan betalen. Misschien is dat effect wel zo groot dat ook de inkomstenbelasting omlaag kan, hebben we er met z'n allen profijt van...
Maar dat moet je wel een aantal jaar vol zien te houden, wil het echt zoden aan de dijk zetten. En je moet hopen dat de huizen niet harder in de prijs stijgen. Als jij 15k in een jaar wil sparen, zal je toch al snel 35 tot 40k per jaar moeten verdienen om ook nog te kunnen voorzien in je levensonderhoud. Als jij 3k per maand verdiend, houd je net geen 2300 euro per maand over, genoeg voor 175k hypotheek. Wil je daarvan 1300 euro per maand sparen, dan heb je per maand nog 1000 euro om te leven. Moet je wel je huidige woonlasten, GLW, eten, vervangende kleding en dergelijke van betalen. Dat moet lukken, maar ruim zit je dan niet, want je hebt geen recht meer op toeslagen en dergelijke. En dan maar hopen dat de huizenprijzen in jouw categorie niet met 15k per jaar doorstijgen, want dan ben je nog nergens. Zo'n groei is de laatste jaren niet ongewoon gebleken. En je wasmachine moet ook heel blijven, net als je fiets.Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 07:50:
Beetje overdreven gesteld. Als je echt zo zuinig leeft, kan je makkelijk een flink bedrag sparen waardoor je i.c.m. een maximale hypotheek een groter/duurder huis kunt kopen.
[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-08-2019 08:28 ]
Ik moet wel lachen om mensen met relatief veel vermogen die gaan klagen over stuivers die andere teveel zouden krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Foxhound83 op 21-08-2019 08:28 ]
500 euro huur vind je praktisch niet meer in het westen en als je al een woning/kamer ziet komen daar 50 mensen op af. Daarnaast is het maar hopen dat je geen studieschuld hebt (- 150/200 euro aflossing elke maand en flink lagere hypotheek) of pech met je gezondheid hebt:Pizza_Boom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:22:
Als jij 3k per maand verdiend, houd je net geen 2300 euro per maand over, genoeg voor 175k hypotheek. Wil je daarvan 1300 euro per maand sparen, dan heb je per maand nog 1000 euro om te leven. Moet je wel je huidige woonlasten, GLW, eten, vervangende kleding en dergelijke van betalen. Dat moet lukken, maar ruim zit je dan niet, want je hebt geen recht meer op toeslagen en dergelijke.
https://www.rtlnieuws.nl/...-zorgkosten-duur-geldnood
Wanneer heb je veel vermogen? En zo lang er mensen zijn die het allemaal wel best vinden en niet willen werken omdat ze van hun uitkering prima kunnen rondkomen, dan gaat er toch ergens iets verschrikkelijk fout? Jij en ik als werkenden betalen wel die uitkering hè.Foxhound83 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:28:
Ik moet wel lachen om mensen met veel vermogen die gaan klagen over stuivers die andere teveel zouden krijgen.
Ik had er zoeen op facebook. Op alles mopperen (kanker dit, kanker dat, kanker land, tyfusbelasting, etc), maar ondertussen, terwijl je een uitkering hebt, in de schuldsanering zit en dergelijke wel 2 rashonden in huis nemen vanaf pup, 3 katten nemen, diverse festivals bezoeken en heel de dag in de sportschool hangen en van dat astronautenvoer eten. Ik misgun niemand zijn pleziertje, maar als jij heel de dag gewichten kan liften, kan jij ook prima met stenen sjouwen in de bouw of een straat maken. Waarom sta ik jouw uitkering te betalen als jij het verdomd te werken. Werd ook wel op gereageerd als meneer stond te mopperen dat hij alleen in de sportschool zat en wat hij als volgende oefening zou moeten doen: "sollicitatietraining, solliciteren, werken, etc". Antwoord was standaard: "Haha, nee." of iets in de in die strekking. Boos worden als een schuldeiser meteen beslag legt op de uitbetaling van je vakantiegeld dat je bij een uitkering krijgt.
Ik zal je even helpen waarom we hierover vallen:
Rashond voer per maand: ca. 40 euro. Dus 80 euro ex dierenarts, ontvloeien, teken weghalen, etc.
Wat een kat eet weet ik zo niet, maar zeg dat 3 katten per maand voor 20 euro eten.
Defqon 1 weekendkaartje: 159 euro. Gaat samen met vriendin die parttime werkt en ook deels een uitkering heeft. Is dus 320 euro.
Ground Zero: 50 euro pp bij vroegboeken.
X-Qlusive: 72 euro pp.
Thunderdome: 65 euro pp.
Qlimax: 75 euro pp.
Reken ik geen vervoer mee, consumpties op zo'n festival ook niet (zijn strontduur en er moet natuurlijk heel de dag redbull gedronken worden).
Sportschool abonnement: ca. 20 euro per maand. Kosten astronautenvoer weet ik niet, maar zullen ook niet al te gering zijn.
Hebben natuurlijk de nieuwste iPhone of Samsung telefoon.
Zeg dat er gemiddeld een festival per maand bezocht wordt. Dan zit je dus op 120-175 euro per maand. Ga ik uit van 130 euro, conservatief ingezet. 80 euro voor de honden erbij. 20 euro voor de katten, 20 euro voor de sportschool. Dat is 250 euro per maand die wij als andere werkenden moeten ophoesten omdat iemand verdomd te werken. Is het dan zo raar dat "wij" daarop commentaar hebben? Iemand die werkt, al is het vrijwillig omdat hij niet anders kan werken, daar zal je mij niet over horen, maar dit soort dingen irriteren wel eens. En zo ken ik nog wel meer van die lui. Want ze krijgen niet alleen een uitkering, maar ook huursubsidie, zorgtoeslag, kwijtschelding gemeentelijke lasten, etc.
Dat weet ik. Ik zie kamers langskomen op facebook: 600-900 euro per maand. 1 kamer en de rest van de gezamenlijke ruimtes moet je delen. Moet je niet langs het ziekenhuis hoeven, want dan is je ER a 400 euro ook in 1x vol.CyberMania schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:38:
500 euro huur vind je praktisch niet meer in het westen en als je al een woning/kamer ziet komen daar 50 mensen op af. Daarnaast is het maar hopen dat je geen studieschuld hebt (- 150/200 euro aflossing elke maand en flink lagere hypotheek) of pech met je gezondheid hebt:
als je ~40k per jaar verdiend krijg je die huurwoning van 500 euro in de maand niet eens. En in de particuliere huur is er al helemaal niks te vinden in die prijsklasse..CyberMania schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:38:
[...]
500 euro huur vind je praktisch niet meer in het westen en als je al een woning/kamer ziet komen daar 50 mensen op af. Daarnaast is het maar hopen dat je geen studieschuld hebt (- 150/200 euro aflossing elke maand en flink lagere hypotheek) of pech met je gezondheid hebt:
Pff wat een simpele post. Een beetje gaan klagen dat als mensen één sigaret kunnen roken per dag (€7 per maand) dat de uitkering dan te hoog is.
Dus eerst klaag je dat mensen zelf maar beter met geld moeten omgaan, maar als iemand in een uitkering zuinig leeft en bij gods gratie iets koop dat niet brood of water is dan is het weer niet goed. Wat een mentaliteit zeg. Beetje empathie voor je medemens?
Bovendien is het ook nog feitelijk onjuist. Je spaargeld telt niet mee voor een WW uitkering.
Ik bedoelde bijstand, heb het nergens over ww. Dat zie ik niet echt als een uitkering, want daar heb je zelf voor betaald in de periode dat je werkte.ApexAlpha schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:36:
[...]
Pff wat een simpele post. Een beetje gaan klagen dat als mensen één sigaret kunnen roken per dag (€7 per maand) dat de uitkering dan te hoog is.
Dus eerst klaag je dat mensen zelf maar beter met geld moeten omgaan, maar als iemand in een uitkering zuinig leeft en bij gods gratie iets koop dat niet brood of water is dan is het weer niet goed. Wat een mentaliteit zeg. Beetje empathie voor je medemens?
Bovendien is het ook nog feitelijk onjuist. Je spaargeld telt niet mee voor een WW uitkering.
Ik heb er ook bij staan dat het kort door de bocht is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en situaties denkbaar waarin mijn plan niet voorziet. Je kunt bijvoorbeeld moeilijk van mensen verwachten dat ze meteen hun huisdieren wegdoen als ze in de bijstand belanden, dat is onmenselijk. Dat zijn praktijksituaties waar dan weer uitzonderingen voor moeten worden bedacht, dat maakt het zo moeilijk om op te lossen. Wellicht kan er iets worden bedacht waarbij de hoogte van de bijstand lager wordt naarmate je er langer in zit, dan heb je de kans om je leven geleidelijk aan te passen.
Maar mijn belangrijkste punt, namelijk dat de (bijstands)uitkering omlaag moeten, wat heb je daar tegenin te brengen?
Nou ja, je had het over "Nu raken die personen beide werkloos.". Als je werkeloos raakt dan kom je eerst in de WW. Dat is ook een uitkering, waar je net als bijstand indirect zelf voor betaald.PhilipsFan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:38:
[...]
Ik bedoelde bijstand, heb het nergens over ww. Dat zie ik niet echt als een uitkering, want daar heb je zelf voor betaald in de periode dat je werkte.
Ik heb er ook bij staan dat het kort door de bocht is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en situaties denkbaar waarin mijn plan niet voorziet. Je kunt bijvoorbeeld moeilijk van mensen verwachten dat ze meteen hun huisdieren wegdoen als ze in de bijstand belanden, dat is onmenselijk. Dat zijn praktijksituaties waar dan weer uitzonderingen voor moeten worden bedacht, dat maakt het zo moeilijk om op te lossen. Wellicht kan er iets worden bedacht waarbij de hoogte van de bijstand lager wordt naarmate je er langer in zit, dan heb je de kans om je leven geleidelijk aan te passen.
Maar mijn belangrijkste punt, namelijk dat de (bijstands)uitkering omlaag moeten, wat heb je daar tegenin te brengen?
Verder heb je wel gelijk dat je in de bijstand eerst je eigen middelen moet aanspreken. Anders krijg je de situatie dat mensen met €100.000 op de bank bijstand kunnen aanvragen omdat ze geen inkomsten hebben.
De bijstand is een laatste redmiddel, en op zich ben ik het daar mee eens. Daarnaast mag je in een gezin geloof ik sowieso €10.000 als spaargeld hebben, voordat de regel pas geldt.
Ik vind het alleen jammer dat je zo een stereotype beelden van mensen in de bijstand propageert. Dat mensen 'lekker' in de bijstand zitten en op vakantie gaan. Er zullen er vast zijn die de rest van hun leven in de bijstand willen blijven, maar voor verreweg de meeste is het vangnet absoluut nodig en geen pretje om in te zitten.
Alle multinationals kopen bijna letterlijk den Haag om zodat ze miljarden aan belastinggeld kunnen ontduiken, maar nee, degene voor u in de rij met een uitkering is het probleem in Nederland...
Verwijderd
Niet, toch? Het is niet dat de hoogte van de bijstand nou eht de issue is. Het is het beeld (al dan niet terecht) dat degenen die in de bijstand zitten niet hun stinkende best doen er uit te komen. Iemand die in de bijstand zit en 40 uu per week naar eer en geweten sollicitaties er uit zit te pompen, is dat nou echt de persoon die geknipt moet worden op de uitkering? Dat zijn nou juist de mensen waarvoor ik belasting betaal.
Dan moet die kerel er ergens nog zwart bijwerken of zo, van de bijstand kan je echt niet zo leven. En met schuldsanering helemaal niet.Pizza_Boom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:55:
[...]
Wanneer heb je veel vermogen? En zo lang er mensen zijn die het allemaal wel best vinden en niet willen werken omdat ze van hun uitkering prima kunnen rondkomen, dan gaat er toch ergens iets verschrikkelijk fout? Jij en ik als werkenden betalen wel die uitkering hè.
Ik had er zoeen op facebook. Op alles mopperen (kanker dit, kanker dat, kanker land, tyfusbelasting, etc), maar ondertussen, terwijl je een uitkering hebt, in de schuldsanering zit en dergelijke wel 2 rashonden in huis nemen vanaf pup, 3 katten nemen, diverse festivals bezoeken en heel de dag in de sportschool hangen en van dat astronautenvoer eten. Ik misgun niemand zijn pleziertje, maar als jij heel de dag gewichten kan liften, kan jij ook prima met stenen sjouwen in de bouw of een straat maken. Waarom sta ik jouw uitkering te betalen als jij het verdomd te werken. Werd ook wel op gereageerd als meneer stond te mopperen dat hij alleen in de sportschool zat en wat hij als volgende oefening zou moeten doen: "sollicitatietraining, solliciteren, werken, etc". Antwoord was standaard: "Haha, nee." of iets in de in die strekking. Boos worden als een schuldeiser meteen beslag legt op de uitbetaling van je vakantiegeld dat je bij een uitkering krijgt.
Ik zal je even helpen waarom we hierover vallen:
Rashond voer per maand: ca. 40 euro. Dus 80 euro ex dierenarts, ontvloeien, teken weghalen, etc.
Wat een kat eet weet ik zo niet, maar zeg dat 3 katten per maand voor 20 euro eten.
Defqon 1 weekendkaartje: 159 euro. Gaat samen met vriendin die parttime werkt en ook deels een uitkering heeft. Is dus 320 euro.
Ground Zero: 50 euro pp bij vroegboeken.
X-Qlusive: 72 euro pp.
Thunderdome: 65 euro pp.
Qlimax: 75 euro pp.
Reken ik geen vervoer mee, consumpties op zo'n festival ook niet (zijn strontduur en er moet natuurlijk heel de dag redbull gedronken worden).
Sportschool abonnement: ca. 20 euro per maand. Kosten astronautenvoer weet ik niet, maar zullen ook niet al te gering zijn.
Hebben natuurlijk de nieuwste iPhone of Samsung telefoon.
Zucht, iemand komt met een n1 verhaal zonder enige nuances, en nu is het een zwart werker.
Hoe durf je huisdieren, naar festivals te gaan en te sporten als je een uitkering hebt. Solliciteren zal je, schavuit!
Hoe durf je huisdieren, naar festivals te gaan en te sporten als je een uitkering hebt. Solliciteren zal je, schavuit!
Los van het feit dat het imho redelijk off-topic dreigt te lopen, denk je echt dat er nog zoveel geld te halen is bij mensen met een uitkering? Denk je dat regeringspartij VVD dat dan niet al (nog meer dan nu) zou hebben geprobeerd in de afgelopen jaren?PhilipsFan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 02:57:
[...]
Als laatste zou de btw op levensmiddelen omlaag moeten naar 0. Eten is echt heel duur in NL, dat is nergens voor nodig. De inkomsten van de overheid kunnen op peil worden gehouden doordat er (volgens mijn plan) veel minder geld voor uitkeringen nodig is en er veel meer mensen gaan werken en dus belasting gaan betalen. Misschien is dat effect wel zo groot dat ook de inkomstenbelasting omlaag kan, hebben we er met z'n allen profijt van...
Is het überhaubt realistisch dat van de mensen met een uitkering 'veel meer mensen' weer gaan werken?
Er is naar mijn mening een dalende vraag naar ongeschoold/laaggeschoold werk.
En voor het werk dat er nog is krijg je hooguit tijdelijke contracten en moet je concurreren met Europeanen die harder werken en ook nog eens voor minder geld.
Qua kenniswerk moet je concurreren met Europeanen (bijv. Britten), maar ook ladingen Indiërs, Chinezen, afstudeerders, omscholers etc.
Ik kan me zomaar voorstellen dat bedrijven niet hun vingers willen branden aan mensen die maanden- of jarenlang een uitkering hebben gehad, maar liever kiezen voor een van de voorgenoemde categorieën.
Ik snap de ideologie achter je argument, maar het is niet het antwoord voor onze problemen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Die figuren liggen er bij een normaal bedrijf gelijk weer uit. Alleen de onderkant van de markt welke zijn personeel als honden behandelt ziet er nog brood in.Pizza_Boom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:55:
[...]
Wanneer heb je veel vermogen? En zo lang er mensen zijn die het allemaal wel best vinden en niet willen werken omdat ze van hun uitkering prima kunnen rondkomen, dan gaat er toch ergens iets verschrikkelijk fout? Jij en ik als werkenden betalen wel die uitkering hè.
Ik had er zoeen op facebook. Op alles mopperen (kanker dit, kanker dat, kanker land, tyfusbelasting, etc),
Sorry, maar als jij heel de dag in de sportschool kan hangen, kan je ook prima werken. Als er dan op de vraag wat te doen een antwoord komt van solliciteren, waarop de werkeloze vervolgens met: "haha nee" antwoordt, lijkt het mij toch duidelijk? En die huisdieren kwamen toen hij al in de schuldsanering zat.BTU_Natas schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:23:
Zucht, iemand komt met een n1 verhaal zonder enige nuances, en nu is het een zwart werker.
Waarom zou je hierop geen commentaar mogen hebben? Wij als andere werkenden betalen wel die uitkering. Waarom zou ik een ander moeten sponsoren als die niet wil werken? Gratis geld bestaat nog altijd niet, er is iemand die dat moet betalen. Daarmee wordt de belastingdruk hoger. Is dat niet precies waar heel dit topic over gaat? Het gat tussen niet en wel werken is te klein.
Wat moet die jongen dan? Huilend voor je op de grond storten en smeken om medelijden, want hij heeft gefaald in het leven, omdat hij jouw zelfverzonnen standaard niet haalt? Is hij überhaupt een verklaring aan jouw verschuldigd?
Empathie en inleving vermogen.
Allicht een idee, om ipv "Op alles mopperen". De beste man eens te helpen, of op zijn minst eens naar zijn echte verhaal luisteren.
Empathie en inleving vermogen.
Allicht een idee, om ipv "Op alles mopperen". De beste man eens te helpen, of op zijn minst eens naar zijn echte verhaal luisteren.
Is dat zo? De sociale voorzieningen, zoals de bijstand komen uit de algemene middelen. Dus misschien worden de bijstandsuitkeringen wel direct betaald uit de vennnootschapsbelasting.Pizza_Boom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:40:
[...]
Waarom zou je hierop geen commentaar mogen hebben? Wij als andere werkenden betalen wel die uitkering.
Hoe groot is jouw bijdrage aan zijn uitkering eigenlijk?
Ik gun iemand met een uitkering best een pleziertje af en toe. Sterker nog, ik denk dat een beetje franje af en toe net zo goed een eerste levensbehoefte is als brood en water.BTU_Natas schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:23:
Ik lig er dan ook niet wakker van als iemand met een uitkering zijn eenzaamheid verlicht met een hondje of in het weekend een borreltje drinkt.
Maar wat hier opgesomd wordt is meer dan een 'beetje franje'. Met een bijstandsuitkering zijn al die dingen dat niet te betalen. Vandaar dat ik de vraag stel of dat verhaal wel klopt. Want juist dit soort indianenverhalen dragen bij aan het beeld dat de uitkeringen ‘veel te hoog zijn’ terwijl de werkelijkheid anders is.
Wellicht gewoon gaan werken, zoals normale mensen doen. Op het moment dat jij consequent blijft roepen dat je niet wil werken, gaan mijn haren recht overeind staan. Wat iemand met zijn zelf verdiende geld doet, moet hij zelf weten. Zou hij thuiszitten zonder uitkering omdat zijn vriendin voldoende verdiend en zij daarvoor kiezen, ook prima. Maar ga niet zo lopen verkondigen dat je een uitkering hebt en gelijktijdig luid roepen dat je niet wil werken. Dat vind ik moreel verwerpelijk.BTU_Natas schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:58:
Wat moet die jongen dan? Huilend voor je op de grond storten en smeken om medelijden, want hij heeft gefaald in het leven, omdat hij jouw zelfverzonnen standaard niet haalt? Is hij überhaupt een verklaring aan jouw verschuldigd?
Ik heb voldoende. Iemand die niet kan werken, prima. Iemand die niet wil is het probleem.Empathie en inleving vermogen.
Het is gewoon een uitkering. Geen WIA, WAO, Wajong of wat dan ook.Allicht een idee, om ipv "Op alles mopperen". De beste man eens te helpen, of op zijn minst eens naar zijn echte verhaal luisteren.
Dus omdat het uit de algemene middelen komt is het opeens niet erg?strafschop schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:01:
Is dat zo? De sociale voorzieningen, zoals de bijstand komen uit de algemene middelen. Dus misschien worden de bijstandsuitkeringen wel direct betaald uit de vennnootschapsbelasting.
Hoe groot is jouw bijdrage aan zijn uitkering eigenlijk?
Het zou voor mij goedkoper zijn iedere maand zijn uitkering naar hem over te maken in plaats van iedere maand inkomstenbelasting te betalen. Toeslagen krijg ik toch al niet. Zelfs als ik iedere maand die 80 euro hondenvoer apart zou kopen en aan hem zou geven zou ik er nog altijd beter van worden (en hij dan ook).
[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-08-2019 12:29 ]
Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!