Piet_Piraat7 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:51:
Ik vind dat er wel wat heftig gereageerd wordt op wat @
Ernemmer zegt. Het is nogal kort door de bocht maar er zit wel een kern van waarheid in. In een goed draaiende economie zoals in Nederland zou iedereen met een goede motivatie een baan moeten kunnen krijgen. Ik heb het dus niet over zieke mensen, mensen met een zeer laag IQ, mensen met fysieke problemen of concentratieproblemen. Daar hebben we een sociaal vangnet voor die goed genoeg zou moeten zijn om van te kunnen leven. Ik denk niet dat @
Ernemmer het heeft over deze mensen in de zin van eigen schuld dikke bult.
Dat denk ik wel, wat dat is er wat er gemiddeld in de bijstand zit. Afgezien van een kleine groep die er meestal snel weer uit is (na scheiding oid) zijn het toch echt allemaal mensen met een vlekje. Je ziet het soms niet aan de buitenkant, maar geloof me dat ze bijna allemaal wel iets hebben. Profiteurs zijn er wel uit en kiezen liever een illegaal inkomen als bijstand, waarbij ze om de haverklap bankafschriften en andere ongein moeten overleggen.
En makkelijk iets anders vinden? Dat dacht ik ook, dus met goede regeling ergens vertrokken. Viel toch nog erg tegen. Ook bij een andere vriend, die heeft nog meer als 1 jaar thuis gezeten. Ja, bieden rond de 45 jaar en dat valt het behoorlijk tegen. En ik heb toch een dijk van een CV. Maar concurrentie in mijn sector (management zorg) is erg groot. Uitvoering willen ze me niet in hebben (wel alle diploma;s daarin). Na een 1/2 jaar toch iets gevonden, maar dat dit gemakkelijk ging? Nee. Die vriend van mij heeft ook de nodige diploma's maar ook niet. We waren met zijn drieen tegelijk z'n beetje. De enige die wel direct iets anders had, was in de techniek. Daarbuiten valt het toch nog tegen.
Onzin...
Zal je nu alvast vertellen dat het hele verhaal van werken voor je geld binnen nu en 25 jaar op de helling moet. Nu al zien we een steeds groter uitval van groepen die overbodig worden. Is al gestart met domme mannen. Niets met arbeidsmotivatie te maken, maar we hebben ze gewoon niet meer nodig Dit zal met steeds meer mensen gebeuren. Ja, de robotisering en automatisering zullen voor voor nieuwe banen zorgen, maar de groep waarvoor dit niet geld zal steeds groter worden.
Wil je een houdbare samenleving behouden, zal je toch echt andere mechanismes gaan verzinnen.
Dus ja, mensen willen zinvol en zinnig werk doen, dat staat voorop en zal voorop blijven staan. Echter dit hebben we sinds de middeleeuwen veel e veel gekoppeld met "economische waarde", waarbij werk van weinig economische waar heel arbitair is verdrongen. Daarom verdien beroepen die veel toevoegen aan de samenleving (zoals kinderjuf) veel en veel minder verdienen als beroepen die wel ecomisch aantrekkelijk zijn maar eigenlijk schade toevoegen aan de samenleving (marketeer).
Dat Dalrymple gelijk gaat krijgen is maar zeer te bezien. Ik zet met geld dan nog eerder in op Marx.
Darlymple krijgt gelijk als je alleen denkt vanuit het onhoudbare systeem waar we in zitten. Maar het systeem is gewoon niet houdbaar. Klimaattechnisch niet en ook economisch niet.
Maar aan de andere kant zie ik de mensheid omgenoeg om daar pas achter te komen als het echt te laat is.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......