TheBrut3 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:09:
[...]
Wat wordt betaald om (bijvoorbeeld) een IT'er in het weekend in te zetten?
Per uur een euro of 4 standby vergoeding.
Bij bellen minimaal een half uurloon.
Bij inzet gaat de tijd lopen vanaf het telefoontje.
Per uur het uurloon met toelage in geld of tijd.
24/7 dienstverlening kost nou eenmaal een bak geld.
Deze sector is überhaupt niet te vergelijken met IT. Een arts / apotheker / verpleger wordt je in de basis om mensen te helpen, niet om geld te verdienen. Welke arts de HAP bemand wordt eerlijk gerouleerd. Het salaris is daar helemaal geen factor in. Er zijn geen artsen die alleen nachtdiensten draaien omdat ze dan meer verdienen.
Waarom zou je überhaupt de huidige tarieven in de zorg verdedigen? Uit alles blijkt dat het huidige systeem niet werkt. De gezondsheidszorg is nu al te duur en de wachttijden zijn enorm. Normale wachttijd voor een MLD arts is 12 weken om maar iets te noemen, 'spoed' wordt 2 weken. Aan een structurele oplossing wordt niet gewerkt. Toen ik op de middelbare school zat was er al loting bij de opleidingen, dat is nu 20 jaar later nog steeds het geval. De instroom van gekwalificeerd personeel wordt kunstmatig beperkt. Je kunt de tarieven wel blijven verhogen maar door beperkte instroom is van de beoogde marktwerking geen sprake.
Begin dit jaar toevallig drie keer 28 uur in een ziekenhuis geweest (28 uur aanwezig, 8 uur slapen, 28 uur aanwezig, enz). Dan maak je alles mee inclusief wisselingen van diensten. Ik heb héél veel geleerd over de werking van een ziekenhuizen en ik heb mij verbaasd hoe alles is georganiseerd, hoe hoog de werkdruk ligt, hoe absurd de bureaucratie is en hoe onhandig sommige zaken worden aangepakt. Momenteel hangt er een spandoek voor een actie voor een hoger salaris. Ik ben er van overtuigd dat dit helemaal niet is waar het om gaat. Het is, net als in het onderwijs, compensatie voor de stress die volgt uit disfunctioneren. Als ze op de afdeling waar ik zat de salariskosten met 25% laten dalen dan kan er ongetwijfeld minstens één verpleger bij per shift. Daarmee daalt de werkdruk en dus ook de stres en vermoedelijk ook de wens voor een ander salaris. (Daarbij kan vooral de arts natuurlijk wat missen).
Apotheek is weer een verhaal apart. Start salaris van een assist zit tussen de 1700 en 1900 euro bruto, de apotheker zelf is meestal een ondernemer. Verder is 1 op 3 apothekers een ondernemer die zichzelf dus gratis kan wegzetten. Zelfs al was ik de enige 'klant' in dat uur a 87 euro dan haal je in een shift van 12 uur alsnog ruim duizend euro op. Dus al ga je 75% opslag per uur geven dan nog komt je business case uit. Als het echt om geld zou draaien dan kan die apotheek beter de normale handelingskosten hanteren tot een uur of 12. Dan levert de persoon die toch al staat meer geld op van mensen die na hun werk langsgaan (normale apotheek is om 6 uur dicht hier). Let ook even op dat de HAP hier zo populair bij met name allochtone inwoners dat je er niet eens meer naar toe mag zonder vooraf telefonisch toestemming te krijgen. Indien gewenst draait een dergelijke kliniek gewoon een 100% klanten bezettingsgraad gedurende het grootste deel van het weekend. Dan benut je het personeel dat daar in het weekend toch staat veel beter... Dus het is zeker niet zo dat die 42 euro per handeling nodig zijn om de kosten te dekken. Als er al een relatie is dan volgt die puur uit andere keuzes zoals het actief weren van 'klanten'.
Wat dat betreft moet men gewoon eens een keuze maken. Gaan we een ziekenhuis apotheek gewoon publiek financieren aangezien je toch niet zonder kunt? Of gaan we het overlaten aan de markt. In dat geval moet je het niet half gaan doen. Dan moet je gewoon een aanbesteding uitschrijven aan commerciële partijen en als opdrachtgever (verzekeraar) de partij selecteren die het laagste tarief rekent.
GAIAjohan schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:54:
[...]
Gewoonlijk is het 6 euro.. alleen omdat jij buiten de normale tijden gaat betaal jij meer. En dat is niet vreemd m.i.
Verder is apotheker zijn veel meer werk dan jij schijnbaar denkt. Bovendien zijn dat ook gewoon mensen met vakinhoudelijke kennis en afgeronde studie of opleiding, die 'ingehuurd' worden op rare tijden, en daarmee ook iets van onregelmatigheidstoeslag ontvangt. Zo iemand moet ook betaald worden.
Verder wil men eigenlijk gewoon niet dat iemand maar de hap gaat, omdat dat duur is, en dit is een manier om dat cliënten te laten merken.
Dat het geld kost staat niet ter discussie. Die fixed fee wel. Onder normale omstandigheden kom ik overdag in Breda of Oosterhout en bij beiden apotheken ben ik meestal pas als 6e(!) aan de beurt en dan zijn er 4 tot 6 balies open. Die apotheken lopen dus als een trein. Een landelijke vastgestelde fixed fee is daarmee per definitie niet zinnig. Apotheken die zo goed lopen hebben simpelweg minder overhead dan apotheken waar het minder druk is.
Overigens heb ik dan hele andere ervaringen met apotheken dan jij. Zo kreeg ik met de feestdagen binnen 5 minuten na overhandigen van recepten een zak medicijnen mee. Zat ergens geen bijsluiter van bij, zelf bij thuiskomst via google gezocht. Dus valt wel mee hoe complex het is

.
[
Voor 21% gewijzigd door
sdk1985 op 09-08-2019 21:17
]