GoldenSample schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:20:
[...]
Dan is wel mijn vraag; zie je de jaren 70 en 80 dan als een soort van interbellum waar je met een goede vakopleiding als één verdiener bij de middenklasse kon aanhaken waar je daar nu met z'n 2en erg hard aan moet trekken.
Ik zou het geen interbellum noemen, maar pak de jaren 60/70 en je hebt wel de grootste welvaartstijging te pakken die er in de geschiedenis ooit is voortgekomen. Dus ja, daarmee is dat wel een redelijk unieke periode. De welvaartstijging is niet vol te houden op langere termijn, mede omdat behoorlijk wat van de welvaartsstijging op de pof is geweest (bankieren op de toekomst) alsmede dat omdat je relatief laag begint er dan grote stappen gemaakt kunnen worden. Dus ja, dat was een redelijk unieke periode in de geschiedenis. (en zal ik het nog niet over demografie hebben, die ook nog eens sterk heeft meegespeeld)
Dus daar heb je al een probleem te pakken. Als je naar die periode als referentie kijkt, kom je bedrogen uit.
Daarbij blijkt het achteraf vaak mee te vallen. De generatie X was ook de verloren generatie, maar dat is de generatie waar jij je nu aan speigelt dat die het goed voor elkaar hebben. Ik durf te wedden dat ik de meeste die hier nu klagen over 10 a 20 jaar spreek, deze ook gewoon in een koophuis wonen en hun zaken goed voor elkaar hebben. Net zoals de generatie die met stenen gooide bij "geen woning, geen kroning".
Elke generatie heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Wellicht zal de generatie na jou vooral wijzen op het feit dat wij / jullie zo spotgoedkoop konden reizen. Dat jongeren al voor hun 25ste zo beetje alle continenten als bezocht hadden.
Maar dit staat allemaal los van de keuzes die je zelf kunt maken. En daar is nog veel te winnen. Heel veel. En nee, zelfs de generatie met die grote welvaartsstijging had niet op zijn 25ste een tweekapper, met een auto voor de deur.
Wat ik om me heen zie is dat veel mensen echt andere keuzes kunnen maken en daarmee een betere financiele huishouding kunnen hebben. Nadeel is dan wel dat ze nog meer geld hebben om de woningmarkt op te gaan, wat de prijzen verder opdrijft.
Daarbij bij is 60% van de woning in eigen bezit. Veel daarvan nu bij de huidige babyboomgeneratie. Veel van de mensen die hier komen klagen hebben wel ouders met eigen woningen. Die krijgen later een sloot geld bij het overlijden van deze ouders.
En het niet mogen klagen want in land XYZ is het slechter... Tja.. really?
Ja, really. Wat het systeem is stuk. Dat was het al in de jaren 90, maar we lopen nog steeds aan een dood paard te trekken. Echter als je denk in deze tijden waarvoor er voor kapitaal en informatie geen grenzen zijn en de nadelen van ons systeem zich ook geen drol aantrekken van grenzen (o.a. klimaatprobleem), dit lokaal in 1 landje (feitelijk een stadstaat) op te kunnen lossen, gaat er zeker geen oplossing komen. Misschien een pleister, maar geen oplossing.
Dan veranderd het plaatje wat. Want kun je beschuldigend wijzen naar de mensen "die boven je staan", maar verrek er staan nog meer mensen onder jou met een vingertje naar jou te wijzen.
Zolang mensen alleen op de trein zitten "zolang
ik het maar beter krijg" (toch een teneur die ik hier heel erg lees), gaat er geen oplossing komen.
maar nogmaals ik zit en kijk toe. Geen kinderen, geen belang in de toekomst en het heden redelijk goed voor elkaar. Dus?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......