Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:12
Miks schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 02:19:
Als middeninkomer heb je het lastig op de woningmarkt, als in: er is NIKS te koop. Maar als het aan het kabinet ligt word je ook nog met huurverhogingen in de tientallen procenten je sociale huurhuis uitgepest dankzij een nieuw wetsvoorstel.
Ik heb het hierbij over een standaard huurverhoging van €100 per jaar! Jaar na jaar na jaar.

Dus los van je middeninkomenspolitiek qua inkomen, wordt een middeninkomer ook vastgezet qua uitgaven. Een middeninkomer (of een stel) dat nog in een sociale huurhuis zit, vaak omdat de vrije sector niet te betalen is, wordt dus aan twee kanten gesandwicht.

Ongelovelijk.

https://www.woonbond.nl/w...omensgrenzen-sociale-huur
Uit het artikel:
De Woonbond heeft grote zorgen over particuliere aanbieders van sociale huurwoningen. Zij kunnen deze nieuwe wet aangrijpen om de huurprijzen van zittende huurders ver boven de sociale huurgrens te laten stijgen.
Dus particulieren kunnen het inkomen opvragen van andere particulieren? Is dit niet in strijd met de wet van bescherming persoonsgegevens?

Ik zie ook erg veel praktische bezwaren:
  • Kan je als particulier dan een portal ofzo aanvragen waarop je willekeurige persoonsgegevens kan invullen en een inkomenscategorie terug krijgt?
  • Of moet je per persoon eerst inzage gaan aanvragen op basis van het BSN?
  • Moet je dan aantonen dat die "huurder" daadwerkelijk bij jou iets huurt (en nog steeds iets huurt), de woning in het sociale segment valt en de huidige huur onder het waarderingsstelsel huurprijs ligt?
  • Gaat een ambtenaar dit allemaal uitpluizen voor er toestemming tot inzage wordt verleend?
  • Krijgt degene van wie je het inkomen opvraagt daarvan bericht?
  • Kan degene het nog tegenhouden als het een onrechtmatig verzoek is?
  • Is er dan een boete op het onrechtmatig opvragen van iemands inkomen door een verhuurder, of is het zelfs strafbaar?
Allemaal vragen, vragen en nog eens vragen...

[ Voor 69% gewijzigd door Biggg op 02-08-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:26

DropjesLover

Dit dus ->

President schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:16:
[...]

Och kom, nu stel je je wel onwijs aan of verdien je zelf zoveel geld dat je geen realistisch beeld hebt.

2900 netto per maand, ik zou het graag willen verdienen in de maand! Met mij waarschijnlijk meer dan driekwart van de bevolking. 2900 netto is een dik salaris waar je prima mee kan leven. Lukt dat niet dan heeft dat niks met salaris te maken, maar met een onrealistisch uitgavenpatroon. Dan vind je waarschijnlijk dat het normaal is om wekelijks uit eten te gaan, meerdere keren op vakantie, stook je ik de winter op 23 graden, etc.

Laten we het over de middeninkomens hebben, zit je samen op 55k bruto dan is het inderdaad wat krap

https://www.google.com/ur...1ubWA&cshid=1564726497637
Ik verdien ietsje onder dat en ik hou geen cent over elke maand :')
Mijn vrouw verdient het zelfde als ik en we hebben de gezamelijke kosten dus naar ratio verdeeld.
Ik betaal €1650 in de gezamenlijke pot voor huis (€1800/mnd), kinderdagverblijf (€600/mnd), eten (€400) en iets aan de gezamenlijke spaarrekening.
De rest gaat op aan afbetalen studielening (€300/mnd), zorgverzekering (€120), auto (diesel, €170 belasting+verzekering, €200 brandstof en €100/mnd reparaties = €470/mnd) en dan nog €150 aan een eigen spaarrekening. Oh en misschien eens per maand een drankje doen met vrienden.

*poef* alles weg, zonder gekkigheden.

Okay, we wonen wat groter/duurder dan wat we nu nodig hebben, maar over een paar jaar weer verhuizen omdat we dan 2 kinderen met eigen kamer etc en tuin willen, konden we het beter nu al kopen. Qua auto, ik rij 90km/dag woon-werk. Met een kleiner huis en goedkopere auto zouden we misschien €300/mnd besparen. Ook niet de enorme besparing.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:36
DropjesLover schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Tja,vrouw en ik verdienen samen 3800 netto per maand + 2x vakantie/eindejaar (ik fulltime, zij 30 uur) en we houden met twee kinderen (en 3 dagen kinderopvang) toch gemiddeld met belastingteruggave, kinderopvangtoeslag zeker 15.000 euro over op jaarbasis, vorig jaar minder door aanschaf nieuwe auto.

Dat is meer een discussie voor in een ander topic (een groot uitgaven/bespaar topic), maar uiteindelijk kan elke euro één keer worden uitgegeven en heeft iedereen voor weet ik veel hoeveel geld electronica, meerdere auto's, gaan op vakantie, hebben geld voor alcohol, dagelijks paar euro aan vlees van de slager, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 15:38
President schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:56:
[...]

Tja,vrouw en ik verdienen samen 3800 netto per maand + 2x vakantie/eindejaar (ik fulltime, zij 30 uur) en we houden met twee kinderen (en 3 dagen kinderopvang) toch gemiddeld met belastingteruggave, kinderopvangtoeslag zeker 15.000 euro over op jaarbasis, vorig jaar minder door aanschaf nieuwe auto.

Dat is meer een discussie voor in een ander topic (een groot uitgaven/bespaar topic), maar uiteindelijk kan elke euro één keer worden uitgegeven en heeft iedereen voor weet ik veel hoeveel geld electronica, meerdere auto's, gaan op vakantie, hebben geld voor alcohol, dagelijks paar euro aan vlees van de slager, etc
Het valt of staat met je vaste lasten. Als jij een betaalbare woning hebt weten te regelen, meestal al enige tijd geleden, dan is het prima te doen. Als jij nu een woning moet regelen en je bent veroordeeld tot de particuliere sector dan ga je met 3800 euro niet veel over houden. Zeker als je bijv. ook nog zorg nodig hebt of andere hoge vaste lasten zoals een studieschuld.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Mijn vrouw verdient het zelfde als ik en we hebben de gezamelijke kosten dus naar ratio verdeeld.
Ik betaal €1650 in de gezamenlijke pot voor huis (€1800/mnd), kinderdagverblijf (€600/mnd), eten (€400) en iets aan de gezamenlijke spaarrekening.
De rest gaat op aan afbetalen studielening (€300/mnd), zorgverzekering (€120), auto (diesel, €170 belasting+verzekering, €200 brandstof en €100/mnd reparaties = €470/mnd) en dan nog €150 aan een eigen spaarrekening. Oh en misschien eens per maand een drankje doen met vrienden.

*poef* alles weg, zonder gekkigheden.

Okay, we wonen wat groter/duurder dan wat we nu nodig hebben, maar over een paar jaar weer verhuizen omdat we dan 2 kinderen met eigen kamer etc en tuin willen, konden we het beter nu al kopen. Qua auto, ik rij 90km/dag woon-werk. Met een kleiner huis en goedkopere auto zouden we misschien €300/mnd besparen. Ook niet de enorme besparing.
Ik vind €400 per maand eten anders ook behoorlijk hoog. En 300/maand studielening terugbetalen is ook behoorlijk hoog, dan heb je echt een flinke schuld opgebouwd door bij te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DropjesLover Je kan élk inkomen op krijgen als je je levensstijl erop aanpast. Met het genoemde salaris kan je, zonder armoedig te leven, prima duizenden € op jaarbasis overhouden, als je maar bereid bent bepaalde keuzes te maken en prioriteiten te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Philip Ross schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:06:
[...]

Ik vind €400 per maand eten anders ook behoorlijk hoog. En 300/maand studielening terugbetalen is ook behoorlijk hoog, dan heb je echt een flinke schuld opgebouwd door bij te lenen.
Allicht, die studieschuld krijg je vanzelf door vanaf dag 1 maximaal bij te moeten lenen om in je onderhoud te kunnen voorzien, en geen/nauwelijks te kunnen werken omdat het wel degelijk een fulltime studie is. En er vervolgens door omstandigheden er 2 jaar langer over te doen :')

€400 aan eten en dan staat er echt niet dagelijks biefstuk op tafel hoor. Eigenlijk heel basaal rijst, aardappelen, pasta met gehakt of kip, inkopen bij de Jumbo. Maar wel extra ivm klein kind moeten koken.
Eens per maand thuisbezorgd.nl.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:06:
@DropjesLover Je kan élk inkomen op krijgen als je je levensstijl erop aanpast. Met het genoemde salaris kan je, zonder armoedig te leven, prima duizenden € op jaarbasis overhouden, als je maar bereid bent bepaalde keuzes te maken en prioriteiten te stellen.
Een kleiner/goedkoper huis, dichter bij mn werk en mn vrouw van baan wisselen. En onze ouders om de hoek zodat er maar 2 dagen kinderopvang nodig is. Ik zou er zo voor tekenen.
Alleen... De huizenmarkt lijkt me bekend (ook in Den Bosch), onze ouders wonen dan nog op 1,5u rijden en 2 uur vliegen. Tsja.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
DropjesLover schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Allicht, die studieschuld krijg je vanzelf door vanaf dag 1 maximaal bij te moeten lenen om in je onderhoud te kunnen voorzien, en geen/nauwelijks te kunnen werken omdat het wel degelijk een fulltime studie is. En er vervolgens door omstandigheden er 2 jaar langer over te doen :')
Zal in te toekomst wel voor meer mensen gaan gelden ja. Sinds het helemaal een lening is nu. Vond het gewoon een behoorlijk hoog bedrag.
€400 aan eten en dan staat er echt niet dagelijks biefstuk op tafel hoor. Eigenlijk heel basaal rijst, aardappelen, pasta met gehakt of kip, inkopen bij de Jumbo. Maar wel extra ivm klein kind moeten koken.
Eens per maand thuisbezorgd.nl.
Een kind kost natuurlijk wel extra, was uit gegaan van alleeen 2 volwassenen omdat je het had over in de toekomst kinderen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Och kom, nu stel je je wel onwijs aan of verdien je zelf zoveel geld dat je geen realistisch beeld hebt.

2900 netto per maand, ik zou het graag willen verdienen in de maand! Met mij waarschijnlijk meer dan driekwart van de bevolking. 2900 netto is een dik salaris waar je prima mee kan leven. Lukt dat niet dan heeft dat niks met salaris te maken, maar met een onrealistisch uitgavenpatroon. Dan vind je waarschijnlijk dat het normaal is om wekelijks uit eten te gaan, meerdere keren op vakantie, stook je ik de winter op 23 graden, etc.

Laten we het over de middeninkomens hebben, zit je samen op 55k bruto dan is het inderdaad wat krap

2900 netto is echt geen hoog inkomen voor een gezin, en is al te weinig voor een middenklasse levensstijl. Het hangt er natuurlijk een beetje van af, woon je in een huis dat je in 1990 hebt gekocht met een bijbehorende hypotheeklast van 200€ dan kun je inderdaad prima rondkomen. Als je nu moet toetreden op de woningmarkt zit je op 1000 - 1500€ hypotheek of huur en is het veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Philip Ross schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:28:
[...]

Zal in te toekomst wel voor meer mensen gaan gelden ja. Sinds het helemaal een lening is nu. Vond het gewoon een behoorlijk hoog bedrag.

[...]

Een kind kost natuurlijk wel extra, was uit gegaan van alleeen 2 volwassenen omdat je het had over in de toekomst kinderen krijgen.
We hebben er nu 1 (1 jaar oud) en willen in de nabije toekomst een 2e.

Zonder die kinderwens waren we nog maximaal scheefwonend in mn sociale huur-appartement van €800 incl gwl etc blijven wonen :+
Dan waren onze maandelijkse kosten €1600 minder :')

Kut, waarom hebben we dat eigenlijk gedaan? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 02-08-2019 09:51 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:15
Het gaat er niet om of je het op krijgt of niet. Als je nu in een huurhuis zit of binnenkort gaat zitten, je net klaar bent met school en een paar duizend euro aan spaargeld hebt krijg je met 55.000 euro een hypotheek van 260.000 euro!!!

Haal daar nog eventueel je studieschuld (die je in het nieuwe stelsel zo goed als zeker hebt) en je gaat echt geen huis meer vinden.

Je hebt dus geen opties. Je hebt onderdak nodig, op Funda staan er tot de 225.000 euro (want als je alleen bent wil je echt niet maximaal hypotheek) maar 5500 apartementen te koop in heel Nederland. Het overgrote deel valt al af vanwege niet in de omgeving/slechte staat/way overpriced. Dus veel plezier om dan tegen al die andere woningzoekende op te gaan bieden.

Aan de andere kant zit een woonbaas die elk jaar jou huur even 100 euro per maand verhoogd, je dus nog minder kunt sparen, de huizenprijzen verder omhoog gaan, je minder hypotheek krijgt (relatief gezien, met de aanname dat de hypotheekeisen de komende jaren verder aangescherpt gaan worden).

Nou fijn vooruitzicht.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:03
Als middeninkomer heb je het lastig op de woningmarkt, als in: er is NIKS te koop. Maar als het aan het kabinet ligt word je ook nog met huurverhogingen in de tientallen procenten je sociale huurhuis uitgepest dankzij een nieuw wetsvoorstel.
Ik heb het hierbij over een standaard huurverhoging van €100 per jaar! Jaar na jaar na jaar.

Dus los van je middeninkomenspolitiek qua inkomen, wordt een middeninkomer ook vastgezet qua uitgaven. Een middeninkomer (of een stel) dat nog in een sociale huurhuis zit, vaak omdat de vrije sector niet te betalen is, wordt dus aan twee kanten gesandwicht.

Ongelovelijk.

Het verhogen van de grenzen klinkt heel leuk, maar dit heeft als gevolg dat er ook veel meer mensen in sociale huur mogen intrekken.
We hebben nu al wachtlijsten van >10 jaar, ja ook buiten de randstad. Als starter met een middeninkomen kan je dus alsnog niks.

Zo gek vind ik het helemaal niet dat die grenzen omlaag moeten.

Wél vind ik dat er een 'sociale huur plus' moet komen, met woningen tussen de 700 en 1200 euro aan huur. Dát segment moet gereguleerd gaan worden. Daarnaast moet de woningmarkt sowieso gigantisch op de schop, stijgingen van 8% per jaar in woningwaarde, daar wordt helemaal niemand blij van en krijgt drastische gevolgen.

Je moet dat gebied apart gaan reguleren van de bestaande sociale huur. Anders krijg je het probleem dat de huren alsnog verhoogd gaan worden boven de 700 euro voor die groep.

In je huurcontract staat een maximale huurverhoging die ze door mogen voeren, zolang de woningmarkt booming is is het niet meer dan logisch dat je verhuurder dit volgt. Bij het tekenen van je huurcontract moet je hier goed op letten. Ze mogen het hier met 4,x% doen en ik ga er vanuit dat ze dat ook ieder jaar gaan doen.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 05:47:
[...]

Dit is wel echt te bizar voor woorden inderdaad. Maar goed, het signaal is duidelijk. Werken mag ábsoluut niet meer lonen in Nederland. Ik voorspel dat men massaal zwart gaat werken en op uitkeringen gaat leven als dit er doorheen gaat.
Dat mensen massaal minder gaan werken, dat denk ik niet. Ik verdien nu >600 bruto per maand meer dan de buren in de naastgelegen flat (sociale huur), maar betaal nu zo'n 250 euro per maand meer aan huur (voor letterlijk hetzelfde appartement maar dan met een iets luxere keuken) en ontvang geen huurtoeslag. Uiteindelijk resulteert dat in dat ik netto tientallen euro's minder overhoud. Dit geldt voor zo ongeveer alle huurders in mijn flat.

En toch blijven mensen hun best doen. Ik ben zelf ook van plan ooit meer te verdienen, en dan moet je door dat oneerlijke gebied heen...
Biggg schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:27:
Dus particulieren kunnen het inkomen opvragen van andere particulieren? Is dit niet in strijd met de wet van bescherming persoonsgegevens?
Ik mag toch hopen dat dát niet gaat gebeuren. Dan is mevrouw Ollongren als woningmarkt-minister een totaal ander beleid aan het voeren dan dat ze zou moeten doen.

Het wordt tijd dat de woningmarktbubbel barst.
Yep, als net afgestudeerde ben je totaal fucked. Zowel alleen als samen ben je tamelijk kansloos en het lijkt alleen maar erger te worden. De politiek van links tot rechts interesseert het overigens geen klap.

Ik snap ook niet dat deze eerste levensbehoefte genaamd 'onderdak', niet meer media-aandacht krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 02-08-2019 10:16 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
[...]

Tsja, ik zie dat toch anders. Als je kijkt naar bijv. de huizenprijzen t.a.v. de hoogte van het middeninkomen krab ik mij achter de oren, zelfde met de prijs van een gemiddelde auto. Kijk hoe lang je daar dan voor zou moeten werken wil je iets normaals aanschaffen, de balans is helemaal zoek.

EDIT: dit is ook waarom iedereen maar gaat lopen lenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-10 12:01

Ongelovelijk.

Hier nog iemand die dit probleem ervaart ;w
Samen met partner zitten we in het middeninkomen. Hypotheek die we kunnen krijgen is niet eens genoeg voor een huis wat ook maar iets groter is dan ons sociale huurwoninkje op de Veluwe. Verhuizen naar de Randstad kunnen we sowieso niet betalen. Af en toe best deprimerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-10 14:18
Ik heb zelf kunnen kopen op de dip van de markt, gelukkig geen kinderwens anders was dit huisje veel te klein.
Op dit moment houd mijn zieke schoonmoeder ons in Nederland, maar wanneer die overlijd (ergens in de komende jaren gok ik), heb ik serieus geen idee of we überhaupt in Nederland blijven.

Als zelfstandige in de IT kan ik zo de grens over hoppen naar België of Duitsland.
De prijzen in dit land zijn belachelijk. Niet alleen de woningprijzen, maar alles.
Het wordt alleen maar duurder en duurder.
We houden genoeg over van mijn inkomen maar still, zelfs met 2+ modaal moeten wij op onze uitgaven letten!
En de grootste kostenposten zijn de hypotheek en de zorgverzekering.

Voor die laatste: Ik ben elk jaar mijn eigen risico kwijt omdat ik de pech heb om met een chronische ziekte te zijn geboren. Gezond leven helpt, maar zonder de medicijnen lig ik in een paar jaar onder de zoden.
Medicijnkosten: Net boven ER -_-'

[ Voor 42% gewijzigd door hackerhater op 02-08-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

President schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:56:
[...]

Dit vind ik heel knap, mijn vrouw en ik verdienen ongeveer 4000 netto per maand, komt nog vakantie en eindejaars toeslag bij. Maar houden bij lange na geen 15.000 per jaar over.

Wellicht leven we te duur maar dat kan ik me ergens niet voorstellen, we hebben 1 zoon die 1.5 dag per week naar de opvang gaat, 2 auto's waar ik zelf het onderhoud van doe. en verder een redelijke grote nieuwbouw (2016) woning met een hypotheek van 1300 per maand. qua vaste lasten is het niet enorm hoog maar toch blijft er niet veel over.
Wel eten we elke dag vlees van de slager, maar dat komt omdat mijn ouders een slagerij hebben _/-\o_

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:36
bartijn2 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Dit vind ik heel knap, mijn vrouw en ik verdienen ongeveer 4000 netto per maand, komt nog vakantie en eindejaars toeslag bij. Maar houden bij lange na geen 15.000 per jaar over.

Wellicht leven we te duur maar dat kan ik me ergens niet voorstellen, we hebben 1 zoon die 1.5 dag per week naar de opvang gaat, 2 auto's waar ik zelf het onderhoud van doe. en verder een redelijke grote nieuwbouw (2016) woning met een hypotheek van 1300 per maand. qua vaste lasten is het niet enorm hoog maar toch blijft er niet veel over.
Wel eten we elke dag vlees van de slager, maar dat komt omdat mijn ouders een slagerij hebben _/-\o_
Wij twee kinderen met maar één auto, een extra auto kost toch al snel 300 euro per maand! Wij betalen inderdaad maar 700 euro aan hypotheek omdat we flink hebben afgelost (nog maar 125k schuld van de oorspronkelijke 250k aankoopwaarde 3,5 jaar geleden) en door eigen inbreng (we waren beiden niet van stappen en vakantie). Dat scheelt al snel 600 euro per maand bruto! Maar goed, dat is gevolg van verstandige keuzes en onze keuze om niet om maximaal te gaan zitten met lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartijn2 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:11:
[...]

Twee auto's en een (in mijn ogen) behoorlijk hypotheekbedrag voor dat inkomen,dat scheelt al behoorlijk. Betekent niet dat het fout is, maar wel dat er bepaalde keuzes zijn gemaakt die als gevolg hebben dat bijna alles op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:57:
Ik heb zelf kunnen kopen op de dip van de markt, gelukkig geen kinderwens anders was dit huisje veel te klein.
Op dit moment houd mijn zieke schoonmoeder ons in Nederland, maar wanneer die overlijd (ergens in de komende jaren gok ik), heb ik serieus geen idee of we überhaupt in Nederland blijven.

Als zelfstandige in de IT kan ik zo de grens over hoppen naar België of Duitsland.
De prijzen in dit land zijn belachelijk. Niet alleen de woningprijzen, maar alles.
Het wordt alleen maar duurder en duurder.
We houden genoeg over van mijn inkomen maar still, zelfs met 2+ modaal moeten wij op onze uitgaven letten!
En de grootste kostenposten zijn de hypotheek en de zorgverzekering.

Voor die laatste: Ik ben elk jaar mijn eigen risico kwijt omdat ik de pech heb om met een chronische ziekte te zijn geboren. Gezond leven helpt, maar zonder de medicijnen lig ik in een paar jaar onder de zoden.
Medicijnkosten: Net boven ER -_-'
Sorry, ik vind dit echt gezeur.
- Ja, de prijzen stijgen elk jaar. Momenteel is de inflatie zo'n 2,5%. Da's niet echt veel, en als je dat er niet jaarlijks bij krijgt moet je eens goed met je werkgever gaan praten..;
- Met 2x modaal gezinsinkomen ben je niet arm, maar zeker niet rijk. En dus zal je inderdaad op je uitgaven moeten letten. Het is echt een utopie dat Jan-met-de-pet met een gewoon inkomen zo rijk is dat 'ie nergens meer op hoeft te letten.
- Ziektekosten: vervelend. Maar voor 2019 zijn jouw kosten dus EUR 385. Is dát nou zo'n groot probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Conono schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:23:
[...]

- Ziektekosten: vervelend. Maar voor 2019 zijn jouw kosten dus EUR 385. Is dát nou zo'n groot probleem?
Daar ga je dus de mist in, niet 365 aan ziektekosten maar 120*12 + 365 = 1805 aan ziektekosten per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jaja, zo ken ik er ook nog één. Waarom tel je dan niet direct het percentage van belastingen wat voor gezondheidszorg wordt gebruikt er ook bij op? En ook nog voor mensen in loondienst de werkgeversbijdrage ziektekosten?

Dan kom je er waarschijnlijk meer op uit dat ik €10k+ aan ziektekosten heb betaald dit jaar. En dat is nog exclusief mijn eigen risico dat ik er dit jaar doorheen heb gekregen plus het eigen risico van vorig jaar dat ik er ook dit jaar doorheen heb gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Conono schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:23:
[...]

Sorry, ik vind dit echt gezeur.
- Ja, de prijzen stijgen elk jaar. Momenteel is de inflatie zo'n 2,5%. Da's niet echt veel, en als je dat er niet jaarlijks bij krijgt moet je eens goed met je werkgever gaan praten..;
- Met 2x modaal gezinsinkomen ben je niet arm, maar zeker niet rijk. En dus zal je inderdaad op je uitgaven moeten letten. Het is echt een utopie dat Jan-met-de-pet met een gewoon inkomen zo rijk is dat 'ie nergens meer op hoeft te letten.
Werkgever? Ik ben een zelfstandige.
Natuurlijk kan ik elk jaar mijn prijzen verhogen, maar dat is een oneindige spiraal van steeds meer stijgende prijzen.

Ik kan het prima betalen met mijn inkomsten, maar jan met de pet die misschien 1 modaal gezinsinkomen heeft (hens de reden van dit topic) steeds minder.

Ik heb nergens gezegd dat ik arm ben, alleen dat wij zeer twijfelen of we in dit doorgedraaide land blijven.
De kosten is maar 1 ding, de steeds groter wordende drukte is een veel belangrijkere factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

President schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:15:
[...]

Wij twee kinderen met maar één auto, een extra auto kost toch al snel 300 euro per maand! Wij betalen inderdaad maar 700 euro aan hypotheek omdat we flink hebben afgelost (nog maar 125k schuld van de oorspronkelijke 250k aankoopwaarde 3,5 jaar geleden) en door eigen inbreng (we waren beiden niet van stappen en vakantie). Dat scheelt al snel 600 euro per maand bruto! Maar goed, dat is gevolg van verstandige keuzes en onze keuze om niet om maximaal te gaan zitten met lenen
Dan schiet het inderdaad wel lekker op, ik zie dan ook waar de verschillen in zitten.
Voor onze kleine mochten we graag reizen en stappen, dat kost ongemerkt erg veel geld (het stap deel)
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:19:
[...]

Twee auto's en een (in mijn ogen) behoorlijk hypotheekbedrag voor dat inkomen,dat scheelt al behoorlijk. Betekent niet dat het fout is, maar wel dat er bepaalde keuzes zijn gemaakt die als gevolg hebben dat bijna alles op gaat.
Daar heb je gelijk in, 2 auto's kosten ondanks het weinige onderhoud toch wel veel geld.
We kunnen 500 per maand sparen, maar dat is nog steeds 9000 minder dan wat President presteert.

Het is natuurlijk een eigen keuze geweest maar ik denk ook niet dat we anders zouden willen.
Dan maar wat minder geld op de spaarrekening en wat meer comfort. (in mijn ogen)

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Conono
Napo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:25:
[...]

Daar ga je dus de mist in, niet 365 aan ziektekosten maar 120*12 + 365 = 1805 aan ziektekosten per jaar.
Die ziektekostenverzekering heeft iedereen. Van bijstandsgenieter tot grootverdiener. Dus dat is niet echt hét probleem van iemand met een middeninkomen, wel?
hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:33:
Werkgever? Ik ben een zelfstandige.
Natuurlijk kan ik elk jaar mijn prijzen verhogen,
Ah. Het probleem is dus niet zozeer dat alles steeds duurder wordt, het probleem is dat jij je inkomen daar vrijwillig niet op aanpast. Gezeur dus.
maar dat is een oneindige spiraal van steeds meer stijgende prijzen.
Ja, dus?
Ik kan het prima betalen met mijn inkomsten, maar jan met de pet die misschien 1 modaal gezinsinkomen heeft (hens de reden van dit topic) steeds minder.
1 modaal gezinsinkomen is gewoon echt niet veel. Het is niet normaal dat 1 partner geen cent verdient, dat de andere partner een middelmatig verdienende baan heeft, en dat het gezin lekker riant leeft. Dat is echt nog nooit zo geweest.
Ik heb nergens gezegd dat ik arm ben, alleen dat wij zeer twijfelen of we in dit doorgedraaide land blijven.
De kosten is maar 1 ding, de steeds groter wordende drukte is een veel belangrijkere factor.
Prima verder hoor, als je denkt dat het gras ergens anders groener is moet je dat vooral doen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hackerhater
Wellicht moet je eens van je hoge troon af komen?
Pas geleden was er een nieuwsbericht over dat werkgevers het zat zijn telkens de knip te moeten trekken wanneer de overheid weer eens de belastingen verhoogd.

Er zijn genoeg mensen die GEEN jaarlijkse inflatie-correctie krijgen en dus jaar in, jaar uit armer worden.
Ook genoeg mensen die geen mogelijkheid hebben om hun inkomen te verhogen.

Mijn klanten zijn in het algemeen het MKB, de groep zelfstandigen die het steeds moeilijker krijgt met de stijgende prijzen. En dus indirect mijn probleem omdat ze daardoor minder geneigd zijn mij in te huren.

1 modaal is inderdaad veel te weinig om in dit rare land van rond te komen, ECHTER je wordt door de overheid wel rijk genoeg gezien dat je geen recht hebt op welke toeslag dan ook.
Geen recht op een "sociale" woning waardoor je 900+ huur in de vrije sector mag gaan betalen, als je al een woning vind.

De telkens stijgende prijzen zorgt ervoor dat jonge mensen als ik willen vertrekken uit dit land.
Dat mensen kinderen krijgen en settlen steeds meer uitstellen, soms tot het punt dat ze krijgen al niet meer kan.
Studeren is voor de middenklasse al zo goed als onmogelijk geworden zonder flinke schulden.
Laat staan dat ze voor moeilijke studies gaan waar je niet naast kan werken.
Dit land is op lange termijn compleet naar de knoppen het gaan.

Ik heb het niet over riant leven, ik heb het over het standaard huisje, boompje, beestje dat compleet onmogelijk begint te worden voor de jonge generatie van 35-

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 02-08-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:08:
[...]
Dat mensen massaal minder gaan werken, dat denk ik niet. Ik verdien nu >600 bruto per maand meer dan de buren in de naastgelegen flat (sociale huur), maar betaal nu zo'n 250 euro per maand meer aan huur (voor letterlijk hetzelfde appartement maar dan met een iets luxere keuken) en ontvang geen huurtoeslag. Uiteindelijk resulteert dat in dat ik netto tientallen euro's minder overhoud. Dit geldt voor zo ongeveer alle huurders in mijn flat.

En toch blijven mensen hun best doen. Ik ben zelf ook van plan ooit meer te verdienen, en dan moet je door dat oneerlijke gebied heen...
Eigenlijk koop je de wachtlijst af :X.
Yep, als net afgestudeerde ben je totaal fucked. Zowel alleen als samen ben je tamelijk kansloos en het lijkt alleen maar erger te worden. De politiek van links tot rechts interesseert het overigens geen klap.

Ik snap ook niet dat deze eerste levensbehoefte genaamd 'onderdak', niet meer media-aandacht krijgt.
Kleine groep. Door de demografie is dit geen onderwerp wat aandacht heeft. Daarnaast moet je er voor buiten je bubbel kijken…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 15:43

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Precies dat, ik mag met mijn modaal inkomen geen sociale huurwoning meer nemen. Dat sws al onmogelijk is in de meeste steden met wachttijden van 10 jaar terwijl alles vol gestopt wordt met mensen zonder baan, asielzoekers*knip*.

Vervolgens krijg ik alleen een hypotheek mee hoog genoeg om net een of ander zolder kamertje te kopen en als ik de particuliere huursector opzoek moet je 3 of 4 keer de maandhuur verdienen....dus ook daar is geen mogelijkheid. Of wederom een zolderkamertje voor 700 euro per maand.

Lekker verdeeld zo!

knip

Pas op met onderbuik reacties, niet nodig

[ Voor 32% gewijzigd door tweakduke op 02-08-2019 14:30 ]

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Ik kan met mijn modale inkomen gewoon een woning kopen van 180.000 euro, daar zijn legio mogelijkheden voor. Ja als je in de randstad wilt blijven wonen is dat je eigen keuze, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

DropjesLover schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:50:
[...]

Zonder die kinderwens waren we nog maximaal scheefwonend in mn sociale huur-appartement van €800 incl gwl etc blijven wonen :+

Kut, waarom hebben we dat eigenlijk gedaan? 8)7
Je hebt ook wel forse woonlasten. Dat is een hypotheek van €500.000 ofzo?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
ANdrode schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:00:
[...]

Eigenlijk koop je de wachtlijst af :X.
Ik denk oprecht dat dat de achterliggende politieke gedachte is van dit voorstel, ja.

Ben zelf voorstander van lage inkomensnormen voor sociale huur als ultiem vangnet trouwens, maar dat werkt alleen als je zorgt voor een stabiele, gezonde middenhuur en betaalbare koopwoningen / appartementen.
Maar laat dát nou net een enorm probleem zijn in Nederland :')

Het is hierdoor echt een gigantisch slecht en zelfs gevaarlijk plan.
Kleine groep. Door de demografie is dit geen onderwerp wat aandacht heeft. Daarnaast moet je er voor buiten je bubbel kijken…
Nouja, een hoop stemgerechtigden hebben ook (klein)kinderen toch :+
Maar dat is inderdaad precies wat erachter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
blitzkrieg schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:06:
[...]

Als ik bij mij in de straat kijk zijn alle huizen nu een half miljoen, en dat is echt niet op een toplocatie ofzo. Zie bijvoorbeeld dit:

https://www.google.com/ma...itch%3D0%26thumbfov%3D100

Zit je aan een super drukke rotonde in een wijk waar om de haverklap schietpartijen zijn, betaal je gewoon een half miljoen voor. Het is dan wel helemaal opgeknapt maar wie zit daar op te wachten denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:59
midego schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:04:
Ik kan met mijn modale inkomen gewoon een woning kopen van 180.000 euro, daar zijn legio mogelijkheden voor. Ja als je in de randstad wilt blijven wonen is dat je eigen keuze, toch?
Tja, als ik nu buiten de randstad zoiets koop heb ik misschien lagere woonlasten, maar ik heb wel enorme kosten omdat mijn levensplezier afneemt (omdat ik daar totaal geen sociaal leven heb). En natuurlijk is dat op te bouwen. Maar het is waarschijnlijk verstandiger om de vele uren die dat sociale leven opbouwen kost op mijn baan te richten en zo mijn inkomsten te vergroten.

Echt veel winst is er in ieder geval niet te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Lodo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:09:
[...]

Als ik bij mij in de straat kijk zijn alle huizen nu een half miljoen, en dat is echt niet op een toplocatie ofzo. Zie bijvoorbeeld dit:

https://www.google.com/ma...itch%3D0%26thumbfov%3D100

Zit je aan een super drukke rotonde in een wijk waar om de haverklap schietpartijen zijn, betaal je gewoon een half miljoen voor. Het is dan wel helemaal opgeknapt maar wie zit daar op te wachten denk ik dan.
Dat is centrum Rotterdam, dat kost gewoon (veel) geld. Of je het dat waard moet vinden kan je je afvragen (ik niet iig). Of je daar met 1x modaal moet kunnen wonen kan je je ook afvragen (ik vind van niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-10 17:14

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ik zou graag de randstad uitgaan en terug verhuizen naar de regio waar ik ben opgegroeid (Zeeland). Maar dat betekent wel dat ik en mijn vriendin in de regio moeten kunnen werken (op niveau) plus allebei een auto i.v.m. slecht OV. Terwijl ik nu fiets en mijn vriendin de trein pakt (wonen op fietsafstand van Utrecht Centraal).

Vrienden van ons die gelijk na de studie zijn teruggegaan lopen nu tegen het probleem op dat verdere carrieregroei niet meer mogelijk is (dan zouden ze moeten verhuizen richting de randstad). Een ander stel gaat wel terug, is gewild in Zeeland als huisarts en hebben een leuk huis gekocht op Walcheren. Maar de andere van het stel moet wel genoegen nemen met een baan onder haar niveau omdat er in de regio weinig werk is op WO niveau.

Kijk dat zijn natuurlijk keuzes die je maakt, zij hebben relatief betaalbare huizen met leuke tuinen in een rustige regio. Tegelijk liggen de salarissen lager, is carriere maken moeilijker en maak je op andere gebieden weer meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
blitzkrieg schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:17:
[...]

Dat is centrum Rotterdam, dat kost gewoon (veel) geld. Of je het dat waard moet vinden kan je je afvragen (ik niet iig). Of je daar met 1x modaal moet kunnen wonen kan je je ook afvragen (ik vind van niet).
???

De kogels vliegen je om de oren, ik heb werkelijk plaatsen gezien in het voormalig Oostblok wat gezelliger is dan deze rotonde/dit plein. Je hebt ook nog continue auto's langsrijden aangezien dit 1 van de hoofdwegen is om snel de snelweg te bereiken zoals ik al eerder zei.

Dit is echt geen toplocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:54
Tusk schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:01:
edit: voordat ik voor racist uitgemaakt wordt: In mijn woonflat (waar ik nu maximaal scheefhuur, mijn enige optie) komt er in elke woning die leeg komt te staan een asielzoeker te zitten.
Niet omdat je zegt dat er asielzoekers in je woonflat komen wonen ben jij geen racist. Ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar je zegt het niet helemaal goed zo :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Laatst online: 13-10 21:01
Hoe krijg je dat voor elkaar als ik vragen mag? Met modaal inkomen (36k) kan je zo'n 160-165k lenen volgens een snelle internetcheck, en dat zonder (studie) schuld. En zelfs voor 180k kan je bij ons in de buurt geen huis kopen, en dat is niet in de (Rand)stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Lodo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:25:
[...]

???

De kogels vliegen je om de oren, ik heb werkelijk plaatsen gezien in het voormalig Oostblok wat gezelliger is dan deze rotonde/dit plein. Je hebt ook nog continue auto's langsrijden aangezien dit 1 van de hoofdwegen is om snel de snelweg te bereiken zoals ik al eerder zei.

Dit is echt geen toplocatie.
Tja, dan koop jij het niet, maar schijnbaar zijn er mensen die het kunnen en willen betalen.
Dat de woningmarkt bij plekken knettergek is dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
HaNS1443 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:30:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar als ik vragen mag? Met modaal inkomen (36k) kan je zo'n 160-165k lenen volgens een snelle internetcheck, en dat zonder (studie) schuld. En zelfs voor 180k kan je bij ons in de buurt geen huis kopen, en dat is niet in de (Rand)stad.
Waarschijnlijk onder de oudere regels. Tegenwoordig is het inderdaad maar zo 160K (4,5 keer jaarinkomen)
Wat ook de belachelijkheid van de huizenprijzen in NL laat zien. De meeste woningen beginnen bij 2 ton.
Dat vereist, om veilig te zitten, 1,5 modaal inkomen.

https://www.rtlnieuws.nl/...r-jan-modaal-waar-kun-jij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

blitzkrieg schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:06:
[...]

350, voor 20 jaar vast.
2-onder-1-kapper, 1250 hypotheek + 200 verbouwingslening, en dan nog gwl, tv, verzekeringen, gemeentelijke heffingen etc etc.

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 02-08-2019 12:44 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
blitzkrieg schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:34:
[...]

Tja, dan koop jij het niet, maar schijnbaar zijn er mensen die het kunnen en willen betalen.
Dat de woningmarkt bij plekken knettergek is dat klopt.
Maar dan onderschrijf je toch eigenlijk wat ik zeg? Dat 500k niet zo fors meer is, maar eigenlijk normaal is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lodo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Maar dan onderschrijf je toch eigenlijk wat ik zeg? Dat 500k niet zo fors meer is, maar eigenlijk normaal is geworden.
Je hebt het over Rotterdam; er zijn genoeg plekken in en om Rotterdam (buitenwijken en randgemeentes) die per fiets en OV goed bereikbaar zijn, en waar je voor 300k een prima gezinswoning kunt kopen. Om dan toch 500k uit te geven voor een locatie in de binnenstad of meer woonoppervlak of luxe, dat is gewoon een luxe-keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:51:
Wellicht moet je eens van je hoge troon af komen?
Misschien moet jij eens uit je slachtofferrol kruipen?
Pas geleden was er een nieuwsbericht over dat werkgevers het zat zijn telkens de knip te moeten trekken wanneer de overheid weer eens de belastingen verhoogd.
Natuurlijk zeggen ze dat..
Er zijn genoeg mensen die GEEN jaarlijkse inflatie-correctie krijgen en dus jaar in, jaar uit armer worden.
Ook genoeg mensen die geen mogelijkheid hebben om hun inkomen te verhogen.
Jaar in jaar uit? Toon maar aan dat dat zo is. De meeste mensen met zulke banen zullen onder een CAO vallen, en die worden regelmatig geindexeerd. Er zullen vast een paar gevallen zijn die structureel stil blijven staan, maar doe nou niet alsof dat de norm is.
Mijn klanten zijn in het algemeen het MKB, de groep zelfstandigen die het steeds moeilijker krijgt met de stijgende prijzen. En dus indirect mijn probleem omdat ze daardoor minder geneigd zijn mij in te huren.
Onzin, winsten worden alleen maar hoger.
1 modaal is inderdaad veel te weinig om in dit rare land van rond te komen,
Onzin, dat is nog altijd behoorlijk meer dan het minimumloon. Ook daar kán je (net) van rondkomen.
ECHTER je wordt door de overheid wel rijk genoeg gezien dat je geen recht hebt op welke toeslag dan ook.
Toeslagen zijn dan ook voor mensen die niet veel verdienen. Het is compleet idioot dat middeninkomens (en hogere inkomens) steun krijgen van de overheid.
Geen recht op een "sociale" woning waardoor je 900+ huur in de vrije sector mag gaan betalen, als je al een woning vind.
Ja, dus? Wat denk je dat je kwijt bent als je een vergelijkbare woning koopt? Waarom zou jij recht moeten hebben om onder de marktwaarde in een woning te wonen, terwijl je het wel kan betalen?
De telkens stijgende prijzen zorgt ervoor dat jonge mensen als ik willen vertrekken uit dit land.
Ik zie ze niet massaal vertrekken, maar je doet maar.
Dat mensen kinderen krijgen en settlen steeds meer uitstellen, soms tot het punt dat ze krijgen al niet meer kan.
Studeren is voor de middenklasse al zo goed als onmogelijk geworden zonder flinke schulden.
Laat staan dat ze voor moeilijke studies gaan waar je niet naast kan werken.
Waar ze vervolgens een prima inkomen mee kunnen verdienen, en die schuld dus weer terug kunnen betalen. Ik zeg niet dat het er beter op is geworden, maar doe nou niet alsof het een onoverkomelijk probleem is.
Dit land is op lange termijn compleet naar de knoppen het gaan.
Echt, volgens mij ben jij nooit buiten de landgrenzen geweest. Nederland is zo ongeveer het beste land ter wereld waar je kan wonen. Als je dan dit soort gezwets weet neer te pennen heb je het echt helemaal niet begrepen.
Ik heb het niet over riant leven, ik heb het over het standaard huisje, boompje, beestje dat compleet onmogelijk begint te worden voor de jonge generatie van 35-
Dat kan gewoon nog steeds. Alleen kan je niet én een vrijstaand huis kopen, én twee nieuwe auto's, én elke week uit eten, én op vakantie naar de Malediven. Echt, wat een zuur gezeur zeg. 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hackerhater
Ik vraag me serieus af in welke fantasie-wereld jij leeft.

Ik heb kennissen en familie-leden uit verschillende inkomensgroepen, van Wajong-niveau t/m 2,5 modaal.
Bijna allemaal 35-,
Tevens genoeg mensen aan de lagere inkomenskant gezien die elk dubbeltje moesten omdraaien gedurende mijn actieve tijd in de SP.

Als ik naar mijn eigen zus kijk benijd ik haar echt niet. Zij werkt in het bijzonder onderwijs als docente. Steeds minder ondersteuning in de klas voor de zwaarste vorm van handicaps, inclusief dingen als epilepsie. Voor in mijn ogen een hongerloontje terwijl zij een universitaire studie heeft gedaan.

Je klinkt echt als iemand die compleet niet weet hoe het in de echte wereld is voor de jeugd.
Een paar reacties geleden linkte ik een nieuwsartikel dat 91% van de woningen onbetaalbaar is voor jan-modaal. Dat wordt alleen maar erger met de studieschulden!

Voor jouw informatie: Rond een jaar 2000 mocht je tegen de 10X van je jaarinkomen lenen samen met aflossingsvrij. Dat heeft de huizenprijzen enorm opgeblazen, samen met de grote woningnood in dit overbevolkte land.

Tegenwoordig is dit 4,5X je jaarkomen met verplicht aflossen net als vroeger. Dit is een goed ding, maar het halveert direct de helft van het bedrag dat je kan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Conono dit topic geeft juist inzicht in het feit dat mensen die modaal verdienen netto vrijwel niets meer en soms zelf minder over houden dan de mensen die een stuk minder verdienen. Misschien wordt het tijd dat je je oogkleppen eens afzet en dit topic goed door leest in plaats van aan te blijven geven dat er geen enkel probleem is met het huidige systeem, of ben je soms zelf lid van de 2e kamer?

Zeker je laatste zin is alles zeggend over de kennis die je hebt over het kunnen aanschaffen van een woning als je 1 keer modaal verdiend. Ja het is mogelijk, ergens in Groningen of Friesland, leuk als je er toevallig vandaan komt, maar voor mij geen optie. Tenzij je enorm handig bent en zelf een oud uit elkaar vallend huis bewoonbaar kan maken blijven er weinig opties over. Ja natuurlijk is er altijd ergens wel een flatje beschikbaar, maar iemand die modaal verdiend die zou op zijn minst een huis van +- 80m2 met een tuin moeten kunnen aanschaffen en dat is nu gewoon vrijwel onmogelijk.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:26:
Ik vraag me serieus af in welke fantasie-wereld jij leeft.

Ik heb kennissen en familie-leden uit verschillende inkomensgroepen, van Wajong-niveau t/m 2,5 modaal.
Bijna allemaal 35-,
Tevens genoeg mensen aan de lagere inkomenskant gezien die elk dubbeltje moesten omdraaien gedurende mijn actieve tijd in de SP.
Op de man
Als ik naar mijn eigen zus kijk benijd ik haar echt niet. Zij werkt in het bijzonder onderwijs als docente. Steeds minder ondersteuning in de klas voor de zwaarste vorm van handicaps, inclusief dingen als epilepsie. Voor in mijn ogen een hongerloontje terwijl zij een universitaire studie heeft gedaan.

Je klinkt echt als iemand die compleet niet weet hoe het in de echte wereld is voor de jeugd.

Een paar reacties geleden linkte ik een nieuwsartikel dat 91% van de woningen onbetaalbaar is voor jan-modaal. Dat wordt alleen maar erger met de studieschulden!

Voor jouw informatie: Rond een jaar 2000 mocht je tegen de 10X van je jaarinkomen lenen samen met aflossingsvrij. Dat heeft de huizenprijzen enorm opgeblazen, samen met de grote woningnood in dit overbevolkte land.

Tegenwoordig is dit 4,5X je jaarkomen met verplicht aflossen net als vroeger. Dit is een goed ding, maar het halveert direct de helft van het bedrag dat je kan uitgeven.
Dan koop je geen huis. Verder zeg ik nergens dat er helemaal geen problemen zijn en dat alles perfect is. Niet nodig

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 02-08-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
miicker schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:30:
@Conono dit topic geeft juist inzicht in het feit dat mensen die modaal verdienen netto vrijwel niets meer en soms zelf minder over houden dan de mensen die een stuk minder verdienen. Misschien wordt het tijd dat je je oogkleppen eens afzet en dit topic goed door leest in plaats van aan te blijven geven dat er geen enkel probleem is met het huidige systeem, of ben je soms zelf lid van de 2e kamer?
Dat zeg ik nergens.
Zeker je laatste zin is alles zeggend over de kennis die je hebt over het kunnen aanschaffen van een woning als je 1 keer modaal verdiend.
Dat staat er niet.
Ja het is mogelijk, ergens in Groningen of Friesland, leuk als je er toevallig vandaan komt, maar voor mij geen optie. Tenzij je enorm handig bent en zelf een oud uit elkaar vallend huis bewoonbaar kan maken blijven er weinig opties over. Ja natuurlijk is er altijd ergens wel een flatje beschikbaar, maar iemand die modaal verdiend die zou op zijn minst een huis van +- 80m2 met een tuin moeten kunnen aanschaffen en dat is nu gewoon vrijwel onmogelijk.
En dat ben ik niet met je eens. Waarom zou dat moeten? Hoe komen jullie aan het idee dat er een onvervreemdbaar recht op het kopen van een huis zou bestaan? In de tijd van onze ouders kon zo ongeveer iedereen een huis kopen, ja. Onder andere door dikke subsidies. Voor alle generaties daarvoor was een huis kopen nagenoeg onbereikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
Conono schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:32:
Dan koop je geen huis. Verder zeg ik nergens dat er helemaal geen problemen zijn en dat alles perfect is. Ik erger me alleen aan nogal aan jouw "het hele land gaat naar de knoppen"-gejank.
Dat je met een modaal inkomen geen 2 vliegvakanties en een dikke auto voor de deur (laat staan 2) kan verwachten, dat is iedereen wel met je eens hoor. Dat hoeft ook helemaal niet.

Als je met een modaal (waarbij de betekenis van modaal erg belangrijk is) salaris geen huis meer kan kopen - ergo, eigenlijk niet meer kan wonen omdat de huren ook exorbitant zijn... ja. Dan gaat het land op termijn wel degelijk naar de knoppen.

Mensen beginnen pas aan gezinsuitbreiding wanneer het kan, en daarvoor is een stabiel inkomen en onderdak toch wel een primaire factor.
Uiteindelijk is de geboorte van nieuwe kinderen enorm belangrijk om de staatskas op termijn te blijven spekken. Nederland vergrijst, de beroepsbevolking krimpt. Op de een of andere manier is minder uitgeven op dat gebied tevens onbespreekbaar.

Het is alleen nogal zonde dat het middeninkomen tegenwoordig ~40% van het nettoinkomen in de woningmarktbubbel moet pompen, allemaal geld wat zelfs ik nog liever in pensioensvoorzieningen stop, dan in een stapeltje stenen.

En daar komt de hoogste belastingdruk voor deze categorie ooit nog eens bovenop, het besteedbaar inkomen gecorrigeerd door inflatie loopt netto al 10 jaar terug. Als het middeninkomen niks meer kan uitgeven, rolt het geld niet meer en komt het financiële systeem tot stilstand.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
Conono schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:12:

[...]

Dat kan gewoon nog steeds. Alleen kan je niet én een vrijstaand huis kopen, én twee nieuwe auto's, én elke week uit eten, én op vakantie naar de Malediven. Echt, wat een zuur gezeur zeg. 8)7
Wat is dit toch voor terugkerend onzin-argument. Typisch zo'n Boomer opmerking. Je kunt geen huis kopen dus je drinkt teveel koffie bij de Starbucks en je moet maar minder naar Bali op vakantie. Want 'de jeugd van tegenwoordig wil teveel tegelijk'.

Nee, we proberen uit alle macht de kosten koper bij elkaar te sparen, maar voordat we die bij elkaar hebben zijn we drie jaar verder in een veel te duur huurhuis (waarschijnlijk eigendom van zo'n zelfde boomer) waardoor we na aftrek van boodschappen, zorgverzekering, GWL en studieschuld (daar ontkom je inmiddels ook niet meer aan) maar E200,- per maand kunnen sparen.

Tegen de tijd dat we die KK bij elkaar hebben is dat koophuis van 80m2 dat we wilden (konden) kopen alweer 20% in prijs gestegen en de hypotheekregels verder aangescherpt waardoor we nu 50m2 kunnen kopen. Of 60m2 in een ongeisoleerde jaren 60 flat met E200,- per maand aan servicekosten. Waardoor huisje, boompje, beestje (kindje) veranderd in huisje, punt. En 'uit de randstad' verhuizen is inmiddels onmogelijk, zelfs richting Apeldoorn en Brabant zijn de huizen al amper meer betaalbaar voor een middeninkomen, naast dat je mijlenver van je werk af zit (dus; auto nodig, afschrijving, onderhoud, meer kosten dus nog minder sparen! Of een OV abbonnement a E3-400 per maand).

Wat jij met jouw opmerkingen probeert recht te lullen is de overdracht van kapitaal van arm naar rijk ('waarom denk je dat je recht hebt op een eigen huis? Ga maar huren'). Laat alle middeninkomens en daaronder maar flink bloeden, dan kunnen de Prins Bernhard's van deze wereld lekker harken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:26:
[...]

[...]
Wat je daarbij vergeet op te merken is dat jan modaal dat in z'n eentje verdient. Als modaal huishouden zijn de meeste woningen wel bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Je leeft echt in je eigen kortzichtige wereldje.

- Studeren is flink duurder geworden, mensen ontwijken de zwaardere (beta) studies of gaan zelfs niet studeren
- Wonen is zo goed als onbetaalbaar waardoor mensen het krijgen van kinderen uitstellen
- Mensen moeten op hun geld letten waardoor de middenstand verdwijnt zoals de bakker en slager op de hoek. Winkels die failliet gaan omdat er zo weinig gekocht wordt.

De bovenstaande dingen zijn het grootste deel de reden waarom het in de VS en de UK zo'n enorme puinzooi is.
De welvaart van een land komt door een gezonde middenklasse. Niet door de enkele rijke of de armen die nauwelijks geld hebben voor de basis dingen.
Nee die welvaart komt van de middenklasse die meer te besteden heeft en dit aan luxe uit geeft.
En juist die middenklasse is al jaren het verdwijnen met grote lange termijn gevolgen.

Als ik mijn huidige woning in deze markt zou moeten kopen zou ik iets van 1200 bruto pm moeten betalen.
Voor een domme tussenwoning in Den Bosch dat nog niet eens groot genoeg is voor een gezin.
Deze kleine woning zou 2 ton moeten kosten, een belachelijk bedrag.
wimjongil schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:44:
[...]

Wat je daarbij vergeet op te merken is dat jan modaal dat in z'n eentje verdient. Als modaal huishoude zijn de meeste woningen wel bereikbaar.
Nou nee, dan is wellicht 15% betaalbaar ipv 9%. Het gros blijft buiten bereik om te kunnen kopen puur door de hoge prijzen.
Zoals eerder berekend. Met modaal gezinsinkomen mag je ongeveer 1,6 ton lenen, success.

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 02-08-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:05

servies

Veni Vidi Servici

DropjesLover schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:50:
[...]

Oftewel je woont boven je stand... c.q. je hebt veel te veel betaald voor je hok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:45:

-...
Knip Op de man

[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 02-08-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
[...]

Nou nee, dan is wellicht 15% betaalbaar ipv 9%. Het gros blijft buiten bereik om te kunnen kopen puur door de hoge prijzen.
Zoals eerder berekend. Met modaal gezinsinkomen mag je ongeveer 1,6 ton lenen, success.
Euhh, volgens mij moet je even opzoeken wat het modaal inkomen voor huishoudens is. Met 64k per jaar kun je echt wel iets leuks vinden, op een prima locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
wimjongil schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:52:
[...]

Euhh, volgens mij moet je even opzoeken wat het modaal inkomen voor huishoudens is. Met 64k per jaar kun je echt wel iets leuks vinden, op een prima locatie.
Ow dat bedoel je? Of te wel 2 modaal inkomen zoals ik heb? Ja dan komt er een hoop beschikbaar.
Ik dacht dat je bedoelde dat je samen +/- modaal verdiende, aka de lagere middeninkomens. Dan kan je het vergeten op de woningmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:53:
[...]

Ow dat bedoel je? Of te wel 2 modaal inkomen zoals ik heb? Ja dan komt er een hoop beschikbaar.
Ik dacht dat je bedoelde dat je samen +/- modaal verdiende, aka de lagere middeninkomens. Dan kan je het vergeten op de woningmarkt
Ja, oftewel het modaal gezinsinkomen. Als je 34k als gezin verdient, verdien je zwaar ondermodaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
wimjongil schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

Ja, oftewel het modaal gezinsinkomen. Als je 34k als gezin verdient, verdien je zwaar ondermodaal.
I stand corrected, Echter is dat wel de realiteit voor het gros van de middeninkomens.
Dat ze samen net modaal inkomen hebben. Te veel voor hulp van de overheid, te weinig om echt te kunnen leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Broabander schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:43:
Nee, we proberen uit alle macht de kosten koper bij elkaar te sparen, maar voordat we die bij elkaar hebben zijn we drie jaar verder in een veel te duur huurhuis (waarschijnlijk eigendom van zo'n zelfde boomer) waardoor we na aftrek van boodschappen, zorgverzekering, GWL en studieschuld (daar ontkom je inmiddels ook niet meer aan) maar E200,- per maand kunnen sparen.
Ben geen boomer, maar dit is niet wat ik rondom me heen zie. Ja bij een paar 25'ers wel.

Maar wat ik beneden de 25 vooral zie zijn telefoons van 1000 euro per stuk, dure telefoonabonnementen, mijn nichtje van 19 is na een maand vietnam (waar haar vriend zit omdat die een wereldreis aan het maken is) na 3 dagen thuis, weer 3 weken naar de USA. (Dat laatste is met haar ouders, maar dat eerste heeft ze zelf gespaart) Is niet voor iedereen. Maar ik zie en hoor veel "jaartje tussenuit om .........".

Jongeren vroeger waren vanaf hun 17de al aan het sparen voor hun "uitzet".

Ik geef geen oordeel, want ik denk dat je beter het eerste kunt doen.

Enne met een inkomen van 2900 euro niet rond kunnen komen als gezin? Dan maak je echt bepaalde keuzes. Die mogen wellicht, maar om dat nu af te wentelen op de maatschappij, vind ik weer wat anders. Je hoeft met een dergelijk inkomen echt niet naar de voedsel bank

En huizen? Tja, het huurflatje was ik wist te bemachtigen toen in 18 was, was toen nog voor stellen met maximaal 1 jong kind. Nu worden die alleen nog verhuurd aan starters (1 en 2 persoons). Zijn zijn echter ontworpen om de "babyboom" generatie te huisvesten als gezin met 3 tot 5 kinderen. Zo staat er hiet ook nog z'n hele wijk, waar nu mensen echt vinden dat je niet meer kunt blijven wonen als de 2de er komt. Daar woonden vroeger gezinnen van 5 a 6 personen

Is er een probleem met het middeninkomen? Jazeker. Is er een probleem op de huizenmarkt? Ook
Beiden zijn echter gecreerd door het verschuiven van belasting op bezit en winst naar het belasten van arbeid en de huizenmarkt (volkshuisvesting, weer z'n vies socialistisch woord) over te geven aan de markt. Beiden rechts-liberale standpunten. Het klopt dat de onderkant beschermd wordt door "links" omdat het anders te onmenselijk wordt. Maar dat doet niets af dat de oplossing aan de andere kant ligt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
wimjongil schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:52:
[...]

34k op inkomen 1, 30k op inkomen 2, dan mag je net geen 300k lenen. Ja, dan kan je wel iets vinden, maar zodra je naar 2 kinderen of een eigen oprit wilt, dan gaat het echt wel pittig worden hoor. "Leuk op een prima locatie" zou ik niet zeggen. Maar, voor starters een eerste woning, is het voldoende.

Echter, dan ga je er wel vanuit dat jonge mensen zich maximaal in de schulden gaan steken voor een niet bijzonder goede woning die nog wat verbouwing nodig gaat hebben. De vraag is of dat wenselijk is. Beiden werken hiervoor fulltime immers; parttime werken zal geen optie meer zijn.

En dan ga je er ook vanuit dat beiden geen studieschuld meer hebben. Wanneer beide 100 euro per maand afbetalen aan DUO, daalt het hypotheekbedrag tot ongeveer 215.000 euro. En dan valt het toch wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Of hebben wij voor een klein, zeer druk bevolkt landje niet heel erg hoge eisen als het gaat om woonruimte? In het buitenland ze je vaak dat kinderen nog bij elkaar op de kamer slapen, terwijl als ik naar mijn omgeving kijk (wellicht niet helemaal representatief) toch minimaal de eis is dat er ook nog een speelkamer is voor de kinderen, naast ieder een eigen slaapkamer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
@Cyberpope
Het klopt dat de eisen die we stellen aan woningen tegenwoordig een stuk hoger zijn dan vroeger.
Zeker op het gebied van energie-zuinigheid.
Tegenwoordig gaan we er vanuit dat een kind zijn eigen kamer nodig heeft. Zeker als de kinderen van verschillend geslacht zijn. Met een zoon en dochter kom je dus uit op 3 slaapkamers.

Een inkomen van 2900 euro netto kan ruim genoeg zijn ja, maar niet als daar ook nog 900/1000 euro huur/hypotheek en 2X 150 euro studieschuld elke maand vanaf gaan. Dan wordt het heel krap met een gezin

2900 bruto (1900/2000 netto) is met die uitgaven armoede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

I stand corrected, Echter is dat wel de realiteit voor het gros van de middeninkomens.
Dat ze samen net modaal inkomen hebben. Te veel voor hulp van de overheid, te weinig om echt te kunnen leven.
Middeninkomen is gewoon een andere term voor 'ongeveer modaal inkomen'. En dat is afhankelijk van gezinssamenstelling, zie hier een overzicht.
Voor een alleenstaande man ligt het rond de 38k, voor een alleenstaande vrouw rond de 32k. Voor een stel zonder kinderen rond de 70k.
Jij hebt het nu over stellen die samen 38k verdienen. Die hebben het zeker niet breed, maar vallen dus ook niet onder de noemer 'middeninkomens'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

servies schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:50:
[...]

Oftewel je woont boven je stand... c.q. je hebt veel te veel betaald voor je hok...
Met een gezamenlijk inkomen van 90k zou een woning van 350k prima moeten kunnen. Sterker nog, we zitten nog zeker niet aan de max.
En zoals gezegd, met een goedkopere woning, rijtjeswoning à 250-300k (want dat kosten die nu eenmaal), scheelt het onder de streep helemaal niet zo veel.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DropjesLover schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:09:
[...]

Met een gezamenlijk inkomen van 90k zou een woning van 350k prima moeten kunnen. Sterker nog, we zitten nog zeker niet aan de max.
En zoals gezegd, met een goedkopere woning, rijtjeswoning à 250-300k (want dat kosten die nu eenmaal), scheelt het onder de streep helemaal niet zo veel.
Natuurlijk kan je het prima betalen, maar dat je dan elke maand weinig overhoudt is een gevolg van je eigen keuzes en niet van een kapotte maatschappij. Die pijnzone qua inkomen heb je inmiddels met een factor 1,5-2 achter je gelaten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Richh
Cyberpope schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:00:
Maar wat ik beneden de 25 vooral zie zijn telefoons van 1000 euro per stuk, dure telefoonabonnementen, mijn nichtje van 19 is na een maand vietnam (waar haar vriend zit omdat die een wereldreis aan het maken is) na 3 dagen thuis, weer 3 weken naar de USA. (Dat laatste is met haar ouders, maar dat eerste heeft ze zelf gespaart) Is niet voor iedereen. Maar ik zie en hoor veel "jaartje tussenuit om .........".
Dat zijn slimme jongeren. Die hebben door dat die woning er voorlopig toch nog niet in zit. Kan je net zo goed je minimumloontje sparen en een klein beetje van het leven genieten.
Jongeren vroeger waren vanaf hun 17de al aan het sparen voor hun "uitzet".
Hey, dat klinkt herkenbaar :) (ben bijna 25)
Tussen mijn 15e en mijn 19e heb ik mijn vakanties fulltime zitten werken voor zo'n 1000-1500 euro extra centjes. Weinig leuks van gekocht, lekker gespaard. Naast mijn studie een leuk parttime inkomen gehad. Ook gespaard.

Toen ik vorig jaar een huis wou kopen, kwam ik erachter dat je ondanks een afbetaalde studieschuld, als startende HBO-ICT'er met een goed salaris, geen appartementje meer kan kopen. Ook niet met enkele duizenden euro's spaargeld.
Gelukkig had ik ook al een uitzet van pannen, borden en handdoeken bij elkaar gespaard. Dat heeft me zeker ~300 euro bespaard bij de Ikea. Poeh hee!
Met mijn inkomen en spaarrekening is niks mis op dit moment, maar dat huisje kan pas gekocht worden als m'n vriendin is afgestudeerd én een vast contract heeft... en tot die tijd mag ik 900 euro per maand door het huurputje spoelen. Dáár gaat mijn vakantiegeld in mijn puberjaren nu heen.

De jongeren waar jij het over hebt zijn erachter gekomen dat sparen toch useless is, en besluiten om van het leven te genieten. Ik heb zelf spijt dat ik het niet heb gedaan. Wie weet had mijn spaargeld en inkomen me dan niet in de weg gestaan voor sociale huur, en hield ik dan nu wel iedere maand meer geld over - en hadden we een betere start gehad als mijn vriendin afgestudeerd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 12:32

Stewie!

Keen must die!

- Studeren is flink duurder geworden, mensen ontwijken de zwaardere (beta) studies of gaan zelfs niet studeren
Ik hoor dat op kantoor ook wel eens. Dat men niet in zichzelf en de verdere carriere wilt investeren omdat er een beperkt korte termijn risico bestaat.
Een student kan een bijbaan zoeken of (bij)lenen en investeren in de eigen toekomst. Het is erg defensief om die investering in 50 jaar loopbaan niet te maken omdat je geen bijbaan wilt en niet wilt lenen. Juist die beta studies hebben vrijwel allemaal een baangarantie, zeer gewilde kandidaten.

Op kantoor komt het ook terug. Alle opleidingen worden betaald, de collegetijd is werktijd, alle kosten worden vergoed, vrije dagen om voor te bereiden op examens, en dan nog zijn er mensen die dat niet willen omdat er scenario bestaat dat als ze hier niet meer kunnen of willen werken, ze een meerjarige (universitaire) studie volgen die hen helpt in de verdere carrière maar daar ook beperkte kosten aan vast zitten. Zo extreem defensief dat het persoonlijk succes in de weg staat. Ik kan alleen maar meegeven dat als je in jezelf investeert het op lange termijn beter uitpakt.
[...]

Dan zou het toch verstandiger zijn, om als gezin, verder van het centrum van de grote stad te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Stewie! schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:17:
[...]
Een student kan een bijbaan zoeken of (bij)lenen en investeren in de eigen toekomst. Het is erg defensief om die investering in 50 jaar loopbaan niet te maken omdat je geen bijbaan wilt en niet wilt lenen. Juist die beta studies hebben vrijwel allemaal een baangarantie, zeer gewilde kandidaten.
Tjah de zwaardere beta-studies zijn ongeveer een voltijds-opleiding waar naast werken (bijbaan) nauwelijks of niet mogelijk is. Tevens duren de masters 2 jaar i.p.v. 1 jaar voor de alfa-studies, dus een jaar langer lenen.
Dat het makkelijker is om een baan te vinden als je het haalt is zeker waar, maar er zit ook een flink risico aan dat je het niet haalt. Waarom zou je het dan bijvoorbeeld informatica of elektrotechniek studeren als een simpelere studie als rechten ook nog meer betaald raar genoeg?
Dan zou het toch verstandiger zijn, om als gezin, verder van het centrum van de grote stad te wonen.
Ik woon ongeveer het verste dat je van Den Bosch centrum af kan wonen. +/- 0.5 KM verder naar het noorden en je ligt in de Maas. Evengoed kosten de woningen hier 2+ ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
De huurgrens ligt toch op 720 euro per maand? In dat geval is de huurverhoging 1,1%, voor zeg 500 euro per maand is het 1,67%. Zo gek is dat toch niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

Richh schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:13:
[...]

Dat zijn slimme jongeren. Die hebben door dat die woning er voorlopig toch nog niet in zit. Kan je net zo goed je minimumloontje sparen en een klein beetje van het leven genieten.

[...]

Tussen mijn 15e en mijn 19e heb ik mijn vakanties fulltime zitten werken voor zo'n 1000-1500 euro extra centjes. Weinig leuks van gekocht, lekker gespaard. Naast mijn studie een leuk parttime inkomen gehad. Ook gespaard.

Toen ik vorig jaar een huis wou kopen, kwam ik erachter dat je ondanks een afbetaalde studieschuld, als startende HBO-ICT'er met een goed salaris, geen appartementje meer kan kopen. Ook niet met enkele duizenden euro's spaargeld.
Gelukkig had ik ook al een uitzet van pannen, borden en handdoeken bij elkaar gespaard. Dat heeft me zeker ~300 euro bespaard bij de Ikea. Poeh hee!
Met mijn inkomen en spaarrekening is niks mis op dit moment, maar dat huisje kan pas gekocht worden als m'n vriendin is afgestudeerd én een vast contract heeft... en tot die tijd mag ik 900 euro per maand door het huurputje spoelen. Dáár gaat mijn vakantiegeld in mijn puberjaren nu heen.

De jongeren waar jij het over hebt zijn erachter gekomen dat sparen toch useless is, en besluiten om van het leven te genieten. Ik heb zelf spijt dat ik het niet heb gedaan. Wie weet had mijn spaargeld en inkomen me dan niet in de weg gestaan voor sociale huur, en hield ik dan nu wel iedere maand meer geld over - en hadden we een betere start gehad als mijn vriendin afgestudeerd is :)
heel belangrijk constatering. Als je jong bent moet je ontzettend veel moeite doen om €1000 te sparen welke niets waard is wanneer je begint met werken.
Ik ben daar zelf gelukkig nog op tijd achter gekomen en heb mijn spaargeld gebruikt om een tijdje in het buitenland te studeren. dat geld was het meer dan waard.

Het hele sparen is zinloos geworden, je ontvangt geen rente en het staat je in de weg voor de sociale huur en en huurtoeslag. Je kunt beter zorgen dat het grotendeels op is.

Let wel dat zegt iemand die het momenteel goed voor elkaar heeft, ik heb momenteel een netto vermogen van ca €200k en kom uit een relatief arm gezin. Maar ik benijd de huidige studenten absoluut niet. geen stufi meer, onderwijskwaliteit gaat achteruit doordat er veel te veel studenten zijn. Plus een hoop andere verplichtingen welke de maatschappij geschapen heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door icecreamfarmer op 02-08-2019 14:32 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:12:
[...]

Natuurlijk kan je het prima betalen, maar dat je dan elke maand weinig overhoudt is een gevolg van je eigen keuzes en niet van een kapotte maatschappij. Die pijnzone qua inkomen heb je inmiddels met een factor 1,5-2 achter je gelaten.
In mijn ogen gedeeltelijk.
Woningen onder de 300k zijn nauwelijks te vinden en worden nauwelijks gebouwd.
Huren lopen op. Kinderopvang is enorm duur. Andere kosten (zorgverzekering, tv/internet abo, etc) zijn per stuk niet zo'n ramp, maar het totaal telt snel op.

Zonder gekkigheid van veel dure vakanties, dikke auto of dure hobbies (nouja, kind...) hebben wij het met 2,5x modaal nog steeds niet breed.
Ik beklaag mijn eigen situatie niet, dat is inderdaad het resultaat van gemaakte keuzes de afgelopen 10 jaar.

Maar als wij het al niet breed hebben... Mensen met minder kunnen echt geen kant op :/
Dat vind ik enorm zorgwekkend.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hackerhater schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:06:
@Cyberpope
Het klopt dat de eisen die we stellen aan woningen tegenwoordig een stuk hoger zijn dan vroeger.
Zeker op het gebied van energie-zuinigheid.
Tegenwoordig gaan we er vanuit dat een kind zijn eigen kamer nodig heeft. Zeker als de kinderen van verschillend geslacht zijn. Met een zoon en dochter kom je dus uit op 3 slaapkamers.
Ja, maar een kamer van 2 bij 2 is ook voldoende als kinder-slaapkamer. Maar die worden gewoon niet meer gebouwd omdat mensen (een heel stuk) groter willen
Een inkomen van 2900 euro netto kan ruim genoeg zijn ja, maar niet als daar ook nog 900/1000 euro huur/hypotheek en 2X 150 euro studieschuld elke maand vanaf gaan. Dan wordt het heel krap met een gezin
Dan heb je nog steeds 1600 euro kapot te slaan, meer als een bijstandsnorm is. Stuk meer zelfs.
Dus zit het toch niet heel sterk in het perspectief wat je hebt.
2900 bruto (1900/2000 netto) is met die uitgaven armoede
Nou, heb je geen armoede meegemaakt. Dat is wel helder. Ik dan bedoel ik niet even 1 maand op bijstandsnorm te leven, maar doe dat maar eens 1 a 2 jaar. Of mensen die in een schuldregeling zitten. die 350 euro per maand hebben voor eten en drinken met gezin van 4 personen. Sommige lukt het zelfs om daarvan nog te sparen!

Maar stel vooral je eisen lekker hoog en blijf ongelukkig zou ik zeggen. Zie het voorlopig allemaal niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Richh schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:13:
[...]

[...]

Ik heb het spaargeld van vakantiebaantjes gespendeerd aan een goedkope vakantie (weekje Sziget festival bijv.), m'n autootje (goedkoop barrel) en verder weggezet voor boeken, kleding, etc.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Cyberpope schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:32:
Dan heb je nog steeds 1600 euro kapot te slaan, meer als een bijstandsnorm is. Stuk meer zelfs.
Dus zit het toch niet heel sterk in het perspectief wat je hebt.

[...]

Nou, heb je geen armoede meegemaakt. Dat is wel helder. Ik dan bedoel ik niet even 1 maand op bijstandsnorm te leven, maar doe dat maar eens 1 a 2 jaar. Of mensen die in een schuldregeling zitten. die 350 euro per maand hebben voor eten en drinken met gezin van 4 personen. Sommige lukt het zelfs om daarvan nog te sparen!

Maar stel vooral je eisen lekker hoog en blijf ongelukkig zou ik zeggen. Zie het voorlopig allemaal niet veranderen.
Die 1600 pm zijn zo op met schoolgaande kinderen als je pech hebt:
- 240 zorgzekering
- Eten voor heel gezin: 200 pm?
- Kleding gezin: 50~100 pm?
- Reiskosten ouders gezin: 600? (auto/OV)
- Buitenschoolse opvang is zo ook een paar 100
- "vrijwillige" ouderbijdrage ook een leuk bedragje per jaar
- sportclub kinderen: gaat ook rustig naar de 50 pm, zeker zwemles.

Met 1600 vrij te besteden is het nog prima te doen,
met 800~900 vrij..........

Think again. Ik ben een paar jaar geleden bijna failliet gegaan door een missinvestering en had een paar jaar lang nauwelijks iets te makken na aftrek vaste lasten (en afbetaling schuld).
Ik heb een heel goed idee hoe dat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DropjesLover schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:31:
Maar als wij het al niet breed hebben... Mensen met minder kunnen echt geen kant op :/
Tja, ik snap dat niet. Ik hoor dat ook van vrienden van me hoor. Terwijl het volgens mij toch in keuzes zit.
Ik heb al 9 jaar geleden zonnepanelen gelegd. HIerdoor zijn mijn vastelasten gedaald.

Een aantal van mijn vrienden hebben mij hierover advies gevraagd, om uiteindelijk die paar duizend euro toch liever te stoppen in een iets luxere auto, iets mooiere keuken oid.

Eentje was laatst een jaartje werkeloos, dat geeft een deuk. Nu weer een baan, maar ja, dan moest er een 2de auto komen (op een speedelec is het ook goed te doen). Tja, <vul in> is goedkoper, maar ja, een fiiatjes 500 staat toch echt leuker naast de audi....... En ondertussen klagen dat hij een pensioengat heeft. En wel tegen mij gaan zitten zeuren dat ik toch eigelijk een auto moet kopen met meer uitstraling als dat gebakje wat ik rij. (en ik ben gek.. zit nu op 900 afschrijving per jaar, maar als ik nog langer rij is dat een stuk minder :P )

Zo kan ik bij al mijn vrienden wel keuzes aanwijzen. En nogmaals al die keuzes zijn volledig legitiem en vooral doen waar je van geniet, het leven kan zo over zijn. Maar dat achteraf gaan zeuren vind ik wel wat vermoeiend.

Zo zijn mijn vriendin en ik op vakantie geweest. Alles gedaan wat wij willen, heerlijk omgeving, paar keer uit eten, tarrasje pakken op zijn tijd en attractie bezoeken. Totale kosten nog geen 1600 euro voor 3 weken (met zijn tweeen!) Ik zie vrienden van mij dat in 1 week uitgeven.

Maar ja, dat zijn ook dezelfde die perse dat ene terrasje willen hebben, waarbij stond dat als je met zijn 5'en daar eet, ze 10% toeslag rekenen (nee, dit verzin ik niet). Als ik zoiets lees kan het terras nog zo geinig zijn, maar loop ik door.

Ik kom op dit moment rond de 1500 euro per maand rond. Dat is makkelijk lullen, want de maanden waarbij ik meer moet uitgeven, knipper ik niet met mijn ogen. Maar dat is het doel dat ik mezelf stel en me ongeveer 11 van de 12 maanden lukt (En nee, ik geef niet in de maand dat dit niet lukt plots het 10 voudige uit.. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
DropjesLover schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:31:
[...]
Dat vind ik enorm zorgwekkend.
Vergeet niet dat je dan snel weer zorgtoeslag en huurtoeslag krijgt van de belastingdienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Broabander schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:43:
[...]
De babyboomer of oudere die ook in jouw pensioenfonds zit, dat tegen jou hedged op de woningmarkt. Waar 25% van bruto salaris in gaat om op basis van de maatmens methodiek 4x minder waard te zijn dan de euro van iemand van 55+.

Er zit echt een berg verkeerde ontwerpkeuzes in dit systeem :X. Waar genoeg massa in zit om deze de komende 25 jaar te behouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Cyberpope schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:51:
[...]

Tja, ik snap dat niet. Ik hoor dat ook van vrienden van me hoor. Terwijl het volgens mij toch in keuzes zit.
Ik heb al 9 jaar geleden zonnepanelen gelegd. HIerdoor zijn mijn vastelasten gedaald.

Een aantal van mijn vrienden hebben mij hierover advies gevraagd, om uiteindelijk die paar duizend euro toch liever te stoppen in een iets luxere auto, iets mooiere keuken oid.

Eentje was laatst een jaartje werkeloos, dat geeft een deuk. Nu weer een baan, maar ja, dan moest er een 2de auto komen (op een speedelec is het ook goed te doen). Tja, <vul in> is goedkoper, maar ja, een fiiatjes 500 staat toch echt leuker naast de audi....... En ondertussen klagen dat hij een pensioengat heeft. En wel tegen mij gaan zitten zeuren dat ik toch eigelijk een auto moet kopen met meer uitstraling als dat gebakje wat ik rij. (en ik ben gek.. zit nu op 900 afschrijving per jaar, maar als ik nog langer rij is dat een stuk minder :P )

Zo kan ik bij al mijn vrienden wel keuzes aanwijzen. En nogmaals al die keuzes zijn volledig legitiem en vooral doen waar je van geniet, het leven kan zo over zijn. Maar dat achteraf gaan zeuren vind ik wel wat vermoeiend.

Zo zijn mijn vriendin en ik op vakantie geweest. Alles gedaan wat wij willen, heerlijk omgeving, paar keer uit eten, tarrasje pakken op zijn tijd en attractie bezoeken. Totale kosten nog geen 1600 euro voor 3 weken (met zijn tweeen!) Ik zie vrienden van mij dat in 1 week uitgeven.

Maar ja, dat zijn ook dezelfde die perse dat ene terrasje willen hebben, waarbij stond dat als je met zijn 5'en daar eet, ze 10% toeslag rekenen (nee, dit verzin ik niet). Als ik zoiets lees kan het terras nog zo geinig zijn, maar loop ik door.

Ik kom op dit moment rond de 1500 euro per maand rond. Dat is makkelijk lullen, want de maanden waarbij ik meer moet uitgeven, knipper ik niet met mijn ogen. Maar dat is het doel dat ik mezelf stel en me ongeveer 11 van de 12 maanden lukt (En nee, ik geef niet in de maand dat dit niet lukt plots het 10 voudige uit.. >:) )
Mja, ik rij in een 8 jaar oude Renault diesel. Mijn vrouw gaat met de trein naar werk (ook 40km enkele reis) Onze vakantie dit jaar was wat duurder omdat we een bruiloft in Turkije hadden en we redelijk snel tot de conclusie kwamen dat een all-inclusive goedkoper en makkelijker is met een kleine. We hadden ook niet naar die bruiloft kunnen gaan natuurlijk, dat klopt. Maar 1,5 week iets doen dichterbij huis is bijna net zo duur. Ook terrasjes en restaurantjes bekijken we prijsbewust, en kopen het meeste van onze spullen bij de IKEA. Veel kinderspullen 2e hands. Etc.

Wij zitten nu ook te kijken naar zonnepanelen, maar daar hebben we eigenlijk het geld niet voor. Zelfde met nieuwe kozijnen. Die twee samen zullen ons zeker duizend euro per jaar besparen. Maar goed, geen geld.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

midego schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:08:
[...]
Vergeet niet dat je dan snel weer zorgtoeslag en huurtoeslag krijgt van de belastingdienst.
Alleen als je huurt en je gezamelijke inkomen weer onder die grenzen zakt.
Maar inderdaad, een alleenstaande moeder heeft door verschillende toeslagen en uitkeringen een inkomen van €2000 (netto). Maar dat zakt zodra er een partner bij is, of wanneer ze wel weer parttime gaat werken.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:59
[...]

Tja, dat is ook wel erg vanuit jezelf geredeneerd. Niet iedereen is goed in alles. De meeste mensen hebben de mentale capaciteit niet om 3 weken op vakantie te kunnen voor €1500. Ik heb ook geen idee hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Config schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:27:
[...]

De huurgrens ligt toch op 720 euro per maand? In dat geval is de huurverhoging 1,1%, voor zeg 500 euro per maand is het 1,67%. Zo gek is dat toch niet?
Nee, goed lezen, in het wetsvoorstel wordt de sociale huurgrens afgeschaft voor 'scheefhuurders'. Met dus twee varianten: €50 of €100 huurverhoging per maand. Elk jaar opnieuw!

Alsof het een scheefhuurders eigen probleem is dat ze niet verder kunnen doorstromen en alsof zij de oorzaak zijn van faalkoning Stef Bloks idiote woningbeleid. Er moet gebouwd worden om de middeninkomens te kunnen voorzien van een passende woning. Maar onze volksvertegenwoordiging vindt NOG STEEDS dat de verhuurderheffing en de ATAD goede instrumenten zijn.

Ik denk dat Occupy en de gele hesjes nog maar het begin zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Miks schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:46:
[...]

Nee, goed lezen, in het wetsvoorstel wordt de sociale huurgrens afgeschaft voor 'scheefhuurders'. Met dus twee varianten: €50 of €100 huurverhoging per maand. Elk jaar opnieuw!

Alsof het een scheefhuurders eigen probleem is dat ze niet verder kunnen doorstromen en alsof zij de oorzaak zijn van faalkoning Stef Bloks idiote woningbeleid. Er moet gebouwd worden om de middeninkomens te kunnen voorzien van een passende woning. Maar onze volksvertegenwoordiging vindt NOG STEEDS dat de verhuurderheffing en de ATAD goede instrumenten zijn.

Ik denk dat Occupy en de gele hesjes nog maar het begin zijn...
Het begin van wat? Ongefundeerd gerant? Dat is van alle tijden en zeker niet begonnen met die idioten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

Hoe doe jij dat in godesnaam.
Met mijn vaste lasten haal ik dat al en dan heb ik geen overdreven hypotheek en andere fratsen (rij een zeer oude auto bv).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miks
@Verwijderd Volgens mij heb je de strekking van dit topic niet gelezen. Gerant van idioten?

1) Occupy. Zijn weggezet als idioten. Maar hun argumenten dreunen nog steeds door in het publieke debat. Vooral over de toenemende ongelijkheid van de maatschappij én het feit dat de bankensector nooit is aangepakt.

2) Gele hesjes. Dit is begonnen als middenkader in Frankrijk. Mensen die zich een slag in de rondte werken maar er eigenlijk niks van terugzien.

Even full disclosure. Ik ben een liberaal die zijn schaapjes op het droge heeft. @Verwijderd , ik ben benieuwd waar jij staat op de maatschappelijke ladder nu je deze twee bewegingen wegzet als idioten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sovieto schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:28:
[...]

Tja, dat is ook wel erg vanuit jezelf geredeneerd. Niet iedereen is goed in alles. De meeste mensen hebben de mentale capaciteit niet om 3 weken op vakantie te kunnen voor €1500. Ik heb ook geen idee hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen
Nee, ik vind vooral dat je moet doen wat je wilt doen. Als dat op terrasjes in super toeristisch gebied zitten voor 8 euro per biertje moet je dat vooral doen.

Nogmaals we hebben onszelf echt niets ontzegd, maar bij ons is het redelijk een automatisme. Ik haat namelijk toeristische gebieden en ben daar heel snel weg. Zoek meer de rust op. Maar onze vakanties zijn meestal behoorlijk goedkoop. Niet gepland, maar pakt wel zo uit (we zaten trouwens op 1200km afstand van huis). We fietsen graag en we wandelen graag... kost allebei niet zo veel.

Maar welke mentale capaciteit je nodig zou hebben is mij een raadsel. Hoewel ik wel snap dat als je mij in ibiza zou neer zetten en ik daar mainstraim zou moeten doen mij dat heel veel mentale capaciteit zou vragen.
icecreamfarmer schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:11:
Hoe doe jij dat in godesnaam.
Met mijn vaste lasten haal ik dat al en dan heb ik geen overdreven hypotheek en andere fratsen (rij een zeer oude auto bv).
Ik weet niet hoe ik dat doe, komt gewoon zo uit. Wel mazzel met lage lasten, maar daar heb ik in het verleden wel in geinvesteerd. Zonnepanelen, huis goed isoleren en heb de mazzel met een aflosvrije hypotheek voor 50%.

Maar nogmaals vanuit huis uit al sober opgevoed en die stijl overgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Cyberpope schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:19:
[...]

Nee, ik vind vooral dat je moet doen wat je wilt doen. Als dat op terrasjes in super toeristisch gebied zitten voor 8 euro per biertje moet je dat vooral doen.

Nogmaals we hebben onszelf echt niets ontzegd, maar bij ons is het redelijk een automatisme. Ik haat namelijk toeristische gebieden en ben daar heel snel weg. Zoek meer de rust op. Maar onze vakanties zijn meestal behoorlijk goedkoop. Niet gepland, maar pakt wel zo uit (we zaten trouwens op 1200km afstand van huis). We fietsen graag en we wandelen graag... kost allebei niet zo veel.

Maar welke mentale capaciteit je nodig zou hebben is mij een raadsel. Hoewel ik wel snap dat als je mij in ibiza zou neer zetten en ik daar mainstraim zou moeten doen mij dat heel veel mentale capaciteit zou vragen.

[...]

Ik weet niet hoe ik dat doe, komt gewoon zo uit. Wel mazzel met lage lasten, maar daar heb ik in het verleden wel in geinvesteerd. Zonnepanelen, huis goed isoleren en heb de mazzel met een aflosvrije hypotheek voor 50%.

Maar nogmaals vanuit huis uit al sober opgevoed en die stijl overgenomen.
Ah daar hebben we het verschil al te pakken. Dat scheelt al bijna €450 pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Ik hoor dat op kantoor ook wel eens. Dat men niet in zichzelf en de verdere carriere wilt investeren omdat er een beperkt korte termijn risico bestaat.
Punt is dat je dan wel een baan hebt maar ook een studieschuld. Vervolgens heb je inderdaad zo een baan maar leuk verdienen (in de zin van, met je studieschuld een huis regelen en een gezin starten), dan moet je er toch echt hard aan trekken.

Hell, zelfs zonder studieschuld mag je echt flink aan de bak, van mijn 'beta' omgeving die zeg 10 jaar terug aan de studie begonnen zie je ook een duidelijke scheidslijn; het deel dat nog net voor de prijsexplosie een woning gevonden is of 2x een goede baan heeft. Ik ben de uitzondering die mazzel gehad heeft (en redelijk wat 'offers' heeft gebracht) en uit het moeras gekomen is. De rest zit in de situatie beschreven in dit topic
Op kantoor komt het ook terug. Alle opleidingen worden betaald, de collegetijd is werktijd, alle kosten worden vergoed, vrije dagen om voor te bereiden op examens, en dan nog zijn er mensen die dat niet willen omdat er scenario bestaat dat als ze hier niet meer kunnen of willen werken, ze een meerjarige (universitaire) studie volgen die hen helpt in de verdere carrière maar daar ook beperkte kosten aan vast zitten. Zo extreem defensief dat het persoonlijk succes in de weg staat. Ik kan alleen maar meegeven dat als je in jezelf investeert het op lange termijn beter uitpakt.
Tja weet niet hoe je collega's natuurlijk zijn maar ik zie nog wel eens wurg studieovereenkomsten langs komen voor super (bedrijfs-) specifieke opleidingen
[...]

Ah en dan zeuren we weer dat de trein/auto duur en vol is. Je mag wel erg ver weg gaan wonen voor je echt die goedkopere woning kan vinden.

@Cyberpope je huurt dus je halve huis risicodragend van de bank, weet niet of dat nu het beste is om hier aan te dragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Ja precies. Als je onverantwoord veel schulden op je neemt is alles prima op te brengen.

Dit topic is goed voor de discussie enzo. Maar het helpt niet natuurlijk. Protesteren is het enige dat Den Haag nog wakker kan schudden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Miks schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:03:
Ja precies. Als je onverantwoord veel schulden op je neemt is alles prima op te brengen.
Als je bij de lucky few hoort die HBO+ tweeverdiener is mag je de schuld opnemen en heb je het handelingsperspectief.

Wat er mis gaat is dat het 90e percentiel nu het toekomstperspectief heeft dat een MBO-éénverdiener midden jaren 80 had.
offtopic:
Effect wat ook meespeelt is dat de woningprijzen steeds verder in de periferie omhoog gaan. Eerder bestond de keuze om [relatief] goedkoop in vinex-periferie te wonen. Nu is ook daar [voor rijtjeshuis] de volledige verdiencapaciteit van hoogopgeleide tweeverdieners voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

GoldenSample schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:27:
@Cyberpope je huurt dus je halve huis risicodragend van de bank, weet niet of dat nu het beste is om hier aan te dragen...
Moah.. mijn beleggingen renderen een stukje beter als het banksparen en/of aflossen de afgelopen 10 jaar. Dus ik zou gek zijn om af te lossen. Kies liever over 15 jaar wat ik doe. Aflossen of het geld ergens anders voor inzetten.

Daarbij leuk de aannames die hier gedaan worden. Ik zeg 50% van mijn hypotheek is aflossingsvrij. Degene die daaruit concludeert dat dit ook 50% van mijn huis is, doet een forse aanname.

Enne als ik zeg dat het mijn streven is om van 1500 rond te komen, wil niet zeggen dat ik 1500 verdien per maand >:) :9

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 02-08-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Cyberpope schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:37:
[...]

Moah.. mijn beleggingen renderen een stukje beter als het banksparen en/of aflossen de afgelopen 10 jaar. Dus ik zou gek zijn om af te lossen. Kies liever over 15 jaar wat ik doe. Aflossen of het geld ergens anders voor inzetten.

Daarbij leuk de aannames die hier gedaan worden. Ik zeg 50% van mijn hypotheek is aflossingsvrij. Degene die daaruit concludeert dat dit ook 50% van mijn huis is, doet een forse aanname.
Inderdaad zeker in deze enorme bubbel is je huis ongetwijfeld veel meer 'waard'. Anyway punt blijft, de huren van de bank risico optie voor lagere maandlasten bestaat niet meer. Net als de huizenprijzen die historisch hoog zijn en de toegenomen studiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik zou nog eens niet weten wat mijn huis waard is, ik vertrek altijd voor de prijs waarvoor ik het gekocht heb, waarbij ik zeker van de illussie uitga dat het dit wel op zal brengen. Maar je hebt gelijk dat dit niet 100% zeker is.

En het klopt ook dat deze optie niet meer bestaat. Maar waarom iedereen het advies krijgt om ze massaal af te lossen is mij een raadsel. Als ik aflos, doe ik dat altijd op het andere deel en niet op het aflosvrije deel. Kan ik straks tegen veel slechtere voorwaarden zeker weer een opeethypotheek nemen om het geld dat ik nu in stenen stop er weer uit te kunnen trekken. Ben niet gek.

Maar ik heb geen klagen hoor, zit behoorlijk aan de hoge kant met mijn salaris en ook inzake mijn woning sta ik er zeer goed op. Als ik nu dood neerval, gaat er bij een paar goede doelen de vlag uit.

Echter in mijn werk kom ik veel de onderkant van de samenleving tegen. En dan vind ik dat veel midden-inkomens toch echt klagen over niets.

Wat weer niet wegneemt dat de balans volledig weg is, maar dit is niet op te lossen door de lagere inkomens nog verder naar beneden te drukken.

Wat wel de oplossing is, is een systeemverandering. Maar dat willen die middeninkomens over het algemeen ook niet. Want stiekum profiteren ze er wel van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
Richh schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:02:
[...]

34k op inkomen 1, 30k op inkomen 2, dan mag je net geen 300k lenen. Ja, dan kan je wel iets vinden, maar zodra je naar 2 kinderen of een eigen oprit wilt, dan gaat het echt wel pittig worden hoor. "Leuk op een prima locatie" zou ik niet zeggen. Maar, voor starters een eerste woning, is het voldoende.
8)7 8)7 8)7

Ik wil ook wel een vrijstaand huis van 160k in hartje Amsterdam. Welkom in de echte wereld.
ANdrode schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:28:
[...]

Als je bij de lucky few hoort die HBO+ tweeverdiener is mag je de schuld opnemen en heb je het handelingsperspectief.

Wat er mis gaat is dat het 90e percentiel nu het toekomstperspectief heeft dat een MBO-éénverdiener midden jaren 80 had.
offtopic:
Effect wat ook meespeelt is dat de woningprijzen steeds verder in de periferie omhoog gaan. Eerder bestond de keuze om [relatief] goedkoop in vinex-periferie te wonen. Nu is ook daar [voor rijtjeshuis] de volledige verdiencapaciteit van hoogopgeleide tweeverdieners voor nodig.
Midden jaren 80 leefden er 2 500 000 mensen minder in Nederland dan nu. Die hebben allemaal een plek nodig. Daarnaast is educatie onderhevig geweest aan inflatie (toen veel mensen nog zonder opleiding, nu heeft vrijwel iedereen minimaal mbo) en is er meer arbeidsemancipatie geweest. Goh, zou dat allemaal een invloed hebben op de prijzen van huisvesting?

Niet aan jou specifiek gericht, maar wat wordt er een hoop geklaagd in dit topic zeg. We hebben het hartstikke goed hier in Nederland en als je vindt dat je te weinig krijgt kun je meer/harder gaan werken, in jezelf investeren door middel van opleidingen, verhuizen naar een goedkopere regio, op je uitgaven besparen. Maar nee, we willen het allemaal zonder er iets voor te moeten laten. Een mooie, ruime woning in de randstad, geen schulden, maximaal 40 uur per week werken, een (paar) keer per jaar op vakantie, minimaal 1 auto op je eigen oprit. Tsja, sorry, maar dat is niet voor de gemiddelde Nederlander haalbaar. Heel jammer ja, maar klagen gaat er echt niet voor zorgen dat er opeens magischerwijs een miljoen vrijstaande jaren '30 woningen in Amsterdam bij komen.

[/rant]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:42
[...]

Helemaal eens.. hier thuis delen we de kosten en dan is het zo'n 1300 pp per maand (met 2 personen), en kan ook een behoorlijk bedrag opzij schuiven naar de spaar of beleggen per maand, Of ik ga ervan op vakantie, wat dan ook.. iig dat bedrag kan ik theoretisch elke maand over hebben. Ik denk dat ik misschien 200-300 daarvan nog uitgeef aan vrienden/uit eten, kleding etc..

Ik snap sowieso sommige uitgaven van mensen niet.. hierboven iemand die van grofweg 2x 2900 netto nauwelijks rondkomt? Hoe dan?

Ja ik woon 2kapper IPV vrijstaand. Voor 2 personen boodschappen is €250 per maand voldoende hoor?!

Ik denk dat sommigen niet weten hoe luxe ze echt leven.. en dan heb ik nog eens een lineaire hypotheek en een kleine studieschuld

En voordat iemand zegt je woont een oud huis, langlopende hypotheek: hypotheek van 2016, huis van 2001. Valt dus prima mee.

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 02-08-2019 20:19 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 14-10 06:41

Yucon

*broem*

wimjongil schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:17:
[...]
als je vindt dat je te weinig krijgt kun je meer/harder gaan werken,
De essentie van dit hele topic is nu net dat dat in veel situaties helemaal niet kan. Ja, harder of meer werken zal wel lukken. Maar daarmee je levensstandaard wezenlijk opschroeven nu juist vaak bijna niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
Stelling: degenen die hier reageren en zeggen dat het allemaal prima te doen is, in de redentatie dat men hier gewoon zeurt of klaagt, hebben het zelf prima voor elkaar.

En zitten zelf vaak niet in een middeninkomen, en hebben een huis gekocht voor 2017. Zitten zelf vooral niet in sociale huur. En zijn vaak tweeverdiener. Wellicht ook nog kunnen rekenen op welgestelde ouders.

Daar is een spreekwoord voor: beste stuurlui staan aan wal. Deze mensen zullen het nooit begrijpen en alle statistieken die aantonen dat er iets aan de hand is begrijpt deze groep niet. Zij denken ook dat de gele hesjes gewoon luie mensen zijn die zeuren.

Mijn tip aan hen: probeer je eens te overtuigen van je eigen ongelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Miks op 02-08-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:42
Miks schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:31:
Stelling: degenen die hier reageren en zeggen dat het allemaal prima te doen is, in de redentatie dat men hier gewoon zeurt of klaagt, hebben het zelf prima voor elkaar.

En zitten zelf vaak niet in een middeninkomen, en hebben een huis gekocht voor 2017. Zitten zelf vooral niet in sociale huur. En zijn vaak tweeverdiener.

Daar is een spreekwoord voor: beste stuurlui staan aan wal. Deze mensen zullen het nooit begrijpen en alle statistieken die aantonen dat er iets aan de hand is begrijpt deze groep niet. Zij denken ook dat de gele hesjes gewoon luie mensen zijn die zeuren.

Dus omdat ik mijn huis 2 maanden te vroeg heb gekocht voor jouw stelling is het niet geldig?!

Het is naar mijn mening veel vreemder dat iemand hier schijnbaar bijna 5800 netto nodig heeft om rond te komen met z'n gezin, en durft te stellen dat er niks overblijft.

Ik betaal ook gewoon 1100+ (gedeeld door 2) aan hypotheek.

Eenverdieners zitten in de penarie op dit moment. Klopt helemaal. En voor een gezin heb je tegenwoordig eigenlijk wel 3k netto nodig als je een eigen woning hebt. Ja, dat klopt ook. Echter 5k+ is absoluut niet noodzakelijk.

Op dit moment val je tussen 31k en 42k bruto tussen wal en schip, en de politiek begrijpt dat ook niet, lijkt het.

[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 02-08-2019 21:26 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 12:32

Stewie!

Keen must die!

Het zal meer zijn dat zij die hierin wel succesvol zijn, zullen denken dat zij hier zelf een beslissende rol hebben gespeeld, waar in de omgekeerde situatie vaak publiekelijk het argument bestaat dat het grotere machten ligt: de economie, de politiek, grote gemene pandjesbazen, de woningstichtingen, enzovoort.

Datzelfde zie je met mijn eerdere voorbeeld; je hebt gemotiveerde mensen die in zichzelf investeren en veelal daar beter uitkomen in carrière, salaris, vrijheid. En je hebt anderen die dat niet doen en minder vrijheid op de arbeidsmarkt kennen, daardoor minder salaris, slechtere arbeidsvoorwaarden krijgen aangeboden. Bepaalde zaken zullen vastliggen in het beroep dat je gekozen hebt, de regio die je uitgekozen hebt je te vestigen, of de studie die je gekozen hebt te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miks schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:15:
@Verwijderd Volgens mij heb je de strekking van dit topic niet gelezen. Gerant van idioten?

1) Occupy. Zijn weggezet als idioten. Maar hun argumenten dreunen nog steeds door in het publieke debat. Vooral over de toenemende ongelijkheid van de maatschappij én het feit dat de bankensector nooit is aangepakt.

2) Gele hesjes. Dit is begonnen als middenkader in Frankrijk. Mensen die zich een slag in de rondte werken maar er eigenlijk niks van terugzien.

Even full disclosure. Ik ben een liberaal die zijn schaapjes op het droge heeft. @Verwijderd , ik ben benieuwd waar jij staat op de maatschappelijke ladder nu je deze twee bewegingen wegzet als idioten.
De vraag was het begin van wat? Beide bewegingen hebben niks klaargespeeld en ik heb nog geen harde werker gezien in geen enkel betoog van een van die 2 groepen <knip>.

Maar ondertussen heb je dus je schaapjes op het droge en dat roept zeker heel lekker? Ik heb niks te klagen, maar zal wel nog een jaartje of 20 moeten werken om alles zo voor elkaar te hebben als ik voor ogen heb. Die jaren loop ik risico's net als ieder ander mens in loondienst. Onderdeel van het leven, maar klagen hier in Nederland? Nee niet over m'n welvaart ik ben gewoon statistisch gezien globaal enorm rijk.

En zitten zelf vaak niet in een middeninkomen, en hebben een huis gekocht voor 2017. Zitten zelf vooral niet in sociale huur. En zijn vaak tweeverdiener. Wellicht ook nog kunnen rekenen op welgestelde ouders.

<knip>

1. We doen hier niet aan 'ranten' of 'name calling' ten aanzien van welke bevolkingsgroep dan ook.

2. Volledig op de man reageren is al even ongewenst, zoals je al lang weet.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramzzz op 04-08-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ho, ik zie weldegelijk wat er fout is. En dat is nogal het nodige.
Maar ik zie ook de paradox dat iedereen daarbij wel grijpt naar hetzelfde systeem dat dit allemaal veroorzaakt.
En daarbij vooral de splinters bij anderen ziet, maar niet de balk in hun eigen oog.

Het is tweezijdig. En daarbij tellen je eigen keuzes zwaar mee. Dat is wat ik zie.
Dus doe de oefening zelf eens zou ik zeggen.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:12:
De vraag was het begin van wat? Beide bewegingen hebben niks klaargespeeld en ik heb nog geen harde werker gezien in geen enkel betoog van een van die 2 groepen klaplopers.
Je hoeft niet hard te werken om je vinger op de zere plek te leggen. Want dat deed deze bewing wel. Zolang kapitaal harder rendeert als arbeid en we marktwaarden alle domein laten binnendringen, krijgen we geen samenleving.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 02-08-2019 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:14:
[...]

Ho, ik zie weldegelijk wat er fout is. En dat is nogal het nodige.
Maar ik zie ook de paradox dat iedereen daarbij wel grijpt naar hetzelfde systeem dat dit allemaal veroorzaakt.
En daarbij vooral de splinters bij anderen ziet, maar niet de balk in hun eigen oog.

Het is tweezijdig. En daarbij tellen je eigen keuzes zwaar mee. Dat is wat ik zie.
Dus doe de oefening zelf eens zou ik zeggen.

[...]

Je hoeft niet hard te werken om je vinger op de zere plek te leggen. Want dat deed deze bewing wel. Zolang kapitaal harder rendeert als arbeid en we marktwaarden alle domein laten binnendringen, krijgen we geen samenleving.
Deden die groepen dat echt volgens jou? Heb ik nooit eruit gehaald, sowieso amper een zinnige uitspraak. Wel uit topics hier op GoT en kritische artikelen van kwaliteitsmedia haal ik die zaken, veel nuttiger. Ondertussen stemt dat gele hesje straks gewoon toch weer Rutte of anders Baudet of Wilders |:( .

En ja ik ben me bewust dat ik hier kort door de bocht ga en chargeer.
Pagina: 1 ... 46 ... 172 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!