CVTTPD2DQ schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:04:
[...]
Ben je op het punt dat je de kapper niet meer kunt betalen, of vind je het gewoon het geld niet waard? Want dat zijn twee verschillende dingen.
Ik heb de indruk dat er op het moment een best dynamische markt is voor ongeschoold werk; jouw poetsvrouw kan ook maaltijden gaan bezorgen op een fatbike, of werken bij MacDonalds - er is vraag genoeg. Daar onder is de échte onderkant van de markt waar @GoldenSample het over heeft, waar minimumloon, vraag- en aanbod wat minder gelden, omdat er behoorlijk wat dwang en misbruik bij komt kijken.
En aan de bovenkant heb ik het idee dat werkgevers steeds meer moeite hebben te concurreren met ongeschoold werk. Je moet werknemers meer betalen dan het (hoge) minimum, maar zie dat maar eens terug te verdienen.
Dat kan zijn omdat de grote multinationals erg goed zijn in het aanwenden van hun kapitaal en schaalvoordelen in het productief maken van menselijke robots. Zeker MacDonalds legt bijna elke beweging die een werknemer moet maken precies vast. Ook een bedrijf als Albert Heijn weet door z'n grote schaal donders goed hoe ze mensen moeten inzetten om geld te verdienen.
Als MKB bedrijf met ~200 werknemers, met misschien 50 verschillende functies gaat dat niet lukken. De complexiteit van je bedrijf is relatief hoog tov. het aantal werknemers; je hebt vrijwel gegarandeerd overhead en inefficiëntie op plekken waar je geen benul van hebt.
Als maatschappelijk fenomeen zal het me aan m'n reet roesten dat je de poetsvrouw te duur vindt worden. Als de dynamiek van de arbeidsmarkt er voor zorgt dat salarissen nivelleren kan ik dat alleen maar toejuichen. Maar op termijn vraag ik me wel af hoe onze economie concurrerend kan blijven als het relatief diverse en innovatieve MKB steeds meer spartelt.
Ik denk echt dat je er een te romantisch beeld bij hebt. Ja als je puur naar een getal gaat kijken 10 cent per uur meer dan minimumloon, maar feitelijk is dat ook minimumloon. 5% boven minimumloon is ook meer als minimumloon, dan heb je 100 euro per maand meer als je 40/week draait.
Het is opzich prima leefbaar indien:
Je single bent
Al in een sociale huurwoning zit
Geen auto nodig hebt
Ik heb 2 jaar mee gedaan in de gig economie en ieder bedrijf, daar kon ik zo een contract krijgen. Het verschilt erg per sector of werken fijn is.
Schoonmaak zwaar fysiek met targets tot aan het onredelijke toe
Supermarkt kan best prima zijn
Festivalbouw hebben ze volgens mij nog nooit van arbo gehoord, kan daar denk ik ook gewoon niet
Verhuizen, fysiek maar best prima
Collega in de schoonmaak werkte fulltime. Dat was om 7 uur beginnen tot 10, dan van 15-17 een school schoonmaken en savonds van 19-21 nog een paar gymzalen
Ter indicatie: vakantievilas die vol geboekt zitten van januari tot december. Hoogseizoen 1 weekend 1000-1500 euro, laag seizoen 500-1000 euro. Schoonmaker krijgt 75 minuten om huis schoon te maken inclusief 3 badkamers, 6 bedden afhalen/opmaken en balkon vegen, omdat mensen klagen dat er zand op hun balkon ligt, terwijl ze 10 meter van een duin verwijderd zijn. Minimumloon was toen nog 12 euro
Het makkelijkste om te zeggen is dan moet je maar geen schoonmaker zijn
In een markt waar iedereen mensen nodig heeft, zouden lonen horen te stijgen. Maar vraag en aanbod geldt hier niet.
Ik heb zelf het geluk dat ik een woning heb, maar ergens in de provincie, ver weg van de randstad staan op het moment geen beschikbare sociale huurwoningen. De laatste keer dat ik ernaar heb gekeken, waren er meer dan 1500 reacties op 1 huis. Dat is 3% van de populatie die op 1 huis reageert.
Ik zie het weinig zonnig in en denk oprecht dat één en al ellende gaat worden.
Dat zie je ook steeds meer terug in de media..... De VS en Europa, waar de ondertoon min of meer is 'kapitalisme is leuk zolang je de winnaar bent' Alleen de kapriolen om winnaar te blijven worden steeds gekker
Politiek geeft er niks om. De mensen wel, maar het maakt feitelijk niet uit wat ze stemmen
[
Voor 5% gewijzigd door
Luisterniet op 24-07-2025 22:29
]