Klopt, dat ben ik met je eens. Het punt is dat dergelijke bedragen niet het kernprobleem van vermogensongelijkheid. Dan hebben we het over (multi)miljonairs tegenover mensen met schulden, niet over dat de ene 'gemiddelde' mens eens 10-50k meer op de spaarrekening heeft staan.servies schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:54:
[...]
Tja, sommigen kiezen er voor om ieder jaar een nieuwe auto op de oprit te hebben staan en daarnaast 3 tot 4x per jaar op vakantie te gaan... Ik niet? Ik heb ondertussen meer vermogen... En terecht zou ik zeggen... dat vind ik geen ongelijkheid....
Het is niet zo dat starters nu die 30k tekort komen voor een modale woning. Het is dat "niet meedoen in de markt", bijvoorbeeld omdat je te laat bent geboren, je nu tonnen achter stelt. En dat de prijsontwikkeling op jaarbasis groter is dan een netto modaal inkomen. Het is allang geen kwestie meer van 'de juiste keuzes maken', zoals het vroeger wellicht was, wat nu doorgeprojecteerd wordt op de jeugd.
Daar zitten de gevolgen van vermogensongelijkheid.
En dat hoeft (imho) heus niet met een "hoog" jaarlijks bedrag, dat mag van mij persoonlijk best kleiner. Of bijvoorbeeld met hogere erfbelasting en/of capital gains tax. Het gaat om de gevolgen over meerdere generaties heen, het grote plaatje. Niet op individueel niveau om de auto van de buurman tov een jaar eerder met pensioen ofzoiets. Dat is een zeer beperkte blik op wat er nu gebeurt.
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 19-06-2025 14:07 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

:strip_exif()/f/image/O5T5SxwE1Y9dsVDrhm5GHibb.jpg?f=fotoalbum_large)