@
Gropah de ironie wil dat hoewel iedereen het er over eens is dat er is mis is met vraag en aanbod op de woningmarkt, de woningvoorraad van te koop staande huizen nog immer laag is, prijzen nog altijd stijgen en bijvoorbeeld de nieuwbouwwijk waar ik doorheen fiets naar de school van onze kinderen vol staat met prachtige nieuwe huizen, die allemaal zijn uitgebouwd, een aangelegde tuin hebben en minstens 1 nieuwe auto op de oprit hebben.
Je kunt simpelweg niet stellen dat er een probleem is met huizen en inkomen in Nederland. Er is alleen een probleem voor bepaalde groepen, zoals starters of mensen die qua inkomen niet meegegroeid zijn met deze markt. Die zitten vaak vast in een huis wat ze nu allang niet meer konden betalen als ze het weer moesten kopen. Soms is de overwaarde genoeg om te verhuizen, maar vaak ook niet, want andere woningen zijn ook duur(der).
Qua inkomen zitten starters er wel goed bij, wat verklaart waarom twee starters uiteindelijk toch nog een woning kunnen kopen. Overigens waren er banken in 2003 die met een intentieverklaring en een jaarcontract mijn jaarsalaris 6-8 keer wilden lenen aan mij. Dat liep uiteindelijk niet zo lekker af in 2008, maar toch, financieringsruimte was toen ook enorm, alleen de huizen veel lager geprijsd.
Startsalarissen, afhankelijk van opleiding, start bij 2200,- voor vrijwel ongeschoold werk tot 4k per maand voor iemand met een opleiding in een goed betalende sector. Bedragen van 3000+ bruto per maand zijn geen uitzondering. Dat is op jaarbasis natuurlijk met 40k euro niet genoeg voor een woning, maar 2 personen die dit verdienen zitten in ene op een leencapaciteit van ± 400k. Wat wellicht verklaart waarom typische starterswoningen vaak in die prijscategorie zit. Tis immers een systeem wat balanceert op geld wat mensen te besteden hebben.
@
hoevenpe ik heb er voor gekozen om naast een eigen bedrijf, gezin en fulltime werkende vrouw een bestuursfunctie op te pakken. Dat is pittig en m'n binge-lijst op Netflix e.d. slinkt nauwelijks, maar geeft wel voldoening en veel contact met mensen buiten m'n typische bubbel. Als ik zie hoe moeilijk wel mensen een paar uurtjes aan de slag krijgen voor de club en hoe enorm leuk ze te vinden als ze het wel doen denk ik dat het een soort onderschatte sociale activiteit is. Al lijkt fluiten langs de lijn of een bardienst draaien mij ook niets, maargoed, moet ook gebeuren
(oh, goede post hier beneden, ben ook elke maand wel een keer hulpvader, jongste nu bijna van lagere school af, kan dan altijd nog (meer) werken.)
[
Voor 16% gewijzigd door
NiGeLaToR op 12-07-2025 10:58
]