Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:28
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:19:
[...]
Wat ik me oprecht afvraag is of armoede - zoals in dit onderzoek - een beleving is, of dat mensen daadwerkelijk arm zijn?
Je zou natuurlijk even de bron kunnen opzoeken. Dan zie je in het onderzoeksrapport waar het om gaat de volgende uitleg:
Het SCP spreekt van armoede wanneer iemand langere tijd niet de middelen heeft om te kunnen beschikken over de goederen en voorzieningen die in zijn samenleving als minimaal noodzakelijk gelden. Het gaat om mensen die niet in staat zijn met hun inkomen een minimale levensstandaard te behalen. Het SCP hanteert een objectieve benadering: de hoogte van de armoedegrens hangt niet af van de manier waarop mensen hun situatie ervaren. Wat ‘minimaal noodzakelijk’ is, is vastgelegd in een door het Nibud opgestelde lijst. Om armoede vast te stellen zijn er twee referentiebudgetten.
Het basisbehoeftenbudget omvat de minimale uitgaven van een zelfstandig huishouden aan basale zaken zoals voedsel, kleding en wonen, en de uitgaven aan enkele andere moeilijk te vermijden posten zoals verzekeringen. Het tweede referentiebudget, het niet-veel-maar-toereikendbudget, houdt ook rekening met de minimale kosten van ontspanning en sociale participatie.

De meest recente cijfers van het SCP gaan over 2014. Het aantal armen bedraagt volgens de ruimere niet-veel-maar-toereikendgrens nu iets meer dan 1,2 miljoen (7,6%) en volgens de basisbehoeftengrens ruim 810.000 (5,1%). Binnen de groep armen volgens de basisbehoeftengrens schommelt het aandeel langdurig
armen tussen 40% en 50%. In het laatste peiljaar (2012) hadden in totaal bijna 800.000 mensen onvoldoende inkomen om hun basisbehoeften te bekostigen. Voor ruim 375.000 mensen duurde die situatie al ten minste drie jaar aaneen.
Meer informatie vind je vervolgens op de website van het SCP zelf.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
Ik heb altijd wel een beetje moeite met de Nederlandse (Westerse?) definitie van armoede.

Wat ik bijvoorbeeld geen armoede vind:
Kleding van marktplaats/kringloop
Voedsel van de voedselbank (als die er is en voor dat doel dient)
Roken (verkeerde prioriteiten)
Huisdieren (al denk ik dat 1 stuks huisdieren positief zou kunnen zijn)
Samenwonen met huisgenoot/familielid

Mensen die een eigen woonruimte hebben, roken, 4 katten hebben en dan naar de voedselbank moeten zijn bij mij dus per definitie niet in armoede.

Onze sociale maatlat ligt gewoon ontzettend hoog, smartphone, tv, abbonementen en (sport)lidmaatschappen zijn allemaal standaard en zonder is armoede.

Het sociale minimum verhogen werkt daarom volgens mij ook niet, het referentieniveau schuift mee op en iedereen voelt zich nog steeds arm (als ze minder dan de directe omgeving hebben). Het enige dat je kunt doen is de verschillen niet te groot laten worden (dat doen we al vrij actief in NL mijn inziens).

En ja ik heb nog nooit in armoede geleefd en weet dat ik me dat moeilijk voor kan stellen (al heb ik wel wat ervaring met buren uit mijn anti-kraak periode).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhound83
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 15:07
[...]
Ten tweede stellen we ook vast dat dankzij toeslagen en uitkeringen uiteindelijk iedereen een soort modaal netto inkomen kan verwerven
Volgens mij klopt dat niet.

Het modaal inkomen 2016 volgens het CPB is € 36.500.
Per maand is dit bruto € 2.808 en netto ongeveer € 2.021.

Als jij denkt dat iedereen, inclusief toeslagen, een inkomen heeft van 2000 euro per maand, kan ik je uit die droom helpen: dat is niet zo.

[ Voor 13% gewijzigd door Foxhound83 op 18-05-2017 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024

Wat ik me oprecht afvraag is of armoede - zoals in dit onderzoek - een beleving is, of dat mensen daadwerkelijk arm zijn? De focus ligt ten eerste op geld, geld en alleen maar geld. Ten tweede stellen we ook vast dat dankzij toeslagen en uitkeringen uiteindelijk iedereen een soort modaal netto inkomen kan verwerven - hoe gaat dit dan op voor deze mensen? Worden ze als arm bestempeld op basis van hun inkomen zonder toeslagen? Verder hebben gemeenten ook nog eens een hulpprogramma voor mensen op bijstandsniveau opgetuigd - met allerlei extra's en gratis voorzieningen, van iPads tot fietsen voor de kinderen om mee naar het gesubsidieerde sportclubje te fietsen.

Wie zijn dan die mensen die hier arm genoemd worden. Ik probeer het te begrijpen - maar het enige wat ik me kan bedenken is dat het mensen zijn die mede dankzij hun laaggeletterdheid niet in staat zijn al die potjes aan te spreken en al die toeslagen ook echt te incasseren?
Denk dat je een beetje (en het onderzoek wellicht ook) tussen de term arm en geluk zit. Arm zijn heeft per definitie iets met geld te maken lijkt me?

Daarnaast worden arme mensen inderdaad ondersteund met bijvoorbeeld toeslagen, maar vergeet niet dat daarvan waarschijnlijk een hoop in de schuldsanering zitten. Dan zie je hier niks van terug en leef je op 50 euro per week ofzoiets. Ik denk ook, zoals je zelf zegt, dat mensen die laaggeletterd zijn moeilijker aanspraak maken op de potjes en hulp die er is.

Het is natuurlijk wel een beetje subjectief. Als iedereen een Ferrari voor de deur heeft en jij rijdt in een tweedehands corsa van 20 jaar oud dan voel je je misschien ook wel arm, of in ieder geval armer. Maar voor de meeste mensen geldt denk ik de grens van het zelfstandig de broek omhoog kunnen houden.
assje schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:48:

Mensen die een eigen woonruimte hebben, roken, 4 katten hebben en dan naar de voedselbank moeten zijn bij mij dus per definitie niet in armoede.
Ik begrijp je stelling, maar het is wel een beetje kort door de bocht IMHO. De voedselbank is er bijvoorbeeld niet voor om mensen langdurig van voedsel te voorzien. Dit is een noodoplossing voor mensen die niet rond kunnen komen (en dus arm zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Anakha schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:38:
[...]

Je zou natuurlijk even de bron kunnen opzoeken. Dan zie je in het onderzoeksrapport waar het om gaat de volgende uitleg:

[...]

Meer informatie vind je vervolgens op de website van het SCP zelf.
Ja helder.. het zal ook nogal afhangen van waar je woont hoeveel last je hier van hebt, leven in een stad is wellicht duurder dan in het buitengebied.

Het lastige is dat er 101 situaties zijn waarbij mensen verschillende rechten hebben, maar een alleenstaande ontvanger van de bijstand (kleine 1.000,- netto per maand) ontvangt daarop nog de stapel toeslagen - mits ie die aanvraag - en dat kan oplopen tot de bedragen uit de OP, zo'n 5-7k netto per jaar. Toch 416,- per maand, los van gemeentelijke bijdragen en kortingen op gemeentelijke belastingen. Ik kom dan op 1400,- netto.

Tuurlijk, als je een huis deelt, onder de 21 bent en/of je toeslagen niet aanvraagt dan werkt dit niet zo.. ook mensen met schulden, koophuis onder water, etc.. en dan nog is het bij lange na geen vetpot. Maar, er zijn ook genoeg mensen die hier elke ochtend hun bed voor uit moeten komen.
Foxhound83 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:51:
[...]

Volgens mij klopt dat niet.

Het modaal inkomen 2016 volgens het CPB is € 36.500.
Per maand is dit bruto € 2.808 en netto ongeveer € 2.021.

Als jij denkt dat iedereen, inclusief toeslagen, een inkomen heeft van 2000 euro per maand, kan ik je uit die droom helpen: dat is niet zo.
Ik kom inderdaad op ~ 1400,- netto uit voor een alleenstaande, incl toeslagen (kleine 1.000,- uitkering en 400,- aan toeslagen). Voor de n=1 dus-niet-representatieve-voorbeeld kun je 's Nederlands bekendste bijstandsmoeder er nog even bij pakken - die woont in Amstelveen en zou rond kunnen moeten komen van 2200,- netto.

Dus nee, ik heb niet gelijk voor alle mensen met een uitkering, maar het is ook geen totale onzin wat ik zojuist beweerde. Ik zie tegelijk in de lijst met alleen al de uitkeringsbedragen dat er zoveel verschillende situaties zijn en daarbij heb je de toeslagen waar je al dan niet op kunt leunen, los van de gemeentelijke potjes die in elke gemeente verschillen.

Daarom blijven die armoedecijfers me zo verbazen.. aan de andere kant.. de levensstandaard is ook bijzonder hoog.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

NiGeLaToR schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 14:33:
[...]

Daarom blijven die armoedecijfers me zo verbazen.. aan de andere kant.. de levensstandaard is ook bijzonder hoog.
De levensstandaard gaat gemiddeld zeker omhoog, maar de armoedegrens stijgt niet op hetzelfde niveau mee.

https://digitaal.scp.nl/a...aar_ligt_de_armoedegrens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hann1BaL schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 15:17:
[...]

De levensstandaard gaat gemiddeld zeker omhoog, maar de armoedegrens stijgt niet op hetzelfde niveau mee.

https://digitaal.scp.nl/a...aar_ligt_de_armoedegrens/
Én, zoals uit mijn openingspost blijkt, kan het voor veel mensen mét een baan al snel in de richting van diezelfde onderkant gaan. Ergens gaat dit niet helemaal goed, zowel voor mensen mét als zonder baan. Althans.. het kan goed gaan, maar het kan ook zomaar een onleefbare situatie opleveren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhound83
@NiGeLaToR

Alsnog ben je heel selectief bezig. Alleen als je hoogopgeleid bent, en werkt op dat niveau, zit je rond modaal. Anders zit je rond de 1600. En dan mag je in je handen wrijven als laagopgeleide.

Edit: nou vooruit aangezien iemand me al heeft gequote laat ik m'n reply staan. :+

[ Voor 252% gewijzigd door Foxhound83 op 18-05-2017 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Als je het mij vraagt komt dat gevoel door de gigantische huizen- en huurprijzen. Bijna nergens betaal je zo'n hoge % van je inkomen aan een woning en krijg je er zo weinig voor terug. Maar hier is al een topic voor :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Foxhound83 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:31:
Alleen als je hoogopgeleid bent, en werkt op dat niveau, zit je rond modaal. Anders zit je rond de 1600. En dan mag je in je handen wrijven als laagopgeleide.
Het volwassenen minimumloon in NL is € 1551,60, netto ongeveer € 1400,-. Tel daarbij huurtoeslag en zorgtoeslag ( 236 + 88 = € 324 ), kom je op iets boven de € 1700,- netto zonder dingen als kindgebonden budget.

Het grote punt is dat je er bijna niet op vooruitgaat als je meer gaat verdienen, want tot de € 32.000 jaarlijks gaat bijna alles wat je meer verdient direct van je toeslagen af.

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 18-05-2017 16:47 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Woy schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:47:
Het grote punt is dat je er bijna niet op vooruitgaat als je meer gaat verdienen, want tot de € 32.000 jaarlijks gaat bijna alles wat je meer verdient direct van je toeslagen af.
Ik begin me dit steeds meer af te vragen. Komt het voor zeker, is het echt zo'n groot probleem? Ik weet het niet. Het voorbeeld wat in de TS start is natuurlijk niet wenselijk, maar dit is wel het allerslechtste geval. En volgens mij komt dat vrij weinig voor (EJPostema in "Het (on)bestaan van het middeninkomen")

Dit betekend niet dat het probleem er niet is of niet opgelost hoeft te worden. Maar ik denk dat dit voor het overgrote deel van de Nederlanders niet zo is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
(jarig!)
EJPostema schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:22:
[...]

Ik begin me dit steeds meer af te vragen. Komt het voor zeker, is het echt zo'n groot probleem? Ik weet het niet. Het voorbeeld wat in de TS start is natuurlijk niet wenselijk, maar dit is wel het allerslechtste geval. En volgens mij komt dat vrij weinig voor (EJPostema in "Het (on)bestaan van het middeninkomen")

Dit betekend niet dat het probleem er niet is of niet opgelost hoeft te worden. Maar ik denk dat dit voor het overgrote deel van de Nederlanders niet zo is
Ik heb meerdere collega's die de afgelopen jaren geen salarisverhoging wilden omdat ze er dan netto op achteruit gaan (ca. 150 collega's, geldt voor 4/5 collega's, maar liever dan een keer een extra vrije dag kregen of zoiets. En iedereen daarvan zit op fulltimebasis boven de 2.000 p/m als brutoloon, dus dat is ook niet extreem laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:54

3DDude

I void warranty's

rik86 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:26:
[...]

Ik heb meerdere collega's die de afgelopen jaren geen salarisverhoging wilden omdat ze er dan netto op achteruit gaan (ca. 150 collega's, geldt voor 4/5 collega's, maar liever dan een keer een extra vrije dag kregen of zoiets. En iedereen daarvan zit op fulltimebasis boven de 2.000 p/m als brutoloon, dus dat is ook niet extreem laag.
Mijn broer zei het volgende:

Hij had een meisje dat stond in de supermarkt op de brood afdeling, werkte fulltime.
Zij werd zwanger en ging 20 uur werken.
Kind is geboren, alles gezond en wel.

Hij vraagt wil je weer fulltime werken nu alles klaar is?
Nee zegt ze want ik houd meer over door 20 uur te werken en heb meer vrije tijd dan wanneer ik 40 uur werk -> houd ik netto minder over.

M.a.w. tenzij je een goeie job hebt (wat dus ruim boven de subsidie potjes uit stijgt) loont werken niet ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
nvt foutje

[ Voor 93% gewijzigd door EJPostema op 19-05-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
(jarig!)
3DDude schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:49:
[...]

Mijn broer zei het volgende:

Hij had een meisje dat stond in de supermarkt op de brood afdeling, werkte fulltime.
Zij werd zwanger en ging 20 uur werken.
Kind is geboren, alles gezond en wel.

Hij vraagt wil je weer fulltime werken nu alles klaar is?
Nee zegt ze want ik houd meer over door 20 uur te werken en heb meer vrije tijd dan wanneer ik 40 uur werk -> houd ik netto minder over.

M.a.w. tenzij je een goeie job hebt (wat dus ruim boven de subsidie potjes uit stijgt) loont werken niet ;)
Nu is dit uiteraard wel korte termijn denken, maar helaas wel waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:54

3DDude

I void warranty's

rik86 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:59:
[...]

Nu is dit uiteraard wel korte termijn denken, maar helaas wel waar.
Laten we zeggen dat een carriere bij een [insert random supermarkt] zelden boven modaal uit komt? ;)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

3DDude schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:08:
[...]

Laten we zeggen dat een carriere bij een [insert random supermarkt] zelden boven modaal uit komt? ;)
Maar de pensioenopbouw, essentieel voor later, zal een stuk lager zijn, om maar 1 nadeel te noemen in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15

JB

Cédric roelt!

@Hann1BaL eerst maar eens zien of we tzt uberhaupt nog pensioen krijgen :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JB schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 11:51:
En met alle respect, dat is voor veel mensen zo'n ver weg van hun bed show dat ze er niet bij stil staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Biggg schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:48:
[...]
Helemaal eens, het moet veel simpeler. De maatschappij is niet gebaat bij deze complexiteit.
'De maatschappij' vindt van wel, vooral het deel van 'de maatschappij' wat specifiek benadeeld wordt door <vul hier willekeurige maatregel in>. 'De maatschappij' klimt vervolgens in de pen, en de politiek gaat dan aan de knoppen draaien... en die knoppen zorgen voor de complexiteit.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Dus je wil wachten met opbouwen van pensioen tot je zeker weet dat het dan nog bestaat? Ben je dan niet veel te laat?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15

JB

Cédric roelt!

aicaramba schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:19:
[...]

Dus je wil wachten met opbouwen van pensioen tot je zeker weet dat het dan nog bestaat? Ben je dan niet veel te laat?
Je bent min of meer verplicht om pensioen op te bouwen in loondienst :) Ik zou dat geld liever uitbetaald zien en op een bankspaarrekening knallen. Dan weet ik zeker dat er over 30 jaar nog iets is, maar dat kan helaas niet (bij mijn huidige werkgever althans).

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

JB schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:21:
[...]

Je bent min of meer verplicht om pensioen op te bouwen in loondienst :) Ik zou dat geld liever uitbetaald zien en op een bankspaarrekening knallen. Dan weet ik zeker dat er over 30 jaar nog iets is, maar dat kan helaas niet (bij mijn huidige werkgever althans).
Als je minder uren werkt weet je dat je minder pensioen opbouwt en het dus ook niet krijgt. Dan kan er wel gesteld worden dat wij het misschien ook niet krijgen, maar dat weet je niet.

Dus er is nog altijd een voordeel aan meer werken.
Uiteraard kun je dat als niet belangrijk beschouwen NADAT je het in ieder geval in overweging hebt genomen, maar ik gok dat veel van het personeel bij de supermarkt, met alle respect, daar niet direct aan denkt.
Ik begrijp je reply wel, maar eerst zien? Op het moment dat je het ziet, ben je te laat! Zo simpel is het. En dan zit je met een krappe AOW (eerst maar zien of je het krijgt ;)) en een veel te klein pensioen. Kom dan maar eens rond. We leven nu, maar je zult toch ergens moeten denken aan daarna. Als je 20 bent is het ver weg, maar dan komt de vraag: Vanaf wanneer ga je er dan wel mee aan de slag?

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 19-05-2017 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Aow leeftijd is op 72, pensioen dus waarschijnlijk ook. 1/5 haalt pensioen leeftijd niet. Jesse Klaver zei dat als euro uit elkaar valt de klap maar opgevangen moet worden met geld uit pensioen fonds. Tijdens vorige crisis werd er een plan gemaakt voor als het echt heel erg nodig zou zijn om dan geld uit pensioen te gebruiken. Misschien dat pensioen in toekomst onder Europees toezicht valt? Wie weet wat er dan van over blijft met zoveel werklozen overal. En de verhouding van gepensioneerde en werkende loopt totaal scheef later. Dus hoe dat gaat uitpakken...

Als supermarkt medewerker nu net zo veel te besteden heeft en gewoon mooie % van inkomsten spaart is er weinig aan de hand vind ik zelf. Ik heb zelf liever ook geen verplicht pensioen :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic gaat alle kanten op volgens mij, maar het is wel interessant om op in te haken.

Ik heb jaren geleden een blauwe maandag mij verdiept in loonbelasting en toeslagen (toen nog subsidies). Wat mij toen al direct opviel was dat het echt heel erg lastig kan worden als je ergens in het midden terecht komt wat betreft salaris. Er zijn zoveel voorzieningen in dit land, dat ze het bijna onmogelijk hebben gemaakt om meer werken te laten lonen.

Persoonlijk heb ik op grond daarvan de keus gemaakt om door te studeren. Want ik verdien liever veel of weinig, want ergens tussenin blijven hangen daar wordt niemand gelukkig van volgens mij. Nederland moet nodig eens wat doen aan de kluwe van voorzieningen en belastingen, want het wordt een beetje belachelijk inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt op zich wel mee.... het is vooral een "probleem" voor degenen die zo rond de €20.000-30.000 bruto verdienen. Voor degenen die rond modaal zitten zijn er al weinig tot geen inkomensafhankelijke toeslagen te verkrijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhound83
Edit: nevermind

[ Voor 97% gewijzigd door Foxhound83 op 19-05-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
http://telegraaf.nl/r/28232508
Daarmee komt het totale bedrag uit op ruim 33.000 euro. Dat is veel meer dan het gemiddelde inkomen van een werkend gezin – dat ligt op iets meer dan 27.000 euro. „Je houdt op die manier mensen in de greep van een uitkering”, aldus VVD-raadslid Ingrid Michon. „Het beleid is asociaal richting de mensen die keihard voor hun centen moeten werken.”

Volgens Michon kun je als bijstandstrekker zelf niet ontkomen aan de vele lokale tegemoetkomingen. „De gemeente zet zelfs een agressief promoteam in om de 27.000 bijstandstrekkers in Den Haag te wijzen op de vele regelingen.”
De grote uitkerings-lock-in. Excuus voor het gebruiken van deze bron, maar kreeg 'm doorgestuurd ivm mijn interesse in dit thema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

NiGeLaToR schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:39:

[...]

De grote uitkerings-lock-in. Excuus voor het gebruiken van deze bron, maar kreeg 'm doorgestuurd ivm mijn interesse in dit thema.
Mjah, Hoewel waar is natuurlijk de vraag wat je er aan wilt doen. Als je er al iets aan wilt doen.
Laten we ondertussen de geschetste (en HEEL specifieke sitatie) in gedachten houden: een gezin met 2 ouders, 2 tieners, en 1 hond. Die extra 500 per maand eten de kinderen en de hond makkelijk op.

We hebben het wel over de bijstand he? Dat gaat toch echt uit van een bestaansminimum. Als je een paar tieners uit de ruif hebt eten is het logisch dat het minimum wat hoger is. Alleen al aan voedsel kost dat al redenlijk veel per jaar.

Maargoed, aannemende dat je er wat aan wilt doen heb je drie opties om het verschil weg te werken (even kort door de bocht).
1) Mensen in de bijstand de (nodige) sponsoring afpakken. Die hebben het dan nog slechter dan nu al.
2) Er voor zorgen dat de regelingen inkomensafhankelijk, afnemend met toenemend inkomen, worden. Dus niet meer afhankelijk van de status bijstand/geen bijstand, maar puur op inkomen. Op die manier gaan mensen er altijd op vooruit (als je de curves handig neemt). Je sponsort dan wel de parttimers.
3) Minimumloon verhogen tot zo'n niveau dat er geen terugval meer is.

En als laatste optie, iets radicaler:
- Basisinkomen en de rest van de geld-rondschuiverij (en ambtenaarij) afschaffen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

qadn schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:08:
[...]

Mjah, Hoewel waar is natuurlijk de vraag wat je er aan wilt doen. Als je er al iets aan wilt doen.
Laten we ondertussen de geschetste (en HEEL specifieke sitatie) in gedachten houden: een gezin met 2 ouders, 2 tieners, en 1 hond. Die extra 500 per maand eten de kinderen en de hond makkelijk op.

We hebben het wel over de bijstand he? Dat gaat toch echt uit van een bestaansminimum.
Maar ze vergelijken dat met een gemiddelde van 27k per jaar. De vraag is dus of die 27k dan onder het bestaansminimum is, óf dat van die 33k er gewoon 6k af kan. Het is wel 500 euro EXTRA per maand, terwijl een normaal gezien zonder die 500 euro ook rond kan komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Onbekend schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:13:
[...]

Maar ze vergelijken dat met een gemiddelde van 27k per jaar. De vraag is dus of die 27k dan onder het bestaansminimum is, óf dat van die 33k er gewoon 6k af kan. Het is wel 500 euro EXTRA per maand, terwijl een normaal gezien zonder die 500 euro ook rond kan komen.
27k per jaar is wel HEEL weinig voor 2 volwassenen.
Dan ga je uit van 3 dagen / week werken (per volwassene) a minimumloon.

Tjah.

Natuurlijk ook niet heel realistisch ;)

Als beide volwassenen tegen fulltime minimumloon zitten ben je al over de 40K ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Probleem is imho vooral dat dit n=1 voorbeeld uberhaupt bestaat. Dit demotiveert en haalt de motivatie om te gaan werken onderuit. Ook al is dit maar 1% of minder van de aantallen - het is wel een mogelijk scenario.

Rationeel wellicht niet zo'n boeiend probleem, maar in het kader van mensen belonen voor werk en stimuleren van het ondernemen van actie is dit slecht maar ook voor gemeentelijke verschillen onderling.

Ook zijn die regelingen en de manier waarop ze als een soort verbanddoos zijn ingericht niet erg stimulerend voor de zelfredzaamheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

qadn schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 20:33:
[...]

27k per jaar is wel HEEL weinig voor 2 volwassenen.
Dan ga je uit van 3 dagen / week werken (per volwassene) a minimumloon.

Tjah.

Natuurlijk ook niet heel realistisch ;)

Als beide volwassenen tegen fulltime minimumloon zitten ben je al over de 40K ...
Het onderzoek geeft aan dat 27k een gemiddeld inkomen is voor een gezin. Of dat veel of weinig is laat ik in het midden, maar aangezien het een gemiddelde is, zou dat niet extreem weinig zijn.

Eventjes snel rekenen: 27k per jaar = 2.250 per maand. Als je de vaste lasten er een beetje af trekt heb je zo'n 800 tot 1000 euro per maand over voor de boodschappen en andere zaken. Niet veel, maar ook niet weinig voor 4 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Onbekend schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:42:
[...]

Het onderzoek geeft aan dat 27k een gemiddeld inkomen is voor een gezin. Of dat veel of weinig is laat ik in het midden, maar aangezien het een gemiddelde is, zou dat niet extreem weinig zijn.

Eventjes snel rekenen: 27k per jaar = 2.250 per maand. Als je de vaste lasten er een beetje af trekt heb je zo'n 800 tot 1000 euro per maand over voor de boodschappen en andere zaken. Niet veel, maar ook niet weinig voor 4 personen.
Gemiddelde vertekent omdat je uitschieters omhoog kan hebben van vele miljoenen euro's terwijl je naar beneden geen ruimte voor uitschieters hebt. Het begrip "modaal" is niet voor niets uitgevonden.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

ph4ge schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:44:
[...]

Gemiddelde vertekent omdat je uitschieters omhoog kan hebben van vele miljoenen euro's terwijl je naar beneden geen ruimte voor uitschieters hebt. Het begrip "modaal" is niet voor niets uitgevonden.
Het vertekend wel iets, maar met een gemiddelde betekent dat wel dat je dan veel gezinnen iets onder die 27k nodig hebt om het gemiddelde naar beneden richting die 27k te trekken. En aangezien er inderdaad een aantal flinke miljoenen-uitschieters zijn, zijn er heel veel gezinnen nodig die minder dan 27k verdienen om dat gemiddelde te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Onbekend schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:51:
[...]

Het vertekend wel iets, maar met een gemiddelde betekent dat wel dat je dan veel gezinnen iets onder die 27k nodig hebt om het gemiddelde naar beneden richting die 27k te trekken. En aangezien er inderdaad een aantal flinke miljoenen-uitschieters zijn, zijn er heel veel gezinnen nodig die minder dan 27k verdienen om dat gemiddelde te behalen.
Dat is ook eigenlijk het punt wat ik wilde maken. Gemiddelden zien er op dit soort vraagstukken een stuk beter uit dan de werkelijkheid voor de meeste mensen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Maargoed, wederom: laten we aannemen dat het zo is.
Kennelijk is dit erg. Prima.
Wat wil je er dan aan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Oorspronkelijk was de discussie dat 33k te weinig was, waarna ik probeerde aan te geven dat veel meer gezinnen kunnen leven met maar 27k. Die 33k kan dus gewoon naar beneden toe zonder dat problemen zou mogen opleveren. (En ja, dan koop je maar eens geen Coca-Cola, maar gewoon een goedkoper merk zoals Freeway en 3es.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Het is toch van het zotte , dat als je werkt minder geld te besteden hebt dan als je een uitkering krijgt i.c.m. de vele toeslagen , b.v. ik ging in 101 euro loon omhoog, de toeslagen kreeg ik niet meer, netto ging ik er op achteruit, dat is toch krom, oneerlijk, niet uit te leggen.

Nu de standpunten van de politieke partijen, als ik ze leest, wordt het tijd om te emigreren , vooral omdat er een massa vluchtelingen uit Afrika komen , wie zal dat betalen.

De kloof tussen arm en rijk groeit in Nederland. In 2016 leefde zo'n 7 procent van alle Nederlanders onder de armoedegrens. Wat willen partijen doen om ervoor te zorgen dat de kloof kleiner wordt?

VVD
De VVD vindt dat het verschil tussen een uitkering en een baan groter moet worden. Het kan volgens de partij nu zo zijn dat het financieel gunstiger is om van een uitkering gebruik te maken dan om te werken. Dat vindt de VVD verspilling van talent. De partij wil daarom belasting op werk verlagen zodat werk financieel aantrekkelijker wordt.

PvdA
De PvdA vindt inkomensongelijkheid slecht voor de sociale samenhang in de samenleving, maar ook voor de economie. De partij wil dat lagere- en middeninkomens meer te besteden krijgen. De PvdA wil ook dat de uitkeringen en de AOW net zo veel stijgen als de gemiddelde loonstijging. De partij vindt ook dat het minimumloon omhoog moet.

CDA
Het CDA is voor een ‘eerlijke economie waarbij iedereen meeprofiteert’. De partij wil het belastingstelsel meer naar draagkracht inrichten. Er moet volgens de partij een nieuw stelsel komen: een laag tarief voor de lage inkomens en een hoger tarief voor hoge inkomens. Ook zouden de lasten voor huishoudens verlaagd moeten worden.

PVV
In het verkiezingsprogramma van de PVV staan geen standpunten over de verschillen tussen arm en rijk. Wel wil de partij 3 miljard euro uittrekken voor het verlagen van de inkomstenbelasting.

D66
D66 vindt de inkomensverschillen in Nederland beperkt, vergeleken met andere landen. Onderwijs en werk zijn volgens de partij de beste manieren om armoede te bestrijden. D66 wil daarom dat er meer geld naar onderwijs gaat. Ook wil de partij het belastingstelsel veranderen: het moet aantrekkelijk worden om te gaan werken. Daarnaast vindt D66 dat de lasten op arbeid sterk omlaag moeten. Zo moet het voor werkgevers goedkoper worden om iemand in dienst te nemen, vooral bij de laagst betaalde banen.

GroenLinks
GroenLinks wil dat de verschillen tussen arm en rijk kleiner worden. De partij vindt dat het belastingstelsel meer gericht moet zijn op het aanpakken van inkomensongelijkheid. GroenLinks vindt dat de belastingen voor lage en middeninkomens omlaag moeten, topinkomens zouden juist zwaarder belast moeten worden. De partij vindt ook dat mensen met veel vermogen meer moeten gaan betalen.

SP
De SP wil de verschillen in inkomen kleiner maken. De partij wil dat de inkomstenbelasting voor middeninkomens en lagere-inkomens omlaag gaat. Mensen die meer verdienen, moeten juist meer belasting gaan betalen. Voor de hoogste inkomens wil de SP een vijfde belastingschijf invoeren van 65 procent, dat is voor inkomsten vanaf 150.000 euro.

50PLUS
50PLUS richt zich in het partijprogramma vooral op ouderen. De partij vindt dat ouderen recht hebben op een structurele belastingverlaging. Het verschil in koopkracht tussen werkenden en gepensioneerden moet volgens 50PLUS gedicht worden. Werkenden, mensen die niet kunnen werken en gepensioneerden zouden volgens de partij dezelfde koopkrachtonwikkeling moeten hebben. 50Plus vindt dat de overheid armoede actiever moet bestrijden.

ChristenUnie
De ChristenUnie vindt dat in Nederland sprake is van inkomens- en vermogensongelijkheid, hoewel de kloof kleiner is dan elders in de wereld. De partij is ervan overtuigd dat het niet goed is voor de vrede in de samenleving als er een te grote ongelijkheid is. De ChristenUnie vindt daarom dat vooral lage- en middeninkomens meer te besteden moeten krijgen. De partij wil ‘overmatige inkomens’ en bonussen ontmoedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
JB schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 12:21:
[...]

Voor zover ik weet mag je altijd afzien van de pensioensregeling. Het vereist wel wat formulieren waarin je aangeeft dat je ECHT snapt wat het inhoudt, maar dan is het prima mogelijk. Veel werkgevers doen voorkomen alsof het niet mag, maar het is gewoon toegestaan.

Zie bijvoorbeeld ook:
https://www.hrpraktijk.nl...el-zorgvuldigheid-geboden

Of het verstandig is, is een tweede mag dat mag iedereen voor zichzelf bepalen :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Druiper
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01-2019
Korvaag schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 01:48:
[...]
Voor zover ik weet mag je altijd afzien van de pensioensregeling.
Nee hoor, als je CAO zegt dat je verplicht opbouwt dan kom je daar niet onderuit Een inmiddels overleden collega van mij wist op zijn 40e dat hij zijn 65e nooit ging halen.. had geen vrouw en kinderen, maar moest toch geld in het potje duwen waarvan hij wist dat ie niet ging halen.
Omgekeerd is het ook echt niet zo dat je in loondienst altijd pensioen opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Druiper schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:23:
[...]
Nee maar dat is een hele andere discussie..

Ik wist trouwens niet dat je bij een Cao niet uit kan stappen. Nooit onder een Cao gewerkt. Handig om te weten :)

[ Voor 19% gewijzigd door Korvaag op 10-06-2017 12:47 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 20:38
Om even alternative facts te bestrijden: Volgens het CBS heeft een gemiddeld huishouden in Nederland een gemiddeld bruto inkomen van (in 2014) 59.600, en een besteedbaar inkomen van 35.000. Bij besteedbaar inkomen zijn alle belastingen er natuurlijk al af, maar opvallend genoeg ook de zorgverzekeringen. Een gemiddeld huishouden bestaat overigens uit 1,7 mensen. Als je kijkt naar paren met kinderen onder de 18 wordt het besteedbaar inkomen zelfs gemiddeld 49.000. (http://statline.cbs.nl/St...a&HDR=G1,G2,G3&STB=T&VW=T)

Dat getal van 27.000 is dus heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:21

servies

Veni Vidi Servici

Celebithil schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:09:
Om even alternative facts te bestrijden: Volgens het CBS heeft een gemiddeld huishouden in Nederland een gemiddeld bruto inkomen van (in 2014) 59.600, en een besteedbaar inkomen van 35.000. Bij besteedbaar inkomen zijn alle belastingen er natuurlijk al af, maar opvallend genoeg ook de zorgverzekeringen. Een gemiddeld huishouden bestaat overigens uit 1,7 mensen. Als je kijkt naar paren met kinderen onder de 18 wordt het besteedbaar inkomen zelfs gemiddeld 49.000. (http://statline.cbs.nl/St...a&HDR=G1,G2,G3&STB=T&VW=T)

En nu graag de werkelijkheid...
Ga voor de grap eens de onderste 5% en de bovenste 5% buiten de telling laten... Mijn vermoeden is dat het gemiddeld bruto inkomen dan enorm keldert...
Zo mooi hoe je met statistieken alles kunt verdraaien...
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."
Om maar eens een beroemde quote te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 16:44
servies schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:21:
[...]

En nu graag de werkelijkheid...
Ga voor de grap eens de onderste 5% en de bovenste 5% buiten de telling laten... Mijn vermoeden is dat het gemiddeld bruto inkomen dan enorm keldert...
Zo mooi hoe je met statistieken alles kunt verdraaien...

[...]
Om maar eens een beroemde quote te gebruiken...
Misschien is dit weer het bekende verschil tussen "gemiddelde" en "mediaan". Spijtig is wel dat het CBS kennelijk soms de eerste term bezigt, maar eigenlijk de tweede gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Bij dat besteedbaar inkomen zijn dingen als huur etc niet meegenomen.
Bij 60k bruto moet je particulier en dat gaat veel centjes kosten. Gooi daar ziektekosten zonder tegemoetkoming bij en alle andere vaste lasten en je krijgt een veel minder rooskleurig plaatje. Ik zie het om me heen bij werkende kennissen. Die zitten net te hoog voor subsidies. Gevolg is dat ze het niet breder hebben als uitkeringstrekkers. Want ze betalen alles zelf.
Die getallen van CBS vertekenen het beeld door niet het hele plaatje te laten zien. Wel alle inkomsten, maar lang niet alle vaste lasten.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 20:38
Ik noem het gemiddelde omdat het telegraaf-artikel ook sprak over gemiddelde, en vervolgens mensen hier wordt gezegd dat gemiddeldes vertekenen. Natuurlijk doen ze dat; maar als je begint met 49.000 (waar zorgkosten dus al af zijn, weet niet waarom dat gedaan wordt) kom je toch nog altijd een stuk hoger uit dan bij 27.000.

Ik noem de cijfers niet omdat ik wil ontkennen dat er werkende mensen zijn die het niet breed hebben en net naast de subsidies grijpen en daardoor evenveel of zelfs minder krijgen dan mensen zonder werk, maar gewoon omdat we met correcte cijfers moeten werken. Voor ik postte stond er al "Gemiddelden zien er op dit soort vraagstukken een stuk beter uit dan de werkelijkheid voor de meeste mensen." Als je begint met een bedrag van 27.000 en dan bedenkt dat de meerderheid daar onder zit, dan kom je een stuk lager uit dan als je begint met 49.000.

Dat artikel van de telegraaf lijkt gewoon niet de correcte gegevens te hebben, en dat is mijn punt. Als die 27.000 een gemiddelde zou zijn na aftrek van vaste lasten als woonkosten en zo, vraag ik me af of ze die voor de 33.000 van het bijstandsgezin ook al afgetrokken hebben.

Voor inkomensklassen, zie http://statline.cbs.nl/St...DR=T,G4,G3,G1&STB=G2&VW=T
Dan zie je inderdaad dat een besteedbaar inkomen boven de 50.000 maar weggelegd is 35% van deze huishoudens (en niet 50%, meer huishoudens zitten onder het gemiddelde dan erboven), maar toch dat de overgrote meerderheid boven de 33.000 uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 09:22
..

[ Voor 99% gewijzigd door Malandro op 14-06-2017 12:30 . Reden: INVALID ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:15
Druiper schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:23:
[...]

Nee hoor, als je CAO zegt dat je verplicht opbouwt dan kom je daar niet onderuit Een inmiddels overleden collega van mij wist op zijn 40e dat hij zijn 65e nooit ging halen.. had geen vrouw en kinderen, maar moest toch geld in het potje duwen waarvan hij wist dat ie niet ging halen.
Inderdaad. Ik zit ook min of meer in die positie. Vanwege een chronische ziekte en het feit dat mijn ooms net iets over 70 zijn geworden (vader is door een foutje in het ziekenhuis overleden dus dat zal ik nooit weten) en ik daarbij tot mijn 70e moet werken vrees ik ook dat ik mijn hele leven moet werken. Leuk zo'n pensioen maar het liefst zie ik dat nu in mijn portemonnee. Ik spaar zelf wel voor die paar jaren dat ik misschien langer leef.

[ Voor 5% gewijzigd door cbr600f4i op 14-06-2017 12:39 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:50
cbr600f4i schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:38:
[...]

Inderdaad. Ik zit ook min of meer in die positie. Vanwege een chronische ziekte en het feit dat mijn ooms net iets over 70 zijn geworden (vader is door een foutje in het ziekenhuis overleden dus dat zal ik nooit weten) en ik daarbij tot mijn 70e moet werken vrees ik ook dat ik mijn hele leven moet werken. Leuk zo'n pensioen maar het liefst zie ik dat nu in mijn portemonnee. Ik spaar zelf wel voor die paar jaren dat ik misschien langer leef.
En toen ging je misschien (helaas?!?...) toch niet zo snel dood. Begrijp me niet verkeerd, ik ben best te porren voor wat meer "maatwerk" m.b.t. pensioenen, maar ik denk dat zomaar 90% liever wat meer NU in de portemonnee ziet, en niet goed in staat is de gevolgen over een x aantal jaren te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 19:39:

Wat echter bizar is aan dit verhaal, is de WW.
Als je na 2015 werkloos bent geraakt, moet je na 6 maanden WW alles accepteren waar het UWV je voor geschikt acht. Ongeacht daling van inkomen en tot maximaal 3 uur reistijd.

Dit is iets waar je jaren lang premie voor hebt afgedragen, je hebt laten zien te willen werken en je wordt werkelijk als een kleuter behandeld die profiteert van Nederland. In alle communicatie lijkt het erop dat men je wantrouwt, dat het nooit goed genoeg zal zijn en dat je alles maar te slikken hebt.

Het is een bizarre tegenstelling tot de bijstand.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Korvaag schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 01:48:
[...]

Voor zover ik weet mag je altijd afzien van de pensioensregeling. Het vereist wel wat formulieren waarin je aangeeft dat je ECHT snapt wat het inhoudt, maar dan is het prima mogelijk. Veel werkgevers doen voorkomen alsof het niet mag, maar het is gewoon toegestaan.

Zie bijvoorbeeld ook:
https://www.hrpraktijk.nl...el-zorgvuldigheid-geboden

Of het verstandig is, is een tweede mag dat mag iedereen voor zichzelf bepalen :)
Je mag ervan afzien, maar dan verlies je ook het werkgeversdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Carnoustie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:46:
[...]

En toen ging je misschien (helaas?!?...) toch niet zo snel dood. Begrijp me niet verkeerd, ik ben best te porren voor wat meer "maatwerk" m.b.t. pensioenen, maar ik denk dat zomaar 90% liever wat meer NU in de portemonnee ziet, en niet goed in staat is de gevolgen over een x aantal jaren te overzien.
En hoe is dat mijn probleem of zorg? Ik hou er rekening mee dat ik dan op een houtje moet bijten. De 90% sheeple hou ik liever geen rekening mee. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. (inderdaad al dan niet via maatwerk)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:50
Maar wat moeten we dan als jij (of bosjes anderen, als jij bij de 10% hoort die wel wat heeft geregeld) bij mij op de oprit ligt te creperen in je lompen? Laten liggen staat ook zo slordig en sls maatschappij willen we dan toch iets menselijker denk ik. Ja ik weet dat je in ons huidige systeem altijd nog aow hebt (ook niet helemaal waar natuurlijk, je kunt lang in het buitenland hebben gewoond), maar het gaat me ook meer om het idee dat je nu de lusten wilt, terwijl later de rest van de maatschappij maar zien hoe zij de lasten gaat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 20:07
Onbekend schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:42:
Dus iedereen heeft standaard maar 1200 tot 1400 aan vaste lasten? Dat is wel heel snel gerekend. Wat reken je dan bij vaste lasten? Met huur/hypotheek, energie, water, gemeentebelasting, zorgverzekering zit je al snel aan de bovenkant van je marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33

Het vervelende is dat ze met het BNI rekenen (het bedrag wat we met zijn alle verdienen) en dit delen over het aantal mensen, meer als de helft van het BNI komt echter nooit bij de normaal werkende Nederlander terecht.

Afbeeldingslocatie: https://www.dnb.nl/binaries/Figuur%201%20-%20Beschikbaar%20inkomen%20van%20huishoudens%20blijft%20achter%20bij%20bbp_tcm46-294309.PNG

Afbeeldingslocatie: https://economie.rabobank.com/Global/Publicatie%20afbeeldingen/2015/05%20Mei/EC-stellingNL-inkomen/fig2.png

Tussen verdienen en krijgen zit een heel groot verschil, laat op het bovenstaande die formule los (huishouden) en je zit op zo'n 28K (gemiddeld) per huishouden.

Als je daar de CBS statistieken bij pakt dan hoef je geen helderziende of wiskundige te zijn om te zien dat heel veel gezinnen veel minder dan die 28K bruto hebben.

In Nederland zijn we heel slecht af ten opzichte van ons BNI en vallen we bij oost en Zuid Europese landen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
Carnoustie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 07:05:
Maar wat moeten we dan als jij (of bosjes anderen, als jij bij de 10% hoort die wel wat heeft geregeld) bij mij op de oprit ligt te creperen in je lompen? Laten liggen staat ook zo slordig en sls maatschappij willen we dan toch iets menselijker denk ik. Ja ik weet dat je in ons huidige systeem altijd nog aow hebt (ook niet helemaal waar natuurlijk, je kunt lang in het buitenland hebben gewoond), maar het gaat me ook meer om het idee dat je nu de lusten wilt, terwijl later de rest van de maatschappij maar zien hoe zij de lasten gaat regelen.
Wat ik zeg, eigen verantwoordelijkheid. Maar dat vind ik met meer dingen zoals kinderbijslag bijvoorbeeld, betaal ik ook aan mee. Om het nog maar niet over die duizend andere dingen te hebben die gesubsidieerd worden die iemand best uit eigen zak kan financieren.
Maar omdat men het belangrijker vindt om elke 5 jaar de nieuwste tv te hebben of elk jaar een nieuwe iPhone gaan we pas nadenken op het moment dat ze bij jouw op de oprit liggen. Ik heb nog nooit een cent van iemand gehad en ben mijn carrière begonnen aan minimumloon, nooit iets te klagen gehad. Het is waar je prioriteiten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

fast-server schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:14:
[...]

Het vervelende is dat ze met het BNI rekenen (het bedrag wat we met zijn alle verdienen) en dit delen over het aantal mensen, meer als de helft van het BNI komt echter nooit bij de normaal werkende Nederlander terecht.

[afbeelding]

[afbeelding]

Tussen verdienen en krijgen zit een heel groot verschil, laat op het bovenstaande die formule los (huishouden) en je zit op zo'n 28K (gemiddeld) per huishouden.

Als je daar de CBS statistieken bij pakt dan hoef je geen helderziende of wiskundige te zijn om te zien dat heel veel gezinnen veel minder dan die 28K bruto hebben.

In Nederland zijn we heel slecht af ten opzichte van ons BNI en vallen we bij oost en Zuid Europese landen.
Hoewel de grafiek interessant is, zou ik er graag nog een staafdiagram bij zien voor elk land om de daadwerkelijke koopkracht te vergelijken. Het brutosalaris is verder niet per se interessant als je landen vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Die lijstjes zijn er wel, maar ze verschillen nogal. Volgens wikipedia staat Nederland bijv. op plaats 13 in de wereld (op basis van data van het IMF en de wereldbank): Wikipedia: Lijst van landen naar KKP per capita

Volgens een recente studie van GfK staat Nederland echter veel lager (15e van Europa): http://www.gfk.com/insights/press-release/pp-europe/

De verschillen zijn enorm (vooral in relatieve zin). Dat terwijl ze beiden koopkracht vergelijken. Wat is dan nu de juiste?

Koopkracht kan je op verschillende manieren meten. In Nederland betalen we veel belasting, maar krijgen we (onder andere) ook veel sociale voorzieningen. Die heeft niet iedereen nodig, maar enkelen onder ons wel. In landen waar die voorzieningen niet zijn betaal je dan de hoofdprijs. De koopkracht per land verschilt dus ook nogal afhankelijk van je persoonlijke situatie. In die vergelijkingen komt dat niet naar voren. Verder zou je eigenlijk ook zaken als de kwaliteit (en kosten!) van het onderwijs moeten vergelijken, etc.

Het is nog niet zo gemakkelijk om koopkracht tussen verschillende landen met elkaar te vergelijken. Dit is al lastig voor 1 persoon, laat staan voor een gehele bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

remmstein schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 07:33:
[...]

Dus iedereen heeft standaard maar 1200 tot 1400 aan vaste lasten? Dat is wel heel snel gerekend. Wat reken je dan bij vaste lasten? Met huur/hypotheek, energie, water, gemeentebelasting, zorgverzekering zit je al snel aan de bovenkant van je marge.
Ongeveer de lage lasten waar je niet onderuit kan. De berekening was ongeveer huur/hypotheek: € 800,--, energie: € 100,--, zorgverzekering: € 100,--, andere verzekeringen (bijv. opstal+inboedel): € 100,--, belasting: € 100,--, en dat maakt een totaal van € 1200,--.

De kosten van de auto, internet en interieur zitter er bijvoorbeeld niet bij, maar per persoon kan je zo weinig en veel uitgeven als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Onbekend schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 17:59:
[...]

Ongeveer de lage lasten waar je niet onderuit kan. De berekening was ongeveer huur/hypotheek: € 800,--, energie: € 100,--, zorgverzekering: € 100,--, andere verzekeringen (bijv. opstal+inboedel): € 100,--, belasting: € 100,--, en dat maakt een totaal van € 1200,--.

De kosten van de auto, internet en interieur zitter er bijvoorbeeld niet bij, maar per persoon kan je zo weinig en veel uitgeven als je zelf wilt.
Het ging toch over een gezin?

huur/hypotheek 1000
Zorgverzekering 300
Gas water licht 180
Verzekeringen 100
Boodschappen 500
Kleding voor het hele gezin 300 (75 pp)
Belastingen 100
Sport voor de kinderen/zwemmen 100

Dan heb je het hoog nodige en zit je al rond de 2600 euro, dan spaar je nog geen cent...

Edit:
TV/Bellen/Internet 60

2650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
^^ Klopt

En dan heb je nog de kapper, ouder/school bijdrage, schoolboeken, fietsonderhoud en afschrijving, onderhoud van het huis (schilderwerk etc), meubels en vloeren vernieuwen etc etc.

Er zijn heel veel kosten die vergeten of niet meegerekend worden en dan hebben we het inderdaad nog geen eens over een auto...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wat vooral veel uit maakt is hoe tijdelijk een laag salaris is. Als je een maand of 3 op een houtje moet bijten dan kun je daar nog een sport van maken, improviseren met goedkoop eten, aankopen uitstellen, etc. Maar als het zover bekend oneindig lang gaat duren dan wordt het steeds lastiger om tegenvallers te incasseren of je voor te bereiden op een grote(re) aankoop of vervanging.

Combineer dat met het feit dat mensen die mogelijk niet het allerbeste zijn in budgetteren met regelmaat een lager inkomen hebben en er ontstaan al snel problemen. Ik kan overigens mensen met veel geld/inkomen met financiële problemen en mensen met een bijstandsuitkering die alles onder controle hebben.

De laatste keer dat ik een inkomensval had heb ik als eerste gesneden in alle niet-noodzakelijke uitgaven, de leveranciers/bedrijven van wél noodzakelijke uitgaven gebeld en om korting gevraagd óf overgesloten als mogelijk en heb tegelijkertijd een financieel plan gemaakt met ouderwetse 'go-nogo' momenten waarop er iets moest gebeuren. Van stoppen met kinderopvang tot aan te koop zetten van het huis.

Ik ben me inmiddels zeer bewust van het feit dat dit een stuk rationeel plannen is wat niet standaard geïnstalleerd wordt bij een mens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

dfrenner schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 00:26:
[...]

Het ging toch over een gezin?

huur/hypotheek 1000
Zorgverzekering 300
Gas water licht 180
Verzekeringen 100
Boodschappen 500
Kleding voor het hele gezin 300 (75 pp)
Belastingen 100
Sport voor de kinderen/zwemmen 100

Dan heb je het hoog nodige en zit je al rond de 2600 euro, dan spaar je nog geen cent...

Edit:
TV/Bellen/Internet 60

2650
Als dat jouw uitgaven per maand zijn, dan:
  • zou ik toch echt eens gaan kijken naar je verzekeringen
  • je vrouw niet meer alleen de kledingwinkel in laten gaan... (scheelt ook in kastruimte die je nodig hebt, dus kunt je kleiner gaan wonen)...
  • de deuren en ramen in de winter dichtdoen wanneer je de thermostaat op 25 hebt staan
  • Je kinderen laten stoppen met 2 tot 3 van de 5 sportverenigingen waar ze lid van zijn (hebben ze ook weer wat tijd om tot rust te komen)
En er zullen nog heel wat meer dingen zijn...
;)

En ja, ik heb een gezin met 2 kinderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
servies schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:23:

;)

Dat viel me ook op - alleen bedacht ik me toen dat sommige dingen beter te beinvloeden zijn dan andere dingen. Zo is een typisch jaren '70 doortocht woning van de woningstichting ook met een 19'c thermostaat een energievreter en is zwemles voor twee kids alleen al een fors bedrag elke maand.

Maar, doseren, plannen en op zoek naar de beste deals gaat je allicht helpen een paar honderd euro per maand goedkoper uit te zijn voor de genoemde dingen. Helaas is de lijst niet compleet, dus er zal ook wel weer wat bij komen. Los van dat OV ook niet gratis is, als je geen auto hebt. Vervoer/reizen an sich is duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:31:
[...]

Dat viel me ook op - alleen bedacht ik me toen dat sommige dingen beter te beinvloeden zijn dan andere dingen. Zo is een typisch jaren '70 doortocht woning van de woningstichting ook met een 19'c thermostaat een energievreter en is zwemles voor twee kids alleen al een fors bedrag elke maand.
Ik mag toch hopen dat die geen €1000 huur per maand kost...
En die zwemles heb je ook maar een jaartje (max 2) per kind last van...
Maar, doseren, plannen en op zoek naar de beste deals gaat je allicht helpen een paar honderd euro per maand goedkoper uit te zijn voor de genoemde dingen. Helaas is de lijst niet compleet, dus er zal ook wel weer wat bij komen. Los van dat OV ook niet gratis is, als je geen auto hebt. Vervoer/reizen an sich is duur.
Er is een heleboel te besparen en er zullen inderdaad ook wel dingen bij komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
servies schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:43:
[...]

Nee huur begint in ons dorp ver buiten A'dam voor een appt vanaf 600,- en een tussenwoning vanaf 800,-.
Een woning in de private sector is er te krijgen vanaf 900,-.

1.000,- huur is in de Randstad in de private sector schaars. Dit maakt situaties lastig te vergelijken uiteraard.
Er is een heleboel te besparen en er zullen inderdaad ook wel dingen bij komen...
Klagen over geldgebrek met een sigaret in je hand gaat er bij mij nog altijd moeilijk in :F
Van die dingen :X

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-06-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
servies schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:23:
[...]

Als dat jouw uitgaven per maand zijn, dan:
  • zou ik toch echt eens gaan kijken naar je verzekeringen
  • je vrouw niet meer alleen de kledingwinkel in laten gaan... (scheelt ook in kastruimte die je nodig hebt, dus kunt je kleiner gaan wonen)...
  • de deuren en ramen in de winter dichtdoen wanneer je de thermostaat op 25 hebt staan
  • Je kinderen laten stoppen met 2 tot 3 van de 5 sportverenigingen waar ze lid van zijn (hebben ze ook weer wat tijd om tot rust te komen)
;)

Oh nee bij ons ligt het nog wat hoger :X
Alleen zwemles kost al 54-70 euro per maand (13,50 per les voor één kind, afhankelijk van 4 of 5 lesdagen in de maand).
Als twee kinderen zwemmen krijg je korting en kost het 11 euro per les, dus 88-110 euro per maand.

Zwemles is toch wel basisbehoefte...

75 euro per maand voor kleding is voor de kinderen soms nog te weinig en dan gaan we echt naar winkels als de Hema, Wibra en Zeeman. Beide kinderen hebben brede voeten en hebben twee keer per jaar dure schoenen nodig. Jassen zijn ook best duur en in de groei heb je gewoon iedere zomer/winter een nieuwe collectie nodig.

Voor volwassenen is het prima te doen en kan best iets omlaag. Ik heb zelf een "dure" smaak (klinkt ook fout). Mijn schoenen zijn altijd duur en overhemden koop ik wel merk, maar altijd in de uitverkoop. Broeken lukt dat helaas niet altijd ivm maat. Maar ik red het prima van 75 euro per maand.

Mijn vrouw houdt iets over daarvan.

GWL: Stroom is het voorschot 75 pm, Warmte (stadsverwarming) is het voorschot 80 pm en dan komt Dunea ieder kwartaal (was je die toevallig vergeten?) met 50 euro. Daarvan krijg ik jaarlijks zo'n 400 terug aan te veel betaalde voorschotten. (liever te veel dan te weinig voorschotten).
servies schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:43:

Ik ging een beetje van een situatie in 2008 in Zoetermeer uit. Destijds kon je voor 750-800 euro een eengezinswoning van 110m2 huren in de vrije sector. Nu 9 jaar later, dacht ik aan 1000, maar geen flauw idee of dat klopt.

Ik denk dat je snel op een hoog bedrag zit, maar 1400 euro per maand lijkt mij met een gezin echt onmogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

dfrenner schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:37:
[...]

Alleen zwemles kost al 54-70 euro per maand (13,50 per les voor één kind, afhankelijk van 4 of 5 lesdagen in de maand).
Als twee kinderen zwemmen krijg je korting en kost het 11 euro per les, dus 88-110 euro per maand.

Ik vind 11 euro per les toch echt aan de hoge kant en vind nergens prijzen die hoger zijn dan 9 euro. De laagste was zelfs € 4,50. Daarnaast is zwemles een tijdelijke kostenpost en is dat na een paar jaar klaar. En tijdens vakanties is er geen zwemles, en kan je zelfs een beetje sparen voor de volgende lessen.
Ik ging een beetje van een situatie in 2008 in Zoetermeer uit. Destijds kon je voor 750-800 euro een eengezinswoning van 110m2 huren in de vrije sector. Nu 9 jaar later, dacht ik aan 1000, maar geen flauw idee of dat klopt.

Ik denk dat je snel op een hoog bedrag zit, maar 1400 euro per maand lijkt mij met een gezin echt onmogelijk...
Tja, het ligt natuurlijk aan wat voor huis je wilt hebben en waar deze staat. Als je iets méér wil dan betaal je ook meer, maar voor 800 euro (misschien 900 euro) per maand zijn er voldoende (koop)huizen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bijstand is 33000 euro (bron:Telegraaf

woensdag 24 mei 2017, 10:02
Geen dag werken en 33.000 euro vangen)

Waarom werken en bruto 59100 euro verdienen terwijl je maar 35000 euro netto verdient, de belastingen zijn nog nooit zo hoog geweest, nu weet U gelijk waarom asielzoekers naar Nederland gaan, het is een paradijs voor hun, ze krijgen bijna net zoveel als een modale arbeider, de kans op een baan voor een asielzoeker is op de lange termijn tussen 30 en 50 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:37:
[...]

75 euro per maand voor kleding is voor de kinderen soms nog te weinig en dan gaan we echt naar winkels als de Hema, Wibra en Zeeman. Beide kinderen hebben brede voeten en hebben twee keer per jaar dure schoenen nodig. Jassen zijn ook best duur en in de groei heb je gewoon iedere zomer/winter een nieuwe collectie nodig.

Voor volwassenen is het prima te doen en kan best iets omlaag. Ik heb zelf een "dure" smaak (klinkt ook fout). Mijn schoenen zijn altijd duur en overhemden koop ik wel merk, maar altijd in de uitverkoop. Broeken lukt dat helaas niet altijd ivm maat. Maar ik red het prima van 75 euro per maand.

Mijn vrouw houdt iets over daarvan.

GWL: Stroom is het voorschot 75 pm, Warmte (stadsverwarming) is het voorschot 80 pm en dan komt Dunea ieder kwartaal (was je die toevallig vergeten?) met 50 euro. Daarvan krijg ik jaarlijks zo'n 400 terug aan te veel betaalde voorschotten. (liever te veel dan te weinig voorschotten).

[...]

Gezien jouw uitgavepatroon heeft jouw gezin een behoorlijk inkomen. Het "probleem" van te veel inkomen is dat je moeilijk kan voorstellen hoe je het moet doen met minder. Niet merkkleding is naar mijn beleving de laatste 10 jaar alleen maar goedkoper geworden. Vooral de Primark heeft daar veel invloed op gehad.

Electra voorschot 75 euro/maand? Elektriciteit is in Nederland bijna gratis. Een gezin zou makkelijk genoeg moeten hebben aan 30 euro/maand. Normaal gesproken betaal je voornamelijk aan verwarmingskosten. Oudheid van een huis heeft verder geen invloed op de electra rekening.

Als je weinig te besteden hebt, woon je in een sociale huurwoning en niet in de vrije sector. Dus dam is de vrije sectorhuurprijs niet relevant. Het is wel zo dat je tussen de 20-40k bruto jaarinkomen netto eigenlijk geen significant hoger besteedbaar inkomen hebt, doordat je in die range zo'n beetje alle toeslagen verliest, in combinatie met een marginale belastingdruk van 49% kan je net zo goed part time werken totdat je fulltime salaris die 40k bereikt heeft. Daarboven gaat het iets harder. Jammer dan onze IB niet transparanter is opgebouwd, Marja dat kost kiezers. Het grootste nadeel van democratie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:35:
[...]

De bijstand is 33000 euro (bron:Telegraaf

woensdag 24 mei 2017, 10:02
Geen dag werken en 33.000 euro vangen)

Waarom werken en bruto 59100 euro verdienen terwijl je maar 35000 euro netto verdient, de belastingen zijn nog nooit zo hoog geweest, nu weet U gelijk waarom asielzoekers naar Nederland gaan, het is een paradijs voor hun, ze krijgen bijna net zoveel als een modale arbeider, de kans op een baan voor een asielzoeker is op de lange termijn tussen 30 en 50 procent.
De bijstand zelf is iets van 800/maand. Weet niet waar jij die andere 23.000 euro vandaan tovert?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:02:
[...]

De bijstand zelf is iets van 800/maand. Weet niet waar jij die andere 23.000 euro vandaan tovert?
Je kan het zelf lezen http://www.telegraaf.nl/b...33.000_euro_vangen__.html

Gaat om allerlei toeslagen waar iemand die in de bijstand zit wel recht op heeft, en mensen die niet in de bijstand zitten, niet.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ik zou wel eens een goed overzicht willen zien wat je in de bijstand krijgt als alleenstaande inclusief alle toeslagen waar je recht op hebt. Ik lees altijd van die mooie inkomens over personen met kinderen. Zit er hier in de buurt ook een, gloednieuwe woning en 2 kinderen en leven als god in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Richh schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:07:
[...]

Je kan het zelf lezen http://www.telegraaf.nl/b...33.000_euro_vangen__.html

Gaat om allerlei toeslagen waar iemand die in de bijstand zit wel recht op heeft, en mensen die niet in de bijstand zitten, niet.
Zelfs als je uitgaat van een max zorgtoeslag en max huurtoeslag (80 (x2) en 340 euro) kom je niet in de buurt.
Dan kom je op een 1300/maand. x12 is 15600 /jaar.
Dat is nog niet de helft van die 33.000. Lijkt me dan ook een raar cijfer.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen vergeten altijd de pensioenen mee te rekenen, want waarbij mensen die in de bijstand zitten later alleen een AOW'tje hebben, hebben mensen die gewerkt hebben AOW+pensioen ;)

Vergeet ook niet dat minimum loon inkomens en nog wat boven ook aanspraak kunnen maken op die subsidies.

Maar het makelijkst om het probleem op te lossen is om de subsidies niet in 1 keer te stoppen bij een bepaalde grens maar meer met een scherpe daling tot 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:18:
[...]

Zelfs als je uitgaat van een max zorgtoeslag en max huurtoeslag (80 (x2) en 340 euro) kom je niet in de buurt.
Kinderbijslag, kindgebonden budget etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Z___Z schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 20:58:
[...]

Electra voorschot 75 euro/maand? Elektriciteit is in Nederland bijna gratis. Een gezin zou makkelijk genoeg moeten hebben aan 30 euro/maand. Normaal gesproken betaal je voornamelijk aan verwarmingskosten. Oudheid van een huis heeft verder geen invloed op de electra rekening.
.....
30 euro per maand? Weet niet hoeveel zonnepanelen je daarvoor op je dak moet leggen, maar wij zijn in een modern huis met nieuwe apparatuur ook al 100 euro in de maand kwijt aan gas en licht. Stoken haast niks, zijn met z'n tweeën en werken beiden fulltime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoeveel duizenden kWh's verbruiken jullie dan op jaarbasis? Want als jullie haast niks stoken, en dat primair elektriciteit is, dan is dat echt gigantisch veel. Via vergelijkingswebsite kom ik voor €75 voor puur elektra uit op zo'n 5500-6000 kWh per jaar. Dat vind ik erg veel.

[ Voor 26% gewijzigd door Sissors op 17-06-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 07:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

5400kw stroom en 500m3 gas op de laatste afrekening die ik kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is net wat boven gemiddeld.... maar €30 electra is ver eronder. Zelfs met goede isolatie ben je snel €100-125 aan gas/electra kwijt. Minder lukt vaak alleen met aanvullende investeringen zoals zonnepanelen en warmtepompen.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 00:50:
Mensen vergeten altijd de pensioenen mee te rekenen, want waarbij mensen die in de bijstand zitten later alleen een AOW'tje hebben, hebben mensen die gewerkt hebben AOW+pensioen ;)
Als je wil vergelijken dan moet je een pensioen op de goede waarde schatten.... het is iets waar je op dit moment niets aan hebt, en het geeft slechts een recht op iets wat uiterst onzeker is en waardoor het in de toekomst (en daar hebben we het over) nog maar de vraag is wat de waarde is. Je betaald er nog steeds belasting over, mist toeslagen die anderen wel krijgen en de kans is groot dat je ook gekort gaat worden op je AOW.

De waarde ervan is dus beperkter dan je denkt... en je kan er nog steeds NU niets mee doen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ph4ge schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:26:
[...]

Kinderbijslag, kindgebonden budget etc.
Ik ga het niet meer opzoeken. Die 33.000 gratis is gewoon onzin van de bovenste plank.

Er wordt een nutteloze stelling gedumpt dat de bijstandsmensen zo rijk zijn en er wordt geen enkele effort getoond om er ook maar iets van te onderbouwen...

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:58:
Dat is net wat boven gemiddeld.... maar €30 electra is ver eronder. Zelfs met goede isolatie ben je snel €100-125 aan gas/electra kwijt. Minder lukt vaak alleen met aanvullende investeringen zoals zonnepanelen en warmtepompen.
Volgens deze post heeft GH1 een warmtepomp.

Die 30 euro is erg laag, en met 22 cent per kWh zou hij dus 136 kWh per maand verbruiken.
Dat verbruik ik zelf qua elektra alleen al per maand, en bij die 30 euro van GH1 zit zeer waarschijnlijk de warmtepomp niet bij.

Als je een beetje zuinig met energie omspringt zou 100 euro per maand aan energie voldoende moeten zijn. (Maar dat ligt hoofdzakelijk aan de isolatie in huis, en hoe vaak je thuis bent. :) Oja, ik heb ook bijna overal led-lampen en ook nog een kleine zonnecollector op het dak, en dat scheelt ook al aardig watt. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:06:
[...]

Ik ga het niet meer opzoeken. Die 33.000 gratis is gewoon onzin van de bovenste plank.

Er wordt een nutteloze stelling gedumpt dat de bijstandsmensen zo rijk zijn en er wordt geen enkele effort getoond om er ook maar iets van te onderbouwen...
Als je het stuk gewoon eens zou lezen dan staat het er gewoon €27k uit rijksregelingen en dan nog eens €6k uit gemeentelijke regelingen.

Nou zal er best hier en daar een specifieke situatie gebruikt zijn om het maximale uit alle regelingen te kunnen gebruiken. Dat is altijd een beetje jammer want dan kan je er lekker makkelijk op schieten... Maar de kern staat natuurlijk gewoon. Dus maak van die 33k iets tussen de 25-30k en je hebt voor veel gezinnen wel degelijk de werkelijke situatie.

En het is niet de eerste keer dat dit soort berekeningen zijn gemaakt. Het Nibud onderzoek van een paar jaar geleden in opdracht van de SP was erg duidelijk. Maar het is ook standaard is dat een hoop mensen het niet willen horen.....

Redelijk onomstreden is toch wel de stelling dat er zoveel toeslagen zijn, en steeds meer locaal, dat het allemaal erg ondoorzichtig is geworden en er dus besluiten of meningen worden gevormd zonder de werkelijkheid te kennen. En dat werken voor lage inkomens vaak niet echt veel meer oplevert.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:23:
[...]

Volgens deze post heeft GH1 een warmtepomp.

Die 30 euro is erg laag, en met 22 cent per kWh zou hij dus 136 kWh per maand verbruiken.
Dat verbruik ik zelf qua elektra alleen al per maand, en bij die 30 euro van GH1 zit zeer waarschijnlijk de warmtepomp niet bij.

Als je een beetje zuinig met energie omspringt zou 100 euro per maand aan energie voldoende moeten zijn. (Maar dat ligt hoofdzakelijk aan de isolatie in huis, en hoe vaak je thuis bent. :) Oja, ik heb ook bijna overal led-lampen en ook nog een kleine zonnecollector op het dak, en dat scheelt ook al aardig watt. ;) )
Je kijkt verkeerd... ik heb reageer op de €30, kom er niet zelf mee.

Ik heb zelf met 2 situaties te maken. Een redelijk recente 2-onder-1kap met een traditionele CV waar de totale rekening rond de €150-160 zit voor gas (65%) en electra (de overige 35%) en een modern appartement met een warmtepomp waar het maandelijkse bedrag rond €60-65 uitkomt. En dat alles tegen lage tarieven door elk jaar te wisselen, veel minder wordt het gewoon niet.

€30 per maand voor electra is gewoon extreem laag. En vergelijkingen gaan ook een beetje mank omdat je anders wel moet investeren in een warmtepomp (was hier €10-15k) en energie zuinige apparaten en verlichting.

Nibud rekent voor een rijtjeshuis en gezin op iets van €130 (gas €80, electra €50) per maand voor het totaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:29:
Je kijkt verkeerd... ik heb reageer op de €30, kom er niet zelf mee.
Oh, sorry. Ik heb inderdaad wat posts door elkaar gehaald. :)

Mogelijk heeft Z___Z dus alleen de energierekeningen van de laatste maanden vergeleken, want met verwarming red je inderdaad die 30 euro per maand niet.
Ik heb zelf met 2 situaties te maken. Een redelijk recente 2-onder-1kap met een traditionele CV waar de totale rekening rond de €150-160 zit voor gas (65%) en electra (de overige 35%) en een modern appartement met een warmtepomp waar het maandelijkse bedrag rond €60-65 uitkomt.
Die 150 euro is wel erg veel. Stook je daarbij in het hele huis of kan er nog wat geïsoleerd worden? Ik stook voornamelijk alleen de begane grond, en nauwelijks in de slaapkamers.

Die 60 euro voor het appartement klinkt goed, maar dat heeft waarschijnlijk te maken dat een appartement een kleinere inhoud heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De €150 is niet veel boven gemiddeld voor een groter huis met meerdere personen..... vloerverwarming beneden en verder gaan op de andere verdiepingen de radiatoren amper aan. En dan zijn de steeds maar stijgende kosten van gas al snel het grootste deel.

Die €60 voor het appartement is redelijk laag vindt ik, nog steeds een best groot appartement maar alles is ingericht op energiebesparing. De warmtepomp verbruikt voor de verwarming gewoon erg weinig, maar als je de aanschafprijs en onderhoud naar een maandbedrag zou toerekenen dan wordt het al snel weer flink hoger....

Ook hier loont het om met realistische bedragen te rekenen en niet alleen naar maandbedragen waar wel/niet de andere investeringen in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 21:18:
[...]

Het gaat om alle toeslagen, Uit de Telegraaf 26 april 2017, De VVD komt tot de rekensom dat dit gezin €1983,79 per maand van de rijksoverheid ontvangt, plus €2640 per jaar (inclusief gemiddeld €114 aan bijzondere bijstand per jaar) aan Amsterdamse regelingen bij volledige uitnutting. Dat is aanzienlijk meer dan het minimumloon van €1551 per maand”, aldus Poot.

Ze wijst op een gratis laptop van de gemeente, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, kledingbonnen, een gratis ID-kaart, een Stadspas, een internetabonnement en twee gemeentelijke scholierenvergoedingen.

Dus als je bijstand hebt dan loont het zich de moeite om je in deze materie te verdiepen, je hebt dan toch tijd genoeg hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:29:
[...]

€30 per maand voor electra is gewoon extreem laag. En vergelijkingen gaan ook een beetje mank omdat je anders wel moet investeren in een warmtepomp (was hier €10-15k) en energie zuinige apparaten en verlichting.
Voor puur electra als je elk jaar overstapt kom je uit op €15 per maand voor 2000kWh. Daar zit ik op als éénpersoons huishouden (met koken op inductie). Dat is wel wat onder gemiddeld. En oké, ik zit er iets boven, maar dat was met een paar honderd watt aan halogeen verlichting, die nu LED is. En verder gewoon TV, desktop die vaak aan staat, NAS, etc. Bij €30 per maand zit je (iets onder de) 3000kWh per jaar.

(Die energie prijzen zijn nogal apart als functie van gebruik door de nogal aparte kortingen die je krijgt). Maar goed, dat is ja wel met elk jaar overstappen, maar toch geen uitzonderlijk laag gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Jullie vergelijking is leuk, maar zinloos. Het is zinloos om bijvoorbeeld gasverbruik te gaan vergelijken met elkaar, aangezien mensen welke in een recente woning wonen veel minder gas nodig zullen hebben om dezelfde temperatuur in huis te krijgen. De isolatie van dergelijke huizen is gewoon veel beter. Ga je kijken naar een huis uit de jaren '90, dan is de isolatie al minder en daarmee het gasverbruik hoger. Gaan we naar nog oudere woningen kijken dan wordt het nog erger. En met een huurhuis ga je niet weet ik veel hoeveel geld uit geven aan isolatie (als het al mag en als je het geld al hebt). Ik weet dat het het waard is op termijn (net als zonnepanelen), maar niet realistisch. Zit je daarnaast met kinderen dan moet je nog meer stoken. Zit je de hele dag thuis dan moet je ook meer stoken dan als je de hele dag uit huis bent.

Hier is het 18 graden in de winter ongeveer, dus wij stoken erg weinig. Tevens koken wij elektrisch en hebben wij een close-in boiler in de keuken. Daardoor kwamen wij afgelopen jaar uit op 2100 KwH en 260 kuub gas. Nu met een kind (en dus flessen verwarmen, meer thuis, meer wassen, vaker bad ipv kort douchen, babyfoon, etc) komen wij sowieso al uit op 3000 KwH en 350 kuub gas... Dat is uit een woning uit deze eeuw, hadden wij een woning uit de jaren '70 dan zou het gasverbruik nog meer geweest zijn (en waarschijnlijk ook elektriciteit, onze wasmachine/droger/diepvries/oven/LED-lampen/etc zijn al behoorlijk energiezuinig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:32

Voor dat soort bedragen moet je echt je best doen. Alleen het sluimer verbruik is hier al een kwh of 6 per dag. (Ja ik moet er eens opnieuw naar kijken).

Ergens tussen de 75 en 150 afhankelijk van het aantal personen lijkt mij een stuk normaler. Scheelt natuurlijk ook heel erg wat voor apparaten je hebt. Indien je bijvoorbeeld een warmwater boiler hebt (bijvoorbeeld in de keuken) en je zet er geen schakelklok op dan is dat al snel 30 euro per maand aan stroom. Als hier op zaterdag de wasmachine en droger 3-4x aangaan dan is dat het verbruik van die dag 18 Kwh. Dat zijn dan al moderne A+++ apparaten (warmtepomp droger).

Maar een gezien voor 30 euro? Dat zie ik anno 2017 niet gebeuren. Dan moet echt iedereen de hele dag het huis uit zijn en voor 10 uur op bed liggen. De term makkelijk is in ieder geval niet van toepassing.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2017 15:46 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 12:25:
[...]
Het gaat om alle toeslagen, Uit de Telegraaf 26 april 2017, De VVD komt tot de rekensom dat dit gezin €1983,79 per maand van de rijksoverheid ontvangt, plus €2640 per jaar (inclusief gemiddeld €114 aan bijzondere bijstand per jaar) aan Amsterdamse regelingen bij volledige uitnutting. Dat is aanzienlijk meer dan het minimumloon van €1551 per maand”, aldus Poot.

Ze wijst op een gratis laptop van de gemeente, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, kledingbonnen, een gratis ID-kaart, een Stadspas, een internetabonnement en twee gemeentelijke scholierenvergoedingen.

Dus als je bijstand hebt dan loont het zich de moeite om je in deze materie te verdiepen, je hebt dan toch tijd genoeg hiervoor.
Iemand die minimumloon verdient heeft ook gewoon recht op al die toeslagen. Als je die erbij optelt is dat een stuk meer dan die 1551/maand.
Zo is de vergelijking expres scheef gemaakt...

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:52:
[...]

Iemand die minimumloon verdient heeft ook gewoon recht op al die toeslagen. Als je die erbij optelt is dat een stuk meer dan die 1551/maand.
Zo is de vergelijking expres scheef gemaakt...
Dat klopt, maar waarom zou je gaan werken als de bijstand gelijk is aan het minimum loon, waarom zou je in ploegen werken of zwaar werk doen, eentonig werk, voor een paar cent meer, als je dan achteruit gaat omdat je geen toeslagen meer krijgt. Dat is toch heel krom.

Eigenlijk is de bijstand een verkapte WW uitkering, geen bijstand maar een luxe bedrag om van te leven
offtopic

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 18-06-2017 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 09:39:
[...]

30 euro per maand? Weet niet hoeveel zonnepanelen je daarvoor op je dak moet leggen, maar wij zijn in een modern huis met nieuwe apparatuur ook al 100 euro in de maand kwijt aan gas en licht. Stoken haast niks, zijn met z'n tweeën en werken beiden fulltime.
Ik heb het over electra verbruik. Dat is dus niet je hele energierekening. Electra bestaat uit vastrecht, vaste leveringskosten en prijs/kWh die uit belasting en kosten bestaan. Daarnaast krijgt iedereen korting op de enegriebelastimg. Deze is meet dam de vaste leveringskosten. Du zoals hier oven ook genoemd is, kan je voor 30 euro/maand zo'n 3000 kWh verbruiken. Ik zie niet waarom je veel meer zou moeten verbruien, tenzij je in een groot huis woont en/of veel luxe elektrische aparaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Z___Z schreef op zondag 18 juni 2017 @ 14:34:
[...]

Ik heb het over electra verbruik. Dat is dus niet je hele energierekening.
Electra voorschot 75 euro/maand? Elektriciteit is in Nederland bijna gratis. Een gezin zou makkelijk genoeg moeten hebben aan 30 euro/maand. Normaal gesproken betaal je voornamelijk aan verwarmingskosten.
Ik heb even terug moeten zoeken. Het was inderdaad alleen maar elektra, maar vanwege die zin daarna over verwarmingskosten las ik dat als elektra + verwarming samen. :)

€ 30,-- voor alleen elektriciteit is misschien niet erg ruim, maar zeker haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Er is weer een nieuw rapport verschenen over dit probleem, ditmaal door het WRR: https://www.wrr.nl/onderw...e-val-van-de-middenklasse

persbericht (NOS): http://nos.nl/artikel/218...rheid-moet-ingrijpen.html

Nog niet echt de tijd gehad om me in te kunnen verdiepen. Iets wat me opvalt is dat het middeninkomen is gedefinieerd tussen de 15k en 50k per jaar per huishouden aan besteedbaar inkomen.

Hier valt 82% van de Nederlanders onder

Ik vind een besteedbaar inkomen van 50K per jaar nou niet echt een middenklasse inkomen? Het zal dan wel o, tweeverdieners gaan. Maar aangezien een modaal salaris rond de 35k bruto ligt, beide of één vaak parttime werkt, haal je wellicht net de 50K bruto. Of zie ik iets verkeerd?

enfin, eerst maar eens wat meer lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
EJPostema schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:04:
Er is weer een nieuw rapport verschenen over dit probleem, ditmaal door het WRR: https://www.wrr.nl/onderw...e-val-van-de-middenklasse

persbericht (NOS): http://nos.nl/artikel/218...rheid-moet-ingrijpen.html

Nog niet echt de tijd gehad om me in te kunnen verdiepen. Iets wat me opvalt is dat het middeninkomen is gedefinieerd tussen de 15k en 50k per jaar per huishouden aan besteedbaar inkomen.

Hier valt 82% van de Nederlanders onder

Ik vind een besteedbaar inkomen van 50K per jaar nou niet echt een middenklasse inkomen? Het zal dan wel o, tweeverdieners gaan. Maar aangezien een modaal salaris rond de 35k bruto ligt, beide of één vaak parttime werkt, haal je wellicht net de 50K bruto. Of zie ik iets verkeerd?

enfin, eerst maar eens wat meer lezen
Met 50k netto per jaar verdien je aanzienlijk meer dan een modaal salaris, maar het is nogal raar om ze tot dezelfde groep te rekenen als 1000k+ want die zijn er ook. Met 50k netto doe je het gewoon iets beter dan de rest, maar volgens mij moet je diehard SP'er zijn om dat als grootverdiener te zien, zeker als je het met zn tweeën doet.

Het belastingstelsel kent ook een andere dynamiek vanaf pakweg 150k bruto per jaar. Dan kom je bijv. in de categorie dat allerlei belastingconstructies e.d. interessant worden. Zelden gaat het vanaf dit soort bedragen nog om gewone arbeiders in loondienst, maar om specialisten, ondernemers of unieke talenten (sport, entertainment etc) die gewoon met een andere dynamiek dan arbeiders te maken hebben. Ik vind het geen gekke split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

ph4ge schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:20:
[...]

Met 50k netto per jaar verdien je aanzienlijk meer dan een modaal salaris, maar het is nogal raar om ze tot dezelfde groep te rekenen als 1000k+ want die zijn er ook. Met 50k netto doe je het gewoon iets beter dan de rest, maar volgens mij moet je diehard SP'er zijn om dat als grootverdiener te zien, zeker als je het met zn tweeën doet.

Het belastingstelsel kent ook een andere dynamiek vanaf pakweg 150k bruto per jaar. Dan kom je bijv. in de categorie dat allerlei belastingconstructies e.d. interessant worden. Zelden gaat het vanaf dit soort bedragen nog om gewone arbeiders in loondienst, maar om specialisten, ondernemers of unieke talenten (sport, entertainment etc) die gewoon met een andere dynamiek dan arbeiders te maken hebben. Ik vind het geen gekke split.
Ik mag hopen dat je bruto bedoelt en niet netto.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
EJPostema schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:04:
Ik lees bruto inkomen, geen besteedbaar inkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
icecreamfarmer schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:24:
[...]

Ik mag hopen dat je bruto bedoelt en niet netto.
50k netto is echt niet super veel hoor. Ja natuurlijk zit je wel een stukje hoger dan het gemiddelde, maar dat maakt je nog niet meteen rijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1 ... 17 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!