servies schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:23:
[...]
Als dat jouw uitgaven per maand zijn, dan:
- zou ik toch echt eens gaan kijken naar je verzekeringen
- je vrouw niet meer alleen de kledingwinkel in laten gaan... (scheelt ook in kastruimte die je nodig hebt, dus kunt je kleiner gaan wonen)...
- de deuren en ramen in de winter dichtdoen wanneer je de thermostaat op 25 hebt staan
- Je kinderen laten stoppen met 2 tot 3 van de 5 sportverenigingen waar ze lid van zijn (hebben ze ook weer wat tijd om tot rust te komen)
En er zullen nog heel wat meer dingen zijn...
En ja, ik heb een gezin met 2 kinderen...
Oh nee bij ons ligt het nog wat hoger
Alleen zwemles kost al 54-70 euro per maand (13,50 per les voor één kind, afhankelijk van 4 of 5 lesdagen in de maand).
Als twee kinderen zwemmen krijg je korting en kost het 11 euro per les, dus 88-110 euro per maand.
Zwemles is toch wel basisbehoefte...
75 euro per maand voor kleding is voor de kinderen soms nog te weinig en dan gaan we echt naar winkels als de Hema, Wibra en Zeeman. Beide kinderen hebben brede voeten en hebben twee keer per jaar dure schoenen nodig. Jassen zijn ook best duur en in de groei heb je gewoon iedere zomer/winter een nieuwe collectie nodig.
Voor volwassenen is het prima te doen en kan best iets omlaag. Ik heb zelf een "dure" smaak (klinkt ook fout). Mijn schoenen zijn altijd duur en overhemden koop ik wel merk, maar altijd in de uitverkoop. Broeken lukt dat helaas niet altijd ivm maat. Maar ik red het prima van 75 euro per maand.
Mijn vrouw houdt iets over daarvan.
GWL: Stroom is het voorschot 75 pm, Warmte (stadsverwarming) is het voorschot 80 pm en dan komt Dunea ieder kwartaal (was je die toevallig vergeten?) met 50 euro. Daarvan krijg ik jaarlijks zo'n 400 terug aan te veel betaalde voorschotten. (liever te veel dan te weinig voorschotten).
servies schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:43:
Ik mag toch hopen dat die geen €1000 huur per maand kost...
En die zwemles heb je ook maar een jaartje (max 2) per kind last van...
Er is een heleboel te besparen en er zullen inderdaad ook wel dingen bij komen...
Ik ging een beetje van een situatie in 2008 in Zoetermeer uit. Destijds kon je voor 750-800 euro een eengezinswoning van 110m2 huren in de vrije sector. Nu 9 jaar later, dacht ik aan 1000, maar geen flauw idee of dat klopt.
Ik denk dat je snel op een hoog bedrag zit, maar 1400 euro per maand lijkt mij met een gezin echt onmogelijk...