Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:33
Stoney3K schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:10:
[...]

Dan zit je dus al aan de absolute bodem van de inkomens. Dat betekent dat er voor een hele maand nog 500-700 euro over is voor alle andere vaste lasten, zoals verzekeringen, gas, water, licht, telecom, boodschappen.

Tenzij je elke dag droog brood wil eten ga je daar niet ver mee komen.
Nou nou, ik ken mensen met nog geen 1500 netto die ook gewoon rondkomen in hun huurhuisje. Een vetpot is het niet nee maar om nou te denken dat je alleen brood moet eten.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:00:
[...]
Oke dan gaan we uit van €100k voor de goedkoopste acceptabele woning.

Ik rekende eerder met 10% voor de bepaling van de huur. Veel particuliere zouden een gat in de lucht springen voor een dergelijke verhouding.

Gaan we uit van 6% (bij huidige rentestanden helemaal niet zo gek) dan komen we alsnog op €500,- per maand voor deze woning wat haalbaar zou moeten kunnen zijn.
Het is allemaal wel erg onrealistisch.... geld om dit soort investeringen te doen kost gewoon geld, en het beheer ook.

Zelfs als je elke rendementseis weg zou halen en alles in handen van de overheid zou geven die het allergoedkoopst kan lenen dan is er minimaal al 1,5-2% nodig om dit soort lange termijn investeringen te kunnen funden. Dan nog gewoon je onderhoud, reserveringen voor herbouw na tig jaar, wat verlies voor leegstand en wanbetaling en je komt al snel op rond de 10%. En dan hebben we het nog niet over terugbetalen van de hoofdsom.

En dat alles in een utopische wereld waarbij iedereen in dezelfde pre-fab doos woont....

Sociale woningbouw zou natuurlijk ook moeten aansluiten op de rest van de huur- en koopmarkt ander gaat enige doorstroming ook al niet werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

chaoscontrol schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:16:
[...]

Nou nou, ik ken mensen met nog geen 1500 netto die ook gewoon rondkomen in hun huurhuisje. Een vetpot is het niet nee maar om nou te denken dat je alleen brood moet eten.
En die betalen 750 euro per maand huur, zonder huurtoeslag?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:33
Stoney3K schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:19:
[...]

En die betalen 750 euro per maand huur, zonder huurtoeslag?
Niemand betaald 750 in de sociale huur hebben we al bepaald. Daarbij zitten er ook bij inderdaad die teveel verdienen voor toeslagen en er netto dus op achteruit gaan. Ook die eten meer dan enkel brood en hebben gewoon internet, telefoon, verzekering e.d.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

chaoscontrol schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:21:
[...]

Niemand betaald 750 in de sociale huur hebben we al bepaald.
We hadden het over een (hypothetische) woonquote van 50%. Bij 1500 euro netto inkomen heb je het dan over 750 euro aan huur.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:16:
[...]

Het is allemaal wel erg onrealistisch.... geld om dit soort investeringen te doen kost gewoon geld, en het beheer ook.

Zelfs als je elke rendementseis weg zou halen en alles in handen van de overheid zou geven die het allergoedkoopst kan lenen dan is er minimaal al 1,5-2% nodig om dit soort lange termijn investeringen te kunnen funden. Dan nog gewoon je onderhoud, reserveringen voor herbouw na tig jaar, wat verlies voor leegstand en wanbetaling en je komt al snel op rond de 10%. En dan hebben we het nog niet over terugbetalen van de hoofdsom.

En dat alles in een utopische wereld die niet bestaat....
In het verleden hebben we alleen nog maar gezien dat huurwoningen na 50 jaar voor een veelvoud van de toenmalige grondprijs/bouwkosten verkocht worden.

10% zou willen zeggen dat de corporatie minder efficiënt is dan een particuliere verhuurder.
ph4ge schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:16:
[...]
Het enige resultaat van een dergelijke maatregel is dat binnen notime de prijzen dusdanig zijn aangepast dat in plaats van 1 huurder die 50% van zn inkomen kwijt is er 2 huurders zijn die 50% van zn inkomen kwijt is. Er zijn simpelweg grote tekorten die alleen maar toenemen en dat los je niet op door mensen simpelweg meer te laten betalen. Er moet gebouwd worden.
Maar bouwen op de plek waar mensen willen wonen valt weer niet mee, op de plaatsen waar niemand wil wonen zijn genoeg woningen.

Ik vraag me dus af of dat uiteindelijk de oplossing is. Wel denk ik dat er meer naar behoefte gebouwd moet worden, ofwel een oplossing voor alleenstaanden die goedkoop willen wonen.

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 24-04-2017 14:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:00:
[...]

Oke dan gaan we uit van €100k voor de goedkoopste acceptabele woning.

Ik rekende eerder met 10% voor de bepaling van de huur. Veel particuliere zouden een gat in de lucht springen voor een dergelijke verhouding.

Gaan we uit van 6% (bij huidige rentestanden helemaal niet zo gek) dan komen we alsnog op €500,- per maand voor deze woning wat haalbaar zou moeten kunnen zijn.
Huh? Nee, 10% is compleet onacceptabel. Ik neem even Amerikaanse data omdat daar meer info over is en de prijzen zijn niet verstoord door HT/Sociale huur.

In detroit is het 15% (shithole)
In NYC is het minder dan 3%
In een gemiddelde Amerikaanse stad is het 5,2%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:36
Stoney3K schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:42:
[...]

Die organisaties zouden toch non-profit moeten zijn? Dan moeten ze ook niet het onderste uit de kan verwachten.

Het doel van een sociale woningcorporatie is niet 'rendement'. In het ideale geval is het een filantropische instelling.
sinds het coorporaties en niet verenigingen zijn en types als mollenkamp aantrekken is het puur winst behalen.

Daar mag je de politiek voor bedanken. Lekker privatiseren, marktwerking komt de consument ten goede en nog meer van dat soort bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

muffstuff schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:30:
[...]
sinds het coorporaties en niet verenigingen zijn en types als mollenkamp aantrekken is het puur winst behalen.
En die winst wordt uitgekeerd aan wie?
Of zou je toch gewoon onzin verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:58
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:34:
[...]

Boven-marktconforme salarissen. Het is geen geheim dat je bij de meeste corporaties niet op een houtje hoeft te bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
assje schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:28:
Maar bouwen op de plek waar mensen willen wonen valt weer niet mee, op de plaatsen waar niemand wil wonen zijn genoeg woningen.

Ik vraag me dus af of dat uiteindelijk de oplossing is. Wel denk ik dat er meer naar behoefte gebouwd moet worden, ofwel een oplossing voor alleenstaanden die goedkoop willen wonen.
Dat valt niet mee door het restrictieve grondbeleid. Daarnaast is het geen kwestie van willen, maar een kwestie van willen werken en niet betaalbaar kunnen reizen van een klein inkomen, ook daar ligt beroerde (of bewuste) planning van de overheid aan ten grondslag.

Zelfs in de grootste krimpgebieden is er nog nauwelijks sprake van leegstand overigens. Ik kan geen recente cijfers vinden, maar het ging in 2014 om een slordige 200k leegstaande woningen in heel Nederland, waarvan tenminste de helft stiekem toch bewoond was.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:34:
[...]

Nou vertel het maar hoe dat geld goed besteed wordt hoor. Tot nu toe zijn al die woningcoorporaties negatief in het nieuws gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja... overal waar mensen werken gaat het fout. Het zijn net mensen. Net zoiets als zonder enige onderbouwing wat schreeuwen in een forum.

Die winst gaat dus helemaal nergens naartoe.... ja, de overheid eist wat heffingen tegenwoordig. En hoe vervelend en onterecht het ook is op een begroting van enkele miljarden maakt een salaris van een paar bestuurders helemaal niets uit.

Wat er speelt is slecht bestuur en weinig toezicht waardoor er verkeerde investeringen zijn genomen of waardoor er fraude is gepleegd. Ook dat is inherent aan waar mensen werken, heeft niets met het fenomeen woningcorporatie te maken. Als die er niet waren was wonen voor velen nog veel duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:44:
Tja... overal waar mensen werken gaat het fout. Het zijn net mensen. Net zoiets als zonder enige onderbouwing wat schreeuwen in een forum.

Die winst gaat dus helemaal nergens naartoe.... ja, de overheid eist wat heffingen tegenwoordig. En hoe vervelend en onterecht het ook is op een begroting van enkele miljarden maakt een salaris van een paar bestuurders helemaal niets uit.

Wat er speelt is slecht bestuur en weinig toezicht waardoor er verkeerde investeringen zijn genomen of waardoor er fraude is gepleegd. Ook dat is inherent aan waar mensen werken, heeft niets met het fenomeen woningcorporatie te maken. Als die er niet waren was wonen voor velen nog veel duurder.
ja met die dooddoener komen we niet ver, waar mensen werken worden er fouten gemaakt. Die gasten frauderen bewust, hebben totale schijt aan de maatschappij. hebben niet eens het besef dat hun primaire doel juist is om mensen met minder hoog inkomen te ontzien. In mijn boekje kom je dan nog boven taxi chauffeurs en bankiers te staan.

maar goed, om toch een duit in het zakje te doen voordat je weer een mooie wc tegel hebt, hier wat schandalen van de afgelopen jaren.

http://www.volkskrant.nl/...ningcorporaties~a3853608/
http://www.volkskrant.nl/...ip-tot-maserati~a3666780/
http://nos.nl/artikel/200...rvolgd-wegens-fraude.html

Ik weet ook even niet of ik keihard moet lachen om je reply of huilen, ik hoop dat je sarcastisch bent met je statements als

"En hoe vervelend en onterecht het ook is op een begroting van enkele miljarden maakt een salaris van een paar bestuurders helemaal niets uit."

"Wat er speelt is slecht bestuur en weinig toezicht waardoor er verkeerde investeringen zijn genomen of waardoor er fraude is gepleegd."

[ Voor 11% gewijzigd door mannowlahn op 24-04-2017 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
ph4ge schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:16:
[...]
Haha, die nieuwkomers hebben geen VVD gestemd. ;) Die kunnen er echt helemaal niets aan doen, dit is het gevolg van bewust en gericht beleid van Nederland om dit voor elkaar te krijgen, daar kunnen we echt geen buitenlander de schuld van geven.
Ik wil zeker de statushouders niet de schuld geven. We zijn zelf bevriend geraakt met een gezin en zijn erg blij dat ze na lang zwerven tussen verschillende soorten AZC een thuis hebben gekregen.

Maar planologie. projectontwikkeling woningbouw zijn gewoon langzame processen. De plotselinge grote toeloop van asielzoekers rond 2015 (na jaren van teruglopende aantallen) was niet te voorzien. Het is wel een factor die bijdraagt aan de toegenomen schaarste in de sociale huursector.
De tekorten zijn er gewoon omdat er in het heersende deel van de politiek een soort heilig overtuigen is dat er teveel sociale woningen zijn
Die sector is internationaal bezien ook erg groot. Reden temeer om iets soepeler te zijn bij de projectontwikkeling zodat er iets meer gebouwd kan worden. Binnen de grenzen van een Hollands goede planologie zou ik zeggen. En om de koop-subsidie of verhuur-boete (HRA) snel en definitief af te schaffen. Dan kan er een wat grotere particuliere huurmarkt ontstaan.
[...]

Het enige resultaat van een dergelijke maatregel is dat binnen notime de prijzen dusdanig zijn aangepast dat in plaats van 1 huurder die 50% van zn inkomen kwijt is er 2 huurders zijn die 50% van zn inkomen kwijt is. Er zijn simpelweg grote tekorten die alleen maar toenemen en dat los je niet op door mensen simpelweg meer te laten betalen. Er moet gebouwd worden.

[...]
Indirect leiden hogere huren wel tot een toeloop van aanbod. Nu je het vreemd vermogen in een project voor 2.5% rente kunt financieren en 700 euro huur (triple gross) kunt schrijven, wordt het voor het eerst sinds mensenheugnis weer commercieel aantrekkelijk. Ik zie tal van projecten waar oude kantoorpanden worden herontwikkeld naar appartementen, voor een aanzienlijk deel in de "betaalbare" huurmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
Met dure grond en de immer toenemende welvaartsongelijkheid gaan commerciele partijen natuurlijk geen betaalbare huurwoningen neerzetten. Daar is gewoon niet veel aan te verdienen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhound83
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 15:07
Plus als er geen betaalbare huurwoningen zijn dwing je vanzelf mensen toch duur te huren. Ze kunnen toch geen kant op. ;)

En dan nog even schaarste creëren door sociale huurwoningen te verkopen aan de vrije markt en dan kan het uitmelken beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:56:
[...]
Die sector is internationaal bezien ook erg groot. Reden temeer om iets soepeler te zijn bij de projectontwikkeling zodat er iets meer gebouwd kan worden. Binnen de grenzen van een Hollands goede planologie zou ik zeggen. En om de koop-subsidie of verhuur-boete (HRA) snel en definitief af te schaffen. Dan kan er een wat grotere particuliere huurmarkt ontstaan.
De totale huurmarkt is daarentegen klein (door de koop-subsidie/verhuur-boete en overheid die garant staat voor subprime-hypotheken/NHG).

Er is ruimte in de randstad zat als er naast koeien en snelwegen ook woningen in het groene hart staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:56:
[...]
Reden temeer om iets soepeler te zijn bij de projectontwikkeling zodat er iets meer gebouwd kan worden. Binnen de grenzen van een Hollands goede planologie zou ik zeggen. En om de koop-subsidie of verhuur-boete (HRA) snel en definitief af te schaffen. Dan kan er een wat grotere particuliere huurmarkt ontstaan.
Die lijkt niet erg logisch... wie denk je dan dat er dan gaat bouwen? Nu wordt er in ieder geval nog gebouwd door en voor kopers, als je dat segment weghaalt komt er helemaal amper nieuw aanbod bij.

De huidige kopers zijn degenen die hoge grondprijzen betalen zodat gemeenten grond met een forse korting aan corporaties kunnen verkopen voor sociale woningbouw en verhuur.

Het totale bedrag wat in de HRA omgaat wordt zeker de laatste jaren trouwens steeds minder, en betaald zich nu al terug uit OZB, overdrachtsbelasting en BTW die eigenaren betalen.... Niks mis met een fatsoenlijk aanbod en prijzen voor huurders, maar een beetje lief zijn voor kopers is soms ook wel op zijn plaats ;) .

Toen ik mijn huis kocht heb ik meer aan de overheid betaald dan ik ooit aan HRA ga besparen, en ik betaal elk jaar nog steeds belastingen die huurders niet hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:16:
[...]

De rode draad hierin is toch dat ze juist niet rondkomen? Doormiddel van toeslagen (huur, zorg, et cetera) blijven ze overeind, maar zijn ze financieel afhankelijk. Tweeverdieners in deze onderklasse redden het met hun gezamelijke inkomsten wel, maar de alleenverdiener echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:21:
[...]
De huidige kopers zijn degenen die hoge grondprijzen betalen zodat gemeenten grond met een forse korting aan corporaties kunnen verkopen voor sociale woningbouw en verhuur.
Kan je dit onderbouwen met getallen?

Wat ik zie is dat er bij projecten in steden semi-verplicht een deel aan betaalbare huurwoningen gebouwd wordt als eis voordat de vergunning wordt afgegeven.

Buiten de grote steden is er veel grond in eigendom van investeerders/speculanten. Daar gaat jouw stelling niet op.
Het totale bedrag wat in de HRA omgaat wordt trouwens steeds minder, en betaald zich nu al terug uit OZB, overdrachtsbelasting en BTW die eigenaren betalen.... Niks mis met een fatsoenlijk aanbod en prijzen voor huurders, maar een beetje lief zijn voor kopers is soms ook wel op zijn plaats ;) .
De HRA is effectief een overdracht van vermogen van arm naar rijk, van jong naar oud. Kopers belonen hoeft niet. Marginale belastingdruk verlagen voor middenklasse wel. Dat kan je ook via de inkomstenbelasting doen - dan kan die een paar procent omlaag…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:26:
[...]
Kan je dit onderbouwen met getallen?

Wat ik zie is dat er bij projecten in steden semi-verplicht een deel aan betaalbare huurwoningen gebouwd wordt als eis voordat de vergunning wordt afgegeven.

Buiten de grote steden is er veel grond in eigendom van investeerders/speculanten. Daar gaat jouw stelling niet op.
Niemand is scheutig met het openbaren van getallen en grondprijzen.Maar het is een algemeen bekend feit dat bij projectontwikkeling waar een percentage goedkope woningen gebouwd worden de kosten voor die woningen lager liggen dan de werkelijke kost- en marktprijs en dat dit wordt gecompenseerd door de prijs voor de andere woningen te verhogen.

De gemeenten zijn trouwens veruit de grootste speculanten met grond voor woningen, zij doen dat bovendien vanuit een positie van macht omdat zij het bestemmingsplan controleren....

Stukje uit het FD:
Gemeenten bezitten ongeveer drie kwart van de voor woningbouw geschikte grond. Grond voor koopwoningen levert over het algemeen meer op dan grond voor vrije sector huur. Veel gemeenten willen de opbrengst van hun grond maximeren. Vaak wordt alleen voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen korting gegeven.

En één uit een recente document van de gemeente Helmond:
Op dit moment kent Helmond voor sociale koopwoningen (maximaal €180.000,-von) een korting op de
grondprijs van bijna €100,-per m2 (sociale koop grondprijs is €226,-per m2; vrije sector koop betaalt €322,50).

Voor bouw van sociale huurwoningen gaat het allemaal wat schimmiger, zelden worden de grondprijzen bekend gemaakt die corporaties betalen. Maar ze krijgen meestal een nog hogere korting dan wat hierboven staat.
ANdrode schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:26:
[...]De HRA is effectief een overdracht van vermogen van arm naar rijk, van jong naar oud. Kopers belonen hoeft niet.
Blijft altijd bijzonder om iemand te zien beweren dat mensen die 52% en 40% belasting betalen en dus netto een grote betaler zijn dat zouden doen ten koste van de groep die vaak een netto ontvanger is. Wellicht is dat een beter beeld van de werkelijkheid. Er is niemand die vermogen naar mij overdraagt, het is juist andersom.

En zoals gezegd, toen ik mijn huis kocht heb ik op dat moment al meer aan de overheid afgedragen dan ik ooit aan HRA als korting ga krijgen, en ik betaal nog steeds belastingen als eigenaar die een huurder niet heeft.

En dat is prima, maar blijf dan wel reëel over wie de betalers en ontvangers zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:40:
[...]
Stukje uit het FD:
Gemeenten bezitten ongeveer drie kwart van de voor woningbouw geschikte grond. Grond voor koopwoningen levert over het algemeen meer op dan grond voor vrije sector huur. Veel gemeenten willen de opbrengst van hun grond maximeren. Vaak wordt alleen voor de ontwikkeling van sociale huurwoningen korting gegeven.
Ik ben het met je eens dat er een groot gebrek aan transparantie is :). "drie kwart van de voor woningbouw geschikte grond" zegt niet veel over de verkoopbaarheid van de grond. Het gaat in mijn ogen om grond op locaties waar schaarste is.

Er is op grote schaal gespeculeerd met de grondprijzen, ook door gemeenten. Daarbij is de winst is al gemaakt en staat deze op de balans. De boekwaarde was tot het afgelopen jaar te hoog om de grond alsnog te kunnen verkopen.

Er zijn in deze situatie geen lokale oplossingen voor het probleem door ergens één gebied wat te veranderen. Men moet meerdere aspecten rondom inkomen en wonen tegelijkertijd aanpakken.
[...]
Blijft altijd bijzonder om iemand te zien beweren dat mensen die 52% en 40% belasting betalen en dus netto een grote betaler zijn dat zouden doen ten koste van de groep die vaak een netto ontvanger is. Wellicht is dat een beter beeld van de werkelijkheid. Er is niemand die vermogen naar mij overdraagt, het is juist andersom.

En zoals gezegd, toen ik mijn huis kocht heb ik op dat moment al meer aan de overheid afgedragen dan ik ooit aan HRA als korting ga krijgen, en ik betaal nog steeds belastingen als eigenaar die een huurder niet heeft.

En dat is prima, maar blijf dan wel reëel over wie de betalers en ontvangers zijn.
offtopic:
Argumenten werken beter dan op de man spelen in een discussie…

Je kan er op meerdere manieren naar kijken. U kiest er hier voor om lokaal te kijken. Het is ook mogelijk om holistisch en zero-sum naar de situatie te kijken.

Ik zal dat voor u uitleggen: (Vrijwel) de helft van het belastingvoordeel van de hypotheekrenteaftrek gaat naar het 80ste percentiel en hoger van de inkomens (49% van voordeel naar inkomen van 81k en hoger, CBS, 2010).

Door de vermogensopbouw naar leeftijd en veranderende voorwaarden, met overgangsrecht, van de HRA gaat dit voordeel voor het overgrote deel naar ouderen.

Als je de belasting anders zou opbouwen, bijvoorbeeld via inkomen, zou je bij gelijke overheidsinkomsten de belastingdruk anders verdelen.

Ten opzichte van deze situatie ontstaat door de HRA een vermogensoverdracht van jong naar oud, van arm naar rijk.
En er is een plethora aan redenen waarom de HRA geen goede maatregel is, dit zijn er maar een paar.
Je kan het gewenste effect ook anders inrichten zonder voor een kwetsbare woningmarkt, hogere rentes,
etc te zorgen

[ Voor 22% gewijzigd door ANdrode op 24-04-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
[...]

Er wordt hier weer lekker selectief geshopt. Belastingvrij vermogen opbouwen vergeten we maar even voor het gemak. Over het bedrag dat jij hebt afgelost aan je hypotheek tikt een huurder toch jaarlijks weer 1.2% af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk is je stelling dus gewoon dat de vermogensoverdracht van degenen met de hoogste inkomens naar degenen met lagere inkomens (nog) verder opgevoerd moet worden en is de bewoording niets anders dan een leuke manier om dat te camoufleren... m.a.w. nivelleren is een feest :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 15:20
Schijf Belastbaar inkomen Belasting
1 t/m 19.922 36,55%
2 van 19.923 t/m 66.421 40,4%
3 vanaf 66.422 52%

echter :

Schijf Belastbaar inkomen Belasting
1 t/m 19.922 36,55%
2 van 19.923 t/m 34.015 45,222%
3 van 34.016 t/m 66.417 49,222%
4 van 66.418* t/m 66.421 44,400%
5 van 66.422 t/m 111.590 56,00%
6 vanaf 111.591** 52,00%

Komt iets meer in de buurt, enfin ik val in schijf 5.. maar heb wel besloten mijn auto van de zaak van de hand te doen ( range rover.. +/- 650 netto bijtelling ) en ik ga wel fietsen !
begin het behoorlijk beu te worden in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Biggg schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:30:
[...]Er wordt hier weer lekker selectief geshopt. Belastingvrij vermogen opbouwen vergeten we maar even voor het gemak. Over het bedrag dat jij hebt afgelost aan je hypotheek tikt een huurder toch jaarlijks weer 1.2% af.
Tuurlijk, over dat "vermogen" mag je alleen allerlei andere heffingen betalen zoals een eigen woning forfait en OZB. Dat is een stukje meer dan 1,2% per jaar... En er vrij over beschikken is ook wat minder.

En huurders waren toch juist zielig omdat ze geen geld kunnen sparen om te kopen? ;) .

BTW, ik huur ook nog... om enigzins in de buurt van mijn werk te kunnen wonen door de week. Omdat ik graag wat meer verdien (ik bedoel dat ik graag meer belasting betaal).

Het is allemaal zo slecht doordacht, alle subsidies en aftrekposten zijn met een doel bedacht maar ontwrichten de markt. En dat is zo gek geworden dat een re-design nodig is. Maar verhogen van de belastingdruk is niet echt de beste oplossing.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:50
De enige " vermogensoverdracht" door de HRA is die tussen huurders en kopers UIT DEZELFDE INKOMENSGROEP. In de praktijk huurt vrijwel niemand met een inkomen uit de bovenste regionen, dus hier is geen probleem.
Eigenlijk is dit hele "de huren zijn te hoog", of "de lonen zijn te laag" natuurlijk ook gewoon een gevolg van het feit dat de meeste mensen in Nederland simpelweg niet in staat zijn hun eigen "welvaart" te verdienen op de wereldmarkt, en dus op de een of andere manier gesubsidieerd moeten worden. En houdt er dan ook rekening mee dat die welvaart niet alleen uit de inhoud van de eigen portemonnee bestaat, maar bijvoorbeeld ook uit die MRI-scanner die tegenwoordig in elk streekziekenhuis staat. Of neem even een van de vele draadjes hier op Tweakers waarin mensen klagen dat ziggo wel 500Mb down levert maar niet up. Hoezo absurd welvaartsniveau. Het is natuurlijk ook helemaal niet erg jij en ik in feite meeliften op de kennis, kunde en verdiencapaciteit van de technici bij ASML, maar wees daar wel gewoon eens eerlijk over (en "die buitenlanders" die daar werken eens wat dankbaarder ofzo)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biggg
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:34:
[...]

Tuurlijk, over dat "vermogen" mag je alleen allerlei andere heffingen betalen zoals een eigen woning forfait en OZB. Dat is een stukje meer dan 1,2% per jaar... En er vrij over beschikken is ook wat minder.

En huurders waren toch juist zielig omdat ze geen geld kunnen sparen om te kopen? ;) .

BTW, ik huur ook nog... om enigzins in de buurt van mijn werk te kunnen wonen door de week. Omdat ik graag wat meer verdien (ik bedoel dat ik graag meer belasting betaal).

Het is allemaal zo slecht doordacht, alle subsidies en aftrekposten zijn met een doel bedacht maar ontwrichten de markt. En dat is zo gek geworden dat een re-design nodig is. Maar verhogen van de belastingdruk is niet echt de beste oplossing.
Dit klopt simpelweg niet.

Eigen woningforfait wordt sinds de wet Hillen alleen in mindering gebracht op de HRA. Je betaalt nooit meer eigen woningforfait dan dat je aan HRA krijgt, en bij een afgelost huis dus 0.

OZB betaalt de eigenaar van de woning. De verhuurder betaalt die dus ook en dat zit natuurlijk verwerkt in de huurprijs.

En niemand noemt hier een ander zielig. Maar jij suggereert hier dat woningeigenaren niet belastingtechnisch bevoordeeld worden tov huurders en dat is simpelweg onjuist.

Het is een zero-sum game, want iedereen moet wonen en is dus huurder of koper. Het belastingvoordeel van de woningeigenaren wordt dus 1 op 1 opgebracht door de huurders.

Mijn punt is: trek het gelijk, ten eerste omdat het onrechtvaardig is, ten tweede omdat het de hele marktwerking op de woningmarkt onderuit haalt.

Onrechtvaardig overigens niet alleen tussen huurders en kopers, maar vooral ook omdat het gros van het belastingvoordelen bij de groep terecht komt die in de echt dure huizen zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Biggg op 24-04-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een aantal jaar geleden las ik dat met hypotheekrenteaftrek en andere subsidies van de koopwoningen ongeveer 31 miljard per jaar was gemoeid. Daar stond 19 miljard aan voordelen voor de sociale huursector tegenover.

Pro rato het aantal eigenaars / huurders (55/45 verhouding o.i.d.) zou dat een duidelijke bevoordeling van de eigenaars zijn. Pro rato de belastingopbrengsten per zou het echter een duidelijke bevoordeling van huurders zijn.

De politieke vraag is: welk systeem acht je eerlijk? Een systeem waarin je eigenaar en huurder allebei 100 euro geeft, of een systeem waarin beiden 5% korting op hun aanstal IB+VV krijgen? Welk van de twee je als "gelijke behandeling" ziet, daarover verschillen de meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:34:
[...]
En dat is voor het gros van de mensen die iets met 52% te maken hebben ook gewoon het geval....
Dat lijkt mij wel mee te vallen. Er is best een grote groep die tussen de € 66.000 en € 76.000 valt.
En dat is dus gewoon niet waar...er is helemaal geen 100% aftrek door correctie met het eigen woning forfait en nu ook nog door de correctie met 0,5% per jaar.
Je trekt het wel degelijk 100% af van je belastbaar inkomen. Nu is er echter een regeling die het effectieve voordeel daarvan wil beperken.
Kijk gewoon op je totaaloverzicht op je aangifte en je ziet precies hoe het werkt, zoals ik ook al eerder aangaf. En dan is het niet zo moeilijk om persoonlijk ook te bepalen wat je nu echt betaald en dus tegen welk percentage je aftrekt.
Ik heb inderdaad even gekeken, en het is inderdaad een extra heffing die geheven wordt buiten de belastingschalen om. Voor je belastbaar inkomen haalt deze regeling dus niks uit. ( Je hebt dus ook het volledige "voordeel" van de aftrek voor de afbouw van arbeidskorting ( en in schaal 3 de afbouw algemene heffingskorting ) ). Over het EWF betaal je dus ook 56% belasting ( 52% + 4% afbouw arbeidskorting )terwijl je over de rente effectief maar 54,5% terug krijgt ( 50,5% + 4% arbeidskorting ).
Kortom als je in het 52% tarief valt heb je over 98,5% (2016) van je betaalde rente MINUS het bedrag van je forfait de HRA.
Nee dat klopt dus niet, 1,5% minder aftrekken is wat anders dan 1,5% minder profijt hebben van de aftrek. Deze beperking heeft dus ook 0 invloed op je daadwerkelijk belastbaar inkomen. De rente is dus nog steeds 100% aftrekbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 24-04-2017 17:50 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Het feit dat er al zo'n discussie kan ontstaan, geeft aan hoe complex het is geworden. Waar blijft die vlaktaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:49:
Het feit dat er al zo'n discussie kan ontstaan, geeft aan hoe complex het is geworden. Waar blijft die vlaktaks?
Mwah, op zich is er wel wat te zeggen voor een progresief stelsel. Maar er zijn te veel componenten die inkomensafhankelijk zijn. Als het gewoon een som in box 1 was geweest en daar de progresieve schijven overheen was het een stuk eenvoudiger geweest. Nu heb je buiten de progresieve schrijven nog allerlei componenten die inkomensafhankelijk zijn.

Sowieso is het daarbij bijvoorbeeld ook gek dat de algemene heffingskorting alleen afgebouwd wordt aan de hand van box-1 en niet box-2 en 3. ( Voor de arbeidskorting is het iets minder gek, aangezien die ook opbouwt aan de hand van je box-1 inkomen )

En ook het feit dat alleen box-1 progressief belast wordt vreemd. Zeker aangezien de echt vermogenden steeds meer vermogen uit box-2 en 3 zullen halen.

[ Voor 26% gewijzigd door Woy op 24-04-2017 18:01 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
We hebben de facto een stuk of 7 schijven, met een grillig en onlogisch verloop van tarieven. Een systeem dat waarschijnlijk nooit door de tweede kamer was goedgekeurd als het ineens en transparant was voorgesteld. Dat steekt mij het meest: door de achterdeur is iets binnengekomen dat aan de voordeur zou zijn geweigerd.

Box 2 wordt ook progressief belast, twee schijven AFAIK (VPB 0-200k en 200k+).

In Box 3 is de vrijstelling de enige progressiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:05:
We hebben de facto een stuk of 7 schijven, met een grillig en onlogisch verloop van tarieven. Een systeem dat waarschijnlijk nooit door de tweede kamer was goedgekeurd als het ineens en transparant was voorgesteld. Dat steekt mij het meest: door de achterdeur is iets binnengekomen dat aan de voordeur zou zijn geweigerd.
Dat is inderdaad het vreemde. Over de daadwerkelijke staffels kan natuurlijk best gediscussieerd worden, maar alle regelingen gecombineerd zijn zo complex dat ook niet meer goed te overzien is wat de gevolgen van wijzigingen zijn.
Box 2 wordt ook progressief belast, twee schijven AFAIK (VPB 0-200k en 200k+).
https://www.belastingdien...nbelasting/tarieven_box_2

Dat was in 2014 en 2007 blijkbaar inderdaad wel het geval, maar in de overige jaren niet.

Dat was wat voorbarig, de venootschapsbelasting is wel progressief: https://www.belastingdien...en_vennootschapsbelasting

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 24-04-2017 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:50
Box 3 is sinds dit jaar ook soort van progressief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
.

[ Voor 98% gewijzigd door T-Forever op 24-04-2017 18:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Biggg schreef op maandag 24 april 2017 @ 16:55:
[...]Het is een zero-sum game, want iedereen moet wonen en is dus huurder of koper. Het belastingvoordeel van de woningeigenaren wordt dus 1 op 1 opgebracht door de huurders.

Mijn punt is: trek het gelijk, ten eerste omdat het onrechtvaardig is, ten tweede omdat het de hele marktwerking op de woningmarkt onderuit haalt.

Onrechtvaardig overigens niet alleen tussen huurders en kopers, maar vooral ook omdat het gros van het belastingvoordelen bij de groep terecht komt die in de echt dure huizen zitten.
Met die laatste zin laat je precies je motivatie zien... afgunst.

Maar verder zoveel onwaarheden, het is natuurlijk helemaal geen zero-sum. Het is allemaal onderdeel van de vele belastingen waarbij er geen enkele balans of verrekening in bedragen is tussen kopers en huurders. Degenen die een belastingaftrek hebben zijn degenen die netto betalen anders is er helemaal geen aftrek.

Het enige argument dat juist is dat wanneer je met hetzelfde inkomen koopt of huurt je waarschijnlijk met kopen, mede door de HRA, goedkoper uit bent. Daar tegenover staat dat je een investering doet en risico loopt. Al die kopers die de laatste jaren met een restschuld zijn geëindigd waren echt niet beter af dan de huurders....

Als je zowel absoluut en procentueel eens zou uitrekenen wat de werkelijke belastingdruk is bij de verschillende inkomens dan zou je zien dat het echt super progressief is in NL. Tel daar de indirecte belastingen en andere heffingen zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie nog eens bij op en het gaat om substantiële bedragen die worden betaald door juist degenen die hier als profiteur worden neergezet.

Klein stukje tekst uit een lang artikel:
Aan de andere kant is het nog steeds zo dat deze 20% ondanks de HRA wel bijna 60% van de totale inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen betaalt. De best verdienende 10% (jaarinkomens > €113.900) hoeft door de HRA jaarlijks €6.120 minder belasting te betalen. Per maand draagt deze groep daardoor gemiddeld geen €4.420 maar €3.910 af aan inkomstenbelasting en sociale premies. Dat is een belastingverlaging van 12% (en ja, in totaal betalen ze gemiddeld nog steeds bijna €47.000 per jaar aan belasting).

Wat een schoften hè, maar €47.000 per jaar aan belasting betalen. En dat 20% met de hoogste inkomens maar 60% van de totale IB/VVZ betaald, bij de konijnen af... je zou haast denken dat ze werken om er zelf ook nog wat aan over te houden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:52:
[...]

Mwah, op zich is er wel wat te zeggen voor een progresief stelsel. Maar er zijn te veel componenten die inkomensafhankelijk zijn. Als het gewoon een som in box 1 was geweest en daar de progresieve schijven overheen was het een stuk eenvoudiger geweest. Nu heb je buiten de progresieve schrijven nog allerlei componenten die inkomensafhankelijk zijn.

Sowieso is het daarbij bijvoorbeeld ook gek dat de algemene heffingskorting alleen afgebouwd wordt aan de hand van box-1 en niet box-2 en 3. ( Voor de arbeidskorting is het iets minder gek, aangezien die ook opbouwt aan de hand van je box-1 inkomen )

En ook het feit dat alleen box-1 progressief belast wordt vreemd. Zeker aangezien de echt vermogenden steeds meer vermogen uit box-2 en 3 zullen halen.
Precies, in de basis natuurlijk niets mis met een progressief stelsel. Het is nou eenmaal niet realistisch om iedereen een zelfde bedrag te laten betalen. En de financiering moet ergens vandaan komen.

Maar het is veel meer dan alleen de schijven die je ziet in de IB, al die andere componenten die geheel of gedeeltelijk inkomensafhankelijk zijn zoals zorgpremie en zelfs BTW die je betaald als koper maar niet als (sociale) huurder.

Vermogen belasting blijft natuurlijk iets waar je wel over kan discussiëren. Het komt vaak tot stand door inkomsten die al belast zijn en mensen die vermogen opbouwen worden zo gestraft tov mensen die dat niet doen en alleen consumeren. Is dat eerlijk, ik weet het niet.... Maar ook hier weer, iemand moet betalen dus haal het waar het meeste is.

Maar wat dan niet past is degenen die al het meeste betalen ook nog eens beschuldigen dat ze vermogens van anderen zouden overhevelen. Dat is echt totale onzin.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:42:
[...]

Met die laatste zin laat je precies je motivatie zien... afgunst.

Maar verder zoveel onwaarheden, het is natuurlijk helemaal geen zero-sum. Het is allemaal onderdeel van de vele belastingen waarbij er geen enkele balans of verrekening in bedragen is tussen kopers en huurders. Degenen die een belastingaftrek hebben zijn degenen die netto betalen anders is er helemaal geen aftrek.

Het enige argument dat juist is dat wanneer je met hetzelfde inkomen koopt of huurt je waarschijnlijk met kopen, mede door de HRA, goedkoper uit bent. Daar tegenover staat dat je een investering doet en risico loopt. Al die kopers die de laatste jaren met een restschuld zijn geëindigd waren echt niet beter af dan de huurders....

Als je zowel absoluut en procentueel eens zou uitrekenen wat de werkelijke belastingdruk is bij de verschillende inkomens dan zou je zien dat het echt super progressief is in NL. Tel daar de indirecte belastingen en andere heffingen zoals de inkomensafhankelijke zorgpremie nog eens bij op en het gaat om substantiële bedragen die worden betaald door juist degenen die hier als profiteur worden neergezet.

Aan de andere kant is het nog steeds zo dat deze 20% ondanks de HRA wel bijna 60% van de totale inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen betaalt. De best verdienende 10% (jaarinkomens > €113.900) hoeft door de HRA jaarlijks €6.120 minder belasting te betalen. Per maand draagt deze groep daardoor gemiddeld geen €4.420 maar €3.910 af aan inkomstenbelasting en sociale premies. Dat is een belastingverlaging van 12% (en ja, in totaal betalen ze gemiddeld nog steeds bijna €47.000 per jaar aan belasting).

Wat een schoften hè, maar €47.000 per jaar aan belasting betalen. En dat 20% van de hoogst verdienende maar 60% van de totale IB/VVZ betaald, bij de konijnen af... je zou haast denken dat ze werken om er zelf ook nog wat aan over te houden 8)
offtopic:
Gast, misschien moet je even stoppen met in dit topic te reageren. Als je zo snel stopt met inhoudelijk ingaan op reacties en andere deelnemers beschuldigt van afgunst, daar schiet helemaal niemand wat mee op, ook jijzelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Biggg schreef op maandag 24 april 2017 @ 19:51:
[...]
offtopic:
Gast, misschien moet je even stoppen met in dit topic te reageren. Als je zo snel stopt met inhoudelijk ingaan op reacties en andere deelnemers beschuldigt van afgunst, daar schiet helemaal niemand wat mee op, ook jijzelf niet.
Makkelijk hè, geen inhoudelijke argumentatie geven..... leg eerst dat zero-sum maar eens uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
[...]

Je maakt een denkfout. Je vergelijkt huurders met kopers langs de lijn "weinig inkomen" vs "veel inkomen". Je moeten de belastingdruk vergelijken van mensen met een gelijk inkomen, waarbij de ene huurt en de ander koopt. Als kopers minder belasting betalen, dan betalen huurders dus meer.
De totale belastinginkomsten die er nodig zijn in het land verandert hiermee niet.
Dit punt snap ik niet. Moeten we mensen die risico nemen met een investering subsidieren omdat het ook negatief kan uitpakken? Dat doen we toch ook niet met aandelen of welke andere vorm van assets? Waarom dan wel met wel met huizen? Ik zie de logica niet.

Wat een schoften hè, maar €47.000 per jaar aan belasting betalen. En dat 20% met de hoogste inkomens maar 60% van de totale IB/VVZ betaald, bij de konijnen af... je zou haast denken dat ze werken om er zelf ook nog wat aan over te houden 8)
Wederom, je moet mensen met dezelfde inkomsten vergelijken. Mensen met dezelfde baan, hetzelfde salaris, alleen de een koopt, de ander huurt. Niemand noemt de koper een schoft, maar ik zie de rechtvaardigheid niet waarom hij veel minder belasting zou moeten betalen dan de huurder.

En altijd gaan de sommetjes over mensen in loondienst. De echt grote belastingvoordelen van bijv. de HRA gaan naar de ondernemers/DGAs die tegen de maximaal toegestane rente op papier aan zichzelf lenen vanuit hun eigen BV, voor een huis van 8 ton. Vergelijk daar de belastingafdracht maar eens van met dezelfde ondernemer die een huis huurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:42:
[...]Ik heb inderdaad even gekeken, en het is inderdaad een extra heffing die geheven wordt buiten de belastingschalen om. Voor je belastbaar inkomen haalt deze regeling dus niks uit. ( Je hebt dus ook het volledige "voordeel" van de aftrek voor de afbouw van arbeidskorting ( en in schaal 3 de afbouw algemene heffingskorting ) ). Over het EWF betaal je dus ook 56% belasting ( 52% + 4% afbouw arbeidskorting )terwijl je over de rente effectief maar 54,5% terug krijgt ( 50,5% + 4% arbeidskorting ).
Of we praten helemaal langs elkaar heen, of ergens anders gaat het fout.
Onderstaand een plaatje van een aangifte 2016 met en zonder HRA:

HRA

Dan kom ik toch echt tot de conclusie dat in het huidige stelsel je in het 52% tarief aan een totaal betaalde rente van €15k slechts €5.750 minder belasting betaald. Iets meer dan een derde dus wat je terugkrijgt. Daarom snap ik je uitspraak over 100% aftrek niet. Hier is toch echt het forfait hetgeen dat zorgt voor een beduidend lagere aftrek dan 100% van de betaalde rente, en aangezien dat steeds hoger wordt is zo de aftrek al (flink) geknepen.... en dan ben ik blij dat ik geen villa heb :-).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Biggg schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:14:
[...]Je maakt een denkfout. Je vergelijkt huurders met kopers langs de lijn "weinig inkomen" vs "veel inkomen". Je moeten de belastingdruk vergelijken van mensen met een gelijk inkomen, waarbij de ene huurt en de ander koopt. Als kopers minder belasting betalen, dan betalen huurders dus meer.
Een geheel nieuwe variant.... de discussie is nou net gestart met de stelling dat er een zgn overdracht van vermogen van arm naar rijk en van jong naar oud is door de HRA.

Nu is je punt dat de HRA voor een verschil zorgt tussen huur en koop bij de midden en hoge inkomens (anders is er weinig aftrek). Ja, dat is nogal wiedes en dat is ook de reden dat het een redelijk fictief voorbeeld is.(Bijna) niemand die voldoende inkomen heeft om te kopen zal voor veel meer gaan huren. Hogere inkomens hebben gewoon die keuze, het gaat erom dat de lage inkomens dat niet hebben.

En huren is echt niet altijd duurder, ik maak het zelf mee omdat ik ook huur. Voor de huurprijs die ik betaal kan ik amper kopen omdat de maandlasten met (gedeeltelijke) aflossing de huurprijs gewoon overstijgen. Mensen betalen bij koop de hoofdprijs maar bij huur is er een max dat mensen bereid zijn te betalen. Marktwerking.

Leuk dat ik bij koop dan vermogen opbouw maar ik moet maar afwachten of ik ooit die waarde kan verzilveren. En bakstenen kan ik tot een eventuele verkoop niet eten, terwijl de hogere maandlasten er gewoon wel zijn.

Ook is de rente nu laag maar ik heb bij mijn eerste huis gewoon 6,6% betaald en dan mag je gewoon 4% netto aftikken terwijl toen huren ook een stuk goedkoper was omdat de gemeente gewoon €100k op de grond wilde verdienen terwijl ze dat bij corporaties niet deden. En ik kon op een gegeven moment amper verkopen omdat er geen vraag was. Had ik gehuurd was ik na een maand weg geweest.

Het is dus niet zo simpel als wie er nou voordelig uit is, sommige voordelen hebben weer andere nadelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2017 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:49:
[...]

Een geheel nieuwe variant.... de discussie is nou net gestart met de stelling dat er een zgn overdracht van vermogen van arm naar rijk en van jong naar oud is door de HRA.
Die discussie ga ik niet met je aan. Jouw argumentatie komt daar neer op "die mensen betalen sowieso al veel belasting dus wat zeur nou". Dat is dus meer politieke smaak en die mening staat je vrij.
Nu is je punt dat de HRA voor een verschil zorgt tussen huur en koop bij de midden en hoge inkomens (anders is er weinig aftrek). Ja, dat is nogal wiedes en dat is ook de reden dat het een redelijk fictief voorbeeld is.(Bijna) niemand die voldoende inkomen heeft om te kopen zal voor veel meer gaan huren. Hogere inkomens hebben gewoon die keuze, het gaat erom dat de lage inkomens dat niet hebben.
Kijk nu komen we ergens. Je geeft een van de (vele) root causes aan waardoor de woningmarkt opgeblazen wordt. Inderdaad, door de fiscale maatregelen worden hogere inkomens naar koop geleidt, hetgeen mede leidt tot hogere huizenprijzen en als gevolg ook weer hogere huren. Over de laatste ben je het misschien niet met me eens, maar het feit dat deze fiscale instrumenten mensen (en daarmee de markt) beïnvloeden kan je toch niet ontkennen. Dit komt marktwerking in ieder geval niet ten goede.
En huren is echt niet altijd duurder, ik maak het zelf mee omdat ik ook huur. Voor de huurprijs die ik betaal kan ik amper kopen omdat de maandlasten met (gedeeltelijke) aflossing de huurprijs gewoon overstijgen. Mensen betalen bij koop de hoofdprijs maar bij huur is er een max dat mensen bereid zijn te betalen. Marktwerking.
Ga je nou echt een maandhuur vergelijken met een renteaflossing waar ook een stuk vermogensopbouw zit?
Het gaat er ook niet om dat of kopen of huren duurder is, het gaat om de fiscale positie van koper vs huurder en de gevolgen daarvan.
Leuk dat ik bij koop dan vermogen opbouw maar ik moet maar afwachten of ik ooit die waarde kan verzilveren. En bakstenen kan ik tot een eventuele verkoop niet eten, terwijl de hogere maandlasten er gewoon wel zijn.
Wat wil je hier nou mee zeggen? Omdat je bakstenen niet kunt opeten is het eigenlijk helemaal geen echt vermogen? Sorry, je bent me echt even kwijt.
Ook is de rente nu laag maar ik heb bij mijn eerste huis gewoon 6,6% betaald en dan mag je gewoon 4% netto aftikken terwijl toen huren ook een stuk goedkoper was omdat de gemeente gewoon €100k op de grond wilde verdienen terwijl ze dat bij corporaties niet deden.
Ah, nog een root cause: Gemeentes die graag veel aan grond willen verdienen en de bouwgrond kunstmatig schaars houden. Ja, daar zou echt wat aan moeten gebeuren. Alleen maar meer reden om mensen niet de kans te geven meer te kunnen financieren door fiscale regelingen. Dit leidt alleen maar tot hogere prijzen van de bestaande huizen/grond.
En ik kon op een gegeven moment amper verkopen omdat er geen vraag was. Had ik gehuurd was ik na een maand weg geweest. Het is dus niet zo simpel als wie er nou voordelig uit is, sommige voordelen hebben weer andere nadelen.
Ja, de waarde van en vraag naar assets kunnen stijgen en dalen. Daarom hebben sommige mensen voordeel en anderen pech. Ik zie daar geen enkel argument in om het bezit/financiering van die assets daarom fiscaal te stimuleren.

Verder ben je ook niet meer terug gekomen op mijn punt dat je selectief shopte in voordelen en kosten van woningbezit. Je quote slechts een deel van mijn post.

Maar goed, ik laat het er bij. Volgens mij gaan we een beetje off-topic. Er is ook een topic over de huizenmarkt zelf en daar passen dit soort discussies beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:33:
[...]
Of we praten helemaal langs elkaar heen
Ik denk dat dat het vooral is ;)
Wat ik mij hierdoor wel besef, is dat de afbouw van de arbeidskorting aan de hand van het arbeidsinkomen gaat in niet zoals de afbouw algemene heffingskorting aan de hand van het verzamelinkomen in box-1. |:(
Dan kom ik toch echt tot de conclusie dat in het huidige stelsel je in het 52% tarief aan een totaal betaalde rente van €15k slechts €5.750 minder belasting betaald. Iets meer dan een derde dus wat je terugkrijgt. Daarom snap ik je uitspraak over 100% aftrek niet. Hier is toch echt het forfait hetgeen dat zorgt voor een beduidend lagere aftrek dan 100% van de betaalde rente, en aangezien dat steeds hoger wordt is zo de aftrek al (flink) geknepen.... en dan ben ik blij dat ik geen villa heb :-).
Het komt vooral omdat jij ergens zijn dat je door de 1,5% correctie nog 98,5% af kon trekken. Dat is gewoon niet correct (deze correctie veranderd het verzamelinkomen namelijk niet). Je trekt 100% van je rente af, het klopt wel dat daar tegenover natuurlijk het EWF staat waardoor je niet 100% profijt hebt van die aftrek. Laten we het op miscommunicatie houden, maar het geeft wel aan dat het onnodig complex gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:33:
[...]

Of we praten helemaal langs elkaar heen, of ergens anders gaat het fout.

[afbeelding]

Je plaatje & verhaal klopt helemaal hoor. Maar is m.i. wel incompleet. Je moet namelijk ook kijken naar wat er maandelijks overblijft.

Van die 100k moet persoon met HRA rente & aflossing betalen terwijl de persoon zonder HRA (bij afbetaalde hypotheek) geen rente & aflossing hoeft te betalen.

Persoon A betaald maandelijks € 1.250 rente en zeg € 750 aflossing.
Dat is op jaarbasis toch € 24.000 minder te besteden. Hij krijgt dan een stukje terug maar toch heeft hij uiteindelijk € 19.000 minder te besteden dan persoon B. En dat is toch 20% van zijn totale inkomsten.

Zijn netto besteedbaar inkomen is dus € 43.000 terwijl bij persoon B er nog steeds € 57.000 te besteden is.

Ik weet wel waar ik voor kies, meer belasting betalen én meer besteedbaar inkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Tehh dat plaatje ging alleen over de discussie die ik en @Verwijderd hadden over de correctie van de hoogte van HRA in de 4e schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15
[...]
Ik quote even heel selectief. Op zich heb je hiermee gelijk. Maar denk je niet dat het streven eerst zou moeten zijn dat iemand met een voltijd baan gewoon zijn eigen broek op moet kunnen houden zonder allerlei toeslagen, voordeeltjes etc.?

Daarom denk ik dat in de basis het verschil in brutoloon tussen de fabrieksmedewerker/schoonmaker/agrarisch medewerker te groot is ten opzichte van bijvoorbeeld directeuren/managers/adviseurs.

Je best doen om wat te bereiken in de samenleving moet lonen, maar bovenal moet iemand met een voltijd baan gewoon een fatsoenlijk bestaan van eigen middelen kunnen opbouwen. Als de verschillen in bruto inkomen kleiner waren zou de belasting ook minder progressief hoeven zijn, er minder toeslagen nodig zijn etc. In de praktijk hebben mensen met een hoog inkomen meer invloed op hun eigen inkomen dan mensen met een laag inkomen.

Wat betreft de HRA, ik ben groot voorstander van het afschaffen al zou dit voor mij persoonlijk financieel nadelig zijn. Compenseer dat door afschaffing van overdrachtsbelasting zodat de aankoopkosten van een woning omlaag gaan en daarmee verhuizen een minder kostbare zaak wordt voor kopers. Dat is immers ook een gigantisch verschil tussen kopers en huurdes, bij kopen heb je een aantal kosten welke al snel over de 5% van de koopprijs gaan voordat je ook maar een dag in je huis hebt gewoond. Alleen van die kosten kun je al snel een jaar huren.

Wat meer hoe het topic begonnen is, zowel mijn vriendin als ik werken voltijd, hebben een eigen koopwoning, we komen allebei niet in aanmerking voor welke toeslag dan ook, alleen een beetje HRA. Onder aan de streep betekend dat relatief een grote belastingdruk op ons "middeninkomen". Ik heb niet doorgerekend wat samenwonen financieel zou betekenen maar dat het een enorme besparing zou opleveren is mij wel duidelijk. Daar zijn we alleen nog niet aan toe en ik heb er een hekel aan als belastingregels je privé situatie op een dergelijke manier beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Woy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:07:
@Tehh dat plaatje ging alleen over de discussie die ik en @Verwijderd hadden over de correctie van de hoogte van HRA in de 4e schaal.
Scuzie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:22:
[...]Het komt vooral omdat jij ergens zijn dat je door de 1,5% correctie nog 98,5% af kon trekken. Dat is gewoon niet correct (deze correctie veranderd het verzamelinkomen namelijk niet). Je trekt 100% van je rente af, het klopt wel dat daar tegenover natuurlijk het EWF staat waardoor je niet 100% profijt hebt van die aftrek. Laten we het op miscommunicatie houden, maar het geeft wel aan dat het onnodig complex gemaakt is.
Het lijkt inderdaad om de woorden te gaan.... jij stelt dat je 100% de rente aftrekt, ik stel dat je dat niet doet omdat je er het EWF vanaf moet halen (geen rente is immers ook geen EWF). Maar het lijkt duidelijk dat we hetzelfde bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:35:
[...]
Ik quote even heel selectief.
Dat lijkt iedereen te doen ;). Komt ook omdat het anders onleesbaar wordt....
GH45T schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:35:
[...]Op zich heb je hiermee gelijk. Maar denk je niet dat het streven eerst zou moeten zijn dat iemand met een voltijd baan gewoon zijn eigen broek op moet kunnen houden zonder allerlei toeslagen, voordeeltjes etc.?
Loffelijk streven.... maar wat er hier gebeurde was niet dat de stelling was dat er geen toeslagen of voordelen zouden moeten zijn maar dat er selectief één van die voordelen ter discussie werd gesteld. En dan ook nog met de onzinnige motivatie dat het voor een vermogensoverdracht zou zorgen van arm naar rijk en van jong naar oud.

Ik denk dat er maar weinig mensen te vinden zijn die de HRA verdedigen in een stelsel waar alle toeslagen en aftrekposten worden afgeschaft of hervormd. En natuurlijk blijft het een feit dat de belastinginkomsten voor de IB voor een groot deel door een beperkte groep zal worden gedragen. Maar het besef dat 20% voor 60% van de opbrengsten zorgt (en dat er ook 15-20% is die netto ontvanger is) zou weleens erkend mogen worden. We leven in één van de landen met de meeste nivellering en dan is er blijkbaar nog behoefte aan een verdere nivellering bij sommigen.

Netto koopkrachtplaatjes zijn soms heel verhelderend... maar die worden meestal niet gemaakt omdat ze de harde waarheid teveel laten zien en dan veel van de aannames niet blijken te bestaan.

Maar feit blijft dat in het huidige stelsel ook degenen met een "middeninkomen" relatief fors belast worden.... en dat het zo complex en ondoorzichtig is geworden dat iedereen argumenten kan gebruiken die amper te weerleggen zijn op basis van de werkelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 10:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ph4ge
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:26:
Loffelijk streven.... maar wat er hier gebeurde was niet dat de stelling was dat er geen toeslagen of voordelen zouden moeten zijn maar dat er selectief één van die voordelen ter discussie werd gesteld. En dan ook nog met de onzinnige motivatie dat het voor een vermogensoverdracht zou zorgen van arm naar rijk en van jong naar oud.
Tja, maar die motivatie klopt wel. De HRA zorgt voor hogere huizenprijzen, wat betekent dat de jongeren van nu huizen kopen van de jongeren van 30 jaar geleden en daar veel meer voor betalen = Geld van jong naar oud. Ook zorgen dat stijgende prijzen ervoor dat mensen die al bezitten rijker worden en mensen die nog niet bezitten steeds hogere huren moeten betalen. Geld van arm naar rijk. Maar vergeet ook niet wat er aan de kapstok blijft hangen, bijv. de banken verdienen er ook aan (hogere prijzen, dus hogere hypotheek voor hetzelfde huis = profit).
Ik denk dat er maar weinig mensen te vinden zijn die de HRA verdedigen in een stelsel waar alle toeslagen en aftrekposten worden afgeschaft of hervormd. En natuurlijk blijft het een feit dat de belastinginkomsten voor de IB voor een groot deel door een beperkte groep zal worden gedragen. Maar het besef dat 20% voor 60% van de opbrengsten zorgt (en dat er ook 15-20% is die netto ontvanger is) zou weleens erkend mogen worden.
Hoe oneerlijk is de HRA dan voor de hoge inkomens die geen HRA ontvangen!? Uiteindelijk behelst elk voorstel tot afschaffing van de HRA dat dat budget neutraal gebeurd, het afschaffen van de HRA is dus geen belastingverhoging. Het zorgt er alleen voor dat je allerlei administratieve rompslomp, ongewenste prikkels, discriminatie tussen huur en koop en bijeffecten afschaft.
We leven in één van de landen met de meeste nivellering en dan is er blijkbaar nog behoefte aan een verdere nivellering bij sommigen.
Dat is gewoon niet waar. Inkomensongelijkheid groter dan gedacht. Er wordt in Nederland alleen aan de onderkant genivelleerd, niet aan de bovenkant. En de HRA is daar mede schuldig aan (het eerder gegeven voorbeeld van de de DGA die van zijn eigen onderneming leent en de rente aftrekt terwijl hij kapitaal genoeg heeft om zonder hypotheek te wonen, familiebank constructies etc).
Netto koopkrachtplaatjes zijn soms heel verhelderend... maar die worden meestal niet gemaakt omdat ze de harde waarheid teveel laten zien en dan veel van de aannames niet blijken te bestaan.

Maar feit blijft dat in het huidige stelsel ook degenen met een "middeninkomen" relatief fors belast worden.... en dat het zo complex en ondoorzichtig is geworden dat iedereen argumenten kan gebruiken die amper te weerleggen zijn op basis van de werkelijkheid.
Juist regelingen zoals de HRA zorgen ervoor dat het zo ondoorzichtig is en pakken de middeninkomens die om wat voor reden geen grote hypotheek hebben hard.

De ironie is dat ik in jouw posts eigenlijk telkens alleen maar redenen lees om de HRA zo snel mogelijk af te schaffen maar dat je hem toch blijft verdedigen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
Ik kijk er misschien iets te simpel naar maar als ik zie dat de bank aan 0% kan lenen en ik dan 2,8% betaal hetgeen zo'n 70k over 30 jaar is voor een lening van 2 ton. Doe mij die HRA maar dan (zolang er nog huursubsidie's bestaan).

Persoonlijk vind ik dat je een 1e modale woning tot 2 ton (bijna) rentevrij zou moeten kunnen lenen (staatslening) in het kader van de basisbehoefte. Met daarbij de voorwaarde dat de verkoop van de woning hooguit de inflatie volgt. Wil je een villa of kasteel dan betaal je maar de extra marktrente.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:49:
[...]Tja, maar die motivatie klopt wel. De HRA zorgt voor hogere huizenprijzen, wat betekent dat de jongeren van nu huizen kopen van de jongeren van 30 jaar geleden en daar veel meer voor betalen = Geld van jong naar oud. Ook zorgen dat stijgende prijzen ervoor dat mensen die al bezitten rijker worden en mensen die nog niet bezitten steeds hogere huren moeten betalen. Geld van arm naar rijk. Maar vergeet ook niet wat er aan de kapstok blijft hangen, bijv. de banken verdienen er ook aan (hogere prijzen, dus hogere hypotheek voor hetzelfde huis = profit).
Nope.... als HRA voor hogere huizenprijzen zou zorgen dan zouden die prijzen enkele jaren geleden niet zo zijn gedaald (eigenlijk was er geen vraag meer, ondanks dat zijn de prijzen nog redelijk op peil gebleven omdat iedereen bleef zitten). En de laatste jaren is de rente extreem laag en is de HRA flink beperkt. Toch stijgen de prijzen flink.

HRA is dus wel een factor in de prijsontwikkeling maar verre van bepalend. En iedereen met wat kennis van de markt is het erover eens dat het vooral het gebrek aan (nieuw) aanbod en de grote vraag in populaire gebieden is wat de huur- en koopmarkt beïnvloed. HRA heeft daar weinig impact op.

En wat is dat voor rare stelling dat alleen ouderen verkopen en jongeren kopen... ouderen moeten toch ook gewoon wonen. En is het niet enigszins logisch dat mensen op latere leeftijd een betere vermogenspositie hebben dan iemand die net begint met zijn opbouw? Dat wil niet zeggen dat dit vermogen is opgebouwd ten koste van een ander. Eerder door zelf te investeren op basis van inkomsten waar al belasting over is betaald.

En laat de banken er buiten, wat heeft dat er nu weer mee te maken?
[...]
Dat is gewoon niet waar. Inkomensongelijkheid groter dan gedacht. Er wordt in Nederland alleen aan de onderkant genivelleerd, niet aan de bovenkant. En de HRA is daar mede schuldig aan (het eerder gegeven voorbeeld van de de DGA die van zijn eigen onderneming leent en de rente aftrekt terwijl hij kapitaal genoeg heeft om zonder hypotheek te wonen, familiebank constructies etc).
Raar stukje.... het hebben over inkomensverschillen en dan aangeven dat het gaat om vermogens componenten die buiten berekeningen blijven. En dan al snel naar inkoop van eigen aandelen door multinationals springen.....

Vermogen is niet hetzelfde als inkomen al kun je dat er soms wel uithalen, en dat is gewoon op een andere manier belast (goed of fout). Vermogen in je woonhuis is toch echt geen inkomen, dat is de motivatie het anders te behandelen in de IB. En daar is ook al een hele discussie over hoe vermogen belast zou moeten worden. Het huidige fictieve rendement gaat al aangepast worden... maar of dat nou eerlijker gaat worden.....

Hoeveel DGA's en dat soort constructies zouden er werkelijk zijn....het gros wat IB en HRA betaald is gewoon in loondienst en kan dat soort constructies helemaal niet opzetten. Voor we het weten gaan we het over multinationals hebben met fiscale constructies. Ook klinkt renteaftrek leuker dan het is, geen rente betalen is nog altijd de meest voordelige constructie die er is. Zeker omdat dan ook het EWF wegvalt. Dat is een veel meer gebruikte constructie voor degenen met de echte vermogens.
[...]Juist regelingen zoals de HRA zorgen ervoor dat het zo ondoorzichtig is en pakken de middeninkomens die om wat voor reden geen grote hypotheek hebben hard.
Zo intransparant is de HRA niet. Het is de totale set aan bijtellingen en aftrekposten die het onduidelijk maakt. Leg inkomensafhankelijke ziektekostenpremies maar eens uit. Dat zie je niet in de plaatjes maar het is er wel.

Als je de netto cijfers bekijkt valt de impact van de HRA toch wat minder mee dan je zou denken. Ja, er is een voordeel maar er zijn ook additionele belastingen op bezit die, vaak ook buiten de IB, worden geheven. En er zijn additionele risico's. Natuurlijk ook voordelen...

De meeste middeninkomens zijn prima in staat om te kopen dus als zij die voordelen belangrijk vinden is niets dat hen let ook gewoon gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn. Wellicht niet allemaal in Amsterdam of gelijk op de meest ideale plek, maar hoe dacht je dat het bij andere starters is geweest?
[...]De ironie is dat ik in jouw posts eigenlijk telkens alleen maar redenen lees om de HRA zo snel mogelijk af te schaffen maar dat je hem toch blijft verdedigen.
Nee, de ironie is dat de HRA wordt neergezet als middel voor mensen om zich te verrijken ten koste van anderen. Terwijl het juist deze groep is die een forse netto betaler is. Dat is lastig te rijmen met je verrijken tov anderen.

En ja, iedereen is het er wel zo'n beetje over eens dat een substantiële aanpassing gewenst is. Maar dan wel in een brede context waar alle woongerelateerde zaken worden geëvalueerd. Dus ook andere factoren als huursubsidies, subsidies aan corporaties en andere inkomenspolitiek op basis van woningbezit.

Maar als het echt budgetneutraal moet gebeuren schieten we er natuurlijk niets mee op. De realiteit is dat iedereen die zich specifiek op dit onderdeel focussed de intentie heeft om aan de bovenkant de belastingdruk te verhogen. Budgetneutraal klinkt dan leuk maar is het voor degenen die het betreft natuurlijk niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cbr600f4i schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:36:
Ik kijk er misschien iets te simpel naar maar als ik zie dat de bank aan 0% kan lenen en ik dan 2,8% betaal hetgeen zo'n 70k over 30 jaar is voor een lening van 2 ton. Doe mij die HRA maar dan (zolang er nog huursubsidie's bestaan).
Ja, je kijkt er te simpel naar.... de kosten van funding voor lange termijn verplichtingen zoals hypotheken zijn helemaal niet 0%. De huidige situatie is redelijk extreem, over de jaren komen de gemiddelde kosten uit op iets van 3-5% met ook pieken naar boven. Dus op basis van de huidige percentages kun je geen lange termijn oplossing neerzetten.....

En kopen van een woning van €200k een basisbehoefte...?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
cbr600f4i schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:36:
Even los van dat de kosten inderdaad niet 0 zijn voor banken, is de HRA ook een van de oorzaken dat de hypotheekrentes nog relatief hoog zijn. Het veroorzaakt risico's (hogere prijzen, hogere leningen), het beperkt de concurrentie (je kan toch de helft van de rente aftrekken, waarom moeilijk doen over 0,1% + buitenlandse partijen kennen het niet dus treden niet toe tot de markt) en er zijn constructies die het zelfs voor de consument interessant maken als die rentes hoger zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:02:
Nope.... als HRA voor hogere huizenprijzen zou zorgen dan zouden die prijzen enkele jaren geleden niet zo zijn gedaald (eigenlijk was er geen vraag meer, ondanks dat zijn de prijzen nog redelijk op peil gebleven omdat iedereen bleef zitten). En de laatste jaren is de rente extreem laag en is de HRA flink beperkt. Toch stijgen de prijzen flink.
Dit is geen logica. Als de HRA zorgt voor 30% hogere prijzen dan wil dat niet zeggen dat de onderliggende waarde niet kan fluctueren. En ja, de rente is een van de andere factoren die invloed heeft op de prijs.
HRA is dus wel een factor in de prijsontwikkeling maar verre van bepalend. En iedereen met wat kennis van de markt is het erover eens dat het vooral het gebrek aan (nieuw) aanbod en de grote vraag in populaire gebieden is wat de huur- en koopmarkt beïnvloed. HRA heeft daar weinig impact op.
Waar blijkt dat uit? Je kan bijv. in grensgebieden zien dat de prijzen hier een stuk hoger liggen. Het blijkt ook dat mensen die een huis gaan kopen nog steeds op hun maximum gaan zitten (logisch gevolg van de schaarste) en dat maximum wordt beïnvloed door de HRA. En als de HRA inderdaad geen invloed heeft is dat des te meer reden om hem nu af te schaffen, het argument is juist dat dat niet kan omdat de huizenmarkt dan instort.
En wat is dat voor rare stelling dat alleen ouderen verkopen en jongeren kopen... ouderen moeten toch ook gewoon wonen. En is het niet enigszins logisch dat mensen op latere leeftijd een betere vermogenspositie hebben dan iemand die net begint met zijn opbouw? Dat wil niet zeggen dat dit vermogen is opgebouwd ten koste van een ander. Eerder door zelf te investeren op basis van inkomsten waar al belasting over is betaald.
Niemand heeft het over alleen ouderen, maar het is gewoon een feit dat jong instroomt en oud uitstroomt, zo werkt de biologie nou eenmaal. En als in de tussenliggende periode de prijzen stijgen dan profiteren de mensen die al bezitten daarvan ten koste van de mensen die in de toekomst gaan bezitten.
En laat de banken er buiten, wat heeft dat er nu weer mee te maken?
Het heeft er alles mee te maken, een regeling zoals de HRA heeft allerlei effecten, hogere winsten voor banken is er een van. Waarom zou je dat niet mee moeten wegen?
Raar stukje.... het hebben over inkomensverschillen en dan aangeven dat het gaat om vermogens componenten die buiten berekeningen blijven. En dan al snel naar inkoop van eigen aandelen door multinationals springen.....

Vermogen is niet hetzelfde als inkomen al kun je dat er soms wel uithalen, en dat is gewoon op een andere manier belast (goed of fout). Vermogen in je woonhuis is toch echt geen inkomen, dat is de motivatie het anders te behandelen in de IB. En daar is ook al een hele discussie over hoe vermogen belast zou moeten worden. Het huidige fictieve rendement gaat al aangepast worden... maar of dat nou eerlijker gaat worden.....
Je mag van dit stukje vinden wat je wil, het was de eerste hit op Gini index Nederland, maar er is heel veel kritiek op. Inkomen uit vermogen is gewoon inkomen, niet? Jij begon over dat Nederland het meest genivelleerd werd, waar baseer je dat dan op als het niet de Gini index is?
Hoeveel DGA's en dat soort constructies zouden er werkelijk zijn....het gros wat IB en HRA betaald is gewoon in loondienst en kan dat soort constructies helemaal niet opzetten. Voor we het weten gaan we het over multinationals hebben met fiscale constructies. Ook klinkt renteaftrek leuker dan het is, geen rente betalen is nog altijd de meest voordelige constructie die er is. Zeker omdat dan ook het EWF wegvalt. Dat is een veel meer gebruikte constructie voor degenen met de echte vermogens.
Al is het er maar 1, dit soort constructies zijn een nadeel van systemen als de HRA vergeleken met het alternatief geen HRA en dus gewoon een lager tarief. Voor de duidelijkheid, rente AAN JEZELF betalen en vervolgens van de belasting aftrekken is VEEL LEUKER, dan geen rente betalen. En daarnaast heb je nog constructies als banksparen die rente betalen en aftrekken ook leuker maken dan geen rente betalen.

Letterlijk iedereen die dit soort constructies kan doen die doet het omdat je anders geld laat liggen en elke belastingadviseur je dit zal adviseren. Je hebt een zeker vermogen nodig en dan kan je het regelen. Niet voor niets profiteren de allerrijksten het meest van de HRA.
Zo intransparant is de HRA niet. Het is de totale set aan bijtellingen en aftrekposten die het onduidelijk maakt. Leg inkomensafhankelijke ziektekostenpremies maar eens uit. Dat zie je niet in de plaatjes maar het is er wel.
Het feit dat jij niet eens lijkt te weten van bijv. bovenstaande constructie geeft aan dat die regeling niet transparant is. En ja, er is nog wel meer onnodig ingewikkeld gemaakt, maar de HRA is laaghangend fruit en relatief eenvoudig te versimpelen.

Over ingewikkeld en niet transparant gesproken, heb je er weleens bij stil gestaan dat dankzij de HRA bij een hogere hypotheek er voor zorgt dat je meer kinderopvangtoeslag krijgt? Met andere woorden, aflossen op je hypotheek zorgt er voor dat je meer kwijt bent voor de opvang van je kind. Dat is hoe ingewikkeld het systeem wordt door de HRA en dat zijn van die nare bij effecten die je met de afschaffing oplost. De HRA heeft allerlei bij effecten op gebieden die helemaal niets met elkaar te maken hebben.
De meeste middeninkomens zijn prima in staat om te kopen dus als zij die voordelen belangrijk vinden is niets dat hen let ook gewoon gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn. Wellicht niet allemaal in Amsterdam of gelijk op de meest ideale plek, maar hoe dacht je dat het bij andere starters is geweest?
Waarom mogen die middeninkomens niet zelf bepalen of ze willen kopen of niet, waarom is het een taak van de overheid om een systeem te bouwen waar ze een richting op geduwd worden? Bovendien kunnen veel middeninkomens helemaal niet kopen, probeer maar eens een vastcontract te krijgen tegenwoordig. Daarnaast willen ze het helemaal niet, bijv. omdat ze geen stabiele relatie of baan hebben, maar dit soort afwegingen kan je dankzij de HRA niet maken want dat kost je een vermogen.
Nee, de ironie is dat de HRA wordt neergezet als middel voor mensen om zich te verrijken ten koste van anderen. Terwijl het juist deze groep is die een forse netto betaler is. Dat is lastig te rijmen met je verrijken tov anderen.
Je komt hier steeds maar op terug, maar dat is gewoon een valse vergelijking. Dankzij de HRA zijn mensen die veel verdienen voornamelijk gaan kopen, maar toch valt er een grote groep die ook veel verdient buiten de boot en die betaalt dus des te meer. Deze beiden groepen help je door de HRA af te schaffen en de tarieven te verlagen. Wat is nou het voordeel van een systeem met hogere tarieven die voor een willekeurig deel van de bevolking worden verlaagd door midden van de HRA ten opzichte van een systeem waar die tarieven gewoon voor iedereen met hetzelfde inkomen lager zijn? Want nogmaals, je blijft juist allerlei argumenten tegen de HRA noemen ("de belastingtarieven zijn zo hoog", "het systeem is zo ingewikkeld".
En ja, iedereen is het er wel zo'n beetje over eens dat een substantiële aanpassing gewenst is. Maar dan wel in een brede context waar alle woongerelateerde zaken worden geëvalueerd. Dus ook andere factoren als huursubsidies, subsidies aan corporaties en andere inkomenspolitiek op basis van woningbezit.
De overheid zou uberhaupt geen inkomenspolitiek via iets anders dan de belastingtarieven moeten voeren. De HRA noodzaakt de overheid hier echter toe. Het veroorzaakt namelijk allerlei andere effecten die weer gerepareerd moeten worden.
Maar als het echt budgetneutraal moet gebeuren schieten we er natuurlijk niets mee op. De realiteit is dat iedereen die zich specifiek op dit onderdeel focussed de intentie heeft om aan de bovenkant de belastingdruk te verhogen. Budgetneutraal klinkt dan leuk maar is het voor degenen die het betreft natuurlijk niet....
Vrijwel elk serieus voorstel tot de afschaffing van de HRA gaat juist wel om het budget neutraal te doen. En juist daar schieten we een hoop mee op, omdat je alle nadelen uit deze en mijn vorige posts er in 1 klap mee oplost. Transparantie, eerlijkheid, lagere belastingen, vrije markt, keuze vrijheid, overbodig maken van andere subsidies etc.

Ik heb nog niet 1 argument gelezen om het niet te doen, afgezien van wat bagatelliseren van de nadelen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 25-04-2017 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:27:
[...]De overheid zou uberhaupt geen inkomenspolitiek via iets anders dan de belastingtarieven moeten voeren. De HRA noodzaakt de overheid hier echter toe. Het veroorzaakt namelijk allerlei andere effecten die weer gerepareerd moeten worden.
En zelfs daar kan ik het niet mee eens zijn... IB icm BTW is de enige manier waarop de overheid inkomenspolitiek voor particulieren zou moeten voeren. Liefst met een zo transparante methode (toch nog een beetje eens).

Maar je doet nu net of de HRA de (enige) oorzaak van het probleem van intransparantie is. Dat is het natuurlijk niet, andere constructies als toeslagen voor ziektekosten op basis van inkomen, toeslagen (zoals huur- en zorgtoeslagen) die buiten de IB om worden verrekend zijn minstens net zo'n grote factor. En die blijven mooi uit beeld van de percentages. En daar hoor je bijna niemand over.....

Realiteit is dat politieke partijen (en anderen) vaak helemaal niet op die transparantie zitten te wachten omdat dan duidelijk wordt hoe het nou echt zit met betalers en ontvangers, en dan kan niemand om de simpel te reproduceren werkelijkheid heen. Nu is gebrek aan transparantie een mooi middel om je eigen standpunt te verdedigen (net zoals als wat er hier gebeurt... ;) ).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 12:05:
[...]

En kopen van een woning van €200k een basisbehoefte...?
Bedankt voor jullie (GH1 en ph4ge) reacties. Wat betreft de 200k, ik vergelijk het even met een gemiddelde sociale huurwoning die je zou kunnen wonen als je maar lang genoeg op de wachtlijst gaat staan. Wat mij persoonlijk betreft zou ik genoegen nemen met een tiny home.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:04:
En zelfs daar kan ik het niet mee eens zijn... IB icm BTW is de enige manier waarop de overheid inkomenspolitiek voor particulieren zou moeten voeren. Liefst met een zo transparante methode (toch nog een beetje eens).
Oke, BTW vind ik ook nog acceptabel. Maar niet bijv. wonen en zorg erbij betrekken, dat is in principe niet nodig en maakt het hopeloos ingewikkeld en onrechtvaardig.
Maar je doet nu net of de HRA de (enige) oorzaak van het probleem van intransparantie is. Dat is het natuurlijk niet, andere constructies als toeslagen voor ziektekosten op basis van inkomen, toeslagen (zoals huur- en zorgtoeslagen) die buiten de IB om worden verrekend zijn minstens net zo'n grote factor. En die blijven mooi uit beeld van de percentages. En daar hoor je bijna niemand over.....
De HRA is niet de enige oorzaak, maar het is wel een van de meest kostbare en nutteloze voorbeelden, met vele desastreuze bijeffecten en gevoelig voor misbruik. De andere toeslagen die jij noemt zijn peanuts vergeleken met de HRA, en in tegenstelling tot de HRA gewoon bittere noodzaak (in het geval van huurtoeslag verdwijnt die noodzaak waarschijnlijk grotendeels als je de markt zn werk laat doen door oa de HRA af te schaffen, als mensen iets niet kunnen betalen moet de prijs wel dalen, zowel de aanbod als de vraag veranderen verder niet).
Realiteit is dat politieke partijen (en anderen) vaak helemaal niet op die transparantie zitten te wachten omdat dan duidelijk wordt hoe het nou echt zit met betalers en ontvangers, en dan kan niemand om de simpel te reproduceren werkelijkheid heen. Nu is gebrek aan transparantie een mooi middel om je eigen standpunt te verdedigen (net zoals als wat er hier gebeurt... ;) ).
Hier zijn we het over eens, er zijn 2 partijen die baat hebben bij regelingen als de HRA: Dat is de politiek die selectief groepjes kan bevoordelen en benadelen zonder dat we kunnen doorzien wat ze precies doen en het zijn partijen zoals bankiers en verhuurders die onbedoeld enorm meeprofiteren. Daarom weg er mee, en met historisch lage rentes en rap oplopende huizenprijzen is nu het ideale moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
http://m.telegraaf.nl/art...750-euro-meer-op-dan-baan
Als ik zie dat een alleenstaande bijstandsmoeder al meer dan 24000 netto/jaar ontvangt en daarnaast nog allerlei gemeentelijke voordelen krijgt en dit vergelijk met mijn eigen netto inkomen bij een bruto salaris boven modaal, dan denk ik dat ik onder de steep nauwelijks meer over houd aan besteedbaar inkomen na vaste lasten.

Dus ik denk daarmee dat Nederland echt wel ver is gegaan met het nivelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Stel je hebt persoon A en persoon B. Beide hebben een inkomen van €100,000 bruto. Persoon A huurt (particulier natuurlijk) een leuke verdieping van een pandje in Amsterdam. Persoon B heeft een vergelijkbare koopwoning. Middels belastingafdracht wordt een deel van het inkomen van persoon A gebruikt om de woninglasten van persoon B te dragen. Waarom zou persoon A het vermogen van persoon B moeten spekken? Wat is daar de redenatie voor? Ik begrijp echt totaal niet hoe je dit ooit zou kunnen rechtvaardigen. Kortom, dit gaat helemaal niet om nivelleren of rijken die de lasten van armen betalen, dit gaat om huurders die de lasten van kopers dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:07:
@Verwijderd Stel je hebt persoon A en persoon B. Beide hebben een inkomen van €100,000 bruto. Persoon A huurt (particulier natuurlijk) een leuke verdieping van een pandje in Amsterdam. Persoon B heeft een vergelijkbare koopwoning. Middels belastingafdracht wordt een deel van het inkomen van persoon A gebruikt om de woninglasten van persoon B te dragen. Waarom zou persoon A het vermogen van persoon B moeten spekken? Wat is daar de redenatie voor? Ik begrijp echt totaal niet hoe je dit ooit zou kunnen rechtvaardigen. Kortom, dit gaat helemaal niet om nivelleren of rijken die de lasten van armen betalen, dit gaat om huurders die de lasten van kopers dragen.
Welk mechanisme is er dan dat ervoor zorgt dat de huurders direct geld kwijt zijn aan kopers? Er is geen verhuurdersbelasting (particulier natuurlijk), huur is vrij van BTW. Inkomstenbelasting gaat naar Algemene Middelen en HRA komt uit Algemene Middelen. Maar hetzelfde is waar voor heel veel andere soorten belasting. De uitspraak "dit gaat om huurders die de lasten van kopers dragen" is dus net zo waar (en onzinnig) als "dit gaat om rokers die de lasten van kopers dragen" of "dit gaat om automobilisten die de lasten van kopers dragen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:03:
[...]

Welk mechanisme is er dan dat ervoor zorgt dat de huurders direct geld kwijt zijn aan kopers? Er is geen verhuurdersbelasting (particulier natuurlijk), huur is vrij van BTW. Inkomstenbelasting gaat naar Algemene Middelen en HRA komt uit Algemene Middelen. Maar hetzelfde is waar voor heel veel andere soorten belasting. De uitspraak "dit gaat om huurders die de lasten van kopers dragen" is dus net zo waar (en onzinnig) als "dit gaat om rokers die de lasten van kopers dragen" of "dit gaat om automobilisten die de lasten van kopers dragen".
De miljarden in box 1 die afgewenteld worden op andere belastingbetalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:03:
[...]
Welk mechanisme is er dan dat ervoor zorgt dat de huurders direct geld kwijt zijn aan kopers? Er is geen verhuurdersbelasting (particulier natuurlijk), huur is vrij van BTW. Inkomstenbelasting gaat naar Algemene Middelen en HRA komt uit Algemene Middelen. Maar hetzelfde is waar voor heel veel andere soorten belasting.
Precies, die vermogensoverdracht is echt de grootste onzin. Eerst was het van arm naar rijk en van jong naar oud, nu is het weer van de een naar de ander in dezelfde situatie. En het gaat meestal nog over inkomens ook.

Neem een koophuis waar bij 1e koop de grondprijs (naar de gemeenten) en de BTW (naar het Rijk) al zoveel belasting opleveren die bij verhuur een stuk minder zijn (meestal lagere grondprijzen en geen BTW). En dan al die andere belastingen en heffingen op het bezit...

Wat het wellicht creëert is een verschillende inkomenspositie tussen verschillende personen. Maar die kunnen door legio andere keuzes en omstandigheden ook ontstaan. En laten we wel zijn, als we dezelfde inkomens gaan vergelijken is het ook echt een persoonlijke keuze m.b.t. de woning. Als de één kan kopen kan de ander het ook.

Kopen en huren kennen gewoon hun eigen prijspeil met andere voor/nadelen. In een ideale wereld is er geen invloed van belastingen op die keuze, maar zo is de werkelijkheid nou eenmaal niet. De andere subsidies en regelingen hebben net zo goed een verstorend effect. Kortom, alleen in combinatie aanpassen na gedegen onderzoek van de gevolgen (zowel voor individuen als voor het totaal). En niet lekker wat brullen over alleen de HRA.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:14:
[...]

De miljarden in box 1 die afgewenteld worden op andere belastingbetalers.
Die worden betaald door alle betastingbetalers, niet alleen door huurders. Zodra geld door de grote pot van belastinginkomsten is gegaan kan je belastinguitgaven niet meer koppelen aan belastinginkomsten.

Het is simpelweg een politieke visie/keuze geweest: we willen graag dat veel mensen een eigen woning bezitten -> dat stimuleren we door het fiscaal aantrekkelijk te maken. Net zoals toeslag voor kinderopvang, accijns op alcohol en brandstof, subsidie op zonnepanelen, etcetera. Het heeft niet zoveel zin de twee groepen tegenover elkaar te zetten. Er is een duidelijk kader en ieder kiest hoe hij daar gebruik van maakt.
Het heeft toch ook niet zo veel zin om te zeggen:
- niet-ouders betalen de lasten van ouders
- drinkers betalen de lasten van geheelonthouders
- autorijders betalen de lasten van fietsers
- niet-zonnepaneelkopers betalen de lasten van zonnepaneelkopers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Z___Z schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:22:
Als ik zie dat een alleenstaande bijstandsmoeder al meer dan 24000 netto/jaar ontvangt en daarnaast nog allerlei gemeentelijke voordelen krijgt en dit vergelijk met mijn eigen netto inkomen bij een bruto salaris boven modaal, dan denk ik dat ik onder de steep nauwelijks meer over houd aan besteedbaar inkomen na vaste lasten.

23805,48 is niet meer dan 24000 netto per jaar. Dit is daarnaast een verzonne persoon door een VVD'er waar de eind conclusie moet zijn bijstand moet omlaag. Dit zijn uitzonderingen niet de regel.

En gezien jou inkomen zou ik niet VVD aanhanger zijn gezien ze jou financieel aan het uitkleden zijn. de VVD heeft laatste 20 jaar de lasten van bedrijf naar werknemer verplaatst. En heeft letterlijk schijt aan jou inkomen groep.

Dat domme ongegronde gekrijs van nivellering, onderbouw het eens waarom het een probleem is. I.p.v stukken uit dat roddelblad als goed onderzocht journalistiek te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Z___Z schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:22:

Kan in dit voorbeeld zo zijn maar ik denk dat jij meer voldoening uit je dagelijkse leven zult halen (levensvreugde, respect, waardering), wellicht een koophuis kunt hebben en daar een investering mee doet en door je arbeidsparticipatie ook een betere oudedagvoorziening zult hebben, wellicht een auto vd zaak, betaalde opleidingen of andere voordeeltjes zoals een telefoon of laptop.

Alles heeft een keerzijde uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:41:
[...]

Die worden betaald door alle betastingbetalers, niet alleen door huurders. Zodra geld door de grote pot van belastinginkomsten is gegaan kan je belastinguitgaven niet meer koppelen aan belastinginkomsten.

Het is simpelweg een politieke visie/keuze geweest: we willen graag dat veel mensen een eigen woning bezitten -> dat stimuleren we door het fiscaal aantrekkelijk te maken. Net zoals toeslag voor kinderopvang, accijns op alcohol en brandstof, subsidie op zonnepanelen, etcetera. Het heeft niet zoveel zin de twee groepen tegenover elkaar te zetten. Er is een duidelijk kader en ieder kiest hoe hij daar gebruik van maakt.
Ik vind die voorbeelden wel zinnig ja. De HRA is een subsidie, en kenmerkend voor subsidies is dat er kosten aan verbonden zijn. En ik snap nog steeds niet waarom persoon A uit mijn voorbeeld aan persoon B zijn huis mee moet betalen.

De overheid wil nu dat werknemers flexibel worden. Daarbij hoort huren in plaats van kopen fiscaal stimuleren. Met koop stimuleren bereik je een tegengesteld effect en maak je werknemers juist rigide en star.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ArgantosNL schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:45:
[...]

23805,48 is niet meer dan 24000 netto per jaar. Dit is daarnaast een verzonne persoon door een VVD'er waar de eind conclusie moet zijn bijstand moet omlaag. Dit zijn uitzonderingen niet de regel.

En gezien jou inkomen zou ik niet VVD aanhanger zijn gezien ze jou financieel aan het uitkleden zijn. de VVD heeft laatste 20 jaar de lasten van bedrijf naar werknemer verplaatst. En heeft letterlijk schijt aan jou inkomen groep.

Dat domme ongegronde gekrijs van nivellering, onderbouw het eens waarom het een probleem is. I.p.v stukken uit dat roddelblad als goed onderzocht journalistiek te zien.
23805,48 plus €2640 is wel meer dan 24000. Overigens zeg ik nergens dat ik zou willen ruilen met deze persoon. Ik snap ook wel dar ze in dit voorbeeld het meest gunstige scenario hebben gepakt voor deze fictieve persoon. Ondanks dat het roddelblad journalistiek is, zet het wel aan het denken en is het wel een goed voorbeeld over hoe ver Nederland genivelleerd is.
Nivellering heeft z'n voor en nadelen. Het relatief hoge bedrag wat je krijgt in de bijstand zorgt ervoor dat heel veel banen in Nederland niet meer levensvatbaar zijn. In iets minder genivelleerde landen zie je bijvoorbeeld veel meer bediening in restaurants en winkels. Er zijn daar veel meer dienstverlenende bedrijven die diensten leveren die voor modaal inkomen goed te betalen zijn. De keerzijde is dat het voor mensen die werken in deze slecht betaalde banen de eindjes moeilijker aan elkaar kunnen knopen. Misschien moet de overheid dit soort banen subsidiëren in combinatie het een lagere bijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:34:
[...]

Ik vind die voorbeelden wel zinnig ja. De HRA is een subsidie, en kenmerkend voor subsidies is dat er kosten aan verbonden zijn. En ik snap nog steeds niet waarom persoon A uit mijn voorbeeld aan persoon B zijn huis mee moet betalen.
Zowel persoon A als B 'betalen mee' aan de HRA van persoon B. Maar eerder heeft B ook al meebetaald aan de Algemene Middelen (overdrachtsbelasting, BTW op verschillende aankoopkosten) waar ook A van profiteert. Je stelt het heel zwart-wit maar belicht slechts één helft van de vergelijking.

Het belastinglandschap is te complex om 1 onderdeel aan te wijzen als onrechtvaardig. Ben ik voorstander van dit complexe systeem? Absoluut niet. Maar het is te kort door de bocht om te stellen dat 1 onderdeel (HRA) ervoor zorgt dat een bepaalde bevolkingsgroep (huurders) stelselmatig bijdraagt aan het vermogen van een andere groep (kopers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:47:
[...]

Zowel persoon A als B 'betalen mee' aan de HRA van persoon B. Maar eerder heeft B ook al meebetaald aan de Algemene Middelen (overdrachtsbelasting, BTW op verschillende aankoopkosten) waar ook A van profiteert. Je stelt het heel zwart-wit maar belicht slechts één helft van de vergelijking.

Het belastinglandschap is te complex om 1 onderdeel aan te wijzen als onrechtvaardig. Ben ik voorstander van dit complexe systeem? Absoluut niet. Maar het is te kort door de bocht om te stellen dat 1 onderdeel (HRA) ervoor zorgt dat een bepaalde bevolkingsgroep (huurders) stelselmatig bijdraagt aan het vermogen van een andere groep (kopers).
Maar woningbezitters (met een hypotheek) betalen alleen bruto mee, niet netto. Dus het is absoluut niet te kort door de bocht.

Bovendien, bedenk je ook de volgende oorzaak-gevolg relatie:

HRA -> Huizen worden meer waard -> Huurprijs stijgt (want gebaseerd op waarde woning) -> Huurders worden dubbel genaaid. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biggg
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:31:
[...]

Wat het wellicht creëert is een verschillende inkomenspositie tussen verschillende personen. Maar die kunnen door legio andere keuzes en omstandigheden ook ontstaan. En laten we wel zijn, als we dezelfde inkomens gaan vergelijken is het ook echt een persoonlijke keuze m.b.t. de woning. Als de één kan kopen kan de ander het ook.
Wellicht is een understatement, maar goed, ik ben blij dat je het inziet.
Kopen en huren kennen gewoon hun eigen prijspeil met andere voor/nadelen. In een ideale wereld is er geen invloed van belastingen op die keuze, maar zo is de werkelijkheid nou eenmaal niet. De andere subsidies en regelingen hebben net zo goed een verstorend effect. Kortom, alleen in combinatie aanpassen na gedegen onderzoek van de gevolgen (zowel voor individuen als voor het totaal). En niet lekker wat brullen over alleen de HRA.
Het grappige is, de werkelijkheid hebben wij als maatschappij zelf gecreëerd en die kunnen we ook veranderen naar de wereld dichter bij een ideale wereld komt.

En toch ben jij kennelijk voor het in stand houden van al die regeltjes zoals de HRA met een verstorend effect. Anderen willen het simpeler, overzichtelijker en rechtvaardiger maken. Jij houdt het graag in stand.

Waarom? Wat is je motivatie, wat zijn je argumenten?

Meer dan het effect bagatelliseren en stellen dat mensen met een hoog inkomen al genoeg belastingen betalen heb ik nog niet in je posts terug kunnen ontdekken. En zelfs al is het effect klein, des te meer reden het aan te passen (want dan heeft het kennelijk toch weinig impact), waarom zou je iets wat stuk is stuk willen laten?

Is het misschien dat je deze situatie graag in stand wil houden omdat het denivellerend werkt? Je kunt dan toch ook een alternatief voorstellen dat transparanter is, niet leidt tot denivellering van inkomensklasses, maar wel de fiscale positie van huurders tov kopers recht trekt? Met als bijvangst dat het niet langer bijdraagt tot het opblazen van de prijzen in de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Heb je de discussie opgegeven? ;) Ik zie je elders reageren maar niet hier. Daar mag je ook wel even een melding van maken hoor, dat je geen goede argumenten meer in te brengen hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Welke discussie, dat vereist openstaan voor feiten en argumenten.... dat zie ik hier niet dus, koppel dat met het niet lezen maar veronderstellen en het is verder nogal zinloos.

Laten we hopen dat er op een redelijke termijn eens goed beleid komt, op basis van feiten ipv meningen, over alle belastingen en subsidies rondom wonen. Maar ook dat is redelijk kansloos.

Biedt vervolgens iedereen de ruimte om lekker te blijven brullen over vermogensoverdracht en meer van die onzin....

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:41:
[...]

Ik begrijp best wat je zegt, maar je verhaal bevat wel erg veel fouten. Verder ben ik het best met je strekking eens, maar zou het wat veralgemeniseren: Er zijn voorzieningen en niet iedereen maakt gebruik van alle voorzieningen en niet iedereen betaalt voor alle voorzieningen. Dat is hoe onze samenleving in elkaar zit.

De HRA bestaat al zo lang, en heeft een andere historisch grondslag. Is al eens gezegd, maar ik herhaal het maar eens.

Daarnaast is kinderopvangtoeslag niet in het leven geroepen om het hebben van kinderen aantrekkelijk te maken, maar meer om mensen de kans te geven de keuze te maken voor kinderen en toch te kunnen blijven werken, door de opvang betaalbaarder te houden. Dit is echt geen stimulans voor het krijgen van kinderen.

Drinkers betalen geen enkele lasten voor geheelonthouders. Geheelonthouders spenderen hun geld elders aan andere producten met BTW. De rest van de accijns draagt een beetje bij aan de totale kosten voor gezondheidszorg voor zware drinkers. (zo ook bij roken.)

Wikipedia: Hypotheekrenteaftrek (Nederland)
Geschiedenis
De hypotheekrenteaftrek dateert uit 1893, toen de door de liberale minister van financiën Nicolaas Pierson voorgestelde wet Vermogensbelasting 1892 in Nederland werd ingevoerd. Hierbij gold de eigen woning net als ander vermogen als een bron van inkomen, men genoot immers het voordeel dat men hierin kon wonen en men verdiende zo een (fictieve) huur. De kosten die de belastingbetaler moest maken om inkomsten te verwerven, waaronder de hypotheekrente, mochten van de belastbare inkomsten uit vermogen worden afgetrokken.

Dit kostte de fiscus geld voor zover de rente hoger was dan de fictieve inkomsten. Volgens minister Pierson was dit een logisch systeem en hoorde de (hypotheek)renteaftrek bij de basisprincipes van het belastingsysteem: inkomsten uit vermogen belast, betaalde rente aftrekbaar, met een progressief tarief over het saldo.

Na de Tweede Wereldoorlog ontstond het idee dat de overheid burgers moest ondersteunen bij het kopen van een woning, en hiertoe werd een aantal beleidsinstrumenten ontwikkeld. Het beeld dat ook de hypotheekrenteaftrek was ingevoerd om het eigenwoningbezit te stimuleren werd echter pas gemeengoed vanaf de jaren 1990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:08:
[...]

Ik begrijp best wat je zegt, maar je verhaal bevat wel erg veel fouten. Verder ben ik het best met je strekking eens, maar zou het wat veralgemeniseren: Er zijn voorzieningen en niet iedereen maakt gebruik van alle voorzieningen en niet iedereen betaalt voor alle voorzieningen. Dat is hoe onze samenleving in elkaar zit.

De HRA bestaat al zo lang, en heeft een andere historisch grondslag. Is al eens gezegd, maar ik herhaal het maar eens.
De oorspronkelijke reden is inderdaad niet het stimuleren van eigenwoningbezit, maar sinds de eigen woning in Box 1 valt is van (compensatie voor) vermogensbelasting geen sprake. Zoals je zelf quote, is het tegenwoordig effectief een middel om eigenwoningbezit te stimuleren.
Daarnaast is kinderopvangtoeslag niet in het leven geroepen om het hebben van kinderen aantrekkelijk te maken, maar meer om mensen de kans te geven de keuze te maken voor kinderen en toch te kunnen blijven werken, door de opvang betaalbaarder te houden. Dit is echt geen stimulans voor het krijgen van kinderen.
Dat schrijf ik toch ook niet? Kinderopvangtoeslag is een stimulans om van kinderopvang gebruik te maken - niet meer en niet minder.
Drinkers betalen geen enkele lasten voor geheelonthouders. Geheelonthouders spenderen hun geld elders aan andere producten met BTW. De rest van de accijns draagt een beetje bij aan de totale kosten voor gezondheidszorg voor zware drinkers. (zo ook bij roken.)
Precies mijn punt. Accijns komt, net als BTW, ten goede aan de algemene middelen van de staat. Daarnaast is het een ontmoedigingsmaatregel.
Erg veel fouten? Valt wel mee hoor, volgens mij herken je niet welk punt ik probeer te maken. Ik pak er juist een aantal specifieke voorbeelden bij die van dezelfde gedachtegang uitgaan als 'huurders betalen de lasten van kopers' om de onzinnigheid van die stelling te onderstrepen. Er zijn eindeloos veel manieren om belasting te betalen of belastinggeld te ontvangen - maar het slaat gewoon nergens op om een willekeurige tweedeling in de bevolking te maken en op basis daarvan oneerlijkheid te claimen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GH45T
HRA is zo'n onderwerp waar je tot in het oneindige over kunt discussieren, het heeft nu eenmaal voor- en nadelen. Dat is ook niet erg maar het is toch ook niet vreemd dat mensen verontwaardigt zijn dat het mogelijk is om geld te lenen van het eigen bedrijf en daar de rente vervolgens van af te kunnen trekken voor de inkomstenbelasting?

Zelf krijg ik HRA, maar aangezien ik de rente gewoon aan de bank moet betalen ontvang ik liefst zo min mogelijk HRA. Immers, dan heb ik minder rente betaald en aangezien het er op neer komt om de rente af te trekken van je bruto inkomen is de situatie om geen rente te betalen natuurlijk nog altijd beter.

Dat gezegd hebbende, alleen al wat ik aan overdrachtsbelasting bij aankoop heb betaald kan 3 jaar lang de HRA worden betaald. Daar heeft ook geen enkele huurder aan bijgedragen en dan kan ik van geluk spreken dat het in mijn geval 2% overdrachtsbelasting was en geen 6%, wat veel mensen in het verleden wel gewoon hebben betaald.

Er zijn veel te veel regelingen voor lage inkomens waarbij vervolgens een harde grens op het inkomen geldt. Vooral de huurtoeslag in combinatie van het recht hebben op sociale huur is naar mijn idee enorm krom. Als je net buiten beide regelingen valt, en dus ook nog eens geen zorgtoeslag krijgt blijven er vooral veel kosten over. Laat nu net een modaal inkomen rond die koers liggen. Sociale huur mag niet, private huur is vaak te duur. Kopen kan maar het aanbod in die prijscategorie is beperkt (wat ook weer de prijs opdrijft). Spaargeld is vaak nauwelijks beschikbaar omdat eerst huren en een tijd sparen onmogelijk is.

Wat mij betreft allemaal die regelingen afschaffen. Iemand wie voltijd werkt moet daarmee voldoende kunnen verdienen om zijn of haar eigen levensbehoeften te kunnen voorzien. Dat mag ook nog eens wat meer zijn dan iemand met een bijstandsuitkering. Wat mij betreft hoeft iemand in de bijstand niet op dure vakantie te kunnen of een auto te bezitten. Dan fiets je maar met een tentje van de Action naar een camping en ga je daar een weekje staan.

Degene met het modaal/midden inkomen moet daadwerkelijk merken dat hij meer heeft te besteden dan de uitkeringsgerechtigde. Ik denk dat deze groep het in de praktijk niet slecht heeft, maar het verschil met de uitkeringsgerechtigde die voor alle regelingen in aanmerking komt is te klein of slaat soms zelfs negatief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:33:
[...]
De oorspronkelijke reden is inderdaad niet het stimuleren van eigenwoningbezit, maar sinds de eigen woning in Box 1 valt is van (compensatie voor) vermogensbelasting geen sprake. Zoals je zelf quote, is het tegenwoordig effectief een middel om eigenwoningbezit te stimuleren.

[...]
Dat schrijf ik toch ook niet? Kinderopvangtoeslag is een stimulans om van kinderopvang gebruik te maken - niet meer en niet minder.

[...]
Precies mijn punt. Accijns komt, net als BTW, ten goede aan de algemene middelen van de staat. Daarnaast is het een ontmoedigingsmaatregel.

[...]

Erg veel fouten? Valt wel mee hoor, volgens mij herken je niet welk punt ik probeer te maken. Ik pak er juist een aantal specifieke voorbeelden bij die van dezelfde gedachtegang uitgaan als 'huurders betalen de lasten van kopers' om de onzinnigheid van die stelling te onderstrepen. Er zijn eindeloos veel manieren om belasting te betalen of belastinggeld te ontvangen - maar het slaat gewoon nergens op om een willekeurige tweedeling in de bevolking te maken en op basis daarvan oneerlijkheid te claimen.
Dus als we vandaag in zouden voeren dat het inkomenstenbelasting toptarief voor vrouwen 10% lager is als voor mannen, dan is dat net zo goed een "willekeurige" tweedeling en kunnen op basis daarvan geen oneerlijkheid claimen? Gewoon een van de eindeloos vele manieren om belasting te betalen of belastinggeld te ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 22:43
Overigens: was dit rapport al behandeld in dit topic?

Afbeeldingslocatie: https://www.geenstijl.nl/archives/images/gekkegerritjespuntenwolk.png

Op Geenstijl hebben ze er uiteraard ook een mening over, maar het geeft maar weer aan dat 't systeem nog steeds wat inregelfouten heeft in met name de laagste inkomenscategrorieën...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:33:
[...]

[...]
Dat schrijf je wel door je referentie in je tekst "net zoals de kinderopvangtoeslag" Je bedoelt het misschien niet zo, maar je schijft het wel zo als je kinderopvangtoeslag met de HRA vergelijkt en jij stelt dat de HRA huisbezit stimuleert. Dan schrijf jij dat je dus "kinderbezit" stimuleert. Waarbij ik dus stel dat die maatregelen wat dat betreft helemaal niet vergelijkbaar zijn, behalve dat het maatregelen zijn die de koopkracht beinvloeden van mensen.
[...]
Dat het je punt is, is prima, maar het is niet wat je schrijft. Je stelt dat drinkers betalen voor geheelonthouders en dat vind ik niet uit te leggen. Dat is echt wat anders dan wat je nu zegt en wat je dus bedoelt.
[...]

Je leest slecht, want ik gaf al aan dat ik begreep welk punt je probeert te maken.
Je legde een aantal zaken alleen echt verkeerd uit, bewust of onbewust.

Verder zijn we het redelijk eens denk ik, dus laten we er maar niet veel woorden meer aan vuil maken. Er is al genoeg discussie in het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Biggg schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:47:
[...]

Dus als we vandaag in zouden voeren dat het inkomenstenbelasting toptarief voor vrouwen 10% lager is als voor mannen, dan is dat net zo goed een "willekeurige" tweedeling en kunnen op basis daarvan geen oneerlijkheid claimen? Gewoon een van de eindeloos vele manieren om belasting te betalen of belastinggeld te ontvangen..
Dat is discriminatie (onderscheid o.b.v. geslacht) en heeft hier niks mee te maken. Onderscheid o.b.v. kopen of huren valt gelukkig niet onder discriminatie. Belasting/HRA is o.b.v. gedrag/keuzes en ieder bepaalt zelf of hij hier gebruik van maakt. Compleet andersom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@GH45T Wat zijn precies de voordelen van Nederlanders die huizen kopen voor de overheid? Ik snap dat er voordelen voor huizenbezitters aan vast zitten, maar voor de overheid begrijp ik niet wat daar voordelig aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:07:
[...]

Dat is discriminatie (onderscheid o.b.v. geslacht) en heeft hier niks mee te maken. Onderscheid o.b.v. kopen of huren valt gelukkig niet onder discriminatie. Belasting/HRA is o.b.v. gedrag/keuzes en ieder bepaalt zelf of hij hier gebruik van maakt. Compleet andersom dus.
Je mist het punt volledig. Het gaat erom dat jij stelt dat je de belastingregels kopers en huurders niet kan vergelijken, want dat is "een willekeurige tweedeling" en "er eindeloos vele manieren om belasting te betalen of belastinggeld te ontvangen".

Ik geef een voorbeeld om aan te geven dat die stelling van jou een beetje te gemakkelijke manier is om de inhoudelijke discussie te vermijden. Dit kan je wel heel hard ingaan op het voorbeeld, maar het gaat om het principe.

Er zijn zoveel zaken die je wel degelijk over de as van haves en have-nots met elkaar kan vergelijken. De vraag die je telkens moet stellen is: is dit wenselijk en is dit eerlijk.

Voorbeelden:
Dat automobilisten meer belasting betalen dan niet auto-mobilisten, dat vinden veel mensen wenselijk en eerlijk (want schade aan milieu, kosten voor wegenonderhoud etc).

Dat mensen zonder kinderen meer belasting betalen dan ouders van kinderen, dat vinden veel mensen wenselijk en eerlijk (want kinderen van de toekomst moeten de aow en ouderzorg van de toekomst opbrengen etc)

Ga aub niet opnieuw inhoudelijk in op de voorbeelden, dat helpt de discussie niet.

De vraag is:
Is het wenselijk en eerlijk dat bezitters van huizen minder belasting betalen dan huurders van huizen?

Mijn mening is: nee, dat is niet wenselijk, want het duwt mensen naar een koophuis ivm met het belastingvoordeel tov van huurders. Dit heeft in een schaarse markt hogere huizenprijzen tot gevolg (ivm hoge financieringscapaciteit door het belastingvoordeel) en dat leidt tevens tot hogere huurprijzen, hetgeen het effect versterkt. Daarnaast is het in mijn ogen ook niet rechtvaardig dat mensen (misschien wel buren met hetzelfde huis) met gelijke inkomens niet gelijke hoeveelheden belasting betalen omdat de een koopt en de ander huurt.

Als jouw mening "Ja, dat is wel wenselijk en/of ook eerlijk" is, dan is dat prima. Maar ligt dan ook even je rationale toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:44:
@GH45T Wat zijn precies de voordelen van Nederlanders die huizen kopen voor de overheid? Ik snap dat er voordelen voor huizenbezitters aan vast zitten, maar voor de overheid begrijp ik niet wat daar voordelig aan is.
Hmm volgens mij heb ik dat niet geschreven, maar ik denk wel degelijk dat de overheid (regering, ambtenaren) er naar streven om zoveel mogelijk mensen in koopwoningen te laten wonen. Waarom? Doodsimpel, iemand wie iets heeft kan ook iets verliezen. Alleen al daarom zullen mensen met bezit (woning, vermogen, noem maar op) zich beter gedragen en zich voorspelbaarder gedragen.

Overheden zijn in het voordeel als de bevolking makke schapen zijn, veel te verliezen hebben en als de bevolking het idee heeft daadwerkelijk iets te bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GH45T schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:58:
[...]

Hmm volgens mij heb ik dat niet geschreven, maar ik denk wel degelijk dat de overheid (regering, ambtenaren) er naar streven om zoveel mogelijk mensen in koopwoningen te laten wonen. Waarom? Doodsimpel, iemand wie iets heeft kan ook iets verliezen. Alleen al daarom zullen mensen met bezit (woning, vermogen, noem maar op) zich beter gedragen en zich voorspelbaarder gedragen.

Overheden zijn in het voordeel als de bevolking makke schapen zijn, veel te verliezen hebben en als de bevolking het idee heeft daadwerkelijk iets te bezitten.
Goed punt. Dit was wat je zei:
HRA is zo'n onderwerp waar je tot in het oneindige over kunt discussieren, het heeft nu eenmaal voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om concreter op dit onderwerp in te gaan: ja ik vind het logisch en wenselijk dat de overheid het eigenwoningbezit fiscaal stimuleert. Het is intrinsiek goedkoper (cut out the middle man) en zorgt ervoor dat mensen vermogen opbouwen en worden beschermd tegen huurverhogingen.
Tegelijk, zoals ik eerder al toelichtte, zijn er andere vormen van belasting waarmee kopers bijdragen (i.t.t. huurders die belastingvrij huren) zoals eigenwoningforfait, overdrachtsbelasting, btw over notaris/makelaarskosten, hogere gemeentelijke heffingen. Deze zijn (behalve EWF) niet zichtbaar op de aangifte IB, maar worden wel degelijk betaald. Als je dat weglaat in de discussie, schets je een vertekend beeld.
Daarnaast noem je de schaarse markt: hier zit het echte probleem. Maar dat is geen gevolg van HRA, maar van andere beleidskeuzes van gemeenten en andere overheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:14:
[...]

Om concreter op dit onderwerp in te gaan: ja ik vind het logisch en wenselijk dat de overheid het eigenwoningbezit fiscaal stimuleert. Het is intrinsiek goedkoper (cut out the middle man) en zorgt ervoor dat mensen vermogen opbouwen en worden beschermd tegen huurverhogingen.
Tegelijk, zoals ik eerder al toelichtte, zijn er andere vormen van belasting waarmee kopers bijdragen (i.t.t. huurders die belastingvrij huren) zoals eigenwoningforfait, overdrachtsbelasting, btw over notaris/makelaarskosten, hogere gemeentelijke heffingen. Deze zijn (behalve EWF) niet zichtbaar op de aangifte IB, maar worden wel degelijk betaald. Als je dat weglaat in de discussie, schets je een vertekend beeld.
Daarnaast noem je de schaarse markt: hier zit het echte probleem. Maar dat is geen gevolg van HRA, maar van andere beleidskeuzes van gemeenten en andere overheden.
Verhuurdersheffing noem ik niet belastingvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:27:
[...]

Verhuurdersheffing noem ik niet belastingvrij.
Dat is alleen van toepassing op sociale woningbouw. Als je de verhuurdersheffing erbij betrekt moet je ook huurtoeslag erbij halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:14:
[...]

Let's agree to disagree. Mijn mening is dat het feit dat dit leidt tot hogere huizenprijzen met name voordeel heeft voor de middle men op de woningmarkt: de banken, verzekeraars en makelaars etc. De huurders en ook de nieuwe generatie kopers betalen in mijn ogen vooral de prijs.
Selectief shoppen: Het feit dat een woning is vrijgesteld van box 3 vermeldt je bijvoorbeeld niet. Daarnaast is er aan de overige zaken wel het een en ander af te dingen:

er mogen bij een woningaanschaf allerlei kosten van de inkomstenbelasting worden afgetrokken.

Eigenwoningforfait is alleen een demper op de HRA sinds de wet Hillen. Het is dus geen extra belasting die een koper betaald en een huurder niet.

Welke gemeentelijke heffingen zijn hoger voor een woning die is gekocht ipv wordt verhuurd? Bij een huurwoning betaalt de eigenaar die kosten en zitten die gewoon doorbelast in de huur.

Blijft alleen nog overdrachtsbelasting over die een huurder niet betaalt. Bij een afgeloste woning heb je 1.2% belastingvoordeel per jaar (aan vrijstelling voor vermogensrendement belasting) over de volledige waarde van je woning. Dus dat die extra belasting + de extra makelaarskosten heeft een koper in twee jaar weer terug aan belastingvoordeel. Daar komt nog bij dat de HRA niet alleen wordt gerekend over over de rente van het geleende geld, maar ook over het gedeelde wat de lening aflost = met 52% korting vermogen opbouwen.

Heb ik nog niet eens gezegd dat vanwege HRA het gezinsinkomen lager is en je dus ook meer toeslagen kan krijgen voor e.g. kinderopvang.

In mijn ogen is het helemaal geen vertekend beeld om te stellen dat huizenbezitters minder belasting betalen dan huurders (in dezelfde inkomstensituatie en hetzelfde huis), maar als het dat wel is, laten we het dan simpeler maken met z'n allen.
Eens, dit probleem moeten we ook oplossen. HRA en vrijstelling van box 3 zijn (slechts) de multipliers.

[ Voor 3% gewijzigd door Biggg op 28-04-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Akkoord. Dan nog slechts een paar kleine opmerkingen ;)
Selectief shoppen: Het feit dat een woning is vrijgesteld van box 3 vermeldt je bijvoorbeeld niet.
Omdat het al belast wordt in Box 1 natuurlijk. Verplaatsen naar Box 3 i.c.m. hogere drempel vind ik overigens wel logisch: eerlijker naar huurders toe, en het dicht een belastinglek (constructies met peperdure woningen in Box gecombineerd met HRA over hoge hypotheekrentes die aan eigen BV betaald worden)
Daar komt nog bij dat de HRA niet alleen wordt gerekend over over de rente van het geleende geld, maar ook over het gedeelde wat de lening aflost = met 52% korting vermogen opbouwen.
Dit is absoluut niet het geval, hoe kom je daarbij?
Heb ik nog niet eens gezegd dat vanwege HRA het gezinsinkomen lager is en je dus ook meer toeslagen kan krijgen voor e.g. kinderopvang.
Als dat zo is, dan moet dat zeker gefixt worden.
In mijn ogen is het helemaal geen vertekend beeld om te stellen dat huizenbezitters minder belasting betalen dan huurders (in dezelfde inkomstensituatie en hetzelfde huis), maar als het dat wel is, laten we het dan simpeler maken met z'n allen.
Zeker simpeler maken zodat verschillen betrouwbaar te kwantificeren zijn. Helaas heeft de politiek er nogal een handje van het alleen maar complexer te maken, denk aan de recente afbouw van heffingskortingen en plannen als inkomensafhankelijke zorgpremie (heeft het gelukkig nooit gehaald) en nu potentieel kilometerheffing (met ongetwijfeld een complexe differentiatie naar autogewicht, brandstof, uitstoot, woonlocatie, jaarkilometrage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:36:
[...]

Dat is alleen van toepassing op sociale woningbouw. Als je de verhuurdersheffing erbij betrekt moet je ook huurtoeslag erbij halen.
Goed idee. Laten we dat eens even doen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wwLQHDL.png

Buiten beschouwing gelaten: het niet in box 3 vallen van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:22:
[...]
Akkoord. Dan nog slechts een paar kleine opmerkingen ;)

[...]
Omdat het al belast wordt in Box 1 natuurlijk. Verplaatsen naar Box 3 i.c.m. hogere drempel vind ik overigens wel logisch: eerlijker naar huurders toe, en het dicht een belastinglek (constructies met peperdure woningen in Box gecombineerd met HRA over hoge hypotheekrentes die aan eigen BV betaald worden)
"Belast" met aftrekposten inderdaad ;). Maar goed, verplaatsen naar box 3 is inderdaad veel logischer.
[...]
Dit is absoluut niet het geval, hoe kom je daarbij?
Excuus als het niet klopt. Ik dacht dat bij een annuitaire hypotheek de volledige rente kosten die aan de bank betaald wordt van de IB mag worden afgetrokken (dus inclusief het stuk wat de facto aflossing is). Kan jij ergens vinden dat dit niet zo is? Dan is dat gelijk weer recht gezet.
[...]
Als dat zo is, dan moet dat zeker gefixt worden.
Het is zo, en eens, dat moet zeker gefixt worden. Dat kan heel goed door bijv de HRA af te schaffen en de IB schalen te verlagen, zoals heel veel mensen steeds voorstellen in dit topic.
[...]
Zeker simpeler maken zodat verschillen betrouwbaar te kwantificeren zijn. Helaas heeft de politiek er nogal een handje van het alleen maar complexer te maken, denk aan de recente afbouw van heffingskortingen en plannen als inkomensafhankelijke zorgpremie (heeft het gelukkig nooit gehaald) en nu potentieel kilometerheffing (met ongetwijfeld een complexe differentiatie naar autogewicht, brandstof, uitstoot, woonlocatie, jaarkilometrage).
Helemaal eens, het moet veel simpeler. De maatschappij is niet gebaat bij deze complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Biggg schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:48:
Excuus als het niet klopt. Ik dacht dat bij een annuitaire hypotheek de volledige rente kosten die aan de bank betaald wordt van de IB mag worden afgetrokken (dus inclusief het stuk wat de facto aflossing is). Kan jij ergens vinden dat dit niet zo is? Dan is dat gelijk weer recht gezet.
De volledige rentekosten mag je inderdaad aftrekken, er is alleen geen stuk dat "de facto aflossing is".

Je betaalt een deel rente en een deel aflossing, eerste is aftrekbaar, aflossing uiteraard niet.

Wellicht ben je in de war met een (bank)spaarhypotheek waar dat allemaal iets ingewikkelder was.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

Seraphin

Meep?

@Bigg ik stel voor dat we geen bewijs gaan vragen voor dergelijke basale kennis; indien je de mening bent toegedaan dat de aflossingscomponent van je annuïteit wel aftrekbaar is, is het aan jou om dat te onderbouwen. Het is rente die aftrekbaar is, daar is verder geen woord Chinees aan.

Verder inhakend op een terugkerende stelling dat HRA de huizenprijzen verhoogt; uiteraard zorgt verlaging van de lasten van een eigen woning voor een hogere prijs. Echter, aangezien de HRA al zo'n 150 jaar wordt gehanteerd kun je gerust aannemen dat dit effect al lang zit ingeprijsd in de markt, en dat het vandaag de dag dus geen verder verhogend effect meer heeft.

Ik durf zelfs de stelling wel aan dat de HRA effectief een dempend effect heeft op de prijsbewegingen (zowel omhoog als omlaag). Immers; indien we de prijsontwikkeling zien als functie van de rente (wat voor een groot deel zo is), dan stijgt de prijs bij dalende rente en vice versa. Echter door de HRA is de stijging / daling van de effectieve rente lager dan die van de nominale rente, dus vanuit woonlasten beredeneerd zal de stijging / daling van prijzen ook lager zijn dan 1:1 met nominale rentebewegingen.

Kortom; in het huidige tijdperk zorgt de HRA juist voor een stabiliserend element van woningprijzen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Seraphin schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:36:
Ik durf zelfs de stelling wel aan dat de HRA effectief een dempend effect heeft op de prijsbewegingen (zowel omhoog als omlaag). Immers; indien we de prijsontwikkeling zien als functie van de rente (wat voor een groot deel zo is), dan stijgt de prijs bij dalende rente en vice versa. Echter door de HRA is de stijging / daling van de effectieve rente lager dan die van de nominale rente, dus vanuit woonlasten beredeneerd zal de stijging / daling van prijzen ook lager zijn dan 1:1 met nominale rentebewegingen.

Kortom; in het huidige tijdperk zorgt de HRA juist voor een stabiliserend element van woningprijzen.
Dat dempende effect komt dan door het EWF en niet door de HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
Seraphin schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:36:
@Bigg ik stel voor dat we geen bewijs gaan vragen voor dergelijke basale kennis; indien je de mening bent toegedaan dat de aflossingscomponent van je annuïteit wel aftrekbaar is, is het aan jou om dat te onderbouwen. Het is rente die aftrekbaar is, daar is verder geen woord Chinees aan.
Prima, foutje van mij, doet niks af aan het punt wat ik maakte.
Verder inhakend op een terugkerende stelling dat HRA de huizenprijzen verhoogt; uiteraard zorgt verlaging van de lasten van een eigen woning voor een hogere prijs. Echter, aangezien de HRA al zo'n 150 jaar wordt gehanteerd kun je gerust aannemen dat dit effect al lang zit ingeprijsd in de markt, en dat het vandaag de dag dus geen verder verhogend effect meer heeft.
We zijn inderdaad op een zo hoog niveau blijven hangen waardoor effectief door de middeninkomens niet meer voor een redelijk maandbedrag particulier een huis te huren. Maar dat is vooral in laatste 30 jaar gebeurd en niet in de 120 jaar daarvoor. De argumentatie hierachter is al eindeloos herhaald in de huizenmarkt topics.

Nogmaals, HRA is de multiplier, en ja, er zijn ook ander oorzaken. En met de huidige lage rente is het effect minder groot, waardoor het juist een mooi moment is om het af te schaffen. Dit gaat in de toekomst bij een stijgende rente weer een enorme tegenvaller op de begroting opleveren als we het nu niet aanpakken (iets met het dak repareren als de zon schijnt).

Ja, dat geloof ik wel, dat het een dempend effect heeft op de huizenprijzen bij rente schommelingen.

Waarom is dat wenselijk? Waarom laten we dat niet gewoon aan de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

Seraphin

Meep?

assje schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:51:
[...]

Dat dempende effect komt dan door het EWF en niet door de HRA.
Nou, nee. De HRA dempt de invloed van renteschommelingen (en daarmee de ruimte voor prijsschommelingen). Immers, een nominale rentestijging van 100bps zorgt voor een effectieve rentestijging van +/- 60-65bps (incl EWF).

EWF dempt de effectiviteit van de HRA, da's wat anders.
Biggg schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:07:
[...]

Waarom is dat wenselijk? Waarom laten we dat niet gewoon aan de markt?
Tsja dat is wel een terechte vraag (je overige punten reageer ik bewust even niet op, daar gaan we denk ik niet uitkomen). Puur economisch bekeken zou je kunnen redeneren dat je het maar beter aan de markt kan laten. Vanuit politiek en/of maatschappelijk oogpunt valt er wel wat voor te zeggen om de huizenmarkt zodanig te sturen (voor zover dat kan) naar een permanent stabiele doch geringe stijging van prijzen.

Ik moet me even baseren op wat vage herinneringen dus ik begrijp het als je bronnen / onderbouwing eist, maar ik meen dat er wat onderzoeken zijn gedaan waaruit blijkt dat "de woningbezitter" zich financieel het meest zeker voelt (en dat het de perceptie van genoten welvaart het hoogste is) als de huizenmarkt gestaag (maar dus niet overdreven) stijgt, en dat daarmee uitgavebereidheid wordt gestimuleerd (de algemene kopersstaking tijdens de huizencrisis is in ieder geval een voorbeeld dat het andersom zéker zo op gaat).

[ Voor 54% gewijzigd door Seraphin op 28-04-2017 19:21 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
assje schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:33:
De volledige rentekosten mag je inderdaad aftrekken, er is alleen geen stuk dat "de facto aflossing is".

Je betaalt een deel rente en een deel aflossing, eerste is aftrekbaar, aflossing uiteraard niet.

Wellicht ben je in de war met een (bank)spaarhypotheek waar dat allemaal iets ingewikkelder was.
Bij een spaarhypotjeek is het ook helemaal geen probleem.
Ik betaal een deel rente en een deel premie aan de spaarpolis.

Uiteraard is alleen de rente aftrekbaar.
Biggg schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 17:48:
Het is zo, en eens, dat moet zeker gefixt worden. Dat kan heel goed door bijv de HRA af te schaffen en de IB schalen te verlagen, zoals heel veel mensen steeds voorstellen in dit topic.
Overigens moet je de rente van je verzamelinkomen afhalen en het eigenwoningforfait moet je er weer bij rekenen. Dat is 0,75% van de WOZ waarde.

Maar dan moeten we ook stoppen met de waarde van een leaseauto mee te laten wegen in de berekening van de kinderopvangtoeslag.

Mijn netto inkomen ligt een stuk lager dan iemand zonder leaseauto, toch moet ik 8k bij mijn inkomen tellen, omdat ik een leaseauto privé rijd. Wat uiteraard gevolgen heeft voor de toeslagen. Ik heb totaal geen moeite met het betalen van bijtelling, maar het weegt overal in door. ook dat is niet juist.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
dfrenner schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:59:
[...]
Ik heb totaal geen moeite met het betalen van bijtelling, maar het weegt overal in door. ook dat is niet juist.
Dat is een discussie op zich waard: als je ouderschapsverlof opneemt dan kan je baas je bijvoorbeeld 1/7 deel zelf laten betalen van het leasebedrag, terwijl je wel de volle mep aan bijtelling krijgt (al wordt de kosten netto van het bruto bijtellingbedrag afgetrokken, dat wel). Tegelijkertijd betaal je fulltime pensioenpremie en andere lasten, zonder dat je hier inkomen voor hebt. Dan kan het dus gebeuren dat je bruto inkomen meer dan het dubbele is dan dat je per maand overhoudt. Oke, ouderschapverlof is tijdelijk, maar uiteindelijk kom je in een soort neerwaartse stapelende belastingspiraal terecht waar je scheel van gaat kijken. Past wat dat aan gaat bij de discussie mbt middeninkomens en hun neerwaartse toeslagenspiraal...
Ongeveer 2,5 miljoen mensen in Nederland zijn laaggeletterd. Veel van hen zijn langdurig arm, hebben gezondheidsproblemen en zijn minder betrokken bij de maatschappij en politiek.

Uit een belevingsonderzoek dat het college door onderzoeksbureau Gfk liet doen, blijkt dat 80 procent van de mensen die zichzelf als arm beschouwen, voelt dat dit hun gevoel van waardigheid aantast. ,,Als mensen het gevoel hebben er niet bij te horen, kan dat leiden tot maatschappelijke onvrede en verlies van vertrouwen in instituties zoals de overheid en de rechtsstaat'', stelt Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens.
bron.

Wat ik me oprecht afvraag is of armoede - zoals in dit onderzoek - een beleving is, of dat mensen daadwerkelijk arm zijn? De focus ligt ten eerste op geld, geld en alleen maar geld. Ten tweede stellen we ook vast dat dankzij toeslagen en uitkeringen uiteindelijk iedereen een soort modaal netto inkomen kan verwerven - hoe gaat dit dan op voor deze mensen? Worden ze als arm bestempeld op basis van hun inkomen zonder toeslagen? Verder hebben gemeenten ook nog eens een hulpprogramma voor mensen op bijstandsniveau opgetuigd - met allerlei extra's en gratis voorzieningen, van iPads tot fietsen voor de kinderen om mee naar het gesubsidieerde sportclubje te fietsen.

Wie zijn dan die mensen die hier arm genoemd worden. Ik probeer het te begrijpen - maar het enige wat ik me kan bedenken is dat het mensen zijn die mede dankzij hun laaggeletterdheid niet in staat zijn al die potjes aan te spreken en al die toeslagen ook echt te incasseren?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1 ... 16 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!