Die mythe durf ik wel te ontkrachten. Ik ken tientallen mensen die nauwelijks Nederlands spraken in groep 1 die uiteindelijk een WO diploma hebben gehaald zonder vertraging op de basisschool.r.e.s schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:26:
[...]
Belangrijkste argument voor gratis opvang werd niet genoemd want dat zou denk ik te gevoelig kunnen liggen. En dat is dat elk kind in Nederland al begint met dezelfde kansen in een omgeving waarin de Nederlandse taal centraal staat. Bij een kinderopvang leren de kindjes samen spelen, gaan ze naar de kinderboerderij, ervaren ze de Nederlandse cultuur, leren ze woordjes, kleurtjes etc. Nu regelt een deel van NL de opvang bij de familie of bij een partner door de kosten en komen sommigen met 1-0 achterstand aan op de basisschool.
Een tweede argument is dat de kosten voor opvang dermate hoog zijn (2 kids 4 dagen per week is 4000 euro bruto pm, 1000 netto pm voor een 2x modaal gezin) dat het enorm stimuleert voor de minst verdiener om een dag minder te gaan werken. Dit resulteert in hele beroepsgroepen die voornamelijk part-time werken met allemaal weer andere doorsijpelende effecten (tekorten in de zorg, onderwijs die niet nodig zijn etc.).
En ik deel je mening over het gevoel van oneerlijkheid, de marginele belastingdruk is al enorm hoog voor de middenklasse en dan wordt er nog geen rekening gehouden met kosten voor KDV en/of alimentatie.
Toevallig vandaag op NU.NL, we zijn al koploper in kinderen naar de KDV brengen in Europa en KDV gratis maken zorgt vooral voor meer kosten en nog verder uithollen van familiewaarden in ons land.
https://www.nu.nl/economi...e-kinderen-in-opvang.html