Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
misschien, dat hangt er vanaf of je werkgever daar aan mee wil werken.donald_dick schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:48:
[...]
Onbetaald kan dat ook zonder kinderen.
Via het ouderschapsverlof is het een recht t/m 8 jaar leeftijd van het kind
dat heb ik dan ook nooit beweerd. Maar na die 3 jaar kan ik natuurlijk goed aannemelijk maken dat ze me wel 1 dag in de week kunnen missen op de zaak, dus zet ik het lekker door (onbetaald uiteraard).Janpietertje89 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:04:
Er is echt no way dat je met je ouderschapsverlof 10 jaar lang een woensdag vrij kan nemen.
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 21-01-2025 20:19 ]
In mijn CAO wordt juist specifiek benoemd dat het toekennen van ouderschapsverlof juist niet gebruikt kan worden om aannemelijk te maken dat ik misbaar bende Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:18:
[...]
dat heb ik dan ook nooit beweerd. Maar na die 3 jaar kan ik natuurlijk goed aannemelijk maken dat ze me wel 1 dag in de week kunnen missen op de zaak, dus zet ik het lekker door (onbetaald uiteraard).
oh echt, wist niet dat ze dat zo specifiek benoemen.Janpietertje89 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:26:
[...]
In mijn CAO wordt juist specifiek benoemd dat het toekennen van ouderschapsverlof juist niet gebruikt kan worden om aannemelijk te maken dat ik misbaar ben
Maar ik zou dat dan toch alsnog benoemen als argument, want is gewoon valide.
Niet alleen de huizenprijzen maar het is ook gewoon zinloos om iedereen fulltime te laten werken in een maatschappij. Mantelzorgers die moeten werken betekent dat er meer zorgpersoneel nodig is en wat denk je van zoiets simpels als de kinderopvang. Als vrouwen allemaal fulltime moeten werken dan moeten de kinderen naar een opvang waar weer mensen voor nodig zijn. In het meest ironische geval gaat de vrouw fulltime werken bij de kinderopvang waar ze haar eigen kind opvangt en haar salaris mag overmaken aan de kinderopvang. Ja het BNP stijgt daardoor maar je schiet er natuurlijk geen bal mee op.Sissors schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:29:
[...]
Goede post met daadwerkelijke info!
De gequote afbeelding zegt voor mij wel wat: Het aantal gewerkte uren per jaar per inwoner, is niet heel veel veranderd sinds 1970. En daar zitten natuurlijk ook nog de ouderen bij bijvoorbeeld. En dat gaat met de vergrijzing nog een stuk erger worden. Maar de grote vraag is natuurlijk wel een beetje hoe het zich verhoudt tot andere Europese landen. Want zijn die wel flink gestegen omdat vrouwen meer zijn gaan werken, of is die vergelijkbaar omdat ze misschien wel minder parttime werken, maar ook gewoon veel meer hebben die niet werken.
Onder de streep geef ik mensen die parttime werken helemaal gelijk, met wel de vraag in hoeverre je het als samenleving met subsidies moet aanmoedigen. Tegelijk is het voor mij ook: Wat als nu iedereen fulltime gaat werken? Ja goed voor de economie getallen enzo. Maar voor het gemiddelde huishouden, schieten die er iets mee op? Of betekend het gewoon dat omdat hogere hypotheken nu mogelijk zijn, de huizenprijzen zoveel verder omhoog schieten dat het primaire resultaat is dat je meer verdient wat je dan kan uitgeven om in hetzelfde huis te wonen.
Als we willen dat arbeidsproductiviteit stijgt zullen we in moeten zetten op andere manieren dan steeds meer handjes erbij. Een bevolking kan nu eenmaal niet eeuwig groeien, een economie theoretisch wel door innovatie, automatisering, ai en digitalisering. Simpel voorbeeld, voor de distributie van software moest je vroeger cd's drukken, boekjes printen, dozen ontwerpen etc. Allemaal arbeidsintensief met een limiet op wat je kon produceren en distribueren, tegenwoordig verkoop en verspreid je je software digitaal
waarbij elke extra kopie geen arbeid kost en je dus in principe oneindig kan groeien qua verkoopaantallen.
Naar dat soort oplossingen zullen we in onze economie veel meer moeten bewegen in plaats van de focus telkens leggen op maar meer handjes want dat concept gaat gewoon niet meer op op een gegeven moment. De arbeidsproductiviteit ligt al vele malen hoger dan vroeger maar bereikt nu zijn limieten en jn een tijd waar we zelf steeds meer moeten regelen en de pensioenleeftijd steeds hoger wordt is het ook niet vreemd dat steeds meer mensen parttime gaan werken. We blijven mensen, geen productiviteitsmachines die je gewoon telkens een tandje hoger kan laten werken.
Vergrijzing is de olifant in de kamer maar dat los je niet op met migratie (die mensen worden ook weer oud), dat is gewoon een zure appel waar we doorheen moeten bijten, er komt vanzelf weer een nieuwe balans en het is beter om te proberen je bevolking stabiel te gaan houden en de economie te laten groeien door innovatie dan het ouderwetse denken (meer mensen = meer productie) door te zetten want dat is onhoudbaar en met ons te kleine geboortecijfer zou je zelfs beter kunnen overwegen om de aandacht te gaan richten op waarom mensen geen gezin beginnen zoals het tekort aan huizen oplossen, zorgen dat mensen met 1 baan of 1 baan en een beetje ook rond kunnen komen zodat er uberhaupt tijd is om aan kinderen te beginnen en ze te kunnen verzorgen. Dat betekent dus vooral: Bouwen en belastingen op arbeid fors verlagen. Migratie om het gebrek aan arbeiders op te lossen is een lapmiddel met bovendien nogal wat haken en ogen, je moet het bij de bron aanpakken.
En dat geldt eigenlijk ook voor het 'waarom moet onze economie eigenlijk altijd groeien' , ook dát moet je bij de bron aanpakken: Fiat geld en onze schuldeneconomie. Maargoed, dat is weer een heel ander onderwerp
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel parttime werkenden uberhaupt toeslagen krijgen. Zowel ik als mijn vrouw werken parttime maar we krijgen allebei exact 0 euro aan toeslagen. Mijn schoonmoeder werkt bij meerdere bedrijven, allemaal 'parttime' (maar in totaal meer dan 40 uur), zou ze dan volgens jouw redenatie ook geen toeslagen meer moeten krijgen?DropjesLover schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:45:
[...]
Dat is ook wat @NiGeLaToR zegt in het hoofdstukje middeninkomen.
Van elke €1 die je meer verdient hou je maar €0,20 over.
Voor velen is dat het niet waard om (meer) te gaan werken.
Ikzelf heb meerdere vrienden, vrijgezel, geen kinderen, die 3 à 4 dagen werken. Kunnen in een grote stad wonen (appartementje huren) en ze denken er niet aan om meer te gaan werken. Levert domweg te weinig op, huizenprijzen stijgen harder en nu wel lekker vrije tijd enzo.
Ik vind het verkeerd dat toeslagen gekoppeld zijn aan inkomen.
Dit zou meer gekoppeld moeten zijn aan het aantal uren dat iemand werkt. Tot 32u/w 100%, daarna wordt het afgebouwd.
Van de besparing zouden voorzieningen (kinderopvang, ouderenzorg, etc) meer direct aan de organisaties betaald kunnen worden.
Meer werken levert meer op, een hoger inkomen levert meer op, en er worden niet 18 miljoen burgers lastig gevallen me de administratie.
Ik vind het toeslagensysteem uberhaupt een gedrocht maar als je het dan hebt vind ik het huidige systeem wel prima waarbij toeslagen zorgen dat je boven het bestaansminimum blijft, of dat nu bewust gekozen is of niet.
Met deze wijzing krijgt 'de fulltimer' er niet ietsjes bij maar mensen vanaf een bepaald inkomen. Parttimers kunnen met deze nieuwe belastingschijven er gewoon op vooruit gaan en fulltimers er gewoon op achteruit gaan.dfbt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:32:
[...]
Het is ook gewoon nooit goed..
Als toeslagen in Nederland er voor zorgt dat part time werken veel meer loont dan full time krijg je gezeik.
Gaan ze een hele kleine wijziging aan en krijgt een fulltimer er ietsjes bij is het weer niet goed.
[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 22-01-2025 09:36 ]
Dat dus.Nathilion schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Dan heb je even 614 pagina's aan reacties overgeslagen.
Maar als jij en je toeslagpartner alleen KOT krijgen dan verdien je dus al meer dan genoeg om in het middeninkomen te zitten. Aangenomen dat jullie inderdaad samen modaal of meer verdienen dan wordt die KOT niet supersnel afgebouwd dus je vrouw zou prima 40 uur kunnen werken voor een paar honderd euro minder KOT. Dan gaan jullie er financieel onder de streep er toch nog op vooruit. Of je dit wilt met de kinderen staat daar los van.
Maar waar de voorgaande posters over klagen is in het scenario dat het gezin dat minder dan modaal per maand verdient gekort wordt op hun nettoloon. Maar daar staat weer tegenover dat minder inkomen ook meer toeslagen betekent.
Maar ja, dat is dus precies de val van de toeslagen. Het maakt bitter weinig uit of je modaal of minder dan dat verdient. De toeslagen vullen het toch wel aan tot modaal. Wat dat betreft is het dus goed dat er eindelijk een eerste stap is gezet om meer werken beter te laten lonen.
En dan neem je de carrièrekansen niet eens mee.
Plus opvang is eindig. Stip aan de horizon. Maar minder werken is meteen impact op carrièrekansen en pensioen…
Zo ironisch is dat toch niet? Die vrouw vangt niet alleen haar eigen kind op. En zelfs als ze alleen haar eigen kinderen opvangt kan ze carrière maken, pensioen opbouwen, en haar kinderen opvangen onder de kwaliteitseisen die de opvang vereist i.p.v. die mist in de privésfeer. Nadat haar kinderen naar school gaan kan ze die van anderen opvangen, zonder gat in haar CV.Metro2002 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:13:
Niet alleen de huizenprijzen maar het is ook gewoon zinloos om iedereen fulltime te laten werken in een maatschappij. Mantelzorgers die moeten werken betekent dat er meer zorgpersoneel nodig is en wat denk je van zoiets simpels als de kinderopvang. Als vrouwen allemaal fulltime moeten werken dan moeten de kinderen naar een opvang waar weer mensen voor nodig zijn. In het meest ironische geval gaat de vrouw fulltime werken bij de kinderopvang waar ze haar eigen kind opvangt en haar salaris mag overmaken aan de kinderopvang.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
1 persoon werkend in kinderopvang kan 3 (babies) tot 8 kinderen verzorgen, dus iedereen fulltime en kinderen in de opvang levert netto arbeidspotentieel op.Metro2002 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:13:
[...]
Niet alleen de huizenprijzen maar het is ook gewoon zinloos om iedereen fulltime te laten werken in een maatschappij. Mantelzorgers die moeten werken betekent dat er meer zorgpersoneel nodig is en wat denk je van zoiets simpels als de kinderopvang. Als vrouwen allemaal fulltime moeten werken dan moeten de kinderen naar een opvang waar weer mensen voor nodig zijn. In het meest ironische geval gaat de vrouw fulltime werken bij de kinderopvang waar ze haar eigen kind opvangt en haar salaris mag overmaken aan de kinderopvang. Ja het BNP stijgt daardoor maar je schiet er natuurlijk geen bal mee op.
Als we willen dat arbeidsproductiviteit stijgt zullen we in moeten zetten op andere manieren dan steeds meer handjes erbij. Een bevolking kan nu eenmaal niet eeuwig groeien, een economie theoretisch wel door innovatie, automatisering, ai en digitalisering. Simpel voorbeeld, voor de distributie van software moest je vroeger cd's drukken, boekjes printen, dozen ontwerpen etc. Allemaal arbeidsintensief met een limiet op wat je kon produceren en distribueren, tegenwoordig verkoop en verspreid je je software digitaal
waarbij elke extra kopie geen arbeid kost en je dus in principe oneindig kan groeien qua verkoopaantallen.
Naar dat soort oplossingen zullen we in onze economie veel meer moeten bewegen in plaats van de focus telkens leggen op maar meer handjes want dat concept gaat gewoon niet meer op op een gegeven moment. De arbeidsproductiviteit ligt al vele malen hoger dan vroeger maar bereikt nu zijn limieten en jn een tijd waar we zelf steeds meer moeten regelen en de pensioenleeftijd steeds hoger wordt is het ook niet vreemd dat steeds meer mensen parttime gaan werken. We blijven mensen, geen productiviteitsmachines die je gewoon telkens een tandje hoger kan laten werken.
Vergrijzing is de olifant in de kamer maar dat los je niet op met migratie (die mensen worden ook weer oud), dat is gewoon een zure appel waar we doorheen moeten bijten, er komt vanzelf weer een nieuwe balans en het is beter om te proberen je bevolking stabiel te gaan houden en de economie te laten groeien door innovatie dan het ouderwetse denken (meer mensen = meer productie) door te zetten want dat is onhoudbaar en met ons te kleine geboortecijfer zou je zelfs beter kunnen overwegen om de aandacht te gaan richten op waarom mensen geen gezin beginnen zoals het tekort aan huizen oplossen, zorgen dat mensen met 1 baan of 1 baan en een beetje ook rond kunnen komen zodat er uberhaupt tijd is om aan kinderen te beginnen en ze te kunnen verzorgen. Dat betekent dus vooral: Bouwen en belastingen op arbeid fors verlagen. Migratie om het gebrek aan arbeiders op te lossen is een lapmiddel met bovendien nogal wat haken en ogen, je moet het bij de bron aanpakken.
En dat geldt eigenlijk ook voor het 'waarom moet onze economie eigenlijk altijd groeien' , ook dát moet je bij de bron aanpakken: Fiat geld en onze schuldeneconomie. Maargoed, dat is weer een heel ander onderwerp
[...]
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel parttime werkenden uberhaupt toeslagen krijgen. Zowel ik als mijn vrouw werken parttime maar we krijgen allebei exact 0 euro aan toeslagen. Mijn schoonmoeder werkt bij meerdere bedrijven, allemaal 'parttime' (maar in totaal meer dan 40 uur), zou ze dan volgens jouw redenatie ook geen toeslagen meer moeten krijgen?
Ik vind het toeslagensysteem uberhaupt een gedrocht maar als je het dan hebt vind ik het huidige systeem wel prima waarbij toeslagen zorgen dat je boven het bestaansminimum blijft, of dat nu bewust gekozen is of niet.
[...]
Met deze wijzing krijgt 'de fulltimer' er niet ietsjes bij maar mensen vanaf een bepaald inkomen. Parttimers kunnen met deze nieuwe belastingschijven er gewoon op vooruit gaan en fulltimers er gewoon op achteruit gaan.
Het stelsel is nu eenzijdig gebaseerd op enkel het inkomen. Dat vind ik begrijpelijk, maar mag ook een duidelijke motivatie bij om meer uren te gaan werken.
Ik bedoel van 40 tot 32 uur 100% toeslagen, bij minder uren minder toeslag. Ga maar werken
Om €0 toeslagen te krijgen hoef je niet veel te doen, met z'n tweeën zonder kinderen in een koopwoning en meer dan 1x modaal inkomen totaal val je er al buiten dacht ik.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Dat is te kort door de bocht. Wat nu als iemand niet meer kan werken (deels afgekeurd)? Wat nu als er niet meer werk is om die laatste 8 uur op te vullen? Plots is niemand meer te vinden voor baantjes die typisch parttime zijn.DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:44:
Het stelsel is nu eenzijdig gebaseerd op enkel het inkomen. Dat vind ik begrijpelijk, maar mag ook een duidelijke motivatie bij om meer uren te gaan werken.
Ik bedoel van 40 tot 32 uur 100% toeslagen, bij minder uren minder toeslag. Ga maar werken
Als je afgekeurd bent krijg je weer een andere uitkering.The Zep Man schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:48:
[...]
Dat is te kort door de bocht. Wat nu als iemand niet meer kan werken (deels afgekeurd)? Wat nu als er niet meer werk is om die laatste 8 uur op te vullen? Plots is niemand meer te vinden voor baantjes die typisch parttime zijn.
Typische parttime banen, tsja, dan kan je er een tweede parttime baan naast nemen? De tijd is er immers.
Ik zeg ook niet bij minder dan 32u krijg je helemaal geen toeslagen meer, maar een subtiele 10% ofzo minder. Zodat meer werken echt wat oplevert, in tegenstelling tot nu.
Ik vind het van de zotte dat wij met 2 kinderen en 2,5x modaal door de kinderopvangtoeslag en geen kindgebonden budget meer teruggezet worden naar 1,5x modaal, nog los van de kosten die kinderen sowieso al met zich mee brengen. Terwijl we 36 en 32u werken. Net in vakgebieden waarin je niet goed minder kan werken.
Gelukkig gaat de jongste bijna naar school...
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Fulltime werken is in veel sectoren daarbij niet echt opportuun, en in andere sectoren weer complete lariekoek.Metro2002 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:13:
[...]
Niet alleen de huizenprijzen maar het is ook gewoon zinloos om iedereen fulltime te laten werken in een maatschappij. Mantelzorgers die moeten werken betekent dat er meer zorgpersoneel nodig is en wat denk je van zoiets simpels als de kinderopvang. Als vrouwen allemaal fulltime moeten werken dan moeten de kinderen naar een opvang waar weer mensen voor nodig zijn. In het meest ironische geval gaat de vrouw fulltime werken bij de kinderopvang waar ze haar eigen kind opvangt en haar salaris mag overmaken aan de kinderopvang. Ja het BNP stijgt daardoor maar je schiet er natuurlijk geen bal mee op.
[...]
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel parttime werkenden uberhaupt toeslagen krijgen. Zowel ik als mijn vrouw werken parttime maar we krijgen allebei exact 0 euro aan toeslagen. Mijn schoonmoeder werkt bij meerdere bedrijven, allemaal 'parttime' (maar in totaal meer dan 40 uur), zou ze dan volgens jouw redenatie ook geen toeslagen meer moeten krijgen?
[...]
Met deze wijzing krijgt 'de fulltimer' er niet ietsjes bij maar mensen vanaf een bepaald inkomen. Parttimers kunnen met deze nieuwe belastingschijven er gewoon op vooruit gaan en fulltimers er gewoon op achteruit gaan.
Ik noem maar wat, een docent werkt nauwelijks ooit fulltime. Een docent heeft veel vakantie per jaar, maar dat wordt wel 'verrekend' met de rest van de tijd. 0.7 of 0.8 fte is in praktijk dus 40uur+ per week werken. Fulltime zou 50+ uur zijn, en dan wel echt werken-werken: Voor de klas staan, contact met ouders, les ontwikkelen, nakijken, brandjes blussen. Voor het gros van de mensen in die sector is het niet haalbaar om meer te werken. Ditzelfde geldt voor de zorg of andere dienstverlenende- en/of contactberoepen.
Dat staat in schril contrast met kantoorbanen, waar velen die fulltime werken een best aardig deel van hun tijd vullen/kunnen vullen met vergaderingen met discutabel nut, of lekker koffieleuten. Die luxe is er in de sectoren met problematische krapte niet (namelijk, de zorg, onderwijs, bouw).
Hoe wil je dat aanpakken bij gepensioneerden en studenten? En chronisch zieken? En mensen met een beperking?DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:44:
[...]
1 persoon werkend in kinderopvang kan 3 (babies) tot 8 kinderen verzorgen, dus iedereen fulltime en kinderen in de opvang levert netto arbeidspotentieel op.
Om €0 toeslagen te krijgen hoef je niet veel te doen, met z'n tweeën zonder kinderen in een koopwoning en meer dan 1x modaal inkomen totaal val je er al buiten dacht ik.
Het is jammer dat we zo weinig cijfers hebben over de toeslagen, maar het zou mij niet verbazen als het merendeel van de huur- en zorgtoeslag naar bovenstaande groepen gaat. Naar groepen die niet of nauwelijks beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
En bij mensen met kinderen zal parttime werken inderdaad zorgen voor een hoger kindgebonden budget, maar (meestal) ook voor een lagere KOT. Dus daar betwijfel ik het of meer werken zal zorgen voor minder toeslagen.
KDV netto 2x zo duur als je hypotheek.Z___Z schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:45:
[...]
Ligt eraan hoeveel dagen KDV je nodig hebt, maar hier is kinderopvang netto 2x zo duur als de netto hypotheek toch een significante aanslag op mijn inkomen.
Is wel weg na 4 jaar, maar goed komen weer andere kosten voor terug. Vooral als je op vakantie wil gaan.
Als je geen KDV nodig hebt en opvang op andere manieren hebt geregeld en niet op vliegvakanties gaat vallen de kosten van kinderen wel mee.
Ben ook meer voor het versimpelen van belastingen ipv het optimaliseren voor maximale BNP. Dus gezinnen weer als 1 belasting entiteit behandelen, kinderbijslag verhogen met het IACK en kindgebonden budget en de IACK en KGB afschaffen.
Kosten van kinderen moet je toereken aan de kinderen en dus de toekomstige generatie. Dus de eerste 10 jaar dat je zelf begint met belasting betalen is het inlossen van je kosten voor de maatschappij van je eerste 20-25 jaar aan de maatschappij.
Dan verdien je of heel grof geld, of is je hypotheek extreem laag.
Ik ben het gewoon eens met @de Peer
Ik ben nu 2 jaar vader en alles valt mij echt relatief mee. 1 dag opvang in de week kost mij netto ongeveer 180 euro in de maand, wij krijgen maximaal IACK, Kinderbijslag en Kinderopvangtoeslag. Van de 480 euro (KDV) wordt er 300 euro vergoed en ons verzamelinkomen is rond de 100k
Sinds een maand of 6 is onze 2e geboren en we krijgen zelf nu nog kind gebonden budget van een kleine 100 euro in de maand.
Ik krijg 70% dagloon voor 9 weken. Ben een jaar lang elke week 1 dag vrij en dat kost mij netto ergens rond 50 euro per maand.
Onze 2e gaat binnenkort naar de opvang, maar die wordt echt voor 90+ % vergoed. Volgens mij gaan we zo meteen 50 euro netto meer betalen per maand.
Of dit nou allemaal zo goed is voor Nederland geen idee, ik heb nog niet de grote kosten van studeren maar als je een beetje leuke deals zoekt, af en toe wat tweedehands en kleding voor geen al te gekke bedragen kost een baby en een 2e jarige nagenoeg niks met wat ik terugkrijg.
( ik werk gewoon fulltime) en mijn vrouw 21 uur per week.
Al die groepen die je noemt krijgen al andere ondersteunende potjes, net omdat ze niet fulltime kunnen werken.Sovieto schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:17:
[...]
Hoe wil je dat aanpakken bij gepensioneerden en studenten? En chronisch zieken? En mensen met een beperking?
Het is jammer dat we zo weinig cijfers hebben over de toeslagen, maar het zou mij niet verbazen als het merendeel van de huur- en zorgtoeslag naar bovenstaande groepen gaat. Naar groepen die niet of nauwelijks beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt.
En bij mensen met kinderen zal parttime werken inderdaad zorgen voor een hoger kindgebonden budget, maar (meestal) ook voor een lagere KOT. Dus daar betwijfel ik het of meer werken zal zorgen voor minder toeslagen.
Behalve studenten, en die worden ook onterecht zwaar benadeeld. Beschouw ze dan als werkeloze en geef ze bijstandsuitkering...
Want een studie is meer dan fulltime werk.
Wij kunnen niet terugvallen op opa/oma en onze 2 kinderen gaan 4 dagen naar de opvang a €1900/kind/maand. We zitten iets boven de €110k/jaar (omdat we bijna fulltime werken).dfbt schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:26:
[...]
KDV netto 2x zo duur als je hypotheek.
Dan verdien je of heel grof geld, of is je hypotheek extreem laag.![]()
Ik ben nu 2 jaar vader en alles valt mij echt relatief mee. 1 dag opvang in de week kost mij netto ongeveer 180 euro in de maand, wij krijgen maximaal IACK, Kinderbijslag en Kinderopvangtoeslag. Van de 480 euro (KDV) wordt er 300 euro vergoed en ons verzamelinkomen is rond de 100k
Sinds een maand of 6 is onze 2e geboren en we krijgen zelf nu nog kind gebonden budget van een kleine 100 euro in de maand.
Ik krijg 70% dagloon voor 9 weken. Ben een jaar lang elke week 1 dag vrij en dat kost mij netto ergens rond 50 euro per maand.
Onze 2e gaat binnenkort naar de opvang, maar die wordt echt voor 90+ % vergoed. Volgens mij gaan we zo meteen 50 euro netto meer betalen per maand.
Of dit nou allemaal zo goed is voor Nederland geen idee, ik heb nog niet de grote kosten van studeren maar als je een beetje leuke deals zoekt, af en toe wat tweedehands en kleding voor geen al te gekke bedragen kost een baby en een 2e jarige nagenoeg niks met wat ik terugkrijg.
Dat jaar overlap beiden op het kdv waas erg duur

Nu de oudste op de bso, 700/mnd
Van de €2600 bruto krijgen we €1200 aan toeslag, €1400 netto dus.
Onze hypotheek is €1250...
Toen ze beiden naar het kdv gingen ging het wel richting de €1900 netto, wat alweer in de buurt komt van 2x hypotheek ja.

BThGvNeOA
Ik had het over deels afgekeurd. Dan ben je ook afhankelijk van toeslagen, naast uitkeringen.DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:59:
Als je afgekeurd bent krijg je weer een andere uitkering.
Twee banen van ieder 20 uur vereisen meer dan 40 uur in een werkweek door de extra overhead.Typische parttime banen, tsja, dan kan je er een tweede parttime baan naast nemen? De tijd is er immers.
En dat zeg je ook voor mensen die niet meer uur kunnen werken als dat ze al doen.Ik zeg ook niet bij minder dan 32u krijg je helemaal geen toeslagen meer, maar een subtiele 10% ofzo minder. Zodat meer werken echt wat oplevert, in tegenstelling tot nu.
Dit gecombineerd met wat eerder bediscussieerd is klinkt toch wel erg als "fuck you, want mine".Ik vind het van de zotte dat wij met 2 kinderen en 2,5x modaal door de kinderopvangtoeslag en geen kindgebonden budget meer teruggezet worden naar 1,5x modaal,
Kinderen zijn een keuze. Niet meer werken als dat je kan is geen keuze. Nu zeg ik niet dat er minder rekening gehouden moet worden met mensen met kinderen (immers ben ik niet van "fuck you, want mine"). Wel geef ik aan dat je je ook kan inleven in anderen in plaats van enkel te denken aan "ikke, want de rest kan stikken".nog los van de kosten die kinderen sowieso al met zich mee brengen. Terwijl we 36 en 32u werken. Net in vakgebieden waarin je niet goed minder kan werken.
Mogelijk bedoelde je het niet zo egoïstisch als dat het lijkt, maar het komt wel zo over.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 22-01-2025 22:11 ]
Als ik 2 kids invul in 2025 met www.berekenhet.nl kinderopvangtoeslag en ik vul 2x 60k inkomen in (120k) kom ik uit op 2637 netto toeslag bij 40 uur per week per kind ( 4 dagen) met een uurtarief 10.95 ( mijn tarief bij het KDV in onze buurt)DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Al die groepen die je noemt krijgen al andere ondersteunende potjes, net omdat ze niet fulltime kunnen werken.
Behalve studenten, en die worden ook onterecht zwaar benadeeld. Beschouw ze dan als werkeloze en geef ze bijstandsuitkering...
Want een studie is meer dan fulltime werk.
[...]
Wij kunnen niet terugvallen op opa/oma en onze 2 kinderen gaan 4 dagen naar de opvang a €1900/kind/maand. We zitten iets boven de €110k/jaar (omdat we bijna fulltime werken).
Dat jaar overlap beiden op het kdv waas erg duur
Nu de oudste op de bso, 700/mnd
Van de €2600 bruto krijgen we €1200 aan toeslag, €1400 netto dus.
Onze hypotheek is €1250...
Toen ze beiden naar het kdv gingen ging het wel richting de €1900 netto, wat alweer in de buurt komt van 2x hypotheek ja.
4 dagen per week voor 2 kids zou op onze opvang bruto 3832,48 zijn en dus netto als ik 2637 ervan af haal 1195. Ik zou bij lange niet aan 1900 netto komen.
Wat is dat nu weer voor lui uitvreter gedrag! Stelletje toeslagentrekkers! En de hardwerkende ICT'er maar geld naar jullie gooien!dfbt schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:26:
[...]
/aldus sommige meningen hier
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ondertussen wordt maatschappelijk erkend dat werken niet het heilige der alle heiligen is. "Meer werken!" is niet de universele oplossing voor elk probleem dat langskomt, zeker gezien Nederland al een lage werkeloosheid heeft.Vrijdag schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:52:
Wat is dat nu weer voor lui uitvreter gedrag! Stelletje toeslagentrekkers! En de hardwerkende ICT'er maar geld naar jullie gooien!
/aldus sommige meningen hier
Dus eens met jouw sarcastische reactie. Sommige tweakers mogen zich wel eens achter de oren krabben en bedenken dat ze het eigenlijk nog niet eens zo slecht hebben, en dat een eigen slechte situatie geen reden is om anderen een slechte situatie toe te wensen (krabmentaliteit).
[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 22-01-2025 12:00 ]
Ik ben voor een systeem waarin meer werken meer loont dan nu. Het huidige enkel op basis van inkomen vind ik niet terecht, het motiveert te weinig om meer te gaan verdienen (door meer uren of hoger uurloon).The Zep Man schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Ik had het over deels afgekeurd. Dan ben je ook afhankelijk van toeslagen, naast uitkeringen.
[...]
2x een baan van 20 uur vereisen meer dan 40 uur in een werkweek door de extra overhead.
[...]
En dat zeg je ook voor mensen die niet meer uur kunnen werken als dat ze al doen.
[...]
Dit gecombineerd met wat eerder bediscussieerd is klinkt toch wel erg als "fuck you, want mine".
[...]
Kinderen zijn een keuze. Niet meer werken als dat je kan is geen keuze. Nu zeg ik niet dat er minder rekening gehouden moet worden met mensen met kinderen (immers ben ik niet van "fuck you, want mine"). Wel geef ik aan dat je je ook kan inleven in anderen in plaats van enkel te denken aan "ikke, want de rest kan stikken".
Mogelijk bedoelde je het niet zo egoïstisch als dat het lijkt, maar het komt wel zo over.
Beter zou zijn om niet meer afhankelijk te zijn van toeslagen en de uitkeringen in ieder geval weer kostendekkend te maken.
Kinderen zijn een keuze, mij hoor je ook niet over de overige kosten en tijd (en energie)
Maar kinderen zijn van levensbelang voor de toekomst, de "wie gaat later je billen wassen" is een dooddoener, maar niet minder waar.
Ik ben niet tegen betalen voor kinderen, en ook niet tegen meer betalen bij een hoger inkomen. Maar het huidige systeem vind ik oneerlijk duur, nodigt uit om parttime te werken terwijl er tekort aan personeel is en de reflex is om meer te importeren. Daar heb ik wel een mening over ja
BThGvNeOA
We kunnen natuurlijk ook een reeks aan "bullshit" banen wegdoen en diegene die vrij komen laten omscholen naar sectoren waar nodig (en belangrijk zijn). Hoef je ook niet te importeren en kan part time werken ook nog. (wat zijn bullshit banen laat ik dan even in het midden, heb ik wel een mening over)DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:33:
[...]
Ik ben voor een systeem waarin meer werken meer loont dan nu. Het huidige enkel op basis van inkomen vind ik niet terecht, het motiveert te weinig om meer te gaan verdienen (door meer uren of hoger uurloon).
Beter zou zijn om niet meer afhankelijk te zijn van toeslagen en de uitkeringen in ieder geval weer kostendekkend te maken.
Kinderen zijn een keuze, mij hoor je ook niet over de overige kosten en tijd (en energie)
Maar kinderen zijn van levensbelang voor de toekomst, de "wie gaat later je billen wassen" is een dooddoener, maar niet minder waar.
Ik ben niet tegen betalen voor kinderen, en ook niet tegen meer betalen bij een hoger inkomen. Maar het huidige systeem vind ik oneerlijk duur, nodigt uit om parttime te werken terwijl er tekort aan personeel is en de reflex is om meer te importeren. Daar heb ik wel een mening over ja
"Niemand, want ik kan het tegen die tijd niet betalen (in Nederland)." is het juiste antwoord voor de massa. Verder ben ik niet van mening dat eigen kinderen van levensbelang zijn. Wel denk ik, als iemand zonder kinderen, dat de mensen die voor het nemen van kinderen ondersteund moeten worden.DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:33:
Definieer "hoger inkomen". Middeninkomens bestaan nauwelijks omdat het makkelijk is om de afgrond in te duiken van lagere inkomens, niet omdat het zo makkelijk is om een hoger inkomen te krijgen.Ik ben niet tegen betalen voor kinderen, en ook niet tegen meer betalen bij een hoger inkomen.
Overal waar er een tekort aan personeel is, is het tekort kunstmatig omdat men de markt van vraag en aanbod niet wil erkennen. Maak het aantrekkelijker om wel te werken (dus: lonen omhoog), maar straf niet de mensen die niet meer uren kunnen werken.Maar het huidige systeem vind ik oneerlijk duur, nodigt uit om parttime te werken terwijl er tekort aan personeel is
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 22-01-2025 22:13 ]
Ik weet 100% zeker dat ik onze gegevens juist (salaris voor de zekerheid 5k hoger) heb ingevuld en ik krijg niet dezelfde getallen als die ik in de toeslagen heb staan.dfbt schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Als ik 2 kids invul in 2025 met www.berekenhet.nl kinderopvangtoeslag en ik vul 2x 60k inkomen in (120k) kom ik uit op 2637 netto toeslag bij 40 uur per week per kind ( 4 dagen) met een uurtarief 10.95 ( mijn tarief bij het KDV in onze buurt)
4 dagen per week voor 2 kids zou op onze opvang bruto 3832,48 zijn en dus netto als ik 2637 ervan af haal 1195. Ik zou bij lange niet aan 1900 netto komen.
Het is ook sinds kort wat vertekend bij ons omdat de jongste 1 ochtend per week al naar school mag en een dag opvang minder was. Maar dan nog, we krijgen al jaren krap iets meer dan de helft aan kinderopvangtoeslag.
Wat ook flink er in hakt is dat je de meeste toeslag krijgt voor het kind dat de minste uren maakt.
Bij de kinderopvang is het 11u/dag
Bij de bso is het 3,5u/dag + uren vakantiedagen
Plus dat de kinderopvang in uurtarief ook duurder is. Als je daar 47% zelf van moet betalen, is het een hoe dan ook een duur grapje.
En onderstreept dat meer werken gewoon te weinig loont.
Met kinderen wordt door de opbouw van de toeslagen 1 inkomen gereduceerd tot minimumloon, of je nou in de bijstand zit of een gezamenlijk inkomen hebt van 3,5x modaal.
BThGvNeOA
Dat is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Bij ons gaan onze beide inkomens gewoon 10 of 15% omlaag, en dat maakt beide inkomens nog steeds fijn om te hebben.DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Met kinderen wordt door de opbouw van de toeslagen 1 inkomen gereduceerd tot minimumloon, of je nou in de bijstand zit of een gezamenlijk inkomen hebt van 3,5x modaal.
Waarom zou je het betrekken op 1 inkomen? Dat vind ik een vreemde manier van boekhouden, of ik begrijp het verkeerd.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 22-01-2025 14:07 ]
Met maar 1 dag KDV valt het allemaal wel mee ja, niet iedereen heeft de mogelijkheid om kinderen ergens buiten KDV onder te brengen. Wij verdienen beiden wel meer dan modaal, maar ook niet extreem, maar werken wel beide fulltime, dus dan gaat het hard.dfbt schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:26:
[...]
KDV netto 2x zo duur als je hypotheek.
Dan verdien je of heel grof geld, of is je hypotheek extreem laag.![]()
3 dagen KDV 1700 + 3 dagen BSO 600, hypotheek is inderdaad wel goedkoop, maar goed komt ook omdat we groot deel aflossingsvrij hebben geleend.
480 is ook wel aan de goedkope kant voor KDV als ik zie wat KDV in onze regio kost.
Het probleem is dat arbeid enorm belast wordt in Nederland. Als ik een loodgieter nodig heb a 100 euro/uur ex btw en ik zou zelf ook 100 euro/uur ex btw verdienen, dan moet ik die loodgieter 121 euro/uur betalen, waarvan de loodgieter maar 50 euro over houdt. Ik moet hem betalen vanuit de 50 euro/uur die ik netto over houd. Dus het wordt voor mij pas goedkoper om die loodgieter in te huren als de loodgieter hetzelfde meer dan 2x zo snel kan doen als ik zelf.DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:44:
[...]
1 persoon werkend in kinderopvang kan 3 (babies) tot 8 kinderen verzorgen, dus iedereen fulltime en kinderen in de opvang levert netto arbeidspotentieel op.
Aan de andere kant als ik een bedrijf zou zijn, kan ik die loodgieter bruto betalen. Dus kost die loodgieter mij maar 100 euro/uur want btw krijg ik terug en ik kan die 100 euro van mijn winst aftrekken.
Wat verwacht je dan?DropjesLover schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:53:
[...]
Het is ook sinds kort wat vertekend bij ons omdat de jongste 1 ochtend per week al naar school mag en een dag opvang minder was. Maar dan nog, we krijgen al jaren krap iets meer dan de helft aan kinderopvangtoeslag.
Wat ook flink er in hakt is dat je de meeste toeslag krijgt voor het kind dat de minste uren maakt.
Bij de kinderopvang is het 11u/dag
Bij de bso is het 3,5u/dag + uren vakantiedagen
Plus dat de kinderopvang in uurtarief ook duurder is. Als je daar 47% zelf van moet betalen, is het een hoe dan ook een duur grapje.
En onderstreept dat meer werken gewoon te weinig loont.
Mensen die dus geen kinderen hebben/kunnen krijgen laten opdraaien voor jouw opvang zodat jij kostenloos je kinderen kan laten opvangen? Zoals al eerder gezegd, kinderen nemen is een keuze, daar horen nu eenmaal kosten bij.
Tuurlijk moeten we met zn allen investeren en betalen voor de toekomst maar ik vind het niet meer dan billijk dat je opdraait voor de keuzes die je maakt en niet door anderen laten betalen die de keuze niet (kunnen) maken.
Zelf vind ik het ook niet erg om wat te betalen want we leven nu eenmaal in een collectieve samenleving maar zoals ik al eerder poste, het loopt wel erg scheef allemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 22-01-2025 17:26 ]
Het uurtarief is bij ons 12,50. Het verschil valt volledig buiten de toeslagen (want boven het “max tarief”) en betaal je dus volledig zelf. €1,55 per uur * 190 uur (4 dagen per week) * 2 kinderen en je hebt €589 extra. Dan kom je er ineens wel in de buurt.dfbt schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Als ik 2 kids invul in 2025 met www.berekenhet.nl kinderopvangtoeslag en ik vul 2x 60k inkomen in (120k) kom ik uit op 2637 netto toeslag bij 40 uur per week per kind ( 4 dagen) met een uurtarief 10.95 ( mijn tarief bij het KDV in onze buurt)
(Mijn kind gaat 4 dagen per week, hiervoor staat 190 uur per maand op de factuur)
[ Voor 5% gewijzigd door Drusillala op 22-01-2025 21:24 ]
Ik ben van mening dat 'kinderen nemen' ook niet teveel een financiele keuze moet worden. We kampen al met een dramatisch laag geboortecijfer....pjot1 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Wat verwacht je dan?
Mensen die dus geen kinderen hebben/kunnen krijgen laten opdraaien voor jouw opvang zodat jij kostenloos je kinderen kan laten opvangen? Zoals al eerder gezegd, kinderen nemen is een keuze, daar horen nu eenmaal kosten bij.
Tuurlijk moeten we met zn allen investeren en betalen voor de toekomst maar ik vind het niet meer dan billijk dat je opdraait voor de keuzes die je maakt en niet door anderen laten betalen die de keuze niet (kunnen) maken.
Zelf vind ik het ook niet erg om wat te betalen want we leven nu eenmaal in een collectieve samenleving maar zoals ik al eerder poste, het loopt wel erg scheef allemaal.
Zeker. Zodat die kinderen later onze kont komen wassen als wij in een bejaardentehuis liggen, of ons huis verklussen, en over al dat werk veel inkomstenbelasting betalen zodat onze samenleving niet instort.pjot1 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:25:
Wat verwacht je dan?
Mensen die dus geen kinderen hebben/kunnen krijgen laten opdraaien voor jouw opvang zodat jij kostenloos je kinderen kan laten opvangen?
Best een goed idee voor je land, ervoor zorgen dat mensen kinderen willen.
Helaas heeft het kapitalisme pandora’s doos al geopend en vrouwen wijsgemaakt dat het beter voor ze is om voor andermans kinderen, vreemde mensen en andermans opa en oma te zorgen en/of andermans huis schoon te maken en hun eigen kinderen door vreemden te laten opvoeden, ipv voor hun eigen kinderen te zorgen, ouders en schoonouders als die bejaard zijn, eigen huishouden en echtgenoot en buurt. Dit alles voor een klein beetje meer bruto nationaal product en meer financiële zelfstandigheid al was dit laatste voor korte duur, gezien eenverdieners bijna niet meer rond kunnen komen.stylezzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Ik ben van mening dat 'kinderen nemen' ook niet teveel een financiele keuze moet worden. We kampen al met een dramatisch laag geboortecijfer....
Je ziet in alle tweeverdieners landen dat het geboortecijfer dramatisch is en dat we dus waarschijnlijk piek beschaafdheid gepasseerd zijn. Ik denk dat over 100 jaar er weinig over is van de West Europese, Noord Amerikaanse, Chinese, Japanse en Koreaanse cultuur. Met een beetje geluk heeft Afrika en Latijns Amerika de economische achterstand over 100 jaar ingehaald en zetten zij de huidige beschaving voort. Anders is het net als de grote beschavingen in het verleden een einde van een tijdperk.
Eigenlijk klinkt het best wel narcistisch, nu al de druk bij de volgende generatie leggen doordat de huidige generatie diens zaken niet op orde heeft. Dit terwijl de huidige generatie die kinderen keihard naait.Wilke schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:12:
Zeker. Zodat die kinderen later onze kont komen wassen als wij in een bejaardentehuis liggen, of ons huis verklussen, en over al dat werk veel inkomstenbelasting betalen zodat onze samenleving niet instort.
Er is geen tekort aan mensen. Het hoeven dus geen eigen kinderen te zijn die in de toekomst arbeid verrichten. Al laat ik mij verzorgen door migranten, dan kan ik net zo goed zelf een migrant zijn en gaan wonen waar het levensonderhoud een stuk goedkoper is.
Behalve dat dat niet werkt. Zie China, Japan, Zuid-Korea... Er is namelijk een belangenverstrengeling:Best een goed idee voor je land, ervoor zorgen dat mensen kinderen willen.
• Rijke mensen willen veel arbeid.
• Rijke mensen willen arbeiders zo min mogelijk betalen.
Er is een tekort aan arbeiders. Door de almachtige maar vaak onderschatte wet van vraag en aanbod zijn lonen redelijk goed maar niet super. Zodra de welvaart een specifiek niveau bereikt stort het geboortecijfer in. Het blijkt dat bijna niemand kinderen wil al moet men steeds meer moeite doen om de behaalde levensstandaard te behouden.
In het Westen speelt dit minder, want immigratie compenseert dit ruimschoots. Kinderen van genaturaliseerde migranten zijn voor de wet gelijk aan andere Nederlanders, gaan ook naar school, en gaan ook laag- en hoogopgeleid werk doen. Qua dat is er eigenlijk geen probleem in het Westen qua populatie, behalve de problemen die uit de onderbuik komen.
Dus als je het zelf niet kan bekostigen, maak je een financiële keuze voor degene die daar geen keus in hebben.stylezzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Ik ben van mening dat 'kinderen nemen' ook niet teveel een financiele keuze moet worden. We kampen al met een dramatisch laag geboortecijfer....
Daarom snap ik die focus op klimaat en energietransitie niet zo, over 100 jaar is de westerse bevolking sowieso gedecimeerd. Migratie stelt dat hooguit een paar decennia uit en maakt van heel Nederland een soort Amsterdam waar je op veel plekken niet meer met Nederlands terecht kunt en onze eeuwenlange cultuur en gebruiken verloren gaan.Z___Z schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:26:
Ik denk dat over 100 jaar er weinig over is van de West Europese, Noord Amerikaanse, Chinese, Japanse en Koreaanse cultuur. Met een beetje geluk heeft Afrika en Latijns Amerika de economische achterstand over 100 jaar ingehaald en zetten zij de huidige beschaving voort. Anders is het net als de grote beschavingen in het verleden een einde van een tijdperk.
Dat maakt bijna al onze structuren en 'garanties' onhoudbaar, het pensioenstelsel en zorgkosten op termijn onbetaalbaar. Als je jong bent kan je veel beter zelf beleggen voor je oude dag, voor het hoogste rendement gaan en niet geremd worden door pensioenfondsen die ook ideologische progressieve idealen nastreven.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Inderdaad. Wat we ook kunnen zeggen over de dalende bevolkingscijfers [in ontwikkelde landen] wereldwijd, het lijkt vooral een vrije keuze te zijn. Zodra mensen voldoende verdienen en zelf hun gezinsgrootte kunnen bepalen kiest men voor één, twee of drie kinderen, in plaats van voor vijf, acht of negen. Er zijn heel veel rijke landen ter wereld, met allemaal verschillende huizenmarkten en sociale stelsels. Toch zien we overal hetzelfde beeld.The Zep Man schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:28:
Er is een tekort aan arbeiders. Door de almachtige maar vaak onderschatte wet van vraag en aanbod zijn lonen redelijk goed maar niet super. Zodra de welvaart een specifiek niveau bereikt stort het geboortecijfer in. Het blijkt dat bijna niemand kinderen wil al moet men steeds meer moeite doen om de behaalde levensstandaard te behouden.
De hypothese die veel mensen hier aanhangen is dat de inkomenspolitiek de reden is voor het lage geboortecijfer. En dan niet eens de absolute inkomenspolitiek, dwz. of je genoeg geld hebt om voor de kinderen te zorgen, want daar is iedereen het over eens dat het wel meevalt, maar de marginale inkomenspolitiek, dwz. de inkomenseffecten die je ondervindt als je nóg een kind hebt.
Deze mensen zou ik graag willen vragen, wat voor inkomenseffecten heb je nodig om een vierde, vijfde, negende kind te willen?
Houd er ook rekening mee dat je met inkomenspolitiek vrij weinig aan de huizenmarkt kunt doen.
Dan laat ik me verder niet uit over de wenselijkheid van meer kinderen op deze planeet, of de morele rechtvaardiging van het neerleggen van de rekening bij de rest van de samenleving, want zeker dat eerste hoort inderdaad in een ander topic.
hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:06:
Daarom snap ik die focus op klimaat en energietransitie niet zo, over 100 jaar is de westerse bevolking sowieso gedecimeerd. Migratie stelt dat hooguit een paar decennia uit en maakt van heel Nederland een soort Amsterdam waar je op veel plekken niet meer met Nederlands terecht kunt en onze eeuwenlange cultuur en gebruiken verloren gaan.
Amsterdam is nog steeds een leuke stad.
Je kunt best sympathie hebben voor de menselijke soort en menselijke beschaving, en hopen dat we nog een paar eeuwen kunnen doorgaan, zonder dat specifiek te verbinden aan je eigen nageslacht of je eigen cultuur.
Wereldwijd stijgt de bevolking, tenminste voor de komende zoveel decennia.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:26:
Inderdaad. Wat we ook kunnen zeggen over de dalende bevolkingscijfers wereldwijd, het lijkt vooral een vrije keuze te zijn.
Natuurlijk is het een vrije keuze in veel delen van de wereld. Gezinsplanning en vrijheid over het eigen lichaam zijn basiszaken in de beschaafde wereld. Maar die vrije keuze wordt gevoed door omgevingsomdtandigheden.
Het is niet nodig om 8-9 kinderen te hebben om in een ontwikkeld land een populatie zonder immigratie in stand te houden. Een gemiddelde van 2,1 is voldoende. Het punt is dat in veel landen de vraag niet meer is "hoeveel kinderen nemen wij", maar "nemen wij kinderen?". Ik denk dat onder de groep die de (terechte!) vrije keuze maakt om geen kinderen te nemen een deel is dat eigenlijk wel kinderen wil al zouden omstandigheden daarvoor beter zijn.
Om wat meer on-topic te komen:
Ik denk dat het voor een groep makkelijker was om uit het gat van lagere inkomens te klauteren omdat ze bewust kiezen voor geen kinderen, in ieder geval wanneer ze zelf jong zijn. Meer tijd en kans om carrière te maken, meer geld dat overblijft voor de essentials (woning kopen, etc.). Ik vermoed dat de groep met een hoog inkomen en kinderen een stuk kleiner is ten opzichte van de groep met een laag inkomen en kinderen.
Ja, want vrouwen zouden gewoon achter het aanrecht moeten staan! En nog wat helpen met verzorging van hun ouders, zolang ze maar niet bijvoorbeeld een Apollo boordcomputer gaan programmeren, want dat is niks voor vrouwen...Z___Z schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:26:
[...]
Helaas heeft het kapitalisme pandora’s doos al geopend en vrouwen wijsgemaakt dat het beter voor ze is om voor andermans kinderen, vreemde mensen en andermans opa en oma te zorgen en/of andermans huis schoon te maken en hun eigen kinderen door vreemden te laten opvoeden, ipv voor hun eigen kinderen te zorgen, ouders en schoonouders als die bejaard zijn, eigen huishouden en echtgenoot en buurt. Dit alles voor een klein beetje meer bruto nationaal product en meer financiële zelfstandigheid al was dit laatste voor korte duur, gezien eenverdieners bijna niet meer rond kunnen komen.
Je ziet in alle tweeverdieners landen dat het geboortecijfer dramatisch is en dat we dus waarschijnlijk piek beschaafdheid gepasseerd zijn. Ik denk dat over 100 jaar er weinig over is van de West Europese, Noord Amerikaanse, Chinese, Japanse en Koreaanse cultuur. Met een beetje geluk heeft Afrika en Latijns Amerika de economische achterstand over 100 jaar ingehaald en zetten zij de huidige beschaving voort. Anders is het net als de grote beschavingen in het verleden een einde van een tijdperk.
Waarom zouden mannen dat niet kunnen doen? En ik ga echt niet ontkennen dat er gemiddeld genomen biologisch gewoon verschillen in voorkeuren tussen mannen en vrouwen zitten. En ook dat het tweeverdien fenomeen mee zal hebben geholpen aan lage geboortecijfers (immers als je beide veel moet werken om een woning te kunnen hebben, dan komen kinderen later wel een keer, of nooit). En dat is één van de primaire problemen, door tweeverdieners zijn woningen zoveel duurder geworden, dat je tweeverdiener moet zijn om een woning te kunnen kopen, waardoor we meer zijn gaan werken, en we niet echt beter erop zijn geworden. (Al disclaimer: Wat eerder werd getoond in dit topic is dat we per persoon eigenlijk helemaal niet meer uren zijn gaan maken de afgelopen decennia).
Maar imo gaat deze post wel heel erg de richting op: Vrouwen moeten thuis blijven
Dat is niet wat ik erin lees, wel dat het piramidespel van onze westerse verzorgingstaat piept en kraakt.Sissors schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:30:
Maar imo gaat deze post wel heel erg de richting op: Vrouwen moeten thuis blijven
We steeds vreemdere constructies bedenken om het bestaansminimum op peil te houden en daarbij allemaal ongewenste perverse neveneffecten introduceren zoals bijna 'gratis' parttime werken en ondoorgrondelijke financieel risicovolle toeslagen.
Vrouwen achter het aanrecht en 8 kinderen baren moeten we helemaal niet willen, wees blij dat die tijd voorbij is. Hoe we met deze nieuwe demografische realiteit om moeten gaan hoor je echter bijna niemand over, migranten binnenhalen om gaten te vullen lost op lange termijn niets op en is bijna overal electorale zelfmoord (Frankrijk en Duitsland gaan komend jaar ook rechtsaf).
AOW en het pensioenstelsel voor wie nu 30 is, vergeet het maar. Betaalbare zorg idem, dus hoe gaan we dat oplossen? Niet door nog meer toeslagen te geven en het loongebouw nog verder in elkaar te drukken, met 36% over (te) hoge fictieve rendementen is sparen en beleggen ook geen vetpot.
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:29:
offtopic:
Amsterdam is nog steeds een leuke stad.
Heb zelf van 1995 tot 2005 in Amsterdam gewoond en herken het niet meer terug, blij dat ik er weg ben.
Je bent een minderheid in eigen land, weiger daar engels te praten.
Vrouwen moeten zorgen voor eigen kinderen, (schoon) ouders, huishouden en man. Ik kan die niet heel veel anders interpreteren als dat de vrouw (grotendeels) thuis met blijven, en de man moet werken.hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:42:
[...]
Dat is niet wat ik erin lees, wel dat het piramidespel van onze westerse verzorgingstaat piept en kraakt.
De 30'er zou ik me niet heel veel zorgen over maken. Meer de 40'ers - 50'ers. Tegen de tijd dat de 30'ers met pensioen gaan zou de bevolkingspiramide wat gezonder moeten zijn. Al hangt dat wel grotendeels af natuurlijk van wat geboortecijfers doen.AOW en het pensioenstelsel voor wie nu 30 is, vergeet het maar. Betaalbare zorg idem, dus hoe gaan we dat oplossen? Niet door nog meer toeslagen te geven en het loongebouw nog mee in elkaar te drukken, met 36% over (te) hoge fictieve rendementen is sparen en beleggen ook geen vetpot.
En lastige blijft dat een gedeelte van de problemen qua huisvesting komen doordat de vraag gewoon veel sneller is toegenomen dan het aanbod. Maar kijk je naar bijvoorbeeld een Japan, daar is de bevolking al tijdje aan het krimpen, en toch is huisvesting daar niet goedkoop. Hoe kan het? Omdat alles wat geen gigantische stad is leegstroomt, en schijnbaar iedereen toch in de metropolen wil wonen. (Zal ook vast aan werk gerelateerd zijn, maar je zou toch denken dat veruit meeste dingen ook in kleinere steden te doen moet zijn).
Precies, als je de bevolkingspyramide er bij pakt zie je dat mijn generatie (ik word dit jaar 50) ongeveer de bodem van de boomerboom is. Daarna is de bevokingsopbouw vrij stabiel. Als dit zo blijft en de generatie van mijn ouders (de echte boomers) er niet meer is dan valt er een hele druk weg. Alleen duurt dat nog wel 10-20 jaar. Tot die tijd blijft het sws pappen en nat houden verwacht ik.[b]Sissors in "Het (on)bestaan van het middeninkomen"Sissors schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:49]
De 30'er zou ik me niet heel veel zorgen over maken. Meer de 40'ers - 50'ers. Tegen de tijd dat de 30'ers met pensioen gaan zou de bevolkingspiramide wat gezonder moeten zijn. Al hangt dat wel grotendeels af natuurlijk van wat geboortecijfers doen.
[ Voor 17% gewijzigd door Dwarlorf op 23-01-2025 10:34 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Same here ik wordt dit jaar 54.Dwarlorf schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:33:
[...]
Precies, als je de bevolkingspyramide er bij pakt zie je dat mijn generatie (ik word dit jaar 50) ongeveer de bodem van de boomerboom is. Daarna is de bevokingsopbouw vrij stabiel. Als dit zo blijft en de generatie van mijn ouders (de echte boomers) er niet meer is dan valt er een hele druk weg. Alleen duurt dat nog wel 10-20 jaar. Tot die tijd blijft het sws pappen en nat houden verwacht ik.
Nee, het zou prima zijn geweest als tegelijk met het invoeren van tweeverdieners de werkweek gehalveerd werd van 40 naar 20 uur/week. Het probleem is niet zozeer dat vrouwen het werk van mannen niet kunnen uitvoeren. Het probleem is meer dat vrouwen nu in hun biologisch ideale leeftijd voor kinderen krijgen "gedwongen" worden om te focussen op hun 9-5 werk ipv op het focussen op familiewaarden die ook belangrijk zijn.Sissors schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:30:
[...]
Ja, want vrouwen zouden gewoon achter het aanrecht moeten staan! En nog wat helpen met verzorging van hun ouders, zolang ze maar niet bijvoorbeeld een Apollo boordcomputer gaan programmeren, want dat is niks voor vrouwen...
Waarom zouden mannen dat niet kunnen doen? En ik ga echt niet ontkennen dat er gemiddeld genomen biologisch gewoon verschillen in voorkeuren tussen mannen en vrouwen zitten. En ook dat het tweeverdien fenomeen mee zal hebben geholpen aan lage geboortecijfers (immers als je beide veel moet werken om een woning te kunnen hebben, dan komen kinderen later wel een keer, of nooit). En dat is één van de primaire problemen, door tweeverdieners zijn woningen zoveel duurder geworden, dat je tweeverdiener moet zijn om een woning te kunnen kopen, waardoor we meer zijn gaan werken, en we niet echt beter erop zijn geworden. (Al disclaimer: Wat eerder werd getoond in dit topic is dat we per persoon eigenlijk helemaal niet meer uren zijn gaan maken de afgelopen decennia).
Het probleem is dat mannen geen zin hebben om de opvoeding en huishoudelijke taken eerlijk te verdelen. Waarom hebben we geen mamma dag maar wel pappa dag?Z___Z schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:57:
[...]
Nee, het zou prima zijn geweest als tegelijk met het invoeren van tweeverdieners de werkweek gehalveerd werd van 40 naar 20 uur/week. Het probleem is niet zozeer dat vrouwen het werk van mannen niet kunnen uitvoeren. Het probleem is meer dat vrouwen nu in hun biologisch ideale leeftijd voor kinderen krijgen "gedwongen" worden om te focussen op hun 9-5 werk ipv op het focussen op familiewaarden die ook belangrijk zijn.
Omdat een mamma zwanger is 40 weken, met verlof ''moet'' , het kind hoe dan ook moet baren, daarnaast nog moet herstellen. En tegen de tijd dat alles weer rustig is, de bekken stabiel , het kind in het gezin zijn vorm en draai heeft, mamma weer 40 weken zwanger is voor nummer 2 . (gemiddeld heeft een gezin 1.7 kind )emeralda schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Het probleem is dat mannen geen zin hebben om de opvoeding en huishoudelijke taken eerlijk te verdelen. Waarom hebben we geen mamma dag maar wel pappa dag?
En als de ''prime tijd voor carrière'' dan ergens rond leeftijd 25-35 is, wanneer iedereen van hun studie af komt en wat jaartjes ervaring heeft opgedaan is dat het moment dat gezinnen aan kinderen willen beginnen.
Als de mannen dan wel die jaren de carrière hebben gemaakt en dus hoofdverdiener zijn, is het ook een logische stap om als vrouw zijnde part time te werken en deels opvoeding/huishouden te doen toch?
Sommige zaken gaan van nature zo: de was en het huishouden meer door de vrouw (of de schoonmaakster), de vuilnisbak buiten zetten en de fietsen van de kinderen repareren meer door de man.emeralda schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:16:
Het probleem is dat mannen geen zin hebben om de opvoeding en huishoudelijke taken eerlijk te verdelen. Waarom hebben we geen mamma dag maar wel pappa dag?
Beide 4 dagen werken is in de praktijk ideaal, mijn vrouw heeft me een paar keer de was laten opvouwen daarna deed ze het liever zelf...
Dat is het ook niet, er zijn genoeg regelingen voor als je het niet allemaal even makkelijk kunt betalen. Sterker nog, er zijn zelfs regelingen voor als je het zelf eigenlijk allemaal heel makkelijk kunt betalen! Denk aan kinderopvangtoeslag, kinderbijslag, de iack. En nog beter nieuws: daar betalen ook de kinderlozen aan mee!stylezzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:42:
[...]
dit heeft niets met natuur te maken, maar met cultuur (waar we van af moeten). Het is 2025hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:30:
[...]
Sommige zaken gaan van nature zo: de was en het huishouden meer door de vrouw (of de schoonmaakster), de vuilnisbak buiten zetten en de fietsen van de kinderen repareren meer door de man.
Nu wil ik niet stom klinken, maar als je 20.000 per jaar verdien. (stel je bent alleenstaand) Dan werk je waarschijnlijk maar 2 of 3 dagen in de week. Met 3 dagen kinderopvang is dat nog best normaal. Wat je zelf moet gaan betalen is niet eens 10% van je bruto jaarloon. Met alle subsidies die je krijgt wanneer je 20.000 per jaar verdiend ga je er misschien wel wat op achteruit. Maar dat lijkt me dan ook redelijk normaal, zie onderstaand 34.000 netto voor +-3 dagen in de week werken. (ja het verschil is dat tabel 2 kids is en de ander 1. laten we het dan nog iets verdubbelen naar 3600 per jaar kinderopvang kosten.)
NiGeLaToR schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:53:2025 - nieuw jaar, nieuwe marginale belastingdruk!
Ik heb meteen de OP aangepast aan de situatie in 2025, voor de beeldvorming hierbij de tabel van de situatie die vaak gebruikt wordt:
[Afbeelding]
Heel veel mensen voelen zich daar prettig bij, waarom zou je dat willen veranderen?de Peer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:38:
dit heeft niets met natuur te maken, maar met cultuur (waar we van af moeten). Het is 2025
De politieke/maatschappelijke ontwikkeling is eerder conservatief dan progressief, als je beide parttime werkt is er genoeg tijd voor iedereen.
Ik vind het met kinderen krijgen toch wat anders. Het aantal kinderen dat we krijgen daalt met het jaar, terwijl we - afgaande op waar Nederland bij een verkiezing voor kiest - niet heel blij zijn met immigratie... Zorg er maar voor dat mensen wel kinderen nemen. Dat is overigens veel breder dan kinderopvang. Huizen waar je twee kinderen in kwijt kunt in grote steden zijn haast onbetaalbaar voor de normale sterveling.pjot1 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Wat verwacht je dan?
Het hele probleem van de opvang is dat dit niet door overheid wordt geregeld maar gewoon bedrijven zijn die kinderopvangen opkopen en prijzen bepalen en verhogingen doorvoeren ( logisch) want verdienen. Volgens mij had Arjan Lubach hier een heel item over gemaakt.Tdv98 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:44:
Ik zie nu net dit bericht voorbij komen: https://www.ad.nl/politie...de-elite-worden~aac741ff/
Nu wil ik niet stom klinken, maar als je 20.000 per jaar verdien. (stel je bent alleenstaand) Dan werk je waarschijnlijk maar 2 of 3 dagen in de week. Met 3 dagen kinderopvang is dat nog best normaal. Wat je zelf moet gaan betalen is niet eens 10% van je bruto jaarloon. Met alle subsidies die je krijgt wanneer je 20.000 per jaar verdiend ga je er misschien wel wat op achteruit. Maar dat lijkt me dan ook redelijk normaal, zie onderstaand 34.000 netto voor +-3 dagen in de week werken. (ja het verschil is dat tabel 2 kids is en de ander 1. laten we het dan nog iets verdubbelen naar 3600 per jaar kinderopvang kosten.)
[...]
Wanneer de overheid dus steeds met die indexering meegaat, krijg je steeds meer toeslag. in 2026 gaat dat dus niet gebeuren (Want geld op)
Vind het ook nog steeds vrij bijzonder dat in 2027 de opvang gratis moet gaan worden. Ik zou alvast nu je toekomstige kinderen alvast aanmelden , want overal zitten de opvangen al vol. Je gaat dus alsnog gewoon als ouders je kind thuis moeten houden en niet kunnen werken.
Natuurlijk moeten kindlozen meebetalen aan kinderen. Ook kindlozen zijn kind geweest en hebben dus genoten van de kind regelingen uit het verleden en gaan genieten van de productiviteit van de kinderen die nu geboren worden. De enige die eventueel niet hoeven mee te betalen zijn expats. Die zijn hier gekomen zonder kindkosten van de staat en vertrekken ook vaak voor ze met pensioen gaan om voor hun ouders in hun land van herkomst te zorgen.
Het grappige van 'gratis opvang' is dat het sterk denivellerend is: iemand met 20k betaald nu al bijna niets, twee bovenmodalen gaan er volgens bovenstaande tabel 13k op vooruit.dfbt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:54:
Vind het ook nog steeds vrij bijzonder dat in 2027 de opvang gratis moet gaan worden. Ik zou alvast nu je toekomstige kinderen alvast aanmelden , want overal zitten de opvangen al vol. Je gaat dus alsnog gewoon als ouders je kind thuis moeten houden en niet kunnen werken.
Welk probleem los je precies ermee op door het door de overheid te laten regelen? Je noemt indexering, als de overheid het zelf doet en geen indexering van de kosten heeft, dus geen loonsverhogingen voor het personeel, hoeveel plaatsen in de kinderopvang ga je dan vinden?dfbt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:54:
[...]
Het hele probleem van de opvang is dat dit niet door overheid wordt geregeld maar gewoon bedrijven zijn die kinderopvangen opkopen en prijzen bepalen en verhogingen doorvoeren ( logisch) want verdienen. Volgens mij had Arjan Lubach hier een heel item over gemaakt.
Wanneer de overheid dus steeds met die indexering meegaat, krijg je steeds meer toeslag. in 2026 gaat dat dus niet gebeuren (Want geld op)
En die bedrijven maken vast een gezonde winst voor hun eigenaar hoor, maar ik geloof niet dat die winstenmarges nou zo gigantisch zijn dat als je dat weghaalt ineens de opvang veel betaalbaarder wordt. (Waardoor ook nog meer vraag zou ontstaan, zoals je zelf ook noemt).
En nu lijkt mij een rustig afnemende bevolking een best goed idee, want of we nou met 18 miljoen mensen op dit stukje land moeten zijn kan je je ook afvragen. Maar als de hele handel instort qua geboortes, en we compenseren met hoge migratie, dan lijkt mij dat geen goed idee.Z___Z schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:55:
Voor een lange termijn stabiele populatie heb je 2.1 kinderen per gezin nodig. Dus dat moeten dus gezinnen van 2-3 kinderen per gezin zijn. Op dit moment is meer dan 2 kinderen eigenlijk alleen maar betaalbaar (in tijd + geld) door mensen in de bijstand, mensen die meer dan 4x modaal gezinsinkomen hebben en mensen met veel mantelzorgmogelijkheden. Alles daar tussen is gewoon heel moeilijk om 3 kinderen te onderhouden. Zodra je afhankelijk bent van KDV/BSO en 2 inkomens kan het geld en tijd technisch niet uit. Dus wat je ziet is dat de middeninkomens en laat pas aan kinderen beginnen en het bij 1 of 2 kinderen houdt en dus het geboortecijfer rond 1,5 blijft hangen.
Natuurlijk moeten kindlozen meebetalen aan kinderen. Ook kindlozen zijn kind geweest en hebben dus genoten van de kind regelingen uit het verleden en gaan genieten van de productiviteit van de kinderen die nu geboren worden. De enige die eventueel niet hoeven mee te betalen zijn expats. Die zijn hier gekomen zonder kindkosten van de staat en vertrekken ook vaak voor ze met pensioen gaan om voor hun ouders in hun land van herkomst te zorgen.
Moeten 2 bovenmodaal wel hun kinderen 3-4 dagen kwijt kunnen op de opvang. Ik voorzie een heel groot probleem in plek. Misschien dat er wat stellen zijn die er doorheen komen, maar als alle parttimers nu denken he! i.p.v. 1-2-3 dagen opvang laten we 4-5 dagen opvragen, zullen er toch echt mensen teleurgesteld worden.hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:57:
[...]
Het grappige van 'gratis opvang' is dat het sterk denivellerend is: iemand met 20k betaald nu al bijna niets, twee bovenmodalen gaan er volgens bovenstaande tabel 13k op vooruit.
Tevens zullen mensen die al part time werken niet echt snel opschalen met werk, maar eerder genieten van een vrije dag, en omdat er weer een paar honderd euro budget over blijft van kosten ze niet maken bij kinderopvang. Er komt dan geen extra belastinggeld van inkomsten in de staatskas.
Zowel nature als nurture. We zijn en blijven dieren met miljoenen jaren evolutie vergrendeld in ons DNA waardoor het overgrote deel van wat we denken en doen bewust en onbewust voortkomt uit onze programmering. Onze vrije wil is niet zo vrij als we denken.de Peer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:38:
[...]
dit heeft niets met natuur te maken, maar met cultuur (waar we van af moeten). Het is 2025
ik vind dat toch een beetje een zwak argument om de vrouw de was te laten doen en de man de fietsreparatie.derhenno schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:03:
[...]
Zowel nature als nurture. We zijn en blijven dieren met miljoenen jaren evolutie vergrendeld in ons DNA waardoor het overgrote deel van wat we denken en doen bewust en onbewust voortkomt uit onze programmering. Onze vrije wil is niet zo vrij als we denken.
De eventuele extra aanleg die je als man/vrouw hebt is ook weer niet zo groot. Is niet doorslaggevend, maar een kleine factor.
YouTube: Waarom de kinderopvang zo ***-duur isSissors schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:00:
[...]
En die bedrijven maken vast een gezonde winst voor hun eigenaar hoor, maar ik geloof niet dat die winstenmarges nou zo gigantisch zijn dat als je dat weghaalt ineens de opvang veel betaalbaarder wordt. (Waardoor ook nog meer vraag zou ontstaan, zoals je zelf ook noemt).
ik dacht dat het een aflevering van arjan lubach was. Maar het was van NPO zelf. Kijk dit stukje maar.
vanaf 5 minuut gaat het over financieel stukje
Ik weet niet of het stuk over kinderopvangen die failliet gaan nou het beste argument is om te stellen dat ze gigantische winstmarges zouden hebben. Er wordt ook genoemd dat bijna de helft niet commercieel is, en de private equity gedeelte echt een kleine minderheid is. Gezien volgens mij niet zo is dat de niet commerciele kinderopvangen het voor de helft van het bedrag doen, lijkt het mij juist meer onderbouwing dat er vast leuke winsten worden gemaakt, maar echt geen gigantische winstmarges gemiddeld genomen.dfbt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:13:
[...]
YouTube: Waarom de kinderopvang zo ***-duur is
ik dacht dat het een aflevering van arjan lubach was. Maar het was van NPO zelf. Kijk dit stukje maar.
vanaf 5 minuut gaat het over financieel stukje
Het andere grappige is dat er hier in de regio nu al geen plek is (wij kunnen over 9 maanden voor 1 dag terecht op een locatie 20 minuten rijden, met de auto, van onze woonplaats, de rest geeft aan een wachtrij voor de wachtrij te hebben, staan op zo'n 20 locaties ingeschreven nu).hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:57:
[...]
Het grappige van 'gratis opvang' is dat het sterk denivellerend is: iemand met 20k betaald nu al bijna niets, twee bovenmodalen gaan er volgens bovenstaande tabel 13k op vooruit.
En dit is dus nog vóórdat ze het gratis willen maken. De enige die daar van gaan profiteren zijn de mensen die nu al kinderen op de opvang hebben, voor de rest zal er geen plek zijn.
Met drie babies per leidster is het maximale uurtarief van een pedagogisch medewerker hooguit 33 euro per uur, als het hoofdkantoor, administratie, energie, luiers, gebouw, bedjes, schoonmaak, speelgoed, etc. allemaal gratis zouden zijn.Sissors schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:31:
Ik weet niet of het stuk over kinderopvangen die failliet gaan nou het beste argument is om te stellen dat ze gigantische winstmarges zouden hebben.
Ken weinig ICT'ers die voor 33 euro excl. BTW hun bed uit komen, het dubbele ook niet trouwens.
De aanleg is inderdaad niet doorslaggevend maar wel een grotere factor dan we denken. Door onze moderne maatschappij kunnen we de puur traditionele rolverdeling prima herverdelen al naar gelang men wil. Valt beschaving weg dan is de aanleg een zeer grote factor en vervallen we in oude rolpatronen naar ik vrees.de Peer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:09:
[...]
ik vind dat toch een beetje een zwak argument om de vrouw de was te laten doen en de man de fietsreparatie.
De eventuele extra aanleg die je als man/vrouw hebt is ook weer niet zo groot. Is niet doorslaggevend, maar een kleine factor.
Kinderopvang wordt stukken duurder voor lage inkomens, branche trekt aan de bel: https://www.rtl.nl/nieuws...uurder-voor-lage-inkomens
Ja de baby groep is niet winstgevend, die is er alleen om ouders binnen te krijgen. De winst komt uit de kleutergroepen waar je 2 medewerkers nodig hebt per 16 kinderen.hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
[...]
Met drie babies per leidster is het maximale uurtarief van een pedagogisch medewerker hooguit 33 euro per uur, als het hoofdkantoor, administratie, energie, luiers, gebouw, bedjes, schoonmaak, speelgoed, etc. allemaal gratis zouden zijn.
Ken weinig ICT'ers die voor 33 euro excl. BTW hun bed uit komen, het dubbele ook niet trouwens.
Japan heeft wel degelijk een andere ontwikkeling van de huizenprijzen dan de rest van de ontwikkelde wereld.Sissors schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:49:
Maar kijk je naar bijvoorbeeld een Japan, daar is de bevolking al tijdje aan het krimpen, en toch is huisvesting daar niet goedkoop. Hoe kan het?
Ik vind Japan eerder interessant omdat ze ons voorland zijn qua vergrijzing. We moeten kijken hoe ze daar de zorg en sociale zekerheid regelen (en waar ze tekort schieten).
Allereerst zou ik het geboortecijfer niet verwarren met het gemiddeld aantal kinderen per huishouden met kinderen.Z___Z schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:55:
Op dit moment is meer dan 2 kinderen eigenlijk alleen maar betaalbaar (in tijd + geld) door mensen in de bijstand, mensen die meer dan 4x modaal gezinsinkomen hebben en mensen met veel mantelzorgmogelijkheden. Alles daar tussen is gewoon heel moeilijk om 3 kinderen te onderhouden. Zodra je afhankelijk bent van KDV/BSO en 2 inkomens kan het geld en tijd technisch niet uit. Dus wat je ziet is dat de middeninkomens en laat pas aan kinderen beginnen en het bij 1 of 2 kinderen houdt en dus het geboortecijfer rond 1,5 blijft hangen.
Maar je betoogt dus eigenlijk dat er een marginale prijs zit op dat derde kind. Veel ouders maken de afweging, en de kosten die ze maken om dat derde (of vierde) kind op te voeden weegt niet op tegen het belang dat ze hechten aan dat derde of vierde kind. Ook al zouden ze dat kind wel graag willen.
Als ze écht zouden willen zou het namelijk best kunnen. Overal ter wereld zijn er enorme gezinnen die in schrijnende armoede leven. Dat hoeft echt niet in Nederland, ook niet met drie of vier kinderen.
De ouders maken dus een rationele keuze. Dat mogen wij als samenleving ook doen als het gaat om de inkomenssteun die we geven aan deze ouders.
Moeten we méér betalen voor dat derde of vierde kind dan voor het eerste kind van een ander gezin? En is dat derde of vierde kind belangrijker dan andere kinderen in Nederland?
Zolang ze niet gedwongen worden of onder druk worden gezet vind ik het prima dat mensen kinderen krijgen. Maar zelf heb ik geen kinderen, dus voor mij is jouw kind niet méér waard dan het kind van ieder ander.
Ja je hebt geen geld nodig om kinderen op te voeden, maar vooral tijd, voedsel en onderdak. Die laatste twee kosten in Nederland nou eenmaal geld, wat je kan krijgen door het eerste (tijd) in te ruilen.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:50:
[...]
Japan heeft wel degelijk een andere ontwikkeling van de huizenprijzen dan de rest van de ontwikkelde wereld.
Ik vind Japan eerder interessant omdat ze ons voorland zijn qua vergrijzing. We moeten kijken hoe ze daar de zorg en sociale zekerheid regelen (en waar ze tekort schieten).
[...]
Allereerst zou ik het geboortecijfer niet verwarren met het gemiddeld aantal kinderen per huishouden met kinderen.
Maar je betoogt dus eigenlijk dat er een marginale prijs zit op dat derde kind. Veel ouders maken de afweging, en de kosten die ze maken om dat derde (of vierde) kind op te voeden weegt niet op tegen het belang dat ze hechten aan dat derde of vierde kind. Ook al zouden ze dat kind wel graag willen.
Als ze écht zouden willen zou het namelijk best kunnen. Overal ter wereld zijn er enorme gezinnen die in schrijnende armoede leven. Dat hoeft echt niet in Nederland, ook niet met drie of vier kinderen.
De ouders maken dus een rationele keuze. Dat mogen wij als samenleving ook doen als het gaat om de inkomenssteun die we geven aan deze ouders.
Moeten we méér betalen voor dat derde of vierde kind dan voor het eerste kind van een ander gezin? En is dat derde of vierde kind belangrijker dan andere kinderen in Nederland?
Zolang ze niet gedwongen worden of onder druk worden gezet vind ik het prima dat mensen kinderen krijgen. Maar zelf heb ik geen kinderen, dus voor mij is jouw kind niet méér waard dan het kind van ieder ander.
Kijk maar hoeveel vrouwen betaald werk doen waar het geboortecijfer boven de 2 ligt.
En ja ik vind dat een kind dat geboren wordt in Nederland in een stabiel gezin meer waard dan een kind dat in Afrika geboren wordt. Vooral omdat een kind dat hier opgroeit fatsoenlijk onderwijs en zorg gaat ontvangen en dus op volwassen veel meer waarde gaat toevoegen aan onze samenleving. Die persoon is alleen te vervangen door een vergelijkbaar opgeleide migrant en niet door een niet opgeleide migrant. En ja de opgeleide migrant laten komen is voor onze maatschappij op korte termijn veel voordeliger, want maatschappelijk kosten mensen tot ze gaan werken gewoon geld (ruwweg de eerste 20 jaar). Maar als niemand meer kinderen neemt dan is de Nederlandse cultuur over 40 jaar gewoon weg en vervangen door de migranten die we nodig hebben om de maatschappij draaiende te houden.
De arbeidsparticipatie onder vrouwen ligt in Sub-sahara Afrika hoger dan die in Europa. Het idee dat vrouwen thuis "horen" te blijven terwijl de mannen "de kost verdienen" is een heel specifiek 19e-eeuws Europees fabeltje, dat verzonnen is door sociaal conservatieven om vrouwen- en kinderarbeid tegen te gaan. In de rest van de wereld moeten vrouwen bijna net zo hard ploeteren als mannen.Z___Z schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:03:
Ja je hebt geen geld nodig om kinderen op te voeden, maar vooral tijd, voedsel en onderdak. Die laatste twee kosten in Nederland nou eenmaal geld, wat je kan krijgen door het eerste (tijd) in te ruilen.
Kijk maar hoeveel vrouwen betaald werk doen waar het geboortecijfer boven de 2 ligt.
Het Islamitische deel van de wereld houdt ook niet zo van vrouwen met betaald werk. Maar daar ligt het geboortecijfer ook niet zo heel hoog.
Als we onderscheid gaan maken in de "waarde" van kinderen, waarom zouden we dan ophouden bij de landsgrenzen? Is het kind van hoogopgeleiden niet meer waard dan het kind van een vakkenvuller of een bijstandsmoeder? Moet de maatschappij niet meer gaan betalen voor kinderen naarmate de arbeid van mensen meer waard is? Je moet immers een hoogopgeleide vrouw (of man) overtuigen om hun goedverdienende baan in te wisselen tegen een carrière achter het aanrecht. Dat mag wat kosten.Z___Z schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:03:
En ja ik vind dat een kind dat geboren wordt in Nederland in een stabiel gezin meer waard dan een kind dat in Afrika geboren wordt. Vooral omdat een kind dat hier opgroeit fatsoenlijk onderwijs en zorg gaat ontvangen en dus op volwassen veel meer waarde gaat toevoegen aan onze samenleving.
Uiteindelijk gaat het er om dat je het gedeelte van Nederland zonder kinderen, dwz. de mensen die dit feestje moeten financieren, kunt overtuigen van je argumenten.
Je kunt stellen dat we ons bevolkingscijfer op peil moeten houden; dat zou pleiten voor een scherp inkoopbeleid waarbij de samenleving kinderen "koopt" bij leveranciers die het goedkoopste kunnen leveren.
En ik ben het er niet mee eens. Zoals @Sissors al opmerkt, een geboortecijfer waarbij de bevolking geleidelijk, maar niet al te plotseling daalt is een zegen.
Maar een denivellerend geboortebeleid werkt andersom, juist de duurste leveranciers zijn het belangrijkst, en dat wordt kostbaar. Dus ik vind het wel handig om de argumenten scherp te krijgen.
Misschien tijd om eens te leren?hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:30:
[...]
Sommige zaken gaan van nature zo: de was en het huishouden meer door de vrouw (of de schoonmaakster), de vuilnisbak buiten zetten en de fietsen van de kinderen repareren meer door de man.
Beide 4 dagen werken is in de praktijk ideaal, mijn vrouw heeft me een paar keer de was laten opvouwen daarna deed ze het liever zelf...
Als je vrouw morgen besluit naar een andere man te gaan die wel meehelpt in het huishouden en zn eigen ondergoed kan opvouwen moet je het ook zelf doen.
Ik krijg altijd een beetje kriebels van dit soort opmerkingen. Je kan prima huishoudelijke taken eerlijk verdelen. En af en toe een wasje draaien en wegvouwen.
Als je niet weet hoe zoek je een tutorial op op YouTube.
Zoek daarna gelijk even op hoe je moet koken en zet een maaltijd op tafel voor je vrouw en doe je kinderen een keer in de douche.
Het is 2025 en mensen beweren nog steeds geen was te kunnen vouwen.. echt waar gaat het heen met de wereld.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Salaris is CAO gebonden, als pm'er haal je in de hoogste trede de 23 euro bruto niet eens per uur.hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:37:
[...]
Met drie babies per leidster is het maximale uurtarief van een pedagogisch medewerker hooguit 33 euro per uur, als het hoofdkantoor, administratie, energie, luiers, gebouw, bedjes, schoonmaak, speelgoed, etc. allemaal gratis zouden zijn.
Dat kan strategische incompetentie zijn; opzettelijk een taak zo slecht uitvoeren dat mensen je liever het werk uit handen nemen. Verder volstrekt eens met je stelling.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:48:
Het is 2025 en mensen beweren nog steeds geen was te kunnen vouwen.. echt waar gaat het heen met de wereld.
Sommige mensen doen dat. Ik ben van mening dat iedere volwassene alle gezinstaken moet kunnen doen. Daarmee heb je meteen een belangrijk aspect van iedere crisis afgevangen, want als iemand ontbreekt houdt niet in dat iets niet gedaan wordt.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:48:
Misschien tijd om eens te leren?
(...)
Dat houdt niet in dat iedereen even goed moet zijn in alles. Sommige taken heb je gewoon wat meer aanleg voor en anderen wat minder. Het is prima om een vaste verdeling te hebben in het huishouden waar iedereen zich in kan vinden, ook al worden sommige dingen minder vaak gedaan door iemand (waardoor die minder kan oefenen). Maar in een noodgeval moet men zo kunnen wisselen. Het eten moet gezond zijn, maar kan wel iets minder gevarieerd. De was moet gedaan worden, maar hoeft niet zo netjes opgevouwen te worden als gebruikelijk. Je eigen kleding moet je sowieso goed kunnen strijken indien nodig.
Andersom moet degene die een reguliere taak even niet doet niet klagen dat die taak door een ander minder goed wordt uitgevoerd. Laat perfect niet in de weg staan van goed genoeg, zeker niet als de ander echt zijn best doet.
Om terug te komen op het bestaan van het middeninkomen: dit is nog belangrijker voor (fulltime) tweeverdieners, zeker met kinderen.
Maar als je partner een zakenreis heeft van een paar dagen. Of een stevige griep of een gebroken pols zal je ook je handen uit de mouwen moeten gaan steken.
Dus je moet het gewoon over kunnen nemen.
Er zijn 1000 redenen te bedenken. Mijn eerste voorbeeld is achteraf wat te extreem wellicht. Maar wel denkbaar, als een vrouw zich als je moeder moet gaan gedragen omdat de man niks in huis wil doen is t zo klaar.
En als je samen voor die berg was staat kan het dubbel zo snel klaar zijn als je samen vouwt. Kan je daarna samen op de bank ploffen.
Natuurlijk kunnen beide partners alles, als de nood aan de man (m/v) is wordt het werk gewoon gedaan.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:50:
Maar als je partner een zakenreis heeft van een paar dagen. Of een stevige griep of een gebroken pols zal je ook je handen uit de mouwen moeten gaan steken.
Bedoel vooral dat in relaties vaak rolpatronen ontstaan, zoals je ook elke avond aan dezelfde kant van het bed ligt. Deels omdat de één iets leuker vindt om te doen dan de ander, maar ook omdat het anders in de ogen van die ander niet goed genoeg of op zijn/haar manier gebeurd.
Zoals ik al zei: beide partners vier dagen werken en er is tijd om alles op je eigen manier te doen.
Eens en ik vouw al >20 jaar was.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:48:
[...]
En af en toe een wasje draaien en wegvouwen.
Maar je kent dat filmpje vast wel van het verschil in was vouwen tussen man en vrouw?
Is wel waar. Ik doe het zorgvuldig (meestal op de strijkplank) maar ben nooit zo snel en zo superstrak als mijn vriendin die het even doet vanaf de waslijn (zonder tafel of wat dan ook...).
Maar ja, in strijken ben ik dan weer beter en sneller (ze mag bij hemden dan ook niet strijken, dan baal ik als ik ze uit de kast pak).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Niet in mijn geval. Dus het is wellicht waar voor jou, maar niet voor mij.Cyberpope schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:10:
Eens en ik vouw al >20 jaar was.
Maar je kent dat filmpje vast wel van het verschil in was vouwen tussen man en vrouw?
Is wel waar.
Kijk uit met video's die stereotypes versterken, je eigen bias, en het projecteren van dat op de rest van de wereld.
Daar is zelfs onderzoek naar gedaan. Maar neem het geheel met een korreltje zout.hoevenpe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:51:
Bedoel vooral dat in relaties vaak rolpatronen ontstaan, zoals je ook elke avond aan dezelfde kant van het bed ligt.
Je weet dat in stereotypes altijd een kern van waarheid zit, uitvergroot naar niet kloppend geheel. En uitzonderingen zijn er altijd. Over het algemeen ben ik netter en strakker op veel dingen als mijn vriendin. Die doet bijna alles met "franse slag" met meestal daar ook het resultaat naar. Ook als ze de was vouwt. En toch altijd retestrak. (moet ik haar het weer niet in de kast laten proppen, dan is het snel weer tja...).The Zep Man schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:39:
[...]
Niet in mijn geval. Dus het is wellicht waar voor jou, maar niet voor mij.
Kijk uit met video's die stereotypes versterken, je eigen bias, en het projecteren van dat op de rest van de wereld.
Maar oke, we hadden het over het midden inkomen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ligt er aan hoe je er naar kijkt, zijn de 2 bovenmodalen niet al tijden 13k achtergesteld en wordt dat nu rechtgetrokken?hoevenpe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:57:
[...]
Mensen hebben de intrensieke wil om echt wel tijd bij hun kinderen te zijn. En al eerder is gesteld dat meer werken, al helemaal met kinderopvang, te weinig loont, waardoor de gemiddelde arbeidsparticipatie ten tijde van jarenlange tekorten geremd wordt.
Het "gratis" maken gaat politiek gezien niet om hogere inkomens meer geld te geven, maar om meer/makkelijker werknemers(uren) beschikbaar te maken voor het bedrijfsleven dat daar al tijden om zit te springen.
En bijkomend, marktwerking. Met meer aanbod aan werk kunnen de lonen ook weer matigen, meer concurrentie en loyaliteit tussen werknemers, etc. want er is immers geen tekort meer, wordt het weer wat meer een werkgevers-markt.
Klinkt heel links om kinderopvang gratis te maken, maar de beoogde effecten zijn uitermate rechts.
BThGvNeOA
Klinkt alsof KDV gratis maken toch weer meer een rechtse oplossing is dan een linkse. Meer arbeidsparticipatie en meer economie terwijl we nu al te veel geld hebben, want al het overtollig geld wat de middeninkomens hebben wordt afgeroomd door de huizenmarkt.DropjesLover schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:54:
[...]
Ligt er aan hoe je er naar kijkt, zijn de 2 bovenmodalen niet al tijden 13k achtergesteld en wordt dat nu rechtgetrokken?![]()
Mensen hebben de intrensieke wil om echt wel tijd bij hun kinderen te zijn. En al eerder is gesteld dat meer werken, al helemaal met kinderopvang, te weinig loont, waardoor de gemiddelde arbeidsparticipatie ten tijde van jarenlange tekorten geremd wordt.
Het "gratis" maken gaat politiek gezien niet om hogere inkomens meer geld te geven, maar om meer/makkelijker werknemers(uren) beschikbaar te maken voor het bedrijfsleven dat daar al tijden om zit te springen.
En bijkomend, marktwerking. Met meer aanbod aan werk kunnen de lonen ook weer matigen, meer concurrentie en loyaliteit tussen werknemers, etc. want er is immers geen tekort meer, wordt het weer wat meer een werkgevers-markt.
Klinkt heel links om kinderopvang gratis te maken, maar de beoogde effecten zijn uitermate rechts.
Ik denk dat we juist moeten inzetten om kortere standaard werkweek. Ik denk dat dit voor veel mensen veel meer welvaart oplevert dan een paar honderd euro meer per maand. Het is alleen lastig te implementeren als je collega's wel 40 uur/week werken. Als je dan 32 uur gaat werken, krijg je gewoon 40 uur werk wat in 32 uur af moet zijn. Het is niet voor niets dat die part time leraren zoveel stress ervaren. Als je 3 dagen werkt ipv 5 geef je 3 dagen les en wordt je voor 3 dagen betaalt, maar overhead uren worden niet 3/5, want je kan niet 3/5 van de lerarenvergaderingen bijwonen, of 3/5 van de 10 minuten gesprekken doen (ja wel uitvoeren, maar je moet overleggen met degene die de andere 2/5 van de gesprekken doet).
Nederland bungelt overigens onderaan in zowel absolute Euro's als procentueel in kind gerelateerde voordelen. Dus als je weinig wil betalen aan (andermans) kinderen zit je in Nederland wel goed.
https://ec.europa.eu/euro...tat-news/w/ddn-20240528-2
Er is geen overtollig geld, alleen de have's en have-not's.Z___Z schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:05:
[...]
Klinkt alsof KDV gratis maken toch weer meer een rechtse oplossing is dan een linkse. Meer arbeidsparticipatie en meer economie terwijl we nu al te veel geld hebben, want al het overtollig geld wat de middeninkomens hebben wordt afgeroomd door de huizenmarkt.
Om de have-not's in de woningmarkt te paaien hebben die een hoger inkomen nodig.
Met name jonge gezinnen zitten qua alles in de dure tropentijd, kinderen, woning kopen + verbouwen.
Wanneer de dik 100k verdient samen maar dat door de kinderopvang+toeslag stelsel gereduceerd ziet worden tot 70k (bruto) en waar je niks voor kan kopen voor een jong gezin, dan wringt dat best wel.
Met gratis kinderopvang stijgt hun inkomen, iedereen blij

Maar ook het inkomen van de have's, dus meer lucht die vastgoedbel in!
BThGvNeOA
Wederom extremen, waarom moet het alles/niks, zwart/wit, en vijandig.Dennis1812 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:50:
Ja, ik noemde natuurlijk een extreem scenario van scheiding.
Dus je moet het gewoon over kunnen nemen.
Er zijn 1000 redenen te bedenken. Mijn eerste voorbeeld is achteraf wat te extreem wellicht. Maar wel denkbaar, als een vrouw zich als je moeder moet gaan gedragen omdat de man niks in huis wil doen is t zo klaar.
En als je samen voor die berg was staat kan het dubbel zo snel klaar zijn als je samen vouwt. Kan je daarna samen op de bank ploffen.
Als mijn vrouw de was vouwt, ben ik de vaatwasser aan het inruimen, en zo hebben we beiden taken die we beter kunnen, vaker doen en daarna kunnen we alsnog samen op de bank ploffen.
Ik kan ook kleren vouwen, maar doe daar 2x zo lang over. Mijn vrouw kan ook de vaatwasser inruimen, maar dan kan er minder in en wordt de helft niet schoon.
Ik kan ook koken, maar doe er langer over en mix misschien een keer de verkeerde kruiden, mijn vrouw kan ook een plank ophangen, maar ook hierbij zijn beiden niet overal even goed in.
Het is prima om verschillend te zijn!
Ik ga op mijn werk ook niet het werk van de directeur doen en hij mijn werk, dat is gewoon niet effectief/efficient.
Ik ben dan toevallig wat beter met salaris binnenharken met mijn werk dan mijn vrouw, zij is weer beter in het opvoeden van kinderen.
Daarom ook dat ik 4 dagen (voor een baas) werk en zij 2 (bij meer uren wordt de opvang zo duur
Iedereen blij, behalve de lage inkomens, want die 4% eigen bijdrage plus de afschaffing van de iack gaat pijn doen bij die inkomens. En dan is er natuurlijk nog het personeelstekort, er is geen provincie waar het aantal vacatures in de kinderopvang per werkzoekende niet groter dan 1 is. Er is simpelweg geen plek voor kinderen. Het doel om de arbeidsparticipatie te vergroten gaat niet behaald worden vrees ik.DropjesLover schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:26:
[...]
Er is geen overtollig geld, alleen de have's en have-not's.
Om de have-not's in de woningmarkt te paaien hebben die een hoger inkomen nodig.
Met name jonge gezinnen zitten qua alles in de dure tropentijd, kinderen, woning kopen + verbouwen.
Wanneer de dik 100k verdient samen maar dat door de kinderopvang+toeslag stelsel gereduceerd ziet worden tot 70k (bruto) en waar je niks voor kan kopen voor een jong gezin, dan wringt dat best wel.
Met gratis kinderopvang stijgt hun inkomen, iedereen blij![]()
Jawel, maar 10% van de extra uren moet worden besteed in de kinderopvang, dus dan moet de belasting weer omhoog als dat "gratis" moet blijvenzacht schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:46:
[...]
Iedereen blij, behalve de lage inkomens, want die 4% eigen bijdrage plus de afschaffing van de iack gaat pijn doen bij die inkomens. En dan is er natuurlijk nog het personeelstekort, er is geen provincie waar het aantal vacatures in de kinderopvang per werkzoekende niet groter dan 1 is. Er is simpelweg geen plek voor kinderen. Het doel om de arbeidsparticipatie te vergroten gaat niet behaald worden vrees ik.
Gratis bestaat niet, íemand moet betalen...
Die 4% betalen lagere inkomens nu ook al.zacht schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:46:
[...]
Iedereen blij, behalve de lage inkomens, want die 4% eigen bijdrage plus de afschaffing van de iack gaat pijn doen bij die inkomens. En dan is er natuurlijk nog het personeelstekort, er is geen provincie waar het aantal vacatures in de kinderopvang per werkzoekende niet groter dan 1 is. Er is simpelweg geen plek voor kinderen. Het doel om de arbeidsparticipatie te vergroten gaat niet behaald worden vrees ik.
De IACK is nu berekend volgens 11,45% x (arbeidsinkomen - € 6.073), met vanaf €31,8k bruto max €2950. Maar hoe lager je inkomen is, hoe minder het absolute bedrag is.
Dat is zeker vervelend, maar tegelijkertijd is de IACK ook een 1x per jaar uitkering bij je belastingaangifte, geen maandelijkse zoals een toeslag.
Dat zal ook bij lage inkomens in de (broodnodige) spaarpot terecht komen, maar doet weinig voor de vaste lasten / inkomsten/uitgaven.
Een dergelijk inkomensverlies wordt ook weer in bijv. de eerste belastingschijf bijgeplust.
Oftewel, broekzak-vestzak.
Met betrekking tot personeel... ik weet niet wat het gaat doen. Velen hebben natuurlijk al opvang. De informele zorg zal ontlast worden. Maar meer mensen kunnen werken, ook ouders die (kunnen) werken in de kinderopvang kunnen meer uren oppakken.
Want elk persoon in de kinderopvang kan 3 tot 8 kinderen opvangen, wat (gemiddeld gezien) weer 2 tot 5 personen in een gezin vrij maakt.
[ Voor 4% gewijzigd door DropjesLover op 24-01-2025 15:02 ]
BThGvNeOA
Behalve baren en borstvoeding kunnen mannen alles wat vrouwen doen. En dat is dus het eerste jaar van de 18. Waarom moeten mannen de hoofd verdiener zijn? Waarom is er überhaupt een hoofd verdiener?dfbt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Omdat een mamma zwanger is 40 weken, met verlof ''moet'' , het kind hoe dan ook moet baren, daarnaast nog moet herstellen. En tegen de tijd dat alles weer rustig is, de bekken stabiel , het kind in het gezin zijn vorm en draai heeft, mamma weer 40 weken zwanger is voor nummer 2 . (gemiddeld heeft een gezin 1.7 kind )
En als de ''prime tijd voor carrière'' dan ergens rond leeftijd 25-35 is, wanneer iedereen van hun studie af komt en wat jaartjes ervaring heeft opgedaan is dat het moment dat gezinnen aan kinderen willen beginnen.
Als de mannen dan wel die jaren de carrière hebben gemaakt en dus hoofdverdiener zijn, is het ook een logische stap om als vrouw zijnde part time te werken en deels opvoeding/huishouden te doen toch?
Aangezien veel huwelijken stranden zou een vrouw er goed aan doen om aan haar carrière te denken.
Net als HRA
Never say never (op dat tweede).emeralda schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:01:
Behalve baren en borstvoeding kunnen mannen alles wat vrouwen doen.
Ja allemaal leuk en aardig. Ik snap de noodzaak niet. In mijn bubbel vind geen enkele vrouw het erg, en het zelfs lekker/prima/fijn. Ik persoonlijk kan het niet en ben ook blij dat mijn vrouw het doet. Die er ook geen moeite mee heeft. In mijn conservatieve beeld is het goed zo. Voor iedereen die anders wil prima, maar hou dat bij jezelf als dat voor jullie werkt.emeralda schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:01:
[...]
Behalve baren en borstvoeding kunnen mannen alles wat vrouwen doen. En dat is dus het eerste jaar van de 18. Waarom moeten mannen de hoofd verdiener zijn? Waarom is er überhaupt een hoofd verdiener?
Aangezien veel huwelijken stranden zou een vrouw er goed aan doen om aan haar carrière te denken.
Veel huwelijken stranden, vaker/veelal op initiatief van de vrouw. Is dat omdat ze parttime werken??
Lijkt mij voor een carrière niet boeiend of je nooit fulltime hebt gewerkt of slechts 3 dagen. De werkervaring blijft er, alleen de werkdruk/last zal toenemen.
Dat doen ze al, een belangrijke reden dat er zo weinig kinderen geboren worden.emeralda schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:01:
Behalve baren en borstvoeding kunnen mannen alles wat vrouwen doen. En dat is dus het eerste jaar van de 18. Waarom moeten mannen de hoofd verdiener zijn? Waarom is er überhaupt een hoofd verdiener?
Veel mannen vinden het gewoon prettig dat ze meer of tenminste evenveel als hun vrouw verdienen, dat is imo een reden waarom succesvolle hoogopgeleide vrouwen lastiger een relatie krijgen/willen dan vroeger.
Andersom geldt evenzeer: succesvolle vrouwen willen in het algemeen een partner die minimaal hetzelfde verdient, liefst meer.hoevenpe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:32:
[...]
Dat doen ze al, een belangrijke reden dat er zo weinig kinderen geboren worden.
Veel mannen vinden het gewoon prettig dat ze meer of tenminste evenveel als hun vrouw verdienen, dat is imo een reden waarom succesvolle hoogopgeleide vrouwen lastiger een relatie krijgen/willen dan vroeger.
Kinderen krijgen is een keuze. Geen kinderen krijgen is ook een keuze. We kunnen elkaar in the middle meeten door mij voordeeltjes te geven als ik later zorg nodig heb. Ik heb geen kinderen immers die dat voor me uitzoeken en/of helpen met mantelzorgen. Dan betaal ik nu graag mijn extra deel voor de kids van anderen.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:34:
Uiteindelijk gaat het er om dat je het gedeelte van Nederland zonder kinderen, dwz. de mensen die dit feestje moeten financieren, kunt overtuigen van je argumenten.
Dit dus.
Ik heb dat echt nooit begrepen. Mijn vriendin is universitair hoofddocent en ik ben HBO ICTertje. Dat scheelt netto ong. 1000E pm. boeiuhhoevenpe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:32:
Dit dus.
FunkyTrip schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:43:
Kinderen krijgen is een keuze. Geen kinderen krijgen is ook een keuze. We kunnen elkaar in the middle meeten door mij voordeeltjes te geven als ik later zorg nodig heb. Ik heb geen kinderen immers die dat voor me uitzoeken en/of helpen met mantelzorgen. Dan betaal ik nu graag mijn extra deel voor de kids van anderen.
Allereerst, ik denk dat het niet onaannemelijk is dat het huidige stelsel van ouderenzorg is ingestort tegen de tijd dat wij oud zijn, en dat de kinderen van de toekomst misschien zorg voor hun eigen ouders zullen dragen, maar dat wij vooral onszelf mogen redden. Maar goed, laten we van het beste uitgaan.
Dat zegt alleen weer niets aan hoeveel geld we mogen herverdelen. Als ik de plannen in dit topic hoor is het belangrijk dat mensen kinderen kunnen krijgen en opvoeden zonder merkbare terugval in inkomen, en specifiek in de hogere middenklasse met verzamelinkomens boven de 70k. Dat gaat om veel geld.
Ik denk dat mensen zonder kinderen meer (werk)stress ervaren dan degene met. Als ik in mijn (werk)omgeving kijk dan mogen de mensen zonder kinderen het werk van degene met kinderen opknappen. Evenals overwerken.Z___Z schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:05:
[...]
Klinkt alsof KDV gratis maken toch weer meer een rechtse oplossing is dan een linkse. Meer arbeidsparticipatie en meer economie terwijl we nu al te veel geld hebben, want al het overtollig geld wat de middeninkomens hebben wordt afgeroomd door de huizenmarkt.
Ik denk dat we juist moeten inzetten om kortere standaard werkweek. Ik denk dat dit voor veel mensen veel meer welvaart oplevert dan een paar honderd euro meer per maand. Het is alleen lastig te implementeren als je collega's wel 40 uur/week werken. Als je dan 32 uur gaat werken, krijg je gewoon 40 uur werk wat in 32 uur af moet zijn. Het is niet voor niets dat die part time leraren zoveel stress ervaren. Als je 3 dagen werkt ipv 5 geef je 3 dagen les en wordt je voor 3 dagen betaalt, maar overhead uren worden niet 3/5, want je kan niet 3/5 van de lerarenvergaderingen bijwonen, of 3/5 van de 10 minuten gesprekken doen (ja wel uitvoeren, maar je moet overleggen met degene die de andere 2/5 van de gesprekken doet).
Nederland bungelt overigens onderaan in zowel absolute Euro's als procentueel in kind gerelateerde voordelen. Dus als je weinig wil betalen aan (andermans) kinderen zit je in Nederland wel goed.
https://ec.europa.eu/euro...tat-news/w/ddn-20240528-2
Er is zelfs een keer tegen me gezegd dat ik geen vakantie hoef omdat ik geen kinderen heb.

Geen kinderen is niet voor iedereen een keuze.FunkyTrip schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:43:
[...]
Kinderen krijgen is een keuze. Geen kinderen krijgen is ook een keuze. We kunnen elkaar in the middle meeten door mij voordeeltjes te geven als ik later zorg nodig heb. Ik heb geen kinderen immers die dat voor me uitzoeken en/of helpen met mantelzorgen. Dan betaal ik nu graag mijn extra deel voor de kids van anderen.
4% van de max uurprijs waarover ze toeslag krijgen. Ik neem aan dat met de groeiende vraag de prijzen ook omhoog gaan, en dan wordt het een ander financieel plaatje.DropjesLover schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:01:
[...]
Die 4% betalen lagere inkomens nu ook al.
Belangrijkste argument voor gratis opvang werd niet genoemd want dat zou denk ik te gevoelig kunnen liggen. En dat is dat elk kind in Nederland al begint met dezelfde kansen in een omgeving waarin de Nederlandse taal centraal staat. Bij een kinderopvang leren de kindjes samen spelen, gaan ze naar de kinderboerderij, ervaren ze de Nederlandse cultuur, leren ze woordjes, kleurtjes etc. Nu regelt een deel van NL de opvang bij de familie of bij een partner door de kosten en komen sommigen met 1-0 achterstand aan op de basisschool.DropjesLover schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:26:
[...]
Er is geen overtollig geld, alleen de have's en have-not's.
Met gratis kinderopvang stijgt hun inkomen, iedereen blij![]()
Een tweede argument is dat de kosten voor opvang dermate hoog zijn (2 kids 4 dagen per week is 4000 euro bruto pm, 1000 netto pm voor een 2x modaal gezin) dat het enorm stimuleert voor de minst verdiener om een dag minder te gaan werken. Dit resulteert in hele beroepsgroepen die voornamelijk part-time werken met allemaal weer andere doorsijpelende effecten (tekorten in de zorg, onderwijs die niet nodig zijn etc.).
En ik deel je mening over het gevoel van oneerlijkheid, de marginele belastingdruk is al enorm hoog voor de middenklasse en dan wordt er nog geen rekening gehouden met kosten voor KDV en/of alimentatie.
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!