Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Geen miljardair, maar mijn werkgever rijdt wel in een behoorlijke Porsche en ligt een keer of vijf per jaar aan het strand in Verweggistan. En dan werk ik bij een klein kinderdagverblijf.stylezzz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Ik heb ook niet het idee dat er CEO's kinderopvang rondlopen die in no time miljardair zijn. Blijft toch veel geld... Maar goed, meneer heeft het wel naar zijn zin daar. Dus is het goed
Landelijk gemiddeld verdien je 17 euro bruto per uur als pedagogisch medewerker. Als je aan je max schaal en nummer zit verdien je 22 euro en een beetje bruto per uur. Een van mijn collega's werkt ook achter de service-balie/kassa bij de Appie, want verdient daar meer.Sissors schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:29:
[...]
Een gedeelte is natuurlijk de hoge uurlonen die we hebben in Nederland, zeker voor werkgevers zijn de kosten van een werknemer hoog, ondanks wat vaak in dit topic beweerd wordt dat al die werkgevers gewoon net aan een hongerloontje betalen en zwemmen in het geld.
Een ander gedeelte zijn alle eisen, regels en cursussen waaraan voldaan moet worden. Zeker bij de baby categorie moeten heel veel begeleiders zijn.
De babygroepen maken minimaal winst, de peutergroepen vanaf twee jaar zijn de 'grootverdieners', want dan heb je maar twee pm'ers nodig voor 16 kinderen. De kosten van bijscholing zijn voor mij dit jaar ± 300 euro inclusief BTW voor EHBO/BHV/pedagogische bijscholing.
Tijdens de crisisjaren (2008-2011) zag je steeds meer dat ouders hun kinderen 'deelden'. In plaats van bijvoorbeeld drie dagen opvang voor Jantje en zijn vriendje Pietje: beide twee dagen naar de opvang en de ouders van Jantje vingen Pietje een dag op als Jantje ook thuis was en andersom.NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:18:
[...]
Wat je ziet is dat steeds meer opa's en oma's langer werken en dus niet kunnen opvangen omdat ze.. aan het werk zijn. Dat zie je ook aan de arbeidsparticipatie cijfers voor die leeftijdcategorie. Als je op je 30e kinderen krijgt zijn je ouders waarschijnlijk nog niet met pensioen tot de kleinkinderen al naar de middelbare school gaan. Krijg je ze later matched het beter, maar zoals met mijn ouders, kleintjes van 2-4 zijn best zwaar voor een 70+'er.
Dus dit systeem valt met dank aan de veranderingen in het water - al valt het dan deels wel weer mee door hoge mate van deeltijdwerk. Dus, opa en oma passen op tijdens hun parttime dag
En om on-topic te gaan: Daar valt voor de middeninkomens misschien nog wel wat financiële ruimte te behalen.
Zeker.. in dat wereldje gezeten.zacht schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:59:
Geen miljardair, maar mijn werkgever rijdt wel in een behoorlijke Porsche en ligt een keer of vijf per jaar aan het strand in Verweggistan. En dan werk ik bij een klein kinderdagverblijf.
Schimmige stichtingen zonder winstoogmerk, maar wel een directeur die uit 4 van dit soort stichtingen een fulltime salaris trok. Niet voor niets trekken zoveel instanties op dit moment aan de bel over georganiseerde misdaad die zich op zorg en welzijn stort.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Precies. Waar zijn die hardwerkende Nederlanders nu? Je kunt over de huidige generatie opa's en oma's ook niet meer zeggen dat ze het land opgebouwd hebben. Ze hebben parttime werken uitgevonden.Vrijdag schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Stelletje lanterfanters. Waarom werken opa en oma niet gewoon 40 uur zoals het hoort?
Bij Follow the Money hebben ze diverse artikelen over zorgcowboys en daar zakt je broek echt vanaf. Het lijkt of elke klojo een zorgbureautje kan beginnen, z'n zakken kan vullen (en nog erger, niet de benodigde zorg levert) en als de boel klapt op naam van z'n neef/broer/vrouw/buurman lekker verder gaat. En dan die verhalen over ongediplomeerd personeel.Cyberpope schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Zeker.. in dat wereldje gezeten.
Schimmige stichtingen zonder winstoogmerk, maar wel een directeur die uit 4 van dit soort stichtingen een fulltime salaris trok. Niet voor niets trekken zoveel instanties op dit moment aan de bel over georganiseerde misdaad die zich op zorg en welzijn stort.
Adam1980 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:50:
[...]
Ik had je graag een link gegeven van een uitzending van de rekenkamer uit 2012 'wat kost kinderopvang'. Maar die is niet meer beschikbaar. Maar de conclusie, er zit bijzonder weinig marge op. Heel veel zal er niet veranderd zijn.
De meeste medewerkers zullen niet in de hoogste inkomenscategorie van de tabellen zitten.
Die 1000 euro is gewoon wat het kost. Maar die bekostiging zou wel anders georganiseerd kunnen worden.
Private equity zit (tegenwoordig) ook in de kinderopvang, dus kennelijk zit er wel geld in - of verwachten ze dat. Wat mij betreft net zo onwenselijk als bovengenoemde schurken, maar het mag allemaal hier - net zoals tandartsen en dierenartsen opgekocht worden. Ik zag wel berichten over zorgen vanuit de branche en kamerbrieven, maar ik verwacht er weinig van. Ik heb overigens helemaal geen kinderen, maar ben gewoon gefrustreerdstylezzz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Ik heb ook niet het idee dat er CEO's kinderopvang rondlopen die in no time miljardair zijn. Blijft toch veel geld... Maar goed, meneer heeft het wel naar zijn zin daar. Dus is het goed
Hoog is relatief. In de zorg en welzijn branche wordt niet veel geld verdiend, vergeleken met de branche van financiële dienstverlening bv.Sissors schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:29:
[...]
Een gedeelte is natuurlijk de hoge uurlonen die we hebben in Nederland, zeker voor werkgevers zijn de kosten van een werknemer hoog, ondanks wat vaak in dit topic beweerd wordt dat al die werkgevers gewoon net aan een hongerloontje betalen en zwemmen in het geld.
Er zijn niet veel branches waar minder wordt verdiend, schoonmaak denk ik. En nog een paar, maar over het algemeen zit deze branche aan de onderkant.
Gelukkig is het tegenwoordig beter maar vroeger was kinderen krijgen geen keuze. Ook mensen die er ongeschikt voor waren kregen bezoek van de ooievaar.
Gezien al het tuig op straat is het tegenwoordig niet andersemeralda schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:17:
Niet iedereen heeft een leuke opa of oma.
Gelukkig is het tegenwoordig beter maar vroeger was kinderen krijgen geen keuze. Ook mensen die er ongeschikt voor waren kregen bezoek van de ooievaar.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Klopt niet veel van. Ook als je 2200 a 2300 bruto verdiend, dan ga je er in 2025 gewoon 30 euro op achteruit in verschil met 2024. En dat terwijl je als je meer verdient er juist tot 40 euro op vooruit gaat. Is gewoon een verschil van +-70 euro! Dat hele artikel van NU.nl met 2000 klopt voor geen reet. Je kan het zo uitrekenen via Visma Raet bruto/netto-tool.mavamal schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:15:
Voornamelijk voor tussen de € 1.000,- en € 2.000,- bruto. Iemand die 20 uur in de zorg werkt met weekendtoeslag en onregelmatigheidstoeslag gaat daar ook al boven zitten. De communicatie dat parttimers er op achteruit zouden gaan is hierbij dus al achterhaald. Voornamelijk mensen die parttime rondom minimumloon verdienen zullen er op achteruit gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door hotymoty op 17-01-2025 12:32 ]
Je hebt wel gelijk, puur op uurloon zit de zorg voor mensen die gewoon legaal werken echt helemaal aan de onderkant. Nergens verdienen HBO'ers zo weinig als in de zorg.Adam1980 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:10:
[...]
Hoog is relatief. In de zorg en welzijn branche wordt niet veel geld verdiend, vergeleken met de branche van financiële dienstverlening bv.
Er zijn niet veel branches waar minder wordt verdiend, schoonmaak denk ik. En nog een paar, maar over het algemeen zit deze branche aan de onderkant.
Legitiem kun je niet dik geld verdienen. Maar als je als 2 basispsychologen uit een praktijk voor dyslexie 1,2 miljoen winst kun trekken per jaar (zie eerder referentie aan follow the money) is toch leuk.
Ongeveer 50% van de begroting van gemeenten gaat naar zorg en welzijn.
Handhaving is zo goed als nul, de pak kans is nog kleiner.
Als jij als zorgbureautje 10 uur werk week een HBO'er factureert aan de gemeente en feitelijk slechts 3 uur een MBO'er naar toe stuurt, is dat toch een leuk inkomen als je dat met 40 cliënten doet. En als je er als gemeente achterkomt terugvorderen? Kansloos. BV ploft en je gaat vrolijk elders verder.
Mocht je er in willen verdiepen: https://www.nrc.nl/nieuws...n-met-zorgfraude-a4155496 is een leuke start.
Ja maar!!! marktwerking lost alles op.Piggen schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:00:
[...]
Bij Follow the Money hebben ze diverse artikelen over zorgcowboys en daar zakt je broek echt vanaf. Het lijkt of elke klojo een zorgbureautje kan beginnen, z'n zakken kan vullen (en nog erger, niet de benodigde zorg levert) en als de boel klapt op naam van z'n neef/broer/vrouw/buurman lekker verder gaat. En dan die verhalen over ongediplomeerd personeel.
Private equity zit (tegenwoordig) ook in de kinderopvang, dus kennelijk zit er wel geld in - of verwachten ze dat. Wat mij betreft net zo onwenselijk als bovengenoemde schurken, maar het mag allemaal hier - net zoals tandartsen en dierenartsen opgekocht worden. Ik zag wel berichten over zorgen vanuit de branche en kamerbrieven, maar ik verwacht er weinig van. Ik heb overigens helemaal geen kinderen, maar ben gewoon gefrustreerd
[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 17-01-2025 12:28 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nou heb ik toch even die tool erbij gepakt. Bij een bruto van € 2.300 in 2024 € 2.150 en 2025 € 2.169 netto, een stijging van € 19.hotymoty schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Klopt niet veel van. Ook als je 2200 a 2300 bruto verdiend, dan ga je er in 2025 gewoon 30 euro op achteruit in verschil met 2024. Dat hele artikel van NU.nl met 2000 klopt voor geen reet. Je kan het zo uitrekenen via Visma Raet bruto/netto-tool.
Bij een bruto van € 2.100 was het een negatief van € 22, bij € 2.200 een stijging van € 12.
Maar goed, het ging me om de berichtgeving dat die zo op parttime gericht is. Parttimers gaan hier niet meer of minder van merken dan een fulltimer met hetzelfde salaris.
Ik krijg een ander bedrag hoor. Als ik bijvoorbeeld 24 uur (66,66%) pak van 3.300 bruto, dan krijg ik in 2024 1.923 netto en in 2025 1.897. Daling van 26 euro per maand. Pak je wel een CAO erbij? Ik heb voor het gemak even VVT (zorg) gekozen, omdat daar veel (verplicht) parttimers werken.mavamal schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:35:
[...]
Nou heb ik toch even die tool erbij gepakt. Bij een bruto van € 2.300 in 2024 € 2.150 en 2025 € 2.169 netto, een stijging van € 19.
Bij een bruto van € 2.100 was het een negatief van € 22, bij € 2.200 een stijging van € 12.
Maar goed, het ging me om de berichtgeving dat die zo op parttime gericht is. Parttimers gaan hier niet meer of minder van merken dan een fulltimer met hetzelfde salaris.
Ah, maar dan zit je op specifieke dingen te kijken. In de CAO zit natuurlijk ook een pensioenfonds en een aantal pensioenfondsen hebben de premie aangepast, dit verklaart ook een deel van het verschil. Zelf zit ik toevallig in ongeveer deze inkomenscategorie zonder CAO. In de berichtgeving zie je dat bijvoorbeeld bouwvakkers zelfs minder premie gaan afdragen en er daarom 'altijd' op vooruit zouden gaan.hotymoty schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Ik krijg een ander bedrag hoor. Als ik bijvoorbeeld 24 uur (66,66%) pak van 3300 bruto, dan krijg ik in 2024 1923 netto en in 2025 1897. Daling van 27 euro per maand. Pak je wel een CAO erbij? Ik heb voor het gemak even VVT (zorg) gekozen, omdat daar veel (verplicht) parttimers werken.
Maar als we het gaan splitsen komen we eigenlijk op het volgende:
- De belastingen worden aangepast, met als berichtgeving dat dit gericht is op het ontmoedigen van parttime werk
- Tegelijk worden de premies van pensioenfondsen aangepast, wat een versterkend of dempend effect kan hebben op het nettoloon.
Het eerste is beleid, het tweede is een omstandigheid. De pensioenfondsen worden niet centraal aangestuurd om parttime te ontmoedigen.
Het is een keuze om een bovengemiddeld aantal kinderen te hebben. Dan moet je daarna ook niet miepen dat het zoveel geld kost. VSO is overigens al significant minder qua uren.Dennis1812 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:41:
[...]
Dan gaan ze naar school en mag je VSO/BSO betalen. Kost alsnog veel geld.
Daarbij gaat een kind op zn 4e naar school. Stel dat je 3 kinderen hebt met elk 2 jaar pauze ertussen. Dan praat je dus al over 8 jaar KDV kosten.
Dat is het prima waard om te kijken wat gunstig is in die periode. Ik begrijp niet dat daar zo op afgegeven wordt in dit topic.
En afgegeven tja? Ervoor kiezen om je salaris dusdanig naar beneden te brengen omdat je dan effectief net zoveel te besteden hebt (omdat je meer toeslag krijgt) is ook een keuze he. Wij zaten ook op dat punt in 2017 maar ik ben gewoon 40 uur blijven werken. Drie keer raden wie die promotie krijgt op het werk (en wie niet).
Tja.. Zoals Adam1980 al schrijft, het is gewoon kostprijs.stylezzz schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:41:
[...]
Het is inderdaad bizar... hier ruim 1000 euro in de maand voor 2 dagen opvang. En krijgt meneer dan een rode loper bij binnenkomst en satijnen dekentjes bij het slapen? Nee hoor, echt niks speciaals....
Verder vind ik je opmerking echt kortzichtig. Er lopen daar X leidsters per kind rond en vanwege allemaal (terechte) regelgeving moeten BSOs gewoon aan allerlei eisen voldoen. Dat wordt ook gemonitored.
Als je dat allemaal te duur vind moet je naar een gastouder gaan kijken..
Daar heb ikzelf het iig het niet over. Maar als jij vrijwillig minder gaat werken omdat het toch niet uitmaakt qua geld (want je krijg meer toeslag) moet je ook niet raar opkijken als je overgeslagen wordt bij de promotieronde.Dennis1812 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:44:
[...]
Ja, inlevingsvermogen daalt vaak lineair met de stijging van het inkomen heb ik soms het idee.
Zeker in dit soort topics.
Gewoon meer verdienen. Of je werkt gewoon niet hard genoeg.
De mensen die dat zeggen zitten zelf vaak de hele dag achter een bureau te vergaderen over niks.
Ik heb het niet over 2x rond minimumloon en daardoor echt sappelen..
Daar is vanalles voor te verzinnen. Familie bijvoorbeeld. Of wat wij doen, verschoven werktijden. Ik ga over een uurtje dochter ophalen. maar dat kost met echt geen vakantie-uren.MisterMailman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:49:
[...]
Waar moet ie anders heen als we allebei 4 / 5 dagen werken
Maar soms kan dat allemaal niet.. Maar dan nog. Het voelt voor mij aan als bij Schiphol gaan wonen en dan klagen over het geluid...
Is toch allemaal terecht zo !? Stomme parttimers, moet je maar harder werken!hotymoty schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:43:
[...]
Ik krijg een ander bedrag hoor. Als ik bijvoorbeeld 24 uur (66,66%) pak van 3.300 bruto, dan krijg ik in 2024 1.923 netto en in 2025 1.897. Daling van 26 euro per maand. Pak je wel een CAO erbij? Ik heb voor het gemak even VVT (zorg) gekozen, omdat daar veel (verplicht) parttimers werken.
Gelukkig gaan de mensen die wel hard werken (want veel hoger loon staat natuurlijk gelijk aan harder werken. Anders kreeg je niet hoger loon hè, duh) moeten er natuurlijk wél op vooruit gaan.
/s (voor het geval dat het niet al duidelijk was)
Ja het is erg triest voor de mensen die niet meer dan parttime kunnen werken. Een verschil van 70 euro per maand is wel echt bizar als je ziet hoe veel duurder alles wordt. Verschrikkelijk slecht beleid uit Den Haag weer. Maarja, het heeft voor mij ook geen zin op wie je ook stemt, voor mijn gevoel word je linksom of rechtsom toch wel genaaid.Taedium schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:06:
[...]
Is toch allemaal terecht zo !? Stomme parttimers, moet je maar harder werken!
Gelukkig gaan de mensen die wel hard werken (want veel hoger loon staat natuurlijk gelijk aan harder werken. Anders kreeg je niet hoger loon hè, duh) moeten er natuurlijk wél op vooruit gaan.
/s (voor het geval dat het niet al duidelijk was)
Er moet een wijziging van het belastingstelsel komen, maarja, zolang er altijd iemand op achteruit gaat, en we geen politici hebben die tegengas durven te geven, zal het nog erg lang duren.hotymoty schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Ja het is erg triest voor de mensen die niet meer dan parttime kunnen werken. Een verschil van 70 euro per maand is wel echt bizar als je ziet hoe veel duurder alles wordt. Verschrikkelijk slecht beleid uit Den Haag weer. Maarja, het heeft voor mij ook geen zin op wie je ook stemt, voor mijn gevoel word je linksom of rechtsom toch wel genaaid.
Vrouwlief werkt ook sinds 1-1 minder hoor, we gaan er bijna niks op achteruit, maar wel meer vrije tijd
En de kinderen in de mijnen, want daar smachten zij naar. Zo hoef je geen opvang te regelen. BSO is ook niet nodig als ze niet naar school gaan *tipt zijkant van hoofd aan*.Vrijdag schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Stelletje lanterfanters. Waarom werken opa en oma niet gewoon 40 uur zoals het hoort?
Als fulltimewerker kijk ik uit naar "meer werken moet lonen", want dat impliceert dat ook ik erop vooruit ga voor hetzelfde werk dat ik nu al doe, naast alle parttime mensen die dan relatief meer kunnen verdienen door meer te gaan werken. Echter kan het natuurlijk niet zo zijn dat het plebs de hardwerkende Nederlander erop vooruit gaat, dus ik hou mijn verwachtingen in toom.
[ Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 17-01-2025 13:24 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ook nog geen vetpotbRuud83 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:51:
. Ik verdien gelukkig hoger dan 2000 Euro bruto per jaar
Doe even rustig man. Ik zeg alleen maar dat ik het veel geld vind voor 2 dagen opvang in de week..... Ik ben niet ontevreden over de opvang ofzo.FreakNL schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Tja.. Zoals Adam1980 al schrijft, het is gewoon kostprijs.
Verder vind ik je opmerking echt kortzichtig. Er lopen daar X leidsters per kind rond en vanwege allemaal (terechte) regelgeving moeten BSOs gewoon aan allerlei eisen voldoen. Dat wordt ook gemonitored.
Als je dat allemaal te duur vind moet je naar een gastouder gaan kijken..
En is niet eens perse heel veel goedkoper..
Alleen wel flexibeler vaak.
Wij hebben ook een jaar gastouder aan huis gehad. Maar dan komt de gemeente ook een risico inventarisatie uitvoeren bij je eigen huis. En heb je ook een hele waslijst om aan te voldoen. Die keuring kostte ook enkele honderden euros. En na een jaar kwamen ze weer terug ook om te controleren of de traphekjes en rookmelders niet weggehaald waren.
Elk laatje een slot op etc.
Familie is een luxe als je daar op kan rekenen. Maar die heeft lang niet iedereen.FreakNL schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:59:
Daar is vanalles voor te verzinnen. Familie bijvoorbeeld. Of wat wij doen, verschoven werktijden. Ik ga over een uurtje dochter ophalen. maar dat kost met echt geen vakantie-uren.
En verschoven werktijden is leuk met een kantoor/bullshit baan (heb ik zelf ook). Maar voor docenten, zorg, winkelpersoneel etc. natuurlijk geen optie. En dat zijn veel mensen
Ik klaag niet hoor. Het is wat het is. En ik ben blij dat er toeslag is.Maar soms kan dat allemaal niet.. Maar dan nog. Het voelt voor mij aan als bij Schiphol gaan wonen en dan klagen over het geluid...
Maar hele punt was dat meer werken niet loont, omdat dan je toeslag omlaag gaat. Of andersom: minder werkt loont, want netto kost het bijna niks, maar je houdt wel meer tijd over. Het onbestaan van het middeninkomen.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Kan ook kosten en zorgen opleveren. Zo kosten kinderen sowieso geld, en hulpbehoevende ouders, broers, zussen, etc. dat soms ook. Het eerste is een keuze. Het tweede niet. Je hebt niet overal invloed. Daarom heb je helemaal gelijk, maar durf ik het zelfs een stukje breder te trekken: een familie die voor zichzelf kan zorgen en die voor elkaar zorgt is een luxe.MisterMailman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:49:
Familie is een luxe als je daar op kan rekenen.
*DROP CREDITS*Maar hele punt was dat meer werken niet loont, omdat dan je toeslag omlaag gaat. Of andersom: minder werkt loont, want netto kost het bijna niks, maar je houdt wel meer tijd over. Het onbestaan van het middeninkomen.
Ik heb voor een ander pad gekozen maar ieder is vrij te kiezen.
Volgens mij heeft het verder ook niet met parttime te maken. Maar gewoon met je bruto loon. Ook parttime kun je 3k/4k per maand pakken en dan ga je er netto op vooruit.bRuud83 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:51:
Het is me nog steeds niet duidelijk of ik vanaf dit jaar netto er op achteruit ga of vooruit. Ik en mijn vrouw werken allebei 32 uur per week, zodat we het huishouden en de kinderen ook nog kunnen managen. Ik verdien gelukkig hoger dan 2000 Euro bruto per jaar en ik heb geen CAO. Met alle berichtgeving van afgelopen week in het nieuws is het me nog steeds niet duidelijk of ik er op achteruit ga. Ik las bericht van mensen die tot wel 70 Euro per maand er op achteruit gaan bij parttime werk tot 2000 Euro bruto per maand. Ik wacht maar rustig mijn loonstaartje af.
Maar daarom bedoelde ik ook specifiek de kosten voor de werkgever, want de kosten voor de werkgever zijn een stuk hoger dan het bruto loon. Van extra belastingen die diegene moet betalen (zorgbijdrage bijvoorbeeld), tot kosten voor ziekte (wat heel duur kan worden, en waar je je voor kan verzekeren, maar dat kost ook een hoop). Ondersteunend personeel. Van de administratief medewerkster tot die van de arbo. En als die laatste niet in dienst is, moet er nog steeds een risico-inventarisatie en -evaluatie wel gemaakt worden.zacht schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:59:
[...]
Landelijk gemiddeld verdien je 17 euro bruto per uur als pedagogisch medewerker. Als je aan je max schaal en nummer zit verdien je 22 euro en een beetje bruto per uur. Een van mijn collega's werkt ook achter de service-balie/kassa bij de Appie, want verdient daar meer.
De babygroepen maken minimaal winst, de peutergroepen vanaf twee jaar zijn de 'grootverdieners', want dan heb je maar twee pm'ers nodig voor 16 kinderen. De kosten van bijscholing zijn voor mij dit jaar ± 300 euro inclusief BTW voor EHBO/BHV/pedagogische bijscholing.
En ik snap het, want gaat het een keer mis, dan staat heel Nederland met de hooivorken klaar hoe het heeft kunnen gebeuren. Tegelijk vraag je je wel af of dat een verjaardag van dat kind waarbij drie vriendjes er zijn wel gehouden mag worden zonder eerst te checken of de traphekjes goed werken.Dennis1812 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:08:
En een gastouder word ook gemonitord, heeft ook kindaantal eisen en heeft ook enorm veel regelgeving vanuit gemeente en X controles vanuit gastouderbureau en GGD.
En is niet eens perse heel veel goedkoper..
Alleen wel flexibeler vaak.
Wij hebben ook een jaar gastouder aan huis gehad. Maar dan komt de gemeente ook een risico inventarisatie uitvoeren bij je eigen huis. En heb je ook een hele waslijst om aan te voldoen. Die keuring kostte ook enkele honderden euros. En na een jaar kwamen ze weer terug ook om te controleren of de traphekjes en rookmelders niet weggehaald waren.
Elk laatje een slot op etc.
Een leraar op een basisschool die gepakt wordt met kinderporno is landelijk nieuws.
Ik kwam toevallig vandaag deze tegen (februari 2024):NiGeLaToR schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:53:Parttime banen & arbeidsparticipatie
[...]
In alle EU-landen (27 in totaal) wordt er door een groter aandeel van de bevolking fulltime gewerkt dan in Nederland. Toch heeft Nederland percentueel gezien het grootste aandeel werkenden, ten opzichte van andere EU-landen. Om die reden wordt er gemiddeld per inwoner dus toch meer uur gewerkt dan in sommige andere EU-landen.
Het gemiddeld aantal gewerkte uren per inwoner (tussen de 15 en 65 jaar) in de EU is 25,6 uur per week. In Nederland is het gemiddeld aantal gewerkte uren per week (verspreid over alle inwoners tussen de 15 en 65 jaar) 26,3 uur.
Plaats | Land | Aantal uur |
---|---|---|
1 | Italië | 21,9 |
2 | België | 23,5 |
3 | Spanje | 23,7 |
4 | Griekenland | 24,3 |
5 | Kroatië | 24,7 |
6 | Frankrijk | 24,9 |
7 | Luxemburg | 25,1 |
8 | Roemenië | 25,1 |
9 | Oostenrijk | 25,4 |
10 | Finland | 26,2 |
11 | Ierland | 26,3 |
12 | Nederland | 26,3 |
13 | Denemarken | 26,4 |
14 | Duitsland | 26,7 |
15 | Slowakije | 27,1 |
16 | Portugal | 27,5 |
17 | Bulgarije | 27,6 |
18 | Cyprus | 27,7 |
19 | Zweden | 27,9 |
20 | Letland | 28 |
21 | Slovenië | 28,5 |
22 | Polen | 28,6 |
23 | Litouwen | 28,7 |
24 | Estland | 28,7 |
25 | Hongarije | 28,8 |
26 | Tsjechië | 28,8 |
27 | Malta | 29,3 |
Intentionally left blank
Laat je niets wijsmaken, want maximale uurloon bij AH voor servicemedewerker is €16,19.zacht schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:59:
Landelijk gemiddeld verdien je 17 euro bruto per uur als pedagogisch medewerker. Als je aan je max schaal en nummer zit verdien je 22 euro en een beetje bruto per uur. Een van mijn collega's werkt ook achter de service-balie/kassa bij de Appie, want verdient daar meer.
Te gek, thanks!crisp schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:48:
[...]
Ik kwam toevallig vandaag deze tegen (februari 2024):
[...]
Plaats Land Aantal uur 1 Italië 21,9 2 België 23,5 3 Spanje 23,7 4 Griekenland 24,3 5 Kroatië 24,7 6 Frankrijk 24,9 7 Luxemburg 25,1 8 Roemenië 25,1 9 Oostenrijk 25,4 10 Finland 26,2 11 Ierland 26,3 12 Nederland 26,3 13 Denemarken 26,4 14 Duitsland 26,7 15 Slowakije 27,1 16 Portugal 27,5 17 Bulgarije 27,6 18 Cyprus 27,7 19 Zweden 27,9 20 Letland 28 21 Slovenië 28,5 22 Polen 28,6 23 Litouwen 28,7 24 Estland 28,7 25 Hongarije 28,8 26 Tsjechië 28,8 27 Malta 29,3
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Het is ook gewoon nooit goed..hotymoty schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:12:
[...]
Ja het is erg triest voor de mensen die niet meer dan parttime kunnen werken. Een verschil van 70 euro per maand is wel echt bizar als je ziet hoe veel duurder alles wordt. Verschrikkelijk slecht beleid uit Den Haag weer. Maarja, het heeft voor mij ook geen zin op wie je ook stemt, voor mijn gevoel word je linksom of rechtsom toch wel genaaid.
Als toeslagen in Nederland er voor zorgt dat part time werken veel meer loont dan full time krijg je gezeik.
Gaan ze een hele kleine wijziging aan en krijgt een fulltimer er ietsjes bij is het weer niet goed.
Dit is juist het repareren van doorgeslagen stapeleffecten, meer werken gaat meer lonen. Niets mis mee.hotymoty schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:12:
Verschrikkelijk slecht beleid uit Den Haag weer.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Helemaal omdat dit ligt aan wijzigingen in premies vanuit het pensioenfonds, wat per pensioenfonds verschilt en je als overheid dus maar beperkt invloed op hebt;dfbt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:32:
[...]
Het is ook gewoon nooit goed..
Als toeslagen in Nederland er voor zorgt dat part time werken veel meer loont dan full time krijg je gezeik.
Gaan ze een hele kleine wijziging aan en krijgt een fulltimer er ietsjes bij is het weer niet goed.
Nee het is juist andersom. Mensen die (gedwongen) minder kunnen werken worden juist gestraft, omdat diegene in 2025 er juist achteruit gaat. Laat die mensen er i.i.g. een klein beetje op vooruit gaan en mensen die fulltime werken meer vooruit. Dit is straffen.hoevenpe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Dit is juist het repareren van doorgeslagen stapeleffecten, meer werken gaat meer lonen. Niets mis mee.
En wie gaat dat betalen?hotymoty schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:46:
Mensen die (gedwongen) minder kunnen werken worden juist gestraft, omdat diegene in 2025 er juist achteruit gaat. Laat die mensen er i.i.g. een klein beetje op vooruit gaan en mensen die fulltime werken meer vooruit. Dit is straffen.
Parttimers hebben al genoeg voordelen, niets mis met wat afromen ten gunste van fulltimers.
Een vulploeg medewerker van boven de 21 bij de AH verdient 18,86 bruto all-in. Tenminste bij de AH hier. Volgens mij is dat hetzelfde voor de servicebalie.GioStyle schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:07:
[...]
Laat je niets wijsmaken, want maximale uurloon bij AH voor servicemedewerker is €16,19.
[ Voor 7% gewijzigd door BroWohsEdis op 20-01-2025 11:33 ]
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Nee, dat is vanaf 21 jaar en je hebt het over all-in. Vind ik niet reëel om te vergelijken. Maximale uurloon voor vulpoegmedewerker boven de 21 jaar is €14,16.BroWohsEdis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:14:
[...]
Een vulploeg medewerker van boven de 18 bij de AH verdient 18,86 bruto all-in. Tenminste bij de AH hier.
de wereld is naar de getver...
[ Voor 79% gewijzigd door Millie-ano op 20-01-2025 11:37 ]
Je hebt gelijk vanaf 21 jaar. Als je het all-in salaris neemt voor 40 uur kom je op 2985,60 per maand. Vind het nog een behoorlijk salaris. Zeker sls ik de ICT salarissen van mkb bedrijven in de regio zie, die kunnen dit nooit bijbenen.GioStyle schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Nee, dat is vanaf 21 jaar en je hebt het over all-in. Vind ik niet reëel om te vergelijken. Maximale uurloon voor vulpoegmedewerker boven de 21 jaar is €14,16.
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Je maakt een denkfout. Je krijgt dat bedrag nooit op je rekening gestort als je fulltime werkt. All-in salaris is alleen voor kort partttimers. Voor medewerkers die minder dan 12 uur per week werken. Reken maar gewoon met €14,16 per uur.BroWohsEdis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Je hebt gelijk vanaf 21 jaar. Als je het all-in salaris neemt voor 40 uur kom je op 2985,60 per maand. Vind het nog een behoorlijk salaris. Zeker sls ik de ICT salarissen van mkb bedrijven in de regio zie, die kunnen dit nooit bijbenen.
Ik snap het niet.. welke toeslagen hebben wij het over. Mijn vrouw werkt 24 uur vanwege kids. Enige wat wij krijgen is kinderopvangtoeslag... heb je enig idee hoeveel wij uit onze eigen zak moeten dokken als zij 40 uur gaat werken? En tweede vraag is wie gaat zich bezighouden met de kids? Dus waarom worden parttimers nu gestraft?dfbt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:32:
[...]
Het is ook gewoon nooit goed..
Dan heb je even 614 pagina's aan reacties overgeslagen.sanane schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Ik snap het niet.. welke toeslagen hebben wij het over. Mijn vrouw werkt 24 uur vanwege kids. Enige wat wij krijgen is kinderopvangtoeslag... heb je enig idee hoeveel wij uit onze eigen zak moeten dokken als zij 40 uur gaat werken? En tweede vraag is wie gaat zich bezighouden met de kids? Dus waarom worden parttimers nu gestraft?
Maar als jij en je toeslagpartner alleen KOT krijgen dan verdien je dus al meer dan genoeg om in het middeninkomen te zitten. Aangenomen dat jullie inderdaad samen modaal of meer verdienen dan wordt die KOT niet supersnel afgebouwd dus je vrouw zou prima 40 uur kunnen werken voor een paar honderd euro minder KOT. Dan gaan jullie er financieel onder de streep er toch nog op vooruit. Of je dit wilt met de kinderen staat daar los van.
Maar waar de voorgaande posters over klagen is in het scenario dat het gezin dat minder dan modaal per maand verdient gekort wordt op hun nettoloon. Maar daar staat weer tegenover dat minder inkomen ook meer toeslagen betekent.
Maar ja, dat is dus precies de val van de toeslagen. Het maakt bitter weinig uit of je modaal of minder dan dat verdient. De toeslagen vullen het toch wel aan tot modaal. Wat dat betreft is het dus goed dat er eindelijk een eerste stap is gezet om meer werken beter te laten lonen.
Je krijgt sowieso IACK einde van het jaar, en het ligt er een beetje aan hoeveel ze verdient, maar komt ze tegen 30k aan, krijgt ze rond 3k netto hiervoor.sanane schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Ik snap het niet.. welke toeslagen hebben wij het over. Mijn vrouw werkt 24 uur vanwege kids. Enige wat wij krijgen is kinderopvangtoeslag... heb je enig idee hoeveel wij uit onze eigen zak moeten dokken als zij 40 uur gaat werken? En tweede vraag is wie gaat zich bezighouden met de kids? Dus waarom worden parttimers nu gestraft?
Je krijgt kinderbijslag
Je krijgt Kinderopvangtoeslag
(Mijn vrouw en ik krijgen ook nog kindgebonden budget (iets van 85 per maand) toen onze 2e was geboren ( verzamelinkomen rond 100k)

Je wilt zelf kinderen en vind de opvang te duur, maar wilt ook werken en wil ook toeslagen?
Vind dat mensen redelijk genoeg krijgen van de overheid ( ook als je kinderen heb)
https://www.ad.nl/economi...-ik-minder-over~a2a21e32/
Zit wel achter premium. Deze vrouw komt overigens zowat letterlijk uit de tabel, die heeft echt de sweet spot gevonden... Ze werkt 24 uur per week en heeft twee thuiswonende kinderen. Dit zijn denk ik de twee alinea's waar het meeste discussie over zal ontstaan:
Monica legt openhartig de feiten op tafel. Haar baan levert haar maandelijks 2.200 euro op. Voor haar huurwoning ontvangt zij maandelijks 500 euro huurtoeslag en als co-ouder kan zij hier ruim 800 euro per maand aan kindgebonden budget aan toevoegen. Haar zorgtoeslag bedraagt ruim 130 euro per maand.
,,Als ik meer ga werken en mijn inkomen uit werk neemt toe, dan betaal ik meer belasting en tegelijkertijd komen mijn toeslagen te vervallen. Dat beetje extra salaris dat het zou opleveren, compenseert de weggevallen toeslagen niet. Ik zou er netto dus op achteruit gaan, terwijl ik er harder voor moet werken.’’
hoeveel huur betaalt ze wel niet om 500 euro toeslag te krijgen?Sovieto schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:11:
Hier was trouwens nog een artikel van het AD over toeslagen, uren werken etc
https://www.ad.nl/economi...-ik-minder-over~a2a21e32/
Zit wel achter premium. Deze vrouw komt overigens zowat letterlijk uit de tabel, die heeft echt de sweet spot gevonden... Ze werkt 24 uur per week en heeft twee thuiswonende kinderen. Dit zijn denk ik de twee alinea's waar het meeste discussie over zal ontstaan:
Monica legt openhartig de feiten op tafel. Haar baan levert haar maandelijks 2.200 euro op. Voor haar huurwoning ontvangt zij maandelijks 500 euro huurtoeslag en als co-ouder kan zij hier ruim 800 euro per maand aan kindgebonden budget aan toevoegen. Haar zorgtoeslag bedraagt ruim 130 euro per maand.
,,Als ik meer ga werken en mijn inkomen uit werk neemt toe, dan betaal ik meer belasting en tegelijkertijd komen mijn toeslagen te vervallen. Dat beetje extra salaris dat het zou opleveren, compenseert de weggevallen toeslagen niet. Ik zou er netto dus op achteruit gaan, terwijl ik er harder voor moet werken.’’
Waarschijnlijk rond de €900 per maand.bie100 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:17:
[...]
hoeveel huur betaalt ze wel niet om 500 euro toeslag te krijgen?
Ik weet haar huur niet, het staat niet in het artikel.
Nou, als je kinderen hebt, wordt je goed tegemoet gekomen. Als je 1 verdiener bent zonder kinderen, is het echt niet leuk, je krijgt niks en mag alleen maar lappen.dfbt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:09:
[...]
Je krijgt sowieso IACK einde van het jaar, en het ligt er een beetje aan hoeveel ze verdient, maar komt ze tegen 30k aan, krijgt ze rond 3k netto hiervoor.
Je krijgt kinderbijslag
Je krijgt Kinderopvangtoeslag
(Mijn vrouw en ik krijgen ook nog kindgebonden budget (iets van 85 per maand) toen onze 2e was geboren ( verzamelinkomen rond 100k)![]()
Je wilt zelf kinderen en vind de opvang te duur, maar wilt ook werken en wil ook toeslagen?
Vind dat mensen redelijk genoeg krijgen van de overheid ( ook als je kinderen heb)
Waarom de IACK? Dit is toch niets anders dan extra inkomen?
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
IACK is een stimulatie om in een 2 persoons huishouden met kinderen, toch een tweeverdiener te krijgen. Blijkbaar levert dat belastingtechnisch genoeg op.pjot1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:43:
[...]
Nou, als je kinderen hebt, wordt je goed tegemoet gekomen. Als je 1 verdiener bent zonder kinderen, is het echt niet leuk, je krijgt niks en mag alleen maar lappen.
Waarom de IACK? Dit is toch niets anders dan extra inkomen?
Hij is er vanaf dit jaar ook af. Maar iedereen die nog een baby heeft gekregen tot en met 31-12-2024 krijgt dus zolang er 2 verdieners zijn een best leuk bedrag terug van de belastingdienst voor 12 jaar.
Zal in het ziekenhuis ook wel leuk zijn geweest op 31-12. Nog ff snel dat kind eruit persen voor 00:00
Dat is niet doorgegaan.dfbt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:57:
[...]
IACK is een stimulatie om in een 2 persoons huishouden met kinderen, toch een tweeverdiener te krijgen. Blijkbaar levert dat belastingtechnisch genoeg op.
Hij is er vanaf dit jaar ook af. Maar iedereen die nog een baby heeft gekregen tot en met 31-12-2024 krijgt dus zolang er 2 verdieners zijn een best leuk bedrag terug van de belastingdienst voor 12 jaar.
Zal in het ziekenhuis ook wel leuk zijn geweest op 31-12. Nog ff snel dat kind eruit persen voor 00:00
https://www.belastingdien...fhankelijke_combikorting/De IACK wordt per 2027 afgebouwd en niet zoals eerder aangekondigd per 2025. Vanaf 2027 wordt de maximale korting afgebouwd in 9 stappen voor alle ouders die door hun inkomens- en gezinssituatie recht hebben op de IACK. Meer over de voorwaarden voor de IACK leest u op de website van de Belastingdienst.
EDIT: deze link moest het zijn:
https://www.rijksoverheid...n%20de%20Belastingdienst.
[ Voor 10% gewijzigd door Loek92 op 20-01-2025 14:28 ]
Als ik het google, zie ik in elk artikel nog 2025 staan als afschaffingjaars voor pasgeboren baby's. (maar het kan zijn dat ik mis zit? )Loek92 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:09:
[...]
Dat is niet doorgegaan.
[...]
https://www.belastingdien...fhankelijke_combikorting/
Mijn zoon komt uit 2024, en ik krijg dus tot 2036 nog elk jaar samen met mijn vrouw die iack regeling.
Ho, had per ongeluk de verkeerde URL gelinkt. Het moest deze zijn:dfbt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Als ik het google, zie ik in elk artikel nog 2025 staan als afschaffingjaars voor pasgeboren baby's. (maar het kan zijn dat ik mis zit? )
Mijn zoon komt uit 2024, en ik krijg dus tot 2036 nog elk jaar samen met mijn vrouw die iack regeling.
Kom jij via Google dan ook op de site van de Belastingdienst of Overheid? Of alleen op sites die inderdaad de voorgestelde afschaffing per 2025 melden, maar daarna niet hebben opgelet toen dat is teruggedraaid?
Het is o.a. afgeschaft omdat ze zelf ook inzagen dat een harde grens op 1-1-2025 ervoor kon zorgen dat mensen 30k netto mislopen. Nu wordt dat dus voor iedereen afgebouwd tot 0 vanaf 2027.
[ Voor 98% gewijzigd door Loek92 op 20-01-2025 14:28 ]
Ja heel veel nieuwsartikelen, niet belastingdienst zelf. Maar thanks voor de link! ondanks dat ik nu dus ''veilig zit'' is er alsnog het idee om voor 2035 alles afgerond te hebben met iedereen. Dus er zullen nog maximaal 10 jaar uitbetaald worden?Loek92 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:26:
[...]
Ho, had per ongeluk de verkeerde URL gelinkt. Het moest deze zijn:
Kom jij via Google dan ook op de site van de Belastingdienst of Overheid? Of alleen op sites die inderdaad de voorgestelde afschaffing per 2025 melden, maar daarna niet hebben opgelet toen dat is teruggedraaid?
Het is o.a. afgeschaft omdat ze zelf ook inzagen dat een harde grens op 1-1-2025 ervoor kon zorgen dat mensen 30k netto mislopen. Nu wordt dat dus voor iedereen afgebouwd tot 0 vanaf 2027.
Dus de regeling is een nog grotere draak dan ik al dacht. Het is niet alleen oneerlijk tegenover de mensen die kinderen hebben en die niet van de regeling gebruik konden maken alsmede de mensen zonder kinderen.dfbt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:57:
[...]
IACK is een stimulatie om in een 2 persoons huishouden met kinderen, toch een tweeverdiener te krijgen. Blijkbaar levert dat belastingtechnisch genoeg op.
Hebben ze het over inkomensongelijkheid tussen man en vrouw.

Misschien zijn die bedrijven ook niet rendabel? Het is helemaal niet zo erg als mensen iets anders voor hun geld gaan doen dan computeren.BroWohsEdis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:36:
Je hebt gelijk vanaf 21 jaar. Als je het all-in salaris neemt voor 40 uur kom je op 2985,60 per maand. Vind het nog een behoorlijk salaris. Zeker sls ik de ICT salarissen van mkb bedrijven in de regio zie, die kunnen dit nooit bijbenen.
36k belastingkorting over de levensduur van het kind, als ik het goed reken. Plus nog allerlei andere zoethoudertjes. Ik vind het niet erg dat ik aan dit soort dingen mee moet betalen via de belastingen, maar ouders om mij heen klagen zo graag, en zo veel. Ze leven in een wereld waar iedereen kinderen heeft (ipv. een minderheid) en waarin ze elkaar overtuigen dat ze samen de samenleving draaiend houden.pjot1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:45:
Dus de regeling is een nog grotere draak dan ik al dacht. Het is niet alleen oneerlijk tegenover de mensen die kinderen hebben en die niet van de regeling gebruik konden maken alsmede de mensen zonder kinderen.
Minder uur werken = minder inkomen?Dennis1812 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:27:
[...]
Minder inkomen = meer kinderopvangtoeslag.
Die is al een langere tijd niet meer gebonden aan hoeveel uur je werkt.
Wel aan of je werkt. Werk je niet heb je er geen recht op. Maar als je een werkgever hebt, heb je er recht op.
Strikt genomen doen ze dat ook. Als er geen kinderen geboren worden heb je als land vrij snel vrij grote problemen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:39:
[...]
Misschien zijn die bedrijven ook niet rendabel? Het is helemaal niet zo erg als mensen iets anders voor hun geld gaan doen dan computeren.
[...]
36k belastingkorting over de levensduur van het kind, als ik het goed reken. Plus nog allerlei andere zoethoudertjes. Ik vind het niet erg dat ik aan dit soort dingen mee moet betalen via de belastingen, maar ouders om mij heen klagen zo graag, en zo veel. Ze leven in een wereld waar iedereen kinderen heeft (ipv. een minderheid) en waarin ze elkaar overtuigen dat ze samen de samenleving draaiend houden.
Nou, ik denk dat inmiddels wel duidelijk is dat de planeet niet mooier wordt van meer (westerse) wereldburgers.B Tender schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:05:
Strikt genomen doen ze dat ook. Als er geen kinderen geboren worden heb je als land vrij snel vrij grote problemen.
Mensen moeten vooral doen wat ze niet laten kunnen, en de behoefte om kinderen te krijgen en te verzorgen zit nu eenmaal diep in onze natuur. Maar van mij hoef je geen applaus te verwachten.
Je betaalt er dan ook niet aan mee. Als je de combinatiekorting krijgt, ben je al netto belastingbetaler en geen ontvanger. Alternatief zou zijn dat veel vrouwen stoppen of minder gaan werken, wat economisch nog meer kost.CVTTPD2DQ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:39:
[...]
Misschien zijn die bedrijven ook niet rendabel? Het is helemaal niet zo erg als mensen iets anders voor hun geld gaan doen dan computeren.
[...]
36k belastingkorting over de levensduur van het kind, als ik het goed reken. Plus nog allerlei andere zoethoudertjes. Ik vind het niet erg dat ik aan dit soort dingen mee moet betalen via de belastingen, maar ouders om mij heen klagen zo graag, en zo veel. Ze leven in een wereld waar iedereen kinderen heeft (ipv. een minderheid) en waarin ze elkaar overtuigen dat ze samen de samenleving draaiend houden.
Wie gaat er over X jaar u helpen met douchen, uw pakketjes bezorgen, uw bejaardenhuis bouwen en uw pensioen ophoesten?CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:51:
[...]
Nou, ik denk dat inmiddels wel duidelijk is dat de planeet niet mooier wordt van meer (westerse) wereldburgers.
Mensen moeten vooral doen wat ze niet laten kunnen, en de behoefte om kinderen te krijgen en te verzorgen zit nu eenmaal diep in onze natuur. Maar van mij hoef je geen applaus te verwachten.
Ik ben het met je eens dat we wereldwijd met veel te veel mensen zijn, maar het wordt heel snel heel vervelend als er vanaf morgen geen kinderen meer geboren worden.
Wat dat betreft vind ik het ook makkelijk om te mopperen op dat er nú kinderen geboren worden. U bent ook geboren, en ik ook, en wij zijn wat dat betreft net zo 'fout' als de jeugd die momenteel geboren wordt. Sterker nog: ik denk dat wij een aanzienljik problematischer impact op de aarde gaan hebben dan de generatie die nu gaat opgroeien.
tsja van die gedachten moeten we nu juist af. Dat kan toch prima met een beetje migratie opgelost worden?B Tender schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:21:
[...]
Wie gaat er over X jaar u helpen met douchen, uw pakketjes bezorgen, uw bejaardenhuis bouwen en uw pensioen ophoesten?
Mensen zijn de eerste 20 jaar van hun leven het duurste, daarna gaan ze geld opleveren.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:26:
[...]
tsja van die gedachten moeten we nu juist af. Dat kan toch prima met een beetje migratie opgelost worden?
Gelukkig levert dergelijke brain drain cq import uit Oost Europa niet nu al problemen op zowel hier als daar.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik hoop dat deze post sarcastisch is bedoelt?de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:26:
[...]
tsja van die gedachten moeten we nu juist af. Dat kan toch prima met een beetje migratie opgelost worden?
Onder de streep is het geboortecijfer in geen enkel welvarend land momenteel een issue, en zitten elk land ver onder wat nodig is voor een stabiel inwonersaantal.
Als je het niet erg vindt dat je als land langzaam aan vervangen wordt door de mensen die je hier heen haalt dan is dat inderdaad geen probleem. Want realiseer je wel: geen kinderen betekent dat jij je eigen bevolking heel, heel, heel erg rap moet aanvullen met migranten om samenleving in stand te houden. Zo snel dat je ze niet snel genoeg "Nederlander" kan maken om de Nederlandse cultuur in stand te houden.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:26:
[...]
Laten we een gedachtenexperimentje doen: in het extreemste geval krijgt niemand meer kinderen. Met een gemiddelde levensduur van 75 jaar betekent dit dat na 75 jaar alle huidige Nederlanders dood zijn. Ook degene die een seconde geleden waren geboren. Dus na 75 jaar is het land van de migranten want er is geen Nederlander meer over.
Maar, na 40 tot 50 jaar is het eigenlijk al einde oefening. Want dan zijn zo'n beetje alle meisjes die nog zwanger konden worden niet meer biologisch in staat om nog kinderen te krijgen. Dus dat is het echte moment dat Nederland gegarandeerd ophoudt te bestaan.
Dat is het meest extreme scenario, een scenario dat helemaal niet zo extreem meer is in een land als Zuid Korea met 0,78 kind per vrouw geboorteaantal. Nederland (en Europa) zitten op iets minder dan 1,5 kind per vrouw. Dus we stellen de overname door de Afrikanen nog wat langer uit. Maar dat wij hier onszelf langzaamaan aan het vervangen zijn door migranten is ondertussen een voldongen feit.
Maar goed. Dit heeft helemaal niks meer met het middeninkomen te maken. Kan een moderator dit verplaatsen naar het bevolkingstopic?
Een valse stelling. Een groot deel van de mensen die hier als migranten komen integreren gewoon netjes.Nathilion schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:45:
Als je het niet erg vindt dat je als land langzaam aan vervangen wordt door de mensen die je hier heen haalt dan is dat inderdaad geen probleem.
Een valse stelling. Er zijn wel kinderen van Nederlanders, alleen niet voldoende om het aantal inwoners gelijk te houden of te doen groeien.Want realiseer je wel: geen kinderen
Een valse stelling. Onze bevolking wordt nu al in stand gehouden door het geboortecijfer aan te vullen met migranten. Meer migranten zijn daar niet voor nodig.betekent dat jij je eigen bevolking heel, heel, heel erg rap moet aanvullen met migranten om samenleving in stand te houden.
Onrealistisch.Laten we een gedachtenexperimentje doen: in het extreemste geval krijgt niemand meer kinderen.
Zo werkt een gemiddelde niet.Met een gemiddelde levensduur van 75 jaar betekent dit dat na 75 jaar alle huidige Nederlanders dood zijn.
Als iedereen dood is, dan lijkt mij niet dat dit als probleem wordt ervaren.Ook degene die een seconde geleden waren geboren. Dus na 75 jaar is het land van de migranten want er is geen Nederlander meer over.
Nederland bestaat dan nog in één vorm of een ander, maar het verandert. Hetzelfde als dat het Nederland van nu niet het Nederland van vroeger is, en niet alles was vroeger beter.Maar, na 40 tot 50 jaar is het eigenlijk al einde oefening. Want dan zijn zo'n beetje alle meisjes die nog zwanger konden worden niet meer biologisch in staat om nog kinderen te krijgen. Dus dat is het echte moment dat Nederland gegarandeerd ophoudt te bestaan.
Eerst blaten, en dan noemen dat het off-topic is?Maar goed. Dit heeft helemaal niks meer met het middeninkomen te maken. Kan een moderator dit verplaatsen naar het bevolkingstopic?
Op een salaris van 30k draag je al niet zo heel veel IB af, en daarbovenop komt dus nog eens die ~300 euro per maand aan belastingkorting. Ik denk dat dit soort mensen op z'n best belastingneutraal zijn, maar vaak niet. En dan rekenen we nog niet eens de hoeveelheid geld mee die aan het kind in natura wordt uitgegeven (bevalling, kraamzorg, basisonderwijs, etc.)Z___Z schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:10:
Je betaalt er dan ook niet aan mee. Als je de combinatiekorting krijgt, ben je al netto belastingbetaler en geen ontvanger. Alternatief zou zijn dat veel vrouwen stoppen of minder gaan werken, wat economisch nog meer kost.
Zoals ik al zei, ik neem het niemand kwalijk dat ze geboren zijn of kinderen krijgen., maar het overdreven slachtofferschap van veel ouders maakt op mij weinig indruk. Er is een kleine minderheid die zichzelf geroepen voelt om tegen beter weten in nieuwe mensen op deze planeet te zetten; dat mag, maar ze worden ruimschoots tegemoetgekomen door de overheid. Klagen dat het ze allemaal zo moeilijk wordt gemaakt strookt wat mij betreft niet met de realiteit.B Tender schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:21:
Wat dat betreft vind ik het ook makkelijk om te mopperen op dat er nú kinderen geboren worden. U bent ook geboren, en ik ook,
Door die IACK ben je juist netto ontvanger. Tel daar het ouderschapsverlof bij op, want je wordt op dat moment betaald in vrije tijd, dan ben je zeker geen netto betaler.Z___Z schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:10:
[...]
Je betaalt er dan ook niet aan mee. Als je de combinatiekorting krijgt, ben je al netto belastingbetaler en geen ontvanger. Alternatief zou zijn dat veel vrouwen stoppen of minder gaan werken, wat economisch nog meer kost.
precies, en dan is het toch prima om dat op te lossen met een combinatie van (Nederlandse) kinderen en migratie. Maar we moeten volgens mij af van de gedachten dat we kinderen nodig hebben om de ouderen te verzorgen.Sissors schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:45:
[...]
Ik hoop dat deze post sarcastisch is bedoelt?
Onder de streep is het geboortecijfer in geen enkel welvarend land momenteel een issue, en zitten elk land ver onder wat nodig is voor een stabiel inwonersaantal.
Maargoed wellicht heb ik hier ook te weinig verstand van, en ik wil geen off topic discussie starten (te laat..)
Kinderen kosten sowieso veel geld, wie ze krijgt mag de eerste 18 jaar sowieso een paar ton reserveren (om over de studie en het koophuis daarna nog maar te zwijgen). Kinderbijslag is een druppel op een gloeiende plaat.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:40:
precies, en dan is het toch prima om dat op te lossen met een combinatie van (Nederlandse) kinderen en migratie. Maar we moeten volgens mij af van de gedachten dat we kinderen nodig hebben om de ouderen te verzorgen.
zwaar overdreven. Dooddoener. En veel mensen hebben ook helemaal geen 'paar ton', die betalen dat dus ook niet.hoevenpe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:43:
[...]
Kinderen kosten sowieso veel geld, wie ze krijgt mag de eerste 18 jaar sowieso een paar ton reserveren (om over de studie en het koophuis daarna nog maar te zwijgen). Kinderbijslag is een druppel op een gloeiende plaat.
Ik vind een kind helemaal niet duur. kinderbijslag, combinatiekorting, kinderopvangtoeslag.
En dan ook nog eens behoorlijke gunstige verlofregeling tegenwoordig, ook voor vaders.
Het enige wat het relatief duur maakt is als je 1 dag minder per week gaat werken, en zelfs dat valt (netto) nog wel mee.
je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Mijn ouders kochten voor mij geen auto, rijbewijs en een huis hoor.
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 21-01-2025 16:47 ]
Enig idee wat kleren kosten, voeding, schoolspullen, bijles, sport- en muziekles, die grotere hotelkamer op vakantie, grotere auto en/of extra vliegtickets, etc. Dan weer is de fiets kapot, laptop nodig voor school, mobieltje met abbo, rijbewijs als ze 18 zijn de lijst is eindeloos.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:45:
Ik vind een kind helemaal niet duur. kinderbijslag, combinatiekorting, kinderopvangtoeslag.
We doen het graag, maar IACK en kinderopvangtoeslag zijn voor bovenmodaal heel beperkt. Het enige wat iedereen krijgt is kinderbijslag, een paar honderd euro per kind per kwartaal. Poeh poeh...
Precies!de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:45:
[...]
zwaar overdreven. Dooddoener.
Het enige wat het relatief duur maakt is als je 1 dag minder per week gaat werken, en zelfs dat valt (netto) nog wel mee.
Sterker nog! In mijn cao word je gewoon doorbetaald. Of dat 70% of 100% is weet ik niet.
Dit probeer ik al een tijdje duidelijk te maken maar volgens mij zijn er weinig mensen het met ons eens... pjot1 in "Het (on)bestaan van het middeninkomen"
Nogmaals: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, dat zijn keuzes. Ik heb die (extreme) kosten niet.hoevenpe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:50:
[...]
Enig idee wat kleren kosten, voeding, schoolspullen, bijles, sport- en muziekles, die grotere hotelkamer op vakantie, grotere auto en/of extra vliegtickets, etc. Dan weer is de fiets kapot, laptop nodig voor school, mobieltje met abbo, de lijst is eindeloos.
IACK is helemaal niet beperkt? hoe kom je daar bij? Het is juist andersom, je krijgt de maximale vergoeding (meer dan 200 euro per maand) alleen als je genoeg verdient.We doen het graag, maar IACK en kinderopvangtoeslag zijn voor bovenmodaal heel beperkt. Het enige wat iedereen krijgt is kinderbijslag, een paar honderd euro per kind per kwartaal. Poeh poeh...
Kinderopvangtoeslag is wel fors lager ja bij hogere inkomens, maar dekt nog steeds een heel groot deel van de kosten bij boven modaal.
Maximaal 2.986 vanaf grofweg 32k bruto. Inderdaad rond de 150-200 euro netto ongeacht het aantal kinderen, samen met kinderbijslag heb je het over hooguit 300 euro per maand.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:54:
IACK is helemaal niet beperkt? hoe kom je daar bij? Het is juist andersom, je krijgt de maximale vergoeding (meer dan 200 euro per maand) alleen als je genoeg verdient.
Ik snap wel dat jongeren denken dat kinderen te duur zijn.
Ik ben nog niet zo lang vader, maar voor mij gaat er echt een wereld open aan meevallers en privileges, terwijl ik altijd gewaarschuwd was voor hoge kosten en geen vrije tijd meer. Het tegendeel blijkt waar. Zeëen aan vrije dagen, die ik nauwelijks op krijg, grotendeels nog doorbetaald ook. Pensioenopbouw loopt lekker door terwijl ik helemaal niet werk. sowieso heerlijk 1 dag extra vrij in de week (daardoor ook minder vrije dagen nodig).pjot1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Precies!
Sterker nog! In mijn cao word je gewoon doorbetaald. Of dat 70% of 100% is weet ik niet.
Dit probeer ik al een tijdje duidelijk te maken maar volgens mij zijn er weinig mensen het met ons eens... pjot1 in "Het (on)bestaan van het middeninkomen"
En dan krijg ik ook nog 3000 euro per jaar IACK, én kinderbijslag én kinderopvangtoeslag.
Zijn toch leuke kadootjes.
En ja tuurlijk een kind kost geld, maar dat calculeer je in, het valt mij 100% mee.
Jij bent geen zelfstandige...de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:58:
Zeëen aan vrije dagen, die ik nauwelijks op krijg, grotendeels nog doorbetaald ook. Pensioenopbouw loopt lekker door terwijl ik helemaal niet werk. sowieso heerlijk 1 dag extra vrij in de week (daardoor ook minder vrije dagen nodig).
Daar heb je zelf voor gekozen. Evenals als een kind. (Uitzondering daargelaten)
En je betaalt 3259 aan IB, dus uiteindelijk betaal je het aan jezelf. Gezien dit het inkomen moet zijn van de minst verdienende ouder ben je uiteindelijk toch netto bijdrager.hoevenpe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Maximaal 2.986 vanaf grofweg 32k bruto. Inderdaad rond de 150-200 euro netto ongeacht het aantal kinderen, samen met kinderbijslag heb je het over hooguit 300 euro per maand.
Ik snap wel dat jongeren denken dat kinderen te duur zijn.
die 70% is gewoon wettelijk geregeld voor alle (nieuwe!) ouders. Voorheen was het uiteraard wel een stuk soberder, dat is waar.Dennis1812 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:24:
Ik krijg ouderschapsverlof echt niet betaald helaas. Dat is maar in enkele CAOs geregeld.
Ligt eraan hoeveel dagen KDV je nodig hebt, maar hier is kinderopvang netto 2x zo duur als de netto hypotheek toch een significante aanslag op mijn inkomen.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Ik ben nog niet zo lang vader, maar voor mij gaat er echt een wereld open aan meevallers en privileges, terwijl ik altijd gewaarschuwd was voor hoge kosten en geen vrije tijd meer. Het tegendeel blijkt waar. Zeëen aan vrije dagen, die ik nauwelijks op krijg, grotendeels nog doorbetaald ook. Pensioenopbouw loopt lekker door terwijl ik helemaal niet werk. sowieso heerlijk 1 dag extra vrij in de week (daardoor ook minder vrije dagen nodig).
En dan krijg ik ook nog 3000 euro per jaar IACK, én kinderbijslag én kinderopvangtoeslag.
En ja tuurlijk een kind kost geld, maar dat calculeer je in, het valt mij 100% mee.
Is wel weg na 4 jaar, maar goed komen weer andere kosten voor terug. Vooral als je op vakantie wil gaan.
Als je geen KDV nodig hebt en opvang op andere manieren hebt geregeld en niet op vliegvakanties gaat vallen de kosten van kinderen wel mee.
Ben ook meer voor het versimpelen van belastingen ipv het optimaliseren voor maximale BNP. Dus gezinnen weer als 1 belasting entiteit behandelen, kinderbijslag verhogen met het IACK en kindgebonden budget en de IACK en KGB afschaffen.
Kosten van kinderen moet je toereken aan de kinderen en dus de toekomstige generatie. Dus de eerste 10 jaar dat je zelf begint met belasting betalen is het inlossen van je kosten voor de maatschappij van je eerste 20-25 jaar aan de maatschappij.
Nieuwe ja. En ook alleen het eerste levensjaar van het kindje.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:41:
[...]
die 70% is gewoon wettelijk geregeld voor alle (nieuwe!) ouders. Voorheen was het uiteraard wel een stuk soberder, dat is waar.
Dus zitten haken en ogen aan.
Eerst gewoon 100pct verlofDennis1812 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:12:
[...]
Nieuwe ja. En ook alleen het eerste levensjaar van het kindje.
Dan nog wekenlang verlof of nog erger een half jaar een dag per week vrij
Dan ook nog onbetaald verlof
En dan komt het volgende kind...
Als werkgever niet leuk want vul die ene dag maar eens in...
Maar voor werknemer fantastisch natuurlijk!
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Tot 8 jaar.Dennis1812 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:12:
[...]
Nieuwe ja. En ook alleen het eerste levensjaar van het kindje.
https://www.rijksoverheid...echt-op-ouderschapsverlof
Even een keertje doorklikken, de regeling is tot 8 jaar maar er zitten wel verschillen in.
https://www.rijksoverheid...betaald-ouderschapsverlof
Klopt! Maar is alsnog 70%.mathelicious schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Even een keertje doorklikken, de regeling is tot 8 jaar maar er zitten wel verschillen in.
https://www.rijksoverheid...betaald-ouderschapsverlof
Ja, 9 werkweken (naar rato) gedurende het eerste jaar. Daarna onbetaald tot 8 jaar of beter via CAO.
De mensen die hier gebruik van maken zijn waarschijnlijk niet degene die netto geen belasting betalen, dan is 30% missen best veel.
[ Voor 21% gewijzigd door mathelicious op 21-01-2025 19:29 ]
Letterlijk in de voorwaarden
U neemt de 9 weken op in het eerste levensjaar van het kind.
Dus nee, alleen het eerste jaar 9 weken 70%.
Zoals ik al eerder zei, in mijn cao wordt wel doorbetaald, waarschijnlijk ook 70%. Geeft al aan hoe oneerlijk het systeem is. Wat nog erger is, is dat dit betaald wordt door het UWV.
Tja, dan ben jij 1 van de lucky few.pjot1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:37:
@mathelicious en @Dennis1812
Zoals ik al eerder zei, in mijn cao wordt wel doorbetaald, waarschijnlijk ook 70%. Geeft al aan hoe oneerlijk het systeem is. Wat nog erger is, is dat dit betaald wordt door het UWV.
Ik werk in de ambulancezorg en ik heb even gekeken. In geen enkele zorg Cao wordt het (deels) doorbetaald.
Enkel die eerste 9 weken in het eerste jaar dus voor nieuwe ouders voor 70% via UWV met gemaximeerd dagloon.
Meeste mensen hebben dikke pech en kunnen het dus niet opnemen omdat het teveel kost.
En daarna komt jaar 2 en dan heb je geen zeeën van tijd meerde Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Ik ben nog niet zo lang vader, maar voor mij gaat er echt een wereld open aan meevallers en privileges, terwijl ik altijd gewaarschuwd was voor hoge kosten en geen vrije tijd meer. Het tegendeel blijkt waar. Zeëen aan vrije dagen, die ik nauwelijks op krijg, grotendeels nog doorbetaald ook. Pensioenopbouw loopt lekker door terwijl ik helemaal niet werk. sowieso heerlijk 1 dag extra vrij in de week (daardoor ook minder vrije dagen nodig).
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Nouja de komende 10 jaar neem ik de woensdag lekker vrij. Heerlijkdonald_dick schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:45:
[...]
En daarna komt jaar 2 en dan heb je geen zeeën van tijd meer
Onbetaald kan dat ook zonder kinderen.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:48:
[...]
Nouja de komende 10 jaar neem ik de woensdag lekker vrij. Heerlijk
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
Precies! Dat kan dus echt zonder dat dat netto veel kost. Misschien 5pct ofzo.de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:48:
[...]
Nouja de komende 10 jaar neem ik de woensdag lekker vrij. Heerlijk
Want je bouwt tijdens je eindeloze verlof ook gewoon vakantiedagen op....
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!