Parttime banen & arbeidsparticipatie
Even een intermezzo - omdat de discussie qua deeltijdwerk niet zo lekker loopt, imho. Ik onderbouw m'n stelligheid uiteraard.
[
bron]
Nederland recordhouder parttime banen
Headlines in overvloed: we zijn recordhouder parttime werken in Europa. Met name
conservatief Europa valt erover, we moeten meer werken, want luie donders. Wat denken we wel niet, al dat parttime werken. Bovendien zie ik in dit topic dat het subsidieren van parttime werken ook niet wenselijk is. Even de cijfers in dus, want hoe zit dat nu?
[
bron]
Voor de bierviltje berekening alvast een ideetje: als in Polen iemand gemiddeld 41,5 uur per week werkt en in Nederland is dat 33 uur per week, dan ziet dat er triest uit. Echter, als de arbeidsparticipatie 50% is en in Nederland bijvoorbeeld 80%, hoe zit dat dan?
Arbeidsparticipatie - gij zult ook werken
We hebben hier immers sinds de jaren 90 een enorme verschuiving zien plaatsvinden in de wijze van werkverdeling: mannen werken vaker iets minder en vrouwen gemiddeld genomen veel meer.
Maar dit is nog niet alles, want kijkt alleen naar totale
beroepsbevolking. Mensen die werken. En niet naar arbeidspotentieel. Mensen die
kunnen werken.
En zie daar: de arbeidsparticipatiegraad is in NL fors gestegen, alleen de gemiddelde arbeidsduur per werkende persoon is gedaald. Raad je de koekoek.
Bierviltje:
1 x fulltime werker = 40u
2 x partime werker = 66u
Dus, per gezin, wordt er dan dus meer gewerkt.
Maar: er zijn ook enorm veel singles tegenwoordig en als die ook allemaal parttime werken, hebben ze waarschijnlijk een top salaris en veel vrije tijd. Dat helpt inderdaad niet voor de arbeidsparticipatie. Andersom: vergeleken met gezinnen vroeger kun je veronderstellen dat we dus
meer zijn gaan werken.
Enfin, cijfers spreken voor zich, er verandert in ieder geval duidelijk wat qua participatie van met name vrouwen. En mannen verschonen ook vaker een luier.
Woord van de dag: arbeidsvolume
Wow.
Arbeidsvolume. Dat woord zocht ik. Wat we, met z'n allen, werken. Dat is waar we naar moeten kijken. Of Gerda nu wel of niet 2 of 3 dagen werkt is irrelevant als we dit thema belangrijk vinden, maar wat de som van alle mensen die kunnen werken bij elkaar werken, linksom of rechtsom.
Dus: we werken vaker, maar korter. Dus als meer mensen al dan niet korter dan fulltime werken, stijgt het arbeidsvolume. Ik krijg uit deze CBS set nog niet helemaal boven water of het gezever over die parttime banen nu steek houdt - op basis van de grafieken en data die je kunt vinden lijkt het er vooral op dat we veel meer met z'n allen zijn gaan werken, alleen minder lange weken maken. Wellicht door her arbeidsvolume te delen over de volledige beroepsbevolking per jaar dat dit iets weergeeft.
Qua redenatie van deze ontwikkeling: logisch ook als je een gezin draaiend moet houden, je ouders moet verzorgen en wellicht nog wat in het asiel of de vereniging wilt doen en je werkt beiden dat je er voor kiest dan een paar dagen te houden voor die dingen. .
En dat middeninkomen dan?
Dat het ook niet werkt dat we mensen een volledige toeslag geven voor een halve baan snap ik - behalve dan dat die toeslag bedoelt is om iemand een normaal inkomen te geven en niet als werk-motivatie. Daarom pleit ik al sinds voor de start van dit topic en hele tijd geleden voor het simpelweg afbouwen van toeslagen en het oplossen op de plek waar het gebeurt (dus via inkomstenbelasting gekoppeld aan loon ipv toeslag apart van inkomen los van gewerkte uren). Dat we na zoveel jaar beginnen te snappen dat elke euro extra salaris 80 cent toeslag kost is pijnlijk - want waarom zou je voor die 20 cent je bed uit komen ipv vrije tijd. Want als we in NL ergens van houden is het wel onze vrije tijd en dat is je goed recht - alleen dan ook naar rato van je toeslagen. Nu krijg je zelfs meer toeslagen als je minder werkt omdat je netto inkomen op peil moet blijven, aldus dat systeem.
[
bron]
Werken moet dus lonen?
Ja. En als je niet wilt werken is dat je goed recht, maar heb je minder inkomen. Werk je meer, dan levert dit wat op. Veel moeilijker hoeft het principe niet te zijn. Helaas zitten we mijlenver in de toeslagen en kom je er nu niet meer zo eenvoudig vanaf.
2025 - nieuw jaar, nieuwe marginale belastingdruk!
Ik heb meteen de OP aangepast aan de situatie in 2025, voor de beeldvorming hierbij de tabel van de situatie die vaak gebruikt wordt:
En de
bron bij de Belastingdienst/rijksoverheid met toeliching, tabellen van 2024 en verschillende situaties.
[
Voor 4% gewijzigd door
NiGeLaToR op 16-01-2025 12:05
]