Gezinsinkomen is dan idd - volgens de hier gegeven cijfers - redelijk modaal waarbij ik op modaal zit en mijn partner bovenmodaal (gezamenlijk 75 K netto inkomen uit loon).
En wij doen ons niets tekort.
Ik heb de data er eens bijgehouden en moet toegeven dat uit het hoofd ik me vergist heb inzake uitgaven.
We houden geen 70 maar 75% over van ons inkomen uit loon (en uiteraard in euro nog meer want inkomen uit kapitaal, dat jaar na jaar stijgt, is uiteraard ook te besteden inkomen).
En onder voorbehoud want jaar is nog niet ten einde.
Maar heel waarschijnlijk hebben we wel een boven modaal inkomen?
Of we hebben geleerd de tering naar de nering te zetten en daar tevreden mee te zijn?
Dat stelt ons ook in staat om voortdurend te blijven investeren in een eigen huis, eigen energieproductie, eigen energieopslag, eigen tuin en moestuin, eigen waterwinning waardoor de vaste kosten (geen huur, geen woonlenng, geen energierekening, geen hoge voedingskosten uit supermarkten, geen hoge waterkosten, nauwelijks tot geen vervoerkosten,....).
Waardoor er maandelijks meer overschiet waardoor we,..... nou je snapt het plaatje wel hoop ik?
Modaal is netto ongeveer 30k, dus 60k samen. Grofweg 20k uitgaven en 40k sparen in jouw geval, dat is 1600 euro per maand voor alles (wonen, energie, eten, vervoer, verzekeren, etc). Ik zou het niet kunnen en dan wonen we bijna 'gratis'.
Dan is ons inkomen uit loon netto redelijk modaal (iets erover) en onze uitgaven iets lager (wat normaal is gezien geen vaste woonkosten, geen energiekost (integendeel, we halen extra inkomsten uit eigen energieproductie en die zijn niet meegeteld bij inkomen uit loon), geen vervoerskosten.
Uitgaven (incl. luxeuitgaven) liggen dit jaar tussen de 17 en 20K*.
*Momenteel 16500 € uitgaven doch nog 4000 € niet verrekende uitgaven die waarschijnlijk deels in 2025 pas verrekend zullen worden. Kies dus maar.
Dat sommige mensen met eenzelfde inkomen meer kunnen dan anderen is een gekend gegeven.
Dat sommige mensen vanuit een gelijkaardige vertrekpositie vlugger tevreden zijn dan anderen is ook gekend.
Dat sommigen - hoe hoog hun inkomen ook mag zijn - nooit tevreden zijn en altijd wel een reden vinden om over wat dan ook te klagen is geen onbekende factor.
To the point: over een modaal inkomen betalen wij geen 50% belastingen. Komt zelfs niet in de buurt.
[
Voor 18% gewijzigd door
IvoB2 op 25-12-2024 11:48
]