Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wozmro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:55:
[...]

Ik ben zeker akkoord dat productiviteit en ongelijkheid sterk toegenomen zijn.

Aan de andere kant: in een gemiddeld jaren 70 gezin was de kans best groot dat: er geen televisie in huis was, geen badkamer, geen vaste telefoon, de wc buiten via de koers,....

Ik was zelf kind in de jaren 80. Ik weet nog heel goed hoe de dichtsbijzijnde buren leefden. Daar kwam de kolenboer met de zakken antraciet op zijn schouder leveren, was de wc een deurtje op de koer, werd er jaarlijks een varkentje gekweekt en ter plaatse verwerkt,...

Maar de rijke bedrijfsleider in de vrijstaande villa een paar honderd meter verder die had naar toenmalige normen een gigantische televisie, een hifi met cd carrousel, zelfs een cd-speler in zijn auto,...

Wat ik wil zeggen: als je zou leven overeenkomstig het gemiddeld gezin in de jaren 70 dan denk ik wel dat je nog steeds toekomt met 1 gemiddeld loon.

Behoudens de woning dan, dat is door de speculatie en het terugtrekken van overheid volledig uit de hand gelopen.
Wij gingen vroeger (ook ‘80) naar de kolenboer met een kolenkit zelf scheppen, voor in de kachel.
Maar eigenlijk is het geen vergelijk, er waren bijvoorbeeld maar 2 televisiekanalen, radio ook maar een paar, geen cd’s nog dus ook geen fancy audioapparatuur, geen internet geen streaming geen mobiele telefoons geen consoles, dat kwam allemaal wat later pas. Geen vliegvakanties maar gewoon met de auto naar zeeland o.i.d. Toen je nog blij was met een echt leren voetbal met sinterklaas. 8)

Dat kunnen mensen zich niet goed meer voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Aan de andere kant: in een gemiddeld jaren 70 gezin was de kans best groot dat: er geen televisie in huis was, geen badkamer, geen vaste telefoon, de wc buiten via de koers,....

Ik was zelf kind in de jaren 80. Ik weet nog heel goed hoe de dichtsbijzijnde buren leefden. Daar kwam de kolenboer met de zakken antraciet op zijn schouder leveren, was de wc een deurtje op de koer, werd er jaarlijks een varkentje gekweekt en ter plaatse verwerkt,...

Maar de rijke bedrijfsleider in de vrijstaande villa een paar honderd meter verder die had naar toenmalige normen een gigantische televisie, een hifi met cd carrousel, zelfs een cd-speler in zijn auto,...

Wat ik wil zeggen: als je zou leven overeenkomstig het gemiddeld gezin in de jaren 70 dan denk ik wel dat je nog steeds toekomt met 1 gemiddeld loon.

Behoudens de woning dan, dat is door de speculatie en het terugtrekken van overheid volledig uit de hand gelopen.
Wel een beetje een karikatuur of niet? Ben zelf uit begin jaren 70, maar in de jaren 80 had iedereen die ik ken een tv. Waarbij we als kut-pubers als ware hangjongerenop de bank de hele dag MTV op aan het kijken waren. 50% van mijn vrienden (vaders bijna allemaal fabriekswerkers/magazijnwerkers, banen zonder hoger of uni opleiding) had een TV boven. Iedereen had een WC binnen in huis en de cd speler werd pas rond de jaren 90 gemeengoed.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:31
[...]

Je overdrijft het een beetje. Dat zal best voor zijn gekomen, meer dan tegenwoordig, en meer op het platteland dan in de stad maar ook toen al waren dat uitzonderingen (al die woning die tijdens de wederopbouw zijn gebouwd: allemaal met riolering). Ik ben zelf opgegroeid en de jaren '70, wij waren niet bijzonder modern en niet bijzonder rijk maar eind jaren '60 is een zwart-wit TV aangeschaft.
Vanaf 1985 hadden de meeste NL gezinnen een kleuren TV, daarvoor was het merendeel zwart-wit maar was TV bij huishoudens al heel gangbaar, idem met telefoon.

Een gezin met één inkomen kon zich natuurlijk niet de vrijstaande villa veroorloven maar wel een goede woning met alle moderne gemakken. Zorgverzekering, onderwijs e.d waren toen ook tov inflatie een stuk minder kostbaar dan nu. Tegenwoordig is voor dezelfde koopkracht twee modaal inkomens nodig.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:38:
[...]

Wel een beetje een karikatuur of niet? Ben zelf uit begin jaren 70, maar in de jaren 80 had iedereen die ik ken een tv. Waarbij we als kut-pubers als ware hangjongerenop de bank de hele dag MTV op aan het kijken waren. 50% van mijn vrienden (vaders bijna allemaal fabriekswerkers/magazijnwerkers, banen zonder hoger of uni opleiding) had een TV boven. Iedereen had een WC binnen in huis en de cd speler werd pas rond de jaren 90 gemeengoed.
Dan zat je volgens mij toch in de bovenste marge, want hier had in diezelfde periode hooguit 10% van vrienden een TV boven. En in de jaren negentig was er met wat geluk meestal maar één persoon in een grotere groep die bv. een Sega Game Gear had ipv een alsnog te dure en beperkte Gameboy.

Een WC zat wel binnen. Onder de trapkast en niet zo'n mooie Ikea / Karwei / GAMMA design-WC zoals men deze tegenwoordig heeft.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:36:
[...]

Dan zat je volgens mij toch in de bovenste marge, want hier had in diezelfde periode hooguit 10% van vrienden een TV boven. En in de jaren negentig was er met wat geluk meestal maar één persoon in een grotere groep die bv. een Sega Game Gear had ipv een alsnog te dure en beperkte Gameboy.

Een WC zat wel binnen. Onder de trapkast en niet zo'n mooie Ikea / Karwei / GAMMA design-WC zoals men deze tegenwoordig heeft.
Wij woonden in een dorp begin jaren 80.
En ik herken weinig in het verhaal.

Er was een wc binnen en een badkamertje.
Er waren gaskachels
Boven was geen verwarming daar had je sochtends het ijs op je deken staan in de winter.
Een thuis pc kwam later heb ik even geen jaartal bij dat was nog met die grote slappe floppys en een matrix printer en inbellen natuurlijk.
Bijna iedereen had een groentetuin en anders was er wel iemand op de buurt met teveel.
Tv moest je nog heen lopen en ik heb eigenlijk niet meer paraat of die zwart wit of kleur was.
Wel dat we een gigantische mast in de tuin hadden met een antenne die kon draaien via een bakje in huis.

Er was één auto die gebruikte moeders, pa ging op de brommer naar zijn werk en wij moesten altijd fietsen naar school, weer of geen weer.

De oude buurman had nog een tonnetje in de schuur voor zijn behoeftes maar wel al een gaskachel.

Het vermaak bestond uit buiten spelen en vissen meer was er niet.

Dat was nog de tijd dat de boswachter/jager met de dubbelloops aan zijn schouder bij mijn ouders kwamen vertellen dat we wat uitgespookt hadden in het bos.

Eigenlijk best wel een mooie tijd vergeleken met nu.
Tegenwoordig gaat het meer om wie de grootste en meeste kraaltjes en spiegeltjes heeft.

En dan te bedenken dat mijn pa grondwerker was nog gewoon met de schep en als het gat groter moest dan kwamen er meer mannen met een schep niks geen graafmachines.
Moeders deed nu en dan iets voor de Nieuwe Weme supermarkt.
Dus geen vette inkomens, maar we hadden het best goed.
Temeer omdat iedereen elkaar hielp met klussen en zoveel mogelijk zelf deed.

Nu bellen we voor een lekke kraan de loodgieter en gaan dan lopen mauwen dat het duur is.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:43
Ik wil gewoon maar zeggen dat pakweg 40 jaar geleden het leven in zijn algemeen toch een heel stuk soberder was dan nu het geval is.

En dat is een factor die in rekening moet gebracht worden als er gesteld wordt dat het leven veel duurder is geworden.

Dat is ook zo maar van veel zaken wordt er ook wel veel meer van geconsumeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28

Mfpower

In dubio

We blijven maar in cirkels gaan hier. Ja, 40 jaar geleden waren er geen iPhones oled tv’s en internet.
Maar mijn vader die fabrieksarbeider was gaf 20 procent van zijn loon uit aan de hypotheek.
Dat doen wij ook maar daar zijn dan wel 2 inkomens voor nodig. Ja er is meer luxe en een hogere levensstandaard. Maar de basisbehoeften van het leven zijn vele malen duurder geworden terwijl de zgn luxe voor veel mensen bereikbaar is (bijv internet).
Verder interesanf draadje op Twitter (voorheen x):
https://x.com/JosTeunissen2/status/1862560354946920567
Sinds 2019 was in NL de officiële inflatie 24%. De modale inkomens zijn niet 24% gestegen.
De inflatie is in NL méér gestegen dan het EU-gemiddelde. Volgens FNV-economen komt dit o.a. doordat sinds 2019 de winstquote in NL méér is gestegen (4,3%) dan in andere EU-landen (1,4%)

[ Voor 21% gewijzigd door Mfpower op 30-11-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wozmro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:55:
Ik wil gewoon maar zeggen dat pakweg 40 jaar geleden het leven in zijn algemeen toch een heel stuk soberder was dan nu het geval is.

En dat is een factor die in rekening moet gebracht worden als er gesteld wordt dat het leven veel duurder is geworden.

Als je zo denk wordt het geheel wel erg complex. Want TV was in die tijd zo goed als een maandsalaris. Nu een heel stuk minder. Idem met CD-spelers. Toen kocht ik er een voor 800 gulden, nu een DVD speler op Ali voor 20. Ga zo maar door.

De "grote" auto van toen, is kleiner dan nu een kleine middenklasser.

Ergo, vergelijken is heel lastig.

En de arbeiderswoningen van toen waar veel van mijn vrienden (2 a 3 kinderen) woonden, worden nu door de woningbouw slechts geschikt geacht voor 2 persoonshuishoudens.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 30-11-2024 18:24 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02
Cyberpope schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:22:
Als je zo denk wordt het geheel wel erg complex. Want TV was in die tijd zo goed als een maandsalaris. Nu een heel stuk minder. Idem met CD-spelers. Toen kocht ik er een voor 800 gulden, nu een DVD speler op Ali voor 20. Ga zo maar door.
In mijn jeugd ging bijna al mijn zakgeld op aan nieuwe singles en later CD's. 39,95 gulden per stuk, met 3,96 gulden bruto per uur van de V&D anderhalve dag werken. Mijn kinderen hebben 'mijn' Spotify, muziek is defacto gratis geworden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Het is ook complex.

Ook huizen zijn technisch niet meer vergelijkbaar met die van 40 jaar geleden.

Het enige wat ik momenteel kan bedenken dat 'raar' is dat het zo gestegen is in prijs is grondoppervlakte.

Grondoppervlakte wijzigt op zichzelf niet in de loop van de tijd.
Het is puur vraag en aanbod.

Effectief grondoppervlakte kunnen kopen en individueel bezitten is ook iets wat in de loop van de geschiedenis voor heel veel mensen als heel bizar in de oren zou geklonken hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online

Was het leven soberder of waren de mensen toen eerder tevreden?

Vergelijken blijft lastig, stijgende prijzen stijgende lonen.

Abonnementen op bepaalde zaken zijn veelal niet nodig noem eens een Netflix, viaplay of Disney plus etc.
Kun je prima zonder maar toch heeft "iedereen" het nodig.
Telefoon kun je prima mee bellen met een goedkoop abonnement maar het gros moet onbeperkt internet kunnen gebruiken want je zou wat kunnen missen op de socials.

En zo zijn er nog tal van voorbeelden die men denkt te moeten hebben maar waar je prima zonder kunt of met minder kunt.

Consumeren tot het op is....

Al met al denk ik dat men vroeger met minder consumeren een stuk gelukkiger was.
Dat zal ook te maken hebben met dat de bubbel vroeger kleiner was, je deed al gauw leuk mee want de rest van de wereld had je geen weet van.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
We wisten toen van niet beter.

Net zoals we nu niet weten wat we allemaal zullen consumeren in 2064. Dus kunnen we het ook niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Wozmro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:41:
Het is ook complex.

Ook huizen zijn technisch niet meer vergelijkbaar met die van 40 jaar geleden.
Maar ook woningen die ruim 50 jaar geleden zijn gebouwd zijn een paar 100% duurder geworden, dat heeft niets te maken met toegenomen kwaliteit van woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
BadRespawn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:55:
[...]

Maar ook woningen die ruim 50 jaar geleden zijn gebouwd zijn een paar 100% duurder geworden, dat heeft niets te maken met toegenomen kwaliteit van woningen.
De onze is 100 jaar terug gebouwd, en ik ben van mening dat hij inmiddels toch vooruit geholpen is qua kwaliteit.
En dat was niet gratis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
Frame164 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:27:
[...]

Aangezien veel bedrijven hun prijzen bepalen middels de formule "kostprijs + marge als percentage van de kosten" zijn bij veel bedrijven de hogere absolute winsten te wijten aan de hogere loonkosten.
Nee, winst = inkomsten - kosten, dus loonkosten zijn al verrekend.
En verkoopprijzen worden bepaald adhv 'wat de markt verdraagt'; zo hoog mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
Ronald.42 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:59:
[...]

De onze is 100 jaar terug gebouwd, en ik ben van mening dat hij inmiddels toch vooruit geholpen is qua kwaliteit.
En dat was niet gratis..
Prijzen van niet gerenoveerde woningen zijn wat minder gestegen, maar nog altijd heel veel meer dan inflatie.
Vastgoed is meer waard geworden vooral omdat er veel vraag naar is vanuit de financiële sector als onderpand voor financiële producten, mogelijk gemaakt door deregulering van die sector in de jaren '90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wozmro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:41:
Grondoppervlakte wijzigt op zichzelf niet in de loop van de tijd.
Het is puur vraag en aanbod.
https://www.brainyquote.com/quotes/mark_twain_380355 Dat is al jaren geleden (en in geval van NL, ook niet helemaal correct).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 01:16

Lordy79

Vastberaden

BadRespawn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:04:
[...]

Vastgoed is meer waard geworden vooral omdat er veel vraag naar is vanuit de financiële sector als onderpand voor financiële producten, mogelijk gemaakt door deregulering van die sector in de jaren '90.
En omdat er gewoon veel meer geld is in de wereld en dat moet ergens naar toe.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
BadRespawn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:04:
[...]

Prijzen van niet gerenoveerde woningen zijn wat minder gestegen, maar nog altijd heel veel meer dan inflatie.
Klopt hiernaast staat er één die je of moet platschuiven of je moet veel vrij tijd en moed hebben, maar die gaat straks ook voor minimaal 3 keer de werkelijke waarde weg.
Schaarste en financierings mogelijkheden bepalen de prijs niet de werkelijke waarde.
Dat is de wereld waar we nu in leven.

Wij kochten een kleine 20 jaar terug daarna hadden we een crisis maar als je bleef zitten waar je zat zoals wij maakte dat niks uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BadRespawn
Lordy79 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:06:
[...]

En omdat er gewoon veel meer geld is in de wereld en dat moet ergens naar toe.
Het zou natuurlijk totaal niet kunnen worden uitgegeven aan hogere lonen, want itt biljonairs worden arbeiders alleen maar lui als je ze hoger beloont. /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ronald.42 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:10:
[...]

Klopt hiernaast staat er één die je of moet platschuiven of je moet veel vrij tijd en moed hebben, maar die gaat straks ook voor minimaal 3 keer de werkelijke waarde weg.
Schaarste en financierings mogelijkheden bepalen de prijs niet de werkelijke waarde.
Dat is de wereld waar we nu in leven.

Wij kochten een kleine 20 jaar terug daarna hadden we een crisis maar als je bleef zitten waar je zat zoals wij maakte dat niks uit.
De waarde van de materialen waaruit de woning bestaat daalt jaar na jaar. Het slijt, geraakt gedateerd,...

Maar dat wordt momenteel ruim gecompenseerd met de voortdurende stijging van de waarde van de grondoppervlakte + het bijhorende recht om daarop te mogen wonen.

Inderdaad gekoppeld aan de financieringsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

BadRespawn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:10:
[...]

Het zou natuurlijk totaal niet kunnen worden uitgegeven aan hogere lonen, want itt biljonairs worden arbeiders alleen maar lui als je ze hoger beloont. /s
Een /s maar ik reageer toch even inhoudelijk omdat het wel belangrijk is te begrijpen wat het verschil is tussen de financiële economie en reële economie.

De lonen fors verhogen leidt tot inflatie of economische neergang omdat de concurrentiepositie van Nederland verslechtert. Volgens mij is dat net behandeld in dit topic.
Als er steeds meer betaald wordt voor onroerend goed waardoor de waarde stijgt, waarop er nog meer op geleend kan worden waardoor er nog meer uitgegeven kan worden aan onroerend goed, etc. Dan blijven die prijzen stijgen.
Dat is een heel ander onderdeel van het financiële stelsel en economie dan de loonontwikkeling.
Die laatste heeft met de reële economie te maken en het opblazen van prijzen van onroerend goed met de financiële sector.

De plek waar die twee sporen elkaar raken is natuurlijk de huizenmarkt omdat Jan Modaal gewoon een huis wil om in te wonen terwijl Piet Krediet met geleend geld en hefbomen rendement probeert te maken met als onderpand dat zelfde huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

hneel

denkt er het zijne van

Wat luxe betreft: Vroeger betaalde je misschien wel 4000 gulden voor een kleuren(!) TV. En een huis koste misschien 40.000 gulden. Oftewel factor 10.

Nu koop je een grote flatscreen voor misschien 400 euro en betaal je rond de 400.000 euro voor een huis. Oftewel factor 1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
hneel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:14:
Wat luxe betreft: Vroeger betaalde je misschien wel 4000 gulden voor een kleuren(!) TV. En een huis koste misschien 40.000 gulden. Oftewel factor 10.

Nu koop je een grote flatscreen voor misschien 400 euro en betaal je rond de 400.000 euro voor een huis. Oftewel factor 1000.
Toen waren er te weinig televisies en nu te weinig huizen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
Lordy79 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:09:
[...]

Een /s maar ik reageer toch even inhoudelijk omdat het wel belangrijk is te begrijpen wat het verschil is tussen de financiële economie en reële economie.

De lonen fors verhogen leidt tot inflatie of economische neergang omdat de concurrentiepositie van Nederland verslechtert. Volgens mij is dat net behandeld in dit topic.
Er zit aan de bovenkant vd welvaartsschaal zo veel dat daarmee de concurrentiepositie van Nederland in stand kan worden gehouden door wat in te leveren, terwijl de lonen voor arbeiders hoger kunnen.
De helft vd welvaart zit bij de top 6% van inkomens.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eld-/2-welvaartsverdeling
https://www.cpb.nl/ongelijkheid-en-herverdeling
De plek waar die twee sporen elkaar raken is natuurlijk de huizenmarkt omdat Jan Modaal gewoon een huis wil om in te wonen terwijl Piet Krediet met geleend geld en hefbomen rendement probeert te maken met als onderpand dat zelfde huis.
Precies: het probleem hier is niet dat het verschil tussen de financiële economie en reële economie niet wordt begrepen, het probleem is dat de financiële economie een negatief effect heeft op de reële economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Lordy79 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:09:
Te eenzijdig belicht. Er zijn de nodige economen die juist stellen dat door de relatief lage lonen stijging (juist aan de onderzijde) onze productiviteit stokt. Een mens heeft een grens aan zijn productiviteit. Hogere lonen, zorgt ervoor dat deze banen geautomatiseerd worden, wat hogere productiviteit oplevert en op termijn meer welvaart.

Maar is er waarschijnlijk een balans tussen al deze factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

BadRespawn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:34:
[...]
:het probleem hier is niet dat het verschil tussen de financiële economie en reële economie niet wordt begrepen, het probleem is dat de financiële economie een negatief effect heeft op de reële economie.
M.i. zou je dus veel meer belemmeringen moeten invoeren op de woningmarkt om aankopen die niet worden gedaan om ergens te wonen te ontmoedigen.
Overdrachtsbelasting hoger als je het niet zelf bewoont, domweg een bewoningsplicht, een hoge onroerend zaak belasting voor een eigenaar en een negatieve voor de bewoner als dit ook de eigenaar is.
Er is genoeg te bedenken.

Op het eerste deel van je post heb ik pas al iets gepost mbt de verkeersvergelijking van fischer. Als je extreem zou nivelleren zou dat toch flinke prijsinflatie leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Cyberpope schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:38:
[...]

Maar is er waarschijnlijk een balans tussen al deze factoren.
Zeker!
Probleem is dat veel werk niet verder te automatiseren is. Er bestaat (nog) geen robot die je haar kan knippen, eten kan koken en serveren in een restaurant of zorgtaken kan overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Lordy79 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:47:
[...]

Zeker!
Probleem is dat veel werk niet verder te automatiseren is. Er bestaat (nog) geen robot die je haar kan knippen, eten kan koken en serveren in een restaurant of zorgtaken kan overnemen.
Nee, maar dat koffers nog met de hand in vliegtuig ingaan is wel van de zotte.
Idem met tankercleaning (hoewel daar nu grote stappen gezet worden)
En zo zijn er nog heel wat meer beroepen te vinden.

Overigens stijgt de productie in de meestal landen harder dan in europa.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 30-11-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Cyberpope schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:00:
[...]

Nee, maar dat koffers nog met de hand in vliegtuig ingaan is wel van de zotte.
Dat ben ik helemaal met je eens. Gelukkig zit de arbeidsinspectie er nu bovenop en als er minder gesjoemeld wordt met arbo regels wordt dit duurder en het dus interessanter om daar te automatisering.
Er zijn echter heel veel dienstverleners die nog niet vervangbaar zijn door robots. Wellicht gaat de ontwikkeling van AI daar iets aan veranderen.
Overigens stijgt de productie in de meestal landen harder dan in europa.
Dat is ook wel logisch omdat er buiten Europa meer 'laaghangend fruit' is dat makkelijk te automatiseren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
Lordy79 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:45:
[...]

Als je extreem zou nivelleren zou dat toch flinke prijsinflatie leiden.
Misschien, maar de welvaartsongelijkheid is zo groot dat er flink genivelleerd zou kunnen worden zonder dat het extreem zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
Lordy79 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:47:
[...]

Zeker!
Bij automatisering hoef je niet altijd als doel te hebben om de gehele werkzaamheid te automatiseren. Een kapper bijvoorbeeld heeft niet als enige taak het knippen van haren, maar er moeten ook afspraken gepland worden, het pand schoongemaakt, financiën regelen, inkoop van spullen en noem maar op. Allemaal taken die ervoor zorgen dat je minder tijd hebt voor het werk je daadwerkelijk wilt doen.

In al die taken zitten ongetwijfeld zaken die je kan automatiseren. Afspraken bijvoorbeeld via een portal laten lopen of de inkoop automatiseren op basis van voorraadbeheer. Dat is allemaal niet zo spannend maar geeft wel de ruimte dat je meer van het echte werk kan doen in je beperkte tijd.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21
Ondertussen zijn de eerste verhogingen voor 2025 alweer binnen. Zorgverzekering, huren vrij tot 8 procent omhoog (sociaal 5%), gemeente heffing, water, netbeheer energie.. ik krijg slechts 3% loonsverhoging dit jaar (volgens mij 40 euro netto..). Als alleenstaande zonder toeslagen (2350 netto loon, 2450 als je eindejaarsuitkering meerekent) kan ik niks delen en begin ik mij toch echt af te vragen hoe lang dit zo door kan gaan. Ondertussen ben ik al ruim 50% kwijt aan verplichte vaste lasten, die kunnen niet omlaag. Ik stap elk jaar al over waar mogelijk.. Moeten boodschappen, vervoer , verzorging nog vanaf.. sparen gaat nog net (door niet al te veel onnodige uitgaven). Meer uren werken laatst nog berekend maar dat levert echt niks meer op voor die laatste uurtjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Deezers op 18-12-2024 10:18 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
(Bijna) dezelfde situatie hier, alleenstaand, 2 kinderen, (gelukkig ??) een koophuis, redelijke baan. Maar sparen doe/kan ik al heel lang niet minimaal.

Omdat je er nogal snel overheen kunt lezen, even wat procentjes erbij:
- Waterschap (in mijn geval) HHNK 10%.
- Gemeente 10% OZB (+ natuurlijk de verhoging van de 'waarde' van je huis, gemeente houdt rekening met 35% meer inkomsten), 18% rioolheffing, afvalstoffen 5%.
- Netbeheerkosten energie 11%
- Openbaar vervoer 3,34% (+ 4% basistariefverhoging)
- Watergebruik +11%, vast recht + 13%

Maarja, we gaan er allemaal dik vet op vooruit volgens de krant/het nieuws/kabinet/etc.
Mijn cao is nog niet rond, maar er wordt gesproken over 3,5-3,75% |:(

Ik snap echt wel dat mensen in de knoop komen....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door Taedium op 18-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:51

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Aan de andere kant: in een gemiddeld jaren 70 gezin was de kans best groot dat: er geen televisie in huis was, geen badkamer, geen vaste telefoon, de wc buiten via de koers,...
Euh... ik denk dat in een gemiddeld jaren 70 gezin er al wel een televisie was (al dan niet zwart/wit). Wel een badkamer (douche), vaste telefoon half/half en een toilet was er toch echt al wel in de meeste woningen...

Of heb je het over België?
Ah, lijkt inderdaad op België...
Die laatste regel is nu juist het grootste probleem... of direct door de hypotheek of indirect door de huur...

[ Voor 7% gewijzigd door servies op 18-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
Taedium schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:02:
(Bijna) dezelfde situatie hier, alleenstaand, 2 kinderen, (gelukkig ??) een koophuis, redelijke baan. Maar sparen doe/kan ik al heel lang niet minimaal.

Omdat je er nogal snel overheen kunt lezen, even wat procentjes erbij:
- Waterschap (in mijn geval) HHNK 10%.
- Gemeente 10% OZB (+ natuurlijk de verhoging van de 'waarde' van je huis, gemeente houdt rekening met 35% meer inkomsten), 18% rioolheffing, afvalstoffen 5%.
- Netbeheerkosten energie 11%
- Openbaar vervoer 3,34% (+ 4% basistariefverhoging)
- Watergebruik +11%, vast recht + 13%

Maarja, we gaan er allemaal dik vet op vooruit volgens de krant/het nieuws/kabinet/etc.
Mijn cao is nog niet rond, maar er wordt gesproken over 3,5-3,75% |:(

Ik snap echt wel dat mensen in de knoop komen....

***members only***
Minder werken levert inderdaad niet eens zoveel minder op omdat de toeslagenmolen dan inderdaad vaak weer in werking komt (ben ik zelf geen fan van) en uiteindelijk krijg je ook minder vakantiegeld, eindejaarsuitkering en pensioen. Zolang ik nog een buffer heb en iets kan sparen is het nog net te doen maar ondertussen vraag ik mij wel steeds vaker af waarom ik werk als ik toch minimaal de helft kwijt ben. Nog even wachten en je zit op 75% kosten. Als ik puur naar woonlasten kijk de afgelopen jaren is het al flink gestegen, met dezelfde trend zit je onderhand op een verdubbeling met jaren terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
Door een lager belastingtarief in 2025 zullen de meeste mensen (maandsalaris hoger dan €2150) erop vooruit gaan. Dat is circa €40-€60 per maand.

Samen met (hopelijk!) een loonsverhoging levert dat toch nog wel iets op.
Maar dan inderdaad de vraag of dat de toegenomen kosten dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:21
Deezers schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:15:
Ondertussen zijn de eerste verhogingen voor 2025 alweer binnen. Zorgverzekering, huren vrij tot 8 procent omhoog (sociaal 5%), gemeente heffing, water, netbeheer energie.. ik krijg slechts 3% loonsverhoging dit jaar (volgens mij 40 euro netto..). Als alleenstaande zonder toeslagen (2350 netto loon, 2450 als je eindejaarsuitkering meerekent) kan ik niks delen en begin ik mij toch echt af te vragen hoe lang dit zo door kan gaan. Ondertussen ben ik al ruim 50% kwijt aan verplichte vaste lasten, die kunnen niet omlaag. Ik stap elk jaar al over waar mogelijk.. Moeten boodschappen, vervoer , verzorging nog vanaf.. sparen gaat nog net (door niet al te veel onnodige uitgaven). Meer uren werken laatst nog berekend maar dat levert echt niks meer op voor die laatste uurtjes.
Als het goed is krijg je hiervoor inflatiecorrectie en ga je er niet op achteruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

aljooge schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:40:
[...]

Als het goed is krijg je hiervoor inflatiecorrectie en ga je er niet op achteruit.
Bij welke baan krijg je inflatiecorrectie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

Een inflatie correctie is niet verplicht en er zijn voldoende werkgevers die dat dan ook niet doen.

hoi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Ik durf wel te stellen meer dan de helft van weekend Nederland geen inflatiecorrectie ontvangt. Ik denk nog wel veel meer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Dennis1812 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:45:
[...]

Ik durf wel te stellen meer dan de helft van weekend Nederland geen inflatiecorrectie ontvangt. Ik denk nog wel veel meer.
Dan zouden deze mensen eens van baan moeten wisselen, lijkt me. De arbeidsmarkt is dusdanig dat je als werkende wel wat te kiezen hebt. toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Dennis1812 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:45:
[...]

Ik schat het eerder op minstens 90%

[ Voor 78% gewijzigd door hneel op 18-12-2024 12:51 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:47:
[...]

Dan zouden deze mensen eens van baan moeten wisselen, lijkt me. De arbeidsmarkt is dusdanig dat je als werkende wel wat te kiezen hebt. toch?
Ik heb het idee dat dat in werkelijkheid nog flink tegenvalt. Werkgevers roeptoeteren wel volop dat ze niemand kunnen vinden, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze vaak nog net zo kritisch als voorheen. Te oud, te jong, te weinig ervaren, pas niet in het team, etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

Dat is lang niet in alle sectoren zo, daarnaast heeft niet iedereen de luxe om zomaar van baan te wisselen. Plus wat al is aangeven er zijn enorm veel werkgevers die geen inflatiecorrectie doen dus dan heeft het mogelijk als nog geen zin om van baan te wisselen.

hoi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deezers
[...]

Nee hoor, alleen cao-verhogingen maar die liggen vaak achter. Wel staat er iets over als de inflatie harder stijgt dan de loonstijging ze er opnieuw naar gaan kijken maar gezien de financiële ruimte in mijn sector is dit een loze belofte. En inflatie zelf is lager. Gemiddeld verhogen organisaties en bedrijven gemiddeld 5-10% kosten, per jaar. Dus de eerste 4% bruto loonsverhoging heb je niks aan want netto zijn de verhogingen groter, daar ga je hooguit neutraal op uitkomen dus dan zit je jaren in dit schuitje.

Als ik puur kijk naar de energierekening krijg ik de afgelopen jaren steeds minder terug ondanks stabiel/lager verbruik omdat de vaste kosten steeds hoger worden en die ben je overal verplicht te betalen. Daar heb je met een loonsverhoging van een paar euro niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
hneel schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:51:
[...]

Ik heb het idee dat dat in werkelijkheid nog flink tegenvalt. Werkgevers roeptoeteren wel volop dat ze niemand kunnen vinden, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze vaak nog net zo kritisch als voorheen. Te oud, te jong, te weinig ervaren, pas niet in het team, etcetera.
Ik zie juist om mij heen dat veel mensen nu blijven omdat de industrie achterblijft en veel overheid/instellingen nog met forse bezuinigingen te maken krijgen de komende tijd dus dan even blijven met hopelijk sociaal plan op zak. Dat in combinatie met AI staan er veel banen op de tocht. Alleen als je goed bent met je handen of een groot netwerk hebt heb je misschien de keuze uit vele banen. Uit ervaring weet ik dat er nog steeds meer mensen reageren op de gemiddelde baan dan dat er werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:56
ReVision. schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:59:
[...]

Dat is lang niet in alle sectoren zo, daarnaast heeft niet iedereen de luxe om zomaar van baan te wisselen. Plus wat al is aangeven er zijn enorm veel werkgevers die geen inflatiecorrectie doen dus dan heeft het mogelijk als nog geen zin om van baan te wisselen.
Dit inderdaad. Zelf werk ik bij een werkgever zonder cao (IT, cybersecurity) waar je zelf moet opkomen voor loonsverhoging. Als je veel doet voor het bedrijf en mondig bent kan je flinke stappen maken in loon. Ik ken ook collega's die er maar +-50 euro per jaar er bij hebben gekregen omdat ze het gesprek niet zijn aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Nou, geloof mij maar dat dat erg lastig is.
Ik ben al een tijdje zoekend naar verbetering.

Werk genoeg, ongeschoold of laag niveau.
Maar zodra je op wat hogere functies komt zitten er meestal tientallen sollicitanten op 1 functie en kom je er niet tussen om jezelf omhoog te boxen.
Ook doorgroeien is erg lastig tegenwoordig. Er is op dat niveau teveel aanbod en te weinig vraag.

Op laag niveau teveel vraag en te weinig aanbod.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 07:44
Inflatiecorrectie is niet wettelijk bepaald, maar kan in een CAO vastgelegd zijn. Zelf heb ik geen CAO dus ik zal ieder jaar zelf om loonsverhoging moeten vragen. Voor komend jaar ga ik er 3% bruto op vooruit, maar dat is eigenlijk achteruitgang, want netto ga ik er op achteruit met al die verhogingen. Zomaar even wat anders vinden is ook niet makkelijk. Gelukkig is mijn werk in de buurt en ga ik iedere dag met de fiets. Daardoor heb ik geen last van de hoge brandstofkosten of OV wat ieder jaar steeds duurder en slechter wordt. Ik zou niet eens weten hoe ik dat zou moeten betalen, aangezien rijskostenvergoedingen over het algemeen nihil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
Uiteindelijk zit ongeveer driekwart van de werknemers onder een CAO (volgens CBS), en zijn volgens datzelfde CBS de CAO-lonen met ongeveer 20% gestegen sinds 2020.

Het CPI is ook ongeveer 20% gestegen sinds 2020. Als je die getallen naast elkaar zet zou je zeggen dat dat gelijk loopt, maar het is natuurlijk wel zo dat de CAO-stijgingen altijd achterlopen op de inflatie. Dus je loopt achter en dat kost (een hoop) geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dennis1812 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:13:
[...]

Nou, geloof mij maar dat dat erg lastig is.
Ik ben al een tijdje zoekend naar verbetering.

Werk genoeg, ongeschoold of laag niveau.
Maar zodra je op wat hogere functies komt zitten er meestal tientallen sollicitanten op 1 functie en kom je er niet tussen om jezelf omhoog te boxen.
Ook doorgroeien is erg lastig tegenwoordig. Er is op dat niveau teveel aanbod en te weinig vraag.

Op laag niveau teveel vraag en te weinig aanbod.
Ligt natuurlijk ook wel heel sterk aan het vakgebied waarin je werkt. Er is her en der echt best wel veel tekort. Overigens is dat tekort denk ik deels ook gewoon 'eigen schuld, dikke bult' van werkgevers. Ik zie in mijn eigen vakgebied maar ook zeker erbuiten regelmatig vacatures langskomen waar een sloot ervaring en competenties wordt gevraagd met een bijna lachwekkend laag salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:59
Deezers schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:05:
[...]
. Alleen als je goed bent met je handen of een groot netwerk hebt heb je misschien de keuze uit vele banen. Uit ervaring weet ik dat er nog steeds meer mensen reageren op de gemiddelde baan dan dat er werk is.
Ik zie niet zo goed hoe je iets kan zeggen over gemiddelden vanuit ervaring.
Dit is zo sector specifiek dat een gemiddelde niets zegt. Neem bijvoorbeeld de zorg, daar zijn meer banen open dan er reacties binnenkomen. IT is hetzelfde laken een pak net als eigenlijk alle banen die fysieke arbeid met zich meebrengen.

Daarnaast het stuk over blijven zitten en hopen op een sociaal plan :?
Het idee alleen al dat je iets kan zeggen over de motivatie van groepen mensen om niet iets te veranderen... Mogelijk kan je iets zeggen over een persoon en dan nog alleen wanneer je expliciet uitgevraagd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Thomas schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:44:
[...]

Ligt natuurlijk ook wel heel sterk aan het vakgebied waarin je werkt. Er is her en der echt best wel veel tekort.
Dat is natuurlijk van alle tijden en hoe breder en daarmee ook specialistischer het vakgebied is hoe vaker je dat soort berichten langs ziet komen. We kennen allemaal wel de IT-sector waar een grote vraag is maar je kan de IT-sector niet als homogene groep zie door de diverse specialismes en dat gaat ook op voor andere sectoren.
Overigens is dat tekort denk ik deels ook gewoon 'eigen schuld, dikke bult' van werkgevers. Ik zie in mijn eigen vakgebied maar ook zeker erbuiten regelmatig vacatures langskomen waar een sloot ervaring en competenties wordt gevraagd met een bijna lachwekkend laag salaris.
Het is de combinatie waar het vaak mis gaat. Enerzijds senioriteit willen maar niet betalen, anderszijds ook geen ruimte hebben voor juniors om zichzelf te ontwikkelen.

Laat ze onverlet dat ze de poging mogen wagen en dat ze wellicht wel iemand vinden maar heel attractief zijn veel werkgevers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

superkoex9 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:04:
[...]

Ik zie niet zo goed hoe je iets kan zeggen over gemiddelden vanuit ervaring.
Dit is zo sector specifiek dat een gemiddelde niets zegt. Neem bijvoorbeeld de zorg, daar zijn meer banen open dan er reacties binnenkomen. IT is hetzelfde laken een pak net als eigenlijk alle banen die fysieke arbeid met zich meebrengen.

Daarnaast het stuk over blijven zitten en hopen op een sociaal plan :?
Het idee alleen al dat je iets kan zeggen over de motivatie van groepen mensen om niet iets te veranderen... Mogelijk kan je iets zeggen over een persoon en dan nog alleen wanneer je expliciet uitgevraagd hebt.
Ik ben zoekende in de zorg. Maar de hogere functies zijn gewoon ~50 sollicitanten minimaal op. Sommige boven de 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Dennis1812 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:11:
[...]

Ik ben zoekende in de zorg. Maar de hogere functies zijn gewoon ~50 sollicitanten minimaal op. Sommige boven de 100.
Dit ja, zelfde voor overheid. Als verpleegkundige kan je rustig 6 ziekenhuizen een sollicitatie sturen en vervolgens zelf uitkiezen waar je gaat werken. Op een gemiddelde beleid, management of administratieve functie heb je nog steeds tientallen gedadigden. En heel veel zzp' ers zie ik na een paar jaar weer met hangende pootjes terugkeren als de jaarrekening zijn opgemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Sovieto schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:29:
Uiteindelijk zit ongeveer driekwart van de werknemers onder een CAO (volgens CBS), en zijn volgens datzelfde CBS de CAO-lonen met ongeveer 20% gestegen sinds 2020.

Het CPI is ook ongeveer 20% gestegen sinds 2020. Als je die getallen naast elkaar zet zou je zeggen dat dat gelijk loopt, maar het is natuurlijk wel zo dat de CAO-stijgingen altijd achterlopen op de inflatie. Dus je loopt achter en dat kost (een hoop) geld.
Wat je ook mee moet nemen is dat veel mensen een (flinke) CAO stijging hebben gekregen terwijl hun kosten relatief niet zo veel zijn gestegen. Als je een leaseauto hebt en een hypotheek met een langer lopende rentevaste periode heb je veel minder last van de inflatie dan als je een eigen auto (en brandstog!) en een huurhuis hebt. Maar je krijgt wel dezelfde inflatiecompensatie die iedereen krijgt.

Als ik naar mezelf kijk: mijn boodschappen zijn duurder geworden maar die vormen nog geen 10% van mijn nettosalaris. De rest (incl. energiekosten) is niet anders dan een paar jaar terug. Maar ik heb wel die 20% er bij gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 14-09 12:50

Metro2002

Memento mori

Frame164 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:51:
[...]

Wat je ook mee moet nemen is dat veel mensen een (flinke) CAO stijging hebben gekregen terwijl hun kosten relatief niet zo veel zijn gestegen. Als je een leaseauto hebt en een hypotheek met een langer lopende rentevaste periode heb je veel minder last van de inflatie dan als je een eigen auto (en brandstog!) en een huurhuis hebt. Maar je krijgt wel dezelfde inflatiecompensatie die iedereen krijgt.

Als ik naar mezelf kijk: mijn boodschappen zijn duurder geworden maar die vormen nog geen 10% van mijn nettosalaris. De rest (incl. energiekosten) is niet anders dan een paar jaar terug. Maar ik heb wel die 20% er bij gekregen.
Bij ons zijn de boodschappen gestegen van 10% van ons nettoloon naar bijna 25% van ons nettoloon terwijl we echt zuinige boodschapdoeners zijn (is dat een woord?) dus dat hakt er behoorlijk in. Energiekosten zijn bij ons gelijk gebleven na een investering van 5000 euro (zonnepanelen) dus ook niet bepaald gratis en het wordt steeds moeilijker om dit vast te houden aangezien een steeds groter deel van de energierekening uit vaste kosten bestaat zoals netbeheerderskosten. Volgend jaar is dat al bijna de helft (!) van onze energierekening.
En vlak ook de zorgverzekering niet uit die elk jaar met bijna 10% stijgt

Ook als je gunstig zit zoals wij met een vaste hypotheeklast schieten de kosten alsnog fors omhoog en zijn die coa verhogingen helemaal zo raar niet, ook niet voor mensen die 'het niet nodig hebben' want de meeste mensen hebben die verhogingen behalve in uitzonderljke gevallen echt wel nodig.
Sovieto schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:29:

Inderdaad, simpel voorbeeld

Je verdient 1000 euro en je geeft elke maand 1000 euro uit.
Jaar 1 , inflatie is 10% (niet willekeurig gekozen, dat was de inflatie in 2022).
Je uitgaven stijgen nu naar 1100 euro en je loon is nog steeds 1000 euro.
Het jaar erop stijgen de lasten met 4%, deze worden nu 1144 euro maar wacht, je loon wordt inflatiegecorrigeerd met 10%, deze stijgt nu naar 1100 euro, nu loop je 44 euro achter.
Het jaar erop stijgen zowel de inflatie als jouw loon met 4% , nu loop je een kleine 46 euro achter etc

Na 10 jaar is dat verschil opgelopen tot 60 euro, dat is 6% minder koopkracht door dat ene jaar 'lag' in het begin.

Ik zie wel enorme verschillen in loonstijgingen en dat zorgt ook weer voor bijzondere effecten. Zo verdiende ik altijd modaal maar met de laatste paar jaar een schamele salarisverhoging van tussen de 1% en 3% begin ik intussen steeds verder af te zakken qua inkomen, zelfs zo ver dat mijn vrouw die een baan als schoonmaakster heeft en nu een flink aantal keer CAO verhogingen heeft gehad van tussen de 6% en 8% me behoorlijk aan het inhalen is qua uurloon.

We zaten altijd bijna 7 euro per uur uit elkaar maar intussen is dat verschil gekrompen tot 4 euro per uur.
Volgend jaar krijgt ze er nog eens 6% bij, ik weet het nog niet maar ik verwacht 2-3% waardoor het verschil nog kleiner wordt. Als het nog een paar jaar zo doorgaat zitten we op hetzelfde uurloon :o

Maakt het voor mij wel makkelijker om wat anders te gaan doen, salaris was altijd 1 van de zaken die me tegenhield om wat anders te gaan zoeken. Zou ook rustig het werk doen wat zij doet en dat toont ook meteen aan dat werkgever die claimen niemand te kunnen vinden gewoon niet genoeg betalen. Ik wil best schoonmaken of tomaten plukken hoor, maar niet voor 13 euro per uur, wel voor rond de 20 euro per uur.

[ Voor 41% gewijzigd door Metro2002 op 18-12-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Metro2002 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:30:
[...]

Bij ons zijn de boodschappen gestegen van 10% van ons nettoloon naar bijna 25% van ons nettoloon terwijl we echt zuinige boodschapdoeners zijn
dat is wel heeel extreem zeg! Een kwart van je inkomen aan boodschappen. Hoe is het mogelijk. Dat kan toch niet alleen door prijsstijgingen veroorzaakt zijn?
Zelf heb ik deze ervaring totaal niet. Ja de boodschappen zijn wel iets duurder, maar daar reageer ik ook wel op door bepaalde zaken niet meer te kopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:46
Bij ons zijn de boodschappen ook hard omhoog gegaan. Wij kochten al weinig A-merken dus die prijsstijgingen hebben wij gemist. Maar nu zijn ook de huismerken flink in prijs omhoog gegaan. Een kilo macaroni is bijvoorbeeld van €0,50 naar €1,30 gegaan. En zo zijn meer basale ingrediënten meer dan verdubbeld in prijs.

En dan gaat het opeens heel hard. Waar wij eerst voor €50 boodschappen deden en genoeg hadden voor meer dan een week is dat nu bijna het dubbele voor minder dan een week. Want ook bij huismerken is er flink wat krimpflatie. Zodra je ergens 'verbeterde receptuur' ziet dan weet je al dat je minder voor meer krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

crisp

Devver

Pixelated

[...]

We zaten altijd bijna 7 euro per uur uit elkaar maar intussen is dat verschil gekrompen tot 4 euro per uur.
Volgend jaar krijgt ze er nog eens 6% bij, ik weet het nog niet maar ik verwacht 2-3% waardoor het verschil nog kleiner wordt. Als het nog een paar jaar zo doorgaat zitten we op hetzelfde uurloon :o
CAO-verhogingen zijn ook steeds vaker nivelerend, door geen percentage toe te passen maar vaste bedragen, of een combinatie. Wat voor de laagste inkomensschijf dan een verhoging is van 12% is voor de hogere schijven dan nog maar 6%.

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bRuud83
[...]

Bij ons zijn de boodschappen gestegen van 10% van ons nettoloon naar bijna 25% van ons nettoloon terwijl we echt zuinige boodschapdoeners zijn (is dat een woord?) dus dat hakt er behoorlijk in. Energiekosten zijn bij ons gelijk gebleven na een investering van 5000 euro (zonnepanelen) dus ook niet bepaald gratis en het wordt steeds moeilijker om dit vast te houden aangezien een steeds groter deel van de energierekening uit vaste kosten bestaat zoals netbeheerderskosten. Volgens jaar is dat al bijna de helft (!) van onze energierekening.
En vlak ook de zorgverzekering niet uit die elk jaar met bijna 10% stijgt

Ook als je gunstig zit zoals wij met een vaste hypotheeklast schieten de kosten alsnog fors omhoog en zijn die coa verhogingen helemaal zo raar niet, ook niet voor mensen die 'het niet nodig hebben' want de meeste mensen hebben die verhogingen behalve in uitzonderljke gevallen echt wel nodig.

[...]

Inderdaad, simpel voorbeeld

Je verdient 1000 euro en je geeft elke maand 1000 euro uit.
Jaar 1 , inflatie is 10% (niet willekeurig gekozen, dat was de inflatie in 2022).
Je uitgaven stijgen nu naar 1100 euro en je loon is nog steeds 1000 euro.
Het jaar erop stijgen de lasten met 4%, deze worden nu 1144 euro maar wacht, je loon wordt inflatiegecorrigeerd met 10%, deze stijgt nu naar 1100 euro, nu loop je 44 euro achter.
Het jaar erop stijgen zowel de inflatie als jouw loon met 4% , nu loop je een kleine 46 euro achter etc

Na 10 jaar is dat verschil opgelopen tot 60 euro, dat is 6% minder koopkracht door dat ene jaar 'lag' in het begin.

Ik zie wel enorme verschillen in loonstijgingen en dat zorgt ook weer voor bijzondere effecten. Zo verdiende ik altijd modaal maar met de laatste paar jaar een schamele salarisverhoging van tussen de 1% en 3% begin ik intussen steeds verder af te zakken qua inkomen, zelfs zo ver dat mijn vrouw die een baan als schoonmaakster heeft en nu een flink aantal keer CAO verhogingen heeft gehad van tussen de 6% en 8% me behoorlijk aan het inhalen is qua uurloon.

Maakt het voor mij wel makkelijker om wat anders te gaan doen, salaris was altijd 1 van de zaken die me tegenhield om wat anders te gaan zoeken. Zou ook rustig het werk doen wat zij doet en dat toont ook meteen aan dat werkgever die claimen niemand te kunnen vinden gewoon niet genoeg betalen. Ik wil best schoonmaken of tomaten plukken hoor, maar niet voor 13 euro per uur, wel voor rond de 20 euro per uur.
Je verhaal herken ik wel. Op het moment dat ik bij mijn huidige werkgever begon, zat ik ruim boven het minimumloon. De laatste paar jaren maar weinig verhogingen gehad en het minimumloon is juist harder gestegen tot 14 Euro per uur. Het verschil met mijn loon is dusdanig kleiner geworden, dat ik moet overwegen uiteindelijk iets anders te zoeken.
20 Euro voor tomaten plukken? Dat kan je vergeten. Bedrijven willen hiervoor alleen arbeidsmigranten aannemen tegen minimumloon en op oproepbasis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 14-09 12:50

Metro2002

Memento mori

Ronald.42 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:44:
[...]

Was het leven soberder of waren de mensen toen eerder tevreden?

Vergelijken blijft lastig, stijgende prijzen stijgende lonen.

Abonnementen op bepaalde zaken zijn veelal niet nodig noem eens een Netflix, viaplay of Disney plus etc.
Kun je prima zonder maar toch heeft "iedereen" het nodig.
Telefoon kun je prima mee bellen met een goedkoop abonnement maar het gros moet onbeperkt internet kunnen gebruiken want je zou wat kunnen missen op de socials.

En zo zijn er nog tal van voorbeelden die men denkt te moeten hebben maar waar je prima zonder kunt of met minder kunt.

Consumeren tot het op is....

Al met al denk ik dat men vroeger met minder consumeren een stuk gelukkiger was.
Dat zal ook te maken hebben met dat de bubbel vroeger kleiner was, je deed al gauw leuk mee want de rest van de wereld had je geen weet van.
Je kunt het moeilijk vergelijken, ja ik heb nu een mobiel en mijn ouders vroeger niet want die waren er domweg niet, zij hadden dan weer een vaste telefoonaansluiting die ik niet heb (zelfs nooit gehad) die nog duurder was dan ik elke maand aan mijn telefoonabonnement kwijt ben.

Netflix en disneyplus waren er inderdaad niet maar er plofte wel elke dag een krant op de mat, die heb ik dan weer niet. (disneyplus overigens ook niet :P , netflix heeft mijn vrouw ooit afgesloten)

En waar je voorheen nog naar een postkantoor kon om gratis (!) je bankzaken te regelen moet je nu én elke maand bankkosten betalen , voor onze en/of rekening dik 10 euro per maand én je moet een mobiel voor telebankieren, iets dat vroeger gewoon met gratis overschrijfkaartjes kon. Ben je dan een verwende consument als je een mobiel koopt of is het gewoon noodzaak tegenwoordig om gewoon in de maatschappij te kunnen functioneren.

En tja, is een spotify abonnement echt zoveel duurder dan de LP's en CD's die mijn ouders (en ikzelf ook trouwens) vroeger kochten? Ik waag het te betwijfelen. Een CDtje koste je destijds ook al 40 gulden per stuk.

Natuurlijk is er genoeg af te dingen op consumentisme en de onnodige aankopen die veel mensen doen maar je moet wel het hele plaatje bekijken natuurlijk.

Mwa wij leven ook behoorlijk sober. We hebben 1 kleine tweedehands auto (mijn ouders kochten altijd nieuw) en verder doen we alles op de fiets of motor. We hebben 1 televisie in huis die nauwelijks wordt gebruikt (als je hem zou stelen kom ik daar waarschijnlijk pas na een paar weken achter) en gaan 1 keer per jaar goedkoop op vakantie (meestal kamperen net als mijn ouders)

Wat dat betreft leven we denk ik net zo sober, zo niet soberder dan mijn ouders. Mijn ouders woonden in een vergelijkbaar koophuis als wij nu wonen (in dezelfde stad), ze kochten om de drie jaar een nieuwe auto, wij altijd 2e hands, ze hadden een caravan, wij een tent, de verwarming stond in de winter op 21 graden, bij ons hooguit op 18, ook kochten ze gewoon zo nu en dan een nieuwe televisie, computers, hifi installaties, gingen vaker uit eten en dagjes weg dan wij etc.

Onderaan de streep zitten wij denk ik op 75% van de levensstandaard die mijn ouders in de jaren 80 en 90 hadden en als trap in de ballen na deden ze dat op 1 lerarensalaris waar wij met zijn tweeen werken.

Ik vind overigens niet dat we het slecht hebben en we doen het prima tov leeftijdsgenoten maar het leven is wel degelijk duurder geworden en we hebben echt wel wat welvaart in moeten leveren.

Hoe je het ervaart is overigens wel heel persoonsgebonden, ik zou me nog niet arm voelen als ik in een busje of camper zou moeten wonen, zolang ik de vrijheid heb om mezelf te verplaatsen, elke dag te eten en drinken heb, een warm bed en mijn laptop met internet toegang ben ik tevreden. Op de niet-kampeervakanties heb ik dan ook altijd genoeg aan 1 rugzak (one bag) met mijn spullen en daar kan ik een week maar ook een half jaar of nog langer prima mee uit de voeten. :P
Tussen arm zijn en je arm voelen zit een heel groot verschil.
bRuud83 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:27:
[...]

Je verhaal herken ik wel. Op het moment dat ik bij mijn huidige werkgever begon, zat ik ruim boven het minimumloon. De laatste paar jaren maar weinig verhogingen gehad en het minimumloon is juist harder gestegen tot 14 Euro per uur. Het verschil met mijn loon is dusdanig kleiner geworden, dat ik moet overwegen uiteindelijk iets anders te zoeken.
20 Euro voor tomaten plukken? Dat kan je vergeten. Bedrijven willen hiervoor alleen arbeidsmigranten aannemen tegen minimumloon en op oproepbasis.
Niet elke sector kan zomaar arbeidsmigranten inzetten natuurlijk en voor de polen en roemenen die dat werk doen is 13 euro per uur een bovenmodaal inkomen dus nogal logisch dat die dat graag komen doen. Daarom zeg ik altijd: Als je zegt dat je geen mensen kunt krijgen betaal je gewoon te weinig.

Dat er nu valse concurrentie is vanuit lagelonen landen is dan weer een hele andere discussie.
de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:14:
[...]

dat is wel heeel extreem zeg! Een kwart van je inkomen aan boodschappen. Hoe is het mogelijk. Dat kan toch niet alleen door prijsstijgingen veroorzaakt zijn?
Zelf heb ik deze ervaring totaal niet. Ja de boodschappen zijn wel iets duurder, maar daar reageer ik ook wel op door bepaalde zaken niet meer te kopen.
Onze boodschappenrekening is inderdaad meer dan verdubbeld de afgelopen 3 jaar. Voorheen was het rond de 200 euro per maand (ik zei al, we doen zuinig boodschappen) en nu gaan we regelmatig over de 500 euro per maand heen en we letten echt wel op, kopen geen onnodige dingen e.d.

Prijsstijgingen van 10 tot soms wel 40% per jaar voor sommige producten zijn echt geen uitzondering, dan loopt het snel op.

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 18-12-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:40:
[...]

Je kunt het moeilijk vergelijken, ja ik heb nu een mobiel en mijn ouders vroeger niet want die waren er domweg niet, zij hadden dan weer een vaste telefoonaansluiting die ik niet heb (zelfs nooit gehad) die nog duurder was dan ik elke maand aan mijn telefoonabonnement kwijt ben.

Netflix en disneyplus waren er inderdaad niet maar er plofte wel elke dag een krant op de mat, die heb ik dan weer niet. (disneyplus overigens ook niet :P , netflix heeft mijn vrouw ooit afgesloten)

En waar je voorheen nog naar een postkantoor kon om gratis (!) je bankzaken te regelen moet je nu én elke maand bankkosten betalen , voor onze en/of rekening dik 10 euro per maand én je moet een mobiel voor telebankieren, iets dat vroeger gewoon met gratis overschrijfkaartjes kon. Ben je dan een verwende consument als je een mobiel koopt of is het gewoon noodzaak tegenwoordig om gewoon in de maatschappij te kunnen functioneren.

En tja, is een spotify abonnement echt zoveel duurder dan de LP's en CD's die mijn ouders (en ikzelf ook trouwens) vroeger kochten? Ik waag het te betwijfelen. Een CDtje koste je destijds ook al 40 gulden per stuk.

Natuurlijk is er genoeg af te dingen op consumentisme en de onnodige aankopen die veel mensen doen maar je moet wel het hele plaatje bekijken natuurlijk.

[...]

Mwa wij leven ook behoorlijk sober. We hebben 1 kleine tweedehands auto (mijn ouders kochten altijd nieuw) en verder doen we alles op de fiets of motor. We hebben 1 televisie in huis die nauwelijks wordt gebruikt (als je hem zou stelen kom ik daar waarschijnlijk pas na een paar weken achter) en gaan 1 keer per jaar goedkoop op vakantie (meestal kamperen net als mijn ouders)

Wat dat betreft leven we denk ik net zo sober, zo niet soberder dan mijn ouders. Mijn ouders woonden in een vergelijkbaar koophuis als wij nu wonen (in dezelfde stad), ze kochten om de drie jaar een nieuwe auto, wij altijd 2e hands, ze hadden een caravan, wij een tent, de verwarming stond in de winter op 21 graden, bij ons hooguit op 18, ook kochten ze gewoon zo nu en dan een nieuwe televisie, computers, hifi installaties, gingen vaker uit eten en dagjes weg dan wij etc.

Onderaan de streep zitten wij denk ik op 75% van de levensstandaard die mijn ouders in de jaren 80 en 90 hadden en als trap in de ballen na deden ze dat op 1 lerarensalaris waar wij met zijn tweeen werken.

Ik vind overigens niet dat we het slecht hebben en we doen het prima tov leeftijdsgenoten maar het leven is wel degelijk duurder geworden en we hebben echt wel wat welvaart in moeten leveren.

[...]

Niet elke sector kan zomaar arbeidsmigranten inzetten natuurlijk en voor de polen en roemenen die dat werk doen is 13 euro per uur een bovenmodaal inkomen dus nogal logisch dat die dat graag komen doen. Daarom zeg ik altijd: Als je zegt dat je geen mensen kunt krijgen betaal je gewoon te weinig.

Dat er nu valse concurrentie is vanuit lagelonen landen is dan weer een hele andere discussie.

[...]

Onze boodschappenrekening is inderdaad meer dan verdubbeld de afgelopen 3 jaar. Voorheen was het rond de 200 euro per maand (ik zei al, we doen zuinig boodschappen) en nu gaan we regelmatig over de 500 euro per maand heen en we letten echt wel op, kopen geen onnodige dingen e.d.

Prijsstijgingen van 10 tot soms wel 40% per jaar voor sommige producten zijn echt geen uitzondering, dan loopt het snel op.
Tuurlijk is overal wat van te vinden.

Onze en/of kost overigens maar iets van 4 euro nog wat per maand.
Het mobieltje heb ik ook, vaste telefoon hebben we niet meer.
Het mobieltje is vrij eenvoudig met een abbo van 7,50 per maand.
Dat is genoeg voor wat ik er mee moet.
Dat zijn dan inderdaad vaak bankzaken en wat mail en enkel wat WhatsApp of even bellen.
De meeste mbs gaan via de Wi-Fi thuis.
Muziek is hier wat er op de radio is dat was vroeger voor mij trouwens ook al zo.
Heb ooit wel eens lps en cd's gedraait maar uiteindelijk kwamen die ook nooit meer uit hun hoesje.

Boodschappen lopen hier inderdaad ook wel stiekem omhoog.
Kun je ook niet heel veel aan doen.
Althans wij waren al niet van de luxe producten dus iets laten staan doen we niet snel.
Het is al vrij gematigd.

Abonnementen Disney plus en viaplay zijn hier vorige maand beëindigd.
De formule1 is afgelopen en Disney werd niet veel gebruik van gemaakt.
Netflix is er nog.

Energie gaat nog netjes, nog altijd gratis een warm huis en elektra.
Mits je de investering even vergeet.

Auto's zijn hier ook altijd tweedehands zie niet zo de noodzaak om die eerste afschrijving voor mijn rekening te nemen.

Zit al wel een poosje naar elektrisch te kijken maar de aanschafprijs plus wat er met saldering gebeurd en eventuele mrb maakt dat we nog maar even doorsturen in de huidige Auto's.

Ziektekosten kom je ook niet onderuit en gaan elk jaar keurig omhoog.

Als je alles optelt worden we er niet welgestelder van.
Je krijgt dan wel wat loonsverhoging maar aan de andere kant verdwijnt het ook net zo hard weer.
Al die kleine dingen die een beetje duurder worden tellen toch op.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[...]

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener.

Heel simpel voorbeeld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als je al een baan switch kan maken, kom je vaak terecht in ongeveer dezelfde lonen. Ja, je kan je misschien omhoog werken maar dan houdt het wel een beetje op. Ik ben zelf geswitcht naar een andere werkgever met dezelfde functie en ook echt wel omhoog gegaan qua loon en mag zeker voor mijn beroep niet klagen maar zoals hierboven ook gezegd is, alle vaste lasten stijgen ook door.

In mijn vrienden/kennissenkring zitten ook mensen met uitkeringen, als je ziet wat er voor hen betaald wordt dmv toeslagen, kwijtscheldingen en allerlei potjes van de gemeente komt hun inkomen wel heel dichtbij mijn netto salaris. Tuurlijk heeft een salaris meer voordelen maar dat even buiten beschouwing

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Iemand een idee hoeveel procent van het gezinsinkomen naar energie ging in pakweg de jaren 80?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:31:
[...]

Heel simpel voorbeeld.

***members only***

Als je al een baan switch kan maken, kom je vaak terecht in ongeveer dezelfde lonen. Ja, je kan je misschien omhoog werken maar dan houdt het wel een beetje op. Ik ben zelf geswitcht naar een andere werkgever met dezelfde functie en ook echt wel omhoog gegaan qua loon en mag zeker voor mijn beroep niet klagen maar zoals hierboven ook gezegd is, alle vaste lasten stijgen ook door.

In mijn vrienden/kennissenkring zitten ook mensen met uitkeringen, als je ziet wat er voor hen betaald wordt dmv toeslagen, kwijtscheldingen en allerlei potjes van de gemeente komt hun inkomen wel heel dichtbij mijn netto salaris. Tuurlijk heeft een salaris meer voordelen maar dat even buiten beschouwing
Dit probleem zal iedereen hebben die totaal iets anders wil doen. Als je werkervaring mee wil laten tellen, moet je iets gerelateerd aan je huidige baan doen. Dus systeem beheerder naar werkplek beheerder of stratenmaker naar metselaar zouden logische stappen kunnen zijn als daar meer vraag of salaris is te krijgen, maar van timmerman naar verpleegkundige zal helemaal onderaan moeten beginnen en inderdaad concurreren met jonge starters, die dan vaak meer gewild zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:14:
[...]

Is niet zo raar als je denkt. Hoe minder je verdient hoe groter deel naar basisbehoeften gaat. Maar goed dan nog steeds van 10% naar 25% zou van 200 naar 500 zijn bij een netto inkomen van 2000. Ik denk dat wij van 500 naar 750 of zo zijn gegaan de afgelopen jaren. Dat is ook een 50% stijging, maar we zijn ook van 3 naar 4 personen gegaan. Toch wel een significant deel van ons inkomen gaat naar boodschappen. 10% is denk ik erg laag voor de meeste mensen. Moet je toch een behoorlijk salaris hebben om daarmee weg te komen (of geen gezin te onderhouden natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pjot1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:31:
[...]

Dat is het niet. Als je ontevreden bent, streef dan naar 20% salaris erbij (en betere voorwaarden) en ga solliciteren, 1 x per maand bijvoorbeeld. Blijf dat doen tot je tevreden bent.

Je hebt het over omscholen, maar dan moet je ook wel papiertjes halen natuurlijk. Logisch dat iemand die die papiertjes al heeft en nog jong is, de voorkeur heeft.

En voor heel veel mensen geldt dat ze simpelweg eens bij de concurrent kunnen gaan werken voor 10% salaris erbij. En dan 2 jaar later weer terug naar je eerste werkgever, weer 10-20% erbij. Dat tikt lekker aan.

En als je wel wat papiertjes op zak hebt, kunnen die stappen ook prima 30% of 40% per keer zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 18-12-2024 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:50:
[...]

Dat is het niet. Als je ontevreden bent, streef dan naar 20% salaris erbij (en betere voorwaarden) en ga solliciteren, 1 x per maand bijvoorbeeld. Blijf dat doen tot je tevreden bent.

Je hebt het over omscholen, maar dan moet je ook wel papiertjes halen natuurlijk. Logisch dat iemand die die papiertjes al heeft en nog jong is, de voorkeur heeft.

En voor heel veel mensen geldt dat ze simpelweg eens bij de concurrent kunnen gaan werken voor 10% salaris erbij. En dan 2 jaar later weer terug naar je eerste werkgever, weer 10-20% erbij. Dat tikt lekker aan.

En als je wel wat papiertjes op zak hebt, kunnen die stappen ook prima 30% of 40% per keer zijn.
Sorry, maar ook dit vind ik een dooddoener.

Wat als je al op de max van je beroep zit? Dat zal voor heel veel 'normale' beroepen gelden. Dan zou je je toch om moeten scholen.

Een metselaar kan moeilijk €150,- per uur vragen. Dan prijs je jezelf de markt uit. Er is ergens een grens. En laat die grens nou net de middeninkomens zijn.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:11:
[...]

Sorry, maar ook dit vind ik een dooddoener.

Wat als je al op de max van je beroep zit? Dat zal voor heel veel 'normale' beroepen gelden. Dan zou je je toch om moeten scholen.

Een metselaar kan moeilijk €150,- per uur vragen. Dan prijs je jezelf de markt uit. Er is ergens een grens. En laat die grens nou net de middeninkomens zijn.
Als je aan de max van je beroep zit moet je kijken of er doorgroei functies zijn vanuit dat beroep. Weet niet of dat kan vanuit een metselaar. Wellicht kan je bouwopzichter worden oid. Andere optie is een ondernemer worden. Dus metselaars inhuren en aannemer worden van metsel opdrachten. Dan kan je velen malen meer dan die 150/uur verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Je hebt genoeg te kiezen, maar niemand is bereid anderhalf keer zo veel te betalen als de concurrent.
Dat merk je ook aan bedrijven die een aanbieding doen aan inhuurkrachten/freelancers/zzp'ers of welke titel je het ook geeft. Zo'n bedrijf weet wat ze per maand aan facturen betalen, via berekenhet.nl kan je uitvinden wat dit ongeveer netto oplevert, en toch doen ze een loonaanbod wat drie tientjes boven het gemiddelde ligt. 8)7 Maar we hebben 26 vakantiedagen en een thuiswerkvergoeding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

[...]

Als werkgever kan ik zeggen dat de spoeiling dun was maar de krapte op de arbeidsmarkt alweer wat minder wordt.
Uiteraard varieert dit per sector. Een goede sql programmeur is niet te vinden, zelfs niet tegen een blanco cheque.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
[...]

Nadeel van solliciteren is dat je een vaste aanstelling opgeeft voor een tijdelijke. Vervelende daarvan is dat je constant in onzekerheid zit en voor je het weet ben je boven de 50 en zit je een lange periode tussen je baan en je AOW in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja jongens jullie denken wel echt in problemen zeg. Als je nooit een risicootje neemt dan kom je nergens. Wat is dit nu.

Het is vrij normaal om een aantal keer van baan te wisselen. Zo dwing je een hoger salaris af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
aljooge schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:38:
[...]

Nadeel van solliciteren is dat je een vaste aanstelling opgeeft voor een tijdelijke. Vervelende daarvan is dat je constant in onzekerheid zit en voor je het weet ben je boven de 50 en zit je een lange periode tussen je baan en je AOW in.
Op je 50e moet je al klaar zijn met genoeg vermogen te hebben binnengeharkt. Vanaf je 50e kan je het al wat rustiger aan doen Je duikt 3 jaar de ww in, je laat je pensioen een paar jaar eerder uitbetalen. Daar valt wel een mouw aan te passen... Of ga jij tot je 70e werken? _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:38
Lordy79 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:26:
[...]

Als werkgever kan ik zeggen dat de spoeiling dun was maar de krapte op de arbeidsmarkt alweer wat minder wordt.
Uiteraard varieert dit per sector. Een goede sql programmeur is niet te vinden, zelfs niet tegen een blanco cheque.
Opleiden geen optie? SQL an sich is geen probleem, het grooste probleem is kennis van de oplossingen en richting van oplossingen die er gebouwd moeten gaan worden. Dat is toch iedere keer weer even inkomen en bijleren. Ervaring opdoen en vlieguren maken.

Overigens er zijn zat mensen die vooruit willen maar niet kunnen vanwege allerlei red tape. Of labeltjes. Ik zie zat getalenteerde mensen die een beperking hebben (prima mee te werken) maar dat al heel snel als lastig wordt gezien nog voordat er een poging wordt gedaan.

Of de 45 plusser die graag een switch wil maken maar nu eenmaal niet tegen een net van school zijnde student met 2 masters op lan boksen. Want ja de verplichtingen zijn er gewoon, de bank gaat het niet leuk vinden als maar de helft van de hypotheek overgemaakt wordt tot dat de switcher in spee zijn carrière een vlucht neemt.

Of de 50 plusser met bakken ervaring waarvan de helft al vreest dat hij aan zijn pensioen zit te denken en daardoor minder gemotiveerd zou zijn (en stiekem te duur).

Na 2 weken worden veel mensen al losgelaten op ingewikkelde projecten omdat men dat maar moet kunnen. Tijd is niet meer iets dat genomen wordt. Het is een beetje een rotzooitje op de arbeidsmarkt, de haast is gewoon te groot om de berg werk te gaan doen. En de handjes worden teveel ondergewaardeerd.

Het middeninkomen is problematisch omdat het steeds verder zakt naar het minimumloon, wat weer een direct gevolg is van de loonmatiging al die jaren. De minima hadden soms nog het geluk dat ze er inflatie correctie bij kregen. Daarom is loonmatiging zo'n verneukeratief idee. Het vreet je toekomstige inkomensfundering op.

(Overigens, niet tegen jou persoonlijk, de quote was alleen voor de eerste vraag ;) )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:41:
Het is vrij normaal om een aantal keer van baan te wisselen. Zo dwing je een hoger salaris af.
Tussen je 25e en 45e wellicht, daarna blijven de meeste mensen zitten waar ze zitten.
Waarschijnlijk ga je er eerder op achteruit dan vooruit, oude-ballen-regelingen raak je zeker kwijt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wat een negativiteit. Ik herken het totaal niet. Het is wat je er zelf van maakt. Zelfmedelijden en passief doen dan kom je nergens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:02:
Wat een negativiteit. Ik herken het totaal niet. Het is wat je er zelf van maakt. Zelfmedelijden en passief doen dan kom je nergens.
Iets met gras bij de buren... ;)

Echt grote sprongen maak je in de eerste 10-15 jaar van je carrière, daarna verdien je hopelijk dusdanig veel dat andere bedrijven weinig meer kunnen bieden.

Komt bij dat 5k extra bij anderhalf modaal weinig extra oplevert, de marginale belastingdruk in dit segment is veel te hoog. Secundaire voorwaarden zijn als je ouder bent veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

[quote]Frame164 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:51:
[...]

[/quote

Da's wat kort door de bocht;

Een leaseauto geeft bijtelling, dat komt bovenop je salaris. Als een CAO verhoging je bijtelling (gedeeltelijk) door de grens van € 75.518,- drukt betaal je over dat deel van de bijtelling opeens 12,53% meer inkomstenbelasting.

Een CAO verhoging kan er ook voor zorgen dat je het recht op een toeslag of heffingskorting (deels) verliest.

De enige echte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:49:
[...]

Tussen je 25e en 45e wellicht, daarna blijven de meeste mensen zitten waar ze zitten.
Waarschijnlijk ga je er eerder op achteruit dan vooruit, oude-ballen-regelingen raak je zeker kwijt.
Even vanuit werknemer perspectief...

Je bent 45, hebt een vast.contract.en kunt dit inruilen tegen 10 of van mijn part 15 procent meer salaris maar gaat dan wel weer naar een jaarcontract. Dan zou ik dus ceteris paribus blijven zitten waar ik ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Lordy79 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:46:
[...]

Even vanuit werknemer perspectief...

Je bent 45, hebt een vast.contract.en kunt dit inruilen tegen 10 of van mijn part 15 procent meer salaris maar gaat dan wel weer naar een jaarcontract. Dan zou ik dus ceteris paribus blijven zitten waar ik ben.
Een vast contract is natuurlijk ook geen absolute zekerheid. Je kan altijd ontslagen worden, bedrijf op de fles etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:19
Dat gaat er wel vanuit dat je makkelijk een "concurrent" kunt vinden. Ik ben altijd een beetje verbaasd over mensen die zulke generieke kennis hebben dat er blijkbaar tientallen bedrijven zjin waarbij ze allemaal hetzelfde kunstje kunnen doen.

Als metselaar of kapper is het ongetwijfeld mogelijk, maar naarmate je je meer gaat specialiseren wordt het toch wel ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:56:
[...]

Dat gaat er wel vanuit dat je makkelijk een "concurrent" kunt vinden. Ik ben altijd een beetje verbaasd over mensen die zulke generieke kennis hebben dat er blijkbaar tientallen bedrijven zjin waarbij ze allemaal hetzelfde kunstje kunnen doen.

Als metselaar of kapper is het ongetwijfeld mogelijk, maar naarmate je je meer gaat specialiseren wordt het toch wel ingewikkeld.
Ik ben zelf project manager in de pharma geweest. En werk nu bij een levensmiddelenbedrijf. Ik kan eigenlijk overal wel terecht.
Ik denk dat je vooral niet in beperkingen moet denken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 18-12-2024 20:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aljooge
Ja jongens jullie denken wel echt in problemen zeg. Als je nooit een risicootje neemt dan kom je nergens. Wat is dit nu.

Genoeg die ik ken en er met een risicootje verkeerd gegokt hebben. De economie hoeft maar net even flink te draaien, zoals we in 2008 gezien hebben, je contract wordt ondanks goed functioneren niet verlengd en je mag met 50 man tegelijk solliciteren op die ene functie. Voor je er erg in hebt, heb je een gaatje op je cv en kom je nergens meer aan de bak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17

Dat lukt mij in het onderwijs niet hoor, volg gewoon de jaarlijkse cao stappen en geen werkgever die mij ineens meer gaat geven dan mijn huidige werkgever...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:28:
[...]

Dat lukt mij in het onderwijs niet hoor, volg gewoon de jaarlijkse cao stappen en geen werkgever die mij ineens meer gaat geven dan mijn huidige werkgever...
Heb je het wel geprobeerd? Door elders te solliciteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:56:
[...]

Er zijn maar weinig specialisaties waarmee je niet naar een concurrent kan gaan. Het moet echt zeer specifieke kennis zijn of je moet op een relatief afgelegen plek werken om geen alternatief te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
President schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:28:
[...]

Ligt denk ik aan waar je zoekt voor PO en welk vak je geeft bij VO. Ook in het onderwijs starten schoolverlaters niet allemaal in trede 1 LB. Je kan gerust midden in LB starten. Dus als het bij starters kan, moet je zeker ook met ervaring tredes kunnen overslaan bij het overstappen van werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
aljooge schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:27:
Genoeg die ik ken en er met een risicootje verkeerd gegokt hebben. De economie hoeft maar net even flink te draaien, zoals we in 2008 gezien hebben, je contract wordt ondanks goed functioneren niet verlengd en je mag met 50 man tegelijk solliciteren op die ene functie. Voor je er erg in hebt, heb je een gaatje op je cv en kom je nergens meer aan de bak.
Inderdaad. Ik zat net wat op LinkedIn te struinen, en ik zie een aantal mensen die tien jaar later nog steeds niet hun oude (goedbetaalde) ICT-baan terughebben. Misschien zijn ze wel heel erg tevreden na hun onvrijwillige carrierèswitch, dat kan natuurlijk.

Ongetwijfeld gaat het voor veel mensen goed, maar ik heb het vaak genoeg fout zien gaan.
Z___Z schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:34:
Er zijn maar weinig specialisaties waarmee je niet naar een concurrent kan gaan. Het moet echt zeer specifieke kennis zijn of je moet op een relatief afgelegen plek werken om geen alternatief te kunnen vinden.
Zo gek is dat niet. In de chemische industrie zijn er maar een paar grote werkgevers in Nederland, bijvoorbeeld. Een baantje als onderzoeker is vaak ook niet ergens anders gevonden, je moet maar net een universiteit of instelling vinden die iemand in jouw specifieke vakgebied zoekt. Maar zelfs in de ICT. Zouden veel bedrijven een senior COBOL, Ruby of Delphi programmeur aannemen om Java te schrijven? Waarschijnlijk niet, of niet op senior niveau. Naarmate je groeit in salaris en je meer specialiseert, krijg je eigenlijk hetzelfde switchersdilemma als een stratenmaker die zich wil laten omscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:50:
[...]

Inderdaad. Ik zat net wat op LinkedIn te struinen, en ik zie een aantal mensen die tien jaar later nog steeds niet hun oude (goedbetaalde) ICT-baan terughebben. Misschien zijn ze wel heel erg tevreden na hun onvrijwillige carrierèswitch, dat kan natuurlijk.

Ongetwijfeld gaat het voor veel mensen goed, maar ik heb het vaak genoeg fout zien gaan.

[...]

Zo gek is dat niet. In de chemische industrie zijn er maar een paar grote werkgevers in Nederland, bijvoorbeeld. Een baantje als onderzoeker is vaak ook niet ergens anders gevonden, je moet maar net een universiteit of instelling vinden die iemand in jouw specifieke vakgebied zoekt. Maar zelfs in de ICT. Zouden veel bedrijven een senior COBOL, Ruby of Delphi programmeur aannemen om Java te schrijven? Waarschijnlijk niet, of niet op senior niveau. Naarmate je groeit in salaris en je meer specialiseert, krijg je eigenlijk hetzelfde switchersdilemma als een stratenmaker die zich wil laten omscholen.
Klopt, dat zijn wel allemaal kleine specialismen dus niet relevant voor de meeste mensen. Die kleine aantal chemische bedrijven betalen allemaal goed dus de noodzaak om te switchen is niet zo groot. De ICT voorbeelden COBOL en Delphi zijn beiden een beetje een dead end. Zou sowieso dan aanraden om er iets naast te doen. COBOL wordt geloof ik sowieso al top of the bill betaald.
Je kan met die ICT voorbeelden ook nog focussen op software architect rol ipv developer, dan is het aardig taal onafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:01:
Klopt, dat zijn wel allemaal kleine specialismen dus niet relevant voor de meeste mensen.
Het is een beetje inherent aan specialismen dat ze klein zijn. Toch doen veel mensen specialistisch werk.
Z___Z schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:01:
De ICT voorbeelden COBOL en Delphi zijn beiden een beetje een dead end. Zou sowieso dan aanraden om er iets naast te doen.
Net zoals de metselaar er gewoon "iets naast" kan doen? Wederom, de schoorsteen moet gewoon blijven roken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
de Peer schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:29:
[...]

Heb je het wel geprobeerd? Door elders te solliciteren
Meerdere keren :-). Maar goed, zit inmiddels al aan de eind trede dus er valt ook niks meer te halen bij een andere werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:49
Metro2002 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:40:
[...]

Mag ik vragen naar jullie gezamenlijke banen. Hoeveel werken jullie dan dat je met zijn tweeën op net iets meer dan €2.000 netto per maand inclusief toeslagen uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 16:07
GioStyle schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:42:
[...]

. Of ga jij tot je 70e werken? _O-
Ik wel en nog langer ook als het mij gegeven is :P

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:59
Dennis1812 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:11:
[...]

Werk zelf ook voor een zorgorganisatie maar hier staan managementfuncties toch serieus lang open. Werk met de vacaturehouder en die geeft eigenlijk altijd aan dat hij blij is als er 2 goede mensen solliciteren.
Is overigens binnen de GGZ en op managementniveau (schaal 65). Directiefuncties is wel meer concurrentie over het algemeen.

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

In de branche waar ik nu zit heb ik alle werkgevers nu al wel zo'n beetje gehad. :+

Serieus: dit is een klein wereldje en iedereen kent elkaar hier. Dat scheelt enorm. Men weet hier wat ik kan en wat ze aan me hebben. Dat is bij solliciteren een enorme pre. Want als ik ergens slecht in ben is het wel om mezelf goed te presenteren bij sollicitaties. En dat zal voor een hoop andere mensen ook gelden.

Dus in het verleden wel een paar aardige stappen kunnen maken. Vast niet het onderste uit de kan, maar ik mag niet klagen. Overstappen is toch eigenlijk de enige manier om er meer op vooruit te gaan dan de jaarlijkse CAO verhogingen. Of je moet brutaal op je baas afstappen en meer vragen, maar dat zal ook niet iedereen gegeven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

superkoex9 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:44:
[...]

Werk zelf ook voor een zorgorganisatie maar hier staan managementfuncties toch serieus lang open. Werk met de vacaturehouder en die geeft eigenlijk altijd aan dat hij blij is als er 2 goede mensen solliciteren.
Is overigens binnen de GGZ en op managementniveau (schaal 65). Directiefuncties is wel meer concurrentie over het algemeen.
Maar ik wil zeker geen manager worden.
Gezeik van onderaf en van bovenaf wordt er net zo hard op je gescheten. En uiteindelijk ben je niks want directie beslist alles.
Nee bedankt.

Ik zoek meer in de richting van GHOR, adviseur crisisbeheersing. Specialist vakbekwaamheid. Praktijkopleider, regionaal opleidingscoördinator. Dat soort functies

• bRuud83
Dennis1812 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:56:
[...]

Maar ik wil zeker geen manager worden.
Gezeik van onderaf en van bovenaf wordt er net zo hard op je gescheten. En uiteindelijk ben je niks want directie beslist alles.
Nee bedankt.

Ik zoek meer in de richting van GHOR, adviseur crisisbeheersing. Specialist vakbekwaamheid. Praktijkopleider, regionaal opleidingscoördinator. Dat soort functies
De enige groei die kan maken is naar teamleider of manager en daar heb ik ook absoluut geen zin en ik kan het weten. Heb een jaar geprobeerd als coördinator bij een bedrijf, maar dat was helemaal niets. Ik heb gewoon geen leidinggevende kwaliteiten. Volgend jaar ;), maar is beraden wat mijn vervolgstappen worden of gewoon blijven zitten waar ik zit.
Pagina: 1 ... 147 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!