In Zwitserland zijn de salarissen een stuk hoger, betaal je veel minder belasting en is je belasting niet gekoppeld aan je inkomen. Daarnaast heb je niet allerlei rare constructies met toeslagen en dergelijke.
Ze betalen allebei tussen de 18 en 23% van hun inkomen in totaal aan rijksbelastingen, kantonbelasting, sociale voorzieningen en pensioen.
Als je 1000 CHF extra verdient en daarvan 800 CHF mag houden, dan is dat natuurlijk economisch wel interessant. In NL verdien je 1000 EUR bonus extra, en daarvan gaat 560 naar Den Haag. Of je verdient 1000 EUR salaris extra en daarvan gaat 495 EUR naar Den Haag (even simpel gezegd).
Het Zwitserse systeem is hierdoor ingesteld op mensen die gewoon fulltime werken, aangezien daar veel financiële prikkels voor zijn (hoger basis salaris en lagere belastingen). Hierdoor haal je veel meer rendement uit je gewerkte uren.
Sissors schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:00:
Ik ben de weg kwijt. Dus omdat je niet minder belasting hoeft te betalen als iemand die in zijn eentje €130k verdient, heb je besloten 4 dagen per week te gaan werken, en daardoor heb je geen tijd om meer kinderen te krijgen? Of heb je er geen geld voor? Met alleen al jouw inkomen €130k?
Wij hebben lange tijd 100k en 20k verdient. Daardoor hielden wij minder over dan gezinnen waarbij beiden 60k verdienden. Met onze vaste lasten vonden wij een extra kind wat krap gezien onze hoge vaste lasten destijds, zeker omdat mijn vrouw niet werkte toen onze dochter heel jong was.
Daardoor hebben wij geen duurdere woning of meer kinderen genomen. Later heb ik nog een promotie op werk gekregen waardoor ik flink meer ben gaan verdienen.
Toen kwam de keus of we nog een tweede kind en groter huis wilde. Of dat we het wel goed vonden zo. Conclusie was dat we het wel goed vonden aangezien de druk van 49,5% wel stevig was en we ook al een paar jaar verder waren.
De slechtere woningmarkt, COVID en andere onzekerheden hebben qua timing ook niet geholpen.
Mijn vrouw wilde ook niet nog een aantal jaren uit de arbeidsmarkt zijn bij een tweede, en ze wilde ook niet werken voor praktisch niets.
Daarnaast is het ook risicovol om meer hooi op je vork te nemen als je huishouden grotendeels afhankelijk is van 1 inkomen.
Ik heb liever een rijtjeshuis wat van mij is dan een vrijstaand huis wat van de ABN AMRO is.
Als we in de tijd dat we een gezinsinkomen van 100-120k hadden meer netto te besteden hadden, dan hadden we ongetwijfeld andere keuzes gemaakt.
Nu een aantal jaren later gaan we dat niet alsnog doen.
[
Voor 43% gewijzigd door
xelfer op 05-11-2023 18:24
]