Cheesy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:42:
Ik zie de laatste tijd nogal wat lijstjes (
pdf) voorbijkomen met marginale druk (weinig verschil tussen 25k per jaar of 50k per jaar trouwens, slecht 5k). Ik vroeg me alleen af waarom altijd wordt uitgegaan van huurtoeslag. Zou een eigen woning deze lijstjes heel anders maken?
Jazeker, een eigen woning en geen kinderen maakt deze lijstjes heel anders, omdat je dan de afbouw huurtoeslag en kindersubsidies niet ziet doorwerken in die marginale druk.
Maar goed, een gezin met een jaarinkomen van 25k woont naar alle waarschjijnlijkheid niet in een koophuis, dus is het ook niet helemaal realistisch om over de hele linie dat huurhuis uit de vergelijking te gooien.
Familie hoor ik vaak zielig doen omdat ik 2x zoveel zou verdienen en dat we alles maar kunnen kopen wat we willen in hun ogen. Ik zal ze er eens mee om de oren slaan dat het verschil niet zo groot is als ze denken (waar dus eigenlijk dit topic over gaat

)
Iemand op GoT heeft hem volgens mij in de signature staan: iemand die weinig heeft is niet arm, maar degene die meer wil.
Sowieso hangt je besteedbaar inkomen vaak meer af van persoonlijke keuzes dan van je salaris. Ik heb wel eens iemand gehoord die vond dat ik wel absurd rijk moest zijn omdat ik het niet zo gek vind om honderden euro's per persoon aan een etentje uit te geven. Maar ja, ik hoef geen superdeluxe sjieke auto te bekostigen, die die persoon wel belangrijk vindt.
Een ander vond dat ik teveel geld had omdat ik mijn honden "absurd" duur voer geef - maar in tegenstelling tot die persoon geef ik geen zier om wintersport.
Rijkdom is, los van de kaders van je verdienpotentieel (en dat is voor een groot deelk gewoon mazzel of pech) vooral gelegen in hoe je zelf gelukkig wordt van het geld dat je te besteden hebt. En natuurlijk heeft een alleenstaande ouder in de bijstand veel minder keuzes dan een stel dinkies met een 3x modaal gezinsinkomen, maar de haat en nijd tussen leden van die tweede groep is vaak om te janken (waar doen ze het van? - typische Hollandse beknepenheid

)
Valyx_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:16:
Gisteren dit voorbeeld bij Arjen Lubach voorbij zien komen. Als dit de daadwerkelijke situatie is, subsidiëren we met de toeslagen gewoon vrije tijd. Voor 600 euro p/m koopt het voorbeeld 2,5 vrije dag per week.
Wat mij opviel was dat hij zat te fulmineren tegen benzinepopulisme, maar zelf ging hij bij dit item toch ook wel een paar keer veel te kort door de bocht. Zoals het voorbeel dvan iemand die inderdaad half-time ging werken, die kon ook meteen naar een sociale huurwoning, waardoor er nog veel meer geld bespaard werd. Als je dan toch zo'n hekel hebt aan poplisme, dan moet je dat soort stupide opmerkingen ook achterwege laten. Het is niet alsof iemand na een (al dan niet vrijwillige) terugval in inkomen volgende week in een sociale huurwoniong kan trekken

Snelste manier is misschien om als alleenstaande ouder direct te stoppen met betalen van je hypotheek, je husi uitgetrapt worden en na een paar maanden met je kind onder een brug slapen via een urgentieverklaring in een hok driehoog achter terechtkomen. En dan moet je nog mazzel hebben, en vinden dat dat allemaal erg weinig voorsteld voor de gigantische luxe van maar een klein beetje minder geld voor wat meer vrije tijd.
Omdat we religieus vasthouden aan de ideologie van oneindige groei die door oneindige bevolkingsgroei gerealiseerd moet worden, waardoor voortplanten dus zoveel mogelijk door de samenleving gefinancierd moet worden. De discussie over de voors en tegens van die ideologie lijken me verder overigens off-topic in deze draad

offtopic:
Ik ben fan van die uitdrukking, maar in dit geval is ie misplaatst. De moeder van die "iedereen" zou dan namelijk die "iedereen" bij het KDV droppen, wat alleen maar mooi is, want dan heb je het over "iedereen" die kinderen op het KDV wil droppen, en dus prima als werknemer een steentje bij kan dragen als ze daar toch door oma gedumpt worden

Die hoeven echt niet allemaal hier gebaard te worden, hoor. Eigenlijk geldt dit argument alleen maar als je "demografisch stabiel" gewoon eerlijk vervangt door "etnisch zuiver", maar dat klinkt dan weer net zo eng als het eigenlijk is

En we zijn terug bij "armoede is een keuze"

(Als je het sarcastisch bedoelt kwam het bij mij iig niet duisdleijk genoeg binnen

)
Er lijkt een idee te bestaan dat al die deeltijdwerkers in Nederland oorspronkelijk allemaal fulltime werkten. Geen idee wie dat verzonnen heeft, maar het gaat in mijn ogen vooral om mensen die oorspronkelijk thuis zaten om voor de kinderen te zorgen en het huishouden te doen.
Voor veel mensen is het alternatief voor deeltijd helemaal niet full-time werken, maar
niet werken.
Is dat dan echt wat "we" willen?
The Zep Man schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:51:
Als een partner die 20 uur werkt in plaats van 40 uur er netto maar licht op achteruit gaat doordat die veel minder belasting betaalt, is de gemiste belasting dan eigenlijk niet een soort vorm van 'subsidie'? Niet op geld (daar is netto immers iets minder van), maar op tijd (daar is veel meer van).
Jazeker, want een heel groot deel van die marginale druk zit hem in de toeslagen, die in de populistishce (en ja, Lubach, daar doe jij vrolijk aan mee!) voorbeeldjes een enorm belangrijke rol spelen. Dus als iemand in dat voorbeeld van 40 naar 20 uur gaat, betalen wij (buiten gemiste belasting over die nietgewerkte 20 uur) gewoon vrolijk een zooi subsidie in de vorm van toeslagen die zo iemand opeens (uit vrije wil!) "nodig" heeft. En dat is inderdaad een perverse prikkel. Want iemand die 40 uur werkt, en dus dus 40 uur
kan werken en heeft het niet nodig dat we met zijn allen financieel 20 uur vrije tijd gaan subsidieren.
Datzelfde MKB dat tijdens covid overeind gehouden werd met enorme bakken aan leningen? Die ze nu niet kunnen terugbetalen, waardoor ze alsnog(!) failliet dreigen te gaan?
Ik had dit al voorspeld toen er gejubeld werd dat er minder bedrijven failliet gingen tijdens de crisis dan "normaal". Uitstel van executie.
Goed, met die rotopmerking sluit ik mijn dagelijkse update maar weer af.