Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:17
Lordy79 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:28:
[...]
Het heeft in theorie natuurlijk een stuwend effect opwaarts. Als iemand met een minimumloon ineens (bijna) evenveel verdient als jij die al 5 jaar ergens werkt, dan zet dat het hele CAO-loongebouw op zijn kop!
In theorie (en ook wel de praktijk) betekent dit dat er ook een flinke CAO-loonstijging geëist zal worden zodat iemand die 5 jaar trouw in dienst is en 5 jaar praktijkervaring heeft weer significant meer verdient dan iemand die net begint.

Dus populistisch zou ik het niet noemen.
Het is populistisch omdat het de politiek ontslaat van de verplichting kleur te bekennen.

Eerst richt men het belastingstelsel dusdanig in dat de marginale druk van zeg 27K tot 60K (of nog hoger?) maximaal is en loonstijgingen in die bandbreedte tussen de 70 en 80% bij de overheid terechtkomen in plaats van bij de werknemer. En daarna verhoogd men het minimumloon dusdanig dat je zelfs daarmee al aan de ondergrens van die 'val' zit.

Je stelling dat het doorwerkt is terecht, maar de enige die hiervan profiteert is de overheid met dit stelsel. En zoals gezegd vermoed ik dat de onvermijdelijke inflatie als gevolg van deze loonsverhoging wel eens hoger kan zijn dan het netto voordeel van de loonsverhogingen voor de werknemers.

Vandaar populistisch.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:00
Joepiler schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:19:
Er wordt veel geroepen dat alle toeslagen moeten worden afgeschaft maar wie gaat dan bijvoorbeeld nog een baan doen als schoonmaker of werken in de thuiszorg? Dat zijn in principe allemaal parttime banen (fulltime is ook niet te doen, laat staan dat een werkgever een fulltime contract gaat geven). Die mensen hebben wel aanvullende toeslagen nodig.
Tuurlijk moet dat niet worden afgeschaft maar dan alleen voor mensen die het nodig hebben niet voor mensen die een dag of twee minder willen werken( of helemaal niet meer willen werken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:02

DropjesLover

Dit dus ->

bie100 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:52:
[...]

Tuurlijk moet dat niet worden afgeschaft maar dan alleen voor mensen die het nodig hebben niet voor mensen die een dag of twee minder willen werken( of helemaal niet meer willen werken)
Eigenlijk is dat het voorstel van BBB, een 0% loonbelasting op de eerste 30k en geen toeslagen meer. Met een minimumloon en daaraan gelinkte uitkeringen creeer je een soort van... basisinkomen.
Wie kan werken, werkt en verdient genoeg om rond te komen. Wie niet kan werken heeft ook genoeg inkomen.
De druk van kinderen (opvang) moet dan wel ook enorm verlicht worden, dus een gratis/nuts kinderopvang. Voor andere dure tegenslagen in het leven (invaliditeit of dergelijke) zijn al bestaande regelingen.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 21-09-2023 10:20 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:30

Thompson

Beeromaniac

bie100 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:52:
[...]

Dat inderdaad.
Oftewel recht op toeslagen enkel bij bijv. >36u werk.

@DropjesLover Hmm wist niet eens dat de BBB er zo in stond, partij spreekt me verder helemaal niet zo aan maar vind dat lang niet zo gek.

Beeromaniac

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:40
Thompson schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:47:
Mogen mensen zelf bepalen of ze een paar dagen in de week voor de kinderen zorgen?

5 dagen naar de opvang moet je echt niet willen, nog los van de uitvoerbaarheid/kosten/capaciteit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 19:12

Dido

heforshe

Dat inderdaad.
Tsja, en er wordt nu al geklaagd over de oneerlijkheid van de arbeidskorting, omdat mensen die niet kunnen werken daardoor extra hard genaaid worden...
@DropjesLover Hmm wist niet eens dat de BBB er zo in stond, partij spreekt me verder helemaal niet zo aan maar vind dat lang niet zo gek.
De BBB heeft een programma bij elkaar gefantaseerd met best een hoop sympathieke punten, maar waarvan ze zelf verduveld goed weten dat die nooit gerealiseerd gaan worden ("nee, we laten het programma niet doorrekenen door het CPB, want die kijken niet wat het opbrengt" - nee muts, die kijken naar het netto resultaat, dus baten minus kosten :X )
En ze denken dan dat ze daarmee in eventuele coalitieonderhandelingen munitie hebben doordfat ze die punten kunnen inleveren - wat niet gaat werken als ze onderhandelen met iemand met minstens 2 hersencellen, want onhaalbare utopieen laten vallen is geen wisselgeld in een onderhandeling.

offtopic:
Ik zit de laatste tientallen posts trouwens met verbazing te lezen hoe weinig mensen van statistiek snappen. Ze worden welhaast boos over feiten, claimen dat iets niet waar kan zijn voor 25% van de bevolking omdat in hun bubbel de 100% niet gehaald wordt, en negeren te pas en te onpas de verschillen tussen bruto, netto en gestandaardiseerd inkomen :X :X :X

Wat betekent mijn avatar?

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 16:32
[...]

Dat inderdaad.

Alle fiscale maatregelen gekoppeld aan het aantal uren werk zullen qua uitvoering voor de Belastingdienst onhaalbaar zijn. Los van alle andere mogelijk bezwaren, is het aantal uren namelijk een meeteenheid die voor de Belastingdienst (praktisch) niet controleerbaar en meetbaar is. De Belastingdienst weet niet hoeveel uren iemand werkt maar slechts hoeveel iemand verdient.

Als de fiscale positie van een werknemer afhankelijk is van het aantal uren (lees: meer uren leidt tot een lagere belastingheffing), hebben zowel werkgever als werknemer er baat bij dat het aantal te werken uren op papier zo hoog mogelijk is. De Belastingdienst heeft niet de capaciteit (en gegevens) om te controleren of het aantal uren ook daadwerkelijk wordt gewerkt.

Het idee klinkt sympathiek, maar het is praktisch gewoonweg niet uitvoerbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepiler
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:27
hoevenpe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:54:
[...]

Mogen mensen zelf bepalen of ze een paar dagen in de week voor de kinderen zorgen?

5 dagen naar de opvang moet je echt niet willen, nog los van de uitvoerbaarheid/kosten/capaciteit.
En dan straks verbaasd zijn dat je kind hechtingsproblemen heeft omdat hij pa/ma maar enkele uurtjes per dag ziet. Weekenden worden gevuld met klusjes/mantelzorgen want doordeweeks geen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009

Thompson

Beeromaniac

[...]

Zeker, maar niet op de kosten van anderen. Kinderen is naar mijn mening toch echt gewoon een keus. Een die veel te vaak niet doordacht genoeg gemaakt wordt en je dus ook alleen behoort te maken als je zelf voor de nodige financiële ondersteuning kunt zorgen. Let wel; ik zeg niet dat er 0 ondersteuning moet zijn vanuit de overheid.
Dido schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:58:
[...]

Tsja, en er wordt nu al geklaagd over de oneerlijkheid van de arbeidskorting, omdat mensen die niet kunnen werken daardoor extra hard genaaid worden...
Als je daadwerkelijk met een valide reden niet kúnt werken is natuurlijk heel wat anders dan er zelf voor kiezen om 24u te werken en vervolgens wel toeslagen te ontvangen.

M.b.t. BBB; daarom trekt die partij me ook niet, veel leuke punten maar niet degelijk genoeg onderbouwt hoé dan.
Snuf. schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:23:
[...]
De Belastingdienst weet niet hoeveel uren iemand werkt maar slechts hoeveel iemand verdient.
Daarvoor heb ik dan denk ik gewoon te weinig kennis van zaken, ik dacht dat zoiets vanuit loonadministratie e.d. gewoon wordt doorgegeven aan de belastingdienst of op z'n minst vrij gemakkelijk mogelijk moet zijn.
Joepiler schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:25:
[...]

En dan straks verbaasd zijn dat je kind hechtingsproblemen heeft omdat hij pa/ma maar enkele uurtjes per dag ziet. Weekenden worden gevuld met klusjes/mantelzorgen want doordeweeks geen tijd.
Ik zeg ook zeker niet dat het ideaal is als beide ouders 40u werken en kind 5 dagen/week in de opvang zit. Maar ik ken helaas ook een situatie waarbij moeders 16u werkt, zodat er flink toeslag ontvangen kan worden, kind zit dan ook 2 dagen in de opvang maar vervolgens ook nog 2 dagen bij opa&oma zodat mama lekker tijd voor zichzelf heeft want dat opvoeden is toch allemaal maar ingewikkeld en tijdrovend. Dat hoeven we van mij echt niet te subsidiëren, dan had je toch echt wat beter na moeten denken over het nemen van kinderen.

Beeromaniac

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:02

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Dat inderdaad.

Ik heb ook niks met de BBB, maar ik betrap ze wel vaker op redelijk fundamentele veranderingen ten opzichte van het huidige systeem te willen, die wel goed klinken.
Maar vervolgens hun plannen niet laten doorrekenen, ook omdat de impact van alle facetten (wegvallen van de miljarden besparing aan FTE op afdeling toeslagen bijv.) het doorrekenen te complex maken. Een beetje boerse aanpak, gewoon het roer om naar iets wat in de onderbuik beter klinkt/voelt, en de details die niet lekker lopen naderhand fixen (vast op z'n ambtenaars met een toeslagje hier en daar...).
[...]

In Scandinavische en Noord-Oostelijke landen is dat gewoon standaard (wel wat langer bevallingsverlof) en niks aangetoond van negatieve effecten. Eigenlijk voornamelijk positieve effecten, minder kinderen die van jongs af aan voor de iPad geparkeerd worden...

Ik denk dat je 2 of minder dagen net niet moet willen, uit sociaal en regelmaat oogpunt.

Wij hebben een tijdje 3 dagen opvang, 1 dag ik 1 dag m'n vrouw. Nu 4 dagen opvang. De oudste gaat naar school, dus ben ik 2 dagen eerder thuis (heb een fulltime 36u contract).
Velen hebben de optie voor gepensioneerde grootouders ofzo in de buurt, maar ook velen hebben dat niet.

Maar dat zijn discussies voor een ander topic :P

[ Voor 35% gewijzigd door DropjesLover op 21-09-2023 12:19 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• hoevenpe
Thompson schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:55:
Daarvoor heb ik dan denk ik gewoon te weinig kennis van zaken, ik dacht dat zoiets vanuit loonadministratie e.d. gewoon wordt doorgegeven aan de belastingdienst of op z'n minst vrij gemakkelijk mogelijk moet zijn.
Bij een groot bedrijf wellicht, kleinere bedrijven en zzpers vullen gewoon 40 uur in en zeggen dat iemand een dag niet hoeft te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:30:
[...]
Ik ken nagenoeg niemand die samen 100k verdiend.
Sterker nog, in 2021 waren er meer huishoudens die (bruto) meer dan EUR 100k per jaar verdienden, dan minder dan EUR 30k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQFLI4Os3YveNkldyKUJhCZpq7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tk5vxkGi1tUEmr8B5XBPofIj.png?f=fotoalbum_large

Divide and conquer.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

hoevenpe schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:28:
[...]

Als je geen kinderen hebt scheelt het minder, maar je bespaart bijv. ook op reiskosten en de schoonmaakster die nu het huis doet.

Het is een relatief goedkope structurele vrije dag, elke week weer. De kwaliteit van het leven neemt er significant door toe.
Bij mij is dat gewoon mijn thuiswerkdag :+

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Anoniem: 1814876 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:28:
[...]

Fijn dat hij ook een voorbeeld met kinderopvangtoeslag aanhaalt met twee werkende ouders.

Mijn vrouw werkt een dag in de week vrijwilligerswerk zowat want die dag stoppen met werken kost weinig, scheelt bijna 500 euro opvang en zorgt dat we meer toeslag krijgen voor de overgebleven dagen want ons verzamelinkomen daalt dan. Heb nog niet gekeken wat het met kindgebondenbudget doet, misschien beter het niet te weten. Volslagen debiel dat dat systeem zo sterk inkomensafhankelijk is gemaakt.

Het is dat ze nog focus heeft op carrière en haar werk leuk vindt.
Dat kindgebonden budget heb ik echt nog nooit naar gekeken… Waar stopt die toeslag? We zitten iig boven 2xmodaal

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:16
FreakNL schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:55:
[...]

Dat kindgebonden budget heb ik echt nog nooit naar gekeken… Waar stopt die toeslag? We zitten iig boven 2xmodaal
Ik begrijp het kindgebonden budget ook niet helemaal. We hebben het ooit gehad, daarna verdiende ik wat meer en was het weer weg. Als ik een berekening doe op de website van het rijk zou ik nog recht hebben op wat budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18

Kid Buu

Huh, Pietje?

bRuud83 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:01:
[...]

Ik begrijp het kindgebonden budget ook niet helemaal. We hebben het ooit gehad, daarna verdiende ik wat meer en was het weer weg. Als ik een berekening doe op de website van het rijk zou ik nog recht hebben op wat budget.
Vriend van mij heeft een handjevol vastgoed objecten op zijn naam staan, maar door de leegwaarde ratio mag je dat lager aanslaan in box 3 en de hypotheek er tegen wegstrepen. Feitelijk zou die ver boven die vermogenstoets moeten komen qua overwaarde, maar met die berekening dus niet. Gevolg: hij krijgt gewoon KGB (3 kinderen) en zorgtoeslag terwijl die op papier miljonair* is. Dat is ook hoe extreem krom ons systeem is.

*ook aanzienlijke overwaarde van zijn hoofdverblijf zit daar bij in begrepen.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:48

Vrijdag

De Zwarte

FreakNL schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:55:
[...]

Dat is afhankelijk van je inkomen en vermogen (op de bank). Als je alleenstaande bent kan je tot een behoorlijk hoog bedrag nog KGB krijgen. Mits je onder de ton ofzo blijft qua spaargeld/vermogen. Ben je met z'n tweeën/financiëel partner, dan zit het zo ongeveer tot 70k verzamelinkomen. Zie hier voor de proefberekening:
https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen

Omdat mijn zoon bij mijn ex staat ingeschreven, krijg ik niks. Ondanks dat we wel co-ouderschap hebben. En zij naar eigen zeggen ook niet, maar daar geloof ik eigenlijk geen ene fuck van. Heb namelijk niet het vermoeden dat hun gezamelijke inkomen boven de 70k uitkomt. :P
Ik loop per maand dus € 369 mis, omdat hij niet bij mij ingeschreven staat.

Dat is dus per maand. Ik vind dat een hoop geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Vrijdag op 21-09-2023 14:19 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:28
Kid Buu schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:08:
[...]

Vriend van mij heeft een handjevol vastgoed objecten op zijn naam staan, maar door de leegwaarde ratio mag je dat lager aanslaan in box 3 en de hypotheek er tegen wegstrepen. Feitelijk zou die ver boven die vermogenstoets moeten komen qua overwaarde, maar met die berekening dus niet. Gevolg: hij krijgt gewoon KGB (3 kinderen) en zorgtoeslag terwijl die op papier miljonair* is. Dat is ook hoe extreem krom ons systeem is.

*ook aanzienlijke overwaarde van zijn hoofdverblijf zit daar bij in begrepen.
Behalve dan dat vermogen wat je in stenen hebt zitten zo dood als een pier is. Je koopt er geen eten voor, geen warmte, geen kleding. Je kan niet elke dag een paar stenen van je huis halen en het omruilen voor iets anders. Ja, technisch gezien kan je dat wel, maar dan heb je op een gegeven moment geen huis meer maar een ingestorte bouwval. Zo gek is de redenatie dus ook weer niet om die lege huizen niet bij iemands besteedbare vermogen op te tellen.

Pas als je die huizen verkoopt/verhuurd, en er dus inkomsten mee genereerd, heb je er iets aan. Maar dan zou men naar mijn mening ook gewoon inkomstenbelasting moeten gaan betalen over de verkoop/verhuur. En dan zijn we weer bij het belasten van rendement op vermogen en niet het vermogen zelf.

Wat je wel zou kunnen doen is om leegstaande huizen een leegstandshuur opleggen. Dit om eigenaren te dwingen een schaars goed (beschikbare huizen) niet nog schaarser te maken. Maar dat heeft weer helemaal niks te maken met belastingen heffen.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:18

Kid Buu

Huh, Pietje?

Leegwaarde ratio is ook gewoon van toepassing in verhuurde staat, inmiddels zijn daar wel wat aanpassingen aan gedaan. Ik verhuurde mijn woning bijv. afgelopen jaar en mocht hem voor 70% van de WOZ aan slaan.

Hij pakt om en de nabij de 30k per jaar aan huur inkomsten na aftrek hypotheekkosten en heeft een vermogen van nagenoeg 0 in box 3.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 16:32
hoevenpe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:27:
[...]

Bij een groot bedrijf wellicht, kleinere bedrijven en zzpers vullen gewoon 40 uur in en zeggen dat iemand een dag niet hoeft te komen.
Exact. Het aantal uren op papier is wellicht duidelijk, maar wat er in de praktijk wordt gewerkt is oncontroleerbaar voor de Belastingdienst. Iemand kan een contract sluiten van 40 uur i.p.v. 32 uur, maar 40 extra vakantiedagen krijgen. Effectief wordt er niet meer gewerkt dan voorheen, maar op papier wel. Dan kun je natuurlijk weer het aantal vakantiedagen gaan controleren, maar dan is een volgende ‘oplossing’ jouw voorstel (een werknemer hoeft gewoon niet te komen). Zowel werkgever als werknemer hebben hier financieel belang bij, dus die komen daar wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
wimpie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:44:
[...]

Sterker nog, in 2021 waren er meer huishoudens die (bruto) meer dan EUR 100k per jaar verdienden, dan minder dan EUR 30k.

[Afbeelding]
Qua huishouden klopt dat, maar de onder de 30 zijn veel kleinere gezinnen (veelal 1 verdieners) terwijl de hogere inkomens 2,4 inkomende vergarende mensen hebben. Kijkend per persoon trekt dat plaatje dus al op iets anders.

Maar 100k als huishouden is niet per se gek, dat halen 2 30 jarigen hoger opgeleiden toch wel? Da’s 4k bruto p/m plus vakantiegeld.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zie de laatste tijd nogal wat lijstjes (pdf) voorbijkomen met marginale druk (weinig verschil tussen 25k per jaar of 50k per jaar trouwens, slecht 5k). Ik vroeg me alleen af waarom altijd wordt uitgegaan van huurtoeslag. Zou een eigen woning deze lijstjes heel anders maken?

Familie hoor ik vaak zielig doen omdat ik 2x zoveel zou verdienen en dat we alles maar kunnen kopen wat we willen in hun ogen. Ik zal ze er eens mee om de oren slaan dat het verschil niet zo groot is als ze denken (waar dus eigenlijk dit topic over gaat ;))

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 21-09-2023 15:43 ]

• hoevenpe
Snuf. schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:47:
Iemand kan een contract sluiten van 40 uur i.p.v. 32 uur, maar 40 extra vakantiedagen krijgen. Effectief wordt er niet meer gewerkt dan voorheen, maar op papier wel. Dan kun je natuurlijk weer het aantal vakantiedagen gaan controleren, maar dan is een volgende ‘oplossing’ jouw voorstel (een werknemer hoeft gewoon niet te komen).
Structurele thuiswerkdag met uiterst lage productiviteit... ;)

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik begrijp het soms niet. In elke raming die je nu ziet stijgt de koopkracht met enkele procenten over de hele linie. Gaat dus om enkele 10tjes per maand. Maar alles gaat omhoog, ziektekostenverzekering, gemeentelijke belastingen, energie, boodschappen enzovoorts. Hoe kan dan de koopkracht stijgen?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:32

WhySoSerious

Be the change.

pjot1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:59:
Ik begrijp het soms niet. In elke raming die je nu ziet stijgt de koopkracht met enkele procenten over de hele linie. Gaat dus om enkele 10tjes per maand. Maar alles gaat omhoog, ziektekostenverzekering, gemeentelijke belastingen, energie, boodschappen enzovoorts. Hoe kan dan de koopkracht stijgen?
Omdat men uitgaat van 5,2% loonsverhoging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 15:24
Niet. Ze geven jou de illusie dat je erop vooruit gaat maar effectief ga je alleen minder hard achteruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:45
Cheesy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:42:
Ik zie de laatste tijd nogal wat lijstjes (pdf) voorbijkomen met marginale druk (weinig verschil tussen 25k per jaar of 50k per jaar trouwens, slecht 5k). Ik vroeg me alleen af waarom altijd wordt uitgegaan van huurtoeslag. Zou een eigen woning deze lijstjes heel anders maken?

Familie hoor ik vaak zielig doen omdat ik 2x zoveel zou verdienen en dat we alles maar kunnen kopen wat we willen in hun ogen. Ik zal ze er eens mee om de oren slaan dat het verschil niet zo groot is als ze denken (waar dus eigenlijk dit topic over gaat ;))
lijstjes zijn natuurlijk allemaal ergens op gebaseerd.
Ik las hierboven iemand die een gezinsinkomen net boven de 100K heeft met 1 kind en aangeeft dat het niet overhoudt. Wij hebben een soortgelijk inkomen en houden iedere maand fors over en zijn bezig in de geest van het financieel onafhankelijk topic. Uiteraard gaat het niet zo snel als bij sommige grootverdieners maar zoals het er nu uitziet is er een reële mogelijkheid dat we 10 á 15 jaar eerder kunnen stoppen met werken.

Eea is heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. We hebben geen kinderopvang nodig gehad. Inmiddels gaat onze dochter wel een dag maar dat is puur voor haar ontwikkeling. We hebben een koopwoning gekocht in 2016 met 700 euro netto maandlasten en inmiddels vrijwel nul op de meter. Daarnaast zijn onze inkomens redelijk gelijk verdeeld wat vaak relatief gunstig is.

zet je dat af tegen een stel met 80K en 35K die 5 dagen opvang nodig hebben, in een huurwoning van 1250 euro wonen en maandelijks 150 euro aan gwl betalen dan is het verschil wel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
In de uitgewerkte voorbeelden van Nibud zijn hiervoor uitgaven opgenomen (ziektekosten +12 per maand en overige uitgaven ergens tussen +50 en +300), zie bijvoorbeeld
https://www.nibud.nl/download/18549/?tmstv=1695304845 (pdf)

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 21-09-2023 16:06 ]

• Cheesy
  • Niet online
superkoex9 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:01:
[...]

lijstjes zijn natuurlijk allemaal ergens op gebaseerd.
[...]
Ja dat dus, beetje platgeslagen alsof iedereen een huurhuis / huurtoeslag heeft ;)
Ik begrijp ook wel dat ze niet elk scenario kunnen uitwerken maar het viel me even op.

In de inleiding van het document dat ik net linkte zegt Nibud wel "Afhankelijk van inkomen en gezinssamenstelling is een huurwoning of een eigen woning gespecificeerd met bijpassende huur of hypotheek." Dus wellicht zit het toch ergens in verwerkt maar die specificatie lijkt te ontbreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cheesy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:02:
[...]

In de uitgewerkte voorbeelden van Nibud zijn hiervoor uitgaven opgenomen (ziektekosten +12 per maand en overige uitgaven ergens tussen +50 en +300), zie bijvoorbeeld
https://www.nibud.nl/download/18549/?tmstv=1695304845 (pdf)
en Nibud neemt voor het gemak ook al allerlei loonsverhogingen mee. Die lang niet iedereen krijgt in dergelijke mate.

• hneel
  • Laatst online: 17:26

hneel

denkt er het zijne van

WhySoSerious schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:01:
[...]

Omdat men uitgaat van 5,2% loonsverhoging.
Dat heeft toch ook iederen gekregen? Toch?
-O-

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Single Malt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:32
Geen idee of ze al geplaatst zijn, maar hier gaan we weer. De marginale druk voor 2024 (voorlopig)

spoiler: Marginale druk alleenstaande
2023
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pvH9FEz.png

2024
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8r3MCYE.png

spoiler: Marginale druk eenverdiener
2023
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q3i5iAS.png

2024
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BI7ZqsL.png

Het kan aan mij liggen, maar de situatie wordt er elk jaar slechter op. Een eenverdiener heeft in 2024 soms zelfs te maken met een marginale belastingdruk van maar liefst boven de 90% (!)....

Ik kan me de woorden van afgelopen dinsdag die Willem Alexander voorlas nog zo goed voor de geest halen. "De arbeidskorting stijgt, want we willen werken weer laten lonen". Lekker naïef als je de toeslagen met een nog steilere lijn omhoog gooit.

P.S. dit zijn voorlopige cijfers.. wellicht dat het in werkelijkheid iets anders zal gaan uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dat zal nog wel even zo blijven, de Belastingdienst kan pas vanaf 2028 grote veranderingen en aanpassingen aan, zo werd straks tijdens de APB duidelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valyx_
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:38
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bedWFJxG0eTJpqZ6_KFFmUPCuoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zY0kBbsxKCvcH8UnJZdY8Fa.png?f=fotoalbum_large

Gisteren dit voorbeeld bij Arjen Lubach voorbij zien komen. Als dit de daadwerkelijke situatie is, subsidiëren we met de toeslagen gewoon vrije tijd. Voor 600 euro p/m koopt het voorbeeld 2,5 vrije dag per week.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Single Malt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:49:
Geen idee of ze al geplaatst zijn, maar hier gaan we weer. De marginale druk voor 2024 (voorlopig)

2023
[Afbeelding]

2024
[Afbeelding]

2023
[Afbeelding]

2024
[Afbeelding]

Het kan aan mij liggen, maar de situatie wordt er elk jaar slechter op. Een eenverdiener heeft in 2024 soms zelfs te maken met een marginale belastingdruk van maar liefst boven de 90% (!)....

Ik kan me de woorden van afgelopen dinsdag die Willem Alexander voorlas nog zo goed voor de geest halen. "De arbeidskorting stijgt, want we willen werken weer laten lonen". Lekker naïef als je de toeslagen met een nog steilere lijn omhoog gooit.

P.S. dit zijn voorlopige cijfers.. wellicht dat het in werkelijkheid iets anders zal gaan uitpakken.
Wat moet ik zien als de eenverdiener hier? Iemand die samenwoont met een niet-werkende? Het is geen alleenstaande neem ik aan, gezien het enorme bedrag aan zorgtoeslag in de tabel (265 euro in de maand in 2023).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
dawg schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:58:
Dat zal nog wel even zo blijven, de Belastingdienst kan pas vanaf 2028 grote veranderingen en aanpassingen aan, zo werd straks tijdens de APB duidelijk.
Benieuwd welke ICT consultant die belofte gedaan heeft, die verouderde systemen zijn over 4 jaar echt niet opeens bij de tijd. Vervanging is een 'uitdaging' op z'n zachtst gezegd, ICT projecten en overheid een gouden combi (als je leverancier bent).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Toeslagen en kortingen verhogen en het afbouwpad niet verlengen, dan krijg je dat vanzelf.

KDV en reiskosten zijn in dit overzicht dacht ik niet meegenomen, tel dat erbij op en je zit in dit geval tussen 30k-50k boven de 100%. Werken is leuk, je moet het wel kunnen betalen helaas... ;)

• Single Malt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:32
zacht schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:16:
Wat moet ik zien als de eenverdiener hier? Iemand die samenwoont met een niet-werkende? Het is geen alleenstaande neem ik aan, gezien het enorme bedrag aan zorgtoeslag in de tabel (265 euro in de maand in 2023).
Een eenverdiener is inderdaad twee samenwonende partners, waarbij er maar 1 partij inkomen genereert. Vandaar ook geen KOKO (kosten kinder opvang). Dat doet de thuiszitter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
dawg schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:58:
Mag ik dat met een klein korreltje zout nemen :) ....

Overheid stelt invoering nieuw toeslagensysteem Belastingdienst uit (tot 2010)

Let wel, dit is een Tweakers artikel uit 2008 :).

Toen schatte men dat het 2 jaar zou duren, nu - 15 jaar later - schat men dat het nog 5 jaar gaat duren. We zijn dan inmiddels 20 jaar verder dan de publicatiedatum van dat artikel :+.

• altijdbezig
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-06 00:35

2023
[Afbeelding]

2024
[Afbeelding]

2023
[Afbeelding]

2024
[Afbeelding]

Dank voor het plaatsen! Jammer dat er geen variant is waarbij de eenverdiener maar één kind heeft. Dan verdampt het recht op kgb snel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:39:
Toen schatte men dat het 2 jaar zou duren, nu - 15 jaar later - schat men dat het nog 5 jaar gaat duren. We zijn dan inmiddels 20 jaar verder dan de publicatiedatum van dat artikel :+.
Lijkt wel koude kernfusie... :P

Belastingdienst ICT is echt een drama, zo er is een apart rekeningnummer voor dividendbelasting uit je BV omdat ze het anders niet verwerkt krijgen. Kom dit beroepsmatig vaak tegen, mag ik weer een pukkel op een legacy systeem bouwen omdat het nieuwe systeem mislukt/vertraagd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:18
Cheesy schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:42:
Ja, de eigen woning is dé bepalende factor waarom nog niet heel Nederland op het Malieveld staat imho.

De een heeft al langer een woning, grotendeels afgelost en/of een aantrekkelijke hypotheekvorm met lage maandlasten. Deze groep heeft ondanks een middeninkomen, best prima vertoeven.

De ander bewoont een sociale huurwoning, en voldoet aan de modellen. Deze groep heeft een enorme marginale druk (door het langzaam wegvallen van huurtoeslag), maar zou het over het algemeen wel moeten redden.

Maar dan heb je ook nog een groep die niet sociaal huurt. Bijvoorbeeld omdat het inkomen nét te hoog is. Of omdat de wachtlijsten >10 jaar zijn. Deze groep heeft op papier een goed inkomen, maar doordat men ongeveer 200 tot 500 euro extra huur afdraagt iedere maand weer én men geen recht heeft op huurtoeslag, begint het daar direct te knellen.

En dan heb je de recente kopers nog... die torenhoge bedragen tegen een oplopende rente aan het financieren zijn. Ook zij hebben een middeninkomen wat iedere maand netto honderden euro's minder overhoud dan de eerste 2 groepen hierboven.

Het grootste deel van Nederland behoort bij de eerste 2 groepen. De laatste 2 zijn slechts een beperkt deel van de samenleving, maar hebben een heel ander 'middeninkomen'...
Dat klopt.

Uiteindelijk komt het naar mijn idee er op neer dat inkomen uit arbeid veel te weinig impact heeft op je besteedbaar inkomen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
Valyx_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:16:
spoiler:

Gisteren dit voorbeeld bij Arjen Lubach voorbij zien komen. Als dit de daadwerkelijke situatie is, subsidiëren we met de toeslagen gewoon vrije tijd. Voor 600 euro p/m koopt het voorbeeld 2,5 vrije dag per week.
Het zou eerlijker zijn als we bepaalde toeslagen gaan koppelen aan het totaal gewerkte uren. Er is nu een te grote perverse prikkel om minder te gaan werken zodat je aanspraak kan maken op toeslagen. Ga je 80% van fulltime werken, dan ook slechts 80% van toeslagen ontvangen waar je recht op hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 06:40
PWSteal schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:40:
[...]

Het zou eerlijker zijn als we bepaalde toeslagen gaan koppelen aan het totaal gewerkte uren.

...
Dat is ook niet heel eenvoudig denk ik... het zal sowieso moeten als extra factor bovenop het jaarinkomen. Maar daarbij: wat is dan 100%? 36, 38 of 40 uur? Die definitie verschilt per werkgever en cao. En wat als je dan 2 banen hebt met verschillende fulltime-definities? En wat doe je met mensen die wat zzp erbij klussen? Wie legt dit allemaal vast? Etc. Etc. Allemaal niet onmogelijk, maar handig is anders...

[ Voor 7% gewijzigd door vickypollard op 21-09-2023 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:20:
[...]

Benieuwd welke ICT consultant die belofte gedaan heeft, die verouderde systemen zijn over 4 jaar echt niet opeens bij de tijd. Vervanging is een 'uitdaging' op z'n zachtst gezegd, ICT projecten en overheid een gouden combi (als je leverancier bent).
En @alexbl69
Tja, ik weet ook niet hoe men op 2028 uitkomt, ik denk ook dat dat niet haalbaar is. Maar los daarvan is het wel enorm schadelijk dat we zolang zo weinig flexibel zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

2023
[Afbeelding]

2024
[Afbeelding]

2023
[Afbeelding]

2024
[Afbeelding]

Niks boven de 100% dus alle extreme voorbeelden zijn beter dan ‘vroeger vroeger’? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:18
YakuzA schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:17:
[...]

Niks boven de 100% dus alle extreme voorbeelden zijn beter dan ‘vroeger vroeger’? :)
Toch zijn de situaties er nog steeds, bijvoorbeeld bij werkende stellen icm de kinderopvangtoeslag. Lubach liet er gisteren eentje zien.

Maar ja, het is wel beter dan vroeger vroeger idd :) al zijn we er naar mijn mening nog lang, lang niet.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:30:
[...]
..

Ik ken nagenoeg niemand die samen 100k verdiend.

Ik kan er in mijn nabije omgeving zo al een stuk of 10 opnoemen…

100k met zijn tweeen vind ik persoonlijk ook weer niet heel exorbitant. Kijk in het “Wat verdient de GOTer” topic, daar zitten er genoeg op 60-70k.. Ook in loondienst. Als je partner dan nog iets van 25-35k binnenhaalt kom je een eind.

Wij zitten hier er ook boven, en dan werkt mijn partner maar “gewoon” op de vloer ik de zorg…

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:33:
[...]

allemaal mooie bubbels van mensen die op tweakers wel even verkondigen dat 100k + als 2 starters normaal is. nogmaals niks tegen mensen die op fora hun inkomen delen of ermee willen pronken. Good for you dat je op 100k samen uitkomt en je zal er echt hard voor gewerkt/geleerd hebben. Maar het is verre van normaal.
Als starter is het niet normaal. Maar er zijn ook mensen die geen starter meer zijn.

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 09:49
Die kinderopvangtoeslag voelen we hier ook wel. Paar maanden terug nieuwe baan gekregen en een flinke stap gemaakt qua loon, netto gaat letterlijk alles wat ik nu meer verdien eraf aan kinderopvangtoeslag :')

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Jean-Bob schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:44:
Die kinderopvangtoeslag voelen we hier ook wel. Paar maanden terug nieuwe baan gekregen en een flinke stap gemaakt qua loon, netto gaat letterlijk alles wat ik nu meer verdien eraf aan kinderopvangtoeslag :')
Maar je bouwt wel meer pensioen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Jean-Bob schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:44:
Gelukkig is dat eindig. Als ze naar school gaan wordt dat al minder en als ze nog ouder worden is het niet meer nodig… En de IACK drukt de kosten nog iets. Dus er is in deze een stip aan de horizon. Anders dan bijvoorbeeld alle andere dingen die duurder worden, daarvan weet je dat je er over 20 jaar nog steeds mee te maken hebt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Richh schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:33:
[...]

Toch zijn de situaties er nog steeds, bijvoorbeeld bij werkende stellen icm de kinderopvangtoeslag. Lubach liet er gisteren eentje zien.

Maar ja, het is wel beter dan vroeger vroeger idd :) al zijn we er naar mijn mening nog lang, lang niet.
Kosten van kinderopvang zitten niet in de marginale druk, dus nee marginale druk boven de 100% is er niet. :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:02:
Kosten van kinderopvang zitten niet in de marginale druk, dus nee marginale druk boven de 100% is er niet. :)
Niet in dit overzicht idd, in de praktijk door KDV en reiskosten soms wel.

• Tombee
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 20:19

2023
[Afbeelding]

2024
[Afbeelding]

2023
[Afbeelding]

2024
[Afbeelding]

Alles is nóg sterker inkomensafhankelijk gemaakt dus meer werken gaat nóg minder opleveren. Ze maken het probleem op deze manier idd alleen maar groter.

92% marginale belasting.. heb je kinderen op de opvang dan ga je ruim over de 100% heen.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000

Mfpower

In dubio

FreakNL schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:51:
[...]

Gelukkig is dat eindig. Als ze naar school gaan wordt dat al minder en als ze nog ouder worden is het niet meer nodig… En de IACK drukt de kosten nog iets. Dus er is in deze een stip aan de horizon. Anders dan bijvoorbeeld alle andere dingen die duurder worden, daarvan weet je dat je er over 20 jaar nog steeds mee te maken hebt…
De iack verdwijnt per 1 januari 2025.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Mfpower schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:17:
Je krijgt er wel gratis kinderopvang voor terug, ow wacht... :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:23
Waarom verwachten mensen toch dat een kdv gratis kan worden of nagenoeg gratis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37
Mfpower schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:17:
[...]

Niet voor kinderen voor 1 januari 2025 geboren.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
dfbt schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:26:
Waarom verwachten mensen toch dat een kdv gratis kan worden of nagenoeg gratis?
Sinds dat je wel met zijn tweeën fulltime moet werken om alle spulletjes die je hartje begeert te kunnen kopen en van de maatschappij verwacht wordt dat die bijdraagt aan andermans zijn hobbies onder de noemer sociaal. ;)

niet happen.. kleine frustratie uiting gezien iedereen altijd zegt dat de kinderlozen in het geld zwemmen. Kinderen is toch echt een keuze en dat kinderlozen meer overhouden wil niet zeggen dat je ze dan maar zwaarder moet belasten.
PWSteal schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:40:
[...]

Het zou eerlijker zijn als we bepaalde toeslagen gaan koppelen aan het totaal gewerkte uren. Er is nu een te grote perverse prikkel om minder te gaan werken zodat je aanspraak kan maken op toeslagen. Ga je 80% van fulltime werken, dan ook slechts 80% van toeslagen ontvangen waar je recht op hebt.
Dan duiken mensen weer onder het bestaansminimum en dat willen we niet(uiteindelijk proberen ze een soort basis inkomen te genereren voor de laagste inkomens). Het mooiste zou nog zijn als we al dat geschuif met geld afschaffen zodat mensen ook werkelijk netto meer overhouden van wat ze bruto verdienen. Maar we zitten al jaren in een spiraal die steeds complexer wordt dat er bijna een revolutie nodig is willen we het anders inrichten.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2023 20:52 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:47 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:04:
[...]

Niet in dit overzicht idd, in de praktijk door KDV en reiskosten soms wel.
Dat zal idd wel, kinderen zijn duur :)

Maar dan valt het niet onder de term 'marginale druk'

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

hoevenpe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:19:
[...]

Je krijgt er wel gratis kinderopvang voor terug, ow wacht... :F
Dat is zo’n onzalig plan.

KDV graag betaald houden. Dat komt de kwaliteit ook ten goede.

Een overvol KDV omdat iedereen en z’n moeder zijn kind daar “gratis” kan droppen zit ik niet op te wachten.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 21-09-2023 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
Anoniem: 1814876 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:57:
Wij hebben bewust kinderen genomen en wisten van de kosten. Maar het is wel krom om te constateren dat het voor mijn vrouw in een vitale sector met enorme tekorten goedkoper is thuis te blijven. Dat lijkt me geen gewenste prikkel. Lubach stipte dit ook aan. Werken moet lonen.
Kinderopvang is niet iets waar je als ouder extra kennis voor nodig hebt. In theorie dan.... :P Alles wat je zelf kan is goedkoper dan wanneer je het uit besteed. Een metselaar moet ook vier uurtjes werken om zichzelf 1 uur in te kunnen huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:10:
[...]

Dat is zo’n onzalig plan.

KDV graag betaald houden. Dat komt de kwaliteit ook ten goede.
Ze blijven natuurlijk betaald, alleen wordt de rekening voor een groot deel direct door de overheid betaald. Die dat geld weer bij de belastingbetaler haalt. Welke inkomensgroep gaat daar voor opdraaien? Uiteindelijk kost het de maatschappij meer geld, zonder dat het duidelijk is of daar ook hogere inkomsten tegenover staan.
Een overvol KDV omdat iedereen en z’n moeder zijn kind daar “gratis” kan droppen zit ik niet op te wachten.
En het laatste zal wel meevallen. Gratis of niet gratis: iedereen kan zich aanmelden en achter in de momenteel erg lange rij aansluiten voor een plekje. Wat dat betreft verandert er in 2027 niets t.o.v. de huidige situatie: ik ga nog steeds de telefoon en mail beantwoorden met: "We hebben geen plek, ik kan u op de wachtlijst plaatsen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
vickypollard schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:50:
[...]

Dat is ook niet heel eenvoudig denk ik... het zal sowieso moeten als extra factor bovenop het jaarinkomen. Maar daarbij: wat is dan 100%? 36, 38 of 40 uur? Die definitie verschilt per werkgever en cao. En wat als je dan 2 banen hebt met verschillende fulltime-definities? En wat doe je met mensen die wat zzp erbij klussen? Wie legt dit allemaal vast? Etc. Etc. Allemaal niet onmogelijk, maar handig is anders...
Je kan dan beter de toeslagen dan op uurloon gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06 06:40
Vrietje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:18:
[...]

Je kan dan beter de toeslagen dan op uurloon gaan geven.
Ja daar dacht ik ook nog aan, maar het probleem daarmee is dan weer dat het trucjes mogelijk maakt als "mijn loon is €1/uur en de rest krijg ik betaald als prestatiebonus, maar ik kan dan wel maximaal toeslagen trekken" (even overdreven)

En met deeltijd zzp-ers is dat ook weer lastig denk ik. Wat is voor die persoon het uurloon als die een deeltijd vaste baan en z'n zzp-werk combineert?

Wat dan wel ideaal is? Geen flauw idee... Jaarinkomen is in ieder geval wel het makkelijkst, maar dus ook verre van ideaal.

[ Voor 45% gewijzigd door vickypollard op 21-09-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valyx_
vickypollard schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:19:
[...]

Ja daar dacht ik ook nog aan, maar het probleem daarmee is dan weer dat het trucjes mogelijk maakt als "mijn loon is €1/uur en de rest krijg ik betaald als prestatiebonus, maar ik kan dan wel maximaal toeslagen trekken" (even overdreven)

En met zzp-ers die om wat voor reden dan ook relatief weinig verdienen (schijnconstructie, bijklussen, etc.) is dat wederom lastig denk ik.
Al met al is de oplossing dus niet heel eenvoudig. Wat wel als een paal boven water staat is dat het huidige systeem teveel loopholes bevat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:58:
[...]

Ze blijven natuurlijk betaald, alleen wordt de rekening voor een groot deel direct door de overheid betaald. Die dat geld weer bij de belastingbetaler haalt. Welke inkomensgroep gaat daar voor opdraaien? Uiteindelijk kost het de maatschappij meer geld, zonder dat het duidelijk is of daar ook hogere inkomsten tegenover staan.

[...]
Ben bang dat de overheid in dat geval wel wat meer gaat doen dan alleen de rekening betalen en je uiteindelijk met een draak van een systeem zit waarbij je als ongeboren foetus al je toekomstige kinderen op de wachtlijst mag plaatsen om ooit nog een plekje te krijgen, waar je je kinderen alleen mag brengen als je minder verdient dan-, voor een paar uur waarbij al het extra meer kost dan het nu al kost en alleen t/m september want daarna is het budget tot januari erdoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:47 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:59
vickypollard schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:19:
[...]

En met deeltijd zzp-ers is dat ook weer lastig denk ik. Wat is voor die persoon het uurloon als die een deeltijd vaste baan en z'n zzp-werk combineert?

Wat dan wel ideaal is? Geen flauw idee... Jaarinkomen is in ieder geval wel het makkelijkst, maar dus ook verre van ideaal.
Voor mensen in loondienst is het vrij simpel. Ook nu al wordt het aantal gewerkte uren doorgeven aan de overheid.

Op jaarbasis X uur gewerkt en Y aan belastbare vergoedingen van de werkgever ontvangen, daaruit volgt een uurloon van Z euro. Of die belastbare vergoedingen nou salaris, bonus, onregelmatigheidstoeslag, reiskostenvergoeding of sinterklaascadeau genoemd worden is dan niet relevant.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• hoevenpe
Anoniem: 1814876 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:37:
Blijft mij een raadsel waarom het tweede kind percentueel meer vergoed krijgt maar dat is een discussie voor een andere dag.
Één kind is voor middengroepen nog wel te betalen, twee niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:22:
[...]

Kinderopvang is niet iets waar je als ouder extra kennis voor nodig hebt. In theorie dan.... :P Alles wat je zelf kan is goedkoper dan wanneer je het uit besteed. Een metselaar moet ook vier uurtjes werken om zichzelf 1 uur in te kunnen huren.
Deze vlieger gaat natuurlijk alleen op als je in het middeninkomen zit. Als je zeg meer dan een ton per jaar verdient dan zijn praktisch al dit soort zaken (kdv/metselaar/schilder etc.) uitbesteden goedkoper dan dat uur van je eigen werk afsnoepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:23
Ze moeten gewoon eens goed achter de oren krabben en alle toeslagen voor mensen die kinderen nemen eens flink herzien. Waarom mensen iacks, kinderbijslag, kindgebonden budget geven?

En mensen die kinderen nemen, waarom zou je een pasgeboren baby 4 jaar lang 5 dagen naar een opvang willen brengen om ze te laten opvoeden? Zodat jij en partner allebei fulltime kunnen werken zodat er 100k bruto binnenkomt om 5ton woningen, auto’s tesla’s ski vakanties te kunnen betalen.
Begin niet aan kinderen als je ze gewoon na 10 weken verlof aan de opvang wilt geven.

[ Voor 130% gewijzigd door dfbt op 22-09-2023 00:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:52

weebl

YARR!

dfbt schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:15:
Ze moeten gewoon eens goed achter de oren krabben en alle toeslagen voor mensen die kinderen nemen eens flink herzien. Waarom mensen iacks, kinderbijslag, kindgebonden budget geven?

En mensen die kinderen nemen, waarom zou je een pasgeboren baby 4 jaar lang 5 dagen naar een opvang willen brengen om ze te laten opvoeden? Zodat jij en partner allebei fulltime kunnen werken zodat er 100k bruto binnenkomt om 5ton woningen, auto’s tesla’s ski vakanties te kunnen betalen.
Begin niet aan kinderen als je ze gewoon na 10 weken verlof aan de opvang wilt geven.
Ehm...

Omdat de overheid graag nieuwe inwoners wil die over 18-22 jaar de arbeidsmarkt kunnen betreden. En omdat de overheid graag wil dat zowel vader als moeder, het liefst fulltime, werken en zo hun steentje bijdragen aan de economie...

De eerste 4 levensjaren van een kind zijn het intensiefst qua opvang, daarna is het vrij snel in te passen in de drukke werkschema's van de ouders. Opvoeden begint pas echt een beetje rond het derde levensjaar, daarvoor is het voornamelijk verzorgen en in de gaten houden.

En de gezinnen die >100k per jaar binnen harken sturen hun kinderen echt geen 5 volle dagen naar de opvang. Die hebben banen met een prestatieplicht en geen aanwezigheidsplicht. Die staan op woensdag- en vrijdagmiddag gewoon op het schoolplein hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
De overheid bepaalt uiteindelijk zelf hoeveel geld er gepompt wordt in het hele kdv sector. Ik heb zelf geen kinderen dus ik moet het van vooral nieuwsbronnen, geklaag van bekenden en een ex uit die bedrijfstak.

Voor mijn gevoel was het pakweg 10/15 jaar geleden ook de sky is the limit voor kdv-en. Personeel was niet aan te slepen vanwege de regels die toen golden. Volgens mij stond de subsidie kraan ook wagenwijd open waardoor Jan en allemaal hun kinderen naar het kdv gingen sturen.

De jaren daarna is dat flink afgebouwd want te duur. Nu wordt er weer veel van de ouders verwacht en zit er een inkomensafhankelijke factor die eroverheen gaat die bepaalt hoeveel je betaalt.

En dan nu de toekomstige plannen om kdv toch voor een groot deel weer gratis te maken. Ik snap het niet. Er is nu al geen personeel te vinden. En door de belastingdruk gaat toch niemand meer werken. Want dan mag misschien het verhaal van de kinder toeslagen niet meer meespelen, zaken als huur/zorgtoeslag zijn nog steeds voor een groot deel bepalend.

Ik zie dit echt als een duur kado van het vorige kabinet aan de werkenden met kinderen, die niets gaat toevoegen aan elk doel behalve dat er uitvoering voor de belastingdienst misschien iets wat simpler worden plus een mega indirecte subsidie aan KDV. Die gaan weer riant investeren in personeel en locaties om over 5 jaar weer te horen te krijgen dat het toch allemaal weer erg duur is en dat het zijn doel voorbij schiet om vervolgens de overheid de geldkraan dicht te draaien en toch weer een vaste bijdrage te vragen van ouders. Maar de arme ouders betalen relatief teveel dus misschien toch weer een toeslag of een inkomensafhankelijke bijdrage en we zijn weer terug bij af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:02
Brazos schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:32:
Ben bang dat de overheid in dat geval wel wat meer gaat doen dan alleen de rekening betalen en je uiteindelijk met een draak van een systeem zit waarbij je als ongeboren foetus al je toekomstige kinderen op de wachtlijst mag plaatsen om ooit nog een plekje te krijgen, waar je je kinderen alleen mag brengen als je minder verdient dan-, voor een paar uur waarbij al het extra meer kost dan het nu al kost en alleen t/m september want daarna is het budget tot januari erdoor.
De basisschool is op het moment ook "gratis". Natuurlijk zijn er basisscholen waarvoor je je ver vantevoren moet aanmelden, maar gezien de algemene krapte op de arbeidsmarkt (ook de winkels zijn regelmatig dicht vanwege personeelstekort) werkt het systeem. En het is zelfs aanzienlijk goedkoper per kind dan het kinderdagverblijf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69

Allemachtig wat kortzichtig. Zit hier ergens een verborgen frustratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:00

Nou een beetje kortzichtig maar goed dat is jouw mening en dat is prima

Weet je wanneer het echt spannend wordt in Nederland als je een kind krijg met een meervoudige handicapt dan weet je niet aan welke expeditie je begint om goede hulp te krijgen als je het krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:07
pagani schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:52:
[...]

Deze vlieger gaat natuurlijk alleen op als je in het middeninkomen zit. Als je zeg meer dan een ton per jaar verdient dan zijn praktisch al dit soort zaken (kdv/metselaar/schilder etc.) uitbesteden goedkoper dan dat uur van je eigen werk afsnoepen.
Het hangt uiteraard af van jouw eigen inkomen en wat de ingehuurde als uurtarief rekent. Metselaar rekent een beetje onhandig omdat die niet altijd per uur betaald willen hebben. Neem een elektricien die 50.- ex btw rekent. Dat is 60.5 incl BTW wat de klant netto moet verdienen om 1:1 gewerkte uurtjes uit te wisselen, haalbaar bij een bruto inkomen van 225.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:42
Mijn wederhelft is kinderdagverblijf medewerker. Je zult verstelt staan hoeveel mensen hun kids ''dumpen''.
Niet zozeer om te gaan werken. Maar vaak voor triviale zaken. Zoals even gaan shoppen,sporten of lunchen.

Het is nogal schrijnend, want deze week moest er op haar locatie 1 dag een groep sluiten i.v.m. onderbezetting. 3x Raden welke ouders hier het meest over zaten te klagen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Als werkende met een koophuis en kinderen die niet naar de opvang gaan, is de druk zoals hier in het topic wordt besproken toch niet echt relevant? Of heb ik het dan mis? Los van eventuele hypotheek rente aftrek (maar 1%) hebben we verder niks met inkomsten afhankelijke toeslagen te maken (wel de oude aanrecht toeslag voor twee werkende mensen)

Vorig jaar zaten we op 60k + 40k bruto, dat zal dit jaar op iets van 63k + 41k bij wijze van zijn... nu werk ik 40u en mijn vrouw 32u. Ik zie niet in hoe minder werken kan lonen, of maak ik dan ergens een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valyx_
hoevenpe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:48:
[...]

Één kind is voor middengroepen nog wel te betalen, twee niet meer.
Het nemen van een tweede is toch nog altijd een keuze? Waarom dient de vergoeding dan hoger te zijn? Geen geld voor, geen tweede nemen lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
President schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:58:
Vorig jaar zaten we op 60k + 40k bruto, dat zal dit jaar op iets van 63k + 41k bij wijze van zijn... nu werk ik 40u en mijn vrouw 32u. Ik zie niet in hoe minder werken kan lonen, of maak ik dan ergens een denkfout?
In jouw specifieke geval scheelt het inderdaad minder, nog steeds kan je voor een paar honderd euro netto per maand een structurele extra vrije dag 'bijkopen'. Nog minder als je daardoor geen extra vrije dagen hoeft bij te kopen.

Stel je voor, elke week samen met je vrouw een dag vrij om samen leuke dingen te doen. Meer tijd voor hobby's en reizen, het leven is imo te kort om je fulltime tot je 67e druk te maken. Dat besef je elke keer als een leeftijdgenoot uit het niets hartproblemen of kanker krijgt, mensen ogenschijnlijk uit het niets zomaar wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Valyx_ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:59:
Het nemen van een tweede is toch nog altijd een keuze? Waarom dient de vergoeding dan hoger te zijn? Geen geld voor, geen tweede nemen lijkt me logisch.
Je weet dat 2,1 kinderen per vrouw noodzakelijk is om ons land demografisch stabiel te houden? China komt de komende decennia van een koude kermis thuis maar dat is een ander draadje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]
De keuze voor een tweede (of überhaupt een kind) heeft natuurlijk vrij weinig te maken met inkomsten, anders was het in grote delen van de wereld erg rustig. Sterker nog, armoede werkt juist veel kinderen in de hand en welvaart is er een enorme rem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat laatste Ben ik wel met je eens

Overigens kan er ook prima 100k binnenkomen zonder dat kinderen fulltime naar de KDV/BSO gaan…

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 22-09-2023 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
Soepknook schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:55:
[...]

Mijn wederhelft is kinderdagverblijf medewerker. Je zult verstelt staan hoeveel mensen hun kids ''dumpen''.
Niet zozeer om te gaan werken. Maar vaak voor triviale zaken. Zoals even gaan shoppen,sporten of lunchen.
Hoe heeft jouw wederhelft dit geconstateerd?

@dfbt ik hoop dat mensen gewoon doorgaan met kindjes maken. De hoop is dat ik niet tot mijn 80ste moet blijven werken omdat de populatie jonge werknemers inkakt en de pensioenen onbetaalbaar worden.

[ Voor 20% gewijzigd door mister_S op 22-09-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

mister_S schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:17:
[...]

Hoe heeft jouw wederhelft dit geconstateerd?
En dan nog, dan betalen die mensen daar zelf voor…

En het is ook niet te constateren. Ik “dumpte” dochter ook altijd op maandag. En dat is ook mijn thuiswerkdag. Dan kwam ik op slippertjes en korte broek (in de zomer)… Dan leek het waarschijnlijk ook dat ik lekker ging chillen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
alexbl69 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 03:38:
Allemachtig wat kortzichtig. Zit hier ergens een verborgen frustratie?
Ik denk dat je wel een argument kunt maken dat veel van de complicaties aan ons belasting- en toeslagensysteem is dat het aan alle kanten ouders probeert te "compenseren" voor het krijgen van kinderen. Mensen die normaal "werk moet lonen!" roepen, draaien als een blad als er kinderen in het spel zijn.

Verder willen we ouders alle vrijheid geven in het kiezen van het aantal dagen dat ze werken. En dan kom je uit bij een systeem zoals we nu hebben, waar een aanzienlijk verschil tussen bruto/netto bestaat voor alleenstaanden, samenwonenden, en wel of geen kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Als werkende met een koophuis en kinderen die niet naar de opvang gaan, is de druk zoals hier in het topic wordt besproken toch niet echt relevant? Of heb ik het dan mis? Los van eventuele hypotheek rente aftrek (maar 1%) hebben we verder niks met inkomsten afhankelijke toeslagen te maken (wel de oude aanrecht toeslag voor twee werkende mensen)

Nee bij deze inkomens niet.

Vind het ook maar een beetje gezeur in dit topic. Gewoon doorgroeien en je hebt niks meer met dat geneuzel te maken.

Ons kind gaat 2 dagen. Als ik een dag minder ga werken kost dat meer dan dat de opvang kost. Ook toen dat nog KDV was…

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 22-09-2023 08:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
FreakNL schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:22:
Vind het ook maar een beetje gezeur in dit topic. Gewoon doorgroeien en je hebt niks meer met dat geneuzel te maken.
We kunnen natuurlijk niet allemaal doorgroeien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:50

polthemol

Moderator General Chat
[...]

1. het is niet altijd een keuze, in ieder geval niet zo simpel als jij het aftikt. Er zijn aardig wat opties waar een zwangerschap niet helemaal geplanned is of zelfs niet gewenst maar waarbij je een keuze tot abortus niet wil maken. Of denk aan de casus waar je voor 1 kind gaat en een tweeling krijgt en ga zo nog maar door. Het 'keuze'-argument is dus nogal een oversimplificatie te noemen, doet geen recht aan de situatie voor velen denk ik.
2. je zult mensen graag aan het werk willen hebben, leg je de kosten volledig bij de ouders, kan ik je voorspellen dat heel wat vaders/moeders per direct stoppen met werken. Ik heb hier de rekensom mogen maken enkele maanden terug en het drijft op toeslagen en kindergeld waarom ik en mijn partner werken en niet slechts 1 van de 2 (en we verdienen absoluut niet slecht, degelijk middeninkomen).

Dat is nu ook grotendeels het probleem: je zit vast in heel veel zaken waardoor effectief er weinig over gaat blijven van een middeninkomen. Omdat veel kosten 'aan de markt' worden overgelaten en 'jouw probleem, regel het zelf maar'-mentaliteit, is je geld overal weg aan het bloeden. In het geval van kinderen is onderwijs stervensduur, zijn alle extra's die erbij 'horen' en 'vrijwillig' zijn nog eens duur, zit je met opvang tot een bepaalde leeftijd (die ook nog beperkt beschikbaar is wat een serieuze handicap is als je wil werken), enz.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:30

The Zep Man

🏴‍☠️

polthemol schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:30:
Er zijn aardig wat opties waar een zwangerschap niet helemaal geplanned is of zelfs niet gewenst maar waarbij je een keuze tot abortus niet wil maken.
Verder aardig eens met je verhaal, behalve dit. Abortus is een keuze. Niet kiezen voor abortus is een gemaakte keuze. De keuze wordt hoe dan ook gemaakt bij een zwangerschap.

Verder zijn kinderen duur. Ik heb respect voor de ouders die de gezinssituatie op orde hebben en die ook nog eens goed verdienen. Doordat ik geen kinderwens heb, heb ik zonder spijt het makkelijkere traject kunnen nemen. Ieder jaar wordt het idee sterker dat dit de beste keuze was en is vanuit een puur financieel perspectief.

[ Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 22-09-2023 08:48 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:23:
[...]

We kunnen natuurlijk niet allemaal doorgroeien.
Nee, maar dan maar “neuk het systeem” deeltijd gaan werken gaat je sowieso niet verder helpen…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:50

polthemol

Moderator General Chat
The Zep Man schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:43:
[...]

Verder aardig eens met je verhaal, behalve dit. Abortus is een keuze. Niet kiezen voor abortus is een gemaakte keuze. De keuze wordt hoe dan ook gemaakt bij een zwangerschap.
Het is een oversimplificatie, dit zijn dingen die moeilijker zijn dan kiezen wat je op je boterham doet en of je netflix of disney+ wilt houden. Het doet dus geen recht om het plat te slaan als 'een keuze' die je even maakt met je financiën in de hand. Dat is een misplaatst idee dat je ten alle tijden volledig verantwoordelijk bent voor alles en altijd een perfect rationele keuze kunt maken die ook altijd blijft kloppen, ook 10 jaar later.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

weebl schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:42:
[...]

En de gezinnen die >100k per jaar binnen harken sturen hun kinderen echt geen 5 volle dagen naar de opvang. Die hebben banen met een prestatieplicht en geen aanwezigheidsplicht. Die staan op woensdag- en vrijdagmiddag gewoon op het schoolplein hoor...
Banen die minder verdienen hebben inderdaad vaak aanwezigheidsplicht en een vast stramien. Daarboven is er juist meer verantwoordelijkheid maar ook meer vrijheid om te tijd in te delen. Ik lig nu vanwege studiedag school dochter (dus ze is vrij) ook nog lekker met koffie in bed… Had ik 10 jaar geleden niet hoeven verzinnen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:49

orf

Door de inkomensafhankelijke heffingskorting is je marginale belastingdruk bij je salaris van 60k wel vrij hoog. Je kunt berekenen wat een dag minder werken je netto kost als je de IB aangifte invult met het inkomen van 32/40 deel.
Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene heffingskorting. De hoogte van de algemene heffingskorting is afhankelijk van het inkomen uit werk en woning (box 1). Vanaf een box 1-inkomen van €24.904 (2023: €22.660) wordt de korting afgebouwd naar nihil bij een inkomen van € 75.624 of meer. Het kabinet maakt de hoogte van de algemene heffingskorting vanaf 2025 afhankelijk van het verzamelinkomen (het totaal van het inkomen in box 1, box 2 en box 3).
Pagina: 1 ... 132 ... 166 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!