Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik denk dat na de uitzending van Lubach hier alleen maar meer mensen gebruik van zullen maken. Zelf ben ik ook iemand die inmiddels 3 dagen werkt in een sector waar 36 uur de norm is (dus minimum hoger uurloon) en toeslagen krijg. Werkte hiervoor in de ICT maar de verhouding moeite/geld, achterlijke bureaucratie/managers en geen plezier in het werk hebben heeft mij naar de uitgang gedreven.

Inclusief toeslagen krijg ik nu zo'n 2000 euro netto per maand voor ~20-24 uur per week met een reistijd van 5 a 10 minuten terwijl ik in de ICT voor 40 uur zo rond de 2500 euro netto kreeg met 1,5 uur reistijd per dag.

Ik zie steeds meer leeftijdsgenoten dit doen in mijn omgeving, als dit niet snel veranderd zie ik de toekomst nog zwarter in dan verwacht. Mij krijgen ze niet meer terug naar 40 uur, het word mij ook bijna onmogelijk gemaakt om een redelijk bestaan op te bouwen met 40 uur, dan maar 20 uur en een relaxed leven.

[ Voor 20% gewijzigd door BroWohsEdis op 20-09-2023 16:50 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:12
hackerhater schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:24:
[...]

Primair en bijzonder onderwijs. Het is niet dat ze weinig verdienen, maar met 1,5 FTE en 2 kinderen elk hebben ze het echt niet ruim. Al helemaal niet sinds de energie-prijzen absurd zijn geworden.
4 kinderen is natuurlijk wel relatief veel.
Prima als je daar voor kiest maar er is wel eens gerekend aan wat kinderen gemiddeld kosten tot hun 18e.
Jaren geleden kwam dat al op ca 50K. Begrijpelijk als je met 4 kinderen dan wel voelt dat het lastiger wordt.
simpel gezegd: ze zullen met gemiddelde uitgaven ca 200K kwijt zijn in een jaar of 20 ofwel 800 euro per maand. Volgens mij zitten de hogere kosten ook nog eens aan het einde dus als je 4 kids hebt in middelbare school leeftijd zou het zo maar om 1200-2000 euro per maand kunnen gaan. Heeft niet perse met het middeninkomen te maken of dat een aanslag op je budget is.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:49
@superkoex9
Dat zijn dus 2 gezinnen hè ;)
Zus met man + kids & zusje met man + kids
2 kinderen per gezin.

[ Voor 23% gewijzigd door hackerhater op 20-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:28
hackerhater schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:24:
[...]

Primair en bijzonder onderwijs. Het is niet dat ze weinig verdienen, maar met 1,5 FTE en 2 kinderen elk hebben ze het echt niet ruim. Al helemaal niet sinds de energie-prijzen absurd zijn geworden.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.800 en € 7.900 per maand
Bron: https://www.rijksoverheid...%AC%207.900%20per%20maand.

En dan nog een partner erbij die 0,5 FTE werkt. Dan gok ik dat de netto maandinkomsten ruim boven de €4000 netto ligt. Nee, als je maar genoeg uitgeeft heb je het nooit ruim. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:49
GioStyle schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:44:
Bron: https://www.rijksoverheid...%AC%207.900%20per%20maand.

En dan nog een partner erbij die 0,5 FTE werkt. Dan gok ik dat de netto maandinkomsten ruim boven de €4000 netto ligt. Nee, als je maar genoeg uitgeeft heb je het nooit ruim. :D
Mijn zus en zusje zijn diegene die 0.5 FTE werken ;) Hun partners werken fulltime.
Maar netto-inkomen zegt maar 1 ding. Zover ik het weet hadden ze eerst geen problemen.
Tot vorig jaar ineens de energie-lasten absurd stegen. Gecombineerd met de schoolgaande kinderen.

Vergis je niet hoe hoog de vaste lasten tegenwoordig zijn voor een doorsnee gezin.
Te veel verdienen voor de toeslagen, te weinig om fatsoenlijk rond te komen.
Hence de titel van dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 20-09-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepiler
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:35
Wij ontvangen geen toeslagen. Maar ook het netto verschil tussen parttime en fulltime is niet heel spannend. Voor ons ‘kostte’ 1 dag minder werken per week zo’n €75. Tjah dan is die keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:57

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

BroWohsEdis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:26:
Ik denk dat na de uitzending van Lubach hier alleen maar meer mensen gebruik van zullen maken. Zelf ben ik ook iemand die inmiddels 3 dagen werkt in een sector waar 36 uur de norm is (dus minimum hoger uurloon) en toeslagen krijg. Werkte hiervoor in de ICT maar de verhouding moeite/geld, achterlijke bureaucratie/managers en geen plezier in het werk hebben heeft mij naar de uitgang gedreven.

Inclusief toeslagen krijg ik nu zo'n 2000 euro netto per maand voor ~20-24 uur per week met een reistijd van 5 a 10 minuten terwijl ik in de ICT voor 40 uur zo rond de 2500 euro netto kreeg met 1,5 uur reistijd per dag.

Ik zie steeds meer leeftijdsgenoten dit doen in mijn omgeving, als dit niet snel veranderd zie ik de toekomst nog zwarter in dan verwacht. Mij krijgen ze niet meer terug naar 40 uur.
Minder werken klinkt aardig, maar met 2000 euro netto zou ik na aftrek van de huur nog maar 1000 euro netto van overhouden per maand. En daar moeten dan nog maandelijks g/w/l, zorgverzekering en andere verzekeringen, internet+tv+mobiel, netflix, en de boodschappen van betaald worden. Dat worden dan budgetvakanties.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Joepiler schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:50:
Wij ontvangen geen toeslagen. Maar ook het netto verschil tussen parttime en fulltime is niet heel spannend. Voor ons ‘kostte’ 1 dag minder werken per week zo’n €75. Tjah dan is die keuze snel gemaakt.
I.v.m. kosten die je voor kinderdagverblijf/oppas niet hoeft te maken neem ik aan?

• Joepiler
ocn schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:52:
[...]

I.v.m. kosten die je voor kinderdagverblijf/oppas niet hoeft te maken neem ik aan?
Netto €75 minder inkomsten. Maar het scheelt ons €40 aan de schoonmaakster en we maken hierdoor minder reiskosten.

[ Voor 12% gewijzigd door Joepiler op 20-09-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

[...]

Minder werken klinkt aardig, maar met 2000 euro netto zou ik na aftrek van de huur nog maar 1000 euro netto van overhouden per maand. En daar moeten dan nog maandelijks g/w/l, zorgverzekering en andere verzekeringen, internet+tv+mobiel, netflix, en de boodschappen van betaald worden. Dat worden dan budgetvakanties.
Ik heb heel erg geluk gehad qua huur, betaal nu zo'n 500 euro per maand in de randstad. Al zat ik in 2022 boven de grens voor sociale huur waardoor ik naar de vrije sector zou moeten en daar verdiende ik weer te weinig voor.

Het is zeker geen vetpot maar dat was fulltime ook niet en ik heb tijd om dingen te doen die ik leuk vind en ik zit niet 40 uur hersendodend werk op een kantoor te doen, is het voor mij volledig waard.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Joepiler schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:54:
[...]

Netto €75 minder inkomsten. Maar het scheelt ons €40 aan de schoonmaakster en we maken hierdoor minder reiskosten.
Iets meer dan minimumloon dan I guess?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1979746

JohanR91 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:46:
[...]

Spijker en kop. Als de VVD wilde opkomen voor die Nederlanders hadden ze dat moeten doen in de Nota, niet met een bak loze verkiezingskreten achteraf.
Precies. VVD kennende is de miljoenennota vlak voor de verkiezingen extra zwaar gemaakt. Zodat ze daarna kunnen gaan toegeven en mensen er in trappen.

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:48 ]

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:56

hneel

denkt er het zijne van

Wat ik me afvraag: waarom leven de vakbonden in Belgie nog wel? Wat hebben zij anders gedaan dan hier?

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
[...]

Anderzijds, als je 4 dagen werkt kun je ook gemakkelijker op city trip zonder vakantie op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:45
hneel schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:42:
Wat ik me afvraag: waarom leven de vakbonden in Belgie nog wel? Wat hebben zij anders gedaan dan hier?
Gratis lidmaatschap voor studenten en jonge werkelozen .Goede dienstverlening aan hun leden ook leden met een gratis lidmaatschap

En ga maar door ze weten ook de jongeren beter te bereiken met schoolprojecten ze zijn meer aanwezig dan hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:23

Dido

heforshe

hneel schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:42:
Je kunt de vraag ook omdraaien: waarom zijn er nog vakbonden in Nederland? Ja, om de CAO's te onderhandelen en de pensioenen voor de boomers veilig te stellen. Maar het arbeidsrecht in Nederland is (dankzij die bonden, ere wie ere toekomt) onderhand dusdanig werknemervriendelijk ingericht, dat diezelfde bonden aan hun eigen succes ten onder zijn gegaan.
Ze komen vooral op voor hun leden, maar jongeren worden geen lid, want waarom zouden ze? Ze geven hun geld liever (en wellicht verstandiger!) uit aan een rechtsbijstandsverzekering dan aan een vakbond.

Als ik dan (o.a. in topics hier op GoT) zie dat Belgische werknemers zich alleen ziek kunnen melden met een doktersverklaring, dan lijkt een vakbond in Belgie toch nog meer bestaansrecht te hebben dan in Nederland.
Dat is niet noodzakelijkerwijs positief, trouwens. Sterke vakbonden zie je vaak in situaties waar ze nodig zijn omdat het arbeidsrecht niet echt voordelig is ingericht voor de zwakke werknemer. Denk aan de huidige VS, of ooit in Polen, waar de vakbond Solidarność een belangrijke rol heeft gespeeld in de politieke onwenteling van het land.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:23:
[...]

Of je nu gepensioneerd bent of niet, bij een inkomen van meer dan €73k betaal je sowieso 49,50% aan inkomstenbelasting. Maar jij wil dus de gepensioneerde nog zwaarder belasten... 8)7
Ja, beter dan de AOW loskoppelen van het minimumloon wat een proefballonnetje was van de huidige coalitie. Zoals in dit topic genoemd wordt is bij 73k de belastingdruk voor gepensioneerden 6k/jaar lager dan voor werkenden. Waarom wordt de arbeidskorting wel afgebouwd, maar de ouderenkorting niet?

De ouderen die 73k pensioen krijgen hadden een eindloon van rond de 100k. De mensen die nu rond de 100k eindloon hebben komen niet in de buurt van 73k met een middelloonpensioen en de mensen die nu een beschikbare premie pensioen hebben zullen nog slechter af zijn. Dus ja IMHO mogen gepensioneerden met dikke pensioenen ook hun steentje bijdragen ipv dat we dit van de mensen met AOW en klein pensioen halen zoals de regering voorstelde.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Om alles in wereldwijd perspectief te plaatsen is er een online calculator:
https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i
Vast een voor mij redelijke eye-opener-quote van de website die linkt naar bovenstaande website:
De calculator gaat uit van huishoudens, maar wij willen het weten met een enkel netto jaarsalaris. Vul je het salaris in als alleenstaande met nul kinderen, dan behoor je met een netto jaarinkomen van 45.850 euro tot de rijkste 1 procent op aarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:32:
[...]

Grofweg 130% minimumloon tot 2x modaal (30k-80k bruto).
De CBS cijfers hebben het over persoonlijk inkomen, maar gezien de maatschappij is ingericht is op tweeverdieners is IMHO alles tot 1,5x modaal gezinsinkomen laag inkomen, alles van 1,5 tot 3x modaal inkomen, alles van 3-5x modaal hogere middelklasse inkomen. Alles daarboven zal vrijwel niet uit box 1 komen, en dat zijn de topinkomens.
Om in perspectief te zetten, voor 3x modaal gezinsinkomen hoef je maar 2x 1,5 modaal te verdienen. Dat zijn dus 2 fulltime basisschoolleraren met wat jaren ervaring bijvoorbeeld.

Modaal inkomen is een getal dat door de overheid in de media wordt gepusht om mensen het gevoel te geven dat ze een aardig inkomen hebben. Maar tussen bijstand en 1,5x modaal zit netto nauwelijks verschil door alle toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen.

Transparantie is slecht voor de overheid, die werkt op verdeel en heers methode. Anders zou de eerste 20k in box 1 gewoon belastingvrij moeten zijn en vervolgens de 1e schijf meteen 49% moeten zijn, 2e schijf 56% en 3e schijf die nu 49,5% is niet bestaan. Ja de marginale belastingdruk is vooral bij de middeninkomens het grootst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
zacht schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:23:
Vast een voor mij redelijke eye-opener-quote van de website die linkt naar bovenstaande website:

[...]
Het lastige is dat je enkel kijkende naar de netto inkomsten het wel een vertekend beeld geeft. Al helemaal als je in een land woont met hoge cost of living en ditto salaris (e.g. Zwitserland) of lagere belastingen maar wel hogere kosten voor bijvoorbeeld medische ingrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

[...]
Zegt IMHO helemaal niks. Iemand in India kan rondkomen voor 2-300 euro per maand omdat de kosten van onderdak en eten veel lager liggen. Iemand die in Nederland 300 euro/maand verdient heeft geen eens een dak boven z'n hoofd.
Welvaart is niet 1:1 in Euro's uit te drukken. Iemand die in India een Nederlands modaal salaris verdient kan leven als een koning (relatief).

En als iedereen 10% van zijn netto inkomen zou geven aan "goede" doelen, dan kan je niet opeens zoveel meer eten of insectennetten kopen, want geld is de manier om welvaart te verdelen. Als er meer geld is voor eten/insectennetten worden die producten gewoon duurder, want er is niet magisch opeens meer eten/insectennetten.

Elon Musk had ergens een keer gezegd, dat als je hem verteld hoe je met X miljard dollar de wereld armoede op kan lossen, dat hij dat dan zou doen. Maar vanwege bovenstaande kan dit dus niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Z___Z op 20-09-2023 18:30 ]

• zacht
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:26:
[...]

Het lastige is dat je enkel kijkende naar de netto inkomsten het wel een vertekend beeld geeft. Al helemaal als je in een land woont met hoge cost of living en ditto salaris (e.g. Zwitserland) of lagere belastingen maar wel hogere kosten voor bijvoorbeeld medische ingrepen.
Het mag hoe dan ook duidelijk zijn dat we het met ons allen nog steeds verrekt goed hebben in dit land.

• alexbl69
  • Laatst online: 06:43
hneel schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:32:
[...]
Ik weet nog goed hoet het was toen ik zelf jong was. De bonden kwamen toen nadrukkelijk alleen op voor de belangen voor de 'gevestigden' (de boomers) en stonden ronduit vijandig tegenover jongeren die als indringers werden gezien.

Het meest sprekende voorbeeld: het HOS akkoord.

Waarom zou ik destijds als jongere lid worden van zo'n bond?

(Ik ben later nog wel lid geworden van het AVV. Destijds gepresenteerd als een alternatief voor de jongere generaties. Maar dat is sinds het vertrek van Mei Li Vos een beetje als een nachtkaars uit gegaan.)
Kende dat HOS akkoord helemaal niet. Niet onlogisch, zat toen net in m'n tienerjaren :).

Maar als ik dat zo lees zou zoiets nu waarschijnlijk niet eens mee mogen. Leeftijdsdiscriminatie.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• superkoex9
hackerhater schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:29:
@superkoex9
Dat zijn dus 2 gezinnen hè ;)
Zus met man + kids & zusje met man + kids
2 kinderen per gezin.
Verkeerd begrepen, my bad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
zacht schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:28:
[...]

Het mag hoe dan ook duidelijk zijn dat we het met ons allen nog steeds verrekt goed hebben in dit land.
Dat kan je niet concluderen op die data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dido schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:15:
[...]

Je kunt de vraag ook omdraaien: waarom zijn er nog vakbonden in Nederland? Ja, om de CAO's te onderhandelen en de pensioenen voor de boomers veilig te stellen. Maar het arbeidsrecht in Nederland is (dankzij die bonden, ere wie ere toekomt) onderhand dusdanig werknemervriendelijk ingericht, dat diezelfde bonden aan hun eigen succes ten onder zijn gegaan.
Ze komen vooral op voor hun leden, maar jongeren worden geen lid, want waarom zouden ze? Ze geven hun geld liever (en wellicht verstandiger!) uit aan een rechtsbijstandsverzekering dan aan een vakbond.

Als ik dan (o.a. in topics hier op GoT) zie dat Belgische werknemers zich alleen ziek kunnen melden met een doktersverklaring, dan lijkt een vakbond in Belgie toch nog meer bestaansrecht te hebben dan in Nederland.
Dat is niet noodzakelijkerwijs positief, trouwens. Sterke vakbonden zie je vaak in situaties waar ze nodig zijn omdat het arbeidsrecht niet echt voordelig is ingericht voor de zwakke werknemer. Denk aan de huidige VS, of ooit in Polen, waar de vakbond Solidarność een belangrijke rol heeft gespeeld in de politieke onwenteling van het land.
Werknemer vriendelijk? Voor menig bovenmodaal verdiener is een concurentie- (of in mindere mate relatie-) beding tegenwoordig de manier om iemand in een kooi te stoppen. Aan de onderkant woekeren de uitzend & 0-uren contracten hevig. Verder zijn veel beschermende regels in de praktijk een wassenneus (*kuch, bagagekelder schiphol).
[...]

Lol, zo lust ik er ook nog wel een paar...

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 20-09-2023 18:41 ]

• superkoex9
Z___Z schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:24:
[...]

De CBS cijfers hebben het over persoonlijk inkomen, maar gezien de maatschappij is ingericht is op tweeverdieners is IMHO alles tot 1,5x modaal gezinsinkomen laag inkomen, alles van 1,5 tot 3x modaal inkomen, alles van 3-5x modaal hogere middelklasse inkomen. Alles daarboven zal vrijwel niet uit box 1 komen, en dat zijn de topinkomens.
Om in perspectief te zetten, voor 3x modaal gezinsinkomen hoef je maar 2x 1,5 modaal te verdienen. Dat zijn dus 2 fulltime basisschoolleraren met wat jaren ervaring bijvoorbeeld.

Modaal inkomen is een getal dat door de overheid in de media wordt gepusht om mensen het gevoel te geven dat ze een aardig inkomen hebben. Maar tussen bijstand en 1,5x modaal zit netto nauwelijks verschil door alle toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen.

Transparantie is slecht voor de overheid, die werkt op verdeel en heers methode. Anders zou de eerste 20k in box 1 gewoon belastingvrij moeten zijn en vervolgens de 1e schijf meteen 49% moeten zijn, 2e schijf 56% en 3e schijf die nu 49,5% is niet bestaan. Ja de marginale belastingdruk is vooral bij de middeninkomens het grootst.
Modaal is iets van 44k. Met een bruto gezinsinkomen van 132 zit je aan 3x modaal. Dat is imo al een behoorlijk gezinsinkomen. Wel wat afhankelijk van de verdeling maar met evenwichtige verdeling zit je dan tussen de 5,5 en 6k netto per maand. Niet echt de groep waar het hier over gaat. Deze groep heeft echt geen recht op toeslagen.

• Napo
  • Niet online
superkoex9 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:53:
[...]

Modaal is iets van 44k. Met een bruto gezinsinkomen van 132 zit je aan 3x modaal. Dat is imo al een behoorlijk gezinsinkomen. Wel wat afhankelijk van de verdeling maar met evenwichtige verdeling zit je dan tussen de 5,5 en 6k netto per maand. Niet echt de groep waar het hier over gaat. Deze groep heeft echt geen recht op toeslagen.
Meer dan 25% van de Nederlandse huishoudens had in 2021 meer dan €100k aan bruto inkomen.

• Dido
  • Laatst online: 17:23

Dido

heforshe

Z___Z schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:17:
Waarom wordt de arbeidskorting wel afgebouwd, maar de ouderenkorting niet?
Hoezo, waarom?
Dat gebeurt wel degelijk:
https://www.belastingdien...gen_voor_aow_gerechtigden
GoldenSample schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:40:
Werknemer vriendelijk? Voor menig bovenmodaal verdiener is een concurentie- (of in mindere mate relatie-) beding tegenwoordig de manier om iemand in een kooi te stoppen. Aan de onderkant woekeren de uitzend & 0-uren contracten hevig. Verder zijn veel beschermende regels in de praktijk een wassenneus (*kuch, bagagekelder schiphol).
Ik heb nergens gezegd dat het perfect is, maar vergelijk het eens met een hoop andere landen, dan zit je in Nederland erg goed als werknemer, hoor.
Wettelijk, dan.
En als werkgevers de wet overtreden heb je meer aan rechtsbijstand dan aan een vakbond, zo is helaas mijn ervaring.
En als je voor serieus bovenmodale salarissen contracten gaat tekenen met rare concurrentie- of relatiebedingen, dan ben je daar zelf ook nog een keer bij. Tenzij je echt in specifieke sectoren zit is zo'n beding altijd vooraf onderhandelbaar (en zo niet, dan is er financieel wel wat te regelen in ruil voo racceptatie van zo'n beding).

Wat betekent mijn avatar?

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023

[...]
De calculator is misleidend. Inkomen =/= rich (vermogen). Iemand met een modaal inkomen kan een verwaarloosbare hoeveelheid vermogen hebben. Het is ook niet slim om te geven op basis van je inkomen, eerder op basis van hoeveel je in de maand kan sparen. Als je creditcardschuld hebt kun je beter niet 300 euro (bijv 1% van je jaarinkomen) aan een goed doel geven.

20% van de huishoudens heeft minder dan 1000 euro op de rekening, slechts 28% van de huishoudens meer dan €10.000 (2019).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 18:20

Mfpower

In dubio

[...]
Ik vind dat altijd een beetje een ding. Als je in San Francisco woont dan word je met een salaris onder de ton tot de armen gerekend omdat de stad zo duur is dat je er dan niet kan leven.

Met deze calculator zit ik ook vrij hoog wereldwijd maar de lasten zijn zo hoog hier dat ik er weinig mee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dido schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:04:
[...]

Hoezo, waarom?

[...]

Ik heb nergens gezegd dat het perfect is, maar vergelijk het eens met een hoop andere landen, dan zit je in Nederland erg goed als werknemer, hoor.
Wettelijk, dan.
En als werkgevers de wet overtreden heb je meer aan rechtsbijstand dan aan een vakbond, zo is helaas mijn ervaring.
En als je voor serieus bovenmodale salarissen contracten gaat tekenen met rare concurrentie- of relatiebedingen, dan ben je daar zelf ook nog een keer bij. Tenzij je echt in specifieke sectoren zit is zo'n beding altijd vooraf onderhandelbaar (en zo niet, dan is er financieel wel wat te regelen in ruil voo racceptatie van zo'n beding).
Tja, das net z'n opmerking als @zacht die roept dat we het allemaal best wel goed hebben in dit land (terwijl ondertussen bijna 5% van de bevolking onder de armoedegrens leeft). Op de golven van 40 jaar neo-liberalisme lijkt elk recht voor Jan met de Pet iets bijzonders. Er is tenslotte lekker ingebeukt dat je het allemaal gewoon zelf moet regelen, invechten, vrijheid en voor jouw 10 anderen.

mbt. het concurrentiebeding;
In mijn ervaring/sector is dat helaas helemaal niet onderhandelbaar, slikken of stikken. Speelde een bij-rol in het verkassen naar het buitenland en een grote rol voor de keuze voor mijn huidige werkgever. Sowieso zie ik een enorme push om functies lager in te schalen dan eerst, ondanks dat de functie vereisten eerder omhoog dan omlaag gaan. Bij onze oosterburen is het geen free-lunch (waar overigens de salarissen voor het hogere middenkader in enigszins technische functies veel en veel hoger zijn) en moet de werkgever gewoon minstens 50% door betalen als je er flink op inkomen achteruit gaat. Effectief kom je een concurrentiebeding dus zelden tegen in DE.

Qua rechtsbijstandsverzekering; die krijg je bij een vakbondslidmaatschap, zonder wachttijd in het geval van FNV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
superkoex9 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:53:
[...]

Modaal is maar 40k in 2023, dus 1,5x modaal is 60k. Een basisschool leraar fulltime in de laagste schaal LB, verdient met 11 jaar ervaring 4366.
https://ambtenarensalaris...chalen-primair-onderwijs/

Dit is met vakantiegeld en 13e maand over de 1,5x modaal. Daarvoor hoeft de basisschoolleraar alleen maar les te geven en niks extra's erbij, want dan zou die stijgen naar LC schaal. Dus 2x fulltime basisschoolleraar wat het schoolvoorbeeld is van een middeninkomen met elk 11 jaar ervaring verdient dus 3x modaal. Dat is IMHO dus een middeninkomensgezin. Dus 1,5 tot 3x modaal is wel degelijk gewoon middelinkomen. Dat de juf meestal maar parttime werkt zorgt er dus voor dat je niet op 3x modaal zit maar ergens tussen 2 en 3x modaal.

Dit is de groep die relatief het zwaarst belast worden en het minst krijgen van de overheid. Dit is namelijk de groep die niet makkelijk vertrekt bij verzwaring van de belasting en geen mogelijkheden heeft om de belasting te ontwijken.

Nogmaals het gaat om gezinsinkomen en niet om individueel inkomen. 3x modaal individueel inkomen kom je in de top 10 procent terecht, maar als gezinsinkomen ben je gewoon een middelinkomen. Zeker als je vergelijkt met de groep waar het hoofd gezinsinkomen uit arbeid komt.

• Z___Z
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:04:
[...]

Hoezo, waarom?

[...]

Wettelijk, dan.
Die ouderenkorting is voor de buhne. De echte korting is op de eerste schijf (37k) waar je maar 19% ipv 37% over betaalt. Daar wordt de grootste "winst" behaald als pensionado. Dit is waarschijnlijk ook wel nodig voor de mensen met een klein pensioen, maar de afbouw van arbeidskorting wordt afgebouwd tot 115k. Je kan die 6k extra korting die gepensioneerden krijgen best wel afbouwen van 75k tot 115k zodat de AOW betaalbaar blijft.

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:13
Op basis van de bron die je linkt kom ik niet op 25%, maar op 5-6 procent.
Afgerond en x1000:
Huishoudens >100K = (401+50) = 451
Totaal is 7948.

(451 / 7948) *100 = 5,7%. Dat is toch een heel ander beeld.
Of mis ik iets?

[@Napo Ah, het doorlinken ging niet goed. Thanks voor de toelichting!

[ Voor 6% gewijzigd door CoolBadeendje op 20-09-2023 20:15 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

FreakNL

Well do ya punk?

BarôZZa schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:07:
[...]

Je vergeet dat 2500 euro voor een heleboel mensen heel veel geld is. MAAR 200 euro per week? Daar moeten andere mensen een maand boodschappen voor halen. Abo's zijn een paar tientjes (internet) als je het slim doet. Maarja, je moet Netflix, Spotify, videoland mobiel abo (prepaid is niet goed genoeg) etc.

Als je meer uitgeeft dan je kan veroorloven, dan leef je boven je stand. Kan je hoog en laag springen, maar dat is de definitie.

Daarnaast kan je gewoon met een ander gaan wonen en dan verdubbelt je besteedbare inkomen.

[...]

Mensen kijken me anders standaard raar aan als ik vertel dat ik pre-paid heb in plaats van een mobiel abo. Of dat ik al jaren geen tv-abo heb. Of nu woon in een klein appartement terwijl we groter kunnen betalen. Of dat ik maximale eigen risico heb bij m'n zorgverzekering en elk jaar switch naar de goedkoopste. Of dat ik bijna alle kleding met 50-80% korting in de uitverkoop koop. Of als ik niet in de zomer op vakantie ga(Nederland is prima in de zomer), maar in het laagseizoen met een backpackie en vaak voedsel uit de supermarkt en alle tourist traps skip(wel verre bestemming). Of dat ik m'n koffie zelf maal in plaats van aluminium cups te gebruiken. Of dat ik in shape blijf met een paar hardloopschoenen en gewichten + bankje in huis zonder sportschoolabo. Dat ik geen krantenabo's heb of meedoe aan loterijen. Of dat ik bijna alleen maar vers eet van de markt in plaats van diepvriezer airfryer troep en plastic bakjes bewerkt vlees van de AH. Of dat ik vaak buiten de deur eet met een fles water in plaats van wijntjes en zo de rekening de helft lager is. Of dat ik bijna alles lopend of met de fiets(tweedehands barrel) doe etc etc.

Het gros van de mensen strooit met geld zonder het te weten. En die zullen het de komende jaren alleen maar moeilijker krijgen. Je kan blijven zeuren tot je een ons weegt of je past je aan, maar dat is natuurlijk nooit de populairste boodschap zoals je kan zien.
Ik denk wel dat er echt problematiek is. Zoals iemand postte; als je per maand 300 euro overhoudt en de energierekening gaat met 500 omhoog heb je een probleem.

Dat gezegd hebbende zie ik wat jij post ook gebeuren. Mensen die zoveel geld uitgeven dat ze niet eens meer weten waar het blijft.. Budgetteren is lastig, voor heel veel mensen. Ook voor de rijkeren, maar die komen niet direct in de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
CoolBadeendje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:06:
[...]

Op basis van de bron die je linkt kom ik niet op 25%, maar op 5-6 procent.
Afgerond en x1000:
Huishoudens >100K = (401+50) = 451
Totaal is 7948.

(451 / 7948) *100 = 5,7%. Dat is toch een heel ander beeld.
Of mis ik iets?
Waarschijnlijk pakt het doorlinken de filters niet goed:

de nummers die je gebruikt zijn het besteedbaar inkomen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VLiTraO.png

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Napo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding]
Je moet bij het filter 'Inkomensbegrippen' het vinkje aanzetten bij 'Bruto inkomen'. Dat scheelt nogal met besteedbaar/netto inkomen.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:36

FreakNL

Well do ya punk?

JeroenNietDoen schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:35:
[...]

Het ergste is dat wanneer je dan denkt van héhé ik heb wat besparingen gedaan, je jaarlijkse CAO verhoging en eventuele functietrede erin komen, eindelijk een beetje lucht. Komt prinsjesdag om de hoek met de mededeling dat je zorgpremie wederom omhoog gaat, je vanaf 1 Januari de volle mep accijns er weer bij krijgt, en de zorg- en huurtoeslag omhoog gaat waar jij toch al geen fuck recht op. Weg is die ruimte die je gecreëerd hebt, mag je weer opnieuw beginnen met in het vooruitzicht dat volgend jaar het riedeltje gewoon weer opnieuw begint.

"WeRkEn MoEt LoNeN"....
Die zorgpremie is vervelend maar dat is echt tientjes-werk. Mensen maken zich daar enorm druk over maar er zijn echt heel veel andere factoren die HEUL VEEL meer geld kosten. Zoals brandstof en energie en boodschappen en verbouwen.

Dat de zorgpremie jaarlijks een tientje per maand omhoog gaat is een gegeven. Ik heb daar mijn hypotheek op ingericht, die wordt elke maand 1 euro goedkoper…

• rik86
  • Laatst online: 14:10
icall5s schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:38:
[...]

Ten eerste, in veel regio's zijn er helemaal geen woningen beschikbaar voor €750, die gaan veelal weg via urgentie/loting. Dan kan je werkgever dus ook geen mensen van buiten de regio aantrekken.
Ten tweede als je werkgever mensen probeert aan te trekken via een uitzendbureau. Met een uitzendcontract kom je bij sommige verhuurders ook al helemaal niet mee in aanmerking voor een huurwoning. Ook al is het contract voor 4x modaal.
Ten derde, voor veel woningen met een huur van ±750 moet je 3-4 keer de huur verdienen. Dus voor 800 euro 2400-3200 bruto. Met je minimumloon is je inkomen dan te laag om te huren. ;)
Ik zeg toch ook dat de woningmarkt het probleem is? Op het moment dat er genoeg sociale huur is, dan klopt m’n rekensom; als je de lonen/ toeslagen verhoogt gaan alleen de huur/koopprijzen omhoog want te weinig vraag

Bijkomend voordeel, het wordt ook makkelijker voor mensen om te verhuizen zodat ze bijvoorbeeld dichter bij hun werk wonen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
Napo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:12:
[...]

[Afbeelding]
Dit kan gewoon niet waar zijn. Ik wil echt niet geloven dat 25 % van alle huishoudens in Nederland in 2021 meer rond 100k bruto verdiende. Ik ken echt maar heel weinig mensen die uberhaupt aan 80 + komen en dan woon ik nog relatief in een duur stukje Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:13
icall5s schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:14:
De PVV is niet extreemrechts, juist een vorm van het gematigde midden tussen extreem links en extreem rechts.
Goed om te weten. Ik dacht dat PVV en FvD gezien hun opmerkingen over bevolkingsgroepen extreemrechts waren. Maar het zijn eigenlijk een soort Centrum Partijen. Die hadden we in 1986 ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:34:
[...]

Dit kan gewoon niet waar zijn.
Je mag dan echt wel een stuk beter je best gaan doen om dit te onderbouwen. Als we het CBS in twijfel gaan trekken dan kan je heel veel data gaan negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:34

Kid Buu

Huh, Pietje?

Als je als tweeverdieners ieder op 4000 bruto per maand zit + vakantiegeld dan ben je er toch al? Dan valt die 25% toch wel mee of ben ik nu zo wereldvreemd? Ken genoeg mensen die daar aan komen.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• dfbt
Napo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:36:
[...]

Je mag dan echt wel een stuk beter je best gaan doen om dit te onderbouwen. Als we het CBS in twijfel gaan trekken dan kan je heel veel data gaan negeren.
Als ik jou link volg zie ik 410k huishoudens van 7950k op 100 of hoger. Dat is rond 5 %.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dfbt
Kid Buu schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:43:
Als je als tweeverdieners ieder op 4000 bruto per maand zit + vakantiegeld dan ben je er toch al? Dan valt die 25% toch wel mee of ben ik nu zo wereldvreemd? Ken genoeg mensen die daar aan komen.
Sommige tweakers/iters denken dat 100k bruto of 2 fulltimers 4000 bruto per persoon normaal is in Nederland. Volgens mij hebben jullie allemaal wel even een bord voor je kop.

• crisp
  • Laatst online: 18:07

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Dit kan gewoon niet waar zijn. Ik wil echt niet geloven dat 25 % van alle huishoudens in Nederland in 2021 meer rond 100k bruto verdiende. Ik ken echt maar heel weinig mensen die uberhaupt aan 80 + komen en dan woon ik nog relatief in een duur stukje Nederland.
Let ook op de "personen met inkomen per huishouden" wat voor 100-200k en 200k+ respectievelijk 2,4 en 2,6 is.

Intentionally left blank

• dfbt

• Mehmeeeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:03
Het gaat hier om het gestandaardiseerd inkomen: het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor grootte en samenstelling van het huishouden. Dit wordt ook wel koopkracht genoemd. Dat is dus niet het bruto-inkomen

[ Voor 4% gewijzigd door Mehmeeeh op 20-09-2023 21:50 ]

• dfbt
Je denkt dat 1 op de 4 huishouden 100k bruto verdiend? 1 op 10 zou ik nog geloven en vind ik alsnog veel. Ik kom 400k huishoudens boven 100 en 50k boven 200k uit. In totaal 450k huishouden op 7950k . Neerkomt op 5.7 %

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-06 21:54
[...]

Altijd een dooddoener. Zoals mijn economie professor zei, het meest interessant zijn de relatieve getallen. Zo betalen met name de middeninkomens relatief veel meer aan energie, brandstof en boodschappen dan twee jaar geleden. Grote stijgingen waar de rek nu wel uit is bij veel mensen.

.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:53:
Je denkt dat 1 op de 4 huishouden 100k bruto verdiend? 1 op 10 zou ik nog geloven en vind ik alsnog veel. Ik kom 400k huishoudens boven 100 en 50k boven 200k uit. In totaal 450k huishouden op 7950k . Neerkomt op 5.7 %
Je moet bij "Inkomensbegrippen" nog even "Bruto inkomen" kiezen ;)

Maar het zijn dus huishoudens met vaak meer dan 2 inkomens, bijvoorbeeld met inwonende volwassen kinderen met een baan.

[ Voor 13% gewijzigd door crisp op 20-09-2023 21:59 ]

Intentionally left blank

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:46:
[...]

Sommige tweakers/iters denken dat 100k bruto of 2 fulltimers 4000 bruto per persoon normaal is in Nederland. Volgens mij hebben jullie allemaal wel even een bord voor je kop.
Definieer normaal. 1 op 4 dus, zeker niet de meerderheid maar dat getal zal hoger uitvallen naarmate je je in hoger opgeleide kringen zal bevinden. Met een gedegen opleiding en wat verder in je carrière is dat alles behalve onhaalbaar (ook bij full time + part time).

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:48 ]

• dfbt
crisp schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:57:
[...]

Je moet bij "Inkomensbegrippen" nog even "Bruto inkomen" kiezen ;)

Maar het zijn dus huishoudens met vaak meer dan 2 inkomens, bijvoorbeeld met inwonende volwassen kinderen met een baan.
wat heb je aan cijfers van huishoudens waar kinderen inwonen?
Gemiddeld worden die huishoudens op 3,1 persoon en 3,3 persoon geschat.
Een normaal huishouden van 2 volwassen en 2 jonge kinderen gaan bij lange na geen 100k halen.(gemiddeld)

• superkoex9
Z___Z schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:42:
[...]

Modaal is maar 40k in 2023, dus 1,5x modaal is 60k. Een basisschool leraar fulltime in de laagste schaal LB, verdient met 11 jaar ervaring 4366.
https://ambtenarensalaris...chalen-primair-onderwijs/

Dit is met vakantiegeld en 13e maand over de 1,5x modaal. Daarvoor hoeft de basisschoolleraar alleen maar les te geven en niks extra's erbij, want dan zou die stijgen naar LC schaal. Dus 2x fulltime basisschoolleraar wat het schoolvoorbeeld is van een middeninkomen met elk 11 jaar ervaring verdient dus 3x modaal. Dat is IMHO dus een middeninkomensgezin. Dus 1,5 tot 3x modaal is wel degelijk gewoon middelinkomen. Dat de juf meestal maar parttime werkt zorgt er dus voor dat je niet op 3x modaal zit maar ergens tussen 2 en 3x modaal.

Dit is de groep die relatief het zwaarst belast worden en het minst krijgen van de overheid. Dit is namelijk de groep die niet makkelijk vertrekt bij verzwaring van de belasting en geen mogelijkheden heeft om de belasting te ontwijken.

Nogmaals het gaat om gezinsinkomen en niet om individueel inkomen. 3x modaal individueel inkomen kom je in de top 10 procent terecht, maar als gezinsinkomen ben je gewoon een middelinkomen. Zeker als je vergelijkt met de groep waar het hoofd gezinsinkomen uit arbeid komt.
Maar tussen na 1,5 keer modaal val je al buiten alle toeslagen behalve kinderopvangtoeslag. Dan is de belastingdruk wel hoog met 56% maar lang niet zo hoog als in de lagere inkomens waar je soms tot meer dan 90% druk hebt. Dat is waar dit topic van origine over ging.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:40
crisp schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:47:
[...]

Let ook op de "personen met inkomen per huishouden" wat voor 100-200k en 200k+ respectievelijk 2,4 en 2,6 is.
De werkende jongeren die te weinig verdienen om zelf iets te kopen en die bij pa&ma verblijven verkiezen boven een bezemkast in de vrije sector. Hier ook in de straat zo'n 100k+ gezin 2 onderwijzers en een verpleegkundige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
superkoex9 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:09:
[...]

Maar tussen na 1,5 keer modaal val je al buiten alle toeslagen behalve kinderopvangtoeslag. Dan is de belastingdruk wel hoog met 56% maar lang niet zo hoog als in de lagere inkomens waar je soms tot meer dan 90% druk hebt. Dat is waar dit topic van origine over ging.
Ook kindgebonden budget, ik kwam er gisteren achter dat ik daar ook schijnbaar nog wat recht op heb, en ik zit rond de 100k; en volgens mij is de kinderopvangtoeslag ook deels inkomensafhankelijk, dus als je kids hebt is je ‘belastingdruk’ tot ca. 120k ook richting de 70% denk ik;

Vind t ook helemaal nergens op slaan dat ik recht heb op die toeslag en is ook echt niet nodig om rond te komen…

Maar we zijn wat doorgeslagen in ons toeslagenstelsel, maar hoe dit op te lossen zonder een groter gebied te creëren waar een salarisstijging tot een lager netto inkomen leidt weet ik ook niet…

• dfbt
rik86 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:14:
[...]

Ook kindgebonden budget, ik kwam er gisteren achter dat ik daar ook schijnbaar nog wat recht op heb, en ik zit rond de 100k; en volgens mij is de kinderopvangtoeslag ook deels inkomensafhankelijk, dus als je kids hebt is je ‘belastingdruk’ tot ca. 120k ook richting de 70% denk ik;

Vind t ook helemaal nergens op slaan dat ik recht heb op die toeslag en is ook echt niet nodig om rond te komen…

Maar we zijn wat doorgeslagen in ons toeslagenstelsel, maar hoe dit op te lossen zonder een groter gebied te creëren waar een salarisstijging tot een lager netto inkomen leidt weet ik ook niet…
als ik via rekenmodel https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen
een proefberekening doe op kindgebonden budget en ik vul in dat ik 70k verdien en mijn partner 30k , krijg ik niks.
Vul ik in dat ik 100k verdien en mijn partner 0 krijg ik niks.
als ik 50/50 invul krijg ik niks. hoe kan jij kindgebonden budget krijgen?

edit: nvm
bij een invoer dat je geen toeslag partner heb, bij een inkomen van 100.000 met minder vermogen dan 161k en kinderbijslag op jou naam staat krijg je 36 euro per maand :D

[ Voor 7% gewijzigd door dfbt op 20-09-2023 22:23 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:07:
[...]

wat heb je aan cijfers van huishoudens waar kinderen inwonen?
Gemiddeld worden die huishoudens op 3,1 persoon en 3,3 persoon geschat.
Een normaal huishouden van 2 volwassen en 2 jonge kinderen gaan bij lange na geen 100k halen.(gemiddeld)
Als het gemiddeld aantal mensen met een inkomen in die huishoudens 2,4/2,6 is dan gaat het niet om gezinnen met kleine kinderen ;)

Intentionally left blank

• dfbt
crisp schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:23:
[...]

Als het gemiddeld aantal mensen met een inkomen in die huishoudens 2,4/2,6 is dan gaat het niet om gezinnen met kleine kinderen ;)
maar wat zegt dat hele plaatje dan? Dan doen we net alsof een huishouden ( 2 partners) hier makkelijk 100k verdienen terwijl dat cijfer dus is inclusief kinderen die geld verdienen en thuis wonen.
Stel mijn ouders verdienen samen rond 75k 1x modaal 40k en 1x 35k (moeder die 3 of 4 dagen werkt)
die komen alleen op die 100k plus omdat mijn zusje nog thuis woont en 30k binnenharkt fulltime. Maar aan zulke cijfers heb je toch niks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

Omdat je niet lijkt te realiseren dat een huishouden tegenwoordig vooral uit 2 werkenden bestaat. En dus 2x modaal van 44k al nagenoeg 100k (bruto) per jaar is.
Zet daar 2 kinderen bij (1,7 kind gemiddeld in Nederland) en je besteedbaar inkomen middels de equivalentiefactor (https://www.cbs.nl/nl-nl/...mijn-besteedbaar-inkomen-) halveert bijna, je zakt weer terug naar ~50k (bruto!).
Een huishouden van 1 persoon en 0 kinderen dat 100k verdient, tsja, dan hou je veel over ja.

Ons huishoudinkomen is ~125k/jaar (6k/mnd / 75k/jaar netto) maar omdat we 2 jonge kinderen hebben (1 nog op het kinderdagverblijf) verdampt daar al 1,2k/mnd / 15k/jaar (netto!!) van alleen al aan kinderopvang.
Ik kan de rest van m'n huishoudboekje weer oplepelen, en ik ben het er zeker mee eens dat kinderen geld mogen kosten, maar er blijft mede daardoor gewoon weinig over van die 6k/maand.
Niet dat ik mezelf arm vind, maar laat ik het zo zeggen, de 12 jaar oude diesel station kan ik na 4 jaar elke maand €200 sparen nog steeds niet vervangen voor iets jongers.

[ Voor 24% gewijzigd door DropjesLover op 20-09-2023 22:33 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Laatst online: 09-05 22:01
25% boven de 100k verbaast mij niet zo hoor. In mijn bubbel van zelfs nog 'starters' verdient elk koppel dat samenwoont dat (ruim).

Vanaf 100k springt het aantal mensen per huishouden oook wel echt om hoog, naar zelfs ruim boven de 2. Ik verwacht dat hier ook veel starters/woningdelers onder zullen vallen.

Het gemiddelde inkomen per persoon met inkomen steigt wel (iets) bij elke opvolgende categorie, had het wel interessant gevonden als die zelfs nog ergens zou dalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Zeewolf op 20-09-2023 22:31 ]

• dfbt
DropjesLover schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:26:
[...]

Omdat je niet lijkt te realiseren dat een huishouden tegenwoordig vooral uit 2 werkenden bestaat. En dus 2x modaal van 44k al nagenoeg 100k (bruto) per jaar is.
Zet daar 2 kinderen bij (1,7 kind gemiddeld in Nederland) en je besteedbaar inkomen middels de equivalentiefactor (https://www.cbs.nl/nl-nl/...mijn-besteedbaar-inkomen-) halveert bijna, je zakt weer terug naar ~50k (bruto!).
Een huishouden van 1 persoon en 0 kinderen dat 100k verdient, tsja, dan hou je veel over ja.
Ik snap heel goed dat er in Nederland momenteel een huishouden bestaat uit 2 werkende. Mijn vriendin en ik moeten ook allebei werken om onze hypotheek te betalen zoals ongeveer mijn hele kennis/vriendenkring bestaande uit 2 partners. Ik ken nagenoeg niemand die samen 100k verdiend.
het zegt niet altijd dat 2 werkende allebei maar modaal verdienen.
Modaal is 40k inclusief vakantiegeld, met 2x modaal zit je dus op 80k en mis je nog een gat van 20k om tot 100k te komen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dfbt
Zeewolf schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:28:
25% boven de 100k verbaast mij niet zo hoor. In mijn bubbel van zelfs nog 'starters' verdient elk koppel dat samenwoont dat (ruim).

Vanaf 100k springt het aantal mensen per huishouden oook wel echt om hoog, naar zelfs ruim boven de 2. Ik verwacht dat hier ook veel starters/woningdelers onder zullen vallen.

Het gemiddelde inkomen per persoon met inkomen steigt wel (iets) bij elke opvolgende categorie, had het wel interessant gevonden als die zelfs nog ergens zou dalen.
allemaal mooie bubbels van mensen die op tweakers wel even verkondigen dat 100k + als 2 starters normaal is. nogmaals niks tegen mensen die op fora hun inkomen delen of ermee willen pronken. Good for you dat je op 100k samen uitkomt en je zal er echt hard voor gewerkt/geleerd hebben. Maar het is verre van normaal.

• rik86
dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:20:
[...]

als ik via rekenmodel https://www.belastingdien...proefberekening-toeslagen
een proefberekening doe op kindgebonden budget en ik vul in dat ik 70k verdien en mijn partner 30k , krijg ik niks.
Vul ik in dat ik 100k verdien en mijn partner 0 krijg ik niks.
als ik 50/50 invul krijg ik niks. hoe kan jij kindgebonden budget krijgen?

edit: nvm
bij een invoer dat je geen toeslag partner heb, bij een inkomen van 100.000 met minder vermogen dan 161k en kinderbijslag op jou naam staat krijg je 36 euro per maand :D
Ligt er meer aan dat ik 3 kids heb denk ik, en volgens mij wordt dat effect komend jaar nog wat sterker, dat is toch best bizar eigenlijk dat ons toeslagenstelsel tot zo’n bedrag door blijft uitkeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:26:
[...]

maar wat zegt dat hele plaatje dan? Dan doen we net alsof een huishouden ( 2 partners) hier makkelijk 100k verdienen terwijl dat cijfer dus is inclusief kinderen die geld verdienen en thuis wonen.
Stel mijn ouders verdienen samen rond 75k 1x modaal 40k en 1x 35k (moeder die 3 of 4 dagen werkt)
die komen alleen op die 100k plus omdat mijn zusje nog thuis woont en 30k binnenharkt fulltime. Maar aan zulke cijfers heb je toch niks?
Maar dat is wel de definitie van een huishouden, en dus een verklaring waarom er toch relatief veel huishoudens zijn met een gezamenlijk bruto inkomen van 100k+

Intentionally left blank

• rik86
dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:33:
[...]

allemaal mooie bubbels van mensen die op tweakers wel even verkondigen dat 100k + als 2 starters normaal is. nogmaals niks tegen mensen die op fora hun inkomen delen of ermee willen pronken. Good for you dat je op 100k samen uitkomt en je zal er echt hard voor gewerkt/geleerd hebben. Maar het is verre van normaal.
Nou ja, ik zit op netto 50k per jaar ongeveer, met m’n ruim 100k (en wel een leasebak, dat vertekend netto wel een stuk uiteraard) en dat is alleenverdiener wel hoog, maar als je beiden tegen minimumloon fulltime werkt dan kom je netto ook richting die 50k. Dus als je niet alleenstaand bent en geen kids hebt is het ook weer niet heel erg onhaalbaar.

Maar bruto/netto is ook gewoon ontzettend lastig te vergelijken, helemaal omdat kids er ook een enorme invloed op kunnen hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Laatst online: 09-05 22:01
@dfbt Niet dat het er verder toe doet, maar wat voor bubbel zit je in? Je zei dat je in een relatief dure omgeving woont (randstad?), maar wat de hoogst genoten opleiding rondom jou?

Bij mij is dat toch wel voornamelijk WO(+), daar ligt een startsalaris tegenwoordig al snel tussen de 40 en 60k (randstad) ongeacht wat je gestudeerd hebt. Ik geloof dat meer dan 15% tegenwoordig een WO opleiding doet/heeft gedaan, dus ruim 20% boven de 100k (2x startsalaris) vind ik niet gek

En ja, ik ben mij bewust dat ik mij in een hele rijke bubbel begeef

[ Voor 6% gewijzigd door Zeewolf op 20-09-2023 22:38 ]

• dfbt
Zeewolf schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:37:
@dfbt Niet dat het er verder toe doet, maar wat voor bubbel zit je in? Je zei dat je in een relatief dure omgeving woont (randstad?), maar wat de hoogst genoten opleiding rondom jou?

Bij mij is dat toch wel voornamelijk WO(+), daar ligt een startsalaris tegenwoordig al snel tussen de 40 en 60k (randstad) ongeacht wat je gestudeerd hebt. Ik geloof dat meer dan 15% tegenwoordig een WO opleiding doet/heeft gedaan, dus ruim 20% boven de 100k (2x startsalaris) vind ik niet gek
Ik woon in het westen van het land. Opleidingen verschillen nogal, van MBO tot HBO tot WO.
Ik zit zelf in de situatie dat iedereen aan kinderen begint of kinderen heeft. Veelal werken de vaders fulltime en moeders ( cliche) zitten 2/3 dagen thuis en werken nog 2/3 dagen. Salarissen zitten rond 70 tot 85k bruto samen. 55 om 30 of 50/30. .

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Zeewolf schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:37:

En ja, ik ben mij bewust dat ik mij in een hele rijke bubbel begeef
Voor een beetje praktisch mbo krijg je ook al ruim 2k startersalaris...
Voor een hbo'er in de techniek is net geen 2750 bruto per maand al niet meer ongewoon, dat is 35k/jaar, als starter. Doe daar 5 jaar ervaring bij en je zit op 4000/mnd voordat je 30 bent.
dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:41:
[...]

Ik woon in het westen van het land. Opleidingen verschillen nogal, van MBO tot HBO tot WO.
Ik zit zelf in de situatie dat iedereen aan kinderen begint of kinderen heeft. Veelal werken de vaders fulltime en moeders ( cliche) zitten 2/3 dagen thuis en werken nog 2/3 dagen. Salarissen zitten rond 80-tot 90k bruto samen. 60 om 30 of 50/40 of 50/30 .
Tsja, gaat de vrouw een dag meer werken en je gaat al over de 100k heen ;)
Mijn vrouw werkt 4 dagen en ik een tijd ook (nu weer fulltime), beiden 15 jaar werkervaring. Tel maar uit, daar hoef je helemaal niks raars voor te doen tegenwoordig.

[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 20-09-2023 22:45 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• dfbt
DropjesLover schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:42:
[...]

Voor een hbo'er in de techniek is net geen 2750 bruto per maand al niet meer ongewoon, dat is 35k/jaar, als starter. Doe daar 5 jaar ervaring bij en je zit op 4000/mnd voordat je 30 bent.
dan ben je samen 2 starters, en krijg je na 5 jaar kinderen :) gaat vrouwlief 2 of 3 dagen werken en rest kdv of fulltime werken en je kind 5 dagen naar een opvang gooien.
Nederland is kampioen part time werken, fulltime is een beetje een begrip uit 2010 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
[...]

[...]

Tsja, gaat de vrouw een dag meer werken en je gaat al over de 100k heen ;)
Mijn vrouw werkt 4 dagen en ik een tijd ook (nu weer fulltime), beiden 15 jaar werkervaring. Tel maar uit, daar hoef je helemaal niks raars voor te doen tegenwoordig.
en dan weer klagen dat KDV te duur is en toeslagen missen :)

Het is gewoon algemeen bekend dat op forums er altijd een kleine groep mensen zijn die makkelijk wel even delen hoe goed het allemaal is, hoe makkelijk een tonnetje verdienen wel is. je schrijft ook gewoon 2x hbo in techniek met 5 jaar ervaring bij leeftijd 30 en je moet 100k verdienen. Als je samen 100k verdiend kan je rond 500.000 lenen bij de bank met huidige rente op 10 jaar vast. Volgens mij is er momenteel wooncrisis omdat huizen te duur werden en kunnen starters nergens meer een woning kan kopen. maar als ik dit zo allemaal lees op tweakers, horen starters na een paar jaar allemaal in huizen van halve miljoenen te wonen.

Ik ga ook niet verder discussiëren hier met een groep mensen die blijkbaar allemaal het net wel voor elkaar heeft om 100k te verdienen. Super knap, hard voor gewerkt of geleerd. Maar we moeten geen oogkappen op hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door dfbt op 20-09-2023 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

rik86 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:36:
[...]

Maar bruto/netto is ook gewoon ontzettend lastig te vergelijken, helemaal omdat kids er ook een enorme invloed op kunnen hebben
En ook weer heel afhankelijk van de leefijd van je kinderen. Jonge kinderen zijn relatief duur, vooral als je opvang nodig hebt. In de middelbare-schoolleeftijd nemen de kosten weer af omdat je dan weinig schoolkosten hebt. Zijn ze echter eenmaal volwassen en gaan ze een hogere opleiding doen, dan nemen de kosten weer toe, afhankelijk van hoeveel ze zelf eventueel mbv een bijbaantje kunnen bijdragen.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:48:
[...]

en dan weer klagen dat KDV te duur is en toeslagen missen :)

Het is gewoon algemeen bekend dat op forums er altijd een kleine groep mensen zijn die makkelijk wel even delen hoe goed het allemaal is, hoe makkelijk een tonnetje verdienen wel is. je schrijft ook gewoon 2x hbo in techniek met 5 jaar ervaring bij leeftijd 30 en je moet 100k verdienen. Als je samen 100k verdiend kan je rond 500.000 lenen bij de bank met huidige rente op 10 jaar vast. Volgens mij is er momenteel wooncrisis omdat huizen te duur werden en kunnen starters nergens meer een woning kan kopen. maar als ik dit zo allemaal lees op tweakers, horen starters na een paar jaar allemaal in huizen van halve miljoenen te wonen.

Ik ga ook niet verder discussiëren hier met een groep mensen die blijkbaar allemaal het net wel voor elkaar heeft om 100k te verdienen. Super knap, hard voor gewerkt of geleerd. Maar we moeten geen oogkappen op hebben.
Zat mbo'ers die prima werk leveren en die (terecht) flink meer verdienen dan ik hoor :P

Starters hebben het moeilijk omdat het onmogelijk is om op 1 inkomen iets te kopen. Gooi je 2 inkomens bij elkaar (hopelijk zonder of minimale studieschuld) en er is zeker wat te koop. Buiten de Randstad.

In veel beroepen is ook de aard van het werk er niet naar om maar 3 dagen of minder te werken, je mist te veel op de vloer. Als leraar of administratief medewerker of verpleegster kan ik me dat voorstellen, je hebt 2 mensen nodig om 1 full-time positie te vervullen. Maar ook door krapte gaat dat in die sectoren steeds minder, als iedere part-timer er 4 uurtjes bij neemt (en krijgt van de werkgever) is het hele probleem (mensen en werkdruk) opgelost.
Dat gaat er wel toe leiden dat de huizenprijzen nog verder stijgen omdat het inkomen toeneemt, maar er nog steeds veel te weinig huizen gebouwd worden (ook de komende 10 jaar).

Gelukkig is het nog steeds zo dat werken (net) loont ten opzichte van thuis zitten. Niet alleen wat je maandelijks overhoudt, maar ook pensioen en ervaring-opbouw zijn op de lange termijn wel belangrijk. Hoeveel zitten er wel niet vast in part-time banen zonder kans op omhoog klimmen en een lethargie van het is wel prima zo, ook wanneer de jongste al naar de middelbare gaat en prima z'n eigen boterhammen kan smeren...

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 21-09-2023 09:22 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:34
Denk dat dit voor veel mensen wel een eye-opener is. Voor mij in ieder geval wel.

Ik ben even gaan zoeken en kwam ook deze tabel tegen:
mediaan bruto huishoudensinkomen naar gemeente uit 2020.

Bruto inkomen van kinderen of anderen is al in mindering gebracht. Leeftijd is van de hoofdkostwinner.

Mediaan bruto huishoudensinkomen naar leeftijd van de hoofdkostwinner in Nederland
Totaal-2525 tot 3535 tot 4545 tot 5555 tot 6565+
€54.000€16.100€59.800€77.400€77.600€68.200€35.700

[ Voor 3% gewijzigd door Deewop op 20-09-2023 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

@dfbt jij trok in twijfel dat 1 op 4 aan zo’n verzamelinkomen kwam, het is slechts anekdotische ondersteuning van de cijfers die het CBS weergeeft. De strekking is juist dat deze groep met hoge belastingdruk het helemaal niet zo breed heeft in deze tijden van oplopende inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
DropjesLover schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:14:
[...]

Zat mbo'ers die prima werk leveren en die flink meer verdienen dan ik hoor :P

Starters hebben het moeilijk omdat het onmogelijk is om op 1 inkomen iets te kopen. Gooi je 2 inkomens bij elkaar (hopelijk zonder of minimale studieschuld) en er is zeker wat te koop. Buiten de Randstad.

In veel beroepen is ook de aard van het werk er niet naar om maar 3 dagen of minder te werken, je mist te veel op de vloer. Als leraar of administratief medewerker of verpleegster kan ik me dat voorstellen, je hebt 2 mensen nodig om 1 full-time positie te vervullen. Maar ook door krapte gaat dat in die sectoren steeds minder, als iedere part-timer er 4 uurtjes bij neemt (en krijgt van de werkgever) is het hele probleem (mensen en werkdruk) opgelost.
Dat gaat er wel toe leiden dat de huizenprijzen nog verder stijgen omdat het inkomen toeneemt, maar er nog steeds veel te weinig huizen gebouwd worden (ook de komende 10 jaar).

Gelukkig is het nog steeds zo dat werken (net) loont ten opzichte van thuis zitten. Niet alleen wat je maandelijks overhoudt, maar ook pensioen en ervaring-opbouw zijn op de lange termijn wel belangrijk. Hoeveel zitten er wel niet vast in part-time banen zonder kans op omhoog klimmen en een lethargie van het is wel prima zo, ook wanneer de jongste al naar de middelbare gaat en prima z'n eigen boterhammen kan smeren...
Niet iedereen wilt of hoeft ook carriere te maken he?
Ik ben blij dat mijn vrouw het zelfde erin stond als ik. Als we kinderen willen, dan niet 5 dagen op een opvang zodat we jaarlijks nog 3x op vakantie kunnen gaan en een tesla rijden. Kleine gaat vanaf leeftijd 1 ( over 2 maanden) 1 dag in week naar opvang om leren te socialen met andere kinderen en andere 3/4 dagen zit hij thuis bij moeders en hebben het geluk dat wij nog 1 opvang dag hebben dat een oma dit kan doen. Niet iedereen heeft dat geluk. En inderdaad als er 2/3 kinderen naar een middelbare school gaan kan je idd weer starten met extra uren draaien. Helemaal mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

dfbt schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:31:
[...]

Niet iedereen wilt of hoeft ook carriere te maken he?
Ik ben blij dat mijn vrouw het zelfde erin stond als ik. Als we kinderen willen, dan niet 5 dagen op een opvang zodat we jaarlijks nog 3x op vakantie kunnen gaan en een tesla rijden. Kleine gaat vanaf leeftijd 1 ( over 2 maanden) 1 dag in week naar opvang om leren te socialen met andere kinderen en andere 3/4 dagen zit hij thuis bij moeders en hebben het geluk dat wij nog 1 opvang dag hebben dat een oma dit kan doen. Niet iedereen heeft dat geluk. En inderdaad als er 2/3 kinderen naar een middelbare school gaan kan je idd weer starten met extra uren draaien. Helemaal mee eens.
In dat geval is het blijven hangen in een modaal inkomen een keuze. En dat vind ik persoonlijk niet fair naar anderen die daar met fulltime werken in hangen, evenals niet fair naar anderen die de keuze maken om wel (bijna) fulltime te blijven werken en dus snel meer dan 100k verdienen, waar dan weer naar gekeken wordt "ja maar jullie hebben een hoog inkomen".

Wij werken niet omdat we carrière willen maken, we halen voldoening uit ons werk. Ik kom op het werk (rust, regelmaat, normale gesprekken) bij van het weekend met kinderen :p
En ik hou echt van ze hoor!

Ook stonden mijn vrouw en ik gelijk in de keuze om ze net minimaal 3 dagen naar de opvang te doen, want (wij vinden dat) met 1 of 2 dagen het net te onregelmatig (in een week) is voor de kleine om echt daar te wennen.

Eigenlijk vat dat het hele onbestaande van het middeninkomen samen, het maakt tot boven de 3x of zelfs 5x modaal niet zo uit wat je doet, je blijft (gecorrigeerd voor gezinssamenstelling en met toeslagen) toch hangen rond dat 1-1,5x modaal.

[ Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 20-09-2023 23:50 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:47 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Dat is rond minimumloon, hoezo goed betaald?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Tombee
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-02 20:19
Deewop schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:17:
[...]

Denk dat dit voor veel mensen wel een eye-opener is. Voor mij in ieder geval wel.

Ik ben even gaan zoeken en kwam ook deze tabel tegen:
mediaan bruto huishoudensinkomen naar gemeente uit 2020.

Bruto inkomen van kinderen of anderen is al in mindering gebracht. Leeftijd is van de hoofdkostwinner.

Mediaan bruto huishoudensinkomen naar leeftijd van de hoofdkostwinner in Nederland
Totaal-2525 tot 3535 tot 4545 tot 5555 tot 6565+
€54.000€16.100€59.800€77.400€77.600€68.200€35.700
Voor een paar met kinderen is de mediaan hoger dan 100 kEur! En dat is hoger dan voor een paar zonder kinderen.
Is hier een correctie factor op toegepast? Het lijkt me dat een paar met kinderen in de regel minder verdient dan een paar zonder kinderen.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:45

Thompson

Beeromaniac

DropjesLover schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:14:
[...]

als iedere part-timer er 4 uurtjes bij neemt (en krijgt van de werkgever) is het hele probleem (mensen en werkdruk) opgelost.
Maar dat willen ze helemaal niet want door ons toeslagen stelsel lonen die 4 uur extra naar verhouding amper.
Over die hele 100k discussie; mijn vriendin en ik; werken 40u, niet (relevant) geschoold, midden 30, wel al 15 jaar ons stinkende best doen en zitten incl vakantiegeld denk ik net over die 100k. Maar inderdaad, met een kleine (3,5) blijft daar vrij weinig van over.

/edit;

En met de huidige woningmarkt is een nieuw huishouden vormen met een inkomen <80k/jaar ook telkens lastiger ergo worden huishoudens vanzelf vermogender.

[ Voor 11% gewijzigd door Thompson op 21-09-2023 08:49 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:22
Tombee schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:06:
[...]

Voor een paar met kinderen is de mediaan hoger dan 100 kEur! En dat is hoger dan voor een paar zonder kinderen.
Is hier een correctie factor op toegepast? Het lijkt me dat een paar met kinderen in de regel minder verdient dan een paar zonder kinderen.
Een hele hoop mensen beginnen pas aan kinderen als t “financieel wel lekker gaat” Uitzonderingen net 9 kids 12 hoog op n flat in Zaandam daargelaten.

Dus op zich zou t wel kunnen kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
klopt, en als een fulltimewerkweek 40 uur is volgend jaar zelf 2.200 á 2.300

of als de CU z'n zin krijgt zelfs 3.120 ;)

En ik blijf er daarom bij de partijen op de verkeerde zaken focussen.

Wat betreft bestaanszekerheid zijn er 2 grote problemen:
- Betaalbare huisvesting
- Meer werken/ überhaupt loonsverhoging krijgen moet lonen

Wat mij betreft de volgende wijzigingen:
- Maak kinderopvang gratis/ een nutsvoorziening
- Schaf alle toeslagen af
- Stel 1 algemene huishoudtoeslag in, die alleen afhangt van de huishoudsamenstelling en die iedereen op minimaal de armoedegrens brengt, als je normale keuzes maakt
- Schaf alle heffingskortingen/ aftrekposten etc. af
- Voor een 2 of 3 schijven stelsel in, bijvoorbeeld 1e schijf tot 10k á 20% belasting, 2e schijf tot 30k á 40% belasting en al 't meerdere 60% belasting
- Voeg box 1, 2 en 3 samen en neem alleen werkelijk rendement mee (winst bij verkoop, ontvangen dividend, rente etc) en gooi dat onder 't zelfde belastingregime.
- Overweeg om de vennootschapsbelasting af te schaffen en voeg een winstuitkeringsbelasting in van 50% die te verrekenen is met bovenstaande. En laat dit niet terug te vragen zijn voor buitenlands belastingplichtigen. (maar weet niet of dit op basis van internationale verdragen kan). Je belast dan inkomsten uit arbeid en uit vermogen precies 't zelfde.

En getallen en percentages zijn een schot voor de boeg, maar m'n gevoel zegt dat je met deze getallen voor de meeste mensen onder aan de streep redelijk hetzelfde uitkomt, (ik denk als je heel vermogend bent of meer dan 150k per jaar of zo verdient dat je dan meer begint te betalen) maar je bespaart enorm op uitvoeringskosten, want de hele dienst toeslagen kan afgeschaft worden, de belastingen worden veel eenvoudiger, de controle op bijstand is niet meer nodig. Je hebt alleen nog iets nodig voor zij die werkloos raken en zij die vanwege gezondheidsredenen niet meer kunnen werken. Maar omdat je daar ook een gegarandeerd inkomen hebt vanuit de huishoudtoeslag en werken loont, kan je daar volgens mij de controle ook enorm verminderen en focus veel meer gaan leggen op mensen te helpen te doen wat ze nog wel kunnen.

Enige risico is dat we massaal op ons luie gat gaan zitten omdat we een gegarandeerd inkomen hebben.

• rik86
Thompson schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:25:
[...]

Maar dat willen ze helemaal niet want door ons toeslagen stelsel lonen die 4 uur extra naar verhouding amper.
Over die hele 100k discussie; mijn vriendin en ik; werken 40u, niet (relevant) geschoold, midden 30, wel al 15 jaar ons stinkende best doen en zitten incl vakantiegeld denk ik net over die 100k. Maar inderdaad, met een kleine (3,5) blijft daar vrij weinig van over.
maar dan ga je netto, excl. evt. uitkeringen/ kinderopvangtoeslag etc, toch naar de 6k per maand; (als jullie een beetje 50/50 verdeeld zijn qua inkomen). Daar zou prima van rond te komen moeten zijn en wat over te houden moeten zijn - mits je een betaalbaar huis hebt. Wat komt bij m'n eerdere punt, de focus van de politiek zou moeten zijn op enerzijds de huizenmarkt en anderzijds zorgen dat meer werken loont.

• newstart
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 11:05
Weet iemand een site waar je het een beetje kunt berekenen met die marginale druk. Ik wil bijv erachter komen of het beter is om voor me vrouw of mij minder te gaan werken. Geen zin om voor de staat extra te werken die naar mijn ogen geld over de balk smijt aan een hoop nutteloze dingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
rik86 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:42:
klopt, en als een fulltimewerkweek 40 uur is volgend jaar zelf 2.200 á 2.300

of als de CU z'n zin krijgt zelfs 3.120 ;)
Ik ga waarschijnlijk iets heel impopulairs zeggen, maar het minimumloon is vanuit economisch oogpunt eerder te hoog dan te laag. In 2016 kreeg fulltime 1524 per maand, 8 jaar later wordt dat dus 50%(!) meer.

Het probleem is imo dat lonen aan de onderkant veel harder stijgen/gestegen zijn dan bij 1x-2x modaal, wat samen met toeslagen en inkomensafhankelijke regelingen voor ongewenste effecten zorgt. Alles in elkaar drukt, meer verdienen netto weinig brengt.

De politiek overtreft elkaar met de roep om hoger minimumloon, zonder daarbij naar de echte oorzaak te kijken. Waarom heeft iemand anno 2023 met 2k bruto meer toeslagen nodig dan in 2016 met 1,5k bruto? Welke prijsstijgingen heeft men zelf invloed op gehad, vergelijk voor de grap de extra posten op je energierekening van 2016 met die van nu. Zo is het met bijna alles: gemeentelijke lasten, dagelijkse boodschappen (hallo plastic-tax), benzine, 'tijdelijke' BTW verhoging, alcohol, tabak, verkeersboetes, etc.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
newstart schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:03:
Weet iemand een site waar je het een beetje kunt berekenen met die marginale druk. Ik wil bijv erachter komen of het beter is om voor me vrouw of mij minder te gaan werken. Geen zin om voor de staat extra te werken die naar mijn ogen geld over de balk smijt aan een hoop nutteloze dingen
Je kunt hier:

https://services.vismaraet.nl/proformalite/

redelijk betrouwbaar je nettoloon berekenen, dat is al een begin.

• Joepiler
Er wordt veel geroepen dat alle toeslagen moeten worden afgeschaft maar wie gaat dan bijvoorbeeld nog een baan doen als schoonmaker of werken in de thuiszorg? Dat zijn in principe allemaal parttime banen (fulltime is ook niet te doen, laat staan dat een werkgever een fulltime contract gaat geven). Die mensen hebben wel aanvullende toeslagen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 06:43
Vind de focus op dat minimumloon ook wel vreemd. Op een beroepsbevolking van 9,7 miljoen mensen werken er slechts 439.000 voor het minimumloon. Dat is slechts 4,5%.

Dit zijn cijfers uit 2021 en volgens het aangehaalde artikel is het waarschijnlijk dat het - gezien de krapte op de arbeidsmarkt - er inmiddels een stuk minder zijn. De helft van de ontvangers van het minimumloon zijn jonger dan 25. Die groeien dus bijna allemaal later naar een hoger loon.

De roep om steeds hogere lonen is bijkans populistisch te noemen, zeker als tot 90% van die loonstijging direct bij de overheid ingeleverd mag worden. De door de loonsverhoging veroorzaakte inflatie zal zelfs vaak hoger zijn dan de netto verhoging die de werknemer mag behouden. In het grote plaatje gaan die er dus zelfs op achteruit.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Joepiler schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:19:
Er wordt veel geroepen dat alle toeslagen moeten worden afgeschaft maar wie gaat dan bijvoorbeeld nog een baan doen als schoonmaker of werken in de thuiszorg? Dat zijn in principe allemaal parttime banen (fulltime is ook niet te doen, laat staan dat een werkgever een fulltime contract gaat geven). Die mensen hebben wel aanvullende toeslagen nodig.
Volgensmij is niemand voor - alleen - het afschaffen van de toeslagen. Dit zou dan gepaard moeten gaan met een lagere loonbelasting

• Joepiler
jessy100 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:22:
[...]

Volgensmij is niemand voor - alleen - het afschaffen van de toeslagen. Dit zou dan gepaard moeten gaan met een lagere loonbelasting
Maar volgens mij betaalt deze groep al relatief weinig belasting. Ook gezien het aantal uren dat ze kunnen draaien. Dan zou het salaris wel echt flink omhoog moeten om de toeslagen te kunnen missen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:47 ]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:15

Lordy79

Vastberaden

alexbl69 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:22:
Vind de focus op dat minimumloon ook wel vreemd. Op een beroepsbevolking van 9,7 miljoen mensen werken er slechts 439.000 voor het minimumloon. Dat is slechts 4,5%.
Het heeft in theorie natuurlijk een stuwend effect opwaarts. Als iemand met een minimumloon ineens (bijna) evenveel verdient als jij die al 5 jaar ergens werkt, dan zet dat het hele CAO-loongebouw op zijn kop!
In theorie (en ook wel de praktijk) betekent dit dat er ook een flinke CAO-loonstijging geëist zal worden zodat iemand die 5 jaar trouw in dienst is en 5 jaar praktijkervaring heeft weer significant meer verdient dan iemand die net begint.

Dus populistisch zou ik het niet noemen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Thompson schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:25:
[...]

Opmerkelijk (en goed voor/van jullie!), want mijn vrouw en ik (tweede helft 30) zijn hbo en wo geschoold, met beanen met best wat verantwoordelijkheden, in de techniek en verdienen samen 125k (5+4 dagen werkend).
Dat vind ik een klein verschil in inkomen vergeleken met jullie om eerlijk te zijn.

BThGvNeOA

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Joepiler schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:24:
[...]

Maar volgens mij betaalt deze groep al relatief weinig belasting. Ook gezien het aantal uren dat ze kunnen draaien. Dan zou het salaris wel echt flink omhoog moeten om de toeslagen te kunnen missen.
Als je alleen kleine uren parttime kan werken, en je kan/wil wel meer, dan moet je of een andere baan zoeken, of er een tweede baan voor die overige uren er bij nemen.
's ochtends schoonmaken en 's middags met een PickNic rondrijden ofzo.

Ik vind het wat... onwenselijk om mensen die goed, nodig werk doen maar toch geen uren krijgen, wel nog enorm te ondersteunen.

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 21-09-2023 09:38 ]

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 131 ... 165 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!