hneel schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:43:
[...]
En toch. Ik herinner me nog de tijd dat alleen de mannen werkten en de vrouwen thuis zaten. 40 uur betaald werk per gezin. Dat ging in die tijd prima.
Wie in die tijd progressief was, vond dat het werk verdeeld moet worden: man en vrouw elk 20 uur betaald werk per week.
In die tijd ging er ook heel wat minder geld naar de AOW en naar de zorg; En waren er ook heel wat minder handjes in de zorg nodig. En wilden we ook minder graag allemaal in de stad wonen, waardoor de druk op de huizenmarkt daar ook minder was.
En tja, als je minder dan 40 uur per week wilt werken, omdat je meer vrije tijd wilt, dan is dat natuurlijk helemaal prima, maar dan moet je wat mij betreft ook niet zeuren dat je dan wel minder geldt over houdt. En dat is natuurlijk een tweesnijdend zwaard. Je hebt en minder inkomen en meer tijd om geld uit te geven. Dus je veroorzaakt een soort van dubbel te kort.
Als je op basis van het minimumloon (volgend jaar 2.216,67 op basis van 40 uur per week, dus ca. 25k netto per jaar als 1-verdiener) niet rond kan komen, dan is er iets niet goed in de maatschappij. Maar als ik zie hoe moeilijk mijn werkgever echte startersfuncties moeilijk in kan vullen (receptioniste, administratief medewerker, 1e-lijns support) waarbij we ook nog wel duidelijk boven minimumloon betalen, dan snap ik het echt niet.
Ja, de huizenmarkt is een echt probleem dat echt opgelost moet worden en volgens mij een groot deel van de problematiek voor de laagste en ook middeninkomens zal beperken, maar even een rekenvoorbeeld op basis van komend jaar:
Je bent alleenstaande, werkt 40 uur per week tegen minimumloon. Incl. vakantiegeld houd je maandelijks 2.200 over. Daarnaast 270 zorg- en huurtoeslag. Kom je op 2.470 uit.
Huur betaal je 750/maand voor
Zorg 150/maand
Energie 300/maand
Overige verzekeringen 100/maand
Internet/telefonie etc 100/maand
Als er voldoende huurwoningen zijn en je hebt geen uitkering nodig vanwege gezondheidsomstandigheden, dan houd je ruim 1.000 per maand over na vaste lasten. Dat is toch voldoende? Ik red dat in ieder geval wel met een gezin van 5 met wat huisdieren.
Als je niet kunt werken, dan is het wat anders uiteraard, maar die groep laat ik hier wel even buiten beschouwing.
En het is ergens qua systeem ook wel vreemd dat je toeslagen nodig hebt om rond te kunnen komen als je fulltime werkt.
Maar wat zie ik hier over het hoofd?