Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:31

Mfpower

In dubio

leogeran schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:56:
[...]

Even advocaat van de duivel spelen:
Beetje het probleem van de maatschappij, waar het voorheen een collectief is, gaan mensen zoals jij/jullie op de vlucht. Op zoek naar het beloofde land. In plaats van er met zijn allen voor vechten en beseffen hoe goed we het hebben..

Zonder gekheid, dat individualisme is bijna noodzakelijk geworden om te overleven, vooral voor de middeninkomens, maar het brengt ons als maatschappij niet verder..
Vakbonden hebben minder leden, politieke partijen te over, regeringen die blijven vallen. Zo worden we nooit sterker als land.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben de afgelopen jaren bezig geweest met communities proberen te vormen en geprobeerd “anders” te zijn dan individualistisch. Maar het werkt gewoon niet hier. Gevolg is dat je alleen de behoeftigen aantrekt. De rest is bezig met carrière, werken, druk zijn en proberen het voor zichzelf zo goed mogelijk te regelen. Als er nog sprake was van een collectief zou het anders zijn. We gaan niet louter vanuit financiële redenen weg overigens maar het speelt wel een rol. Een proefperiode van een jaar want ja het gras zal niet altijd groener zijn bij de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:03
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:55:
[...]

Ik denk dat ik onder de definitie van hoger inkomen val (geen idee waar die grens ligt), maar wat heb ik er precies bijgekregen?
De inkomstenbelasting is iets verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Pijnlijke weergave van het bestaansrecht van dit topic. Veel mensen zouden zeggen dat je met 54k een oké salaris hebt, maar niets blijkt minder waar. Onder de streep zo'n 20% minder over dan iemand in de bijstand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:19
[...]

Beetje het probleem van de maatschappij, waar het voorheen een collectief is, gaan mensen zoals jij/jullie op de vlucht. Op zoek naar het beloofde land. In plaats van er met zijn allen voor vechten en beseffen hoe goed we het hebben..
Ook wij zijn concrete stappen aan het maken om te vertrekken.
Dan kan je je afvragen waarom wij niet vechten om een samenleving beter te maken.. Dat komt omdat we niet binnen de samenleving lijken te passen zoals deze in Nederland gewenst is/is samengesteld.

We hebben de laatste jaren keihard gewerkt om het wat beter voor elkaar te kunnen hebben en hebben hier ook echt dingen voor gelaten. Maar onderhand wordt dit met nieuwe en aan te komen belasting regels steeds verder afgenomen en afgestraft.

Er is letterlijk geen enkele subsidie, belasting korting, bijslag of -collectief voordeel- waar wij van kunnen genieten wat de belastingafdracht enigszins compenseert. Er wordt de laatste jaren gestrooid met (ons) geld en we vragen ons af waarvoor dan precies.

"Hoe goed we het hebben" is relatief. Wat is dit dan precies? Veiligheid, goede zorg, supermarkt op 5 minuten, gezonde lucht, rust, ruimte? Mooie verhalen uit de politiek, maar ze maken er echt een rommeltje van.

Dus waar gaan we dan heen? Een land waar de belastingdruk lager is voor mensen die op eenzelfde wijze leven. Waar mensen soberder leven en nog wat common sense bestaat.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 17-09-2023 09:59 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:52
Vergeet ook niet dat er in de middenklasse echt een hele generatie jongeren die vast zit. Zij wonen of nog thuis of huren een huis en kunnen simpelweg niet kopen. Als je geen relatie hebt, ben je echt kansloos. Die kunnen het steeds minder goed rondkrijgen. Daar mag ook naar worden gekeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Zonder gekheid, dat individualisme is bijna noodzakelijk geworden om te overleven, vooral voor de middeninkomens, maar het brengt ons als maatschappij niet verder..
Vakbonden hebben minder leden, politieke partijen te over, regeringen die blijven vallen. Zo worden we nooit sterker als land.
Death of the commens...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:37:
[...]

Waar ga je naar toe dan? Wat zou dat uit maken als je nog steeds in NL werkt?
Ik gok dat @Mfpower naar Zweden gaat, daar gaan er meer heen die Nederland zat zijn, zeker sinds de Covid-periode. Geen vermogensbelasting, inkomsten belasting die iets lager ligt dan in Nederland, geen ziektekostenverzekeringen (die worden uit de belastinginkomsten betaald), goedkopere huizen en boodschappen liggen qua kosten redelijk gelijk met Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheBrut3 schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:51:
[...]

Pijnlijke weergave van het bestaansrecht van dit topic. Veel mensen zouden zeggen dat je met 54k een oké salaris hebt, maar niets blijkt minder waar. Onder de streep zo'n 20% minder over dan iemand in de bijstand.
Je weet dat ze er naar toe rekenen? En het aantal 1 verdieners in NL klein is.
Of te wel weer een typisch EW artikel. Waarbij voordelen van pensioenopbouw etc van werkenden buiten beschouwing worden gelaten. Ook zaken zoals leaseauto en tankpas (wat ook voor kan komen) worden erbuiten gelaten. Etc etc etc.

Kan het zo zijn dat in een ongunstig geval mensen lager uitkomen als bijstand. Ja. Is dat een zekerheid voor een 54.000 eenverdiener. Verre van.

Ik denk dat de meeste bijstandgerechtigden zo willen ruilen met een middeninkomen. Die vaak betere huisvesting heeft en nog veel meer zaken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:46
hotymoty schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:56:
Vergeet ook niet dat er in de middenklasse echt een hele generatie jongeren die vast zit. Zij wonen of nog thuis of huren een huis en kunnen simpelweg niet kopen. Als je geen relatie hebt, ben je echt kansloos. Die kunnen het steeds minder goed rondkrijgen. Daar mag ook naar worden gekeken!
Maar ook een koophuis is niet heilig. Mijn huis van destijds 160K is inmiddels een ton gestegen, maar als ik wat anders wil krijg ik voor de verkoopprijs niks vergelijkbaars. Er moet serieus veel geld bij om door te kunnen stromen naar iets met meer ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:50
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:49:
Arbeidskorting neemt ook flink af voor de hogere inkomens dus de middeninkomens zijn er harder op vooruit gegaan.

Niet dat ik met exacte getallen kan komen want waar de grens midden en hoger ligt is me nog steeds onduidelijk.
De afbouw van arbeidskorting begint bij 38k, lineair met 6,5% zodat je bij 115k op nul uitkomt. Modaal is 40k, dat 'harder op vooruit' van middeninkomens met 1-2x modaal valt dus wel mee.

De hele discussie over middeninkomens heeft weinig zin als onduidelijk is wie ermee bedoeld wordt. Voor de één houdt het op bij 50k voor de ander bij 100k, wat doe je met beter verdienende eenverdieners met een gezin, etc.

Beter te praten over netto besteedbaar inkomen per gezinslid. Zoals hierboven beschreven zitten er perverse prikkels in ons systeem waardoor een eenverdiener slechter uit is dan de bijstand, het lonend is om minder te werken om meer toeslagen en inkomensafhankelijke heffingen te krijgen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 17:25
_JGC_ schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:04:
[...]

Maar ook een koophuis is niet heilig. Mijn huis van destijds 160K is inmiddels een ton gestegen, maar als ik wat anders wil krijg ik voor de verkoopprijs niks vergelijkbaars. Er moet serieus veel geld bij om door te kunnen stromen naar iets met meer ruimte.
Er zijn lijkt me maar weinig huizenbezitters die echt profiteren van hoge huizenprijzen. Wie kan profiteren van hoge prijzen, zo uit mijn hoofd: banken (meer rente), overheid (meer overdrachtsbelasting en WOZ), investeerders (die hoeven geen vervangende woning te kopen), Amsterdammers die naar Schubbekutteveen verhuizen. Maar mensen die in dezelfde regio een ander huis willen kopen? Niet echt, lijkt me...

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 17-09-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyberpope schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:01:
Kan het zo zijn dat in een ongunstig geval mensen lager uitkomen als bijstand. Ja. Is dat een zekerheid voor een 54.000 eenverdiener. Verre van.
Het is gewoon krom, iemand die gestudeerd heeft en een goede baan heeft zou onder de streep altijd beter af moeten zijn dan iemand met weinig opleiding en/of geen baan.

Vooropgesteld: die bijstandgerechtigde heeft alle toeslagen en regelingen hard nodig. Het toont precies aan wat er mis is aan ons systeem: extra inkomen in een brede bruto bandbreedte netto weinig loont niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
hoevenpe schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:12:
[...]

Het is gewoon krom, iemand die gestudeerd heeft en een goede baan heeft zou onder de streep altijd beter af moeten zijn dan iemand met weinig opleiding ...
Probeer je nu te zeggen dat iemand die gestudeerd heeft meer moet overhouden dan iemand die niet gestudeerd heeft, ookal hebben ze hetzelfde inkomen? ;)

Laten we dat soort arbitraire dingen achterwege laten... het maakt niet uit hoe iemand er komt, maar vooral wat er gebeurt als je eenmaal een bepaald inkomen bereikt.

[ Voor 10% gewijzigd door vickypollard op 17-09-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Het is gewoon krom, iemand die gestudeerd heeft en een goede baan heeft zou onder de streep altijd beter af moeten zijn dan iemand met weinig opleiding en/of geen baan.
Hij/zij is ook altijd beter af. Wellicht lijkt zijn vrij besteedbaar geld een stuk lager (maar dat is ook gevolg van keuzes) maar hij is echt beter af. Zo bouwt hij/zij (los van zijn vrij besteedbaar geld) pensioen op. Hij/zij woont waarschijnlijk ook een stuk beter. Meestal woont hij/zij ook in een betere buurt. Meestal heeft hij/zij betere vervoersopties. etc, etc, etc.

Bijna staat hij/zij er na 5 jaar beter voor (andere woning gevonden of andere baan) ect. De bijstandstrekker zit dan nog steeds in een uitzichtloze situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vickypollard
Cyberpope schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:19:
[...]

Hij/zij is ook altijd beter af. Wellicht lijkt zijn vrij besteedbaar geld een stuk lager (maar dat is ook gevolg van keuzes) maar hij is echt beter af. Zo bouwt hij/zij (los van zijn vrij besteedbaar geld) pensioen op. Hij/zij woont waarschijnlijk ook een stuk beter. Meestal woont hij/zij ook in een betere buurt. Meestal heeft hij/zij betere vervoersopties. etc, etc, etc.

Bijna staat hij/zij er na 5 jaar beter voor (andere woning gevonden of andere baan) ect. De bijstandstrekker zit dan nog steeds in een uitzichtloze situatie.
Tip voor als je krampachtig hij/zij schrijven wilt voorkomen: diegene en die :p (of gewoon alleen hij of zij, want het is denk ik voor iedereen wel duidelijk dat je niet een enkel geslacht bedoelt)

[ Voor 7% gewijzigd door vickypollard op 17-09-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Na aftrek van de kosten voor de partner, die volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 6.600 euro (553 euro per maand) bedragen, resteert een besteedbaar inkomen van 19.400.
Jawel, we vergelijken een alleenstaande ouder in de bijstand met een kostwinner wiens partner er nog niet vandoor is. 8)7 Netter was geweest om beide een alleenstaande ouder te portretteren, dan was het verschil van net geen 3000 netto nog treurig voor de vergelijking werkende <> bijstand.

Dat dit land weinig 1-verdieners heeft zal vast ergens mee te maken hebben....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:22:
aDat dit land weinig 1-verdieners heeft zal vast ergens mee te maken hebben....
Actief beleid geweest en daar ben ik het mee eens.
Gezien het aantal mislukte relaties, is het raadzaam dat beide partners goed voor zichzelf kunnen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
[...]

Tja mensen met in jou ogen weinig opleiding beginnen vaak eerder met werken ken ze die gestudeerd hebben en pas gaan werken als ze een jaartje of 27 zijn of later

Ik had op mijn 27 er al tien jaar op zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
vickypollard schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:15:
Probeer je nu te zeggen dat iemand die gestudeerd heeft meer moet overhouden dan iemand die niet gestudeerd heeft, ookal hebben ze hetzelfde inkomen? ;)
Zo bedoelde ik het inderdaad niet, gelijke inkomens gelijke behandeling... :)

Het ging me om de investering die deze persoon in zichzelf gedaan heeft: inspanning, tijd en geld om een zo goede startkwalificatie en baan te bemachtigen. Het is imo krom dat de spreekwoordelijke schoolverlater met bijbaantjes en/of uitkering op z'n dertigste netto evenveel of zelfs meer te besteden heeft (bij een veel lager bruto inkomen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

bie100 schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:32:
[...]

Tja mensen met in jou ogen weinig opleiding beginnen vaak eerder met werken ken ze die gestudeerd hebben en pas gaan werken als ze een jaartje of 27 zijn of later

Ik had op mijn 27 er al tien jaar op zitten :)
Op mijn 25ste had ik mijn studie erop zitten en 10 jaar gemiddeld minimaal 20 uur per week gewerkt. Wat is je punt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Cyberpope schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:19:
[...]

Maar dat is toch het logisch verschil tussen wel werken en niet werken? Het wordt bijna gepresenteerd alsof iemand die zich inzet bestraft moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitein-Repart1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 11:26
vickypollard schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:07:
[...]

Er zijn lijkt me maar weinig huizenbezitters die echt profiteren van hoge huizenprijzen. Wie kan profiteren van hoge prijzen, zo uit mijn hoofd: banken (meer rente), overheid (meer overdrachtsbelasting en WOZ), investeerders (die hoeven geen vervangende woning te kopen), Amsterdammers die naar Schubbekutteveen verhuizen. Maar mensen die in dezelfde regio een ander huis willen kopen? Niet echt, lijkt me...
Je vergeet de ouderen. Een echtpaar van beiden 70 met een volledig afgelost huis wat makkelijk €300.000 kan opleveren bij verkoop. Stel het paar gaat huren voor €1.000 per maand omdat ze kleiner willen wonen. 20 jaar huur kost € 1.000*12*20=€ 240.000. Dan heb je zo € 60.000 winst te pakken waar je weinig voor hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nitein-Repart1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:39:
[...]

Je vergeet de ouderen. Een echtpaar van beiden 70 met een volledig afgelost huis wat makkelijk €300.000 kan opleveren bij verkoop. Stel het paar gaat huren voor €1.000 per maand omdat ze kleiner willen wonen. 20 jaar huur kost € 1.000*12*20=€ 240.000. Dan heb je zo € 60.000 winst te pakken waar je weinig voor hoeft te doen.
Winst? Je bent je huis kwijt, wat nu nog meer waard wordt.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Nitein-Repart1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:39:
Stel het paar gaat huren voor €1.000 per maand omdat ze kleiner willen wonen. 20 jaar huur kost € 1.000*12*20=€ 240.000. Dan heb je zo € 60.000 winst te pakken waar je weinig voor hoeft te doen.
Je vergeet huurverhoging: na 20 jaar is die 1000 euro per maand 2000 geworden en is het geld gewoon op. Sta je daar als 91 jarige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Grunwold schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:37:
[...]

Maar dat is toch het logisch verschil tussen wel werken en niet werken? Het wordt bijna gepresenteerd alsof iemand die zich inzet bestraft moet worden.
Nee, hoor. Dat is ook terecht. Dat stel ik ook nergens. Maar stellen dat ze slechter uit zijn dan degene die lage uitkeringen krijgen (niet alleen bijstand, ook wajong die overigens wel gestudeerd kunnen hebben) is een beetje populistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hoevenpe schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:41:
[...]

Je vergeet huurverhoging: na 20 jaar is die 1000 euro per maand 2000 geworden en is het geld gewoon op. Sta je daar als 91 jarige...
En jij vergeet het rendement op het vermogen dat je maakt in die 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pjot1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:41:
[...]

Winst? Je bent je huis kwijt, wat nu nog meer waard wordt.
En ja je dood met 300k in waarde... indien een kinderen redelijk nutteloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyberpope schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:42:
En jij vergeet het rendement op het vermogen dat je maakt in die 20 jaar.
70 jarigen die ik ken gaan niet meer risicovol beleggen of in crypto... ;)

Een spaarrekening houdt de inflatie niet bij, succes met het waardevast houden van je spaarpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Of te wel weer een typisch EW artikel. Waarbij voordelen van pensioenopbouw etc van werkenden buiten beschouwing worden gelaten. Ook zaken zoals leaseauto en tankpas (wat ook voor kan komen) worden erbuiten gelaten. Etc etc etc.

Ik denk dat de meeste bijstandgerechtigden zo willen ruilen met een middeninkomen. Die vaak betere huisvesting heeft en nog veel meer zaken.
Ze zullen er vast naartoe rekenen, maar maakt dat deze berekening onwaar? En wat is een klein percentage?
Maar gelukkig heeft iedereen inderdaad een dik pensioen, auto van de zaak en tankpas.
jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:22:
Jawel, we vergelijken een alleenstaande ouder in de bijstand met een kostwinner wiens partner er nog niet vandoor is. 8)7 Netter was geweest om beide een alleenstaande ouder te portretteren, dan was het verschil van net geen 3000 netto nog treurig voor de vergelijking werkende <> bijstand.

Dat dit land weinig 1-verdieners heeft zal vast ergens mee te maken hebben....
Voel je vrij om de berekening te maken met 2 bijstand ouders. Kan je als 3e groep een gezin met 2x 27k meenemen. Ook aan jou de vraag wat weinig is? Ik vind 27% van de loongezinnen best substantieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:36

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

Vooropgesteld: die bijstandgerechtigde heeft alle toeslagen en regelingen hard nodig. Het toont precies aan wat er mis is aan ons systeem: extra inkomen in een brede bruto bandbreedte netto weinig loont niet.
Nee natuurlijk niet. Het is vraag en aanbod. Als jij bent afgestuurd in kunst of je bent niet afgestuurd maar je bent wel loodgieter. Dan is het toch logisch dat de loodgieter meer verdient.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:45:
[...]

70 jarigen die ik ken gaan niet meer risicovol beleggen of in crypto... ;)

Een spaarrekening houdt de inflatie niet bij, succes met het waardevast houden van je spaarpot.
Crypto, iets waar ik mee was begonnen, een beetje ook als hoop omdat er nergens anders geld mee te winnen valt: de bank met die gare rente? Nope. Zelfs een andere lijfrente rekening die ik ooit heb laten openen voor pensioen geeft gare rente voor deposito.

Maar goed. Wil je iets uit crypto halen moet je flink inzetten op de juiste prijs. Het staat nu stil omdat ik niks kan investeren vanwege de rekeningen :/

Ik heb eigen stricte uitgaven per maand, maar toch elke keer weer is het een flinke uitdaging als alleenverdiener. De DCA voor crypto heb ik nu eruit moeten gooien, en maar langzaam verder geld sparen voor de auto, uitjes, vakantie.

Ik had 1.5 jaar terug de keuze om het vakantiegeld mee te nemen p/m ipv per jaar. Gekozen voor per maand gezien de rekeningen bleven komen en hoger bleven gaan. Een lekkere vakantie zoals vroeger zie ik echt niet snel gebeuren.

Hoe het gaat in dit systeem (voor alleenverdieners dan) voel ik totaal geen perspectief: jaren terug mn baan kwijt en had ik een nieuwe kans gepakt: HBO gevolgd, deelcertificaat gehaald en een nieuwe baan waar ik ook trainingen kon/kan volgen. Elk jaar loonsverhoging en er was laatst gesproken over de komende jaren met beloftes op blijvende verhogingen (mits doelen behaald, maar dat doen we gewoon).

Dus je werkt jaren hard om weer terug te komen en goed te worden en hoewel je werkgever je beloont (vorig jaar was ik samen met iemand anders de enige die verhoging kreeg), wordt dat doorde overheid in de grond getrapt. Niet alleen is er slechts een klein gedeelte over van het brutobedrag (85% marginale druk), maar ook nog even onverwachts belasting terugbetalen omdat er te weinig loon was ingehouden op het jaar ervoor.

De baas wil wel met HR kijken wat er anders mogelijk is, maar eerlijk gezegd zie ik op t moment nog geen enkel lichtpunt. Ik weet niet waarom ik mn best doe. En volgend jaar wordt het nog erger. Ja, het is niet zo erg als minima/uitkering (half jaar meegemaakt, zacht gezegd ook geen pretje), maar mijn doelgroep wordt ook steeds verder de hoek ingedrukt.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
TheDudez schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:01:
Als jij bent afgestuurd in kunst of je bent niet afgestuurd maar je bent wel loodgieter. Dan is het toch logisch dat de loodgieter meer verdient.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt: bedoelde meer netto overhoud dan mensen met een veel hoger bruto inkomen.

Die loodgieter is gewoon marktwerking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheBrut3 schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:51:
Ze zullen er vast naartoe rekenen, maar maakt dat deze berekening onwaar? En wat is een klein percentage?
Maar gelukkig heeft iedereen inderdaad een dik pensioen, auto van de zaak en tankpas.
Nee.
Het aantal eenverdieners is klein (24% van alle stellen). En zeker eenverdieners met modaal of hoger inkomen. Vaak hebben die ook een partner die gestudeerd heeft. Die willen meestal niet thuis zitten.
Dus je hebt dan over een klein gedeelte van die 24% die dan ook nog in zijn eentje een modaal inkomen verdiend.

Dus ik gok dat die situatie minder voorkomt dan mensen die wel een goed pensioen, auto van de zaak en tankpas hebben.

Het is focussen op uitzonderingen die je altijd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 17:56
Ik kom mij ook maar melden in dit topic, lees al enige tijd af en aan mee.

Kleine situatie uitleg: ben 31 jaar, woon samen met mijn vrouw van 30 en 2 dochters van 6 en 3. Sinds mijn eerste dochter is geboren is mijn vrouw bewust thuisblijf moeder en ben ik dus alleenverdiener. Inmiddels (op papier) opgewerkt naar een inkomen van 58k per jaar, dit is mede door de leaseauto die erbij zit waardoor er netto niet veel overblijft.

Ik mag zeker niet klagen over mijn inkomen maar het brengt wel nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo kunnen wij op dit moment nog geen huis kopen, kunnen we maar 1 keer per jaar op een goedkope vakantie en moeten we goed opletten waar we ons geld aan uit geven.

De laatste tijd ben ik steeds meer aan het nadenken om mij te laten omscholen, voornamelijk omdat ik geen uitdaging meer zie in mijn vakgebied. Echter zal ik dan weer onderaan de ladder moeten beginnen en als alleenverdiener is dat nu niet te doen..

PSN: Europhea

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:36

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Razenko schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:20:

Kleine situatie uitleg: ben 31 jaar, woon samen met mijn vrouw van 30 en 2 dochters van 6 en 3. Sinds mijn eerste dochter is geboren is mijn vrouw bewust thuisblijf moeder en ben ik dus alleenverdiener. Inmiddels (op papier) opgewerkt naar een inkomen van 58k per jaar, dit is mede door de leaseauto die erbij zit waardoor er netto niet veel overblijft.

Ik mag zeker niet klagen over mijn inkomen maar het brengt wel nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo kunnen wij op dit moment nog geen huis kopen, kunnen we maar 1 keer per jaar op een goedkope vakantie en moeten we goed opletten waar we ons geld aan uit geven.

De laatste tijd ben ik steeds meer aan het nadenken om mij te laten omscholen, voornamelijk omdat ik geen uitdaging meer zie in mijn vakgebied. Echter zal ik dan weer onderaan de ladder moeten beginnen en als alleenverdiener is dat nu niet te doen..
Jij kan geen kant op. Tenzij je vrouw gaat werken. Ik zou anders niet weten hoe, of je moet nog flink kunnen besparen maar dat lijkt mij sterk. Kan je vrouw geen werk doen vanuit huis ofzo?

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
Razenko schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:20:

Met de salarissen in Nederland, jouw huidige salaris en je situatie zou ik me eigenlijk alleen omscholen als dat volledig op kosten van de baas kan, of als het écht niet anders kan (dat kan ook betekenen dat je echt dood- en doodongelukkig wordt in je huidige vakgebied). Voor de rest is het een enorme verspilling van geld die je mijns inziens niet echt lekker gaat terugverdienen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 17:56
TheDudez schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:28:
[...]

Jij kan geen kant op. Tenzij je vrouw gaat werken. Ik zou anders niet weten hoe, of je moet nog flink kunnen besparen maar dat lijkt mij sterk. Kan je vrouw geen werk doen vanuit huis ofzo?
De bedoeling is wel dat mijn vrouw volgend jaar weer deels gaat werken. De jongste gaat dan fulltime naar school waardoor er voor haar wat tijd vrij komt. Ze is net begonnen met een opleiding om voor haarzelf te beginnen, vanuit huis of bij iemand anders in.

Geeft ons financieel wat meer ruimte en kan ik ook om mij heen gaan kijken. Onlangs wel een gesprek gehad bij een andere werkgever die mij wel interessant leek maar het aanbod wat zij mij deden was, voor onze situatie, gewoon te laag.

PSN: Europhea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Cyberpope schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:19:
Het aantal eenverdieners is klein (24% van alle stellen).
Dan zijn er ook nog de mensen die geen partner hebben. Die moeten het ook doen op 1 inkomen, het enige wat dan wegvalt is het onderhouden van de partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:24:
[...]

Actief beleid geweest en daar ben ik het mee eens.
Gezien het aantal mislukte relaties, is het raadzaam dat beide partners goed voor zichzelf kunnen zorgen.
En hoe vind je dat het uitgepakt heeft? :P Ik heb het idee dat niet alle beleidsmakers in hetzelfde overleg hebben gezeten waardoor het leven als alleenstaande met kinderen 4x moeilijker is dan met een partner, in plaats van 2x moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:05
LED-Maniak schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:53:
[...]

Dan kan je je afvragen waarom wij niet vechten om een samenleving beter te maken.. Dat komt omdat we niet binnen de samenleving lijken te passen zoals deze in Nederland gewenst is/is samengesteld.

We hebben de laatste jaren keihard gewerkt om het wat beter voor elkaar te kunnen hebben en hebben hier ook echt dingen voor gelaten. Maar onderhand wordt dit met nieuwe en aan te komen belasting regels steeds verder afgenomen en afgestraft.

Er is letterlijk geen enkele subsidie, belasting korting, bijslag of -collectief voordeel- waar wij van kunnen genieten wat de belastingafdracht enigszins compenseert. Er wordt de laatste jaren gestrooid met (ons) geld en we vragen ons af waarvoor dan precies.

"Hoe goed we het hebben" is relatief. Wat is dit dan precies? Veiligheid, goede zorg, supermarkt op 5 minuten, gezonde lucht, rust, ruimte? Mooie verhalen uit de politiek, maar ze maken er echt een rommeltje van.

Dus waar gaan we dan heen? Een land waar de belastingdruk lager is voor mensen die op eenzelfde wijze leven. Waar mensen soberder leven en nog wat common sense bestaat.
Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, dat vooropgesteld. Maar ga je dan afzien van de voordelen die je nog vanuit Nederland kan blijven genieten? Toch terug naar Nederland als het slecht gaat daar en dan weer volledig aow vangen, meeliften op het sociaal systeem waar wij wel voor hebben betaald? (ik ken de regels niet helemaal, dus kan er naast zitten).

Als je het goed doet, wil je toch zonder subsidie en uitkering leven? Ik begrijp dat niet iedereen daar zonder kan, maar nu met de plannen willen ze er voor zorgen dat die groep die er wel in zit, er wat beter bij komt te zitten. Nog steeds niet goed, maar verhongeren hoef je niet in Nederland. Ik ben benieuwd hoe dat gaat in een land waar weinig/geen belastingdruk is. En hoe lang zo’n land dat volhoud.

En die common sense, dat is je eigen omgeving, niet?

In mijn kenniskring zijn er mensen die volgens mij geen common sense hebben, maar dat zullen er ook van ons denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Razenko schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:31:
[...]

De bedoeling is wel dat mijn vrouw volgend jaar weer deels gaat werken. De jongste gaat dan fulltime naar school waardoor er voor haar wat tijd vrij komt. Ze is net begonnen met een opleiding om voor haarzelf te beginnen, vanuit huis of bij iemand anders in.

Geeft ons financieel wat meer ruimte en kan ik ook om mij heen gaan kijken. Onlangs wel een gesprek gehad bij een andere werkgever die mij wel interessant leek maar het aanbod wat zij mij deden was, voor onze situatie, gewoon te laag.
Het beste wat je kan doen is je vrouw aan het werk zetten in een goedbetaalde baan voor minimaal 80k per jaar. Kan jij met de kinderen naar school, de speeltuin en ondertussen aan die omscholing van jezelf werken.
Simpel toch? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
vickypollard schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:28:
[...]

Met de salarissen in Nederland, jouw huidige salaris en je situatie zou ik me eigenlijk alleen omscholen als dat volledig op kosten van de baas kan, of als het écht niet anders kan (dat kan ook betekenen dat je echt dood- en doodongelukkig wordt in je huidige vakgebied). Voor de rest is het een enorme verspilling van geld die je mijns inziens niet echt lekker gaat terugverdienen hier.
Als je toch niet geweldig verdient kan je beter iets gaan doen dat je leuker lijkt.

Je leven verspillen aan dingen die je niet leuk vindt is erger dan geldverspilling. Daar kan je vaak nog wel aan sleutelen. Zoals kijken of die leasebak nodig is en of je daar gelukkig van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TheBrut3 schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:37:
[...]

Dan zijn er ook nog de mensen die geen partner hebben. Die moeten het ook doen op 1 inkomen, het enige wat dan wegvalt is het onderhouden van de partner.
En kosten van de kinderen (of de helft daarvan als je ouderschap deelt).

Ik ben altijd alleenverdiener geweest (tot 2 jaar geleden). Meestal in lat-relaties.
Ruim kunnen leven hoor. Geen enkel probleem. (N=1)

Maar als je perse gelijk wil hebben...

En anders zeg je baan op en ga lekker de bijstand in, dan ga je er blijkbaar op vooruit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:51:
[...]

Voel je vrij om de berekening te maken met 2 bijstand ouders. Kan je als 3e groep een gezin met 2x 27k meenemen. Ook aan jou de vraag wat weinig is? Ik vind 27% van de loongezinnen best substantieel.
Die berekeningen zijn hier al tientallen keren voorbij gekomen voor de meest uiteenlopende situaties. Ik reageer hier boven alleen op een artikel met een titel die een bepaalde reactie op wil wekken. Als de 1-verdiener in het verhaal 17 kinderen heeft of nog alimentatie op een ex-partner af moet dragen dan kunnen ze ook langs de voedselbank. Als je iets wilt vergelijken werkt dat naar mijn mening het beste met zo veel mogelijk gelijke parameters.
Het artikel 'Eenverdiener houdt al gauw minder over dan bijstandsgerechtigde' had moeten zijn 'Eenverdiener heeft net iets meer te besteden dan bijstandsgerechtigde'. Daarmee toon je ook aan dat de bruto-netto verhouding onder de 50k weinig verschil maakt en wordt het artikel minder snel af geserveerd door critici die al na drie regels gaten in het verhaal schieten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
[...]

Als ik naar de huidige maatschappij kijk moet ik altijd aan deze quote uit de film Fight Club denken.

'We buy things we don't need with money we don't have to impress people we don't like.'

We hebben de afgelopen tijd enorm vette jaren gehad waarbij iedereen ten maximale heeft geconsumeerd; niets was te gek en wat geld opzij zetten voor moeilijkere tijden; ho maar. Vliegvakanties, dikke SUV's, telefoons van 1000 euro, hypotheek tot aan de max, vaak uiteten, 12 jarigen op een elektrische fiets, alles moest kunnen. Maar nu levensonderhoud wat duurder is geworden ligt het allemaal aan de overheid.

/rant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
leogeran schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:44:
[...]

Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, dat vooropgesteld. Maar ga je dan afzien van de voordelen die je nog vanuit Nederland kan blijven genieten? Toch terug naar Nederland als het slecht gaat daar en dan weer volledig aow vangen, meeliften op het sociaal systeem waar wij wel voor hebben betaald? (ik ken de regels niet helemaal, dus kan er naast zitten).
Dat vervalt gewoon als je je uitschrijft. Je bouwt niets meer op dan waar je zelf al aan bijgedragen hebt.
Als je al snel met minder genoegen neemt(en ik heb het echt niet over een thailand of bali), dan kan je met veel minder leven.
Als je het goed doet, wil je toch zonder subsidie en uitkering leven? Ik begrijp dat niet iedereen daar zonder kan, maar nu met de plannen willen ze er voor zorgen dat die groep die er wel in zit, er wat beter bij komt te zitten. Nog steeds niet goed, maar verhongeren hoef je niet in Nederland. Ik ben benieuwd hoe dat gaat in een land waar weinig/geen belastingdruk is. En hoe lang zo’n land dat volhoud.
Uiteraard wil je dat. Dus is het een verhaal van belastingdruk(want belasting - subsidie = lagere belastingdruk). Iets waar een bepaalde groep van profiteert en een andere groep het tegenovergestelde. De komende jaren zouden wel eens mager kunnen zijn en het geld valt niet te halen bij de hoogste inkomen.
PWSteal schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:17:
[...]

Als ik naar de huidige maatschappij kijk moet ik altijd aan deze quote uit de film Fight Club denken.

'We buy things we don't need with money we don't have to impress people we don't like.'
En daar willen wij dus persoonlijk van af.
We hebben de afgelopen tijd enorm vette jaren gehad waarbij iedereen ten maximale heeft geconsumeerd; niets was te gek en wat geld opzij zetten voor moeilijkere tijden; ho maar. Vliegvakanties, dikke SUV's, telefoons van 1000 euro, hypotheek tot aan de max, vaak uiteten, 12 jarigen op een elektrische fiets, alles moest kunnen. Maar nu levensonderhoud wat duurder is geworden ligt het allemaal aan de overheid.

/rant
Een groot deel valt inderdaad te verwijten aan wanbeleid bij de overheid van de laatste 10 jaar en het politieke klimaat waar we in leven. En zoals ik al zelf zei: "We hebben de laatste jaren keihard gewerkt om het wat beter voor elkaar te kunnen hebben en hebben hier ook echt dingen voor gelaten. ". Dus geen SUV maar een auto met een dagwaarde van 500€, geen vliegvakantie en geen dure telefoon.

Dus zoals ik al zei: we willen niet alles. Een simpel leven, maar ook dat wordt moeilijk gemaakt want je ligt al krom voor een rijtjeshuis en belastingen waar je(als bepaalde groep) nauwelijks wat van terug ziet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
BarôZZa schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:58:
[...]

Als je toch niet geweldig verdient kan je beter iets gaan doen dat je leuker lijkt.

Je leven verspillen aan dingen die je niet leuk vindt is erger dan geldverspilling. Daar kan je vaak nog wel aan sleutelen. Zoals kijken of die leasebak nodig is en of je daar gelukkig van wordt.
Het ging specifiek over omscholing en een volwaardige studie kost duizenden, zo niet tienduizenden euro's. Vandaar mijn reactie dat je die omscholing waarschijnlijk niet terugverdient (terwijl je waarschijnlijk wel flinke schulden aan bent gegaan).

Als je voor weinig geld iets kan doen wat je leuker vindt, moet je dat zeker doen.

En daarnaast leek een total package van 54k me niet per se "niet geweldig." Je moet na je omscholing weer op dat punt komen en om de omscholing het financieel waard te maken zul je er behoorlijk aan voorbij moeten, maar daarvoor zijn de salarissen en belastingdruk in Nederland mijns inziens te beperkend.

[ Voor 17% gewijzigd door vickypollard op 17-09-2023 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-08 19:08
LED-Maniak schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:51:

Een groot deel valt inderdaad te verwijten aan wanbeleid bij de overheid van de laatste 10 jaar en het politieke klimaat waar we in leven. En zoals ik al zelf zei: "We hebben de laatste jaren keihard gewerkt om het wat beter voor elkaar te kunnen hebben en hebben hier ook echt dingen voor gelaten. ". Dus geen SUV maar een auto met een dagwaarde van 500€, geen vliegvakantie en geen dure telefoon.

Dus zoals ik al zei: we willen niet alles. Een simpel leven, maar ook dat wordt moeilijk gemaakt want je ligt al krom voor een rijtjeshuis en belastingen waar je(als bepaalde groep) nauwelijks wat van terug ziet.
Excuus, zie dat ik niet echt duidelijk was dat het geen verwijt richting jouw kant was. Meer een algemene observatie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
PWSteal schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:17:
[...]

/rant
Er zijn ook gewoon mensen die de boot hebben gemist, die in de goede jaren niet konden kopen vanwege omstandigheden of en net te krap budget, die de tering naar de nering hebben gezet, hun inkomen eventueel hebben verdubbeld, om er vervolgens anno 2023 achter te komen dat het geen reet heeft uitgemaakt.

Als je daar dus de afgelopen 10 jaar achter het net hebt gevist, is het op het moment ook gewoon vechten tegen de bierkaai. Dan kan ik me voorstellen dat overweegt naar het buitenland te gaan.

@LED-Maniak
Als ervaringsdeskundige op dat gebied, zou ik zeggen: Informeer je heel goed naar hoe het systeem in andere landen is opgezet. Het Nederlandse systeem is inherent rigged ten faveure van oud (geld) en huizenbezitters. Ben je aan de huur overgeleverd valt er nauwelijks tegenop te werken totdat de cyclus weer wat in je voordeel is. Het probleem van het buitenland is: Hier heeft men ook systemen, waar je als buitenstaander wellicht ook niet tussen komt, of wat je niet zo snel zult doortasten. Je zult er de buitenlander zijn, wat op de woningmarkt ook altijd als nadeel werkt.

Nederland is verre van perfect of fair. Maar het feit dát je je bewust bent wat de problemen zijn, maakt dat je al een stap verder dichter bij de oplossing bent, dan daar waar je in het buitenland zult landen. Vergeet ook niet dat men in andere landen ook tegen een teruglopende consumptie aankijkt. Dus tenzij je er zeker van bent aan de juiste kant te landen, zou ik op dit moment wel twee keer overwegen het kind met het badwater weg te gooien. Dat zijn in feite de dingen die ik mijn tien jaar jongere zelf zou hebben willen zeggen, voordat ik mijn keuze heb gemaakt uit het Nederlandse systeem te stappen :) Frustratie en teleurstelling zijn slechte raadgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
[...]

En waar is dan jou toevluchtsoord cq Utopia ?

De mijne heet Hongarije.

Ik ga er echter pas heen over circa 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...

In ons geval is mijn vrouw lange tijd (door ziekte (zonder ww of wajong-rechten) van mij) eenverdiener geweest (met een ~1,5-3x modaal inkomen, plus af en toe wat incidentele inkomsten van mij). Vergeleken met de vergelijkbaar opgeleide niet-eenverdieners in onze omgeving hebben we nu minder (zal ongeveer 700k-1000k schelen (exclusief pensioenrechten)), maar dat komt toch vooral door mijn beperkte inkomsten in die tijd (ook al is het belastingtechnisch natuurlijk ook nogal onvoordelig zoals hier veelvuldig wordt gepost), we hebben een prima bewoonbaar huis kunnen kopen en nooit geld-of-spul-tekorten gehad. Dat de bijstand minder prettig was geweest betwijfel ik eigenlijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 17-09-2023 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 21:44
begintmeta schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:41:
[...]

In ons geval is mijn vrouw lange tijd (door ziekte (zonder ww of wajong-rechten) van mij) eenverdiener geweest (met een ~1,5-3x modaal inkomen, plus af en toe wat incidentele inkomsten van mij). Vergeleken met de vergelijkbaar opgeleide niet-eenverdieners in onze omgeving hebben we nu minder (zal ongeveer 700k-1000k schelen (exclusief pensioenrechten)), maar dat komt toch vooral door mijn beperkte inkomsten in die tijd (ook al is het belastingtechnisch natuurlijk ook nogal onvoordelig zoals hier veelvuldig wordt gepost), we hebben een prima bewoonbaar huis kunnen kopen en nooit geld-of-spul-tekorten gehad. Dat de bijstand minder prettig was geweest betwijfel ik eigenlijk niet.
De verschillen lopen inderdaad vrij rap op.

Als éénverdiener wordt je belastingtechnisch al snel bijzonder benadeeld. Met een 1x 3x modaal inkomen versus 2x 1.5x modaal inkomen betaal je simpelweg meer belasting, ondanks dat je huishoud inkomen bruto gelijk is.

Tegelijkertijd, wanneer het terechtkomt op toeslagen, dan wordt er ineens wel weer gekeken naar een verzamelinkomen. En heeft de persoon die thuis zit al snel recht op bijzonder weinig tegemoetkomingen.

Het zou eigenlijk het één óf het ander moeten zijn, i.p.v. zoals nu altijd in het voordeel van de overheid/in nadeel van het huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:35:
[...]

En waar is dan jou toevluchtsoord cq Utopia ?

De mijne heet Hongarije.

Ik ga er echter pas heen over circa 3 jaar.
Grappig, mijn Hongaarse tweeverdienende middeninkomen-buren zijn twee jaar geleden naar Nederland verhuisd vanwege economische redenen (Orban was ook een reden trouwens).
Die bejubelen hoeveel ze het hier beter hebben dan in Hongarije.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
Natuurlijk hebben ze het hier veel beter.

Hongarije is niet te vergelijken met nederland en welvaart en welzijn lopen daar mega ver achter op hier.

Hooguit interessant als je zeer conservatief bent en daar graag welvaart voor opoffert.

Het beloofde land is hier. Er zijn vrijwel geen landen op de wereld met een hogere kwaliteit van leven dan in NL. Alleen jammer dat de inwoners het zelf niet inzien en zoveel klagen :p

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 17-09-2023 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
zacht schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:33:
[...]

Grappig, mijn Hongaarse tweeverdienende middeninkomen-buren zijn twee jaar geleden naar Nederland verhuisd vanwege economische redenen (Orban was ook een reden trouwens).
Die bejubelen hoeveel ze het hier beter hebben dan in Hongarije.
Ik ga als pensionado dan die kant op 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitein-Repart1
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05 11:26
Johan Bogle schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:55:
Natuurlijk hebben ze het hier veel beter.

Hongarije is niet te vergelijken met nederland en welvaart en welzijn lopen daar mega ver achter op hier.

Hooguit interessant als je zeer conservatief bent en daar graag welvaart voor opoffert.

Het beloofde land is hier. Er zijn vrijwel geen landen op de wereld met een hogere kwaliteit van leven dan in NL. Alleen jammer dat de inwoners het zelf niet inzien en zoveel klagen :p
Alleen met een Nederlands inkomen (werk op afstand of pensioen) dan is emigratie naar Zuid-, Midden- of Oost-Europa wel erg gunstig, ten minste als de gezondheid het toelaat, want gezondheidszorg is in Zuid-, Midden- en Oost-Europa een stuk slechter. Nederlands inkomen, maar wel profijt hebben van een prijsniveau dat is afgestemd op de helft tot zelfs een kwart van het Nederlands inkomen. Je ziet ook hordes Nederlanders die emigreren naar Portugal en het daar gewoon goed hebben. Echter, dat is in schil contrast met het leven van een echte Portugees die moet leven op een inkomen dat tussen de helft tot zelfs een kwart van het Nederlands inkomen bedraagt, terwijl de prijzen steeds meer richting West-Europees niveau gaan. Portugezen zijn al die expats, digitale nomaden en pensionado's uit West-Europa dan ook helemaal beu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
vickypollard schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:51:
[...]

Het ging specifiek over omscholing en een volwaardige studie kost duizenden, zo niet tienduizenden euro's. Vandaar mijn reactie dat je die omscholing waarschijnlijk niet terugverdient (terwijl je waarschijnlijk wel flinke schulden aan bent gegaan).

Als je voor weinig geld iets kan doen wat je leuker vindt, moet je dat zeker doen.

En daarnaast leek een total package van 54k me niet per se "niet geweldig." Je moet na je omscholing weer op dat punt komen en om de omscholing het financieel waard te maken zul je er behoorlijk aan voorbij moeten, maar daarvoor zijn de salarissen en belastingdruk in Nederland mijns inziens te beperkend.
De motivatie van jou en ik om een opleiding te doen verschillen enorm. Ik leg liever tienduizenden toe of loop ze mis als ik daardoor iets doe dat ik interessant vind of voldoening uit haal. Zelfs al is het tegen een lager salaris. Financiën zijn verre van de belangrijkste factor voor mij om iets nieuws te leren.
LED-Maniak schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:51:
[...]

Als je krom moet liggen voor een rijtjeshuis, dan moet je niet in een rijtjeshuis gaan wonen. Overigens valt dat ook al tijden niet meer onder een 'simpel leven'.

Ik snap de obsessie met rijtjeshuizen van Nederlanders overigens nooit zo. Misschien heb je wel ruimte voor een studiekamer zodat je nog harder kan leren om nog harder te werken voor een nog groter rijtjeshuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vickypollard
BarôZZa schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:48:
[...]

De motivatie van jou en ik om een opleiding te doen verschillen enorm. Ik leg liever tienduizenden toe of loop ze mis als ik daardoor iets doe dat ik interessant vind of voldoening uit haal. Zelfs al is het tegen een lager salaris. Financiën zijn verre van de belangrijkste factor voor mij om iets nieuws te leren.
Oké, dat is prima en ik snap je punt, maar het ging hier om een alleenverdiener die aangeeft dat het steeds lastiger wordt om rond te komen en dat terugvallen in salaris eigenlijk niet echt een optie is omdat het gezin afhankelijk is van het inkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door vickypollard op 17-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
vickypollard schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:50:
[...]

Oké, dat is prima en ik snap je punt, maar het ging hier om een alleenverdiener die aangeeft dat het steeds lastiger wordt om rond te komen en dat terugvallen in salaris eigenlijk niet echt een optie is omdat het gezin afhankelijk is van het inkomen.
Maar die ging volgend jaar weer werken, dus dan is er meer ruimte. Daar zitten dan ook de mogelijkheden. Werk blijven doen waar je ongelukkig van wordt en een omscholing laten schieten lijkt me onhoudbaar. Krijg je altijd spijt van. Nog los van dat dit me niet lekker lijkt voor de relatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
[...]

[...]

Als je krom moet liggen voor een rijtjeshuis, dan moet je niet in een rijtjeshuis gaan wonen. Overigens valt dat ook al tijden niet meer onder een 'simpel leven'.

Ik snap de obsessie met rijtjeshuizen van Nederlanders overigens nooit zo. Misschien heb je wel ruimte voor een studiekamer zodat je nog harder kan leren om nog harder te werken voor een nog groter rijtjeshuis ;)
Dat is leuk maar "doen wat je leuk vind" is over het algemeen geen goed advies als het gaat over je carriere, ongeacht je leeftijd. Je rekeningen betalen en je doelen verwezenlijken is belangrijker dan doen wat je leuk vindt. De "volg je passie" figuren komen vaak bovendien van oud geld of hebben al een succesvolle baan. En je hoort alleen de succesverhalen, de mensen die hun passie volgden en failliet gingen komen niet vaak aan het woord. :)
https://hbr.org/2022/10/s...passion-and-your-paycheck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:44:
[...]

En hoe vind je dat het uitgepakt heeft? :P Ik heb het idee dat niet alle beleidsmakers in hetzelfde overleg hebben gezeten waardoor het leven als alleenstaande met kinderen 4x moeilijker is dan met een partner, in plaats van 2x moeilijker.
Het gekke is dat dat (financieel) niet klopt. Als alleenstaande ouder krijg je bijv meer kindgebonden budget. Zo gauw je een partner hebt vervalt dat ook al verdient die partner niets. De partner moet echter wél leven en bijv een zorgverzekering hebben.

Ook kun je vaak meer kinderopvangtoeslag krijgen in je eentje.

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 17-09-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:06:
[...]

Dat is leuk maar "doen wat je leuk vind" is over het algemeen geen goed advies als het gaat over je carriere, ongeacht je leeftijd. Je rekeningen betalen en je doelen verwezenlijken is belangrijker dan doen wat je leuk vindt. De "volg je passie" figuren komen vaak bovendien van oud geld of hebben al een succesvolle baan. En je hoort alleen de succesverhalen, de mensen die hun passie volgden en failliet gingen komen niet vaak aan het woord. :)
https://hbr.org/2022/10/s...passion-and-your-paycheck
Onzin, niet alles draait om geld. Je kan prima verdienen door de hele dag achter een computertje te programmeren en ongelukkig zijn. Stel je werkt liever in de zorg oid, dan kan een switch je gelukkiger maken.

Ik zeg niet dat je meteen muzikant moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Wat stel je voor als alternatief? Een net zo duur appartement met hoge servicekosten, of een vrijstaande woning op het 'platte land' van Nederland? :z Beide net zo duur, zo niet duurder.

Of toch maar een rijtjeswoning omdat Nederland een groot rijtjeswoningland met postzegel tuintjes is en dat het meest betaalbaar is..

Maar als een rijtjeshuis al een obsessie is dan ben ik echt benieuwd wat dan wel normaal is. Tent?

en wie weet heb ik ook wel een goed betaalde baan maar totaal niet de behoefte het standaard huisje boompje beestje kindje pad te bewandelen.. wat aansluit op wat ik al eerder heb gepost.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 17-09-2023 16:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Nitein-Repart1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:29:
[...]

Alleen met een Nederlands inkomen (werk op afstand of pensioen) dan is emigratie naar Zuid-, Midden- of Oost-Europa wel erg gunstig, ten minste als de gezondheid het toelaat, want gezondheidszorg is in Zuid-, Midden- en Oost-Europa een stuk slechter. Nederlands inkomen, maar wel profijt hebben van een prijsniveau dat is afgestemd op de helft tot zelfs een kwart van het Nederlands inkomen. Je ziet ook hordes Nederlanders die emigreren naar Portugal en het daar gewoon goed hebben. Echter, dat is in schil contrast met het leven van een echte Portugees die moet leven op een inkomen dat tussen de helft tot zelfs een kwart van het Nederlands inkomen bedraagt, terwijl de prijzen steeds meer richting West-Europees niveau gaan. Portugezen zijn al die expats, digitale nomaden en pensionado's uit West-Europa dan ook helemaal beu.
Gezondheidszorg (ervaring helaas) is in Zuid-Europa helemaal niet zo slecht. Er gaan zelfs veel Nederlanders die kant op om moderne zorg te krijgen die hier nog niet is. Mijn vrouw gaat zelfs in Italië naar de tandarts. Kost de helft, betere zorg, modernere spullen. Wachtlijsten zijn vaak wel een issue in die landen …

Verder: van je overwaarde hier koop je in sommige landen twee huizen. Een verhuur je en in de ander woon je. Je hebt dan nog maar weinig inkomen nodig om een sober leven te leven. De meeste kosten zijn immers gedekt. Dit is wat ik veel zie van de vertrekkende gezinnen om me heen. En het gaat niet alleen om geld maar ook om rust, ruimte en een andere prestatie cultuur en minder prikkels.

Wat wel waar is is dat de mensen die kunnen vertrekken dit wel kunnen betalen. In onze omgeving zijn dat de mensen die hier het meest bijdragen. Frustrerend eigenlijk en nu gaan we het zelf ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Houd er wel rekening mee dat als je emigreert, je wel op jezelf bent aangewezen. Je laat familie en vrienden achter in de hoop dat je ergens anders makkelijk tussen komt. Je kan naar een gebied gaan waar ze in je vakantie heel aardig en vriendelijk zijn voor toeristen, maar dat integreren tussen de locals heel lastig wordt, als je de taal niet goed spreekt een accent blijft houden, de gebruiken niet kent, niet naar dezelfde kerk gaat enzovoort.

Tweede: het leven is eindig. Hoe zijn de voorzieningen als je ziek wordt, invalide raakt of tegen het einde aan loopt? Krijg je dan ondersteuning of mag je alles zelf uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

aljooge schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:36:
Tweede: het leven is eindig. Hoe zijn de voorzieningen als je ziek wordt, invalide raakt of tegen het einde aan loopt? Krijg je dan ondersteuning of mag je alles zelf uitzoeken?
Ben je zo weer terug in de NL. Geen probleem.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 17:03
Het val me op dat de discussie hier toch erg vaak gaat over het belastingstelsel. Dat is eigenlijk een discussie over de verdeling van de taart. Terwijl eigenlijk de discussie zou moeten gaan om waarom wij eigenlijk maar zo'n klein taartje krijgen?

Het is volgens mij ook niet alleen maar een politiek probleem maar met name ook een cultureel probleem. Zolang als wij het blijven accepteren dat de CEO 350x zoveel verdienen als een gemiddelde werknemer gaan we dit niet oplossen.
https://www.manners.nl/ve...ceo-gemiddelde-werknemer/

Zo zijn er nog wel tal van voorbeelden waar het schuurt in onze liberale economie. Alleen we zien het gewoon niet of we komen er niet tegen in actie. Als we met miljarden gaan strooien om chip fabrieken naar europa te halen dan klinkt dat allemaal erg logisch, we willen immers niet meer afhankelijk zijn. Alleen die miljarden komen dus van ons, de burger. We zouden ook gewoon importheffingen kunnen verhogen maarja dan jagen we de bedrijven tegen ons in het harnas. Of tenminste, daar zijn we bang voor....

Zolang we dit soort dingen blijven accepteren zal er denk ik weinig veranderen. En zullen de rijken rijker worden terwijl de rest (en dus niet alleen de armen) armer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Cyberpope schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:01:
[...]

Ben je zo weer terug in de NL. Geen probleem.
Beter gezegd, je keert met hangende pootjes terug -O-

Maar willen ze je eigenlijk nog wel helpen hier als je invalide bent geraakt? Tenslotte ben je wel geëmigreerd en moet je dan niet aanspraak maken op het sociale stelsel van dat land?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:21

Wimo.

Shake and Bake!

Je hebt ook genoten van de opleidingen hier en hebt alle kansen gehad. Vervolgens terugkeren kan er ook nog wel bij joh.. uiteindelijk ben je gewoon een economische vluchteling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:41
Wimo. schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:30:
Je hebt ook genoten van de opleidingen hier en hebt alle kansen gehad. Vervolgens terugkeren kan er ook nog wel bij joh.. uiteindelijk ben je gewoon een economische vluchteling.
Oftewel een gelukszoeker :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je een (economische) vluchteling als je binnen de EU verhuisd? Het idee was toch vrij verkeer van inwoners, reizen en verhuizen zonder al teveel obstakels? Als je dan niet naar goeddunken mag verhuizen naar een ander land dan heeft dat EU-gebeuren ook geen zin toch?

Het heeft over en weer wel consequenties. In heel veel EU landen trekken ze naar West Europa en laten ze het eigen land verpieteren, bijv in Letland en vast ook Spanje en Portugal. In dat opzicht is het voor de balans best ok als er wat middeninkomens en hoger juist naar die landen gaan om wat belastinggeld terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
LED-Maniak schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:42:
[...]

Wat stel je voor als alternatief? Een net zo duur appartement met hoge servicekosten, of een vrijstaande woning op het 'platte land' van Nederland? :z Beide net zo duur, zo niet duurder.

Of toch maar een rijtjeswoning omdat Nederland een groot rijtjeswoningland met postzegel tuintjes is en dat het meest betaalbaar is..

Maar als een rijtjeshuis al een obsessie is dan ben ik echt benieuwd wat dan wel normaal is. Tent?

en wie weet heb ik ook wel een goed betaalde baan maar totaal niet de behoefte het standaard huisje boompje beestje kindje pad te bewandelen.. wat aansluit op wat ik al eerder heb gepost.
Whatever je kan betalen zonder krom te liggen. Of dat nou een appartementje, flatje of boven/onderwoning is, platte land of stad. Er is altijd wel iets, maar mensen willen over het algemeen gewoon boven hun stand leven.

Ik betaal een paar tientjes aan servicekosten. Kleiner appartement zorgt er alleen maar voor dat je minder troep koopt en creatiever wordt. Geloof dat ik qua oppervlak de helft heb van een gemiddeld rijtjeshuis en dat gaat prima samen met m'n vriendin. Geen geldzorgen en genoeg budget voor dingen waar we wel gelukkig van worden, zoals gezond leven, weinig werken en verre reizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
aljooge schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:20:
[...]

Beter gezegd, je keert met hangende pootjes terug -O-

Maar willen ze je eigenlijk nog wel helpen hier als je invalide bent geraakt? Tenslotte ben je wel geëmigreerd en moet je dan niet aanspraak maken op het sociale stelsel van dat land?
Heeft niks met hangende pootjes te maken. Als je verhuist van dorp naar stad en terug heeft dat ook niks met hangende pootjes te maken, maar met wat het best past bij je huidige situatie.

Voor emigratie en dergelijke zijn gewoon allemaal regels vastgelegd, ik snap nooit zo dat mensen daar zo raar over doen. Klinkt altijd een beetje jaloers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
aljooge schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:36:
Houd er wel rekening mee dat als je emigreert, je wel op jezelf bent aangewezen. Je laat familie en vrienden achter in de hoop dat je ergens anders makkelijk tussen komt. Je kan naar een gebied gaan waar ze in je vakantie heel aardig en vriendelijk zijn voor toeristen, maar dat integreren tussen de locals heel lastig wordt, als je de taal niet goed spreekt een accent blijft houden, de gebruiken niet kent, niet naar dezelfde kerk gaat enzovoort.

Dit is dus geen topic over migratie. En de mensen die emigreren weten dit ook wel zonder dat jij dit post. :)
Ivolve schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:08:
Het val me op dat de discussie hier toch erg vaak gaat over het belastingstelsel. Dat is eigenlijk een discussie over de verdeling van de taart. Terwijl eigenlijk de discussie zou moeten gaan om waarom wij eigenlijk maar zo'n klein taartje krijgen?

Het is volgens mij ook niet alleen maar een politiek probleem maar met name ook een cultureel probleem. Zolang als wij het blijven accepteren dat de CEO 350x zoveel verdienen als een gemiddelde werknemer gaan we dit niet oplossen.
https://www.manners.nl/ve...ceo-gemiddelde-werknemer/

Zo zijn er nog wel tal van voorbeelden waar het schuurt in onze liberale economie. Alleen we zien het gewoon niet of we komen er niet tegen in actie. Als we met miljarden gaan strooien om chip fabrieken naar europa te halen dan klinkt dat allemaal erg logisch, we willen immers niet meer afhankelijk zijn. Alleen die miljarden komen dus van ons, de burger. We zouden ook gewoon importheffingen kunnen verhogen maarja dan jagen we de bedrijven tegen ons in het harnas. Of tenminste, daar zijn we bang voor....

Zolang we dit soort dingen blijven accepteren zal er denk ik weinig veranderen. En zullen de rijken rijker worden terwijl de rest (en dus niet alleen de armen) armer wordt.
Dit is in Nederland niet in deze mate aan de orde en betreft bovendien een heel klein deel van alle CEO's, ze komen uit de Russell 3000, niet bepaald de minste bedrijven. Bij het gemiddelde bedrijf is de vergoeding veel kleiner. In deze grote bedrijven is de compensatie van de CEO niet hoog genoeg om de lonen van de andere werknemers op een significante manier te verhogen. De gemiddelde CEO in Amerika verdient ongeveer vier keer zoveel als modaal.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:00:
[...]

Whatever je kan betalen zonder krom te liggen. Of dat nou een appartementje, flatje of boven/onderwoning is, platte land of stad. Er is altijd wel iets, maar mensen willen over het algemeen gewoon boven hun stand leven.

Ik betaal een paar tientjes aan servicekosten. Kleiner appartement zorgt er alleen maar voor dat je minder troep koopt en creatiever wordt. Geloof dat ik qua oppervlak de helft heb van een gemiddeld rijtjeshuis en dat gaat prima samen met m'n vriendin. Geen geldzorgen en genoeg budget voor dingen waar we wel gelukkig van worden, zoals gezond leven, weinig werken en verre reizen.
Wat een walgelijke opmerking!

Mensen die ineens veel meer energiekosten hebben, gestegen huren, voedselprijzen, brandstofprijzen enzovoorts. Dat is onmogelijk van tevoren in te calculeren! Mensen die geld over hadden hebben dat nu niet meer en komen soms zelfs tekort. Men leefde niet boven hun stand, daar wordt voor hen voor gezorgd.

Dat jij de mazzel hebt een klein appartement te bemachtigen geldt niet voor het overgrote deel van de bevolking die maar wat graag met je zou willen ruilen. Ken genoeg appartementen 40m², €1200,- per maand, €200,- servicekosten. Een appartement wat jij hebt zijn 10000 anderen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:43:
... De gemiddelde CEO in Amerika verdient ongeveer vier keer zoveel als modaal.
CEOs in de VS (in totaal 199240) werken overigens het vaakst in "Local Government, excluding schools and hospitals" (15160), bijna even veel werken in "Management of Companies and Enterprises" (14380, maar relatief tot het totaal aantal werkenden in die categorie meer). De volgende grote CEO-groep zijn dan degenen die in "Elementary and Secondary Schools" werken (10150).

Het gemiddelde inkomen van alle CEOs is $246440, maar het kan behoorlijk verschillen (bijvoorbeeld voor Local Government... $141410, Management of Companies... $376970). Als je het gemiddelde inkomen van CEOs in die sectoren vergelijkt met dat van "Office and Administrative Support Occupations" (overwegend lagergeschoold kantoorwerk) in hun sectoren, kom je in de eerste groep ongeveer op een factor 3, in de tweede op een factor 7.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vickypollard
pjot1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:22:
[...]

Mensen die ineens veel meer energiekosten hebben, gestegen huren, voedselprijzen, brandstofprijzen enzovoorts. Dat is onmogelijk van tevoren in te calculeren! Mensen die geld over hadden hebben dat nu niet meer en komen soms zelfs tekort. Men leefde niet boven hun stand, daar wordt voor hen voor gezorgd.

Dat jij de mazzel hebt een klein appartement te bemachtigen geldt niet voor het overgrote deel van de bevolking die maar wat graag met je zou willen ruilen. Ken genoeg appartementen 40m², €1200,- per maand, €200,- servicekosten. Een appartement wat jij hebt zijn 10000 anderen voor.
*knip* erg flauw en onvriendelijk

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 18-09-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
icall5s schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:43:
[...]

Dit is dus geen topic over migratie. En de mensen die emigreren weten dit ook wel zonder dat jij dit post. :)

[...]

Dit is in Nederland niet in deze mate aan de orde en betreft bovendien een heel klein deel van alle CEO's, ze komen uit de Russell 3000, niet bepaald de minste bedrijven. Bij het gemiddelde bedrijf is de vergoeding veel kleiner. In deze grote bedrijven is de compensatie van de CEO niet hoog genoeg om de lonen van de andere werknemers op een significante manier te verhogen. De gemiddelde CEO in Amerika verdient ongeveer vier keer zoveel als modaal.
Dit is echt niet alleen in Amerika. Ben van Beurden (Shell) heeft vorig jaar 11,5 miljoen verdiend. Dick Benschop, topman van Schiphol, verdient ruim 5 ton per jaar en daarbij zijn de bonussen niet opgeteld. De bagagemedewerkers moeten het op hun flexcontract doen met 12 euro per uur.

Oke toegegeven dat is nog geen 350x maar wat als het 10x is. Vind je dat wel redelijk dan, waar ligt de grens? Ik snap best dat een ceo waarschijnlijk een moeilijkere baan heeft. Maar toch geen 10x moeilijker? Bovendien is hij in een positie gekomen waarin hij die functie kan uitoefenen. Daar heeft hij ook ongetwijfeld hard voor gewerkt maar ongetwijfeld ook een groot deel geluk gehad dat hij in een omgeving terecht is gekomen waar dat mogelijk was.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivolve op 17-09-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
pjot1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:22:
[...]

Onmogelijk om in te schatten? Misschien voor jou, maar als je een beetje verstandig met geld bent kan dat prima. Gewoon zorgen dat je niet het grootste deel uitgeeft aan lasten.
40m2 voor 1200 + 200 servicekosten? Dat is als je ervoor KIEST om in Amsterdam of Utrecht te wonen. En zelfs dan krijg je meestal meer vierkante meters voor dat bedrag. Daarbuiten al helemaal.

Split je dat met z'n tweeën, dan is het makkelijk rondkomen. Heb je een laag inkomen, dan is het niet slim en je eigen probleem. <knip> Svp vriendelijk houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 25-09-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:49:
[...]

Onmogelijk om in te schatten? Misschien voor jou, maar als je een beetje verstandig met geld bent kan dat prima. Gewoon zorgen dat je niet het grootste deel uitgeeft aan lasten.

[...]

40m2 voor 1200 + 200 servicekosten? Dat is als je ervoor KIEST om in Amsterdam of Utrecht te wonen. En zelfs dan krijg je meestal meer vierkante meters voor dat bedrag. Daarbuiten al helemaal.

Split je dat met z'n tweeën, dan is het makkelijk rondkomen. Heb je een laag inkomen, dan is het niet slim en je eigen probleem. Toen ik vrijgezel was woonde deelde ik gewoon een huis met anderen en bespaarde zo. Oh wat erg, iemand kan als éénverdiener geen appartment voor zichzelf in de duurste steden van Nederland betalen, wat een ramp.
Werk je in Den Haag? :+

Nee die huurwoning die ik bedoelde is niet in de randstad maar een dorp ver daarbuiten. Gelukkig is het aanbod van goedkope huurhuizen gigantisch!

https://www.funda.nl/zoek...apartment%22,%22house%22]

Iedereen heeft natuurlijk ook een partner of metgezel. 7(8)7

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Goed verhaal joh, als die vaste lasten door de jaren heen sneller stijgen dan je salaris houdt op een gegeven moment op he? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
[...]

Split je dat met z'n tweeën, dan is het makkelijk rondkomen. Heb je een laag inkomen, dan is het niet slim en je eigen probleem. Toen ik vrijgezel was woonde deelde ik gewoon een huis met anderen en bespaarde zo. Oh wat erg, iemand kan als éénverdiener geen appartment voor zichzelf in de duurste steden van Nederland betalen, wat een ramp.
Ik weet niet in welk jaar jij leeft.. 70m2 in het oosten van het land, aan de rand van de stad in een mindere wijk kost je al >200.000 euro met 254 euro servicekosten en 104 euro stookkosten voor een appartement. Dat kunnen de middeninkomens in dit topic niet eens lenen. Dus hé, dan maar tot je 40e in een studentenhuis blijven wonen en nutteloos sparen voor de utopie van een eigen plekje. Wellicht heb je zelf wat meer geluk gehad dan de kansen die een ander heeft. ;)
jadjong schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:46:
[...]

Goed verhaal joh, als die vaste lasten door de jaren heen sneller stijgen dan je salaris houdt op een gegeven moment op he? :+
Extra kamertje regelen zodat je kan studeren voor nog een beter salaris. :P /sarcasme

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 18-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Volgens die link van je zijn er 772 huurwoningen beschikbaar in Amsterdam, waarvan eentje onder de 1000.- en 42 onder 1250.- per maand.
Mijn conclusie is dat iemand die er voor kiest om in Amsterdam te huren geen 1250.- + 200.- servicekosten betaalt. 8)7 In Utrecht liggen de verhoudingen iets anders, maar nog altijd kut. Kan voor de 1250.- wel wat vinden in Middelburg of Enkhuizen. :+

Deze stak er toch wel met kop en schouders bovenuit (op de foto in ieder geval)

https://www.funda.nl/huur...ordbroeksterstraat-107-a/

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/179/885/688_2160.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivolve
Ook hier weer gaat de discussie over de verdeling. Waar kan wie dan wel of niet wonen in ons land. Dat is helemaal niet waar het om moet gaan.

We kunnen hier bakkeleien over wie waar wel of niet moet gaan wonen, maar we weten allemaal dat de huizenprijzen zijn explodeert in de afgelopen jaren. Overigens worden koophuizen helemaal niet meegenomen in de inflatiecijfers maar dat is een ander verhaal. Maar hoe komt het dat de situatie zo erbarmelijk is voor degene die buiten de boot gevallen zijn?
In de coronacrisis hebben de geldpersen vol aan gestaan. Er zijn miljarden in de economie gepompt en de manier waarop dit gaat is altijd via de banken. De financiële wereld zat dus ineens met een overschot aan geld dat op zoek moest naar rederendement. Zo hebben we de economie draaiende gehouden en voorkomen dat bedrijven failliet gingen. Maar de keerzijde is dat een deel van dat geld is ook naar vastgoed gegaan. Omdat we een tekort aan woningen hebben is dat een markt waar dus ook prima rendementen te behalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
pjot1 schreef op maandag 18 september 2023 @ 05:16:
[...]

Werk je in Den Haag? :+

Nee die huurwoning die ik bedoelde is niet in de randstad maar een dorp ver daarbuiten. Gelukkig is het aanbod van goedkope huurhuizen gigantisch!

https://www.funda.nl/zoek...apartment%22,%22house%22]

Iedereen heeft natuurlijk ook een partner of metgezel. 7(8)7
Ik weet niet echt wat je met die link probeert te communiceren want ik zie 1470 appartementen/woningen onder de 1250 euro per maand.

Is het ook de schuld van de overheid als je geen partner kan vinden ;) ? Dat is je eigen verantwoordelijkheid en verder zijn er ook woongroepen en oproepjes voor werkende huisgenoten.
jadjong schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:46:
[...]

Ligt eraan hoe groot het verschil is. Mensen leven niet oneindig.
LED-Maniak schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:20:
[...]

Ik weet niet in welk jaar jij leeft.. 70m2 in het oosten van het land, aan de rand van de stad in een mindere wijk kost je al >200.000 euro met 254 euro servicekosten en 104 euro stookkosten voor een appartement. Dat kunnen de middeninkomens in dit topic niet eens lenen. Dus hé, dan maar tot je 40e in een studentenhuis blijven wonen en nutteloos sparen voor de utopie van een eigen plekje. Wellicht heb je zelf wat meer geluk gehad dan de kansen die een ander heeft. ;)
We hadden het over 40m2 en jij hebt het over 70m2?

254 servicekosten is meer dan het dubbele van het gemiddelde. Is dat incl parkeerplek oid?

70m2 is een appartement voor 2 personen, misschien zelfs nog met kind. Waarom denk je daar in je eentje meer recht op te hebben met een middeninkomen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:42
[...]

[...]
Een behoorlijk deel van de bevolking hield wat geld over. Zeg 100/200 euro per maand. Een deel van die groep woont in een huurwoning met een matige isolatie en verbruikt daardoor relatief veel gas, zeg een 1500m3. Als de prijs daarvan stijgt van 0,60 naar 3 euro per m3 kom je plots heel veel geld tekort (2,4 euro*1500m3=300 per maand). Dan kan je wel korter douchen en je verwarming iets lager zetten maar daarmee los je het probleem niet op. Daarnaast namen ook de elektrakosten fors toe, wordt voedsel plots 15/20% duurder, etc.

Er bestaat gewoon een grote groep die, ondanks dat ze maandelijks wat geld overhielden, door de hoge inflatie gewoon tekort komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:10:
[...]

Ik weet niet echt wat je met die link probeert te communiceren want ik zie 1470 appartementen/woningen onder de 1250 euro per maand.

Is het ook de schuld van de overheid als je geen partner kan vinden ;) ? Dat is je eigen verantwoordelijkheid en verder zijn er ook woongroepen en oproepjes voor werkende huisgenoten.
Wat ik probeer te zeggen is dat een woning voor een paar 100 in de maand gewoon niet mogelijk is in deze tijd.

Als je dus zo'n 2500 in de maand netto verdient, (wat in mijn ogen een middeninkomen is) ben je dus al de helft aan huur kwijt. 200 servicekosten, gwl ook zo'n 200, houd je dus nog maar 200 in de week over. En daar gaan dus nog abbonementen en eventuele autokosten vanaf. Geld is er niet meer om te sparen.

Nee, deze mensen leven boven hun stand..... :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
pjot1 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:44:
[...]

Wat ik probeer te zeggen is dat een woning voor een paar 100 in de maand gewoon niet mogelijk is in deze tijd.

Als je dus zo'n 2500 in de maand netto verdient, (wat in mijn ogen een middeninkomen is) ben je dus al de helft aan huur kwijt. 200 servicekosten, gwl ook zo'n 200, houd je dus nog maar 200 in de week over. En daar gaan dus nog abbonementen en eventuele autokosten vanaf. Geld is er niet meer om te sparen.

Zo'n woning krijg je helemaal niet met dat inkomen. Drie keer de huur als bruto inkomen per maand is de minimale eis tegenwoordig. Dat doen verhuurders om er zeker van te zijn dat de huur ook echt betaald kan worden. Dus ja, als je met dat inkomen in zo'n huis woont leef je boven je stand. Been there, done that nadat mijn samenwoon-relatie uit ging. Niks te krijgen qua huur met mijn inkomen. De woningmarkt is gek geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
zacht schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:11:
[...]

Zo'n woning krijg je helemaal niet met dat inkomen. Drie keer de huur als bruto inkomen per maand is de minimale eis tegenwoordig. Dat doen verhuurders om er zeker van te zijn dat de huur ook echt betaald kan worden. Dus ja, als je met dat inkomen in zo'n huis woont leef je boven je stand. Been there, done that nadat mijn samenwoon-relatie uit ging. Niks te krijgen qua huur met mijn inkomen. De woningmarkt is gek geworden.
Nou precies! Dat maakt het nog erger! Daarom heeft @BarôZZa ook mazzel met zn woning.

Eigenlijk is het nog veel erger voor de middeninkomens. Ten eerste kan je geen (betaalbare) woning vinden en als je die gevonden hebt stijgen de kosten de pan uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
pjot1 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:26:
Eigenlijk is het nog veel erger voor de middeninkomens. Ten eerste kan je geen (betaalbare) woning vinden en als je die gevonden hebt stijgen de kosten de pan uit.
Plus de markt zit daardoor ook redelijk op slot. Oudere middeninkomens kunnen niet tot nauwelijks doorstromen, waardoor de jongere middeninkomens niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

[...]

Dat is echt volledig buiten de werkelijkheid. mensen zitten vast aan de kosten van huur, energie, warmte, gas en normale boodschappen, die echt geexplodeerd zijn afgelopen jaar. daarnaast stijgt de zorgpremie elk jaar lekker mee, en de gemeentelijke belastingen idem dito. dat zijn gewoon lasten die je niet kunt voorkomen, en juist die zijn het hardst gestegen. je wil niet weten hoe veel mensen niet meer naar de tandarts gaan omdat ze de rekening niet meer kunnen betalen, of een jaar langer in versleten kleding rondlopen. en dat zijn mensen die modaal verdienen en 3-4 jaar geleden gewoon prima rond konden komen. triest dat het zo moet in nederland anno nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zo had ik vorige week ergens een klusje...

Zit dat spul daar fijn te blowen en te vertellen ja joh ik heb een wajonguitkering betaal 600 huur en krijg 300 huursubsidie en mooi een beetje zwart klussen...

Tja en daar betalen wij dan belasting voor..

Ik ga er maar vanuit dat dit een heel klein deel van de bevolking is... 🤐

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
pjot1 schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:44:
[...]

Je vergeet dat 2500 euro voor een heleboel mensen heel veel geld is. MAAR 200 euro per week? Daar moeten andere mensen een maand boodschappen voor halen. Abo's zijn een paar tientjes (internet) als je het slim doet. Maarja, je moet Netflix, Spotify, videoland mobiel abo (prepaid is niet goed genoeg) etc.

Als je meer uitgeeft dan je kan veroorloven, dan leef je boven je stand. Kan je hoog en laag springen, maar dat is de definitie.

Daarnaast kan je gewoon met een ander gaan wonen en dan verdubbelt je besteedbare inkomen.
Il 2 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:44:
[...]

Dat is echt volledig buiten de werkelijkheid. mensen zitten vast aan de kosten van huur, energie, warmte, gas en normale boodschappen, die echt geexplodeerd zijn afgelopen jaar. daarnaast stijgt de zorgpremie elk jaar lekker mee, en de gemeentelijke belastingen idem dito. dat zijn gewoon lasten die je niet kunt voorkomen, en juist die zijn het hardst gestegen. je wil niet weten hoe veel mensen niet meer naar de tandarts gaan omdat ze de rekening niet meer kunnen betalen, of een jaar langer in versleten kleding rondlopen. en dat zijn mensen die modaal verdienen en 3-4 jaar geleden gewoon prima rond konden komen. triest dat het zo moet in nederland anno nu.
Mensen kijken me anders standaard raar aan als ik vertel dat ik pre-paid heb in plaats van een mobiel abo. Of dat ik al jaren geen tv-abo heb. Of nu woon in een klein appartement terwijl we groter kunnen betalen. Of dat ik maximale eigen risico heb bij m'n zorgverzekering en elk jaar switch naar de goedkoopste. Of dat ik bijna alle kleding met 50-80% korting in de uitverkoop koop. Of als ik niet in de zomer op vakantie ga(Nederland is prima in de zomer), maar in het laagseizoen met een backpackie en vaak voedsel uit de supermarkt en alle tourist traps skip(wel verre bestemming). Of dat ik m'n koffie zelf maal in plaats van aluminium cups te gebruiken. Of dat ik in shape blijf met een paar hardloopschoenen en gewichten + bankje in huis zonder sportschoolabo. Dat ik geen krantenabo's heb of meedoe aan loterijen. Of dat ik bijna alleen maar vers eet van de markt in plaats van diepvriezer airfryer troep en plastic bakjes bewerkt vlees van de AH. Of dat ik vaak buiten de deur eet met een fles water in plaats van wijntjes en zo de rekening de helft lager is. Of dat ik bijna alles lopend of met de fiets(tweedehands barrel) doe etc etc.

Het gros van de mensen strooit met geld zonder het te weten. En die zullen het de komende jaren alleen maar moeilijker krijgen. Je kan blijven zeuren tot je een ons weegt of je past je aan, maar dat is natuurlijk nooit de populairste boodschap zoals je kan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ronald.42 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:56:
Zo had ik vorige week ergens een klusje...

Zit dat spul daar fijn te blowen en te vertellen ja joh ik heb een wajonguitkering betaal 600 huur en krijg 300 huursubsidie en mooi een beetje zwart klussen...

Tja en daar betalen wij dan belasting voor..

Ik ga er maar vanuit dat dit een heel klein deel van de bevolking is... 🤐
In de Parlementaire Enquête Toeslagenschandaal verhoren afgelopen week kon je horen dat pakweg 95% van de uitkeringsgerechtigden zich gewoon aan de regels houdt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ferr9
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 14:35
Fascinerend om te zien hoe dit topic toch altijd weer terugkomt op hij-vs-zij.

Ik ben het gedeeltelijk met @BarôZZa eens, ken namelijk een heleboel mensen met prima inkomens die gewoon elke maand hun geld opmaken, voornamelijk aan onzin. Laten we zeggen de consumenten die de economie draaiende houden, zonder dat ze door hebben dat ze er zelf niet heel veel gelukkiger van worden.

Ik ken ook een paar mensen zoals @superkoex9 die (net) konden rondkomen en, ondanks soms een salarisverhoging, opeens elke maand tekort komen. Triest om te zien, goede mensen met prima inkomens die buiten hun schuld om in de problemen komen.

Het grootste probleem is m.i. nog steeds de overheid die steeds meer uitgeeft maar waar in verhouding steeds minder nuttigs voor terug komt. Welvaart krijg je door industrie, bedrijvigheid en commercie. Herverdeling leidt vrijwel nooit tot een substantieel hoger welvaartsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BarôZZa schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:07:
[...]

Je vergeet dat 2500 euro voor een heleboel mensen heel veel geld is. MAAR 200 euro per week? Daar moeten andere mensen een maand boodschappen voor halen. Abo's zijn een paar tientjes (internet) als je het slim doet. Maarja, je moet Netflix, Spotify, videoland mobiel abo (prepaid is niet goed genoeg) etc.

Als je meer uitgeeft dan je kan veroorloven, dan leef je boven je stand. Kan je hoog en laag springen, maar dat is de definitie.

Daarnaast kan je gewoon met een ander gaan wonen en dan verdubbelt je besteedbare inkomen.

[...]

Mensen kijken me anders standaard raar aan als ik vertel dat ik pre-paid heb in plaats van een mobiel abo. Of dat ik al jaren geen tv-abo heb. Of nu woon in een klein appartement terwijl we groter kunnen betalen. Of dat ik maximale eigen risico heb bij m'n zorgverzekering en elk jaar switch naar de goedkoopste. Of dat ik bijna alle kleding met 50-80% korting in de uitverkoop koop. Of als ik niet in de zomer op vakantie ga(Nederland is prima in de zomer), maar in het laagseizoen met een backpackie en vaak voedsel uit de supermarkt en alle tourist traps skip(wel verre bestemming). Of dat ik m'n koffie zelf maal in plaats van aluminium cups te gebruiken. Of dat ik in shape blijf met een paar hardloopschoenen en gewichten + bankje in huis zonder sportschoolabo. Dat ik geen krantenabo's heb of meedoe aan loterijen. Of dat ik bijna alleen maar vers eet van de markt in plaats van diepvriezer airfryer troep en plastic bakjes bewerkt vlees van de AH. Of dat ik vaak buiten de deur eet met een fles water in plaats van wijntjes en zo de rekening de helft lager is. Of dat ik bijna alles lopend of met de fiets(tweedehands barrel) doe etc etc.

Het gros van de mensen strooit met geld zonder het te weten. En die zullen het de komende jaren alleen maar moeilijker krijgen. Je kan blijven zeuren tot je een ons weegt of je past je aan, maar dat is natuurlijk nooit de populairste boodschap zoals je kan zien.
Maar al die mensen die ‘teveel’ geld uitgeven houden wel mooi de economie draaiend :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:09
dawg schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:31:
[...]

In de Parlementaire Enquête Toeslagenschandaal verhoren afgelopen week kon je horen dat pakweg 95% van de uitkeringsgerechtigden zich gewoon aan de regels houdt.
Maar de beeldvorming suggereert in feite dat iedere uitkeringsgerechtigde een profiteur is die niet deugt. Types als Henk Kamp bedienen de onderbuik van bepaalde mensen die gevoelig zijn voor die retoriek.

Zelf hoor ik wel eens mensen in real life, die dan weer met verhalen over de wao vroeger kwamen. Ik heb toen al gezegd tegen die mensen dat dit hoofdzakelijk de werkgevers waren die op die manier goedkoop van mensen af kon komen wie ze zat waren. En dat de controles pakweg de laatste 25 jaar veel strenger zijn, en allerlei herkeuringen. Als ik die argumenten noem, dan geven die mensen mij altijd gelijk met zo van ''ja da's waar'' Edit: een enkeling zegt "ja maar ze verzinnen smoezen, om toch een uitkering te krijgen/houden"

Zoals ik al zei de middengroep wordt opgezet tegen de lagere klassen. En omgekeerd kijken de lagere klassen soms op naar middenklasse. Maar de toplaag die blijft zo weer buitenschot. Het wordt wat flauw, maar ik wou bijna de foto met die schaal koekjes weer delen. Blijft treffend, die ging over asielzoeker vs arbeider, maar het kan net zo goed een jan modaal tegen over een bijstandsmoeder zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door dennis_rsb op 18-09-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:09
BarôZZa schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:07:
[...]
Nja je hebt gewoon een flinke groep die vrijwel al het geld wat er is uitgeeft. Of dit nu arme of rijke mensen zijn. Ik vind het ook niet slim, het is altijd handig (eigenlijk noodzakelijk) om een buffer te hebben. Nu kunnen de arme mensen dit natuurlijk wel minder makkelijk bereiken dan mensen met meer inkomen. Maar toch, als het ff kan, probeer het.

Kijk als ik alle verleidingen die ik zie koop, dan ben ik zo blut, en in the end word je er ook niet echt gelukkiger van meestal.
Pagina: 1 ... 128 ... 168 Laatste

Let op:
Let alsjeblieft op of wat je wil posten on-topic is!